Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 19:50
Heb alleen de ervaring van de 8-poorts.

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_OYPmYCGZ2Ks1zThGvLnp5ULm4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XrH5D0vUuxEINDheaVsMSBch.jpg?f=user_large

CV kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrSNdjgU3PlcWxwBW4GNBqxtJAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EDcmjvXa3a5vDFca5HQyQtCu.jpg?f=user_large

[ Voor 54% gewijzigd door ajvk op 15-12-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-10 13:02
Wij gaan volgend voorjaar verhuizen en de nieuwe woning gaan we grondig verbouwen. Een mooi moment om het netwerk meteen goed aan te pakken en toekomst bestendig te maken.

Ik zoek een ?
Ik zoek een combinatie van Ubiquiti producten om een bedraad en draadloos netwerk op te zetten wat overweg kan IP camera's. De gedachte is om het nu in 1x goed aan te pakken, zodat het meteen future proof is. Dan doel op toename in netwerk apparatuur, toename in bandbreedte en evt. hogere internet snelheden in de toekomst.

Wat is je budget?
Geen budget, kosten zijn aftrekbaar en het hoeft niet in 1x.

Heb je bepaalde voorkeuren?
- Overal in huis goede wifi
- PoE camera's aan gevel (3x)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Gezin met 3 jonge kids
- Vrijstaand huis met 3 etages en grote woonkeuken.
- Glasvezel aansluiting in woonkamer. Ik ben voornemens daar een T-Mobile internet only abbo voor af te sluiten.

Wat heb ik zelf bedacht?
De setup is in ieder geval een Unifi router, UDM of UDMpro. Unifi PoE switch met daar aan camera's en access points. De glasvezel aansluiting komt binnen in de woonkamer maar eigenlijk wil ik alle apparatuur centraal in de trapkast/meterkast hangen.

1. Ik wil hoe dan ook camera's in de toekomst. Als ik voor de UDM ga moet er een cloud-key plus in het netwerk komen als NVR. Maar als ik voor een UDM-Pro ga hoeft dat weer niet, moet ik alleen een extra AP ophangen. Scheelt netto een paar tientjes.

2. De glasvezel aansluiting zit in de woonkamer, daar wil ik geen UDM-Pro neerzetten. Dus die aansluiting moet of verplaatst worden naar de meterkast. Of ik moet toch de T-mobile modem gebruiken in de woonkamer en daar de UDM neerzetten en een kabel naar de meterkast trekken. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk apparatuur in de woonkamer. Of mis ik nog een optie? Wat is het meest elegante?

3. Ik vraag me nu sterk af of ik überhaupt wel LAN aan moet leggen op de slaapkamers. Ik heb het in het huidige huis ook liggen maar gebruik het niet. Maar wellicht dat we later toch een kantoor boven willen of de kids een console of pc met vaste aansluiting? Iemand met puber kids die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Plaatjes zeggen meer dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ1MqTfWib8kO0wpN6WmdoQR6F0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUdLn3b4FPuy2FUQwm2VzDZJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxW2rqcoaE6iH4EFTJtTVJujQts=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jqmz1xY6LcEmAS2h3J7FbB7.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
RobertMe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:19:
[...]

SFP+ zorgt niet voor een verbinding tussen twee switches. SFP+ is een standaard om (uitbreidings)modules in een switch te plaatsen en die module kan dan vanalles zijn. De module kan een standaard RJ45 aansluiting hebben, een van de vele varianten van een glasvezelaansluiting, of een vorm van Direct Attach Copper (dus een kabel met aan beide uiteindes een SFP+ module, bedoeld voor in racks dus korte afstanden. Uiteraard krijg je een SFP+ module niet door een leiding getrokken).
Overigens doet ook alleen de UDM Pro van het lijstje aan SFP+, zowel de USW 8-150W als USW 16 Gen 2 doen maar SFP. Oftewel: maximale snelheid is 1Gbit/s voor de SFP-poorten en in principe kun je dan net zo goed gewoon ethernet trekken (tenzij je voor de lol glas wilt doen, of voor elektrische scheiding).

Daarnaast kun je je afvragen of die USW 8-150W echt nodig is. Ja, als je SFP wilt wel, maar anders kun je beter voor de Lite 8 PoE gaan. Compacter, zuiniger, en een stuk goedkoper. Enige (verdere) beperking is dat er maar 8 poorten in PoE(+) kunnen voorzien en maximaal 52W. De USW 8-60W kan IIRC niet, omdat de U6 LR PoE+ vereist en de 8-60W dat niet kan leveren. En de 8-150W is al echt een oudje (net zoals de rest van de 19" lineup die niet "Gen 2" is), dus de vraag is ook hoe lang die nog ondersteund zal blijven.

V.w.b. de U6 LR, heb je die echt nodig, en dan ook nog 2x? Persoonlijk vind ik het een duur AP. Het zal vast doen wat het beloofd, maar de vraag is of je het merkt tegenover bv de U6 Lite. En mixen kan natuurlijk ook: een U6 LR met een U6 Lite (of zelfs een AC als je dat zou willen). Immers gok ik dat er maar een of een aantal plekken zijn waar je echt hoge snelheden wilt hebben (met 4x4 MU-MIMO) en de rest hoef je maar bereik te hebben voor bv een telefoon of tablet, waarbij 100Mbit/s of 500Mbit/s of whatever niet uit maakt en bv de 2x2 MU-MIMO van de U6 Lite ook voldoende zal zijn.
Dank voor de hulp zover!

De 8 poort switch heb ik aangepast, 2 APs zal ik sowieso nodig hebben (gebruik nu 2x Nest Wifi + 1 point, met een extra Google Wifi in de garage voor dekking van de (achter) tuin. Die laatste dekking neem ik niet mee in huidige plan, maar daar "ontdekte" ik de LR bij, omdat die ook buiten opgehangen kan worden.

Voor binnen zat ik eerst naar de Lite te kijken (inderdaad vanwege de prijs), maar ik schrok van het bereik in het UniFi design center. Bijkomend voordeel is inderdaad de hogere snelheden van van de LR (hopenlijk), wij gebruiken in bijna elke kamer wel eens laptops. Zelfs de LR komt er niet heel goed uit in de designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTPbA4WcoWm4ZprZxTgsfUdjQOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBICy54mTVhvvjyWrFj6YUGS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EERN2AlAsAYY0bTf4nzSKqNyZFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kaVGy0O20gHJc6wqMm6Wc25o.png?f=fotoalbum_large

Zit dan nu op:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts)€ 30,47€ 60,94
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 294,-€ 294,-
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 128,-€ 128,-
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Long-Range€ 175,-€ 350,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 377,55€ 377,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1210,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-10 13:47
De switch in de UDM Pro heeft nog een nadeel. Het backplane zou 1Gbit/s zijn en dus een beperking vormen. Op zijn minst doordat je in totaal maar 1Gbit/s kunt laten routeren tussen (V)LANs onderling en naar het internet. Of die beperking ook geldt voor het switchen binnen hetzelfde VLAN weet ik niet.
Wat je zeker bij een thuis situatie niet zomaar tegenaan gaat lopen. De switch op de UDM pro is dan ook meer voor management apparaten zoals HP ILO, Dell iDrac je raspberry Pi. Allemaal lage bandbreedte.

Eerdere revisies hadden wel een snellere backplane maar aangepast zodat de SFP+ andere snelheden aankan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeXUQ-YCjXZrAlH9EzanGYpu7Fg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2JBI8rzGHNx5SEp8zZIC1LFU.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-10 10:13
Probleemcasus:

Ik heb een nieuwe woning, hoekwoning/rijtjeshuis, waar mijn Experiabox V10 niet mijn werkkamer bereikt. Ik heb al met een Range Extender het bereik vergroot, maar van mijn 100up/20down haal ik nu stabiel 6up/2down. Voor mijn werk (onderwijs vanuit huis) is een stabiele verbinding vereist.

Situatie:
Op afb.1 (BG) komt in de linkerbovenhoek, rode stip, mijn internet binnen. Hier staat de KPN Experiabox V10 dat tevens mijn enige router is. Op afb.2 (bovenverdieping) staat met rood de locatie van mijn Range Extender die het laatste stukje tot aan mijn werkplek (groene stip) overbrugt. Het is een rotpunt, maar niet mogelijk om op een ander stopcontactpunt het te verlengen.

Mijn plan:
PoE AP halen en op BG via de blauwe lijn langs het plafond trekken en in de gang, of in de hoek van de woonkamer plaatsen. In theorie kannhet ook in de gang om dichter bij mijn werkkamer te zitten. Kabel trekken naar boven toe is geen mogelijkheid, helaas. Powerline ook niet, stabiliteit is minimaal.

Is een PoE hier een mogelijke oplossing? En zo ja, welke versie zou hier het beste passen? Het zal hoe dan ook door een betonnen plaat moeten van BG naar boven toe.

Bijlagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiNUg90dGoFhcawKoSYaMZwKExs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zPSMMRKIvm18cHWQFCzfqppX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0iTxb5ElucFEpchnMCWPoe7NZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cgUSACRyZ4hzOpUraX3bj44W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een ....?
Totaaloplossing voor een nieuw huis.

Wat is je budget?
Maakt niet uit, maar geen overbodige kosten.

Ik ben geen pro netwerkbeheerder, op school CCNA gehaald maar dat is bijna 15 jaar geleden. Het mag best technisch zijn, maar liefst een beetje home-friendly, iig alles via UI.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

NTU->KPN Modem->Unify switch

Benodigde poorten:

PoE
1. Camera oprit
2. Camera achtertuin
3. WiFi Beneden
4. WiFi 1e
5. WiFi zolder
6. Woonkamer TV (uitbreiden met een mini PoE switch voor meerdere devices bij de TV)

WallOutlets voor bedraad internet.
7. Kantoor

Meterkast:
8. Philips Hue Bridge

Wat heb je zelf al bedacht?

Nou, het liefst gooi ik die KPN Modem de deur uit. Maar aangezien de UDMPro nog geen IGMPproxy ondersteund laat ik dit maar voor wat het is. Ik weet dat het met een USG wel kan doen, maar dan moet ik gaan harken in een config file, en dat wil ik niet. Gewoon lekker via de UI.

Ik wil dus vanuit de KPN Modem gelijk een Unify switch in. De volgende spulletjes heb ik bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSdpLHpkfdSOa3PP-3dl3ODTTMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k2mUBNoOMaeBE04DfitcXLLK.png?f=user_large

Wat wil / verwacht je van ons?
Zie ik iets over het hoofd? Of gaat dit prima werken. Ik zit vooral met de vraag wat het nu voor nadeel heeft dat ik de KPN Modem nog gebruik. Of maakt dit niet zoveel uit. Het liefst wil ik alles UniFy, maar zolang er geen UI instelbaarheid is voor iTV gaat hem dat niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Onlangs verhuisd naar nieuwe woning alwaar ik mijn Unifi gebeuren opnieuw aan het inrichten ben. Voor de begane grond ben ik op zoek naar een nieuw AP, en twijfel ik tussen een NanoHD of een FlexHD.

Ben van plan de AP aan de buitenwand van de meterkast te plaatsen, zie rode stip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQJTadTJhA1Phd5NyXkM7RIHYdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gd8LgWNlN3WSZQjAYfc6Q8PC.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat de beste oplossing is van de 2 qua bereik en stabiliteit in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:05
Hi

Na opnieuw een netwerk probleem te hebben ga ik ook maar eens de sprong wagen en dus geld uit te geven... Bedoeling is volledig over te gaan naar 1 merk in de veronderstelling dat dit beter is? Daarbij dacht ik vooral aan Ubiquiti maar ik sta open voor andere voorstellen. Indien mijn huidige apparatuur geen conflicten heeft hoeft de overstap niet in 1x gebeuren.

Huidige netwerk apparatuur:
- Telenet Router + Switch
- Ubiquiti Flex Mini
- Netgear 8 Poort Switch
- Zyxel GS1900-8HP
- Portal Router
- Hue Hub

Schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3REYvH05TqdRpnkvvqdL05eUPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53KuX3sVrXxvD5PH31mWfAHh.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn grootste probleem is dat ik met verschillende switchen moeten werken. Mijn internet van Telenet komt toe op een centraal punt. Van daaruit zijn er 4 netwerk kabels getrokken. Daar is bij 2 ruimtes een switch aangesloten zoals je kan zien in mijn schema.

Ondanks het grote aantal PC's ben ik geen IT'er. Ik heb uiteraard wel kennis ervan, maar mijn netwerk kennis is wel beperkt. Uiteraard wil ik daar wel meer van leren en dat zal ook nodig zijn voor een goeie setup te hebben...

Met mijn ene Portal wifi router is het hele huis voorzien van wifi. Geen extra acces points nodig ondanks er 2 verdiepen zijn. Reden is een houten skeletbouw en dus niet zoveel beton die het signaal blokkeert. Mijn wifi router staat dicht bij mijn tuin waardoor ik daar ook voor een groot deel internet heb. _/-\o_

Mijn huidig probleem is dat als mijn Telenet modem uitvalt mijn ganse netwerk plat gaat. Dit klopt volgens mij niet want mijn server of andere aparatuur van het internet netwerk zou wel bereikbaar moeten zijn, ook zonder internet. In het verleden heb ik dit probleem nog eens gehad. Maar toen gebruikte ik nog de switch van Telenet. Ik dacht dit op te lossen door na mijn Telenet router onmiddelijk een switch te zetten en die dan te gebruiken ipv de Telenet switch. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost...

Budget: Geen flauw idee. Beetje afhankelijk hoeveel ik ga moeten kopen en ik niet kan spreiden door bv eerste 1 of enkele switchen te vervangen en bv pas later mijn wifi router...

Waar ik aan dacht was het volgende:
- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/1457156/ubiquiti-unifi-dream-machine-pro.html --> Voor achter mijn Telenet router
- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/672087/ubiquiti-unifi-switch-8-poorts-60w-poe.html --> daarvan 2. Vervangt de Netgear + Zyxel

Later dacht ik eventueel de Portal router te vervangen. In de hoop dat die compatibel zijn met de andere aparatuur...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuJuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-10 15:23
Zojuist is mijn deurbel afgeleverd! En wat een verrassing dat de transformator erbij zit.
Vandaag ga ik er niet meer aan toekomen, maar ik hoop hem deze week te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbXDdnAGjQHCUgpYv3v8WURBWEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nohrfMVdNWVSVIVR66hzYuS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:38
@Peutpeut
Op basis van je input heb ik twee schetsen gemaakt.

Netwerk 1 - ± €629,- volgens pricewatch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0KS8HtPUdL1QDMvm_gE8uRYlIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Ck9oUtdV1dMaTAEaujXx8f8.png?f=fotoalbum_large
Een UDM (niet pro) setup met 8-port switch. UDM is Wireless AP voor benedenverdieping. 2 AP's voor boven.
+ Altijd een controller
- Geen WiFi 6 beneden
- Misschien niet ideale locatie AP beneden (meterkast)

Netwerk 2 - ± €553,- volgens pricewatch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qzj401jxgUgM44iwJQyEcxE2bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyUIq8zNh1DjVVvCvypFDCfU.png?f=fotoalbum_large
USG setup met 8-port poe switch. Elke verdieping een eigen AP op een strategische plek.
+ Goede dekking
+ WiFi 6, futureproof
+ Kosten
- USG outdated?
- Geen controller, cloud key is best duur

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maestrodesigns
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04 16:02
Ik zoek een ....?
Complete revisie van het thuisnetwerk, inclusief eventueel rekening houden met toekomstige uitbreidingen.

Wat is je budget?
Idealiter ergens rond de 500-1000 euro, maar dit is enigszins op te rekken indien er duidelijk meerwaarde in de aanvulling zit.

Inrichting moet enigszins gebruiksvriendelijk zijn - ik heb wel wat basiskennis van netwerken, en ben in staat om een en ander te configureren, maar ben geen expert en wil liefst een omgeving die stabiel draait zonder al teveel bemoeienis van mijn kant.

Jaren 30 woonhuis van ongeveer 120-130m², met voornamelijk houten vloeren en één 'blokkade' - de badkamervloer van lichtgewicht beton op stalen (zwaluwstaart) platen. Ik heb een zijaanzicht toegevoegd van het huis en de inrichting die ik ongeveer in m'n hoofd heb. Zie ook "Wat heb je zelf bedacht?"

In basis komt er glas binnen op het glasvezelkastje in de ensuite kast tussen de voorkamer en de woonkamer, van daaruit gaat er via een kabel (alle kabels zijn Cat6) naar de 1e, waar ik in de direct bovenliggende inbouwkast ruimte heb om alle centrale componenten neer te zetten / op te hangen. Op het moment is er geen rack o.i.d. aanwezig. vanuit die centrale kast op de 1e lopen er kabels terug richting BG, omhoog naar zolder en richting onze eigen slaapkamer.

De volgende zaken moeten minimaal gefaciliteerd worden:
BG
  • WiFi AP BG
  • WiFi AP uitbouw en tuin - indien nodig qua dekking
  • Smart TV
  • Audio streamer
  • Playstation
  • KPN iTV kastje
1e
  • WiFi AP 1e + zolder
  • KPN iTV slaapkamer
  • Hue Bridge
Zolder
  • Synology NAS
  • Werkplek 1
  • Werkplek 2
  • Drukwerk printer
Daarnaast zijn er nog wat potentiele uitbreidingen in de toekomst - nog niet heel zeker, maar als ik er eenvoudig zonder al te veel extra kosten rekening mee kan houden is dat altijd top.

mogelijke uitbreidingen
  • BG: slimmme deurbel
  • BG: camera voor en achter
  • 1e: bekabeld kamer zoon 1
  • Zolder: bekabeld kamer zoon 2
Het netwerk dient de inkomende diensten KPN glas 100/100 en interactieve TV netjes in heel het huis beschikbaar te stellen. Zowel bedraad als draadloos.

In de huidige inrichting komt alles binnen op de KPN experia v10 router en van daaruit wordt het verdeeld naar o.a. twee switches en een centraal opgestelde Apple Extreme, waarbij de WiFi dekking niet overal ideaal en/of stabiel is.

Mijn plan voor de nieuwe indeling heb ik geprobeerd visueel uit te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3fZmtxJ6Vl1AItxscyJkZ6K_CE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB9xajyyq534zd6BIfu49J9C.jpg?f=fotoalbum_large

Kort samengevat in tekst:
Internet komt binnen in de woonkamer, daar stuur ik het gelijk door naar centrale punt op 1e verdieping.
Vervolgens denk ik dat ik de KNP Experia wil gebruiken als router, om eventuele uitdagingen met bijv. de interactieve TV te voorkomen.
Dan komt mijn grootste vraagteken; waarmee beheer ik mijn netwerk? Er is mij initieel geadviseerd een USG + een Cloud Key te gebruiken. Ik snap echter nog niet helemaal hoe die elkaar aanvullen en of het voor mij wellicht een beetje overkill is. De Cloud key plus was geselecteerd met het oog op de toekomst waar eventueel camera's en een deurbel worden toegevoegd. Een alternatief zou eventueel een Dreammachine (Pro) zijn. Die werd mij echter in eerste instantie afgeraden. De argumenten waren mij niet helemaal helder.
Volgende stap zijn de switches. Ik heb op het moment twee switches in gebruik, twee Netgear prosafe GS105E's. Eentje staat boven in onze werkruimte, de ander staat beneden in het TV meubel. Centraal twijfel ik over een 8 poorts (wordt wellicht wel krap, of ik moet meer draadloos gaan doen) of een iets grotere. De initiele aanrader voor deze positie was de PoE 8 (150W), maar ik zag in het forum ook adviezen om beter een andere te pakken, bijv. de Lite. Mede vanwege de leeftijd en de ondersteuning van de 150W.
Ten slotte nog twee of drie access points, afhankelijk van hoe goed het bereik is als ik de eerste twee heb opgehangen. Hierbij twijfel ik nog of ik de NanoHD pak of iets uit de nieuwe U6 lijn.

Advies. :)
  • Wat is de beste optie voor centraal beheer van mijn netwerk? UDM/UDM Pro of USG & UCK+ of enkel USG of UCK+?
  • Welke switch adviseren jullie in mijn situatie? En dan vooral welke versie; ik snap dat ik zelf vooral moet kiezen of ik voor 8 of 16 poorten ga. En indien ik de UDM Pro aanschaf heb ik wellicht helemaal geen switch nodig...
  • Gebruik ik gewoon (lekker lui) mijn KPN Experia, of is het echt de moeite waard om me iets verder te verdiepen en de UDM/USG te laten routeren?
  • Moet ik mijn Netgear switches vervangen door Flex of Flex mini units, of zijn deze voor nu ook wel prima?
  • Wat is wat jullie betreft op dit moment de meest logische keuze qua access points? De NanoHD AP's of de U6 AP's?
En dan de laatste vraag: Hebben jullie verder nog tips voor me? Iets wat ik vooral wel of niet moet doen, of iets wat jullie compleet anders zouden doen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 10:22
Renovatie huis in combinatie met Mantelzorgwoning
Inleiding / Ik zoek een
Ik ben op zoek naar advies voor mijn thuissituatie, het betreft een zojuist gerenoveerd huis (wat hier op is voorbereid) in combinatie met een Mantelzorgwoning. Belangrijk hierbij is dat het een betrouwbaar, eenvoudig te beheren en schaalbaar netwerk is. In de toekomst wil ik het ook kunnen uitbreiden met camera’s en een deurbel. Ik heb er een hekel aan om telkens telefoontjes te krijgen "Peter, het internet doet het niet..." enfin je kent het wel. 8)7

Nu nog Ziggo, binnenkort Glasvezel (deltafiber/Caiway).

..
Wat is je budget?
Max €1000,- belangrijk is dat de basis helemaal in orde is en dat ik later (wanneer er weer wat gespaard is) verder kan uitbreiden.

..
Ik wil graag UNIFI producten gaan gebruiken, vanwege:

• Het ecosysteem waarbij alles vanuit één interface is te organiseren.
• Stabiliteit
• Een stevige basis en ‘eenvoudig’ uitbreidbaar
• Optie tot camera/deurbel
• Optie tot goede security (los van het Ubiquiti Akkefietje laatst)

..
Hardware
• 1 x 4U Rack (300mm, met spacing voor powerkabel UDMP)
• 2 x 24P patch Panel (veel dubbele RJ45 punten in het huis) (boven en beneden)
• 1 x UniFi Dream Machine Pro
• 1 x UniFi Switch 24 PoE Gen 2 (Hoef nog niet persee alle patchpunten aan te sluiten)
• 2 x UniFi Switch Flex Mini
• 2 x UniFi 6 Lite Acces Point (op 5 GHz Band 1.2 GBPS halen zou voldoende zijn?)”

Overige
• Ik wil mijn woning en de Mantelzorgwoning apart houden van elkaar, aangezien ik het wél moet beheren leek het mij handig om in ieder geval 2 aparte VLANs te maken, voornaamste last welke we waarschijnlijk hebben is dat we elkaars Chromecast en Google Home apparaten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2OMS5uuHNO99uImHRNa388Grds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gk1cazEA8vdHqfSYywF84bR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFpnvBKL8nwWxrx7oHCjpthCQH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n66J3KFn7zvb2JXd7xyh55Sl.jpg?f=fotoalbum_large

...
Ik ben nog niet dermate bekend met UNIFI, aardig wat gelezen, video tutorials gekeken, reviews gelezen. Ik hoor graag of deze setup zou moeten werken, hebben jullie adviezen? Nog tips hoe ik dit het beste kan doen met Caiway of Deltafiber?

Zijn er nog losse accessoires die ik moet bij bestellen?

...

[ Voor 3% gewijzigd door peerke1987 op 11-04-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
ed1703 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:45:
[...]

Je tekening wekt de indruk dat je de access-laag in het geheel op de UDMP gaat aansluiten.
De UDMP doet geen PoE. Tevens doen flex-switches geen PoE om andere devices te voeden (switch zelf kan wel gevoed worden met PoE), waardoor je access-points van een injector moet voorzien. Tenzij je alles op je Gen2 24 kwijt kunt. Als ik ga tellen kan dat en is het PoE budget geen probleem.
In de eerste instantie wil ik het inderdaad allemaal op de Gen2 24 zetten:
- Mantelzorgwoning = 1 PoE poort (Max Wattage per Port by PSE 802.3at = 32W)
- - UniFi 6 Lite Access Point (Max Consumption 12W??)
- - UniFi Switch Flex Mini ( Max Consumption: 2,5W)

- Garage = 1 PoE poort (Max Wattage per Port by PSE 802.3at = 32W)
- - UniFi 6 Lite Access Point (Max Consumption 12W??)
- - UniFi Switch Flex Mini ( Max Consumption: 2,5W)
Peutpeut schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:47:
@peerke1987 Je kunt in plaats van de Flex Mini switches de USW Flex nemen. Voor zover ik weet kan die ook goed overleg met VLAN en de Flex Mini niet dacht ik.

Je hebt nu 48 poorten in je patch panels, maar slechts 24 beschikbaar in je switch (waarvan 16 met PoE). Houd daar rekening mee.
@Peutpeut Klopt inderdaad, merendeel van de poorten in huis zijn dubbel uitgevoerd en daarnaast ook nog een heel aantal poorten welke ik waarschijnlijk voorlopig niet ga gebruiken. Dus met de Gen2 24P en de 8 extra van de UDMP zou het moeten lukken.
ed1703 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:49:
[...]

De flex mini doet prima vlans, maar je kunt geen profielen samenstellen voor een poort.
Je bent dus altijd aangewezen op All of slechts 1 vlan per poort, wat natuurlijk per poort wel apart ingesteld kan worden.
@ed1703 Als ik je goed begrijp, zou het dus met de Flex Mini's prima moeten kunnen als ik bij wijze van spreken een VLAN opzet vanaf poort X uit de Gen2 24P en daar achter de Flex Mini alle poorten laat draaien op dat VLAN (als dit al niet impliciet zo is). Ik stuur overigens de garage en mantelzorgwoning beide apart aan vanaf de Gen2 24P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EhKpSOEpl_bUcZZSWE_P3rwe5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZXlIBuYX4Pjfm2Ckv8od404.jpg?f=fotoalbum_large

Dank heren voor jullie snelle reactie!

PS. Ik zie nu dat het niet gaat vliegen met de UniFi Flex Mini, er is namelijk geen PoE Pass Through en ik zou graag de Access Points wel PoE willen aansturen...

Wat zou een goed alternatief zijn?:
- UniFi Switch Lite 8 PoE heeft wel PoE uit, maar geen PoE in? Dan zou ik hier een adapter moeten hangen.. ook niet zo'n enorm probleem. (€109,-)
- UniFi Switch 8 60W ook adapter nodig (€109,-)
- UniFi Switch PoE 8 (150W) leuk om glasvezel te trekken tussen de Mantelzorgwoning.. gaat misschien beetje ver (€199,-)
-

[ Voor 15% gewijzigd door peerke1987 op 11-04-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:12
Ik zoek een ....?
Optimalisatie van de huidige LAN-verbindingen tussen een Telenet-modem (UTP), een USG-3P, een US-24-G1 en een US-8-150W, middels SFP-modules/verbindingen.

Wat is je budget?
Maximaal 100,- EUR

Niet direct, ik geef de voorkeur aan minimale kabellengte.

Alle apparaten staan in een wandpatchkast 19".
Om de IPTV-mogelijkheden van de diverse Telenet-digicorders in huis ten volle te benutten,
is de Telenet-modem via poort #3 rechtstreeks verbonden met poort #10 van de US-24-G1.
De USG-3P is via poort WAN verbonden met de Telenet-modem poort #1,
vervolgens ide USG-3P LAN-poort verbonden met poort #24 van de US-24-G1.
Verder is er een verbinding van de US-24-G1 via poort #20 naar de US-8-150W poort #8 om dan verder naar de Wireless AP's te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI_pwS2pyJirywt_Tvj30aQ7C0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0muS2aWURJjEbQtnw7Wmjc6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht om een de twee switches; US-24-G1 en US-8-150W onderling te laten verbinden met een MikroTik stack kabel (1meter). Misschien prik ik nog een MikroTik SFP naar RJ-45 in de US-24-G1 om deze vervolgens aan te sluiten op de USG-3P Poort LAN.

Graag jullie advies of dit geen overkill is.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:51
Ik zoek een ....?
Complete thuisoplossing met Unifi produkten om een stabielere WIFI netwerk te hebben.

Huidige situatie:
We hebben fiber, KPN, 500Mbit alles in 1 Hussel, met een KPN Experiabox V12 in de meterkast en 4K IPTV kastjes.

Ik heb nu een Asus RT-AX92U in de meterkast, een Asus RT-AC68U in een AiMesh opstelling (met ethernet backhaul) op de 1e verdieping en een Cisco 3200 router in de overkapping achterthuis.

Heb op veel plekken in huis een CAT5E bedraad netwerk liggen: keuken, woonkamer (3x), elke slaapkamer (3x), op zolder en achter thuis in de overkapping.

Alle netwerk kabels komen uit in de meterkast.

Wij gebruiken het meest de WIFI, de CAT5E wordt gebruikt door de 2 KPN IPTV kastjes (keuken en woonkamer), de Chromecast 4K bij mijn tv in de woonkamer en de PS4 op een slaapkamer en de AiMesh backhaul RT-AC68U op een van de slaapkamers. De rest vooral Wifi met Apple IPhones en IPads.

Issues:
We hebben veel instabiliteit met internet, terwijl de verbinding wel sterk genoeg is. Vanwege verbouwing op dit moment, wil ik de WIFI instabiliteit ook gelijk aanpakken. Ik heb een domotica specialist over de vloer gehad voor de Hue verlichting maar hij doet ook aan netwerk aanleggen bij bedrijven. Hij raadde mij aan om over te gaan op Unifi, waarbij de APs de dekking en de stabiliteit zou gaan vergroten.

Wat is je budget?
Rond de 1200 max.

Wel graag binnen de Unifi reeks.

Heb met de Unifi Designer wat heatmaps gemaakt:

Hier is heatmap van de begane grond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiCY7jtRJ5IwO4dJwX2MEwMyNuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Ajz3cQCOsyyOHztScrpySUw.png?f=user_large

1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeNfr-U5RjaUXCanmnwEKnnILRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UwwTHnRHfZPcnC0FCVCXIcvL.png?f=user_large

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-odzVGLnEgJSJ6zcpvAsZSTKpCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rnsukHJUIH2OH3cuKv6s7fsN.png?f=user_large

Overkapping achterthuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gujmxBeS3OTXdGeR7-avECC6pow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RjU2Ut6Jtv26OgVweR7xWnHv.png?f=user_large

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqvYWxrCTcvXssvpewlHoqpKj2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tYO9Wn6ersiTxdl1btkEz6Zg.png?f=fotoalbum_large

Obv de heatmaps via Unifi Designer kom ik tot de volgende lijst, alhoewel ik me afvraag of er geen grote commerciesmaakjes achter die designer zit ;-)

Ik heb dus 6 UTP POE+ nodig. Dan nog 4 UTP zonder POE en 2 UTP naar KPN Experiabox.

De APs heb ik gekozen obv nieuwe technologie (Wifi6), en dan de Lite uitvoering, omdat ik las dat je beter meerdere APs kunt kiezen dan een LR variant.

Ik kom tot deze lijst:

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 104,67€ 104,67
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 102,99€ 102,99
6Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 106,-€ 636,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 363,91€ 363,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.207,57

• Ik heb niet zo veel ruimte in de meterkast. Maar de USG is toch al wat verouderd wat ik begreep hier. Dus zit te denken aan de UDM Pro (komt toch in de meterkast), maar deze lijkt me wel weer lastig te plaatsen in de meterkast. Is de UDM Pro te plaatsen in de meterkast ?
  • Ik wil graag een switch die vrij recent op de markt is gekomen en dus een tijd mee kan, maar die 6 APs kan voeden, en ook 4-8 extra UTPs kwijt kan.

Er zijn meerdere mogelijkheden: alles in 1 switch (POE+ en regulier data) of 2 aparte switches (POE+ en andere data) ? Ik heb in eerste instantie gekozen voor 2 aparte switches. Zijn deze qua techniek toekomstvast ? Ik lees ook iets over Gen2 switches, zijn dat de nieuwere modellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DrDelete schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:10:
Ik zoek een ....?
Complete thuisoplossing met Unifi produkten om een stabielere WIFI netwerk te hebben.

Obv de heatmaps via Unifi Designer kom ik tot de volgende lijst, alhoewel ik me afvraag of er geen grote commerciesmaakjes achter die designer zit ;-)

Ik heb dus 6 UTP POE+ nodig. Dan nog 4 UTP zonder POE en 2 UTP naar KPN Experiabox.
Ja iets te commercieel. Ik heb een setup met 2 AC Pros (1 op slaapkamer en 1 buiten bgg). Ik heb in design center ff quick and dirty beide AP's op de bgg geplaatst. Dat geeft onderstaande. In werkelijkheid zijn de 2.4Ghz dB waarden op bgg slechter (5-15Db) dan getoond maar is mijn ontvangst meer dan prima. Op mijn Iphone X haal ik zonder mankere 80/130 op de speedtest op plek waar de heatmap oranje/geel geeft, dus ca -50/-54 dB (ik meet -60dB met de AirPort Utility app - mooie app _/-\o_ ).

Muren zijn baksteen. Vloer is broodjes. Glas is HR++. Met de ene AP binnen doe ik het hele huis (3 verdiepingen 155m2). De AP buiten is oa. voor schuur omdat het HR++ glas de WIFI effectief tegenhoudt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjqqap0Tal-_YBSz1_kU98dwSOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tVEBklMtnv6pdAgNRkCdazFB.png?f=user_large

Edit: zelfs op de groene stukken is de ontvangst meer dan goed

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 04-05-2021 13:40 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peerke1987
DrDelete schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:10:
Ik zoek een ....?
......

• Ik heb niet zo veel ruimte in de meterkast. Maar de USG is toch al wat verouderd wat ik begreep hier. Dus zit te denken aan de UDM Pro (komt toch in de meterkast), maar deze lijkt me wel weer lastig te plaatsen in de meterkast. Is de UDM Pro te plaatsen in de meterkast ?
  • Ik wil graag een switch die vrij recent op de markt is gekomen en dus een tijd mee kan, maar die 6 APs kan voeden, en ook 4-8 extra UTPs kwijt kan.

Er zijn meerdere mogelijkheden: alles in 1 switch (POE+ en regulier data) of 2 aparte switches (POE+ en andere data) ? Ik heb in eerste instantie gekozen voor 2 aparte switches. Zijn deze qua techniek toekomstvast ? Ik lees ook iets over Gen2 switches, zijn dat de nieuwere modellen ?
Ik heb een aantal weken geleden zelf een aardige verbouwing gedaan en netjes geholpen. Guess dat het nu mijn beurt is, zover ik kan beantwoorden.

Qua plan ziet het er goed uit, de vraag is inderdaad waar je de UDMP kwijt kunt. Het is allemaal 19" en je hebt meen ik 30 cm diepte nodig om op te kunnen hangen. Let dus op met het kopen van een eventueel 19" rack dat je ook rekening moet houden met de powerplug achterop (90 graden powercord is handig). In mijn geval heb ik een stukje uit mijn 19" rack gefreesd zodat ik het powercord kwijt kan. Kijkende naar je meterkast wordt het toch lastig.

Heb je wellicht ergens nog ruimte (onder je trap oid of in een kast) waar je iets kwijt kunt en relatief eenvoudig bij kunt met UTP? Anders zou je daar nog wat op kunnen hangen.

Je bent anders inderdaad genoodzaakt om voor een UDM te gaan met de kleinere switches. Volgens mij is daar ook helemaal niets mis mee. Echter heb je geen mogelijkheden tot lokale 'Protect, Access & Talk', maar als je daar ook geen plannen voor hebt.

Vraag
Ik zie je plattegronden, ik zie elke keer in de hoek dat de AP's staan. Zit hier een UTP wand socket? Hoe ga je de AP's plaatsen?

qua switch
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE

is dit iets? Echter even uitverkocht op de Unifi EU store.

ter inspiratie
Zo hangt het er bij mij bij, ik heb absoluut geen spijt. Het is zo'n enorme verademing. Weg met al die aparte producten en aparte IP's en instellingen. Blugh. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQGLE5oMKa1UN2sCcmwYz9B-nmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDha1kzhEJObp8P7S0xHGIfi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door peerke1987 op 04-05-2021 20:57 . Reden: ondertussen wel gereageerd :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 14:20
Hi allen,

Nieuw huis is net opgeleverd en ben het netwerk aan het indelen. Heb redelijk wat loze leidingen al denk ik dat ik er toch meer had moeten nemen. 8)7
In huidige huis begon ik met een goed/leuk netwerk maar door drukte op werk en wat dingen die niet lekker liepen in mijn setup heb ik dit uiteindelijk versimpeld naar alleen KPN spul en 2 switches (staan ook op de tekening).. Maar moet zeggen dat ik wat tweaken wel mis, heb nu ook weer meer tijd.

Heb veel rubrieken doorgelezen over beveiligingscamera's, netwerk en nette lan afwerking en ben uitgekomen op Ubiquiti.

Mogelijk zijn niet alle vragen voor dit topic maar gok het er toch op..

Ik zoek een ....?
  • Volledig nieuw netwerk
  • Beveiligingscamera
  • Goed netwerk
  • Makkelijk in gebruik maar ook mogelijkheid om wat mee te tweaken/spelen
  • Beveiligingscamera's ook makkelijk mee te werken en OOTB goed te doen.
Wat is je budget?
Ik wil niet het duurste/grootste maar kans hebben op uitbreiding.
Met een nieuw huis lopen de kosten snel uit de hand, vandaar dat ik onderstaande keuze heb gemaakt. Sta open voor andere tips.
Kans dat ik niet veel ga tweaken is aanwezig, dus wil met basis beginnen.

Met een basis beginnen die redelijk makkelijk in te bouwen is.

Thuisomgeving, nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen, garage en achtertuin 15m diep

Initiele setup
KPN Experia Box
Unifi Security Gateway (USG)
Unifi Switch Lite 8 PoE
- PoE - Cloud Key Gen2 Plus
- PoE - Camera G4 Bullet
- PoE - AP WiFi 6 Lite - Gang verdieping
- PoE - AP WiFi 6 Lite - Woonkamer
- Hue Bridge
- KPN Decoder Slaapkamer
- TP-Link Switch - Woonkamer
--- KPN Decoder Woonkamer
--- PS4
--- TV
--- Mediaspeler
- TP-Link Switch - Kantoor
--- Laptop Doc 1
--- Laptop Doc 2
--- PC
WiFi
- Unifi Doorbell G4
- UniFi Camera G3 Instant

Reden voor een paar keuzes
  • Cloud Key Gen2 Plus - Kosten en OOTB gemak voor camera
  • UniFi Switch Lite 8 PoE - 16 was er niet en kan nu goedkoper testen met initiële setup.
Mogelijk verbeteringen later
Nu niet genomen van wegen kosten en niet zeker of ik het echt nodig heb
  • 6U Rack in meterkast
  • Patch-Panel
  • Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+) - de Switch Lite 8 gaat dan naar woonkamer
  • Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro - Gok dat USG en Cloud Key Gen2 weg kunnen. Twijfel nog een beetje deze direct te nemen maar ben dan meteen €500 (met HDD) ipv €280 kwijt
  • Zie kans dat ik tot 6 of 8 camera's (totaal) uit kan breiden (geen 4k)
  • KPN Experia Box er tussenuit halen - maar eerst even OOTB laten
  • TP-Link Switches vervangen (zitten erin omdat ik ze al heb)
  • Alle wallsockets aansluiten (zal wel al leidingen trekken)
Netwerkkabel van kabelshop: Cat6 U/UTP (Stugge kern, 100% koper)

• Wat denken jullie? Simpel genoeg maar leuk genoeg voor "startset" en mogelijke uitbreiding? Tips zijn welkom
  • Is die USG echt nodig als ik er initieel niet mee ga tweaken...
  • Ik kan toch gewoon 2 Cat6 U/UTP kabels door 1 loze leiding trekken? Storing is in dit geval nog niet echt van belang?
  • Hoeveel camera's kan de Cloud Key Gen2 Plus nu eigenlijk echt aan? Begreep dat het toch wel tot 10 moet kunnen en alleen 4k echt wat haperig kan worden met scrollen.
  • Ik geef toe dat ik mij nog iets verder in VLANs moet verdiepen maar wat ik nu weet denk ik dat dit wel de voorkeur heeft
Bedankt! O-)

Hieronder een tekening met de setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFSAJFyLaBOrwR6jenqVkMONK0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9qsTwiYpxW4yijYIdZLsbkR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 14:20
Dank allen! De rest van de setup ziet er zo goed uit om in te stappen?
(Op TP-Link routers na dan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFSAJFyLaBOrwR6jenqVkMONK0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9qsTwiYpxW4yijYIdZLsbkR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Bazinga! op 25-05-2021 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bazinga! schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:16:
[...]

Thanks, de mini flex is inderdaad een optie. Ik sluit het eerst aan zoals ik nu heb om te kijken of ik nog ergens wat anders ga doen. (mogelijk grotere switch en verhuist de POE switch naar de woonkamer)

Wat bedoel je met die DPI? Voor lokaal netwerk zullen er dus sowieso een paar camera's zijn en denk gemiddeld wel een tv en een laptop/ipad's tegelijks. Geen grote bestandsoverdracht en films streamen we tegenwoordig bijna altijd, media speler heeft nog wat oudere meuk.

Ik heb al zitten kijken naar de UDM Pro maar totaalprijs wordt net ff te veel voor iets waarvan ik nog niet weet of ik er veel mee ga doen. Voor een of andere reden niet naar de normale UDM gekeken... misschien is dat wel een optie. De USG is het enige apparaat wat ik nu nog niet in huis heb klaarliggen dus zal komende dagen ook even de UDM goed bekijken al zie ik al snel dat hij geen wifi 6 heeft en geen POE. Eventueel even beginnen zonder USG/UDM en als er een nieuwe uitkomt die ertussen hangen.
DPI = Deep packets inspection

Hier een mooi overzicht wie wat kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd6rrcVcyfSjL7Lyr00QEJyj108=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9FyLqDzrsEABCHhBZHlyIaYy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-10 16:34
Beste Allen!

Ik ben van plan om een netwerk op te richten (nieuw huis gekocht) de kabels zijn reeds verwerkt via wandcontactdozen.

De kosten probeer ik zo laag mogelijk te houden. Ik maak geen gebruik van guest portals en de Wifi van de Experiabox schakel ik uit. Tot slot bezit een Asus RT-AC86U (stock firmware, deze is denk ik overbodig).Voorheen deed ik alles met een experiabox / router en ik heb vrijwel geen kennis van netwerken.

Mijn initiële plan was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZifj708NTb4AXsQFnhyaqEzPto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hwChQsKJSrb13hQ2HqfMoj0i.jpg?f=user_large

Wat ik wil weten:
- In hoeverre kan ik de switch vervangen voor bijvoorbeeld de SG 11120P of D-Link DGS - 1008P? Ik lees dat hier wel eens problemen mee zijn (PoE)
- Ik begrijp dat Unifi prima werkt zonder controller, is dit aan te raden?
- Klopt het dat de apparatuur, zonder controller niet automatisch switchen naar de "beste" POE?

Gaat dit goed, of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt voor het meedenken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-10 19:24
Ik zoek een ....?
Vervangers van huidige netwerk switches.

Wat is je budget?
Budget rond de €300,-

Moet te beheren zijn via de unifi controller.

Mijn systeem bestaat nu uit.
KPN modem 12. - Wifi staat uit
2 tv ontvangers rechtstreeks verbonden met modem.
2x 8 poort switch - unmanaged
2x 5 poort switch - unmanaged
2x ac lr
1x unifi mesh
1x controller in docker op nas.

In de bijlage een schets van de huidige situatie.

Mijn idee was om de 4 huidige switches te vervangen voor 2x switch lite 8 poe en 2x flex mini.
Voordeel hiervan is de ap's poe te voeden vanuit switch en alles te kunnen beheren vanuit de controller.

Ik zou graag willen weten wat de voor- en nadelen zijn van het vervangen van de huidige switches.
Ofwel is het het waard om de switches te vervangen.

Daarnaast zijn eventuele tips en adviezen altijd welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0h0yFG4vGb9y3lUkaAVb_gcC7Vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAz2ViMsmQheqySbl6oQ8386.png?f=fotoalbum_large

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik zoek een complete setup qua wifi voor ons nieuwbouw huis.

Wat is je budget?
1000 - 1500 euro

Binnen het Unify systeem geen specifieke voorkeuren. Het moet wel enigszins future proof zijn.

Woonhuis van 180m2 over 3 woonlagen. Daarnaast een 16 meter diepe tuin. In de woonkamer komt bij de tv een netwerk aanluiting op een switch zodat het streamen van netflix etc maar de playstation een vaste verbinding krijgen. Daarnaast in iedere slaapkamer komt in ieder geval een netwerk aansluiting voor bekabeld netwerk (5x)

In de meterkast komen een aantal UTP kabels bij elkaar vanuit het huis, hier moet dus sowieso een switch en/of router komen. Ik heb daar ook een hue hub staan en wellicht komt er nog iets van homey ofzo in. In totaal komen we in ons huidig huis 21 devices op de wifi dit kan misschien nog meer worden in de toekomst.

Ik zit te twijfelen tussen een UDM of toch gewoon een cloudkey. Daarnaast weet ik niet wat voor switch ik goed aan doe.
en qua access points ook niet, kan ik met een nano hd af of heb ik toch een U6 LR nodig.
Ik wil op iedere verdieping in ieder geval 1 AP kwijt. Maar ik twijfel of ik 1 of 2 accesspoints beneden moet doen (bijvoorbeeld een inwall hd en een u6 lite)

Dit zijn de bouwtekeningen van het huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XI80ubxsSiELFj5VJoPz3nssZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c6onAi7EtCtlbjIlRcjsgL71.png?f=fotoalbum_large

Sorry als de post niet aan bepaalde voorwaarde voldoet.

Mijn huidige setup: cloudkey - 8 poorts switch - UAP pro - UAP lite - 3 bekabelde aansluitingen.

[ Voor 3% gewijzigd door maartenbreesnee op 16-09-2021 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-10 22:55
Ik zoek een ....?
Oplossing voor een compleet thuisnetwerk op drie verdiepingen en evt. de tuin. Dit moet gaan draaien in mijn nieuwe koopwoning (bestaande bouw, bj 1975).

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Voldoende om de komende jaren vooruit te kunnen, maar moet wel door de WAF heen. Ze laat me redelijk vrij, en ik denk dat ik met €750,- een heel eind moet komen.

Liefst wel Wi-Fi 6, vanwege de toekomstbestendigheid. Het mooiste zou zijn als ik in ieder geval beneden ook bekabelde aansluitingen heb voor in de TV kast (die naar verwachting aan de andere kant van de muur waar de meterkast zit komt te staan). Vier poorten is in eerste instantie voldoende (TV, receiver, Apple TV, Hue bridge). Op de verdiepingen is een switch wegwerken evt. een optie (ook vanwege evt. extra Hue bridges), en ben op zoek naar antwoorden rondom bekabelde aansluitingen boven.

Thuis. Momenteel hebben we in ons huurappartement ook Ubiquiti apparatuur (Amplifi HD router en 1 Amplifi mesh point) maar dat is niet voldoende voor drie verdiepingen en een tuin. Daarnaast heb ik bij familie en bekenden al Ubiquiti apparatuur gebruikt en ingericht. Zowel met AP's in bestaande bouw als een in-wall oplossing in nieuwbouw. Internet is van Ziggo, waarbij Wi-Fi momenteel uit staat op het modem. Ik weet nog niet waar de aansluiting van Ziggo zit. Ik ga uit van of in de hoek van de woonkamer of (en hopelijk) in de meterkast.

Qua gebruik is het een MacBook Pro (o.a. voor thuiswerken incl. videobellen op de eerste en later evt. op de tweede verdieping), een Windows laptop, een iPad en twee iPhones. Daarnaast Hue lampen, een slimme thermostaat en nog wat media apparatuur zoals een TV, receiver, Apple TV, etc. Vooralsnog is videobellen en streaming (Netflix, Spotify, TV gemist etc.) de grootste verbruiker van bandbreedte. Momenteel heb ik 300 Mbit/s, maar overweeg te downgraden naar 75. In de toekomst moeten ook evt. kinderen mee kunnen en is wellicht iets van parental control op netwerkgebied iets wat door mijn hoofd spookt.

Plattegronden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BB68cpO1IpLLn5mb7m7itBlDMk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/042LL8vp3PCO6EefQoWNH569.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZvetasPDqw76ThqfxIGa-z-yBk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0Xmf0H0wpPnTxqL6y99QQj53.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzWxTEmIgY97oF1ejfV1funR53g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lTBR7iqBW9zHy3rpbRXAKGf2.png?f=fotoalbum_tile

Op elke verdieping een access point, met evt. een Dream Router bij de TV in de hoek van de kamer aan de voorzijde als alternatief voor 1 van de 3 AP's. Voor de achtertuin dan evt. nog een extra AP, alleen qua bekabeling wordt dat lastig. Ik kan bekabeling vanaf de meterkast via het toilet naar de kast en CV ruimte op de verdiepingen erboven trekken en vanaf daar een AP aansluiten en ophangen aan de muur. In de kast (mogelijk geen stroompunt, maar mijn vader is elektricien dus dat is geen probleem) en de CV ruimte op de verdiepingen kan er evt. bekabeling getrokken worden naar een of meerdere slaapkamers. Boven komt er sowieso een nieuwe vloer met plinten, dus kansen voor bekabeling. Beneden is dat nog de vraag, daar twijfelen we nog over het behouden van de plavuizen (met vloerverwarming). Dat bemoeilijkt wellicht de keuze rondom bereik in de tuin.

Kortom:
3x AP WiFi 6 (evt. een LR, voordeel t.o.v. de gewone is me nog niet helemaal helder) of 2x een AP + 1x de Dream Router. Daarnaast 2 of 3x Switch Flex Mini en een AP die achter in de woonkamer of bijkeuken kan (of buiten?) voor bereik in de tuin. Ik ga nog onderzoek doen naar Lite vs. Pro vs. LR type AP. De Pro is nog early access staat nu in de Ubiquiti Store en is nog uitverkocht, maar dit hoeft pas eind februari klaar te zijn en t.z.t. is deze mogelijk gewoon op voorraad.

Wat wil/verwacht je van ons?
Dat jullie meedenken in de juiste keuzes voor de apparatuur (wellicht een Dream Machine i.p.v. Dream Router?), maar ook rondom het trekken van bekabeling. En wat is wijsheid rondom Wi-Fi only ja of nee?

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Ik zoek een ....?
Complete Ubiquiti setup.

Op 11 mei krijg ik de sleutel van mijn appartement. Ik verwacht dat de standaard wifi modem van T-mobile niet toereikend zal zijn. Zelf zou ik dus een goede wifi infra willen want er zal ook regelmatig thuisgewerkt worden.

Wat is je budget?
Ik had ~750,- in gedachten, minder mag altijd en meer indien nodig is geen probleem.

Wil je een specifiek type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Graag wifi 6 apparatuur, ander/beter advies is natuurlijk welkom.

Hoe meer informatie je deelt, hoe beter we je kunnen helpen.
Appartement van 70m2, Nieuwbouw en erg goed geïsoleerd.
De LAN-verbindingen zitten op scheenbeen hoogte.
T-mobile Glas 1Gbit/1Gbit.
Hue bridge (meterkast)
NAS (meterkast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMiuBP7nBgFl9KxFyJRYqhcOQZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QH3TE19Pww6Q7xi9gsDypj0g.png?f=fotoalbum_large

- Media-converter op de LAN-verbinding van de woonkamer aansluiten en de modem weglaten.
- In de woonkamer een UDR plaatsen wanneer beschikbaar.

- Media converter en Modem weglaten.
- In de meterkast een UDM Pro plaatsen.
- In de meterkast/gang (boven de voordeur) een UniFi 6 Professional of Access Point WiFi 6 Mesh
- In de woonkamer op de tv kast een Access Point WiFi 6 Mesh

Advies en/of verbeteringen wat mij een goede oplossing gaat bieden.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gekkenhuis schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:31:
[...]

Het is een nieuwbouw huurwoning.
Je mag gewoon de coax / telefoon vervangen voor utp dat valt onder verbetering ( upgrade van je woning )
De Coax zit om een magische reden in de muur tussen de woonkamer en slaapkamer met als ik het me goed herinner ook in 3 WCD's
Hmm en telefonie?
Hier heb ik zelfs nog varkens 🐽 neuzen door het huis, persoonlijke ken ik echt niemand die deze de aflopen 10 jaar nog heeft gebruikt 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX9EKndlvYbYCfHxP_mld_lHUWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRtSC1GRxzJ0rWQQqZH0Mcj0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 18-04-2022 10:51 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:09
xbeam schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:34:
[...]

De inventarisatie moet nog gebeuren ;-) Ik hoop dat je snapt dat het een knipoog is naar dat duizenden euro’s wel heel erg veel is voor een DIY installatie als dit.

Maar als het echt nodig is helpen ik je graag. Laten we eens beginnen met kaart van je tuin/kavel
Snap ik, was ook een knipoog terug, wellicht gaf de smiley het al weg ;)

Enfin - het is inderdaad wel echt nodig, heb inmiddels wat onderzoek gedaan door de kavel in de Unifi design center te zetten en daar een aantal mesh punten (5) in te vullen, waarbij de signaalsterkte door de tuin heen (zonder objecten dan) niet onder de 60db komt (behalve wat uiterste hoekjes).

Kavel is vrij recht toe recht aan, eigenlijk gewoon een voetbalveld met iets afwijkende afmetingen van 108m bij 55m. Zie ook hier: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frHkd4qoi6KJ699H7UojC8seHKw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/FbO0AJuHNdKGNCWl68BZaLoQ.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-10 15:49
Over een aantal weken krijgen wij de sleutel van ons appartement.
Ik ben al een aantal dagen aan het stoeien met een goeie AP configuratie. Of het wordt te duur, of er is op sommige plekken lijkt het geen goed bereik.
Onderstaand:
- Kale plattegrond
- Met de huidige nanoHD's die mee kunnen verhuizen
- 3 U6 lites
- 3 nanoHD's
- 4 AC in-wall's (3/4x de U6 IW wordt mij te veel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qER_3-sCjNxmQrec5WCijOz1llY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dydFReSG8T9lhyxHz8x5crWb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66rUl-8tMFNmtlJEyqMu2fnw9og=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S1eSmE8OPlet5zU32y04pgLH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_5sU5-_QszI3zyYidaB58gqSOQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F1QffokUaYmF6OyyciUEI4ct.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUsJyr0pIRhUL1DHiIFvYFC7yvI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UOSkCoHDtCnoNPS1gU93ryJA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCT57FvGdIYXnyOA7SmkFi4706M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rLrTVHO0xbIYPOi0UNGdBene.png?f=fotoalbum_tile

WiFi-6 heb ik denk ik voorlopig nog niet nodig, we hebben pas 2 WiFi-6 devices en op korte termijn verwacht ik er niet veel meer bij te komen. Echter kunnen de AP's natuurlijk makkelijk gewisseld worden indien later nodig.

Netwerk wordt gebruikt voor:
- Telefoons
- Tablet
- Laptops
- IoT devices

Omdat ik nog niet 100% zeker weet of de plafond AP's mogelijk zijn heb ik ook gekeken naar de IW modellen, die kunnen sowieso geplaatst worden maar hebben natuurlijk een veel minder bereik.

Welke van de 4 opties zouden jullie adviseren of kunnen jullie nog andere opties bedenken?

EDIT: de optie van 3 nanoHD's kan natuurlijk ook vervangen worden voor 1 U6 lite in de woonkamer en de andere 2 nanoHD's

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bokkoman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Bedankt. Die topics had ik inderdaad al gezien.
Ik ben echter naar hier gegaan, omdat ik door de bomen het bos niet zie. 780 pagina's doorspitten om te weten welke SFP module ik nodig heb.
De zoekfunctie al gebruikt, maar word ik ook niet wijzer van.
Daarom hoop ik dat er iemand hier het antwoord direct weet :D
Bij geen GPON moet je deze hebben

Via de link kan je hem kopen. Let wel goed op dat je niet de 10gig of een 20-pack aan klikt :-)
https://eu.store.ui.com/c...es?variant=31062377136237
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8S-25k9aOVrWUsmV4eRfDnmrIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYTE3Cm6sTeHzefFe2arAXT5.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een setje blauw en geel. Je gebruikt thuis meestal blauw. De gele zit in kpn straat kast.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 16-06-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-10 09:30
Beste,

Ik heb deze setup momenteel:

Switch 8 PoE (60W) - US-8-60W-EU

Momenteel ligt er ethernet kabel vanaf de router tot in de garage.
Momenteel ligt er ethernet kabel vanaf de garage tot in de tuinhui/shed.

De bedoeling is om een zo sterk mogelijk signaal te genereren voor in het tuinhuis/shed.
Optioneel willen we later het signaal uitbreiden voor het terras naast de woning. Dit is minder van belang.

Nu vraag ik mij af welke Unifi AP ik best aankoop.
- Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO - 1300 Mbit/s (5ghz) /450 Mbit/s (2,4ghz)- 802.3af (PoE), 802.3at (PoE+)
- Ubiquiti UniFi AP-AC-LR - 867 Mbit/s (5ghz) / 450 Mbit/s (2,4ghz) - Heeft Wifi 6 - 24V Passief, 802.3af (PoE)
- Ubiquiti Unifi 6 Long Range - 2400 Mbit/s (5ghz) /600 Mbit/s (2,4ghz) - 48V Passief, 802.3at (PoE+)

Verdere vergelijkingstabel:
https://www.coolblue.be/n...8658/893698/884985/893697

Ter verduidelijking een schets in bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws8GeLF3dt7RMpArj-LWVg3XjCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FerEJJhfl6byscCYTE1KBmiA.png?f=fotoalbum_large

Alvast enorm veel bedankt!

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-10 10:48
xbeam schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Bij geen GPON moet je deze hebben

Via de link kan je hem kopen. Let wel goed op dat je niet de 10gig of een 20-pack aan klikt :-)
https://eu.store.ui.com/c...es?variant=31062377136237
[Afbeelding]

Het is een setje blauw en geel. Je gebruikt thuis meestal blauw. De gele zit in kpn straat kast.
Ik heb dit setje weten te krijgen.
Maar nu weet ik niet welke fiber aansluiting erin gaat.
Bij mij plaatje die over dat KPN kastje gaat, past de kabel wel, maar in de sfp module niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtrKj8-ijCJ7x8XVyaWE7ahgcpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SY2EZ7P2KCqnHppA2GtkMLjE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 19:11
Ik ben benieuwd of er mensen ipv6 i.c.m. een USG werkend hebben?
Mijn Ziggo modem staat in bridge en heb dan ook alles goed ingesteld, krijg een ipv6 adres binnen. Maar als ik dan naar https://ipv6-test.com/ ga, dan geeft die aan dat ICMP niet goed staat ingesteld.

Als ik in mijn firewall rules ga kijken zie ik wel dat het allemaal is ingesteld.

Heeft iemand additionele stappen nog ondernomen om IPV6 werkend te krijgen op Unifi?

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2DqXKgtDj2-OwYHczSTU1TRgFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wuNNajRjA6WdC8yrk15hAtxz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door FRGert op 18-07-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:25
@HappyGilmore Ik weet niet wat voor snelheden je nu haalt met je AP-PRO met een Speedtest via Wifi. Ik heb Ziggo Internet Giga en haal dan altijd wel snelheden rond de 600 Mbps. Als ik er vlakbij zit haal ik zelfs snelheden tegen de 900 Mbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXD4q8vZP0-YbrcN8Qr6u-dONXw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/WZtgijD1xuEENAbT0to9lSHf.png?f=fotoalbum_small

Maar heb je dit wel nodig? Stabiliteit is veel belangrijker dan topsnelheid. Zoals @Skynett al schreef zou je wellicht kunnen onderzoeken waar het probleem ligt. Het modem vervangen lijkt mij sowieso een verstandige.

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 23-07-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-10 10:45
Beste,

Op dit moment ben ik bezig met de bouw van een BEN woning, EPC <10. Dit betekend veel gewapend beton, veel isolatie en dikke muren. Omdat dit in een woonwijk gebeurd, zullen er ook veel andere wifi netwerken zijn in de buurt.

Ik zou graag een performant, goed werkend wifi netwerk hebben waar ik de volledige controle over heb.
Hieronder is mijn voorstel, graag had ik van jullie suggesties/meningen gehad hoe dit te verbeteren.
Misschien gebruik ik de verkeerde materialen te samen?
Is mijn configuratie niet goed?

Wifi dekking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pZTLd0nE4fK9zBdm_eDc0TSXbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPk5FdsYSZPjGRVAqNjYiWll.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjxDtC0VYaCYhyzXLgUuUsSqwgU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YqwsMXqG6SqYgvavR4zfHg2s.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anwxiop_-fCuUmGKXexqdt65c3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT3iAMJT0w6TCe40to6SDMZN.jpg?f=fotoalbum_large

Details:
Iedere kamer/hal/zolder heeft minstens één of meerdere ethernet connecties.
Dus ik kan in iedere kamer m'n apparatuur bevestigen aan een ethernetkabel.
Het wifi netwerk word belast door 1 persoon.

Materiaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOD6BXwP3gAeSgVpHvBkI7sfg8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRZrCaf9YLGK42logFrSY24W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vooral twijfel over de switch die ik moet plaatsen. Volgens mij kan die goedkoper?

Bedankt voor jullie mening.

PS: In welke mate is dit 'overkill' 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-10 20:49
Ik zoek een?
Een complete netwerkoplossing die zowel bedraad als wifi futureproof, snel, betrouwbaar en goed instelbaar is :*)
Dit ter vervanging van de huidige Experia Box v10 i.c.m. Ubiquiti UniFi AP-AC LITE.

Wat is je budget?
Rekbaar. Belangrijker vind ik dat het betrouwbaar en snel werkt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Ubiquiti.
Goede ervaring en ben enigszins bekend met de UI.
Maar sta open voor alternatieven.
Wel vind ik belangrijk om eenheid in merk/ UI te houden.

Waarom? Wat wil je bereiken?
Router
Ik wil graag het netwerkbeheer in eigen hand nemen.
Beginnend bij de router.
Met wat uitgebreidere instellingen voor privacy, (gast)netwerken, beveiliging.

Wifi
Verder is in de huidige situatie wifi bereik niet toereikend voor alle plekken in en rond huis.
En daarbij de snelheid ook niet.

Home Assistant
Daarnaast wil ik op recent aangeschafte Intel NUC 10 weer verder met Home Assistant.
Voorafgaand (en om niet alles dubbel te moeten configureren) wil ik het netwerk 'in orde' maken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuisnetwerk:
1 enkele bedrade verbinding naar de HTPC - ASUS ROG Strix X570-E Gaming (Ethernet 2.5Gbps).
Rest van de apparaten verbonden via Wifi.

Glasvezel
Momenteel hebben we 100/100 glasvezel aansluiting van KPN.
Graag wil ik deze na de netwerkupgrade verhogen naar 1000/1000.
De glasvezel kabel komt binnen in de Genexis modem (zie onderstaande foto).
Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar was aan het kijken naar de Ubiquiti EdgeRouter X SFP.
Met als doel om de glasvezel kabel hier direct op aan te sluiten. Scheelt me een kastje en heb ik het zelf in beheer (was mijn gedachte). Maar hoor hier graag jullie feedback op.
(Kan dit zo? Wat heb ik nog meer nodig?)

Wenslijst upgrade componenten
Router:
Ubiquiti EdgeRouter X SFP
Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (overkill?)
AP:
Ubiquiti UniFi 6 Professional

Foto huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VlsPr8Q7PTAEW_Iv2V1ikmY6iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIJmKuVb5ukh7c2Ni1EeNk8z.jpg?f=fotoalbum_large
  • Welke componenten zouden jullie aanbevelen?
  • Kan ik direct de glasvezel kabel in de (SFP) router pluggen?
  • Wij hebben dus enkel internet van KPN, zijn de Experia box en Genexis modem te vervangen door een Ubiquiti oplossing?
Bij voorbaat dank voor suggesties en hulp hierin _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 29-08-2022 22:23 . Reden: Leesbaarheid ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Ik ben alvast het netwerk voor mijn nieuwe huis aan het plannen en wil hierbij ook direct de overstap naar Wifi 6 maken.

Mijn oog is gevallen op de Unifi 6 Mesh en de Unifi 6 In-Wall. Op de tekening heb ik een lichtblauw rondje gemaakt in de hoek naast het tv meubel. Hiermee hoop ik door de hele woonkamer en ook deels in de tuin Wifi te hebben. Het stuk met de openslaande deuren is HR++ glas dus ik ben bang dat dit het signaal richting de tuin voor het grootste gedeelte tegenhoudt.

In eerste instantie keek ik naar de In-Wall, maar ik las dat deze moeite heeft met STP (voor Sonos speakers). Het voordeel van de In-Wall is wel dat ik op dat punt gelijk meerdere Ethernet aansluitingen heb voor zowel de Playstation, TV en andere randapparatuur.

Maar de Unifi 6 Mesh lijkt me ook een mooi apparaat. En zou hierbij een USW-Flex-Mini in de tv meubel kunnen plaatsen. Graag jullie advies of dit genoeg Wifi dekking geeft en welke van de 2 apparaten ik het beste kan nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nHIDpn_biIGFLHSM1cvnVFIXvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbWCccSGqvhidD1XtpwFX71C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessevanmuijden
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-12-2023

jessevanmuijden

Developer

Ik zoek een?
Complete thuisnetwerkoplossing.

Wat is je budget?
Rekbaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se.

Waarom? Wat wil je bereiken?
Sterk WiFi signaal in alle slaapkamers, badkamers en tuin. Mogelijkheid om in acht verschillende kamers een computer en smart-tv te verbinden met LAN. Apart gastnetwerk. Inzicht in snelheid van verbindingen vanwege fluctuerende internetsnelheid.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken
Ik ga met mijn gezin van vier personen op de bovenverdieping wonen en de benedenverdieping verhuren als B&B. Het huis heeft dikke muren, waardoor het WiFi signaal een kamer naast de kamer waar de router staat al erg zwak is. Er liggen loze leidingen naar alle slaapkamers voor UTP kabels. Kabels naar de woonkamers zijn vrij eenvoudig te trekken. Onder het dak buiten wil ik een extender plaatsen om WiFi signaal in de tuin beschikbaar te maken.

Kabel
Flow 500/30 Mbit (down/up). Snelheid wil nogal eens fluctueren.

Wenslijst
wenslijst: Thuisnetwerk

Plattegrond
IW = In-Wall
EX = Extender
DM = Dream Machine
SW = Switch
DB = Doorbell

Zie wensenlijst voor precieze producten.

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2silQv9KK5DlivSLf8mBOXGHsrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdwlpVczxlQIN9LOygAJM0Fp.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-JOcyYHvnYJZ65Wum1RcgjaSm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJJoVMc1rzT4HdDj8g0lyBAr.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag
Dubbelcheck of op mijn wensenlijst alle componenten staan die ik nodig heb. Misschien heeft iemand nog een idee voor een handigere opstelling.

Bij voorbaat dank _/-\o_

Signature

• jessevanmuijden

jessevanmuijden

Developer

Ik heb mijn netwerk inmiddels geïnstalleerd, maar ben wel tegen wat probleempjes aangelopen met de devices achter de Flex Switches. Of ze herstarten al tijdens het opstarten (oneindig), of ze herstarten elke paar minuten. Bij een van de access points zat een PoE injector. Die heb ik tussen de switch en een falend device gezet. Vervolgens startte het device zonder problemen op en bleef deze stabiel werken. Volgens mij heb ik dus een probleem met het PoE vermogen geleverd door de PoE Switch. De goedkope, maar niet de mooiste oplossing, zou zijn om er 5 extra PoE injectors tegenaan te gooien. De mooiere optie is wellicht om de Flex Switches te vervangen met de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE). Ik twijfel echter als ik naar de reviews kijk. Welke oplossingsrichting zouden jullie adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMoe1mh4ZGCaksKxG-XpIe78NRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eS2nrBXDzsdP2V7RI62A18yo.png?f=fotoalbum_large

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jessevanmuijden

jessevanmuijden

Developer

jessevanmuijden schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:29:
[...]

Dus twee van deze uitvoering: Ubiquiti POE-50-60W om beide flex switches mee te voeden. Ik zie op het community forum https://community.ui.com/...6f-477a-96d2-a3d410600432 dat meer mensen dat doen. Dat is dan denk ik de goedkoopste en elegantste oplossing.
Ik heb zojuist de uitvoering: Ubiquiti POE-50-60W ontvangen en aangesloten op de Flex switches. Het werkt niet out-of-the-box, maar je moet inloggen in het Unifi dashboard, dan de legacy interface aanzetten, dan naar Devices en de switch selecteren, dan onder config 'power source' instellen als PoE injector. Inmiddels zijn alle devices die eerder na enkele minuten crashten nu 20 minuten up en draait mijn setup stabiel. Bedankt voor het advies. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KK2NMZP2TN51hrAI437fZSaveaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Byt21TKlZbTkJjhODLRLH5h3.png?f=fotoalbum_large

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Laatst online: 19:37
Hallo mensen,

Ik zoek advies/ meningen...
Sinds een verbouwing 2 jaar geleden draait hier thuis al het 1 en ander aan Unifi apparatuur, maar het idee is om een update door te voeren, zodat er een (draadloze) camera aangesloten kan worden.

Ik zoek een ....?
Upgrade van mijn huidige Cloud Key, zodat er een camera (Instant G4, dus via Wifi want geen utp kabel beschikbaar buiten) kan worden aangesloten.

Wat is je budget?
Hangt van de oplossing af...

Niet echt voorkeur. Wat ik tot nu toe gevonden heb zijn de 'standaard' Cloud Key Gen2 Plus of een Dream Machine Special Edition, wat misschien overkill is?

Plaatje van huidige opzet:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GPRjWT8/Unifi-Map.png
'Eind gebruikers' leken me in deze context niet heel relevant.. ;)
Er komen in de toekomst mogelijk nog een extra AP en Flex Mini of vergelijkbaar bij, welke ook via PoE vanuit de meterkast gevoed moeten worden.
Voor de rest het standaard verhaal: gewoon huis-tuin-keuken gebruik en ben geen hardcore IT'er. Het moet gewoon goed en stabiel werken zonder gedoe. (en dat gaat tot nu toe vrij goed)

Zie hierboven:
Optie 1: huidige Cloud Key (Gen1) vervangen door een Gen2 Plus
Optie 2: Cloud Key en switch vervangen door een UDM SE. Dan heb ik een ingebouwde Security Gateway als bonus als ik de info op internet goed heb gelezen. Overigens alleen een optie als deze tenminste over alle 8 de poorten PoE heeft voor de AP's en switches, dat haalde ik dan weer niet helemaal uit de specs.

Onpartijdig advies.
- Is zo'n UDM SE de meerprijs waard voor bovengenoemd gebruik? Het verschil wordt kleiner door de oude CloudKey en Switch te verkopen. Wat zou dat nog op kunnen leveren?
- Koop ik met de Cloud Key Gen2 geen 'oud' product? Hij is al een tijdje op de markt...

Bij voorbaat dank, ook namens de investeringscommissie waar jullie argumentatie voorgelegd zal worden.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-mas
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-10 10:36
Beste mensen,

Ik ben aan het uitzoeken of ik mijn netwerk wil upgraden naar Ubiquiti spul. Ik heb nu Google WiFi, maar ben er niet heel tevreden over. Ik kan prima kloten met software, maar ben wel op zoek naar iets wat semi makkelijk op te zetten is.

Wat wil ik bereiken

Goede WiFi op de begane grond en 1e verdieping, naar zolder gaat een kabel en heb daar alleen mijn XBOX op aangesloten, verder is daar niks interessants wat (nu nog) goede WiFi nodig heeft.

