De installatie van de elektriciteit werd gekeurd ergens in 2008. Het geheel zit in een 2-deurs electriciteitskast die je wel meer in bedrijven ziet voor grotere installaties. Geld dan wellicht ook als "deur" ervoor denk ik.MorosMyrddin schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:00:
[...]
Vraagje, is deze electriktrische installatie goedgekeurd, aangezien er nu geen deur aan hangt.
mijn keurder deed moeilijk over de eventueel ontbrekende "deur"
Nu is jouw installatie IP20, maar hij vroeg IP40...
en staat alles gemonteerd op een muur of houtenplaat?
en zeer netjes !
Is inderdaad gewoon COAX, in België is men zo ver nog niet met FTTHqless schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:30:
[...]
Das coax, zoals hij zegt met een Modem-only, die gewoon gigabit ethernet met utp uitgeeft
Is dit een veilige manier van werken WAN en LAN op 1 switch.Droezel schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:52:
[...]
De VLAN voor de WAN is er inderdaad om mijn 2 digicorders bij op aan te sluiten. Poorten 1 tot en met 4 zitten gewoon in een apart (untagged) VLAN zonder veel andere instellingen. De ERL krijgt netjes extern IP adres en de digicorders werken ook gewoon. Ik heb wel een modem only van Telenet, niet zo eentje met wifi etc bij in.
De edgeswitch is echt een leuke switch en kan ik zeker aanraden, had eerst eentje met POE besteld maar me gebaseerd op de inbouwdiepte van de LITE. Switch paste dus niet en heb ik alsnog de LITE moeten bestellen.
Mijn enige vereisten aan zo'n switch is basic VLAN's en dat ik in de CLI "show interfaces status" kan doen en zo een mooit overzichtje te krijgen van de omschrijving van de poort en de statusSwitch kan verder bijna alles wat je van een enterprise switch kan verwachten, maar dan voor een zeer zacht prijsje.
Ik zat zo te denken dat deze enkel door software van elkaar gescheiden zitten dan? maar dat is bij een router ook zo zeker?
Ik heb ook een model only maar momenteel zit er nog een 100mbit router achter.
heb je je switch volledig geconfigureerd via de GUI? ik heb namelijk wat schrik voor de CLI.
Nieuw huis.. dus tijd voor een nieuw netwerk (blijft leuk een tweaker zijn
). Het idee is om in minimaal 4 ruimtes inbouw cat + coax aansluitingen te maken + kabels te trekken. Graag jullie advies:
Shoppinglist (prijzen zijn subtotaal):
1x 9U 10 inch wandkast zwart ongemonteerd € 67,75
2x 10 inch CAT6 Digitus patchpaneel 8 poorten € 59,00
1x 16 poort switch (nader te bepalen, tips welkom)
1x Rangeer paneel 10 inch 1U zwart (is dit wel nodig?) € 23,47
1x 10 inch vaste tray zwart € 21,60
1x 10 inch zwarte 4 voudige stekkerdoos metaal € 31,64
1x 10x M6 schroeven, kooimoeren en ringetjes € 4,95
2x CAT6 UTP stugge kern 100 meter 100% koper € 131,58
10x Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Zwart € 13,16
Vragen:
- Heb ik wel een rangeerpanel nodig als ik korte patch kabels pak tussen switch en patchpaneel?
- Als aanvulling op bovenstaande vraag : 0.5meter patch kabels zodat ik het beter kan wegwerken?
- Tips voor 16port energiezuinige switch? (GS1100-16 van Zyxel gevonden.. alleen geen VLAN..
?)
- Als alternatief voor wandkast, misschien beter een 10 inch beugel? Deurtje is overbodig denk ik?
- Welke Coax kabels adviseren jullie op rol? Prijzen verschillen nogal
- Welke inbouwdozen adviseren jullie? Zoek CAt6 materiaal in het wit (dus geen gebroken of geel wit)
- 1 3/4 pvc voor 2x UTP per ruimte en 1x 3/4 voor COAX?
- Andere tips waar ik rekening mee moet houden?
Vragen:
- Heb ik wel een rangeerpanel nodig als ik korte patch kabels pak tussen switch en patchpaneel?
- Als aanvulling op bovenstaande vraag : 0.5meter patch kabels zodat ik het beter kan wegwerken?
- Tips voor 16port energiezuinige switch? (GS1100-16 van Zyxel gevonden.. alleen geen VLAN..
- Als alternatief voor wandkast, misschien beter een 10 inch beugel? Deurtje is overbodig denk ik?
- Welke inbouwdozen adviseren jullie? Zoek CAt6 materiaal in het wit (dus geen gebroken of geel wit)
[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 25-11-2015 13:56 ]
- Waarschijnlijk heb je geen rangeerpaneel nodig, maar het is ook maar net wanneer je het "netjes genoeg" vind qua afwerking. Je kan er later altijd nog een rangeerpaneel tussen zetten.Workaholic schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:35:
Vragen:
- Tips voor 16port energiezuinige switch? (GS1100-16 van Zyxel gevonden.. alleen geen VLAN..?)
- Kortere kabels zijn meestal netter af te werken, maar kunnen je ook dwingen om "schuin" over te moeten steken wat niet altijd netter is. De optimale lengte is vooraf moeilijk in te schatten. Dit kan je na het installeren van de patchpanelen en switches het beste bepalen en dan pas bestellen.
- Beugel of kast is persoonlijke smaak. Technisch maakt het niet echt uit.
- Ik zou Hirschmann adviseren (Koka799 of TS9). Deze heeft ook kabelkeur, wat makkelijk kan zijn als je ooit een discussie hebt met de helpdesk van Ziggo over de kwaliteit van de kabel
- Voor inbouwdozen vind ik persoonlijk het mooiste om losse ramen en keystones te nemen met een schildje uit dezelfde serie als het overige schakelmateriaal. Kan een puzzel zijn om de juiste spullen bijelkaar te zoeken, maar staat wel strakker als het naast of vlakbij een wandcontactdoos komt bijvoorbeeld.
9U kast lijkt me erg ruim voor de genoemde hardware. Zelf heb ik een patchpanel, waar de switch los op staat met daar tussen 0,25m patch kabels.Workaholic schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:35:
Nieuw huis.. dus tijd voor een nieuw netwerk (blijft leuk een tweaker zijn). Het idee is om in minimaal 4 ruimtes inbouw cat + coax aansluitingen te maken + kabels te trekken. Graag jullie advies:
Vragen:
- Tips voor 16port energiezuinige switch? (GS1100-16 van Zyxel gevonden.. alleen geen VLAN..?)
Bij het patch panel werden kooimoeren meegeleverd, dus hoef je waarschijnlijk niet los te kopen.
Hier heb ik losse inbouwdozen van Rutenbeck met afdekking uit de lijn van ons schakelmateriaal gebruikt, vond ik makkelijker monteren dan keystones. (Wil je nog een paar losse keystones met een steuntje voor doggen overnemen, laat maar weten.)
2xUTP gaat redelijk makkelijk door 3/4 buis (hier tot 20m met een aantal bochten). Met wat moeite krijg je de coax er ook wel bij als je soepele kabel hebt en niet te veel bochten.
Deze kabel https://netwerkproducten....per-op-haspel-p-2954.html heb ik gebruikt, is erg soepel en 23AWG.
Dus mijn tips:
1. Koop eerst kabel en een patchpanel. Daarna kun je de kast en andere inhoud nog los bestellen als dat nodig is.
2. Koop er ook zo'n gereedschapssetje bij met stripper, punchtool en kabeltester. Vooral dat laatste is erg handig, want connecties zijn niet altijd goed en dan weet je aan welke ader het ligt.
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216Workaholic schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:35:
Vragen:
Hij zal wel 10" willen zodat het in zn patchkast past?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ja want dat gaat em met die niet worden. De Zyxel past overigens net niet in een tray heb ik zelf ervaren, of je moet de tray op de kop monteren. Ik zit er zelf nu aan te denken om de meegeleverde 19 inch beugels met een dremel in te korten, nieuwe gaten te boren en die te gebruiken. Dat zou namelijk net moeten passen.Pubbert schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:23:
[...]
Hij zal wel 10" willen zodat het in zn patchkast past?
Dank voor de input mannen. Denk dat het inderdaad een beter idee is om eerst kabels te trekken / patch panel / patch kast te kopen en daarna pas de rest.
Zoek idd een 10" variant.. Cisco SF100-16 wellicht?
[ Voor 49% gewijzigd door Workaholic op 25-11-2015 22:16 ]
En die TP-link komt bij de test van hardware.info niet echt als energiezuinig uit de bus. (een-na-laatste)Workaholic schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:15:
Dank voor de input mannen. Denk dat het inderdaad een beter idee is om eerst kabels te trekken / patch panel / patch kast te kopen en daarna pas de rest.
[...]
In mijn ogen is dat zeker veilig genoeg, de aanvaller zou al aan vlan hopping moeten doen en dat is makkelijk te voorkomen mits juiste configuratie. De installateur had er eerst een kleine 5 poorts DLink switch tussengezet maar ik vind het netter op deze manier. Wellicht ook betere performance op de EdgeSwitch dan op zo'n 10 euro DLink bakjeDenBenny schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:06:
[...]
Is dit een veilige manier van werken WAN en LAN op 1 switch.
Ik zat zo te denken dat deze enkel door software van elkaar gescheiden zitten dan? maar dat is bij een router ook zo zeker?
Ik heb ook een model only maar momenteel zit er nog een 100mbit router achter.![]()
heb je je switch volledig geconfigureerd via de GUI? ik heb namelijk wat schrik voor de CLI.
Het meeste van de config doe je makkelijk via de GUI, maar veel zaken doe ik sneller met de CLI.
[ Voor 5% gewijzigd door Droezel op 26-11-2015 10:43 ]
Dat is wel een FastEthernet switch, dus geen GigabitWorkaholic schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:15:
[...]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Deze winter gaan ze hier in de wijk glasvezel aanleggen, dus dat lijkt me ook gelijk een mooi excuus om mijn meterkast en netwerk eens bij te werken.
Hoe ik de meterkast uiteindelijk ga inrichten zal een beetje gaan afhangen van waar ze mijn glas afmonteren. Door de stadsverwarming is er sowieso in de onderste helft nauwelijks ruimte en de bovenste helft lopen nu overal pvc buizen voor elektra en andere voorzieningen. Misschien kan ik nog een paar leidingen verleggen en anders wordt het gewoon passen en meten. Door de krappe aftimmering heb ik links en rechts wel een holle ruimte van een 10cm diep, maar geen makkelijke manier om daarachter te komen. Ik ben niet handig genoeg om de halve kast te strippen en beter in te richten.
Nu heb ik ten tijde van de bouw verzuimd om loze leidingen te laten leggen waardoor ik al jaren alleen op wifi werk. Ik zou heel graag UTP naar de huiskamer trekken en de beste kanshebber daarvoor is om het via de coax-leiding te doen. In de woonkamer komt dan een klein switchje voor alle apparatuur in de tv-kast.
Maar ik wil de coax kabel zelf niet opgeven, zeker zolang ik nog geen iptv heb. Nu zat ik te denken aan een inbouwdoos met 2 keystones, 1 voor coax en 1 voor utp. Daarmee vervalt wel het standaard coax eindpunt (tv/radio). Zou dit nog problemen kunnen geven voor het coax-signaal? Want anders is het alleen nog maar een kwestie van een nette inbouwdoos vinden die past bij de rest van het materiaal, toch?
Misschien hebben jullie nog andere slimme tips?
Hoe ik de meterkast uiteindelijk ga inrichten zal een beetje gaan afhangen van waar ze mijn glas afmonteren. Door de stadsverwarming is er sowieso in de onderste helft nauwelijks ruimte en de bovenste helft lopen nu overal pvc buizen voor elektra en andere voorzieningen. Misschien kan ik nog een paar leidingen verleggen en anders wordt het gewoon passen en meten. Door de krappe aftimmering heb ik links en rechts wel een holle ruimte van een 10cm diep, maar geen makkelijke manier om daarachter te komen. Ik ben niet handig genoeg om de halve kast te strippen en beter in te richten.
Nu heb ik ten tijde van de bouw verzuimd om loze leidingen te laten leggen waardoor ik al jaren alleen op wifi werk. Ik zou heel graag UTP naar de huiskamer trekken en de beste kanshebber daarvoor is om het via de coax-leiding te doen. In de woonkamer komt dan een klein switchje voor alle apparatuur in de tv-kast.
Maar ik wil de coax kabel zelf niet opgeven, zeker zolang ik nog geen iptv heb. Nu zat ik te denken aan een inbouwdoos met 2 keystones, 1 voor coax en 1 voor utp. Daarmee vervalt wel het standaard coax eindpunt (tv/radio). Zou dit nog problemen kunnen geven voor het coax-signaal? Want anders is het alleen nog maar een kwestie van een nette inbouwdoos vinden die past bij de rest van het materiaal, toch?
Misschien hebben jullie nog andere slimme tips?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Heb je vanuit de meterkast ook een telefoonkabel lopen naar je woonkamer?
Anders gezegd zit je Isra-punt voor telefonie in de meterkast?
Als dat zo is en je gebruikt deze niet kan je die vervangen door een netwerkkabel
Als dat zo is en je gebruikt deze niet kan je die vervangen door een netwerkkabel
2250 WP Zuid PVoutput
Ja, maar die komt aan de verkeerde kant van de kamer uit bij de eethoek. En aangezien alle ramen tot aan de grond lopen zou ik dan alsnog overal netwerkkabel zien liggen. Alleen de coax komt aan de goede kant uit en elektra leidingen lijken me ook al niet geschikt om netwerk door te leggen.MdO82 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:20:
Heb je vanuit de meterkast ook een telefoonkabel lopen naar je woonkamer?
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb overal coax en UTP door 1 buis (KOKA 9TS en UTP Cat5e) en heb geen last van storingen.
Ik ga gewoon vast zoeken naar passend inbouwmateriaal en de juiste keystones.
#team_UTC+1
http://www.kabelmeister.d...7732_Keystone-Module.htmlEthirty schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:42:
Ik ga gewoon vast zoeken naar passend inbouwmateriaal en de juiste keystones.
Zelf alles bij bovenstaande toko weggehaald (keystones en patch deel)
Rest heb ik van Busch Jaeger gehaald (inbouwframe rood)
[ Voor 12% gewijzigd door LightStar op 26-11-2015 21:56 ]
Soms is het in de praktijk helaas niet altijd mogelijk om het allemaal netjes te doen.

Hier komt nu nog 1 UTP kabel uit, maar wilde deze netjes voorzien van stugge kabel en dan in de woonkamer een inbouwdoos en hier een opbouwdoos.
Dat kan natuurlijk altijd nog, maar alleen jammer dat het soms niet zo netjes kan als je zou willen.
Zal hier toch een stukje kabel blijven zien, maar aan de andere kant het is maar een meterkast
Mocht iemand toch nog een tip hebben wat ik zou kunnen doen dan hoor ik dat graag
Kan helaas dat stukje buis niet uitbreken om hem wat dichter tegen de kant te krijgen.

Hier komt nu nog 1 UTP kabel uit, maar wilde deze netjes voorzien van stugge kabel en dan in de woonkamer een inbouwdoos en hier een opbouwdoos.
Dat kan natuurlijk altijd nog, maar alleen jammer dat het soms niet zo netjes kan als je zou willen.
Zal hier toch een stukje kabel blijven zien, maar aan de andere kant het is maar een meterkast
Mocht iemand toch nog een tip hebben wat ik zou kunnen doen dan hoor ik dat graag
Kan helaas dat stukje buis niet uitbreken om hem wat dichter tegen de kant te krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 27-11-2015 16:39 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Zyxel GS1900-16 misschien een optie?Workaholic schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:15:
[...]
I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!
Dank voor de tip! Die zou moeten passen, alleen nog ff kijken hoe dat uitpakt in het 10" rack.. ook met beugels etc.
Edit: kan geen NL webshop vinden die hem verkoopt lol
[ Voor 19% gewijzigd door Workaholic op 28-11-2015 12:42 ]
Binnenkort wil ik een patchpaneel gaan monteren, ik wil hem aan de muur bevestigen alleen ik zie weinig patchpanelen die ik met schroeven aan de muur kan maken.
Heeft iemand een suggestie?
Heeft iemand een suggestie?
Dankje, jammer dat ze geen 12 poorten variant hebben van cat5e..
Want op internet zie ik de meeste patchpanelen voor in zo'n rack.
Want op internet zie ik de meeste patchpanelen voor in zo'n rack.
Centralpoint heeft er eentje met 12 poorten.
Echter het plaatje zegt cat 5e en de omschrijving cat 6
Echter het plaatje zegt cat 5e en de omschrijving cat 6
2250 WP Zuid PVoutput
https://netwerkproducten....-poorts-cat5e-p-2863.html
Deze heb ik, en werkt top. Kan je op ebay vinden voor goedkoper als tijd geen probleem is.
Deze heb ik, en werkt top. Kan je op ebay vinden voor goedkoper als tijd geen probleem is.
http://nl.aliexpress.com/...01644_5,searchweb201560_8.
Deze heb ik laatst gekocht voor onder het bureau.makkelijk te monteren
Wat ik me dan afvraag, hoe zit dit gevestigd aan de muur?
Ik zie 2 mogelijkheden voor schroeven, moet ik eerst dan alle kabels vastmaken of kan ik het paneel er ook eruit halen?
Heeft misschien iemand foto's of dergelijke? De prijs staat me wel aan, het product opzich ook wel alleen hier twijfel ik nog over of dat dan alles los moet.
Ik zie 2 mogelijkheden voor schroeven, moet ik eerst dan alle kabels vastmaken of kan ik het paneel er ook eruit halen?
Heeft misschien iemand foto's of dergelijke? De prijs staat me wel aan, het product opzich ook wel alleen hier twijfel ik nog over of dat dan alles los moet.
Je kan het witte gedeelte op de muur bevestigen met twee schroeven, 1 rechtsboven en 1 linksonder.
Het zwarte gedeelte is demonteerbaar wat erg makkelijk is voor het aansluiten van nieuwe kabels.
Het zwarte gedeelte is demonteerbaar wat erg makkelijk is voor het aansluiten van nieuwe kabels.
Stugge of soepele kabel?
Klein vraagje, ik heb overal 3/4 buizen liggen waar 1 UTP kabel door moet.
En een paar 3/4 waar 1UTP + 1 coax door moet.
Er zijn wat haakse bochten, dus kan ik hier een stugge kabel door trekken?
Klein vraagje, ik heb overal 3/4 buizen liggen waar 1 UTP kabel door moet.
En een paar 3/4 waar 1UTP + 1 coax door moet.
Er zijn wat haakse bochten, dus kan ik hier een stugge kabel door trekken?
Dit moet prima lukken, zelfs in 5-8 zou dit met moeite nog moeten kunnen. dus 3-4 moet makkelijk gaan.
Het blijft wel handiger om met z´n 2en te werken. eentje trekt aan de kabel, en een voert hem in in de buis zonder draaien
Het blijft wel handiger om met z´n 2en te werken. eentje trekt aan de kabel, en een voert hem in in de buis zonder draaien
Zoals hierboven moet het inderdaad makkelijk lukken, de keuze of je stug of soepel wilt gebruiken is hoe je het af wilt werken.
Wil je het netjes met keystones doen ivm 1 utp en 1 coax dan pak je stug.
Heb je zoals ik geen plek voor een wanddoos te plaatsen dan doe je het minder netjes met een soepele kabel met connectors.
Er is over het wel of niet gebruiken van een soepele kabel in een pvc-buis genoeg discussies geweest in dit topic, maar soms wint de praktische oplossing het van de nette
Wil je het netjes met keystones doen ivm 1 utp en 1 coax dan pak je stug.
Heb je zoals ik geen plek voor een wanddoos te plaatsen dan doe je het minder netjes met een soepele kabel met connectors.
Er is over het wel of niet gebruiken van een soepele kabel in een pvc-buis genoeg discussies geweest in dit topic, maar soms wint de praktische oplossing het van de nette
2250 WP Zuid PVoutput
Ben nu rustig aan een patchrackje onder het bureau aan het maken.heb daar 1 inch 12 HE railtjes voor gekocht.
Bovenin een panduit patchpaneel waar cat6 keystones in zitten. de laaste 12 zitten met cat6. Draka kabel naar een patchrackje onder het bureau.De andere 12 gaan naar verschillende plekken in huis,maar deze moeten nog afgewerkt worden.Ik moet nog een rangeerpaneel bestellen,en nog cat6. patchkabels van 1 mtr. Dat word in Januari gekocht,aangezien het deze maand niet in het budget zit.

Bovenin een panduit patchpaneel waar cat6 keystones in zitten. de laaste 12 zitten met cat6. Draka kabel naar een patchrackje onder het bureau.De andere 12 gaan naar verschillende plekken in huis,maar deze moeten nog afgewerkt worden.Ik moet nog een rangeerpaneel bestellen,en nog cat6. patchkabels van 1 mtr. Dat word in Januari gekocht,aangezien het deze maand niet in het budget zit.

[ Voor 34% gewijzigd door vincedd op 30-11-2015 17:20 . Reden: foto's toegevoegd ]
Zou je een foto kunnen maken hoe je die kabels hebt gepatcht?vincedd schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:57:
http://nl.aliexpress.com/...01644_5,searchweb201560_8.
Want van die schematische tekening op de website kom ik niet veel verder namelijk

Ik heb hem zo opgezet.Let wel , dit is het cat6 paneel 12 voudig.Ik weet niet of het bij cat5e net zo is.Jordyz schreef op maandag 30 november 2015 @ 17:29:
[...]
Zou je een foto kunnen maken hoe je die kabels hebt gepatcht?
Want van die schematische tekening op de website kom ik niet veel verder namelijk

Bedankt, ja uit die afbeelding van die winkel kom ik niet veel verder.vincedd schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:44:
[...]
Ik heb hem zo opgezet.Let wel , dit is het cat6 paneel 12 voudig.Ik weet niet of het bij cat5e net zo is.
[afbeelding]
Ik ga hem binnenkort bestellen, maar ben benieuwd of ie goed is.
http://nl.aliexpress.com/...1644_5,searchweb201560_10
Ik heb de fluke cat tester in de bus liggen,dus zal zo even testen of ie wel degelijk cat6 is.Jordyz schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:19:
[...]
Bedankt, ja uit die afbeelding van die winkel kom ik niet veel verder.
Ik ga hem binnenkort bestellen, maar ben benieuwd of ie goed is.
http://nl.aliexpress.com/...1644_5,searchweb201560_10
Hij komt dus gewoon door de cat 6 test heen.Dus is echt zijn geld waard.

[ Voor 47% gewijzigd door vincedd op 30-11-2015 20:04 . Reden: foto's van de cat.6 meting op chinees patchpaneel toegevoegd ]
Mooi, je hebt dus dezelfde besteld als mijn linkje?vincedd schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:41:
[...]
Ik heb de fluke cat tester in de bus liggen,dus zal zo even testen of ie wel degelijk cat6 is.
Hij komt dus gewoon door de cat 6 test heen.Dus is echt zijn geld waard.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Yep,dat was de link van mijn bestellingJordyz schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:06:
[...]
Mooi, je hebt dus dezelfde besteld als mijn linkje?
Oké mooi
Ik bestel de cat5e variant aangezien we hier nog geen cat6 kabels hebben.
Hopelijk ziet de achterkant hetzelfde eruit, dan weet ik hoe ik ze moet monteren.
Ik vind deze ook wel interessant en heb Zyxel gevraagd waar deze te koop is, het antwoord is enigszins teleurstellend....Workaholic schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:26:
Dank voor de tip! Die zou moeten passen, alleen nog ff kijken hoe dat uitpakt in het 10" rack.. ook met beugels etc.
Helaas leveren wij de GS1900-16 niet in europa.
Met vriendelijke groet/ Kind regards,
Dat wordt dus lastig, http://tweakers.net/pricewatch/394722/zyxel-gs1900-16.html kan dus ook wel weg

Kon toen ik zelf zocht ook geen NL webshop vinden die het verkocht, uiteindelijk via Ebay of amazon in Amerika besteld. Werkt nu al een jaar naar volle tevredenheid.Niels.68 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 18:46:
[...]
Ik vind deze ook wel interessant en heb Zyxel gevraagd waar deze te koop is, het antwoord is enigszins teleurstellend....
Helaas leveren wij de GS1900-16 niet in europa.
Met vriendelijke groet/ Kind regards,
Dat wordt dus lastig, http://tweakers.net/pricewatch/394722/zyxel-gs1900-16.html kan dus ook wel weg![]()
I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!
124 euro via amazon inclusief shipping naar NL/Import fees. Valt me nog mee voor een smalle web managed 16 port switch
Weet alleen niet hoe het zit met de stroombekabeling.. aan de achterkant kan er gewoon een normale 220 stekker in, maar of dit zomaar gaat werken met 110V?
[ Voor 56% gewijzigd door Workaholic op 09-12-2015 08:44 ]
Volgens de specs kan de voeding zowel 110 als 230 gewoon aan. Dat moet dus geen probleem vormen.Workaholic schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:32:
Weet alleen niet hoe het zit met de stroombekabeling.. aan de achterkant kan er gewoon een normale 220 stekker in, maar of dit zomaar gaat werken met 110V?
[ Voor 6% gewijzigd door captain007 op 09-12-2015 08:52 ]
moet er dan niet een 220v schakelaar opzitten zoals bij pc voedingen?captain007 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:51:
[...]
Volgens de specs kan de voeding zowel 110 als 230 gewoon aan. Dat moet dus geen probleem vormen.
Bij voedingen waarbij gewoon op het typeplaatje staat dat ze dit slikken kunnen binnen dat bereik van ingangspanning transformeren naar de juiste spanning. Vergelijkbaar met telefoonladers die vaak ook zowel 110 als 230 kunnen slikken waar ook geen schakelaar op zit.Workaholic schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:01:
[...]
moet er dan niet een 220v schakelaar opzitten zoals bij pc voedingen?
Ik ben bezig om in ons nieuwbouwhuis direct een net netwerk aan te leggen. Ik heb echter een vraag.
Als ik in mijn meterkast een PoE switch en een patchpanel zet vanaf het patchpanel een stugge kabel trek naar andere kamer, op de kamers een wandcontactdoos zet en daar een UTP kabel naar een Wifi access point of ander PoE device laat lopen werkt PoE dan nog steeds?
Dus --> Switch--> Patchpanel->>>via leiding naar->>
wandcontactdoos-->>UTP kabel-->> wifi punt met PoE
Bedankt!
Als ik in mijn meterkast een PoE switch en een patchpanel zet vanaf het patchpanel een stugge kabel trek naar andere kamer, op de kamers een wandcontactdoos zet en daar een UTP kabel naar een Wifi access point of ander PoE device laat lopen werkt PoE dan nog steeds?
Dus --> Switch--> Patchpanel->>>via leiding naar->>
wandcontactdoos-->>UTP kabel-->> wifi punt met PoE
Bedankt!
Ja, ervan uitgaande dat je geen bizar lange kabels hebt (> 100 m) en alles netjes patcht en goede spullen gebruikt (gaan CCA e.d.).
gebruik de TR knop of geef zelf het goede voorbeeld.
[ Voor 193% gewijzigd door DJSmiley op 15-12-2015 20:10 ]
Nou omdat je zo graag plaatjes wilt zien
Foto van de situatie een paar weken terug. Inmiddels zijn er wat meters vervangen en zijn er nog wat kabeltjes weggewerkt. Binnenkort een update dus

Edit: Wat we zien vergeten
Ziggo Ubee rommelding
Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-IN
Patchpanel 8 poorts, achteraf gezien beter voor 16 kunnen gaan (router heeft 10 poorten)
Qnap TS-869L
HDMI splitter
HDMI extender over UTP
IIyama X2483HSU-B1
APC UPS
Foto van de situatie een paar weken terug. Inmiddels zijn er wat meters vervangen en zijn er nog wat kabeltjes weggewerkt. Binnenkort een update dus

Ziggo Ubee rommelding
Patchpanel 8 poorts, achteraf gezien beter voor 16 kunnen gaan (router heeft 10 poorten)
Qnap TS-869L
HDMI splitter
HDMI extender over UTP
IIyama X2483HSU-B1
APC UPS
[ Voor 31% gewijzigd door Sdu7cb op 14-12-2015 17:59 ]
Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX
Kleine crosspost vanuit de NT Kroeg...
en dat is dus niet de bedoeling..
en dat is dus niet de bedoeling..
[ Voor 93% gewijzigd door Equator op 28-12-2015 14:36 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Vandaag was er een schouw om te kijken hoe de glasvezel in de meterkast in de woning moet komen voor een 500/500Mbit verbinding + tv + telefoon. Komt binnen via een oude gaspijp.
In de meterkast komt een Glasvezel kastje, modem/router en eventueel nog een router/switch als er niet voldoende poorten zijn.
Maar vanaf de meterkast moet het natuurlijk allemaal netjes naar de verschillende kamers geleid worden voor TV en de diverse computers.
Nu hebben de meeste kamers ook al een telefoon aansluiting, de centrale daarvan zit ook in de meterkast. ,En leek het me het mooiste om die telefoon aansluitingen te demonteren en van die RJ45 (+RJ11? )wandcontactdoosjes op te maken.
De kabels van de telefoon die zitten door zo een vinger-dikke geribbelde pvc buis waar bij sommingen ook al een coax van de schotel bij in zit(en die blijft). Meer PVC aan leggen is geen optie/veelteveel werk beton met vloerverwarming, mooi afgewerkte plavonds.
Gewoon Cat 6 door de buizen wurmen, of ook kijken of het via stroom toevoer PVC buizen kan?
Vervolgens prutsen in de verdeel/contact dozen in het plavond en wat bikkelen in de muur om een 2de contact doos boven een stopcontact te plaatsen?
In de meterkast komt een Glasvezel kastje, modem/router en eventueel nog een router/switch als er niet voldoende poorten zijn.
Maar vanaf de meterkast moet het natuurlijk allemaal netjes naar de verschillende kamers geleid worden voor TV en de diverse computers.
Nu hebben de meeste kamers ook al een telefoon aansluiting, de centrale daarvan zit ook in de meterkast. ,En leek het me het mooiste om die telefoon aansluitingen te demonteren en van die RJ45 (+RJ11? )wandcontactdoosjes op te maken.
De kabels van de telefoon die zitten door zo een vinger-dikke geribbelde pvc buis waar bij sommingen ook al een coax van de schotel bij in zit(en die blijft). Meer PVC aan leggen is geen optie/veelteveel werk beton met vloerverwarming, mooi afgewerkte plavonds.
Gewoon Cat 6 door de buizen wurmen, of ook kijken of het via stroom toevoer PVC buizen kan?
Vervolgens prutsen in de verdeel/contact dozen in het plavond en wat bikkelen in de muur om een 2de contact doos boven een stopcontact te plaatsen?
http://www.adf-hq.nl
Ik zou dan sowieso cat5 nemen vanwege de dikte (en binnenshuis is dat ruim voldoende voor gigabit verbindingen)
Die telefoonkabels, is dat toevallig niet al cat5 kabel? En heb je op al die plaatsen inderdaad een telefoontoestel staan.
Het is nogal een werk om cat5 door flexibele buis, bij andere kabels, te trekken. Dus een beetje optimaliseren in het aantal kabels dat je moet/wilt trekken is aan te raden.
Hou er ook rekening mee dat een Cat5 niet samen met een coax en een telefoondraad in zo'n buisje past waarschijnlijk, maar je kunt het altijd proberen.
(ik heb 2 cat5 door een 16mm pvc gepropt waar al een Coax in zat, maar dat kan ik je absoluut niet aanbevelen, en dat was niet eens een lang stuk, want anders had het echt niet gelukt)
Tip: als je bij bestaande kabels trekt, en het is strak, doe het met zijn tweeën!
Als het dan 'vast' zit, hou je de nieuwe kabels tegen, en trek je de bestaande kabel wat terug, vervolgens laat je degene aan het 'uiteinde' de bestaande kabel weer aantrekken en duw je de nieuwe kabels mee. Dit steeds herhalen.
En iets van vettigheid op de kabel smeren helpt ook natuurlijk.
Die telefoonkabels, is dat toevallig niet al cat5 kabel? En heb je op al die plaatsen inderdaad een telefoontoestel staan.
Het is nogal een werk om cat5 door flexibele buis, bij andere kabels, te trekken. Dus een beetje optimaliseren in het aantal kabels dat je moet/wilt trekken is aan te raden.
Hou er ook rekening mee dat een Cat5 niet samen met een coax en een telefoondraad in zo'n buisje past waarschijnlijk, maar je kunt het altijd proberen.
(ik heb 2 cat5 door een 16mm pvc gepropt waar al een Coax in zat, maar dat kan ik je absoluut niet aanbevelen, en dat was niet eens een lang stuk, want anders had het echt niet gelukt)
Tip: als je bij bestaande kabels trekt, en het is strak, doe het met zijn tweeën!
Als het dan 'vast' zit, hou je de nieuwe kabels tegen, en trek je de bestaande kabel wat terug, vervolgens laat je degene aan het 'uiteinde' de bestaande kabel weer aantrekken en duw je de nieuwe kabels mee. Dit steeds herhalen.
En iets van vettigheid op de kabel smeren helpt ook natuurlijk.
[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 17-12-2015 13:10 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Nee, helaas, alle telefoon lijnen zijn 4 mooie masief kopener draden (die ooit 8Mbit of10 Mbit deden)NovapaX schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:06:
Denk coax terug met veer, dan cat6+coax terug, en telefoon verlies maar voor lief nemen.Het is nogal een werk om cat5 door flexibele buis, bij andere kabels, te trekken. Dus een beetje optimaliseren in het aantal kabels dat je moet/wilt trekken is aan te raden.
Sowieso, een voeren een trekken.Tip: als je bij bestaande kabels trekt, en het is strak, doe het met zijn tweeën!
Maar eens kiekjes maken van de "huidige situatie" voor een leuk voor-en-na resultaat.
http://www.adf-hq.nl
Mooi man, inderdaad beetje gemiste kans voor het patch paneel maar ziet er voor de rest erg netjes uit!Sdu7cb schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:54:
Nou omdat je zo graag plaatjes wilt zien![]()
[afbeelding]
Ziggo Ubee rommelding
Qnap TS-869L
HDMI splitter
HDMI extender over UTP
IIyama X2483HSU-B1
APC UPS
Waar gebruik je de HMDI to ethernet converter voor? Ik zie dat die niet gepatched zijn?
Ik had de UPS onderin gedaan. Hij neemt nu vrij veel ruimte in. In datacenters zit de UPS meestal ook onderin het rack (al is dat volgens mij voor als de accu's mochten gaan lekken).Sdu7cb schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:54:
Nou omdat je zo graag plaatjes wilt zien![]()
[afbeelding]
Ziggo Ubee rommelding
Qnap TS-869L
HDMI splitter
HDMI extender over UTP
IIyama X2483HSU-B1
APC UPS
En wat is het nut van dat scherm? Je kunt de NAS toch bedienen via webinterface / SSH ?
Qua ruimte tussen leidingen was dit de meest logische en bruikbare plek voor de UPS. Neemt nu inderdaad aardig wat ruimte in, maar de ruimte is voldoende..
Scherm daar heeft twee redenen: Scherm is meer voor reserve / heel soms in gebruik. Kon goedkoop een verstelbare muurbeugel op de kop tikken dus mooie manier om hem netjes op te bergen. Aan de andere kant is het tot nu toe 2x voorgekomen dat hij ergens op bleef hangen tijdens het booten waardoor ik iets in de UI moest doen voordat hij verder ging. Nu het scherm er hangt is dit erg makkelijk te checken
(en als je wilt kun je gewoon Full HD films kijken in de meterkast
)
Scherm daar heeft twee redenen: Scherm is meer voor reserve / heel soms in gebruik. Kon goedkoop een verstelbare muurbeugel op de kop tikken dus mooie manier om hem netjes op te bergen. Aan de andere kant is het tot nu toe 2x voorgekomen dat hij ergens op bleef hangen tijdens het booten waardoor ik iets in de UI moest doen voordat hij verder ging. Nu het scherm er hangt is dit erg makkelijk te checken
HDMI -> Ethernet converter is voor de media speler functie van de NAS: deze loopt naar de TV in de woonkamer. De interface van de NAS werkt eigenlijk altijd goed. Die van de TV is niet top. Op deze manier dus netjes opgelost zonder dat je de NAS kunt horen.Dr. Horrible schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:39:
[...]
Mooi man, inderdaad beetje gemiste kans voor het patch paneel maar ziet er voor de rest erg netjes uit!
Waar gebruik je de HMDI to ethernet converter voor? Ik zie dat die niet gepatched zijn?
Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX
Voor:

Na:

Van veel te lange losse bekabeling met RJ45-stekkers, naar opbouw-utp doosjes (patchpaneel had ook gekund). Voor het patchen nu korte kabeltjes (25 en 50 cm). De elektra gefatsoeneerd en een lampje gemonteerd. Wat nu nog rest is een plafond monteren en een fatsoenlijke AP aan de buitenzijde van de meterkast.
Wens op lange termijn: een separate groep voor alle netwerk gerelateerde apparatuur en een NAS.

Na:

Van veel te lange losse bekabeling met RJ45-stekkers, naar opbouw-utp doosjes (patchpaneel had ook gekund). Voor het patchen nu korte kabeltjes (25 en 50 cm). De elektra gefatsoeneerd en een lampje gemonteerd. Wat nu nog rest is een plafond monteren en een fatsoenlijke AP aan de buitenzijde van de meterkast.
Wens op lange termijn: een separate groep voor alle netwerk gerelateerde apparatuur en een NAS.
Ik zie dat vel mensen een patchpanel hebben hangen ipv een switch.
Wat is het voordeel tov zo'n panel?
Wat is het voordeel tov zo'n panel?
Dat is niet helemaal waar vindt ikAnoniem: 203842 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:47:
een switch en patch panel zijn iet hetzelfde.
Het doel waarvoor ze dienen is hetzelfde.
Maar een patchpaneel gebruik je als je stugge bekabeling gebruikt met een utp in-/opbouwdoos in de kamers.
De stugge kabel monteer je dan netjes af in het patchpaneel.
Bij een switch gebruik je kabels met een connector.
2250 WP Zuid PVoutput
@ MD082:
Haik01 heeft gelijk, en het doel waar ze voor dienen is zeker niet hetzelfde
een patchpaneel is enkel en louter een afwerkingsmanier om je kabels af te werken,
een switch is een electrisch netwerkcomponent dat signalen van de ene poort naar de andere stuurt
@ Robbie:
Als er ergens een patchpaneel word gebruikt (hoe klein of groot dan ook) dan is er altijd een switch bij in het plaatje
Haik01 heeft gelijk, en het doel waar ze voor dienen is zeker niet hetzelfde
een patchpaneel is enkel en louter een afwerkingsmanier om je kabels af te werken,
een switch is een electrisch netwerkcomponent dat signalen van de ene poort naar de andere stuurt
@ Robbie:
Als er ergens een patchpaneel word gebruikt (hoe klein of groot dan ook) dan is er altijd een switch bij in het plaatje
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Work in progress
Alvast een sneakpeak van mijn 10" rack in mijn meterkast.

[ Voor 68% gewijzigd door Workaholic op 25-12-2015 17:18 ]
Afhankelijk van het type en vermogen van de UPS wordt het ding ook zwaarder. Hier ligt een 2000VA-UPS van APC, voor de verkoop. Ding is al aardig aan het gewicht. Ik kan me niet voorstellen dat een serverparkbeheerder die dingen graag boven uit een 19" kast gaat halen voor onderhoud of vervanging. Dus lekker onder in je 19" kast leggen, kun je er netjes bij en staat je kast alleen maar steviger op de grond.ThinkPadd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:46:
[...]
In datacenters zit de UPS meestal ook onderin het rack (al is dat volgens mij voor als de accu's mochten gaan lekken).
Een UPS boven in een servieskast hangen zou de kast ook nog eens topzwaar maken, afhankelijk van wat er nog meer in de kast gebouwd is.
Er zijn weinig PowerLine-adapter die PoE ondersteunt.
Ik heb eentje gevonden: http://www.ipcam-shop.nl/...line.html#poe_support=141
Via pricewatch van Tweakers kan ik geen optie PoE nemen bij PowerLine.
Weten/kennen jullie meer merken/type/producten?
Anders moet ik PowerLine-adapter met PoE-injector nemen. (of dat gaat werken is nog maar de vraag)
Anders moet ik PowerLine-adapter met PoE-injector nemen. (of dat gaat werken is nog maar de vraag)
Waarom zou een PoE injector niet werken achter een powerline? Uiteindelijk blaat dat ding gewoon Ethernet over je utp kabeltje en kan daar dus makkelijk PoE bij met behulp van een injector.Silver7 schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:31:
Er zijn weinig PowerLine-adapter die PoE ondersteunt.
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Wat is een voordelig en betrouwbaar adres voor patchkasten, patchpanelen en accessoires?
Ik haal altijd alles bij http://netwerkproducten.com.
Maar goed, ze zitten dan ook op fietsafstand van mijn huis en de eigenaar/oprichter ervan woonde even verderop in de straat
Maar goed, ze zitten dan ook op fietsafstand van mijn huis en de eigenaar/oprichter ervan woonde even verderop in de straat
Zelf bestel ik altijd bij http://www.kabeldiscount.nl/. Volgens mij wel goede prijzen.Timmert schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:22:
Wat is een voordelig en betrouwbaar adres voor patchkasten, patchpanelen en accessoires?
En de aftersales is zeer goed! Enkele keren patch kabels besteld, welke niet op voorraad zijn, en je wordt netjes gebeld voor een alternatief.
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Iedereen hier heeft een nette meterkast. Maar ik zit met een uitdaging aan de andere kant van het draadje.
Ik heb een kamer die al af is, en daar staat nu een bureau in met de bedoeling dat het een thuiswerk-plek wordt. Hier heb ik via een gaatje wel een UTP kabel naar toe getrokken, maar om die rechtstreeks in de laptop te pluggen vind ik niet zo'n nette oplossing. En er bestaat een kans dat je kabel achter bureau valt etc.
Dus ik ben opzoek om dit netter te doen. Nu heb je van die stekkerdozen met utp in 1 voor op je bureau, maar die vind ik nogal erg duur...
Iemand hier een betere oplossing voor?
Ik heb er aan zitten denken om gewoon een RJ45 WCD rechtstreeks in het bureaublad vast te maken, maar weet ook niet of dat wel helemaal nen-iso 1234 is en/of welke ik wcd ik moet nemen dat het een beetje netjes word.
Ik heb een kamer die al af is, en daar staat nu een bureau in met de bedoeling dat het een thuiswerk-plek wordt. Hier heb ik via een gaatje wel een UTP kabel naar toe getrokken, maar om die rechtstreeks in de laptop te pluggen vind ik niet zo'n nette oplossing. En er bestaat een kans dat je kabel achter bureau valt etc.
Dus ik ben opzoek om dit netter te doen. Nu heb je van die stekkerdozen met utp in 1 voor op je bureau, maar die vind ik nogal erg duur...
Iemand hier een betere oplossing voor?
Ik heb er aan zitten denken om gewoon een RJ45 WCD rechtstreeks in het bureaublad vast te maken, maar weet ook niet of dat wel helemaal nen-iso 1234 is en/of welke ik wcd ik moet nemen dat het een beetje netjes word.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Neem gewoon een opbouw wcd
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Wat voor een bureau. Ik heb op 2 plekken gewoon gat geboord in mijn bureau en daar een inbouwdoos in. Maar dat was vooral een plaat dus geen "chic" bureau.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dit is ook gewoon plaat. Heb je een foto van jouw situatie?Cyberpope schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:28:
Wat voor een bureau. Ik heb op 2 plekken gewoon gat geboord in mijn bureau en daar een inbouwdoos in. Maar dat was vooral een plaat dus geen "chic" bureau.
Wellicht is http://av-deal.eu/ProductInfo?BArtikel=NE8FDP-B een mooie oplossing?
Zo heb ik het bij een aantal mensen thuis ook opgelost.
NetGate, UniFi Switch 24p, UnifFi AP Nano-HD, 2x UnifFi AP-mesh. AP-lite UniFi Cloud Key Gen.2 Doorbell Pro 4, UVC G4-bullit
Voor een tientje heb je een opbouw WCD die je over het gat van de muur zet, vanaf daar een patchkabel naar je laptop.
Hoe sluit je die aan, dat heb ik proberen op te zoeken, maar kan het niet duidelijk vinden.BartHeerink schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:58:
Wellicht is http://av-deal.eu/ProductInfo?BArtikel=NE8FDP-B een mooie oplossing?
Ja maar in deze situatie niet handig.Out.of.Control schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:02:
Voor een tientje heb je een opbouw WCD die je over het gat van de muur zet, vanaf daar een patchkabel naar je laptop.
En ik wil een patchkabeltje naar laptop hebben.
nou nou, een beetje zoeken of dit topic doornemen kan je zelf toch ook wel..Timmert schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:22:
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
De achterzijde van deze connector is ook voorzien van een RJ45-chasisdeel, dus je kunt de kabel die uit de muur komt kijken, rechtstreeks op deze connector aansluiten.mhr-zip schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:09:
[...]
Hoe sluit je die aan, dat heb ik proberen op te zoeken, maar kan het niet duidelijk vinden.
Zelfde werking als een RJ45-koppelblokje zeg maar.
NetGate, UniFi Switch 24p, UnifFi AP Nano-HD, 2x UnifFi AP-mesh. AP-lite UniFi Cloud Key Gen.2 Doorbell Pro 4, UVC G4-bullit
Besteld, deze ga ik even proberen, THX!BartHeerink schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:23:
[...]
De achterzijde van deze connector is ook voorzien van een RJ45-chasisdeel, dus je kunt de kabel die uit de muur komt kijken, rechtstreeks op deze connector aansluiten.
Zelfde werking als een RJ45-koppelblokje zeg maar.
Als iemand nog wat beters weet, houd ik mij nog steeds aanbevolen.
Heb je dit nog doorgezet en inmiddels het luik aangepast of niet? Ben nameijk zelf ook van plan om dit te gaan doen. Ben even benieuwd wat je ervan hebt gemaakt.NovapaX schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:53:
Ik heb een vraagje, weet niet of dat hier helemaal past, maar ik heb de volgende situatie hier op kantoor (woning+kantoor)
[afbeelding]
Ik wil een patchkast ophangen in de vrije ruimte bovenin.
Hierin komt een patchpaneel, switch, router (zonder wifi) en waarschijnlijk een Mac mini servetje en misschien een 19" UPS. (wat nieuwe/andere apparatuur dan wat je op de foto ziet)
Ik heb minimaal 4U nodig.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een kast die naar beneden kantelt, de vrije diepte is ca. 34 centimeter.
Bestaat zoiets wel of moet ik het dan zelf maken of een deur in het bovenpaneel van de meterkast maken?
Het is dus de bedoeling een nette lan afwerking te maken(en gelijk de boel grotendeels te vernieuwen)
Ik heb er nog helemaal niets van gemaakt...
Alle spullen liggen ondertussen te wachten, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad (of in ieder geval geen prioriteit gegeven...)
Alle spullen liggen ondertussen te wachten, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad (of in ieder geval geen prioriteit gegeven...)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Als newby op GoT zal ik binnenkort in dit topic ook mijn ICT-hoek foto's plaatsen.
Eerst nog de kabels in het rack bundelen en mij schamen over de overkill aan apparatuur.
(Als je van een opgestapeld ict-server hoekje met 6U patchkast naar een 22U Rack gaat, moet je je schamen denk ik.)
Eerst nog de kabels in het rack bundelen en mij schamen over de overkill aan apparatuur.
(Als je van een opgestapeld ict-server hoekje met 6U patchkast naar een 22U Rack gaat, moet je je schamen denk ik.)

The S in IOT stands for security.
nee hoor. ik heb in m'n eerste huis een 42U serverkast volgehangen. tot de eerste jaarafrekening kwam voor het electra....HMaster_II schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:54:
Als newby op GoT zal ik binnenkort in dit topic ook mijn ICT-hoek foto's plaatsen.
(Als je van een opgestapeld ict-server hoekje met 6U patchkast naar een 22U Rack gaat, moet je je schamen denk ik.)![]()
niets is hier te gek. als het maar netjes is afgewerkt
roelbb
Na de eerdere berichten hier over het losmaken van de bovenste plaat in de meterkast;
Het betreft de bovenste plaat:

Plaat losgemaakt en Paumelle scharnieren(opdekdeur scharnieren) geplaatst

Vervolgens stopcontact geplaatst:

En een lampje van de action met bewegingsdetector, ideaal!

Nu alleen morgen nog de draden fatsoeneren en de apparatuur verplaatsen. (Moest even wachten op een geschikt moment om internet eruit te gooien hier). Later dus meer foto's!
NovapaX schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:53:
Ik heb een vraagje, weet niet of dat hier helemaal past, maar ik heb de volgende situatie hier op kantoor (woning+kantoor)
[afbeelding]
Ik wil een patchkast ophangen in de vrije ruimte bovenin.
Hierin komt een patchpaneel, switch, router (zonder wifi) en waarschijnlijk een Mac mini servetje en misschien een 19" UPS. (wat nieuwe/andere apparatuur dan wat je op de foto ziet)
Ik heb minimaal 4U nodig.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een kast die naar beneden kantelt, de vrije diepte is ca. 34 centimeter.
Bestaat zoiets wel of moet ik het dan zelf maken of een deur in het bovenpaneel van de meterkast maken?
Het is dus de bedoeling een nette lan afwerking te maken(en gelijk de boel grotendeels te vernieuwen)
Maar even met mijn meterkast bezig geweest en de plaat losgemaakt.Robbie T schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:14:
[...]
Heb je dit nog doorgezet en inmiddels het luik aangepast of niet? Ben nameijk zelf ook van plan om dit te gaan doen. Ben even benieuwd wat je ervan hebt gemaakt.
Het betreft de bovenste plaat:

Plaat losgemaakt en Paumelle scharnieren(opdekdeur scharnieren) geplaatst

Vervolgens stopcontact geplaatst:

En een lampje van de action met bewegingsdetector, ideaal!

Nu alleen morgen nog de draden fatsoeneren en de apparatuur verplaatsen. (Moest even wachten op een geschikt moment om internet eruit te gooien hier). Later dus meer foto's!
[ Voor 6% gewijzigd door Robbie T op 14-01-2016 21:35 ]
Alleen jammer van de beschadingen aan de binnenkant van het deurtje, maar dat waren de punten waarop die vast zat. Om er een nieuw deurtje van te maken gaat me ook wat ver.
En ik zie dat ik op de onderste foto nog de oude scharnieren heb zitten. Die zijn dus inmiddels vervangen door de juiste scharnieren. Zoals in foto 2.
[ Voor 19% gewijzigd door Robbie T op 14-01-2016 21:55 ]
Inderdaad netjes gedaan
Hoe heb je die klemmen eruit gekregen bovenin ?
Ik heb dezelfde opzet
Ik heb dezelfde opzet
2250 WP Zuid PVoutput
De klemmen bovenin, bedoel je die rondom de plaat zaten met uitzondering van de bovenkant? (dus waarmee de plaat vast zat).MdO82 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:55:
Inderdaad netjes gedaan![]()
Ik heb dezelfde opzet
Ik heb aan de binnenkant van de meterkast de plaat tussen het onderste en bovenste gedeelte eruit gehaald (deze zit los bij mij). Vervolgens een schroevendraaier gepakt en een hamer. De schroevendraaier er tussen gezet en vervolgens met de hamer er een klap op gegeven zodat ik tussen de plaat en het frame kan. Dat vervolgens bij elk punt gedaan. Daarna nog een paar klappen met de hamer erop en klein beetje wrikken.
Als je de apparatuur er nog niet hebt zitten, zou je bij de wandcontactdoos die je hebt geplaatst nog een montageplaat moeten plaatsen, dit omdat als de verbindingen in de wandcontactdoos te heet worden je brand kunt krijgen (De zogenaamde wederzijdse beïnvloeding), daarnaast zou ik de wandcontactdoos aansluiten via een YMvK-kabel en afgetakt vanaf een lasdoos, zeker wanneer de apparatuur die je gaat plaatsen veel stroom trekt.
Een plaat onder je wcd is inderdaad slim om te doen.MadDog11 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:21:
Als je de apparatuur er nog niet hebt zitten, zou je bij de wandcontactdoos die je hebt geplaatst nog een montageplaat moeten plaatsen, dit omdat als de verbindingen in de wandcontactdoos te heet worden je brand kunt krijgen (De zogenaamde wederzijdse beïnvloeding), daarnaast zou ik de wandcontactdoos aansluiten via een YMvK-kabel en afgetakt vanaf een lasdoos, zeker wanneer de apparatuur die je gaat plaatsen veel stroom trekt.
Een YMvK kabel vind ik persoonlijk wat teveel, je moet er wel op letten dat je aders 2,5mm zijn.
Dit kan een gewone huis en tuin kabel zijn, als je op de dikte van de kabels let
2250 WP Zuid PVoutput
Tja, zelf vakidioot in de elektrotechniek, dus direct worse case aanleggenMdO82 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:19:
[...]
Een plaat onder je wcd is inderdaad slim om te doen.
Een YMvK kabel vind ik persoonlijk wat teveel, je moet er wel op letten dat je aders 2,5mm zijn.
Dit kan een gewone huis en tuin kabel zijn, als je op de dikte van de kabels let
Het is volgens mij een tafelcontactdoos (tcd?), onderdeel van een verlengsnoer.
Ik heb 2 Unifi AP's die ik wil ophangen. Momenteel liggen ze gewoon op een kast.
Nu heb ik geen zin om in het plafond te gaan boren.
Heeft er iemand ervaring om die dingen op te hangen met montagestrips? Echt veel weegt zo'n AP natuurlijk niet, maar wil niet dat ie plots op de grond valt natuurlijk..
En ze moeten ook makkelijk te demonteren zijn, als er iets aan de hand is.
Nu heb ik geen zin om in het plafond te gaan boren.
Heeft er iemand ervaring om die dingen op te hangen met montagestrips? Echt veel weegt zo'n AP natuurlijk niet, maar wil niet dat ie plots op de grond valt natuurlijk..
En ze moeten ook makkelijk te demonteren zijn, als er iets aan de hand is.
Het is een tcd die je ook vast kunt aansluiten, om hem echt te gebruiken als tcd moet je er een losse onderplaat bij kopen, daar zit namelijk ook de trekontlasting van het snoer aan.Niels.68 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:20:
Het is volgens mij een tafelcontactdoos (tcd?), onderdeel van een verlengsnoer.
https://www.elektroshop.n...os-4-voudig-creme-nl.html
https://www.elektroshop.n...tactdoos-4-voudig-nl.html
Heeft er iemand tips voor een wandcontactdoos voor een netwerkaansluiting? Kan ik gewoon naar de bouwmarkt en bv zoiets kopen of is het aan te raden om iets betere/duurdere spullen te kopen? Zo ja, welke merken zijn goed? Ik kan me zo voorstellen dat het aansluiten van de losse aders best een gehannes kan zijn, en dat dat bij de duurdere spullen wat makkelijker is? Of is dat onzin?
Ik weet niet exact wat voor doos dit is en hoe deze aangesloten dient te worden, maar ik vrees ervoor dat dit een doos is die je met schroefjes op je aders aansluit. Daarom dit NIET doen, dit gaat uiteindelijk los zitten en/of corroderen en dan krijg je een slechtere of geen connectie meer.Wortelsoep schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:40:
Heeft er iemand tips voor een wandcontactdoos voor een netwerkaansluiting? Kan ik gewoon naar de bouwmarkt en bv zoiets kopen of is het aan te raden om iets betere/duurdere spullen te kopen? Zo ja, welke merken zijn goed? Ik kan me zo voorstellen dat het aansluiten van de losse aders best een gehannes kan zijn, en dat dat bij de duurdere spullen wat makkelijker is? Of is dat onzin?
Ga voor goede contactdozen van gerenomeerde merken zoals Busch-Jaeger, Peha, Gira, etc.
Kies bijv voor zoiets: Cat5E of Cat6A. Hier kan je zelf je afwerk materiaal voor kiezen (dus je zichtbare raampje en plaat op de muur)
Je kan evt. ook kiezen voor een draagring zoals Deze en haal daar 2 keystones bij.
Ik weet iig zeker dat je voor de "kant en klare" inbouwdoosjes een LSA tool nodig bent, voor de keystones moet je even kijken/zoeken want er zijn ook "tool-less" varianten waarbij je geen extra LSA tool nodig bent.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2