• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:31
Lord_Dain schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:40:
Sowieso weet ik niet of ik bij het vervangen van een 8p door 16p switch bij 1Gbps porten wil blijven. 2,5Gbps is toch wat toekomstbestendiger. Heeft iemand hier al eens nagedacht over zijn lifecycle wat betreft de Ubiquiti switches? 3-5 jaar? Hoe zit het met (security) updates over het algemeen?
hier heb je de list van wat nog ondersteund wordt en updates krijgt .. en wat niet meer ondersteund wordt:
Ubiquiti's Vintage and Legacy Products
Op basis daarvan kan je een beeld vormen van hoe lang producten tot nu toe ondersteund zijn geweest. Mijn onderbuik zegt dat het best wel lang is :9

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-12 19:13
RigolleM schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:16:
[...]

En rond de 35W begint hij ook meldingen te maken, dat je PoE capacity bijna overschreden is. Ik zat net onder de 35W, maar als er een update is dan gaan de PoE's naar hun maximum capaciteit en dan kreeg ik deze vervelende meldingen.
Ah goed om te weten. Ik vind het maar opvallend, hoe weinig keuzes er in de switches zijn (in de lagere prijs categorieën) met voldoende poorten en dito PoE capaciteit.

Ik bedoel 3 ap’s en 2 cams is geen hele bijzondere setup toch?

[ Voor 5% gewijzigd door EvtK op 18-12-2025 16:36 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:32:
[...]

Ah goed om te weten. Ik vind het maar opvallend, hoe weinig keuzes er in de switches zijn (in de lagere prijs categorieën) met voldoende poorten en dito PoE capaciteit.
Had eerst naar de Flex 2.5G PoE gekeken met een 210W adapter heb je dan een budget van 196W, je hebt ook adapters van 60 of 90W. Ik zou deze naast de Lite PoE 16 toegevoegen, om in totaal 24 poorten te hebben, maar heb door de zure appel gebeten en de USW Pro Max 16 PoE genomen met 180W PoE budget, 4 x 2,5Gb switching en 10Gb up/down-link naar UDM Pro.

De Lite PoE 16 gaat naar de zoon, samen met nog wat U6 materiaal, hier wordt alles upgrade naar U7 met de tijd ;)

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In maart/april betrek ik mijn nieuwbouwwoning en ga ik ook alles m.b.t. mijn netwerkapparatuur vervangen. Ik kijk hoofdzakelijk naar Ubiquiti.

Omdat alle netwerkkabels in de meterkast uitkomen zal mijn apparatuur ook daar moeten komen te staan. Ik heb de meterkast opgemeten, deze is 32cm diep.

Stel dat ik voor 19" apparatuur wil gaan en ik wil deze in de meterkast aan de linker- of rechterwand ophangen middels een wandbeugel waardoor de apparaten verticaal komen te hangen, gaat dit dan passen? Ik heb de afmetingen van b.v. de Pro XG 10 PoE bekeken en deze is 28,5cm diep. Dan komt er nog een haakse stekker in aan de achterkant en aan de voorkant patch kabels. Kom ik dan boven de 32cm uit?

Past het niet dan ga ik b.v. voor de Pro XG 8 PoE maar heb ergens ook wel zin in enorme overkill met 19" apparaten ;)

Motor-forum.nl

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:20
Bananeman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:47:
In maart/april betrek ik mijn nieuwbouwwoning en ga ik ook alles m.b.t. mijn netwerkapparatuur vervangen. Ik kijk hoofdzakelijk naar Ubiquiti.

Omdat alle netwerkkabels in de meterkast uitkomen zal mijn apparatuur ook daar moeten komen te staan. Ik heb de meterkast opgemeten, deze is 32cm diep.

Stel dat ik voor 19" apparatuur wil gaan en ik wil deze in de meterkast aan de linker- of rechterwand ophangen middels een wandbeugel waardoor de apparaten verticaal komen te hangen, gaat dit dan passen? Ik heb de afmetingen van b.v. de Pro XG 10 PoE bekeken en deze is 28,5cm diep. Dan komt er nog een haakse stekker in aan de achterkant en aan de voorkant patch kabels. Kom ik dan boven de 32cm uit?

Past het niet dan ga ik b.v. voor de Pro XG 8 PoE maar heb ergens ook wel zin in enorme overkill met 19" apparaten ;)
Als je het verticaal gaat ophangen heb je toch niets van doen met de diepte van het apparaat?
Diepte wordt hoogte,

• Bananeman
  • Niet online
@Source90 Sorry voor de onduidelijkheid :) Verticaal op deze wijze bedoel ik (foto geleend van ergens op het forum):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl6zvIaIjGtcpdRlbVsAdLJeXOM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cjKeJNNdydqfOoPfnTZSJzYk.jpg?f=user_large

Motor-forum.nl

• Source90
@Bananeman ah, ik dacht dat je zoiets bedoelde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORttYpWNjScEkJrtvl38El4FvNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QJbm10HCngdlLxkI9bBSYi6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pvgp35k-9ys1vx_xbOn8a5kBYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwbToOhZS2Ejs0lU1fMQUprQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Stevige balk over de breedte, rack er aan en je hebt “slechts” 4,5cm per onderdeel in de diepte.
Zou waarschijnlijk nog onder je groepenkast, boven de watermeter passen.

Of je vergroot de meterkast als je daar de ruimte voor hebt, hebben wij ook gedaan in onze nieuwbouw woning.
Heb je een screenshot van de plattegrond waar je hal op staat?

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 18-12-2025 19:48 ]

• Bananeman
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:47:
@Bananeman ah, ik dacht dat je zoiets bedoelde:
[Afbeelding][Afbeelding]
Stevige balk over de breedte, rack er aan en je hebt “slechts” 4,5cm per onderdeel in de diepte.
Zou waarschijnlijk nog onder je groepenkast, boven de watermeter passen.
Is idd ook een optie. Wat bewerkelijker wellicht, hoopte dat "mijn" optie zou passen maar toen ik deze week kijkdag had bleek de meterkast slechts 32cm diep te zijn.
Of je vergroot de meterkast als je daar de ruimte voor hebt, hebben wij ook gedaan in onze nieuwbouw woning.
Heb je een screenshot van de plattegrond waar je hal op staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BONFB7fOH93BpDqdPT5ievhScDw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PwKTeqxOhtX8MPx75Zbnhjnk.png?f=user_large

Zit ruimte direct achter de meterkast, maar ik vermoed dat daar riolering of andere leidingen doorheen lopen?

Motor-forum.nl

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:42
Bananeman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:47:

Ik wilde ook 19” apparaten.. maar vanaf gestapt wegens zelfde formaat meterkast..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dit is nog WIP.. Boven t patchpaneel komen t.z.t. nog 2 zelfde USW pro xg 8 Poe’s of een passend 16 poorts iets.. en een blind paneel uiteraard 😅

[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 18-12-2025 20:20 ]

• Bananeman
  • Niet online
Frantic schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:17:
[...]

Ik wilde ook 19” apparaten.. maar vanaf gestapt wegens zelfde formaat meterkast..

***members only***

Dit is nog WIP.. Boven t patchpaneel komen t.z.t. nog 2 zelfde USW pro xg 8 Poe’s of een passend 16 poorts iets.. en een blind paneel uiteraard 😅
Ook nice, ik houd je WIP in de gaten :) Wat voor rack is dit?

Motor-forum.nl

• Source90
Bananeman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:56:
[...]

Is idd ook een optie. Wat bewerkelijker wellicht, hoopte dat "mijn" optie zou passen maar toen ik deze week kijkdag had bleek de meterkast slechts 32cm diep te zijn.

[...]

[Afbeelding]

Zit ruimte direct achter de meterkast, maar ik vermoed dat daar riolering of andere leidingen doorheen lopen?
Je hebt wel ruimte ervoor.
Sinds het nieuwbouw is, moet de stucadoor/renovliezer toch nog komen.
Bij jou nog makkelijker dan bij ons, verwacht ik. Letterlijk kozijn losmaken (of je moet toevallig net voor houten stompe kozijnen hebben gekozen; Is optie 7710/5251 toevallig de deuren? ) en een 30cm naar voren weer vastboren.

Ik heb het kozijn eruit gehaald en een halve meter opgeschoven. Dat is anders toch loze ruimte.
Muurtje opgebouwd met YTONG blokken en kozijn weer terug geplaatst. Half dagje werk, wel veel meer ruimte wat anders totaal nutteloos zou zijn. Circa een 40-45cm erbij gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1urVzHFqWZN0Nu7JeW7J8nke0rQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m9IS7NQzXFJwiYQ8lir5qpLp.png?f=fotoalbum_tile
Nog een oude foto in het "fotoalbum" van Tweakers gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3N0N6Xzad5y6TLy4wbAtN41-cE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7so1ldiC2s5FXJHgY3qcQXnC.jpg?f=fotoalbum_tile
Staat er niet helemaal op, maar je snapt het idee gok ik wel.
Aan de linker en rechterzijde, bij de serverkast, zie je nog de locatie van de oude YTONG muurtjes / waar het kozijn eerst zat.

Hangt nu een huishoudtrapje in en in de loze hoek (links onder de rode streep), nu een afgesloten opbergstukje waar ook de waterontharder in staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 18-12-2025 21:02 ]

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-12 19:13
duvekot schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:32:
[...]

dan een andere switch met meer PoE budget .. of inserters ..
Yeah ik denk dat ik er wel uit ben dan. Dan pak ik de PoE Lite 8 met daarachter een een Flex USW die ik buiten neer hang. Gevoed door een inverter. Iets meer euro's dan de PoE Lite 16, maar dan ben ik wel verzekerd van voldoen PoE budget

• Bananeman
  • Niet online
Ah, nu zie ik wat je bedoelt! Ik heb idd de ruimte.
Sinds het nieuwbouw is, moet de stucadoor/renovliezer toch nog komen.
Klopt, maar de stucadoor wordt wel vanuit de bouw gedaan. Dus ik kan pas iets doen met de meterkast nadat het stucwerk al is gedaan (m.a.w. na oplevering).
Bij jou nog makkelijker dan bij ons, verwacht ik. Letterlijk kozijn losmaken (of je moet toevallig net voor houten stompe kozijnen hebben gekozen; Is optie 7710/5251 toevallig de deuren? )
Die opties zijn de waterontharder en een 400V groep.
en een 30cm naar voren weer vastboren.

Ik heb het kozijn eruit gehaald en een halve meter opgeschoven. Dat is anders toch loze ruimte.
Muurtje opgebouwd met YTONG blokken en kozijn weer terug geplaatst. Half dagje werk, wel veel meer ruimte wat anders totaal nutteloos zou zijn. Circa een 40-45cm erbij gekregen.
Dat is wel echt heel nice, wat een hoop ruimte erbij idd. Dit ga ik sowieso overwegen te doen, aan de bouwende partij vragen heeft geen zin want die doen het toch niet (en zou de hoofdprijs kosten :P) maar na oplevering ga ik kijken of ik dit zelf kan doen of kan laten doen door een handige klusjesman (heb zelf 2 linkerhanden tbh :+ )

Wellicht dat 20 of zelfs 10 cm vergroten al voldoende is. Dan kan ik de 19" apparaten ophangen zoals ik hierboven beschreef, is voor mij prima, hoef niet per se een serverkast.

Dank voor de foto's en beschrijving!

Motor-forum.nl

• Source90
Bananeman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:29:
Wellicht dat 20 of zelfs 10 cm vergroten al voldoende is. Dan kan ik de 19" apparaten ophangen zoals ik hierboven beschreef, is voor mij prima, hoef niet per se een serverkast.

Dank voor de foto's en beschrijving!
Als ik naar de toiletmaat (100 breed) kijk, is het stuk vóór de meterkast meer dan de helft van de binnenmaat toilet.

Zou gelijk 25+ cm, beter te ruim dan straks balen dat je net wat cm mist.
Hier ook makkelijk de steelstofzuiger weggezet (en dat huishoudtrapje) :+ . Er is toch niet echt iets wat je met die ruimte doet.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:42
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.