[Ubiquiti] Advies plaatsing apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 18:46
Hallo Tweakers,

Ivm een verbouwing aan onze woning, heb ik een mooie kans om ons thuisnetwerk goed aan te leggen. Niet alleen voor thuiswerken nu, maar ook voor smart home producten in de nabije toekomst. Na wat eerste onderzoek denk ik aan de volgende apparatuur:

- 1x Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
- 4x Ubiquiti UniFi Access Point WiFi 6 Long-Range
- 1x Eventueel een PoE switch voor o.a. de AP's?

Ons huis heeft een begane grond en een 1e en 2e verdieping. Het internet komt op de begane grond binnen in de kast onder de trap. Door het hele huis zijn straks zat vaste ethernet aansluitingen, zowel in muur als plafond.

Zie hier een plattegrond van de begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U96o5UtLSeXdrBZ2Nfl1nNnaSGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hdag3KsQ2Nxy8icWyF2v5IiK.jpg?f=fotoalbum_large

En hier de 1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRW95Rml5PDjoevZPCa6d8G-AFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap6HbMcAbocsge9J0dsJPlHg.jpg?f=fotoalbum_large

De 2e verdieping is één grote ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW4J0Oj338LD2rOZWS3dd0kW2jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZe5Zpq43UuMkzP7rllTP3fO.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de trapkast geen ventilatie heeft, lijkt dat niet de beste plek om de UDM Pro neer te zetten. Mogelijk plaats ik die op de 1e verdieping in de grootste verblijfsruimte.

Mijn idee is om de AP’s aan het plafond te hangen op de volgende manier:
- 1x AP beneden (richting keuken zodat ik in de achtertuin ook goed bereik heb)
- 1x AP 1e verdieping in de kamer van 5m2
- 1x AP 1e verdieping in de kamer van 13m2
- 1x AP 2e verdieping

Ik heb de volgende vragen:
1. Is dit een logische opzet voor een goede dekking door het huis?
2. Is de plek van de UDM Pro logisch?
3. Is de apparatuur goed voor deze oplossing of zijn de AP’s misschien een beetje overkill? Ik overweeg die AP’s namelijk voor toekomstbestendigheid én vanwege de hoge snelheden op ook 2.4ghz. Na de verbouwing krijg ik waarschijnlijk Ziggo Giganet.
4. Heb ik inderdaad een PoE switch nodig voor de AP's, zoals ik zelf vermoed?

Dank alvast!

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenVerweij op 06-07-2021 08:51 ]

Beste antwoord (via JeroenVerweij op 07-07-2021 12:12)

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:47
Ik zou voor optimale dekking per etage de AP's centraal plaatsen. Ik zou op de 1e etage er niet twee, maar hooguit een op de overloop (verkeersruimte) plaatsen. Vraag me ook af of je LR varianten nodig hebt, want zoveel oppervlakte heb je niet. En de clients moeten ook terug kunnen zenden. Bedenk daarnaast voor de dekking buiten hoe goed dat werkt vanuit binnen. Geen idee wat voor glas je hebt, maar bepaalde coatings houden signalen vooral goed tegen. Overweeg dan misschien om een buis voor te bereiden naar buiten om eventueel buiten nog een outdoor wifi punt te plaatsen mocht dat nodig zijn.

Ik mis daarnaast nog wat apparatuur in het plaatje. Hoe sluit je fysiek alle bekabeling aan, want de UDM Pro heeft geen PoE en ook niet zoveel poorten? Wat betreft plaatsing daarvan vraag ik mij af of warmte een groot probleem is bij de UDM Pro. Een trapkast is vaak al groter dan een meterkast waar veel mensen dat plaatsen. Ik zou het persoonlijk niet in een verblijfsruimte willen hebben, maar eerder uit het zicht in een afgesloten ruimte.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• captain007
Ik zou voor optimale dekking per etage de AP's centraal plaatsen. Ik zou op de 1e etage er niet twee, maar hooguit een op de overloop (verkeersruimte) plaatsen. Vraag me ook af of je LR varianten nodig hebt, want zoveel oppervlakte heb je niet. En de clients moeten ook terug kunnen zenden. Bedenk daarnaast voor de dekking buiten hoe goed dat werkt vanuit binnen. Geen idee wat voor glas je hebt, maar bepaalde coatings houden signalen vooral goed tegen. Overweeg dan misschien om een buis voor te bereiden naar buiten om eventueel buiten nog een outdoor wifi punt te plaatsen mocht dat nodig zijn.

Ik mis daarnaast nog wat apparatuur in het plaatje. Hoe sluit je fysiek alle bekabeling aan, want de UDM Pro heeft geen PoE en ook niet zoveel poorten? Wat betreft plaatsing daarvan vraag ik mij af of warmte een groot probleem is bij de UDM Pro. Een trapkast is vaak al groter dan een meterkast waar veel mensen dat plaatsen. Ik zou het persoonlijk niet in een verblijfsruimte willen hebben, maar eerder uit het zicht in een afgesloten ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom een UDM pro en waarom AP's in de LR versie. De LongRange is echt bedoelt voor het vrije veld, denk aan een boerderij, waar je geen andere AP's hebt.
Persoonlijk zou ik eerder beneden 2 AP's plaatsen om ook dekking in de tuin te krijgen en op 1e maar 1 in de verkeersruimte.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
captain007 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:18:
Ik zou voor optimale dekking per etage de AP's centraal plaatsen. Ik zou op de 1e etage er niet twee, maar hooguit een op de overloop (verkeersruimte) plaatsen. Vraag me ook af of je LR varianten nodig hebt, want zoveel oppervlakte heb je niet. En de clients moeten ook terug kunnen zenden.
Dankjewel voor het meedenken! De LR varianten overweeg ik juist vanwege de snelheid ook op 2.4GHZ én het feit dat ze WiFi6 ondersteunen. Ik krijg straks een gigabit verbinding en dan lijkt het mij fijn om zo goed als de maximale snelheid te kunnen halen, ook op 2.4GHZ.
Ik weet niet wat je bedoelt met "de clients moeten ook terug kunnen zenden" maar dat ga ik wel even uitzoeken.

Als dit totaal overdreven is, laat het zeker weten :)
Bedenk daarnaast voor de dekking buiten hoe goed dat werkt vanuit binnen. Geen idee wat voor glas je hebt, maar bepaalde coatings houden signalen vooral goed tegen. Overweeg dan misschien om een buis voor te bereiden naar buiten om eventueel buiten nog een outdoor wifi punt te plaatsen mocht dat nodig zijn.
Goede! Ik heb HR++ glas beneden. De tuin is totaal niet diep (stadstuin, 4,5 meter diep). Ga ik het daarmee redden? Anders inderdaad een punt buiten
Kan dat allemaal op een PoE switch? Dus dat ik mijn UDM Pro beneden in de trapkast zet, daar de PoE switch op aansluit en de AP kabels daar op uit laat komen? Of mis ik iets?

Thanks voor je tips ook over de plaatsing.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 06-07-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Frogmen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:24:
Waarom een UDM pro en waarom AP's in de LR versie. De LongRange is echt bedoelt voor het vrije veld, denk aan een boerderij, waar je geen andere AP's hebt.
Persoonlijk zou ik eerder beneden 2 AP's plaatsen om ook dekking in de tuin te krijgen en op 1e maar 1 in de verkeersruimte.
Een UDM Pro omdat ik het best leuk vind om mij meer in netwerkapparatuur te verdiepen en uiteindelijk nog wel meer aan te sluiten / te customisen in mijn thuisnetwerk.

De LR's, zie mijn reactie op de reply hierboven. Juist i.v.m. de WiFi6 ondersteuning én vooral de hoge snelheid op de 2.4GHZ ook (krijgen een gigabit verbinding thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk goed wat je nodig hebt, in de stad zou ik zeker geen LR nemen. Je gaat je buren storen, meestal met het gevolg dat zei ook een sterker Wifi signaal gaan gebruiken welke jouw signaal gaat verstoren waardoor je per saldo eindigt met problemen. Bedenk wel dat er nog geen apparatuur is die WIFi 6 ondersteund.
Of je een gewone UDM of de Pro neemt is vooral afhankelijk van wat je in de toekomst verder wilt of niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
JeroenVerweij schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:29:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met "de clients moeten ook terug kunnen zenden" maar dat ga ik wel even uitzoeken.
Het is tweerichtingsverkeer, dus je kan een megafoon hebben om te roepen, maar als de ander dat niet heeft komt het verkeer nooit terug. Maar ik denk dat het geen issue is gezien de oppervlakte van de woning. Ik denk eerder zelfs dat het overkill is ten opzichte wat je nodig hebt.
Goede! Ik heb HR++ glas beneden. De tuin is totaal niet diep (stadstuin, 4,5 meter diep). Ga ik het daarmee redden? Anders inderdaad een punt buiten
Dan is het denk ik nog wel te doen. Ik heb een diepere tuin (10-12m diep) en daar merk ik het achterin de hoek, maar mijn AP (een AC-Pro overigens) hangt dan ook veel verder voorin de woning. Goed mogelijk dat het dan buiten nog te doen is. Dat zal vooral kwestie van uitproberen zijn.
Kan dat allemaal op een PoE switch? Dus dat ik mijn UDM Pro beneden in de trapkast zet, daar de PoE switch op aansluit en de AP kabels daar op uit laat komen? Of mis ik iets?
Ja dat kan. Je moet alleen even controleren dat het de goede PoE ondersteund (daar zijn de Unifi apparaten schijnbaar nogal selectief in). Of je neemt een Unifi switch met PoE, dan weet je zeker dat je goed zit. Hou er sowieso rekening mee dat de switch in de UDM Pro beetje crippled is (zie ook deze discussie). Dus geen idee of je nog plannen hebt ooit iets met VLAN's enzo te gaan doen. Dan ga je daar mogelijk tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zou wat meer reviews van de UDM Pro gaan lezen. Op papier is het een mooi apparaat, ik was zelf ook erg geinteresseerd, maar zie nu toch wel erg veel klachten over de stabiliteit en ontbrekende functionaliteit. En het apparaat is inmiddels al zolang op de markt dat het maar de vraag is of die "kinderziekten" ooit nog opgelost zullen worden.

Als AP zou je ook deze kunnen afwachten: pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional

[ Voor 20% gewijzigd door downtime op 06-07-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Frogmen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:49:
Kijk goed wat je nodig hebt, in de stad zou ik zeker geen LR nemen. Je gaat je buren storen, meestal met het gevolg dat zei ook een sterker Wifi signaal gaan gebruiken welke jouw signaal gaat verstoren waardoor je per saldo eindigt met problemen. Bedenk wel dat er nog geen apparatuur is die WIFi 6 ondersteund.
Of je een gewone UDM of de Pro neemt is vooral afhankelijk van wat je in de toekomst verder wilt of niet.
Dankjewel voor je tips! Ik ga me ook orienteren op de andere AP's (scheelt nog in de kosten ook:)). Welke zou je zelf aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
captain007 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Het is tweerichtingsverkeer, dus je kan een megafoon hebben om te roepen, maar als de ander dat niet heeft komt het verkeer nooit terug. Maar ik denk dat het geen issue is gezien de oppervlakte van de woning. Ik denk eerder zelfs dat het overkill is ten opzichte wat je nodig hebt.

[...]

Dan is het denk ik nog wel te doen. Ik heb een diepere tuin (10-12m diep) en daar merk ik het achterin de hoek, maar mijn AP (een AC-Pro overigens) hangt dan ook veel verder voorin de woning. Goed mogelijk dat het dan buiten nog te doen is. Dat zal vooral kwestie van uitproberen zijn.

[...]

Ja dat kan. Je moet alleen even controleren dat het de goede PoE ondersteund (daar zijn de Unifi apparaten schijnbaar nogal selectief in). Of je neemt een Unifi switch met PoE, dan weet je zeker dat je goed zit. Hou er sowieso rekening mee dat de switch in de UDM Pro beetje crippled is (zie ook deze discussie). Dus geen idee of je nog plannen hebt ooit iets met VLAN's enzo te gaan doen. Dan ga je daar mogelijk tegenaan lopen.
Bedankt voor het meedenken! Ik ga mij ook eens wat meer verdiepen in een goede switch. En de UDM Pro ook nog maar eens opnieuw bestuderen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
downtime schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:12:
Ik zou wat meer reviews van de UDM Pro gaan lezen. Op papier is het een mooi apparaat, ik was zelf ook erg geinteresseerd, maar zie nu toch wel erg veel klachten over de stabiliteit en ontbrekende functionaliteit. En het apparaat is inmiddels al zolang op de markt dat het maar de vraag is of die "kinderziekten" ooit nog opgelost zullen worden.

Als AP zou je ook deze kunnen afwachten: pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional
Dankjewel voor de tip. De reviews die ik tot nu toe had bekeken, gingen vooral over de installatie die soms nog weleens te wensen overlaat en het gebrek aan PoE poorten als bekende issues. Ik zal nog eens wat andere reviews gaan opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
In mijn nieuwbouw woning ben ik ben gegaan voor gebruik maken van de router van de provider (in mijn geval kpn) en daarachter een ubiquity switch lite met poe. daarachter unifi 6 lite APs. Werken top binnen. 1x de "oude" pro om buiten op te hangen vanwege zijn betere waterbestendigheid.

Voor de controller heb ik gekozen voor de cloud key. Ben je al met al goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51
hoe kijk je tv? Als dat iptv is zou ik de udm lekker laten varen en alleen ubiquiti accesspoints ophangen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
jelmerc schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:31:
In mijn nieuwbouw woning ben ik ben gegaan voor gebruik maken van de router van de provider (in mijn geval kpn) en daarachter een ubiquity switch lite met poe. daarachter unifi 6 lite APs. Werken top binnen. 1x de "oude" pro om buiten op te hangen vanwege zijn betere waterbestendigheid.

Voor de controller heb ik gekozen voor de cloud key. Ben je al met al goedkoper uit.
Dank voor het delen van je setup! Je zet me aan het denken of ik hiermee in eerste instantie ook gewoon uit de voeten kan. En misschien zelfs wel met de router van mijn provider, de switch met PoE en daar de AP's op. Dan kan ik de UDM Pro nog wel even uitstellen en dit eerst eens gaan ervaren.

Of heb ik echt een controller zoals bijvoorbeeld de door jou genoemde cloud key nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
laurens0619 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:47:
hoe kijk je tv? Als dat iptv is zou ik de udm lekker laten varen en alleen ubiquiti accesspoints ophangen
TV kijk ik via de Mediabox Next van Ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hangt er helemaal wat je ermee wilt doen.
Een udm pro is leuk maar vaak zet je advanced features uit zoals dpi omdat de cpu het niet trekt op hoge snelheden.Dan kun je jezelf nog afvragen wat voor verschil het gaat maken met de router van de provider

Controller is alleen boeiend als je live statistieken wilt kunnen verzamelen. Eerste maand leuk ,daarna keek ik er niet meer naar :P

Heb je ook andere merken overwogen? Ik ben zelf het gedoe met ubiquiti een beetje zat (firmware updates, dhcp problemen, de wifi 6 lijn met wat issues) en kijk met een schuin oog naar HP Aruba Instant on mocht ik een stapje professioneler willen gaan dan de huidige Deco M4 die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
laurens0619 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:51:
Hangt er helemaal wat je ermee wilt doen.
Een udm pro is leuk maar vaak zet je advanced features uit zoals dpi omdat de cpu het niet trekt op hoge snelheden.Dan kun je jezelf nog afvragen wat voor verschil het gaat maken met de router van de provider

Controller is alleen boeiend als je live statistieken wilt kunnen verzamelen. Eerste maand leuk ,daarna keek ik er niet meer naar :P

Heb je ook andere merken overwogen? Ik ben zelf het gedoe met ubiquiti een beetje zat (firmware updates, dhcp problemen, de wifi 6 lijn met wat issues) en kijk met een schuin oog naar HP Aruba Instant on mocht ik een stapje professioneler willen gaan dan de huidige Deco M4 die ik nu heb.
Ik snap je helemaal. Het lijkt mij vooral leuk om statistieken te bekijken en steeds meer dingetjes te proberen te customisen maar wellicht heb ik precies hetzelfde als jij en hou ik dat na 1 maand wel voor gezien :P

Ik heb eigenlijk geen andere merken bekeken. Ubiquiti zag ik veel voorbij komen (ook hier) en aangezien een goed thuisnetwerk inrichten sowieso nog redelijk nieuw voor mij is, leek mij dit relatief laagdrempelig maar wel met een grote productlijn waardoor je op termijn nog veel kunt uitbreiden.

Overigens wil ik vooral een goed thuisnetwerk voor het vele thuiswerken (ook in de toekomst) en het opzetten van een smart home. Misschien is dan wat meer controle over je netwerk wel handig en is bijvoorbeeld zo'n UDM Pro toch een goede optie. Maar goed, dat kan altijd later. Kan inderdaad misschien net zo goed met een switch en 3 AP's beginnen voor een goede basis.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenVerweij op 06-07-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@JeroenVerweij
Snap ik. Ja ik zit er met een dubbel gevoel in. Ik ben ubiquiti fan van het eerste uur en heb altijd enorm genoten van het getweak.
Echter ik ben een beetje klaar met die rare stabiliteit issues en geen tijd en zin meer in gedoe.

is geen gegeven dat je dit gedoe gaat krijgen hoor, zijn genoeg tevreden gebruikers maar bereid je er wel op voor dat het niet altijd een fire and forget deployment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Controller kan ook draaien op een computer, voor eenmalige setup. Ik heb gekozen voor de cloudkey plus omdat ik ook cameras van unfi gebruik en dan de protect software ook kan gebruiken. Meer hobby dan echt noodzakelijk.

Je kan zelfs de controller op een raspberry pi draaien als je het wel altijd wil gebruiken. Ik ben vanwege het gemak en opties voor protect voor een cloudkey gegaan. Noodzakelijk is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
laurens0619 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:03:
@JeroenVerweij
Snap ik. Ja ik zit er met een dubbel gevoel in. Ik ben ubiquiti fan van het eerste uur en heb altijd enorm genoten van het getweak.
Echter ik ben een beetje klaar met die rare stabiliteit issues en geen tijd en zin meer in gedoe.

is geen gegeven dat je dit gedoe gaat krijgen hoor, zijn genoeg tevreden gebruikers maar bereid je er wel op voor dat het niet altijd een fire and forget deployment is.
Duidelijk.

Nog iets wat je eerder vroeg en wat is blijven hangen: je vroeg hoe ik tv keek en of dat via IPTV was. Ik heb gezegd dat ik via de Mediabox Next keek maar dat is maar een deel van het verhaal. Soms kijkt één van ons op de tablet via de Ziggo app (is dat IPTV?). Kan dat überhaupt via de UDM Pro of loop je dan tegen de beperkingen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@JeroenVerweij kan allemaal prima. Eigenlijk is alleen iptv van de provider gedoe waar je mee moet opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
laurens0619 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:44:
@JeroenVerweij kan allemaal prima. Eigenlijk is alleen iptv van de provider gedoe waar je mee moet opletten.
Dank voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:02
@downtime ik zit in precies dezelfde situatie als TS, echter denk ik dat ik gewoon een KPN modem combineer met een Poe adapter en dan via cat naar 3 ap's ga. Heeft het zin om die nieuwe AP af te wachten? Enig idee wanneer dit leverbaar zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nel!s schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:25:
Heeft het zin om die nieuwe AP af te wachten? Enig idee wanneer dit leverbaar zal zijn?
Geen idee. Ik wacht er zelf ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:02
downtime schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:51:
[...]

Geen idee. Ik wacht er zelf ook op.
Ok ik wacht met je mee dan, tot die tijd maar even smartphone netwerk.

Ik heb nog volledige vrijheid verder kwa setup.
Aansluiting en modem gaat tussen KPN glasvezel en Ziggo kabel.
Dan een PoE switch van ubiquity.
Daarachter drie AP 6 Pro's via drie onafhankelijke cat kabels.

Zit er een zwakke schakel in deze setup die ik kan upgraden, bv modem? Nog meningen over kabel v glasvezel in deze opstelling?
Pagina: 1