Ik ben (ongeveer) 2 maanden aan het oriënteren/bekijken/inlezen wat ik precies nodig zou hebben als ik mijn huidige netwerkoplossing wil omgooien naar een Unifi netwerk.
Ik wil hiermee meer inzicht willen gaan krijgen wat mijn apparatuur in huis precies doet, en ons kind op gezette tijden wel/geen internet geven en (zie ook hieronder) minder 'gedoe' als ik (weer) van provider overstap.
Het budget hiervoor heb ik op dit moment rond de 700 euro geschat.
(excuus alvast voor de lap tekst

).
Ik zoek een ....?
Een Cloud Gateway met gekoppelde AP's om mijn (huur)woning te voorzien van een wifi netwerk zonder apparatuur van de provider. Ik wil hiermee een poging wagen om (meer) onafhankelijk te worden van apparatuur van providers zodat ik makkelijker kan overstappen, en niet jaarlijks het netwerk opnieuw moet instellen voor mijn netwerk.
De AP's moeten in een mesh-configuratie het WiFi netwerk kunnen faciliteren.
Huidige opzet
Op dit moment zit er een Draytek van de internetprovider aangesloten met een losse tp-link deco set in mesh configuratie (in de meterkast via netwerkkabel, verder in huis via mesh).
Heb je bepaalde voorkeuren?
Als modem/router de Cloud Gateway Max of Fiber, daarnaast verwacht ik dat ik 2-4 AP's nodig heb zodat de wifi-dekking voldoende is in het hele huis (en achterin ons tuintje waar we meer van de zon kunnen genieten).
Als ik de AP's vergelijk bij Unifi, zou (mijn inziens) het waarschijnlijk gaan om een U6 in de meterkast en extenders verder in huis. In het huurhuis is geen netwerk bekabeling aanwezig, waardoor er enkel in de meterkast gebruik gemaakt kan worden van PoE. In de rest van het huis zal er een PoE adapter (AC to PoE oid) moeten komen om de APs van stroom te voorzien.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Verwachting dat ik vanaf scratch DHCP kan gaan opbouwen, statische ip-adressen binnen het netwerk kan toewijzen aan mijn interne apparaten, een VPN oplossing voor mijn mobiele apparatuur en mogelijkheid om verkeer te monitoren.
Extra antwoorden op vragen die ik nog vond in het topic:
Hoe snel is je internet aansluiting op dit moment (up en down)?
500/500
Wil je deze snelheid nog gaan verhogen binnen nu en 5 jaar?
Zou weer kunnen, vorige maand overgestapt ivm goede deal en geen goed verlengingsaanbod van de huidige provider.
Hoe snel wil je je interne netwerk hebben?
Minimaal 1Gbit, meer is beter.
Wil je je netwerk kunnen splitsen in verschillende VLANs?
Voor nu niet - ik verwacht wel dat ik vlans ga gebruiken in de toekomst
Wil je cameras in de toekomst?
Misschien. Videodeurbel is officeus niet toegestaan bij de woningbouw, maar ik zie in de wijk genoeg huurhuizen met een videodeurbel.
Hoe groot is je huis op de beneden/bovenverdieping?
Zie plattegrond.
Waar zijn je buiten muren van gemaakt?
Ik denk/vermoed steen/beton 
En je binnen muren?
Beton, tussen (slaap)kamers gips/hout
Heb je een tuin? Wil je daar ook WiFi?
Ondanks een kleine tuin is het fijn om hier ook WiFi in te krijgen. Op dit moment staat er 1 van de AP's bij het raam.
Heb je "slimme apparaten" die op internet moeten kunnen?
Ja.
Heb je nu problemen met je WiFi dekking?
Enkel op zolder is een dood punt wat betreft WiFi - hier is namelijk geen AP aanwezig. De zolder wordt niet continue gewerkt - partner heeft haar werkplekje daar. Het zou fijn zijn als hier meer dekking komt.
Hoeveel vaste netwerk aansluitingen heb je nu?
Er zijn geen netwerk aansluitingen aanwezig in huis. Het staat op mijn "nice to have" lijstje om dit aan te (laten) leggen.
Ik heb onderstaande lijstje alvast zelf bedacht wat ik nodig zou hebben - als ik het goed begrepen heb (vanuit de tech specs van Ubiquiti), zou de gateway ook een PoE poort hebben, waardoor de Pro hierop aangesloten kan worden in de meterkast.
Jullie input zou fijn zijn obv bovenstaande verhaal

.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen