Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01
Wat @rufio64 zegt, misschien iets minder future proof, maar je geeft zelf al aan dat meer dan 1gbit er voorlopig niet komt. Misschien is een u6+ ook nog wel te overwegen. (check maar even de vergelijk tussen 7 lite en 6+)
Ik zou zelf voor de 24 poorts switch gaan met 95W (die 75W is piek belasting, komt zelden voor en zeker niet allemaal tegelijk) tenzij je echt serieus veel data binnen je netwerk heen en weer laat gaan, dan zou je kunnen kijken naar een Flex mini van 2,5gbit misschien? Die kost niet zoveel en heeft 1 poe passthrough. Zonder toepassing en hoe je het netwerk gebruikt is het lastig om een goed advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 13:02
rufio64 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Ik zou eens optellen hoeveel data er dan werkelijk over de lijnen gaat. Zo afgaande op wat je hier beschrijft kun je dan met een 1000 Mbps netwerk prima uit de voeten en heb je grootste deel van de tijd die capaciteit al niet eens nodig. 10 Gbps is dan dus echt geld weggooien voor iets waarvan je geen voordeel gaat hebben voor hoe je het praktisch gebruikt.

Als je heel veel data kopieert / streamt tussen systemen wordt het pas rendabel.
Ondertussen ben ik al wat wijzer geworden en zou voor een cloud gateway ultra met een Unifi switch gen 2 gaan.

@Goof2000 Ondertussen had ik nog een nieuw topic gestart: https://gathering.tweaker...message/83145216#83145216 waar meer info te zien is. Maar zoals je al aangeeft, met 1gbit zal ik wel toekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 17:34
Goof2000 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:33:
Wat @rufio64 zegt, misschien iets minder future proof, maar je geeft zelf al aan dat meer dan 1gbit er voorlopig niet komt. Misschien is een u6+ ook nog wel te overwegen. (check maar even de vergelijk tussen 7 lite en 6+)
Ik zou zelf voor de 24 poorts switch gaan met 95W (die 75W is piek belasting, komt zelden voor en zeker niet allemaal tegelijk) tenzij je echt serieus veel data binnen je netwerk heen en weer laat gaan, dan zou je kunnen kijken naar een Flex mini van 2,5gbit misschien? Die kost niet zoveel en heeft 1 poe passthrough. Zonder toepassing en hoe je het netwerk gebruikt is het lastig om een goed advies te geven.
Ik denk dat deze reply op mijn reactie bedoeld is, waarvoor dank :D Je hebt volledig gelijk dat ik momenteel meer dan ruim voldoende heb aan 1Gbps; het zwaarste dat ik doe is streamen (van zware bestanden, maar over het internet dus alsnog gelimiteerd tot die 1Gbps van mijn ISP).

Ik pik nog even in op je comment van de U6+: deze had ik initieel op het oog maar het leek mij logisch deze te vervangen door de U7-Lite gezien dezelfde prijs. Zo hoef ik die later alvast niet te vervangen. De U7-Lite heeft enkel een kleinere dekking, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01
AdFundum14 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

Ik denk dat deze reply op mijn reactie bedoeld is, waarvoor dank :D Je hebt volledig gelijk dat ik momenteel meer dan ruim voldoende heb aan 1Gbps; het zwaarste dat ik doe is streamen (van zware bestanden, maar over het internet dus alsnog gelimiteerd tot die 1Gbps van mijn ISP).

Ik pik nog even in op je comment van de U6+: deze had ik initieel op het oog maar het leek mij logisch deze te vervangen door de U7-Lite gezien dezelfde prijs. Zo hoef ik die later alvast niet te vervangen. De U7-Lite heeft enkel een kleinere dekking, of zie ik iets over het hoofd?
Ja, klopt. Volgens mij heeft de U7-lite geen 6ghz band en de 6+ wel, daarom even de specificaties vergelijken op de site bij Ubiquiti. (en kijken of je wel apparatuur hebt met 6ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 17:34
Goof2000 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Ja, klopt. Volgens mij heeft de U7-lite geen 6ghz band en de 6+ wel, daarom even de specificaties vergelijken op de site bij Ubiquiti. (en kijken of je wel apparatuur hebt met 6ghz)
Net even gedubbelcheckt, ze hebben allebei geen 6GHz. De grootste verschillen zitten in dit deel van de specs:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/P5nx5WfY/image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:58
Ik zoek:
Een toekomstbestendige netwerkoplossing met goed bereik (ook in de tuin) en de mogelijkheid om later meerdere UniFi Protect-camera’s te draaien én deze via Scrypted of Homebridge ook in HomeKit te integreren. Liever Wi-Fi 7, maar stabiliteit en dekking zijn belangrijker dan alleen maximale snelheid.

Budget:
Ongeveer €1000 voor het complete plaatje, maar het hoeft niet in één keer. Uitbreiden in fases is prima.

Voorkeuren:
• Graag UniFi vanwege de software, stabiliteit en het beheer.
• Buiten-AP is voor later, maar moet wel in het plaatje passen.
• Open voor suggesties voor welke AP’s buiten het meest geschikt zijn.

Huidige situatie:
• Glasvezel internet 1Gbit (voor nu).
• Asus RT-AX82U beneden + RT-AX58U boven (wired backhaul).
• Bezig met testen: UDR7 + U7 Pro (Wi-Fi 7) + 3× Flex Mini 2.5Gb switches + 2.5Gb PoE injector.
• Overweeg de UDR7 te retourneren, mede door de recente review op Tweakers waarin de doorvoersnelheid op 6 GHz en het Wi-Fi-bereik als tegenvallend worden ervaren.
• Probleem: Asus loopt op stock firmware, niet echt stabiel, en het bereik is matig.

Bekabeling:
• Internet komt binnen in de woonkamer, waar ook de mediaconverter hangt.
• Vanaf daar loopt één kabel naar de werkkamer op de eerste verdieping.
• Vanuit de werkkamer wil ik een kabel naar de garage trekken.
• Vanuit de garage wil ik later door naar de overkapping die over een paar weken geplaatst wordt.

Opties die ik overweeg:
1. UDR7 houden en later een Cloud Key Gen2 Plus erbij voor Protect.
2. UDR7 retour en overstappen op Cloud Gateway Fiber met losse AP’s (U7 Pro of U7 Pro XG).
3. Buiten-AP toevoegen op termijn voor volledige dekking.

Vraag:
Is het in mijn situatie slimmer om direct voor de Cloud Gateway Fiber met losse AP’s te gaan, of is de UDR7 voorlopig ook voldoende en kan ik later nog upgraden?
En welke AP-combinatie zouden jullie aanraden voor sterke dekking binnen én buiten?

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Ik overweeg een 2,5G PoE-switch aan te schaffen en mijn UDM SE te verkopen.
Ik dacht aan deze switch:
uitvoering: Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE

De UDM kan dan vervangen worden voor een eenvoudigere gateway, zoals een uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router 7
Dan kan wellicht ook een van mijn AP's weg, zodat het totaal niet al te veel gaat kosten.

Is dit een goede combi?
Kan ik de Dream Router middels SFP+ verbinden met de Switch? De RJ45 WAN moet wel gebruikt worden naar de glas-mediaconverter. Het is zo te zien geen combopoort.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
Maarten60 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:37:
Ik zoek een vervanger voor mijn USG-pro 4 router
Door alle domotica is het netwerk een integraal onderdeel van ons huis geworden en best IT intensief (lees afhankelijk van mij) en ik wil die afhankelijkheid verminderen.
Voordeel van een Cloud gateway is dat de netwerk controller een intergraal onderdeel van het netwerk wordt en geen apart onderhoud nodig heeft. Daarom wil ik de router vervangen.
Ik twijfel tussen de Cloud Gateway Fiber en de Cloud Gateway Max. In de basis moet de Max voldoende zijn voor mijn behoefte. Echter ik lees dat
1) een glas verbinding tussen router (USG-pro) en switch (USW 24 PoE) beter is
2) vraag me af of glas naar de Odido router beter is of dat ik daar gewoon een goede UTP kabel kan gebruiken.

Vul hier in welk Ubiquiti component/onderdeel je zoekt.
Ik zoek een router en begrijp dat ik Direct Attach Cable kabels nodig heb als ik voor fiber optie ga.

Wat is je budget?
Beide routers passen in budget

Heb je bepaalde voorkeuren?
Nee, moet unifi zijn en in mijn AV 19" rack passen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik heb momenteel een compleet unifi netwerk in huis met USG-pro 4 router, 7 switches en AP's en ongeveer 50 clients (veel IOT). Primaire switch is USW 24 PoE. Verder RPI met netwerk controller. Router en switch zitten in meterkast. Ik heb een Ziggo aansluiting (1 GB) en ook Odido glasverzel in de meterkast. In de praktijk is 1 GB ruim voldoende.

Wat heb je zelf al bedacht?
Eerste gedachte was een Max omdat die voldoet maar twijfel zie hierboven

Wat wil / verwacht je van ons
- Jullie overwegingen gezien mijn twijfel
- Als ik voor fiber ga, is een DAC kabel dan de juiste connectie naar mijn switch
- Heb ik eenzelfde fiber nodig als ik in de toekomst met Odido wil koppelen
- De USG-pro wordt behoorlijk warm, en ik lees ook verhalen over warmte bij de Cloud gateway's. Ik ga de UCG op een metalen plaat zetten die in mijn 19" kast past. De meeste adapters die ik zie zijn van plastic en geleiden warmte minder goed. Zijn er alternatieve oplossingen
Glas heeft een lagere latency dan koper. Maar dat ga je vooral merkten over langere afstanden. Ook is stroomverbruik minder bij hoge snelheiden. Je switch heeft alleen Gigabit SFP poorten. Overigens is DAC - Direct Attached Copper, dus geen glas.
Bij mij komt Odido binnen op een Huawei ONT, en die zit met RJ45 aangesloten op mijn Cloud Gateway.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:19
@PluueeR dank voor heldere antwoorden.
Tussen de regels door concludeer ik dat glas, in mijn situatie, weinig voordelen biedt.
Mag ik, gezien je rj45 wan connectie, concluderen dat jij een cloud gateway max hebt? Hebt je nog last van warmte?

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
@Maarten60 Dat klopt glas heeft weinig tot geen voordelen. Enige waarom ik het thuis ooit zou gebruiken is als ik sneller dan 2.5 Gbit/s zou willen, maar ik vind dat de investering voor thuis niet waard. Ik heb dan ook een Cloud Gateway Ultra en geen Max. Die voldoet hier prima met een 1 Gbit/s Odido lijn. Als ik zie wat ik daarvan gebruik is dit eigenlijk overkill.

Qua warmte, de gateway staat bij mij in de meterkast, naast de voordeur. Ik heb de voordeur op het zuiden. Dus op een dag als vandaag kan het daar best wel warm worden. De gateway is nu 49°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Kan iemand even met mij meekijken (voor ik de verkeerde aanschaf)

Zag op Bol de 2.5 G Flex staan met PeO. Het is mij nu alleen niet helemaal duidelijk of dat bij deze advertentie dan alleen de toevoer de PoE is of dat de 8 poorten ook PoE zijn (wat uiteindelijk de bedoeling is)

https://www.bol.com/nl/nl...l5J1w_0_9.11.ProductTitle

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:32
Er staat bij de specificaties ‘alleen POE gevoed, geen uitgaande POE’. Dat is toch antwoord op je vraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
jdwrist schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:52:
Kan iemand even met mij meekijken (voor ik de verkeerde aanschaf)

Zag op Bol de 2.5 G Flex staan met PeO. Het is mij nu alleen niet helemaal duidelijk of dat bij deze advertentie dan alleen de toevoer de PoE is of dat de 8 poorten ook PoE zijn (wat uiteindelijk de bedoeling is)

https://www.bol.com/nl/nl...l5J1w_0_9.11.ProductTitle
Dit is de PoE: uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoE

Je kan het ook aan de lampjes zien, PoE heeft een extra (oranje) lampje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvQb3C-TW1hTnmp1Wwl5V9CZFhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9UqkT3YHW2xaOFBTcR4aZbj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3FbKjCIc1J4FTs1YOoVMn7J7Lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYX2hrlv8e82Iz0GbRxUWtEA.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:58
ik ben onlangs ook in het Ubi eco systeem gestapt en cloud gateway fiber aangeschaft. Nu met mijn beperkte kennis heb ik een vraag.. Tijd geleden is door 'open dutch fiber' glas aangelegd en heb ik internet via Odido. Nu is er een ONT kastje erbij geplaatst (van glas naar rj45). Nu vroeg ik me af,..kan ik een sfp glas (10G Multi-Mode Optical Module) plaatsen in mijn cloud gateway en vervolgens het glas overprikken.

Dan kan het ONT kastje weg en scheelt weer ruimte.

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hengelo30
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-08 17:24
Helaas komt het glasvezel hier binnen via de woonkamer ipv de meterkast. Nu heb ik in de woonkamer een unifi switch staan, waarbij 1 poe aansluiting door de kruipruimte loopt via de meterkast naar zolder waar een unifi pro hangt en de NAS. Nu wil ik de poe aftappen in de meterkast voor een poe aansluiting voor een g4 deurbel. Maar is dit überhaupt mogelijk met een poe splitter of een passtrough?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
shaowoo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:25:
ik ben onlangs ook in het Ubi eco systeem gestapt en cloud gateway fiber aangeschaft. Nu met mijn beperkte kennis heb ik een vraag.. Tijd geleden is door 'open dutch fiber' glas aangelegd en heb ik internet via Odido. Nu is er een ONT kastje erbij geplaatst (van glas naar rj45). Nu vroeg ik me af,..kan ik een sfp glas (10G Multi-Mode Optical Module) plaatsen in mijn cloud gateway en vervolgens het glas overprikken.

De kans is zeer groot dat ODF / Odido gebruik maakt van XGS-PON. En dat is dus iets anders dan multi-mode. Je bent in dat geval dus ook op zoek naar een XGS-PON SFP+ module, die ook nog eens geschikt is voor ODF/Odido.
Van Delta en KPN lopen er op dit forum topics over het gebruik van een eigen ONT, zoals dus een SFP+ module, op hun netwerk, met daarin ook een (aantal) werkende XGS-PON SFP+ modules. Mogelijk dat er voor ODF/Odido een soortgelijk topic is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

shaowoo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:25:

Ik zou nooit de ONT er tussen uit halen, 1. je wint er niets mee mbt snelheid, 2. in geval van storing word je niet geholpen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:58
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Ik zou nooit de ONT er tussen uit halen, 1. je wint er niets mee mbt snelheid, 2. in geval van storing word je niet geholpen.
Dat is wel een goed punt idd.. zal je zien dat als er iets is dat ze dan zeggen, "zet de ONT terug"...

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
shaowoo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Dat is wel een goed punt idd.. zal je zien dat als er iets is dat ze dan zeggen, "zet de ONT terug"...
En er zijn mogelijk meer van dat scenario's. Van Delta is bekend dat zij uberhaupt geen aanpassingen in het profiel doen als je een eigen ONT hebt. Dus als je het abo aanpast, of je een gratis snelheidsverhoging krijgt, blijf je op de oude snelheid steken. Waarbij je weer de originele ONT moet aansluiten, Delta bellen om die ook weer te activeren (er kan maar één serienummer per klant geregistreerd zijn), controleren dat de wijziging (automatisch) is toegepast, en daarna weer wisselen naar de eigen ONT en dus weer bellen (waarbij dus weer het profiel van de originele ONT wordt aangepast met het eigen serienummer, en dus de wijziging, van bv snelheid, behouden blijft).

Maar het ligt er uiteindelijk dus aan wat je zelf wilt. Bij Odido en zo valt het mee doordat je altijd een losse ONT krijgt die dus puur glasvezel <=> koper doet. Bij Delta zelf krijg je een ONT met ingebouwde router. Dus als je daar een eigen router wilt gebruiken moet je of dubbele NAT accepteren of overstappen op een eigen ONT. Waardoor het voordeel van een eigen ONT een stuk groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
RobertMe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Van Delta is bekend dat zij uberhaupt geen aanpassingen in het profiel doen als je een eigen ONT hebt. Dus als je het abo aanpast, of je een gratis snelheidsverhoging krijgt, blijf je op de oude snelheid steken.
Dus als je het duurste abo neemt, ONT er tussenuit haalt en dan terug gaat naar het goedkoopste abo, behoudt je de snelheid? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:36:
[...]
Dus als je het duurste abo neemt, ONT er tussenuit haalt en dan terug gaat naar het goedkoopste abo, behoudt je de snelheid? :+
Diezelfde vraag stelde ik mij terwijl ik het typte :p. Heb zelf geen Delta, maar heb dus wel zoiets gelezen in combinatie met een gratis verhoging. En ook CGNAT dat Delta standaard toepast zit in dat profiel. Als je geen CGNAT meer wilt kan dat ook alleen door de originele ONT weer aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wel jammer dat de betaalbare switches van Ubiquiti zo weinig POE-capaciteit hebben. Ik kom op ongeveer 110W als ik de specs optel van de verschillende AP's, cloudkey, camera's en nog een tweetal IoT-devices die ik met POE->usb-converter wil voeden. De gen2 24-poorts heeft 95 officieel. Zou ik de gok kunnen nemen dat het goed gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

woekele schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:25:
Wel jammer dat de betaalbare switches van Ubiquiti zo weinig POE-capaciteit hebben. Ik kom op ongeveer 110W als ik de specs optel van de verschillende AP's, cloudkey, camera's en nog een tweetal IoT-devices die ik met POE->usb-converter wil voeden. De gen2 24-poorts heeft 95 officieel. Zou ik de gok kunnen nemen dat het goed gaat?
Ik heb 62W in gebruik. En dat is voor 2x 8 poort switch. 1x flex mini. 1x g4 deurbel. 4x cameras. 1x ai port. 1x somfy controller. 4x access points.

Denk dus dat je makkelijk uit komt ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De speksheets zijn vrij hoog bij UniFi, ik zou zeggen: Ja dat kan. Ik zou tegenwoordig geen cloudkey meer aanschaffen, dat ding is nostalgisch traag. Als je hem hebt liggen prima maar het is veel te duur voor oude hardware, kan je beter een gateway kopen waar e.a. in zit.

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 19-08-2025 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Zoals hierboven al aangegeven; die vereiste PoE capaciteit is behoorlijk hoog ingezet door Ubiquiti.

Hier op de switch bij mij op PoE:
AP: U7 Pro Max / U7 Pro XG / U7 Pro / U6 Pro / U6 Mesh
Protect: G4 Doorbell Pro PoE / G5 Pro / G5 PTZ / G5 Flex / UP Chime PoE 2x
Overig: Superlink / Switch Flex POE (2x) / Switch Mini

Tikt aardig aan qua PoE budget, echter nog steeds "slechts" circa 70W gemiddeld PoE gebruik.
Volgens de specs zou ik daar met 3x U7 Pro al bijna aanzitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 19-08-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

stormfly schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

De speksheets zijn vrij hoog bij UniFi, ik zou zeggen: Ja dat kan. Ik zou tegenwoordig geen cloudkey meer aanschaffen, dat ding is nostalgisch traag. Als je hem hebt liggen prima maar het is veel te duur voor oude hardware, kan je beter een gateway kopen waar e.a. in zit.
Ik heb al eentje in huis (2e hands gehaald), een gen2, voor zover dat uitmaakt. Verder dank voor de feedback allen. Dan ga ik een 24 poorts gen2 proberen aan te schaffen... (ook 2e hands)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
woekele schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:29:
[...]

Ik heb al eentje in huis (2e hands gehaald), een gen2, voor zover dat uitmaakt. Verder dank voor de feedback allen. Dan ga ik een 24 poorts gen2 proberen aan te schaffen... (ook 2e hands)...
Afhankelijk of je ook PoE++ (of tegenwoordig zelfs PoE+++) apparaten wilt voeden, ka je met een Gen2 prima uit de voeten.
Staat er ook één op V&A zie ik: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32
Source90 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:32:
[...]

Afhankelijk of je ook PoE++ (of tegenwoordig zelfs PoE+++) apparaten wilt voeden, ka je met een Gen2 prima uit de voeten.
Staat er ook één op V&A zie ik: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
Om de een of andere reden ging ik er vanuit dat die 24 poorts niet via de cloud software beheerd konden worden. Ik begrijp een beetje dat ik dat fout zie.

Ik zou zelf graag de Pro Max 24 PoE aanschaffen maar heb het niet gedaan omdat ik ervan uit ging dat hier andere beheersoftware voor was en dat mijn cloudgateway max hier niet mee om kan gaan.

Concrete vraag kan de Pro Max 24 PoE gemanaged worden door mijn cloudgateway max?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RagEnigma schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:10:
[...]
Concrete vraag kan de Pro Max 24 PoE gemanaged worden door mijn cloudgateway max?
De UniFi Network Application waarmee je de boel beheert is één pakket met alle mogelijkheden. Of je het nou draait op een Cloud Gateway, Key Gen 2 of je eigen windows of linux server: de functionaliteit is hetzelfde.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32
Gizz schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

De UniFi Network Application waarmee je de boel beheert is één pakket met alle mogelijkheden. Of je het nou draait op een Cloud Gateway, Key Gen 2 of je eigen windows of linux server: de functionaliteit is hetzelfde.
Ok dus de grote switches kunnen daar dus ook mee bediend worden mooi :) ik dacht dat het alleen voor de kleine thuismeuk was en dat de grotere switches een andere beheertool had.

Top bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:04:
Ik overweeg een 2,5G PoE-switch aan te schaffen en mijn UDM SE te verkopen.
Ik dacht aan deze switch:
uitvoering: Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE

De UDM kan dan vervangen worden voor een eenvoudigere gateway, zoals een uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router 7
Dan kan wellicht ook een van mijn AP's weg, zodat het totaal niet al te veel gaat kosten.

Is dit een goede combi?
Kan ik de Dream Router middels SFP+ verbinden met de Switch? De RJ45 WAN moet wel gebruikt worden naar de glas-mediaconverter. Het is zo te zien geen combopoort.
Die 2,5G switch gaat er wel komen. Dan wil ik mijn UDM SE (Pro met PoE) en een LR (heb ik niet nodig) AP vervangen voor een andere gateway. Een UDM Pro/SE is overkill voor mij. Op mijn NAS heb ik een NVR, dus opslag is niet nodig.

Met een uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router 7 of uitvoering: Ubiquiti UniFi Express 7 heb ik gelijk alles in één te pakken.
Wat is nu het voordeel van een Cloud Gateway (Max, Ultra, etc.) t.o.v. eerder genoemde met ingebouwde WiFi?
Ik heb 4 AP's in huis hangen en dat wil ik zo houden voor een goede dekking. Verder nog een switch.
De apparaten met ingebouwde WiFi hebben een hoger stroomverbruik, maar dat is logisch.

De UX7 lijkt mij een prima ding met een relatief laag stroomverbruik. Mis ik nog iets? De UDR7 heb ik toch niet nodig als ik een losse unifi switch er aan hang?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
timovd schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

Die 2,5G switch gaat er wel komen. Dan wil ik mijn UDM SE (Pro met PoE) en een LR (heb ik niet nodig) AP vervangen voor een andere gateway. Een UDM Pro/SE is overkill voor mij. Op mijn NAS heb ik een NVR, dus opslag is niet nodig.

Met een uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router 7 of uitvoering: Ubiquiti UniFi Express 7 heb ik gelijk alles in één te pakken.
Wat is nu het voordeel van een Cloud Gateway (Max, Ultra, etc.) t.o.v. eerder genoemde met ingebouwde WiFi?
Ik heb 4 AP's in huis hangen en dat wil ik zo houden voor een goede dekking. Verder nog een switch.
De apparaten met ingebouwde WiFi hebben een hoger stroomverbruik, maar dat is logisch.

De UX7 lijkt mij een prima ding met een relatief laag stroomverbruik. Mis ik nog iets? De UDR7 heb ik toch niet nodig als ik een losse unifi switch er aan hang?
Met de Express kan je enkel netwerk beheren. Als je alles op je NAS blijft doen is dat prima.
Ubiquiti heeft een vergelijking online staan:
https://ui.com/cloud-gateways

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJum57XbRJUQoxfsYh9trl5-im0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wf0qMsKzh01m2v8IK3RNkfWd.png?f=fotoalbum_large

De UE7 is een uitgeklede versie, ook slechts 1 WAN poort. . Ik zou naar minimaal de CG/DR7 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Source90 momenteel heb ik alleen maar Networking geïnstalleerd. De rest gebruik ik toch niet, want alles zit in mijn NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:20
Ik zoek bevestiging voor mijn volgende gedachtegang, en daarbij ook advies voor de aanschaf van een switch.

In mijn tweede huis wil ik graag een nieuw netwerk opbouwen, aangezien dit huis letterijk 50 meter verder is van mijn huidige huis, heb ik 2 nanobeam gen2's gebruikt om het internet daar te krijgen. Dit werkt eigenlijk super goed op dit moment (theoretisch kunnen ze 300mbit/s aan, maar mijn abbonement is toch maar 200 up and down.)

Ik wil in de garage een usw Flex ophangen, hierover de eerste vraag, een poe injector/stroomtoevoer is bijna net zo duur als de Utility Flex dan kan kan je toch sowieso beter die utility kopen? is gewoon netjes en strak..

Deze switch heeft 5 poorten die ik als volgt wil indelen:
1. binnenkomend signaal vanaf de nanobeam, deze voorzie ik dan ook gelijk met de POE converter ertussen van stroom)
2. een acces point voor buiten... Nu twijfel ik vanwege mijn toch "lage" snelheid of ik niet gewoon voor de veel goedkopere AC Mesh zal gaan... of toch een U6 Mesh...
3. Unifi camera (bij aanschaf zal ik letten op resterend beschikbaar POE Budget)
4.Unifi camera (bij aanschaf zal ik letten op resterend beschikbaar POE Budget)
5. Een lange kabel vanaf de garage naar de zolder van het huis.

Eenmaal in de zolder aangekomen met de kabel, komt het volgende probleem en de belangrijkste vraag...
Welke switch zal ik hier neer zetten...
In de eerste instantie wil ik 3 ac's in het huis plaatsen, verder nog de Hue Bridge en de Tado bridge via Poe van stroom voorzien.. in de toekomst komen er ook nog 2 camera's en tsja wie weet wat nog meer.

Er zal dus ook een Unvr ergens moeten komen.

Ik neig zelf naar de Usw lite 8 poe... mocht ik willen uitbreiden kan ik altijd nog een usw Flex ergens makkelijk plaatsen en wegwerken (in de meterkast, in het verlaagde plafond van de gang...

Of kan ik beter door de zure appel heen bijten en toch gelijk voor een serieuze switch gaan zoals de USW 16 poe 48watt. Maar ik vind deze en duur, en zeer weinig poe budget hebben.... als ik met de usw lite begin, kan ik altijd nog naar gelang de vraag uitbreiden met bijvoorbeeld 2x de Flex en dan ben ikhetzelfde geld kwijt....

Lang verhaal maar:
1. de utility flex is een zeer betaalbare en nette oplossing toch?!
2. beter de goedkope AC Mesh, of toch de dure U6 mesh ondanks de toch maar max 300mbit doorvoer.
3. welke switch bied het meest waar voor zijn geld....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Source90 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Met de Express kan je enkel netwerk beheren. Als je alles op je NAS blijft doen is dat prima.
Ubiquiti heeft een vergelijking online staan:
https://ui.com/cloud-gateways

[Afbeelding]

De UE7 is een uitgeklede versie, ook slechts 1 WAN poort. . Ik zou naar minimaal de CG/DR7 kijken.
Uiteindelijk toch voor de UDR7 gegaan in plaats van een Express, omdat het prijsverschil niet zo groot is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002

JSchut

.....

Ik heb momenteel de volgende inrichting thuis. Niet ideaal maar kabels trekken is niet mogelijk. Als het echt niet anders kan zijn er uiteindelijk vast wel mogelijkheden natuurlijk. Echter laten we er voor nu vanuit gaan dat dat niet gaat lukken.

Huidige setup (Alleen de onderdelen die er toe doen)
Dream machine -> Wireless uplink AP AC-LR

De AC-LR wordt gevoed middels een POE adapter.

De wifi boven is opzich maar op zolder slecht.
Het signaal is niet heel sterk met de uplink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wt4kLi0JhNDFZpLhUWoeKPavELY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JrKV5KJ63iJZI0pyGG7NneXY.png?f=user_large

Nu probeerde ik een PC aan te sluiten via een ethernetkabel via de lege poort op de POE adapter. De PC kreeg internet maar viel de hele tijd weg. Als in elke paar sec even verbinding en dan weer weg.

Vermoedelijk komt dat door de slechte uplink.

Via de Wifi kom ik op iets van 40 Mbps (5 MB/sec max)

De Dream machine staat beneden en de AC-LR op de eerste verdieping. Daartussen zit een houten plafond en een houten muur. Afstand iets van 5 meter totaal. Of Via een stenen muur met iets minder afstand.

Mijn doel is om de Wifi te verbeteren en de PC met een kabel aan te kunnen sluiten.

De AC-LR heeft alleen 2,4 Ghz uplink terwijl de nieuwe modellen dit ook via 5Ghz kunnen.

Ik zat nu te denken aan het volgende:

Stap 1:
De AC-LR vervangen door een U6-Pro (Of een U6-LR) en deze te poweren via een lite 8 PoE.

Stap 2:
Mocht stap 1 niet afdoende zijn dan zou ik een kabel door de stenen muur kunnen doen en daar ook een U6-Pro (of U6-LR) kunnen ophangen zodat de uplink via het trappengat kan. Dan zit er nog maar 1 houten muurtje tussen.

Mijn vragen
Denken jullie dat Stap 1 gaat helpen? En is wireless uplink ook mogelijk via 5Ghz?
Mijn gevoel zegt van wel.

Anders zou stap 2 toch sowieso moeten werken?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 08:30
Wat is een goede setup. Ik heb glasvezel van KPN. Dat zou nu 4gbit kunnen zijn (heb 200mbit).

Ik wil op 2 plekken een wifi punt, begane grond en zolder. Hier ligt al een kabel voor naar boven. Eventueel kan ik er nog eens een deurbel oid aan toevoegen.

Dream Router 7 + U7 Pro Wall óf
Cloud Gateway Fiber met 2x een U7 Pro Wall

Paar vragen die ik dan heb zijn:

Cloud Gateway Fiber is dat uberhaupt van nut met KPN? Kan je dan ook een tv box hierop aansluiten?

Nu heb ik mijn NAS bekabeld aangesloten op zolder ook. Die zou ik dan eventueel naar beneden moeten verplaatsen. Of is er ook een accespoint met een open slot om een UTP op aan te sluiten?

Op de afbeelden van Unifi staat er nog een switch tussen. Dat is niet nodig lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:24
lothar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:02:
Wat is een goede setup. Ik heb glasvezel van KPN. Dat zou nu 4gbit kunnen zijn (heb 200mbit).

Ik wil op 2 plekken een wifi punt, begane grond en zolder. Hier ligt al een kabel voor naar boven. Eventueel kan ik er nog eens een deurbel oid aan toevoegen.

Dream Router 7 + U7 Pro Wall óf
Cloud Gateway Fiber met 2x een U7 Pro Wall

Paar vragen die ik dan heb zijn:

Cloud Gateway Fiber is dat uberhaupt van nut met KPN? Kan je dan ook een tv box hierop aansluiten?

Nu heb ik mijn NAS bekabeld aangesloten op zolder ook. Die zou ik dan eventueel naar beneden moeten verplaatsen. Of is er ook een accespoint met een open slot om een UTP op aan te sluiten?

Op de afbeelden van Unifi staat er nog een switch tussen. Dat is niet nodig lijkt mij?
U7 Pro Wall heeft alleen een ingaande UTP poort. U7 In-wall kan wel doorlussen, want heeft in en uit. Maar switch is ook een prima oplossing.

Persoonlijk zou ik de Cloud Fiber kiezen. Hogere snelheden met IPS/IDS aan en met een los AP kan je een locatie kiezen die optimale dekking biedt.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 08:30
Ik kom nu dan op
Ubiquiti Switch Pro XG 8 PoE
Ubiquiti UniFi U7 Pro XG Wit
Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber

Dan heb je echt 10 gbit. Of is er een goedkopere manier om dat te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
Wat mis ik hier?

De complete kit lijkt duurder dan de losse componenten.

Zie ik iets over hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-9iLxizg5X_2buf7C2qZKgheMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGzqqUMRWQCTV20flM6jaejC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEaOJ91gcnw0vN_xFDNJaJ_dTic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7mJp4AbV0C8SfGi9SKrxFltN.png?f=fotoalbum_large

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:01

wbschenk

www.schenkict.nl

FredvZ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:13:
Wat mis ik hier?

De complete kit lijkt duurder dan de losse componenten.

Zie ik iets over hoofd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prijs is inmiddels aangepast naar 646 in de btw
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.