Hallo, ik wil mijn beide Asus RT-AX88U in een mesh opstelling gaan vervangen. Alles is vast bekabeld waar dit kan in de woning. Ik wil goede wifi dekking met gescheiden 2.4 en 5G ssid's / namen, want die wil ik overzetten naar de nieuwe oplossing door de wifi namen over te nemen. De asus hangt mij iets te vaak en de firmware (Merlin wrt is ook niet meer actueel bijgewerkt). de Asus in de hal en de Asus in de woonkamer draaien in een mesh opstelling, maar op een ruimte van 10x8m is 2x een mesh router/ wifi accespoint beetje overkill. Dus een accesspoint is wel nodig in de woonkamer, maar voornamelijk voor de robot maaier in de tuin van wifi te voorzien...
Ik zoek een ....?
Geheel nieuwe oplossing waarbij de bestaande domme niet managed switches kunnen blijven bestaan (op 3e verdieping), of vervangen door iets heel goedkoops van Ubiquiti. Hangt wat apparatuur aan wat voornamelijk vast bekabeld is. De asus bij de tv op de begane grond moet ik wel 6 ethernet poorten kunnen aansluiten, dus een switch zou genoeg zijn met minimaal 2 PoE poorten? En waar ik injectors kan vervangen door PoE poorten heeft dat de voorkeur.
Mijn internet is glasvezel van Delta via een standaard modem (witte melkpak kastje). Verder hangen de domme niet managed switches op de 2e verdieping en bij de tv via vaste kabels aan de router in de hal.
Wat is je budget?
max 500-750 euro?
Heb je bepaalde voorkeuren?
Ik wil 2 aparte 2.4 en 5G namen, want dat is nu ook zo en anders moet ik allerlei apparatuur gaan bijwerken..
Daarnaast wil ik wat spul wat nu PoE is (dueurbel en camera's) niet via injectors maar direct kunnen inprikken.Ook wil ik de DHCP reserveringen kunnen overnemen op basis van Mac/ip. Veel apparatuur is voorzien van een DHCP reservering.
Wat heb je zelf al bedacht?
De beide asus routers zijn nu via een vaste kabel als mesh opgebouwd. in de hal aan het Delta glasmodem en in de woonkamer waar bij de tv diverse componenten ook vast bekabeld zijn aangesloten. In de woonkamer hoeft een switch alles voorzien, de woning is 10mx8m en dan zou 1 wifi AP in de hal alles moeten kunnen voorzien van wifi, als die sterk genoeg is om ook de tuin te bereiken.
Ik draai een aantal virtuele machines op de Mac mini, dus eventuele controller software ofzo kan daar draaien (aanname), dat is een intel Mac mini met 64GB ram waar nog genoeg ruimte is, daar draait ook home assistent etc. Ook vast bekabeld. Waar een ethernet stekker in kan gebruik ik dat.
VPN: ik draai nu openVPN op de asus, en dat moet gewoon werken zonder veel gedoe, dit mag ook wat anders zijn nieuwere VPN server of zo, als maar werkt op iPhone en MacBook.
Security, uiteraard een goede firewall, Skynet op de asus block ik best veel mee.
Wat wil / verwacht je van ons?
Advies wat slim is om wel of niet te doen, ik ga altijd graag voor goed en degelijk. Een lijstje met spullen zou geweldig zijn, dan kan ik gaan zoeken waar te koop etc.
Ik denk zelf aan de dream machine 7? Maar geen idee of dat slim is, op termijn wil ik ook kunnen switchen naar Odido en dan een QSFP kunnen inprikken ipv losse modem. De route die Delta en Odido opgaan met Nokia en Zyxel modems zie ik niet naar uit, dan wil ik gewoon zelf kunnen regelen. En Wifi7 is leuk maar niet perse nodig, meer dat ik voorbereid ben op de toekomst.
Wie kan meedenken en adviseren? Het duizelt een beetje aan mogelijkheden als ik op de website kijk...
update, heb wat zitten klikken, en er komt dit advies uit. Is dit overkill of gewoon goed?
[
Voor 5% gewijzigd door
peterpijpelink op 19-10-2025 13:34
]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com