Wat heb ik bedacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA3aW7sQuQ2OcxNLNa8JpPvCqWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EswAk0qMCR77QdyUNJYQsyb1.png?f=user_large

Mijn vragen

- Op de 1e verdieping, heb ik daar perse een switch van Ubiquiti nodig? Ik moet wel PoE injecten omdat MoCa geen PoE ondersteunt, maar het lijkt me dat ik daar gewoon een normale PoE switch kan gebruiken, heb in principe alleen een kabel(geen PoE nodig) naar zolder en een kabel(PoE nodig) naar de access point nodig.

- Op de begane grond: Ik dacht aan een Ubiquiti UniFi USW-Lite-8-PoE switch, wat denken jullie?

- Ik heb dus 2 access points, nodig. Ubiquiti UniFi 6 Lite 2-pack doen?

- Ik begrijp dat ik dus een controller nodig heb om de software op te draaien, wat raadden jullie hiervoor aan? Ik begrijp dat de standaard oplossing een cloud key is, maar ik heb verder geen opslag nodig o.i.d. dus vindt die Cloud Key G2 plus vrij prijzig. Wat is een betaalbare oplossing om de software op te draaien? Of is Managed Service iets?

Alvast bedankt!

Macbook Pro - Pixel 7 - Seat Ibiza 1.5 TSI Sport 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:47
Omdat ik hier veel kennis heb opgehaald voor ik het eea heb ingericht ook even hier mijn setup delen.
Zit nu op 10 Unifi onderdelen en er komen er nog wel een paar bij... Moeten nog een paar camera's komen, waarschijnlijk een mix van g4pro, g5 en flex. Een extra AP in de woonkamer en buiten staan ook op de planning. Ook zal er een extra poe switch komen aangezien de huidige bijna vol zit... Heb nog 2 switches die decentraal geïnstalleerd zullen worden (zodra het nodig is) maar dat wordt later dit jaar verwacht ik.

Het geheel draait nu al bijna een maand zonder problemen, alles is snel en stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GO2JzyFuVeFwQ466tj6rVzz7Os=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9sbckG3AIFPOxjay0WoGt56G.png?f=fotoalbum_large

en een foto van de huidige inrichting. Ja, kabel management moet nog, ik weet het maar dat staat onderaan alle klussen die nog moeten. Ben al lang blij dat het (erg) goed werkt incl access
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwza92tLbNmd8c5oc_hxCaA8HT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPiHGGl2yzBfJJblUrPT8mEE.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:47
@Merijn. zelfde kanalen kunnen storen met elkaar. Als je een app als 'wifi analyser' hebt kun je het mooi zien hoe de netwerken dan toch vaak (iets) overlappen. 1 per verdieping kan ook dan storen.

Hier hebben alle AP's een ander kanaal en zijn er 2 met laag vermogen omdat die alleen een beperkte ruimte moeten hebben.

edit, even een plaatje toegevoegd van mijn situatie. Dit is genomen vanaf de werkkamer die op low power staat. De kelder (low power) , de meterkast en de AP boven zie je er allemaal in terug... Overigens zie je ook een 2e netwerk per kanaal maar dat is alleen een andere SSID.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sE7-SbvAvRvIFj1deHF2pujEw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u31xZ9zgZnX5685IpVZ6NziS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door RoelsRules op 05-01-2023 08:54 ]

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:24:
Is er iemand die hier deze Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE heeft en daarvan het verbruik heeft gemeten?
Hij geeft alleen poe uitgaande en geen eigen verbruik weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqvhrqCv2O4BCFWd-eRKjf2_UB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mR7ntoq9q12adI3FusR5hMKl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 14-03-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KING-RICHIE
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-10-2024
Beste Mensen,

Ik wil over naar Ubiquiti in mijn nieuwbouwhuis en zou graag jullie advies willen.
Wij zijn een gezin van 3, in een alleenstaande nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen en dikke muren etc.
Ik ben ITer en werk vanuit huis waar ik regelmatig grote bestanden (10-25GB) via internet verwerk.
Ik vind een bekabelde lijn belangrijk, maar merk ook dat Wifi toch stabieler en sneller werkt.

Wat ik uit een Ubiquiti systeem verwacht is hoge "up-time" en hoge transfer rates.

In de Design Center heb ik de volgende ingepland:
1 - Dream Machine Special Edition + 1TB HDD (Voor opslag camera beelden voor 7 dagen)
1 - Switch 24 PoE
2 - Access Point In-Wall HD (Beide op kantoor ouders om bekabelde verbindingen op te kunnen zetten)
4 - Access Point U6 Long-Range
1 - G4 Doorbell
1 - Camera G4 Bullet
1 - Camera G5 Dome
1 - Access Point FlexHD (Voor Buiten)

Nou is mijn vraag:
Om kosten te besparen zou ik een UDR met 1TB SD card en een 16 poorts switch kunnen pakken,
maar ik ben namelijk een beetje bang dat deze combi een beetje traag zal werken en dat de beperkte opslag een nadeel is.
1: Is een UDR met 16 ports POE switch wel een goede alternatief of niet?

Omdat de design center wel een mooi overzicht geeft van de dekking weet ik dat met deze setup ik goed zit.
Echter... Is het niet wellicht een beetje overdreven...
2: Heb ik te veel APs ingepland?

Buiten wil ik ook wifi kunnen gebruiken, De nieuwe HR+++ glas schijnt geen wifi signaal door te laten,
dus heb ik een outdoor AP nodig en dacht aan de FlexHD AP
3: Ik heb slechte dingen over de 2.4Ghz antenna in de FlexHD AP gelezen, is een U6 Mesh een betere keuze?
3a: Indien ik de U6 Mesh gebruik, heb ik iets anders nodig (niet ingelezen in Mesh...)

Voor beveiliging wil ik een Dome inzetten achter het huis, die naar de huis wordt gericht.
Echter vind ik een beetje privacy ook wel fijn. Andere cameras die ik ken hebben moeite met door glas kijken.
4: Is de Dome camera zoals andere cameras in zo ver dat ie geen goede beeld geeft van wat achter de glas gebeurt (ivm spiegeling)?
5: Ik twijfel of ik niet een tweede bullet moet kopen ipv een dome, wat zouden jullie adviseren.

6: Er is een G5 Pro camera in EA te koop, Is dit een aanrader als vervanging van de G4 Bullet met respect tot prijs/kwaliteit?

Alvast Bedankt
Richard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgtzx3tiP9o-pfnJCO4pAMFEY5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XbYY07r6pGQQ2gVpZbA9HVMh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucAmMf-pHYrMv6tv2_XlvyGIP1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eY0caXdX5tBtBoUubtL6E9Gy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhnGrLkjITzTeqrwuae-_-6TbVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MotOIMkGU8R1mATu96apCBfi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq6f91ZLGwM9kEK-r7O9URMTIys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EmYsuxhGVjIjNRQfAlJDVd0z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wyKRoe8VKi1ORTQMURWrDJqFpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bHrKmWYhKPDUXlf8i5JsWYb5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmvTeih8fNWLSKZUMGb_7DrbuWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cDjM56cg8vuvj1L9I4IK34uf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0qBxfGNFf0AAtT7tp0Uw4pDuL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9BWS4dBDWde24yuQi6lITlZK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALvm6LL_9HfrypFaVF7CLiI3uQo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iM8pmwbcmlNEiqbS84hRKok6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iIKOOIJtqkRz90d1VdwUJ1lrFo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uxluXUiiHmDNmwWe1fVWmoIn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor een gebouw wil ik de WIFI infra verbeteren. Er is een dekkingsonderzoek uitgevoerd die onderstaande opstelling adviseert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5aVOycDSeMbbRJx9qGKewrBhq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNIQf8EJw1fVvXPp402k1EhS.png?f=fotoalbum_large
De totale breedte van het pand is ongeveer 60 meter.

Qua accesspoint zou ik het liefst gaan voor de Unifi 6 LR. Daar heb ik nu goede ervaringen mee. Ik hoorde echter laatst iemand zeggen dat de LR variant juist minder geschikt is voor kleinere ruimtes zoals hier en bedoeld is voor bijvoorbeeld hoog in een sporthal en dat in deze opstelling en hoogte (normale verdieping ca 2,6 mtr) een U6 professional beter zou zijn.

Iemand enig idee welk accesspoint beter zou zijn?

In totaal gaan dit 35 APs worden (over meerdere verdiepingen).

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 14:50
Zijn er hier meer mensen met G3 Instant cameras waarbij het beeld wazig wordt na verloop van tijd? Het laagje op de lens lijkt ook zeker niet fris meer... komt dit vaker voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOiP6frpFU_XoX5k1KlJzuJtV9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FiSdBLaJkzb57besR2kjCbQi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhYLEqqXO4XQQcFbiya8dJr98TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Wj6lSbwIPHzMr1KtOHdH2qG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 22:34
Hoi allen,

Schets en probleemstelling

Over twee weekjes wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. 3 laags (plat dak), prefab beton.
Omdat wifi een soort "eerste levensbehoefte" is in ons huis (waar niet tegenwoordig?), wil ik dat netjes voor elkaar krijgen. Wil dus graag op elke verdieping een AP plaatsen. Eisen voor mij/ons zijn:

1. Het moet gewoon goed werken.
2. Lang meegaan en toekomst bestendig.
3. Initieel wat moeten configureren om het aan de praat te krijgen, ben ik niet vies van, maar als het eenmaal draait moet het gewoon draaien. Indien het "even niet werkt" moet de vrouw des huizes een simpele reboot hoeven geven om het weer draaiende te krijgen. Mooier zelfs als dat helemaal niet hoeft.

Ik heb in elke kamer een loze leiding liggen, naast een DWCD. Helaas geen loze leiding aan de plafonds, dus ik zat zelf aan de volgende opstelling te denken:

In de meterkast modem van de provider (KPN of Ziggo). Vanuit daar netwerkkabel naar een Switch met POE.
Vanaf daar kabeltje naar 1 Ubiquiti Unifi 6 Professional U6-PRO. Deze hoog in de meterkast plaatsen.
Deze voorziet de begane grond van Wifi.

Vanaf de Switch een Cat6 kabel door loze leiding naar één van de slaapkamers op de 1e verdieping.
Daar 1 Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP HD op aansluiten.

Zelfde doortrekken naar één slaapkamer op de 2e verdieping. Daar ook 1 Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP HD.

Ik heb met Unifi Design Center al lopen spelen, en kom dan hierop uit.
Begane grond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPwjd9jy3NwYoJ5QGw_M7B8YgtI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tiKTWXgQ7iL2Ab6bv5dFH772.jpg?f=user_large

1 verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ztdnr4c-dI0SxahCkrP3e7ZfoxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xAoYLAWzGxErTbfL0BISENq.jpg?f=fotoalbum_large

2e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ2luoLk5nMVrV-gTU2BDFgV7is=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m0k9zox4ADscs1NcLf3pJ0Bg.jpg?f=user_large

Wat is je budget?

Tussen 0 en 1000 euro.

Ik zit nog met een paar vragen:
1. Is dit een logische set van producten om te kopen?
2. Zou ik voor de Switch gelijk voor een (managed) Ubiquiti model moeten gaan, of voldoet een unmanaged model van bijv. TP-Link ook prima? Voor zover ik kan inschatten heb ik het geen managed functionaliteiten nodig van de switch.
3. 4 poorts POE lijkt voldoende. Ik heb slechts 3 POE poortjes nodig. Mocht er in de toekomst een AP bij moeten komen, dan heb ik nog een poortje vrij, of schat ik dit iets te positief in?

Hulp/advies wordt enorm gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvd1981 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Gezellig, dit nodigt uit tot een verdere uiteenzetting over waarom het een voor mij wel en het ander voor mij geen alternatief was. Terwijl ik nota bene in een eerder stadium hier specifiek om advies heb gevraagd en een oorverdovende stilte destijds de respons was.
Geen idee.
Ik Bedoel alleen dat wanneer iemand jou verteld heeft dat de BasestationXG van 1500 euro het enige alternatief was. Is dat lariekoek geweest.

En een cola blikje is hoe UBNT ze zelf noemt en adverteert Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jqK0wF16hblgoWtKo9dCjDwqQk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O43BG4DJsvCqGKvd4PHiphwI.png?f=user_large

Ook zeg ik niet dat de mesh 6 voor jouw situatie niet de juiste is. Het enige wat ik vraag is wat de doorvoersnelheid op 80 meter is omdat bereik niet zo veel zegt en antenne minder is dan van de mesh M.

Als wifi 6 met hogere doorvoer snelheden op korte afstand een voorwaarden is dan valt de mesh M af de baseStation trouwens ook.

Als je als je een keer wil kijken hoe baseStations presenteren ben je welkom hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87dsIqMVD_35CMv-dOB10tyeT0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZNnk6tSIM9bXhju1gqYzQVg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door xbeam op 15-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-10 11:36
hey folks,

Een vraagje over een fenomeen waar ik maar geen oplossing voor kan vinden:
Ik heb 4 UAP-AC-Pro's, 2 op de begane grond en 2 op de eerste etage. Daarnaast hebben we in huis zo'n 8 Sonos speakers, de meesten zijn 5Ghz compatible.

Waar ik tegenaan loop, is dat na een tijdje uptime, bij het afspelen de media telkens gaat hakkelen als ik alle speakers in 1 afspeelgroep heb. Wij maken daar veel gebruik van om overal dezelfde muziek in huis te hebben. Als ik dan van alle Sonos speakers de stroomstekkers eruit trek en 1 voor 1 weer inplug, dan doen ze 't weer een tijdje goed maar na verloop van tijd begint het toch weer.

In eerste instantie deed het fenomeen zich alleen voor bij het afspelen vanaf Spotify, maar intussen komt het ook voor bij het afspelen van een radiostation via Juke. Qua data stream is Radio 10 HD, wat we meestal aan hebben staan, zo'n 400kbit/s en Spotify ergens tussen de 600kbit/s en 1mbit/s. Aan de doorvoer capaciteit zal 't niet liggen. Met mijn laptop een lokale speedtest doen via Wifi levert dit op als uitslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEez37rHdRDpQMBQY8a-VSV7R9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JX1dtDimbhMK66emDrbFjh2E.png?f=fotoalbum_large

Ik kom er maar niet achter waar dit door komt. Ik heb al een paar keer een support call bij Sonos open gehad maar we komen maar niet verder. Sonos gaat er een beetje vanuit dat je alles in 1 groot netwerk hebt en losse access points vindt hun support vooral lastig. Ze hebben een document voor Unifi wat neerkomt op het half kastreren van je Wifi performence puur voor Sonos. Uiteindelijk hielp ook dat niet en ging het stotterfeest door.

Wat is dan het fenomeen dat je hoort: verschillende speakers gaan onafhankelijk van elkaar stotteren en hakkelen, soms valt het hele nummer weg, soms is het een soort van stacato. Ook bij stereo paren waar dan 1 kant wegvalt of stottert.
Wat ook gebeurt en Sonos geeft daarvoor ook de schuld aan het netwerk, is dat zomaar ineens, midden in het afspelen van een nummer via Spotify, naar het volgende nummer wordt gegaan. De melding die je dan soms ziet is "kan spotify niet bereiken" of meldingen van soortgelijke strekking. Maar het volgende nummer komt ook van Spotify en dat doet het dan weer wel.

Ter illustratie: met geen enkel ander apparaat op de wifi hebben we problemen, anders dan met Sonos. Sonos beweert met enige regelmaat dat er niet genoeg bandbreedte is of dat het netwerk instabiel is, terwijl niemand anders hier last van heeft. Alle (vrij beperkte) diagnose mogelijkheden van Sonos wijzen inderdaad op 'het netwerk', tegelijkertijd kan ik er niks van terugvinden dan wel dat er andere clients zijn met issues.

Ik denk dat ik vrij goed weet hoe Unifi WIFI werkt en ik denk ook dat ik 't vrij aardig heb ingeregeld. Echter, dit probleem krijg ik maar niet onder de knie. Soms is 't tijdelijk even weg na een reset o.i.d. maar tot nu toe is het altijd weer terug gekomen.

Additionele info:
4 x UAP-AC-Pro: fw 6.5.66
SSID: CAM, 2.4ghz & 5ghz
Unifi Controller: 7.5.169
Sonos landschap: Mix van Sonos Play 3, Sonos Connect en Sonos One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-10 22:24

Mimiix

Professioneel Prutser

Hoi,

Ik heb een huis gekocht(1960, betonnen vloer boven) en moet daardoor nu wat meer unifi spul aanschaffen. Echter ben ik zoekende wat ik wil en daarom post ik hier. Ik heb in principe niet echt een budget, onder de 1000 zou leuk zijn.

Ik heb op dit moment:
- UDMP,
- 2x UAP-AC-LR (oudere, geen wifi 6).
- 1x Switch flex mini
- POE Switch van Netgear.
Ik ben van plan om een G4 deurbell te kopen, dat is verder geen issue gezien de meterkast naast de voordeur zit.

Onderstaande is mijn layout voor de huiskamer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tvKgZYt.png

Onderaan , naast de voordeur, is de aansluiting en meterkast. Daar komt de UDMP. Vanaf daar loopt er een kabel (in het rood) naar de TV. Die is daar ook voor de KPN TV aansluiting.

Op de 2e verdieping is nu het volgende aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GzuSAkr.png

De groene bol is waar de kabel boven komt. In slaapkamer 2 komt een TV, maar waarschijnlijk niet op de plek waar de kabel boven komt. Daarnaast loopt er een kabel langs de plinten naar mijn werkplek.

Over het wifi:

Ik zou graag Wifi 6 willen om wat toekomst bestendiger te zijn. Daarvoor moet ik dus nieuwe AP's. Ik heb gekeken naar de In-walls. Mede omdat er ook een switch in zit.

- Is het verstandig om een inwall te plaatsen bij de werkplek en vervolgens eentje bij slaapkamer 1 waar de kabel boven komt? Heb ik dan genoeg Wifi range voor ook beneden? Of kan ik dan beter een AP kopen voor bij de televisie?
- Als ik de In-walls zou nemen, kunnen die ook iets van de muur af (gezien de kabel uit de grond komt)?

Ik ben gewoon op zoek naar een goede manier om dit goed te doen en er weer voor jaren vanaf te zijn :) Als iemand een heel ander plan heeft hoor ik het ook graag!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zoek een ....?
Ik wil eigenlijke een goed netwerk vanaf 0. Ik heb nu enkel een modem. Wat ik wil is het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZLDbk79ZwaCpvKKpHip3OurWaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9GyQyBF14oOnTXgJz55Zg839.png?f=user_large

Vanuit het modem wil ik aansluiten op een AP of router waar ik een aantal clients met draad kan aansluiten.
Vanuit die router wil ik een kabel aansluiten op een AP op de tweede verdieping, vanuit dat AP moet er een tweede AP worden aangesloten op zolder middels een kabel.

Wat is je budget?
Maakt niet heel veel uit, liefst max €700.

Ik heb weinig kennis van wat er op de markt is qua hardware, dus het maakt me niet zo heel veel uit.

Ik hoor veel goede dingen over Ubiquiti, dus vandaar dat ik bij dit merk uit kom. Ik wil op iedere verdieping goede WiFi dekking en ook de mogelijkheid hebben om clients bedraad aan te sluiten indien nodig.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat voor apparatuur ik het beste kan aanschaffen dat aan mijn wensen voldoet. Het liefst wil ik komende jaren goed zitten en niet binnen nu en 3 jaar alle AP's te vervangen bijvoorbeeld.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 18:38
Ik heb een vraag.

Ik ben bezig bij iemand om WiFi voor buiten beter te gaan inrichten.

Het plan is om de AccessPoints waarschijnlijk op ongeveer 4-5 meter hoog te hangen aan zijn huis. En dit dan op meerdere muren, zodat overal in zijn tuin het wifi signaal flink zal verbeteren. In zijn achtertuin zullen we er waarschijnlijk nog meer gaan plaatsen, maar dat is voor latere zorg.
Het is nogal een groot huis, of beter komt in de buurt van een landhuis.

Nu hadden we eerst uap-ac-mesh bedacht en al aangeschaft, maar momenteel is de U6-Mesh ook gewoon beschikbaar en willen we eigenlijk die optie nemen.

Ik heb alleen wat moeite om het antenna patroon van deze ronde accesspoints te begrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://help.ui.com/hc/article_attachments/4991784720663

Azimuth is vrij simpel (denk ik)... Dat is hoe hij rond straalt, zoals ik het lees.
Maar hoe moet ik nu zien, Elevation 0 en Elevation 90%. Ik wil graag dat hij rond het thuis goed WiFi zal geven, als is "rond" natuurlijk ook subjectief. Het hangt van diverse omstandigheden af.
Ik heb wat moeite in dit te visualiseren hoe goed bereik ik zal hebben met deze accesspoints. De uap-ac-mesh kan je nog wat bijsturen met de antenna's.

Maar ik vraag mij af, of ze niet te hoog hangen en tot hoever ze ongeveer gaan komen, met een goede LOS.

Heeft hier iemand enig advies voor/over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 04:38
Skynett schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:49:
@Practics , duidelijk verhaal. Hier meer veel en traag ipv veel en snelle gebruikers zoals bij jou. Ben benieuwd hoe de upgrade bevalt.
Installatie ging lekker vlot ondanks geen Bluetooth op de u6+. Helaas in de woonkamer wel zichtbaar dat hij kleiner is dan de pro die ik had. (Schade beugel en verkleuring) Andere kant is dit wel wat subtieler. Goed heb er 2 gekocht ivm 3de die in de overkapping hangt en nu alleen bij de bbq wordt gebruikt. Met optie om eventueel nog 6+/6pro/7pro erbij te hangen op drukste ap punt en de andere 6+ alsnog naar de overkapping te laten verhuizen.

Performance valt me niet tegen moet ik eerlijk zeggen, de upgrade a 28 euro stuk dik en dwars waard met een 1Gbit verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoAEKZNQecMnxgedRv1DBj3zd4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZQIvTfseytLa4VuA9hwcj0or.png?f=fotoalbum_large
Dit op de bank in de woonkamer met iPhone 15 pro max. Afstand is gering en geen opstakels. Met de pro haalde ik ongeveer 350 gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 04:38
rally schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Die U7 Pro doet 2882Mbit/sec op 2 antennes.

1. Er zullen vrij weinig apparaten zijn die met 4 x 4 worden uitgeleverd.
2. Er zit een 2.5GBit poort op het AP, dus meer snelheid is ook niet eens mogelijk.
3. Je zult een 2.5Gbit switchpoort moeten hebben om i.i.g. die snelheid te halen
4. Ik denk dat je onderschat hoe snel de 6Ghz band geimplementeerd gaat worden. Vrijwel alle iPhones en een deel van de iPad heeft die ondersteuning al een paar jaar. Idem voor veel nieuwe Android toestellen (mid-high end) en moderne (niet instap) laptops hebben deze ondersteuning ook
5. Ook de rest van je netwerk zal ondersteuning moeten hebben om het volledige potentieel van deze snelheid te kunnen benutten.

Naar mijn bescheiden mening is een U7 Pro een uitstekende investering om de komende jaren door te komen. Maar goed... meningen kunnen v :9 erschillen
Toch je advies mee genomen en schijnt dat iphone 15 pro max al wel 6ghz band ondersteunt dan wel in de 6E vorm. Goed voldoende reden om de proef op de som te nemen.

Wel het grootste euvel zeker met meerdere vlan’s op het wifi netwerk is dat de combinatie 2,4/5/6ghz nog heel buggy is. Helemaal exact terug traceren is mij nog niet gelukt. Maar feit is op moment dat mijn 7pro 6ghz verbinding heeft hij geen 2,4ghz uitzend (in sommige gevallen ook niet op de andere ap’s (u6+). Daarnaast lijken sommige apparaten niet meer te willen verbinden. Ook mijn telefoons en tablets schakelen niet meer soepel over van ap’s en verbinden vaak niet automatisch met wifi.

Wel goed heb nu 1 vlan alleen 2,4/5ghz geven en een aparte vlan met aparte wifi netwerk(naam) en een netwerk welke alleen 5/6ghz banden gebruikt. Echter schakelt de iPhone dan zelden tot nooit ook daad werkelijk naar 6ghz band.

Goed buggy software mag duidelijk zijn. Gezien alles perfect werkte tot intreding van 6ghz band. Maar goed neem dit nu voor lief. 7pro vs 6+ is ook op 5ghz band beter. Meer dekking stabieler en lagere latentie.

Als 6ghz wel werkt gaat het ook wel erg hard en doet het nagenoeg niet onder voor bekabeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSVrJy5lfnI-H3hhcqd7HYffJTU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/X6wjWRbmsOjCP4IUKdS5kTqq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To27osWf8WEJKLAgZQDGGWWW1q0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jXFxi1AgPPSJ5Y2JG399Hstp.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Practics schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Toch je advies mee genomen en schijnt dat iphone 15 pro max al wel 6ghz band ondersteunt dan wel in de 6E vorm. Goed voldoende reden om de proef op de som te nemen.

Wel het grootste euvel zeker met meerdere vlan’s op het wifi netwerk is dat de combinatie 2,4/5/6ghz nog heel buggy is. Helemaal exact terug traceren is mij nog niet gelukt. Maar feit is op moment dat mijn 7pro 6ghz verbinding heeft hij geen 2,4ghz uitzend (in sommige gevallen ook niet op de andere ap’s (u6+). Daarnaast lijken sommige apparaten niet meer te willen verbinden. Ook mijn telefoons en tablets schakelen niet meer soepel over van ap’s en verbinden vaak niet automatisch met wifi.

Wel goed heb nu 1 vlan alleen 2,4/5ghz geven en een aparte vlan met aparte wifi netwerk(naam) en een netwerk welke alleen 5/6ghz banden gebruikt. Echter schakelt de iPhone dan zelden tot nooit ook daad werkelijk naar 6ghz band.

Goed buggy software mag duidelijk zijn. Gezien alles perfect werkte tot intreding van 6ghz band. Maar goed neem dit nu voor lief. 7pro vs 6+ is ook op 5ghz band beter. Meer dekking stabieler en lagere latentie.

Als 6ghz wel werkt gaat het ook wel erg hard en doet het nagenoeg niet onder voor bekabeld.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb recent een link gedeeld naar UI.com met een artikel over instellingen. Je hebt inderdaad een aantal basisinstellingen nodig om de 6Ghz band goed te kunnen waarnemen om naar toe te roamen. Een singel 6Ghz SSID hoeft niet per se goed te gaan.

Met het vinkje bandsteering uit (ja:uit) onder het SSID gaat het gebruikt van 6Ghz icm iPhones hier beter.

Als je een untagged vlan gebruikt dan kan de U7 pro 1400-1500Mbps leveren netto via een speedtest. Dat klopt exact met 2880 wat je door twee moet delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGO1oCF8WhkGJBiFgA4ehQuA4fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKHjX3VJPAvDQpG5Aw4qB1Sf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 03-02-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zippy1990
  • Laatst online: 05-05 23:34
Skynett schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:25:
Kan je geen 4Gbit fiber abo nemen bij KPN waar je gaat wonen? Veel meer dan dit kan ik niet zo bedenken.
Wilde het weer even opzoeken maar KPN postcodecheck gaat moeilijk doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neMw0ml-RPLOKVGoQn1N7ozNHzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWjBCI2Ixl18J31pE47u980i.png?f=fotoalbum_large

Kan me herinneren van de vorige keer dat ik het invulde dat ik max 1 gig kon kiezen. Wat bepaald of je 4 gig op je locatie kan? Wat is daar voor nodig vanuit de wijk?

Andere vraag nog: weet iemand wat een beetje de gemiddelde storage requirements zijn voor de G5 pro? En dan eventueel nog 24/7 opnemen of motion based? Welke retentie haal ik bijvoorbeeld met een 2TB schijf. 1 week? 2 weken? 3 weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenlownager
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 15:06
Hallo tweakers,

Over 2 maanden kunnen wij verhuizen naar onze nieuwbouw. Heb in elke ruimte een cat 6 internetaansluiting voorzien.

Ik zoek een volledig nieuwe setup
Router
Switch
Access points
Camera
Deurbel

Wat is je budget?
+/- € 1,5k

Centrale bediening, slechts één systeem voor AP's, deurbel, camera.
Inzicht in de netwerkstatistieken.
Future proof
Ubiquiti lijkt mij hier geschikt voor omdat alles fijn geïntegreerd kan worden.

Ik ga een serverkast + patchpaneel voorzien waar alles in samenkomt.
Het gaat om een thuisnetwerk, waarbij wij met twee regelmatig thuis werken en vaak online meetings hebben (stabiele verbinding nodig).
Alles wordt gestreamd, we hebben geen klassieke tv aansluiting.
Er zal ook een NAS aangesloten worden voor lokale opslag en Plex (enkel binnenshuis).
Een stabiele en snelle internetverbinding zowel bedraad als via WiFi.
Het netwerk kunnen onderverdelen d.m.v. VLAN.

UDM Special edition
USW-16-POE
G4 pro deurbel
G4 bullet camera
U6 in-wall (beneden) omdat deze nog 3 RJ45 poorten heeft die ik kan gebruiken voor bedraad internet naar de receiver, TV en Nokia steamingbox 8000. Als alternatief voor de U6 in-wall dacht ik aan NanoSwitch + U6+.
U6+ op eerste verdieping, hiervoor is in de muur van de nachthal een cat 6 kabel voorzien.

Wat zouden jullie aanraden qua hardware en plaatsing van de AP's?
Kan het goedkoper zonder dat er belangrijke functies verloren gaan?

Hieronder beneden & eerste verdieping.
Rode stip = AP
Blauwe stuk = server kast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzG-4JBsQQKHiKUsZTa4aZGhWW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hAkeIX6gP3dRnaEeTPXnPdzH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSGaaZE9DNhgKkYT-BilGb0s6g0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pe0CLkAJsR38AFgbX56ynRIT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelliuz
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-09 14:24
Skynett schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:22:
Klopt dat de controller in de Express zit, en ook via de cloud is remote de boel te beheren. De setup is compleet en gaat ook werken, maar de Express heeft een bijzondere eigenschap, en dat is dat er maximaal 4 andere Ubiquiti apparaten mee te beheren zijn. Je zit dus gelijk aan de max van je setup en je setup is niet meer uitbreidbaar. Enige optie om uit te breiden is de Express vervangen door een krachtiger variant, zoals een Dream machine of een Cloud gateway ultra. Migratie stelt niets voor, dus uitbreiden kan in de toekomst wel.

In de Express zit ook een AP ingebouwd.

Nieuwe account kan, maar hoeft niet. Je krijgt dan gewoon meerdere omgevingen (controllers) te zien, en kan kiezen welke je wil beheren. Bij staan mijn oude omgevingen ook nog in de lijst, hoewel die al lang opgedoekt zijn. Nog niet opgeschoond....
Thanks Skynett. Na je feedback te lezen en nog wat meer opzoekwerk begrijp ik dat ik kan kiezen tussen zowel de Express als de CloudKey G2. Ik dien dan te kiezen of ik al dan niet mijn Telenet router wens te blijven gebruiken. Qua beheer verwacht ik enkel 'inzicht' te krijgen, guest wifi in te stellen en eventueel wat prioriteiten in te stellen. Ik denk dat ik dan kan kiezen uit To be A of To be B, hieronder.

To be A : De express vervangt de router-functionaliteit. Hierna komt een 8P swtich, en daar komt op zijn beurt nog een 16P achter.

To be B : De router functionaliteit blijft, achter de Telenet router komt een 8P switch en daar komt op zijn beurt nog een 16P achter (ofwel vertrekken vanuit de router, ofwel vanuit de 8P switch). Aan de switch komt nog een CloudKey om het geheel te beheren.

Ik heb het voor de volledigheid vlug even geschetst. Klopt deze redenering dan? _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPUwecS3uKQl3T-28Ny_8BD_waQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fujKzoiUjeocczJMmDzSQ60v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24
TMV schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:19:
Ik zoek een ....?
Volledige setup voor thuis. Dat houdt in een router, voldoende switch capaciteit met PoE (~24 UTP aansluitingen in huis plus nog wat apparatuur bij de switch in de buurt, 6 PoE devices) , AP en camera's buiten. Liefst makkelijk te beheren en later nog goed uitbreidbaar.

Wat is je budget?
1000-1500

Unify spul :)

Internet voorzien in het hele huis, een aantal voorzieningen die netwerk nodig hebben (warmtepomp, pv inverter etc), videobewaking (ik hoef geen groot archief beelden te kunnen opslaan, paar dagen voldoet).

Ik heb al een opzet gemaakt:
  • Router + AP bovenverdieping: Unifi Express
  • AP benedenverdieping: U6+
  • Switches: 2x Lite 16 PoE
  • Cameras: 4x G5 Bullet
  • NVR: CloudKey+
Graag input en tips. Ben nieuw in het Unify wereldje en hoor graag als er iets beter of anders kan.
Wat jij wil gaat niet werken vanwege de Unifi Express.
Deze ondersteunt vanuit de interne controller max 4 Unifi apparaten (ex. de Express zelf)
Met 4 camera's een AP en 2 switches zit je daar al overheen.

Ik zou persoonlijk de express en de Cloudkey vervangen voor de UDM Pro en daarnaast de 2x 16 PoE switch vervangen voor de 24p Poe Switch.
Er moet dan wel een extra U6+ AP bij maar onder aan de streep scheelt het (op dit bedrag) niet eens zo heel veel en ben je m.i. wel beter futureproof.
(prijzen zijn via Unifi Store, kan mogelijk nog iets goedkoper bij andere shops)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6H--_JmC2iW7T1BArJxYOBjAb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fzxvg3aXaPa3shvtWzEipWZs.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stampertjen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 20:41
Na in dit topic veel te lezen en de goeie feedback op mijn eerdere vragen zijn de aankopen hier ook toegekomen en geïnstalleerd.

Uiteindelijk is het volgend lijstje geworden
  • 7u rackkast
  • patch paneel
  • kabeldoorgang
  • legplank
  • stekkerdoos
  • Dream machine special edition
  • Switch pro max 16p (huis)
  • U6+ (huis)
  • Switch lite 8p PoE (tuinhuis)
  • U6+ (tuinhuis)
  • 15x etherlight Ubiquiti cat6 kabels
  • Ubiquiti SFP+ kabel
en nog een voor en na fotootje omdat het oog ook wat wilt. Ben benieuwd wat de vriendin zal zeggen als ze terug is van reis :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MGswVimScwdIPqEe5KRO4wm_1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nd2nfY2TPqlq5bds9X5fG7l8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwrfVBCky5-RvSQXMileaXEcG7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DOONwAeVVty6CkEqYII7Jue.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8zVX49pVTmhH_gvem5MVpog-Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T0oKoYjLhWHSgDyIz9paY3A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:19

ChillPascal

In the end...

Heren,

Mijn vriendin en ik willen binnenkort gaan samenwonen in haar woning. Het betreft een nieuwbouw tussenwoning (2022). Op dit moment voorzien een standaard KPN-WiFi modem in de meterkast het gehele huis van WiFi. Zoals jullie al raden werkt dit optimaal. Achter in de tuin is er geen bereik en ook boven op de 1e verdieping is het bereik slecht. Hierdoor ligt er een lange kabel over de verdieping heen van de slaapkamer (UTP-aansluiting) naar de werkkamer.

Aangezien ik in mijn eigen huis goede ervaring heb met de netwerk-sets van Ubiquiti zijn wij aan het kijken om ook haar woning te voorzien van diverse AP's.

De woonkamer heeft twee UTP-aansluitingen achter het tv-meubel (rode cirkel). De meterkast bevindt zich aan de voorzijde van het huis (groene cirkel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAv7l1oYzUK5mcWEWCqfbRfOaLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xs4VQviy2T1lvA1LrOLu3JNy.jpg?f=user_large

Op de eerste verdieping is er één UTP-aansluiting in (wat nu) de slaapkamer is (paarse cirkel). Wij werken beide wel een (gelijktijdig) thuis en dan maken wij gebruik van de overige twee kamers op de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfKzal3fX_JexrVW3WSwrRK49nU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cVCfOJtS30pCJ6TOR6Xdkwsy.png?f=user_large

De meterkast zou voorzien moeten worden van een Cloud Gateway Ultra. Ik heb ervaring met Docker op een Synology, maar de ingebouwde controller van de Cloud Gateway Ultra lijkt mij ideaal. Verder zal er dan ook een PoE-switch in de meterkast moeten komen.

Wat betreft AP's op de beneden verdieping zou ik beginnen met een AP in het tv-meubel. Idealiter zou deze voorzien zijn van een ingebouwde splitter, zodat de tv, de receiver én Sonos voorzien kunnen worden van een kabel. Zoals ik het zie lijken alleen de In Wall-series die te hebben. Klopt dit? Verder lijkt mij één AP op deze locatie op de begane grond in eerste instantie voldoende. Eventueel kan dit later uitgebreid worden met een AP in de meterkast.

Wat betreft de 1e verdieping. Hier lijkt mij een In-wall de meest mooie oplossing. De contactdoos van de UTP-aansluiting is namelijk los van de overige contactdozen.

Verder vraag ik mij af of geadviseerd wordt om nu al door te kijken naar WiFi 7 en daarmee de U7 Pro in de lijst te zetten? Zoals ik het zie zijn deze (nog) niet als In-Wall te verkrijgen.

Zien jullie hierin nog verbeterpunten? Alle adviezen en tips zijn welkom!

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 111,99€ 111,99
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 158,95€ 158,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 199,59€ 199,59
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 126,99€ 126,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,52

[ Voor 6% gewijzigd door ChillPascal op 01-07-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:13
Vorig jaar hebben we onze APs in huis op de begane grond en verdieping vervangen door U6 mesh APs.
Voor binnen werkt dit naar tevredenheid (vooral roaming tussen APs boven en beneden werkt fijn :) )

Helaas is het bereik in de tuin minder, vooral op de plek gemarkeerd met een rode cirkel:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WspR88W/ap-tuin.png

Om het bereik in de tuin te verbeteren wil ik een outdoor AP ophangen (U6 Mesh of U7 Outdoor).

Ik twijfel tussen 2 opties (A en B in het plaatje).

Optie A is dichter bij de plek waar het bereik slecht is, maar wel in de buurt van de U6 Mesh die in huis staat, wat misschien minder goed werkt qua roaming tussen de APs (?).

Optie B is verder van de U6 Mesh in huis, maar ook verder van de plek met slecht bereik (ca. 16m).
Zou een U6 Mesh als outdoor AP een bereik van 16m buiten kunnen overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:19

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:54:
Heren,

Mijn vriendin en ik willen binnenkort gaan samenwonen in haar woning. Het betreft een nieuwbouw tussenwoning (2022). Op dit moment voorzien een standaard KPN-WiFi modem in de meterkast het gehele huis van WiFi. Zoals jullie al raden werkt dit optimaal. Achter in de tuin is er geen bereik en ook boven op de 1e verdieping is het bereik slecht. Hierdoor ligt er een lange kabel over de verdieping heen van de slaapkamer (UTP-aansluiting) naar de werkkamer.

Aangezien ik in mijn eigen huis goede ervaring heb met de netwerk-sets van Ubiquiti zijn wij aan het kijken om ook haar woning te voorzien van diverse AP's.

De woonkamer heeft twee UTP-aansluitingen achter het tv-meubel (rode cirkel). De meterkast bevindt zich aan de voorzijde van het huis (groene cirkel).

[Afbeelding]

Op de eerste verdieping is er één UTP-aansluiting in (wat nu) de slaapkamer is (paarse cirkel). Wij werken beide wel een (gelijktijdig) thuis en dan maken wij gebruik van de overige twee kamers op de eerste verdieping.

[Afbeelding]

De meterkast zou voorzien moeten worden van een Cloud Gateway Ultra. Ik heb ervaring met Docker op een Synology, maar de ingebouwde controller van de Cloud Gateway Ultra lijkt mij ideaal. Verder zal er dan ook een PoE-switch in de meterkast moeten komen.

Wat betreft AP's op de beneden verdieping zou ik beginnen met een AP in het tv-meubel. Idealiter zou deze voorzien zijn van een ingebouwde splitter, zodat de tv, de receiver én Sonos voorzien kunnen worden van een kabel. Zoals ik het zie lijken alleen de In Wall-series die te hebben. Klopt dit? Verder lijkt mij één AP op deze locatie op de begane grond in eerste instantie voldoende. Eventueel kan dit later uitgebreid worden met een AP in de meterkast.

Wat betreft de 1e verdieping. Hier lijkt mij een In-wall de meest mooie oplossing. De contactdoos van de UTP-aansluiting is namelijk los van de overige contactdozen.

Verder vraag ik mij af of geadviseerd wordt om nu al door te kijken naar WiFi 7 en daarmee de U7 Pro in de lijst te zetten? Zoals ik het zie zijn deze (nog) niet als In-Wall te verkrijgen.

Zien jullie hierin nog verbeterpunten? Alle adviezen en tips zijn welkom!

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 111,99€ 111,99
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 158,95€ 158,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 199,59€ 199,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,52
Dag allen,
N.a.v. de bovenstaande vraag het e.e.a. nog wat verder uitgediept en loop daarmee nog tegen enkele zaken aan.

Ik heb de begane grond en de 1e verdieping nagebouwd in Unify Design Center. De tussenmuren (concept bouw) zijn volgens mij een soort gasbeton, ik heb hiervoor het type "dry wall" gekozen in het Design Center. Een "concrete wall" leek mij té overdreven? Wat zijn hierin de ervaringen?

Voor de begane grond lijkt een 6 In-Wall het meest voor de handliggend. Daarmee kan ik namelijk diverse apparaten voorzien van een bekabelde aansluiting. Zoals ik het zie zijn er verder geen Ubiquiti-AP's met een ingebouwde switch. Het bereik met een 6 In-Wall lijkt voldoende (5 GHz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPIWmMxHE9Ksk5hAPMp13T0smP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yzDPbnYfCxBqIixa3n4UgGOl.png?f=user_large

Ik lees echter wel over problemen tussen Sonos en de 6 In-Wall. Kan iemand dat hier bevestigen of ontkrachten?

Voor de 1e verdieping is het lastiger. Alleen de slaapkamer in de linker onderhoek heeft een UTP-wandcontactdoos. Hier zou (ook) een 6 In-Wall op gemonteerd kunnen worden of wellicht een 7 Pro Wall. De ingebouwde switch van de 6 In-Wall is namelijk niet nodig hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxWxtaXmDt28WqD5PqPCWkWE0pM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bCsjPFwwoyKIaTv1YudBUtLm.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB0L7znxVity1iGxFUyj56JLtpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NfZu3YALH9qYVhDInJNjevZv.png?f=user_large

Het bereik van de 5 Ghz, maar vooral de 6 GHz lijkt in de werkkamer (rechtsboven) wat beperkt. Wat zouden jullie hierin adviseren? Zou een 6 Mesh hierin kunnen helpen?

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 116,05€ 116,05
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro Wall€ 206,95€ 206,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 191,99€ 191,99
Totaal€ 641,98

[ Voor 9% gewijzigd door ChillPascal op 12-07-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Ik heb een UDM Pro, USW 16 POE, 2x AC-Pro en een U6 Ultra en nog 2x USW-Lite-8 switches.
Nu heb ik 3x DAHUA Camera's met een Dahua NVR. De NVR heb ik al vervangen door gebruik te maken van de Synology surveillance, dat werkt opzich wel aardig. Maar de nachtelijke kwaliteit van de camera's en de moeilijkheid van instelling van de Dahua (de webinterface doet het amper, geen update niks). Dit doet mij er toe overwegen om ook de camera's over te zetten naar Ubiquiti.
Voor de voordeur / oprit, een AI Pro vanwege de betere nachtzicht.
en in de tuin 2x G5 Turret.
Bij de oprit staat s nachts een lamp aan de gevel te branden die nu een mega glare oplevert en daardoor de beelden vaak niet bruikbaar zijn. Op de oprit staan 2 auto's en in de wijk worden regelmatig auto's opengebroken dus dit is een belangrijk view point.

Iemand hier ervaring mee met een van de Ubiquiti camera's met het wegwerken van Glare?
Voorbeeld een snapshot van huidige camera, of moet ik niet heel veel meer verwachten van bovengenoemde camera’s?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcKHhCtgiVYbqa8ZT_p6cu8dwhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM2J3iohe7I0D7bmP8VcvpId.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door ChiLLeR op 01-08-2024 18:56 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 20:01

twi

Dat is de Flex mini, denk ik. Ik heb juist de Flex besteld omdat die vanuit de basis al buiten zou kunnen hangen. Alleen de PoE is niet krachtig genoeg om een camera en een Outdoor U7 aan te sluiten (want PoE+). Vandaar de Utility, want ik heb een stroompunt in de buurt waar ik van kan aftappen.

Bij die Utility zie je (als ik dat dus van tevoren had gedaan) duidelijk dat je niets in de injector prikt om de data ook gelijk naar poort 1 te sturen. Rechts is de stroom, links is de UTP kabel van de injector naar de switch.

Afbeeldingslocatie: https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2Fa2a40116-c5ef-426a-a10a-a9eef2adebd9%2F5193881a-8b2b-4036-87ce-e5e9aaca2092.png&q=75&w=1920

Kost dus 2 poorten. Gelukkig heb ik er aan 3 genoeg.

[ Voor 46% gewijzigd door twi op 11-08-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker95
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-08-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht en zou graag advies willen waar ik het beste de wireless AP van Ubiquiti kan plaatsen? Welke plek etc.

Ik zat zelf in de hal te denken. Wat vinden jullie? Bedankt voor het meedenken / advies!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VBRMG6q/Image-18-08-2024-at-16-29.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Ja hoor, hij laat alles netjes zien. Zijn echt heerlijke switches voor bij de TV of in je moderne Stookhok waar alles op HA is aangesloten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e38fPQD72r8d_J5Bu0mV1rkKKqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghpILI5s6CPueI8T4y7E7ISA.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe 2,5Gbit versie lijkt me ook fijn om te hebben op bijv. je werkkamer. Kost niet eens zo veel extra.

[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 02-11-2024 20:59 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackWa
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-01 20:19
@Skynett @Source90 Bedankt alvast voor jullie advies. Hierbij alvast nog wat extra context.

Qua switch denk ik dat ik met 16 poorten net niet ga toekomen, en ik ook liever alles in 1 systeem heb. Zowel de access points als mijn Loxone deurbelsysteem werken via PoE. Daarnaast heb ik verschillende TV's en tv decoders van Telenet die ik wil bekabelen. Daarnaast hebben we ook een SONOS-systeem voorzien dat ik het liefst bekabel. Alles samen kom ik toch ongeveer aan 20 poorten die ik nodig ga hebben. Ik vermoed dat ik hier met de USW-24-POE weinig verkeerd kan doen.

Qua access points heb ik ook nog een onzekerheid. De bevestiging is niet voorzien aan het plafond, maar bovenaan op de muur. Gezien deze dan voornamelijk voorwaarts signaal verdelen, vraag ik mij af of de dekking wel voldoende sterk zal zijn. Ik heb alvast een screenshot toegevoegd van mijn woning en waar de access points voorzien zijn (zie oranje bol op de foto - de pijltjes duiden de richting aan waarnaar de access point gericht zou worden). Is de U6 Lite dan nog steeds een goede keuze? Of raden jullie mij in deze situatie toch iets anders aan? De bluetooth functie is mooi meegenomen, maar niet meteen een vereiste.

Benedenverdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7psCgmhfcwoO9lWA92vqqMTZ49U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zy92CiopuiaVZKnnb3K6umCB.png?f=fotoalbum_large

Verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNWuB7MBD9XTFrpL2G7vGQsiTX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WByiTMXumh64Zbdc7R73Ucgy.png?f=fotoalbum_large

Ook de outdoor access point is eigenlijk weggericht van een groot deel van het huis en de tuin. Ik had oorspronkelijk de U7 Outdoor gekozen omdat deze omnidirectioneel ook best nog een mooie oppervlakte covert. Blijft dit een goede oplossing, of kijk ik toch beter uit naar een meer Pro oplossing (Al lijken mij die nogal overkill).

Qua routersysteem ben ik er nog het minst uit. Ik ben niet meteen van plan om camera's te installeren. Ik kwam oorspronkelijk uit bij de Dream Router omdat deze ook ingebouwde WiFi heeft en zo eventueel het deel kan coveren dat minder bereikt wordt door de access points (Gezien deze wegwijzen van deze ruimte). Ik zou hem namelijk in de technische ruimte plaatsen (Groene bol op de afbeelding). Nog bijkomende aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Laatst online: 19:53
Op https://design.ui.com kan je de tekeningen uploaden en wat spelen met muren en accespoints.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jxjdhbI-lX8BTQDuaQgLcCts3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tisZQCQmCceb4hJEzOZgRFiQ.png?f=fotoalbum_large

Enige nadeel is dat ze in Amerika nauwelijks (of niet?) cellenbetonblokken/YTONG gebruiken, wat in Nederland vaak voor binnenmuren wordt gebruikt. Je zou alles op beton/concrete kunnen zetten, dat dempt dan meer dan in de werkelijkheid.

Kon ook niet helemaal opmaken wat ramen/binnenmuren/buitenmuren zijn op jouw eerste plattegrond.

Grote kans dat je met 2 accespoints beneden en 1 boven (en nog 1 in de tuin) een heel eind komt. Ik heb zelf een U6 Mesh die 130m² beslaat zonder enige problemen. Achterin de tuin ook prima bereik (Shelly over WIFI heeft ook prima bereik in de berging achterin de tuin, 13,5x9,5 m).

Als de binnenmuren in het middelste gedeelte ook beton/steen zijn, heb je er wellicht drie nodig. Die 170m², slaat dat op de binnenruimte of is dat incl. carport?

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 27-01-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Voor de outdoor varianten lijken geen covers/stickers te komen. Wel jammer inderdaad.
Zou kijken naar een stuk wrap om zelf te proberen? Vaak niet de hoofdprijs. Ook lijkt het mij niet nodig om de achterkant te wrappen? Tot de zijkanten en eventueel een stukje over de mounting. Lijkt mij niet dat je de ribben ziet als hij aan de muur hangt?

Spuiten betekent wel uit elkaar halen en vervallen garantie voor lief nemen.
Kijk ook goed naar de inhoud van de spuitbus. Verf met iets van metaal erin zou ook invloed kunnen hebben op de WIFI.

Afbeeldingslocatie: https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2F62cc30b7-9559-480f-9668-b9edf40c0772%2F215e312d-a217-41e1-89e5-cf97a15b1df2.png&q=75&w=1920
Afbeeldingslocatie: https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2F62cc30b7-9559-480f-9668-b9edf40c0772%2F0310a62c-0841-4d0b-bebb-9d77c3da3225.png&q=75&w=1920

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10 11:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehUJqn0Qe1lv6hlVa-lY5cY1wI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNDYhZgx7yy1Z7c8PI1oILrY.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt goed te werken de plasti dip 👌

Bedankt voor alle tips.

Er is geen invloed op het signaal zover ik heb kunnen testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaez op 03-02-2025 18:35 ]

• YoungStarDC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-10 22:05
Wij gaan binnenkort verhuizen en willen in het nieuwe huis een Unifi setup. Echter heb ik momenteel nog geen netwerkapparatuur van Unifi en heb ik deze in het verleden ook niet gehad. Nul ervaring dus! Via de filmpjes van YouTube kaneel Crosstalk ben ik nu de basics aan het doornemen. Ook heb ik vast een overzicht gemaakt van de apparatuur die ik denk nodig te hebben.

Ik vroeg mij af of jullie onderstaand overzicht eens kunnen bekijken. Ter info, het betreft een rijtjeshuis met 3 verdiepingen. Het is de bedoeling dat er op elke verdieping een AP komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxKIWJvCIxN6KQBe3jajkyr_zvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jvcPOK6IRLAsrs9D5anMeObj.png?f=fotoalbum_large

Is deze setup zo in orde of hebben jullie hierbij nog een aantal goede tips/aanbevelingen?

Tevens vroeg ik mij af of er een goede handleiding/guide is om te volgen om de Cloud Gateway Max direct aan te sluiten op het glasvezelkastje van KPN, zonder tussenkomst van de KPN modem Box 14, en deze te configureren? Het gaat alleen om internet, ik neem geen TV af.

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 09:31

Advies gevraagd: Access point-opstelling voor nieuwbouwwoning op de begane grond

We zijn in het voortraject voor een vrij staande woning en ben aan het onderzoeken wat mogelijk is voor mijn access points, met name op de begane grond. (De andere verdiepingen hang ik enkel 1 access point op de overloop) Ik ben opzoek naar advies ervaringen voor het plaatsen van access points.
Geplande netwerkopstelling
Access Points:
1 of 2 Ubiquiti U7 Pro (Max?) woonkamer (begane grond)
1 Ubiquiti U7 Pro (Max?) garage (begane grond)

Netwerkapparatuur:
Router: Ubiquiti Dream Machine SE (al in bezit)
Switch: Ubiquiti USW Pro 24 PoE (al in bezit)
Bekabeling en aansluitingen
  • Wij zijn geheel vrij waar wij loze leidingen gaan leggen.
  • Mijn doel is om ooit de mogelijkheid te hebben 2,5GbE tot 10GbE-verbindingen in huis te realiseren. Met mijn huidige netwerkapparatuur zal dit 1GbE zijn
  • Voor nu focus op goed ontvangst op mijn gehele begane grond op de 6GHZ bandbreedte, of dat realistisch is, dat is een andere vraag ;)
  • Ik focus mij op dit moment niet op de kosten, vooral op de mogelijkheid
Mijn vraag:
In de woonkamer wat is het handigste om te gaan plaatsen, 1 of 2 ceiling access points, of 1 ceiling access point en indien nodig een in-wall, of maar 1 ceiling access point? Ik zou graag hier advies over willen hebben en andere denkwijzes zijn echt van harte welkom (Binnen Unifi Design Center heb ik een schets gemaakt met de 6GHZ bandbreedte als voorbeeld)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKqUjKYqVYA9ags3_lJouY3399U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9v9pE09bAGpYVpi9FuvosFvF.png?f=fotoalbum_large

Zero to hero, just like that!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
toets23 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Dank voor je reactie en het delen van je ervaring, bedoel je dat de de access point tegen de muur geplaatst dient te worden i.p.v. plafond? Dan ga ik daarmee eens tekenen vanuit die positie, de garage wordt uiteindelijk geisoleerd en gesplitst naar berging/werkkamer, daarom heb ik daarvoor een aparte access point geplaatst. De WAF factor heb ik namelijk nog niet meegenomen in dit 8)7

Hoe meer ik er mee bezig ben, hoe meer ik toch ga neigen naar de "u7-in wall" oplossing, mensen daar goede ervaringen mee?
Ik zou (wij hebben) hem zo inzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qtDGE7aO2QQxIInULCUGQPpVu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tCTCWUcx0Mn1zmOHPM0VBAJU.png?f=fotoalbum_large

U7 Pro XGS verplaatsen naar "1321 cm" (midden van je ruimte)
U7 Pro Max in woonkamer weghalen
U7 Pro Max in garage vervangen voor een U7 Pro XG (of zelfs een U7 Lite, hoevaak zit je daar?)
Een loze leiding bij de trap (of omgeving). Hier kan je later een POE Chime hangen, als je ook naar Unifi Protect over gaat. Eventueel kan je 2 UTP door die leiding trekken om achteraf alsnog een extra AP op te hangen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.

De U7 Pro Max: zie zelf niet de meerwaarde van de XGS, behalve hoger verbruik en "Zero-Wait DFS", daar hebben andere wellicht een aanvulling op.
(Zero-Wait Dynamic Frequency Selection (DFS) is a feature that allows WiFi access points (APs) to seamlessly switch to a new channel when radar activity is detected on a DFS channel, without the typical one-minute or longer delay.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
  • Laatst online: 17-10 11:36
Helemaal eens met het plaatje van @Source90 . ZIe hieronder de vergelijking tussen de Pro, de Pro Max, de XG en de XGS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz9n0LqX1fwD0_EVtP251nxh-QU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A9yvhjcFKpiFwD08JF4r7TWP.png?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd, ik zou voor de XG gaan. Dit is het nieuwe design, verder is er vrij weinig verschil, zoals je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19
Goof2000 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Ja, klopt. Volgens mij heeft de U7-lite geen 6ghz band en de 6+ wel, daarom even de specificaties vergelijken op de site bij Ubiquiti. (en kijken of je wel apparatuur hebt met 6ghz)
Net even gedubbelcheckt, ze hebben allebei geen 6GHz. De grootste verschillen zitten in dit deel van de specs:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/P5nx5WfY/image.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
jdwrist schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:52:
Kan iemand even met mij meekijken (voor ik de verkeerde aanschaf)

Zag op Bol de 2.5 G Flex staan met PeO. Het is mij nu alleen niet helemaal duidelijk of dat bij deze advertentie dan alleen de toevoer de PoE is of dat de 8 poorten ook PoE zijn (wat uiteindelijk de bedoeling is)

https://www.bol.com/nl/nl...l5J1w_0_9.11.ProductTitle
Dit is de PoE: uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoE

Je kan het ook aan de lampjes zien, PoE heeft een extra (oranje) lampje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvQb3C-TW1hTnmp1Wwl5V9CZFhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9UqkT3YHW2xaOFBTcR4aZbj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3FbKjCIc1J4FTs1YOoVMn7J7Lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYX2hrlv8e82Iz0GbRxUWtEA.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
timovd schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

Die 2,5G switch gaat er wel komen. Dan wil ik mijn UDM SE (Pro met PoE) en een LR (heb ik niet nodig) AP vervangen voor een andere gateway. Een UDM Pro/SE is overkill voor mij. Op mijn NAS heb ik een NVR, dus opslag is niet nodig.

Met een uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router 7 of uitvoering: Ubiquiti UniFi Express 7 heb ik gelijk alles in één te pakken.
Wat is nu het voordeel van een Cloud Gateway (Max, Ultra, etc.) t.o.v. eerder genoemde met ingebouwde WiFi?
Ik heb 4 AP's in huis hangen en dat wil ik zo houden voor een goede dekking. Verder nog een switch.
De apparaten met ingebouwde WiFi hebben een hoger stroomverbruik, maar dat is logisch.

De UX7 lijkt mij een prima ding met een relatief laag stroomverbruik. Mis ik nog iets? De UDR7 heb ik toch niet nodig als ik een losse unifi switch er aan hang?
Met de Express kan je enkel netwerk beheren. Als je alles op je NAS blijft doen is dat prima.
Ubiquiti heeft een vergelijking online staan:
https://ui.com/cloud-gateways

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJum57XbRJUQoxfsYh9trl5-im0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wf0qMsKzh01m2v8IK3RNkfWd.png?f=fotoalbum_large

De UE7 is een uitgeklede versie, ook slechts 1 WAN poort. . Ik zou naar minimaal de CG/DR7 kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

timovd

Voorsprong door techniek

Source90 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Met de Express kan je enkel netwerk beheren. Als je alles op je NAS blijft doen is dat prima.
Ubiquiti heeft een vergelijking online staan:
https://ui.com/cloud-gateways

[Afbeelding]

De UE7 is een uitgeklede versie, ook slechts 1 WAN poort. . Ik zou naar minimaal de CG/DR7 kijken.
Uiteindelijk toch voor de UDR7 gegaan in plaats van een Express, omdat het prijsverschil niet zo groot is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• JSchut
  • Laatst online: 15:49

JSchut

.....

Ik heb momenteel de volgende inrichting thuis. Niet ideaal maar kabels trekken is niet mogelijk. Als het echt niet anders kan zijn er uiteindelijk vast wel mogelijkheden natuurlijk. Echter laten we er voor nu vanuit gaan dat dat niet gaat lukken.

Huidige setup (Alleen de onderdelen die er toe doen)
Dream machine -> Wireless uplink AP AC-LR

De AC-LR wordt gevoed middels een POE adapter.

De wifi boven is opzich maar op zolder slecht.
Het signaal is niet heel sterk met de uplink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wt4kLi0JhNDFZpLhUWoeKPavELY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JrKV5KJ63iJZI0pyGG7NneXY.png?f=user_large

Nu probeerde ik een PC aan te sluiten via een ethernetkabel via de lege poort op de POE adapter. De PC kreeg internet maar viel de hele tijd weg. Als in elke paar sec even verbinding en dan weer weg.

Vermoedelijk komt dat door de slechte uplink.

Via de Wifi kom ik op iets van 40 Mbps (5 MB/sec max)

De Dream machine staat beneden en de AC-LR op de eerste verdieping. Daartussen zit een houten plafond en een houten muur. Afstand iets van 5 meter totaal. Of Via een stenen muur met iets minder afstand.

Mijn doel is om de Wifi te verbeteren en de PC met een kabel aan te kunnen sluiten.

De AC-LR heeft alleen 2,4 Ghz uplink terwijl de nieuwe modellen dit ook via 5Ghz kunnen.

Ik zat nu te denken aan het volgende:

Stap 1:
De AC-LR vervangen door een U6-Pro (Of een U6-LR) en deze te poweren via een lite 8 PoE.

Stap 2:
Mocht stap 1 niet afdoende zijn dan zou ik een kabel door de stenen muur kunnen doen en daar ook een U6-Pro (of U6-LR) kunnen ophangen zodat de uplink via het trappengat kan. Dan zit er nog maar 1 houten muurtje tussen.

Mijn vragen
Denken jullie dat Stap 1 gaat helpen? En is wireless uplink ook mogelijk via 5Ghz?
Mijn gevoel zegt van wel.

Anders zou stap 2 toch sowieso moeten werken?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:23
Wat mis ik hier?

De complete kit lijkt duurder dan de losse componenten.

Zie ik iets over hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-9iLxizg5X_2buf7C2qZKgheMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGzqqUMRWQCTV20flM6jaejC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEaOJ91gcnw0vN_xFDNJaJ_dTic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7mJp4AbV0C8SfGi9SKrxFltN.png?f=fotoalbum_large

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
DukeBox schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:33:
[...]

Vanwege de hot-swap PSUs, die zijn ook 18cm diep + de case.
Dat is de 8, maar niet de 4?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV2WlEJ1pc8jkN0lADNaGVFiZdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fKFVq7FvuvxYqh7bm0kcKpl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
DukeBox schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:34:
[...]

Bij een rack model? Lijkt mij niet zo handig, gezien de 4 Pro ook geen sliding rails ondersteund.
Let's agree to disagree.
Synology doet het ook zo;
Afbeeldingslocatie: https://nascompares.com/wp-content/uploads/2018/11/Synology-RS1619XS-RackStation-Rackmount-NAS-Powerful-NAS-2.jpg

Daar moet je het gehele apparaat sowieso eruit halen/sliden en demonteren om bij de NVME te komen. (RS1619XS+).

En de 4 Pro ondersteund wel degelijke sliding rails. Staan zelfs bij de accessoires op de productpagina benoemd. Staan volgens mij ook bij "In de box", al kan ik niet duiden of dat dezelfde rails zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 19-09-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12:02
CrankyGamerOG schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:41:
[...]

let je wel op dat je de UCG vergelijkt met de UCG en niet de UXG? Of zonder en met storage? Dat kan zomaar een prijsverschil verklaren.
Daarnaast kan het zijn dat jij een ex btw prijs ziet.

Meestal is de prijs op ui store vrijwel hetzelfde als de webwinkels namelijk.
Dat dacht ik eerst ook maar het is echt met BTW en allebei zonder opslag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DAliYkF3G9gbIvXWlfwusryFpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQO37ih6L3Kb0IrrUyGM6Acz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3-WPtBTjW2KVEuryZ-gbyb8Czw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogprl9uHcU8FucgMsyaazvGb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:44

thof

FP ProMod
Ik zoek een ....?
Momenteel heb ik een jaar de sleutel van mijn woning en het is nu toch echt wel eens tijd het netwerk af te bouwen en af te stappen van de KPN router. Daarom ben ik op zoek naar een geheel nieuw netwerk, waarbij ik sterk Ubiquiti Unifi producten overweeg.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Eerlijk is eerlijk, ik hoopte voor <500 wel klaar te zijn.

Wil je een specifiek type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Een 10gbit netwerk is een optie, maar ik verwacht dat ik beter nog een paar generaties kan wachten. Hoe vaak heb je in een 2 persoonshuishouden dat nou echt nodig? Een 10gbit tussen desktop en homelab zou wel leuk zijn. Gekeken naar de Ubiquiti Switch Pro XG 8 PoE, maar met een idle verbruik van >40W is dat wel wat heftig.

Helaas ligt niet in elke ruimte bekabeling. Daar waar er wat open ging of een nieuwe vloer in kwam is er wel wat bekabeling onder de vloer door gelegd. Ik heb een plattegrond van de woning met daarbij de aansluitingen ingetekend. Deze lopen allemaal naar een, helaas zeer kleine, meterkast. In de meterkast is geen ruimte voor rackmount apparatuur.

Voor de accespoints, er is nog geen wifi 7 apparatuur maar het is toch wel fijn als de apparatuur een jaartje of 5 mee kan.

Plattegronden (klik voor vergroting en legenda):
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Woning is een jaren 60/70 woning, oftewel houtenvloeren. Iets van wifi bereik op zolder is voldoende, maar ik besef mij dat het vervelend is dat daar nog geen UTP ligt. Eventueel heb ik powerline adapters, maar die probeer ik kosten wat het kost te vermijden.

Unify Cloud Gateway Fiber als basis, aan te vullen met een switch en een of meerdere access points. Wel charme van de U7 pro XG ten opzichte van de U7 pro, maar overweeg ook een stapje terug te doen en met U7 lite's aan de slag te gaan.

Advies over voornamelijk access points en waar deze te plaatsen, rekeninghoudend met de aansluit mogelijkheden.

[ Voor 0% gewijzigd door thof op 27-09-2025 09:39 . Reden: Plaatjes ietsje kleiner ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andredewaard
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-10 08:53
Ik zoek hulp bij het uitzoeken van de beste Unifi producten om mijn netwerk in een nieuw te bouwen woning zo goed mogelijk te laten zijn.
Bijgevoegd heb ik een netwerk schema met hoe ik denk wat het beste zal zijn. Ook heb ik de plattegronden toegevoegd met in rood gemarkeerd waar deze aansluitingen zitten, ik ben van plan overal 2 utp kabels hier te trekken behalve naar de plekken waar meteen een AP of camera zit.

Wat verdere uitleg over mijn gekozen keuzes:
  • Voor de access point in de woonkamer heb ik nu gekozen voor een in-wall op het plafond. Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik van plan ben een verlaagd plafond te plaatsen en daar in een no-show ventilatie rooster te plaatsen zonder echte ventilatie erachter. Hier zou dan de AP achter kunnen zodat ik er achteraf nog bij kan. De In-wall is de enige die door dit gat past. Maar misschien is dit helemaal niet handig?
  • Op de eerste verdieping denk ik aan een U7 Pro XG of XGS omdat ik dit ontwerp mooier vind, echter lees ik hier dat deze AP's het beste werken in drukke ruimtes en daardoor de snelheid express laag houden. Misschien is het dan toch handiger om een andere te kiezen die wel snelheid als prioriteit heeft.
  • Op zolder maakt het niet zoveel uit, maar ik dacht er aan om een in-wall op een desk mount op mijn bureau te zetten.
  • Dan nog de switch, qua poorten kom ik op de Pro max 24 POE uit maar vind deze wel erg aan de prijs. Hij komt gewoon in de meterkast te hangen. Win ik hier veel mee of kan ik beter een goedkopere 24 port switch kopen. Een 16 port is ook mogelijk maar die zit dan al meteen vol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXtwlZTHNV84FzkF0syANfHOJqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o089rxG0yMxJImx1VhnQEWry.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x15QIP4bglBZ_hxDFwQDvt6Na98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v44Lq8mZPapzXAKS99rYrEdc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qug3BrbACR8kVspv1hRvEfZKWUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X738MnFZV6t9w8sCzhCKZYy2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwr1KhbzZs4MwEjJF9RPSlsRLIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h1XQU13djmMlGenHmKoUrIke.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door andredewaard op 10-10-2025 11:10 . Reden: aangegeven dat ik overal 2 kabels heen trek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Een review gevonden die ook de binnenkant van de Unas Pro 8 laat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRCstPZHEXoMzm1ujbf_RnkQclA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zlYXNj6fbl7uhjZJEnjUAoW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:28

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, ik wil mijn beide Asus RT-AX88U in een mesh opstelling gaan vervangen. Alles is vast bekabeld waar dit kan in de woning. Ik wil goede wifi dekking met gescheiden 2.4 en 5G ssid's / namen, want die wil ik overzetten naar de nieuwe oplossing door de wifi namen over te nemen. De asus hangt mij iets te vaak en de firmware (Merlin wrt is ook niet meer actueel bijgewerkt). de Asus in de hal en de Asus in de woonkamer draaien in een mesh opstelling, maar op een ruimte van 10x8m is 2x een mesh router/ wifi accespoint beetje overkill. Dus een accesspoint is wel nodig in de woonkamer, maar voornamelijk voor de robot maaier in de tuin van wifi te voorzien...

Ik zoek een ....?
Geheel nieuwe oplossing waarbij de bestaande domme niet managed switches kunnen blijven bestaan (op 3e verdieping), of vervangen door iets heel goedkoops van Ubiquiti. Hangt wat apparatuur aan wat voornamelijk vast bekabeld is. De asus bij de tv op de begane grond moet ik wel 6 ethernet poorten kunnen aansluiten, dus een switch zou genoeg zijn met minimaal 2 PoE poorten? En waar ik injectors kan vervangen door PoE poorten heeft dat de voorkeur.

Mijn internet is glasvezel van Delta via een standaard modem (witte melkpak kastje). Verder hangen de domme niet managed switches op de 2e verdieping en bij de tv via vaste kabels aan de router in de hal.

Wat is je budget?
max 500-750 euro?

Ik wil 2 aparte 2.4 en 5G namen, want dat is nu ook zo en anders moet ik allerlei apparatuur gaan bijwerken..
Daarnaast wil ik wat spul wat nu PoE is (dueurbel en camera's) niet via injectors maar direct kunnen inprikken.Ook wil ik de DHCP reserveringen kunnen overnemen op basis van Mac/ip. Veel apparatuur is voorzien van een DHCP reservering.

De beide asus routers zijn nu via een vaste kabel als mesh opgebouwd. in de hal aan het Delta glasmodem en in de woonkamer waar bij de tv diverse componenten ook vast bekabeld zijn aangesloten. In de woonkamer hoeft een switch alles voorzien, de woning is 10mx8m en dan zou 1 wifi AP in de hal alles moeten kunnen voorzien van wifi, als die sterk genoeg is om ook de tuin te bereiken.

Ik draai een aantal virtuele machines op de Mac mini, dus eventuele controller software ofzo kan daar draaien (aanname), dat is een intel Mac mini met 64GB ram waar nog genoeg ruimte is, daar draait ook home assistent etc. Ook vast bekabeld. Waar een ethernet stekker in kan gebruik ik dat.

VPN: ik draai nu openVPN op de asus, en dat moet gewoon werken zonder veel gedoe, dit mag ook wat anders zijn nieuwere VPN server of zo, als maar werkt op iPhone en MacBook.

Security, uiteraard een goede firewall, Skynet op de asus block ik best veel mee.

Advies wat slim is om wel of niet te doen, ik ga altijd graag voor goed en degelijk. Een lijstje met spullen zou geweldig zijn, dan kan ik gaan zoeken waar te koop etc.

Ik denk zelf aan de dream machine 7? Maar geen idee of dat slim is, op termijn wil ik ook kunnen switchen naar Odido en dan een QSFP kunnen inprikken ipv losse modem. De route die Delta en Odido opgaan met Nokia en Zyxel modems zie ik niet naar uit, dan wil ik gewoon zelf kunnen regelen. En Wifi7 is leuk maar niet perse nodig, meer dat ik voorbereid ben op de toekomst.

Wie kan meedenken en adviseren? Het duizelt een beetje aan mogelijkheden als ik op de website kijk...

update, heb wat zitten klikken, en er komt dit advies uit. Is dit overkill of gewoon goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS9EAcKFbJFdiz9dszhY-CYn7J4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b8gIwmOZbpXl45rKXF2DhAJo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door peterpijpelink op 19-10-2025 13:34 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Pagina: 1

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.