frezen is meestal niet nodig , extra aarde draad vanuit de centraaldoos naar de wcd’s is meestal wel te overzien maar dat is weer een beetje afhankelijk van de huidige situatie en dus of die aarde draad daar al te vinden is. Als je groengeel op kan pikken uit de centraaldoos dan heb je alleen een hand vol geaarde wcd’s nodig in de muur (en een bosje draad) zonder dat je hoeft te frezen (aangenomen dat er buizen liggen en geen ingesmeerde kabels of een andere wanstaltige constuctie maard de te gebruiken wandcontactdozen.
Ik zou het alleen al aanraden voor het afvoeren van statische elektriciteit, daarnaast mocht er onverhoopt spanning op je kast komen te staan door b.v. een beschadigde kabel dan klapt je aardlekschakelaar er gelijk uit en kan de stroom afgevoerd worden via de aarde.ocf81 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:21:
[...]
Als ik jou goed begrijp is dit dus wel aan te raden? Wat ik mij nog wel afvraag is of optie twee wel zo veel zin heeft als je toch al effectief gezien dezelfde aardedraad gaat gebruiken. Waarom is het apart aarden van het rek eigenlijk zo belangrijk? Misschien mis ik wat. (niet bedoeld als kritiek, ik snap het gewoon niet zo goed)
Helaas is optie één vooral theoretisch mogelijk hier. De verhuurder gaat daar helaas geen toestemming voor geven. ondanks dat we dat hadden afgesproken toen ik hier in trok, wilde hij ook al geen extra groep aanleggen, noch de stopcontacten in de woonkamer van randaarde voorzien omdat extra kanalen frezen te veel overlast zou geven.
@ocf81 als je een stalen serverkast hebt di eje graag aait is het wellicht wel aan te raden.
Maar zoals je zelf al opmerkte is je apparatuur ook al geaard. Als het goed is zijn die behuizingen dus ook geaard en zou je de kast moeten kunnen aarden door een draadje op een montage schroef te plaatsen (eventueel wat lak weg krabben) en spanningsloos meten wat de weerstand is naar de aardepin van je stopcontact met een multimeter. Aarding gaat over mA, dus als er ook maar iets weglekt moet de aardlek afslaan.
Ik zou er niet wakker van liggen.
Maar zoals je zelf al opmerkte is je apparatuur ook al geaard. Als het goed is zijn die behuizingen dus ook geaard en zou je de kast moeten kunnen aarden door een draadje op een montage schroef te plaatsen (eventueel wat lak weg krabben) en spanningsloos meten wat de weerstand is naar de aardepin van je stopcontact met een multimeter. Aarding gaat over mA, dus als er ook maar iets weglekt moet de aardlek afslaan.
Ik zou er niet wakker van liggen.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De redenen om een server kast te aarden kun je eigenlijk het best omvatten als:ocf81 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:21:
[...]
Als ik jou goed begrijp is dit dus wel aan te raden? Wat ik mij nog wel afvraag is of optie twee wel zo veel zin heeft als je toch al effectief gezien dezelfde aardedraad gaat gebruiken. Waarom is het apart aarden van het rek eigenlijk zo belangrijk? Misschien mis ik wat. (niet bedoeld als kritiek, ik snap het gewoon niet zo goed)
Helaas is optie één vooral theoretisch mogelijk hier. De verhuurder gaat daar helaas geen toestemming voor geven. ondanks dat we dat hadden afgesproken toen ik hier in trok, wilde hij ook al geen extra groep aanleggen, noch de stopcontacten in de woonkamer van randaarde voorzien omdat extra kanalen frezen te veel overlast zou geven.
1. Persoonlijke veiligheid
2. Bescherming van je hardware
3. Preventie tegen interferentie
4. Normeringen/regelgeving
4 is in de thuis situatie sowieso niet van toepassing. 3 is in mijn optiek thuis ook eigenlijk niet extreem interessant, maar wie ben ik.
