De flex heeft een bijgeleverde usb-c adapter (bij aanschaf single unit) en als je 'm met een injector voorziet van voeding, zou daar ook zeker de data overheen moeten gaan. Dus 1 poort in gebruik om 'm operationeel te krijgen.twi schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:47:
Had het volgende hier even moeten plaatsen voordat ik wat kocht, maar om mijn schuur te voorzien van een WiFi router en 2 aansluitpunten (camera en laadstation) heb ik een USW Flex met een Utility verkocht. Nu is dat aan de prijs, en helemaal prima.
Maar mijn verwachting (zonder verder te kijken) was dat de bijbehorende PoE Injector die ik wel nodig dacht te hebben, alleen voor de voeding is? Had de verwachting dat juist de data hier in zou moeten worden geprikt, en hij daardoor data+stroom via poort 1 zou gaan voorzien.
Nu ben ik dus 1 poort kwijt voor stroom, 1 voor data. Wat is dat voor een suffe oplossing? Zie ik iets over het hoofd?
Inmiddels begin ik wel in de knel te raken met PoE+ poorten als ik m'n setup zonder injectors wil afronden.En dan komt er nog een G4 deurbel bij, die gelukkig ook volstaat met PoE
- Dream Machine SE (2 PoE+, 6PoE)
- 2x U7 Pro (PoE+)
- U6 In-Wall (PoE voldoende gezien de PoE poort van de In-Wall niet gaat worden gebruikt)
- USW Flex (n.v.t. door bijgeleverde PoE injector)
- Outdoor U7 (PoE+ nodig, via USW Flex)
- Outdoor camera (n.t.b.) (Waarschijnlijk PoE+ nodig, via USW Flex)
Dat is de Flex mini, denk ik. Ik heb juist de Flex besteld omdat die vanuit de basis al buiten zou kunnen hangen. Alleen de PoE is niet krachtig genoeg om een camera en een Outdoor U7 aan te sluiten (want PoE+). Vandaar de Utility, want ik heb een stroompunt in de buurt waar ik van kan aftappen.
Bij die Utility zie je (als ik dat dus van tevoren had gedaan) duidelijk dat je niets in de injector prikt om de data ook gelijk naar poort 1 te sturen. Rechts is de stroom, links is de UTP kabel van de injector naar de switch.

Kost dus 2 poorten. Gelukkig heb ik er aan 3 genoeg.
Bij die Utility zie je (als ik dat dus van tevoren had gedaan) duidelijk dat je niets in de injector prikt om de data ook gelijk naar poort 1 te sturen. Rechts is de stroom, links is de UTP kabel van de injector naar de switch.

[ Voor 46% gewijzigd door twi op 11-08-2024 16:09 ]
Ah, ik had de mini in m'n hoofd inderdaad, excuses.twi schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:05:
Dat is de Flex mini, denk ik. Ik heb juist de Flex besteld omdat die vanuit de basis al buiten zou kunnen hangen. Alleen de PoE is niet krachtig genoeg om een camera en een Outdoor U7 aan te sluiten (want PoE+). Vandaar de Utility, want ik heb een stroompunt in de buurt waar ik van kan aftappen.
[Afbeelding]
Ik heb deze nooit gebruikt, maar ik moet zeggen dat dit me wel verbaast. 60w is nou niet iets zeer ongebruikelijks oid, en ik vraag me ook af wat hij zou doen met een 60w injector waar wel data overheen mee komt
Hier is iemand die er gewoon een andere in heeft gedaan. Nu is het bij mij niet zo erg om de Utility box uit zijn fatsoen te trekken. Maar dus wel een aandachtspunt voor anderen die dit van plan zijn.
Kijk eens in je DM wat het PoE verbruik per poort is. Misschien kan je iets van PoE+ af halen. Niet alles verbuikt zo veel als aangegeven. Wel even testen met een power-on cycle om te kijken of het altijd goed gaat.
Misschien kan je de flex toch met PoE+ voeden, dan heeft de flex 20W PoE budget. En anders een andere, losse PoE++ adapter en die gewoon in huis plaatsen.
Of alvast een switch erbij kopen met PoE++ poorten en 2,5Gbit. Vinden je AP's ook leuk.
Misschien kan je de flex toch met PoE+ voeden, dan heeft de flex 20W PoE budget. En anders een andere, losse PoE++ adapter en die gewoon in huis plaatsen.
Of alvast een switch erbij kopen met PoE++ poorten en 2,5Gbit. Vinden je AP's ook leuk.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Die injector in de meterkast plaatsen had achteraf inderdaad de veel betere optie geweest. Maargoed, op deze manier ga ik er ook wel komen, het geld is immers al uitgegeven. Voor een volgende uitbreiding (zodra het nodig is) ga ik zeker even kijken naar een switch met meer PoE++ poorten.Skynett schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:29:
Kijk eens in je DM wat het PoE verbruik per poort is. Misschien kan je iets van PoE+ af halen. Niet alles verbuikt zo veel als aangegeven. Wel even testen met een power-on cycle om te kijken of het altijd goed gaat.
Het irritante van Unify is dat je altijd wel weer wat leuks ziet om je setup mee uit te breiden. Dat heb ik niet in mijn initiele netwerkplan meegenomen
/edit: Verbruik zit overigens op de 6,5-8,5W per poort. Wist niet dat je daar nog mee kunt schuiven.
[ Voor 4% gewijzigd door twi op 11-08-2024 16:52 ]
Klopt. Daarom als het werkt niet meer naar omkijken en het spul gewoon zijn werk laten doen.twi schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:48:
Het irritante van Unify is dat je altijd wel weer wat leuks ziet om je setup mee uit te breiden. Dat heb ik niet in mijn initiele netwerkplan meegenomen
Je kan apparatuur tussen PoE en PoE+ poorten omwisselen, dat is de enige invloed die je hebt. Als je dat tenminste bedoelt met schuiven.twi schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:48:
/edit: Verbruik zit overigens op de 6,5-8,5W per poort. Wist niet dat je daar nog mee kunt schuiven.
Ga deze week maar eens bestellen.Skynett schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:34:
Mbt camera's en deurbellen kan ik niet zo veel zeggen, want die heb ik niet.
Je vraagt er niet naar, maar om één of andere reden vinden mensen bekabeling in een huis 'lastig', ziet men vaak drempels waarom het niet kan. Mijn algemene advies is altijd trek zoveel mogelijk kabels, en sluit zoveel mogelijk bedraad aan. En wees daar ook gewoon praktisch en creatief in. Dus schroom niet om op een etage een extra switchje bij te plaatsen, en vanaf daar de etage verder van ethernet te voorzien. Veel meer heb ik denk ik niet te zeggen.
Succes er mee in ieder geval.
De UDM SE is nog steeds een goede koop toch? Zie dat hij al wel een tijdje bestaat. Zou ik iets anders moeten willen?
Hallo allemaal,
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht en zou graag advies willen waar ik het beste de wireless AP van Ubiquiti kan plaatsen? Welke plek etc.
Ik zat zelf in de hal te denken. Wat vinden jullie? Bedankt voor het meedenken / advies!
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht en zou graag advies willen waar ik het beste de wireless AP van Ubiquiti kan plaatsen? Welke plek etc.
Ik zat zelf in de hal te denken. Wat vinden jullie? Bedankt voor het meedenken / advies!

https://design.ui.com/wizardTweaker95 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:36:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Allen,
Ik ben er bijna uit hoe ik de Wifi in mijn nieuwbouwhuis ga verzorgen m.b.t. ubiquity access points. Ik zit alleen nog te kijken naar de tuin. De tuin is +/- 15m diep en ook +/- 15m breed. Ik heb aan de achterkant van het huis 1 UTP aansluiting waar ik een outdoor access point kan ophangen. Red ik dit met 1 ubiquity outdoor access point? En zo ja welke? Of zal ik toch nog richting de achterkant van de tuin een UTP kabel moeten trekken voor een tweede access point?
In de tuin staan verder geen schuren oid, alleen wat planten/bomen hier en daar, maar het is vooral vrij veel gras, echter heb ik aan de achterkant ook een terras waar ik wel wil dat de wifi voor dagdagelijks gebruik (wat internetten, videobellen, streamen, ...) het gewoon goed doet.
Groeten
MT10
Ik ben er bijna uit hoe ik de Wifi in mijn nieuwbouwhuis ga verzorgen m.b.t. ubiquity access points. Ik zit alleen nog te kijken naar de tuin. De tuin is +/- 15m diep en ook +/- 15m breed. Ik heb aan de achterkant van het huis 1 UTP aansluiting waar ik een outdoor access point kan ophangen. Red ik dit met 1 ubiquity outdoor access point? En zo ja welke? Of zal ik toch nog richting de achterkant van de tuin een UTP kabel moeten trekken voor een tweede access point?
In de tuin staan verder geen schuren oid, alleen wat planten/bomen hier en daar, maar het is vooral vrij veel gras, echter heb ik aan de achterkant ook een terras waar ik wel wil dat de wifi voor dagdagelijks gebruik (wat internetten, videobellen, streamen, ...) het gewoon goed doet.
Groeten
MT10
Binnen is er veel meer demping aanwezig in de vorm van muren. Buiten, in het vrije veld, haal je meer bereik omdat er nauwelijks demping is. Ander punt is interferentie van andere AP's (buren), hoeveel andere AP's ga je daar buiten aantreffen, hebben al je buren naast jou ook precies daar allemaal een terras en zit dat allemaal ook tegelijk vol met mensen? Dat kan nog wat uitmaken. Ik zou zeggen, test het eens uit, en als het niet bevalt kan je altijd nog een extra UTP kabeltje in de grond leggen.
maar tenzij je 1 Gbit/sec nodig hebt op je terras, dan verwacht ik dat het wel zal gaan. Een gemiddeld streampje zit op 5Mbit, dus daar zit nog wel wat tussen.
maar tenzij je 1 Gbit/sec nodig hebt op je terras, dan verwacht ik dat het wel zal gaan. Een gemiddeld streampje zit op 5Mbit, dus daar zit nog wel wat tussen.
in mijn hele buurt heb ik wifi, nog ver buiten mijn achtertuin dus. Mijn ervaring is: zeer belangrijk: 'line-of-sight'. Ik woon in een hoek huis, en heb een AP op de achtergevel, maar de zijkant heb ik dus nauwelijks wifi.
Je AP moet dus op een plek zitten waar elk device hem moet kunnen 'zien'.
Ik gebruik dus zo'n outdoor AP, gemonteerd op de achtergevel. Maar ik ken ook mensen die een UAP gebruiken die geschikt is voor buiten, maar deze dan onder een dakgoot hebben hangen.
Je AP moet dus op een plek zitten waar elk device hem moet kunnen 'zien'.
Ik gebruik dus zo'n outdoor AP, gemonteerd op de achtergevel. Maar ik ken ook mensen die een UAP gebruiken die geschikt is voor buiten, maar deze dan onder een dakgoot hebben hangen.
[ Voor 24% gewijzigd door Kurios op 20-08-2024 13:03 ]
Dank voor de reacties, het gaat vooral om de achterkant van het huis. Ik heb ook een hoekhuis maar dat aan de zijkant de wifi matig is maakt niet uit aangezien de terrassen toch aan de achterkant zitten. De buren hebben bijna ook allemaal wel een AP buiten, dus interferentie zou dan inderdaad een probleem kunnen worden. Ik heb een AP voor buiten besteld en dan ga ik dit weekend gewoon maar eens testen om te kijken of ik die extra UTP kabel naar achteren wel of niet nodig heb.
Wellicht kunnen jullie meedenken voor mijn nieuwe home office. Ik zoek een of twee switches die mijn kantoor na renovatie kan aansluiten op mijn centrale netwerk. Wat details:
Dank voor het lezen van het lange verhaal en alvast bedankt voor enig hulp hier in.
- In de kelderkast hangt een UDM Pro. Nu nog op gigabit fiber maar ik wil wellicht later naar multi-gigabit fiber. Daarnaast hangt een US 8 60W switch voor 4 PoE devices (3x AP en deurbel). Ook hangt hier een CAT7 patchpanel om alles aan te sluiten.
- Op zolder staat een 10G zelfbouw NAS. Op dit moment aangesloten op patchpaneel beneden met CAT6A. 2e kabel is CAT5e voor IPMI beheer. Beiden zijn nu 1G aangesloten op UDM Pro.
- Naar het kantoor lopen 2x CAT6A kabels. Eentje zit direct in kelder-switch voor AP en de andere loopt naar een dom Netgear 1G switchtje. Dit switchje kan geen VLANs aan, wat vrij vervelend is omdat downstream van deze switch hangt nog een "web managed" switchtje met IOT devices, die eigenlijk geisoleerd moeten zijn. Kantoor switch is dus een zwakke schakel qua VLANs en qua snelheid.
- Vroeger had ik directe kabel tussen mijn NAS en mijn PC om directe 10G verbinding te hebben. Dit is irritant want niet ieder stukje software doet multi-nic even goed en ze hadden verschillende IP spaces, irritant.
- Ik wil graag mijn eigen PC met 10G aansluiten op het netwerk. Geen dual nic meer, een 10G NIC met één IP space met de rest van het netwerk.
- De server aansluiten op 10G. Mijn plan is om deze in de kelderkast niet op een 1G switch meer aan te sluiten maar op het patch paneel naar het kantoor door te lussen en hier een 10G switch voor te hebben.
- Kantoor wil ik graag klaarmaken voor multi-gigabit internet, wanneer ik deze later afneem.
- Diverse kantoorspullen aansluiten zoals printer, 3d printer en test computers.
- Downlink naar IOT devices aansluiten met mogelijkheid tot VLANs.
- Tevens wil ik 5x nieuwe IP camera kopen en deze via PoE voeden. Ik zoek dus een mega switch die veel poorten heeft, wat diverse 10G poorten en wat PoE .. of .. twee switches, eentje voor het groffe 10G werk en een wat goedkopere PoE switch, vastgezet op een VLAN, om de camera's aan te sturen. Hier komt dan ook een NVR/zelfbouw DVR. De camera's zijn ongeveer 12W ieder dus een budget van 60W moet het dekken.
- Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE (€425). Heeft een 180W PoE budget, 12x PoE+ (802.3at), 4x PoE++ (802.3bt). Echter deze switch heeft maar 4x 2.5G en de rest is 1G. Ik heb eigenlijk minimaal 3x 10G nodig. Tevens zijn SFP modules op 10G erg prijzig waardoor er nog een dikke 100/150 euro bij komt. Wel unifi managed en VLAN aware natuurlijk.
- Ubiquiti UniFi Switch Flex XG (€300) + Ubiquiti UniFi Ultra 60W (€150). De Flex geeft 4x 10G en 1x 1G en de Ultra geeft 8x 1G met 7x PoE. Maar dit is te krap voor deze setup. De uplink, server en computer nemen al veel van de flex in en de Ultra zit al aardig vol door uplink en de cameras. Dit geeft niet genoeg ruimte voor alle kantoor apparaten en downlink IoT apparaten.
- ZyXEL XGS1250-12 (€200) and Netgear GS308EP (€90). Dit is natuurlijk geen unifi maar wel web-managed (beiden). 3x 10G RJ45, 1x SFP+ 10G en nog 8x 1G. De netgear geeft 8x PoE met een budget van 62W.
Dank voor het lezen van het lange verhaal en alvast bedankt voor enig hulp hier in.
Vroeg ik mij ook af.. momenteel een USG en een UCK-G2. De USG begint toch wel oud te worden en ik zou hem graag vervangen. De UDM SE is een logische optie (heb ook protect nodig), almost deze ook al weer >2jaar uit. De UCK gaat in de kast als backup (of op marktplaatsiasix schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:12:
[...]
Ga deze week maar eens bestellen.
De UDM SE is nog steeds een goede koop toch? Zie dat hij al wel een tijdje bestaat. Zou ik iets anders moeten willen?
Goedemiddag,
Ik wil een Ubiquiti UniFi G4 Doorbell Professional PoE Kit - Wit gaan bestellen.
De UTP kabel komt niet uit de muur zoals in de beschrijvingen van deze doorbell maar over de muur uit een opbouw gootje.
Wat zijn jullie installatie ervaringen hiermee?
Heb ik deze:
G4 Doorbell Pro PoE Gang Box Mount
https://eu.store.ui.com/e...doorbell-pro-poe-gang-box
op deze erbij nodig?
Reader Pro Junction Box
https://eu.store.ui.com/e...iant=uacc-reader-pro-jb-b
Bedankt!
Ik wil een Ubiquiti UniFi G4 Doorbell Professional PoE Kit - Wit gaan bestellen.
De UTP kabel komt niet uit de muur zoals in de beschrijvingen van deze doorbell maar over de muur uit een opbouw gootje.
Wat zijn jullie installatie ervaringen hiermee?
Heb ik deze:
G4 Doorbell Pro PoE Gang Box Mount
https://eu.store.ui.com/e...doorbell-pro-poe-gang-box
op deze erbij nodig?
Reader Pro Junction Box
https://eu.store.ui.com/e...iant=uacc-reader-pro-jb-b
Bedankt!
Ik moet binnen kort waarschijnlijk bij een tiener camping met 25 tal plaatsen een wifi oplossing gaan vervangen.
Men heeft daar tegenwoordig Starlink als Internetverbinding (ipv straalverbindingen) icm Fritz Box mess oplossing. Maar er zijn steeds meer wifi problemen, sinds Starlink. Nu is de hoofd Fritz Box ook wel een 4400, welke behoorlijk oud is. Maar dit is verre van een goede en stabiele oplossing.
Primair zal het wifi worden, maar Protect kan gemakkelijk zijn, ivm een paar strategische camera's te plaatsten.
Nu kan ik een Dream Machine Pro Max, Dream machine SE nemen, welke zeker voldoende capaciteit zou hebben voor deze setup.
Ik kom denk ik aan 15-20 Unifi devices, en waarschijnlijk op 100-150 clients op de camping.
Dit zou ook passen op de Cloud Gateway Max. Maar ik heb mijn twijfels of deze krachtig genoeg is.
Juist omdat ze nu vage issues hebben.
Zal de Cloud Gateway Max volgende performance kunnen geven?
Men heeft daar tegenwoordig Starlink als Internetverbinding (ipv straalverbindingen) icm Fritz Box mess oplossing. Maar er zijn steeds meer wifi problemen, sinds Starlink. Nu is de hoofd Fritz Box ook wel een 4400, welke behoorlijk oud is. Maar dit is verre van een goede en stabiele oplossing.
Primair zal het wifi worden, maar Protect kan gemakkelijk zijn, ivm een paar strategische camera's te plaatsten.
Nu kan ik een Dream Machine Pro Max, Dream machine SE nemen, welke zeker voldoende capaciteit zou hebben voor deze setup.
Ik kom denk ik aan 15-20 Unifi devices, en waarschijnlijk op 100-150 clients op de camping.
Dit zou ook passen op de Cloud Gateway Max. Maar ik heb mijn twijfels of deze krachtig genoeg is.
Juist omdat ze nu vage issues hebben.
Zal de Cloud Gateway Max volgende performance kunnen geven?
15-20 Unifi devices (waarvan 1 router en de rest APs?) op in totaal 25 plaatsen waar men een tentje neerzet klinkt extreem veel. Dat is bijna elke plek z'n eigen AP. Of hebben de plaatsen echt een gigantisch oppervlak?Rolfie schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:40:
Ik moet binnen kort waarschijnlijk bij een tiener camping met 25 tal plaatsen
(...)
Hebben ze trouwens een Starlink abonnement voor bedrijven? Mochten ze de consumentenversie proberen te gebruiken: hierbij zit je vast aan het gebruiken van de meegeleverde Starlinkrouter. Ik kan me voorstellen dat die meegeleverde router eerder een bottleneck is als 100 tieners zitten te Tiktokken dan dat je Unifi-spul het niet zou aankunnen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb een paar switches nodig, waarvan ik nog niet exact weet hoeveel. Nadeel is dat ik niet overal kabels naartoe kan trekken, dus ik hier wat afhankelijkheden.Gizz schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:17:
[...]
15-20 Unifi devices (waarvan 1 router en de rest APs?) op in totaal 25 plaatsen waar men een tentje neerzet klinkt extreem veel. Dat is bijna elke plek z'n eigen AP. Of hebben de plaatsen echt een gigantisch oppervlak?
Staan op 2 plekken ook computers, dus moet ik ook iets met switches doen.
Er is ook een appartement en een woonhuis, waar ik nu nog niet exact weet wat ik aan spullen nodig ga hebben.
Camping heeft ook een hoogte verschil en zwembad.
Er zijn dus wat afhankelijkheden die ik nu nog niet precies weet. Het zou misschien met 1-2 accesspoints minder kunnen, maar ik kan helaas niet alles optimaal plaatsen.
Ze hebben nu Startlink voor consumenten. Volgens mij mag je de router daarvan wel in bride mode zetten toch? Dat ik wat ik er van kon vinden, en volgens mij heeft hij dat ook gedaan. Ik heb inderdaad wat vragen hoe hij het nu exact heeft aangesloten op zijn Fritz Netwerk.Hebben ze trouwens een Starlink abonnement voor bedrijven? Mochten ze de consumentenversie proberen te gebruiken: hierbij zit je vast aan het gebruiken van de meegeleverde Starlinkrouter. Ik kan me voorstellen dat die meegeleverde router eerder een bottleneck is als 100 tieners zitten te Tiktokken dan dat je Unifi-spul het niet zou aankunnen.
Of ik rij er binnenkort zelf naar toe, of ik kijk met een Teamviewer sessie eens een keer mee.
Mijn gevoel zegt dat eerder zijn Fritzboxen het probleem is. De master die volgens mij de router/dns is, is een Fritz 4040 en wat ik er van begreep, is dat die het CGNAT IP adres krijgt. Dat is een betrekkelijke oud type FritzBox, maar volgens mij had hij ook al problemen zonder al die tieners er op icm de huidige setup.
Maar ik moet eerst daar eens goed gaan kijken, wat hebben ze nu precies.
Mijn gedachte zou zijn om een Unifi als router te gaan doen, (heel misschien OPNSense) en alle spul te vervangen met idd wat QOS er bij, als dit noodzakelijk is. Zodat 1 gebruiker niet alles dicht kan trekken.
[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 08-09-2024 14:38 ]
Graag zou ik een check willen van het volgende
Ik zoek een ....?
Een vervanging van de CloudKey+ en daarbij ook gelijk de USG 3P
Wat is je budget?
-
Heb je bepaalde voorkeuren?
Ik twijfel tussen twee producten, namelijk de Dream Machine SE en de nieuwe Cloud Gateway Max
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik heb een 4 tal camera's binnen het unifi systeem en een ouder model switch US 16 PoE 150W welke ik via DAC zou willen aansluiten. Op deze switch zijn de poorten zo goed als vol en daarom kwam ik uit bij bovenstaande machines zodat ik gelijk een klein aantal extra poorten heb. Internet komt binnen via glasvezel converter naar UTP (1gbit)
Wat heb je zelf al bedacht?
Kijkend naar beide machines gaat mijn voorkeur naar de Dream Machine SE, hier zijn de kinderziektes ondertussen wel uit, is volgens mij iets robuuster en heeft ook actieve koeling (versus de cloud gateway Max waarbij nu al signalen zijn dat deze toch wat warmer wordt dan de SE). In de SE kan dan gelijk een 2TB schijf (heb nu 1TB). DAC kabel aansluiten zou moeten werken ondanks dat dit SFP naar SFP+ is, gelimiteerd op 1G.
Wat wil / verwacht je van ons?
Feedback of ik dingen over het hoofd ziet die mogelijk niet compatible zijn of redenen waarom toch de Gateway Max beter is voor mijn situatie.
Ik zoek een ....?
Een vervanging van de CloudKey+ en daarbij ook gelijk de USG 3P
Wat is je budget?
-
Ik twijfel tussen twee producten, namelijk de Dream Machine SE en de nieuwe Cloud Gateway Max
Ik heb een 4 tal camera's binnen het unifi systeem en een ouder model switch US 16 PoE 150W welke ik via DAC zou willen aansluiten. Op deze switch zijn de poorten zo goed als vol en daarom kwam ik uit bij bovenstaande machines zodat ik gelijk een klein aantal extra poorten heb. Internet komt binnen via glasvezel converter naar UTP (1gbit)
Kijkend naar beide machines gaat mijn voorkeur naar de Dream Machine SE, hier zijn de kinderziektes ondertussen wel uit, is volgens mij iets robuuster en heeft ook actieve koeling (versus de cloud gateway Max waarbij nu al signalen zijn dat deze toch wat warmer wordt dan de SE). In de SE kan dan gelijk een 2TB schijf (heb nu 1TB). DAC kabel aansluiten zou moeten werken ondanks dat dit SFP naar SFP+ is, gelimiteerd op 1G.
Feedback of ik dingen over het hoofd ziet die mogelijk niet compatible zijn of redenen waarom toch de Gateway Max beter is voor mijn situatie.
Nee hoor die kan gewoon (althans die ik heb) In passtrough bridge modus om je eigen router te gebruikenGizz schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:17:
[...]
15-20 Unifi devices (waarvan 1 router en de rest APs?) op in totaal 25 plaatsen waar men een tentje neerzet klinkt extreem veel. Dat is bijna elke plek z'n eigen AP. Of hebben de plaatsen echt een gigantisch oppervlak?
Hebben ze trouwens een Starlink abonnement voor bedrijven? Mochten ze de consumentenversie proberen te gebruiken: hierbij zit je vast aan het gebruiken van de meegeleverde Starlinkrouter. Ik kan me voorstellen dat die meegeleverde router eerder een bottleneck is als 100 tieners zitten te Tiktokken dan dat je Unifi-spul het niet zou aankunnen.
Lesdictische is mijn hash#
Ik moet voor mijn bedrijfje een nieuw netwerk opzetten. We hebben een stuk of 7 UAP-AC-PROs, een klein aantal PoE netwerkcameras en een heleboel bedrade en Wifi equipment. Ik wil vooral een simpele setup die met weinig moeite te managen is.
Dit is nu mijn verlanglijstje: wenslijst: Netwerk 1
Ik heb voor TP-link switches gekozen ipv Ubiquiti om flink kosten te besparen.
Wat vinden jullie van deze setup? Een goed idee? Wat valt er te verbeteren met een grotere investering?
Wat vinden jullie van deze setup? Een goed idee? Wat valt er te verbeteren met een grotere investering?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Met weinig moeite managen? Doe dan ook unifi switches. Dit is verkeerde zuinigheid.-DarkShadow- schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:02:
Ik moet voor mijn bedrijfje een nieuw netwerk opzetten. We hebben een stuk of 7 UAP-AC-PROs, een klein aantal PoE netwerkcameras en een heleboel bedrade en Wifi equipment. Ik wil vooral een simpele setup die met weinig moeite te managen is.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Eens met @Tylen. Als je 7 APs hebt en zoveel switches gaat plaatsen heb je het ook over een dusdanig aantal client apparaten dat de UniFi controller ook echt iets toe kan voegen. Als in: eenvoudig kunnen inzien welk apparaat is aangesloten op welke switch, welke VLANs zijn toegepast op de poorten, etc etc.-DarkShadow- schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:02:
Dan wordt het dit: wenslijst: Netwerk 2
- Cloud Gateway Ultra : Omdat ik niet zie wat het voordeel is van de Dream machine voor mijn toepassing.
- Ubiquiti Unifi Switch Gen 2 48-poorts, 195W PoE : Voldoende poorten en een redelijk PoE budget.
Bedankt voor de input @Tylen & @RobertMe
- Cloud Gateway Ultra : Omdat ik niet zie wat het voordeel is van de Dream machine voor mijn toepassing.
- Ubiquiti Unifi Switch Gen 2 48-poorts, 195W PoE : Voldoende poorten en een redelijk PoE budget.
Bedankt voor de input @Tylen & @RobertMe
[ Voor 6% gewijzigd door -DarkShadow- op 10-09-2024 15:53 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Hallo,
Voor een nieuwe installatie overweeg ik een setup van Ubiquiti of TP-link
Casus:
Nieuwe installatie, internet nu via KPN glasvezel.
Minimaal nodig in de meterkast is een 24 poorts switch en een goede router.
Over het modem van KPN heb ik qua instellingen mindere verhalen gehoord.
Op de verdieping heb ik in de bergkast nog eens een 16 poorts Switch nodig, en ik wil op beide verdiepingen een Accespoint hangen.
ik heb nu bij elkaar gezocht:
Ik heb een 24 poorts met en zonder PoE voor de meterkast geselecteerd.
Ik twijfel of de PoE functie een meerwaarde heeft, waarschijnlijk hangt alleen het accespoint hieraan. Als alternatief voor een PoE switch kan ik ook een aparte injector er tussen hangen.
Op dit moment zie ik geen aanvullende apparaten welke PoE nodig hebben, en het is ene fors prijsverschil voor de thuissetup.
Op de verdieping is dat eigenlijk hetzelfde, maar is dit ook de goedkoopste 16 poorts
.
Wat zouden jullie doen?
Voor een nieuwe installatie overweeg ik een setup van Ubiquiti of TP-link
Casus:
Nieuwe installatie, internet nu via KPN glasvezel.
Minimaal nodig in de meterkast is een 24 poorts switch en een goede router.
Over het modem van KPN heb ik qua instellingen mindere verhalen gehoord.
Op de verdieping heb ik in de bergkast nog eens een 16 poorts Switch nodig, en ik wil op beide verdiepingen een Accespoint hangen.
ik heb nu bij elkaar gezocht:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti Unifi Switch Gen 2 (24-poorts) | € 220,99 | € 220,99 |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) | € 379,95 | € 379,95 |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE | € 206,60 | € 206,60 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Pro | € 183,02 | € 183,02 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Ultra | € 117,01 | € 117,01 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.107,57 |
Ik heb een 24 poorts met en zonder PoE voor de meterkast geselecteerd.
Ik twijfel of de PoE functie een meerwaarde heeft, waarschijnlijk hangt alleen het accespoint hieraan. Als alternatief voor een PoE switch kan ik ook een aparte injector er tussen hangen.
Op dit moment zie ik geen aanvullende apparaten welke PoE nodig hebben, en het is ene fors prijsverschil voor de thuissetup.
Op de verdieping is dat eigenlijk hetzelfde, maar is dit ook de goedkoopste 16 poorts
Wat zouden jullie doen?
Heb je echt nu 24 poorten op de BG nodig? Kan natuurlijk, maar dat zijn er wel heul veul, als je ergens anders in huis ook al een 16 poorts nodig hebt.
Ga je echt op alle 24 patches die je in huis hebt gemaakt op de BG ook iets aansluiten? Als dat niet zo is, pak dan lekker die 16 poorts Lite.
Ga je echt op alle 24 patches die je in huis hebt gemaakt op de BG ook iets aansluiten? Als dat niet zo is, pak dan lekker die 16 poorts Lite.
@Rob-T6 als je nu vanaf 0 begint, wil je dan nog investeren in een netwerk dat 1Gb/s is? Zeker als je internet via glasvezel thuis hebt. Het is een persoonlijke afweging natuurlijk, maar zelf ben ik bewust voor 2.5Gbe gegaan.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Valide punt, maar de Pro Max Poe switches zijn behoorlijk aan de prijs, zeker de 24 poorts versie.Gizz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:21:
@Rob-T6 als je nu vanaf 0 begint, wil je dan nog investeren in een netwerk dat 1Gb/s is? Zeker als je internet via glasvezel thuis hebt.
@Skynett
Ik ga ze niet allemaal gebruiken, maar kom wel ver
2x woonkamer (TV / media)
4x werkkamer
1x warmtepomp
1x wtw
1x omvormer
2x speelkamer
1x garage
1x veranda
1x achterin tuin
1x laadpaal
1x acces point
2x slaapkamer
Dus een 18 poorten.
Een paar voorlopig niet kan maar dan heb ik geen reserve, en moet ik later weer extra uitgeven vandaar naar 24.
@Gizz
Een 24 poorts 2,5 is al weer snel het dubbele, en heeft dan ook geen PoE
Ubiquiti Pro Max 24 voor 440, en de PoE versie 780.
dat is wel heel gortig voor een thuisnetwerk.
Welke heb jij?
vandaar dat ik ook zijdelinks kijk naar een TP-Link setup
Ik ga ze niet allemaal gebruiken, maar kom wel ver
2x woonkamer (TV / media)
4x werkkamer
1x warmtepomp
1x wtw
1x omvormer
2x speelkamer
1x garage
1x veranda
1x achterin tuin
1x laadpaal
1x acces point
2x slaapkamer
Dus een 18 poorten.
Een paar voorlopig niet kan maar dan heb ik geen reserve, en moet ik later weer extra uitgeven vandaar naar 24.
@Gizz
Welke heb jij?
Usw flex mini? Heb je niet zo veel kabels naar de muur lopen.
Je vroeg het niet aan mij, maar ik heb de Pro Max 16 PoE en op andere plekken in huis kleine poE powered switches, zoals de USW flex mini en de USW ultra. En een 10gbit glasverbinding naar de werkkamer naar een mikrotik 10Gbit switch.Rob-T6 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:06:
@Gizz
Welke heb jij?
[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 13-09-2024 23:03 ]
😅 ik heb alle kabels al in de muur zitten, juist naar de meterkast en berging op de verdieping.
Misschien toch inderdaad de switch in de meterkast opdelen.
Wat hebben jullie allemaal met PoE gevoed eigenlijk?
Misschien toch inderdaad de switch in de meterkast opdelen.
PoE switchesRob-T6 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:24:

En AP's.
Helemaal eens, dat 2.5Gbe switch-spul van Ubiquiti is erg prijzig. Daarom ben ik voor mijn switch voor een Zyxel gegaan.Rob-T6 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:06:
@Skynett
@Gizz
Welke heb jij?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Die moet je wel kwijt kunnen. Zijn zowat net zo diep als ze breed zijn.
Mooi daar laten staan, dan....Tylen schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:00:
Er staar een 48poorts poe op troostwijk.
https://www.troostwijkauc...ts-switch-A1-24553-248156
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke 'verkoopprijs' (lees: bieding) welke er aan het einde van de veiling op komt. Met nog 4 dagen te gaan is het ding me, dankzij die 'Auto Bod' biedingen, nú met €561,- incl. eigenlijk al te duur gezien er over het uiteindelijke bod ook nog veilingkosten en dergelijke heen gaan komen én er vaak op het laatste moment nog biedingen komen waarbij je vaak ziet dat je voor een paar knaken minder ook gewoon een gloedje nieuwe mét garantie bij Ubiquiti kunt bestellen
Sowieso raar dat het volgens de beschrijving een particuliere (marge) verkoop betreft waar nogmaals 21% BTW over afgedragen dient te gaan worden

https://eu.store.ui.com/e...g/products/usw-pro-48-poe
[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 14-09-2024 15:50 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik zoek een ....?
Volledige oplossing obv Unifi voor goed huisnetwerk, bedraad en draadloos netwerk, voorbereid op toekomst ( > 1 Gbps intern )
Wat is je budget?
Geen specifiek budget.
Voor de WAF moeten de APs zo onzichtbaar mogelijk zijn. Dekking in huis op 5 Ghz moet overal goed zijn. Voor de tuin evt een buiten AP.
Aantal apparaten buiten de APs die POE nodig hebben (voorbeeld specificatie: IEEE 802.af-2003 Power over Ethernet (PoE) 15.4 W (minimum of 44 V DC) )
Wil je een specifiek type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Vanwege het 'onzichtbaarheid' kijk ik naar de in-wall modules. In-wall 7 vanwege het feit dat je die nog verder in de muur kan weg werken, maar evt In-wall 6 omdat je daar extra netwerk poorten in de ruimte krijgt.
Voor switch en gateway nog geen goede idee-en. Heb nu Gbit glasvezel, maar wellicht in toekomst naar 2 Gb . Evt automatische backup naar bv Starlink.
Huis omgeving met intensief gebruik van data intern vanuit een NAS. Sonos-achtig systeem die ik bedraad wil aansluiten.
Begane grond: 2 tot 3 in-wall APs
Buiten: 1 buiten AP (indien nodig)
1e verdieping: in elke slaapkamer 1 in-wall AP
Zolder (thuiskantoor): 1 AP - geen voorkeur
Totaal zit je dan aan 8 APs
Tips over in-wall wel/niet: de in-wall 6 heeft extra aansluitpunten, wat het aantal vaste aansluitpunten 'in de muur' zou kunnen beperken. Aan de andere kant: dan kan je niet snel over de 1 Gbps per aansluiting komen, dus de vraag is hoe toekomstvast dit is. Maar zou wel veel budget schelen. Aan de andere kant; er is nu 1 kans om het goed te doen (huis wordt volledig gestript)
Welke switch (hangt een beetje tussen 24/48 poorten) . ( zit rond de 40 aansluitingen, maar 21-22 actief op dit moment inclusief uplink naar router.)
Gateway ( Dream of de nieuwe cloud gateway max )
Er komt een technische ruimte waar een patchkast kan hangen en patchpanels.
Volledige oplossing obv Unifi voor goed huisnetwerk, bedraad en draadloos netwerk, voorbereid op toekomst ( > 1 Gbps intern )
Wat is je budget?
Geen specifiek budget.
Voor de WAF moeten de APs zo onzichtbaar mogelijk zijn. Dekking in huis op 5 Ghz moet overal goed zijn. Voor de tuin evt een buiten AP.
Aantal apparaten buiten de APs die POE nodig hebben (voorbeeld specificatie: IEEE 802.af-2003 Power over Ethernet (PoE) 15.4 W (minimum of 44 V DC) )
Wil je een specifiek type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Vanwege het 'onzichtbaarheid' kijk ik naar de in-wall modules. In-wall 7 vanwege het feit dat je die nog verder in de muur kan weg werken, maar evt In-wall 6 omdat je daar extra netwerk poorten in de ruimte krijgt.
Voor switch en gateway nog geen goede idee-en. Heb nu Gbit glasvezel, maar wellicht in toekomst naar 2 Gb . Evt automatische backup naar bv Starlink.
Huis omgeving met intensief gebruik van data intern vanuit een NAS. Sonos-achtig systeem die ik bedraad wil aansluiten.
Begane grond: 2 tot 3 in-wall APs
Buiten: 1 buiten AP (indien nodig)
1e verdieping: in elke slaapkamer 1 in-wall AP
Zolder (thuiskantoor): 1 AP - geen voorkeur
Totaal zit je dan aan 8 APs
Tips over in-wall wel/niet: de in-wall 6 heeft extra aansluitpunten, wat het aantal vaste aansluitpunten 'in de muur' zou kunnen beperken. Aan de andere kant: dan kan je niet snel over de 1 Gbps per aansluiting komen, dus de vraag is hoe toekomstvast dit is. Maar zou wel veel budget schelen. Aan de andere kant; er is nu 1 kans om het goed te doen (huis wordt volledig gestript)
Welke switch (hangt een beetje tussen 24/48 poorten) . ( zit rond de 40 aansluitingen, maar 21-22 actief op dit moment inclusief uplink naar router.)
Gateway ( Dream of de nieuwe cloud gateway max )
Er komt een technische ruimte waar een patchkast kan hangen en patchpanels.
Hoe groot is je huis? Als je toch gaat strippen, zou ik de UTP aansluitingen gewoon bedraad doen zodat je niet aan een U6 In-Wall vast zit v.w.b. de keuze.
Begane grond is 60 m^2, slaapkamers zijn ieder tussen 12-18 m^2 .twi schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:50:
Hoe groot is je huis? Als je toch gaat strippen, zou ik de UTP aansluitingen gewoon bedraad doen zodat je niet aan een U6 In-Wall vast zit v.w.b. de keuze.
Risico van U6 is inderdaad dat de bedrade aansluiting niet toekomstvast is. Maar het zou bv wel kunnen helpen om bv in 1 hoek de U6 te hangen, en in andere hoek wel 2 UTP aansluitingen te maken. Dat scheelt wat kosten per aansluiting; die installateurs weten hun prijzen wel vandaag de dag.
Neem aan dat het om een betonnen huis gaat met normale binnenmuren. De omvang die je schetst is van een normaal huis, en dan zijn 8 ap's wel extreem veel. Daarmee creëer je ook weer problemen, namelijk veel RF achtegrondsingaal wat juist weer een negatief effect heeft op de doorvoersnelheid over wifi. (Zie een van de laatste filmpje van Linus, die gaat wel extreem, maar schetst wel goed wat het issue is met veel ap's vlak bij elkaar)
En waarom wil je AP's IN een muur plaatsen? Dan kan je er nooit meer bij. En 1 ding weten we zeker, de ontwikkelingen op het gebied van wifi gaan maar door, dus ooit wil je hem weer vervangen.
Ik zou één, hooguit twee AP's per etage doen. Daarmee wordt over het algemeen goede wifi dekking verkregen in huis.
Als het om een nieuwbouwwoning gaat, kan het vanwege de mega-isolatie nog zaak zijn ook buiten een AP te plaatsen om bereik in de tuin te hebben.
En waarom wil je AP's IN een muur plaatsen? Dan kan je er nooit meer bij. En 1 ding weten we zeker, de ontwikkelingen op het gebied van wifi gaan maar door, dus ooit wil je hem weer vervangen.
Ik zou één, hooguit twee AP's per etage doen. Daarmee wordt over het algemeen goede wifi dekking verkregen in huis.
Als het om een nieuwbouwwoning gaat, kan het vanwege de mega-isolatie nog zaak zijn ook buiten een AP te plaatsen om bereik in de tuin te hebben.
Eh, In-Wall is gewoon de productnaam van de Unifi AP's die strak op de muur op een doos worden gemonteerd. Het betreft hier geen AP's die in een muur worden gestopt, gipsplaat + mooie laag stuc eroverheenSkynett schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:36:
En waarom wil je AP's IN een muur plaatsen? Dan kan je er nooit meer bij.
Bakstenen huis, houten vloeren. Ik heb zitten ontwerpen met de design.ui.com tool en dan kom je op dit aantal ( toegegeven, 1 AP op de begane grond is voor de garage en daarmee hoop ik ook de tuin te kunnen aanstralen.Skynett schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:36:
Neem aan dat het om een betonnen huis gaat met normale binnenmuren. De omvang die je schetst is van een normaal huis, en dan zijn 8 ap's wel extreem veel. Daarmee creëer je ook weer problemen, namelijk veel RF achtegrondsingaal wat juist weer een negatief effect heeft op de doorvoersnelheid over wifi. (Zie een van de laatste filmpje van Linus, die gaat wel extreem, maar schetst wel goed wat het issue is met veel ap's vlak bij elkaar)
Gaat om de WAF ; die UFO's aan het plafond willen we zoveel mogelijk vermijden, zeker op de begane grond. Bij de In walls is er inderdaad wel het risico van toekomstbestendigheid.En waarom wil je AP's IN een muur plaatsen? Dan kan je er nooit meer bij.
Op de eerste verdieping zou een UFO aan het plafond nog niet zo'n ramp zijn als dat buiten de slaapkamers kan, maar als ik 1 AP op de overloop hang, dan is het bereik in de slaapkamers volgens die Ubiquiti-tool niet goed. 2 zou ik naar moeten kijken, maar dan hangen die ook erg dicht bij elkaar, dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het signaal.
steek die ufo's in het plafond als je een vals plafond hebt dat er gemakkelijk uit kan 
Anyway vraagje: wat denken jullie over de Acces ultra? https://eu.store.ui.com/e...ess-hub/products/ua-ultra zou dat ook met van die gewone goedkope rfid dongles werken?
Anyway vraagje: wat denken jullie over de Acces ultra? https://eu.store.ui.com/e...ess-hub/products/ua-ultra zou dat ook met van die gewone goedkope rfid dongles werken?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik twijfel enorm tussen de Cloud Gateway Max en de Gateway Max. Met name omdat ik een apart servertje heb waar ik de controller op kan draaien. Ik gebruik de NVR optie dus ook niet. Maar het is misschien wel handig om die opties te hebben voor in de toekomst. Is warmte bij de Cloud Gateway Max een bottleneck?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
[ Voor 14% gewijzigd door TumTum op 16-09-2024 19:18 ]
@TumTum zijn die dingen niet dezelfde prijs? Ik zie ze in de Ubiquiti-store beide voor €222,64. Dan lijkt het me een no-brainer om het product te nemen met meer functies.
Met een gelijke prijsstelling hebben ze de Gateway Max eigenlijk overbodig gemaakt. Waarom ze dat hebben gedaan, een paar maanden na de introductie van de Gateway Max? Geen idee..
Met een gelijke prijsstelling hebben ze de Gateway Max eigenlijk overbodig gemaakt. Waarom ze dat hebben gedaan, een paar maanden na de introductie van de Gateway Max? Geen idee..
Ja, dat viel me ook op. Wel uitverkocht momenteel en andere winkels vragen de hoofdprijs. De Gateway Max is 199 euro en de Cloud Gateway Max 235 incl. verzending.Gizz schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:24:
@TumTum zijn die dingen niet dezelfde prijs? Ik zie ze in de Ubiquiti-store beide voor €222,64. Dan lijkt het me een no-brainer om het product te nemen met meer functies.
Qua energieverbruik lijkt de niet cloud versie wel een stuk zuiniger. Onbekend of dit gelijk is als ik de nvme en controller optie niet gebruik.
[ Voor 10% gewijzigd door TumTum op 16-09-2024 19:28 ]
Koop er eerst eens 1 of 2 en kijk of je nog wat mist. Leg desnoods even wat losse utp kabels door het huis waar je ze aanhangt zodat ze een optimale locatie kan zoeken. Ik heb zelf 55m2 beneden en boven en dat is allemaal beton. 1 ap tactisch opgehangen en ik heb overal prima bereik in huis.aloft schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:06:
[...]
Bakstenen huis, houten vloeren. Ik heb zitten ontwerpen met de design.ui.com tool en dan kom je op dit aantal ( toegegeven, 1 AP op de begane grond is voor de garage en daarmee hoop ik ook de tuin te kunnen aanstralen.
[...]
Gaat om de WAF ; die UFO's aan het plafond willen we zoveel mogelijk vermijden, zeker op de begane grond. Bij de In walls is er inderdaad wel het risico van toekomstbestendigheid.
Op de eerste verdieping zou een UFO aan het plafond nog niet zo'n ramp zijn als dat buiten de slaapkamers kan, maar als ik 1 AP op de overloop hang, dan is het bereik in de slaapkamers volgens die Ubiquiti-tool niet goed. 2 zou ik naar moeten kijken, maar dan hangen die ook erg dicht bij elkaar, dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het signaal.
Media streamen heeft ook niet zoveel bandwidth nodig. Tenzij je echt dagelijks gigabytes aan data over loopt te pompen naar je nas via wifi merk je er ook niks van als het signaal in een uithoek net iets minder is.
Ik zoek een ....?
Voor een recent gebouwde woning opgetrokken met bakstenen ben ik op zoek naar een vervanging van mijn standaard router + 'versterker van de lokale provider. De woning is 11m op 7m met 2 verdiepingen en we merken nu dat er met de huidige toestellen (die beneden in de uithoeken staan) toch soms een gebrek is aan wifi boven (ook in de uithoeken vooral).
Na wat terug inlezen in APs en mesh netwerken, neem ik aan dat een opbouw met APs de logische keuze is voor onze woning en dat 2/3 APs voldoende zouden moeten zijn aangezien er op de meeste plaatsen die logisch lijken voor APs ook netwerk kabels voorzien zijn.
Ik heb centraal een recente 1GB switch (zonder POE), onze eisen zijn zeer standaard met de toestellen die we hebben: 2 x Pixel phone, 3 x Google chromecast (TV, Netflix, Disney+), 2 x laptop voor internet + werk. Het enige wat echt iets doet op het netwerk is wired en dat zijn 3 x 4K cameras die naar een NAS streamen. Zelf werk ik 3/4 dagen per week van thuis, laptop over WIFI, maar met een browser en wat RDP heb ik genoeg.
Een uitbreiding later met een AP in mijn tuinhuis zou super zijn, maar niet voor vandaag (daar is ook wired LAN + een POE switch voor de eerder genoemde cameras)
Wat is je budget?
300 tot 500euro ?
Eigenlijk moet het gewoon goed werken zodat ik een paar jaar op mijn gemak kan.
Ik heb echt geen flauw idee, range + prijs is wat telt, de throughput moet zeker niets speciaal zijn voor ons.
Zie eerste vraag.
Ik zou momenteel gokken op 2 x AP beneden + 1 x AP boven, alles van het type U6, wired met een POE injector die er (denk ik) standaard bij zit. Ik kan niet plafond mounten, dus weet niet of er een wall mounted versie van alles is ... ?
Lijkt de omgeving vs het idee van 3 APs logisch ?
Welke versies van UniFi zouden jullie aanraden met dit budget ?
Is mijn budget idee haalbaar ? (indien niet, dan word het opgetrokken, het moet gewoon werken
)
Voor een recent gebouwde woning opgetrokken met bakstenen ben ik op zoek naar een vervanging van mijn standaard router + 'versterker van de lokale provider. De woning is 11m op 7m met 2 verdiepingen en we merken nu dat er met de huidige toestellen (die beneden in de uithoeken staan) toch soms een gebrek is aan wifi boven (ook in de uithoeken vooral).
Na wat terug inlezen in APs en mesh netwerken, neem ik aan dat een opbouw met APs de logische keuze is voor onze woning en dat 2/3 APs voldoende zouden moeten zijn aangezien er op de meeste plaatsen die logisch lijken voor APs ook netwerk kabels voorzien zijn.
Ik heb centraal een recente 1GB switch (zonder POE), onze eisen zijn zeer standaard met de toestellen die we hebben: 2 x Pixel phone, 3 x Google chromecast (TV, Netflix, Disney+), 2 x laptop voor internet + werk. Het enige wat echt iets doet op het netwerk is wired en dat zijn 3 x 4K cameras die naar een NAS streamen. Zelf werk ik 3/4 dagen per week van thuis, laptop over WIFI, maar met een browser en wat RDP heb ik genoeg.
Een uitbreiding later met een AP in mijn tuinhuis zou super zijn, maar niet voor vandaag (daar is ook wired LAN + een POE switch voor de eerder genoemde cameras)
Wat is je budget?
300 tot 500euro ?
Eigenlijk moet het gewoon goed werken zodat ik een paar jaar op mijn gemak kan.
Ik heb echt geen flauw idee, range + prijs is wat telt, de throughput moet zeker niets speciaal zijn voor ons.
Zie eerste vraag.
Ik zou momenteel gokken op 2 x AP beneden + 1 x AP boven, alles van het type U6, wired met een POE injector die er (denk ik) standaard bij zit. Ik kan niet plafond mounten, dus weet niet of er een wall mounted versie van alles is ... ?
Lijkt de omgeving vs het idee van 3 APs logisch ?
Welke versies van UniFi zouden jullie aanraden met dit budget ?
Is mijn budget idee haalbaar ? (indien niet, dan word het opgetrokken, het moet gewoon werken
Je vloeren zijn gewoon beton, dus 1 AP per etage zou al een flinke verbetering zijn. Je zit hier in de Ubiquiti hoek, dus je antwoord gaat daarover.
Kenmerk van Unifi, hun 'lijn' van apparatuur voor thuis/kantoor toepassingen (zelfs enterprise beweren ze) is dat er gebruik gemaakt wordt van een dedicated controller. Mijn advies is om die dan ook te gebruiken. Ja, je kan hem op je laptop draaien, maar als je dat ding over 6 maanden weer eens aanslingert, en hij heeft een ander IP adres gekregen, dan werkt de controller niet meer. Veel vragen daarover op Tweakers, en zeer irritant als je weer een keertje wat wil aanpassen.
In jouw geval kan ik wel de Unifi express aanraden https://eu.store.ui.com/e...loud-gateways/products/ux
Dat is een controller, router en wifi 6 AP in één. Wel met een harde beperking, dat is dat je maximaal 4 andere unifi apparaten er mee kan beheren. Meer kan niet, en moet je het hele ding vervangen door een versie die er meer aan kan, en die zijn flink duurder.
Maar nogmaals, ik denk dat je hier zo maar 5 jaar of meer gelukkig mee kan zijn.
Voor het eerste AP heb je al geen PoE injector meer nodig. Blijven over de andere twee. Er zijn zeker zogenaamde in-wall modellen die je OP de muur kan monteren, c.q. op een inbouwdoos aangezien zich er ook een aansluiting (de toevoer) aan de achterkant bevindt. Grote plus van de in-wall modellen is dat ze ook een ingebouwde switch hebben met 2, 3 of 4 extra poorten. Hangt een beetje van het gekozen model af.
Van de 7 serie hebben ze nog niet alle in-wall modellen uitgebracht, maar de 6 serie is ook heel goed. Eigenschap van deze modellenis dat ze wel iets meer PoE power vragen aangezien er ook meer in zit.
Met 2 extra andere AP's kan je er nog steeds later eentje in de schuur bijplaatsen en dan nog is er ruimte om 1 Ubiquiti apparaat bij aan te sluiten. Ook zoiets als een Ubiquiti switch telt mee in het aantal apparaten.
Dus je sluit de express achter je router van je provider aan, zet daar even de WiFi van uit. 2 x nat gaat overigens probleemloos, daar merk je niks van.
En als bonus kan je nu jaarlijks van provider wisselen om zo het prijsvoordeel van overstappen binnen te hengelen zonder dat je thuisnetwerk het doorheeft. Alleen even kijken hoe je op je wan poort moet connecten, maar dat vindt je hier zo terug voor alle providers.
Hoop dat je hier wat mee kan.
Kenmerk van Unifi, hun 'lijn' van apparatuur voor thuis/kantoor toepassingen (zelfs enterprise beweren ze) is dat er gebruik gemaakt wordt van een dedicated controller. Mijn advies is om die dan ook te gebruiken. Ja, je kan hem op je laptop draaien, maar als je dat ding over 6 maanden weer eens aanslingert, en hij heeft een ander IP adres gekregen, dan werkt de controller niet meer. Veel vragen daarover op Tweakers, en zeer irritant als je weer een keertje wat wil aanpassen.
In jouw geval kan ik wel de Unifi express aanraden https://eu.store.ui.com/e...loud-gateways/products/ux
Dat is een controller, router en wifi 6 AP in één. Wel met een harde beperking, dat is dat je maximaal 4 andere unifi apparaten er mee kan beheren. Meer kan niet, en moet je het hele ding vervangen door een versie die er meer aan kan, en die zijn flink duurder.
Maar nogmaals, ik denk dat je hier zo maar 5 jaar of meer gelukkig mee kan zijn.
Voor het eerste AP heb je al geen PoE injector meer nodig. Blijven over de andere twee. Er zijn zeker zogenaamde in-wall modellen die je OP de muur kan monteren, c.q. op een inbouwdoos aangezien zich er ook een aansluiting (de toevoer) aan de achterkant bevindt. Grote plus van de in-wall modellen is dat ze ook een ingebouwde switch hebben met 2, 3 of 4 extra poorten. Hangt een beetje van het gekozen model af.
Van de 7 serie hebben ze nog niet alle in-wall modellen uitgebracht, maar de 6 serie is ook heel goed. Eigenschap van deze modellenis dat ze wel iets meer PoE power vragen aangezien er ook meer in zit.
Met 2 extra andere AP's kan je er nog steeds later eentje in de schuur bijplaatsen en dan nog is er ruimte om 1 Ubiquiti apparaat bij aan te sluiten. Ook zoiets als een Ubiquiti switch telt mee in het aantal apparaten.
Dus je sluit de express achter je router van je provider aan, zet daar even de WiFi van uit. 2 x nat gaat overigens probleemloos, daar merk je niks van.
En als bonus kan je nu jaarlijks van provider wisselen om zo het prijsvoordeel van overstappen binnen te hengelen zonder dat je thuisnetwerk het doorheeft. Alleen even kijken hoe je op je wan poort moet connecten, maar dat vindt je hier zo terug voor alle providers.
Heel erg bedankt voor deze feedback.Skynett schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:35:
Je vloeren zijn gewoon beton, dus 1 AP per etage zou al een flinke verbetering zijn. Je zit hier in de Ubiquiti hoek, dus je antwoord gaat daarover.
Het stuk van de UniFi Express was ik niet zomaar achter gekomen waarschijnlijk en lijkt idd een heel mooie oplossing voor wat wij nodig hebben momenteel. Als ik er kan komen met een Express en 1 AP bestel ik wss onmiddelijk iets bij voor de tuin.
Het enige waar ik nog wat op vastloop zijn de verschillen tussen de APs. De serie U6 lijkt mij goed genoeg voor wat nodig is bij ons, maar dan zijn er nog de PRO/LR/PLUS/LITE. 4 streams lijkt genoeg met ons aantal toestellen waarvan er nooit veel op hetzelfde moment actief zijn, maar LR is gewoon krachtig (of is dat echt niet nodig en bijvoorbeeld alleen voor buiten ?)
LR is voor buiten waar het singaal niet gedempt wordt door (binnnen)muren. Wifi is natuurlijk 2-weg, en in het AP kan je wel een enorme zender stoppen (overdreven gezegd) maar je telefoon heeft niet ineens ook een sterke zender om terug te praten. Dus om dat binnen toe te passen is maar beperkt zinvol. De andere Pro modellen zijn voor 400 clients tegelijk. Ik doe een voorzichtige inschatting als ik zeg dat je thuis een fractie minder apparaten per AP hebt aangesloten.
Ik had voorheen AC Lite's (dat was wifi 5) en presteerden uitstekend in mijn doorsnee betonnen woning.
Ander criterium is het gebruik van de 6Ghz frequentie, naast 5Ghz en 2,4Ghz die tot voorheen standaard waren. Wil je dat al in je AP hebben? (Heb je ook al clients die dat ondersteunen?)
Ander 'voordeel' van het gebruik van de instap-AP's is dat vervanging op termijn door iets nieuwers niet zo'n grote afschrijving met zich mee brengt.
Maar los van wek type/soort/klasse AP je aanschaft, is plaatsing in huis misschien wel de meest bepalende factor als het uiteindelijk om een goede en betrouwbare wifi verbinding gaat.
Pet etage: liefst zo centraal mogelijk dat je een zo groot mogelijke oppervlakte bestrijkt. En zo min mogelijk demping in de 'zichtlijn' tussen AP en device, zoals binnenmuren, minerale isolatie, tripple glas, tegelsop de muur (toilet/badkamer).
Idealiter stel je zelf proefondervindelijk vast wat de beste plaats is, en daarna plaats je het AP pas definitief.
Ik had voorheen AC Lite's (dat was wifi 5) en presteerden uitstekend in mijn doorsnee betonnen woning.
Ander criterium is het gebruik van de 6Ghz frequentie, naast 5Ghz en 2,4Ghz die tot voorheen standaard waren. Wil je dat al in je AP hebben? (Heb je ook al clients die dat ondersteunen?)
Ander 'voordeel' van het gebruik van de instap-AP's is dat vervanging op termijn door iets nieuwers niet zo'n grote afschrijving met zich mee brengt.
Maar los van wek type/soort/klasse AP je aanschaft, is plaatsing in huis misschien wel de meest bepalende factor als het uiteindelijk om een goede en betrouwbare wifi verbinding gaat.
Pet etage: liefst zo centraal mogelijk dat je een zo groot mogelijke oppervlakte bestrijkt. En zo min mogelijk demping in de 'zichtlijn' tussen AP en device, zoals binnenmuren, minerale isolatie, tripple glas, tegelsop de muur (toilet/badkamer).
Idealiter stel je zelf proefondervindelijk vast wat de beste plaats is, en daarna plaats je het AP pas definitief.
Ik heb wat hulp nodig omdat ik de verschillen niet helemaal snap.
Op dit moment heb ik een Unify netwerk met wat AP's. Allemaal leuk en aardig al een paar jaar.
Aangezien ik alleen wat AP's heb (en een 8 poort en een 4 poort btw) heb ik de controller al die tijd op mijn laptop geïnstalleerd gehouden.
Nu overweeg ik om binnenkort de deurbel en mogelijk de chime te nemen. Dan moet ik denk ik ook wat opslag hebben voor de camera en dan ook maar de controller aanpakken.
Is mijn eerste stap om de cloudkey Gen2 aan te schaffen en daar de controller heen te migreren om vervolgens de deurbel te installeren?
Of moet/kan ik af met de 'normale' cloudkey?
Op dit moment heb ik een Unify netwerk met wat AP's. Allemaal leuk en aardig al een paar jaar.
Aangezien ik alleen wat AP's heb (en een 8 poort en een 4 poort btw) heb ik de controller al die tijd op mijn laptop geïnstalleerd gehouden.
Nu overweeg ik om binnenkort de deurbel en mogelijk de chime te nemen. Dan moet ik denk ik ook wat opslag hebben voor de camera en dan ook maar de controller aanpakken.
Is mijn eerste stap om de cloudkey Gen2 aan te schaffen en daar de controller heen te migreren om vervolgens de deurbel te installeren?
De oude cloudkey moet je vergeten.godlike02 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:42:
Ik heb wat hulp nodig omdat ik de verschillen niet helemaal snap.
De cloudkey gen2 is een goede optie om over het gemak van de lokale controller te kunnen beschikken en de beelden van de deurbel daar op te slaan.
Er zijn ook nog wat alternatieven in de zin van controller, beeldopslag en router. Dat geeft je de mogelijkheid om over een echt eigen thuisnetwerk te kunnen beschikken wat het vervolgens mogelijk maakt om net zo vaak van provider te wisselen als jij wil zonder dat je thuisnetwerk weer op de schop moet vanwege het wisselen van de providerrouter. Dubbel nat merk je niks van.
Je kan dan denken aan de Dream Router of de Cloud Gateway Max, waarbij de laatste wel de sterk de voorkeur geniet ivm performance. De eerste krijgt een 1Gbit Wan verbinding niet eens vol. De laatste is al klaar voor 2,5Gbit ethernet en kan 1,5Gbit wan performance aan met IDS/IPS (voor als je providerrouter gehackt wordt...)
Die Max is een vrije recent model, en die zijn niet altijd in voorraad. De 512GB is nu beschikbaar. Niet gecheckt, maar de nvme lijkt me te vervangen als die nu al niet groot genoeg is voor een deurbel.
[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 24-09-2024 12:39 ]
Dank die ga ik eens bekijken. Die die ook PoE doet dan kan ik de Ubiquiti UniFi Switch de deur uit doen?Skynett schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:34:
[...]
De oude cloudkey moet je vergeten.
De cloudkey gen2 is een goede optie om over het gemak van de lokale controller te kunnen beschikken en de beelden van de deurbel daar op te slaan.
Er zijn ook nog wat alternatieven in de zin van controller, beeldopslag en router. Dat geeft je de mogelijkheid om over een echt eigen thuisnetwerk te kunnen beschikken wat het vervolgens mogelijk maakt om net zo vaak van provider te wisselen als jij wil zonder dat je thuisnetwerk weer op de schop moet vanwege het wisselen van de providerrouter. Dubbel nat merk je niks van.
Je kan dan denken aan de Dream Router of de Cloud Gateway Max, waarbij de laatste wel de sterk de voorkeur geniet ivm performance. De eerste krijgt een 1Gbit Wan verbinding niet eens vol. De laatste is al klaar voor 2,5Gbit ethernet en kan 1,5Gbit wan performance aan met IDS/IPS (voor als je providerrouter gehackt wordt...)
Die Max is een vrije recent model, en die zijn niet altijd in voorraad. De 512GB is nu beschikbaar. Niet gecheckt, maar de nvme lijkt me te vervangen als die nu al niet groot genoeg is voor een deurbel.
@godlike02 als je het over de UCG Max hebt: nee, die heeft geen PoE.
Nu ben ik beperkt op de hoogte. Maar dat is voor een simpele setup dan dubbel op?Gizz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:57:
@godlike02 als je het over de UCG Max hebt: nee, die heeft geen PoE.
Ik heb de PoE nodig voor mijn 2 a 3 AP's, 1 deurbel en 1 switch flex.
Als ik dan de Max nodig heb en een 8 poorts PoE switch is dat dan niet dubbel?
@godlike02 wat bedoel je met dubbel? Als je met dubbelop bedoelt dat je dan 2x dezelfde functionaliteit hebt, dan klopt dat natuurlijk niet.
De UCG Max levert geen PoE, een PoE-switch wel
De UGC Max is een router, kan je videobeelden opslaan, draait je netwerkcontroller. Een PoE-switch niet.
Dus dat je aan één van de twee genoeg hebt voor wat je wilt en dat je dingen overbodig dubbel hebt, dat lijkt me niet?
Een oven en een koelkast zijn twee apparaten in je keuken. Maar niet echt dubbelop.
De UGC Max is een router, kan je videobeelden opslaan, draait je netwerkcontroller. Een PoE-switch niet.
Dus dat je aan één van de twee genoeg hebt voor wat je wilt en dat je dingen overbodig dubbel hebt, dat lijkt me niet?
Een oven en een koelkast zijn twee apparaten in je keuken. Maar niet echt dubbelop.
[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 24-09-2024 14:24 ]
Terecht punt op zich, dus dat is dan mijn beste optie zo te horen. Dan heb ik inderdaad de controller beter draaien en video opslag. Die zou misschien nog op mijn Synology kunnen maar hoorde al dat dat waarschijnlijk gedoe is.Gizz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:22:
@godlike02 wat bedoel je met dubbel? Als je met dubbelop bedoelt dat je dan 2x dezelfde functionaliteit hebt, dan klopt dat natuurlijk niet.
Even nieuwsgierig, is 512GB niet voldoende voor een deurbel?Skynett schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:34:
[...]
Als je je retentie laag houdt, dan kan je daar ook nog wel wat camera’s op aansluiten ook dacht ik.
Het is jammer dat hun calculator de CGMax nog niet meeneemt, beetje slordig…
Dat weet ik niet, ik heb geen camera's. Ik wilde vooral duidelijk maken dat hij te vervangen is.Krilo_89 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:05:
[...]
Even nieuwsgierig, is 512GB niet voldoende voor een deurbel?
Als je je retentie laag houdt, dan kan je daar ook nog wel wat camera’s op aansluiten ook dacht ik.
Deze en andere vragen over de deurbel kunnen beter in het speciale Ubiquiti deurbeltopic gesteld worden.
Ik zoek een ....?
Switch en controller
Wat is je budget?
Max paar honderd euro
UCG Ultra, omdat deze zowel als controller kan werken en paar netwerk poorten heeft.
Kan je een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra ook makkelijk als alleen switch + controller gebruiken?
Ik heb nu ziggo modem met daarachter de (oude) 8 ports switch en de controller draait nu nog op mijn laptop. Ik heb een paar extra poorten nodig en zat dus te kijken naar de UCG. Dan kan ik die direct als controller gebruiken en heb ik die paar extra poorten voor niet al te veel geld.
Alternatief is dat ik bijvoorbeeld de oude switch vervang met de 16 ports switch
Switch en controller
Wat is je budget?
Max paar honderd euro
UCG Ultra, omdat deze zowel als controller kan werken en paar netwerk poorten heeft.
Kan je een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra ook makkelijk als alleen switch + controller gebruiken?
Ik heb nu ziggo modem met daarachter de (oude) 8 ports switch en de controller draait nu nog op mijn laptop. Ik heb een paar extra poorten nodig en zat dus te kijken naar de UCG. Dan kan ik die direct als controller gebruiken en heb ik die paar extra poorten voor niet al te veel geld.
Alternatief is dat ik bijvoorbeeld de oude switch vervang met de 16 ports switch
De UCG is prima als router/controller.Gremen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:57:
Ik zoek een ....?
Switch en controller
Wat is je budget?
Max paar honderd euro
Die zou ik lekker icm je oude switch doen, of als je die vervangt, met je nieuwe.
De UCG is niet echt bedoelt als switch
Nvm, had een ander pruduct in m'n hoofd

Gaat prima werken dus, de UCG ultra als switch en controller!
[ Voor 4% gewijzigd door Koekstra op 26-09-2024 22:03 ]
Verwijderd, niet meer nodig.
[ Voor 99% gewijzigd door TNThomas op 05-10-2024 11:55 ]
Hier wil ik nog even op terugkomen. Ik heb voor Ubiquity gekozen omdat het simpel te configureren zou zijn. De praktijk is dat er giga veel storingen zijn met het systeem. Op sommige dagen valt de wifi bij 1 AP weg. Op andere dagen komen DNS requests compleet niet door. Als je dan gaat zoeken naar de problemen online, blijkt dat je niet de enige bent en veel threads op het Unifi forum eindigen zonder oplossing. Als ik met Fritzbox en TP-Link was doorgegaan zoals de afgelopen jaren had me dat een heleboel tijd bespaard.-DarkShadow- schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:02:
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Goeiemorgen ,
Als echte ubiquiti fan, ben ik toch aan het twijfelen over het volgende.
Iemand die ik ken, zit in de volgende situatie.
Orange modem/router. en verder totaal niets van netwerk installatie.
Het is niet de bedoeling om hier een eigen router aan te hangen , ook heeft hij totaal geen controller.
Wat wel nodig is, is een switch van 5 poorten en een acces point. PoE voor die AP is dus nodig.
Nu dacht ik zelf aan de nieuwe flex mini 2,5G maar bij nader inzien heeft deze geen PoE poort (enkel een PoE in voor voeding van de switch zelf). Kloptdat?
Nu is mijn vraag wat dan wel te nemen en welke acces point? (is voor binnen in bureauruimte). Of moet ik afstappen van het ubiquiti idee?
Bedoeling is om er zo weinig mogelijk aan uit te geven...
Benieuwd naar jullie tips!
Als echte ubiquiti fan, ben ik toch aan het twijfelen over het volgende.
Iemand die ik ken, zit in de volgende situatie.
Orange modem/router. en verder totaal niets van netwerk installatie.
Het is niet de bedoeling om hier een eigen router aan te hangen , ook heeft hij totaal geen controller.
Wat wel nodig is, is een switch van 5 poorten en een acces point. PoE voor die AP is dus nodig.
Nu dacht ik zelf aan de nieuwe flex mini 2,5G maar bij nader inzien heeft deze geen PoE poort (enkel een PoE in voor voeding van de switch zelf). Kloptdat?
Nu is mijn vraag wat dan wel te nemen en welke acces point? (is voor binnen in bureauruimte). Of moet ik afstappen van het ubiquiti idee?
Bedoeling is om er zo weinig mogelijk aan uit te geven...
Benieuwd naar jullie tips!
Moet het perse een PoE accesspoint zijn?
En hoe technisch is die persoon? Je wilt voorkomen dat jij straks de helpdesk bent als het niet werkt
Ik zou hem gewoon een accesspoints bij orange laten kopen/huren en die koppelen. En dan gewoon een tplink switchtje de tussen van dn action oid.
Tenzij die heel technisch is en een unifi setup wilt hebben
En hoe technisch is die persoon? Je wilt voorkomen dat jij straks de helpdesk bent als het niet werkt
Ik zou hem gewoon een accesspoints bij orange laten kopen/huren en die koppelen. En dan gewoon een tplink switchtje de tussen van dn action oid.
CISSP! Drop your encryption keys!
@skank Je zou er gewoon een PoE+ injector bij kunnen hangen.
Zou zelf er geen ISP rommel neer zetten. Mogen ze prima zelf doen en kan ook prima werken. Maar dan zou ik geen support leveren.
Zou zelf er geen ISP rommel neer zetten. Mogen ze prima zelf doen en kan ook prima werken. Maar dan zou ik geen support leveren.
Ik zou gewoon een domme umanaged switch neerzetten, want de kans dat er later meer UI producten komen is nihil. Daarnaast ook geen support leveren.Septillion schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:58:
Het moet een PoE accespoint zijn ja.laurens0619 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:50:
Moet het perse een PoE accesspoint zijn?
Ik heb enkel een utp kabel uit het plafond laten komen.
Die persoon is niet technisch.. Het is dus gewoon inpluggen , instellen en laten draaien.
Ik zat ook aan een PoE + injector te denken.. blijven die dingen lang werken?Septillion schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:58:
Ook weinig zin in ISP rommel.
Ik verwacht eigenlijk heel weinig support te moeten doen, aan enkel 1 AP en 1 switch
[ Voor 9% gewijzigd door skank op 10-10-2024 10:36 ]
Zoiets dan:Vaevictis_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
Ik zou gewoon een domme umanaged switch neerzetten, want de kans dat er later meer UI producten komen is nihil. Daarnaast ook geen support leveren.
https://www.coolblue.be/n...ElMyznJAGbaRoCAXsQAvD_BwE
En wat dan als AP?
ooow als jij support gaat leveren dan idd geen ISP spul neerzetten.
Dan kun je gewoon los met unifi spul en dan is een Poe Injector icm switch prima
Dan kun je gewoon los met unifi spul en dan is een Poe Injector icm switch prima
Misschien toch die switch nemen in combinatie met deze ap?skank schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:38:
[...]
Zoiets dan:
https://www.coolblue.be/n...ElMyznJAGbaRoCAXsQAvD_BwE
En wat dan als AP?
https://www.coolblue.be/n...ml#product-specifications
Ipv unifi...
Dan hoef ik ook geen aparte PoE injector die nog eens een stopcontact vraagt.
En heb ik er vermoedeiljk ook weinig omkijken naar?
De AP komt aan het plafond. En dan ben ik klaar voor 136,74 euro
Een Unifi/Omada zou ik echt alleen n00b kennisen adviseren als ze het zelf willen beheren of als je er support op wilt leveren. Er komt een moment dat er IETS niet werkt waarna ze je gaan bellen ook al ligt dat niet aan de Wifi.
Als het perse PoE moet zijn dan zou ik er een consumenten PoE ding neerzetten. Een Deco x50-poe.
Ze installeren zelf de app en kunnen los gaan in het beheer.
Als het perse PoE moet zijn dan zou ik er een consumenten PoE ding neerzetten. Een Deco x50-poe.
Ze installeren zelf de app en kunnen los gaan in het beheer.
[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2024 11:04 ]
@skank Hier heeft tot twee weken terug het AP ook jaren op een injector gewerkt
N = 1 maar zou niet inzien waarom ze niet lang mee zouden gaan. Het is feitelijk gewoon wat anders in de switch zou zitten.
Klopt.Septillion schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:22:
@skank Hier heeft tot twee weken terug het AP ook jaren op een injector gewerktN = 1 maar zou niet inzien waarom ze niet lang mee zouden gaan. Het is feitelijk gewoon wat anders in de switch zou zitten.
Alleen zal ik vermoedelijk duurder uitkomen dan mijn 2 voorstellen van tp link, niet?
Ik zoek een ....?
Vul hier in welk Ubiquiti component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
De USG is end of life nu wil ik upgraden naar een beter met gelijk de mogelijkheid een deur bel en camera toe te voegen aan het Eco system.
Zo veel mogelijk in een eco system dat het goed met elkaar samen werkt ( sta open voor een HA of iets anders alternatie)
USG en Pi met controller er uit voor de Max, bestaande Accespoints aansluiten of is upgrade merk baar? met wifi 7 enzo.
Hebben een KPN 1gb glas als internet verbinding.
Zal dit allemaal goed samen werken zij er nog goede alternatieven binnen het Unifi Eco system/ of een andere opstellen met bijv. HA. De Wifi Chime moete waard? of gaat de telefoon snel af als er word aangebeld. deze komt in de buurt van het wifi punt op de eerste verdieping te hangen.
Vul hier in welk Ubiquiti component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
De USG is end of life nu wil ik upgraden naar een beter met gelijk de mogelijkheid een deur bel en camera toe te voegen aan het Eco system.
---|---|---|---|---|
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Max 512GB ssd | € 313,31 | € 313,31 |
1 | Bediening | Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro | € 291,96 | € 291,96 |
1 | Bewakingscamera's | Ubiquiti G5 Turret Ultra | € 101,51 | € 101,51 |
1 | Smarthome accessoires | Ubiquiti Unifi Protect WiFi Chime | € 64,80 | € 64,80 |
Totaal | € 771,58 |
Zo veel mogelijk in een eco system dat het goed met elkaar samen werkt ( sta open voor een HA of iets anders alternatie)
1 | Netwerk switches | TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) | € 22,68 | € 22,68 |
2 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) | € 112,07 | € 224,14 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) | € 0,- | € 0,- |
USG en Pi met controller er uit voor de Max, bestaande Accespoints aansluiten of is upgrade merk baar? met wifi 7 enzo.
Hebben een KPN 1gb glas als internet verbinding.
Zal dit allemaal goed samen werken zij er nog goede alternatieven binnen het Unifi Eco system/ of een andere opstellen met bijv. HA. De Wifi Chime moete waard? of gaat de telefoon snel af als er word aangebeld. deze komt in de buurt van het wifi punt op de eerste verdieping te hangen.
Rig: Fractal North | Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus PRO | Sapphire RX 7900 XT | G.Skill Ripjaws V 32GB | Audio: Dali Opticon 6 | Dali Opticon Vocal | Marantz SR7011 | Sony XM4 | Tel: Google Pixel 8 Pro | Samsung S21FE | Laptop: Lenovo X13 Gen 4
Daar valt weinig over te zeggen als je niets over je clients en je gebruik zegtjdevries21 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:31:
bestaande Accespoints aansluiten of is upgrade merk baar? met wifi 7 enzo.
Als je nu via wifi een beetje Youtube doet, sites bezoekt en een perfecte ervaring hebt, dan heeft upgraden niet veel zin.
Loop je je te ergeren aan trage filetransfers tussen clients op je netwerk of zucht je omdat Steam een game van 150GB met 200Mb/s binnenhaalt i.p.v. de 1Gb/s (of meer) die je internetverbinding prima aan kan, dan is een upgrade wel de moeite waard.
Zelf niet veel last ergs van op pc aangesloten met utp. Verder zijn er nog 4 laptops in huis met wifi 6/7. we hebben nog 3 pc's van de kinderen staan met wifi 6. Hier zie je soms dat er een bottleneck is voor downloads access points heeft maar wifi 5. Heeft wifi 7 nog profijt van lagere latancy ? Ze spellen nog wel is wat spelletjes. Verder zit er een nas waar videos over worden gestuurd naar 4 tvs waar van 3 over wifi en zijn er 2 chromecasten die wat streamen.Gizz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
Daar valt weinig over te zeggen als je niets over je clients en je gebruik zegt
Als je nu via wifi een beetje Youtube doet, sites bezoekt en een perfecte ervaring hebt, dan heeft upgraden niet veel zin.
Loop je je te ergeren aan trage filetransfers tussen clients op je netwerk of zucht je omdat Steam een game van 150GB met 200Mb/s binnenhaalt i.p.v. de 1Gb/s (of meer) die je internetverbinding prima aan kan, dan is een upgrade wel de moeite waard.
Verder hangen er stuk of 10 iot apparaten aan en gemiddeld 7 telefoons.
Maar zo als ik het nu lees zal het dus niet direct veel verschil maken tov de huidige situatie. Misschien nog een kleine winst met latency door dat wifi 7 toch meer bandbreedte heeft en andere frequenties zit?
Rig: Fractal North | Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus PRO | Sapphire RX 7900 XT | G.Skill Ripjaws V 32GB | Audio: Dali Opticon 6 | Dali Opticon Vocal | Marantz SR7011 | Sony XM4 | Tel: Google Pixel 8 Pro | Samsung S21FE | Laptop: Lenovo X13 Gen 4
@jdevries21 wifi 7 heeft een lagere latency, maar daar heb je met je huidige wifi 6 clients niets aan
Als dat belangrijk is moet je in dat geval niet alleen kijken naar de investering van een wifi 7 AP, maar ook het upgraden van je clients naar wifi 7.
Hi! Momenteel zit ik in de afrondende fase van mijn verhuizing en verbouwing en is het tijd voor zaken als het netwerk over te hevelen. Ik zit alleen nog met die 1/2,5Gbp’s backplane waar ik mee zit en heb zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik ga naar een goed geïsoleerd appartement toe van 85M2. Heb cat6a kabels lopen vanuit de meterkast naar het TV meubel, woonkamer en de slaapkamer. In het TV meubel komt de nieuwe Flex mini 2,5Gb, woonkamer een U6 Mesh en op de slaapkamer ook. De Flex mini en één U6 Mesh heb ik al in huis, dit wil ik gaan aansluiten op de nog aan te schaffen UDM-SE. Daarnaast heb ik 2 thin clients die dienst doen als server welke in de meterkast komen. Geen gekke dingen gewoon plex, HA, *Arr en een hobbymatige webserver (allemaal op Proxmox). Als internetverbinding heb ik een 1Gbp’s glaslijntje van Odido over Glaspoort. De WiFi zal voor 95% gebruikt worden door apparaten als Shelly, het aquarium en dat soort zaken, niets wat een hoge bandbreedte nodig heeft iig.
Ik had in gedachte de U6 Mesh AP’s op de POE poorten aan te sluiten. De Flex mini op een SFP+ en de servers op de andere SFP+ en dan de ONT op de 2,5Gb WAN.
Nu lees je overal verhalen over de backplane dat deze maar 1Gb is en in de nieuwe revisie 2,5Gb en dat je de poorten eigenlijk niet moet gebruiken maar via SFP+ een switch moet aansluiten. Ik vraag me alleen af of het in mijn geval echt zo dramatisch is. Wat ik ervan begrijp is dat de bottleneck zit wanneer er data van de 8poorts switch naar SFP+ moet en visaversa dat die max 2,5Gb haalt. In mijn geval zal echter de meeste data tussen de SFP+ poorten worden verstuurd en vanuit de switch naar SFP+ zal enkel communicatie lopen voor HA. Zie ik iets over het hoofd of is die backplane echt niet zo spannend in deze settup?
Ik ga naar een goed geïsoleerd appartement toe van 85M2. Heb cat6a kabels lopen vanuit de meterkast naar het TV meubel, woonkamer en de slaapkamer. In het TV meubel komt de nieuwe Flex mini 2,5Gb, woonkamer een U6 Mesh en op de slaapkamer ook. De Flex mini en één U6 Mesh heb ik al in huis, dit wil ik gaan aansluiten op de nog aan te schaffen UDM-SE. Daarnaast heb ik 2 thin clients die dienst doen als server welke in de meterkast komen. Geen gekke dingen gewoon plex, HA, *Arr en een hobbymatige webserver (allemaal op Proxmox). Als internetverbinding heb ik een 1Gbp’s glaslijntje van Odido over Glaspoort. De WiFi zal voor 95% gebruikt worden door apparaten als Shelly, het aquarium en dat soort zaken, niets wat een hoge bandbreedte nodig heeft iig.
Ik had in gedachte de U6 Mesh AP’s op de POE poorten aan te sluiten. De Flex mini op een SFP+ en de servers op de andere SFP+ en dan de ONT op de 2,5Gb WAN.
Nu lees je overal verhalen over de backplane dat deze maar 1Gb is en in de nieuwe revisie 2,5Gb en dat je de poorten eigenlijk niet moet gebruiken maar via SFP+ een switch moet aansluiten. Ik vraag me alleen af of het in mijn geval echt zo dramatisch is. Wat ik ervan begrijp is dat de bottleneck zit wanneer er data van de 8poorts switch naar SFP+ moet en visaversa dat die max 2,5Gb haalt. In mijn geval zal echter de meeste data tussen de SFP+ poorten worden verstuurd en vanuit de switch naar SFP+ zal enkel communicatie lopen voor HA. Zie ik iets over het hoofd of is die backplane echt niet zo spannend in deze settup?
Ik ben benieuwd of iemand commentaar kan leveren op het volgende.
De situatie in het kort:
Ik als relatieve netwerk/Ubiquiti leek, ben zoek naar een oplossing voor 8 woonunits op een ponton.
- Ponton welke in de haven van Antwerpen ligt.
- 8 slaapunits welke allemaal hun eigen AP via PoE moeten krijgen.
- Internetverbinding: Starlink
Iets uitgebreider:
Ik wil graag 8 aparte AP’s hebben gevoed via PoE. Dit mogen bijvoorbeeld Ubiquiti UniFi 6 Lite zijn.
de router van Starlink mag wat mij betreft de router functie houden.
De AP’s mogen allemaal hun eigen SSID uitzenden.
Ik hoef verder geen monitoring o.i.d. te hebben. Het moet gewoon feilloos werken.
Volgens mij zou ik in dit geval aan een PoE switch en de 8 AP’s voldoende moeten hebben om dit voor elkaar te krijgen. Maar dat is wellicht wat kort door de bocht.
Kan iemand bevestigen of dit een haalbare situatie is of dien ik nog te moeten uitbreiden met de controller?
De reden dat ik naar Unify kijk is omdat deze schoteltjes mooi compact zijn, via PoE gevoed kunnen worden en over het algemeen goed worden beoordeeld.
De reden dat ik het simpel wil houden is dat Antwerpen niet makkelijk bereikbaar is voor mij dus ik wil een zo stabiel mogelijke situatie creëren.
Budget is rekbaar tot +- 1500 euro.
De situatie in het kort:
Ik als relatieve netwerk/Ubiquiti leek, ben zoek naar een oplossing voor 8 woonunits op een ponton.
- Ponton welke in de haven van Antwerpen ligt.
- 8 slaapunits welke allemaal hun eigen AP via PoE moeten krijgen.
- Internetverbinding: Starlink
Iets uitgebreider:
Ik wil graag 8 aparte AP’s hebben gevoed via PoE. Dit mogen bijvoorbeeld Ubiquiti UniFi 6 Lite zijn.
de router van Starlink mag wat mij betreft de router functie houden.
De AP’s mogen allemaal hun eigen SSID uitzenden.
Ik hoef verder geen monitoring o.i.d. te hebben. Het moet gewoon feilloos werken.
Volgens mij zou ik in dit geval aan een PoE switch en de 8 AP’s voldoende moeten hebben om dit voor elkaar te krijgen. Maar dat is wellicht wat kort door de bocht.
Kan iemand bevestigen of dit een haalbare situatie is of dien ik nog te moeten uitbreiden met de controller?
De reden dat ik naar Unify kijk is omdat deze schoteltjes mooi compact zijn, via PoE gevoed kunnen worden en over het algemeen goed worden beoordeeld.
De reden dat ik het simpel wil houden is dat Antwerpen niet makkelijk bereikbaar is voor mij dus ik wil een zo stabiel mogelijke situatie creëren.
Budget is rekbaar tot +- 1500 euro.
Kan iemand mij vertellen hoe de Flex Mini switches zichzelf manifesteren in de console, en dan met name als knooppunt?
Zie je dan de diverse aangesloten devices naar de switch lopen, en van daar uit verder? Of is het een eindpunt?
Ter indicatie: ik heb nu setup met AP AC Pro's (dus met doorlus). Netwerk komt binnen op AP, van daaruit naar de switch, en dan verder verdeeld. Maar ik zie de switch en alles wat er op hangt aan devices in de console overview aan het AP hangen.
Ga je met een flexi mini zien dat AP --> Flex Mini --> alle devices?
Of is het ook een domme switch net als de zyxel?
* The Eagle heeft meer van die situaties in huis en overweegt een aantal mini's op zijn Sinterklaas lijstje te gooien, vandaar in aankoopadvies
Zie je dan de diverse aangesloten devices naar de switch lopen, en van daar uit verder? Of is het een eindpunt?
Ter indicatie: ik heb nu setup met AP AC Pro's (dus met doorlus). Netwerk komt binnen op AP, van daaruit naar de switch, en dan verder verdeeld. Maar ik zie de switch en alles wat er op hangt aan devices in de console overview aan het AP hangen.
Ga je met een flexi mini zien dat AP --> Flex Mini --> alle devices?
Of is het ook een domme switch net als de zyxel?
* The Eagle heeft meer van die situaties in huis en overweegt een aantal mini's op zijn Sinterklaas lijstje te gooien, vandaar in aankoopadvies
[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 02-11-2024 19:24 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja hoor, hij laat alles netjes zien. Zijn echt heerlijke switches voor bij de TV of in je moderne Stookhok waar alles op HA is aangesloten.:strip_exif()/f/image/ghpILI5s6CPueI8T4y7E7ISA.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe 2,5Gbit versie lijkt me ook fijn om te hebben op bijv. je werkkamer. Kost niet eens zo veel extra.
:strip_exif()/f/image/ghpILI5s6CPueI8T4y7E7ISA.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe 2,5Gbit versie lijkt me ook fijn om te hebben op bijv. je werkkamer. Kost niet eens zo veel extra.
[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 02-11-2024 20:59 ]
@Skynett Thanks, dat was exact wat ik even wilde zien 
Krijgen die dingen ook SW updates, of zijn ze dom?
De gewone felx mini bestaat al een aantal jaar...2.5Gbit heb ik echt niet nodig op werkplek of bij de TV, maar aan de andere kant zal de reguliere flex mini ook een stukje eerder EOL gaan zou je zeggen.
Keuzes keuzes...
Krijgen die dingen ook SW updates, of zijn ze dom?
De gewone felx mini bestaat al een aantal jaar...2.5Gbit heb ik echt niet nodig op werkplek of bij de TV, maar aan de andere kant zal de reguliere flex mini ook een stukje eerder EOL gaan zou je zeggen.
Keuzes keuzes...
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zeker krijgen ze updates. Maar die kleine heeft wel iets minder functionaliteit, geen link aggregation en geen IGMP snooping.
Ze starten wel ontzettend snel op, na iets van 20sec is hij wel online.
Ze starten wel ontzettend snel op, na iets van 20sec is hij wel online.
IGMP snooping heeft me meer dwars gezeten bij de AV apparatuur dan geholpen om eerlijk te zijn 
En ik heb hier in huis niks dat meer dan Gbit nodig heeft of aan kan...dus LA heeft voor mij geen meerwaarde. Sowieso lijkt me die functionaliteit voor thuisgebruikers niet heel veel toevoegen. Dan moet je al een use case voor iets met meerdere NIC's en veel IO hebben ook (en zou ik zelf eerder vooreen 10Gbit backbone zonder LA gaan). Ze zijn er wel uiteraard, maar niet in huize Eagle
En ik heb hier in huis niks dat meer dan Gbit nodig heeft of aan kan...dus LA heeft voor mij geen meerwaarde. Sowieso lijkt me die functionaliteit voor thuisgebruikers niet heel veel toevoegen. Dan moet je al een use case voor iets met meerdere NIC's en veel IO hebben ook (en zou ik zelf eerder vooreen 10Gbit backbone zonder LA gaan). Ze zijn er wel uiteraard, maar niet in huize Eagle
Ik zit met een dilemma. Momenteel gebruik ik de USG-Pro, maar na de recente aankondiging dat de nieuwste UniFi-controller software deze als EOL zal beschouwen en niet langer zal ondersteunen, ben ik gaan nadenken over mijn opties. Ik weet dat dit besluit inmiddels is uitgesteld, maar ik vraag me af wat nu de beste keuze is.
Idealiter wil ik een eenvoudige router die, net als nu, op afstand beheerd kan worden zonder dat het apparaat onnodig belast wordt door extra functionaliteiten. Ik overweeg de UniFi Gateway Pro, maar ik heb begrepen dat daarin dezelfde chip zit als in de oude Dream Machine, die de beloofde snelheden niet kon halen. De Dream Machine heeft inmiddels een update gehad, maar de Gateway niet. Is het slim om te wachten op een nieuwe versie, of zou de Dream Machine een betere keuze zijn?
Idealiter wil ik een eenvoudige router die, net als nu, op afstand beheerd kan worden zonder dat het apparaat onnodig belast wordt door extra functionaliteiten. Ik overweeg de UniFi Gateway Pro, maar ik heb begrepen dat daarin dezelfde chip zit als in de oude Dream Machine, die de beloofde snelheden niet kon halen. De Dream Machine heeft inmiddels een update gehad, maar de Gateway niet. Is het slim om te wachten op een nieuwe versie, of zou de Dream Machine een betere keuze zijn?
Denk je die snelheden dan echt nodig te hebben? En rackmount ook? Geen idee van je huidige setup.
Heb zelf een Cloud Gateway Ultra en dat ding doet voor thuisgebruik eigenlijk alles wat je wilt inclusief remote beheer en vpn enzo.
Qua cpu schommelt dan ding rond de 6% hier. Hangt een 700Mbit Ziggo verbinding aan, drie AP AC Pro's en gewoon gebruik door gezin met twee kids. Trekt ie op zijn sloffen.
Heb zelf een Cloud Gateway Ultra en dat ding doet voor thuisgebruik eigenlijk alles wat je wilt inclusief remote beheer en vpn enzo.
Qua cpu schommelt dan ding rond de 6% hier. Hangt een 700Mbit Ziggo verbinding aan, drie AP AC Pro's en gewoon gebruik door gezin met twee kids. Trekt ie op zijn sloffen.
Goede vraag! Vier jaar geleden heb ik een serverrack in mijn meterkast gebouwd en heb ik in elke kamer netwerkaansluitingen aangelegd. Op dit moment heb ik een 1Gbps-verbinding, maar ik overweeg om over te stappen op 4Gbps om sneller games te kunnen downloaden. Als vader heb ik soms maar een halfuurtje om te gamen, en dan wil ik die tijd niet verspillen aan het wachten op downloads of updates.The Eagle schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:13:
Denk je die snelheden dan echt nodig te hebben? En rackmount ook? Geen idee van je huidige setup.
Dan komt alleen de DM Pro Max in aanmerking. Je kan hier even rondkijken:
https://eu.store.ui.com/e...=all-unifi-cloud-gateways
https://eu.store.ui.com/e...=all-unifi-cloud-gateways
Dan schiet je daar vermoedelijk geen reet mee op, want verder downstream verwacht ik niet dat je meet dan 1Gbit hebt liggen. Denk aan evt switch en de netwerkaansluiting van je PC of consoleXieoxer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:22:
[...]
Goede vraag! Vier jaar geleden heb ik een serverrack in mijn meterkast gebouwd en heb ik in elke kamer netwerkaansluitingen aangelegd. Op dit moment heb ik een 1Gbps-verbinding, maar ik overweeg om over te stappen op 4Gbps om sneller games te kunnen downloaden. Als vader heb ik soms maar een halfuurtje om te gamen, en dan wil ik die tijd niet verspillen aan het wachten op downloads of updates.
Goedemiddag,
ik ben mij aan het verdiepen in unifi om hiermee mijn nieuwe thuisnetwerk mee aan te leggen.
ik heb op het moment het volgende samengeklikt.
Bovenstaande is om een basis te hebben deze zal ik de toekomst uitgebreid worden.
Ik twijfel op het moment of ik de pro max 16 Poe niet moet vervangen voor 2 8 ports modellen.
deze voor 1 in de meterkast waar enkele data streams samenkomen en voor 1 in de nieuwe technische ruimte waar de datastreams van aanbouw nu samenkomen.
ik ben mij aan het verdiepen in unifi om hiermee mijn nieuwe thuisnetwerk mee aan te leggen.
ik heb op het moment het volgende samengeklikt.
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE | € 389,99 | € 389,99 |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch | € 140,99 | € 140,99 |
2 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U6 Enterprise In-Wall | € 307,- | € 614,- |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Dream Machine Pro Max | € 598,99 | € 598,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.743,97 |
Bovenstaande is om een basis te hebben deze zal ik de toekomst uitgebreid worden.
Ik twijfel op het moment of ik de pro max 16 Poe niet moet vervangen voor 2 8 ports modellen.
deze voor 1 in de meterkast waar enkele data streams samenkomen en voor 1 in de nieuwe technische ruimte waar de datastreams van aanbouw nu samenkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door runner83 op 12-11-2024 14:39 ]
Wat is de snelheid van je internetverbinding? Met een DM Pro Max kan je volgens mij 5 Gbit aan met IDS/IDP aan.
Je kan dan met 10 Gbit een koppeling naar je Pro Max 16 PoE maken middels SFP+ DAC kabel of glas als hij wat verder weg staat.
De ProMax 16PoE heeft ook 4 PoE++ poorten en kan dus ook je Ultra Switch direct voeden middels PoE++, scheelt weer een adapter.
Mocht je voor twee switches gaan ipv één, dan zou ik wel een kant en klare glas(patch)kabels leggen tussen de twee ruimtes, lekker toekomstvast. En helemaal als ik kijk wat voor apparatuur je nu heb het geselecteerd.
Je kan dan met 10 Gbit een koppeling naar je Pro Max 16 PoE maken middels SFP+ DAC kabel of glas als hij wat verder weg staat.
De ProMax 16PoE heeft ook 4 PoE++ poorten en kan dus ook je Ultra Switch direct voeden middels PoE++, scheelt weer een adapter.
Mocht je voor twee switches gaan ipv één, dan zou ik wel een kant en klare glas(patch)kabels leggen tussen de twee ruimtes, lekker toekomstvast. En helemaal als ik kijk wat voor apparatuur je nu heb het geselecteerd.
Mijn huidige internet snelheid is 1gbps down en nog wat upload maar zal waarschijnlijk dit jaar weer switchen naar glas heb 1 jaar een uitstapje gemaakt naar Ziggo.Skynett schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:54:
Wat is de snelheid van je internetverbinding? Met een DM Pro Max kan je volgens mij 5 Gbit aan met IDS/IDP aan.
Ik heb inderdaad nog een 1x ubi-USWPro8PoE switch erbij gepakt maar denk dat ik deze ga switchen voor de Ultra die jij aangeeft.
[ Voor 9% gewijzigd door runner83 op 12-11-2024 20:09 ]
Ik heb al eventjes gezocht (misschien niet goed genoeg?), maar ik vind niet direct terug hoe ik de beschikbaarheid kan checken van Unifi.
Ik wil graag de Cloud Gateway Max zonder opslagruimte kopen, maar via de Ubiquiti site is die precies altijd sold out. En winkels die deze te koop hebben, vragen al meteen 30tal euro extra. Ik heb geen haast, dus ik bespaar dat bedrag graag uit.
Kan ik mij ergens abonneren bij Ubiquiti om op de hoogte te blijven van hun voorraad?
Ik wil graag de Cloud Gateway Max zonder opslagruimte kopen, maar via de Ubiquiti site is die precies altijd sold out. En winkels die deze te koop hebben, vragen al meteen 30tal euro extra. Ik heb geen haast, dus ik bespaar dat bedrag graag uit.
Kan ik mij ergens abonneren bij Ubiquiti om op de hoogte te blijven van hun voorraad?
Enkele jaren geleden had ik de Ubiquiti UniFi Security Gateway USG in gebruik als router.
Nu ben ik een tijdje geleden al verhuist en nu wil ik alles opnieuw voorzien van Unifi spul
De UniFi Cloud Gateway Ultra kan ik toch prima aanschaffen en inzetten als router?
Nu ben ik een tijdje geleden al verhuist en nu wil ik alles opnieuw voorzien van Unifi spul
De UniFi Cloud Gateway Ultra kan ik toch prima aanschaffen en inzetten als router?
Hij is wel bijna 2x zo duur maar ik zou persoonlijk toch eerder voor de UCG-Max gaan tenzij je nu al weet dat je nooit meer dan 1Gbit internet gaat nemen.Isane schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:46:
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.