ok thnx, nee boven de 1GB kom ik toch niet!DukeBox schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:15:
[...]
Hij is wel bijna 2x zo duur maar ik zou persoonlijk toch eerder voor de UCG-Max gaan tenzij je nu al weet dat je nooit meer dan 1Gbit internet gaat nemen.
Waarvoor zou je hem anders willen inzetten???Isane schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:46:
Enkele jaren geleden had ik de Ubiquiti UniFi Security Gateway USG in gebruik als router.
Nu ben ik een tijdje geleden al verhuist en nu wil ik alles opnieuw voorzien van Unifi spul
De UniFi Cloud Gateway Ultra kan ik toch prima aanschaffen en inzetten als router?
/kort: Ja.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Je interne netwerk ook niet? Neemt niet weg dat de prijs van de 2.5flex i.c.m. de ultra nog steeds goedkoper is dan de max. Echter, mocht je iets willen met protect/access/connect willen doen kan dat wel met de max en niet met de ultra.Isane schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:13:
ok thnx, nee boven de 1GB kom ik toch niet!
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Nee, dat zullen we niet halen.DukeBox schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:06:
[...]
Je interne netwerk ook niet? Neemt niet weg dat de prijs van de 2.5flex i.c.m. de ultra nog steeds goedkoper is dan de max. Echter, mocht je iets willen met protect/access/connect willen doen kan dat wel met de max en niet met de ultra.
We doen verder geen bijzondere dingen op het netwerk.
Wil alles netjes in kaart hebben en kunnen monitoren en ik vind het leuk om er mee te spelen
Ik heb laatst ook mijn OpenWRT router vervangen voor een UniFi Cloud Gateway Ultra, heb ook zitten twijfelen tussen deze en de Max. Mijn afweging was er vooral op gebaseerd dat de Max slechts 1.5 Gbps doet met IPS/IDS aan.En de Ultra 1 Gbps. Ik kon overigens ook niet vinden wat de switching capacity is van de Ultra vs de Max. Gebruik daarom de Ultra helemaal niet als switch.DukeBox schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:15:
[...]
Hij is wel bijna 2x zo duur maar ik zou persoonlijk toch eerder voor de UCG-Max gaan tenzij je nu al weet dat je nooit meer dan 1Gbit internet gaat nemen.
Eigenlijk wel raar dat de ids routing verschillend is gezien de hardware, op de lan poorten na, gelijk is.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
De processor zal de bottleneck zijn bij 1.5Gbps. De Ultra hoeft niet harder dan 1Gbps, vanwege de LAN poorten.
Goedendag mede-Tweakers,
Ik heb een kort vraagje:
Welke van deze 2 AP’s zouden jullie aanschaffen, indien de prijs nagenoeg hetzelfde zou zijn, en waarom?
De lite heeft WiFi 6 ondersteuning, de nano niet. Ik weet echter niet hoe relevant dit is of gaat zijn voor mij.
De Nano geeft echter wel hogere snelheden en heeft meer zendvermogen (wifisignaal?).
Achtergrond:
Ik wil 1 van deze AP’s aanschaffen voor in mijn nieuwbouwwoning (waarschijnlijk voor op de 1e verdieping op de overloop) i.c.m. Odido 5G Klik&Klaar, en voor mij is een stabiele verbinding & voldoende snelheid om direct op de TV series en films te kunnen streamen + natuurlijk goed kunnen thuiswerken (icm Teams) het belangrijkste en eigenlijk het enige noemenswaardige gebruik. 🙃
Daarnaast heb ik nog ergens een AVM Fritz!Repeater 2400 liggen die schijnbaar ook als degelijke AP kan dienen, maar ik weet niet of die ‘voldoende’ gaat zijn. Ter vergelijking: https://tweakers.net/pric.../1166225;1635084;1514014/
alvast bedankt voor het meedenken
Ik heb een kort vraagje:
Welke van deze 2 AP’s zouden jullie aanschaffen, indien de prijs nagenoeg hetzelfde zou zijn, en waarom?
- Unifi 6 lite
- Unifi nanoHD
De lite heeft WiFi 6 ondersteuning, de nano niet. Ik weet echter niet hoe relevant dit is of gaat zijn voor mij.
De Nano geeft echter wel hogere snelheden en heeft meer zendvermogen (wifisignaal?).
Achtergrond:
Ik wil 1 van deze AP’s aanschaffen voor in mijn nieuwbouwwoning (waarschijnlijk voor op de 1e verdieping op de overloop) i.c.m. Odido 5G Klik&Klaar, en voor mij is een stabiele verbinding & voldoende snelheid om direct op de TV series en films te kunnen streamen + natuurlijk goed kunnen thuiswerken (icm Teams) het belangrijkste en eigenlijk het enige noemenswaardige gebruik. 🙃
Daarnaast heb ik nog ergens een AVM Fritz!Repeater 2400 liggen die schijnbaar ook als degelijke AP kan dienen, maar ik weet niet of die ‘voldoende’ gaat zijn. Ter vergelijking: https://tweakers.net/pric.../1166225;1635084;1514014/
alvast bedankt voor het meedenken
Tussen deze twee zou ik persoonlijk altijd voor de NanoHD kiezen, simpelweg vanwege z'n meerdere antennes en omdat Wifi6 voor mij gewoon geen verkoopargument is.Faraz schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:03:
Goedendag mede-Tweakers,
Ik heb een kort vraagje:
Ik heb nu alles nog draaien op ouwe AC Wave 2 accesspoints (AC HD's), en de volgende stap wordt Wifi 7 (of heel misschien 6e als ik daar heel goedkoop tegenaan loop).
Voor IoT spul zijn overigens beide APs (NanoHD en 6 Lite) geen goeie match, alhoewel daar als ik me niet vergis de NanoHD ook de stabielere is.
En: koop de NanoHD zeker niet nieuw.
Ze zijn echt voor weinig te vinden. 50 tot 60 euro met PoE injector is goed te doen.
[ Voor 18% gewijzigd door MarcelG op 25-11-2024 09:38 ]
Dank voor je reactie, @MarcelG!MarcelG schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:35:
[...]
Tussen deze twee zou ik persoonlijk altijd voor de NanoHD kiezen, simpelweg vanwege z'n meerdere antennes en omdat Wifi6 voor mij gewoon geen verkoopargument is.
Ik heb nu alles nog draaien op ouwe AC Wave 2 accesspoints (AC HD's), en de volgende stap wordt Wifi 7 (of heel misschien 6e als ik daar heel goedkoop tegenaan loop).
Voor IoT spul zijn overigens beide APs (NanoHD en 6 Lite) geen goeie match, alhoewel daar als ik me niet vergis de NanoHD ook de stabielere is.
En: koop de NanoHD zeker niet nieuw.
Ze zijn echt voor weinig te vinden. 50 tot 60 euro met PoE injector is goed te doen.
Wat ik me nog afvraag o.b.v. jouw reactie: Waarom vind je wifi6 geen verkoopargument (en dus geen verbetering tov wifi5 gok ik?)?
De voordelen van Wifi6 t.o.v. Wifi 5 Wave 2 zijn voor thuisgebruikers wat mij betreft zeer beperkt.
Hogere densiteit - maar heb je echt 40 wifi devices per AP in je huis?)
Hogere snelheden - ja, als je de 5 GHz 160MHz banden gebruikt (maar dat kan vrijwel nergens in Nederland vanwege de buren, of vanwege plafond/muur. Op 80MHz breedte haal ik met gemak 550 Mbps met een Wave2 AP (tussenwoning, elke verdieping 1 AP).
Lagere latency - tja. Kan niet zeggen dat ik er nu last van heb.
De winst van het overstappen van wifi 5 (wave2) naar wifi 6 is voor thuisgebruik mijns inziens te klein.
Daarnaast is er met Unifi wifi6 accesspoints alleen maar gedoe met IoT spul op 2.4GHz. Dat is bij mij in elk geval een belangrijke functie van de wifi, waar stabiliteit prioriteit nummer 1 is (en waar lagere latency, hogere throughput geen factor is).
Pas bij de 6GHz modellen (6e en wifi7) is er genoeg te winnen, maar daar kijk ik nog even de kat uit de boom (en de prijs omlaag).
Hogere densiteit - maar heb je echt 40 wifi devices per AP in je huis?)
Hogere snelheden - ja, als je de 5 GHz 160MHz banden gebruikt (maar dat kan vrijwel nergens in Nederland vanwege de buren, of vanwege plafond/muur. Op 80MHz breedte haal ik met gemak 550 Mbps met een Wave2 AP (tussenwoning, elke verdieping 1 AP).
Lagere latency - tja. Kan niet zeggen dat ik er nu last van heb.
De winst van het overstappen van wifi 5 (wave2) naar wifi 6 is voor thuisgebruik mijns inziens te klein.
Daarnaast is er met Unifi wifi6 accesspoints alleen maar gedoe met IoT spul op 2.4GHz. Dat is bij mij in elk geval een belangrijke functie van de wifi, waar stabiliteit prioriteit nummer 1 is (en waar lagere latency, hogere throughput geen factor is).
Pas bij de 6GHz modellen (6e en wifi7) is er genoeg te winnen, maar daar kijk ik nog even de kat uit de boom (en de prijs omlaag).
Vervallen
[ Voor 99% gewijzigd door TheLarger1 op 29-11-2024 14:37 ]
AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B
Ik heb stapsgewijs de volgende apparatuur gekocht zonder echt goed uit te zoeken (en ik ben een beetje een leek).
In de toekomst eventueel wel interesse in een Deurbel camera + veiligheidscamera maar ik zie dat de Ubiquiti camera's niet echt populair zijn omdat je dan een nog duurder apparaat nodig hebt voor lokaal opslaan van beelden.
Dus een beetje balans tussen kosten en wel klaar zijn voor eventueel de toekomst. Bedankt!
- Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
- Ubiquiti U6+ Access Point (2x)
In de toekomst eventueel wel interesse in een Deurbel camera + veiligheidscamera maar ik zie dat de Ubiquiti camera's niet echt populair zijn omdat je dan een nog duurder apparaat nodig hebt voor lokaal opslaan van beelden.
Dus een beetje balans tussen kosten en wel klaar zijn voor eventueel de toekomst. Bedankt!
Je kan ook zelf een controller draaien.Patox schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:39:
Ik heb stapsgewijs de volgende apparatuur gekocht zonder echt goed uit te zoeken (en ik ben een beetje een leek).Nu kom ik erachter dat voor automatisch overschakelen tussen netwerken, het hebben van 1 wachtwoord een Cloud gateway of key nodig heb. Klopt het dat ik hiervoor het beste Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra kan aanschaffen (prijs-kwaliteit)? Ik heb gewoon een KPN Router overigens. Waar komt deze aan te hangen?
- Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
- Ubiquiti U6+ Access Point (2x)
https://ui.com/download
Daarom kan je ipv de max beter de Ultra nemen, die kan ook de beelden van je camera's opslaan.Patox schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:39:
omdat je dan een nog duurder apparaat nodig hebt voor lokaal opslaan van beelden.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Heb hier alle switches en AP’s van unify liggen en erg tevreden. De key draai ik via docker op mijn Nas.
Momenteel wil ik mijn Nas ontlasten van de key, een Ap plaatsen in mijn serverruimte (berging, enige plaats waar ik geen wifi heb) en alles van Eufy stilaan vervangen (5 camera’s en een deurbel) en integreren in het Ecosysteem van Unify.
Ik hoopte dus op een BFD op de DMSE en een Wifi 6 AP. Die zijn er niet.
De Dreamwall staat echter wel in de aanbieding voor 740. Zou het overdreven zijn om die aan te kopen en die in mijn rack te leggen (kan er misschien naast maar moet even meten)?
Als ik even reken kom ik in de ‘buurt’ uit van de Dreamwall (455 voor de DMSE en 145 voor een Wifi 6 AP, even geen rekening houdend met betere prijzenregen anders). Ik moest sowieso ook mijn UPS verzwaren dan maar zie dat de Dreamwall ook met een ups komt dus ook dan zou ik ongeveer break even uitkomen.
Voor en nadelen om voor die Dreamwall te gaan? Andere bedenkingen?
Ik heb nog 13u
Edit: lijkt er op dat er een dubbele Psu module in zit maar er geen UPS functie mogelijk is in deze slots.
De wat de ups betreft zit ik daar fout zo te zien. Ook geen opnamemogelijkheid op de wall of kijk ik verkeerd?
Momenteel wil ik mijn Nas ontlasten van de key, een Ap plaatsen in mijn serverruimte (berging, enige plaats waar ik geen wifi heb) en alles van Eufy stilaan vervangen (5 camera’s en een deurbel) en integreren in het Ecosysteem van Unify.
Ik hoopte dus op een BFD op de DMSE en een Wifi 6 AP. Die zijn er niet.
De Dreamwall staat echter wel in de aanbieding voor 740. Zou het overdreven zijn om die aan te kopen en die in mijn rack te leggen (kan er misschien naast maar moet even meten)?
Als ik even reken kom ik in de ‘buurt’ uit van de Dreamwall (455 voor de DMSE en 145 voor een Wifi 6 AP, even geen rekening houdend met betere prijzenregen anders). Ik moest sowieso ook mijn UPS verzwaren dan maar zie dat de Dreamwall ook met een ups komt dus ook dan zou ik ongeveer break even uitkomen.
Voor en nadelen om voor die Dreamwall te gaan? Andere bedenkingen?
Ik heb nog 13u
Edit: lijkt er op dat er een dubbele Psu module in zit maar er geen UPS functie mogelijk is in deze slots.
De wat de ups betreft zit ik daar fout zo te zien. Ook geen opnamemogelijkheid op de wall of kijk ik verkeerd?
[ Voor 9% gewijzigd door Ekfad op 02-12-2024 09:47 ]
Bedoel je met 'de key' de network controller software? Prima als je die niet meer op je Nas wilt draaien, maar door de terrm 'ontlasten' heb ik het idee dat je denkt dat dit zware software is. Terwijl die software nauwelijks resources vraagt.Ekfad schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:38:
De key draai ik via docker op mijn Nas.
Momenteel wil ik mijn Nas ontlasten van de key,
Je noemt allemaal dure hardware zonder te benoemen wat je echt nodig hebt aan poorten en dergelijke. Voor alleen het draaien van de controller, een plek voor het opslaan van de videos van de camera's en wifi in de ruimte heb je ook voldoende aan een UCG-max en een AP. Maar zelf noem je opties die een paar honderd euro meer kosten, daar zul je wel een reden voor hebbenAndere bedenkingen?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik dacht dat het duidelijk was. Zal dus even verduidelijken.Gizz schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:50:
[...]
Bedoel je met 'de key' de network controller software? Prima als je die niet meer op je Nas wilt draaien, maar door de terrm 'ontlasten' heb ik het idee dat je denkt dat dit zware software is. Terwijl die software nauwelijks resources vraagt.
[...]
Je noemt allemaal dure hardware zonder te benoemen wat je echt nodig hebt aan poorten en dergelijke. Voor alleen het draaien van de controller, een plek voor het opslaan van de videos van de camera's en wifi in de ruimte heb je ook voldoende aan een UCG-max en een AP. Maar zelf noem je opties die een paar honderd euro meer kosten, daar zul je wel een reden voor hebben
Momenteel heb ik een 4 Ap’s, en 4 switchen van Unify. Daar zou een 5de Ap bijkomen. Daarnaast zouden er 5 camera’s bijkomen en 1 deurbel. 2 camera’s zouden 4k zijn met Ai, de andere 3 2K. Ik wil de beelden kunnen opnemen en analyseren en op een later moment mijn router in bridge modus zetten en alles via Unify zelf aansturen. De controller is inderdaad niet belastend maar wil ik weg van de Nas aangezien die zo ingesteld staat dat hij bij een stroomonderbrekers na 5 minuten zichzelf afsluit.
Hopelijk is dit wat duidelijker?
Edit: En mijn hoofdvraag was: DMSE kopen en AP voor 600 of de kleine meerkost dragen en voor de Dreamwall gaan nu het in de aanbieding staat.
[ Voor 4% gewijzigd door Ekfad op 02-12-2024 12:31 ]
@Ekfad duidelijk hoor, ik haal uit je verhaal alleen niet waarom je denkt dat een UDM-SE hier beter bij past dan een flink goedkopere UCG-max. Gaat het je om de poorten, dat ie past in een 19" rack, is de IDS/IPS routing van de max te laag in jouw casus?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Omdat ik op de UDM SE POE poorten zitten waarmee ik de deurbel en camera’s grotendeels kan voeden. Die heeft de max niet denk ik. Bovendien is de SE voorzien van de mogelijkheid om er eender welke hdd in te steken.Gizz schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:33:
@Ekfad duidelijk hoor, ik haal uit je verhaal alleen niet waarom je denkt dat een UDM-SE hier beter bij past dan een flink goedkopere UCG-max. Gaat het je om de poorten, dat ie past in een 19" rack, is de IDS/IPS routing van de max te laag in jouw casus?
[ Voor 7% gewijzigd door Ekfad op 02-12-2024 12:39 ]
@Ekfad dat klopt, die heeft de max niet. Maar uit je verhaal konden we niet opmaken dat je PoE-poorten te weinig hebt 
Als je extra PoE-nodig hebt én de plek waar je UDM-SE komt is een fijne plek om alle kabels van je camera's heen te leiden, dan klinkt het als een prima keus t.o.v. de UCG-max.
Als je extra PoE-nodig hebt én de plek waar je UDM-SE komt is een fijne plek om alle kabels van je camera's heen te leiden, dan klinkt het als een prima keus t.o.v. de UCG-max.
[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 02-12-2024 12:41 ]
Ok bedankt. Hoofdvraag blijft dan, SE en AP kopen of idd voor de Dreamwall gaan?Gizz schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:41:
@Ekfad dat klopt, die heeft de max niet. Maar uit je verhaal konden we niet opmaken dat je PoE-poorten te weinig hebt
Edit: of, mogelijkheid 2, hopen op nog een eindejaarsaanbieding
[ Voor 6% gewijzigd door Ekfad op 02-12-2024 12:45 ]
Ik zou dan de SE en een AP aanschaffen. Die 180W PoE zijn wel lekker, voordat je dat PoE vermogen in een losse switch aantreft mag je de portemonnee flink omkeren.
Mijn suggestie is om een 'instapmodel' te nemen als AP. Die dingen zijn vaak al zo goed, vaak zie je dat men flink 'to the max' gaat als men een AP kiest, en dat kan al snel in de papieren lopen. In een betonnen woning heb je nu eenmaal meer aan meerdere kleintjes dan aan een paar grote AP's.
Mijn suggestie is om een 'instapmodel' te nemen als AP. Die dingen zijn vaak al zo goed, vaak zie je dat men flink 'to the max' gaat als men een AP kiest, en dat kan al snel in de papieren lopen. In een betonnen woning heb je nu eenmaal meer aan meerdere kleintjes dan aan een paar grote AP's.
Hi, ik heb sinds kort glas en haal bekabeld keurig bijna de 1GB up en 1GB down. Draadloos kom ik niet hoger dan ongeveer 550 up/down en zit ik te denken aan andere Unify AP's dan wat ik nu heb. Ik heb al jarenlang de Lite versies en zit te denken aan de U7 Pro versie, kan iemand me die aanraden of juist afraden maar dan een andere versie aanraden?
Ik wil natuurlijk de hoogst haalbare snelheid draadloos kunnen behalen, zeker ook vwb het interne netwerk (NAS). Dus op het moment dat m'n partner bestanden zit te heen-en-weren naar de NAS, moet er niet of nauwelijks hinder zijn als ik bestanden zit te heen-en-weren naar de NAS of vanaf m'n MacBook downloads hebben gestart.
Op dit moment heb ik 1 x Lite in de garage, 1 x Lite in de meterkast, 1 x Lite in de slaapkamer (1e etage) en 1 x Lite op kantoor (zolder).
Edit: ik ben voor de Ubiquiti UniFi U7-Pro gegaan. Moet meer dan genoeg zijn voor ons thuis-kantoor.
Ik wil natuurlijk de hoogst haalbare snelheid draadloos kunnen behalen, zeker ook vwb het interne netwerk (NAS). Dus op het moment dat m'n partner bestanden zit te heen-en-weren naar de NAS, moet er niet of nauwelijks hinder zijn als ik bestanden zit te heen-en-weren naar de NAS of vanaf m'n MacBook downloads hebben gestart.
Op dit moment heb ik 1 x Lite in de garage, 1 x Lite in de meterkast, 1 x Lite in de slaapkamer (1e etage) en 1 x Lite op kantoor (zolder).
Edit: ik ben voor de Ubiquiti UniFi U7-Pro gegaan. Moet meer dan genoeg zijn voor ons thuis-kantoor.
[ Voor 5% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-12-2024 15:02 ]
¯\_(ツ)_/¯
Ik zoek een ....?
Ik ben opzoek naar een betrouwbaar thuisnetwerk wat ik in de toekomst kan uitbreiden met de Doorbell, camera's en wie weet wat ze in de toekomst nog krijgen. Mijn voorkeur gaat uit om zo veel mogelijk binnen een zelfde ecosysteem te blijven. Ik heb niet een mega groot huis maar wel redelijk nieuw en heb dus het probleem dat WIFI signalen niet heel ver rijken in het huis. Ik heb dus minimaal 2 AP nodig en wat ik erg belangrijk vind is dat het device verbind met de AP met de het beste signaal. Verder maak ik gebruik van een castingdevice in de TV die op het vaste netwerk zit en ik nu dus niet mee kan verbinden via de WIFI, Dit zou wel heel fijn als dit werkt. Ook heb ik nog 3 AC units hangen die niet lijken te reagen op mijn huidige wifi netwerk (te nieuwe protocollen oid? geen idee). Zou heel erg fijn zijn als ik deze kan connecten op het wifinetwerk.
Wat is je budget?
Voor de basis had ik een budget van €1000 in gedachte.
Heb je bepaalde voorkeuren?
Voor de Acces pints zou ik het liefste de U7 pro Wall willen omdat ik niet de kabels heb liggen voor een plafondmontage en ik da wandmontage dus mooier vindt. Echter is dit niet een harde eis voor mij.
Wat heb je zelf al bedacht?
Ik ben nog niet heel erg thuis in het ecosysteem van Ubiquiti, en zoals ik al eerder aangaf wil ik graag een systeem wat betrouwbaar is en wat in de toekomst makkelijk is uit te bereiden. Ik had onderstaande artikelen al uitgezocht:
1x Ubiquiti UniFi USW-24-POE - Netwerkswitch - 24 poorten - 95W PoE (24 poort omdat de 16 poort maar 50 euro goedkoper is)
2x Ubiquiti U7 Pro Wall 5700 Mbit/s Wit Power over Ethernet (PoE)
1x Ubiquiti UniFi Cloud - Gateway Ultra Wit
Wat wil / verwacht je van ons?
Ik vraag mij af of dit een goede basis is met oog op de uitbreiding in de toekomst. Ik heb ook nog de Ubiquiti Dream Machine Pro Max gezien en volgens mij kan ik daar HDD's inzetten waar ik in de toekomst opnames mee kan maken. Is dit voor nu dan weggegooit geld of is het juist een goede investering.
Ik ben opzoek naar een betrouwbaar thuisnetwerk wat ik in de toekomst kan uitbreiden met de Doorbell, camera's en wie weet wat ze in de toekomst nog krijgen. Mijn voorkeur gaat uit om zo veel mogelijk binnen een zelfde ecosysteem te blijven. Ik heb niet een mega groot huis maar wel redelijk nieuw en heb dus het probleem dat WIFI signalen niet heel ver rijken in het huis. Ik heb dus minimaal 2 AP nodig en wat ik erg belangrijk vind is dat het device verbind met de AP met de het beste signaal. Verder maak ik gebruik van een castingdevice in de TV die op het vaste netwerk zit en ik nu dus niet mee kan verbinden via de WIFI, Dit zou wel heel fijn als dit werkt. Ook heb ik nog 3 AC units hangen die niet lijken te reagen op mijn huidige wifi netwerk (te nieuwe protocollen oid? geen idee). Zou heel erg fijn zijn als ik deze kan connecten op het wifinetwerk.
Wat is je budget?
Voor de Acces pints zou ik het liefste de U7 pro Wall willen omdat ik niet de kabels heb liggen voor een plafondmontage en ik da wandmontage dus mooier vindt. Echter is dit niet een harde eis voor mij.
Ik ben nog niet heel erg thuis in het ecosysteem van Ubiquiti, en zoals ik al eerder aangaf wil ik graag een systeem wat betrouwbaar is en wat in de toekomst makkelijk is uit te bereiden. Ik had onderstaande artikelen al uitgezocht:
1x Ubiquiti UniFi USW-24-POE - Netwerkswitch - 24 poorten - 95W PoE (24 poort omdat de 16 poort maar 50 euro goedkoper is)
Ik vraag mij af of dit een goede basis is met oog op de uitbreiding in de toekomst. Ik heb ook nog de Ubiquiti Dream Machine Pro Max gezien en volgens mij kan ik daar HDD's inzetten waar ik in de toekomst opnames mee kan maken. Is dit voor nu dan weggegooit geld of is het juist een goede investering.
Je hebt minimaal nodig:Ruud.ver schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:53:toon volledige bericht
Ik zoek een ....?
Wat is je budget?
Een apparaat waar je Unifi OS en network op draait
Switch(es)
AP's
Dat apparaat waar Unifi OS met Unifi network op draait kan al een CloudKey Gen 2 plus ziin.
Ik zou als je wil beginnen eens twee zoekopdrachten op Marktplaats te zetten, een met Unifi en de ander met Ubiquiti.
Daar sprokkel je zo een paar U6 of AC Pro's AP's bij elkaar met wat switches, een CloudKey en een G4 plus gateway.
Later kun je nog naar een Dream Machine Pro migreren.
Beginnen moet je met een apparaat dat Unifi draait, anders kun je niks.
Misschien heb je een NAS staan of een Raspberry Pi? Ik heb de controller draaien op m'n (Synology) NAS en verder Netgear switches en 4 AP's.
¯\_(ツ)_/¯
Als je in plaats van de Cloud Gateway Ultra de Cloud Gateway Max pakt heb je al meteen een cloud gateway die videobeelden kan opslaan.Ruud.ver schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:53:
Ik vraag mij af of dit een goede basis is met oog op de uitbreiding in de toekomst. Ik heb ook nog de Ubiquiti Dream Machine Pro Max gezien en volgens mij kan ik daar HDD's inzetten waar ik in de toekomst opnames mee kan maken.
Wij hebben zojuist een nieuwbouwhuis met drie verdiepingen opgeleverd gekregen en twijfelen tussen twee opties:
1. Op de BG een Unifi LG en op de 2e een in-wall AP.
of
2. Op de BG een normale Unifi met een in-wall AP op zowel de 1e als 2e.
Wat is zinvoller?
of
Wat is zinvoller?
Had je geen loze leidingen naar het plafond opgenomen in de bouw? Ik zou sowieso op elke vloer een eigen AP zetten .. en dan kijken hoe "hard" ze uitstralen en dan eventueel terug schroeven om mooie dekking per verdieping te hebben. En beneden iets wat verder komt om de tuin (ik neem aan dat je die hebt) af te dekken. Tenzij je een waterbestendige AP buiten neer gaat zetten natuurlijkAubergine schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:08:
Wij hebben zojuist een nieuwbouwhuis met drie verdiepingen opgeleverd gekregen en twijfelen tussen twee opties:
of
Wat is zinvoller?
Altijd leuke puzzels ...
Ik heb zelf 3 APs .. AC LR op de begaande grond, en 2 AC Lites voor boven en zolder .. eentje meer naar achteren in huis de andere meer naar voren ... En daarmee overal dekking in huis. Maar hout skelet bouw maakt het ook wel wat makkelijker.
Ik zoek een vervanger voor mijn KPN router in het Ubiquity ecosysteem om makkelijker te kunnen switchen van provides en makkelijk te kunnen uitbreiden met evt nieuwe APs.
Heb momenteel een Ubiquity Nano HD
Wat is je budget?
€200
Ik zit zelf te twijfelen tussen een Gateway Max en een Unifi Express omdat die ook als AP kan dienen. Wat ik begrijp meshed die dan met andere APs?
Ik zou het niet erg vinden om de superwifis en de DLink die ik heb te vervangen tzt als ze niet lekker werken met rest vd apparatuur
Mijn huidige netwerk opstelling is als volgt:
- KPN router in meterkast
- Nano HD op begane grond (op plafond voor meterkast), bekabeld
- KPN Superwifi gen 1 op eerste verdieping slaapkamer
- KPN superwifi gen 1 in berging voor wifi naar tuin
- als kabel naar zolder aangelegd is komt daar nog een Dlink DIR 857
- TP Link switch waar rest van mijn servers op aangesloten zitten
Mijn netwerk bestaat uit 20tal verschillende apparaten
Advies wat jullie zouden doen. Ik lees veel topics maar die zijn jaren oud en inmiddels zijn er veel andere nieuwe apparaten op de markt dus zoek advies obv de nieuwe generatie apparatuur.
Vragen of onduidelijkheden hoor ik graag!
Heb momenteel een Ubiquity Nano HD
Wat is je budget?
€200
Ik zit zelf te twijfelen tussen een Gateway Max en een Unifi Express omdat die ook als AP kan dienen. Wat ik begrijp meshed die dan met andere APs?
Ik zou het niet erg vinden om de superwifis en de DLink die ik heb te vervangen tzt als ze niet lekker werken met rest vd apparatuur
Mijn netwerk bestaat uit 20tal verschillende apparaten
Advies wat jullie zouden doen. Ik lees veel topics maar die zijn jaren oud en inmiddels zijn er veel andere nieuwe apparaten op de markt dus zoek advies obv de nieuwe generatie apparatuur.
Vragen of onduidelijkheden hoor ik graag!
[ Voor 31% gewijzigd door enerxotic op 02-01-2025 20:50 . Reden: Netwerk apparatuur toegelicht, typos ]
USG is EOL, dus die zou ik per definitie afraden.
Misschien ook handig om aan te geven hoe de rest van je netwerk er uit ziet?
Kwam terug om dit te toe te voegen, je was me net voor.GioStyle schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:33:
USG is EOL, dus die zou ik per definitie afraden.
[ Voor 36% gewijzigd door enerxotic op 02-01-2025 19:42 ]
Hi all,
Ik heb momenteel een U7 Pro. Deze dekt zo goed als heel de benedenverbinding, en een stukje boven.
Nu wil ik voor een andere kamer een ander AP kopen maar dat hoeft niet perse zo'n kanon als die U7 Pro te zijn.
Ik heb op elke kamer RJ45 poorten die POE gevoed zijn.
A: Wat zijn mijn opties voor een ander WIFI7 AP, nog zo'n U7PRO lijkt mij wat te gek?
B: Is het erg om een niet wifi7 AP te bevestigen? Bijvoorbeeld: https://www.unifisupply.b...nifi-u6-810084691090.html
Bedankt alvast,
Ik heb momenteel een U7 Pro. Deze dekt zo goed als heel de benedenverbinding, en een stukje boven.
Nu wil ik voor een andere kamer een ander AP kopen maar dat hoeft niet perse zo'n kanon als die U7 Pro te zijn.
Ik heb op elke kamer RJ45 poorten die POE gevoed zijn.
A: Wat zijn mijn opties voor een ander WIFI7 AP, nog zo'n U7PRO lijkt mij wat te gek?
B: Is het erg om een niet wifi7 AP te bevestigen? Bijvoorbeeld: https://www.unifisupply.b...nifi-u6-810084691090.html
Bedankt alvast,
Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black
Goedemorgen allen,
Ik zoek een ....?
uitbreiding van mijn huidige netwerk.
Huidig:
-Ziggo modem (voorziet DHCP)
-Ubiquiti switch 8-60w (4x PoE)
- 2x UAC lite AP
Wat is je budget?
400-500 om mee te starten
De Ziggo modem wil ik gaan bridgen, zodra de stroom van de apparatuur is af geweest werkte de AP's vaak niet of maar half (dit bleek het bekende euvel te zijn dat de AP's voor de standaard IP-adres gaan als ze niet snel genoeg iets krijgen toegewezen)
Ik ben zeer te spreken over de Unify AP's en wil daarom ook het netwerk ermee uitbreiden.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
-Netwerk uitbreiden naar 3 AP's en later 4
-Laadpaal ethernet aansluiten
-2 camera's aansluiten
-Omvormer aansluiten via een RS232 module (toekomst)
Mijn oog was gevallen op de Ubiquiti Cloud Gateway Max (vanwege opslag videobeelden)
Nu weet ik niet wat handiger is. Een kale max kopen of apart NVMe ssd kopen en zelf plaatsen (wellicht wat goedkoper)
De huidige switch zal ongetwijfeld onvoldoende zijn dus ik verwacht dat ik nog een extra switch nodig heb met PoE en dan 8 of 16poorts.
De huidige AP's melden al dat ze mogelijk performance missen vanwege de lage PoE
Het hele huis is voorzien van extra leidingen op elke etage met Cat6 kabels.
Naar de garage lopen Cat6 en 7kabels vanwege de 3 fase stroomkabels en 1 fase strook kabels die er naast lopen.
Ik zou graag wat sturing willen krijgen in de aankopen die ik wil gaan doen.
De huidige AP's zijn ingesteld met de controller die ik op mijn laptop had gebruikt. In het begin heb ik flink lopen kloten aangezien mijn netwerk kennis matig is. Het is een stuk beter dan vroeger maar Ubiquiti is natuurlijk zeer uitgebreid.
Ik verwacht ook dat ik vanwege veiligheid het beste de toekomstige camera's vie een VLan moet laten lopen of is dit overbodig?
Hier moet ik me dus echt op gaan inlezen, wat ik overigens ook wel weer leuk vind om te doen
Ik hoor graag van jullie,
Bij voorbaat dank
Ik zoek een ....?
Huidig:
- 2x UAC lite AP
Wat is je budget?
De Ziggo modem wil ik gaan bridgen, zodra de stroom van de apparatuur is af geweest werkte de AP's vaak niet of maar half (dit bleek het bekende euvel te zijn dat de AP's voor de standaard IP-adres gaan als ze niet snel genoeg iets krijgen toegewezen)
Ik ben zeer te spreken over de Unify AP's en wil daarom ook het netwerk ermee uitbreiden.
-2 camera's aansluiten
Mijn oog was gevallen op de Ubiquiti Cloud Gateway Max (vanwege opslag videobeelden)
Nu weet ik niet wat handiger is. Een kale max kopen of apart NVMe ssd kopen en zelf plaatsen (wellicht wat goedkoper)
De huidige switch zal ongetwijfeld onvoldoende zijn dus ik verwacht dat ik nog een extra switch nodig heb met PoE en dan 8 of 16poorts.
De huidige AP's melden al dat ze mogelijk performance missen vanwege de lage PoE
Naar de garage lopen Cat6 en 7kabels vanwege de 3 fase stroomkabels en 1 fase strook kabels die er naast lopen.
De huidige AP's zijn ingesteld met de controller die ik op mijn laptop had gebruikt. In het begin heb ik flink lopen kloten aangezien mijn netwerk kennis matig is. Het is een stuk beter dan vroeger maar Ubiquiti is natuurlijk zeer uitgebreid.
Ik verwacht ook dat ik vanwege veiligheid het beste de toekomstige camera's vie een VLan moet laten lopen of is dit overbodig?
Hier moet ik me dus echt op gaan inlezen, wat ik overigens ook wel weer leuk vind om te doen
Bij voorbaat dank
Bij mijn usw-24 kan ik zien welke poort een FE/GBe connectie heeft. Is dat waarheidsgetrouw? Ik zit met een nieuwbouw waar ik alles zelf heb gelegd en dat zou me dus nog een hele meuk manueel werk uitsparen om elke lijn te testen :-)
Beste Tweakers en UniFi ervaringsdeskundigen,
Graag zou ik jullie ervaring en advies willen hebben voor de aanleg van UniFi in mijn huis. Ik begin even met een huidige situatie-schets.
Mijn woning heeft drie verdiepingen. In mijn meterkast zit een Asus Rapture GT-AX11000. Vanuit daar gaan er drie ethernet kabels (Cat5) de rest van m'n huis in. Eentje naar de achterkant van het huis (woonkamer), eentje naar de eerste verdieping, en eentje naar de tweede verdieping.
Op de eerste en tweede verdieping gaat de kabel naar een ander Asus router (geconfigureerd als AP en gebruikmakend van AiMesh). Ik vind het bereik van het WiFi erg tegen vallen en ben uberhaupt niet super tevreden over de setup. Op de tweede verdieping en aan de achterkant van het huis op de begane grond liggen nog beiden een reguliere Netgear (unmanaged) Gigabit switch die aftakken naar de rest van de apparaten. Ik hou van bedraad zijn.
Na rondklikken op de UniFi site dacht ik grotendeels 1-op-1 te vervangen. Dat wil zeggen: de Rapture vervangen door een Dream Machine en de APs door UniFi 6 Mesh apparaten. Eventueel nog de switches vervangen door UniFi switches om dan maar gewoon echt compleet in het ecosysteem te zitten.
Echter las ik nu dat de Dream Machine een WAN uplink heeft van 700Mbps. Ik heb een glasvezelverbinding van 1Gbps, dus dat voelt beetje zonde. Dus volgende alternatief is om een Gateway Ultra (of Max) te plaatsen met een AP/Mesh er naast of het AP in de woonkamer te zetten aan de andere kant van huis en de rest zoals eerder beschreven.
Daarnaast heb ik nog de volgende vraag: ik heb een Reolink NVR hangen met een aantal camera's en deurbel er aan. Ik zag dat UniFi support gaat leveren met hun UniFi Protect voor dit soort systemen van derden. Is het nuttig om deze optie open te houden en heeft iemand hier ervaring mee?
Bonus vraag: enig idee wat het kost om de Cat5 door mijn huis te laten vervangen door Cat6 (of zelfs Cat7)? Is dit uberhaupt de moeite waard? Kan zelf wel opzoeken wat een meter kabel kost, maar qua manuren als ik het laat doen
Wat zouden jullie mij aanraden te onderzoeken?
Dank jullie wel!
Graag zou ik jullie ervaring en advies willen hebben voor de aanleg van UniFi in mijn huis. Ik begin even met een huidige situatie-schets.
Mijn woning heeft drie verdiepingen. In mijn meterkast zit een Asus Rapture GT-AX11000. Vanuit daar gaan er drie ethernet kabels (Cat5) de rest van m'n huis in. Eentje naar de achterkant van het huis (woonkamer), eentje naar de eerste verdieping, en eentje naar de tweede verdieping.
Op de eerste en tweede verdieping gaat de kabel naar een ander Asus router (geconfigureerd als AP en gebruikmakend van AiMesh). Ik vind het bereik van het WiFi erg tegen vallen en ben uberhaupt niet super tevreden over de setup. Op de tweede verdieping en aan de achterkant van het huis op de begane grond liggen nog beiden een reguliere Netgear (unmanaged) Gigabit switch die aftakken naar de rest van de apparaten. Ik hou van bedraad zijn.
Na rondklikken op de UniFi site dacht ik grotendeels 1-op-1 te vervangen. Dat wil zeggen: de Rapture vervangen door een Dream Machine en de APs door UniFi 6 Mesh apparaten. Eventueel nog de switches vervangen door UniFi switches om dan maar gewoon echt compleet in het ecosysteem te zitten.
Echter las ik nu dat de Dream Machine een WAN uplink heeft van 700Mbps. Ik heb een glasvezelverbinding van 1Gbps, dus dat voelt beetje zonde. Dus volgende alternatief is om een Gateway Ultra (of Max) te plaatsen met een AP/Mesh er naast of het AP in de woonkamer te zetten aan de andere kant van huis en de rest zoals eerder beschreven.
Daarnaast heb ik nog de volgende vraag: ik heb een Reolink NVR hangen met een aantal camera's en deurbel er aan. Ik zag dat UniFi support gaat leveren met hun UniFi Protect voor dit soort systemen van derden. Is het nuttig om deze optie open te houden en heeft iemand hier ervaring mee?
Bonus vraag: enig idee wat het kost om de Cat5 door mijn huis te laten vervangen door Cat6 (of zelfs Cat7)? Is dit uberhaupt de moeite waard? Kan zelf wel opzoeken wat een meter kabel kost, maar qua manuren als ik het laat doen
Wat zouden jullie mij aanraden te onderzoeken?
Dank jullie wel!
[ Voor 5% gewijzigd door Cybey op 06-01-2025 10:36 ]
Ik zoek een ....?
Ubiquiti complete setup ter vervanging van huidige setup.
Momenteel heb ik een KPN Eperia Box met twee (bedrade) AP (ook van KPN) en een simpele (domme) switch.
In de nieuwe situatie wil ik dit vervangen door Ubiquiti producten. Hierbij wil ik tevens 2x een camera en 1x een deurbel camera gaan toevoegen. Daarnaast wil ik graag gebruik gaan maken van VLAN's voor het scheiden van bijv: Camera, IOT, Standaard VLAN.
Wat is je budget?
Het liefst natuurlijk zo min mogelijk, maar maar ik ben bang dat ik weinig kan besparen qua kosten op de onderstaande configuratie.
Onze internet verbinding is 200/200 en we zijn geen zware data verkeer gebruikers, dus 1GBps aansluitingen zijn afdoende.
Ook heb ik niet echt apparatuur wat geschikt is voor Wifi 7, dus Wifi 6 AP zou voldoende moeten zijn.
Qua ruimte gaat de voorkeur uit naar de niet 19" rack varianten.
Met de onderstaande keuze heb ik geprobeerd om een beetje balans te houden tussen de prijs en functionaliteit.
Feedback en tips zijn natuurlijk welkom, maar ik zou graag de onderstaande items willen checken.
Ubiquiti complete setup ter vervanging van huidige setup.
Momenteel heb ik een KPN Eperia Box met twee (bedrade) AP (ook van KPN) en een simpele (domme) switch.
In de nieuwe situatie wil ik dit vervangen door Ubiquiti producten. Hierbij wil ik tevens 2x een camera en 1x een deurbel camera gaan toevoegen. Daarnaast wil ik graag gebruik gaan maken van VLAN's voor het scheiden van bijv: Camera, IOT, Standaard VLAN.
Wat is je budget?
Het liefst natuurlijk zo min mogelijk, maar maar ik ben bang dat ik weinig kan besparen qua kosten op de onderstaande configuratie.
Onze internet verbinding is 200/200 en we zijn geen zware data verkeer gebruikers, dus 1GBps aansluitingen zijn afdoende.
Ook heb ik niet echt apparatuur wat geschikt is voor Wifi 7, dus Wifi 6 AP zou voldoende moeten zijn.
Qua ruimte gaat de voorkeur uit naar de niet 19" rack varianten.
Met de onderstaande keuze heb ik geprobeerd om een beetje balans te houden tussen de prijs en functionaliteit.
1x Cloud gateway max (met SSD) | https://tweakers.net/pric...ti-cloud-gateway-max.html |
1x switch met POE | https://tweakers.net/pric...ifi-ultra-60w-switch.html |
2x AP 6+ | https://tweakers.net/pric...0/ubiquiti-unifi-u6+.html |
1x Deurbel G4 | https://tweakers.net/pric...ll-pro-poe-kit-zwart.html |
2x G5 turret camera | https://tweakers.net/pric...-g5-turret-ultra-wit.html |
Feedback en tips zijn natuurlijk welkom, maar ik zou graag de onderstaande items willen checken.
