• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:17
thomke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:39:
Ik ben een Unifi setup aan het samenstellen:

even vlug de vergelijking gemaakt:
UCG-MAX 2TB
€526.35 ( + €120 PoE switch) = €647

UDM-PRO
€411 (+ 147 hdd 4TB + €120 PoE switch ) = €678

UDM-PRO SE
545 (+ 147 HDD 4TB) = €692
Je vraagt er niet naar, maar het energieverbruik van een DM-pro of DM-se is veel hoger dan een Cloud gateway. Ik ben van een SE naar een CG-Fiber gegaan, en dat scheelde wel 20W, en dan zat er nog niet eens een HD in de SE. Heb er overigens zelf een losse SSD van 4TB ingezet, Je kan een losse lade bijkopen voor een paar tientjes, dat maakt de CG nog eens een stuk goedkoper.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Skynett schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:38:
Ik ben van een SE naar een CG-Fiber gegaan, en dat scheelde wel 20W, en dan zat er nog niet eens een HD in de SE.
Dat is best fors te noemen. Goede bijdrage (y)

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
Slonzo schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Dat is best fors te noemen. Goede bijdrage (y)
Sorry maar die twee zijn toch totaal niet met elkaar te vergelijken? Een UDM-SE heeft naast protect ook een POE switch aan boord dus logisch dat dat meer verbruikt.

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar advies. De situatie wordt ongeveer als volgt:
8x PoE AP's, Lite (domotica gaat via Zigbee)
1x PoE deurbel
1x PoE switch, nog te bepalen
1x Normale switch, nog te bepalen
20x inbouw UTP
7x PoE Reelink camera's
1x NVR, nog te bepalen, misschien via Home Assistant wat vooral om notificaties etc gaat, misschien met Unifi NVR/server
1x NAS Synology 224+
1x Router, nog te bepalen

Ik heb een technische ruimte waar een server/patch kast prima past. De Lite AP's zijn volgens mij genoeg, Pro's lijken me niet nodig. Zit vooral te klooien met welke controller/router/switches in dit ecosysteem het best passen. Hebben jullie tips?
valdi schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:52:
Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar advies. De situatie wordt ongeveer als volgt:
8x PoE AP's, Lite (domotica gaat via Zigbee)
1x PoE deurbel
1x PoE switch, nog te bepalen
1x Normale switch, nog te bepalen
20x inbouw UTP
7x PoE Reelink camera's
1x NVR, nog te bepalen, misschien via Home Assistant wat vooral om notificaties etc gaat, misschien met Unifi NVR/server
1x NAS Synology 224+
1x Router, nog te bepalen

Ik heb een technische ruimte waar een server/patch kast prima past. De Lite AP's zijn volgens mij genoeg, Pro's lijken me niet nodig. Zit vooral te klooien met welke controller/router/switches in dit ecosysteem het best passen. Hebben jullie tips?
Ik zou de UCGFiber kiezen dan zit je goed qua diensten zoals UI camera’s en deurbellen.

Welke snelheid moet je LAN worden dat is denk ik goed basis filter?

• valdi
  • Niet online
Ik denk eigenlijk dat 1 gbit wel voldoende is. Overal wordt cat6 getrokken dus een upgrade in de toekomst is makkelijk gerealiseerd. WAN zal ik gaan beginne op 400 mbit, dat moet voldoende zijn voor mijn use cases.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
stormfly schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:05:
[...]
Ik zou de UCGFiber kiezen dan zit je goed qua diensten zoals UI camera’s en deurbellen.

Welke snelheid moet je LAN worden dat is denk ik goed basis filter?
@valdi ... De UCG-Fiber is tegenwoordig de "go to router" als je denkt een internet snelheid te gaan hebben van meer dan 1Gbit/s .. en je interne netwerk sneller moet dan 1Gbit/s ..

Maar als je dat niet nodig acht ... En binnen een paar jaar ook niet sneller gaat . Dan heb je aan een UCG-ultra genoeg. Zeker als je de cameras buiten het UniFi systeem laat.

Maar het is dus idd belangrijk om te bedenken wat wat je dus aan snelheden wil intern en extern ..

• valdi
  • Niet online
Gaat dan toch de UCG-Fiber worden ivm mogelijkheid om daar direct de NVR op te draaien. Kan ik later altijd nog object recognition gaan doen via Home Assistant icm Scrypted of een soortgelijke oplossing.

Dan nu nog switches. Alle utp komt uit in de technische ruimte. Zijn nog niet helemaal rond, maar kom toch al snel op +/- 10 PoE kabels en een stuk of 20 normale. Dan lijkt de USW-48-POE mijn use case wel redelijk rond te maken. Ben wel wat verbaasd over de prijs van die switch, gaat richting de 600 euro. Is dit inderdaad de beste keuze voor mijn opzet?

En dan komt daarna natuurlijk nog; in wat voor kastje stop ik dit? Beetje topic vervuiling denk ik. Waar kijk ik 't best voor racks, waar ook nog wel een synology 224+ en in de toekomst wellicht dus een aparte NVR in moet komen? En voor die switch heb ik denk ik nog een patchpaneel nodig, en wat men noemt een "brievenbus"?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 17:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

valdi schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:37:
Gaat dan toch de UCG-Fiber worden ivm mogelijkheid om daar direct de NVR op te draaien.
Je kunt dan ook de UCG-Max overwegen. Scheelt €100.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• duvekot
  • Nu online
valdi schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:37:
Gaat dan toch de UCG-Fiber worden ivm mogelijkheid om daar direct de NVR op te draaien. Kan ik later altijd nog object recognition gaan doen via Home Assistant icm Scrypted of een soortgelijke oplossing.
Eeuuuhhhhhh .. nee .. dat kan niet. UniFi Protect werkt alleen samen met UniFi cameras. De Reolink cameras kan je daar dus niet op aansluiten
En het geeft geen toegang om buiten UniFi Protect de streams te gebruiken voor object herkenning tenzij je RTSP streams ergens anders in gaat laden... Waardoor je je kan afvragen waarom je dan nog Protect zou gebruiken.

Misschien goed om je eerst wat dieper in UniFi Protect te duiken .. en de (on)mogelijkheden daarvan te onderzoeken.
Dan nu nog switches. Alle utp komt uit in de technische ruimte. Zijn nog niet helemaal rond, maar kom toch al snel op +/- 10 PoE kabels en een stuk of 20 normale. Dan lijkt de USW-48-POE mijn use case wel redelijk rond te maken. Ben wel wat verbaasd over de prijs van die switch, gaat richting de 600 euro. Is dit inderdaad de beste keuze voor mijn opzet?
Het hoeft natuurlijk niet allemaal in 1 apparaat .. je kan bijvoorbeeld kiezen voor een switch die voornamelijk de PoE kant afhandeld .. en een andere voor de aansluiting waarvoor dat niet nodig is. En 19" switches zijn meestal wat prijziger dan "desktop" switches.
En dan komt daarna natuurlijk nog; in wat voor kastje stop ik dit? Beetje topic vervuiling denk ik. Waar kijk ik 't best voor racks, waar ook nog wel een synology 224+ en in de toekomst wellicht dus een aparte NVR in moet komen? En voor die switch heb ik denk ik nog een patchpaneel nodig, en wat men noemt een "brievenbus"?
Voor ideeën en discussie over je lan afwerking kan je eea doorlezen in het Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Afhankelijk van de afmetingen van de ruimte waar je kabels in uitkomen kan je een klein rack ophangen en waar je idd een patch paneel in kan maken. Maar verdiep je hier ook eens wat verder in.

[ Voor 45% gewijzigd door duvekot op 01-11-2025 19:04 . Reden: verdere quotes toegevoegd ]

• valdi
  • Niet online
Dank je @duvekot , dat heeft me nog wat extra research laten doen. De camera's die er al hangen zijn allemaal van Reolink. Best wel logisch dus eigenlijk om een aparte Reolink NVR aan te schaffen waar direct PoE poorten in zitten. Rest eigenlijk alleen nog een non-PoE Ubiquity switch, een 24 poorts is dan genoeg.

• duvekot
  • Nu online
valdi schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:56:
Dank je @duvekot , dat heeft me nog wat extra research laten doen. De camera's die er al hangen zijn allemaal van Reolink. Best wel logisch dus eigenlijk om een aparte Reolink NVR aan te schaffen waar direct PoE poorten in zitten.
Persoonlijk zou ik altijd kijken naar een NVR oplossing die open source is .. zodat je niet klem zit in een specifieke leveranciers oplossing. Bijvoorbeeld met Frigate in een docker container op je Synology om te starten.
Rest eigenlijk alleen nog een non-PoE Ubiquity switch, een 24 poorts is dan genoeg.
En dan komt de discussie weer naar boven over je interne LAN snelheid. Hoeveel apparaten heb je al die bedraad aangesloten kunnen worden met een snelheid sneller dan 1Gbit/s?

• valdi
  • Niet online
Nadeel aan een Frigate, Blue Iris, Scrypted is het opzetten en onderhoud, daar zit ik in eerste instantie niet zo op te wachten. Krijg het al druk genoeg met verhuizen en alles wat daarna nog moet gebeuren. Lees overigens dat Unifi Protect open gaat/is voor 3rd party camera merken. Niet met alle functionaliteiten, maar daar is schijnbaar ook een roadmap voor.

Qua netwerk denk ik dat 1 gbit echt voldoende is voor nu. Wat macbooks, AppleTV's en een NAS en toekomstige NVR gaan toch geen 100'en MB's/s trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door valdi op 02-11-2025 06:38 ]

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-12 16:25
Toch even op zoek naar advies.

We gaan in ons nieuwe huis naar toevoegen van camera's om het huis. Dit worden er vier. Ik zat te denken aan gebruiken van G6 bullets of turrents (of 3x + 1x G6 doorbell).

Op dit moment heb ik netwerk draaien van een UCG ultra, daarachter een switch ultra (8 poort, 4x poe).
Nu zit ik te kijken naar hoe de camera's toe te voegen. Dit kan of UCG gaan upgraden naar bijvoorbeeld een UDM met opslag, of door toevoegen van de UVR Instant. Dan heb ik direct voeding voor de camera's.

Wat betreft inkomend glasvezel gaat het max tot 1 Gig op dit moment.

Zijn er nou specifieke zaken die UDM-SE veel beter doet dan die UCG + UVR Instant? Zien jullie betere mogelijkheden?

