• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:14
Mijn USG is het aan het begeven, vorige week een nieuwe voeding aan moeten hangen en nu regelmatig hickups in verbinding.

De USG is 5-7 jaar oud, wat is nu het makkelijkste om te doen? Gewoon vervangen voor een UXG-Lite?

Met gestrekt been.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
Artbij schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:05:
Mijn USG is het aan het begeven, vorige week een nieuwe voeding aan moeten hangen en nu regelmatig hickups in verbinding.

De USG is 5-7 jaar oud, wat is nu het makkelijkste om te doen? Gewoon vervangen voor een UXG-Lite?
Ligt er aan wat je precies wil, wat voor een verbinding je nu hebt, hoe je eventueel denkt over upgrades daarvan in de toekomst, hoeveel UI apparatuur je verder hebt, wat je in de toekomst er bij wil kopen, of je met cameras van UI wil gaan werken, of je de Controler nog zelf wil hosten of graag op het apparaat zelf wil hebben draaien, hoeveel netwerk apparatuur heb je in huis, hoeveel draadloos?, hoeveel IoT apparaten of andere zaken die misschien een aparte VLAN nodig hebben, heb je behoefte om je interne netwerk te versnellen? Hoe snel dan? (2.5Gbps, 5 Gbps, 10Gbps of nog sneller)

Dus .. op basis van wat je nu schrijft is er nog geen goed advies te geven.

• Artbij
.

[ Voor 99% gewijzigd door Artbij op 21-10-2025 10:45 ]

Met gestrekt been.

• Artbij
duvekot schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Ligt er aan wat je precies wil, wat voor een verbinding je nu hebt, hoe je eventueel denkt over upgrades daarvan in de toekomst, hoeveel UI apparatuur je verder hebt, wat je in de toekomst er bij wil kopen, of je met cameras van UI wil gaan werken, of je de Controler nog zelf wil hosten of graag op het apparaat zelf wil hebben draaien, hoeveel netwerk apparatuur heb je in huis, hoeveel draadloos?, hoeveel IoT apparaten of andere zaken die misschien een aparte VLAN nodig hebben, heb je behoefte om je interne netwerk te versnellen? Hoe snel dan? (2.5Gbps, 5 Gbps, 10Gbps of nog sneller)

Dus .. op basis van wat je nu schrijft is er nog geen goed advies te geven.
Dank voor je reactie!

Ik heb 4 ap's, geen cameraplannen. Heb een synology met daarop camerasoftware en een docker voor de ubiquity. Heb nu 41 connected devices en een 1gb glaslijn.

Dit genoeg verduidelijking :)

Met gestrekt been.

• duvekot
Artbij schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Dank voor je reactie!

Ik heb 4 ap's, geen cameraplannen. Heb een synology met daarop camerasoftware en een docker voor de ubiquity. Heb nu 41 connected devices en een 1gb glaslijn.

Dit genoeg verduidelijking :)
Als je niets verder wil veranderen...dan kan die UXG-lite een optie zijn.
Persoonlijk zou ik voor de UCG-Ultra gaan .. Ietjes goedkoper maar meer power en geheugen, extra poorten op de router en de Controler op het apparaat zelf. Wil je ooit sneller dan 1Gbps dan is de UCG-fiber eigenlijk de meeste logisch keuze.

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 18:20
Mijn Odido glasvezelinternet komt beneden binnen in de meterkast, de ONT hangt daar ook en die is aangesloten op mijn UCG-Ultra. Daar vandaan gaat loopt er UTP naar boven waar een USW-Pro-Max-16-PoE staat en dan terug naar beneden waar een USW-Lite-8-POE staat. Boven staat mijn desktop, server en NAS, allemaal aangesloten op 2.5Gbit/s op de USW-Pro-Max-16-PoE.

Ik zit een beetje te kijken om de gateway naar boven te verplaatsen in het 19" rack met de USW-Pro-Max-16-PoE. Tussen de verdiepingen heb ik CAT6 liggen, ruimte voor glasvezel is er niet zonder te slopen. Om sneller dan 1 Gbit/s te kunnen in de toekomst, zal dit over UTP moeten. De enige UniFi Cloud Gateway die dat volgens mij kan is de UCG-Fiber. Maar die is helaas niet rack mount.

Zie ik nog een optie over het hoofd? Een Dream Machine Pro zou ook kunnen, maar dan dan met zoiets als een UACC-CM-RJ45-MG.

Zijn hier mensen die een aftermarkten 19" mount gebruiken voor hun UCG-Ultra UCG-Max of UCG-Fiber?

Zie ik andere opties over het hoofd? Misschien wachten op een soort van rack versie van de UCG-Fiber?

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:49
Er zijn 3d rack mounts te vinden, bv voor de Fiber:
https://www.printables.co...-rack-mount#preview.lLm6O

(Ik gebruik ‘m zelf trouwens niet)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PluueeR schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:23:
Om sneller dan 1 Gbit/s te kunnen in de toekomst, zal dit over UTP moeten. De enige UniFi Cloud Gateway die dat volgens mij kan is de UCG-Fiber. Maar die is helaas niet rack mount.

Zie ik nog een optie over het hoofd?
De gateway Max doet ook meer dan 1Gbit/s. Die is net als de Fiber ook geen rack mount form factor.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• duvekot
@PluueeR .. persoonlijk zou ik "gewoon" de UCG-Fiber kopen op dit moment .. het is ruim voldoende voor thuis gebruik .. heeft meer dan voldoende snelle aansluitingen en kan ook nog eens gebruikt worden voor Protect. Je hebt en RJ45 10Gbit en SFP+ 10Gbit dus ook ruimte genoeg. En er is al aangetoond dat de UCG-Fiber makkelijk een 8Gbit verbinding vol kan trekken zonder IDS/IPS en iets van 6.5 met dat ingeschakeld.

Als je dat allemaal vergelijkt met rack mounted gateways van UI dan is het enige voordeel dat je meer UI apparatuur kan beheren en misschien wat meer ruimte voor opslag hebt voor Protect.

Dat vind ik persoonlijk op dit moment het prijsverschil niet waard om alleen maar 19" te hebben.

UI zal vast over een tijdje met updates van hun 19" rack mounts komen (maar dat zegt iedereen al sinds de UCG-Fiber geïntroduceerd werd).. maar dan moet er echt wel heel wat verschil in zitten met de UCG-Fiber om mensen over te halen.

• duvekot
thomke gaat schrijven op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:39:
Ik ben een Unifi setup aan het samenstellen:

2 Cameras (UVC-G6-Turret)
1 UVC-G6-Pro-Entry
1 Door Hub Mini
(voorlopig nog geen AP)

Dus ik kom uit op deze gateway
Cloud Gateway Max

Hier komt mijn vraag nu:
Deze is te krijgen met een SSD van 2TB
Wat is de levensduur hiervan?
3 Camera's, 2TB, continu opnemen --> 8 Dagen opslag (wat voldoende is)

Maar zal deze SSD dan na een paar jaar dan al stuk gaan?
als je binnen de 3 jaar een nieuwe ssd moet steken is het misschien beter om voor een UDM-PRO te gaan met een HDD?
de SSD op de unifi pagina komt op €300 voor 2TB, misschien zijn er wel goedkopere alternatieven.. maar hoe dan ook als je deze moet vervangen na een paar jaar lijkt mij de upgrade naar een UDM-PRO de betere keuze?

even vlug de vergelijking gemaakt:
UCG-MAX 2TB
€526.35 ( + €120 PoE switch) = €647

UDM-PRO
€411 (+ 147 hdd 4TB + €120 PoE switch ) = €678

UDM-PRO SE
545 (+ 147 HDD 4TB) = €692

dan lijkt mij de UDM-PRO mij de slimste keuze.. (WD purple hdd gaat volgens mij een veel langere levensduur hebben dan een SSD..)
Had je al gekeken naar de TBW details van SSDs? En je kan ook een eigen SSD er instoppen met een hoge TBW.

En als je meer en meer cameras gaat toevoegen dan is een aparte NVR misschien wel beter dan eentje die geïntegreerd is in je router.

[ Voor 0% gewijzigd door duvekot op 30-10-2025 09:24 . Reden: quote aangepast. ]

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

2 Cameras (UVC-G6-Turret)
1 UVC-G6-Pro-Entry (nog aan het wachten tot deze beschikbaar komt)
1 Door Hub Mini
voorlopig nog geen AP

Dus ik kom uit op deze gateway
Cloud Gateway Max

Hier komt mijn vraag nu:
Deze is te krijgen met een SSD van 2TB
Wat is de levensduur hiervan?
3 Camera's, 2TB, continu opnemen --> 8 Dagen opslag (wat voldoende is)

Maar zal deze SSD dan na een paar jaar dan al stuk gaan?
als je binnen de 3 jaar een nieuwe ssd moet steken is het misschien beter om voor een UDM-PRO te gaan met een HDD?
De SSD op de UCG-Max-2TB komt op ongeveer €300 voor 2TB, misschien zijn er wel goedkopere alternatieven? maar hoe dan ook als je deze moet vervangen na een paar jaar lijkt mij de upgrade naar een UDM-PRO de betere keuze?

UCG-MAX 2TB

UDM-PRO

UDM-PRO SE

dan lijkt mij de UDM-PRO mij de slimste keuze.. (WD purple hdd gaat volgens mij een veel langere levensduur hebben dan een SSD..)

Of onderschat ik nu de levensduur van een SSD en is UCG-MAX 2TB wel degelijk de beste keuze.
of is het het beter een UCG-Max-NS, (zonder SSD) en ergens anders een goedkopere SSD van 2TB te kopen? --> welke zijn dan goed?

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04
duvekot schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Had je al gekeken naar de TBW details van SSDs? En je kan ook een eigen SSD er instoppen met een hoge TBW.

En als je meer en meer cameras gaat toevoegen dan is een aparte NVR misschien wel beter dan eentje die geïntegreerd is in je router.
Ik zal eens research moeten doen naar de 'TBW' van SSD's (adviesen altijd welkom ;) )
ik kies voor het geïntegreerd systeem omdat ik ook 'Unifi Access' nodig heb.. (er zullen nooit meer dan 4 camera's op het systeem aangesloten worden na uitbreidingen)

Zou deze dan een goed alternatief zijn voor SSD:
uitvoering: Samsung 990 EVO Plus 2TB

als ik de 'capacity calculator' van unfi gebruik dan kom ik op 8 dagen opslag voor 2TB --> 0.25TB/dag
TBW voor deze SSD is 1200TB
wil dit dan zeggen: 1200 TB / 0.25TB = 4800 dagen? --> 13 jaar?
Klopt mijn redenering? Dan is de UCG-Max-NS met bovenstaande SSD precies toch de beste keuze?

[ Voor 25% gewijzigd door thomke op 30-10-2025 09:00 . Reden: redenering na opzoeken 'TBW' toegevoegd ]

• duvekot
thomke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:43:
[...]
Ik zal eens research moeten doen naar de 'TBW' van SSD's (adviesen altijd welkom ;) )
ik kies voor het geïntegreerd systeem omdat ik ook 'Unifi Access' nodig heb.. (er zullen nooit meer dan 4 camera's op het systeem aangesloten worden na uitbreidingen)

Zou deze dan een goed alternatief zijn voor SSD:
uitvoering: Samsung 990 EVO Plus 2TB

als ik de 'capacity calculator' van unfi gebruik dan kom ik op 8 dagen opslag voor 2TB --> 0.25TB/dag
TBW voor deze SSD is 1200TB
wil dit dan zeggen: 1200 TB / 0.25TB = 4800 dagen? --> 13 jaar?
Klopt mijn redenering? Dan is de UCG-Max-NS met bovenstaande SSD precies toch de beste keuze?
De keuze voor de Cloud Gateway staat en valt met hoe je interne netwerk er uit ziet, welke internet aansluiting je hebt en hoe je beiden in de (nabije) toekomst ziet veranderen.

Wil je in de toekomst naar 8Gbit/s fiber en wil je intern alles al naar 10Gbit/s netwerk hebben bijvoorbeeld >:)

En op basis van je berekening hoef je dus voorlopig niet bang te zijn voor een kapotte SSD.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:07
andredewaard schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

Ik ben inderdaad van plan door elke leiding 2 kabels te trekken, vandaar slaapkamer 1.1 en 1.2.
Misschien ga ik dan gewoon voor de 3 lites (op elke verdieping 1) en een outdoor op de achtergevel. Of als het budget het toelaat overal een U7 Pro.
Over de switch heb je misschien ook wel gelijk. Zat vooral te kijken naar het beste netwerk maar wanneer ik haal die snelheden nu echt.
Met 3 U7 Pro's 1 U7 Outdoor een G5 turret ultra en G6 Doorbell zit ik wel echt tegen het limiet aan, dus ik moet dan wel voor de U7 Lites gaan of toch een zwaardere switch.
Laat ik eerst maar afwachten wat de rest van de woning me gaat kosten voor ik die keuzes ga maken.
Ik zit voor dezelfde keus, ik heb mezelf voorgenomen om, ALS ik nu upgrades van m'n netwerk doe, het minimaal 2,5G moet zijn. Maar in de praktijk heb je dat soort snelheden bijna nooit nodig en is de aanschaf wel veel duurder. Vooral als je switches ook nog PoE moeten hebben. PoE is handig en makkelijk, maar als je kijkt naar de kosten dan is het toch niet zo aantrekkelijk.

Hetzelfde geldt voor de AP's. Ik heb voor de benedenverdieping een 7 Pro XG gekocht, maar dat is absolute overkill. Een 7 lite zou ook prima voldoen. Ik heb sowieso nog maar 3 apparaten in huis die Wifi7 ondersteunen, dus dat loopt helemaal niet zo hard.

Ik zou denk ik in de berging een U7 lite ophangen en die poweren vanuit 1 van de aansluitingen in je homelab. Op de benedenverdieping ook even een wat centrale plek zoeken waar je een U7 lite kunt ophangen, bij mij werkt het wel goed om een AP per verdieping te gebruiken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PhilipsFan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Hetzelfde geldt voor de AP's. Ik heb voor de benedenverdieping een 7 Pro XG gekocht, maar dat is absolute overkill. Een 7 lite zou ook prima voldoen. Ik heb sowieso nog maar 3 apparaten in huis die Wifi7 ondersteunen, dus dat loopt helemaal niet zo hard.
Bij een nieuw aan te schaffen installatie met spullen aan de slag gaan die geen 6Ghz ondersteunen zou ik zelf erg zonde vinden. Zeker als je in een wat drukkere omgeving zit qua wifi-buren en je meer met je wifi doet dan een beetje browsen. Je hangt dat spul toch voor de komende jaren op, ik in ieder geval wel :)
/mening

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:50
thomke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:39:

UCG-MAX 2TB

UDM-PRO

UDM-PRO SE
Je vraagt er niet naar, maar het energieverbruik van een DM-pro of DM-se is veel hoger dan een Cloud gateway. Ik ben van een SE naar een CG-Fiber gegaan, en dat scheelde wel 20W, en dan zat er nog niet eens een HD in de SE. Heb er overigens zelf een losse SSD van 4TB ingezet, Je kan een losse lade bijkopen voor een paar tientjes, dat maakt de CG nog eens een stuk goedkoper.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Skynett schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:38:
Ik ben van een SE naar een CG-Fiber gegaan, en dat scheelde wel 20W, en dan zat er nog niet eens een HD in de SE.
Dat is best fors te noemen. Goede bijdrage (y)

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:16
Slonzo schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Dat is best fors te noemen. Goede bijdrage (y)
Sorry maar die twee zijn toch totaal niet met elkaar te vergelijken? Een UDM-SE heeft naast protect ook een POE switch aan boord dus logisch dat dat meer verbruikt.

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar advies. De situatie wordt ongeveer als volgt:
8x PoE AP's, Lite (domotica gaat via Zigbee)
1x PoE deurbel
1x PoE switch, nog te bepalen
1x Normale switch, nog te bepalen
20x inbouw UTP
7x PoE Reelink camera's
1x NVR, nog te bepalen, misschien via Home Assistant wat vooral om notificaties etc gaat, misschien met Unifi NVR/server
1x NAS Synology 224+
1x Router, nog te bepalen

Ik heb een technische ruimte waar een server/patch kast prima past. De Lite AP's zijn volgens mij genoeg, Pro's lijken me niet nodig. Zit vooral te klooien met welke controller/router/switches in dit ecosysteem het best passen. Hebben jullie tips?
valdi schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:52:
Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar advies. De situatie wordt ongeveer als volgt:
8x PoE AP's, Lite (domotica gaat via Zigbee)
1x PoE deurbel
1x PoE switch, nog te bepalen
1x Normale switch, nog te bepalen
20x inbouw UTP
7x PoE Reelink camera's
1x NVR, nog te bepalen, misschien via Home Assistant wat vooral om notificaties etc gaat, misschien met Unifi NVR/server
1x NAS Synology 224+
1x Router, nog te bepalen

Ik heb een technische ruimte waar een server/patch kast prima past. De Lite AP's zijn volgens mij genoeg, Pro's lijken me niet nodig. Zit vooral te klooien met welke controller/router/switches in dit ecosysteem het best passen. Hebben jullie tips?
Ik zou de UCGFiber kiezen dan zit je goed qua diensten zoals UI camera’s en deurbellen.

Welke snelheid moet je LAN worden dat is denk ik goed basis filter?

• valdi
  • Niet online
Ik denk eigenlijk dat 1 gbit wel voldoende is. Overal wordt cat6 getrokken dus een upgrade in de toekomst is makkelijk gerealiseerd. WAN zal ik gaan beginne op 400 mbit, dat moet voldoende zijn voor mijn use cases.

• duvekot
stormfly schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:05:
[...]
Ik zou de UCGFiber kiezen dan zit je goed qua diensten zoals UI camera’s en deurbellen.

Welke snelheid moet je LAN worden dat is denk ik goed basis filter?
@valdi ... De UCG-Fiber is tegenwoordig de "go to router" als je denkt een internet snelheid te gaan hebben van meer dan 1Gbit/s .. en je interne netwerk sneller moet dan 1Gbit/s ..

Maar als je dat niet nodig acht ... En binnen een paar jaar ook niet sneller gaat . Dan heb je aan een UCG-ultra genoeg. Zeker als je de cameras buiten het UniFi systeem laat.

Maar het is dus idd belangrijk om te bedenken wat wat je dus aan snelheden wil intern en extern ..

• valdi
  • Niet online
Gaat dan toch de UCG-Fiber worden ivm mogelijkheid om daar direct de NVR op te draaien. Kan ik later altijd nog object recognition gaan doen via Home Assistant icm Scrypted of een soortgelijke oplossing.

Dan nu nog switches. Alle utp komt uit in de technische ruimte. Zijn nog niet helemaal rond, maar kom toch al snel op +/- 10 PoE kabels en een stuk of 20 normale. Dan lijkt de USW-48-POE mijn use case wel redelijk rond te maken. Ben wel wat verbaasd over de prijs van die switch, gaat richting de 600 euro. Is dit inderdaad de beste keuze voor mijn opzet?

En dan komt daarna natuurlijk nog; in wat voor kastje stop ik dit? Beetje topic vervuiling denk ik. Waar kijk ik 't best voor racks, waar ook nog wel een synology 224+ en in de toekomst wellicht dus een aparte NVR in moet komen? En voor die switch heb ik denk ik nog een patchpaneel nodig, en wat men noemt een "brievenbus"?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

valdi schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:37:
Gaat dan toch de UCG-Fiber worden ivm mogelijkheid om daar direct de NVR op te draaien.
Je kunt dan ook de UCG-Max overwegen. Scheelt €100.

• duvekot
valdi schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:37:
Gaat dan toch de UCG-Fiber worden ivm mogelijkheid om daar direct de NVR op te draaien. Kan ik later altijd nog object recognition gaan doen via Home Assistant icm Scrypted of een soortgelijke oplossing.
Eeuuuhhhhhh .. nee .. dat kan niet. UniFi Protect werkt alleen samen met UniFi cameras. De Reolink cameras kan je daar dus niet op aansluiten
En het geeft geen toegang om buiten UniFi Protect de streams te gebruiken voor object herkenning tenzij je RTSP streams ergens anders in gaat laden... Waardoor je je kan afvragen waarom je dan nog Protect zou gebruiken.

Misschien goed om je eerst wat dieper in UniFi Protect te duiken .. en de (on)mogelijkheden daarvan te onderzoeken.
Dan nu nog switches. Alle utp komt uit in de technische ruimte. Zijn nog niet helemaal rond, maar kom toch al snel op +/- 10 PoE kabels en een stuk of 20 normale. Dan lijkt de USW-48-POE mijn use case wel redelijk rond te maken. Ben wel wat verbaasd over de prijs van die switch, gaat richting de 600 euro. Is dit inderdaad de beste keuze voor mijn opzet?
Het hoeft natuurlijk niet allemaal in 1 apparaat .. je kan bijvoorbeeld kiezen voor een switch die voornamelijk de PoE kant afhandeld .. en een andere voor de aansluiting waarvoor dat niet nodig is. En 19" switches zijn meestal wat prijziger dan "desktop" switches.
En dan komt daarna natuurlijk nog; in wat voor kastje stop ik dit? Beetje topic vervuiling denk ik. Waar kijk ik 't best voor racks, waar ook nog wel een synology 224+ en in de toekomst wellicht dus een aparte NVR in moet komen? En voor die switch heb ik denk ik nog een patchpaneel nodig, en wat men noemt een "brievenbus"?
Voor ideeën en discussie over je lan afwerking kan je eea doorlezen in het Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Afhankelijk van de afmetingen van de ruimte waar je kabels in uitkomen kan je een klein rack ophangen en waar je idd een patch paneel in kan maken. Maar verdiep je hier ook eens wat verder in.