- Gaat het bovenstaande werken qua POE budget? Totaal kom ik op 36,5W aan verbruik volgens de datasheets, dus dit zou volgens mij moeten werken
- Gaat dit werken qua VLAN's? Volgens de datasheet van de Switch Ultra, ondersteund deze geen VLAN. Maar online zie ik dat deze met latere firwmare versies dit wel ondersteund.
De bedoeling is dat bijv. de poorten waarop de camera's aangesloten zijn, alleen maar "VLAN camera" doorlaten en dat de poorten waarop de AP's zijn aangesloten alle VLAN's doorlaten. Op de AP worden dan weer verschillende SSID's aangemaakt die gekoppeld zijn aan de bijbehorende VLAN's.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
@Cybey : Als je nu cat5 in huis hebt liggen zou ik dat lekker laten liggen. Over de korte afstanden in huis zou je nog steeds 10GB/e moeten halen. Maar eerlijk gezegd is een 1GB/e netwerk voor bijna alles voldoende. Vergeet niet dat de belangrijkste spullen (telefoon & tablet) toch via WiFi lopen. Zorg dus voor een bekabelde backbone voor je accesspoints.
Als je in de toekomst nieuwe kabels trekt dan kun je Cat6a nemen. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten. Kabels trekken en afmonteren zou ik lekker zelf doen, maar wel samen omdat dat het dan veel soepeler loopt.
Tools set kost je een paar tientjes, incl tester. Ik heb in huis overal zelf mijn netwerkbekabeling getrokken en alles afgemonteerd.
Als je in de toekomst nieuwe kabels trekt dan kun je Cat6a nemen. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten. Kabels trekken en afmonteren zou ik lekker zelf doen, maar wel samen omdat dat het dan veel soepeler loopt.
Tools set kost je een paar tientjes, incl tester. Ik heb in huis overal zelf mijn netwerkbekabeling getrokken en alles afgemonteerd.
DS1817+ DX517 - DS923+
@ydderf Waarom wil je met VLAN's gaan werken? Wat wil je daarop aansluiten?
Naast het instellen heb je ook nog het onderhouden van de instellingen bijvoorbeeld als een update iets heeft veranderd.
Als je de camera's en deurbellen via PoE voedt, dan zou ik die op een eigen switch zetten en die naar de router laten gaan, zo houd je het overzicht.
IoT devices die via WiFi gaan kun je een eigen netwerk geven, maar als je Zigbee of ZWave gebruikt loopt toch alles via dat protocol.
Unify spullen zijn goed in te stellen, maar het kan best veel tijd kosten en soms ben ik na een update weer een uur bezig om alles goed te krijgen, het instellen is namelijk niet altijd intuitief
Naast het instellen heb je ook nog het onderhouden van de instellingen bijvoorbeeld als een update iets heeft veranderd.
Als je de camera's en deurbellen via PoE voedt, dan zou ik die op een eigen switch zetten en die naar de router laten gaan, zo houd je het overzicht.
IoT devices die via WiFi gaan kun je een eigen netwerk geven, maar als je Zigbee of ZWave gebruikt loopt toch alles via dat protocol.
Unify spullen zijn goed in te stellen, maar het kan best veel tijd kosten en soms ben ik na een update weer een uur bezig om alles goed te krijgen, het instellen is namelijk niet altijd intuitief
DS1817+ DX517 - DS923+
Heeft iemand nog tips?elektriekert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:53:toon volledige bericht
Goedemorgen allen,
Ik zoek een ....?
Huidig:
- 2x UAC lite AP
Wat is je budget?
-2 camera's aansluiten
Bij voorbaat dank
Zoals ik hierboven lees kunnen VLAN's ingewikkeld zijn en twijfel nog steeds of ik wel die weg in moet slaan.
Een van de toekomstige camera's hangt aan een ethernet kabel bij een garagebox waaren dus makkelijk bij kan.
Ook m.b.t. gasten lijkt het me verstandig om deze dan via een gast netwerk te laten lopen.
Wat bedoel je hiermee? één switch voor alle camera's en deurbellen en een tweede switch voor de AP's (ook via PoE gevoed)?Mk23 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:10:
Voor het fysieke overzicht denk ik dat het geen probleem is om alles op één switch aan te sluiten. Desnoods de kabels labelen en eventueel verschillende kleuren netwerkkabels gebruiken. En softwarematig kun je volgens mij de poorten ook een naam geven.
M.b.t. de VLAN's. Deze wil deels gaan toepassen voor een stukje veiligheid maar ook om er zelf ervaring mee op te doen als een hobby project.
Ik ben er me van bewust dat dit niet allemaal plug&play is. Dus wil het ook rustig stap voor stap gaan opbouwen door eerst alles werkend te hebben en daarna pas de firewall regels in te stellen.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
VLAN's hoeven niet ingewikkeld te zijn, zeker niet binnen het UI ecosysteem.elektriekert schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:30:
Heeft iemand nog tips?
Zoals ik hierboven lees kunnen VLAN's ingewikkeld zijn en twijfel nog steeds of ik wel die weg in moet slaan.
Een van de toekomstige camera's hangt aan een ethernet kabel bij een garagebox waaren dus makkelijk bij kan.
Ook m.b.t. gasten lijkt het me verstandig om deze dan via een gast netwerk te laten lopen.
Het is eigenlijk een fluitje van een cent om je camera's op een apart VLAN te gooien.
Een gastennetwerk kan ook out-of-the-box.
Het wordt alleen wat complexer als je er al de firewall regels bij moet maken om de boel dicht (en deels weer open) te schroeven. Beginnen met interVLAN verkeer te blokkeren tussen de RFC1819 ranges en dan beetje bij beetje verkeer terug doorlaten waar nodig...
Maar: begin er alleen aan als je dat soort dingen echt nodig en leuk vindt. Het wordt evenzeer een major pain in the ass als je moet gaan troubleshooten waarom X of Y niet (meer?) werkt
Dit: "En al zeker met de hete adem van je partner in je nek" is de reden dat ik niet meer van alles uitprobeer. Als de TV het niet meer doet wordt eerst gevraagd " wat heb je gedaan?":)
Daarnaast heb ik ook niet meer een hele avond voor mezelf om dit soort zaken uit te zoeken, 90% moet gewoon vanaf het begin werken.
Daarnaast heb ik ook niet meer een hele avond voor mezelf om dit soort zaken uit te zoeken, 90% moet gewoon vanaf het begin werken.
DS1817+ DX517 - DS923+
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die apparatuur van Ubiquiti kopen en achteraf spijt hebben, maar bovenstaande is ook wel weer heel negatief.
Je kunt Unify heel goed VLAN's maken, zeker als je IOT apparatuur buiten je eigen netwerk wilt houden. Inderdaad firewall regels kunnen lastig zijn, maar misschien hoeft er helemaal geen communicatie te zijn tussen de VLAN's. Er is heel wat terug te vinden in het Ubiquiti topic mbv VLAN's. (toverwoord management VLAN)
Ik zou de camera's dan weer niet in een aparte VLAN zetten, daar is weinig meer waarde. (wanneer je die van Ubiquiti gebruikt tenminste, cheap chinese camera's zou ik wel in een apart vlan zetten)
Ik vind zelf dat wat @ydderf heeft opgesteld een best een compleet en goed lijstje, het is een flinke invenstering. Ik zou zelf beginnen met de 6+ te plaatsen en kijken of het systeem bevalt voor ik in de rest zou investeren.
(misschien heb je nog ergens een Raspberry liggen of iets anders waarop je Unify kunt draaien, dan kun je een beetje spelen met de instellingen)
Je kunt Unify heel goed VLAN's maken, zeker als je IOT apparatuur buiten je eigen netwerk wilt houden. Inderdaad firewall regels kunnen lastig zijn, maar misschien hoeft er helemaal geen communicatie te zijn tussen de VLAN's. Er is heel wat terug te vinden in het Ubiquiti topic mbv VLAN's. (toverwoord management VLAN)
Ik zou de camera's dan weer niet in een aparte VLAN zetten, daar is weinig meer waarde. (wanneer je die van Ubiquiti gebruikt tenminste, cheap chinese camera's zou ik wel in een apart vlan zetten)
Ik vind zelf dat wat @ydderf heeft opgesteld een best een compleet en goed lijstje, het is een flinke invenstering. Ik zou zelf beginnen met de 6+ te plaatsen en kijken of het systeem bevalt voor ik in de rest zou investeren.
(misschien heb je nog ergens een Raspberry liggen of iets anders waarop je Unify kunt draaien, dan kun je een beetje spelen met de instellingen)
stormfly in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Voor degene die een 2.5Gbps netwerk willen, net een nieuwe switch aangekondigd
Voor degene die een 2.5Gbps netwerk willen, net een nieuwe switch aangekondigd
[ Voor 22% gewijzigd door stormfly op 07-01-2025 17:24 ]
Ik vind het wel leuk om wat aan te rommelen, maar mijn tijd is maar beperkt aangezien ik nog 100.000 andere dingen te doen heb in en om het huis.Slonzo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:53:
[...]
VLAN's hoeven niet ingewikkeld te zijn, zeker niet binnen het UI ecosysteem.
Het is eigenlijk een fluitje van een cent om je camera's op een apart VLAN te gooien.
Het wordt alleen wat complexer als je er al de firewall regels bij moet maken om de boel dicht (en deels weer open) te schroeven. Beginnen met interVLAN verkeer te blokkeren tussen de RFC1819 ranges en dan beetje bij beetje verkeer terug doorlaten waar nodig...
Maar: begin er alleen aan als je dat soort dingen echt nodig en leuk vindt. Het wordt evenzeer een major pain in the ass als je moet gaan troubleshooten waarom X of Y niet (meer?) werktEn al zeker met de hete adem van je partner in je nek
Wat ik wel belangrijk vind is dat het netwerk wel beveiligd blijft als bijvoorbeeld iemand de kabel uit de camera weet te trekken en vervolgens inplugt.
Die kans is natuurlijk heel klein maar beveiliging van data vind ik wel belangrijk.
Als er zoiets is als: de camera met MAC-adress 'X' verliest verbinding dat dan automatisch die poort op de switch of router geblokkeerd wordt is natuurlijk ook prima en de makkelijkste oplossing.
Ik ben al bekend met Unifi en de controller ervan.Goof2000 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:08:
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die apparatuur van Ubiquiti kopen en achteraf spijt hebben, maar bovenstaande is ook wel weer heel negatief.
De instellingen kunnen ingewikkeld zijn maar man wat draait dat spul goed als het draait.
Ik zoek een vervanging voor mijn Apple Airport wifi netwerk bestaande uit een TimeCapsule die ook als router fungeert en twee AirPort Express modules die voor de bredere dekking zouden moeten helpen. Dit alles hangt aan een Ziggo modem die in Bridge mode staat. Deze zal in de toekomst vervangen worden door glasvezel als ze het sprietje wat uit de stoep steekt ook naar binnen doortrekken ;-) Wil graag mijn interne netwerk losgekoppeld hebben van de modem/router combi van de ISP om eenvoudig te kunnen wisselen van provider.
Ik woon in een oud appartementen complex met veel wifi netwerken om mij heen, kan/wil geen kabels trekken door het huis dus bijna alles loopt via wifi. Er zijn een paar devices die 2.4 Ghz nodig hebben (Ikea wifi speakers bijv) en de rest is recente Apple apparatuur die Wifi 6 al ondersteunen.
Ik twijfel nog een beetje wat de beste keuze is uit de unify suite die mij het beste zou helpen. Ik hoef alleen een goed wifi netwerk met een paar bekabelde aansluitingen voor Apple TV en Ikea drigera hub. Door dit en andere Ubiquity topics doorgespit te hebben dacht ik aan een combinatie van een Cloud Gateway Ultra met 2 U6 Mesh access points waarvan ik er een direct bekabeld aansluit aan de CGU en de ander los ophang aan de andere kant voor het appartement (mesh hoeft volgens mij geen netwerk kabels te hebben om te werken).
Ik kom op deze combinatie omdat alle andere combinaties met AP's allemaal een netwerk kabel nodig hebben om goed te werken. Een combinatie van 2 Unify Express waarvan 1 aan de modem hangt leek mij niet verstandig gezien de ervaringen in de topics dat hij erg traag is in de management console en men hier geen fan van lijkt te zijn.
De vraag is dus of de combi van een CGU met 2xU6 Mesh voldoende is of er een andere combinatie beter is voor een goed solide wifi netwerk met router.
Ik woon in een oud appartementen complex met veel wifi netwerken om mij heen, kan/wil geen kabels trekken door het huis dus bijna alles loopt via wifi. Er zijn een paar devices die 2.4 Ghz nodig hebben (Ikea wifi speakers bijv) en de rest is recente Apple apparatuur die Wifi 6 al ondersteunen.
Ik twijfel nog een beetje wat de beste keuze is uit de unify suite die mij het beste zou helpen. Ik hoef alleen een goed wifi netwerk met een paar bekabelde aansluitingen voor Apple TV en Ikea drigera hub. Door dit en andere Ubiquity topics doorgespit te hebben dacht ik aan een combinatie van een Cloud Gateway Ultra met 2 U6 Mesh access points waarvan ik er een direct bekabeld aansluit aan de CGU en de ander los ophang aan de andere kant voor het appartement (mesh hoeft volgens mij geen netwerk kabels te hebben om te werken).
Ik kom op deze combinatie omdat alle andere combinaties met AP's allemaal een netwerk kabel nodig hebben om goed te werken. Een combinatie van 2 Unify Express waarvan 1 aan de modem hangt leek mij niet verstandig gezien de ervaringen in de topics dat hij erg traag is in de management console en men hier geen fan van lijkt te zijn.
De vraag is dus of de combi van een CGU met 2xU6 Mesh voldoende is of er een andere combinatie beter is voor een goed solide wifi netwerk met router.
Goedenavond!
Ik woon sinds een half jaar in een dubbel beneden huis uit 1913. We hebben internet via Ziggo (400Mbit). Als glasvezel beschikbaar is zal ik zeer zeker overstappen.
Situatie is als volgt:
Ziggo Modem staat in meterkast vlakbij de voordeur/tochtportaal.
Deze zal in bridge modus gaan, waarna ik er een Unifi Cloud Gateway Max op zal aansluiten:
- Via de kruipruimte loopt er nu een UTP kabel naar de woonkamer/WCD naar een switch, waarop apparatuur is aangesloten.
- Ik heb zowel in de hal van de begane grond als op de 1e etage nog 2 afzonderlijke UTP kabels uit de muur steken, deze lopen naar de meterkast. Hier hebben bij de vorige bewoner acces points gezeten.
Deze 2 punten wil ik zelf gaan gebruiken voor 2 acces points t.b.v. Wifi.
Ik twijfel nu behoorlijk tussen de U6 Pro en U7 Pro. Ik lees veel negatieve verhalen over de U7 pro met issues (voornamelijk Iot devices). Ze zijn maar 20 euro duurder en hebben wel Wifi 7 mogelijkheid (ben ik gelijk klaar voor toekomstige opties.
Concreet, adviseren jullie u6 of u7 pro?
Ik woon sinds een half jaar in een dubbel beneden huis uit 1913. We hebben internet via Ziggo (400Mbit). Als glasvezel beschikbaar is zal ik zeer zeker overstappen.
Situatie is als volgt:
Deze zal in bridge modus gaan, waarna ik er een Unifi Cloud Gateway Max op zal aansluiten:
- Via de kruipruimte loopt er nu een UTP kabel naar de woonkamer/WCD naar een switch, waarop apparatuur is aangesloten.
- Ik heb zowel in de hal van de begane grond als op de 1e etage nog 2 afzonderlijke UTP kabels uit de muur steken, deze lopen naar de meterkast. Hier hebben bij de vorige bewoner acces points gezeten.
Ik twijfel nu behoorlijk tussen de U6 Pro en U7 Pro. Ik lees veel negatieve verhalen over de U7 pro met issues (voornamelijk Iot devices). Ze zijn maar 20 euro duurder en hebben wel Wifi 7 mogelijkheid (ben ik gelijk klaar voor toekomstige opties.
Je kunt ook met tweedehands een heleboel doen. Mijn hele setup komt van Marktplaats waar best veel aanbod is.StreetPG schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:59:toon volledige bericht
Goedenavond!
Situatie is als volgt:
Een paar U6 of AC-PRO's kosten maar een paar tientjes.
De firmware van augustus was een drama. Met de originele release firmware en de meest recente firmware ervaar ik 0 problemen met IoT en volgens mij geldt dat voor de meeste mensen.StreetPG schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:59:
Ik lees veel negatieve verhalen over de U7 pro met issues (voornamelijk Iot devices).
Nu zag ik dat de G5 turret ultra geleverd wordt met een kabel en RJ45 socket.Slonzo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:53:
[...]
VLAN's hoeven niet ingewikkeld te zijn, zeker niet binnen het UI ecosysteem.
Maar: begin er alleen aan als je dat soort dingen echt nodig en leuk vindt. Het wordt evenzeer een major pain in the ass als je moet gaan troubleshooten waarom X of Y niet (meer?) werktEn al zeker met de hete adem van je partner in je nek
Als ik deze naar binnen doorvoer en de kabel binnen vastzet valt er niets meer in te pluggen.
Dan kunnen ze hooguit de kabel afknippen en met een kort stompje zitten.
Dat is dan gelijk opgelost

Is Marktplaats goed te doen of moet je opletten met gestolen spul oid? Volgens mij zijn dingen niet locked op accounts of iets dergelijks toch? Altijd wel te installeren?Henno Keers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Je kunt ook met tweedehands een heleboel doen. Mijn hele setup komt van Marktplaats waar best veel aanbod is.
Een paar U6 of AC-PRO's kosten maar een paar tientjes.
Ik zoek een ....?
Ik zoek wat advies over het bouwen van mijn nieuwe thuisnetwerk als vervanging van de door de ISP modem/router. Later dit jaar zou de glasvezelverbinding eindelijk geïnstalleerd moeten worden, mooie reden om alvast vooruit te denken
Ik woon in een appartement van 100 vierkante meter, dus ik denk dat 1 AP meer dan genoeg zal zijn. Wat betreft wifi-clients, het zullen voornamelijk Apple-apparaten zijn (iPhone, iPad, MacBook en Apple TV's) en er zullen maximaal 15 clients tegelijk zijn. Er zijn geen wifi 7-clients aanwezig, dat kan later dit jaar veranderen, dan kunnen we onze nieuwe telefoons kiezen, ook al zullen de niet-klanten echt profiteren van de wifi 7 in termen van gebruik.
Wat is je budget?
Niet meer dan 600 euro.
Niet echt, behalve dat ik minimaal 5 ethernet poorten moet hebben.Voor alle bedraade devices (PS5, servertje, werk pc, Iot Bridge etc)
Ik kan geen 19" spullen kwijt hierdoor ben ik uitgekomen bij de Cloud Gateway serie.
Optie 1
Optie 2
Eigenlijk ligt de keuze een beetje tussen gewoon 1Gbit setup of alvast meer toekomst gericht en 2.5Gbit gaan. Waarvan ik nog niet weet of ik het ooit nodig ga hebben / ga gebruiken. Zijn er eventueel opties die ik totaal heb gemist?
Ik zoek wat advies over het bouwen van mijn nieuwe thuisnetwerk als vervanging van de door de ISP modem/router. Later dit jaar zou de glasvezelverbinding eindelijk geïnstalleerd moeten worden, mooie reden om alvast vooruit te denken
Ik woon in een appartement van 100 vierkante meter, dus ik denk dat 1 AP meer dan genoeg zal zijn. Wat betreft wifi-clients, het zullen voornamelijk Apple-apparaten zijn (iPhone, iPad, MacBook en Apple TV's) en er zullen maximaal 15 clients tegelijk zijn. Er zijn geen wifi 7-clients aanwezig, dat kan later dit jaar veranderen, dan kunnen we onze nieuwe telefoons kiezen, ook al zullen de niet-klanten echt profiteren van de wifi 7 in termen van gebruik.
Wat is je budget?
Niet meer dan 600 euro.
Niet echt, behalve dat ik minimaal 5 ethernet poorten moet hebben.Voor alle bedraade devices (PS5, servertje, werk pc, Iot Bridge etc)
Ik kan geen 19" spullen kwijt hierdoor ben ik uitgekomen bij de Cloud Gateway serie.
Optie 1
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk) | € 31,99 | € 31,99 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi6 Mesh | € 188,- | € 188,- |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Ultra | € 107,39 | € 107,39 |
Totaal | € 327,38 |
Optie 2
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti Flex Mini 2.5G | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Pro | € 184,98 | € 184,98 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Max | € 252,- | € 252,- |
1 | Netwerkaccessoires | Ubiquiti U-PoE++ | € 29,90 | € 29,90 |
Totaal | € 521,83 |
Eigenlijk ligt de keuze een beetje tussen gewoon 1Gbit setup of alvast meer toekomst gericht en 2.5Gbit gaan. Waarvan ik nog niet weet of ik het ooit nodig ga hebben / ga gebruiken. Zijn er eventueel opties die ik totaal heb gemist?
[ Voor 5% gewijzigd door svenvg93 op 17-01-2025 08:30 ]
Volgens mij is die U-PoE++ maar 1 Gbit doorvoer dus die U7 Pro is nog steeds limited tot 1 Gbit op die manier. Je moet echt een 2.5G PoE switch hebben want alle injectors zijn maar 1 Gbit volgens mij.svenvg93 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:18:toon volledige bericht
Ik zoek een ....?
Ik zoek wat advies over het bouwen van mijn nieuwe thuisnetwerk als vervanging van de door de ISP modem/router. Later dit jaar zou de glasvezelverbinding eindelijk geïnstalleerd moeten worden, mooie reden om alvast vooruit te denken![]()
Wat is je budget?
Niet meer dan 600 euro.
Optie 1
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Netwerk switches Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk) € 31,99 € 31,99 1 Accesspoints Ubiquiti UniFi6 Mesh € 188,- € 188,- 1 Modems en routers Ubiquiti Cloud Gateway Ultra € 107,39 € 107,39 Totaal € 327,38
Optie 2
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Netwerk switches Ubiquiti Flex Mini 2.5G € 54,95 € 54,95 1 Accesspoints Ubiquiti UniFi U7 Pro € 184,98 € 184,98 1 Modems en routers Ubiquiti Cloud Gateway Max € 252,- € 252,- 1 Netwerkaccessoires Ubiquiti U-PoE++ € 29,90 € 29,90 Totaal € 521,83
Volgens mij doet PoE niets met het signaalen en gaat dat er passief doorheen. De injector zou dus ook gewoon 2.5Gbit moeten doen.
@svenvg93 Zeker bij een appartement waar je vaak dikke muren en veel buren hebt zal 1AP op zich alles kunnen halen op de 2.4GHz. Maar verwacht dan niet overal super snelheden. Dan moet je denk ik toch snel denken aan twee AP's.
@svenvg93 Zeker bij een appartement waar je vaak dikke muren en veel buren hebt zal 1AP op zich alles kunnen halen op de 2.4GHz. Maar verwacht dan niet overal super snelheden. Dan moet je denk ik toch snel denken aan twee AP's.
Dikke muren vallen wel mee hier gelukkig. Nu met de ISP router heb ik achteraan nog goed 5Ghz signaal. Mocht het nodig zijn kan er altijd nog een 2de AP toegevoegd worden@svenvg93 Zeker bij een appartement waar je vaak dikke muren en veel buren hebt zal 1AP op zich alles kunnen halen op de 2.4GHz. Maar verwacht dan niet overal super snelheden. Dan moet je denk ik toch snel denken aan twee AP's.
Ik zit er over te denken om mijn huidige TP-Link Omada setup te vervangen voor Unify. Nog geen ervaring met Unify spul dus ontvang graag jullie input.
Internet is glasvezel van Delta, nu met een ONT gekoppeld aan een mini pc waar pfSense op draait en gaat vanuit die machine via cat6 naar de Omada 2.5G switch.
Geen TV trouwens, alleen internetverbinding.
Daarvoor had ik de volgende componenten in gedachten:
PS. Het is de bedoeling om pfSense er tussenuit te halen, ik heb begrepen dat met software versie 9 de firewall aanzienlijk beter is geworden.
Internet is glasvezel van Delta, nu met een ONT gekoppeld aan een mini pc waar pfSense op draait en gaat vanuit die machine via cat6 naar de Omada 2.5G switch.
Geen TV trouwens, alleen internetverbinding.
Daarvoor had ik de volgende componenten in gedachten:
- Cloud Gateway Max
- Flex 2.5G Poe inc power adapter
- 3x U7 Pro AP 3x
- 1x U7 outdoor AP
PS. Het is de bedoeling om pfSense er tussenuit te halen, ik heb begrepen dat met software versie 9 de firewall aanzienlijk beter is geworden.
[ Voor 9% gewijzigd door duderuud op 19-01-2025 15:34 ]
Geen problemen mee gehad tot dusver.Xeanor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Is Marktplaats goed te doen of moet je opletten met gestolen spul oid? Volgens mij zijn dingen niet locked op accounts of iets dergelijks toch? Altijd wel te installeren?
In Stock - Access Point U6 Plus Quantity: 300
Waar?hgwj1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:08:
In Stock - Access Point U6 Plus Quantity: 300
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
UI store, maar inmiddels weer uitverkocht sinds vandaag (20-1) om 14:46
Ik had graag jullie advies gehad over mijn geplande apparatuur voor mijn nieuwbouwwoning.
Situatie: nieuwbouwwoning met ongeveer 20 gewone UTP-punten en 4 UTP-punten die stroom via PoE nodig hebben. Internetprovider: Telenet (Internet+TV (coax), nog geen glasvezel). Voor mij is het vooral belangrijk om een snelle, betrouwbare en stabiele WiFi-verbinding te hebben.
Ik had aan de volgende setup gedacht:
- Router: Unifi Dream Router (verplichte telenet-modem in bridging)
- Switch: Unifi Switch 24 PoE (USW-24-PoE) ofwel de Unifi Lite 16 PoE + Unifi Lite 8 PoE
- Access Points binnen: 2 keer de Unifi U6 Long Range | Plus | Lite (afhankelijk van beschikbaarheid)
- Access Point buiten: Unifi U7 Outdoor
Alvorens ik overga tot bestellen, had ik graag even gehoord wat jullie hiervan denken, en of er elementen zijn waar ik eventueel extra rekening mee moet houden. Ik hoor/lees dat Ubiquiti momenteel maar met mondjesmaat stock heeft. Is het daarom aangewezen om naar een ander merk uit te kijken? Ik wil namelijk eind februari / begin maart verhuizen.
Situatie: nieuwbouwwoning met ongeveer 20 gewone UTP-punten en 4 UTP-punten die stroom via PoE nodig hebben. Internetprovider: Telenet (Internet+TV (coax), nog geen glasvezel). Voor mij is het vooral belangrijk om een snelle, betrouwbare en stabiele WiFi-verbinding te hebben.
Ik had aan de volgende setup gedacht:
- Router: Unifi Dream Router (verplichte telenet-modem in bridging)
- Switch: Unifi Switch 24 PoE (USW-24-PoE) ofwel de Unifi Lite 16 PoE + Unifi Lite 8 PoE
- Access Points binnen: 2 keer de Unifi U6 Long Range | Plus | Lite (afhankelijk van beschikbaarheid)
- Access Point buiten: Unifi U7 Outdoor
Alvorens ik overga tot bestellen, had ik graag even gehoord wat jullie hiervan denken, en of er elementen zijn waar ik eventueel extra rekening mee moet houden. Ik hoor/lees dat Ubiquiti momenteel maar met mondjesmaat stock heeft. Is het daarom aangewezen om naar een ander merk uit te kijken? Ik wil namelijk eind februari / begin maart verhuizen.
Ga je ook alle 24 UTP punten aansluiten? Waarschijnlijk niet. De 16 poorts Lite is een fijne switch.
Ik zou nu niet meer zo snel de Dream Router aanraden. Heb hem zelf ook gehad, maar hij haalt de 1Gbit niet over zijn WAN poort en de userinterface is niet zo snel. Ik zou een Cloud Gateway Max of een Ultra aanraden als je ook Ubiquiti camera's (deurbel) aan wil sluiten. Long Range AP in huis voegt niet zo veel toe, die zijn echt voor buiten waarbij er zich geen obstakels tussen jou en het AP bevinden. Binnen heb je (betonnen) muren etc, en dat dempt enorm. Het AP kan iets gevoeliger zijn, maar jouw telefoontje niet, en het singaal terug naar het AP is in die situaties ook het probleem. De Lite's zijn al gewoon erg goed. En als je geen enorme aantallen IOT in huis hebt, zal je een goed resultaat halen.
Ik neem aan dat je gewoon een gigabit internetverbinding hebt, of gaat gebruiken en dat je in huis ook genoeg hebt aan 1Gbit in huis. Als je sneller wil, dien je andere apparatuur aan te schaffen.
En denk evt aan een AP buiten, nieuwbouwwoningen zitten ook zo goed als op slot als het om radiosignalen gaat. Dus binnen volle bak wifi en 10 cm buiten tegen het raam niks meer.
Edit: AP buiten had je al.
Mbt beschikbaarheid AP's, ik weet niet waar je aansluitpunten zitten, maar een In-Wall is ook erg goed.
Mbt leveringen, dat hapert soms. Goed het algemene Ubiquiti topic in de gaten houden. Daar wordt meestal wel even gemeld als iets als een U6 plus AP weer op voorraad is. Dan wel snel bestellen, want soms gaat het om een kleine batch. Ik zou daarom niet switchen van merk. Het spul komt wel, alleen wat later. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik zou nu niet meer zo snel de Dream Router aanraden. Heb hem zelf ook gehad, maar hij haalt de 1Gbit niet over zijn WAN poort en de userinterface is niet zo snel. Ik zou een Cloud Gateway Max of een Ultra aanraden als je ook Ubiquiti camera's (deurbel) aan wil sluiten. Long Range AP in huis voegt niet zo veel toe, die zijn echt voor buiten waarbij er zich geen obstakels tussen jou en het AP bevinden. Binnen heb je (betonnen) muren etc, en dat dempt enorm. Het AP kan iets gevoeliger zijn, maar jouw telefoontje niet, en het singaal terug naar het AP is in die situaties ook het probleem. De Lite's zijn al gewoon erg goed. En als je geen enorme aantallen IOT in huis hebt, zal je een goed resultaat halen.
Ik neem aan dat je gewoon een gigabit internetverbinding hebt, of gaat gebruiken en dat je in huis ook genoeg hebt aan 1Gbit in huis. Als je sneller wil, dien je andere apparatuur aan te schaffen.
En denk evt aan een AP buiten, nieuwbouwwoningen zitten ook zo goed als op slot als het om radiosignalen gaat. Dus binnen volle bak wifi en 10 cm buiten tegen het raam niks meer.
Edit: AP buiten had je al.
Mbt beschikbaarheid AP's, ik weet niet waar je aansluitpunten zitten, maar een In-Wall is ook erg goed.
Mbt leveringen, dat hapert soms. Goed het algemene Ubiquiti topic in de gaten houden. Daar wordt meestal wel even gemeld als iets als een U6 plus AP weer op voorraad is. Dan wel snel bestellen, want soms gaat het om een kleine batch. Ik zou daarom niet switchen van merk. Het spul komt wel, alleen wat later. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Skynett op 27-01-2025 13:49 ]
In de eerste zin van het bericht heeft hij het al over 20+4 UTP punten.Skynett schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:43:
Ga je ook alle 24 UTP punten aansluiten? Waarschijnlijk niet. De 16 poorts Lite is een fijne switch.
Lijkt mij meer aan jouw instellingen te liggen. Haal hier regelmatig >120 MByte snelheden, wat circa 1gbit is. Interface niet snel kan ik ook niet geheel plaatsen, enkel Protect via een mobiel/app is retelangzaam. Verbinding via https://unifi.ui.com/ is gewoon instant.Skynett schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:43:Ik zou nu niet meer zo snel de Dream Router aanraden. Heb hem zelf ook gehad, maar hij haalt de 1Gbit niet over zijn WAN poort en de userinterface is niet zo snel.
Desalniettemin, als er geen plannen zijn voor camera's, is een UDMP redelijk overkill.
@JackWa, let er ook op of je Bluetooth wilt gaan gebruiken. Heden volgens mij enkel de Sensor en makkelijker koppelen. De volgende modellen hebben Bluetooth: U6 Lite, U6 Long-Range, U6 Mesh, U6 Professional, U6 In-Wall, U6 Enterprise, U6 Enterprise In-Wall, U6 Extender
Iets met kostenbesparing hebben ze het uit de Unifi7 gesloopt. Zit daarnaast ook niet in de meer budget variant van de U6 (U6+).
Mocht je dit op voorhand al niet gaan gebruiken, kan je deze hele alinea langs je heen laten gaan
Als je buiten de Unifi shop kijkt, zijn er genoeg winkels met voorraad. Soms een tientje duurder.
[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 27-01-2025 16:30 ]
Met IDS en IDP aan?Source90 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:19:
Lijkt mij meer aan jouw instellingen te liggen. Haal hier regelmatig >120 MByte snelheden, wat circa 1gbit is.
Je bedoelt IPS?
Intrusion Detection System (IDS) / Intrusion Prevention System (IPS) heb ik beide aan, ja (op Notify/Block, anders zou het geen prevent zijn maar enkel detect).
Nou, dan is er een update geweest aan de Dream Router. Voorheen was dit echt onmogelijk. Maar goed, laten we kijken hoe we @JackWa zo goed mogelijk verder kunnen helpen.Source90 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:57:
[...]
Je bedoelt IPS?
Intrusion Detection System (IDS) / Intrusion Prevention System (IPS) heb ik beide aan, ja (op Notify/Block, anders zou het geen prevent zijn maar enkel detect).
@Skynett @Source90 Bedankt alvast voor jullie advies. Hierbij alvast nog wat extra context.
Qua switch denk ik dat ik met 16 poorten net niet ga toekomen, en ik ook liever alles in 1 systeem heb. Zowel de access points als mijn Loxone deurbelsysteem werken via PoE. Daarnaast heb ik verschillende TV's en tv decoders van Telenet die ik wil bekabelen. Daarnaast hebben we ook een SONOS-systeem voorzien dat ik het liefst bekabel. Alles samen kom ik toch ongeveer aan 20 poorten die ik nodig ga hebben. Ik vermoed dat ik hier met de USW-24-POE weinig verkeerd kan doen.
Qua access points heb ik ook nog een onzekerheid. De bevestiging is niet voorzien aan het plafond, maar bovenaan op de muur. Gezien deze dan voornamelijk voorwaarts signaal verdelen, vraag ik mij af of de dekking wel voldoende sterk zal zijn. Ik heb alvast een screenshot toegevoegd van mijn woning en waar de access points voorzien zijn (zie oranje bol op de foto - de pijltjes duiden de richting aan waarnaar de access point gericht zou worden). Is de U6 Lite dan nog steeds een goede keuze? Of raden jullie mij in deze situatie toch iets anders aan? De bluetooth functie is mooi meegenomen, maar niet meteen een vereiste.
Benedenverdieping:
/f/image/Zy92CiopuiaVZKnnb3K6umCB.png?f=fotoalbum_large)
Verdieping:
/f/image/WByiTMXumh64Zbdc7R73Ucgy.png?f=fotoalbum_large)
Ook de outdoor access point is eigenlijk weggericht van een groot deel van het huis en de tuin. Ik had oorspronkelijk de U7 Outdoor gekozen omdat deze omnidirectioneel ook best nog een mooie oppervlakte covert. Blijft dit een goede oplossing, of kijk ik toch beter uit naar een meer Pro oplossing (Al lijken mij die nogal overkill).
Qua routersysteem ben ik er nog het minst uit. Ik ben niet meteen van plan om camera's te installeren. Ik kwam oorspronkelijk uit bij de Dream Router omdat deze ook ingebouwde WiFi heeft en zo eventueel het deel kan coveren dat minder bereikt wordt door de access points (Gezien deze wegwijzen van deze ruimte). Ik zou hem namelijk in de technische ruimte plaatsen (Groene bol op de afbeelding). Nog bijkomende aanbevelingen?
Qua switch denk ik dat ik met 16 poorten net niet ga toekomen, en ik ook liever alles in 1 systeem heb. Zowel de access points als mijn Loxone deurbelsysteem werken via PoE. Daarnaast heb ik verschillende TV's en tv decoders van Telenet die ik wil bekabelen. Daarnaast hebben we ook een SONOS-systeem voorzien dat ik het liefst bekabel. Alles samen kom ik toch ongeveer aan 20 poorten die ik nodig ga hebben. Ik vermoed dat ik hier met de USW-24-POE weinig verkeerd kan doen.
Qua access points heb ik ook nog een onzekerheid. De bevestiging is niet voorzien aan het plafond, maar bovenaan op de muur. Gezien deze dan voornamelijk voorwaarts signaal verdelen, vraag ik mij af of de dekking wel voldoende sterk zal zijn. Ik heb alvast een screenshot toegevoegd van mijn woning en waar de access points voorzien zijn (zie oranje bol op de foto - de pijltjes duiden de richting aan waarnaar de access point gericht zou worden). Is de U6 Lite dan nog steeds een goede keuze? Of raden jullie mij in deze situatie toch iets anders aan? De bluetooth functie is mooi meegenomen, maar niet meteen een vereiste.
Benedenverdieping:
/f/image/Zy92CiopuiaVZKnnb3K6umCB.png?f=fotoalbum_large)
Verdieping:
/f/image/WByiTMXumh64Zbdc7R73Ucgy.png?f=fotoalbum_large)
Ook de outdoor access point is eigenlijk weggericht van een groot deel van het huis en de tuin. Ik had oorspronkelijk de U7 Outdoor gekozen omdat deze omnidirectioneel ook best nog een mooie oppervlakte covert. Blijft dit een goede oplossing, of kijk ik toch beter uit naar een meer Pro oplossing (Al lijken mij die nogal overkill).
Qua routersysteem ben ik er nog het minst uit. Ik ben niet meteen van plan om camera's te installeren. Ik kwam oorspronkelijk uit bij de Dream Router omdat deze ook ingebouwde WiFi heeft en zo eventueel het deel kan coveren dat minder bereikt wordt door de access points (Gezien deze wegwijzen van deze ruimte). Ik zou hem namelijk in de technische ruimte plaatsen (Groene bol op de afbeelding). Nog bijkomende aanbevelingen?
Op https://design.ui.com kan je de tekeningen uploaden en wat spelen met muren en accespoints.
/f/image/tisZQCQmCceb4hJEzOZgRFiQ.png?f=fotoalbum_large)
Enige nadeel is dat ze in Amerika nauwelijks (of niet?) cellenbetonblokken/YTONG gebruiken, wat in Nederland vaak voor binnenmuren wordt gebruikt. Je zou alles op beton/concrete kunnen zetten, dat dempt dan meer dan in de werkelijkheid.
Kon ook niet helemaal opmaken wat ramen/binnenmuren/buitenmuren zijn op jouw eerste plattegrond.
Grote kans dat je met 2 accespoints beneden en 1 boven (en nog 1 in de tuin) een heel eind komt. Ik heb zelf een U6 Mesh die 130m² beslaat zonder enige problemen. Achterin de tuin ook prima bereik (Shelly over WIFI heeft ook prima bereik in de berging achterin de tuin, 13,5x9,5 m).
Als de binnenmuren in het middelste gedeelte ook beton/steen zijn, heb je er wellicht drie nodig. Die 170m², slaat dat op de binnenruimte of is dat incl. carport?
/f/image/tisZQCQmCceb4hJEzOZgRFiQ.png?f=fotoalbum_large)
Enige nadeel is dat ze in Amerika nauwelijks (of niet?) cellenbetonblokken/YTONG gebruiken, wat in Nederland vaak voor binnenmuren wordt gebruikt. Je zou alles op beton/concrete kunnen zetten, dat dempt dan meer dan in de werkelijkheid.
Kon ook niet helemaal opmaken wat ramen/binnenmuren/buitenmuren zijn op jouw eerste plattegrond.
Grote kans dat je met 2 accespoints beneden en 1 boven (en nog 1 in de tuin) een heel eind komt. Ik heb zelf een U6 Mesh die 130m² beslaat zonder enige problemen. Achterin de tuin ook prima bereik (Shelly over WIFI heeft ook prima bereik in de berging achterin de tuin, 13,5x9,5 m).
Als de binnenmuren in het middelste gedeelte ook beton/steen zijn, heb je er wellicht drie nodig. Die 170m², slaat dat op de binnenruimte of is dat incl. carport?
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 27-01-2025 22:17 ]
Hoi, ik heb een Ubiquiti U7 outdoor opgehangen. Werkt goed echter is het apparaat helemaal wit. Deze hangt op een zwart bakstenen muur en valt dan ook erg op, ik wil deze zwart maken. De opties die ik in gedacht heb is wrappen of spuiten.
Echter wrappen lijkt hem niet te worden omdat bijna alle bedrijven het niet zien zitten door de vormen en degene die het wel willen twijfelen of ze het resultaat kunnen halen wat ik verwacht. Dan blijft de optie spuiten over, heeft iemand dit wel eens gedaan of heeft iemand nog een alternatief om het accespoint zwart te maken?
Echter wrappen lijkt hem niet te worden omdat bijna alle bedrijven het niet zien zitten door de vormen en degene die het wel willen twijfelen of ze het resultaat kunnen halen wat ik verwacht. Dan blijft de optie spuiten over, heeft iemand dit wel eens gedaan of heeft iemand nog een alternatief om het accespoint zwart te maken?
Zit hier iets tussen: https://eu.store.ui.com/e...es-pro-ap-flagship-covers ?Vaez schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:02:
Hoi, ik heb een Ubiquiti U7 outdoor opgehangen. Werkt goed echter is het apparaat helemaal wit. Deze hangt op een zwart bakstenen muur en valt dan ook erg op, ik wil deze zwart maken. De opties die ik in gedacht heb is wrappen of spuiten.
Nee zover ik kon vinden niet, dit zijn namelijk hele andere vormen dan de U7 outdoor https://eu.store.ui.com/e...-wifi/products/u7-outdoorS.J.Onnie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Zit hier iets tussen: https://eu.store.ui.com/e...es-pro-ap-flagship-covers ?
Voor de outdoor varianten lijken geen covers/stickers te komen. Wel jammer inderdaad.
Zou kijken naar een stuk wrap om zelf te proberen? Vaak niet de hoofdprijs. Ook lijkt het mij niet nodig om de achterkant te wrappen? Tot de zijkanten en eventueel een stukje over de mounting. Lijkt mij niet dat je de ribben ziet als hij aan de muur hangt?
Spuiten betekent wel uit elkaar halen en vervallen garantie voor lief nemen.
Kijk ook goed naar de inhoud van de spuitbus. Verf met iets van metaal erin zou ook invloed kunnen hebben op de WIFI.

Zou kijken naar een stuk wrap om zelf te proberen? Vaak niet de hoofdprijs. Ook lijkt het mij niet nodig om de achterkant te wrappen? Tot de zijkanten en eventueel een stukje over de mounting. Lijkt mij niet dat je de ribben ziet als hij aan de muur hangt?
Spuiten betekent wel uit elkaar halen en vervallen garantie voor lief nemen.
Kijk ook goed naar de inhoud van de spuitbus. Verf met iets van metaal erin zou ook invloed kunnen hebben op de WIFI.

Gewoon inspuiten met plastidip. Kan er ook weer af als het moet. 2 minuten werk.Vaez schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:02:
https://www.plasti-dip.nl/shop/plasti-dip-spray-mat-zwart/
Moet ik dit spul zien als een soort van vloeibare wrap die je kan spuiten en er later weer als een soort folie af kan trekken als het nodig is?Tylen schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:38:
[...]
Gewoon inspuiten met plastidip. Kan er ook weer af als het moet. 2 minuten werk.
https://www.plasti-dip.nl/shop/plasti-dip-spray-mat-zwart/
Yes. Correct.Vaez schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:45:
[...]
Moet ik dit spul zien als een soort van vloeibare wrap die je kan spuiten en er later weer als een soort folie af kan trekken als het nodig is?
:strip_exif()/f/image/PNDYhZgx7yy1Z7c8PI1oILrY.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt goed te werken de plasti dip 👌
Bedankt voor alle tips.
Er is geen invloed op het signaal zover ik heb kunnen testen.
[ Voor 6% gewijzigd door Vaez op 03-02-2025 18:35 ]
Ben benieuwd wat de temperatuur doet als hij in de zon hangt. Maar ja, de hele muur is ook al zwart.
Dit is de noord/oost zijde dus komt alleen zon in de ochtend op. Heb daarnaast ook alleen de voorkant en zijkant gecoat zodat het metalen koel blok/ribben nog wit zijn en enigsinds de warmte kwijt kunnen. Maar ben ook benieuwd, meestal valt het allemaal wel mee en kan elektronica hoge temperaturen aan is mijn ervaring.
Zover ik heb gevonden kan je niet de temperatuur van de accespoint uitlezen ergens?
Zover ik heb gevonden kan je niet de temperatuur van de accespoint uitlezen ergens?
Als er niet zo veel zon op komt is er niets aan de hand. Doordat hij zwart is, geeft hij dan juist ook weer beter de warmte af aan zijn omgeving.
Hallo allemaal! Momenteel ben ik aan het verbouwen in ons nieuw gekochte woning, we gaan van een appartement van 54m2 naar een huis van 170m2 over 3 verdiepingen.
Ik zoek een ....?
Advies om een eerste stap te zetten om later eventueel uit te kunnen breiden. Het geld raakt een beetje op en ik ben een beetje spread out thin tussen werk, de verbouwing, en de net afgeronde aankoop van het huis. Ik heb bedacht om op elke verdieping een unify AP te hangen, waarschijnlijk een 7, maar dat is puur omdat die het hoogste typenummer hebben eerlijk gezegd. sidenote is dat ik op zolder eigenlijk voorlopig nog geen internet nodig heb, ik zou dus nu af kunnen met 2 AP's extra en die dan
Wat is je budget?
600 euro voor de accespoints.
Ik wil graag nu nog alles aansluiten op m'n ziggorouter enz. Volgend jaar november wil ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn mbt overstappen van provider, snelheden en wellicht eigen router.
Het gaat om een thuiswerkplek met 2 laptops, een ps5, 1-2 tv's die tegelijk streamen en nogal wat smarthome. Maar ik denk dat wij vergeleken met veel tweakers light users zijn eigenlijk, als het maar goed stabiel en futureproof. Het enige wat ik graag zou kunnen is zonder (veel) lagg/ping/ms online kunnen gamen, 4k streamen en zonder problemen videobellen door het hele huis.
Zoals vermeld, een AP op elke verdieping, ik heb de aannemer cat6 kabels laten trekken naar de 1ste en 2de verdieping net en die komen straks de muur uit op de gang en op zolder op centrale plekken. Omdat het maar een euro duurder was heb ik voor de woonkamer een cat7 kabel gehaald.
Ik hoor graag of ik op de juiste weg zit door dit in deze stappen te doen, en met de Ubiquiti UniFi U7 (pro?) of dat jullie zeggen, begin gewoon met 2 stuks U6+
Ik zoek een ....?
Advies om een eerste stap te zetten om later eventueel uit te kunnen breiden. Het geld raakt een beetje op en ik ben een beetje spread out thin tussen werk, de verbouwing, en de net afgeronde aankoop van het huis. Ik heb bedacht om op elke verdieping een unify AP te hangen, waarschijnlijk een 7, maar dat is puur omdat die het hoogste typenummer hebben eerlijk gezegd. sidenote is dat ik op zolder eigenlijk voorlopig nog geen internet nodig heb, ik zou dus nu af kunnen met 2 AP's extra en die dan
Wat is je budget?
600 euro voor de accespoints.
Ik wil graag nu nog alles aansluiten op m'n ziggorouter enz. Volgend jaar november wil ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn mbt overstappen van provider, snelheden en wellicht eigen router.
Het gaat om een thuiswerkplek met 2 laptops, een ps5, 1-2 tv's die tegelijk streamen en nogal wat smarthome. Maar ik denk dat wij vergeleken met veel tweakers light users zijn eigenlijk, als het maar goed stabiel en futureproof. Het enige wat ik graag zou kunnen is zonder (veel) lagg/ping/ms online kunnen gamen, 4k streamen en zonder problemen videobellen door het hele huis.
Zoals vermeld, een AP op elke verdieping, ik heb de aannemer cat6 kabels laten trekken naar de 1ste en 2de verdieping net en die komen straks de muur uit op de gang en op zolder op centrale plekken. Omdat het maar een euro duurder was heb ik voor de woonkamer een cat7 kabel gehaald.
Ik hoor graag of ik op de juiste weg zit door dit in deze stappen te doen, en met de Ubiquiti UniFi U7 (pro?) of dat jullie zeggen, begin gewoon met 2 stuks U6+
Dag allen,
Graag had ik advies gevraagd i.v.m. de uitwerking van het thuisnetwerk van mijn nieuwbouw woning. Ik kon al wat tips terug vinden in de recente voorgaande posts, maar gezien mijn use case toch lichtjes verschilt maak ik graag een nieuwe post (die dan misschien ook weer hulp kan bieden aan toekomstige users):
Geplande thuis situatie:
Ik zoek advies in de keuze tussen een UDM-Pro en een UCG-Max. De UCG-Max lijkt op eerste zicht goedkoper, maar ondersteunt alleen SSD opslag terwijl de UDM-Pro ook goedkopere HDD opslag ondersteund. Daarnaast zou een SSD sneller slijten dan de HDD vanwege de grote hoeveelheid write-operaties.
Optie 1 (UCG-Max met SSD):
Optie 2 (UCG-Max met HDD):
Ik zou het prijsverschil nog wat kunnen drukken door voor een 2TBD SSD te gaan (~ €125,00) maar daardoor halveert ook de retentieperiode van mijn camerabeelden van 1 maand naar 14 dagen.
Andere voordelen die ik zie voor de UDM-Pro:
Graag had ik advies gevraagd i.v.m. de uitwerking van het thuisnetwerk van mijn nieuwbouw woning. Ik kon al wat tips terug vinden in de recente voorgaande posts, maar gezien mijn use case toch lichtjes verschilt maak ik graag een nieuwe post (die dan misschien ook weer hulp kan bieden aan toekomstige users):
Geplande thuis situatie:
- Coax aansluiting (tot 1Gbps); aanleg van fiber staat op ons adres nog niet gepland
- 32 UTP kabels, waarvan er in het begin zo'n 24 aangesloten zullen worden en waarvan er 10 via PoE gevoed zullen worden (max 63,5W power consumption)
- 5 access points (3 U6+ indoor, 2 outdoor)
- 2 protect camera's (G5 bullets) + 1 protect deurbel + 1 chime
- 1 access badgelezer (via 1 door hub mini)
Ik zoek advies in de keuze tussen een UDM-Pro en een UCG-Max. De UCG-Max lijkt op eerste zicht goedkoper, maar ondersteunt alleen SSD opslag terwijl de UDM-Pro ook goedkopere HDD opslag ondersteund. Daarnaast zou een SSD sneller slijten dan de HDD vanwege de grote hoeveelheid write-operaties.
Optie 1 (UCG-Max met SSD):
---|---|---|---|---|
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Max | € 264,99,- | € 264,99,- |
2 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE | € 211,08 | € 422,16 |
1 | Accesspoints | Lexar NM790 4TB SSD | € 247,90 | € 247,90 |
Totaal | € 935,05 |
Optie 2 (UCG-Max met HDD):
---|---|---|---|---|
1 | Modems en routers | Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional | € 409,00,- | € 409,00,- |
2 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE | € 211,08 | € 422,16 |
1 | Accesspoints | Seagate SkyHawk Surveillance, 4TB HDD | € 93,96 | € 93,96 |
Totaal | € 925,12 |
Ik zou het prijsverschil nog wat kunnen drukken door voor een 2TBD SSD te gaan (~ €125,00) maar daardoor halveert ook de retentieperiode van mijn camerabeelden van 1 maand naar 14 dagen.
Andere voordelen die ik zie voor de UDM-Pro:
- Rack-mountable, al zijn de voorziene Lite switches dat niet
- HDD compatbel: opslag zal minder snel slijten tov SDD
- Betere koeling dan UCG-Max?
- 2,5GbE WAN poort is meer toekomstproof wanneer er ooit fiber geplaatst wordt bij ons (al zal de andere netwerkapparatuur dan geüpgraded moeten worden)
Je hebt het meermaals over slijten van de SSD, waarom neem je dan als voorbeeld een goedkope consumenten SSD?
Er zijn zat modellen meer gericht op 24/7 schrijven. Los daarvan hebben deze SSDs (ook de Lexar) meer dan een PETAbyte data geschreven, daar kom je voorlopig niet aan met twee 2K camera’s.
SFP+ to RJ45 adapter 1GbE/2.5GbE/5GbE/10GbE
Verder uit nieuwsgierigheid benieuwd hoe en waar je de door hub gaat implementeren.
Er zijn zat modellen meer gericht op 24/7 schrijven. Los daarvan hebben deze SSDs (ook de Lexar) meer dan een PETAbyte data geschreven, daar kom je voorlopig niet aan met twee 2K camera’s.
De UDMP heeft zelfs een 10GB WAN, enkel een SFP>UTP adapter nodig in de toekomst. Al worden die wel wat warmer.2,5GbE WAN poort is meer toekomstproof wanneer er ooit fiber geplaatst wordt bij ons (al zal de andere netwerkapparatuur dan geüpgraded moeten worden)
SFP+ to RJ45 adapter 1GbE/2.5GbE/5GbE/10GbE
Verder uit nieuwsgierigheid benieuwd hoe en waar je de door hub gaat implementeren.
[ Voor 46% gewijzigd door Source90 op 09-02-2025 13:57 ]
Bedankt voor je snelle reactie!
Goed punt! Een professionelere SSD kan zeker ook maar daardoor schiet de prijs ook direct in de hoogte. Dat spreekt nog meer in het voordeel van de UDM-Pro met HDD optie dan?Source90 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:48:
Je hebt het meermaals over slijten van de SSD, waarom neem je dan als voorbeeld een goedkope consumenten SSD? Er zijn ook modellen met meer dan een PETAbyte data geschreven, daar kom je voorlopig niet aan met twee 2K camera’s.
Dat wist ik niet, bedankt! Dan zie ik nog net iets minder voordeel in de UGC-Max optie...Source90 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:48:
De UDMP heeft zelfs een 10GB WAN, enkel een SFP>UTP adapter nodig in de toekomst. Al worden die wel wat warmer.
Dat wordt nog bekeken. Ofwel hub langs de deur en UTP kabel doortrekken tot aan gateway (in de kelder), ofwel hub in de kelder en motorkabel + access reader kabel doortrekken tot aan de kelder. https://help.ui.com/hc/en...ub-Installation-LocationsSource90 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:48:
[ Voor 13% gewijzigd door AdFundum14 op 09-02-2025 13:56 ]
Ik heb een vervelende "in-between" situatie en zoek een soort sanity check van jullie. Mijn thuislab is dringend aan een upgrade toe en ik val tussen de Pro HD 24 en de Pro Max 24. Een 16x2.5Gbe + 4xSFP+ zou ideaal zijn maar die hebben ze niet.
Requirements zijn momenteel:
5x GbE voor management van virtualisatie hosts
1x GbE voor een unifi AP
5x 2.5GbE voor data van virt hosts + NAS.
1x 2.5GbE voor uplink naar bureauruimte. (als ik upgrade naar de Flex 2.5G zou dit zelfs 10Gb SFP+ kunnen worden)
1x 10GbE voor uplink naar mijn UDM SE (ik heb zowel fibre als koper liggen maar de fiber moet nog LC connectors krijgen)
Een van de 2.5GbE links naar de NAS zou eventueel ook 10Gb SFP+ kunnen zijn. Daar heb ik reeds de DACs en nic voor.
Met een Pro Max 24 zijn alle 10Gb poorten volzet en 5/8 2.5GbE in gebruik terwijl ik een overschot heb aan gigabit poorten.
De Pro HD24 daarentegen heeft een 10GbE poort voor de uplink, daarnaast nog 10 SFP+ poorten voor mogelijke uitbreiding en verder allemaal 2.5GbE poorten.
De grootste twijfel is eigenlijk vooral prijs. Ik heb al geprobeerd om meer flexibiliteit te krijgen door bv kleinere switches te combineren maar de Max 24 blijft de goedkoopste optie met als downside dat ik meteen op de limiet zit. Toch maar de 150E extra voor de Pro HD?
Requirements zijn momenteel:
5x GbE voor management van virtualisatie hosts
1x GbE voor een unifi AP
5x 2.5GbE voor data van virt hosts + NAS.
1x 2.5GbE voor uplink naar bureauruimte. (als ik upgrade naar de Flex 2.5G zou dit zelfs 10Gb SFP+ kunnen worden)
1x 10GbE voor uplink naar mijn UDM SE (ik heb zowel fibre als koper liggen maar de fiber moet nog LC connectors krijgen)
Een van de 2.5GbE links naar de NAS zou eventueel ook 10Gb SFP+ kunnen zijn. Daar heb ik reeds de DACs en nic voor.
Met een Pro Max 24 zijn alle 10Gb poorten volzet en 5/8 2.5GbE in gebruik terwijl ik een overschot heb aan gigabit poorten.
De Pro HD24 daarentegen heeft een 10GbE poort voor de uplink, daarnaast nog 10 SFP+ poorten voor mogelijke uitbreiding en verder allemaal 2.5GbE poorten.
De grootste twijfel is eigenlijk vooral prijs. Ik heb al geprobeerd om meer flexibiliteit te krijgen door bv kleinere switches te combineren maar de Max 24 blijft de goedkoopste optie met als downside dat ik meteen op de limiet zit. Toch maar de 150E extra voor de Pro HD?
Zojuist besteld:
Hier en daar wat ingelezen, maar het is de bedoeling om een netwerkinfrastructuur vanaf de grond op te stellen. Het is een nieuwbouwhuis waarbij de nodige loze leidingen zijn getrokken waar de APs en Camera's komen. Helaas loopt door het huis nog Cat5e, maar dat wordt een leuke klus voor de toekomst om dit te vervangen. Momenteel heb ik KPN 1Gbit.
Het doel was uiteraard om alles uniform te hebben, te beheren vanuit 1 interface, maar ik heb nog niet de behoefte om de Experiabox ertussenuit te halen.
Ik heb dit gekozen om het in één keer goed te configureren, als ik later wil uitbreiden dan kan dat makkelijk. De kans is namelijk groot dat er producten bijkomen.
Dank allen voor jullie advies, ik heb alles stilletjes meegelezen!
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti Pro Max 24 PoE | € 842,90 | € 842,90 |
2 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE | € 116,90 | € 233,80 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti U7 Pro Outdoor | € 350,30 | € 350,30 |
4 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Pro Max | € 297,- | € 1.188,- |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Max | € 313,39 | € 313,39 |
1 | SSD's | SK hynix Platinum P41 2TB | € 129,90 | € 129,90 |
2 | Bewakingscamera's | Ubiquiti AI Turret | € 499,- | € 998,- |
Totaal | € 4.056,29 |
Hier en daar wat ingelezen, maar het is de bedoeling om een netwerkinfrastructuur vanaf de grond op te stellen. Het is een nieuwbouwhuis waarbij de nodige loze leidingen zijn getrokken waar de APs en Camera's komen. Helaas loopt door het huis nog Cat5e, maar dat wordt een leuke klus voor de toekomst om dit te vervangen. Momenteel heb ik KPN 1Gbit.
Het doel was uiteraard om alles uniform te hebben, te beheren vanuit 1 interface, maar ik heb nog niet de behoefte om de Experiabox ertussenuit te halen.
Ik heb dit gekozen om het in één keer goed te configureren, als ik later wil uitbreiden dan kan dat makkelijk. De kans is namelijk groot dat er producten bijkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door Shwan op 17-02-2025 22:34 ]
Ben wel benieuwd wat voor woning je hebt, dat je 4x de U7 Pro Max nodig hebt?
Die dingen zijn gemaakt voor 500+ cliënts op 160m² oppervlakte.
Waarom niet een UDM pro / SE dan? DAC kabeltje naar je switch voor de 10gbit uplink. Nu is die 2.5Gbit uplink tussen de GW Max en de pro max switch een bottleneck ga je alle poorten echt gebruiken met dat 2.5Gbit LAN.Shwan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:31:toon volledige bericht
Zojuist besteld:
# Categorie Product Prijs Subtotaal 1 Netwerk switches Ubiquiti Pro Max 24 PoE € 842,90 € 842,90 2 Netwerk switches Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE € 116,90 € 233,80 1 Accesspoints Ubiquiti U7 Pro Outdoor € 350,30 € 350,30 4 Accesspoints Ubiquiti UniFi U7 Pro Max € 297,- € 1.188,- 1 Modems en routers Ubiquiti Cloud Gateway Max € 313,39 € 313,39 1 SSD's SK hynix Platinum P41 2TB € 129,90 € 129,90 2 Bewakingscamera's Ubiquiti AI Turret € 499,- € 998,- Totaal € 4.056,29
Ik heb de UDM SE + DAC (voor 10Gbit uplink) en pro max 24 trouwens. een 2.5Gbit wordt gebruikt voor de U6 Enterprise app
Be nice, You Assholes :)
Het is zeker wat overkill, maar als we dan toch iets kopen dan de beste uit zijn soort. Het is voornamelijk een huis met een hoop betonnen muren en vloeren. De indeling maakt het net vervelend om met de helft een goede dekking te hebben, althans volgens het floorplan design.Source90 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:21:
Ben wel benieuwd wat voor woning je hebt, dat je 4x de U7 Pro Max nodig hebt?
Die gaat er ook wel komen uiteindelijk, voor nu heb ik even puur voor gemak gekozen want ik heb geen ruimte3DDude schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:34:
[...]
Waarom niet een UDM pro / SE dan? DAC kabeltje naar je switch voor de 10gbit uplink. Nu is die 2.5Gbit uplink tussen de GW Max en de pro max switch een bottleneck ga je alle poorten echt gebruiken met dat 2.5Gbit LAN.
Ik heb de UDM SE + DAC (voor 10Gbit uplink) en pro max 24 trouwens. een 2.5Gbit wordt gebruikt voor de U6 Enterprise app
Helemaal prima, snap alleen niet dat je geen ruimte hebt voor een DMP maar wel de switch?Shwan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:11:
[...]
Het is zeker wat overkill, maar als we dan toch iets kopen dan de beste uit zijn soort. Het is voornamelijk een huis met een hoop betonnen muren en vloeren. De indeling maakt het net vervelend om met de helft een goede dekking te hebben, althans volgens het floorplan design.
[...]
Die gaat er ook wel komen uiteindelijk, voor nu heb ik even puur voor gemak gekozen want ik heb geen ruimte
Dat is een kleine 5cm extra in de hoogte, je kan hem zonder rack zelfs nog op elkaar zetten.
Met 313 ben je al bijna bij de prijs van een UDMP.
Wil je meer throughput zou je wellicht nog beter af zijn met wat minder U7ProMax (en wellicht de normale U7Pro) en een UDMP-Max.
Die U7ProMax zijn ook nog eens een stuk groter dan de U7Pro, inhakende op het esthetische stukje.
Die floorplanner van Ubiquit is trouwens niet gemaakt voor de Nederlandse(/Europese) markt. Je kan daar alleen kiezen voor glas, waaibomenhouten muren of beton.
Jouw binnenmuren zullen waarschijnlijk YTONG zijn (cellenbetonblokken), naar mijn weten worden er nagenoeg geen volle betonnen muren meer gebruikt, behalve dragend bij de trap.
Wij gaan binnenkort verhuizen en willen in het nieuwe huis een Unifi setup. Echter heb ik momenteel nog geen netwerkapparatuur van Unifi en heb ik deze in het verleden ook niet gehad. Nul ervaring dus! Via de filmpjes van YouTube kaneel Crosstalk ben ik nu de basics aan het doornemen. Ook heb ik vast een overzicht gemaakt van de apparatuur die ik denk nodig te hebben.
Ik vroeg mij af of jullie onderstaand overzicht eens kunnen bekijken. Ter info, het betreft een rijtjeshuis met 3 verdiepingen. Het is de bedoeling dat er op elke verdieping een AP komt.
/f/image/jvcPOK6IRLAsrs9D5anMeObj.png?f=fotoalbum_large)
Is deze setup zo in orde of hebben jullie hierbij nog een aantal goede tips/aanbevelingen?
Tevens vroeg ik mij af of er een goede handleiding/guide is om te volgen om de Cloud Gateway Max direct aan te sluiten op het glasvezelkastje van KPN, zonder tussenkomst van de KPN modem Box 14, en deze te configureren? Het gaat alleen om internet, ik neem geen TV af.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik vroeg mij af of jullie onderstaand overzicht eens kunnen bekijken. Ter info, het betreft een rijtjeshuis met 3 verdiepingen. Het is de bedoeling dat er op elke verdieping een AP komt.
/f/image/jvcPOK6IRLAsrs9D5anMeObj.png?f=fotoalbum_large)
Is deze setup zo in orde of hebben jullie hierbij nog een aantal goede tips/aanbevelingen?
Tevens vroeg ik mij af of er een goede handleiding/guide is om te volgen om de Cloud Gateway Max direct aan te sluiten op het glasvezelkastje van KPN, zonder tussenkomst van de KPN modem Box 14, en deze te configureren? Het gaat alleen om internet, ik neem geen TV af.
Hoe zie je dat voor je? De UCG Max heeft alleen RJ45 poorten, daar kun je geen glasvezel op aansluiten. Wat je dan zoekt is een router met SFP+. Dan heb je een "universele" poort waar een glasvezel module in kan die hopelijk ook nog eens overweg kan met KPN.YoungStarDC schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:33:
Tevens vroeg ik mij af of er een goede handleiding/guide is om te volgen om de Cloud Gateway Max direct aan te sluiten op het glasvezelkastje van KPN, zonder tussenkomst van de KPN modem, en deze te configureren? Het gaat alleen om internet, ik neem geen TV af.
Waarbij er hier op Tweakers vast een topic is over hoe KPN te gebruiken met een eigen router. Maar puur de glasvezel direct in een UCG Max proppen is kansloos. Opties zijn of gaan voor een UDM Pro / SE, daar zit een SFP+ poort op waar dus waarschijnlijk een module voor bestaat die compatibel is met KPN. Of puur een losse ONT inzetten, die dus glasvezel omzet naar ethernet over cat/RJ45/wat de correcte term ook is. Waarbij ik zelfs meen dat KPN ook een losse ONT met losse router levert? Dus dan vraag ik me sowieso af waarom je überhaupt niet de ONT van KPN zou gebruiken. Bv Delta levert wel een combi-apparaat v.w.b. ONT+router. En als je dan een eigen router wilt (die vraag snap ik echt wel) moet je dus wel met een eigen ONT komen aanzetten. Maar bij KPN is dat volgens mij niet nodig? Juist omdat zij twee losse apparaten leveren en je die router prima kunt vervangen door een eigen en de ONT te behouden.
Meer dan prima setup. Je kan KPN direct aansluiten door je WAN poort te configureren via PPPOE op VLAN 6 met username kpn en wachtwoord kpn.YoungStarDC schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:33:toon volledige bericht
Wij gaan binnenkort verhuizen en willen in het nieuwe huis een Unifi setup. Echter heb ik momenteel nog geen netwerkapparatuur van Unifi en heb ik deze in het verleden ook niet gehad. Nul ervaring dus! Via de filmpjes van YouTube kaneel Crosstalk ben ik nu de basics aan het doornemen. Ook heb ik vast een overzicht gemaakt van de apparatuur die ik denk nodig te hebben.
[Afbeelding]
Tevens vroeg ik mij af of er een goede handleiding/guide is om te volgen om de Cloud Gateway Max direct aan te sluiten op het glasvezelkastje van KPN, zonder tussenkomst van de KPN modem, en deze te configureren? Het gaat alleen om internet, ik neem geen TV af.
Zoek maar eens op internet of in dit topic. Is al vaak besproken.
Ik denk dat je te moeilijk denkt. Over het glasvezel komt een “kastje” van KPN wat er voor zorgt dat er gewoon met UTP te werken is. Denk dat hij dat bedoeltRobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:28:
[...]
Hoe zie je dat voor je? De UCG Max heeft alleen RJ45 poorten, daar kun je geen glasvezel op aansluiten. Wat je dan zoekt is een router met SFP+. Dan heb je een "universele" poort waar een glasvezel module in kan die hopelijk ook nog eens overweg kan met KPN.
Waarbij er hier op Tweakers vast een topic is over hoe KPN te gebruiken met een eigen router. Maar puur de glasvezel direct in een UCG Max proppen is kansloos. Opties zijn of gaan voor een UDM Pro / SE, daar zit een SFP+ poort op waar dus waarschijnlijk een module voor bestaat die compatibel is met KPN. Of puur een losse ONT inzetten, die dus glasvezel omzet naar ethernet over cat/RJ45/wat de correcte term ook is. Waarbij ik zelfs meen dat KPN ook een losse ONT met losse router levert? Dus dan vraag ik me sowieso af waarom je überhaupt niet de ONT van KPN zou gebruiken. Bv Delta levert wel een combi-apparaat v.w.b. ONT+router. En als je dan een eigen router wilt (die vraag snap ik echt wel) moet je dus wel met een eigen ONT komen aanzetten. Maar bij KPN is dat volgens mij niet nodig? Juist omdat zij twee losse apparaten leveren en je die router prima kunt vervangen door een eigen en de ONT te behouden.
[ Voor 33% gewijzigd door Cloud_VII op 20-02-2025 19:31 ]
"zonder tussenkomst van de KPN modem"Cloud_VII schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:29:
[...]
Ik denk dat je te moeilijk denkt. Over het glasvezel komt een “kastje” van KPN wat er voor zorgt dat er gewoon met UTP te werken is. Denk dat hij dat bedoelt
Je hebt zeker gelijk. Maar ik kon aan de post al een beetje begrijpen dat met zijn huidige kennis hij met het woord modem de KPN box bedoelde.RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:40:
[...]
"zonder tussenkomst van de KPN modem"Een modem wordt over het algemeen gezien als een apparaat dat van het ene signaal / medium naar het andere gaat. Dat kastje dat op de FTU geklikt zit is dus het "modem" (maar bij glasvezel wordt het een NTU of ONT genoemd, afhankelijk van respectievelijk AON of PON?). Dus strikt genomen beantwoord ik wel de letterlijke vraag
Dat @YoungStarDC met "zonder modem" alsnog "met modem" bedoeld kan ik niet weten.
Beide dank voor de reacties! Ik bedoelde inderdaad de KPN "Box 14". Ik zal dit even aanpassen in de post.Cloud_VII schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:29:
[...]
Meer dan prima setup. Je kan KPN direct aansluiten door je WAN poort te configureren via PPPOE op VLAN 6 met username kpn en wachtwoord kpn.
Zoek maar eens op internet of in dit topic. Is al vaak besproken.
[...]
Ik denk dat je te moeilijk denkt. Over het glasvezel komt een “kastje” van KPN wat er voor zorgt dat er gewoon met UTP te werken is. Denk dat hij dat bedoelt
Fijn dat dit dan simpel te doen is. Ik zal in dit topic even zoeken naar de juiste instructies hiervoor.
Wij zijn een tijdje geleden verhuisd en ik zit nu te kijken hoe ik in mijn nieuwe huis voor optimale wifi-dekking kan zorgen. Vloeroppervlak is ca 120m2 beneden en 60m2 op de eerste verdieping. Ik heb al een USG, een USW Lite 16 en 2 AC Lites, maar ik merk dat 1 AC Lite niet voldoende is voor beneden en wil dus een extra AP aanschaffen. Omdat al mijn apparatuur tot 1 Gbps gaat en er bovendien overal Cat5e kabels liggen (nog niet getest hoe makkelijk die evt te vervangen zijn), vraag ik me af of ik echt profijt ga hebben van een investering in een U7Pro of U7Pro Max. Een U6+ kost ongeveer de helft en heeft bovendien een lager verbruik. Zijn er mensen die een vergelijkbare overweging hebben gemaakt die advies kunnen geven? Ga ik in de praktijk voordeel hebben van een U7Pro (Max) tov een U6+?
@DT87 ligt ook aan je clients. Heb je al wifi 7 clients? En heb je dat nodig?
Indien nee, dan is een U6+ meer dan voldoende.
Gebruik ze zelf ook op de verdiepingen, met een U6 Pro in de woonkamer en een AC Lite in de garage.
Indien nee, dan is een U6+ meer dan voldoende.
Gebruik ze zelf ook op de verdiepingen, met een U6 Pro in de woonkamer en een AC Lite in de garage.