Even een (toch niet zo) korte sense-check…
We hebben een rijhuis met 3 lagen (gelijkvloers + 2 verdiepingen), redelijk veel beton (gebouwd in 2014). We zijn met 4. Meterkast met Telenet router staat in de garage, vandaar ligt er bedraad (Cat6 als ik me niet vergis of toch alleszins gevraagd) netwerk naar alle kamers.
Momenteel gebruiken we de WiFi van de Telenet router + op de 2e verdieping staat een Asus RT- AC68U (zelfde SSID). Switches zijn van Netgear (1G). Op de eerste verdieping gebruikten we nog een oude Telenet Powerline (ooit gratis gekregen) omdat de verbinding op de 1e verdieping wel eens uitvalt. Maar dat geeft soms problemen met de verbinding in de keuken die daar net onder ligt en Telenet laat me nu niet echt toe om veel in te stellen.
Waar het kan, is alles bedraad aangesloten, dus heel veel wireless clients zijn er niet (reken tussen de 10 en de 20 in totaal). Dat zijn - zeker bij de kinderen - wel de grootverbruikers (streaming). Echt gegamed wordt er niet (kan nog komen, zoon is 13), als ik niet weg ben voor het werk, werk ik wel van thuis (maar denk niet dat dat de grote belasting is).
Ik wil de oplossing wat fatsoeneren, maar moet de kerk (WAF) in het midden houden. Probleem is ook dat niets hier stuk gaat (touch wood), zelfs mijn oude Dlink hub (>25 jaar) werkt nog

) dus “waarom moet het vervangen worden” (maar ook: “het internet werkt weer niet”).
Waar ik aan denk:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti Flex 2.5G PoE | € 235,95 | € 235,95 |
2 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Lite | € 105,27 | € 210,54 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Pro, per stuk | € 192,- | € 192,- |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Max | € 266,20 | € 266,20 |
| Totaal | € 904,69 |
---|
Gateway in de meterkast + Switch, U7Pro op het gelijkvloers, U7 Lite op elke verdieping.
Mijn vragen:
- heb ik hiermee voldoende (of teveel)?
- ik heb geen zin om hier veel tijd in te steken, ik heb geen ervaring met Unifi/Ubiquiti, kan dit een beetje set & forget (ik ben ook vaak weg voor het werk, en gegarandeerd gaat er dan iets mis)
- waar kan ik besparen? Ik kan denk ik met 1 lite (op 1 verdieping starten) en dan zien.
- mengen met Telenet/Asus is een slecht idee, juist?