Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-05 14:45
Ik zoek een ....?
Ik zoek wat advies over het bouwen van mijn nieuwe thuisnetwerk als vervanging van de door de ISP modem/router. Later dit jaar zou de glasvezelverbinding eindelijk geïnstalleerd moeten worden, mooie reden om alvast vooruit te denken :*)

Ik woon in een appartement van 100 vierkante meter, dus ik denk dat 1 AP meer dan genoeg zal zijn. Wat betreft wifi-clients, het zullen voornamelijk Apple-apparaten zijn (iPhone, iPad, MacBook en Apple TV's) en er zullen maximaal 15 clients tegelijk zijn. Er zijn geen wifi 7-clients aanwezig, dat kan later dit jaar veranderen, dan kunnen we onze nieuwe telefoons kiezen, ook al zullen de niet-klanten echt profiteren van de wifi 7 in termen van gebruik.

Wat is je budget?
Niet meer dan 600 euro.

Heb je bepaalde voorkeuren?
Niet echt, behalve dat ik minimaal 5 ethernet poorten moet hebben.Voor alle bedraade devices (PS5, servertje, werk pc, Iot Bridge etc)

Wat heb je zelf al bedacht?
Ik kan geen 19" spullen kwijt hierdoor ben ik uitgekomen bij de Cloud Gateway serie.
Optie 1
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 31,99€ 31,99
1AccesspointsUbiquiti UniFi6 Mesh€ 188,-€ 188,-
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 107,39€ 107,39
Totaal€ 327,38

Optie 2
1Netwerk switchesUbiquiti Flex Mini 2.5G€ 54,95€ 54,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro€ 184,98€ 184,98
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Max€ 252,-€ 252,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti U-PoE++€ 29,90€ 29,90
Totaal€ 521,83

Wat wil / verwacht je van ons?
Eigenlijk ligt de keuze een beetje tussen gewoon 1Gbit setup of alvast meer toekomst gericht en 2.5Gbit gaan. Waarvan ik nog niet weet of ik het ooit nodig ga hebben / ga gebruiken. Zijn er eventueel opties die ik totaal heb gemist?

[ Voor 5% gewijzigd door svenvg93 op 17-01-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-03 14:58
svenvg93 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:18:
Ik zoek een ....?
Ik zoek wat advies over het bouwen van mijn nieuwe thuisnetwerk als vervanging van de door de ISP modem/router. Later dit jaar zou de glasvezelverbinding eindelijk geïnstalleerd moeten worden, mooie reden om alvast vooruit te denken :*)

Ik woon in een appartement van 100 vierkante meter, dus ik denk dat 1 AP meer dan genoeg zal zijn. Wat betreft wifi-clients, het zullen voornamelijk Apple-apparaten zijn (iPhone, iPad, MacBook en Apple TV's) en er zullen maximaal 15 clients tegelijk zijn. Er zijn geen wifi 7-clients aanwezig, dat kan later dit jaar veranderen, dan kunnen we onze nieuwe telefoons kiezen, ook al zullen de niet-klanten echt profiteren van de wifi 7 in termen van gebruik.

Wat is je budget?
Niet meer dan 600 euro.

Niet echt, behalve dat ik minimaal 5 ethernet poorten moet hebben.Voor alle bedraade devices (PS5, servertje, werk pc, Iot Bridge etc)

Ik kan geen 19" spullen kwijt hierdoor ben ik uitgekomen bij de Cloud Gateway serie.
Optie 1
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 31,99€ 31,99
1AccesspointsUbiquiti UniFi6 Mesh€ 188,-€ 188,-
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 107,39€ 107,39
Totaal€ 327,38

Optie 2
1Netwerk switchesUbiquiti Flex Mini 2.5G€ 54,95€ 54,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro€ 184,98€ 184,98
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Max€ 252,-€ 252,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti U-PoE++€ 29,90€ 29,90
Totaal€ 521,83

Eigenlijk ligt de keuze een beetje tussen gewoon 1Gbit setup of alvast meer toekomst gericht en 2.5Gbit gaan. Waarvan ik nog niet weet of ik het ooit nodig ga hebben / ga gebruiken. Zijn er eventueel opties die ik totaal heb gemist?
Volgens mij is die U-PoE++ maar 1 Gbit doorvoer dus die U7 Pro is nog steeds limited tot 1 Gbit op die manier. Je moet echt een 2.5G PoE switch hebben want alle injectors zijn maar 1 Gbit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij doet PoE niets met het signaalen en gaat dat er passief doorheen. De injector zou dus ook gewoon 2.5Gbit moeten doen.

@svenvg93 Zeker bij een appartement waar je vaak dikke muren en veel buren hebt zal 1AP op zich alles kunnen halen op de 2.4GHz. Maar verwacht dan niet overal super snelheden. Dan moet je denk ik toch snel denken aan twee AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-05 14:45
@svenvg93 Zeker bij een appartement waar je vaak dikke muren en veel buren hebt zal 1AP op zich alles kunnen halen op de 2.4GHz. Maar verwacht dan niet overal super snelheden. Dan moet je denk ik toch snel denken aan twee AP's.
Dikke muren vallen wel mee hier gelukkig. Nu met de ISP router heb ik achteraan nog goed 5Ghz signaal. Mocht het nodig zijn kan er altijd nog een 2de AP toegevoegd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

duderuud

Sliden is koel

Ik zit er over te denken om mijn huidige TP-Link Omada setup te vervangen voor Unify. Nog geen ervaring met Unify spul dus ontvang graag jullie input.
Internet is glasvezel van Delta, nu met een ONT gekoppeld aan een mini pc waar pfSense op draait en gaat vanuit die machine via cat6 naar de Omada 2.5G switch.
Geen TV trouwens, alleen internetverbinding.

Daarvoor had ik de volgende componenten in gedachten:
  • Cloud Gateway Max
  • Flex 2.5G Poe inc power adapter
  • 3x U7 Pro AP 3x
  • 1x U7 outdoor AP
Is dit voldoende om alle AP's met alleen een netwerkkabel te voorzien van stroom en de rest van het netwerk op 2.5G te laten draaien?

PS. Het is de bedoeling om pfSense er tussenuit te halen, ik heb begrepen dat met software versie 9 de firewall aanzienlijk beter is geworden.

[ Voor 9% gewijzigd door duderuud op 19-01-2025 15:34 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 15:21
Xeanor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Is Marktplaats goed te doen of moet je opletten met gestolen spul oid? Volgens mij zijn dingen niet locked op accounts of iets dergelijks toch? Altijd wel te installeren?
Geen problemen mee gehad tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:40
In Stock - Access Point U6 Plus Quantity: 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 19:49

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

hgwj1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:08:
In Stock - Access Point U6 Plus Quantity: 300
Waar?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:40
UI store, maar inmiddels weer uitverkocht sinds vandaag (20-1) om 14:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackWa
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-01 20:19
Ik had graag jullie advies gehad over mijn geplande apparatuur voor mijn nieuwbouwwoning.

Situatie: nieuwbouwwoning met ongeveer 20 gewone UTP-punten en 4 UTP-punten die stroom via PoE nodig hebben. Internetprovider: Telenet (Internet+TV (coax), nog geen glasvezel). Voor mij is het vooral belangrijk om een snelle, betrouwbare en stabiele WiFi-verbinding te hebben.

Ik had aan de volgende setup gedacht:

- Router: Unifi Dream Router (verplichte telenet-modem in bridging)
- Switch: Unifi Switch 24 PoE (USW-24-PoE) ofwel de Unifi Lite 16 PoE + Unifi Lite 8 PoE
- Access Points binnen: 2 keer de Unifi U6 Long Range | Plus | Lite (afhankelijk van beschikbaarheid)
- Access Point buiten: Unifi U7 Outdoor

Alvorens ik overga tot bestellen, had ik graag even gehoord wat jullie hiervan denken, en of er elementen zijn waar ik eventueel extra rekening mee moet houden. Ik hoor/lees dat Ubiquiti momenteel maar met mondjesmaat stock heeft. Is het daarom aangewezen om naar een ander merk uit te kijken? Ik wil namelijk eind februari / begin maart verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:33
Ga je ook alle 24 UTP punten aansluiten? Waarschijnlijk niet. De 16 poorts Lite is een fijne switch.

Ik zou nu niet meer zo snel de Dream Router aanraden. Heb hem zelf ook gehad, maar hij haalt de 1Gbit niet over zijn WAN poort en de userinterface is niet zo snel. Ik zou een Cloud Gateway Max of een Ultra aanraden als je ook Ubiquiti camera's (deurbel) aan wil sluiten. Long Range AP in huis voegt niet zo veel toe, die zijn echt voor buiten waarbij er zich geen obstakels tussen jou en het AP bevinden. Binnen heb je (betonnen) muren etc, en dat dempt enorm. Het AP kan iets gevoeliger zijn, maar jouw telefoontje niet, en het singaal terug naar het AP is in die situaties ook het probleem. De Lite's zijn al gewoon erg goed. En als je geen enorme aantallen IOT in huis hebt, zal je een goed resultaat halen.

Ik neem aan dat je gewoon een gigabit internetverbinding hebt, of gaat gebruiken en dat je in huis ook genoeg hebt aan 1Gbit in huis. Als je sneller wil, dien je andere apparatuur aan te schaffen.

En denk evt aan een AP buiten, nieuwbouwwoningen zitten ook zo goed als op slot als het om radiosignalen gaat. Dus binnen volle bak wifi en 10 cm buiten tegen het raam niks meer.
Edit: AP buiten had je al.

Mbt beschikbaarheid AP's, ik weet niet waar je aansluitpunten zitten, maar een In-Wall is ook erg goed.

Mbt leveringen, dat hapert soms. Goed het algemene Ubiquiti topic in de gaten houden. Daar wordt meestal wel even gemeld als iets als een U6 plus AP weer op voorraad is. Dan wel snel bestellen, want soms gaat het om een kleine batch. Ik zou daarom niet switchen van merk. Het spul komt wel, alleen wat later. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Skynett op 27-01-2025 13:49 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:56
Skynett schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:43:
Ga je ook alle 24 UTP punten aansluiten? Waarschijnlijk niet. De 16 poorts Lite is een fijne switch.
In de eerste zin van het bericht heeft hij het al over 20+4 UTP punten.
Skynett schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:43:Ik zou nu niet meer zo snel de Dream Router aanraden. Heb hem zelf ook gehad, maar hij haalt de 1Gbit niet over zijn WAN poort en de userinterface is niet zo snel.
Lijkt mij meer aan jouw instellingen te liggen. Haal hier regelmatig >120 MByte snelheden, wat circa 1gbit is. Interface niet snel kan ik ook niet geheel plaatsen, enkel Protect via een mobiel/app is retelangzaam. Verbinding via https://unifi.ui.com/ is gewoon instant.

Desalniettemin, als er geen plannen zijn voor camera's, is een UDMP redelijk overkill.

@JackWa, let er ook op of je Bluetooth wilt gaan gebruiken. Heden volgens mij enkel de Sensor en makkelijker koppelen. De volgende modellen hebben Bluetooth: U6 Lite, U6 Long-Range, U6 Mesh, U6 Professional, U6 In-Wall, U6 Enterprise, U6 Enterprise In-Wall, U6 Extender
Iets met kostenbesparing hebben ze het uit de Unifi7 gesloopt. Zit daarnaast ook niet in de meer budget variant van de U6 (U6+).
Mocht je dit op voorhand al niet gaan gebruiken, kan je deze hele alinea langs je heen laten gaan :)

Als je buiten de Unifi shop kijkt, zijn er genoeg winkels met voorraad. Soms een tientje duurder.

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 27-01-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Source90 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:19:
Lijkt mij meer aan jouw instellingen te liggen. Haal hier regelmatig >120 MByte snelheden, wat circa 1gbit is.
Met IDS en IDP aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Je bedoelt IPS?
Intrusion Detection System (IDS) / Intrusion Prevention System (IPS) heb ik beide aan, ja (op Notify/Block, anders zou het geen prevent zijn maar enkel detect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Source90 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Je bedoelt IPS?
Intrusion Detection System (IDS) / Intrusion Prevention System (IPS) heb ik beide aan, ja (op Notify/Block, anders zou het geen prevent zijn maar enkel detect).
Nou, dan is er een update geweest aan de Dream Router. Voorheen was dit echt onmogelijk. Maar goed, laten we kijken hoe we @JackWa zo goed mogelijk verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackWa
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-01 20:19
@Skynett @Source90 Bedankt alvast voor jullie advies. Hierbij alvast nog wat extra context.

Qua switch denk ik dat ik met 16 poorten net niet ga toekomen, en ik ook liever alles in 1 systeem heb. Zowel de access points als mijn Loxone deurbelsysteem werken via PoE. Daarnaast heb ik verschillende TV's en tv decoders van Telenet die ik wil bekabelen. Daarnaast hebben we ook een SONOS-systeem voorzien dat ik het liefst bekabel. Alles samen kom ik toch ongeveer aan 20 poorten die ik nodig ga hebben. Ik vermoed dat ik hier met de USW-24-POE weinig verkeerd kan doen.

Qua access points heb ik ook nog een onzekerheid. De bevestiging is niet voorzien aan het plafond, maar bovenaan op de muur. Gezien deze dan voornamelijk voorwaarts signaal verdelen, vraag ik mij af of de dekking wel voldoende sterk zal zijn. Ik heb alvast een screenshot toegevoegd van mijn woning en waar de access points voorzien zijn (zie oranje bol op de foto - de pijltjes duiden de richting aan waarnaar de access point gericht zou worden). Is de U6 Lite dan nog steeds een goede keuze? Of raden jullie mij in deze situatie toch iets anders aan? De bluetooth functie is mooi meegenomen, maar niet meteen een vereiste.

Benedenverdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7psCgmhfcwoO9lWA92vqqMTZ49U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zy92CiopuiaVZKnnb3K6umCB.png?f=fotoalbum_large

Verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNWuB7MBD9XTFrpL2G7vGQsiTX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WByiTMXumh64Zbdc7R73Ucgy.png?f=fotoalbum_large

Ook de outdoor access point is eigenlijk weggericht van een groot deel van het huis en de tuin. Ik had oorspronkelijk de U7 Outdoor gekozen omdat deze omnidirectioneel ook best nog een mooie oppervlakte covert. Blijft dit een goede oplossing, of kijk ik toch beter uit naar een meer Pro oplossing (Al lijken mij die nogal overkill).

Qua routersysteem ben ik er nog het minst uit. Ik ben niet meteen van plan om camera's te installeren. Ik kwam oorspronkelijk uit bij de Dream Router omdat deze ook ingebouwde WiFi heeft en zo eventueel het deel kan coveren dat minder bereikt wordt door de access points (Gezien deze wegwijzen van deze ruimte). Ik zou hem namelijk in de technische ruimte plaatsen (Groene bol op de afbeelding). Nog bijkomende aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Op https://design.ui.com kan je de tekeningen uploaden en wat spelen met muren en accespoints.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jxjdhbI-lX8BTQDuaQgLcCts3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tisZQCQmCceb4hJEzOZgRFiQ.png?f=fotoalbum_large

Enige nadeel is dat ze in Amerika nauwelijks (of niet?) cellenbetonblokken/YTONG gebruiken, wat in Nederland vaak voor binnenmuren wordt gebruikt. Je zou alles op beton/concrete kunnen zetten, dat dempt dan meer dan in de werkelijkheid.

Kon ook niet helemaal opmaken wat ramen/binnenmuren/buitenmuren zijn op jouw eerste plattegrond.

Grote kans dat je met 2 accespoints beneden en 1 boven (en nog 1 in de tuin) een heel eind komt. Ik heb zelf een U6 Mesh die 130m² beslaat zonder enige problemen. Achterin de tuin ook prima bereik (Shelly over WIFI heeft ook prima bereik in de berging achterin de tuin, 13,5x9,5 m).

Als de binnenmuren in het middelste gedeelte ook beton/steen zijn, heb je er wellicht drie nodig. Die 170m², slaat dat op de binnenruimte of is dat incl. carport?

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 27-01-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-05 20:36
Hoi, ik heb een Ubiquiti U7 outdoor opgehangen. Werkt goed echter is het apparaat helemaal wit. Deze hangt op een zwart bakstenen muur en valt dan ook erg op, ik wil deze zwart maken. De opties die ik in gedacht heb is wrappen of spuiten.

Echter wrappen lijkt hem niet te worden omdat bijna alle bedrijven het niet zien zitten door de vormen en degene die het wel willen twijfelen of ze het resultaat kunnen halen wat ik verwacht. Dan blijft de optie spuiten over, heeft iemand dit wel eens gedaan of heeft iemand nog een alternatief om het accespoint zwart te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Vaez schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:02:
Hoi, ik heb een Ubiquiti U7 outdoor opgehangen. Werkt goed echter is het apparaat helemaal wit. Deze hangt op een zwart bakstenen muur en valt dan ook erg op, ik wil deze zwart maken. De opties die ik in gedacht heb is wrappen of spuiten.

Echter wrappen lijkt hem niet te worden omdat bijna alle bedrijven het niet zien zitten door de vormen en degene die het wel willen twijfelen of ze het resultaat kunnen halen wat ik verwacht. Dan blijft de optie spuiten over, heeft iemand dit wel eens gedaan of heeft iemand nog een alternatief om het accespoint zwart te maken?
Zit hier iets tussen: https://eu.store.ui.com/e...es-pro-ap-flagship-covers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Nee zover ik kon vinden niet, dit zijn namelijk hele andere vormen dan de U7 outdoor https://eu.store.ui.com/e...-wifi/products/u7-outdoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Voor de outdoor varianten lijken geen covers/stickers te komen. Wel jammer inderdaad.
Zou kijken naar een stuk wrap om zelf te proberen? Vaak niet de hoofdprijs. Ook lijkt het mij niet nodig om de achterkant te wrappen? Tot de zijkanten en eventueel een stukje over de mounting. Lijkt mij niet dat je de ribben ziet als hij aan de muur hangt?

Spuiten betekent wel uit elkaar halen en vervallen garantie voor lief nemen.
Kijk ook goed naar de inhoud van de spuitbus. Verf met iets van metaal erin zou ook invloed kunnen hebben op de WIFI.

Afbeeldingslocatie: https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2F62cc30b7-9559-480f-9668-b9edf40c0772%2F215e312d-a217-41e1-89e5-cf97a15b1df2.png&q=75&w=1920
Afbeeldingslocatie: https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2F62cc30b7-9559-480f-9668-b9edf40c0772%2F0310a62c-0841-4d0b-bebb-9d77c3da3225.png&q=75&w=1920

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vaez schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:02:

Gewoon inspuiten met plastidip. Kan er ook weer af als het moet. 2 minuten werk.

https://www.plasti-dip.nl/shop/plasti-dip-spray-mat-zwart/

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Tylen schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Gewoon inspuiten met plastidip. Kan er ook weer af als het moet. 2 minuten werk.

https://www.plasti-dip.nl/shop/plasti-dip-spray-mat-zwart/
Moet ik dit spul zien als een soort van vloeibare wrap die je kan spuiten en er later weer als een soort folie af kan trekken als het nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vaez schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Moet ik dit spul zien als een soort van vloeibare wrap die je kan spuiten en er later weer als een soort folie af kan trekken als het nodig is?
Yes. Correct.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaez
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehUJqn0Qe1lv6hlVa-lY5cY1wI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNDYhZgx7yy1Z7c8PI1oILrY.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt goed te werken de plasti dip 👌

Bedankt voor alle tips.

Er is geen invloed op het signaal zover ik heb kunnen testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaez op 03-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ben benieuwd wat de temperatuur doet als hij in de zon hangt. Maar ja, de hele muur is ook al zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Dit is de noord/oost zijde dus komt alleen zon in de ochtend op. Heb daarnaast ook alleen de voorkant en zijkant gecoat zodat het metalen koel blok/ribben nog wit zijn en enigsinds de warmte kwijt kunnen. Maar ben ook benieuwd, meestal valt het allemaal wel mee en kan elektronica hoge temperaturen aan is mijn ervaring.

Zover ik heb gevonden kan je niet de temperatuur van de accespoint uitlezen ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Als er niet zo veel zon op komt is er niets aan de hand. Doordat hij zwart is, geeft hij dan juist ook weer beter de warmte af aan zijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 23:11

Dr0ppFTW

Never be clever

Hallo allemaal! Momenteel ben ik aan het verbouwen in ons nieuw gekochte woning, we gaan van een appartement van 54m2 naar een huis van 170m2 over 3 verdiepingen.

Ik zoek een ....?
Advies om een eerste stap te zetten om later eventueel uit te kunnen breiden. Het geld raakt een beetje op en ik ben een beetje spread out thin tussen werk, de verbouwing, en de net afgeronde aankoop van het huis. Ik heb bedacht om op elke verdieping een unify AP te hangen, waarschijnlijk een 7, maar dat is puur omdat die het hoogste typenummer hebben eerlijk gezegd. sidenote is dat ik op zolder eigenlijk voorlopig nog geen internet nodig heb, ik zou dus nu af kunnen met 2 AP's extra en die dan

Wat is je budget?
600 euro voor de accespoints.

Ik wil graag nu nog alles aansluiten op m'n ziggorouter enz. Volgend jaar november wil ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn mbt overstappen van provider, snelheden en wellicht eigen router.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Het gaat om een thuiswerkplek met 2 laptops, een ps5, 1-2 tv's die tegelijk streamen en nogal wat smarthome. Maar ik denk dat wij vergeleken met veel tweakers light users zijn eigenlijk, als het maar goed stabiel en futureproof. Het enige wat ik graag zou kunnen is zonder (veel) lagg/ping/ms online kunnen gamen, 4k streamen en zonder problemen videobellen door het hele huis.

Zoals vermeld, een AP op elke verdieping, ik heb de aannemer cat6 kabels laten trekken naar de 1ste en 2de verdieping net en die komen straks de muur uit op de gang en op zolder op centrale plekken. Omdat het maar een euro duurder was heb ik voor de woonkamer een cat7 kabel gehaald.

Ik hoor graag of ik op de juiste weg zit door dit in deze stappen te doen, en met de Ubiquiti UniFi U7 (pro?) of dat jullie zeggen, begin gewoon met 2 stuks U6+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 13:39
Dag allen,

Graag had ik advies gevraagd i.v.m. de uitwerking van het thuisnetwerk van mijn nieuwbouw woning. Ik kon al wat tips terug vinden in de recente voorgaande posts, maar gezien mijn use case toch lichtjes verschilt maak ik graag een nieuwe post (die dan misschien ook weer hulp kan bieden aan toekomstige users):

Geplande thuis situatie:
  • Coax aansluiting (tot 1Gbps); aanleg van fiber staat op ons adres nog niet gepland
  • 32 UTP kabels, waarvan er in het begin zo'n 24 aangesloten zullen worden en waarvan er 10 via PoE gevoed zullen worden (max 63,5W power consumption)
  • 5 access points (3 U6+ indoor, 2 outdoor)
  • 2 protect camera's (G5 bullets) + 1 protect deurbel + 1 chime
  • 1 access badgelezer (via 1 door hub mini)
Ik zoek advies in de keuze tussen een UDM-Pro en een UCG-Max. De UCG-Max lijkt op eerste zicht goedkoper, maar ondersteunt alleen SSD opslag terwijl de UDM-Pro ook goedkopere HDD opslag ondersteund. Daarnaast zou een SSD sneller slijten dan de HDD vanwege de grote hoeveelheid write-operaties.

Optie 1 (UCG-Max met SSD):
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Max€ 264,99,-€ 264,99,-
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 211,08€ 422,16
1AccesspointsLexar NM790 4TB SSD€ 247,90€ 247,90
Totaal€ 935,05

Optie 2 (UCG-Max met HDD):
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Professional€ 409,00,-€ 409,00,-
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 211,08€ 422,16
1AccesspointsSeagate SkyHawk Surveillance, 4TB HDD€ 93,96€ 93,96
Totaal€ 925,12

Ik zou het prijsverschil nog wat kunnen drukken door voor een 2TBD SSD te gaan (~ €125,00) maar daardoor halveert ook de retentieperiode van mijn camerabeelden van 1 maand naar 14 dagen.

Andere voordelen die ik zie voor de UDM-Pro:
  • Rack-mountable, al zijn de voorziene Lite switches dat niet
  • HDD compatbel: opslag zal minder snel slijten tov SDD
  • Betere koeling dan UCG-Max?
Andere voordelen die ik zie voor de UCG-Max:
  • 2,5GbE WAN poort is meer toekomstproof wanneer er ooit fiber geplaatst wordt bij ons (al zal de andere netwerkapparatuur dan geüpgraded moeten worden)
Welke optie lijkt jullie het meest aangewezen? Of is er nog een derde optie die ik mis? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Je hebt het meermaals over slijten van de SSD, waarom neem je dan als voorbeeld een goedkope consumenten SSD?

Er zijn zat modellen meer gericht op 24/7 schrijven. Los daarvan hebben deze SSDs (ook de Lexar) meer dan een PETAbyte data geschreven, daar kom je voorlopig niet aan met twee 2K camera’s.
2,5GbE WAN poort is meer toekomstproof wanneer er ooit fiber geplaatst wordt bij ons (al zal de andere netwerkapparatuur dan geüpgraded moeten worden)
De UDMP heeft zelfs een 10GB WAN, enkel een SFP>UTP adapter nodig in de toekomst. Al worden die wel wat warmer.
SFP+ to RJ45 adapter 1GbE/2.5GbE/5GbE/10GbE

Verder uit nieuwsgierigheid benieuwd hoe en waar je de door hub gaat implementeren.

[ Voor 46% gewijzigd door Source90 op 09-02-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 13:39
Bedankt voor je snelle reactie!
Source90 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:48:
Je hebt het meermaals over slijten van de SSD, waarom neem je dan als voorbeeld een goedkope consumenten SSD? Er zijn ook modellen met meer dan een PETAbyte data geschreven, daar kom je voorlopig niet aan met twee 2K camera’s.
Goed punt! Een professionelere SSD kan zeker ook maar daardoor schiet de prijs ook direct in de hoogte. Dat spreekt nog meer in het voordeel van de UDM-Pro met HDD optie dan?
De UDMP heeft zelfs een 10GB WAN, enkel een SFP>UTP adapter nodig in de toekomst. Al worden die wel wat warmer.
Dat wist ik niet, bedankt! Dan zie ik nog net iets minder voordeel in de UGC-Max optie...
Verder uit nieuwsgierigheid benieuwd hoe en waar je de door hub gaat implementeren.
Dat wordt nog bekeken. Ofwel hub langs de deur en UTP kabel doortrekken tot aan gateway (in de kelder), ofwel hub in de kelder en motorkabel + access reader kabel doortrekken tot aan de kelder. https://help.ui.com/hc/en...ub-Installation-Locations

[ Voor 13% gewijzigd door AdFundum14 op 09-02-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 21:59
Ik heb een vervelende "in-between" situatie en zoek een soort sanity check van jullie. Mijn thuislab is dringend aan een upgrade toe en ik val tussen de Pro HD 24 en de Pro Max 24. Een 16x2.5Gbe + 4xSFP+ zou ideaal zijn maar die hebben ze niet.

Requirements zijn momenteel:
5x GbE voor management van virtualisatie hosts
1x GbE voor een unifi AP
5x 2.5GbE voor data van virt hosts + NAS.
1x 2.5GbE voor uplink naar bureauruimte. (als ik upgrade naar de Flex 2.5G zou dit zelfs 10Gb SFP+ kunnen worden)
1x 10GbE voor uplink naar mijn UDM SE (ik heb zowel fibre als koper liggen maar de fiber moet nog LC connectors krijgen)

Een van de 2.5GbE links naar de NAS zou eventueel ook 10Gb SFP+ kunnen zijn. Daar heb ik reeds de DACs en nic voor.

Met een Pro Max 24 zijn alle 10Gb poorten volzet en 5/8 2.5GbE in gebruik terwijl ik een overschot heb aan gigabit poorten.
De Pro HD24 daarentegen heeft een 10GbE poort voor de uplink, daarnaast nog 10 SFP+ poorten voor mogelijke uitbreiding en verder allemaal 2.5GbE poorten.

De grootste twijfel is eigenlijk vooral prijs. Ik heb al geprobeerd om meer flexibiliteit te krijgen door bv kleinere switches te combineren maar de Max 24 blijft de goedkoopste optie met als downside dat ik meteen op de limiet zit. Toch maar de 150E extra voor de Pro HD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04
Zojuist besteld:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Pro Max 24 PoE€ 842,90€ 842,90
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 116,90€ 233,80
1AccesspointsUbiquiti U7 Pro Outdoor€ 350,30€ 350,30
4AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro Max€ 297,-€ 1.188,-
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Max€ 313,39€ 313,39
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
2Bewakingscamera'sUbiquiti AI Turret€ 499,-€ 998,-
Totaal€ 4.056,29

Hier en daar wat ingelezen, maar het is de bedoeling om een netwerkinfrastructuur vanaf de grond op te stellen. Het is een nieuwbouwhuis waarbij de nodige loze leidingen zijn getrokken waar de APs en Camera's komen. Helaas loopt door het huis nog Cat5e, maar dat wordt een leuke klus voor de toekomst om dit te vervangen. Momenteel heb ik KPN 1Gbit.

Het doel was uiteraard om alles uniform te hebben, te beheren vanuit 1 interface, maar ik heb nog niet de behoefte om de Experiabox ertussenuit te halen.

Ik heb dit gekozen om het in één keer goed te configureren, als ik later wil uitbreiden dan kan dat makkelijk. De kans is namelijk groot dat er producten bijkomen.

Dank allen voor jullie advies, ik heb alles stilletjes meegelezen!

[ Voor 4% gewijzigd door Shwan op 17-02-2025 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Ben wel benieuwd wat voor woning je hebt, dat je 4x de U7 Pro Max nodig hebt?
Die dingen zijn gemaakt voor 500+ cliënts op 160m² oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:05

3DDude

I void warranty's

Shwan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:31:
Zojuist besteld:

1Netwerk switchesUbiquiti Pro Max 24 PoE€ 842,90€ 842,90
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 116,90€ 233,80
1AccesspointsUbiquiti U7 Pro Outdoor€ 350,30€ 350,30
4AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro Max€ 297,-€ 1.188,-
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Max€ 313,39€ 313,39
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
2Bewakingscamera'sUbiquiti AI Turret€ 499,-€ 998,-
Totaal€ 4.056,29

Hier en daar wat ingelezen, maar het is de bedoeling om een netwerkinfrastructuur vanaf de grond op te stellen. Het is een nieuwbouwhuis waarbij de nodige loze leidingen zijn getrokken waar de APs en Camera's komen. Helaas loopt door het huis nog Cat5e, maar dat wordt een leuke klus voor de toekomst om dit te vervangen. Momenteel heb ik KPN 1Gbit.

Het doel was uiteraard om alles uniform te hebben, te beheren vanuit 1 interface, maar ik heb nog niet de behoefte om de Experiabox ertussenuit te halen.

Ik heb dit gekozen om het in één keer goed te configureren, als ik later wil uitbreiden dan kan dat makkelijk. De kans is namelijk groot dat er producten bijkomen.

Dank allen voor jullie advies, ik heb alles stilletjes meegelezen!
Waarom niet een UDM pro / SE dan? DAC kabeltje naar je switch voor de 10gbit uplink. Nu is die 2.5Gbit uplink tussen de GW Max en de pro max switch een bottleneck ga je alle poorten echt gebruiken met dat 2.5Gbit LAN.

Ik heb de UDM SE + DAC (voor 10Gbit uplink) en pro max 24 trouwens. een 2.5Gbit wordt gebruikt voor de U6 Enterprise app :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04
Source90 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:21:
Ben wel benieuwd wat voor woning je hebt, dat je 4x de U7 Pro Max nodig hebt?
Die dingen zijn gemaakt voor 500+ cliënts op 160m² oppervlakte.
Het is zeker wat overkill, maar als we dan toch iets kopen dan de beste uit zijn soort. Het is voornamelijk een huis met een hoop betonnen muren en vloeren. De indeling maakt het net vervelend om met de helft een goede dekking te hebben, althans volgens het floorplan design.
3DDude schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:34:
[...]

Waarom niet een UDM pro / SE dan? DAC kabeltje naar je switch voor de 10gbit uplink. Nu is die 2.5Gbit uplink tussen de GW Max en de pro max switch een bottleneck ga je alle poorten echt gebruiken met dat 2.5Gbit LAN.

Ik heb de UDM SE + DAC (voor 10Gbit uplink) en pro max 24 trouwens. een 2.5Gbit wordt gebruikt voor de U6 Enterprise app :)
Die gaat er ook wel komen uiteindelijk, voor nu heb ik even puur voor gemak gekozen want ik heb geen ruimte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Shwan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Het is zeker wat overkill, maar als we dan toch iets kopen dan de beste uit zijn soort. Het is voornamelijk een huis met een hoop betonnen muren en vloeren. De indeling maakt het net vervelend om met de helft een goede dekking te hebben, althans volgens het floorplan design.

[...]

Die gaat er ook wel komen uiteindelijk, voor nu heb ik even puur voor gemak gekozen want ik heb geen ruimte :)
Helemaal prima, snap alleen niet dat je geen ruimte hebt voor een DMP maar wel de switch? :+
Dat is een kleine 5cm extra in de hoogte, je kan hem zonder rack zelfs nog op elkaar zetten.
Met 313 ben je al bijna bij de prijs van een UDMP.
Wil je meer throughput zou je wellicht nog beter af zijn met wat minder U7ProMax (en wellicht de normale U7Pro) en een UDMP-Max.

Die U7ProMax zijn ook nog eens een stuk groter dan de U7Pro, inhakende op het esthetische stukje.

Die floorplanner van Ubiquit is trouwens niet gemaakt voor de Nederlandse(/Europese) markt. Je kan daar alleen kiezen voor glas, waaibomenhouten muren of beton.
Jouw binnenmuren zullen waarschijnlijk YTONG zijn (cellenbetonblokken), naar mijn weten worden er nagenoeg geen volle betonnen muren meer gebruikt, behalve dragend bij de trap.

• YoungStarDC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:48
Wij gaan binnenkort verhuizen en willen in het nieuwe huis een Unifi setup. Echter heb ik momenteel nog geen netwerkapparatuur van Unifi en heb ik deze in het verleden ook niet gehad. Nul ervaring dus! Via de filmpjes van YouTube kaneel Crosstalk ben ik nu de basics aan het doornemen. Ook heb ik vast een overzicht gemaakt van de apparatuur die ik denk nodig te hebben.

Ik vroeg mij af of jullie onderstaand overzicht eens kunnen bekijken. Ter info, het betreft een rijtjeshuis met 3 verdiepingen. Het is de bedoeling dat er op elke verdieping een AP komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxKIWJvCIxN6KQBe3jajkyr_zvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jvcPOK6IRLAsrs9D5anMeObj.png?f=fotoalbum_large

Is deze setup zo in orde of hebben jullie hierbij nog een aantal goede tips/aanbevelingen?

Tevens vroeg ik mij af of er een goede handleiding/guide is om te volgen om de Cloud Gateway Max direct aan te sluiten op het glasvezelkastje van KPN, zonder tussenkomst van de KPN modem Box 14, en deze te configureren? Het gaat alleen om internet, ik neem geen TV af.

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
YoungStarDC schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:33:
Tevens vroeg ik mij af of er een goede handleiding/guide is om te volgen om de Cloud Gateway Max direct aan te sluiten op het glasvezelkastje van KPN, zonder tussenkomst van de KPN modem, en deze te configureren? Het gaat alleen om internet, ik neem geen TV af.
Hoe zie je dat voor je? De UCG Max heeft alleen RJ45 poorten, daar kun je geen glasvezel op aansluiten. Wat je dan zoekt is een router met SFP+. Dan heb je een "universele" poort waar een glasvezel module in kan die hopelijk ook nog eens overweg kan met KPN.

Waarbij er hier op Tweakers vast een topic is over hoe KPN te gebruiken met een eigen router. Maar puur de glasvezel direct in een UCG Max proppen is kansloos. Opties zijn of gaan voor een UDM Pro / SE, daar zit een SFP+ poort op waar dus waarschijnlijk een module voor bestaat die compatibel is met KPN. Of puur een losse ONT inzetten, die dus glasvezel omzet naar ethernet over cat/RJ45/wat de correcte term ook is. Waarbij ik zelfs meen dat KPN ook een losse ONT met losse router levert? Dus dan vraag ik me sowieso af waarom je überhaupt niet de ONT van KPN zou gebruiken. Bv Delta levert wel een combi-apparaat v.w.b. ONT+router. En als je dan een eigen router wilt (die vraag snap ik echt wel) moet je dus wel met een eigen ONT komen aanzetten. Maar bij KPN is dat volgens mij niet nodig? Juist omdat zij twee losse apparaten leveren en je die router prima kunt vervangen door een eigen en de ONT te behouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
YoungStarDC schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:33:
Wij gaan binnenkort verhuizen en willen in het nieuwe huis een Unifi setup. Echter heb ik momenteel nog geen netwerkapparatuur van Unifi en heb ik deze in het verleden ook niet gehad. Nul ervaring dus! Via de filmpjes van YouTube kaneel Crosstalk ben ik nu de basics aan het doornemen. Ook heb ik vast een overzicht gemaakt van de apparatuur die ik denk nodig te hebben.

Ik vroeg mij af of jullie onderstaand overzicht eens kunnen bekijken. Ter info, het betreft een rijtjeshuis met 3 verdiepingen. Het is de bedoeling dat er op elke verdieping een AP komt.

[Afbeelding]

Is deze setup zo in orde of hebben jullie hierbij nog een aantal goede tips/aanbevelingen?

Tevens vroeg ik mij af of er een goede handleiding/guide is om te volgen om de Cloud Gateway Max direct aan te sluiten op het glasvezelkastje van KPN, zonder tussenkomst van de KPN modem, en deze te configureren? Het gaat alleen om internet, ik neem geen TV af.

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
Meer dan prima setup. Je kan KPN direct aansluiten door je WAN poort te configureren via PPPOE op VLAN 6 met username kpn en wachtwoord kpn.
Zoek maar eens op internet of in dit topic. Is al vaak besproken.
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Hoe zie je dat voor je? De UCG Max heeft alleen RJ45 poorten, daar kun je geen glasvezel op aansluiten. Wat je dan zoekt is een router met SFP+. Dan heb je een "universele" poort waar een glasvezel module in kan die hopelijk ook nog eens overweg kan met KPN.

Waarbij er hier op Tweakers vast een topic is over hoe KPN te gebruiken met een eigen router. Maar puur de glasvezel direct in een UCG Max proppen is kansloos. Opties zijn of gaan voor een UDM Pro / SE, daar zit een SFP+ poort op waar dus waarschijnlijk een module voor bestaat die compatibel is met KPN. Of puur een losse ONT inzetten, die dus glasvezel omzet naar ethernet over cat/RJ45/wat de correcte term ook is. Waarbij ik zelfs meen dat KPN ook een losse ONT met losse router levert? Dus dan vraag ik me sowieso af waarom je überhaupt niet de ONT van KPN zou gebruiken. Bv Delta levert wel een combi-apparaat v.w.b. ONT+router. En als je dan een eigen router wilt (die vraag snap ik echt wel) moet je dus wel met een eigen ONT komen aanzetten. Maar bij KPN is dat volgens mij niet nodig? Juist omdat zij twee losse apparaten leveren en je die router prima kunt vervangen door een eigen en de ONT te behouden.
Ik denk dat je te moeilijk denkt. Over het glasvezel komt een “kastje” van KPN wat er voor zorgt dat er gewoon met UTP te werken is. Denk dat hij dat bedoelt

[ Voor 33% gewijzigd door Cloud_VII op 20-02-2025 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cloud_VII schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Ik denk dat je te moeilijk denkt. Over het glasvezel komt een “kastje” van KPN wat er voor zorgt dat er gewoon met UTP te werken is. Denk dat hij dat bedoelt
"zonder tussenkomst van de KPN modem" ;) Een modem wordt over het algemeen gezien als een apparaat dat van het ene signaal / medium naar het andere gaat. Dat kastje dat op de FTU geklikt zit is dus het "modem" (maar bij glasvezel wordt het een NTU of ONT genoemd, afhankelijk van respectievelijk AON of PON?). Dus strikt genomen beantwoord ik wel de letterlijke vraag ;) Dat @YoungStarDC met "zonder modem" alsnog "met modem" bedoeld kan ik niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:40:
[...]

"zonder tussenkomst van de KPN modem" ;) Een modem wordt over het algemeen gezien als een apparaat dat van het ene signaal / medium naar het andere gaat. Dat kastje dat op de FTU geklikt zit is dus het "modem" (maar bij glasvezel wordt het een NTU of ONT genoemd, afhankelijk van respectievelijk AON of PON?). Dus strikt genomen beantwoord ik wel de letterlijke vraag ;) Dat @YoungStarDC met "zonder modem" alsnog "met modem" bedoeld kan ik niet weten.
Je hebt zeker gelijk. Maar ik kon aan de post al een beetje begrijpen dat met zijn huidige kennis hij met het woord modem de KPN box bedoelde.

• YoungStarDC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:48
Cloud_VII schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Meer dan prima setup. Je kan KPN direct aansluiten door je WAN poort te configureren via PPPOE op VLAN 6 met username kpn en wachtwoord kpn.
Zoek maar eens op internet of in dit topic. Is al vaak besproken.
[...]

Beide dank voor de reacties! Ik bedoelde inderdaad de KPN "Box 14". Ik zal dit even aanpassen in de post.

Fijn dat dit dan simpel te doen is. Ik zal in dit topic even zoeken naar de juiste instructies hiervoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-04 20:39
Wij zijn een tijdje geleden verhuisd en ik zit nu te kijken hoe ik in mijn nieuwe huis voor optimale wifi-dekking kan zorgen. Vloeroppervlak is ca 120m2 beneden en 60m2 op de eerste verdieping. Ik heb al een USG, een USW Lite 16 en 2 AC Lites, maar ik merk dat 1 AC Lite niet voldoende is voor beneden en wil dus een extra AP aanschaffen. Omdat al mijn apparatuur tot 1 Gbps gaat en er bovendien overal Cat5e kabels liggen (nog niet getest hoe makkelijk die evt te vervangen zijn), vraag ik me af of ik echt profijt ga hebben van een investering in een U7Pro of U7Pro Max. Een U6+ kost ongeveer de helft en heeft bovendien een lager verbruik. Zijn er mensen die een vergelijkbare overweging hebben gemaakt die advies kunnen geven? Ga ik in de praktijk voordeel hebben van een U7Pro (Max) tov een U6+?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 19:33
@DT87 ligt ook aan je clients. Heb je al wifi 7 clients? En heb je dat nodig?
Indien nee, dan is een U6+ meer dan voldoende.

Gebruik ze zelf ook op de verdiepingen, met een U6 Pro in de woonkamer en een AC Lite in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
loyske schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:17:
@DT87 ligt ook aan je clients. Heb je al wifi 7 clients? En heb je dat nodig?
Indien nee, dan is een U6+ meer dan voldoende.

Gebruik ze zelf ook op de verdiepingen, met een U6 Pro in de woonkamer en een AC Lite in de garage.
Nee, ik heb geen wifi 7 clients. Maar ik zit hier ook aan future-proofing te denken natuurlijk. In principe zie ik echter alleen telefoons en misschien af en toe een laptop als mogelijke wifi 7 client in de toekomst, verder is zo'n beetje alles bedraad of low speed (domotica).

Voor mijn gevoel komt het neer op de vraag: hoe veel voordeel ga je hebben van wifi 7 als je bandbreedte alsnog beperkt is? Voor mijn gevoel heeft dit alleen zin als ik het dan in een keer goed doe: meerdere APs, snellere switch en router, kabels vervangen door cat7. Of zie ik hier nog andere voordelen van wifi 7 over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DT87 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:27:
Voor mijn gevoel heeft dit alleen zin als ik het dan in een keer goed doe: meerdere APs, snellere switch en router, kabels vervangen door cat7.
Cat7 is waarschijnlijk nergens voor nodig. Cat6 doet 10Gbit/s tot 55 meter (of meer). En Cat6a doet 10Gbit/s tot 100 meter (of meer). En als er al ethernet is dat sneller dan 10Gbit/s is zal dat ook wel weer op 6 en 6a werken. Vraag is alleen hoeveel meters je inlevert. En voor 10Gbit/s, zeker tussen switches, kun je sowieso al beter glasvezel gebruiken (of een DAC als ze bij elkaar zijn geplaatst)
Of zie ik hier nog andere voordelen van wifi 7 over het hoofd?
Wifi 7 gebruikt ook 6GHz (wifi 6E ook, maar is waarschijnlijk zeldzamer). En geeft daarmee mogelijk ook weer wat meer vrije ruimte (als in: minder overlap met buren, maar 5GHz heeft dat natuurlijk al veel minder dan 2,4GHz). Daarnaast meen ik dat je bij 6GHz ook geen DFS meer hebt, maar dat weet ik niet zeker. (Voornamelijk handig als je naast een vliegveld of weer-radar woont :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
Ok, thanks voor het advies! Ik vind het lastig om in te schatten hoe veel voordeel ik ga hebben van 6GHz maar het is wel het overwegen waard om voor de U7Pro te gaan dan, zeker als ik in de toekomst wellicht nog wil upgraden. Eens kijken of ik een goede deal kan vinden ergens! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Ik krijg wel het idee met zo'n lineup dat klanten buiten de eigen store om door de bomen het bos niet meer zien. Nu is dit ook weer niet voor de gemiddelde consument natuurlijk.

Flickr

• Frostb1te1992
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:29
Mede-Tweakers ik heb een vraag over mijn setup.

Ik heb nu beneden een Ubiquiti Amplifi HD router en op zolder een aparte ASUS router, beide met apart SSID wat niet ideaal is. Nu zit ik al een tijdje te kijken naar een future proof oplossing met 2 bedrade routers maar ik was er nog niet uit. Nu kwam ik de release tegen van de Dream Router 7 en Unifi Express 7.

Omdat ik op zolder ook 1x LAN nodig heb en geen POE, heb ik daar liever een router dan een AP, is deze setup mogelijk:
- Beneden de Dream Router 7
- Zolder de Unifi Express 7
- Beide werkend op hetzelfde SSID zodat de telefoon binnenshuis automatisch wisselt naar het beste signaal.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Frostb1te1992 Volgens mij krijg je dat niet voor elkaar zo.

Waarom boven niet gewoon een Flex Mini (2.5) en een U7 Pro?

• Frostb1te1992
Septillion schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:51:
@Frostb1te1992 Volgens mij krijg je dat niet voor elkaar zo.

Waarom boven niet gewoon een Flex Mini (2.5) en een U7 Pro?
Ik zat daar inderdaad ook over te twijfelen, dan de U7 Pro-Wall. Daarmee kan ik wel bedraad hetzelfde SSID gebruiken? Dan zou ik alleen op zolder een POE-injector moeten aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Of je koopt een POE switch; https://eu.store.ui.com/e...%3Dtrue&sort=lowest-price

Is iets duurder, heb je gelijk POE+ output. Mocht je in de toekomst meer via POE willen aansluiten.

• Frostb1te1992
Source90 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:08:
Of je koopt een POE switch; https://eu.store.ui.com/e...%3Dtrue&sort=lowest-price

Is iets duurder, heb je gelijk POE+ output. Mocht je in de toekomst meer via POE willen aansluiten.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
nieuws: Ubiquiti brengt U7 Lite- en In-Wall-accesspoints met Wi-Fi 7 uit, zon...

Lekkere naamgeving weer, wordt het niet overzichtelijker op. U7 zonder 6GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drbootygrabber
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 15:01
Ik zoek een ....?
Een werkende opstellingen met onderstaande hardware.
Boeltje is reeds betaald en onderweg maar de installateur is gisterenavond overleden dus daarom ben ik aangeschreven.

Wat is je budget?
Max 100euro bijkomend.

Heb je bepaalde voorkeuren? Volgende hardware is gekocht:
4x Access Point U7 Lite
Switch Flex Mini 2.5G
Switch Ultra 60W
Cloud Gateway Ultra

Thuisnetwerk opstellen bij een kennis als redder in nood.

ISP > Cloud Gateway Ultra > Switch Ultra 60W > Switch Flex Mini 2.5G & 4x Access Point U7 Lite
Als ik de PoE berekening goed maak (4x13W max = 52W) zal de Switch Flex Mini 2.5G moeten worden aangesloten met (hopelijk) bijgeleverde usb-c lader.
ISP geeft max 500 Mbit/s, geen andere optie.

Cloud gateway achter de modem van ISP
Vanuit de Cloud gateway naar de Switch Ultra 60W
Vanuit de Switch Ultra 60W (7x PoE) naar:
* de 4 AP's (52W max, 13W max per AP)
* Switch Flex Mini 2.5G (gewone besteld maar 2.5 geleverd)
* 2 poortjes over nog naar non-PoE/managed switches te gaan

Bovenstaande opstellingen optimaal of kan ik er iets beter mee? De motivatie van deze bestelling ontbreekt en wegens overlijden heb ik er het raden naar.
De betaler in kwestie heeft 21 UTP's die toekomen in zijn meterkast dus er zal toch nog een extra switch (no managed/PoE) van 8+ poortjes moeten bijkomen, daarom de 100euro extra.

Met dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Met de configuratie van de cloud gateway max beginnen via de wizard, terwijl die achter de ISP router zit. (Laptop even bedraad aansluiten op de max) Dubbel nat merk je helemaal niks van.
Doorloop die wizard, dan heb je 1 netwerk (begin dan niet aan meerdere vlans, keep it simpel) en dan de rest aansluiten, stuk voor stuk, adopten, en als dat allemaal gebeurt is het spul in het huis op de juiste lokatie installeren en klaar.

Zeker geen complexe dingen doen nu, als je ff ingevlogen wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 11-03-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 12:42
Domste Ubiquiti-aankoopvraag 'evvah', over de accesspoints (AP) van Ubiquiti. *)

- De AP's van Ubiquiti kunnen toch gewoon in AP-mode?
- Dus als AP station om een wired signaal van de router (dhcp'ed dus) draadloos te maken?
- Hebben ze een webinterface om in te stellen?
- Is de Ubiquiti controller verplicht om ze in te stellen? (Gaat om 2 AP's, router van ISP)
- Edit: En is het hele ding lokaal te gebruiken zonder enige cloud-onzin? Hoe dommer hoe beter.

*) FWIW: ik gebruik Mikrotik, dus 'niet helemaal dom', maar van Ubiquiti weet ik vrij weinig en ik wil een vriend adviseren. (ja ja) Oh ja, ik weet dat Mikrotik minder sterk is op wifi vlak. Provisioning via CAPSMAN is wel echt lekker.

[ Voor 7% gewijzigd door wernert op 15-03-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@wernert
Nee
Nee
Nee
Ja.

Maar de controller hoeft niet altijd te draaien. Je kunt het ook alleen starten om ze te adopten en in te stellen en daarna weer stoppen. Zo ook mijn eerste AP (icm met een EdgeRouter X) gedraaid. Enige waar ik even niet zeker van ben is om de controller zich nog bemoeit met het meshen van meerdere AP of niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@drbootygrabber Is de verbinding glas? En word er geen viop of IPTV via het modem gebruikt? Dan gewoon de gateway direct op het ONT prikken en lekker het modem van de ISP in de doos stoppen. Indien je wel IPTV en/of viop gebruikt is het wel wat complexer zonder modem. Maar dan wel kijken of het modem verder in bridge kan. Of last resort als dat niet kan, DMZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 12:42
Septillion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:41:
@wernert
(Samenvatting: een Ubiquiti kan niet stand-alone even in AP station gezet worden.
Okee, ik weet dus echt te weinig van Ubiquiti Quod erat demonstrandum. Het is ook niet de bedoeling om hier 1-op-1 gebruikersondersteuning te geven, maar nog één vraag:

Als je de controller wel koopt, kun je dan wel het accesspoint instellen? Kortom: is de controller gewoon 'min of meer verplicht' (het Apple model) als je Ubiquiti spul wil gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@wernert Hoe je niet te kopen. Het is vrij beschikbaar als software pakket voor Windows, Mac en Linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:42
Welke access points kan ik nu het beste nemen voor mijn netwerk?

U7 Lite (€114)
U6+ (€114)
U6 Pro (€168)
U7 Pro (€198)

Wat extra info:
- Huis van 160 m2 (3 verdiepingen)
- Gezin van 5
- Alle AP's per verdieping worden bekabeld met CAT6
- 2x beveiligingscamera + videodeurbel via POE

Geplande setup
  • Cloud Gateway Ultra
  • USW-Pro-Max-16-PoE
  • 3x AP (elke verdieping 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Nu online
replica17 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:29:

U7 Lite (€114)
U6+ (€114)
U6 Pro (€168)
U7 Pro (€198)

Wat extra info:
- Gezin van 5

Geplande setup
  • Cloud Gateway Ultra
  • USW-Pro-Max-16-PoE
U7 Lite is een goede keus lijkt me
Waarom geen UCG Fiber ipv Ultra? Icm met je switch net wat meer future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
replica17 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:29:

U7 Lite (€114)
U6+ (€114)
U6 Pro (€168)
U7 Pro (€198)

Wat extra info:
- Gezin van 5

Geplande setup
  • Cloud Gateway Ultra
  • USW-Pro-Max-16-PoE
Waarom overweeg je een U6 model als er ook U7 modellen zijn? Enige reden die ik mij zou kunnen bedenken is het energieverbruik. U7 Lite vs U7 Pro (of Pro XG) zou bij mijn weten voornamelijk neerkomen op of je 6GHz wifi wilt (kunnen) gebruiken. Maar dat is voornamelijk interessant als je of in dezelfde ruimte als het AP zit (dus geen muren, 5GHz werkt al slechter door muren dan 2,4GHz, en 6GHz zal nog net iets slechter zijn), en je evt (veel) verstoring op de 5GHz band(en) hebt van buren (wat al onwaarschijnlijker is, juist doordat het slechter door muren gaat dan 2,4GHz). Dat is in ieder geval het grootste verschil tussen de U7 Lite en U7 Pro, ondersteuning voor 6GHz. Uiteraard moet je dan wel ook (op termijn) de 6GHz clients hebben. Note: de U6 modellen doen sowieso geen 6GHz, alhoewel er wel 1 of 2 modellen zijn? Maar die ondersteunen dan ook wifi 6e (waarbij 6GHz wel verplicht is, bij wifi 7 is 6GHz niet verplicht), en dat zijn volgens mij "enterprise" modellen, die vast duurder zijn dan de U7 Pro / U7 Pro XG die ook 6GHz hebben maar de "enterprise" features ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:42
Cloud_VII schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:34:
[...]

U7 Lite is een goede keus lijkt me
Waarom geen UCG Fiber ipv Ultra? Icm met je switch net wat meer future proof.
Ik neig ook naar de U7 lite, prijs is ook interessant.

De fiber is 3x zo duur, en ik heb niet de internetverbinding om hier gebruik van te maken (maar 1 gbps down / 40 mbps up) via coax... (BE)

De switch is ook aan de dure kant, gezien het beperkte POE budget van de goedkopere modellen en ik het liefste alles via 1 switch doe (met nog wat ruimte voor upgrades)
RobertMe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Waarom overweeg je een U6 model als er ook U7 modellen zijn? Enige reden die ik mij zou kunnen bedenken is het energieverbruik. U7 Lite vs U7 Pro (of Pro XG) zou bij mijn weten voornamelijk neerkomen op of je 6GHz wifi wilt (kunnen) gebruiken. Maar dat is voornamelijk interessant als je of in dezelfde ruimte als het AP zit (dus geen muren, 5GHz werkt al slechter door muren dan 2,4GHz, en 6GHz zal nog net iets slechter zijn), en je evt (veel) verstoring op de 5GHz band(en) hebt van buren (wat al onwaarschijnlijker is, juist doordat het slechter door muren gaat dan 2,4GHz). Dat is in ieder geval het grootste verschil tussen de U7 Lite en U7 Pro, ondersteuning voor 6GHz. Uiteraard moet je dan wel ook (op termijn) de 6GHz clients hebben. Note: de U6 modellen doen sowieso geen 6GHz, alhoewel er wel 1 of 2 modellen zijn? Maar die ondersteunen dan ook wifi 6e (waarbij 6GHz wel verplicht is, bij wifi 7 is 6GHz niet verplicht), en dat zijn volgens mij "enterprise" modellen, die vast duurder zijn dan de U7 Pro / U7 Pro XG die ook 6GHz hebben maar de "enterprise" features ontbreken.
Langer op de markt.. minder energie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
replica17 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Langer op de markt.. minder energie...
Langer op de markt heeft ook een keerzijde. De AC en meeste U6 modellen zitten op dezelfde firmware versie/reeks (6.nog iets). De U7 modellen (en sommige U6) hebben een 7.x en 8.x firmware reeks. Het lijkt dus er op dat er intussen al langzaam een eind aan de U6 support begint te komen. In vergelijking: mijn AC modellen die ik januari 2017 heb gekocht zitten dus op diezelfde firmware versie. En daar vind ik "lijkt ten einde te komen" geen probleem. 8 jaar prima dienst geleverd. Maar als je nu een U6 koopt zou ik geen 8 jaar support meer verwachten. Of in ieder geval niet nieuwe features en al, security en (kritieke) bugfixes wellicht wel nog zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik zoek een
Vervanger voor het ODIDO modem (heb glasvezel met modem/router T56 van Zyxel)
Daarnaast 2 of 3 acces points, heb nu 2 (witte) KPN superwifi punten staan die niet lekker communiceren met het ODIDO modem wat betreft beheer.
Het liefst met WiFi 6 want dat is wat ik nu ook met de zyxel heb ook al heb ik dat niet met de KPN punten.

Wat is je budget?
Zo min mogelijk dus 2e hands zoektocht is gewoon een optie ;)

Ben bekend met de UDM (deze heb ik bij mijn schoonvader geplaatst icm Ziggo) echter is deze WiFi 5
Nu kan ik de UDR nemen die wel WiFi 6 heeft maar verder een stuk minder krachtig volgens mij, ik weet niet of een UDM Pro een goede optie is of dat dit overkill wordt. Nu moet er ook gebruik gemaakt worden van POE want heb 2 loze leidingen in plafond (begane grond en overloop 1e verdieping) om deze punten op te hangen maar geen stroompunten in de buurt.

Thuisgebruik, maar wel met TV (dus VLAN300 voor ODIDO kunnen specificeren) en regelamtig thuiswerken met 2 personen en veel Teams evenals een NAS met meerdere docker instanties van buitenaf benaderbaar etc, etc. Geen hele bijzondere dingen maar het moet wel wat data aan kunnen, heb een 1GB Glasvezel verbinding van ODIDO.

Zat zelf te kijken naar de UDM of PRO versie maar de reguliere heeft geen wifi6 en de pro lijkt mij wat overkill (moet ik ook weer anders gaan inbouwen in meterkast.
Acces points zie ik sowieso door de bomen het bos nooit welke varianten ik nodig heb. Het liefst de schotels met WiFi 6 maar ook hier weer AP/LR etc. raak ik altijd het spoor bijster.

Hopelijk een zetje in de goede richting qua soort apparatuur mogelijk iets totaal anders dan de UDM of UDR.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rubman is een router met wifi-functionaliteit een vereiste? Want je wilt je eigen router met daarnaast access points, maar komt vervolgens zelf met wifi-routers als suggesties.

Een compacte cloud gateway en daarnaast access points voor je wifi is vaak een mooiere combinatie. De hoek/kast waar je router komt is vaak niet de meest optimale plek voor wifi.

Wifi 6 lijkt me verder wel een erg minimale eis. Nu een geheel nieuwe setup kopen zonder 6GHhz (dus wifi 6e of 7) lijkt me zonde. Maar in een omgeving met weinig/geen andere buren mis je die relatief vrije 6Ghz wel minder dan als je in een appartement met veel buren woont.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Gizz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:22:
@Rubman is een router met wifi-functionaliteit een vereiste? Want je wilt je eigen router met daarnaast access points, maar komt vervolgens zelf met wifi-routers als suggesties.

Een compacte cloud gateway en daarnaast access points voor je wifi is vaak een mooiere combinatie. De hoek/kast waar je router komt is vaak niet de meest optimale plek voor wifi.

Wifi 6 lijkt me verder wel een erg minimale eis. Nu een geheel nieuwe setup kopen zonder 6GHhz (dus wifi 6e of 7) lijkt me zonde. Maar in een omgeving met weinig/geen andere buren mis je die relatief vrije 6Ghz wel minder dan als je in een appartement met veel buren woont.
Dat is een goede, was even uitgegaan van 1 op 1 vervanging van router met wifi functionaliteit, maar zeker gezien de acces points in de woonkamer en op de overloop komen (eventueel nog 1 extra op zolder) is dat natuurlijk niet nodig, maar ben niet dermate bekend met de line-up van Ubiquiti om daar een andere optie voor te verzinnen.

Het moet namelijk wel de VLAN kunnen specificeren voor TV (via Android app op Chromecast) is een ODIDO vereiste en verder de reguliere functionaliteiten zoals port forwarding etc.
Ben dus niet alleen maar op zoek naar een Switch oplossing als vervanger maar WiFi op de modem/router is niet direct een vereiste.

Sowieso als het voor niet teveel meerprijs 6e of 7 kan doen we dat natuurlijk.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 07:48
Misschien een wat stomme vraag, maar hier zitten wel de Ubiquiti kenners.

Ik ben bezig om mijn netwerk te vervangen ter voorbereiding van de Glasvezel die volgende week geactiveerd wordt en ik eindelijk van Ziggo af ben.

Ik heb mijn oude Google wifi pucks vervangen voor een TP link Deco X10 setje die bedraad aangesloten wordt.
Nu ben ik dus op zoek naar een router en kan ik via een kennis een EdgeRouter 6P overnemen.

Opzich zit het er prima uit kwa specs, alleen de leeftijd is een dingetje. Ik kan er weinig recente informatie over vinden en twijfel of dit een juiste keuze is of dat ik beter een nieuwere router vanuit Ubiquiti kan nemen.

Wat is jullie advies? Voor een paar tientjes die 6P nemen omdat die nog wel een paar jaar mee kan? Of is dit een security risk waiting to happen en is er een beter advies?

De router heeft dus geen wifi nodig, en of ik de SFP ga gebruiken weet ik nog niet. Ik neig er wel naar maar dat is geen harde vereiste vanuit mij.

Ik zie wel dat OS3.0 in EA is voor deze router dus dat zou een mooie upgrade zijn

[ Voor 4% gewijzigd door thetakman op 27-03-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
*knip* dit hoort in V&A thuis

[ Voor 91% gewijzigd door br00ky op 27-03-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

thetakman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:50:
Nu ben ik dus op zoek naar een router en kan ik via een kennis een EdgeRouter 6P overnemen.
Dat is eigenlijk een separate tak van Ubiquiti Unifi. Zelf zou ik die niet nemen, sluit niet aan bij Unifi eco system en is nogal ondermaats qua specs en vraag mij af of die wel 1Gbit PPPoE aankan als je bijv. KPN hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 27-03-2025 16:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliakin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:15
Beste tweakers, ik heb wil wifi accespoint apparaten van unify integreren. Welke raden jullie mij aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
@aliakin Hoe fancy wil je het hebben? Hoeveel wil je er aan uitgeven? Hoe groot is je huis, gezin, hoeveel apparaten heb je?

Zonder wat extra context is het moeilijk adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliakin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:15
@robertwebbe
Hoeveel wil je er aan uitgeven?
Maakt niet uit moet stabiel en snel zijn

Hoe groot is je huis:
Eengezinswoning met 1 verdiepingen

, gezin:
4 personen

, hoeveel apparaten heb je? 40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
Als je het maximale wilt kunnen behalen, en budget is minder belangrijk, dan kun je ook de E7 access points overwegen.

[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 06-04-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:03

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

@aliakin Ik heb je wifi vragen in dit topic geplaatst. Hier kan je beter advies krijgen voor Unifi apparatuur dan in het KPN Eigen router topic :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:50

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik zoek een
Voor onze nieuwe woning (3 verdiepingen 150 m2 goed geïsoleerde woning), waar nu nog KPN DSL word geleverd, en we binnenkort overgaan op glasvezel ben ik op zoek naar een vervanger voor de Experiabox in combinatie met de 3 KPN Superwifi punten. Simpelweg omdat ik niet kapot ben van deze hardware en wat betere apparatuur in eigen beheer wil hebben. TV zal bij ons ook via KPN lopen dus hier moet het wel compatible mee zijn.

Wat is je budget?
Is variabel het is voor particulier gebruik en behoeft dus geen zwaar zakelijk netwerk te zijn. Dus kan via MP of nieuw aangeschaft gaan worden.

Ik heb mij een klein beetje ingelezen op de UDM SE en de Cloud Gateway maar ben verder nog niet heel bekend met unify. Installeren en hoe in te stellen "google is youre best friend" dus als voormalig IT-er kom ik daar wel uit.

De woning bestaan uit 3 woonlagen waar op iedere netwerkaansluitingen in de muur zitten verwerkt. Ik zou ben dus ook op zoek naar AP,s die niet perse aan het plafond hoeven te hangen om toch een goed wifi signaal te verspreiden. PoE zou hierbij wel een voorkeur hebben zodat je geen stopcontact hoeft te gebruiken

Thuisgebruik, met goede wifi dekking op alle verdiepingen en TV

Ik zat zelf te denken aan de Cloud Gateway in combinatie met een switch die PoE ondersteunt (ben er allen nog over uit welke). Het liefst met 2,5Gb aansluitingen als voorbereiding op de toekomst.

AP's ben ik dus nog niet over uit welke hier goed genoeg voor zijn

Advies in de goede richting qua soort apparatuur mogelijk iets totaal anders dan de UDM of Cloud Gateway.

[ Voor 8% gewijzigd door jdwrist op 09-04-2025 13:48 ]

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-05 19:09
Als wifi7 geen requirement is, is de U6 Mesh erg fijn. Ziet er uiterlijk erg mooi uit, is onopvallend en is PoE. Mocht er een U7 versie aankomen ga ik de mijne upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Die is voor buiten, waarom zou je dat binnen ophangen? Ding is 200 euro vanwege de IP-rating en niet noemenswaardig beter dan een U7Lite of U6+ die de helft kost.

Er is trouwens al een U7, echter zijn ze over op vierkant:
https://eu.store.ui.com/eu/en?category=wifi-outdoor

@jdwrist, ik zou inderdaad een Cloud Gateway nemen (de MAX als je perse 2,5Gbs wilt). Daarbij een USW-Ultra, deze kan je later uitbreiden met een voedingsblok, als je meer POE apparaten wilt aansturen. De standaard versie kan 42W, dat zijn iets van 4 AP en een camera.

Als AP zou je beneden de U7Pro kunnen nemen met op de verdiepingen een U7-Lite of de U7-Walll, omdat je aangeeft ze niet aan de muur te willen.

Wij hebben (nieuwbouw, 2021) op elke verdieping 1 accespoint (de U6Lite op 2VD en de U6Pro op 1VD, vanwege upgrade BG) en prima bereik.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 09-04-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Source90 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:53:

@jdwrist, ik zou inderdaad een Cloud Gateway nemen (de MAX als je perse 2,5Gbs wilt, met SFP optie). Daarbij een USW-Ultra, deze kan je later uitbreiden met een voedingsblok, als je meer POE apparaten wilt aansturen. De standaard versie kan 42W, dat zijn iets van 4 AP en een camera.

omdat je aangeeft ze niet aan de muur te willen.

Wij hebben (nieuwbouw, 2021) op elke verdieping 1 accespoint (de U6Lite op 2VD en de U6Pro op 1VD, vanwege upgrade BG) en prima bereik.
Voor de Max zou ik dan nog een sfp module moeten bestellen (gok ik) of direct aansluiten op de ONT van KPN (is dat zo goed gezegd?!?) Even de prijs daargelaten waarom dan niet voor de Fiber gaan?

De USW Ultra heeft dan weer alleen 1Gb poorten (misschien ook wel voldoende voor nu)

De AP's aan/op de muur plaatsen is geen probleem ik wil ze alleen niet aan mijn plafond (daar is geen netwerk kabel aangelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ik verwarde de MAX met de Fiber. De MAX Heeft een 2,5gb WAN en geen SFP.
De KPN kan je gewoon op de WAN poort (ook 2,5Gb) aansluiten.

Ik zou kijken naar:
- Flex 2.5G PoE (8x 2,5Gb POE++)
- Cloud Gateway Max (4x 2,5Gb en stuk hogere IDS/IPS Throughput dan de Ultra, als je richting 2,5gb wilt)
[Als je nu geen camera's neemt, kan je ook de storage achterwege laten en later nog toevoegen, scheelt 100€].
- Bovengenoemde acces points.

Voor de Fiber:
Bij een model met SFP zou je deze kunnen gebruiken voor directe verbinding met bijvoorbeeld deze USW-Flex 2.5Gb, via een DAC.

Je zou ook een SFP > RJ45 adapter kunnen kopen, ik heb hem ook nog liggen (eveneens KPN), echter worden die behoorlijk warm. Wij hebben een 1Gb glasvezel abonnement van KPN en hem daarom er weer uit gehaald. Warmteproductie was behoorlijk van die adapter, zo warm dat je hem niet eens kon vastpakken (in een UDMP).
<--- Maar dat is allemaal niet nodig als je een gateway hebt met 2,5gb WAN.

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 09-04-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Source90 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:36:
Ik verwarde de MAX met de Fiber. De MAX Heeft een 2,5gb WAN en geen SFP.
De KPN kan je gewoon op de WAN poort (ook 2,5Gb) aansluiten.

Ik zou kijken naar:
- Flex 2.5G PoE (8x 2,5Gb POE++)
- Cloud Gateway Max (4x 2,5Gb en stuk hogere IDS/IPS Throughput dan de Ultra, als je richting 2,5gb wilt)
[Als je nu geen camera's neemt, kan je ook de storage achterwege laten en later nog toevoegen, scheelt 100€].
- Bovengenoemde acces points.

Voor de Fiber:
Bij een model met SFP zou je deze kunnen gebruiken voor directe verbinding met bijvoorbeeld deze USW-Flex 2.5Gb, via een DAC.

Je zou ook een SFP > RJ45 adapter kunnen kopen, ik heb hem ook nog liggen (eveneens KPN), echter worden die behoorlijk warm. Wij hebben een 1Gb glasvezel abonnement van KPN en hem daarom er weer uit gehaald. Warmteproductie was behoorlijk van die adapter, zo warm dat je hem niet eens kon vastpakken (in een UDMP).
<--- Maar dat is allemaal niet nodig als je een gateway hebt met 2,5gb WAN.
Dan zou ik idd voor de Max gaan en de ONT op de wan aansluiten dmv UTP. In combinatie met de USW Ultra.

Gekke vraag misschien
Bestaan er ook dubbele RJ45 connectoren.... Dus die je in de netwerkaansluiting steekt en het andere einde in de Wall Unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik kan het niet vinden, dus wellicht bestaat het niet.
Ik zoek iets als een flex mini, maar dan met POE pass through.
Ik heb een UX express als gateway, daaracter een Unify Switch Lite POE die achter mijn TV meubel een U6 voedt, werkt prima.
Nu leek het me leuk om alle apparatuur in de TV hoek ook bedraad aan te sluiten, echter kan ik geen Unifi Ubuiquity switch vinden met POE pass through zodat ik zowel de switch als U6 AP schotel vanuit de meterkast kan voeden.
Gebruik ik de verkeerde zoektermen of bestaat het niet? Anders dan Omada hebben de Unifi schotels helaas geen tweede UTP poort hiervoor.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Je kan naar de Flex of Ultra kijken
POE++ in en PoE+ out.

Moet je wel een POE++ switch in de meterkast hebben, of alsnog een POE++ adapter eraan hangen.

Wil je perse voeden met POE? Als de switch bij de tv komt, zal er ongetwijfeld stroom voorhanden zijn. Waarom niet een simpele Ultra of Lite met aparte voeding?

Hier alle utility switches met POE:
https://eu.store.ui.com/e...%3Dtrue&sort=lowest-price

Met de Lite of Ultra heb je 7 poorten voor je andere apparatuur, met 42Watt heb je voldoende ruimte voor 4 access points.

[ Voor 62% gewijzigd door Source90 op 15-04-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ultra zonder losse voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Source90 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:09:
Je kan naar de Flex kijken
https://store.ui.com/us/e...utility/products/usw-flex

POE++ in en 4x PoE+ out
Wil je perse voeden met POE? Als de switch bij de tv komt, zal er ongetwijfeld stroom voorhanden zijn. Waarom niet een simpele Ultra of Lite met aparte voeding?
Netter, ik heb geen POE switches om overal alsnog powerblokjes tussen te wrotten :P
Hier alle utility switches met POE:
https://eu.store.ui.com/e...%3Dtrue&sort=lowest-price
Dank. Het ging dus puur om de pass through, een flex 5 heb ik ook nog wel liggen maar tsja, dan moet ik de schotel weer apart voeden en dat vindt ik stom terwijl die switch dan wel weer te voeden is via POE. De naamgeving van Unifi is echt ruk.

Maar dank, ik ga er eens over nadenken of het echt nodig is, maar het bestaat dus wel, waarvoor nogmaals dank.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
franssie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:18:
[...]

Netter, ik heb geen POE switches om overal alsnog powerblokjes tussen te wrotten :P

[...]

Dank. Het ging dus puur om de pass through, een flex 5 heb ik ook nog wel liggen maar tsja, dan moet ik de schotel weer apart voeden en dat vindt ik stom terwijl die switch dan wel weer te voeden is via POE. De naamgeving van Unifi is echt ruk.

Maar dank, ik ga er eens over nadenken of het echt nodig is, maar het bestaat dus wel, waarvoor nogmaals dank.
zie de edit.
Heb je een Flex mini liggen? Als je de Flex hebt liggen (zoals gelinkt in vorige bericht, zonder toevoeging), kan je die gewoon gebruiken als je POE++ door de kabel kan sturen.

Ik heb hier ook twee FLEX hangen. Eén op zolder met de deurbel en AP via POE en de warmtepomp op standaard ethernet.

In de garage hangt een Flex met daarop twee camera’s, ook gevoed door POE passthrough.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Source90 ga ik eens kijken wat ie aankan, genoeg POE debiet op de switch voor alles.

edit: is een flex mini, dus geen POE pass through. Die andere Flex zou een optie kunnen zijn. Eens een nachtje over dromen.

[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 15-04-2025 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:45
Even een (toch niet zo) korte sense-check…

We hebben een rijhuis met 3 lagen (gelijkvloers + 2 verdiepingen), redelijk veel beton (gebouwd in 2014). We zijn met 4. Meterkast met Telenet router staat in de garage, vandaar ligt er bedraad (Cat6 als ik me niet vergis of toch alleszins gevraagd) netwerk naar alle kamers.

Momenteel gebruiken we de WiFi van de Telenet router + op de 2e verdieping staat een Asus RT- AC68U (zelfde SSID). Switches zijn van Netgear (1G). Op de eerste verdieping gebruikten we nog een oude Telenet Powerline (ooit gratis gekregen) omdat de verbinding op de 1e verdieping wel eens uitvalt. Maar dat geeft soms problemen met de verbinding in de keuken die daar net onder ligt en Telenet laat me nu niet echt toe om veel in te stellen.

Waar het kan, is alles bedraad aangesloten, dus heel veel wireless clients zijn er niet (reken tussen de 10 en de 20 in totaal). Dat zijn - zeker bij de kinderen - wel de grootverbruikers (streaming). Echt gegamed wordt er niet (kan nog komen, zoon is 13), als ik niet weg ben voor het werk, werk ik wel van thuis (maar denk niet dat dat de grote belasting is).

Ik wil de oplossing wat fatsoeneren, maar moet de kerk (WAF) in het midden houden. Probleem is ook dat niets hier stuk gaat (touch wood), zelfs mijn oude Dlink hub (>25 jaar) werkt nog :+) dus “waarom moet het vervangen worden” (maar ook: “het internet werkt weer niet”).

Waar ik aan denk:

1Netwerk switchesUbiquiti Flex 2.5G PoE€ 235,95€ 235,95
2AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Lite€ 105,27€ 210,54
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro, per stuk€ 192,-€ 192,-
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Max€ 266,20€ 266,20
Totaal€ 904,69

Gateway in de meterkast + Switch, U7Pro op het gelijkvloers, U7 Lite op elke verdieping.

Mijn vragen:
- heb ik hiermee voldoende (of teveel)?
- ik heb geen zin om hier veel tijd in te steken, ik heb geen ervaring met Unifi/Ubiquiti, kan dit een beetje set & forget (ik ben ook vaak weg voor het werk, en gegarandeerd gaat er dan iets mis)
- waar kan ik besparen? Ik kan denk ik met 1 lite (op 1 verdieping starten) en dan zien.
- mengen met Telenet/Asus is een slecht idee, juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 15:45
Hey Nokie,

Ik zou persoonlijk geen 7 Pro en 7 Lite mengen.
De pro heeft naast de 2,4 en 5ghz ook de 6ghz band. Ik zou dan alles in een keer op de pro zetten.

Ik weet niet hoe de indeling van je huis is. Maar waarschijnlijk kan je met 2 AP`s prima uit de voeten wanneer je ze goed kan plaatsen. Mijn advies in die zou dan ook zijn om in plaats van 2 u7 lite en 1 u7 pro 2 u7 pro`s te kopen. mocht je dan toch een probleem hebben dan kan je altijd nog een 3de kopen.

Persoonlijk zou ik zeker je wifi niet mengen. Laat alles vanuit 1 controller aansturen en de ervaring is het beste.
Verder zou ik persoonlijk mits je budget dit toelaat alles binnen 1 eco systeem laten werken. Het leuke van de unify omgeving is dat je vanaf 1 dashboard alles kan beheren en configureren (en eventueel op afstand wanneer je voor je werk niet thuis bent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Donnows schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:21:
Ik zou persoonlijk geen 7 Pro en 7 Lite mengen.
De pro heeft naast de 2,4 en 5ghz ook de 6ghz band. Ik zou dan alles in een keer op de pro zetten.
Ben ik het mee eens, heb een situatie gehad dat een telefoon telkens wisselde tussen 2.4GHz en 6GHz omdat de 2.4GHz een sterker signaal gaf maar verder weg was en de 6GHz dichterbij maar minder sterk (maar wel aanzienlijk sneller). Met bellen over WiFi was dat erg irritant.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2025 11:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 10:23
Heeft iemand de verbruikscijfers van een Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber? Ben ik erg benieuwd naar.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 17-04-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
GioStyle schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:36:
Heeft iemand de verbruikscijfers van een Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber gemeten? Ben ik erg benieuwd naar.
Ik meet alleen het totale verbruik van mijn meterkast, en die is met 30W gedaald nadat ik de DM SE vervangen heb door de UCG Fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Grootste deel daarvan zal de harddisk zijn, die waarschijnlijk in de DMPse zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:33:
Grootste deel daarvan zal de harddisk zijn, die waarschijnlijk in de DMPse zat.
Ook een draaiende HDD gebruikt bij mijn weten geen 10W (in het zuinige server topic komen cijfers van 4 tot 8W langs). Dus een besparing van 30W kan maximaal voor ~1/3e de HDD zijn.

Ik heb een volledig systeem (zelfbouw NAS) draaien met 3x 3,5" HDD en het verbruik daarvan is ~34W. Dus nouja, you'll do the math. Vooral in combinatie met dat ik het een paar weken terug even had draaien zonder HDDs en het verbruik toen nog steeds ~12W leek te zijn, wat ik nogal hoog vond. En dan blijft dus ~22W voor 3 HDDs over = ~7W per HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 10:23
Ik heb hier sinds november de Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max met een WD SN550 1TB nvme ssd en het verbruik schommelt een beetje, maar is ongeveer rond de 8W. ONT van KPN (zit bij Odido) verbruikt 4,4W. Vraag me af of de Fiber icm met een Zaram SFP+ module winst gaat opleveren, maar ik vermoed stiekem van niet.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste