Heb alleen de ervaring van de 8-poorts.
Meterkast:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XrH5D0vUuxEINDheaVsMSBch.jpg?f=user_large)
CV kast:
Meterkast:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XrH5D0vUuxEINDheaVsMSBch.jpg?f=user_large)
CV kast:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EDcmjvXa3a5vDFca5HQyQtCu.jpg?f=user_large)
[ Voor 54% gewijzigd door ajvk op 15-12-2020 10:20 ]
[ Voor 54% gewijzigd door ajvk op 15-12-2020 10:20 ]
Dank voor de hulp zover!RobertMe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:19:
[...]
SFP+ zorgt niet voor een verbinding tussen twee switches. SFP+ is een standaard om (uitbreidings)modules in een switch te plaatsen en die module kan dan vanalles zijn. De module kan een standaard RJ45 aansluiting hebben, een van de vele varianten van een glasvezelaansluiting, of een vorm van Direct Attach Copper (dus een kabel met aan beide uiteindes een SFP+ module, bedoeld voor in racks dus korte afstanden. Uiteraard krijg je een SFP+ module niet door een leiding getrokken).
Overigens doet ook alleen de UDM Pro van het lijstje aan SFP+, zowel de USW 8-150W als USW 16 Gen 2 doen maar SFP. Oftewel: maximale snelheid is 1Gbit/s voor de SFP-poorten en in principe kun je dan net zo goed gewoon ethernet trekken (tenzij je voor de lol glas wilt doen, of voor elektrische scheiding).
Daarnaast kun je je afvragen of die USW 8-150W echt nodig is. Ja, als je SFP wilt wel, maar anders kun je beter voor de Lite 8 PoE gaan. Compacter, zuiniger, en een stuk goedkoper. Enige (verdere) beperking is dat er maar 8 poorten in PoE(+) kunnen voorzien en maximaal 52W. De USW 8-60W kan IIRC niet, omdat de U6 LR PoE+ vereist en de 8-60W dat niet kan leveren. En de 8-150W is al echt een oudje (net zoals de rest van de 19" lineup die niet "Gen 2" is), dus de vraag is ook hoe lang die nog ondersteund zal blijven.
V.w.b. de U6 LR, heb je die echt nodig, en dan ook nog 2x? Persoonlijk vind ik het een duur AP. Het zal vast doen wat het beloofd, maar de vraag is of je het merkt tegenover bv de U6 Lite. En mixen kan natuurlijk ook: een U6 LR met een U6 Lite (of zelfs een AC als je dat zou willen). Immers gok ik dat er maar een of een aantal plekken zijn waar je echt hoge snelheden wilt hebben (met 4x4 MU-MIMO) en de rest hoef je maar bereik te hebben voor bv een telefoon of tablet, waarbij 100Mbit/s of 500Mbit/s of whatever niet uit maakt en bv de 2x2 MU-MIMO van de U6 Lite ook voldoende zal zijn.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) | € 30,47 | € 60,94 |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+) | € 294,- | € 294,- |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE | € 128,- | € 128,- |
2 | Access points | Ubiquiti UniFi 6 Long-Range | € 175,- | € 350,- |
1 | Modems en routers | Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro | € 377,55 | € 377,55 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1210,49 |
Wat je zeker bij een thuis situatie niet zomaar tegenaan gaat lopen. De switch op de UDM pro is dan ook meer voor management apparaten zoals HP ILO, Dell iDrac je raspberry Pi. Allemaal lage bandbreedte.De switch in de UDM Pro heeft nog een nadeel. Het backplane zou 1Gbit/s zijn en dus een beperking vormen. Op zijn minst doordat je in totaal maar 1Gbit/s kunt laten routeren tussen (V)LANs onderling en naar het internet. Of die beperking ook geldt voor het switchen binnen hetzelfde VLAN weet ik niet.
15x330 SW38
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door peerke1987 op 11-04-2021 11:36 ]
In de eerste instantie wil ik het inderdaad allemaal op de Gen2 24 zetten:ed1703 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:45:
[...]
Je tekening wekt de indruk dat je de access-laag in het geheel op de UDMP gaat aansluiten.
De UDMP doet geen PoE. Tevens doen flex-switches geen PoE om andere devices te voeden (switch zelf kan wel gevoed worden met PoE), waardoor je access-points van een injector moet voorzien. Tenzij je alles op je Gen2 24 kwijt kunt. Als ik ga tellen kan dat en is het PoE budget geen probleem.
@Peutpeut Klopt inderdaad, merendeel van de poorten in huis zijn dubbel uitgevoerd en daarnaast ook nog een heel aantal poorten welke ik waarschijnlijk voorlopig niet ga gebruiken. Dus met de Gen2 24P en de 8 extra van de UDMP zou het moeten lukken.Peutpeut schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:47:
@peerke1987 Je kunt in plaats van de Flex Mini switches de USW Flex nemen. Voor zover ik weet kan die ook goed overleg met VLAN en de Flex Mini niet dacht ik.
Je hebt nu 48 poorten in je patch panels, maar slechts 24 beschikbaar in je switch (waarvan 16 met PoE). Houd daar rekening mee.
@ed1703 Als ik je goed begrijp, zou het dus met de Flex Mini's prima moeten kunnen als ik bij wijze van spreken een VLAN opzet vanaf poort X uit de Gen2 24P en daar achter de Flex Mini alle poorten laat draaien op dat VLAN (als dit al niet impliciet zo is). Ik stuur overigens de garage en mantelzorgwoning beide apart aan vanaf de Gen2 24P.ed1703 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:49:
[...]
De flex mini doet prima vlans, maar je kunt geen profielen samenstellen voor een poort.
Je bent dus altijd aangewezen op All of slechts 1 vlan per poort, wat natuurlijk per poort wel apart ingesteld kan worden.
[ Voor 15% gewijzigd door peerke1987 op 11-04-2021 15:06 ]
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) | € 104,67 | € 104,67 |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts | € 102,99 | € 102,99 |
6 | Access points | Ubiquiti UniFi 6 Lite | € 106,- | € 636,- |
1 | Modems en routers | Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro | € 363,91 | € 363,91 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.207,57 |
Ja iets te commercieel. Ik heb een setup met 2 AC Pros (1 op slaapkamer en 1 buiten bgg). Ik heb in design center ff quick and dirty beide AP's op de bgg geplaatst. Dat geeft onderstaande. In werkelijkheid zijn de 2.4Ghz dB waarden op bgg slechter (5-15Db) dan getoond maar is mijn ontvangst meer dan prima. Op mijn Iphone X haal ik zonder mankere 80/130 op de speedtest op plek waar de heatmap oranje/geel geeft, dus ca -50/-54 dB (ik meet -60dB met de AirPort Utility app - mooie appDrDelete schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:10:
Ik zoek een ....?
Complete thuisoplossing met Unifi produkten om een stabielere WIFI netwerk te hebben.
Wat heb je zelf al bedacht?
Obv de heatmaps via Unifi Designer kom ik tot de volgende lijst, alhoewel ik me afvraag of er geen grote commerciesmaakjes achter die designer zit ;-)
Ik heb dus 6 UTP POE+ nodig. Dan nog 4 UTP zonder POE en 2 UTP naar KPN Experiabox.
[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 04-05-2021 13:40 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik heb een aantal weken geleden zelf een aardige verbouwing gedaan en netjes geholpen. Guess dat het nu mijn beurt is, zover ik kan beantwoorden.DrDelete schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:10:
Ik zoek een ....?
Complete thuisoplossing met Unifi produkten om een stabielere WIFI netwerk te hebben.
......
Wat wil / verwacht je van ons?
- Ik heb niet zo veel ruimte in de meterkast. Maar de USG is toch al wat verouderd wat ik begreep hier. Dus zit te denken aan de UDM Pro (komt toch in de meterkast), maar deze lijkt me wel weer lastig te plaatsen in de meterkast. Is de UDM Pro te plaatsen in de meterkast ?
- Ik wil graag een switch die vrij recent op de markt is gekomen en dus een tijd mee kan, maar die 6 APs kan voeden, en ook 4-8 extra UTPs kwijt kan.
Er zijn meerdere mogelijkheden: alles in 1 switch (POE+ en regulier data) of 2 aparte switches (POE+ en andere data) ? Ik heb in eerste instantie gekozen voor 2 aparte switches. Zijn deze qua techniek toekomstvast ? Ik lees ook iets over Gen2 switches, zijn dat de nieuwere modellen ?
[ Voor 11% gewijzigd door peerke1987 op 04-05-2021 20:57 . Reden: ondertussen wel gereageerd :) ]
[ Voor 74% gewijzigd door Bazinga! op 25-05-2021 22:38 ]
Verwijderd
DPI = Deep packets inspectionBazinga! schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:16:
[...]
Thanks, de mini flex is inderdaad een optie. Ik sluit het eerst aan zoals ik nu heb om te kijken of ik nog ergens wat anders ga doen. (mogelijk grotere switch en verhuist de POE switch naar de woonkamer)
Wat bedoel je met die DPI? Voor lokaal netwerk zullen er dus sowieso een paar camera's zijn en denk gemiddeld wel een tv en een laptop/ipad's tegelijks. Geen grote bestandsoverdracht en films streamen we tegenwoordig bijna altijd, media speler heeft nog wat oudere meuk.
Ik heb al zitten kijken naar de UDM Pro maar totaalprijs wordt net ff te veel voor iets waarvan ik nog niet weet of ik er veel mee ga doen. Voor een of andere reden niet naar de normale UDM gekeken... misschien is dat wel een optie. De USG is het enige apparaat wat ik nu nog niet in huis heb klaarliggen dus zal komende dagen ook even de UDM goed bekijken al zie ik al snel dat hij geen wifi 6 heeft en geen POE. Eventueel even beginnen zonder USG/UDM en als er een nieuwe uitkomt die ertussen hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door maartenbreesnee op 16-09-2021 15:08 ]
![]() | ![]() | ![]() |
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Je mag gewoon de coax / telefoon vervangen voor utp dat valt onder verbetering ( upgrade van je woning )
Hmm en telefonie?De Coax zit om een magische reden in de muur tussen de woonkamer en slaapkamer met als ik het me goed herinner ook in 3 WCD's
[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 18-04-2022 10:51 ]
Lesdictische is mijn hash#
Snap ik, was ook een knipoog terug, wellicht gaf de smiley het al wegxbeam schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:34:
[...]
De inventarisatie moet nog gebeuren ;-) Ik hoop dat je snapt dat het een knipoog is naar dat duizenden euro’s wel heel erg veel is voor een DIY installatie als dit.
Maar als het echt nodig is helpen ik je graag. Laten we eens beginnen met kaart van je tuin/kavel
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Bij geen GPON moet je deze hebbenBokkoman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:21:
[...]
Bedankt. Die topics had ik inderdaad al gezien.
Ik ben echter naar hier gegaan, omdat ik door de bomen het bos niet zie. 780 pagina's doorspitten om te weten welke SFP module ik nodig heb.
De zoekfunctie al gebruikt, maar word ik ook niet wijzer van.
Daarom hoop ik dat er iemand hier het antwoord direct weet
[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 16-06-2022 09:37 ]
Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black
Ik heb dit setje weten te krijgen.xbeam schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:35:
[...]
Bij geen GPON moet je deze hebben
Via de link kan je hem kopen. Let wel goed op dat je niet de 10gig of een 20-pack aan klikt :-)
https://eu.store.ui.com/c...es?variant=31062377136237
[Afbeelding]
Het is een setje blauw en geel. Je gebruikt thuis meestal blauw. De gele zit in kpn straat kast.
[ Voor 28% gewijzigd door FRGert op 18-07-2022 13:11 ]
[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 23-07-2022 14:56 ]
[ Voor 0% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 29-08-2022 22:23 . Reden: Leesbaarheid ]
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV
Signature
Signature
Ik heb zojuist de uitvoering: Ubiquiti POE-50-60W ontvangen en aangesloten op de Flex switches. Het werkt niet out-of-the-box, maar je moet inloggen in het Unifi dashboard, dan de legacy interface aanzetten, dan naar Devices en de switch selecteren, dan onder config 'power source' instellen als PoE injector. Inmiddels zijn alle devices die eerder na enkele minuten crashten nu 20 minuten up en draait mijn setup stabiel. Bedankt voor het advies.jessevanmuijden schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:29:
[...]
Dus twee van deze uitvoering: Ubiquiti POE-50-60W om beide flex switches mee te voeden. Ik zie op het community forum https://community.ui.com/...6f-477a-96d2-a3d410600432 dat meer mensen dat doen. Dat is dan denk ik de goedkoopste en elegantste oplossing.
Signature
Macbook Pro - Pixel 7 - Seat Ibiza 1.5 TSI Sport 2022
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
[ Voor 50% gewijzigd door RoelsRules op 05-01-2023 08:54 ]
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Hij geeft alleen poe uitgaande en geen eigen verbruik weer.GioStyle schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:24:
Is er iemand die hier deze Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE heeft en daarvan het verbruik heeft gemeten?
[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 14-03-2023 13:45 ]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Geen idee.Mvd1981 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Gezellig, dit nodigt uit tot een verdere uiteenzetting over waarom het een voor mij wel en het ander voor mij geen alternatief was. Terwijl ik nota bene in een eerder stadium hier specifiek om advies heb gevraagd en een oorverdovende stilte destijds de respons was.
[ Voor 36% gewijzigd door xbeam op 15-07-2023 14:06 ]
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Installatie ging lekker vlot ondanks geen Bluetooth op de u6+. Helaas in de woonkamer wel zichtbaar dat hij kleiner is dan de pro die ik had. (Schade beugel en verkleuring) Andere kant is dit wel wat subtieler. Goed heb er 2 gekocht ivm 3de die in de overkapping hangt en nu alleen bij de bbq wordt gebruikt. Met optie om eventueel nog 6+/6pro/7pro erbij te hangen op drukste ap punt en de andere 6+ alsnog naar de overkapping te laten verhuizen.Skynett schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:49:
@Practics , duidelijk verhaal. Hier meer veel en traag ipv veel en snelle gebruikers zoals bij jou. Ben benieuwd hoe de upgrade bevalt.
Toch je advies mee genomen en schijnt dat iphone 15 pro max al wel 6ghz band ondersteunt dan wel in de 6E vorm. Goed voldoende reden om de proef op de som te nemen.rally schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:01:
[...]
Die U7 Pro doet 2882Mbit/sec op 2 antennes.
1. Er zullen vrij weinig apparaten zijn die met 4 x 4 worden uitgeleverd.
2. Er zit een 2.5GBit poort op het AP, dus meer snelheid is ook niet eens mogelijk.
3. Je zult een 2.5Gbit switchpoort moeten hebben om i.i.g. die snelheid te halen
4. Ik denk dat je onderschat hoe snel de 6Ghz band geimplementeerd gaat worden. Vrijwel alle iPhones en een deel van de iPad heeft die ondersteuning al een paar jaar. Idem voor veel nieuwe Android toestellen (mid-high end) en moderne (niet instap) laptops hebben deze ondersteuning ook
5. Ook de rest van je netwerk zal ondersteuning moeten hebben om het volledige potentieel van deze snelheid te kunnen benutten.
Naar mijn bescheiden mening is een U7 Pro een uitstekende investering om de komende jaren door te komen. Maar goed... meningen kunnen verschillen
![]() | ![]() |
Ik heb recent een link gedeeld naar UI.com met een artikel over instellingen. Je hebt inderdaad een aantal basisinstellingen nodig om de 6Ghz band goed te kunnen waarnemen om naar toe te roamen. Een singel 6Ghz SSID hoeft niet per se goed te gaan.Practics schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:01:
[...]
Toch je advies mee genomen en schijnt dat iphone 15 pro max al wel 6ghz band ondersteunt dan wel in de 6E vorm. Goed voldoende reden om de proef op de som te nemen.
Wel het grootste euvel zeker met meerdere vlan’s op het wifi netwerk is dat de combinatie 2,4/5/6ghz nog heel buggy is. Helemaal exact terug traceren is mij nog niet gelukt. Maar feit is op moment dat mijn 7pro 6ghz verbinding heeft hij geen 2,4ghz uitzend (in sommige gevallen ook niet op de andere ap’s (u6+). Daarnaast lijken sommige apparaten niet meer te willen verbinden. Ook mijn telefoons en tablets schakelen niet meer soepel over van ap’s en verbinden vaak niet automatisch met wifi.
Wel goed heb nu 1 vlan alleen 2,4/5ghz geven en een aparte vlan met aparte wifi netwerk(naam) en een netwerk welke alleen 5/6ghz banden gebruikt. Echter schakelt de iPhone dan zelden tot nooit ook daad werkelijk naar 6ghz band.
Goed buggy software mag duidelijk zijn. Gezien alles perfect werkte tot intreding van 6ghz band. Maar goed neem dit nu voor lief. 7pro vs 6+ is ook op 5ghz band beter. Meer dekking stabieler en lagere latentie.
Als 6ghz wel werkt gaat het ook wel erg hard en doet het nagenoeg niet onder voor bekabeld.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 03-02-2024 14:29 ]
Wilde het weer even opzoeken maar KPN postcodecheck gaat moeilijk doenSkynett schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:25:
Kan je geen 4Gbit fiber abo nemen bij KPN waar je gaat wonen? Veel meer dan dit kan ik niet zo bedenken.
Thanks Skynett. Na je feedback te lezen en nog wat meer opzoekwerk begrijp ik dat ik kan kiezen tussen zowel de Express als de CloudKey G2. Ik dien dan te kiezen of ik al dan niet mijn Telenet router wens te blijven gebruiken. Qua beheer verwacht ik enkel 'inzicht' te krijgen, guest wifi in te stellen en eventueel wat prioriteiten in te stellen. Ik denk dat ik dan kan kiezen uit To be A of To be B, hieronder.Skynett schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:22:
Klopt dat de controller in de Express zit, en ook via de cloud is remote de boel te beheren. De setup is compleet en gaat ook werken, maar de Express heeft een bijzondere eigenschap, en dat is dat er maximaal 4 andere Ubiquiti apparaten mee te beheren zijn. Je zit dus gelijk aan de max van je setup en je setup is niet meer uitbreidbaar. Enige optie om uit te breiden is de Express vervangen door een krachtiger variant, zoals een Dream machine of een Cloud gateway ultra. Migratie stelt niets voor, dus uitbreiden kan in de toekomst wel.
In de Express zit ook een AP ingebouwd.
Nieuwe account kan, maar hoeft niet. Je krijgt dan gewoon meerdere omgevingen (controllers) te zien, en kan kiezen welke je wil beheren. Bij staan mijn oude omgevingen ook nog in de lijst, hoewel die al lang opgedoekt zijn. Nog niet opgeschoond....
Wat jij wil gaat niet werken vanwege de Unifi Express.TMV schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:19:
Ik zoek een ....?
Volledige setup voor thuis. Dat houdt in een router, voldoende switch capaciteit met PoE (~24 UTP aansluitingen in huis plus nog wat apparatuur bij de switch in de buurt, 6 PoE devices) , AP en camera's buiten. Liefst makkelijk te beheren en later nog goed uitbreidbaar.
Wat is je budget?
1000-1500
Heb je bepaalde voorkeuren?
Unify spul
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Hoe meer informatie je deelt, hoe beter we je kunnen helpen.
Internet voorzien in het hele huis, een aantal voorzieningen die netwerk nodig hebben (warmtepomp, pv inverter etc), videobewaking (ik hoef geen groot archief beelden te kunnen opslaan, paar dagen voldoet).
Wat heb je zelf al bedacht?
Ik heb al een opzet gemaakt:Wat wil / verwacht je van ons?
- Router + AP bovenverdieping: Unifi Express
- AP benedenverdieping: U6+
- Switches: 2x Lite 16 PoE
- Cameras: 4x G5 Bullet
- NVR: CloudKey+
Graag input en tips. Ben nieuw in het Unify wereldje en hoor graag als er iets beter of anders kan.
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE | € 111,99 | € 111,99 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi 6 Pro | € 158,95 | € 158,95 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall | € 199,59 | € 199,59 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Ultra | € 126,99 | € 126,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 597,52 |
[ Voor 6% gewijzigd door ChillPascal op 01-07-2024 14:06 ]
Dag allen,ChillPascal schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:54:
Heren,
Mijn vriendin en ik willen binnenkort gaan samenwonen in haar woning. Het betreft een nieuwbouw tussenwoning (2022). Op dit moment voorzien een standaard KPN-WiFi modem in de meterkast het gehele huis van WiFi. Zoals jullie al raden werkt dit optimaal. Achter in de tuin is er geen bereik en ook boven op de 1e verdieping is het bereik slecht. Hierdoor ligt er een lange kabel over de verdieping heen van de slaapkamer (UTP-aansluiting) naar de werkkamer.
Aangezien ik in mijn eigen huis goede ervaring heb met de netwerk-sets van Ubiquiti zijn wij aan het kijken om ook haar woning te voorzien van diverse AP's.
De woonkamer heeft twee UTP-aansluitingen achter het tv-meubel (rode cirkel). De meterkast bevindt zich aan de voorzijde van het huis (groene cirkel).
[Afbeelding]
Op de eerste verdieping is er één UTP-aansluiting in (wat nu) de slaapkamer is (paarse cirkel). Wij werken beide wel een (gelijktijdig) thuis en dan maken wij gebruik van de overige twee kamers op de eerste verdieping.
[Afbeelding]
De meterkast zou voorzien moeten worden van een Cloud Gateway Ultra. Ik heb ervaring met Docker op een Synology, maar de ingebouwde controller van de Cloud Gateway Ultra lijkt mij ideaal. Verder zal er dan ook een PoE-switch in de meterkast moeten komen.
Wat betreft AP's op de beneden verdieping zou ik beginnen met een AP in het tv-meubel. Idealiter zou deze voorzien zijn van een ingebouwde splitter, zodat de tv, de receiver én Sonos voorzien kunnen worden van een kabel. Zoals ik het zie lijken alleen de In Wall-series die te hebben. Klopt dit? Verder lijkt mij één AP op deze locatie op de begane grond in eerste instantie voldoende. Eventueel kan dit later uitgebreid worden met een AP in de meterkast.
Wat betreft de 1e verdieping. Hier lijkt mij een In-wall de meest mooie oplossing. De contactdoos van de UTP-aansluiting is namelijk los van de overige contactdozen.
Verder vraag ik mij af of geadviseerd wordt om nu al door te kijken naar WiFi 7 en daarmee de U7 Pro in de lijst te zetten? Zoals ik het zie zijn deze (nog) niet als In-Wall te verkrijgen.
Zien jullie hierin nog verbeterpunten? Alle adviezen en tips zijn welkom!
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Netwerk switches Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE € 111,99 € 111,99 1 Accesspoints Ubiquiti UniFi 6 Pro € 158,95 € 158,95 1 Accesspoints Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall € 199,59 € 199,59 1 Modems en routers Ubiquiti Cloud Gateway Ultra € 126,99 € 126,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 597,52
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE | € 116,05 | € 116,05 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Pro Wall | € 206,95 | € 206,95 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall | € 191,99 | € 191,99 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Ultra | € 126,99 | € 126,99 |
Totaal | € 641,98 |
[ Voor 9% gewijzigd door ChillPascal op 12-07-2024 19:55 ]
[ Voor 21% gewijzigd door ChiLLeR op 01-08-2024 18:56 ]
>> Signature?
[ Voor 46% gewijzigd door twi op 11-08-2024 16:09 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 02-11-2024 20:59 ]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 27-01-2025 22:17 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Vaez op 03-02-2025 18:35 ]
Zero to hero, just like that!
Ik zou (wij hebben) hem zo inzetten:toets23 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:58:
[...]
Dank voor je reactie en het delen van je ervaring, bedoel je dat de de access point tegen de muur geplaatst dient te worden i.p.v. plafond? Dan ga ik daarmee eens tekenen vanuit die positie, de garage wordt uiteindelijk geisoleerd en gesplitst naar berging/werkkamer, daarom heb ik daarvoor een aparte access point geplaatst. De WAF factor heb ik namelijk nog niet meegenomen in dit
Hoe meer ik er mee bezig ben, hoe meer ik toch ga neigen naar de "u7-in wall" oplossing, mensen daar goede ervaringen mee?
Net even gedubbelcheckt, ze hebben allebei geen 6GHz. De grootste verschillen zitten in dit deel van de specs:Goof2000 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:30:
[...]
Ja, klopt. Volgens mij heeft de U7-lite geen 6ghz band en de 6+ wel, daarom even de specificaties vergelijken op de site bij Ubiquiti. (en kijken of je wel apparatuur hebt met 6ghz)
Dit is de PoE: uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoEjdwrist schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:52:
Kan iemand even met mij meekijken (voor ik de verkeerde aanschaf)
Zag op Bol de 2.5 G Flex staan met PeO. Het is mij nu alleen niet helemaal duidelijk of dat bij deze advertentie dan alleen de toevoer de PoE is of dat de 8 poorten ook PoE zijn (wat uiteindelijk de bedoeling is)
https://www.bol.com/nl/nl...l5J1w_0_9.11.ProductTitle
![]() | ![]() |
Met de Express kan je enkel netwerk beheren. Als je alles op je NAS blijft doen is dat prima.timovd schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:27:
[...]
Die 2,5G switch gaat er wel komen. Dan wil ik mijn UDM SE (Pro met PoE) en een LR (heb ik niet nodig) AP vervangen voor een andere gateway. Een UDM Pro/SE is overkill voor mij. Op mijn NAS heb ik een NVR, dus opslag is niet nodig.
Met een uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router 7 of uitvoering: Ubiquiti UniFi Express 7 heb ik gelijk alles in één te pakken.
Wat is nu het voordeel van een Cloud Gateway (Max, Ultra, etc.) t.o.v. eerder genoemde met ingebouwde WiFi?
Ik heb 4 AP's in huis hangen en dat wil ik zo houden voor een goede dekking. Verder nog een switch.
De apparaten met ingebouwde WiFi hebben een hoger stroomverbruik, maar dat is logisch.
De UX7 lijkt mij een prima ding met een relatief laag stroomverbruik. Mis ik nog iets? De UDR7 heb ik toch niet nodig als ik een losse unifi switch er aan hang?
Uiteindelijk toch voor de UDR7 gegaan in plaats van een Express, omdat het prijsverschil niet zo groot is.Source90 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:42:
[...]
Met de Express kan je enkel netwerk beheren. Als je alles op je NAS blijft doen is dat prima.
Ubiquiti heeft een vergelijking online staan:
https://ui.com/cloud-gateways
[Afbeelding]
De UE7 is een uitgeklede versie, ook slechts 1 WAN poort. . Ik zou naar minimaal de CG/DR7 kijken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Dat is de 8, maar niet de 4?DukeBox schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:33:
[...]
Vanwege de hot-swap PSUs, die zijn ook 18cm diep + de case.
Let's agree to disagree.DukeBox schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:34:
[...]
Bij een rack model? Lijkt mij niet zo handig, gezien de 4 Pro ook geen sliding rails ondersteund.
[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 19-09-2025 16:47 ]
Dat dacht ik eerst ook maar het is echt met BTW en allebei zonder opslagCrankyGamerOG schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:41:
[...]
let je wel op dat je de UCG vergelijkt met de UCG en niet de UXG? Of zonder en met storage? Dat kan zomaar een prijsverschil verklaren.
Daarnaast kan het zijn dat jij een ex btw prijs ziet.
Meestal is de prijs op ui store vrijwel hetzelfde als de webwinkels namelijk.
[ Voor 0% gewijzigd door thof op 27-09-2025 09:39 . Reden: Plaatjes ietsje kleiner ]
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
[ Voor 1% gewijzigd door andredewaard op 10-10-2025 11:10 . Reden: aangegeven dat ik overal 2 kabels heen trek ]
[ Voor 5% gewijzigd door peterpijpelink op 19-10-2025 13:34 ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq