Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Skynett schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:56:
Mbt de keuze of je een WiFi6 of 7 AP moet nemen, belangrijkste is dat je pas iets bestelt de dag voordat je ze nodig hebt bij een nieuwbouwhuis. Soms zie je dat men 6 of 12 maanden van tevoren als spulletjes koopt, en dan is het op dag van ingebruikname al weer ingehaald door iets nieuws. Dat is gewoon zonde en nergens voor nodig. Het zgn 'vooruitkopen' is bij technische spullen gewoon niet aan te raden.
En hoe zie je dat qua Routers? Verwacht je een nieuwe dream machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 15:30

nitrodesign

There is more joy on a ...

Hallo Mede Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende. Momenteel beschik ik over onderstaande en wil het gaan uitbreiden met Unifi apparatuur.

Momenteel zit ik bij KPN en hiervan heb ik een 1Gb glasvezel met TV, betreft de v10. Hierbij heb ik de Wifi op uit staan en heb destijds een aantal Unifi AP's gekocht:
1x U6 Lite
3x UAP AC Lite

Nu zijn mijn switches aan vervanging toe en heb momenteel van TP Link door heel mijn woning 5x 5 poorts switches liggen.

Het mooie zou zijn om het eco systeem van Unifi door te trekken in mijn huis. Hierbij heb ik gezien dat er van Unifi de Flex Mini bestaan.

Momenteel draai ik lokaal op mijn PC de Unifi controller, maar ik wil hier ook een oplossing voor. Hiervoor hebben ze ook weer verschillende oplossingen.

Ik ben niet van plan om mijn huidige modem eruit te doen en hiervoor een eigen modem/router te plaatsen.

Wat raden jullie aan welke switches en eventueel cloud Unifi controller ik moet aanschaffen om dit voor elkaar te krijgen.

Het zou wel fijn zijn als ik wat meer in mijn netwerk kan zien, maar dit is meer toekomst perspectief.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:02

apt

Mijn UDM pro waarschuwt me dat ik veel packet drops heb (900 000 Rx in één ochtend met 1,5 GB verkeer) op de aansluiting waar mijn kantoortje in de schuur op aangesloten is. Ik merkt daar in de praktijk eigenlijk niet zoveel van, maar wil het wel graag verhelpen. Maar het is een heel aantal kabels en WCD's waar de fout zou kunnen zitten.

Wat ik me nu afvraag: als ik de oude switch in de schuur vervang door een een unifi switch (layer 2, bijv lite 8 poe), gaat die dan vertellen op welke poort die packet loss plaatsvindt?

Of zou ik daar echt een layer 3 switch voor nodig hebben zoals ingebouwd in de UDM pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
apt schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:37:
Mijn UDM pro waarschuwt me dat ik veel packet drops heb (900 000 Rx in één ochtend met 1,5 GB verkeer) op de aansluiting waar mijn kantoortje in de schuur op aangesloten is. Ik merkt daar in de praktijk eigenlijk niet zoveel van, maar wil het wel graag verhelpen. Maar het is een heel aantal kabels en WCD's waar de fout zou kunnen zitten.

Wat ik me nu afvraag: als ik de oude switch in de schuur vervang door een een unifi switch (layer 2, bijv lite 8 poe), gaat die dan vertellen op welke poort die packet loss plaatsvindt?

Of zou ik daar echt een layer 3 switch voor nodig hebben zoals ingebouwd in de UDM pro?
Packetloss is altijd de link die genoemd wordt, dan is het zeer waarschijnlijk de link tussen je woning en je schuur. UniFi meet geen packetloss "achter" een 3th party switch, packet drops is een port eigenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Ok, duidelijk, dank!

Ik zat net nog wat te proberen om het probleem te isoleren en kwam erachter dat ik zonder de schuur switch geen packloss meer heb. Ik dacht mooi: oude router stuk. Maar helaas het is inderdaad de kabel. Zonder die switch is de verbindingsnelheid lager (100 Mbps). En die kabel is niet zo makkelijk te vervangen. Volgende keer leg ik er meteen 2. Het is helaas wel 30 m kabel ongeveer.

Wat gek is: als ik de poort handmatig op 100 mb fdx zet krijg ik echt een heel slechte verbinding, ongeveer 10 mbit in beide richtingen. Bij 1 Gbps heb ik ca. 30 mbit. Maar bij 100 mb hdx krijg ik 40 mbit over de verbinding.

Het is dus een meter of 30 aan cat5e kabel, zou op Gb moeten kunnen. Ik ga zelf gemonteerde RJ45 nog een keer vervangen door een WCD met punch down verbindingen, meer vertrouwen in. Als dat niet werkt maar vervangen. Ik dacht slim te zijn door die kabel mee te leggen toen ik het een keer open had, maar ik had er twee moeten leggen en betere kwaliteit moeten kopen. Cat 6 bestond al, maar ik had die 5e nog liggen.

Nieuwe switch komt wel als de kabel vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
apt schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:26:
Ok, duidelijk, dank!

Ik zat net nog wat te proberen om het probleem te isoleren en kwam erachter dat ik zonder de schuur switch geen packloss meer heb. Ik dacht mooi: oude router stuk. Maar helaas het is inderdaad de kabel. Zonder die switch is de verbindingsnelheid lager (100 Mbps). En die kabel is niet zo makkelijk te vervangen. Volgende keer leg ik er meteen 2. Het is helaas wel 30 m kabel ongeveer.

Wat gek is: als ik de poort handmatig op 100 mb fdx zet krijg ik echt een heel slechte verbinding, ongeveer 10 mbit in beide richtingen. Bij 1 Gbps heb ik ca. 30 mbit. Maar bij 100 mb hdx krijg ik 40 mbit over de verbinding.

Het is dus een meter of 30 aan cat5e kabel, zou op Gb moeten kunnen. Ik ga zelf gemonteerde RJ45 nog een keer vervangen door een WCD met punch down verbindingen, meer vertrouwen in. Als dat niet werkt maar vervangen. Ik dacht slim te zijn door die kabel mee te leggen toen ik het een keer open had, maar ik had er twee moeten leggen en betere kwaliteit moeten kopen. Cat 6 bestond al, maar ik had die 5e nog liggen.

Nieuwe switch komt wel als de kabel vervangen is.
30meter 5e moet gewoon 1Gbps kunnen transporteren, ik denk dat de mogelijke oorzaak zit in matige connectoren. Of je hebt echt een hele cheap kabel gekocht toen, dat is moeilijk te bepalen op afstand. Er is zo'n story dat je metalen(aluminium?) draden heb met vergulde koperen buitenzijde, of je hebt echte massief koperen draden in je kabel. Bespaar me even de juiste terminologie.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 26-01-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Ik hoop het inderdaad. Dat is redelijk makkelijk te vervangen door WCD's. Ik heb op een gegeven moment geconstateerd dat ik eigenlijk niet langer zelf RJ45 moet aanknijpen. Ik denk dat dit opnieuw een bevestiging daarvan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Wat ik zoek:
Ik zoek een vervanging van mijn huidige router (achter een bridged modem). Ding (Apple Airport) is beyond EOL, en dat u in de praktijk merkbaar.

In een te bouwen woning wil ik over op het Ubiquiti-ecosysteem en zoek dus naar een router.

In principe heb ik geen router met AP nodig, omdat de router in de nieuwe woning in een technische ruimte komt te staan waar een AP niet nodig is. AP’s komen in de nieuwe woning bedraad (PoE) op verschillende plekken te hangen. Ik neig nu naar de In-Wall-lijn, maar dat komt wel in een later stadium.

Is een Dream Router dan de beste aanschaf, of zijn er andere producten in de Unifi-wereld die ook (of beter) geschikt zijn?

Het gaat mij dus met name om de DHCP-functie en wat beveiliging. Liefst zou ik in de toekomst ook met vLAN’s aan de slag gaan. Kortom; ik wil klooien en zelf inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:29
DR gaat helaas niet tot 1Gb/sec throughput naar je internetverbinding, daarvoor is hij te zwak. 500Mbit gaat nog, zonder IPS/IDS.

Als je lokaal wil managen kom je al snel op een DM pro of SE uit, beide kunnen 10Gbit wan aan, de SE loopt (tot op heden) voor qua release van nieuwe software. SE heeft PoE, en wat meer ingebouwde storage.

De nieuwe Unifi Express lijkt op het eerste gezicht aantrekkelijk, heeft een ingebouwde controller, maar kent een harde max van 4 extra Unifi apparaten managen in je netwerk. Dus echt alleen voor een klein huishouden/netwerk geschikt.

Ook de nieuwe UXG-Lite (Gateway Lite) lijkt ook aantrekkelijk, alleen heeft een externe controller nodig, en de CK2+ kost ook weer €220,- extra. Dus een DM variant komt op dit moment al snel bovenaan de lijst te staan als eerste keuze.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Maar als ik het zo zie, kan ik met de UXG-Lite dus ook routeren, vLANnen en beveiligen?

Scheelt een hoop extra’s die ik eigenlijk gescheiden wil houden. Ik heb dingen het liefst zoveel mogelijk modulair.

Als controller kan ik dan gewoon een docker-image draaien zie ik nu, dus dat zijn de extra kosten niet.

Edit:
Zie dat deze ook niks kan met meer dan 1Gbps. Voor mij geen probleem, omdat ik niet bepaald een power-user ben. Heb aan 500 Mbps meer dan genoeg voor ons gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Het Poezenbeest op 27-01-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Beste allemaal, hopelijk kan ik dit ook hier vragen? (een totaal nieuw topic is misschien niet nodig?)

Wij hebben 2 Ubiquiti UC AP Pro hangen, die aangesloten zitten op 1 Ubiquiti USW-Flex (volgens mij) switch.
Op mijn laptop had ik de Unifi controller geinstalleerd waarmee ik destijds de hele installatie ingesteld heb.

Een paar maanden terug heb ik mijn laptop opnieuw geinstalleerd, maar ik heb de Unifi Controller ook opnieuw moeten installeren. Sindsdien kan ik niet meer inloggen op mijn Ubiquiti apparuur.
Ik heb nu een derde AP gekocht voor de tuin, en wil deze gaan installeren. Maar omdat ik niet in de controller kom weet ik niet goed hoe ik dit voor elkaar krijg.

Ik ben bang, dat als ik de inlog opnieuw aanmaak, dat ik alle instellingen van de huidige installatie kwijtraak en dus helemaal opnieuw moet beginnen. Dat wil ik natuurlijk niet.
Is er een manier om opnieuw in het systeem te komen zonder alles opnieuw te moeten installeren?

Ik heb wel de app op mijn telefoon, maar daarmee kun je niet veel instellingen zien en bijna niets aanpassen (of installeren).

Ik heb ook ooit een inlog voor de Ubiquiti website ( https://account.ui.com/login?innerRedirect=%2F ) gemaakt, maar als ik daarmee in probeer te loggen, dan kom ik nergens. Ik zie daar niets qua instellingen van de apparaten bij mijn thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Laptop moet hetzelfde IP adres hebben als op het moment waarop de configuratie is gemaakt.

Mede daarom is een stand-alone management oplossing wenselijk, hetzij een cloud-key, hetzij een Rpi/VM/Docker image.

App is leuk, maar kan je helaas niet als een volwaardige management oplossing zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Skynett op 29-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Skynett schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:08:
Laptop moet hetzelfde IP adres hebben als op het moment waarop de configuratie is gemaakt.

Mede daarom is een stand-alone management oplossing wenselijk, hetzij een cloud-key, hetzij een Rpi/VM/Docker image.

App is leuk, maar kan je helaas niet als een volwaardige management oplossing zien.
Ik vermoed dat de laptop na de nieuwe installatie toch een nieuw ip adres heeft gekregen. Hiermee inloggen is tot nu toe nog niet gelukt.
Destijds is vanwege de kosten van een cloud key hier niet voor gekozen. Nu heel jammer natuurlijk... Maar dat kan ik niet meer terugdraaien.

Stel dat ik via de laptop "opnieuw" begin, ben ik dan alle instellingen kwijt? Of blijft alles dan zoals het is? Want dan zou het niet zoveel uitmaken allemaal.

Toevoeging: Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en via Geavanceerde Installatie wel in kunnen loggen in de Unifi Network Server. Maar ik moet de Access Point "adopteren". Hiervoor moet ik de Resetknop enkele seconde ingedrukt houden.
Ik ga er vanuit dat dit inhoudt dat alles volledig naar fabrieksinstellingen gezet wordt en ik dus weer helemaal opnieuw kan beginnen met het instellen van het complete netwerk.
Dat is niet echt heel erg tof. De vorige keer ben ik dagenlang bezig geweest om alle instellingen 1 voor 1 na te lopen en in te stellen.

Is er echt geen manier om hier weer in te komen? Het kan toch bijna niet dat met zulke dure (professionele) apparatuur er geen enkele manier is om er weer in te komen?

[ Voor 30% gewijzigd door supervinnie40 op 29-01-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
De controller op een losse pc draaien is misschien wel de minst gelukkige van alle scenario's die er zijn, precies vanwege hetgeen jij nu meemaakt. Troostende gedachte is misschien dat je zeker niet de eerste bent, en zeker ook niet de laatste. Heb je ooit nog een keer een backup van je configuratie gemaakt en ergens opgeslagen? Dat is misschien nog het meest hoopvolle scenario. Niet leuk, maar dit scenario is nu eenmaal erg beperkt.

Als je je SSID en password exact hetzelfde houdt, dan logt alles gewoon weer in op je nieuwe configuratie. En misschien komt het nu allemaal weer wat sneller naar boven als je je configuratie opnieuw maakt. Misschien gewoon maar weer ff opnieuw beginnen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik had wel een UNF backup bestand.... Maar om maar even toe te voegen aan mijn pech, heb ik die USB stick vorige week geformatteerd omdat ik na een paar maanden besloot dat ik toch echt "alles" overgezet had en die USB stick niet meer nodig had.
Dus die backup ben ik nu ook kwijt....

Ik ben wel bezig met een soort servertje te maken waar ik wat dingen op wil gaan hosten, misschien dat ik daar de controller ook maar op moet gaan installeren als die klaar is.

Ik weet dat je ok zo'n Cloudkey kunt kopen, maar dat is meteen weer een flinke extra prijs voor iets waarvan je (stiekem) hoopt dat je het nooit nodig hebt.

Erg frustrerend dat ik nu dus helemaal opnieuw moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 07:35
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:06:
Maar als ik het zo zie, kan ik met de UXG-Lite dus ook routeren, vLANnen en beveiligen?

Scheelt een hoop extra’s die ik eigenlijk gescheiden wil houden. Ik heb dingen het liefst zoveel mogelijk modulair.

Als controller kan ik dan gewoon een docker-image draaien zie ik nu, dus dat zijn de extra kosten niet.

Edit:
Zie dat deze ook niks kan met meer dan 1Gbps. Voor mij geen probleem, omdat ik niet bepaald een power-user ben. Heb aan 500 Mbps meer dan genoeg voor ons gebruik.
Heb hier een uxg-lite hangen met 3 ac ap pro's en bekabeld haal ik gerust met vlannen werken en beveiligingen gebruiken zonder echt in te kakken met bekabelde snelheid. Haal op zolder bekabeld via dockstation gerust 940mbit. Met de Kind beveiliging en blockade van youtube op werkdagen. Hiermee ben je gewoon good to go.

Andere vraag, mijn AP Pro's beginnen het limiet te worden van mijn opstelling. 300/400mbit up max met ongeveer 30/35 gebruikers in huis. Nu wil ik graag naar Wifi 6 over stappen zodat ik wat meer gebruik kan maken van mijn 1GB/s snelheid op mobiele devices. Zou ik hier weg komen met een u6+ of moet ik echt richting de Pro variant gaan kijken? Somehow vind ik weinig user reviews die met snelheden gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18

rally

Deyterra Consultancy

Als je de overstap maakt, dan zou ik kijken naar de U7 serie.

Dan heb je ook de 6GHz frequentie en ben je *echt* toekomstbestendig.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
rally schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:00:

Helaas pakt de u7 dan weer niet volle snelheid op 5ghz band. Welke nu toch echt het meest gebruikt wordt en de aankomende 5 jaar zie ik daar geen verandering in komen. Als ik kijk naar hoelang adoptie van wifi 6/6E heeft geduurd betwijfel ik of de u7 niet eerder bejaard en achterhaald is dan dat 50% van mijn gebruikers wifi7 ondersteund waarvan net pas ook daadwerkelijk de specificaties officieel zijn vast gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Practics schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:41:
[...]
mijn AP Pro's beginnen het limiet te worden van mijn opstelling. 300/400mbit up max met ongeveer 30/35 gebruikers in huis. Nu wil ik graag naar Wifi 6 over stappen zodat ik wat meer gebruik kan maken van mijn 1GB/s snelheid op mobiele devices.
Wellicht een beetje OT voor hier, maar heb je nu daadwerkelijk een probleem, of wil gewoon de 1Gbit/sec aantikken op je mobieltje?
Alles mag natuurlijk, vrijheid blijheid, maar ik heb nog steeds AP-Lites van 5 jaar oud, en ik vind 300mbit/sec gewoon zat voor mijn mobiele telefoon. Alles gaat gewoon goed als ik hier thuis iets doe op mijn mobieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
rally schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:00:

Dit is dus een tijdelijke situatie. Ik was 5 jaar geleden ook *echt* toekomstbestendig. Zo kan je aan de gang blijven natuurlijk, leuk voor de hobby, maar ik ben er inmiddels iets nuchterder naar gaan kijken. Tientallen (iot) clients op de WiFi, en alles is gewoon rock-solid hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Skynett op 31-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Skynett schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Wellicht een beetje OT voor hier, maar heb je nu daadwerkelijk een probleem, of wil gewoon de 1Gbit/sec aantikken op je mobieltje?
Alles mag natuurlijk, vrijheid blijheid, maar ik heb nog steeds AP-Lites van 5 jaar oud, en ik vind 300mbit/sec gewoon zat voor mijn mobiele telefoon. Alles gaat gewoon goed als ik hier thuis iets doe op mijn mobieltje.
Ik heb mijn oude pro's goed kunnen verkopen a 75 ps. Dus die hebben hun geld opgebracht in de afgelopen 5 jaar. Echter merk ik wel dat als iedereen thuis is en vol gebruik gemaakt word het niet altijd vloeiend is. Zeker als er op meerdere tv's/tablets gestreamd worden. (2 hoofd tv's zijn bedraad, en vallen buiten vlan van de kinderen ivm leeftijdgrens) Daarbij zijn nu alle devices wifi 6. Alleen een deurbel nest, Nuki, Airco en wat slimme stopcontacten niet.

Dus ja richting die 1Gbit/sec zou zeker fijn zijn, met minimaal een goede soepele ervaring. Ga er vanuit dat deze AP's er gewoon weer 5 jaar gaan hangen en dan is de vraag of die 5 tientjes verschil ps moet gaan beknibbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18

rally

Deyterra Consultancy

Practics schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Helaas pakt de u7 dan weer niet volle snelheid op 5ghz band. Welke nu toch echt het meest gebruikt wordt en de aankomende 5 jaar zie ik daar geen verandering in komen. Als ik kijk naar hoelang adoptie van wifi 6/6E heeft geduurd betwijfel ik of de u7 niet eerder bejaard en achterhaald is dan dat 50% van mijn gebruikers wifi7 ondersteund waarvan net pas ook daadwerkelijk de specificaties officieel zijn vast gelegd.
Die U7 Pro doet 2882Mbit/sec op 2 antennes.

1. Er zullen vrij weinig apparaten zijn die met 4 x 4 worden uitgeleverd.
2. Er zit een 2.5GBit poort op het AP, dus meer snelheid is ook niet eens mogelijk.
3. Je zult een 2.5Gbit switchpoort moeten hebben om i.i.g. die snelheid te halen
4. Ik denk dat je onderschat hoe snel de 6Ghz band geimplementeerd gaat worden. Vrijwel alle iPhones en een deel van de iPad heeft die ondersteuning al een paar jaar. Idem voor veel nieuwe Android toestellen (mid-high end) en moderne (niet instap) laptops hebben deze ondersteuning ook
5. Ook de rest van je netwerk zal ondersteuning moeten hebben om het volledige potentieel van deze snelheid te kunnen benutten.

Naar mijn bescheiden mening is een U7 Pro een uitstekende investering om de komende jaren door te komen. Maar goed... meningen kunnen v :9 erschillen

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@Practics , duidelijk verhaal. Hier meer veel en traag ipv veel en snelle gebruikers zoals bij jou. Ben benieuwd hoe de upgrade bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Skynett schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:49:
@Practics , duidelijk verhaal. Hier meer veel en traag ipv veel en snelle gebruikers zoals bij jou. Ben benieuwd hoe de upgrade bevalt.
Installatie ging lekker vlot ondanks geen Bluetooth op de u6+. Helaas in de woonkamer wel zichtbaar dat hij kleiner is dan de pro die ik had. (Schade beugel en verkleuring) Andere kant is dit wel wat subtieler. Goed heb er 2 gekocht ivm 3de die in de overkapping hangt en nu alleen bij de bbq wordt gebruikt. Met optie om eventueel nog 6+/6pro/7pro erbij te hangen op drukste ap punt en de andere 6+ alsnog naar de overkapping te laten verhuizen.

Performance valt me niet tegen moet ik eerlijk zeggen, de upgrade a 28 euro stuk dik en dwars waard met een 1Gbit verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoAEKZNQecMnxgedRv1DBj3zd4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZQIvTfseytLa4VuA9hwcj0or.png?f=fotoalbum_large
Dit op de bank in de woonkamer met iPhone 15 pro max. Afstand is gering en geen opstakels. Met de pro haalde ik ongeveer 350 gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
rally schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Die U7 Pro doet 2882Mbit/sec op 2 antennes.

1. Er zullen vrij weinig apparaten zijn die met 4 x 4 worden uitgeleverd.
2. Er zit een 2.5GBit poort op het AP, dus meer snelheid is ook niet eens mogelijk.
3. Je zult een 2.5Gbit switchpoort moeten hebben om i.i.g. die snelheid te halen
4. Ik denk dat je onderschat hoe snel de 6Ghz band geimplementeerd gaat worden. Vrijwel alle iPhones en een deel van de iPad heeft die ondersteuning al een paar jaar. Idem voor veel nieuwe Android toestellen (mid-high end) en moderne (niet instap) laptops hebben deze ondersteuning ook
5. Ook de rest van je netwerk zal ondersteuning moeten hebben om het volledige potentieel van deze snelheid te kunnen benutten.

Naar mijn bescheiden mening is een U7 Pro een uitstekende investering om de komende jaren door te komen. Maar goed... meningen kunnen v :9 erschillen
Toch je advies mee genomen en schijnt dat iphone 15 pro max al wel 6ghz band ondersteunt dan wel in de 6E vorm. Goed voldoende reden om de proef op de som te nemen.

Wel het grootste euvel zeker met meerdere vlan’s op het wifi netwerk is dat de combinatie 2,4/5/6ghz nog heel buggy is. Helemaal exact terug traceren is mij nog niet gelukt. Maar feit is op moment dat mijn 7pro 6ghz verbinding heeft hij geen 2,4ghz uitzend (in sommige gevallen ook niet op de andere ap’s (u6+). Daarnaast lijken sommige apparaten niet meer te willen verbinden. Ook mijn telefoons en tablets schakelen niet meer soepel over van ap’s en verbinden vaak niet automatisch met wifi.

Wel goed heb nu 1 vlan alleen 2,4/5ghz geven en een aparte vlan met aparte wifi netwerk(naam) en een netwerk welke alleen 5/6ghz banden gebruikt. Echter schakelt de iPhone dan zelden tot nooit ook daad werkelijk naar 6ghz band.

Goed buggy software mag duidelijk zijn. Gezien alles perfect werkte tot intreding van 6ghz band. Maar goed neem dit nu voor lief. 7pro vs 6+ is ook op 5ghz band beter. Meer dekking stabieler en lagere latentie.

Als 6ghz wel werkt gaat het ook wel erg hard en doet het nagenoeg niet onder voor bekabeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSVrJy5lfnI-H3hhcqd7HYffJTU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/X6wjWRbmsOjCP4IUKdS5kTqq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To27osWf8WEJKLAgZQDGGWWW1q0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jXFxi1AgPPSJ5Y2JG399Hstp.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Practics schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Toch je advies mee genomen en schijnt dat iphone 15 pro max al wel 6ghz band ondersteunt dan wel in de 6E vorm. Goed voldoende reden om de proef op de som te nemen.

Wel het grootste euvel zeker met meerdere vlan’s op het wifi netwerk is dat de combinatie 2,4/5/6ghz nog heel buggy is. Helemaal exact terug traceren is mij nog niet gelukt. Maar feit is op moment dat mijn 7pro 6ghz verbinding heeft hij geen 2,4ghz uitzend (in sommige gevallen ook niet op de andere ap’s (u6+). Daarnaast lijken sommige apparaten niet meer te willen verbinden. Ook mijn telefoons en tablets schakelen niet meer soepel over van ap’s en verbinden vaak niet automatisch met wifi.

Wel goed heb nu 1 vlan alleen 2,4/5ghz geven en een aparte vlan met aparte wifi netwerk(naam) en een netwerk welke alleen 5/6ghz banden gebruikt. Echter schakelt de iPhone dan zelden tot nooit ook daad werkelijk naar 6ghz band.

Goed buggy software mag duidelijk zijn. Gezien alles perfect werkte tot intreding van 6ghz band. Maar goed neem dit nu voor lief. 7pro vs 6+ is ook op 5ghz band beter. Meer dekking stabieler en lagere latentie.

Als 6ghz wel werkt gaat het ook wel erg hard en doet het nagenoeg niet onder voor bekabeld.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb recent een link gedeeld naar UI.com met een artikel over instellingen. Je hebt inderdaad een aantal basisinstellingen nodig om de 6Ghz band goed te kunnen waarnemen om naar toe te roamen. Een singel 6Ghz SSID hoeft niet per se goed te gaan.

Met het vinkje bandsteering uit (ja:uit) onder het SSID gaat het gebruikt van 6Ghz icm iPhones hier beter.

Als je een untagged vlan gebruikt dan kan de U7 pro 1400-1500Mbps leveren netto via een speedtest. Dat klopt exact met 2880 wat je door twee moet delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGO1oCF8WhkGJBiFgA4ehQuA4fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKHjX3VJPAvDQpG5Aw4qB1Sf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 03-02-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zippy1990
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 23:34
Ik zoek een ....?
Volledige netwerkinfrastructuur vanaf de grond op in een nieuwbouwhuis (oplevering april) met camerabeveiliging. Ik heb de nodige loze leidingen en CAT6 laten trekken op plekken waar de APs, camera's en andere apparatuur moet komen. Het doel is uiteraard om alles uniform te hebben, te beheren vanuit 1 interface zoals we dat kennen van Ubiquiti. Heb een achtergrond in de IT dus knutsel ook graag dingen bij elkaar. Ik heb 1 Gigabit aangevraagd bij KPN en wil die Experiabox er van tussen om de Unifi gateway direct op de NTU aan te sluiten. Vervolgens IGMP snooping configureren met https://github.com/fabianishere/udm-iptv.

Wat is je budget?
Semi-ongelimiteerd, < 5000? Ik heb graag alle mogelijkheden tot me beschikking om het 1x goed te configureren en dat het dan grotendeels gewoon "it just works" is en later zonder gedoe kan uitbreiden (grote kans dat ik nog sensoren of extra camera's wil in het huis).

Heb je bepaalde voorkeuren?
Heb een PC die 2.5gbe ondersteunt dus graag wel een poort op de switch die dat ondersteunt. Heb een paar devices die WiFi 6E ondersteunen dus ook graag APs die dat ondersteunen. Wil ook graag de camerabeelden tijdelijk kunnen opslaan maar een NVR vind ik nogal overkill. SE leek me daar prima oplossing voor met ruimte voor extra disk.

Wat heb je zelf al bedacht?
Dit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Switch Pro Max 24 PoE€ 991,60€ 991,60
4AccesspointsUbiquiti U7 Pro€ 201,95€ 807,80
1Modems en routersUbiquiti Unifi Dream Machine Special Edition€ 509,-€ 509,-
1BedieningUbiquiti UniFi G4 Doorbell Professional PoE Kit€ 401,75€ 401,75
2Bewakingscamera'sUbiquiti G5 Professional€ 380,50€ 761,-
Totaal€ 3.471,15

* spf+ dac en ethernet/patch kabels even niet opgenomen hierin.

Wat wil / verwacht je van ons?
  1. Bevestiging dat deze samenstelling de goede keuze en compleet is voor het doel wat ik voor ogen heb
  2. Niet te onnodige kosten aan het maken ben (denk dat ik het antwoord al weet :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Lijkt een logisch lijstje als je, zoals je zelf al aangeeft, tot de max wil gaan. Switch zijn ook niet echt veel alternatieven voor aangezien je AP's een 2,5Gbit aansluiting hebben. Kan je geen 4Gbit fiber abo nemen bij KPN waar je gaat wonen? Veel meer dan dit kan ik niet zo bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zippy1990
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 23:34
Skynett schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:25:
Kan je geen 4Gbit fiber abo nemen bij KPN waar je gaat wonen? Veel meer dan dit kan ik niet zo bedenken.
Wilde het weer even opzoeken maar KPN postcodecheck gaat moeilijk doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neMw0ml-RPLOKVGoQn1N7ozNHzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWjBCI2Ixl18J31pE47u980i.png?f=fotoalbum_large

Kan me herinneren van de vorige keer dat ik het invulde dat ik max 1 gig kon kiezen. Wat bepaald of je 4 gig op je locatie kan? Wat is daar voor nodig vanuit de wijk?

Andere vraag nog: weet iemand wat een beetje de gemiddelde storage requirements zijn voor de G5 pro? En dan eventueel nog 24/7 opnemen of motion based? Welke retentie haal ik bijvoorbeeld met een 2TB schijf. 1 week? 2 weken? 3 weken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cottonball
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
zippy1990 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:41:
[...]
Andere vraag nog: weet iemand wat een beetje de gemiddelde storage requirements zijn voor de G5 pro? En dan eventueel nog 24/7 opnemen of motion based? Welke retentie haal ik bijvoorbeeld met een 2TB schijf. 1 week? 2 weken? 3 weken?
Daar is een handige calculator voor: https://zufall.co/protect-calculator/. Er was er ook eentje van ubiquiti zelf, maar die kan ik niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zoek een ....?
Ik zoek een Ubiquiti Access point uitbreiding.
Momenteel hebben we 1 Ubiquiti UniFi AC In-Wall en een TP-Link Easy Smart TL-SG108PE - Switch in de meterkst , die wil ik uitbreiden met nog meer Ubiquiti's.

Wat is je budget?
Geen limiet

We hebben nu dus Ubiquiti UniFi AC In-Wall, zou prettig zijn als het daarmee kan samenwerken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Hoe meer informatie je deelt, hoe beter we je kunnen helpen.

Mijn vraag is wat de manier is om draadloos internet in de woning te krijgen. De woning bestaat uit een (woon)kelder (60m2), woonkamer/keuken (100m2), 1e verdieping (master bedroom en kantoor) en 2e verdieping (slaapkamers kinderen).
Er loopt een UTP kabel van de meterkast naar de kelder, vanuit de kelder is een PVC buis naar de woonkamer (TV apparatuur staat in de kelder). Verder loopt er een UTP kabel van de meterkast naar de 1e verdieping (in de muur) en naar de 2e verdieping lopen diverse loze leidingen.

Wil graag bereik in de kelder, woonkamer/keuken en 1e verdieping. Slaapkamers vd kinderen is nog niet noodzakelijk.

De internetverbinding is 1000mbit glasvezel, zou fijn zijn als we daar zoveel mogelijk uithalen :).
Speedtest:
155.8 Mbps (downloaden)
194.9 Mbps (uploaden)
Latentie: 4 ms
Ik dacht zelf aan 4 Ubiquiti UniFi AC In-Wall's: 1 in de meterkast, 1 in de kelder, 1 in de woonkamer en 1 op de 1e verdieping. Er loopt geen aparte UTP kabel naar de woonkamer, maar die kan ik dan vanaf de kelder doorlussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2024 22:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Sport_Life schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:06:
[Wat heb je zelf al bedacht?
Ik dacht zelf aan 4 Ubiquiti UniFi AC In-Wall's: 1 in de meterkast, 1 in de kelder, 1 in de woonkamer en 1 op de 1e verdieping. Er loopt geen aparte UTP kabel naar de woonkamer, maar die kan ik dan vanaf de kelder doorlussen.
Zelf zou ik niet meer gaan voor de uitvoering: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk) uit 2017, maar voor de uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall uit 2022. Heb je in ieder geval Wifi 6 en langer support qua firmware dan die AC IW.

Je kunt ook nog kijken naar de uitvoering: Ubiquiti UniFi U6 Enterprise Inwall , een stuk prijziger maar wel ondersteuning voor het 6GHz spectrum. Zelf heb ik deze kort gehad maar helaas teruggestuurd: ik kreeg geen andere VLAN's dan het default VLAN op de poorten geconfigureerd, plus de draadloze uploadsnelheid liet te wensen over in Wifiman (https://wifiman.com/).

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
supervinnie40 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:24:
Ik had wel een UNF backup bestand.... Maar om maar even toe te voegen aan mijn pech, heb ik die USB stick vorige week geformatteerd omdat ik na een paar maanden besloot dat ik toch echt "alles" overgezet had en die USB stick niet meer nodig had.
Dus die backup ben ik nu ook kwijt....

Ik ben wel bezig met een soort servertje te maken waar ik wat dingen op wil gaan hosten, misschien dat ik daar de controller ook maar op moet gaan installeren als die klaar is.

Ik weet dat je ok zo'n Cloudkey kunt kopen, maar dat is meteen weer een flinke extra prijs voor iets waarvan je (stiekem) hoopt dat je het nooit nodig hebt.

Erg frustrerend dat ik nu dus helemaal opnieuw moet beginnen.
In het kader van "ik moet helemaal opnieuw beginnen", wil ik toch eens kijken wat de CloudKey optie zou gaan kosten.
Ik kwam dit product tegen: https://www.wifishop.nl/ubiquiti-unifi-cloud-key/pid=42054 de Unifi Cloud Key. Deze is niet meer leverbaar, maar is op Marktplaats nog wel te vinden.
Ik weet dat er een Gen2 versie is, maar deze is een stuk goedkoper. Zou deze ook net zo goed (blijven) werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
supervinnie40 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:40:
[...]

In het kader van "ik moet helemaal opnieuw beginnen", wil ik toch eens kijken wat de CloudKey optie zou gaan kosten.
Ik kwam dit product tegen: https://www.wifishop.nl/ubiquiti-unifi-cloud-key/pid=42054 de Unifi Cloud Key. Deze is niet meer leverbaar, maar is op Marktplaats nog wel te vinden.
Ik weet dat er een Gen2 versie is, maar deze is een stuk goedkoper. Zou deze ook net zo goed (blijven) werken?
De gen1 wordt niet meer ondersteund.
Hij werkt nog prima, maar krijgt dus geen software updates meer, en zal dus blijven hangen op 7.5.x (ish)

In docker op je Nas, of op een rpi is ook nog een goedkope zelf hosted optie, mits je een van die apparaten al hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Packetloss schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:26:
[...]

Zelf zou ik niet meer gaan voor de uitvoering: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk) uit 2017, maar voor de uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall uit 2022. Heb je in ieder geval Wifi 6 en langer support qua firmware dan die AC IW.

Je kunt ook nog kijken naar de uitvoering: Ubiquiti UniFi U6 Enterprise Inwall , een stuk prijziger maar wel ondersteuning voor het 6GHz spectrum. Zelf heb ik deze kort gehad maar helaas teruggestuurd: ik kreeg geen andere VLAN's dan het default VLAN op de poorten geconfigureerd, plus de draadloze uploadsnelheid liet te wensen over in Wifiman (https://wifiman.com/).
Tnx , heb inmiddels de oude besteld, netwerkkabels zijn ook cat5e dus wifi 6 is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Packetloss schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:26:
[...]

De Ubiquiti Unifi uit 2017 bleek bijna nergens meer op voorraad, dus nu de nieuwe Ubiquiti Unifi 6 In-Wall besteld. Ik heb straks dus 1x de oude en 2x de nieuwe, gaat dat wel makkelijk in 1 netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Sport_Life schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:27:
[...]

De Ubiquiti Unifi uit 2017 bleek bijna nergens meer op voorraad, dus nu de nieuwe Ubiquiti Unifi 6 In-Wall besteld. Ik heb straks dus 1x de oude en 2x de nieuwe, gaat dat wel makkelijk in 1 netwerk?
Dat gaat prima, uit ervaring wordt het pas een probleem als er een product eol is en geen updates meer krijgt en je hem in nieuwere versie unifi wil adopteren. Voor de rest werkt alles kris kras door elkaar. Cat 5E is ook ruim voldoende voor 1Gbps op normale afstanden met juiste connectoren en juist afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-05 18:12
Ik heb nu thuis een setje van 3 wifi 5 AC Pro UAP-AC-PRO.
Echter wil ik nog een Access point toevoegen, liefst zou ik de U7 Pro of de U6 pro aan de andere aps toevoegen.

Lijkt nogal overbodig om een Wifi 5 ap weer te kopen. Terwijl je voor een kleine meerprijs een U7 pro kan kopen.

Enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Thibaut1234 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:02:
Ik heb nu thuis een setje van 3 wifi 5 AC Pro UAP-AC-PRO.
Echter wil ik nog een Access point toevoegen, liefst zou ik de U7 Pro of de U6 pro aan de andere aps toevoegen.

Lijkt nogal overbodig om een Wifi 5 ap weer te kopen. Terwijl je voor een kleine meerprijs een U7 pro kan kopen.

Enig advies?
Gewoon aanschaffen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenlownager
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 20:22
Hallo tweakers,

Over 2 maanden kunnen wij verhuizen naar onze nieuwbouw. Heb in elke ruimte een cat 6 internetaansluiting voorzien.

Ik zoek een volledig nieuwe setup
Router
Switch
Access points
Camera
Deurbel

Wat is je budget?
+/- € 1,5k

Centrale bediening, slechts één systeem voor AP's, deurbel, camera.
Inzicht in de netwerkstatistieken.
Future proof
Ubiquiti lijkt mij hier geschikt voor omdat alles fijn geïntegreerd kan worden.

Ik ga een serverkast + patchpaneel voorzien waar alles in samenkomt.
Het gaat om een thuisnetwerk, waarbij wij met twee regelmatig thuis werken en vaak online meetings hebben (stabiele verbinding nodig).
Alles wordt gestreamd, we hebben geen klassieke tv aansluiting.
Er zal ook een NAS aangesloten worden voor lokale opslag en Plex (enkel binnenshuis).
Een stabiele en snelle internetverbinding zowel bedraad als via WiFi.
Het netwerk kunnen onderverdelen d.m.v. VLAN.

UDM Special edition
USW-16-POE
G4 pro deurbel
G4 bullet camera
U6 in-wall (beneden) omdat deze nog 3 RJ45 poorten heeft die ik kan gebruiken voor bedraad internet naar de receiver, TV en Nokia steamingbox 8000. Als alternatief voor de U6 in-wall dacht ik aan NanoSwitch + U6+.
U6+ op eerste verdieping, hiervoor is in de muur van de nachthal een cat 6 kabel voorzien.

Wat zouden jullie aanraden qua hardware en plaatsing van de AP's?
Kan het goedkoper zonder dat er belangrijke functies verloren gaan?

Hieronder beneden & eerste verdieping.
Rode stip = AP
Blauwe stuk = server kast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzG-4JBsQQKHiKUsZTa4aZGhWW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hAkeIX6gP3dRnaEeTPXnPdzH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSGaaZE9DNhgKkYT-BilGb0s6g0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pe0CLkAJsR38AFgbX56ynRIT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zoek een...
Unifi router/switch combinatie ter vervanging van mijn DD-WRT Netgear R7800 zodat ik alles kan beheren vanuit één Unifi omgeving en niet met twee software interfaces zit.

Wat is je budget?
Ik hoop in de richting van 150-200 EUR uit te komen.

De eisen:
* Een Unifi product dat opgenomen wordt in de Unifi interface.
* De Unifi controller software geïntegreerd hosten zodat ik daar geen apart device voor nodig heb.
* Minimaal 4 netwerk uitgangen hebben.
* Minimaal 1GbE internet verbinding ondersteunen voor bekablde clients zonder dat basis firewall opties uitgeschakeld moeten worden om de snelheid te waarborgen.
* Zeer welkome nice-to-have: POE uitgang voor 1 WAP.
* Hoeft geen ingebouwde WAP te hebben. Mag wel.

De router zal achter het Ziggo kabelmodem geplaatst worden. Naar de toekomst toe moet het mogelijk zijn om de router achter een glasvezelmodel te plaatsen of als nice-to-have direct achter de converter.

De huidige bekablede layout van het netwerk is:
1. Netgear R7800
1.1. TV
1.2. TV
1.3. Unifi WAP
1.4. Unifi Switch
1.4.1. Unifi WAP
1.4.2. Unifi WAP
1.4.3. PC
1.4.3. Voorziening voor laptop
1.4.4. Voorziening voor toekomstig kantoor

Voor zover ik begrijp zijn de Dream Machine Pro en SE de enige opties maar die krengen zijn verdomd duur voor een thuisoplossing.

Waarom heb ik dit niet verder uitgezocht?
Op de Unifi community barst het van de tegenstrijdigheden en worden producten vaak afgekraakt door mensen die een keer een slechte ervaring hebben opgedaan. Daarbij is Ubiquiti vooral helder over de sterktes van hun duurdere producten, maar over de praktische beperkingen van hun budgetvriendelijkere producten zijn ze vaag in de specificaties. Dit maakt het allemaal niet eenvoudiger om een oplossing uit te zoeken.

Ik hoop hier advies te krijgen van mensen die geruime tijd ervaring hebben met Unifi producten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:34
Oscar Whiskey schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:03:
Ik zoek een...
Unifi router/switch combinatie ter vervanging van mijn DD-WRT Netgear R7800 zodat ik alles kan beheren vanuit één Unifi omgeving en niet met twee software interfaces zit.

Wat is je budget?

De eisen:
* De Unifi controller software geïntegreerd hosten zodat ik daar geen apart device voor nodig heb.
* Minimaal 1GbE internet verbinding ondersteunen voor bekablde clients zonder dat basis firewall opties uitgeschakeld moeten worden om de snelheid te waarborgen.

De router zal achter het Ziggo kabelmodem geplaatst worden. Naar de toekomst toe moet het mogelijk zijn om de router achter een glasvezelmodel te plaatsen of als nice-to-have direct achter de converter.

1. Netgear R7800
1.1. TV
1.2. TV
1.3. Unifi WAP
1.4. Unifi Switch
1.4.1. Unifi WAP
1.4.2. Unifi WAP
1.4.3. PC

Voor zover ik begrijp zijn de Dream Machine Pro en SE de enige opties maar die krengen zijn verdomd duur voor een thuisoplossing.

Op de Unifi community barst het van de tegenstrijdigheden en worden producten vaak afgekraakt door mensen die een keer een slechte ervaring hebben opgedaan. Daarbij is Ubiquiti vooral helder over de sterktes van hun duurdere producten, maar over de praktische beperkingen van hun budgetvriendelijkere producten zijn ze vaag in de specificaties. Dit maakt het allemaal niet eenvoudiger om een oplossing uit te zoeken.

Ik hoop hier advies te krijgen van mensen die geruime tijd ervaring hebben met Unifi producten.
https://ui.com/eu/en/cloud-gateways/compact

Zoiets? PoE Output zit er niet op maar je hebt vast een injector bij je UAP (moest even nadenken wat je met WAP bedoelde :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshua1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 20:56
Oscar Whiskey schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:03:
Ik zoek een...

Wat is je budget?

De eisen:

1. Netgear R7800
1.1. TV
1.2. TV
1.3. Unifi WAP
1.4. Unifi Switch
1.4.1. Unifi WAP
1.4.2. Unifi WAP
1.4.3. PC

Dream Machine Pro is een beetje overkill voor jouw setup, aangezien je geen Unifi camera's gaat gebruiken. Ik zou voor een Ultra Cloud Gateway gaan ICM een POE injector of een kleine POE switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Joshua1 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Dream Machine Pro is een beetje overkill voor jouw setup, aangezien je geen Unifi camera's gaat gebruiken. Ik zou voor een Ultra Cloud Gateway gaan ICM een POE injector of een kleine POE switch.
Eens ik zou niet meer in die 19inch routers investeren, die zijn toe aan een CPU refresh. Het mooiste zou zijn een UCG Ultra icm 2.5Gbps porten, dan kan je 5 jaar vooruit. Laag stroomverbruik, zeer snelle proc, en forwarding.

De 19inch units zijn wat mij persoonlijk betreft wat outdated, je moet dan wel echt een specifieke usecase hebben bijvoorbeeld met camera's wil je dat kunnen verantwoorden. Voor internet only zou ik ze niet meer kiezen op basis van de trage processor zonder PPPoE hardware offloading, en de groei naar snellere internet glasvezel abonnementen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
stormfly schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:14:
[...]

Eens ik zou niet meer in die 19inch routers investeren, die zijn toe aan een CPU refresh. Het mooiste zou zijn een UCG Ultra icm 2.5Gbps porten, dan kan je 5 jaar vooruit. Laag stroomverbruik, zeer snelle proc, en forwarding.

De 19inch units zijn wat mij persoonlijk betreft wat outdated, je moet dan wel echt een specifieke usecase hebben bijvoorbeeld met camera's wil je dat kunnen verantwoorden. Voor internet only zou ik ze niet meer kiezen op basis van de trage processor zonder PPPoE hardware offloading, en de groei naar snellere internet glasvezel abonnementen in Nederland.
Dank voor jouw input en die van anderen bovenstaand. Ik heb nog zitten twijfelen over de Dream Machine Pro/SE maar de kans dat ik binnen aanzienlijke tijd Unifi camera's ga gebruiken is nihil. Over de leeftijd van het design had ik niet eens nagedacht.

Het enige dat me iets afschrikt bij de UCG-Ultra is maximaal 500 Mbit in geval van VPN maar om eerlijk te zijn, ik gebruik uitsluitend VPN voor bepaalde connecties vanuit de browser dus het lijkt eerder een beperking op papier dan in mijn praktijkgeval.

Ik ga eens verder lezen over de UCG-Ultra, met name om te kijken of er redenen worden genoemd waarom ik deze vooral níet zou moeten aanschaffen (bugs, ongedocumenteerde beperkingen, enz.).

[ Voor 20% gewijzigd door Oscar Whiskey op 19-03-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:39:
[...]
Dank voor jouw input en die van anderen bovenstaand. Ik heb nog zitten twijfelen over de Dream Machine Pro/SE maar de kans dat ik binnen aanzienlijke tijd Unifi camera's ga gebruiken is nihil. Over de leeftijd van het design had ik niet eens nagedacht.

Het enige dat me iets afschrikt bij de UCG-Ultra is maximaal 500 Mbit in geval van VPN maar om eerlijk te zijn, ik gebruik uitsluitend VPN voor bepaalde connecties vanuit de browser dus het lijkt eerder een beperking op papier dan in mijn praktijkgeval.
De UDM’s hebben denk ik een lagere VPN througput? Het is vooral verkeer wat in een VPN geplaatst wordt. Dat doet jouw browser al voor jou en kost het geen CPU op je router.

Bugs heb je altijd bij UI. Daar is de prijs ook naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

bebopper

I'm an absolute beginner...

Oscar Whiskey schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Ik ga eens verder lezen over de UCG-Ultra, met name om te kijken of er redenen worden genoemd waarom ik deze vooral níet zou moeten aanschaffen (bugs, ongedocumenteerde beperkingen, enz.).
En als je eruit bent kun je, net als ik en anderen, gaan azen op een UCG via de UI shop als deze weer beschikbaar is :*) . (of er eentje tegen meerprijs aanschaffen bij de shops die em wel op voorraad hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
bebopper schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:07:
[...]

En als je eruit bent kun je, net als ik en anderen, gaan azen op een UCG via de UI shop als deze weer beschikbaar is :*) . (of er eentje tegen meerprijs aanschaffen bij de shops die em wel op voorraad hebben)
Ik meende al zoiets te constateren ja... Gelukkig heeft het aan mijn kant geen bloedspoed en is het meer een fijne bijkomstigheid voor de momenten dat ik iets moet troubleshooten of wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:43
Toch maar even een post om wat advies.

Ik heb nu een aantal locaties met Ubiquiti AP's hangen. Die draaien allemaal op mijn eigen gehoste controller. Nu heb ik in mijn eigen huis de server staan met de controller en ook een aantal AP's hangen. Ik wil echter graag de router van mijn provider vervangen voor een (ik denk) Cloud Gateway Ultra.

In de basis allemaal geen probleem en prima te installeren. Alleen kan ik dit gewoon toevoegen in het netwerk van mijn eigen gehoste controller? Of moet ik gebruik gaan maken van de UCG-Ultra's ingebouwde controller?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SgtElPotato schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:02:
Toch maar even een post om wat advies.

Ik heb nu een aantal locaties met Ubiquiti AP's hangen. Die draaien allemaal op mijn eigen gehoste controller. Nu heb ik in mijn eigen huis de server staan met de controller en ook een aantal AP's hangen. Ik wil echter graag de router van mijn provider vervangen voor een (ik denk) Cloud Gateway Ultra.

In de basis allemaal geen probleem en prima te installeren. Alleen kan ik dit gewoon toevoegen in het netwerk van mijn eigen gehoste controller? Of moet ik gebruik gaan maken van de UCG-Ultra's ingebouwde controller?
Self-hosted controller heb je dan niet meer nodig. Voor zover ik in [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 las kun je de config met backup / restore / import zo goed als overzetten naar de CG ultra en ben je er.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aanvullende vraag van mij: weet iemand of UI ergens een overzicht heeft staan van wanneer bepaalde producten naar verwachting weer beschikbaar komen in de webshop?

* The Eagle zit ook op een CG Ultra te azen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhubozZ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-04 15:21
The Eagle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:21:
Aanvullende vraag van mij: weet iemand of UI ergens een overzicht heeft staan van wanneer bepaalde producten naar verwachting weer beschikbaar komen in de webshop?

* The Eagle zit ook op een CG Ultra te azen ;)
Ik heb mij ingeschreven in de EU shop voor een email notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 21:43
The Eagle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:20:
[...]

Self-hosted controller heb je dan niet meer nodig. Voor zover ik in [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 las kun je de config met backup / restore / import zo goed als overzetten naar de CG ultra en ben je er.
Ah oke, maar ik kan de controller dan nog wel gewoon via mijn eigen portal benaderen? Ik heb nu ui.sgtelpotato.nl voor mijn controller namelijk. Of denk ik gewoon te moeilijk?

Ik denk dat ik dan beter voor een gateway kan gaan in mijn geval.

[ Voor 5% gewijzigd door SgtElPotato op 10-04-2024 22:18 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groene Jacob
  • Laatst online: 25-06 08:20
Ik zoek advies of dit het moment is om mijn USG-3p, en Cloud key Gen2 te vervangen:

Ik heb nu de volgende setup:
- Usg-3p
- Cloud key gen2
- Usw lite 16 (3 vrije poorten)
- 2 U6 lite (1 op verdieping woon, niets op verd. slaap er tussen en 1 op verd. zolder)

Nu werken we vrij veel vanuit huis en ook nog eens vaak op wisselende plekken (aan tafel, bureau op zolder waar mijn werkkamer is, kantoortje op slaap-verdieping). Ik merk soms ‘dooie hoeken’. Woon dichtbevolkt met veel buren en het huis geeft vrij veel interference.

Plan
Ik wil op de middelste verdieping (waar ook de meterkast is en het internet binnenkomt) een extra U6+ aanbrengen en ook direct upgraden naar de UCG Ultra (en de usg-3p en cloud key de deur uitdoen).

OF: toch de Express kopen en 2 vliegjes in 1 klap slaan?

Wat is je budget?
Max €300.

Ik wil graag toekomstbestendig upgraden. Over 2 maanden leggen ze eindelijk glasvezel in de wijk en kan ik fijn afscheid nemen van Ziggo.

Ik twijfel of ik hier goed aan doe of dat ik toch beter een zwaardere gateway aan zal schaffen? Of geen U6+ bijplaatsen, maar juist de bestaande U6 upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Unify express kan maximaal 4 andere unifi apparaten beheren, is wel een optie, maar aangezien je switch al bijna vol zit, kan er dan nog maar 1 apparaat bij in de toekomst. En wat nou als de lokatie van het AP minder gunstig is voor die etage, dan is even verplaatsen wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groene Jacob
Skynett schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 00:54:
Unify express kan maximaal 4 andere unifi apparaten beheren, is wel een optie, maar aangezien je switch al bijna vol zit, kan er dan nog maar 1 apparaat bij in de toekomst. En wat nou als de lokatie van het AP minder gunstig is voor die etage, dan is even verplaatsen wat lastiger.
Ja, daar zit wat in…

Ach, je hebt gelijk ook. Upgraden naar een Gateway ultra, 1 U6+ bijplaatsen en dan de bestaande U6 Lites vervangen voor U6+ gaat mij veel meer plezier opleveren.

Heeft iemand interesse in een USG-3p, een Cloud Key Gen2 en 2x een U6 Lite? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

SgtElPotato schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:40:
[...]

Ah oke, maar ik kan de controller dan nog wel gewoon via mijn eigen portal benaderen? Ik heb nu ui.sgtelpotato.nl voor mijn controller namelijk. Of denk ik gewoon te moeilijk?

