Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Die tweede UTP poort is alleen beschikbaar op de AP AC Pro. Das een al wat ouder wifi 5 device. De wifi 6 devices hebben vooralsnog geen van alleen een tweede UTP poort.
Dat weet ik :) hij kan geen kabels trekken dan moet je soms een stap terug doen in de hardware generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
Helaas idd niet mogelijk voor utp via cv oid. Geloof mij dat ik er van baal dat ik niet fatsoenlijk draden kan trekken. Maar geen kruipruimte en parketvloeren op begaande en eerste verdieping zorgt hier helaas voor.

Oudere generatie is niet wenselijk… wifi6 is het minimale wat ik wil hebben (zijn mijn huidige APs ook - Deco) …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan wordt het doorlussen hem dus niet :)

Maar doe eens een situatieschets van je huis en waar je apparatuur staat nu. Paar plattegrondjes verduidelijken denk ik al veel.

Zoals ik het nu lees zou ik zeggen: kleine switch in de voorraadkast, daar 1 AP op (en dan even door de muur van de voorraadkast heen naar het AP in de woonkamer). Zolder 1 switch voor de rest van de apparatuur en een kabeltje naar een AP in het trapgat naar de zolder. Maar da's totaal afhankelijk van je huis.
Als jij houten vloeren hebt durf ik het bijvoorbeeld gerust met 1 AP af, dat straat wel door. gewapende betonvloeren: not so much :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Noclaim71 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:27:
Daar zou ik een UniFi AP kunnen plaatsen maar daarnaast heb ik op 2 plaatsen in het huis waar ik een mesh device nodig heb met UTP connectie (voor een device zonder WiFi).
Moet het echt van Unifi/Ubiquiti zijn? Je kunt die apparaten die echt UTP nodig hebben ook aansluiten via Powerline. Of je pakt voor een paar euro een mini AP die als wifi-UTP bridge kan functioneren; ik heb al jaren de beheermodule van mijn zonnepanelen met zo'n ding aan het netwerk hangen, geen zin om naar die uithoek een UTP-kabel te trekken voor iets dat wekelijks een paar MB aan data is.

Alles van Ubiquiti is leuk, maar volgens mij zijn er eenvoudigere oplossingen voor die twee losse apparaten. Al hangt dat natuurlijk ook af van je eisen, over snelheid lees ik nog niks :)
Hoe kan ik het beste deze 2 plekken obv UniFi toch een utp aansluiting geven zonder daar een utp kabel naar toe te trekken (zichtbare kabel bedoel ik)?
Onzichtbare kabel trekken? :P

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 27-05-2024 08:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
Moet het echt van Unifi/Ubiquiti zijn? Je kunt die apparaten die echt UTP nodig hebben ook aansluiten via....
Groot nadeel van meerdere oplossingen gebruiken voor 1 doel (één [wifi] netwerk omgeving is dat management niet gecentraliseerd is.
Nu gebruik ik idd 2 oplossingen door elkaar en het enige doel om van 2 naar 1 te gaan is eenvoud in management.

Wat niet kan, kan niet..... maar ik blijf zoeken naar een mogelijke oplossing.... misschien dat Ubiquiti nog eens met een product op de markt komt, waarmee ik in 1x geholpen ben ;) (hoop doet leven 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:44
Je kan in een AP mesh enablen en dan connect hij over wifi met de rest van het netwerk. Aan de netwerkpoort kan je dan je ethernet-client aansluiten. Moet je er wel nog een PoE adapter tussen plaatsen voor de voeding.

Als je een AP met meer dan 1 Ethernetpoort zoekt, neem dan een In-Wall versie. Heb je in alle generaties WiFi, kan over PoE gevoed worden en je kan UTP nog doortrekken naar een ander vertrek in huis.

Vaak hebben ze zelfs ook PoE uit, zodat je zelfs kan doorlussen naar een tweede AP. Of een PoE gevoede switch.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Noclaim71 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:30:
[...]

Groot nadeel van meerdere oplossingen gebruiken voor 1 doel (één [wifi] netwerk omgeving is dat management niet gecentraliseerd is.
Nu gebruik ik idd 2 oplossingen door elkaar en het enige doel om van 2 naar 1 te gaan is eenvoud in management.

Wat niet kan, kan niet..... maar ik blijf zoeken naar een mogelijke oplossing.... misschien dat Ubiquiti nog eens met een product op de markt komt, waarmee ik in 1x geholpen ben ;) (hoop doet leven 8)7 )
Ubiquiti verkoopt netwerk apparatuur, geen huizen of boormachines ;)

Je AP's moeten op de een of andere manier verbinding hebben. Dat kan met of zonder draad. Zonder ben je afhankelijk van in hoeverre ze elkaar weten te vinden en interferentie door bijvoorbeeld woonlagen of muren. Dat vertaalt zich door in netwerksnelheid. Met draad heb je die afhankelijkheid niet.
Maar ergens moet je die dingen ophangen of neerzetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Ik vind het nog lastig inschatten wat voor PoE power budget ik nodig ga hebben. Op het moment staat er bij mij een eerste UCG-Ultra in de bestelling samen met wat 3 access points gaan worden. De eerste een U6+ waar een U6 Pro bij gaat komen en uiteindelijk een variant van een WiFi 7 model. Daar naast in de toekomst wellicht een camera en een smart deurbel.

Ik ben bang dat als ik dan nu kies voor een USW-Ultra-60W voor €155 dat ik dan hiermee het niet ga halen qua power budget als een U7 Pro al ~30W kan trekken. De €222 voor de USW-Ultra-210W voelt als oplichting als het alleen de stroomadapter is waar het verschil in zit. Maar in principe zouden dit soort 2.1mm barrel plug adapters toch redelijk standaard te krijgen moeten zijn?

Als de PoE+ switch toch €220 gaat kosten dan kan ik net zo goed een UDM-SE (180W) nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Soru op 30-05-2024 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:00
Is het inmiddels al mogelijk om firewall regels aan te maken op DNS-niveau?
Om zo bijvoorbeeld alles dicht te zetten en alleen verkeer door te laten naar tweakers.net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Soru schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:34:
ik dan hiermee het niet ga halen qua power budget als een U7 Pro al ~30W kan trekken.
In de praktijk valt dat bij mij erg mee. Ik meet de U7 niet los, maar mijn slimme stekker waaraan het volgende hangt:
  • Ziggo modem (Sagemcom)
  • Gateway Max
  • U7 pro
  • Raspberry Pi 4 (pi-hole)
  • Hub voor slim kattenluikje
meet in totaal een verbruik van zo'n 35W maximaal.

Dat is met ongeveer 25 clients op 2.4Ghz, 5 clients op 5Ghz en 2 clients op 6Ghz.

De U7 Pro die in z'n eentje 30W lust, dat heb ik nog niet gezien in de praktijk. En de ingebouwde fan die hij schijnbaar heeft heb ik ook nog nooit gehoord :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 30-05-2024 07:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij zijn hier down under een klein beetje beperkt met betrekking tot wat we kunnen krijgen, maar ik heb mijn handen op een redelijke quote kunnen leggen voor deze onderdelen:

- 1x USW-Ultra Ubiquiti Unifi Ultra 8 Port PoE Switch 60W Power Pack (Max Output 52W)
- 1x UCG-Ultra Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
- 3x U6-Lite Ubiquiti UniFi6 AP Lite

Gaat dat een beetje samenwerken? Mis ik nog iets? Het idee is om e U6-lite's bovenop het plafond te leggen (1x boven de studeerkamer, 1x boven de keuken en 1x boven de media-kamer). De UCG-Ultra ligt naast de NBN router en de USW komt dan zo'n beetje halverwege tussen de studeerkamer en de keuken in het plafond te zitten, zodat niet alle netwerk-kabels helemaal naar de voorkant van het huis moeten lopen.

Mis ik nog wat?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zwerver schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:10:
Wij zijn hier down under een klein beetje beperkt met betrekking tot wat we kunnen krijgen, maar ik heb mijn handen op een redelijke quote kunnen leggen voor deze onderdelen:

- 1x USW-Ultra Ubiquiti Unifi Ultra 8 Port PoE Switch 60W Power Pack (Max Output 52W)
- 1x UCG-Ultra Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
- 3x U6-Lite Ubiquiti UniFi6 AP Lite

Gaat dat een beetje samenwerken? Mis ik nog iets? Het idee is om e U6-lite's bovenop het plafond te leggen (1x boven de studeerkamer, 1x boven de keuken en 1x boven de media-kamer). De UCG-Ultra ligt naast de NBN router en de USW komt dan zo'n beetje halverwege tussen de studeerkamer en de keuken in het plafond te zitten, zodat niet alle netwerk-kabels helemaal naar de voorkant van het huis moeten lopen.

Mis ik nog wat?
Volgens mij niet echt. Router van NBN in bridge mode voor zover mogelijk en gaan.
Of je echt die drie AP's nodig hebt is even een vraagteken, maar dat is afhankelijk van je woning en de dikte van muren etc. Maar meer is beter ;)

Je zou voor de grap even de boel kunnen modelleren in https://design.ui.com/wizard Kijken of daar nog iets uitkomt. En persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen om die AP's aan het plafond te hangen, en niet er bovenop. Ze zijn gemaakt voor afstraling vanaf het plafond naar beneden.

Alternatief: In-wall's, dan heb je meteen een extra setje UTP aansluitingen in de respectievelijke kamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Of natuurlijk met de bolle kant naar beneden op het plafond. Ik ga er dan even van uit dat het om iets als een houten plafond gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Ik twijfel tussen de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE en de uitvoering: Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch in de spec tabel zit er in de basis niet veel verschil tussen buiten de extra PoE poorten. Deze zijn met een power budget van 52W echter niet heel praktisch en voor mij bovendien onnodig.

Daarbij heeft de nieuwe en duurdere usw-ultra ook minder level 2 switch features tegenover de Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Bij de Ultra 60W kan je de voeding later vervangen door een zwaardere van 210W. En ook kan hij dmv PoE+ of PoE++ gevoed worden. Dus deze is 'beter in PoE' en die andere is 'beter in switching features'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Skynett schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:29:
Bij de Ultra 60W kan je de voeding later vervangen door een zwaardere van 210W. En ook kan hij dmv PoE+ of PoE++ gevoed worden. Dus deze is 'beter in PoE' en die andere is 'beter in switching features'.
Dit kan niet. Ubiquiti verkoopt geen losse voedingen en ook als een voeding kapot is geven ze het antwoord om een nieuwe switch te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Al jaren draait hier thuis een AP-AC-PRO op de benedenverdieping en een AP-AC-Lite op de 2de verdieping. Beide aangestuurd door een Switch met POE en een Ubiquity Cloud Key. Werkt als een zonnetje en eigenlijk nooit klachten.
Tot we allemaal andere kamers in gebruik gingen nemen en ik (je raad het al) op de 1ste verdieping ben gaan werken. Vaak werkt het prima, maar als we beide thuis zijn en allebei in een video conference zitten dan wil het echt nog wel eens haperen.

Probleem is alleen dat ik op deze verdieping echt niet makkelijk een UTP kabeltje kan trekken om nog een Access Point op te hangen.
Zou een WiFi extender gaan hier hopelijk verbetering in gaan brengen? Vind de gok van een 180,- ook zowat als dat het niet echt gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Kan je de AP's op de andere etages verplaatsen zodat die zo recht mogelijk onder of boven de werkplek bevindt? (En dus door zo min mogelijk beton gaat.) Hoe goed is je signaal nu op de 1e?

Een kabel trekken is moeilijk, maar het kan dus wel? Als je een kabel kan trekken doe je jezelf het grootste kado, alle andere oplossingen zullen minder zijn.

AP op zolder verplaatsen in het trapgat tegen de buitenmuur precies op de hoogte van de vloer. Dan worden beide etages voorzien van het zelfde signaal. (Waarbij wel geldt dat een AP aan het plafond een betere dekking zal hebben dan een AP op de vloer)

Omstandigheden zullen altijd verschillend zijn; drukte op de Wifi, dikte van het beton, etc. Probeer daarom als eerste te kijken naar oplossingen die een gegarandeerd resultaat bieden, vandaar de suggestie om het leggen van een kabel nog eens goed te heroverwegen. Voor andere oplossingen geldt ymmv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Soru schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Dit kan niet. Ubiquiti verkoopt geen losse voedingen en ook als een voeding kapot is geven ze het antwoord om een nieuwe switch te kopen.
Sure, maar je kunt ook gewoon naar de Mediamarkt rijden voor een universele voeding met voldoende vermogen.
Dat Ubiquiti alleen hun eigen spullen slijt lijkt me logisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Skynett schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:38:
Kan je de AP's op de andere etages verplaatsen zodat die zo recht mogelijk onder of boven de werkplek bevindt?
Bij onder de werkplek dan wel de ufo aan een wand hangen. Bij ophangen aan het plafonds stralen ze bijna niks uit naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
The Eagle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Sure, maar je kunt ook gewoon naar de Mediamarkt rijden voor een universele voeding met voldoende vermogen.
Dat Ubiquiti alleen hun eigen spullen slijt lijkt me logisch ;)
Toevallig nog een goed voorbeeld voor een 44—57V 210W third party adapter? Ik heb zeker een aantal producten proberen te zoeken buiten Ubiquiti.

Aangezien USB PD 3.1 t/m 240W ondersteunt (48V 5A in extended range) heb ik zelfs nog een USB lader met een decoy trigger overwogen. Maar dit werd zowel in prijs als veiligheid van de setup niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Skynett schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:38:
Kan je de AP's op de andere etages verplaatsen zodat die zo recht mogelijk onder of boven de werkplek bevindt? (En dus door zo min mogelijk beton gaat.) Hoe goed is je signaal nu op de 1e?

Een kabel trekken is moeilijk, maar het kan dus wel? Als je een kabel kan trekken doe je jezelf het grootste kado, alle andere oplossingen zullen minder zijn.

AP op zolder verplaatsen in het trapgat tegen de buitenmuur precies op de hoogte van de vloer. Dan worden beide etages voorzien van het zelfde signaal. (Waarbij wel geldt dat een AP aan het plafond een betere dekking zal hebben dan een AP op de vloer)

Omstandigheden zullen altijd verschillend zijn; drukte op de Wifi, dikte van het beton, etc. Probeer daarom als eerste te kijken naar oplossingen die een gegarandeerd resultaat bieden, vandaar de suggestie om het leggen van een kabel nog eens goed te heroverwegen. Voor andere oplossingen geldt ymmv.
Bedankt voor het advies. Dan toch maar weer kabeltrekken en een aansluiting maken. Er zit op de 1ste verdieping, een slaapkamer verder, nog een Coax aansluiting. Die hebben we in 8 jaar tijd niet gebruikt, dus kabel eruit, UTP erin en dan een nette afwerkplaat. AP van zolder naar die kamer en ik ben even klaar. (tot mijn dochter beter internet op de zolder wilt, maar dan koop ik wel een nieuwe AP zodat ik elke verdieping er een heb. (Nu nog alle spullen bestellenBesteld!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:19
Ik heb een vraagje. Ik wil graag de ucg ultra aanschaffen. Ik heb 2 Nano HD accesspoints. De ucg heeft helaas geen poe, maar ik heb wel een poe switch (Zyxel GS1200-8HP v2). Kan ik die switch 'gewoon' aansluiten en daarop de nano's zonder verlies van alle functies van de controller op de ucg aansluiten? Moet ik dan nog iets extra instellen of kan ik toch beter een unify ultra switch (of een andere poe switch) aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prins32 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:41:
Ik heb een vraagje. Ik wil graag de ucg ultra aanschaffen. Ik heb 2 Nano HD accesspoints. De ucg heeft helaas geen poe, maar ik heb wel een poe switch (Zyxel GS1200-8HP v2). Kan ik die switch 'gewoon' aansluiten en daarop de nano's zonder verlies van alle functies van de controller op de ucg aansluiten? Moet ik dan nog iets extra instellen of kan ik toch beter een unify ultra switch (of een andere poe switch) aanschaffen?
Ja dat kan gewoon, als je met meedere vlans gat werken moet je die ook aanmaken in de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
stormfly schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:15:
[...]

Ja dat kan gewoon, als je met meedere vlans gat werken moet je die ook aanmaken in de Zyxel.
Ik heb odido, dus ga op de ucg de vlan op 300 zetten. Moet dit dan ook op de Switch? Ik ga verder niet spelen met die vlan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prins32 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:25:
[...]

Ik heb odido, dus ga op de ucg de vlan op 300 zetten. Moet dit dan ook op de Switch? Ik ga verder niet spelen met die vlan :)
Nee vlan 300 zet je alleen op de WAN poort van je UCG, niet op de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrustTheCats
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09 14:43
Ik zoek advies over een kleine UniFi PoE switch in combinatie met access points en camera's.

In mijn soon-to-be rijtjeswoning (bj 2015) wil ik graag een UniFi netwerk opzetten met 3x AP (eentje per verdieping). Alle kabels komen in de meterkast samen, dus wil ik hier een UniFi managed switch met PoE ophangen. De UDM SE wordt krap in de meterkast en komt dus op zolder, vandaar de behoefte aan een switch in de meterkast die kleiner is dan het 19 inch formaat.

De AP's worden waarschijnlijk U6+ of U6 Pro. Voor de switch ben ik aan het kijken naar de UniFi Switch Lite 8/16 PoE. De vraag: zijn deze modellen wel krachtig genoeg om 3x AP en (t.z.t.) een paar PoE-camera's te ondersteunen met respectievelijk 52W en 45W aan PoE-budget?

Als ik het piekvermogen van 3x U6 Pro optel, zit ik al op 39W. Tweemaal een G5 Bullet zou met 4W per stuk dus al op 47W zitten. Omdat de UDM SE op zolder komt te staan, kan ik daarvan geen PoE gebruiken voor AP's en camera's.

Omdat in de meterkast 8x UTP binnenkomt voor alle bovenverdiepingen, lijkt de Switch Lite 8 me eigenlijk al te krap aangezien die slechts 4 PoE-poorten heeft. De 16 lijkt qua aantal poorten beter, maar het PoE-budget is dus lager dan die van de 8.

NB de vergelijking van switches + AP's: https://tweakers.net/pric...;1574634;1942900;1699150/

Zijn de Lite switches een optie, of moet er toch een groter PoE-budget switch komen? Of valt in de praktijk het piekgebruik van AP's en camera's wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

thenlownager schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:18:
Hallo tweakers,

Over 2 maanden kunnen wij verhuizen naar onze nieuwbouw. Heb in elke ruimte een cat 6 internetaansluiting voorzien.

Ik zoek een volledig nieuwe setup
Router
Switch
Access points
Camera
Deurbel

Wat is je budget?
+/- € 1,5k

Heb je bepaalde voorkeuren?
Centrale bediening, slechts één systeem voor AP's, deurbel, camera.
Inzicht in de netwerkstatistieken.
Future proof
Ubiquiti lijkt mij hier geschikt voor omdat alles fijn geïntegreerd kan worden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik ga een serverkast + patchpaneel voorzien waar alles in samenkomt.
Het gaat om een thuisnetwerk, waarbij wij met twee regelmatig thuis werken en vaak online meetings hebben (stabiele verbinding nodig).
Alles wordt gestreamd, we hebben geen klassieke tv aansluiting.
Er zal ook een NAS aangesloten worden voor lokale opslag en Plex (enkel binnenshuis).
Een stabiele en snelle internetverbinding zowel bedraad als via WiFi.
Het netwerk kunnen onderverdelen d.m.v. VLAN.

Wat heb je zelf al bedacht?
UDM Special edition
USW-16-POE
G4 pro deurbel
G4 bullet camera
U6 in-wall (beneden) omdat deze nog 3 RJ45 poorten heeft die ik kan gebruiken voor bedraad internet naar de receiver, TV en Nokia steamingbox 8000. Als alternatief voor de U6 in-wall dacht ik aan NanoSwitch + U6+.
U6+ op eerste verdieping, hiervoor is in de muur van de nachthal een cat 6 kabel voorzien.

Wat wil / verwacht je van ons?
Wat zouden jullie aanraden qua hardware en plaatsing van de AP's?
Kan het goedkoper zonder dat er belangrijke functies verloren gaan?

Hieronder beneden & eerste verdieping.
Rode stip = AP
Blauwe stuk = server kast

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit jij inmiddels in je nieuwbouwwoning en dekt 1 i inwall de hele etage?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenlownager
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-08 16:51
@siemenz daar kan ik helaas niet op antwoorden.

Heb uiteindelijk voor het volgende gekozen:
Cloud gateway ultra
USW-Lite 16 PoE
USW-flex mini
2 x U6 mesh
Nog geen AP op zolder, voorlopig niet nodig.

De setup waar ik eerst aan dacht was overkill voor mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

thenlownager schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:21:
@siemenz daar kan ik helaas niet op antwoorden.

Heb uiteindelijk voor het volgende gekozen:
Cloud gateway ultra
USW-Lite 16 PoE
USW-flex mini
2 x U6 mesh
Nog geen AP op zolder, voorlopig niet nodig.

De setup waar ik eerst aan dacht was overkill voor mijn gebruik.
Helder,

Nou ja overkill, dat vraag ik me inderdaad dus af . Op de website van Ubi geven ze aan dat de Inwalls ideaal zijn om ' een ruimte zoals een hotelkamer'' van wifi te voorzien. Dus ik twijfel een beetje of die een etage van circa 60 m2 (met betonnen muren) dekt. Het is namelijk wel een charmante oplossing en ik heb alleen maar Ethernet laten aanleggen in de overloop boven en niet de individuele kamers

en om nou zo'n U6 op de grond/tafeltje in het zicht te zetten is voor mij niet ideaal

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Betonnen binnenmuren? Dat wordt lastig voor elk AP.

Ik heb een AC-IW op de bg en eentje op de 1e etage, met 10cm dikke binnenmuren van gips en dat gaat gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-05 20:17
Als ik de Cloudkey+ met een aantal Unifi PoE camera's en een TP Link switch (vind die van Unifi te duur) combineer werkt dat goed samen met een Fritzbox van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Als je het over een Cloudkey 2+ hebt en geen vlans nodig hebt kan dat prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Hi
Met een 2 weken trek ik in mijn nieuwbouw. Dringend tijd dus om werk te maken van mijn netwerk. Huis is in houtskelet. Dus geen betonnen muren… Gelijkvloers en 1ste verdieping.
Ik heb in 5 kamers een dubbele cat 6 kabel voorzien. Daar bovenop komt er nog een dubbele cat6 voor de overloop buiten, enkele voor de carport vooraan en 1 voor de deurbel.
14 stuks dus. Zijn er ook nog 2 nodig voor warmtepomp en ventilatie. 16 stuks dus.

Ik dacht het volgende te kopen:
- Dream wall
- G4 doorbell poe + chime

Ik neem mee van vorige huis 2 APs 6 en 2 8 poort switchen en een mini switch. Allemaal van Ubiquiti.

Later wil ik nog 2 poe camera’s buiten installeren en een AP voor buiten moest internet buiten niet voldoende zijn.

Ik snap dat de Dream wall hier niet zo populair is maar het zou voor mij wel het perfecte product zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Sphinkx schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:39:

Ik snap dat de Dream wall hier niet zo populair is maar het zou voor mij wel het perfecte product zijn…
Mijn beeld is dat het gebrek aan populariteit vooral op de prijs is gebaseerd, en dat hij qua layout eigenlijk is ontworpen om de kabels in het gebouw/huis af te monteren met een UTP stekker ipv een patchpaneel. En dat laatste geniet niet de voorkeur. (Zoek maar op dit forum, genoeg topics over) Maar de formfactor is juist gemaakt voor montage tegen een muur, en als dat voor jou goed werkt, en je gebruikt de juiste UTP stekkers, of plaatst er toch een patchapaneeltje tegenover, dan lekker aanschaffen zou ik zeggen. Ik zelf gebruik 2 kleine 8 poorts patchpaneeltes naast elkaar die plat tegen de muur zijn geplaatst. Daarmee blijf ik vlak tegen de muur. Dit zou je vlak boven de dream wall kunnen plaatsen tegen de muur.

https://www.amazon.de/dp/...+8+port%2Caps%2C76&sr=8-4

Hij faciliteert ook kabelmanagement, dus even zorgen dat voeding, lan en wan netjes door de meterkast lopen, dat kan je dan een hele nette kast opleveren. En dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Thx @Skynett

Eventueel een patchpaneel vooraan plaatsen kan ik doen. Maar met zo'n dream wall kan ik alles heel netjes afwerken. Altijd leuk om het clean te hebben want alles komt in onze inkomhal.

[ Voor 23% gewijzigd door Sphinkx op 10-06-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Je kan alles ook achter een (zelfgemaakt) deurtje hangen, als het echt open en bloot in de gang tegen een muur komt, en niet in een meterkast. Dan is alles plat tegen de muur wel zo handig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:23
Ik wil binnenkort een dream machine bestellen en deze in mijn 19" kast stoppen. Nu twijfel ik of de dream machine special edition of the nieuwere dream machine pro max de beste keuze voor mij is. Ik wil zelf 5 cameras via poe(incl 1 deurbel) en 2 outdoor access points via poe hierop aansluiten. Op dit moment heb ik nog geen andere poe switch. Vanuit dit oogpunt dacht ik dat de dream machine special edition de beste keuze is. Toen kwam er pas geleden een dream machine pro max uit die veel sneller was maar geen poe meer heeft. Klopt mijn idee dat voornamelijk de performance en de poe mogelijkheden de grootste verschillen tussen deze dream machine zijn en voor mijn opzet waarschijnlijk de special edition de betere keuze is?

Ps in eerste instantie dit comment in het verkeerde topic geplaatst, hopelijk kunnen jullie mij hier wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Klopt wel, naast de 2e hdd tray om beelden redundant op te slaan. De SE heeft een enorm PoE budget van 180W, dat is ook wel lekker.

Als je boven de 3,5Gbit wan snelheid incl IDS en IPS komt, dan heeft het grotere broertje nut, en die gaat dan ook 'maar' door tot 5Gbit wan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
Weet iemand of het mogelijk is om op de unify ultra switch een 55v dc adapter (1.3A) van mijn ZyXEL GS1200-8HP v2 in te pluggen, zodat ik deze kan voorzien van stroom? Het komt niet overeen met onderstaande specs van de ultra, maar wat kan er gebeuren? Overkill?

Power method
(1) 54V, 3.9A power adapter (Not included)
(1) 54V, 1.1A power adapter (Not included)

Edit:
Ik zie ook het volgende staan.
Supported voltage range 44—57V DC

Klopt mijn beredenering dat de adapter van de zyxel ook aangesloten kan worden?

[ Voor 17% gewijzigd door Prins32 op 11-06-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ik heb een originele 60W adapter, en het enige wat ik kan zeggen dat je zelf kan aanvinken of je een 60W of een 210W voeding hebt aangesloten.

Ik zou zeggen, probeer het en laat het ons weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Even ter check: bij de Ubiquiti access points die een extra UTP aansluiting bieden, zijn dit géén PoE poorten waar je nog een camera aan kan koppelen, toch? Ben alle access points nagegaan en zie nergens specifiek dat dit PoE poorten zijn.

Ik wil graag een access point én een camera in de tuin, maar het liefste via één UTP kabel vanuit de meterkast. Het apparaat kan gewoon in onze houten berging hangen, maar hier wil ik géén stopcontact voor gebruiken.

/edit: En nog geen drie minuten later kom ik op Reddit de suggestie voor een In-Wall 6 tegen die ik al heb liggen en één PoE poort blijkt te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door twi op 14-06-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:54:
Even ter check: bij de Ubiquiti access points die een extra UTP aansluiting bieden, zijn dit géén PoE poorten waar je nog een camera aan kan koppelen, toch? Ben alle access points nagegaan en zie nergens specifiek dat dit PoE poorten zijn.

Ik wil graag een access point én een camera in de tuin, maar het liefste via één UTP kabel vanuit de meterkast. Het apparaat kan gewoon in onze houten berging hangen, maar hier wil ik géén stopcontact voor gebruiken.
De In-Wall modellen hebben 1 poort met PoE passthrough, maar die wil je natuurlijk niet in een houten berging hangen.

Aanbevolen optie is dan gebruik te maken van de USW Flex switch. Deze heeft 1 PoE in poort en meerdere PoE out poorten. Alleen zul je deze dan formeel weer via 802.3bt moeten voeden (60W). En dan minimaal met 802.3at (30W). Met 802.3af (15W) zul je waarschijnlijk tegen problemen aanlopen.

Of... gewoon 2 kabels trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

RobertMe schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:00:
[...]

De In-Wall modellen hebben 1 poort met PoE passthrough, maar die wil je natuurlijk niet in een houten berging hangen.

Aanbevolen optie is dan gebruik te maken van de USW Flex switch. Deze heeft 1 PoE in poort en meerdere PoE out poorten. Alleen zul je deze dan formeel weer via 802.3bt moeten voeden (60W). En dan minimaal met 802.3at (30W). Met 802.3af (15W) zul je waarschijnlijk tegen problemen aanlopen.

Of... gewoon 2 kabels trekken :P
Dan trek ik er inderdaad wel eentje bij. Mijn simpele gedachte was, houten berging is droog dus daar kan ook wel een indoor ding hangen. Maar better safe than sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:10:
[...]

Dan trek ik er inderdaad wel eentje bij. Mijn simpele gedachte was, houten berging is droog dus daar kan ook wel een indoor ding hangen. Maar better safe than sorry.
Je zult voldoende voorgangers hebben die het geprobeerd hebben. Maar garantie op (langdurig) succes heb je niet. Zie ook deze (recente) post in het ervaringen topic: HTT-Thalan in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:26
Ben opzoek naar een Building-to-Building Bridge iemand een idee waar deze nog op voorraad is kan ze zelf nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 22:36

wbschenk

www.schenkict.nl

Deze kan ik leveren indien gewenst.

Voor de zekerheid gaat het om deze?

Stuur me even een PB

[ Voor 64% gewijzigd door wbschenk op 20-06-2024 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Ik refresh net op de ui.com en de Pro Max 16 PoE is weer beschikbaar. Ik zat al een maand te F5'n. Heb (nog) geen e-mail notificatie ontvangen dat hij weer in stock zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
En alweer uitverkocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:16
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe router en keuze lijkt tussen AVM Fritzbox 4060 en de Ubiguity Dream Router (UDR) te zijn. Echter lees ik elders dat de Dream Router uitgefaseerd wordt. Er is hoegenaamd nul info op de website meer te vinden anders dan wat basic installatie handleiding.

Hoe anders dan bij AVM, waar ik gewoon de manual kan bekijken. Wat dat betreft wint AVM het dik op gebeid consumer toegankelijk. Het andere punt is dat ik prima blij ben met mijn Hikvision POE cameras en totaal geen intentie heb om eea over te zetten op Ubiguity omgeving en -spullen. Ik wil die UDR alleen als internetrouter gebruiken.

Kunnen jullie bevestigen dat de Dream Router op zn einde loopt? Zo ja, wat is dan de logische opvolger voor zover die er is? De express komt erg slecht over. Is er verder ergens documentatie te vinden over de instellingsmogelijkheden van de Dream Router? Alvast bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door Rene44 op 25-06-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:40
Rene44 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:33:
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe router en keuze lijkt tussen AVM Fritzbox 4060 en de Ubiguity Dream Router (UDR) te zijn. Echter lees ik elders dat de Dream Router uitgefaseerd wordt. Er is hoegenaamd nul info op de website meer te vinden anders dan wat basic installatie handleiding.

Hoe anders dan bij AVM, waar ik gewoon de manual kan bekijken. Wat dat betreft wint AVM het dik op gebeid consumer toegankelijk. Het andere punt is dat ik prima blij ben met mijn Hikvision POE cameras en totaal geen intentie heb om eea over te zetten op Ubiguity omgeving en -spullen. Ik wil die UDR alleen als internetrouter gebruiken.

Kunnen jullie bevestigen dat de Dream Router op zn einde loopt? Zo ja, wat is dan de logische opvolger voor zover die er is? De express komt erg slecht over. Is er verder ergens documentatie te vinden over de instellingsmogelijkheden van de Dream Router? Alvast bedankt!
Voor de instelmogelijkheden hoef je alleen maar naar UniFi OS en de network app te kijken . Daar is genoeg van te vinden. De installatiehandleiding is niet uitgebreid: pak hem uit, stop er wat kabels in, zet hem aan en ga naar de network app. En dat dan aangevuld met wat IKEA achtige plaatjes. Ik heb een UDR gehad en meer was het niet. Prima overigens want alles die je in het UniFi OS (apps installeren) of de network app dus.

Wil overigens graag weten waar staat dat de UDR uitgefaseerd wordt. Overigens betekent uitfaseren niet EOL. Alleen dat hij niet meer verkocht wordt. Een oude UDM krijgt ook nog steeds updates voorgeschoteld dus ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken.

Wel goed om te weten: met IPS/IDS kan de UDR WAn snelheden tot 600 à 700 Mbps aan. En dat vinden de Gigabit fans te weinig

[ Voor 11% gewijzigd door S.J.Onnie op 25-06-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rene44 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:33:
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe router en keuze lijkt tussen AVM Fritzbox 4060 en de Ubiguity Dream Router (UDR) te zijn.
Kun je ook toelichten waarom je op de UDR uitkomt en niet op andere routers van Ubiquiti?

Los van of hij uitgefaseerd wordt (geen idee) zou ik zelf, als ik nu nieuwe spullen zou aanschaffen, niet investeren in oplossingen met louter 2.4Ghz en 5Ghz. Maar die afweging moet je natuurlijk zelf maken.

Daarnaast: waarom een alles-in-een apparaat? Vaak is de plek waar je je router neerzet suboptimaal voor goede wifi in je huis. Van een UCG-Ultra en een goed geplaatst Wifi 6E/7 accesspoint ga je wellicht meer lol hebben dan een Wifi 6-router ergens in een hoekje of in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:16
Gizz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:44:
[...]
Kun je ook toelichten waarom je op de UDR uitkomt en niet op andere routers van Ubiquiti?

Los van of hij uitgefaseerd wordt (geen idee) zou ik zelf, als ik nu nieuwe spullen zou aanschaffen, niet investeren in oplossingen met louter 2.4Ghz en 5Ghz. Maar die afweging moet je natuurlijk zelf maken.

Daarnaast: waarom een alles-in-een apparaat? Vaak is de plek waar je je router neerzet suboptimaal voor goede wifi in je huis. Van een UCG-Ultra en een goed geplaatst Wifi 6E/7 accesspoint ga je wellicht meer lol hebben dan een Wifi 6-router ergens in een hoekje of in de meterkast.
Ik ben eigenlijk net een paar dagen aan het inlezen voor wat Ubiguiti is, voor staat en levert. Ik ben net klaar met inventariseren wat AVM biedt. Budget is tussen de 200 en 300. Veel Ubiguiti wat er in de pricewatch staat gaat over dat bedrag, doet veel meer dan ik wens.

Je hebt gelijk wat betreft wifi setting. Echter heb ik het geluk een jaren 60 woning te hebben en 1 wifi router in de meterkast kan bijna mijn hele huis en de tuin bedruipen. Ik heb desondanks een AP van Ubiguiti op de eerste etage draaien. Maar ik wil graag wat meer info over de Ubiguiti OS. AVM komt deze maand met een nieuwe router met wifi 7. De beoogde 4060 is ouder maar wel tri band. Bovenal heeft die Fritzbox de opties die ik graag wil hebben. Ik vraag me af of UDR en dus dat OS, niet teveel van het goede gaat worden. Maar ik vind de reviews, best buys en schare volgers hier op Tweakers indrukwekkend. Het is kennelijk (ook) erg fijn. Ik zal de ucg ultra eens bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rene44 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Budget is tussen de 200 en 300. Veel Ubiguiti wat er in de pricewatch staat gaat over dat bedrag, doet veel meer dan ik wens.
Een UCG-Ultra is €109,20 en een U7-Pro €198. Dat gaat met €307,20 iets over je budget heen, maar je hebt dan wel fijne hardware. Dit zijn prijzen bij Ubiquiti zelf, wellicht is het via andere winkels nog iets goedkoper.
Ik heb desondanks een AP van Ubiguiti op de eerste etage draaien.
Dat is nieuwe informatie! Maar als je midden in je huis een goed AP van Ubiquiti hebt die voor goede dekking in je gehele huis zorgt, dan kun je alleen de UCG-ultra nemen als router en dan ben je al klaar voor €109,20. Ruim binnen je budget :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:31
Rene44 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Ik ben eigenlijk net een paar dagen aan het inlezen voor wat Ubiguiti is, voor staat en levert. Ik ben net klaar met inventariseren wat AVM biedt. Budget is tussen de 200 en 300. Veel Ubiguiti wat er in de pricewatch staat gaat over dat bedrag, doet veel meer dan ik wens.

Je hebt gelijk wat betreft wifi setting. Echter heb ik het geluk een jaren 60 woning te hebben en 1 wifi router in de meterkast kan bijna mijn hele huis en de tuin bedruipen. Ik heb desondanks een AP van Ubiguiti op de eerste etage draaien. Maar ik wil graag wat meer info over de Ubiguiti OS. AVM komt deze maand met een nieuwe router met wifi 7. De beoogde 4060 is ouder maar wel tri band. Bovenal heeft die Fritzbox de opties die ik graag wil hebben. Ik vraag me af of UDR en dus dat OS, niet teveel van het goede gaat worden. Maar ik vind de reviews, best buys en schare volgers hier op Tweakers indrukwekkend. Het is kennelijk (ook) erg fijn. Ik zal de ucg ultra eens bekijken.
Als je met 1 wifi punt uit kan in je huis, dan zou ik persoonlijk voor FritzBox gaan. Is een goed product en je kan er altijd nog een accesspoint bij zetten mocht je toch niet het hele huis dekt.
Wil je meer tweaken aan je netwerk (bv met vlan) of komen er toch meerdere accesspoint dan zou Ubiquiti een optie kunnen zijn.
Als je voor Ubiquiti gaat, kijk eens naar Cloud Gateway Ultra en een U6 Mesh (dan heb je nog wel een PoE injector erbij nodig)

Edit, wat Gizz dus zegt, alleen had ik een andere wifi oplossing gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Goof2000 waarom de U6 Mesh die bij Ubiquiti precies hetzelfde kost als een U7-Pro? Qua waterdichtheid snap ik het voordeel van de U6 Mesh, maar als het AP alleen binnen wordt gebruikt lijkt mij een U7-Pro sneller/toekomstbestendiger? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
En hij is er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:31
Gizz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:15:
@Goof2000 waarom de U6 Mesh die bij Ubiquiti precies hetzelfde kost als een U7-Pro? Qua waterdichtheid snap ik het voordeel van de U6 Mesh, maar als het AP alleen binnen wordt gebruikt lijkt mij een U7-Pro sneller/toekomstbestendiger? :)
Geen idee, de usp van de U6 Mesh is dat hij neer gezet kan worden ipv aan het plafond hangt en valt daardoor minder op. Ik zou ook eerder ook voor een U7-Pro gaan als ik de mogelijkheid zou hebben om hem aan het plafond te hangen. (hier betonnen huis en daarmee geen mogelijkheid, behalve op de zolder)
Ik heb in woonkamer een u6 mesh (perfecte wifi) , 1 verdieping een u6 IW (niet zo tevreden, deel van de verdieping is verbinding vrij slecht. Maar ja dat is op de baby en kleuter kamer, niet echt een issue) op zolder een U6 pro (perfecte wifi) en in de schuur een AC Lite (perfecte wifi, maar dat mag ook wel voor zo'n kleine ruimte). Die laatste wil ik nog een keer upgraden naar een u6+ (of u7+ als die komt en betaalbaar is of een u7 pro als ik weer wat netwerk budget van mijn werk krijg, dan gaat de U6 pro van de zolder naar de schuur. Dat gaan we volgend jaar wel zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Twee jaar geleden heb ik mijn huis volgehangen met UniFi U6 Pro’s (drie stuks en een dream router). Helaas toch niet helemaal goed geplaatst waardoor de wifi in de tuin en schuur tegen valt.
Ik wil voor daar een access point ophangen. Het mooist zou zijn in de schuur maar dat is lastiger kabels trekken. Aan de buitengevel, onder het balkon kan maar is natuurlijk wel meer ‘buiten’.

Bottom line is, ik weet niet of ik de U6+ (even duur als de lite maar ‘beter) of nog een Pro moet halen? An sich hoeft er niet veel data door, en binnen pakt de Pro het wel weer op. Maar het moet niet storen op t netwerk en de roaming…
De U7 Outdoor vind ik eigenlijk net te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@iAR ik begrijp je vergelijking niet helemaal. Je zet nu een indoor U6 Pro tegenover de U7 outdoor. Is het niet logischer om de U6 Mesh Pro die wel buiten opgehangen kan worden met de U7 outdoor te vergelijken? En die zijn dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Gizz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:53:
@iAR ik begrijp je vergelijking niet helemaal. Je zet nu een indoor U6 Pro tegenover de U7 outdoor. Is het niet logischer om de U6 Mesh Pro die wel buiten opgehangen kan worden met de U7 outdoor te vergelijken? En die zijn dezelfde prijs.
En nee, ik zet de U6 Pro en de U6+ naast elkaar. Omdat ik de optie noem om hem buiten op te hangen noem ik de Outdoor, maar dat is een andere generatie én te duur.

Handig om de outdoor van de 6-serie niet outdoor te noemen maar mesh 8)7 Maar goed, met 184 euro vind ik dat ook nog wel stevig aan de prijs…

[ Voor 11% gewijzigd door iAR op 28-06-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Je grootste issue is de dekking buiten geef je aan. Denkend aan een oplossing helpt het dan om iets over de oorzaak te weten.

Een reden kan zijn een hele nieuwe woning die super geïsoleerd is, en dientengevolge ook radiosignalen enorm dempt.
Als dat aan de orde is, is het zeer aan te raden om je nieuwe ap buiten of in/bij de schuur toch bedraad aan te sluiten. Dat is meer bepalend dan het type AP wat je daar gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 13:37
Ik ben opzoek naar goede unifi accesspoints voor een tuin.

Er zijn al gaten in de muur in het huis geboord, voor de unifi camera's. We daar nu eigenlijk de
U7 Outdoor voor gaan gebruiken.

Enige nadeel is, dat de gaten op 8meter hoogte zitten, en nieuwe gaten boren is wat lastig, en kabel gootjes over de muur is ook niet direct een optie denk ik.

Ik heb wat last om te vinden, hoe dit nu precies icm bereik zal zijn in de tuin rondom het huis. 8Meter hoogte is best hoog, waar ik mij zorgen maak, om het bereid direct om het huis.

Iemand hierover wat ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-09 11:00
Dag allen.

Ik ben me aan het oriënteren om in mijn woning Ubiquiti te gaan gebruiken. Als het goed is word er binnenkort glasvezel aangelegd en is mijn idee om een Dream Machine Pro Max direct aan de glasvezel verbinding te hangen. Vandaar naar een Pro Max 16 POE switch via SFP+ met een 10 Gbps SFP+ Direct Attach Cable. Nu wil ik een bijgebouw zo'n 80 meter weg ook aansluiten op het netwerk en daar ook een Pro Max 16 POE switch gebruiken.

Nu gaat mij het om de verbinding tussen de 2 switches. Ik zat te denken aan glasvezel en de shop van Ubiquiti heeft verschillende producten en ik wil zeker weten dat ik de goede heb. Ik heb de volgende kabel gevonden in 91.5 meter lengte: FiberCable FC-SM-300. Dit is single mode kabel. Eenzelfde multi mode kabel kon ik niet vinden, maar ik heb gelezen dat single mode meer toekomstbestendig is. Vervolgens heb ik de volgende modules erbij gevonden: 10 Gbps Bidirectional Single-Mode Optical Module UACC-OM-SM-10G-S-2.

Heb ik hieraan voldoende? Kan ik de kabel direct in de optical modules pluggen en de optical modules direct in de SFP+ poort van de switches?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Heren,

Mijn vriendin en ik willen binnenkort gaan samenwonen in haar woning. Het betreft een nieuwbouw tussenwoning (2022). Op dit moment voorzien een standaard KPN-WiFi modem in de meterkast het gehele huis van WiFi. Zoals jullie al raden werkt dit optimaal. Achter in de tuin is er geen bereik en ook boven op de 1e verdieping is het bereik slecht. Hierdoor ligt er een lange kabel over de verdieping heen van de slaapkamer (UTP-aansluiting) naar de werkkamer.

Aangezien ik in mijn eigen huis goede ervaring heb met de netwerk-sets van Ubiquiti zijn wij aan het kijken om ook haar woning te voorzien van diverse AP's.

De woonkamer heeft twee UTP-aansluitingen achter het tv-meubel (rode cirkel). De meterkast bevindt zich aan de voorzijde van het huis (groene cirkel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAv7l1oYzUK5mcWEWCqfbRfOaLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xs4VQviy2T1lvA1LrOLu3JNy.jpg?f=user_large

Op de eerste verdieping is er één UTP-aansluiting in (wat nu) de slaapkamer is (paarse cirkel). Wij werken beide wel een (gelijktijdig) thuis en dan maken wij gebruik van de overige twee kamers op de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfKzal3fX_JexrVW3WSwrRK49nU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cVCfOJtS30pCJ6TOR6Xdkwsy.png?f=user_large

De meterkast zou voorzien moeten worden van een Cloud Gateway Ultra. Ik heb ervaring met Docker op een Synology, maar de ingebouwde controller van de Cloud Gateway Ultra lijkt mij ideaal. Verder zal er dan ook een PoE-switch in de meterkast moeten komen.

Wat betreft AP's op de beneden verdieping zou ik beginnen met een AP in het tv-meubel. Idealiter zou deze voorzien zijn van een ingebouwde splitter, zodat de tv, de receiver én Sonos voorzien kunnen worden van een kabel. Zoals ik het zie lijken alleen de In Wall-series die te hebben. Klopt dit? Verder lijkt mij één AP op deze locatie op de begane grond in eerste instantie voldoende. Eventueel kan dit later uitgebreid worden met een AP in de meterkast.

Wat betreft de 1e verdieping. Hier lijkt mij een In-wall de meest mooie oplossing. De contactdoos van de UTP-aansluiting is namelijk los van de overige contactdozen.

Verder vraag ik mij af of geadviseerd wordt om nu al door te kijken naar WiFi 7 en daarmee de U7 Pro in de lijst te zetten? Zoals ik het zie zijn deze (nog) niet als In-Wall te verkrijgen.

Zien jullie hierin nog verbeterpunten? Alle adviezen en tips zijn welkom!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 111,99€ 111,99
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 158,95€ 158,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 199,59€ 199,59
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 126,99€ 126,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,52

[ Voor 6% gewijzigd door ChillPascal op 01-07-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Rolfie schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:33:
Ik ben opzoek naar goede unifi accesspoints voor een tuin.

Er zijn al gaten in de muur in het huis geboord, voor de unifi camera's. We daar nu eigenlijk de
U7 Outdoor voor gaan gebruiken.

Enige nadeel is, dat de gaten op 8meter hoogte zitten, en nieuwe gaten boren is wat lastig, en kabel gootjes over de muur is ook niet direct een optie denk ik.

Ik heb wat last om te vinden, hoe dit nu precies icm bereik zal zijn in de tuin rondom het huis. 8Meter hoogte is best hoog, waar ik mij zorgen maak, om het bereid direct om het huis.

Iemand hierover wat ervaring hiermee?
We zijn natuurlijk wel heel benieuwd naar jouw ervaring straks.

Maar als je hem plat tegen de muur monteert, dan zou ik de twee losse antennes er op schroeven, de radiation patterns zien er dan in ieder geval beter uit.

https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

Wat ook uit maakt is of je in een rijtjeshuis woont of ergens in de wildernis zonder buren in zicht. In het laatste geval is het veel minder druk in de ether, en dat helpt natuurlijk altijd.

Hij ondersteunt geen 6Ghz, dus in een rijtjeshuis krijg je daarmee niet (tijdelijk) een deel van het spectrum voor jezelf.

Maar monteer hem met antennes, dan is hij veel minder directioneel, en dan maakt die 8m hoogte ook minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
papasen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:40:
Dag allen.

Ik ben me aan het oriënteren om in mijn woning Ubiquiti te gaan gebruiken. Als het goed is word er binnenkort glasvezel aangelegd en is mijn idee om een Dream Machine Pro Max direct aan de glasvezel verbinding te hangen. Vandaar naar een Pro Max 16 POE switch via SFP+ met een 10 Gbps SFP+ Direct Attach Cable. Nu wil ik een bijgebouw zo'n 80 meter weg ook aansluiten op het netwerk en daar ook een Pro Max 16 POE switch gebruiken.

Nu gaat mij het om de verbinding tussen de 2 switches. Ik zat te denken aan glasvezel en de shop van Ubiquiti heeft verschillende producten en ik wil zeker weten dat ik de goede heb. Ik heb de volgende kabel gevonden in 91.5 meter lengte: FiberCable FC-SM-300. Dit is single mode kabel. Eenzelfde multi mode kabel kon ik niet vinden, maar ik heb gelezen dat single mode meer toekomstbestendig is. Vervolgens heb ik de volgende modules erbij gevonden: 10 Gbps Bidirectional Single-Mode Optical Module UACC-OM-SM-10G-S-2.

Heb ik hieraan voldoende? Kan ik de kabel direct in de optical modules pluggen en de optical modules direct in de SFP+ poort van de switches?

Ja, zou zo moeten werken. Die kabel, eigenlijk een lange 'patchkabel' met LC connectoren, kan je werkelijk overal halen. Zoek er eentje met een iets stevigere mantel en graaf gelijk 2 stuks in. Kost geen drol, en mocht er ooit iets mee gebeuren, dan ben je heel blij met je reservekabel.

Mbt glasvezel direct in de DM, dat hangt een beetje van je provider af. Zoek maar even in de topics op Tweakers, per provider.

Ik zit bij KPN middels XGS-PON, en mijn glaskastje verbindt gewoon via 2,5Gbit over UTP met mijn DM SE. Glaskastje (actief component) kan ik dus niet overslaan.

Combi met de Pro Max 16 PoE via glas werkt hier heerlijk! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
ChillPascal schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:54:
Heren,

Mijn vriendin en ik willen binnenkort gaan samenwonen in haar woning. Het betreft een nieuwbouw tussenwoning (2022). Op dit moment voorzien een standaard KPN-WiFi modem in de meterkast het gehele huis van WiFi. Zoals jullie al raden werkt dit optimaal. Achter in de tuin is er geen bereik en ook boven op de 1e verdieping is het bereik slecht. Hierdoor ligt er een lange kabel over de verdieping heen van de slaapkamer (UTP-aansluiting) naar de werkkamer.

Aangezien ik in mijn eigen huis goede ervaring heb met de netwerk-sets van Ubiquiti zijn wij aan het kijken om ook haar woning te voorzien van diverse AP's.

De woonkamer heeft twee UTP-aansluitingen achter het tv-meubel (rode cirkel). De meterkast bevindt zich aan de voorzijde van het huis (groene cirkel).

[Afbeelding]

Op de eerste verdieping is er één UTP-aansluiting in (wat nu) de slaapkamer is (paarse cirkel). Wij werken beide wel een (gelijktijdig) thuis en dan maken wij gebruik van de overige twee kamers op de eerste verdieping.

[Afbeelding]

De meterkast zou voorzien moeten worden van een Cloud Gateway Ultra. Ik heb ervaring met Docker op een Synology, maar de ingebouwde controller van de Cloud Gateway Ultra lijkt mij ideaal. Verder zal er dan ook een PoE-switch in de meterkast moeten komen.

Wat betreft AP's op de beneden verdieping zou ik beginnen met een AP in het tv-meubel. Idealiter zou deze voorzien zijn van een ingebouwde splitter, zodat de tv, de receiver én Sonos voorzien kunnen worden van een kabel. Zoals ik het zie lijken alleen de In Wall-series die te hebben. Klopt dit? Verder lijkt mij één AP op deze locatie op de begane grond in eerste instantie voldoende. Eventueel kan dit later uitgebreid worden met een AP in de meterkast.

Wat betreft de 1e verdieping. Hier lijkt mij een In-wall de meest mooie oplossing. De contactdoos van de UTP-aansluiting is namelijk los van de overige contactdozen.

Verder vraag ik mij af of geadviseerd wordt om nu al door te kijken naar WiFi 7 en daarmee de U7 Pro in de lijst te zetten? Zoals ik het zie zijn deze (nog) niet als In-Wall te verkrijgen.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,52
Nieuwbouw, dus supergoed geïsoleerd en alles maximaal dempend voor radiosignalen. Gefeliciteerd!

Ja, dan moet je wel even aan de bak om overal netjes wifi te krijgen. Misschien ook zelfs buiten wel. Ook de triple ramen dempen werkelijk enorm.

Op zich is je voorstel goed lijkt me. In de in-wall's is een erg fijne serie. Op de eerste zou je de kabel van de in-wall even door de muur kunnen prikken aangezien de outlet in de hoek zit. Scheelt toch weer een muur naar beide werkkamers. Overweging kan ook zijn om lekker een kabel naar beide bureaus te leggen vanaf de in-wall. Betrouwbaarheid kan ook rust geven voor sommigen. Hoef je nooit te troubleshooten als het om de werkplek gaat.

Ik zit hier nog met lekker-oude in-wall HD's (2 stuks) en die werken fantastisch voor alle mobiele apparaten op de bg en de 1e etage.
Is zelfs WiFi 5, maar voel nog geen enkele noodzaak om te upgraden. Heb geen 900mbit/sec op mijn telefoon nodig. Dit berichtje komt volgens mij gewoon foutloos door op 250mbit/sec.

Maar nieuw is natuurlijk altijd ook gewoon leuk, dus in de weg zal het zeker niet zitten. De nieuwe 6Ghz band verschaft je nog wat exclusiviteit in het begin, ergo minder last van veel gebruikers op die band. Maar het draagt ook weer minder ver dan 5Ghz, dus ook deze medaille heeft weer 2 kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Skynett schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:22:
[...]

Nieuwbouw, dus supergoed geïsoleerd en alles maximaal dempend voor radiosignalen. Gefeliciteerd!

Ja, dan moet je wel even aan de bak om overal netjes wifi te krijgen. Misschien ook zelfs buiten wel. Ook de triple ramen dempen werkelijk enorm.

Op zich is je voorstel goed lijkt me. In de in-wall's is een erg fijne serie. Op de eerste zou je de kabel van de in-wall even door de muur kunnen prikken aangezien de outlet in de hoek zit. Scheelt toch weer een muur naar beide werkkamers. Overweging kan ook zijn om lekker een kabel naar beide bureaus te leggen vanaf de in-wall. Betrouwbaarheid kan ook rust geven voor sommigen. Hoef je nooit te troubleshooten als het om de werkplek gaat.

Ik zit hier nog met lekker-oude in-wall HD's (2 stuks) en die werken fantastisch voor alle mobiele apparaten op de bg en de 1e etage.
Is zelfs WiFi 5, maar voel nog geen enkele noodzaak om te upgraden. Heb geen 900mbit/sec op mijn telefoon nodig. Dit berichtje komt volgens mij gewoon foutloos door op 250mbit/sec.

Maar nieuw is natuurlijk altijd ook gewoon leuk, dus in de weg zal het zeker niet zitten. De nieuwe 6Ghz band verschaft je nog wat exclusiviteit in het begin, ergo minder last van veel gebruikers op die band. Maar het draagt ook weer minder ver dan 5Ghz, dus ook deze medaille heeft weer 2 kanten.
Thanks voor je reactie.

Hoe bedoel je?
Op de eerste zou je de kabel van de in-wall even door de muur kunnen prikken aangezien de outlet in de hoek zit. Scheelt toch weer een muur naar beide werkkamers.
Verder denk ik toch wellicht zowel in de slaapkamer als in de woonkamer een In Wall neer te hangen. Vooral omdat dit de enige Ubiquiti AP is met een ingebouwde switch, nietwaar?

Op basis hiervan vraag ik mij af hoe je de In Wall het beste kan aansluiten. In mijn beleving is het namelijk niet wenselijk om een RJ45 connector aan te sluiten op een solid, stugge UTP kabel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
Ter info. Op een ander forum kreeg ik het advies om duplex connectoren te gebruiken. Voor de rest was alles in orde en kon ik het zo inrichten.
Dag allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vervolgens heb ik de volgende modules erbij gevonden: 10 Gbps Bidirectional Single-Mode Optical Module UACC-OM-SM-10G-S-2.

Linkje(s)? Wat bij BiDi in ieder geval het geval is is dat je tegenovergestelde SFP modules moet hebben. BiDi gebruikt namelijk 2 frequenties "een voor te zenden en een voor te ontvangen". Dus even domweg "als de ene module op 10 stuurt en op 20 ontvangt dan moet de ander op 20 sturen en op 10 ontvangen". Als de modules in een pack van 2 verpakt worden dan zullen ze wel bij elkaar horen. Als het 1 losse module is moet je dus 2 verschillende hebben.

Kijk ook eens op fs.com i.p.v. alleen bij Ubiquiti. Zij verkopen prima spul en zijn IIRC een stuk goedkoper dan van UI zelf. En kabel kunnen ze evt op maat maken (zowel op lengte als keuze in het soort stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
RobertMe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Linkje(s)? Wat bij BiDi in ieder geval het geval is is dat je tegenovergestelde SFP modules moet hebben. BiDi gebruikt namelijk 2 frequenties "een voor te zenden en een voor te ontvangen". Dus even domweg "als de ene module op 10 stuurt en op 20 ontvangt dan moet de ander op 20 sturen en op 10 ontvangen". Als de modules in een pack van 2 verpakt worden dan zullen ze wel bij elkaar horen. Als het 1 losse module is moet je dus 2 verschillende hebben.

Kijk ook eens op fs.com i.p.v. alleen bij Ubiquiti. Zij verkopen prima spul en zijn IIRC een stuk goedkoper dan van UI zelf. En kabel kunnen ze evt op maat maken (zowel op lengte als keuze in het soort stekker.
Ik heb nu deze duplex connectoren besteld:

https://eu.store.ui.com/e...products/uacc-om-sm-10g-d

Deze zijn goedkoper dan de bidi connectoren, maar gebruiken dus 2 strands ipv 1 zoals bij bidi. De kabels van Ubiquiti hebben 6 strands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:17
Vorig jaar hebben we onze APs in huis op de begane grond en verdieping vervangen door U6 mesh APs.
Voor binnen werkt dit naar tevredenheid (vooral roaming tussen APs boven en beneden werkt fijn :) )

Helaas is het bereik in de tuin minder, vooral op de plek gemarkeerd met een rode cirkel:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WspR88W/ap-tuin.png

Om het bereik in de tuin te verbeteren wil ik een outdoor AP ophangen (U6 Mesh of U7 Outdoor).

Ik twijfel tussen 2 opties (A en B in het plaatje).

Optie A is dichter bij de plek waar het bereik slecht is, maar wel in de buurt van de U6 Mesh die in huis staat, wat misschien minder goed werkt qua roaming tussen de APs (?).

Optie B is verder van de U6 Mesh in huis, maar ook verder van de plek met slecht bereik (ca. 16m).
Zou een U6 Mesh als outdoor AP een bereik van 16m buiten kunnen overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Optie A. Woon je soms in een nieuwe woning die supergoed geïsoleerd is met tripple glas? Dat alles dempt radiosignalen namelijk enorm.

Als je buiten een zwak signaal hebt, is de kans op overschakelen naar het ander buiten-AP heel groot, simpelweg omdat dat signaal sterker is.

Probeer bij het plaatsen van AP's de spreiding zo goed mogelijk te verdelen, rekening houdend met zaken als (binnen) muren, tegels op de muur!, en raampartijen van modern glas.

Ik acht de kans klein, maar mocht het roamen naar A toch niet goed gaan, kan je altijd nog het zendvermogen van het binnen-AP iets verlagen of het binnen-AP nog verder van positie A verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaribbeanCoder
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-07-2024
Goedendag allen,

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een huis aan de andere kant van de wereld (Bonaire om precies te zijn) en mijn oog is gevallen op een aantal Ubiquiti producten die (in mijn ogen) daar goed zouden staan. Nu heb ik al bij Dustin navraag gedaan wat mogelijk een goede opstelling kan zijn, maar ze niet echt behulpzaam als het gaat om advies geven, vandaar dat ik even op het forum van Tweakers kom kijken. Zelf niet eerder Ubiquiti producten gehad, maar wel Netgear Orbi. Ben beetje op zoek dus wat het beste in mijn situatie zou zijn. Ik zit te denken aan de volgende opstelling:
  • Ubiquiti UniFi USW-Lite-16-PoE Switch
  • Ubiquiti EdgeRouter 6P
  • Ubiquiti UniFi U6+ 3pack
Reden voor een Switch is dat ik zelf nog een NAS, 2 (misschien 3) G5 camera's wil aansluiten, werkstation, PS5, Homey Pro en BYD accupakket moet aansluiten op de router. De 6P heeft hiervoor te weinig poorten, vandaar de keuze voor een Switch met PoE ondersteuning voor een aantal PoE apparaten. Nu probeer ik erachter te komen of een EdgeRouter ER-10X een geschikt alternatief zou zijn, want meer poorten. Wat ik niet kan achterhalen, is waarom de prijs van de 6P vele malen hoger ligt terwijl ik met een 10X in een keer klaar zou zijn. Wat is het beste in dit scenario?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@CaribbeanCoder je mist een apparaat waarop je de Unifi-controller software draait. Verder vraag ik me af waarom je een Edgerouter pakt en niet gewoon een Unifi router. Waarom pak je geen Cloud gateway Ultra als router? Dan heb je ook meteen je Unifi controller.

Poorten hoef je niet per se in je router te hebben zitten. Gooi er gewoon een extra switch bij. Kan ook van een ander merk dan Ubiquiti als je geld wil besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaribbeanCoder
@Gizz Maakt dus niets uit als ik na de Cloud Gateway Ultra een reguliere PoE switch op aansluit? Alles blijft gewoon op dezelfde manier functioneren? Modem van ISP aansluiten op de Gateway is genoeg?

Zoals gezegd ben ik nog niet extreem bekend met de producten van Ubiquiti, maar tweaken aan m'n netwerk wel wat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:17
Skynett schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:19:
Optie A. Woon je soms in een nieuwe woning die supergoed geïsoleerd is met tripple glas? Dat alles dempt radiosignalen namelijk enorm.

Als je buiten een zwak signaal hebt, is de kans op overschakelen naar het ander buiten-AP heel groot, simpelweg omdat dat signaal sterker is.

Probeer bij het plaatsen van AP's de spreiding zo goed mogelijk te verdelen, rekening houdend met zaken als (binnen) muren, tegels op de muur!, en raampartijen van modern glas.

Ik acht de kans klein, maar mocht het roamen naar A toch niet goed gaan, kan je altijd nog het zendvermogen van het binnen-AP iets verlagen of het binnen-AP nog verder van positie A verplaatsen.
Helder en dank voor de tips. :)
Ga ik voor optie A en dan eventueel wat spelen met de positie en zendvermogen van de binnen-AP.

De woning is uit 1996, richting de tuin is er wel een grote schuifpui met HR+ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CaribbeanCoder schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:55:
@Gizz Maakt dus niets uit als ik na de Cloud Gateway Ultra een reguliere PoE switch op aansluit? Alles blijft gewoon op dezelfde manier functioneren?
Ja en nee. Je zult prima kunnen internetten en dergelijke.

Specifieke Unifi-functionaliteit zoals in de Unifi-software kunnen zien hoeveel vermogen apparaten via PoE verbruiken ontbreekt. Of coole rgb-leds die sommige duurdere modellen bij de poorten hebben. Maar echt belangrijke functionaliteit die je mist bij een niet-Unifi managed PoE-switch, die is mij onbekend.
Modem van ISP aansluiten op de Gateway is genoeg?
Ja, waarbij je idealiter het modem in bridge-modus hebt staan (zo voorkom je NAT achter NAT). Maar dat is niet specifiek voor de Cloud Gateway Ultra, dat zou je bij de Edgerouter die je eerder aangaf hetzelfde aansluiten? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 10-07-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaribbeanCoder
@Gizz Helder, dan ga ik denk ik voor de Gateway Ultra icm paar access points, wel de PoE switch van Unifi en wat G5 bullets, dank voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:54:
Heren,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,52
Dag allen,
N.a.v. de bovenstaande vraag het e.e.a. nog wat verder uitgediept en loop daarmee nog tegen enkele zaken aan.

Ik heb de begane grond en de 1e verdieping nagebouwd in Unify Design Center. De tussenmuren (concept bouw) zijn volgens mij een soort gasbeton, ik heb hiervoor het type "dry wall" gekozen in het Design Center. Een "concrete wall" leek mij té overdreven? Wat zijn hierin de ervaringen?

Voor de begane grond lijkt een 6 In-Wall het meest voor de handliggend. Daarmee kan ik namelijk diverse apparaten voorzien van een bekabelde aansluiting. Zoals ik het zie zijn er verder geen Ubiquiti-AP's met een ingebouwde switch. Het bereik met een 6 In-Wall lijkt voldoende (5 GHz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPIWmMxHE9Ksk5hAPMp13T0smP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yzDPbnYfCxBqIixa3n4UgGOl.png?f=user_large

Ik lees echter wel over problemen tussen Sonos en de 6 In-Wall. Kan iemand dat hier bevestigen of ontkrachten?

Voor de 1e verdieping is het lastiger. Alleen de slaapkamer in de linker onderhoek heeft een UTP-wandcontactdoos. Hier zou (ook) een 6 In-Wall op gemonteerd kunnen worden of wellicht een 7 Pro Wall. De ingebouwde switch van de 6 In-Wall is namelijk niet nodig hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxWxtaXmDt28WqD5PqPCWkWE0pM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bCsjPFwwoyKIaTv1YudBUtLm.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB0L7znxVity1iGxFUyj56JLtpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NfZu3YALH9qYVhDInJNjevZv.png?f=user_large

Het bereik van de 5 Ghz, maar vooral de 6 GHz lijkt in de werkkamer (rechtsboven) wat beperkt. Wat zouden jullie hierin adviseren? Zou een 6 Mesh hierin kunnen helpen?

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 116,05€ 116,05
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro Wall€ 206,95€ 206,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 191,99€ 191,99
Totaal€ 641,98

[ Voor 9% gewijzigd door ChillPascal op 12-07-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@ChillPascal ,wat ik eerder ook al aangaf, prik het kabeltje van je AP door de muur (boor een gaatje in de muur), en hang hem in de kamer er naast op. Wordt maar een kort kabeltje, aangezien de wall-outlet in de hoek naast de andere kamer zit.

Zoals je in de tekeningen ziet, dempen muren het signaal, dus minder muur is minder demping, en je probleem mbt signaalsterkte op de 1e ziet er gelijk heel anders uit. Juist hogere frequenties worden meer en meer gedempt door je huis (geldt ook voor buitenshuis, denk dan aan de hogere mobiele 5G frequenties ).

Hier geen Sonos, dus geen enkele ervaring mee. Wat ik lees is dat dat systeem sowieso problemen kan hebben met WiFi, en dat je het spul een eigen WiFi netwerk moet laten maken, maar veel meer heb ik er niet over gelezen. Misschien iets om ook even in een sonos topic ergens na te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

@Skynett dank voor je reactie. Een kabel over de muur en vervolgens een gat boren naar een andere ruimte zie ik niet echt zitten.

Ik zal inderdaad eens navragen in het Sonos topic over mogelijke problemen.

Verder kan ik het niet goed terugvinden, maar er is geen WiFi7 In Wall met ingebouwde switch verkrijgbaar, toch?

Mochten er verder nog tips of adviezen zijn, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Inwall 7 met meerdere UTP poorten komt er nog aan vermoed ik zo. Tijdje geleden werden er aangekondigd dat er tientallen producten in de pijplijn zitten. Veel is er al uitgekomen, maar nog niet alles. En zoiets als dit zal nog wel komen, maakt het programma immers compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik ben toe aan wat vervanging en twijfel nog wat wijsheid is. Ik heb minder aansluitingen in het nieuwe huis dus m'n 16 poort switch is erg leeg en zal waarschijnlijk in de meterkast geen extra aansluitingen krijgen/nodig hebben. De WiFi dekking is okay'ish en wil waarschijnlijk m'n oude AC pro naar zolder gooien voor het minder kritieke bereik (witgoed, omvormers).

Ik heb een 16 PoE 150w switch (Gen1 - in de meterkast), een 8 PoE switch (Gen 1 - 48w dacht ik - voor bij de televisie) en twee AC Pro en AC Lite (beide dus Wifi 5) op de beneden verdieping en op de 1e verdieping.

Doel is om straks de setup te creëren met:
Dream Machine SE
AI Pro Bullet

U7 Pro Wall of Pro Max (2x) - In principe staan deze beide in de 'kritieke ruimtes' waar ze hun werk moeten doen.
Nieuwe switch? Pro 8? I.c.m. met Dream Machine SE in principe meer dan voldoende poorten in de meterkast, en volgens mij redelijk toekomst bestendig? Is natuurlijk niet per se nodig, de oude functioneert prima, maar niet nuttig de SFP functionaliteiten van de Dream Machine gebruiken (10g sfp naar 1g sfp -O- )

Mogelijk in de toekomst een Flex die een outdoor access point en camera gaat voeden.

Wat is hierin wijsheid? Geld speelt natuurlijk wel een rol, maar doe dit liever goed en slim, dan dat ik later denk, had ik toch maar X,Y,Z, gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:01
Beste,

Na recent verhuisd te zijn ben ik nu op zoek naar een systeem voor goed werkend internet overal in huis. De situatie is als volgt:

Internet komt binnen in de meterkast. Vanuit de meterkast heb ik 1 cat7 kabel naar boven getrokken. Vanuit boven heb ik kabels naar alle ruimtes getrokken waar ik kabelinternet verwacht nodig te hebben.

Nu wil ik graag een Ubiquiti deurbel en minimaal 2 wifipunten. Momenteel heb ik al een amplifi instant router. Nu betwijfel of ik dat ding kan gebruiken voor de nieuwe setup.

Ik heb geen NAS maar wil er misschien in de toekomst wel eentje aanschaffen. Hierop zouden dan de camerabeelden opgeslagen kunnen worden

Wat is wijsheid? De router/access point gebruiken in de meterkast. Een simpele switch aanschaffen voor boven plus 1 of 2 access points?
Misschien is het mogelijk om de instant router die ik al heb alleen als access point te gebruiken en dan voor in de meterkast een cloud gateway (misschien incl ssd?)

Ik heb niet onbeperkt budget, maar wil het wel gelijk goed doen. Ik zou het prima vinden om zo'n 400-500 euro uit te trekken voor het hele internet verhaal exclusief de deurbel. Maar het liefst wat goedkoper als dat kan.

Ik hoor graag jullie advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
De kracht van de unifi lijn van ubiquiti is dat het mogelijk is om alles vanuit 1 beheeromgeving in te stellen. Wachtwoord voor alle Ap's aanpassen om de zoveel tijd? Dat hoef je maar 1 keer te doen. Nieuw AP erbij plaatsen, want in de schuur laat de wifi toch te wensen over, ook dan is het alleen adopteren en klaar is Kees.

De instant lijn is niet te combineren met de unifi lijn, dus daar zou je afscheid van moeten nemen, die werkt niet in dat ecosysteem.

Je hebt ook een zgn controller nodig, en die draait altijd op een Dream Machine of een Cloud gateway. Je wil wel een deurbel van Ubiquiti, maar ander merk camera's wil je dan opslaan op de je nas. Ieder zijn keuze natuurlijk, maar ik zou graag alles in dezelfde omgeving hebben. Of begrijp ik je niet helemaal goed?

Mbt bepalen van de beste wifi opstelpunten in je huis, meestal is de meterkast een vrij slechte plaats. En als je in een modern betonnen huis woont, is het aan te raden om op elke etage een AP te plaatsen. En als je huis gloednieuw is, heb je in de tuin ook vaak al geen wifi meer, dus daar is misschien ook wel iets nodig.

Dus iets meer informatie over het soort huis helpt om je van een beter advies hierover te kunnen voorzien.

mbt de switch, je kan ook ander merk switch gebruiken, maar zodra je iets als een gastenwifi netwerk (Vlan) wil, dan wordt het goed opletten, want dan moet je weer in twee platformen (Unifi en de losse switch) configuratiewerkzaamheden gaan doen, ofwel je verliest weer iets van het voordeel van het hebben van 1 platform. Zaken als PoE belasting van je switchpoorten kan je dan niet meer uitlezen in de unifi interface, etc.

Als je wat op de centjes wil letten, kan je ook prima een gebruikte switch kopen, zoiets als de USW8-60W PoE is niet stuk te krijgen. Misschien zelfs twee, aangezien je op zolder het distributiepunt van je vaste netwerkaanslutingen in huis hebt.

Je kan ook beginnen met 2 AP's, en daarmee op verschillende plaatsen testen of je daarmee in heel het huis voldoende bereik hebt, en later een derde bijkopen mocht dat toch nodig zijn. Ze maken ook zgn In-Wall AP's, die hebben zelfs een ingebouwde switch, dus ideaal voor bij de TV in de huiskamer, TV en alles wat daarop zit lekker bedraad, en gelijk een AP (vaak) op een hele goede lokatie in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:01
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Wat betreft de camera's; ik zou dan in de toekomst graag ubiquiti camera's willen. Ik wil dan inderdaad het liefst alles graag van 1 systeem.

Ik denk dat ik het beste met 2 ap's kan beginnen om te kijken of dat genoeg is en misschien wat bijplaatsen in de toekomst. Jammer dat ik de instant router niet als access point kan gebruiken.

Goed idee om de switch misschien tweedehands te kopen. Dat scheelt wat centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42
verkeerde topic. excuus.

[ Voor 95% gewijzigd door Qosmic op 25-07-2024 14:17 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazmask
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-02 17:17
Ik heb een nieuwbouw-woning en basis-kennis van netwerken, een portefeuille die vrijwel leeg is en een zwakte voor flikkerende lampjes en coole hardware (ik identificeer mezelf met 90% van Tweakers dus).

gelijkvloers: van Telenet (Belgische provider, NL-tegenhanger is Ziggo denk ik) gebruik ik nu die modem/router en voor gelijkvloers wifi.

verdiep 1: 1x U6+ op aparte SSID

controller: ik launch unifi controller op mijn PC als ik iets wil controleren of aanpassen

toekomstplannen:
1x U6+ gelijkvloers zodat beide AP's hetzelfde SSID geven (nu lukt me dat niet met die Telenet-router)
1x USW24 omdat ik nu al 17 UTP-connecties heb in het huis)

Issue:
Ik heb een Reolink-NVR met wat camera's op die ik buitenshuis niet kan bekijken tenzij ik het lokale IP met bijhorende poort (9000) open zet met port forwarding. Nu zegt het kwade internet dat dit gevaarlijk is omdat de Russen en Chinezen dan in mijn netwerk kunnen. Dus wil ik een VPN gaan gebruiken zodat ik dan via die veiligere manier dan wel de camera-beelden kan bekijken.

Welke Unifi gear heb ik daarvoor nodig? Kan ik een Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra gebruiken of kies ik een Ubiquiti UniFi Dream Router die dan al een ingebouwde AP heeft?

Een UDM pro is dan weer overkill, of niet? Ik wil echt gewoon veilig die camerabeelden remote kunnen bekijken, ik heb (voorlopig) geen NAS draaien en ben niet iemand die elke week wil sleutelen aan mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
@gazmask Cloud Gateway Ultra kan ook Wireguard en OpenVPN dus dat zou afdoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Ik heb een UDM Pro, USW 16 POE, 2x AC-Pro en een U6 Ultra en nog 2x USW-Lite-8 switches.
Nu heb ik 3x DAHUA Camera's met een Dahua NVR. De NVR heb ik al vervangen door gebruik te maken van de Synology surveillance, dat werkt opzich wel aardig. Maar de nachtelijke kwaliteit van de camera's en de moeilijkheid van instelling van de Dahua (de webinterface doet het amper, geen update niks). Dit doet mij er toe overwegen om ook de camera's over te zetten naar Ubiquiti.
Voor de voordeur / oprit, een AI Pro vanwege de betere nachtzicht.
en in de tuin 2x G5 Turret.
Bij de oprit staat s nachts een lamp aan de gevel te branden die nu een mega glare oplevert en daardoor de beelden vaak niet bruikbaar zijn. Op de oprit staan 2 auto's en in de wijk worden regelmatig auto's opengebroken dus dit is een belangrijk view point.

Iemand hier ervaring mee met een van de Ubiquiti camera's met het wegwerken van Glare?
Voorbeeld een snapshot van huidige camera, of moet ik niet heel veel meer verwachten van bovengenoemde camera’s?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcKHhCtgiVYbqa8ZT_p6cu8dwhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM2J3iohe7I0D7bmP8VcvpId.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door ChiLLeR op 01-08-2024 18:56 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 17:53
Hi allemaal, hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ga verhuizen en heb voor een prikkie 3 stuks Ubiquiti UniFi NanoHD's gekocht al een hele tijd geleden.

Ik wil graag een G4 pro deurbel kopen en ik wil de NanoHD's via PoE aansluiten. Er zal nog een NAS op het netwerk komen en een paar videocamera's, meer niet.

Ik ga binnenkort een glasvezelverbinding afsluiten en wil deze graag direct aansluiten op mijn controller/router.
De Dream machine Pro heeft Unify Protect en ik dacht erover om die te kopen. Is dit de beste keuze voor wat ik zoek? Heb ik nog iets anders nodig?

Ik begreep ook at sommige glasvezelproviders niet compatibel waren qua direct aansluiten op de DM, hebben jullie hier ook nog gedachten over?

Thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
NanoHD's zijn gewoon fijne AP's, hoewel wifi 5 en we nu van WiFi 6 naar 7 gaan, zou ik ze gewoon lekker gaan gebruiken.

Je zou nog kunnen kijken naar de DM SE, die heeft 180W aan PoE power aan boord, en dat is wel lekker.

Mbt glasvezel of dat wel of niet gaat werken kan een combinatie van de provider en de gebruikte techniek (wel of geen Passive Optical Network (PON)) zijn.

Per provider zijn daar (glas)topics over, maar één integraal overzicht heb ik niet kunnen vinden. Daar kan je dat soort info vinden. Maar anders heb je alleen de Optical Netwerk Terminator (ONT) tussen je glasaansluiting en je DM zitten. Dat is bij mij het geval met KPN XGS-PON en een DM SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 17:53
Skynett schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:07:
NanoHD's zijn gewoon fijne AP's, hoewel wifi 5 en we nu van WiFi 6 naar 7 gaan, zou ik ze gewoon lekker gaan gebruiken.

Je zou nog kunnen kijken naar de DM SE, die heeft 180W aan PoE power aan boord, en dat is wel lekker.

Mbt glasvezel of dat wel of niet gaat werken kan een combinatie van de provider en de gebruikte techniek (wel of geen Passive Optical Network (PON)) zijn.

Per provider zijn daar (glas)topics over, maar één integraal overzicht heb ik niet kunnen vinden. Daar kan je dat soort info vinden. Maar anders heb je alleen de Optical Netwerk Terminator (ONT) tussen je glasaansluiting en je DM zitten. Dat is bij mij het geval met KPN XGS-PON en een DM SE.
DM SE is inderdaad een betere keuze, zal daar wel voor gaan dan. Dan ben ik er ip toch? Zou jij nog iets anders gedaan hebben dan wat ik nu ga doen met de hardware die ik al heb?

[ Voor 4% gewijzigd door iasix op 04-08-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Mbt camera's en deurbellen kan ik niet zo veel zeggen, want die heb ik niet.

Je vraagt er niet naar, maar om één of andere reden vinden mensen bekabeling in een huis 'lastig', ziet men vaak drempels waarom het niet kan. Mijn algemene advies is altijd trek zoveel mogelijk kabels, en sluit zoveel mogelijk bedraad aan. En wees daar ook gewoon praktisch en creatief in. Dus schroom niet om op een etage een extra switchje bij te plaatsen, en vanaf daar de etage verder van ethernet te voorzien. Veel meer heb ik denk ik niet te zeggen.
Succes er mee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-08 22:38

freddy0519

It hurts when IP

Hoi, ik ben zelf ook aan het kijken voor in mijn nieuwbouw woning om voor Ubiquiti te gaan. Voor WiFi was ik bij de U6 Pro (3 stuks) uitgekomen.

Nu is de U7 serie al een tijdje uit en ik vroeg me af of het wel zin heeft om deze in Europa te gebruiken zolang de WiFi 7 standaard nog niet officieel is uitgebracht.

Hiervoor ook een handige discussie van de Tweakers Podcast:
https://youtu.be/9IfWQ3U6W9k?si=HHB7Qh4w-NKJZ3x3&t=2903

Kopen jullie gewoon de U7 series (zoals de Pro) en nemen het risico dat we niet het volle spectrum kunnen gebruiken? Of wacht ik beter af en koop de U6 Pro en upgrade later indien nodig?

Al doende leert men, al draaiende keert men.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Dat is een persoonlijke afweging natuurlijk. Ik zit hier al een jaar of 5 op WiFi 5 en dat gaat nog steeds net zo goed als 5 jaar geleden en ik kom niks te kort met 3-400 mbit/sec over de WiFi.

Ik zou me niet zo snel laten leiden door fomo, maar meer feitelijk kijken naar wat ik nodig heb (een eis) en minder naar wat ik wil, of misschien wel zou willen.

Je kiest nu alleen het moment waarop je op een technologienivo instapt. Over 5 of 6 jaar vervang je je AP's en dan heb je weer iets nieuwers, en zo loopt die cyclus door.

Het (moderne) leven is ondertussen een aaneenschakeling van dit soort keuzemomenten geworden. Dus hier zou men toch al een soort gewoonte ontwikkeld kunnen hebben. (Oh wacht, wat is anders het bestaansrecht van Tweakers nog....)

Als je het mij vraagt: een echt slechte keuze is er niet. Beide zullen het gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

Had het volgende hier even moeten plaatsen voordat ik wat kocht, maar om mijn schuur te voorzien van een WiFi router en 2 aansluitpunten (camera en laadstation) heb ik een USW Flex met een Utility verkocht. Nu is dat aan de prijs, en helemaal prima.

Maar mijn verwachting (zonder verder te kijken) was dat de bijbehorende PoE Injector die ik wel nodig dacht te hebben, alleen voor de voeding is? Had de verwachting dat juist de data hier in zou moeten worden geprikt, en hij daardoor data+stroom via poort 1 zou gaan voorzien.

Nu ben ik dus 1 poort kwijt voor stroom, 1 voor data. Wat is dat voor een suffe oplossing? Zie ik iets over het hoofd?

Inmiddels begin ik wel in de knel te raken met PoE+ poorten als ik m'n setup zonder injectors wil afronden. Aan de Dream Machine SE zitten 2 PoE+ access points, en de overigen die PoE+ nodig hebben zitten gelukkig aan de USW Flex in de schuur met die PoE Injector
  • Dream Machine SE (2 PoE+, 6PoE)
  • 2x U7 Pro (PoE+)
  • U6 In-Wall (PoE voldoende gezien de PoE poort van de In-Wall niet gaat worden gebruikt)
  • USW Flex (n.v.t. door bijgeleverde PoE injector)
    • Outdoor U7 (PoE+ nodig, via USW Flex)
    • Outdoor camera (n.t.b.) (Waarschijnlijk PoE+ nodig, via USW Flex)
En dan komt er nog een G4 deurbel bij, die gelukkig ook volstaat met PoE

[ Voor 11% gewijzigd door twi op 11-08-2024 15:53 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.