Dan zit je iig in het juiste topicAnnuk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:54:
Okee mensen, ik ben ook even opzoek naar een stukje aankoopadvies
Nog plannen om de snelheid te gaan verhogen? En dan meer of minder dan 1Gbps?Huidige situatie is 100mbit glasvezel van KPN via een Fritzbox 7590 van de provider, en doet puur en alleen de routering.
Ben je voor binnen eigenlijk nog wel tevreden over je dekking en snelheden intern?Daarachter hangt een US24 Gen1 switch voor de verdeling en momenteel nog 2x een AP AC Pro gevoed door een paar POE injectors, dit was tot voor kort voldoende voor een goed signaal in en rondom het huis, maar gezien ik nieuwe kozijnen + glas heb geplaatst + rolluiken is het signaal nu buiten vrij marginaal, oftwel tijd voor een upgrade/wijziging.
De injectors die je nu al hebt .. wat voor een type zijn dat?Plan de campagne:
• Unifi Ultra 60w switch voor de POE voorziening, of mogelijk direct de 210W versie voor meer dan genoeg power.
Heb je nu al echt behoefte aan supersnelle WiFi 7 interne APs? Zeker gezien je huidige internet aansluiting zullen die niet heel veel betere ervaring geven verwacht ik nml.En dan nu de hamvraag, welke AP's, ik twijfel tussen 3x de U7 Lite of de U7 Pro, 2x binnen (boven en beneden verdieping) en 1x in de schuur waar het droog is, geen verwarming of echte isolatie daar, maar wel afdoende voor een AP.
Een AP voor buiten is wel handig idd .. zeker als je huis nu een redelijke kooi van Faraday geworden is.
Maar is een losse extra buiten AP dan niet gewoon handiger? Dus niet in de schuur maar ergens mooi centraal buiten met voldoende dekking rondom? Heb je al netwerk kabels naar buiten liggen?
Een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor zal je meer dan voldoende dekking buiten geven als die ergens strategisch opgehangen wordt (hoog, op een paal, lekker centraal in het dekkingsgebied)
Het is afhankelijk van hoeveel devices en netwerk verkeer je denkt te genereren .. maar dat valt wel mee zo te zien. Dus dan zou een Lite ook wel werken maar bedenk eerst eens of je huidige APs toch nog voldoende zijn voor binnen. Ze zijn nog steeds niet EoL dus zullen voorlopig wel lekker blijven werken.Mijn vraag eigenlijk is waarom wel of niet de Lite's of de Pro's, aangezien er wel een serieus prijsverschil in zit.
Niet heel veel verkeer dus ... Geen Chromecast devices of alternatieve voor TV streaming?Huidige mobiele devices: Oppo Find X9, Samsung Galaxy S24, Reolink wifi deurbel, Reolink indoor camera, een oudere Ipad en 2 laptops (wifi-adapters even onbekend, ondersteunen beide wel 5GHz), en af en toe wat andere/extra devices van o.a. bezoek.
Tevens nog enkele Shelly's en wat Bosch witgoed (Droger, vaatwasser en oven) die wifi connected zijn.
/f/image/WfltRiYNHskQs83ybkcEAr9H.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2QJbm10HCngdlLxkI9bBSYi6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PwbToOhZS2Ejs0lU1fMQUprQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PwKTeqxOhtX8MPx75Zbnhjnk.png?f=user_large)
/f/image/m9IS7NQzXFJwiYQ8lir5qpLp.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7so1ldiC2s5FXJHgY3qcQXnC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DpVJTPUcDxjRSZOkCCwKJeGT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Xjt736PeKjt4VdSP0FCcPouQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/epNFIPahY1zOfgLpOOg5ZJ50.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/P4bZswWZiP0Qpk7gjCHfhBFC.jpg?f=fotoalbum_tile)