sandpatt schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:38:
Hallo,
Ik ben van plan om mijn huis voor het eerst te voorzien van een degelijke netwerk-en serversetup.
Momenteel draaien mijn vm's en containers gewoon op een Windows PC met lokale storage.
Een networkinfra is behalve de Telenet router, een powerline en enkele non-managed switches niet aanwezig.
ISP snelheid 2.5gpbs
Beneden:
Telenet router komt binnen onder de TV in woonkamer > Cloud Gateway Fiber > U7 Pro XG (via poe out port)
Gekoppeld aan CGF > non-managed switch > verbindingen naar PS5, Sonos, hue bridge, Somfy, Tado,...
Uplink naar bureau boven voorlopig via powerline adapter 1gpbs, maar ik kijk om een CAT6a te trekken. (ons huis heeft momenteel nergens bekabeld internet)
Boven (hier komt een Lanberg WF01 serverrack 12U):
USW-Aggregation met volgende verbindingen
- Uplink van CGF beneden. SFP to RJ45 via powerline, maar wordt SFP+ to RJ45 na installatie CAT6a tussen beneden en boven
- UNAS Pro. SFP28 uplink Cable
- Desktop. Ik plaats een 10gb netwerk adapter bij, dus SFP+ to RJ45
- Proxmox host 1. hp mini pc, slechts 1gbps netwerkkaart dus SFP to RJ45
- Proxmox host 2. hp mini pc, slechts 1gbps netwerkkaart dus SFP to RJ45
- Docking station. SFP to RJ45
Later wordt dan nog wel een unifi switch bijgeplaatst in het serverrack met een uplink vanaf de Aggregation.
Dan kan het docking station en de IOT apparaten daarop aangesloten worden. Wifi bereik zou voldoende moeten zijn met de ene U7 Pro XG, maar indien toch niet, dan wordt een 2e op deze switch gezet.
NVR:
Momenteel enkel een Reolink doorbell, die zou ik proberen koppelen met Unifi Protect en laten opslaan op de Gateway.
Bedoeling is om later een Unifi NVR in het serverrack te plaatsen en hierop een Unifi Doorbell en enkele camera's op aan te sluiten.
Server setup:
UNAS Pro, 7x3TB in RAID6 als storage voor documenten, proxmox NFS, Plex data
2x Proxmox nodes. VM's en containers zullen draaien op een lokale nvme.
Backups:
Ik moet me hierin nog verder verdiepen, eventueel voldoet de cloud opslag wel vanaf de UNAS Pro. Als ik toch lokaal wil, koop ik mss een extra UNAS.
Ik ben van plan om alles mooi op te splitsen in verschillende vlan's.
Ik weet dat 10gbps over ethernet niet zo ideaal is en beter fiber of DAC wordt, maar ik zou het nu toch voorlopig zo willen opzetten.
Na het plaatsen van de uplink via Cat6a en de beide Proxmox nodes te voorzien van een 5gbps adapter, draait mijn volledige network op minstens 2.5gb als ik het goed heb?
Stel dat er ooit in de straat fiber komt met 10gbps, kan ik makkelijk upgraden vermoed ik door gewoon een 10gpbs poe adapter aan de Wifi te voeden en te zorgen voor serverhardware met een 10gbps netwerkkaart?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of totaal niet kloppen? Het is mijne eerste ervaring met Unifi.