Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 09:26
Mede-auteur:
  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14

Annuk

Het grote topic voor nette lan afwerking

Welkom in het 4e topic voor nette lan afwerking (thuis). De openingspost is nog niet volledig af, mis je dingen laat hem mij dan weten.
Vorige Delen
Deel 1: -= Algemeen pats topic van nette netwerken =-
Deel 2: -= Het grote topic voor NETTE LAN afwerking thuis =-
Deel 3: Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3

Het topic
Wij network-engineers kunnen in dit topic laten zien hoe onze netwerken er uit zien. Steeds vaker zien wij woningen met complete patchkasten, Terabytes aan dataopslag, dikke Cisco routers en natuurlijk niet te vergeten mooi WiFi oplossingen. Omdat vele van ons hier ook nog eens erg trots op zijn is de het topic om te laten zien wat je thuis hebt staan.

Bedrijfsmatige netwerken
Omdat diverse mensen hier ook nog eens professioneel mee bezig zijn krijgt dit topic nu ook de ruimte om bedrijfsmatige netwerken te laten zien. Doe dit pas nadat je de regels hebt gelezen
Daarnaast zitten we hier niet te wachten op foto's van datacenters Als basis geldt dus, dat het een in-house serverruimte moet zijn.

Wat wel
Zoals gezegd kun je in dit topic het netwerk van thuis of het bedrijf laten zien, waarbij de nadruk ligt op de kwaliteit van de afwerking en de gekozen componenten. Het topic is naast een show-off dus ook de plek om te discussiëren maar bovendien biedt het ruimte om tips en ideeën uit te wisselen.

Wat niet
Wat hoor niet thuis hoort zijn dingen zoals: Een switch die ergens onder een bureau ligt te dweilen en 2 computers met elkaar verbindt. Iets wat we ook niet willen zien is 1 enkele UTP die vanuit de meterkast naar je pc loopt.

Een plaatje van een verdeler "ok", maar niet hoe je hem moet aansluiten of welk gereedschap je nodig hebt. Het moet dus in gebruik zijn.
Regels (samengevat)
Zoals aangegeven worden er wat richtlijnen gehanteerd hieronder dus wat wij graag willen
  • Foto’s van je eigen systemen, waarbij de nadruk natuurlijk ligt op eigen Foto’s van andermans systemen is dus niet toegestaan[/ li]
  • Maak niet specifiek foto’s van de componenten maar ook de ruimte er om heen, bijvoorbeeld serverruimtes en meterkasten.
  • Zorg dat afbeeldingen het juiste formaat hebben. Uitleg vindt je hieronder
Zakelijke netwerken
Voor de zakelijke netwerken gelden strengere regels
  • Zorg dat je toestemming hebt om afbeeldingen te plaatsen
  • Stickers met bedrijfslogo’s e.d. mogen niet zichtbaar zijn. (We gaan geen reclame maken)
  • Zorg dat het niet herkenbaar is waar apparatuur staat
  • Geen foto’s van datacenter’s o.i.d.
  • De topic-starter noch Tweakers is aansprakelijk voor het negeren van bovengenoemde regels
Het netwerk van
Heb jij een post toegevoegd in dit topic en samenvatting (met foto’s) gemaakt van wat je gedaan hebt stuur mij een bericht Dan zal ik in de topic start een verwijzing naar jou post plaatsen.

Foto's uploaden, posten, resizen, etc
Voor de mensen met wat minder forum ervaring ;) bij deze een overzichtje van de mogelijkheden bij het posten van foto's.

De benodigde webspace
Je hebt webspace nodig waar je je plaatje op kunt parkeren om vervolgens dit plaatje op het forum te laten zien. Je kunt dus niet een attachment bij je bericht voegen (iets dat op sommige andere fora wel werkt). Je moet voor je eigen ruimte zorgen.

Hiervoor kun je de ruimte gebruiken die veelal beschikbaar wordt gesteld door je internet provider. Deze is te benaderen via FTP. Meer info en instructies zijn de vinden bij je provider.

Er is ook de mogelijkheid om je foto's door Tweakers te laten hosten. Dit kan door het Tweakers.net Fotoalbum aan te schaffen. Dit aanschaffen gebeurt door het inleveren van Karma. Meer over karma en de karmastore is hier te lezen: De Karma F.A.Q.. Meer uitleg over het fotoalbum staat dan weer hier: De Karma F.A.Q. / Fotoalbum

Een andere optie is een 'picserver' gebruiken, bijvoorbeeld http://www.tinypic.com

ImageShack gebruikt sinds een tijdje popups, in een mate van aggressiviteit die bijna niet te blokkeren is. Hosten op een niet-IS-site verdient dus de voorkeur. Ook op GoT zullen je foto's dus niet direct zichbaar zijn maar verstopt achter een link.

De benodigde 'tags'
De lay-out van GoT laat het toe ongeresizede plaatjes te posten, maar denk eraan, niet iedereen heeft deze functie aanstaan/gebruikt de nieuwe lay-out, dus resize altijd je plaatjes :>

Om een plaatje te tonen in je post kun je de volgende tags gebruiken:

code:
1
[img]http://www.domein.nl/plaatje.jpg[/img]

Waarbij je dus de url van je plaatje tussen de img tags zet. Dit gebruik je voor normale plaatjes, met een normale bestandsgrootte en normale afmetingen (zo rond de 640x480).

code:
1
[img=512,,1]http://www.domein.nl/plaatje.jpg[/img]

Dit gebruik je voor plaatjes die een slagje groter zijn, bijv. 1024x768, maar nog steeds een normale bestandsgrootte (ca 100KB per stuk ofzo). Door de opgegeven waarde '512' wordt het plaatje verkleind afgebeeld, maar een linkje naar het origineel welke opent in een nieuw venster.

Voor hele grote plaatjes met een ruime bestandsgrootte moet je zogeheten thumbnails gebruiken. Ofwel: een kleine versie van het plaatje welke je tevens gebruikt als link naar de grote versie. Je kunt hier niet van de resize functie van het forum gebruik maken omdat mensen alsnog het hele bestand moeten downloaden, het wordt enkel verkleind weergegeven. Voor mensen met een tragere verbinding of mobiele gebruikers is het niet fijn om eerst 2MB te downloaden voor 3 plaatjes (bovenop de rest van het topic).

Mochten er toch te grote foto's worden gepost dan zullen deze door een admin of moderator aan worden gepast naar directe links. Je post zal wel open blijven zodat je deze nog wel aan kan passen zodra je kleinere foto's hebt.

Deze code dien je dan te gebruiken:

code:
1
2
[url=http://www.domeinm.nl/plaatje.jpg]
[img]http://www.domein.nl/thumbnail.jpg[/img][/url]

Let dus op het verschil tussen plaatje.jpg (de grote versie) en thumbnail.jpg (de kleine versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
Reservering voor TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 20:34
Iemand die nog een foto heeft hoe bekabeling in de kruipruimte is opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josvane
pitchdown schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:28:
Ik zal z.s.m. mijn netwerk opnieuw posten, maar ik heb in de kruipruimte alles in 5/8 buis zitten. Wil ik vernieuwen dan hoef ik niet gelijk onder de grond zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-04 19:10
Je kunt het inderdaad het beste volledig in een buis leggen. Dat scheelt een hoop vieze kleding :)

Als je dan de ruimte hebt gebruik gelijk 3/4 buis aangezien het niet veel zal uitmaken behalve dat je veel meer speelruimte hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door chickpoint op 05-11-2015 10:32 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:34

M2M

medicijnman

chickpoint schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:31:
Je kunt het inderdaad het beste volledig in een buis leggen. Dat scheelt een hoop vieze kleding :)

Als je dan de ruimte hebt gebruik gelijk 3/4 buis aangezien het niet veel zal uitmaken behalve dat je veel meer speelruimte hebt.
Als ik het niet in een buis hoef te leggen, leg ik het liever eigenlijk niet in een buis. Die vieze broek en trui weeg voor mij niet op tegen de hoeveelheid stress om zo'n kabeltje door een buisje te drukken. Hoe minder buis, hoe beter :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 13:50
M2M schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:47:
[...]

Als ik het niet in een buis hoef te leggen, leg ik het liever eigenlijk niet in een buis. Die vieze broek en trui weeg voor mij niet op tegen de hoeveelheid stress om zo'n kabeltje door een buisje te drukken. Hoe minder buis, hoe beter :)
Heb ze ook gewoon over de vloer lopen in de kruipruimte, kan geen kwaad, zeker niet als de kruipruimte droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-04 14:12
Ik heb een vraagje, weet niet of dat hier helemaal past, maar ik heb de volgende situatie hier op kantoor (woning+kantoor)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/Diversen/meterkast_kantoor.jpg

Ik wil een patchkast ophangen in de vrije ruimte bovenin.
Hierin komt een patchpaneel, switch, router (zonder wifi) en waarschijnlijk een Mac mini servetje en misschien een 19" UPS. (wat nieuwe/andere apparatuur dan wat je op de foto ziet :) )
Ik heb minimaal 4U nodig.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een kast die naar beneden kantelt, de vrije diepte is ca. 34 centimeter.
Bestaat zoiets wel of moet ik het dan zelf maken of een deur in het bovenpaneel van de meterkast maken?

Het is dus de bedoeling een nette lan afwerking te maken O-) (en gelijk de boel grotendeels te vernieuwen)

[ Voor 16% gewijzigd door NovapaX op 05-11-2015 11:00 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Het is denk ik makkelijker om een luikje te maken in de plaat boven je deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:04
die plaat boven je meterkast zit (zo te zien) geklemd met latjes, dus theoretisch zit die plaat los,
Hier zou je natuurlijk een paar scharnieren aan kunnen zetten en een paar magneetjes om em dicht te doen.
zo heb je een mooie fullsize deur zodat je er gewoon bij kan.

en als je dan een groter rack maakt dan 4he, dan kun je in de toekomst ook gaan uitbreiden

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja, misschien beter een hogere kast nemen en een luik maken, dan kan eer een normale UPS in staan in de breedte. Ik zie namelijk dat de rackmount UPS-en sowieso allemaal te diep zijn voor die locatie.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-04 17:41

roelbb

knorretje

pitchdown schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:28:
ik heb voor een oom vorig jaar de hele kruipruimte voorzien van draadgoten. mijn eigen huis is komend jaar aan de beurt.

[ Voor 46% gewijzigd door roelbb op 05-11-2015 13:06 ]

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
roelbb schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:54:
[...]

ik heb voor een oom vorig jaar de hele kruipruimte voorzien van draadgoten. mijn eigen huis is komend jaar aan de beurt.
Mooi gedaan. Hoe ben je aan die draadgoten gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb

roelbb

knorretje

thomasv schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:32:
[...]

Mooi gedaan. Hoe ben je aan die draadgoten gekomen?
ik geloof een deel via elektramat.nl en een deel via de groothandel. maar er zijn meerdere shops zoals kabelgoot.info die dat spul leveren.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Bedankt, kan altijd nog een keer van pas komen zodra eigen huis er is ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-04 11:34
loyske schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:49:
[...]

Heb ze ook gewoon over de vloer lopen in de kruipruimte, kan geen kwaad, zeker niet als de kruipruimte droog is.
Komt toch iets meer bij kijken ;)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GJ14x0RIJmDBVUsx91wAQWuM/full.jpg

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 13:45

GEi

Mag ik vragen hoe de ophangbeugels vastzitten in de isolatie? Of gaan ze door de isolatie in de vloerdelen? Ik ben voornemens om tijdens de verbouwing volgend jaar ook veel onder de vloer weg te werken, en ben nog op zoek naar een soort van 'isolatie anker' (iets wat je in de isolatie drukt en zichzelf klemt, komt niet veel kracht op te staan).
Alvast bedankt voor je reactie.
roelbb schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:54:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 07:59
Je moet ook geen konijnen in je kruipruimte houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Koop dan "buiten UTP". Dat is een UTP kabel met een dikke UV bestendige mantel. OK, UV licht in de kelder is niet aanwezig, maar de kabel is wel sterker.

https://www.netwerkwinkel...-BEL-7965EPE-p_24142.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhos
  • Laatst online: 09-03 10:16
Buizen buizen buizen, voor iedereen prettiger. Monteurs maar ook voor jezelf. Je kan alles centraal trekken en hoeft inderdaad niet meer onder de vloer. Ik zou een ook geen goot maken dan moet je nog onder de vloer als je eens iets extra wil. Kamer omgooien enz.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 13:50
Haha, hoe krijg je dat klaar?? Marter??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dit lijkt wel op hele kleine muizen tandjes....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 20:29
Typisch gevalletje huismuizen zo te zien.
Neem een kruipruimte kat in dienst.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Laatst online: 20-04 11:34
loyske schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:34:
[...]

Haha, hoe krijg je dat klaar?? Marter??
Dit is waarschijnlijk het werk geweest van konijnen. Veel tunnels onder de fundering door gegraven helaas.

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar die kat: moet ook ook voer krijgen, en zo.... duur grapje.... (met name gedurende enkele jaren).... :P

Gewoon gearmeerde kabel leggen, of beter kabel in stalen buis.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 05-11-2015 23:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:17
Ben(V) schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:18:
Typisch gevalletje huismuizen zo te zien.
Neem een kruipruimte kat in dienst.
UTP CAT :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-04 06:47
Wat maken jullie er toch allemaal weer een probleem van :N Dit is gewoon het open netwerk, voor als er bezoek komt. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 21-04 20:57

Totaalgeflipt

De enige echte

Anoniem: 203842 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:09:
Koop dan "buiten UTP". Dat is een UTP kabel met een dikke UV bestendige mantel. OK, UV licht in de kelder is niet aanwezig, maar de kabel is wel sterker.

https://www.netwerkwinkel...-BEL-7965EPE-p_24142.html
Van een stuk pijp en kabelclips heb je alleen veel meer profijt en waarschijnlijk nog goedkoper ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:04
Montage altijd door een pvc pijpje doen hoor. Is het meteen goed afgewerkt tegen ongedierte en (eventueel) vocht. Pak dan meteen de slagvaste (grijze) pvc buisjes. Die zijn zeer gemakkelijk in een vorm te maken/hoek met een buigveer. En later kun je er altijd nog een 2e buis bij steken of kabel bij trekken door de buis. Zonder klem te zitten met andere kabels zoals in een kabelgoot!

Hier zitten er 2 buizen in de kruipruimte bij getrokken sinds dit weekeinde. 2x 3/8" met 1x 3 stuks CAT6 en 1x met 2xCAT6 en 1xCoax. Wat een gemak!

Patch kastje erbij in de meterkast en je kunt alles aanpluggen wat je waar uit wil laten komen (wel even labeltjes erbij plakken).

Oh: van tevoren wel even de kabels testen en meten dan kon je niet voor verassingen te staan natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 06-11-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ook nog kan, is een 32 of 40 mm "afvoer buis" nemen. Is glad van binnen, dik, en makkelijk te verwerken (lees: installeren). Lijkt misschien "overkil", maar werkt heel goed. Is ook nog waterdicht.

De beugels waarmee de buis wordt vastgezet zijn groot. Dus eventueel kunnen ze gelijmd worden (met kit) tegen de betonnen vloer (en als de kit is uitgehard kan de buis aangebracht worden). Dan hoeft er niet geboord worden in de kruipruimte. Op de grond laten liggen kan ook wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 07-11-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 09:34:
................

Hier zitten er 2 buizen in de kruipruimte bij getrokken sinds dit weekeinde. 2x 3/8" met 1x 3 stuks CAT6 en 1x met 2xCAT6 en 1xCoax. Wat een gemak!

..................
Bedoel je niet 3/4" ?
Lijkt mij behoorlijk krap drie kabels in een buis van uitwendig 9,5mm
Noord27 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 09:34:
................

Oh: van tevoren wel even de kabels testen en meten dan kon je niet voor verassingen te staan natuurlijk.
Knijp je er dan tijdelijk een paar connectoren aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:04
nokiaan958GB schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:07:
[...]

Bedoel je niet 3/4" ?
Lijkt mij behoorlijk krap drie kabels in een buis van uitwendig 9,5mm

[...]

Knijp je er dan tijdelijk een paar connectoren aan?
3/4 natuurlijk ifd. Meeste heb ik hier 1/2 gebruikt.

Connectoren eraan zetten en dan op beide uiteinden even een tester zetten. Zie je meteen of de 8 aders correct zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 08:32
Nou ik ook even mijn netwerk posten, zie hier mijn meterkast, met alle apparatuur.

Wat zie je:
- Experiabox V8 in bridge mode, zodat internet volledig door de TP-Link op OpenWRT afgehandeld wordt.
- TP-LINK WRD3600 met OpenWRT Chaos Calmer firmware.
- Patchpanel 12 poorts uit China met 9 poorten aangesloten (5 naar woonkamer, 4 naar zolder)
- Sipura SPA 3000 als PSTN gateway voor afhandeling KPN PSTN naar VOIP -.- omdat KPN faalt.
- TP-LINK 8 poorts Gigabit switch
- TP-LINK PoE adapter voor IP camera stroom en netwerk
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7bOZ9iH.jpg

Wat je niet ziet,
- N300A Gigaset Basisstation aangesloten op 8 poorts gigabit switch TP-LINK.

De rode kabel is een apart VLAN voor de LAN party gasten (wil ik niet op het netwerk)
De gele kabels zijn voor IPTV, 1 naar woonkamer, 1 naar zolder.
De zwarte kabels zijn vooral uplink naar zolder, en naar de switch...
Tussen de Experiabox en de TP-LINK zit een grijze kabel.

Op zolder is het volgende aanwezig,
- TP-LINK TL-SG1024DE 24 poorts Gigabit switch
- Patchpanel 12 poorts uit China met 8 poorten aangesloten (IPtelefonie, IPTV en internet)
- PoE inserter uit china voor 4 IP telefoons
- TP-LINK WRD3600 met OpenWRT Access Point
- 2x Raspberry PI met Asterisk centrales (FreePBX)
- 2 losse UTP vanuit de meterkast, omdat deze over zijn voor extra? wel aangesloten op patch panel beneden.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ORkP97O.jpg

Ik denk nog na om de twee kabels die nu in de TP-LINK TL-SG1024DE zitten, aan te sluiten op het patchpanel maar omdat mijn patchkabels op zijn en ik het wel best vind.. laat ik het voorlopig zo met die lelijke boog.. ook omdat die andere 2 grijze kabels te kort zijn afgeknipt.

[ Voor 11% gewijzigd door supayoshi op 10-11-2015 00:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een teringbende. Pardon my French...

/Edit
OK iets genuanceerder; vooral je kabels zijn een rommeltje ;)

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 10-11-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 08:32
FreakNL schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 00:40:
Wat een teringbende. Pardon my French...

/Edit
OK iets genuanceerder; vooral je kabels zijn een rommeltje ;)
bedoel je dan vooral de zolder? of beneden? :P 8)7
(beneden)
Die rode is wat kort van het gamelan, dat weet ik :P moet ik wat langers voor vinden haha

[ Voor 15% gewijzigd door supayoshi op 10-11-2015 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jseub
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-08-2024
Bij deze een stukje netwerk van de organisatie waar ik werk :)

Let op, het grootste deel van het rack ga ik niet over, alleen vanaf de rode pfSense-box en daaronder. (En een gedeelte van wat patch-panels daarboven.)

Voor de 'grote schoonmaak'
Before 1

Na de 'grote schoonmaak'
After 2

After 1

De apparatuur: (van onder naar boven, en soms van links naar rechts)
  • Watchguard Firebox met pfSense (core router die het signaal van de glas-NTU opvangt)
  • 100Mbit-switch (distributie naar de rest van het netwerk)
  • WRT54GL met DD-WRT voor de WiFi (alleen 2.4Ghz, is tot nu toe prima)
  • Oude Draytek die nog ADSL opvangt, maar doet eigenlijk niks meer
  • Server die verschillende dingen doet
  • Lege ruimte waar eerst kabels lagen :D
Het kan natuurlijk nog netter (vooral alles erboven, maar daar mag ik niet aanzitten..) maar het is al een hele verbetering O-)

[ Voor 0% gewijzigd door jseub op 10-11-2015 16:41 . Reden: Firefox, Firebox... doet allemaal iets met internet ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:35

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Au, dat koppelblokje rechtsonderin. Ik vervloek die dingen!

De rest is... mjah.. nog steeds een rotzooi tbh :>

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jseub
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:46:
Au, dat koppelblokje rechtsonderin. Ik vervloek die dingen!
Koppelblokje was slechts tijdelijk ;) (hangt er nu allang niet meer tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

jseub schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:48:
[...]

Koppelblokje was slechts tijdelijk ;) (hangt er nu allang niet meer tussen)
Post dan ook een foto van het eindresultaat en zeg tegen de verantwoordelijke van de organisatie dat jij wel iets weet waar hij komend weekend zijn tijd aan mag besteden :P

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jseub
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:50:
[...]

Post dan ook een foto van het eindresultaat en zeg tegen de verantwoordelijke van de organisatie dat jij wel iets weet waar hij komend weekend zijn tijd aan mag besteden :P
Foto - koppelblokje = eindresultaat ;) En ik neem aan dat je dan die andere organisatie's bedoelt (gedeeld gebouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

jseub schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:52:
[...]

Foto - koppelblokje = eindresultaat ;)
;)
En ik neem aan dat je dan die andere organisatie's bedoelt (gedeeld gebouw)
Snel verhuizen dan ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-04 19:19
jseub schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:40:
Bij deze een stukje netwerk van de organisatie waar ik werk :)

Let op, het grootste deel van het rack ga ik niet over, alleen vanaf de rode pfSense-box en daaronder. (En een gedeelte van wat patch-panels daarboven.)

Voor de 'grote schoonmaak'
[afbeelding]

Na de 'grote schoonmaak'
[afbeelding]

[afbeelding]

De apparatuur: (van onder naar boven, en soms van links naar rechts)
  • Watchguard Firebox met pfSense (core router die het signaal van de glas-NTU opvangt)
  • 100Mbit-switch (distributie naar de rest van het netwerk)
  • WRT54GL met DD-WRT voor de WiFi (alleen 2.4Ghz, is tot nu toe prima)
  • Oude Draytek die nog ADSL opvangt, maar doet eigenlijk niks meer
  • Server die verschillende dingen doet
  • Lege ruimte waar eerst kabels lagen :D
Het kan natuurlijk nog netter (vooral alles erboven, maar daar mag ik niet aanzitten..) maar het is al een hele verbetering O-)
Wow nog een 3com switch. Een radiostation (neem ik aan gezien de naamgevingen) die denkt dat de utp kabels antenne kabels zijn? :+

Mijn handen jeuken eerlijk gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:48
Als dit van een organisatie is :'(

Hoe moet dat dan als er een aantal nieuwe mensen op de ICT afdeling komen te werken, moeten die eerst 3 weken die kabelspaghetti gaan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En waarom moeten zij die kabelspagetti uitpluizen? Is dit niet regel nummer 1 in de ICT: If it is not broken, don't fix it.

Dus als alles werk, blijf er met je tengels ervan af. Als jet mooier is weggewerkt, daardoor zal het echt niet sneller of beter gaan werken.... Zal net zo werken als ervoor.

Je hebt gelijk, ALS het fout gaat (lees: kapot) dan natuurlijk is het wel een zooitje om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:17:
En waarom moeten zij die kabelspagetti uitpluizen? Is dit niet regel nummer 1 in de ICT: If it is not broken, don't fix it.

Dus als alles werk, blijf er met je tengels ervan af. Als jet mooier is weggewerkt, daardoor zal het echt niet sneller of beter gaan werken.... Zal net zo werken als ervoor.

Je hebt gelijk, ALS het fout gaat (lees: kapot) dan natuurlijk is het wel een zooitje om uit te zoeken.
Maar goed dat ik dan niet in de ICT werk, in andere sectoren is het meestal zo dat je collega's zo je werk moeten kunnen overnemen.

Al ben ik het wel met je eens, als het werkt dan werkt het ook gewoon. Maar het is zielig voor je collega's als ze deze puinzooi aantreffen hoor :P Of gewoon voor jezelf, als je iets moet uitzoeken dan is het enigsinds een beetje te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-04 20:38
Poeh... lang geleden dat ik een dergelijke chaos heb gezien in een patchkast... (ja ook in de versie 'na de schoonmaak')

[ Voor 4% gewijzigd door rogiertw op 10-11-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jseub
Misschien had ik even moeten melden dat het gaat om een vrijwilligers organisatie met zo goed als € 0,- budget. ;) Geen excuus om het een chaos te laten, maar bij het grootste gedeelte mogen we niet aanzitten omdat dat van de andere organisatie's in het gebouw is.

Qua het patchwerk... Ik ben ook geen professionele IT'er die het doet... ;) Overig zijn alleen de patchkabels vanaf de 3COM (die not uitstekend werkt) naar diverse patchpanelen van ons. De rest is van de andere organisatie(s) waarvan ik geen namen ga noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Aha, dan snap ik het enigsinds nog wel. Ik dacht dat het om een bedrijf ging, want ik schrok al als dit in een bedrijf staat namelijk :o

Maar als hobby of vrijwilligers iets dan is dat te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:07
Ik wil binnenkort een deel van mijn netwerk netter afwerken.
Nu zit ik met een vraag :)

Er loopt een utp-kabel vanuit de meterkast via een kabelgootje onder mijn trap door.
Dan maakt de muur 2 keer een bocht van 45 graden.

Zou je in zo'n bocht een stugge utp-kabel kunnen leggen ?

Ik heb in het vorige topic wat foto's geplaatst met de huidige situatie

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:56
Ja hoor, 45 graden is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb nu 6 netwerkaansluitingen in de woning gecreëerd.

Ik heb nu:

- 2 netwerkaansluitingen vanuit de woonkamer
- 2 aansluiting van de slaapkamer boven de meterkast
- 1 aansluiting van een slaapkamer boven die samen met coax gelegd wordt
- 1 aansluiting vanaf zolder

tzt wil ik alle aansluitingen netjes voorzien van stugge netwerkkabel en wanddozen zodat de aansluitingen netjes zijn weggewerkt.

Maar nu vraag ik mij eigenlijk af hoe ik dat het beste in de meterkast kan doen.

Ik heb straks 4 netwerkkabels die linksonder en 3 aansluitingen die rechtsboven de meterkast binnenkomen.

Het worden er 7 straks omdat ik 1 aansluitingen vanuit de woonkamer en vanuit de slaapkamer boven de meterkast dubbel ga voorzien.

Wat is in deze situatie handig om de boel af te monteren in de meterkast ?

Mochten jullie foto's willen dan kan ik straks kijken of ik ze kan maken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb

roelbb

knorretje

MdO82 schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:02:
Ik heb nu 6 netwerkaansluitingen in de woning gecreëerd.

Ik heb nu:

- 2 netwerkaansluitingen vanuit de woonkamer
- 2 aansluiting van de slaapkamer boven de meterkast
- 1 aansluiting van de slaapkamer boven die samen met coax gelegd wordt
- 1 aansluiting vanaf zolder

tzt wil ik alle aansluitingen netjes voorzien van stugge netwerkkabel en wanddozen zodat de aansluitingen netjes zijn weggewerkt.

Maar nu vraag ik mij eigenlijk af hoe ik dat het beste in de meterkast kan doen.

Ik heb straks 4 netwerkkabels die linksonder en 3 aansluitingen die rechtsboven de meterkast binnenkomen.

Het worden er 7 straks omdat ik 1 aansluitingen vanuit de woonkamer en vanuit de slaapkamer boven de meterkast dubbel ga voorzien.

Wat is in deze situatie handig om de boel af te monteren in de meterkast ?

Mochten jullie foto's willen dan kan ik straks kijken of ik ze kan maken :)
als de kabels nog lang genoeg zijn, alles in een goot leggen en dan met een patchpaneel afwerken bijvoorbeeld met deze

als je helemaal netjes wil doen neem een een 10" of 19" patchkastje

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
roelbb schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:06:
[...]

als de kabels nog lang genoeg zijn, alles in een goot leggen en dan met een patchpaneel afwerken bijvoorbeeld met deze

als je helemaal netjes wil doen neem een een 10" of 19" patchkastje
Moet ik even kijken waar ik hem op zou hangen, maar het zou een goeie oplossing zijn :)
Ik heb rechts langs de muur nog wel ruimte om een kabelgoot te plaatsen.
Dan moet ik alleen even denken hoe ik de kabel netjes naar die kant kan brengen :)
Aan de andere kant de kabels over de grond zal ook niet uitmaken.
Het zal niet anders kunnen ;)

Ik had er eerst aan gedacht om de de kabel die naar de kamer boven de meterkast gaat in een stukje pvc te leggen en boven en in de meterkast af te werken met een wcd, maar je kan hem natuurlijk ook direct dan in de patchkast laten komen.

We gaan er eens rustig over denken ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Waarom zou je thuis een patchpanel nemen? Ik zat eraan te denken om een CAT6 kabel door alle loze leidingen te trekken en ze direct in de router/switch te steken. Het ziet er met een patchpanel natuurlijk netter uit, maar heeft het meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:00
michaell958 dat ziet er netjes uit!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
JPtjeeNL schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:55:
Waarom zou je thuis een patchpanel nemen? Ik zat eraan te denken om een CAT6 kabel door alle loze leidingen te trekken en ze direct in de router/switch te steken. Het ziet er met een patchpanel natuurlijk netter uit, maar heeft het meerwaarde?
Natuurlijk kan je gewoon kabels door de buizen trekken, maar vindt je het zelf niet netter als er een afdekplaatje zit in de ruimte waar je de kabels uitkomen?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:14
JPtjeeNL schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:55:
Het is natuurlijk netter, maar daarnaast zijn de meeste kabels die je binnen trekt met een solid kern, daar hoor je eigenlijk geen connector op te krimpen. Al kan dat natuurlijk wel, heb ik ook jarenlang gedaan zonder al te veel problemen (meestal ging t al mis na t krimpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Een patchpaneel gebruiken is netter, ik zelf doe het ook niet..
Heb er toen wel aan gedacht, maar het is tot nu toe nog iedere keer goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
In welke situatie gebruik je een niet afgeschermde wandcontactdoos en wanneer een afschermde ?

[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 16-11-2015 08:26 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
MdO82 schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:26:
In welke situatie gebruik je een niet afgeschermde wandcontactdoos en wanneer een afschermde ?
Het is maar net wat je wil, ik gebruik in de kamers waar een UTP kabel uitkomt wel een contactdoos, gewoon omdat dit netter kijkt. In de meterkast gebruik ik dit niet maar het is wel beter als je het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Patch panels zijn in de zakelijke omgeving belangrijk(er) doordat ongebruikte aansluitingen niet in je kast loshangen. Alle patches in alle lokalen komen meestal samen in een ruimte en dat kan soms honderden patches zijn. Als je dan niet alle patches meteen nodig hebt, hoef je niet losse kabels te laten liggen.

Een bijkomend voordeel is dat je kabels die vast zitten in de muur scheid van kabels die los zitten aan de patch kast en aan de muur contactdozen. Ook weer voornamelijk een probleem als je met honderden kabels te maken hebt, niet zo'n probleem voor thuis.

Een belangrijke reden wat 'rinkel' zegt, dat je een ander type kabel zou moeten gebruiken voor in de muur dan van de patches naar de apparaten/switches.

Is het voor thuis nodig ? Nee, niet tenzij je over meer dan 10 kabels praat of een wonder bent in cable management. Ik vermoed dat het eerder "beroepsmisvorming" in de positieve zin is van sommige die er professioneel ook zo mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Naast bovenstaande redenen zorgt een patchpanel vooral voor flexibiliteit. Zowel in kleur als lengte van de te gebruiken patchkabels.

Of hiervoor een noodzaak is in een thuisomgeving valt te betwisten maar voordelen heeft een patchpanel zeker.

JPtjeeNL :w

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jordyz schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:29:
[...]

Het is maar net wat je wil, ik gebruik in de kamers waar een UTP kabel uitkomt wel een contactdoos, gewoon omdat dit netter kijkt. In de meterkast gebruik ik dit niet maar het is wel beter als je het wel doet.
Begrijp ik ;)
Maar ik neem aan dat je in de meterkast beter een afgeschermde doos kunt gebruiken.

Het zal in de kamers zelf niet zoveel uitmaken toch ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
MdO82 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:08:
[...]

Begrijp ik ;)
Maar ik neem aan dat je in de meterkast beter een afgeschermde doos kunt gebruiken.

Het zal in de kamers zelf niet zoveel uitmaken toch ?
Eerder eigenlijk andersom of wil je de kabels los laten liggen in de kamer? Dat ziet er namelijk niet echt moooi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 15-04 16:58
Jordyz schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 07:30:
[...]

Eerder eigenlijk andersom of wil je de kabels los laten liggen in de kamer? Dat ziet er namelijk niet echt moooi uit
Verschil zit 'm volgens mij in afgeschermd versus niet-afgeschermd, niet in wanddoosje of geen wanddoosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:45:
[...]

Natuurlijk kan je gewoon kabels door de buizen trekken, maar vindt je het zelf niet netter als er een afdekplaatje zit in de ruimte waar je de kabels uitkomen?
Je kunt toch nog steeds de ene kant van de kabel monteren op een afdekplaatje in je woonkamer en de andere kant monteren op een UTP stekker voor in de switch in de meterkast?
rinkel schreef op zondag 15 november 2015 @ 21:54:
[...]

Het is natuurlijk netter, maar daarnaast zijn de meeste kabels die je binnen trekt met een solid kern, daar hoor je eigenlijk geen connector op te krimpen. Al kan dat natuurlijk wel, heb ik ook jarenlang gedaan zonder al te veel problemen (meestal ging t al mis na t krimpen)
Dat is wel een goed argument idd.
marcop82 schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:40:
Patch panels zijn in de zakelijke omgeving belangrijk(er) doordat ongebruikte aansluitingen niet in je kast loshangen. Alle patches in alle lokalen komen meestal samen in een ruimte en dat kan soms honderden patches zijn. Als je dan niet alle patches meteen nodig hebt, hoef je niet losse kabels te laten liggen.

Een bijkomend voordeel is dat je kabels die vast zitten in de muur scheid van kabels die los zitten aan de patch kast en aan de muur contactdozen. Ook weer voornamelijk een probleem als je met honderden kabels te maken hebt, niet zo'n probleem voor thuis.

Een belangrijke reden wat 'rinkel' zegt, dat je een ander type kabel zou moeten gebruiken voor in de muur dan van de patches naar de apparaten/switches.

Is het voor thuis nodig ? Nee, niet tenzij je over meer dan 10 kabels praat of een wonder bent in cable management. Ik vermoed dat het eerder "beroepsmisvorming" in de positieve zin is van sommige die er professioneel ook zo mee omgaan.
Helder, dank voor je uitleg! Voor die paar tientjes kan ik het niet laten denk ik. :) Doe ik het liever in één keer goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
JPtjeeNL schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:42:
[...]

Je kunt toch nog steeds de ene kant van de kabel monteren op een afdekplaatje in je woonkamer en de andere kant monteren op een UTP stekker voor in de switch in de meterkast?
Heb je het al eens geprobeerd ? ;)
Dat gaat je niet lukken.
Je hebt een stugge kabel nodig om af te monteren in je aansluitdoos.
Hier krijg je geen utp stekker op

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:54:
[...]

Dat gaat je niet lukken.
Nee, daarom dacht ik dat het geen probleem was om gewoon een UTP kabel naar de modem en aansluitpunt te trekken. Ik ga alvast een patchpaneel uitzoeken, haha. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerox123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:43
Mijn netwerkje op kantoor. Achterkant is wat lastig fotograferen wegens te weinig ruimte.

Serverruimte
VoorkantAchterkant 2Achterkant 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-04 15:13
MdO82 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:54:
[...]

Dat gaat je niet lukken.
Kan prima hoor. Met standaard stekkers is de kans best aanwezig dat het een slechte verbinding geeft, maar er zijn speciale stekkers voor solid core kabels. Deze worden ook vaak gebruikt bij vaste installaties (poe camera's en zo) waar geen ruimte is voor een aparte patchkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Goedenavond,
Even een 'klein' vraagje:
Momenteel wordt mijn huis gebouwd, en hoewel ik het nog niet heb kunnen verifiëren (kon vandaag niet naar binnen ivm net gestorte vloeren) heb ik een ander huis in het blok gezien dat alle leidingen daar uitgevoerd waren in flexibele pvc buis :F
Nou heb ik specifiek gevraagd om loze leidingen van 25 mm en was mij ook verteld dat die uitgevoerd zouden worden in die gele vaste variant. Maar na vandaag vrees ik het ergste. :X
Mijn vraag: Is het met flexibele pvc echt zo'n drama om daar al 2 kabels door te krijgen dat 3 sowieso onmogelijk is? (heb de horror verhalen in eerdere topics gelezen)
En wat zijn mijn kansen om het de bouwer op zijn kosten laten aanpassen hiervan als ik mij boos maak om het afwijken van de afspraken? (ik vermoed nihil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Fladder80 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 18:51:
Goedenavond,
Momenteel wordt mijn huis gebouwd, en hoewel ik het nog niet heb kunnen verifiëren (kon vandaag niet naar binnen ivm net gestorte vloeren) heb ik een ander huis in het blok gezien dat alle leidingen daar uitgevoerd waren in flexibele pvc buis :F
Nou heb ik specifiek gevraagd om loze leidingen van 25 mm en was mij ook verteld dat die uitgevoerd zouden worden in die gele vaste variant. Maar na vandaag vrees ik het ergste. :X
Mijn vraag: Is het met flexibele pvc echt zo'n drama om daar al 2 kabels door te krijgen dat 3 sowieso onmogelijk is? (heb de horror verhalen in eerdere topics gelezen)
En wat zijn mijn kansen om het de bouwer op zijn kosten laten aanpassen hiervan als ik mij boos maak om het afwijken van de afspraken? (ik vermoed nihil)
Ik zou het toch even navragen.
Het kan werken om er 2 kabels in te krijgen, maar het is moeilijk.
Wellicht dat het met een trekveer wel lukt als deze erdoor krijgt.

Ik zou zelf informeren of ze echt geen vaste buizen gebruiken, want het scheelt je een hoop geklooi als het een keer niet lukt.

Of ze daar extra kosten voor in rekening brengen weet ik niet, heb daar helaas geen ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 21-11-2015 19:04 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Fladder80 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 18:51:
Goedenavond,
Hoe het zit dat ze geen afspraken hebben nagekomen weet ik niet, hier zul je samen moeten uitkomen verwacht ik.

Echt een ramp... Ik heb een stukje vanuit de meterkast schuin met 1 bocht van 45 graden ooit de coaxkabel eruit gehaald en dat samen met een datakabel erin gedaan. Heb er een halve dag op zitten te klooien (niet overdreven) tot dat het lukte. Ik wist dat dit een flexibele buis was omdat deze later erin is gelegd waardoor het wel moest. Het zit er nu in en het komt er nooit meer eruit.

Zolang de trekveer erdoor heen is (wat vaak al het probleem is bij bochten) moet het wel lukken, met niet al te veel geweld. Zodra je de trekveer er lastig er doorheen gaat krijgen kun je het eigenlijk wel schudden. Tenzij je veel geduld moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:21
Waren de leidingen die je in het andere huis hebt gezien wel loze leidingen? Elektra wordt namelijk kant en klaar in flexibele buizen geleverd. De loze leidingen worden echter wel aangelegd met harde pvc leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
@Fladder80 wat let je om het te gaan vragen? Kan toch geen kwaad, je betaalt er immers wel voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Droezel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05-2024
Recent wat vervangingen gedaan en opgekuist in mijn meterkast. Spijtig genoeg geen foto gemaakt van de situatie vooraf.

Cisco ASA 5505 en DLink switch vervangen door Ubiquiti EdgeRouter Lite en EdgeSwitch Lite. Telenet internet upgrade gegeven naar Business Fibernet Plus 240 met fixed IP.

Afbeeldingslocatie: http://www.bored.be/images/homenetwork/DSC09477.JPG

Ik overweeg om toch nog de EdgeRouter lite te vervangen door het PRO model met SFP, gewoon omdat het netter staat, en dan kan ik de uplink met SFP doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.bored.be/images/homenetwork/DSC09480.JPG

Heb voor een prikje 2 Aruba Networks IAP-103 wifi AP's op de kop kunnen tikken, netjes opgehangen bij de beamer:

Afbeeldingslocatie: http://www.bored.be/images/homenetwork/beamer-wifi.jpg

Voor de volledigheid nog even een visio'tje. Er is ook nog een Devolo powerline voor een wifi access point boven die hangt op een plaats waar ik geen UTP in de buurt beschikbaar had.

Afbeeldingslocatie: http://www.bored.be/images/homenetwork/netdesign.png

Het volgende op mijn TODO lijst is het vervangen van mijn server PC in de kelder door een Synology NAS en Intel NUC, netjes ingebouwd in een 19inch wandkast. Maar eerst weer even de nodige centjes verzamelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Zeker netjes, vanwaar die camera bij de beamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Jordyz schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:15:
Om de film op te nemen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Om de film op te nemen? Die snap ik niet helemaal :O :'(
Want als je de film kan afspelen heb je hem toch al??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Jordyz schreef op maandag 23 november 2015 @ 07:14:
Om de film op te nemen? Die snap ik niet helemaal :O :'(
Want als je de film kan afspelen heb je hem toch al??
Dat zegt de OP toch ook niet... iets met grapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 22:15
En iets met sarcasme :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
amauer schreef op zondag 22 november 2015 @ 08:40:
Waren de leidingen die je in het andere huis hebt gezien wel loze leidingen? Elektra wordt namelijk kant en klaar in flexibele buizen geleverd. De loze leidingen worden echter wel aangelegd met harde pvc leidingen.
Goed punt, durf het eerlijk gezegd niet met 100% zekerheid te zeggen. Maar gezien het aantal leidingen wat er was gaf het wel die indruk. Iig bedankt voor je aanvullende opmerking
thomasv schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:20:
@Fladder80 wat let je om het te gaan vragen? Kan toch geen kwaad, je betaalt er immers wel voor.
Staat ook op de planning om dat woensdag te doen, dan kan ik ook m'n huis ook weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Jordyz schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 20:08:
[...]

Hoe het zit dat ze geen afspraken hebben nagekomen weet ik niet, hier zul je samen moeten uitkomen verwacht ik.

Echt een ramp... Ik heb een stukje vanuit de meterkast schuin met 1 bocht van 45 graden ooit de coaxkabel eruit gehaald en dat samen met een datakabel erin gedaan. Heb er een halve dag op zitten te klooien (niet overdreven) tot dat het lukte. Ik wist dat dit een flexibele buis was omdat deze later erin is gelegd waardoor het wel moest. Het zit er nu in en het komt er nooit meer eruit.

Zolang de trekveer erdoor heen is (wat vaak al het probleem is bij bochten) moet het wel lukken, met niet al te veel geweld. Zodra je de trekveer er lastig er doorheen gaat krijgen kun je het eigenlijk wel schudden. Tenzij je veel geduld moet hebben.
:X
Ik wacht nog even af en hoop maar op het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 15:50
Even een spuit 11, maar in mijn nieuwbouwwoning was het inderdaad ook zo dat de elektra in flexibele buizen zit en de loze leidingen gewoon netjes in harde pvc leidingen. Fluitje van een cent om daar 2 kabels door heen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Droezel schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:49:
Recent wat vervangingen gedaan en opgekuist in mijn meterkast. Spijtig genoeg geen foto gemaakt van de situatie vooraf.

Cisco ASA 5505 en DLink switch vervangen door Ubiquiti EdgeRouter Lite en EdgeSwitch Lite. Telenet internet upgrade gegeven naar Business Fibernet Plus 240 met fixed IP.

[afbeelding]

Ik overweeg om toch nog de EdgeRouter lite te vervangen door het PRO model met SFP, gewoon omdat het netter staat, en dan kan ik de uplink met SFP doen.

[afbeelding]

Heb voor een prikje 2 Aruba Networks IAP-103 wifi AP's op de kop kunnen tikken, netjes opgehangen bij de beamer:

[afbeelding]

Voor de volledigheid nog even een visio'tje. Er is ook nog een Devolo powerline voor een wifi access point boven die hangt op een plaats waar ik geen UTP in de buurt beschikbaar had.

[afbeelding]

Het volgende op mijn TODO lijst is het vervangen van mijn server PC in de kelder door een Synology NAS en Intel NUC, netjes ingebouwd in een 19inch wandkast. Maar eerst weer even de nodige centjes verzamelen :)
_/-\o_ O+ nu al jaloers, dat ziet er echt prachtig uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Fladder80 schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:03:
Staat ook op de planning om dat woensdag te doen, dan kan ik ook m'n huis ook weer in.
Zijn ze dan klaar? Lijkt me onhandig het te vragen als ze al klaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-11-2024

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Vraagje:
Ik zie dat je een afzonderlijk VLAN hebt voor je WAN, is dit veilig te doen?
Ik ben ook een upgrade aan het bekijken voor mijn netwerk en dacht ook aan zo'n oplossing om zo de digicorders aan de WAN zijde te kunnen plaatsen zonder nog een extra switch te moeten plaatsen.

bevalt de edgeswitch lite you een beetje? gemakkelijk in te stellen? voor de switch heb ik namelijk nog geen definitieve keuze gemaakt. de router wordt een ERL (maar in een 19" frame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droezel
Jordyz schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:15:
Camera hangt daar gewoon omdat ik er makkelijk ethernet kon voorzien. Er zijn daar wat buizen voorzien voor de kabels van de beamer en dus was het makkelijk om die camera daar te hangen. Camera zelf is gericht op de rest van de woonkamer en kan dus niet de film opnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droezel
DenBenny schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:45:
[...]

Vraagje:
Ik zie dat je een afzonderlijk VLAN hebt voor je WAN, is dit veilig te doen?
Ik ben ook een upgrade aan het bekijken voor mijn netwerk en dacht ook aan zo'n oplossing om zo de digicorders aan de WAN zijde te kunnen plaatsen zonder nog een extra switch te moeten plaatsen.

bevalt de edgeswitch lite you een beetje? gemakkelijk in te stellen? voor de switch heb ik namelijk nog geen definitieve keuze gemaakt. de router wordt een ERL (maar in een 19" frame).
De VLAN voor de WAN is er inderdaad om mijn 2 digicorders bij op aan te sluiten. Poorten 1 tot en met 4 zitten gewoon in een apart (untagged) VLAN zonder veel andere instellingen. De ERL krijgt netjes extern IP adres en de digicorders werken ook gewoon. Ik heb wel een modem only van Telenet, niet zo eentje met wifi etc bij in.

De edgeswitch is echt een leuke switch en kan ik zeker aanraden, had eerst eentje met POE besteld maar me gebaseerd op de inbouwdiepte van de LITE. Switch paste dus niet en heb ik alsnog de LITE moeten bestellen.

Mijn enige vereisten aan zo'n switch is basic VLAN's en dat ik in de CLI "show interfaces status" kan doen en zo een mooit overzichtje te krijgen van de omschrijving van de poort en de status :) Switch kan verder bijna alles wat je van een enterprise switch kan verwachten, maar dan voor een zeer zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
thomasv schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:22:
[...]

Zijn ze dan klaar? Lijkt me onhandig het te vragen als ze al klaar zijn
Nee, het huis is dan niet klaar, maar dan is de dekvloer uitgehard. Vandaar ook dat ik denk dat ik weinig kans maak er nog echt verandering in te kunnen krijgen maar goed, gaan het wel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
Maakt er iemand hier gebruik van UTP dozen in de meterkast? Zoja; kan je misschien een foto delen?
Ik wil binnenkort in de meterkast ook UTP dozen monteren inplaats van een patchpaneel. Gewoon omdat het makkelijker is en omdat ik niet zoveel ruimte heb om een patchpaneel te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 20:42

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

......
Vraagje, is deze electriktrische installatie goedgekeurd, aangezien er nu geen deur aan hangt.
mijn keurder deed moeilijk over de eventueel ontbrekende "deur"
Nu is jouw installatie IP20, maar hij vroeg IP40...
en staat alles gemonteerd op een muur of houtenplaat?

en zeer netjes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-04 06:47
Jordyz schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:57:
Maakt er iemand hier gebruik van UTP dozen in de meterkast? Zoja; kan je misschien een foto delen?
Ik wil binnenkort in de meterkast ook UTP dozen monteren inplaats van een patchpaneel. Gewoon omdat het makkelijker is en omdat ik niet zoveel ruimte heb om een patchpaneel te monteren.
Jan-man in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-02 09:26
Ik heb in de woonkamer TV, sat ontvanger, home cinema, PlayStation die ik wil opnemen in een netwerk en internet. Omdat er maar twee aansluitingen uit de muur komen heb ik een switch in mijn TV meubel geplaatst. In de bureau staat een PC en een printer met netwerkaansluiting. In de keuken een TV en sat ontvanger. Loze leidingen heb ik naar de kamer gelegd voor later in netwerk op te nemen. Zou ik best een patchpanel installeren of gewoon alles naar een switch laten gaan in de kelder. Ha ja, een server en draadloze router moeten er ook nog ergens tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
Dankje, ik wist dat ik hem ooit had gezien maar kon hem niet meer terug vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Timmy269 schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:07:
Ik heb in de woonkamer TV, sat ontvanger, home cinema, PlayStation die ik wil opnemen in een netwerk en internet. Omdat er maar twee aansluitingen uit de muur komen heb ik een switch in mijn TV meubel geplaatst. In de bureau staat een PC en een printer met netwerkaansluiting. In de keuken een TV en sat ontvanger. Loze leidingen heb ik naar de kamer gelegd voor later in netwerk op te nemen. Zou ik best een patchpanel installeren of gewoon alles naar een switch laten gaan in de kelder. Ha ja, een server en draadloze router moeten er ook nog ergens tussen.
Persoonlijk heb ik apparatuur liever op een droge plek waar ik er makkelijk bij kan, weet niet of het echt een kelder is of kruipruimte die je hebt, en als het een kelder is hoe droog/vochtig deze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Droezel schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:52:
[...]

De VLAN voor de WAN is er inderdaad om mijn 2 digicorders bij op aan te sluiten. Poorten 1 tot en met 4 zitten gewoon in een apart (untagged) VLAN zonder veel andere instellingen. De ERL krijgt netjes extern IP adres en de digicorders werken ook gewoon. Ik heb wel een modem only van Telenet, niet zo eentje met wifi etc bij in.

De edgeswitch is echt een leuke switch en kan ik zeker aanraden, had eerst eentje met POE besteld maar me gebaseerd op de inbouwdiepte van de LITE. Switch paste dus niet en heb ik alsnog de LITE moeten bestellen.

Mijn enige vereisten aan zo'n switch is basic VLAN's en dat ik in de CLI "show interfaces status" kan doen en zo een mooit overzichtje te krijgen van de omschrijving van de poort en de status :) Switch kan verder bijna alles wat je van een enterprise switch kan verwachten, maar dan voor een zeer zacht prijsje.
Heb je de fiber van Telenet direct in de SFP port van de EdgeSwitch aan kunnen sluiten? Of is dat eigenlijk helemaal geen glasvezel?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-02 09:26
Fladder80 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:30:
[...]

Persoonlijk heb ik apparatuur liever op een droge plek waar ik er makkelijk bij kan, weet niet of het echt een kelder is of kruipruimte die je hebt, en als het een kelder is hoe droog/vochtig deze is?
Het is geen kruipkelder maar een gewone droge kelder.
Is dit een goed idee om een switch na de in het tv meubel te hebben of toch maar beter een stuk of 8 netwerkaansluitingen laten uitkomen?
Welke aansluitingen moeten er nog voorzien worden achter tv meubel?
Ik dacht 1 stopcontact (de rest met verdeelblok), netwerkaansluitingen, 2x coax voor sat, 2X blinde plaat voor in de toekomst luidsprekers achter de zetel (5.1)

[ Voor 18% gewijzigd door Timmy269 op 24-11-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-04 16:31

qless

...vraag maar...

NovapaX schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:30:
[...]

Heb je de fiber van Telenet direct in de SFP port van de EdgeSwitch aan kunnen sluiten? Of is dat eigenlijk helemaal geen glasvezel?
Das coax, zoals hij zegt met een Modem-only, die gewoon gigabit ethernet met utp uitgeeft

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Pagina: 1 2 ... 121 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2