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
CuttingStorm schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:08:
Zijn er nou specifieke zaken die UDM-SE veel beter doet dan die UCG + UVR Instant? Zien jullie betere mogelijkheden?
UDM-SE is uiteraard rackmount en heeft een 2.5 Gbit/s RJ-45 WAN port. Ik heb ook weleens begrepen dat de UCG-Ultra alleen de blocked flows laat zien en niet alle flows. Ik ben zelf overgestapt van een UCG-Ultra naar UDM-Pro, vanwege: rackmount, routing sneller 1 Gbit/s en NVR. Mochten voor jou alleen die laatste reden overblijven, dan is het denk ik zonde om daar een UDM-SE voor aan te schaffen.

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:19
Mijn schoonouders hebben een nieuw appartement gekocht en we zouden graag een Ubiquiti access point op willen hangen. Het zijn geen hele intensieve internetgebruikers. Verder dan een beetje browsen op de telefoon/computer komen ze niet. Wat is een goede koop als we voor de komende jaren klaar willen zijn? Heeft het zin een long-range AP te kopen?

De plattegrond van het appartement, het AP komt aan het plafond bij het rode kruis te hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PT3GYRdSupJVAP83A1fCTPwHJA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aJmH6sk3CNh2ye3sQHIdTECO.png?f=user_large

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:31
$n@p$hot schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:44:
Mijn schoonouders hebben een nieuw appartement gekocht en we zouden graag een Ubiquiti access point op willen hangen. Het zijn geen hele intensieve internetgebruikers. Verder dan een beetje browsen op de telefoon/computer komen ze niet. Wat is een goede koop als we voor de komende jaren klaar willen zijn? Heeft het zin een long-range AP te kopen?

De plattegrond van het appartement, het AP komt aan het plafond bij het rode kruis te hangen:

[Afbeelding]
Wat gaan ze nog meer van Ubiquiti kopen?
Voor één AP vind ik het nogal zonde om het ecosysteem in te duiken. Moet ook nog een network controller bij.

Een simpele andere AP die je op het Ziggo/KPN/etc modem kan prikken is dan wellicht veel voordeliger.

Zeker als ze verhuizen kan je een wifi extender vaak afdwingen bij het nieuwe internet abonnement.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 16-11-2025 19:45 ]

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:19
Ze gaan niks anders van Ubiquiti kopen. In mijn ervaring werken de Ubiquiti AP prima zonder netwerk controller. Ik heb er thuis ook al jaren 2 hangen die ik als standalone AP heb geconfigureerd en rechtstreeks in het Ziggo modem heb geplugged.

• Source90
Ah, ik dacht dat je de AP o.a. niet kon updaten en dat der AP niet automatisch de setup/config laad na stroomuitval, zonder controller.

• duvekot
  • Nu online
Source90 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:04:
Ah, ik dacht dat je de AP o.a. niet kon updaten en dat der AP niet automatisch de setup/config laad na stroomuitval, zonder controller.
Valt wel mee wat je niet kan doen in "standalone mode" . Eigenlijk gewoon alles :

Standalone Access Points (without UniFi)
Limitations
Be aware of the following limitations of Standalone Mode:
  • Each AP must be individually configured.
  • Seamless and quick roaming (802.11r/k/v) between multiple access points is not supported.
  • AP management is limited to the UniFi Mobile App (web not supported) using independent credentials that are not associated with your UI Account.
  • No remote management; APs can only be viewed and configured by users connected to the local WiFi.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:44
@$n@p$hot lijkt er op dat de MK bij de voordeur zit. Als daarin de router/AP van de provider zit, zou je eerst kunnen proberen of dat goed genoeg bereik geeft. De woonkamer, waar waarschijnlijk het meest gebruik wordt gemaakt van de wifi, zit er tegenover.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 15:51

Totaalgeflipt

De enige echte

‘Vroeger’ had je qua in-Wall niet veel keus en werd het standaard een IWHD. Welke zouden jullie op dit moment adviseren?

Denk er 3 nodig te hebben om op elke verdieping 5Ghz aan te kunnen bieden in onze nieuwe woning. Waarbij op 2 locaties het handig is als ik ook gelijk andere apparaten bedraad kan aansluiten. Zag dat er tegenwoordig meerdere modellen zijn :-)

Heb nog een US-16-PoE-150W op de plank liggen, evenals een US-8-60W, maar kunnen ook ergens anders ingezet worden als het logischer is om een uplink te hebben van 2.5Gbps. Vooral mijn vriendin werkt veel thuis en daarvoor moet het goed werken.

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:34

jurroen

Security en privacy geek

Totaalgeflipt schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:48:
‘Vroeger’ had je qua in-Wall niet veel keus en werd het standaard een IWHD. Welke zouden jullie op dit moment adviseren?

Denk er 3 nodig te hebben om op elke verdieping 5Ghz aan te kunnen bieden in onze nieuwe woning. Waarbij op 2 locaties het handig is als ik ook gelijk andere apparaten bedraad kan aansluiten. Zag dat er tegenwoordig meerdere modellen zijn :-)

Heb nog een US-16-PoE-150W op de plank liggen, evenals een US-8-60W, maar kunnen ook ergens anders ingezet worden als het logischer is om een uplink te hebben van 2.5Gbps. Vooral mijn vriendin werkt veel thuis en daarvoor moet het goed werken.
"Moet" je vriendin via WiFi? Tenzij je een multigig uplink hebt of regelmatig data over het thuisnetwerk gooit is 2,5Gbit niet per definitie een betere keuze. De U6-IW heeft bijvoorbeeld als voordeel dat er een 4 poorts switch in zit, waarvan de eerste poort PoE passthrough is (mits PoE+ uplink).

Niet alle IW modellen hebben vier poorten - maar wel andere voordelen, zoals bijvoorbeeld 6GHz, 2,5Gbit, etc. Het hangt echt van je usecase (nu en in de toekomst) af wat de juiste keuze is.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:51
Niet de 7, want die heeft maar 1 poort.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 15:51

Totaalgeflipt

De enige echte

jurroen schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:28:
[...]

"Moet" je vriendin via WiFi? Tenzij je een multigig uplink hebt of regelmatig data over het thuisnetwerk gooit is 2,5Gbit niet per definitie een betere keuze. De U6-IW heeft bijvoorbeeld als voordeel dat er een 4 poorts switch in zit, waarvan de eerste poort PoE passthrough is (mits PoE+ uplink).

Niet alle IW modellen hebben vier poorten - maar wel andere voordelen, zoals bijvoorbeeld 6GHz, 2,5Gbit, etc. Het hangt echt van je usecase (nu en in de toekomst) af wat de juiste keuze is.
Bij voorkeur gaat de verbinding via kabel, WiFi is alleen voor devices welke geen bedrade aansluiting hebben.

Die multigig uplink ontbreekt inderdaad en die data over het thuisnetwerk zal ook wel meevallen.

Goed voorstel die U6-IW. Kan ik altijd nog een camera aansluiten mocht dat beter uitkomen qua route.

Dank!
Goof2000 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:28:
Niet de 7, want die heeft maar 1 poort.
Daar kan je weer een Flex 2,5G switch achter hangen POE gevoed. Zoals ook geschreven er zijn niet 1:1 vervangers van U6 naar U7, de keuze is reuze. Je zal echt een port telling moeten maken en op basis daarvan hardware erbij zoeken welke matched met de behoefte @Totaalgeflipt

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12 16:30

backupdevice

No Risk , Full Push

Hoi.

Voor ons nieuwbouw huis op zoek naar een nieuwe Ubiquity infrastructuur. Ik wil ook de deurbel en de camera's van hen gaan gebruiken vanwege de integratie en niet afhankelijk zijn van Cloud.

Nu moet ik een keuze maken voor een Cloud Gateway. Ik heb ( nog ) geen NAS voor video opslag & dit staat laag op de prio ladder , en kijk dus naar de Max vanwege opslag mogelijkheid. Qua camera's wil ik een deurbel en 1 of 2 camera's ophangen. Ik heb eigenlijk geen plannen of use cases om inter 2.5Gbit te gebruiken.

Is de Max dan de enige optie die ik heb om zonder NAS video op te slaan? Want als ik het goed heb heeft de Ultra geen mogelijkheid om opslag toe te voegen of heb ik iets gemist?

[ Voor 229% gewijzigd door backupdevice op 18-11-2025 11:46 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• duvekot
  • Nu online
backupdevice schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:27:
Hoi.

Voor ons nieuwbouw huis op zoek naar een nieuwe Ubiquity infrastructuur. Ik wil ook de deurbel en de camera's van hen gaan gebruiken vanwege de integratie en niet afhankelijk zijn van Cloud.

Nu moet ik een keuze maken voor een Cloud Gateway. Ik heb ( nog ) geen NAS voor video opslag & dit staat laag op de prio ladder , en kijk dus naar de Max vanwege opslag mogelijkheid. Qua camera's wil ik een deurbel en 1 of 2 camera's ophangen. Ik heb eigenlijk geen plannen of use cases om inter 2.5Gbit te gebruiken.

Is de Max dan de enige optie die ik heb om zonder NAS video op te slaan? Want als ik het goed heb heeft de Ultra geen mogelijkheid om opslag toe te voegen of heb ik iets gemist?
Welkom in de wondere wereld van Ubiquiti. Allereerst de belangrijkste vraag .. wat wordt je internet aansluiting en maximale snelheid die je voor de komende 3 - 4 jaar wil gaan behalen. En wat is nodig voor je interne netwerk snelheid voor de komende jaren.

Op basis daarvan weet je iig wat voor een router/gateway je nodig hebt daarvoor.

Daarna komt het video gedeelte vanzelf wel.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

duvekot schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:04:
[...]

Welkom in de wondere wereld van Ubiquiti. Allereerst de belangrijkste vraag .. wat wordt je internet aansluiting en maximale snelheid die je voor de komende 3 - 4 jaar wil gaan behalen. En wat is nodig voor je interne netwerk snelheid voor de komende jaren.

Op basis daarvan weet je iig wat voor een router/gateway je nodig hebt daarvoor.

Daarna komt het video gedeelte vanzelf wel.
Niet meer als 1Gbit, intern & extern

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 17:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

backupdevice schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:27:
Is de Max dan de enige optie die ik heb om zonder NAS video op te slaan?
Nee, dat is niet de enige optie. Elk apparaat op deze pagina is een cloud gateway met storage-mogelijkheid. De Max is wel een erg voor de hand liggende optie qua prijs en in jouw situatie meer dan genoeg als je toch op 1 Gb/s blijft de komende jaren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• duvekot
  • Nu online
backupdevice schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:07:
[...]

Niet meer als 1Gbit, intern & extern
Dan is de UCG-Max een prima startpunt .. met dan nog een losse PoE switch er bij met voldoende poorten en "power" afhankelijk van hoeveel PoE apparatuur je gaat aansluiten.

Als je voor UniFi cameras gaat dan is een oplossing met eigen NAS en daarop dan de opslag van video doen niet aan te raden/mogelijk.

Voor de opslag in de UCG-Max kan je kijken of je de prijzen die UI rekent voor opslag acceptabel vindt .. of dat je je eigen SSD er in gaat stoppen .. dan moet je de "NS" (no storage) versie kopen met een losse storage slede waar je eigen SSD in kan.

Heb je in je nieuwe huis al gezorgd voor mooie loze leidingen naar plekken aan het plafond voor de APs? En ook naar alle kamers en plekken waar je nog meer bekabelde apparatuur gaat neerzetten? Bijvoorbeeld extra kabels naar waar de TV komt voor decoders, tuners, streamers en andere zaken.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

duvekot schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:15:
[...]

Dan is de UCG-Max een prima startpunt .. met dan nog een losse PoE switch er bij met voldoende poorten en "power" afhankelijk van hoeveel PoE apparatuur je gaat aansluiten.

Als je voor UniFi cameras gaat dan is een oplossing met eigen NAS en daarop dan de opslag van video doen niet aan te raden/mogelijk.

Voor de opslag in de UCG-Max kan je kijken of je de prijzen die UI rekent voor opslag acceptabel vindt .. of dat je je eigen SSD er in gaat stoppen .. dan moet je de "NS" (no storage) versie kopen met een losse storage slede waar je eigen SSD in kan.

Heb je in je nieuwe huis al gezorgd voor mooie loze leidingen naar plekken aan het plafond voor de APs? En ook naar alle kamers en plekken waar je nog meer bekabelde apparatuur gaat neerzetten? Bijvoorbeeld extra kabels naar waar de TV komt voor decoders, tuners, streamers en andere zaken.
Bedankt voor je advies :)

En ja , qua loze leidingen per kamer etc etc is allemaal voor gezorgd. Is meer dat ik nu spullen moet gaan kopen om het af te maken . Dus er komt nog een 8 poorts PoE switch en en normale 8 poorts switch bij . Ik heb er nog 1 extra liggen dus dan ben ik rond .

@duvekot nog een vraagje. Voor de camera's & AP's wil ik een aparte PoE Switch gaan gebruiken, namelijk de Ubiquiti UniFi Flex 2.5G met de 210W voeding.

Dan heb ik ook nog een non PoE switch nodig. Ik verwacht toch wel 12 poorten nodig te hebben. Maar dan wordt de spoeling wel heel erg dun. Wat zou jij dan aanbevelen? Toch 2 losse van 8 erbij zetten ? Bijv deze Ubiquiti Unifi Ultra , en dan laten voeden door de Flex?

Ik vind het echt ingewikkeld geworden :D

[ Voor 18% gewijzigd door backupdevice op 18-11-2025 15:00 ]

• duvekot
  • Nu online
backupdevice schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:20:
[...]

Bedankt voor je advies :)

En ja , qua loze leidingen per kamer etc etc is allemaal voor gezorgd. Is meer dat ik nu spullen moet gaan kopen om het af te maken . Dus er komt nog een 8 poorts PoE switch en en normale 8 poorts switch bij . Ik heb er nog 1 extra liggen dus dan ben ik rond .

@duvekot nog een vraagje. Voor de camera's & AP's wil ik een aparte PoE Switch gaan gebruiken, namelijk de Ubiquiti UniFi Flex 2.5G met de 210W voeding.

Dan heb ik ook nog een non PoE switch nodig. Ik verwacht toch wel 12 poorten nodig te hebben. Maar dan wordt de spoeling wel heel erg dun. Wat zou jij dan aanbevelen? Toch 2 losse van 8 erbij zetten ? Bijv deze Ubiquiti Unifi Ultra , en dan laten voeden door de Flex?

Ik vind het echt ingewikkeld geworden :D
Je wilt intern dus toch naar 2.5Gbit ipv 1Gbit? Want dan zou de lite 16 met dus 16 1 Gbit poorten afvallen .. en dan zou 2 losse 2.5Gbit switches van 8 (dus effectief 14 poorten) idd een oplossing zijn.

Of een backbone van 10Gbit .. en dan toch naar de UCG-Fiber 😁

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

duvekot schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:08:
[...]

Je wilt intern dus toch naar 2.5Gbit ipv 1Gbit? Want dan zou de lite 16 met dus 16 1 Gbit poorten afvallen .. en dan zou 2 losse 2.5Gbit switches van 8 (dus effectief 14 poorten) idd een oplossing zijn.

Of een backbone van 10Gbit .. en dan toch naar de UCG-Fiber 😁
Nee wil niet perse naar 2.5GB. Met mijn onkunde kom ik op die Flex 2.5G uit :)

Ik zoek eigenlijk een Unify PoE switch die genoeg power kan leveren voor 2 oude AP Lite's , een Unify Deurbel ( die nieuwe G6 non pro ) en dan 1 of 2 G5's en heeeel misschien nog een oude inwall.

Daarnaast heb ik dan nog nog circa 12 -16 non PoE poorten nodig. Met als Cloud Gateway de Max.

Dus ongeveer 8 PoE en 12-16 Non PoE poorten. Wat moet ik dan in hemelsnaam kiezen. Wat een doolhof man :o

Ik kom dan op de Lite 16 , maar ik weet niet of die genoeg kan leveren qua PoE. Daarnaast ga ik ervanuit dat deze switch automatisch herkent of er wel of geen PoE device aanzit per poort , en dan niet toch dat device BBQ-ed.

Ik heb even de configurator gebruikt en kom dan hierop uit.

Lite 8 PoE met 52W PoE vermogen
Lite 16 PoE met 45 PoE vermogen

Dan zou ik de 8 alleen voor PoE gebruiken, en de 16 voor NON PoE devices . Dan ga ik er vanuit dat die Lite 16 decteteerd dat er een NON PoE device opzit en deze niet BBQ-ed. Dat laatste is dan niet het geval.

Dan ben ik er wel denk ik toch?

[ Voor 68% gewijzigd door backupdevice op 18-11-2025 16:40 ]

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-12 20:06
Hola!

Al een tijdje aan het orienteren op een unifi netwerk en heb gewacht op Black Friday.
Nu heb ik een soort analysis paralysis...

Situatie
500 mbit glasvezel in de meterkast. Bekabeling allemaal cat6, geen interesse in protect/access/talk etc

-Meterkast POE AP, een POE deurbel, TV kastje van de delta en een HA server
-Kantoor POE AP, 4 POE camera's (Amcrest / Reolink, toekomstige uitbreiding niet uitgesloten) + Frigate server en wat pruts spul soms (eigenlijk is 8 poorten dus net te weinig...)

Aanvankelijk keek ik naar het volgende:

Meterkast
UCG ultra (Geen POE out...)
Lite 8 POE voor de POE devices
U6+

Kantoor
Lite 16 POE (45W)
U6+

Ik val net tussen de lite 16 POE (45W) en de pro max 16 POE (180W) in voor m'n gevoel... Waarom is de lite 16 POE zo mager uitgevoerd in z'n vermogen...
Kan ik hier iets anders mee doen? Een ultra 202W met een flex mini ofzo? Bestaat er een oude 16 poorts switch met hoger budget? Wat is wijsheid?
Of zou de 45W genoeg zijn voor 4 camera's en een U6+? 9W per poort, lijkt me aan de krappe kant?

Verder voor black friday is de UCG-Max-NS 175,45 in de ubiquiti store (https://eu.store.ui.com/eu/en/tags/black-friday)
Is het een goed idee om deze te kiezen boven de ultra, voor de 80,- meer? Hij lijkt nu erg goedkoop, in de pricewatch zie ik hem voor 247, dat scheelt een hoop dus.

• duvekot
  • Nu online
OxyDrokz schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:34:
Hola!

Al een tijdje aan het orienteren op een unifi netwerk en heb gewacht op Black Friday.
Nu heb ik een soort analysis paralysis...

Situatie
500 mbit glasvezel in de meterkast. Bekabeling allemaal cat6, geen interesse in protect/access/talk etc

-Meterkast POE AP, een POE deurbel, TV kastje van de delta en een HA server
-Kantoor POE AP, 4 POE camera's (Amcrest / Reolink, toekomstige uitbreiding niet uitgesloten) + Frigate server en wat pruts spul soms (eigenlijk is 8 poorten dus net te weinig...)

Aanvankelijk keek ik naar het volgende:

Meterkast
UCG ultra (Geen POE out...)
Lite 8 POE voor de POE devices
U6+

Kantoor
Lite 16 POE (45W)
U6+

Ik val net tussen de lite 16 POE (45W) en de pro max 16 POE (180W) in voor m'n gevoel... Waarom is de lite 16 POE zo mager uitgevoerd in z'n vermogen...
Kan ik hier iets anders mee doen? Een ultra 202W met een flex mini ofzo? Bestaat er een oude 16 poorts switch met hoger budget? Wat is wijsheid?
Of zou de 45W genoeg zijn voor 4 camera's en een U6+? 9W per poort, lijkt me aan de krappe kant?

Verder voor black friday is de UCG-Max-NS 175,45 in de ubiquiti store (https://eu.store.ui.com/eu/en/tags/black-friday)
Is het een goed idee om deze te kiezen boven de ultra, voor de 80,- meer? Hij lijkt nu erg goedkoop, in de pricewatch zie ik hem voor 247, dat scheelt een hoop dus.
Als je geen interesse hebt voor de video kant van UniFi .. waarom zou je dan een duurdere gateway kopen die wel die mogelijkheid heeft? Als je niet sneller gaat dan 500Mbit de komende paar jaar .. en interne ook al wel tevreden bent met 1Gbit/s dan is een Ultra een prima gateway.
Ik zou daar persoonlijk altijd direct een eigen switch achter zetten vanuit waar ik de eventuele andere switches in huis ook op zou aansluiten. Dus niet de switch poorten van de UCG-Ultra gaan gebruiken zodat intern verkeer nooit langs de UCG-Ultra hoeft te lopen.
Dus dan blijft de vraag over welke switch en hoeveel PoE budget je nodig hebt .. daar heb ik ook even nier snel een antwoord op.

• OxyDrokz
duvekot schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:25:
[...]

Als je geen interesse hebt voor de video kant van UniFi .. waarom zou je dan een duurdere gateway kopen die wel die mogelijkheid heeft? Als je niet sneller gaat dan 500Mbit de komende paar jaar .. en interne ook al wel tevreden bent met 1Gbit/s dan is een Ultra een prima gateway.
Ik zou daar persoonlijk altijd direct een eigen switch achter zetten vanuit waar ik de eventuele andere switches in huis ook op zou aansluiten. Dus niet de switch poorten van de UCG-Ultra gaan gebruiken zodat intern verkeer nooit langs de UCG-Ultra hoeft te lopen.
Dus dan blijft de vraag over welke switch en hoeveel PoE budget je nodig hebt .. daar heb ik ook even nier snel een antwoord op.
Relevante vraag, waarchijnlijk is de max op dit moment overkill. De HA en Frigate server hebben gigabit aansluiting, dus waarom de max met features die ik niet zou gebruiken...
Beetje buiten de scope van de aankoop, maar ik ben toch benieuwd, waarom zou je traffic door de UCG ultra willen vermijden?

Qua POE budget, ja lastig. Hopelijk heeft er iemand advies

• duvekot
  • Nu online
OxyDrokz schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:45:
[...]
Relevante vraag, waarchijnlijk is de max op dit moment overkill. De HA en Frigate server hebben gigabit aansluiting, dus waarom de max met features die ik niet zou gebruiken...
Beetje buiten de scope van de aankoop, maar ik ben toch benieuwd, waarom zou je traffic door de UCG ultra willen vermijden?
Omdat de switch in de UCG-Ultra met slechts 1 poort is aangesloten op de interne SoC. Dus als je bijvoorbeeld verkeer tussen verschillende VLANs wil hebben dan moet dat allemaal over die interne verbinding. Als
Qua POE budget, ja lastig. Hopelijk heeft er iemand advies
Gewoon ff goed tellen en optellen 😁 .. of een switch kopen waar je zelf een andere voeding bij kan uitzoeken.

• OxyDrokz
duvekot schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:21:
[...]

Gewoon ff goed tellen en optellen 😁 .. of een switch kopen waar je zelf een andere voeding bij kan uitzoeken.
Als hetgeen wat je wilt niet bestaat, moet je het zelf maar maken :twk
In het kantoor een USW-ultra, met Meanwell HLG-120H-54A power supply.
Ik kom met een 120W PSU op 120/7= 17W per poort uit. Laten we ze op 10W per stuk schatten, dan zit de voeding ruim in z'n jasje, zelfs met het verbruik van de switch zelf.

1 poort vanaf de meterkast
1 AP
4 camera's
1 lege POE poort voor toekomstige camera
1 naar een flex mini (Deze kan dan frigate server en 3 overige poorten doen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWu9YIXPwngNppo4WgaRxNB4Pmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mwIksmo6WC8hA3ztEXiKaep1.png?f=fotoalbum_large

Dan verder gewoon een UCG-ultra en een lite 8 poe in de meterkast.
Is de druk er ook een beetje af, want dan is er voor black friday niet zo'n haast meer.

Thanks voor het advies, soms heb je dat even nodig ;-)
Tenzij iemand hier vreemde dingen ziet ;)

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:54
Ik heb gister mijn 1e unifi camera mogen ontvangen de G6 Pro Bullet (UVC-G6-Pro-Bullet-W). Na de installatie zag ik als snel wat condens aan de binnenkant van de lens een klein rondje. Paar uur later was dit weer weg, ondertussen wel gemeld bij unifi. Vanochtend zag ik het weer en even later was het weer weg. Volgens unifi 'Usually, condensation dissipates after the camera warms up' hebben jullie dit ook gehad? Wat zouden jullie doen? Gewoon RMA melden? Of afwachten?

• duvekot
  • Nu online
hgwj1983 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:56:
Ik heb gister mijn 1e unifi camera mogen ontvangen de G6 Pro Bullet (UVC-G6-Pro-Bullet-W). Na de installatie zag ik als snel wat condens aan de binnenkant van de lens een klein rondje. Paar uur later was dit weer weg, ondertussen wel gemeld bij unifi. Vanochtend zag ik het weer en even later was het weer weg. Volgens unifi 'Usually, condensation dissipates after the camera warms up' hebben jullie dit ook gehad? Wat zouden jullie doen? Gewoon RMA melden? Of afwachten?
Afwachten .. gisteren een nieuwe oven binnen gekregen . En door het warmte verschil tussen buiten in de bus en hier in huis was ook de hele oven vol met condens toen die uit de verpakking kwam. Dus rustig laten opwarmen en toen pas vanochtend de stekker er in gedaan en in gebruik genomen.

Dus niet zo gek dat er condens ontstaat ergens. Heeft het al invloed op je beelden/opnames?

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:54
Camera hangt overigens buiten, dus het is sowieso koud. ALs het zich voordoet zie je het zeker op beelden/opnames

//edit

Voor de duidelijkheid toen ik de camera uit de doos haalde was er geen condens te zien. Pas nadat ik hem buiten gehangen heb

[ Voor 37% gewijzigd door hgwj1983 op 26-11-2025 16:26 ]

• Forte
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12 00:03
Ik heb sinds tijdje thuis een unifi netwerk met o.a. Gateway Fiber, G4 doorbell en 2 U7 access points. Nu verwachten wij binnenkort een kleine spruit. Ben daarom nu in de wondere wereld van babyfoons aan het duiken, waarna ik al vrij snel bij mij zelf afvroeg of een G6/G5/G4 Instant wellicht interessant is om in te zetten als babyfoon.

Voordelen wat ik denk:
  • Past makkelijk in mijn bestaande systeem, inclusief opslag op de Fiber
  • Wifi only, dus makkelijk inzetbaar op meerdere plekken in huis
  • Via protect app veilig overal ter wereld te bekijken
  • AI meldingen op geluiden en bewegingen
Nadelen:
  • Geen dedicated babyfoon
  • Je moet wel echt de protect app open hebben staan om te kunnen kijken
  • Korte vertraging op meldingen, ervaar ik momenteel ook op de deurbel
Heeft iemand hier ervaringen mee? Heb gegoogled, maar vind voornamelijk oudere reddit topics, ik zoek actuelere ervaringen. Ben benieuwd!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-12 10:15
[b]Forte in "[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie"waarna ik al vrij snel bij mij zelf afvroeg of een G6/G5/G4 Instant wellicht interessant is om in te zetten als babyfoon.
Ik heb de G3 Instant. Deze gaat aan als ik buiten de zone van mijn huis ben om de boel in huis in de gaten te houden. Prima beelden. Meer kan ik er niet over zeggen. Maaarrrrr om deze in te zetten als babyfoon weet ik niet. En dan meer omdat het om je kind gaat. Daar zou ik sowieso een rookmelder (Shelly met een automatisering in Home Assistant die je notificeert bij calamiteit) hangen en toch een babyfoon die er voor gemaakt is. Als camera prima om je kind te bekijken.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:00
Doel
Ik wil graag een managed netwerk (1 netwerk) dmv controller en uitbreiden met twee camera's.

Huidige setup:
  1. Experiabox v10 met TV+ (incl TV box) van KPN
  2. 2x U6+ AP
  3. (Standalone)
  4. Ubiquiti UniFi USW-Lite-8-PoE
  5. Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini
Optie 1 - Experiabox V10 laten draaien
  1. Cloud Key Gen 2+ 1T SSD
  2. U6+ AP (Wifi)
  3. G5 Bullet (Wifi)
  4. G4 Doorbell Camera (Wifi)
Optie 2 - Experiabox V10 eruit halen
  1. Ubiquiti Cloud Gateway Max 512GB ssd
  2. G5 Bullet
  3. G4 Doorbell (Wifi)
Optie 1 Staat me wel tegen dat die Cloud Key ouder is en erg heet kan worden.
Optie 2 meer configuratie ivm KPN TV kijken. Ik ben niet het type wat scriptjes gaat laden. In hoeverre is dit nu plug&play? Het is voor mij prima om gewoon via de KPN TV app te kijken als dat wel werkt zonder extra configuratie.

[ Voor 3% gewijzigd door Patox op 28-11-2025 12:42 ]

• Skynett
Kpn iTV app werkt gewoon zonder experiabox en met Unifi router zonder scriptjes. Had ook geen zin in dat gedoe, als je ziet hoe vaak er unifi updates voor de router zijn, dan kan je elke week/maand wel aan de bak.
Ik kijk nauwelijks nog TV, dus zo belangrijk is beeldkwaliteit dan niet meer.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:32
Okee mensen, ik ben ook even opzoek naar een stukje aankoopadvies ;)

Huidige situatie is 100mbit glasvezel van KPN via een Fritzbox 7590 van de provider, en doet puur en alleen de routering.
Daarachter hangt een US24 Gen1 switch voor de verdeling en momenteel nog 2x een AP AC Pro gevoed door een paar POE injectors, dit was tot voor kort voldoende voor een goed signaal in en rondom het huis, maar gezien ik nieuwe kozijnen + glas heb geplaatst + rolluiken is het signaal nu buiten vrij marginaal, oftwel tijd voor een upgrade/wijziging.

Plan de campagne:
Unifi Ultra 60w switch voor de POE voorziening, of mogelijk direct de 210W versie voor meer dan genoeg power.

En dan nu de hamvraag, welke AP's, ik twijfel tussen 3x de U7 Lite of de U7 Pro, 2x binnen (boven en beneden verdieping) en 1x in de schuur waar het droog is, geen verwarming of echte isolatie daar, maar wel afdoende voor een AP.

Mijn vraag eigenlijk is waarom wel of niet de Lite's of de Pro's, aangezien er wel een serieus prijsverschil in zit.

Huidige mobiele devices: Oppo Find X9, Samsung Galaxy S24, Reolink wifi deurbel, Reolink indoor camera, een oudere Ipad en 2 laptops (wifi-adapters even onbekend, ondersteunen beide wel 5GHz), en af en toe wat andere/extra devices van o.a. bezoek.
Tevens nog enkele Shelly's en wat Bosch witgoed (Droger, vaatwasser en oven) die wifi connected zijn.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• duvekot
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:54:
Okee mensen, ik ben ook even opzoek naar een stukje aankoopadvies ;)
Dan zit je iig in het juiste topic >:)
Huidige situatie is 100mbit glasvezel van KPN via een Fritzbox 7590 van de provider, en doet puur en alleen de routering.
Nog plannen om de snelheid te gaan verhogen? En dan meer of minder dan 1Gbps?
Daarachter hangt een US24 Gen1 switch voor de verdeling en momenteel nog 2x een AP AC Pro gevoed door een paar POE injectors, dit was tot voor kort voldoende voor een goed signaal in en rondom het huis, maar gezien ik nieuwe kozijnen + glas heb geplaatst + rolluiken is het signaal nu buiten vrij marginaal, oftwel tijd voor een upgrade/wijziging.
Ben je voor binnen eigenlijk nog wel tevreden over je dekking en snelheden intern?
Plan de campagne:
Unifi Ultra 60w switch voor de POE voorziening, of mogelijk direct de 210W versie voor meer dan genoeg power.
De injectors die je nu al hebt .. wat voor een type zijn dat?
En dan nu de hamvraag, welke AP's, ik twijfel tussen 3x de U7 Lite of de U7 Pro, 2x binnen (boven en beneden verdieping) en 1x in de schuur waar het droog is, geen verwarming of echte isolatie daar, maar wel afdoende voor een AP.
Heb je nu al echt behoefte aan supersnelle WiFi 7 interne APs? Zeker gezien je huidige internet aansluiting zullen die niet heel veel betere ervaring geven verwacht ik nml.

Een AP voor buiten is wel handig idd .. zeker als je huis nu een redelijke kooi van Faraday geworden is.
Maar is een losse extra buiten AP dan niet gewoon handiger? Dus niet in de schuur maar ergens mooi centraal buiten met voldoende dekking rondom? Heb je al netwerk kabels naar buiten liggen?
Een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor zal je meer dan voldoende dekking buiten geven als die ergens strategisch opgehangen wordt (hoog, op een paal, lekker centraal in het dekkingsgebied)
Mijn vraag eigenlijk is waarom wel of niet de Lite's of de Pro's, aangezien er wel een serieus prijsverschil in zit.
Het is afhankelijk van hoeveel devices en netwerk verkeer je denkt te genereren .. maar dat valt wel mee zo te zien. Dus dan zou een Lite ook wel werken maar bedenk eerst eens of je huidige APs toch nog voldoende zijn voor binnen. Ze zijn nog steeds niet EoL dus zullen voorlopig wel lekker blijven werken.
Huidige mobiele devices: Oppo Find X9, Samsung Galaxy S24, Reolink wifi deurbel, Reolink indoor camera, een oudere Ipad en 2 laptops (wifi-adapters even onbekend, ondersteunen beide wel 5GHz), en af en toe wat andere/extra devices van o.a. bezoek.
Tevens nog enkele Shelly's en wat Bosch witgoed (Droger, vaatwasser en oven) die wifi connected zijn.
Niet heel veel verkeer dus ... Geen Chromecast devices of alternatieve voor TV streaming?

• Skynett
Heb je nu problemen met WiFi in je huis? Zo nee alles in huis lekker zo laten, en alleen in de schuur een AP plaatsen.

Het enige probleem wat je hebt geïntroduceerd met nieuwe vensters is een (enorme) demping van je WiFi signaal door die ramen heen. En dat los je op met een AP in de schuur.

Mocht je per se je ap's in huis willen vervangen, dan zou ik persoonlijk 3 maal een Lite nemen. Dat levert altijd een betere dekking dan 2 AP's. Bedenk goed dat je in een huis gewoon het meeste last hebt van demping door betonnen/betegelde muren en betonnen vloeren.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:32
duvekot schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:39:
[...]

Dan zit je iig in het juiste topic >:)
hehe i know 8)
[...]

Nog plannen om de snelheid te gaan verhogen? En dan meer of minder dan 1Gbps?
Mogelijk, maar tot nu toe is het eigenlijk nog wel toereikend.
[...]

Ben je voor binnen eigenlijk nog wel tevreden over je dekking en snelheden intern?
Snelheid is af en toe een issue, voornamelijk boven, maar dat is m'n eigen schuld :+ daar is of de ethernet connector (RJ45) op de kabel niet helemaal jofel meer, OF de ethernetpoort van de AP is niet goed meer, dit moet ik nog even uitsluiten, dit komt doordat het AP aan de kabel heeft gehangen ten tijde van het klussen/verbouwen hier thuis.
Ben alleen er nog niet aan toe gekomen om de RJ45 even weer te vernieuwen.
[...]

De injectors die je nu al hebt .. wat voor een type zijn dat?
Uit m'n hoofd deze, maar kunnen ook nog de voorlopers zijn die pasief zijn, dat moet ik ff checken op zolder bij de patchkast.
[...]

Heb je nu al echt behoefte aan supersnelle WiFi 7 interne APs? Zeker gezien je huidige internet aansluiting zullen die niet heel veel betere ervaring geven verwacht ik nml.

Een AP voor buiten is wel handig idd .. zeker als je huis nu een redelijke kooi van Faraday geworden is.
Maar is een losse extra buiten AP dan niet gewoon handiger? Dus niet in de schuur maar ergens mooi centraal buiten met voldoende dekking rondom? Heb je al netwerk kabels naar buiten liggen?
Een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor zal je meer dan voldoende dekking buiten geven als die ergens strategisch opgehangen wordt (hoog, op een paal, lekker centraal in het dekkingsgebied)
Buiten is inderdaad ook nog een optie, maar aangezien ik in de kerstvakantie bezig ga met nieuwe elektra leggen naar de schuur en ik daar toch ook direct UTP bij wil leggen dacht ik om daar ook direct een AP te hangen, staat vrij van het huis, is enkel steens en verder (nog) niet geïsoleerd, en van daaruit moet ik t.z.t. ook nog verder elektra de tuin in leggen en kijk dan even verder of ik dan mogelijk ook UTP mee leg die kant op.
[...]
Het is afhankelijk van hoeveel devices en netwerk verkeer je denkt te genereren .. maar dat valt wel mee zo te zien. Dus dan zou een Lite ook wel werken maar bedenk eerst eens of je huidige APs toch nog voldoende zijn voor binnen. Ze zijn nog steeds niet EoL dus zullen voorlopig wel lekker blijven werken.
[...]

Niet heel veel verkeer dus ... Geen Chromecast devices of alternatieve voor TV streaming?
Zie net dat ik wat te snel was met m'n devices op WiFi, hier een iets completere lijst ;)
• Bosch wasdroger
• Bosch vaatwasser
• Bosch oven
• Chromecast Google TV
• Chromecasdt V3 (weinig gebruikt)
• Oppo Find X9
• Samsung Galaxy S24
• Galaxy Watch 4
• 5x Shelly 2PM
• 2x Shelly 1
• Toon2 Thermostaat
• Reolink indoor camera
• Reolink wifi deurbel
• Ipad (exacte type ff onbekend, al iets ouder model)
• 2x laptop (1x Intel AC9260 adapter, ander onbekend)
• Nintendo Switch
• 2x werklaptops (weinig op thuisnetwerk)
• Werk-tablet (Samsung Galaxy S9) maar ook weinig op thuisnetwerk, alleen als ik thuis/bij huis ben en dan wordt tablet weinig gebruikt.
• Soms wat Guest devices (mobiele telefoons voornamelijk) van bezoek wat hier regelmatig komt en/of waarbij het nodig is dat ze wifi acces hebben i.v.m. Homeassistant (aanwezigheid detectie zegmaar) van b.v. opa's en oma's die oppassen op de kleine.

Als ik m'n configured wireless devices bekijk in m'n unifi controller zijn het er 43, maar aantal zijn ook wel (eens) geconfiged maar later bekabeld aangesloten, o.a. 2 smart-tv's en 2 printers b.v.

P.s. heb m'n controller 24/7 draaien op een/m'n proxmox servertje en twijfel inderdaad ook nog wel eens om over te gaan naar een unifi router, maar opzich heb tot op heden nog geen klagen over m'n Fritzbox, en heb momenteel ook nog KPN IPTV via dedicated tv-box, maar die zijn rechtstreeks op de Fritz aangesloten i.v.m. regelmatige meldingen over m'n IMGP waartussen de boel anders telkens switcht en waardoor m'n ene smart-tv nog wel eens de melding gaf dat dan de ethernetkabel verbinding verbroken was.

Tevens nog 2x een USW-Flex Mini aangesloten zitten maar die worden momenteel beide nog dedicated gevoed met eigen adapter.

Tevens zit ik nu net nog even in de PW te kijken naar de switches, en overweeg nu momenteel ook even (kijkend ook naar de prijzen of ik een USW-Ultra-210W pak of een USW-Flex-2.5G-8-PoE, daar nog adviezen over??).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Source90
Wederom actie:
https://eu.store.ui.com/eu/en/holiday-offer

Nu ook wat recentere modellen zoals de U6 Enterprise en U7 Pro.

Wel bijzonder dat de Superlink nu al in de uitverkoop gaat, terwijl de helft van de sensoren nog niet eens te koop is.

[ Voor 32% gewijzigd door Source90 op 10-12-2025 16:40 ]

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
Source90 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:39:
Wederom actie:

Wel bijzonder dat de Superlink nu al in de uitverkoop gaat, terwijl de helft van de sensoren nog niet eens te koop is.
Ik begin me serieus af te vragen of dit niet een clean sweep van inventory is om binnenkort de nieuwe versies van de UDM-Pro line aan te kondigen… :9~

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12 16:10

jdwrist

En het antwoord is koekje

Vraagje! Ik ga binnenkort mijn unifi netwerk in gebruik nemen. De setup is momenteel als volgt.

UCG Max
USW-Flex-2.5G-8-PoE
3 X U7-IW

Voor het PoE gedeelte heb ik vooralsnog mijn oog laten vallen op de AC Adapter 210W.

Is deze krachtig genoeg om 3 In-Walls en in de toekomst een deurbel en een camera te voorzien van PoE of kan ik dan beter naar een andere adapter kijken?

Live youre Life and Enjoy every Day

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jdwrist schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:00:
Vraagje! Ik ga binnenkort mijn unifi netwerk in gebruik nemen. De setup is momenteel als volgt.

UCG Max
USW-Flex-2.5G-8-PoE
3 X U7-IW

Voor het PoE gedeelte heb ik vooralsnog mijn oog laten vallen op de AC Adapter 210W.

Is deze krachtig genoeg om 3 In-Walls en in de toekomst een deurbel en een camera te voorzien van PoE of kan ik dan beter naar een andere adapter kijken?
De power consumption van de componenten staat toch op de site? Maar ja, 210W is ruim zat. Gelukkig maar :X

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12 16:10

jdwrist

En het antwoord is koekje

fsfikke schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:10:
[...]

De power consumption van de componenten staat toch op de site? Maar ja, 210W is ruim zat. Gelukkig maar :X
Het gaat vooral om de vraag of dat er misschien nog betere manieren zijn om dit aan te pakken ipv met een 210W variant.

Live youre Life and Enjoy every Day

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:19
jdwrist schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:14:
[...]

Het gaat vooral om de vraag of dat er misschien nog betere manieren zijn om dit aan te pakken ipv met een 210W variant.
Ergens 3 PoE adapters op de kop tikken? Scheelt een bak aan geld.

• Boss429
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02:09
.

[ Voor 99% gewijzigd door Boss429 op 19-12-2025 02:33 ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-12 15:47
Dan even hier :)

Ik ben bezig met inlezen, alvast even de vraagstelling..

Ik heb momenteel ziggo coax internet, met het modem in bridge. Hierachter een ax88u als hoofdrouter. Hieraan met kabel 3x meshrouters (1x ac88 2x ac66) door het huis heen. Op zich prima dekking maar vaak issues met devices die niet op de juiste meshnode koppelen. Soms valt eentje ook weg etc...

Anyway, ik wil kijken om het spul te vervangen voor Unify hardware. Ook even in gedachte houden dat volgend jaar mogelijk kpn glasvezel komt ipv ziggo. (wat is hiervoor handig)

Wat zou nu een voor de hand liggende weg zijn, om over te gaan?:
1x cloud gateway ultra als hoofdrouter in de meterkast? Met hier een U7 lite + poe adapter
3x U7 lite +poe adapter, op de plekken waar nu een mesh node staat. Evt met een switch (die kan toch voor de U7lite neem ik aan?) want ik heb nu vaak de poorten ook bedraad in gebruik op de Asus meshnodes ;)

Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 17-12-2025 09:32 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12 18:24
PCJR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:30:
Dan even hier :)

Ik ben bezig met inlezen, alvast even de vraagstelling..

Ik heb momenteel ziggo coax internet, met het modem in bridge. Hierachter een ax88u als hoofdrouter. Hieraan met kabel 3x meshrouters (1x ac88 2x ac66) door het huis heen. Op zich prima dekking maar vaak issues met devices die niet op de juiste meshnode koppelen. Soms valt eentje ook weg etc...

Anyway, ik wil kijken om het spul te vervangen voor Unify hardware. Ook even in gedachte houden dat volgend jaar mogelijk kpn glasvezel komt ipv ziggo. (wat is hiervoor handig)

Wat zou nu een voor de hand liggende weg zijn, om over te gaan?:
1x cloud gateway ultra als hoofdrouter in de meterkast? Met hier een U7 lite + poe adapter
3x U7 lite +poe adapter, op de plekken waar nu een mesh node staat. Evt met een switch (die kan toch voor de U7lite neem ik aan?) want ik heb nu vaak de poorten ook bedraad in gebruik op de Asus meshnodes ;)

Dank!
Ben je niet beter ipv PoE adapters te gebruiken, onmiddellijk een PoE switch in de meterkast te plaatsen? Bv. een Lite 8 PoE, of meer toekomstgericht een Flex 2.5 PoE, nu je al U7 lites installeert?

• PCJR
RigolleM schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:53:
[...]

Ben je niet beter ipv PoE adapters te gebruiken, onmiddellijk een PoE switch in de meterkast te plaatsen? Bv. een Lite 8 PoE, of meer toekomstgericht een Flex 2.5 PoE, nu je al U7 lites installeert?
Dat kan, maar (ik denk ff hardop) :)
1. netwerk utp cameras, NAS, pc's etc, kunnen die niet beschsdigd raken als daar POE opeens op de utp kabel staat?
2. ik heb op de plekken van de mesh nodes nu ook een switch liggen voor wat bedrade apparaten, die switch is niet POE, dus die moet dan ook weer vervangen worden om aan de U7lite dan POE weer door te geven...lijkt me

Dan gaat het een(te) duurdere investering worden... als er 3 of 4 POE switches bij moeten dan

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:08
PCJR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:57:
[...]

Dat kan, maar (ik denk ff hardop) :)
1. netwerk utp cameras, NAS, pc's etc, kunnen die niet beschsdigd raken als daar POE opeens op de utp kabel staat?
2. ik heb op de plekken van de mesh nodes nu ook een switch liggen voor wat bedrade apparaten, die switch is niet POE, dus die moet dan ook weer vervangen worden om aan de U7lite dan POE weer door te geven...lijkt me

Dan gaat het een(te) duurdere investering worden... als er 3 of 4 POE switches bij moeten dan
Nee er gaat niets kapot, en als het helpt voor je gemoedsrust schakel je per poort op de switch PoE in of uit.

Niet iedere switch hoeft PoE te ondersteunen, je hebt er enkel eentje nodig voor je AP’s. Een paar PoE injectors aanschaffen is ook niet goedkoop hoor.

Have you tried turning it off and on again?

• PCJR
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
[...]

Nee er gaat niets kapot, en als het helpt voor je gemoedsrust schakel je per poort op de switch PoE in of uit.

Niet iedere switch hoeft PoE te ondersteunen, je hebt er enkel eentje nodig voor je AP’s. Een paar PoE injectors aanschaffen is ook niet goedkoop hoor.
Een POE adapter is 10 euro? Zou ik er dan 4 van nodig hebben en dan is t klaar. Dan kan ik mijn huidige switches behouden neem ik aan (zijn van die SG105 dingen). Of zie ik dat verkeerd.

In grote lijnen mijn huidige opstelling;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCxGJgQx-GiSVl9W_Yxv77FLaOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WfltRiYNHskQs83ybkcEAr9H.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat ik onderin dan de switch na de U7lite moet plaatsen aangezien mijn huidige mesh accespoints ook 4 poorten minimaal hebben als switch, maar dat heeft de U7 niet. Is op te lossen :>

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 17-12-2025 10:12 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:19
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
[...]

Tegenwoordig niet, vroeger had je passive PoE, die stuurde gewoon 24V over de kabel. :X

• duvekot
  • Nu online
GioStyle schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:10:
[...]

Tegenwoordig niet, vroeger had je passive PoE, die stuurde gewoon 24V over de kabel. :X
dat heb ik ook nog draaien hier .. (oude APs van Ubiquity)

• RigolleM
PCJR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:57:

Beetje rommelig opzet, maar ik snap uw punt.
Ik heb dit opgelost door U6 In-Walls te plaatsen waar ik ook een switch nodig had. Nu zijn er nog geen U7 x Walls met switching, dus voorlopig blijft het bij ook zonder 6Ghz en 2.5mbps.

• PCJR
uitvoering: Ubiquiti POE-24-7W-G-WH

3 of 4 stuks POE injector gewoon naast de U7lite leggen, is het probleem en de kosten niet. Overal waar de U7 komt ligt nu een Asus bak, dus daar is ook stroom.

Kan die U7lite ook neergelegd worden? zeg maar bovenop een kast. Mijn huidige mesh punten staan ook gewoon ergens bovenop of 'liggen' in de meterkast..

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-12 16:55
PCJR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:10:
[...]

Een POE adapter is 10 euro? Zou ik er dan 4 van nodig hebben en dan is t klaar. Dan kan ik mijn huidige switches behouden neem ik aan (zijn van die SG105 dingen). Of zie ik dat verkeerd.

[Afbeelding]

Ik zie dat ik onderin dan de switch na de U7lite moet plaatsen aangezien mijn huidige mesh accespoints ook 4 poorten minimaal hebben als switch, maar dat heeft de U7 niet. Is op te lossen :>
Je hebt tenminste nodig:
Een Unifi router
Een console die Unifi network draait

Beide hierboven vind je gecombineerd in de nieuwe gateway's, in de Dream machines in de verschillende uitvoeringen, en apart in de vorm van een USG4 router met een CloudKey.
Die SG108 switches hoef je niet direct te vervangen, ze maken alleen van je netwerk topologie in je Unifi console een puinhoop omdat ze niet in het Unifi ecosysteem zitten.
Je hoeft niet perse splinternieuwe U7 AP's te kopen, je kan ook op Marktplaats al die spullen kopen, een stel U6 AP's, wat PoE switches etc.
Voordeel van Unifi is dat je alles stap voor stap kunt doen, en je hoeft niet perse alles nieuw te kopen.
Op Marktplaats worden dagelijks rond de 25 Unifi apparaten nieuwe advertenties aangeboden,
Ik ben ook begonnen met eerst de AP's (AC-Pro's) met een CloudKey. Toen een USG3p en het Ziggo modem in bridge. Toen de USG3p vervangen door een USG4.
Toen de CloudKey en USG4 vervangen door een Dreammachine Pro, ook stuk voor stuk afscheid genomen van TP-Link switches.
Stap voor stap is beter voor de beurs.

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-12 16:55
PCJR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:29:
uitvoering: Ubiquiti POE-24-7W-G-WH

3 of 4 stuks POE injector gewoon naast de U7lite leggen, is het probleem en de kosten niet. Overal waar de U7 komt ligt nu een Asus bak, dus daar is ook stroom.

Kan die U7lite ook neergelegd worden? zeg maar bovenop een kast. Mijn huidige mesh punten staan ook gewoon ergens bovenop of 'liggen' in de meterkast..
Ik vermoed dat 4 AP's in plaats van de Asus apparaten veel te veel is (of je moet een enorme oppervlakte willen afdekken).
Als je 4 stereo installaties best hard aanzet in je huis met verschillende muzieksoorten er op, dan wordt het een rommeltje.
Ik zou met 2 goed geplaatste, horizontaal in een ruimte, beginnen en kijken hoe de dekking is.
Je Unifi systeem zorgt er wel voor dat het roamen goed gaat.

Ik zie dat je ook nog 2 camera's hebt, wil je die opnemen in Unfi Protect? Dan moet je console die ook draaien en er opslag voor hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Henno Keers op 17-12-2025 10:41 ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:08
PCJR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding]

Je hebt gelijk. Ik had een andere injector in gedachten en die zijn wat duurder. :D

Have you tried turning it off and on again?

• PCJR
Henno Keers schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:38:
[...]

Ik vermoed dat 4 AP's in plaats van de Asus apparaten veel te veel is (of je moet een enorme oppervlakte willen afdekken).
Als je 4 stereo installaties best hard aanzet in je huis met verschillende muzieksoorten er op, dan wordt het een rommeltje.
Ik zou met 2 goed geplaatste, horizontaal in een ruimte, beginnen en kijken hoe de dekking is.
Je Unifi systeem zorgt er wel voor dat het roamen goed gaat.

Ik zie dat je ook nog 2 camera's hebt, wil je die opnemen in Unfi Protect? Dan moet je console die ook draaien en er opslag voor hebben.
Cameras zitten op de NAS, Synology Surveilance, dus er gaat geen camera systeem komen op/met Unify. Vandaar dat ik dacht aan de Cloud Gateway Ultra.
Ik heb een nieuwbouwhuis en wifi is echt een ramp om 1 of andere reden. 3 verdiepingen en tuin. Ik heb ook steeds bijgekocht (omdat er dead spots waren), en die Asus routers hebben 4 of 6 antennes in de lucht staan. Kan me niet voorstellen dat ik opeens van 4 AP's naar 2x U7lites kan gaan. Het is te proberen, ik hoef natuurlijk niet meteen 4 stuks te kopen. :P

• Source90
RigolleM schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:25:
[...]

Beetje rommelig opzet, maar ik snap uw punt.
Ik heb dit opgelost door U6 In-Walls te plaatsen waar ik ook een switch nodig had. Nu zijn er nog geen U7 x Walls met switching, dus voorlopig blijft het bij ook zonder 6Ghz en 2.5mbps.
PCJR kan natuurlijk wel deze aanschaffen:
https://eu.store.ui.com/e.../wifi-wall/products/u7-iw

En i.p.v. de UTP kabel in de switch en dan de AP te doen, eerst de UTP (met POE) in de U7-in-wall en daarna naar de al bestaande switch.

• RigolleM
Source90 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:06:
[...]

En i.p.v. de UTP kabel in de switch en dan de AP te doen, eerst de UTP (met POE) in de U7-in-wall en daarna naar de al bestaande switch.
Klopt, was vergeten dat er 1 UTP poort op de U7-IW zat.

• PCJR
Source90 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:06:
[...]

Maar het blijft goedkoper (en ik denk voor dezelfde functionaliteit/performance) om mijn bestaande simpele switches te houden en op 3 of 4 locaties ff voor10 euro een poe adapter in te prikken right :+

• Source90
Source90 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:39:
Wederom actie:

Wellicht nog niet eerder opgevallen, of wel pas net toegevoegd:

De nieuwe UNAS Pro 8 is nu ook €100 in de aanbieding. Mogelijk toch tegenvallende verkoopcijfers, dat deze nu al in de sale gaat.
https://eu.store.ui.com/e...orage/products/unas-pro-8

• duvekot
  • Nu online
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:06:
Yeah check, ik neig dan naar een express 7 met daarachter een poe lite 16. Dan kan ik in 1x van express naar de switch en heb ik meer dan voldoende ruimte om daar alles in te prikken (PoE + non PoE)
En wat is dan het voordeel van die Express7?

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-12 19:13
duvekot schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:15:
[...]

En wat is dan het voordeel van die Express7?
Scheelt de aanschaf van een extra AP. De express 7 zou in de meterkast komen te staan en kan van daaruit prima de hele BG van wifi voorzien. Doet de huidige oplossing ook al. Daarnaast scheelt 1 AP minder weer een hoeveelheid benodigde PoE output, wat ik ook goed kan gebruiken.

Thanks voor de head-up over de locatie van posten trouwens :)

• duvekot
  • Nu online
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:44:
[...]

Scheelt de aanschaf van een extra AP. De express 7 zou in de meterkast komen te staan en kan van daaruit prima de hele BG van wifi voorzien. Doet de huidige oplossing ook al. Daarnaast scheelt 1 AP minder weer een hoeveelheid benodigde PoE output, wat ik ook goed kan gebruiken.

Thanks voor de head-up over de locatie van posten trouwens :)
ik vind dat een AP eigenlijk altijd buiten de Meterkast moet staan .. en de Express7 is 80 Euro duurder (ex BTW) en een losse U7 Lite kost 90 ex BTW. Je hebt dan alleen geen 2.5 Gbps LAN (of 10GBps LAN) met de ultra .. maar heb je dat nu echt nodig? En volgens mij kan je er ook voor kiezen om de WAN en LAN op de Ultra om te wisselen als je dat prettig lijkt.
Volgens mij had je niet gemeld wat je huidige WAN aansluiting was en of je die in de toekomst nog sneller wil krijgen of niet.

• EvtK
Ah check, ik snap je gedachte achter een los AP, niet in de meterkast. Voor mij voelt het wel als een apparaat extra wat ik niet nodig heb en wat bovendien een extra PoE vraag oplevert waardoor ik mogelijk aan de max kom.

WAN aansluiting is een glasvezel onder de 1GB, waar ik op dit moment ook geen intentie heb om die omhoog te gaan brengen.

• duvekot
  • Nu online
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:04:
Ah check, ik snap je gedachte achter een los AP, niet in de meterkast. Voor mij voelt het wel als een apparaat extra wat ik niet nodig heb en wat bovendien een extra PoE vraag oplevert waardoor ik mogelijk aan de max kom.

WAN aansluiting is een glasvezel onder de 1GB, waar ik op dit moment ook geen intentie heb om die omhoog te gaan brengen.
Dan is een Express 7 met zijn snellere aansluitingen ook niet echt nodig. Dus dan zal mijn advies toch blijven bij de Ultra als Gateway en losse APs (die kan je ook later los upgraden als je dat zou willen)
En je kan je interne LAN ook gewoon op 1Gbps laten als je je daar nu ook geen snelheids probleem hebt.

• Lord_Dain
Als EvtK prima vooruitkan met dekking vanuit de meterkast (zo is het bij ons overigens ook, b.g.g. wordt volledig gedekt, signaal hoeft alleen maar door een deurtje en 7cm gasbeton blokken heen en dat werkt hier prima, dan is het toch een beetje onzinnig om daarvoor een extra AP aan te schaffen?

Het argument dat je het AP later kan upgraden, tja, hij kan ook later alsnog een los AP kopen voor de b.g.g. indien het toch nodig blijkt. Ik begrijp de Express 7 alleen niet en vraag me wel af of het bereik hiervan uberhaupt goed is en vraag me af hoe de antennes hun werk kunnen doen in een kleine form factor.

• duvekot
  • Nu online
Lord_Dain schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:47:
Als EvtK prima vooruitkan met dekking vanuit de meterkast (zo is het bij ons overigens ook, b.g.g. wordt volledig gedekt, signaal hoeft alleen maar door een deurtje en 7cm gasbeton blokken heen en dat werkt hier prima, dan is het toch een beetje onzinnig om daarvoor een extra AP aan te schaffen?
Als het werkt dan prima maar als je toch iets nieuws gaat kopen dan zou ik het altijd splitsen. Hoeft je WiFi verkeer naar locale resources ook niet meer via de router te lopen bijvoorbeeld
Het argument dat je het AP later kan upgraden, tja, hij kan ook later alsnog een los AP kopen voor de b.g.g. indien het toch nodig blijkt. Ik begrijp de Express 7 alleen niet en vraag me wel af of het bereik hiervan uberhaupt goed is en vraag me af hoe de antennes hun werk kunnen doen in een kleine form factor.
De meeste routers met ingebouwde WiFi (dus zonder externe antennes) zijn vaak niet krachtig genoeg idd. En dan ook nog eens in een ruimte met waarschijnlijk veel kabels en andere stoorzenders .. dat helpt niet echt.

• EvtK
Yeah ik snap je overwegingen en daar voel ik ook wel wat voor. Zit alleen met het PoE budget in de knel van de Lite 16 PoE (45W)

Met 3x een U7 Lite, 2x een realtek cam en de swiss army knive voor buiten ben ik bang dat niet meer gaat passen.

• RigolleM
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:52:
Yeah ik snap je overwegingen en daar voel ik ook wel wat voor. Zit alleen met het PoE budget in de knel van de Lite 16 PoE (45W)

Met 3x een U7 Lite, 2x een realtek cam en de swiss army knive voor buiten ben ik bang dat niet meer gaat passen.
En rond de 35W begint hij ook meldingen te maken, dat je PoE capacity bijna overschreden is. Ik zat net onder de 35W, maar als er een update is dan gaan de PoE's naar hun maximum capaciteit en dan kreeg ik deze vervelende meldingen.

• duvekot
  • Nu online
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:52:

dan een andere switch met meer PoE budget .. of inserters ..

• Lord_Dain
Sowieso weet ik niet of ik bij het vervangen van een 8p door 16p switch bij 1Gbps porten wil blijven. 2,5Gbps is toch wat toekomstbestendiger. Heeft iemand hier al eens nagedacht over zijn lifecycle wat betreft de Ubiquiti switches? 3-5 jaar? Hoe zit het met (security) updates over het algemeen?

• duvekot
  • Nu online
Lord_Dain schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:40:
Sowieso weet ik niet of ik bij het vervangen van een 8p door 16p switch bij 1Gbps porten wil blijven. 2,5Gbps is toch wat toekomstbestendiger. Heeft iemand hier al eens nagedacht over zijn lifecycle wat betreft de Ubiquiti switches? 3-5 jaar? Hoe zit het met (security) updates over het algemeen?
hier heb je de list van wat nog ondersteund wordt en updates krijgt .. en wat niet meer ondersteund wordt:
Ubiquiti's Vintage and Legacy Products
Op basis daarvan kan je een beeld vormen van hoe lang producten tot nu toe ondersteund zijn geweest. Mijn onderbuik zegt dat het best wel lang is :9

• EvtK
RigolleM schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:16:
[...]

En rond de 35W begint hij ook meldingen te maken, dat je PoE capacity bijna overschreden is. Ik zat net onder de 35W, maar als er een update is dan gaan de PoE's naar hun maximum capaciteit en dan kreeg ik deze vervelende meldingen.
Ah goed om te weten. Ik vind het maar opvallend, hoe weinig keuzes er in de switches zijn (in de lagere prijs categorieën) met voldoende poorten en dito PoE capaciteit.

Ik bedoel 3 ap’s en 2 cams is geen hele bijzondere setup toch?

[ Voor 5% gewijzigd door EvtK op 18-12-2025 16:36 ]

• RigolleM
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:32:
[...]

Ah goed om te weten. Ik vind het maar opvallend, hoe weinig keuzes er in de switches zijn (in de lagere prijs categorieën) met voldoende poorten en dito PoE capaciteit.
Had eerst naar de Flex 2.5G PoE gekeken met een 210W adapter heb je dan een budget van 196W, je hebt ook adapters van 60 of 90W. Ik zou deze naast de Lite PoE 16 toegevoegen, om in totaal 24 poorten te hebben, maar heb door de zure appel gebeten en de USW Pro Max 16 PoE genomen met 180W PoE budget, 4 x 2,5Gb switching en 10Gb up/down-link naar UDM Pro.

De Lite PoE 16 gaat naar de zoon, samen met nog wat U6 materiaal, hier wordt alles upgrade naar U7 met de tijd ;)

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In maart/april betrek ik mijn nieuwbouwwoning en ga ik ook alles m.b.t. mijn netwerkapparatuur vervangen. Ik kijk hoofdzakelijk naar Ubiquiti.

Omdat alle netwerkkabels in de meterkast uitkomen zal mijn apparatuur ook daar moeten komen te staan. Ik heb de meterkast opgemeten, deze is 32cm diep.

Stel dat ik voor 19" apparatuur wil gaan en ik wil deze in de meterkast aan de linker- of rechterwand ophangen middels een wandbeugel waardoor de apparaten verticaal komen te hangen, gaat dit dan passen? Ik heb de afmetingen van b.v. de Pro XG 10 PoE bekeken en deze is 28,5cm diep. Dan komt er nog een haakse stekker in aan de achterkant en aan de voorkant patch kabels. Kom ik dan boven de 32cm uit?

Past het niet dan ga ik b.v. voor de Pro XG 8 PoE maar heb ergens ook wel zin in enorme overkill met 19" apparaten ;)

Motor-forum.nl

• Source90
Bananeman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:47:
In maart/april betrek ik mijn nieuwbouwwoning en ga ik ook alles m.b.t. mijn netwerkapparatuur vervangen. Ik kijk hoofdzakelijk naar Ubiquiti.

Omdat alle netwerkkabels in de meterkast uitkomen zal mijn apparatuur ook daar moeten komen te staan. Ik heb de meterkast opgemeten, deze is 32cm diep.

Stel dat ik voor 19" apparatuur wil gaan en ik wil deze in de meterkast aan de linker- of rechterwand ophangen middels een wandbeugel waardoor de apparaten verticaal komen te hangen, gaat dit dan passen? Ik heb de afmetingen van b.v. de Pro XG 10 PoE bekeken en deze is 28,5cm diep. Dan komt er nog een haakse stekker in aan de achterkant en aan de voorkant patch kabels. Kom ik dan boven de 32cm uit?

Past het niet dan ga ik b.v. voor de Pro XG 8 PoE maar heb ergens ook wel zin in enorme overkill met 19" apparaten ;)
Als je het verticaal gaat ophangen heb je toch niets van doen met de diepte van het apparaat?
Diepte wordt hoogte,

• Bananeman
  • Niet online
@Source90 Sorry voor de onduidelijkheid :) Verticaal op deze wijze bedoel ik (foto geleend van ergens op het forum):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl6zvIaIjGtcpdRlbVsAdLJeXOM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cjKeJNNdydqfOoPfnTZSJzYk.jpg?f=user_large

Motor-forum.nl

• Source90
@Bananeman ah, ik dacht dat je zoiets bedoelde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORttYpWNjScEkJrtvl38El4FvNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QJbm10HCngdlLxkI9bBSYi6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pvgp35k-9ys1vx_xbOn8a5kBYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwbToOhZS2Ejs0lU1fMQUprQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Stevige balk over de breedte, rack er aan en je hebt “slechts” 4,5cm per onderdeel in de diepte.
Zou waarschijnlijk nog onder je groepenkast, boven de watermeter passen.

Of je vergroot de meterkast als je daar de ruimte voor hebt, hebben wij ook gedaan in onze nieuwbouw woning.
Heb je een screenshot van de plattegrond waar je hal op staat?

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 18-12-2025 19:48 ]

• Bananeman
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:47:
@Bananeman ah, ik dacht dat je zoiets bedoelde:
[Afbeelding][Afbeelding]
Stevige balk over de breedte, rack er aan en je hebt “slechts” 4,5cm per onderdeel in de diepte.
Zou waarschijnlijk nog onder je groepenkast, boven de watermeter passen.
Is idd ook een optie. Wat bewerkelijker wellicht, hoopte dat "mijn" optie zou passen maar toen ik deze week kijkdag had bleek de meterkast slechts 32cm diep te zijn.
Of je vergroot de meterkast als je daar de ruimte voor hebt, hebben wij ook gedaan in onze nieuwbouw woning.
Heb je een screenshot van de plattegrond waar je hal op staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BONFB7fOH93BpDqdPT5ievhScDw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PwKTeqxOhtX8MPx75Zbnhjnk.png?f=user_large

Zit ruimte direct achter de meterkast, maar ik vermoed dat daar riolering of andere leidingen doorheen lopen?

Motor-forum.nl

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:35
Bananeman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:47:

Ik wilde ook 19” apparaten.. maar vanaf gestapt wegens zelfde formaat meterkast..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dit is nog WIP.. Boven t patchpaneel komen t.z.t. nog 2 zelfde USW pro xg 8 Poe’s of een passend 16 poorts iets.. en een blind paneel uiteraard 😅

[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 18-12-2025 20:20 ]

• Bananeman
  • Niet online
Frantic schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:17:
[...]

Ik wilde ook 19” apparaten.. maar vanaf gestapt wegens zelfde formaat meterkast..

***members only***

Dit is nog WIP.. Boven t patchpaneel komen t.z.t. nog 2 zelfde USW pro xg 8 Poe’s of een passend 16 poorts iets.. en een blind paneel uiteraard 😅
Ook nice, ik houd je WIP in de gaten :) Wat voor rack is dit?

Motor-forum.nl

• Source90
Bananeman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:56:
[...]

Is idd ook een optie. Wat bewerkelijker wellicht, hoopte dat "mijn" optie zou passen maar toen ik deze week kijkdag had bleek de meterkast slechts 32cm diep te zijn.

[...]

[Afbeelding]

Zit ruimte direct achter de meterkast, maar ik vermoed dat daar riolering of andere leidingen doorheen lopen?
Je hebt wel ruimte ervoor.
Sinds het nieuwbouw is, moet de stucadoor/renovliezer toch nog komen.
Bij jou nog makkelijker dan bij ons, verwacht ik. Letterlijk kozijn losmaken (of je moet toevallig net voor houten stompe kozijnen hebben gekozen; Is optie 7710/5251 toevallig de deuren? ) en een 30cm naar voren weer vastboren.

Ik heb het kozijn eruit gehaald en een halve meter opgeschoven. Dat is anders toch loze ruimte.
Muurtje opgebouwd met YTONG blokken en kozijn weer terug geplaatst. Half dagje werk, wel veel meer ruimte wat anders totaal nutteloos zou zijn. Circa een 40-45cm erbij gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1urVzHFqWZN0Nu7JeW7J8nke0rQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m9IS7NQzXFJwiYQ8lir5qpLp.png?f=fotoalbum_tile
Nog een oude foto in het "fotoalbum" van Tweakers gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3N0N6Xzad5y6TLy4wbAtN41-cE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7so1ldiC2s5FXJHgY3qcQXnC.jpg?f=fotoalbum_tile
Staat er niet helemaal op, maar je snapt het idee gok ik wel.
Aan de linker en rechterzijde, bij de serverkast, zie je nog de locatie van de oude YTONG muurtjes / waar het kozijn eerst zat.

Hangt nu een huishoudtrapje in en in de loze hoek (links onder de rode streep), nu een afgesloten opbergstukje waar ook de waterontharder in staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 18-12-2025 21:02 ]

• EvtK
duvekot schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:32:
[...]

dan een andere switch met meer PoE budget .. of inserters ..
Yeah ik denk dat ik er wel uit ben dan. Dan pak ik de PoE Lite 8 met daarachter een een Flex USW die ik buiten neer hang. Gevoed door een inverter. Iets meer euro's dan de PoE Lite 16, maar dan ben ik wel verzekerd van voldoen PoE budget

• Bananeman
  • Niet online
Ah, nu zie ik wat je bedoelt! Ik heb idd de ruimte.
Sinds het nieuwbouw is, moet de stucadoor/renovliezer toch nog komen.
Klopt, maar de stucadoor wordt wel vanuit de bouw gedaan. Dus ik kan pas iets doen met de meterkast nadat het stucwerk al is gedaan (m.a.w. na oplevering).
Bij jou nog makkelijker dan bij ons, verwacht ik. Letterlijk kozijn losmaken (of je moet toevallig net voor houten stompe kozijnen hebben gekozen; Is optie 7710/5251 toevallig de deuren? )
Die opties zijn de waterontharder en een 400V groep.
en een 30cm naar voren weer vastboren.

Ik heb het kozijn eruit gehaald en een halve meter opgeschoven. Dat is anders toch loze ruimte.
Muurtje opgebouwd met YTONG blokken en kozijn weer terug geplaatst. Half dagje werk, wel veel meer ruimte wat anders totaal nutteloos zou zijn. Circa een 40-45cm erbij gekregen.
Dat is wel echt heel nice, wat een hoop ruimte erbij idd. Dit ga ik sowieso overwegen te doen, aan de bouwende partij vragen heeft geen zin want die doen het toch niet (en zou de hoofdprijs kosten :P) maar na oplevering ga ik kijken of ik dit zelf kan doen of kan laten doen door een handige klusjesman (heb zelf 2 linkerhanden tbh :+ )

Wellicht dat 20 of zelfs 10 cm vergroten al voldoende is. Dan kan ik de 19" apparaten ophangen zoals ik hierboven beschreef, is voor mij prima, hoef niet per se een serverkast.

Dank voor de foto's en beschrijving!

Motor-forum.nl

• Source90
Bananeman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:29:
Wellicht dat 20 of zelfs 10 cm vergroten al voldoende is. Dan kan ik de 19" apparaten ophangen zoals ik hierboven beschreef, is voor mij prima, hoef niet per se een serverkast.

Dank voor de foto's en beschrijving!
Als ik naar de toiletmaat (100 breed) kijk, is het stuk vóór de meterkast meer dan de helft van de binnenmaat toilet.

Zou gelijk 25+ cm, beter te ruim dan straks balen dat je net wat cm mist.
Hier ook makkelijk de steelstofzuiger weggezet (en dat huishoudtrapje) :+ . Er is toch niet echt iets wat je met die ruimte doet.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:35
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.