Ik zoek een ....?
Momenteel heb ik een jaar de sleutel van mijn woning en het is nu toch echt wel eens tijd het netwerk af te bouwen en af te stappen van de KPN router. Daarom ben ik op zoek naar een geheel nieuw netwerk, waarbij ik sterk Ubiquiti Unifi producten overweeg.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Eerlijk is eerlijk, ik hoopte voor <500 wel klaar te zijn.
Heb je bepaalde voorkeuren?
Wil je een specifiek type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Een 10gbit netwerk is een optie, maar ik verwacht dat ik beter nog een paar generaties kan wachten. Hoe vaak heb je in een 2 persoonshuishouden dat nou echt nodig? Een 10gbit tussen desktop en homelab zou wel leuk zijn. Gekeken naar de Ubiquiti Switch Pro XG 8 PoE, maar met een idle verbruik van >40W is dat wel wat heftig.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Hoe meer informatie je deelt, hoe beter we je kunnen helpen.
Helaas ligt niet in elke ruimte bekabeling. Daar waar er wat open ging of een nieuwe vloer in kwam is er wel wat bekabeling onder de vloer door gelegd. Ik heb een plattegrond van de woning met daarbij de aansluitingen ingetekend. Deze lopen allemaal naar een, helaas zeer kleine, meterkast. In de meterkast is geen ruimte voor rackmount apparatuur.
Voor de accespoints, er is nog geen wifi 7 apparatuur maar het is toch wel fijn als de apparatuur een jaartje of 5 mee kan.
Plattegronden (klik voor vergroting en legenda):
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Woning is een jaren 60/70 woning, oftewel houtenvloeren. Iets van wifi bereik op zolder is voldoende, maar ik besef mij dat het vervelend is dat daar nog geen UTP ligt. Eventueel heb ik powerline adapters, maar die probeer ik kosten wat het kost te vermijden.
Wat heb je zelf al bedacht?
Unify Cloud Gateway Fiber als basis, aan te vullen met een switch en een of meerdere access points. Wel charme van de U7 pro XG ten opzichte van de U7 pro, maar overweeg ook een stapje terug te doen en met U7 lite's aan de slag te gaan.
Wat wil / verwacht je van ons?
Advies over voornamelijk access points en waar deze te plaatsen, rekeninghoudend met de aansluit mogelijkheden.
[
Voor 0% gewijzigd door
thof op 27-09-2025 09:39
. Reden: Plaatjes ietsje kleiner ]