[ Voor 45% gewijzigd door duvekot op 01-11-2025 19:04 . Reden: verdere quotes toegevoegd ]

• valdi
  • Niet online
Dank je @duvekot , dat heeft me nog wat extra research laten doen. De camera's die er al hangen zijn allemaal van Reolink. Best wel logisch dus eigenlijk om een aparte Reolink NVR aan te schaffen waar direct PoE poorten in zitten. Rest eigenlijk alleen nog een non-PoE Ubiquity switch, een 24 poorts is dan genoeg.

• duvekot
valdi schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:56:
Dank je @duvekot , dat heeft me nog wat extra research laten doen. De camera's die er al hangen zijn allemaal van Reolink. Best wel logisch dus eigenlijk om een aparte Reolink NVR aan te schaffen waar direct PoE poorten in zitten.
Persoonlijk zou ik altijd kijken naar een NVR oplossing die open source is .. zodat je niet klem zit in een specifieke leveranciers oplossing. Bijvoorbeeld met Frigate in een docker container op je Synology om te starten.
Rest eigenlijk alleen nog een non-PoE Ubiquity switch, een 24 poorts is dan genoeg.
En dan komt de discussie weer naar boven over je interne LAN snelheid. Hoeveel apparaten heb je al die bedraad aangesloten kunnen worden met een snelheid sneller dan 1Gbit/s?

• valdi
  • Niet online
Nadeel aan een Frigate, Blue Iris, Scrypted is het opzetten en onderhoud, daar zit ik in eerste instantie niet zo op te wachten. Krijg het al druk genoeg met verhuizen en alles wat daarna nog moet gebeuren. Lees overigens dat Unifi Protect open gaat/is voor 3rd party camera merken. Niet met alle functionaliteiten, maar daar is schijnbaar ook een roadmap voor.

Qua netwerk denk ik dat 1 gbit echt voldoende is voor nu. Wat macbooks, AppleTV's en een NAS en toekomstige NVR gaan toch geen 100'en MB's/s trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door valdi op 02-11-2025 06:38 ]

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-11 13:18
Toch even op zoek naar advies.

We gaan in ons nieuwe huis naar toevoegen van camera's om het huis. Dit worden er vier. Ik zat te denken aan gebruiken van G6 bullets of turrents (of 3x + 1x G6 doorbell).

Op dit moment heb ik netwerk draaien van een UCG ultra, daarachter een switch ultra (8 poort, 4x poe).
Nu zit ik te kijken naar hoe de camera's toe te voegen. Dit kan of UCG gaan upgraden naar bijvoorbeeld een UDM met opslag, of door toevoegen van de UVR Instant. Dan heb ik direct voeding voor de camera's.

Wat betreft inkomend glasvezel gaat het max tot 1 Gig op dit moment.

Zijn er nou specifieke zaken die UDM-SE veel beter doet dan die UCG + UVR Instant? Zien jullie betere mogelijkheden?

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 18:20
CuttingStorm schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:08:
Zijn er nou specifieke zaken die UDM-SE veel beter doet dan die UCG + UVR Instant? Zien jullie betere mogelijkheden?
UDM-SE is uiteraard rackmount en heeft een 2.5 Gbit/s RJ-45 WAN port. Ik heb ook weleens begrepen dat de UCG-Ultra alleen de blocked flows laat zien en niet alle flows. Ik ben zelf overgestapt van een UCG-Ultra naar UDM-Pro, vanwege: rackmount, routing sneller 1 Gbit/s en NVR. Mochten voor jou alleen die laatste reden overblijven, dan is het denk ik zonde om daar een UDM-SE voor aan te schaffen.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.