Dus je houdt persoonlijke veiligheid en hardware bescherming eigenlijk over.
Ten aanzien van persoonlijke veiligheid, dan veronderstel ik dat je gewoon in Nederland woont. Waar je woning uitgerust zal zijn met een aardlekschakelaar. En daarin dit deel dus ook derhalve minder zwaar wegend is als absolute zin om de kast te aarden.
Eventuele lekstroom welk op de kast komt te staan, zal door aanwezigheid van de aardlekschakelaar namelijk niet tot een echt gevaarlijk niveau komen. Wel zul je het voelen bij aanraken van de kast.
Persoonlijk zie ik aarding van de kast in deze eigenlijk niet als oplossing, maar enkel het maskeren van een probleem. Je zou namelijk bij voorkeur nog altijd de bron van de lekstroom moeten willen aanpakken. Met name goedkopere PDU's zijn zo bijvoorbeeld nog wel eens een bron voor significant lekstroom.
Ten aanzien van het beschermen van je hardware, gaat dit vooral over elektrostatische ontlading. Indien het gewoon in een rack hangt. Je incidenteel hier fysiek iets mee doet. Dan loopt dit natuurlijk allemaal wel los. Aarden is verder ook eigenlijk alleen invoelbaar in deze indien je verder ook consequent bent in het tegengaan van elektrostatische ontlading. Je rack aarden, om de volgende dag zonder ESD handschoenen een nieuwe server te bouwen met hardware van enkele duizenden euro's, is bijvoorbeeld weinig consequent.
Maar persoonlijk zie ik dit als de voornaamste reden om op een gegeven moment wel te aarden. Zeker met 42U, kun je hier uiteindelijk voor (tien)duizenden euro's aan hardware in kwijt.
Om op je eerste vraag hierin in te haken. Je kunt je rack aarden op de ground screw op je UPS. Deze is vervolgens via het stopcontact geaard. Er even vanuit gaande dat je een UPS hebt, dan wel in de toekomst zult hebben.ocf81 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:12:
Vraagje over serverrekken: Ik ben bezig om mijn LACKRACK met pensioen te sturen door een Startech 42U serverrek te bouwen. In de handleiding staat dat je de randaarde aan moet sluiten. Ik heb de draadjes wel aan de koppelpunten geschroefd, maar ik weet niet waar ik die op aan moet sluiten. Is het eigenlijk überhaupt wel nodig als je al randaarde op de voedingen hebt? Zo ja, hoe sluit je dat dan precies aan?
Kijk wel in het geval van aarding via een UPS even goed naar de documentatie welke schroef je moet hebben. Gemakshalve zijn op veel UPS deze schroeven namelijk niet te herkennen, zoals bijvoorbeeld onderstaande willekeurige APC Smart-UPS:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BsV2aOQcwoPdw7h8nRo8PrMc.jpg?f=user_large)
Slechts een deel van de fabrikanten markeert de ground screw, bijvoorbeeld Eaton:
/f/image/VVGCzeoKZVz7FwPrULH9kLPb.png?f=fotoalbum_large)
Zie de kleine schroef geheel rechts.
Dat is nou net de minst handige actie.psychodude schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:06:
Om op je eerste vraag hierin in te haken. Je kunt je rack aarden op de ground screw op je UPS. Deze is vervolgens via het stopcontact geaard. Er even vanuit gaande dat je een UPS hebt, dan wel in de toekomst zult hebben.
@ocf81 Het rack aarden doe je vooral voor jezelf. Voor het geval dat je het rack aanraakt en er intern een 230V draad door beschadiging contact met het rack maakt. Je wil hierbij niet afhankelijk zijn van de apparatuur in het rack, dus wordt het een losse vaste draad naar een bestaand aardpunt.
De enige 'loophole' die je nog toe kan passen is een stekkerblok vast in het rack monteren en de aarde van het rack met een vaste verbinding aan dit stekkerblok monteren. Nu is de kast inclusief apparatuur een eenheid geworden die je met een enkele stekker in het stopcontact steekt. Trek je deze stekker los dan heb je weliswaar geen aarde meer, maar als het goed is ook geen 230V meer.
A.d.h. van dit bericht... Eigenlijk is het het mooiste om bij/naast je rack een opbouwdoos met (dubbel)WCD te plaatsen.jadjong schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:44:
[...]
Dat is nou net de minst handige actie.Sowieso dien je iets van metaal nooit via een stekker te aarden, want stekkers kan iemand los trekken, maar die van UPS is helemaal de kat op het spek binden. Trek je deze stekker los dan mis je de aarding, maar blijft er nog spanning op het rack.
![]()
@ocf81 Het rack aarden doe je vooral voor jezelf. Voor het geval dat je het rack aanraakt en er intern een 230V draad door beschadiging contact met het rack maakt. Je wil hierbij niet afhankelijk zijn van de apparatuur in het rack, dus wordt het een losse vaste draad naar een bestaand aardpunt.
De enige 'loophole' die je nog toe kan passen is een stekkerblok vast in het rack monteren en de aarde van het rack met een vaste verbinding aan dit stekkerblok monteren. Nu is de kast inclusief apparatuur een eenheid geworden die je met een enkele stekker in het stopcontact steekt. Trek je deze stekker los dan heb je weliswaar geen aarde meer, maar als het goed is ook geen 230V meer.Moet je alleen niet een tweede voeding naar het rack aanleggen, of er later een UPS in plaatsen, want dan ben je weer terug bij af.
En vanuit die opbouwdoos een losse aardedraad naar je rack toe te leggen zodat deze altijd geaard is.
Want volgens mij is een rack aarden met name ook ter vereffening van alles.
Vereiste is in deze wel om je rack te voeden vanuit 1 groep in de meterkast omdat je geen separate (en gemixte) circuits wilt hebben.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Tsja, het argument niet via een stekker aarde slaat natuurlijk nergens op. Je aarding is nooit draadloos. Die aardingskabel een aardingscontactpunt in, kan iemand natuurlijk ook even makkelijk lostrekken.jadjong schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:44:
[...]
Dat is nou net de minst handige actie.Sowieso dien je iets van metaal nooit via een stekker te aarden, want stekkers kan iemand los trekken, maar die van UPS is helemaal de kat op het spek binden. Trek je deze stekker los dan mis je de aarding, maar blijft er nog spanning op het rack.
![]()
De enige 'loophole' die je nog toe kan passen is een stekkerblok vast in het rack monteren en de aarde van het rack met een vaste verbinding aan dit stekkerblok monteren. Nu is de kast inclusief apparatuur een eenheid geworden die je met een enkele stekker in het stopcontact steekt. Trek je deze stekker los dan heb je weliswaar geen aarde meer, maar als het goed is ook geen 230V meer.Moet je alleen niet een tweede voeding naar het rack aanleggen, of er later een UPS in plaatsen, want dan ben je weer terug bij af.
Daarnaast, hoeveel mensen beheren jouw homelab? Hoe vaak trek jij de stekker van de UPS eruit?
En het scenario beschadigd 230v kabel welk de kast raakt, ik weet niet hoe het in jouw woning zit. Maar alhier gewoon 30 mA aardlekschakelaars. Op het moment dat ik een beschadigde kabel in het stopcontact steek en met metaal in aanraking laat komen, valt de stroom er simpelweg af. De tolerantie voor lekstroom is thuis niet te vergelijken met industrieel.
Je weet niet of de lekstroom van een beschadigde draad naar het rack meer dan 20/30mA is, dat is gokken. Daarom gebruik je aarding zodat je zeker weet dat de aardlekschakelaar en/of zekering afschakelt.
Goed, ik denk dat ik dan maar een stekker maak die het rek met de aarde van de WCD verbindt. Bedankt voor de uitleg!

Hier nog een plaatje met hoe het er uit zag tegen etenstijd:

Als het af is zal ik het eindresultaat ook wel delen. En alles bij elkaar opgeteld is inderdaad wat er staat niet goedkoop. (maar dat komt vooral door wat er in de silverstone kast zit)
Hier nog een plaatje met hoe het er uit zag tegen etenstijd:

Als het af is zal ik het eindresultaat ook wel delen. En alles bij elkaar opgeteld is inderdaad wat er staat niet goedkoop. (maar dat komt vooral door wat er in de silverstone kast zit)
[ Voor 66% gewijzigd door ocf81 op 04-07-2026 12:22 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
@ocf81 Indrukwekkend, maar hoe zit je met je vloerbelasting? Die servers kunnen behoorlijk zwaar zijn, helemaal als je alles bij elkaar optelt.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Het LACK Rek kon dat jarenlang prima aan, hoewel over tijd de collectie ook wel gegroeid is. Ik zit nog aan de goede kant van de grens, denk ik.Skynett schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:34:
@ocf81 Indrukwekkend, maar hoe zit je met je vloerbelasting? Die servers kunnen behoorlijk zwaar zijn, helemaal als je alles bij elkaar optelt.
Overigens zijn de bovenste drie machines helemaal niet zo zwaar. De UPS'en, NAS´en en AI machines zijn veel zwaarder. Ik overweeg ook om een deel te koop te zetten.
[ Voor 23% gewijzigd door ocf81 op 04-07-2026 12:40 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Heeft natuurlijk niets met gokken te maken. Maar relevante uitschakeling bij significant lekstroom. Voor het server rack is dit niets anders dan de mogelijke maximale lekstroom op iets als je koelkast. 30 mA de max, binnen ware praktijk daar vaak eigenlijk al onder omdat ze reeds vanaf 15 mA mogen uitschakelen. Verder is lekstroom natuurlijk geen statisch getal. Vorm jij de aarde, dan treedt aardlekschakeling al snel in werking. Lekstroom loopt dan namelijk direct op. Zelfde als wanneer je een fasedraad zou aanraken.jadjong schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:25:
Je weet niet of de lekstroom van een beschadigde draad naar het rack meer dan 20/30mA is, dat is gokken. Daarom gebruik je aarding zodat je zeker weet dat de aardlekschakelaar en/of zekering afschakelt.
En ook dit gehele kabelbeschadiging scenario is in mijn optiek toch eigenlijk gewoon vooral theoretisch dan nu echt meer praktisch te verwachten. Te vergelijken met het scenario dat iemand een stekker eruit zou trekken, maar aarde draad niet. Ik weet niet wat jij thuis met jouw hardware doet, maar in mijn geval is het een redelijk statisch iets. De stroomkabels kennen al helemaal vrijwel geen manipulatie.
De gebruikelijke situatie is eenmaal gewoon beperkt lekstroom per device, cumulatief. Welk je in eerste instantie als tintelend begint te ervaren. En naarmate je meer hardware aansluit, het toenemend oncomfortabel wordt.
Aantal rack mount devices, aantal in continu gebruik, kwaliteit van de gehanteerde devices, daarin alle mede bepalend. En frequent de hardware density thuis daarin toch lager ligt, 24/7 operationaliteit thuis vaak ook geen gegeven is.
Deze lekstroom is verder ook eigenlijk niet iets wat je enkel moet willen maskeren door je rack thuis te aarden. Je moet het willen minimaliseren door brakke hardware er tussen uit te halen.
Ongeacht aarding, springt je aardlekschakelaar namelijk op een gegeven moment namelijk gewoon nog steeds uit. Deze meet het verschil tussen fase en nul. Tussen 15 mA en 30 mA lekstroom, zal deze afslaan. Het meet niet wat via de aardedraad wegstroomt. De randvoorwaarden thuis zijn daarin niet hetzelfde als in een datacentrum.
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2