Ik denk dat ik dan beter voor een gateway kan gaan in mijn geval.
Mijn ervaring is met een uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition die ik plaatste nadat ik al AP’s had hangen, dat je gewoon je eigen controller kan blijven gebruiken.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhubozZ
Groene Jacob schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:58:
[...]

Ach, je hebt gelijk ook. Upgraden naar een Gateway ultra, 1 U6+ bijplaatsen en dan de bestaande U6 Lites vervangen voor U6+ gaat mij veel meer plezier opleveren.
U6+ en U6 lites hebben de zelfde dekking qua wifi. Dus je zult dode hoeken houden. Dus je kan beter er U6 lite bij plaatsten. En de anderen gewoon behouden.

[ Voor 27% gewijzigd door GhubozZ op 16-04-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb hier m'n UDMP al een tijd op de grond van m'n meterkast staan, ik wil hem graag haaks op de muur monteren, iemand hier ervaring mee? Dus zeg maar tegen de "achterkant" van je meterkast aan. Ik heb anders geen ruimte om hem op te hangen.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhubozZ
DennusB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:18:
Ik heb hier m'n UDMP al een tijd op de grond van m'n meterkast staan, ik wil hem graag haaks op de muur monteren, iemand hier ervaring mee? Dus zeg maar tegen de "achterkant" van je meterkast aan. Ik heb anders geen ruimte om hem op te hangen.
Via een wallmount 19 inch en hout kom je heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groene Jacob
GhubozZ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:14:
[...]

U6+ en U6 lites hebben de zelfde dekking qua wifi. Dus je zult dode hoeken houden. Dus je kan beter er U6 lite bij plaatsten. En de anderen gewoon behouden.
Ja, daar zit wat in.. maar als ik nu een nieuwe U6 erbij aanschaf kan ik net zo goed de plus-uitvoering nemen toch? Kost hetzelfde maar heeft een hogere throughput. Of zijn er bezwaren om wifi ap’s van een verschillend type te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhubozZ
Groene Jacob schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:34:
[...]

Ja, daar zit wat in.. maar als ik nu een nieuwe U6 erbij aanschaf kan ik net zo goed de plus-uitvoering nemen toch? Kost hetzelfde maar heeft een hogere throughput. Of zijn er bezwaren om wifi ap’s van een verschillend type te hebben?
Op zich niet en met de lite kom je al heel ver. Je haalt het max vaak toch niet. Pro vind ik zelf meer geschikt voor bedrijven waarbij veel apparaten via de AP bedient moeten worden.

Heb geen ervaring mee met de verschillende types tegelijktijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Groene Jacob schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:34:
[...]

Ook ik zou zeker eerder de plus dan de lite kopen. Er zit ook 2,5 jaar tussen het uitkomen van die devices.
Neen geen probleem voor de controller oid om meerdere modellen te gebruiken. Ik heb ook een mix van U6 lite en LR en Mesh (voor buiten) en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelliuz
  • Laatst online: 15-05 22:06
Advies gevraagd in verband met upgrade van thuisnetwerk. (vraagstelling onderaan dit bericht).

- 18p unmanaged D-link switch
- Telenet (België) router
- Aan de swtich hangen 3x Ubiquti AP-AC-LR

Vandaag is er een Ubiquiti controller geïnstalleerd op een 8jaar oude macbook. Het netwerk (enkel de AP's) worden dus enkel via die weg beheerd. Ik heb momenteel geen QoS, VLAN, guest of andere features.

Plan
Een toekomstgericht netwerk hebben, vooral manageble. Zelf veel willen leren met de opzet ervan.

Futureproof (= wifi 6 of >)
Manageble
De controller beschikbaar hebben op een ander device dan een oudere macbook.

Voorstel en bijhorende vraag :
Ik wil mijn huidige switch vervangen door dit model : Ubiquiti UniFi USW-Lite-16-PoE
Ik wil de huidige 3 AP's vervangen door dit model : Ubiquiti UniFi 6 Long Range

Voorkeur is om geen VM te gaan voorzien om de controller te runnen.
Ik wens opnieuw van 0 te beginnen (dus nieuwe account, volledig opnieuw).

Dus : Is het aangeraden om in deze setup ook gebruik te maken van een Ubiquiti UniFi Express? (als cloud gateway?) Begrijp ik het goed dat de controller dan hier op geïnistalleerd staat (of thans in de cloud maar beschikbaar vanaf dit apparaat?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Klopt dat de controller in de Express zit, en ook via de cloud is remote de boel te beheren. De setup is compleet en gaat ook werken, maar de Express heeft een bijzondere eigenschap, en dat is dat er maximaal 4 andere Ubiquiti apparaten mee te beheren zijn. Je zit dus gelijk aan de max van je setup en je setup is niet meer uitbreidbaar. Enige optie om uit te breiden is de Express vervangen door een krachtiger variant, zoals een Dream machine of een Cloud gateway ultra. Migratie stelt niets voor, dus uitbreiden kan in de toekomst wel.

In de Express zit ook een AP ingebouwd.

Nieuwe account kan, maar hoeft niet. Je krijgt dan gewoon meerdere omgevingen (controllers) te zien, en kan kiezen welke je wil beheren. Bij staan mijn oude omgevingen ook nog in de lijst, hoewel die al lang opgedoekt zijn. Nog niet opgeschoond....

[ Voor 17% gewijzigd door Skynett op 20-04-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelliuz
  • Laatst online: 15-05 22:06
Skynett schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:22:
Klopt dat de controller in de Express zit, en ook via de cloud is remote de boel te beheren. De setup is compleet en gaat ook werken, maar de Express heeft een bijzondere eigenschap, en dat is dat er maximaal 4 andere Ubiquiti apparaten mee te beheren zijn. Je zit dus gelijk aan de max van je setup en je setup is niet meer uitbreidbaar. Enige optie om uit te breiden is de Express vervangen door een krachtiger variant, zoals een Dream machine of een Cloud gateway ultra. Migratie stelt niets voor, dus uitbreiden kan in de toekomst wel.

In de Express zit ook een AP ingebouwd.

Nieuwe account kan, maar hoeft niet. Je krijgt dan gewoon meerdere omgevingen (controllers) te zien, en kan kiezen welke je wil beheren. Bij staan mijn oude omgevingen ook nog in de lijst, hoewel die al lang opgedoekt zijn. Nog niet opgeschoond....
Thanks Skynett. Na je feedback te lezen en nog wat meer opzoekwerk begrijp ik dat ik kan kiezen tussen zowel de Express als de CloudKey G2. Ik dien dan te kiezen of ik al dan niet mijn Telenet router wens te blijven gebruiken. Qua beheer verwacht ik enkel 'inzicht' te krijgen, guest wifi in te stellen en eventueel wat prioriteiten in te stellen. Ik denk dat ik dan kan kiezen uit To be A of To be B, hieronder.

To be A : De express vervangt de router-functionaliteit. Hierna komt een 8P swtich, en daar komt op zijn beurt nog een 16P achter.

To be B : De router functionaliteit blijft, achter de Telenet router komt een 8P switch en daar komt op zijn beurt nog een 16P achter (ofwel vertrekken vanuit de router, ofwel vanuit de 8P switch). Aan de switch komt nog een CloudKey om het geheel te beheren.

Ik heb het voor de volledigheid vlug even geschetst. Klopt deze redenering dan? _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPUwecS3uKQl3T-28Ny_8BD_waQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fujKzoiUjeocczJMmDzSQ60v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Klopt wel, maar je ziet nog wat zaken over het hoofd.
- Om vlans zoals een Guest Wifi netwerk aan te maken MOET je een router van Ubiquiti (Unifi) hebben, de router zorgt namelijk dat Vlan verkeer verkeer gerouteerd wordt.
- in je voorstel gebruik je vijf Ubiquiti apparaten naast je Express, en dat is er één teveel, gebruik dan de Gateway Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Laatst online: 20:54
Ik zoek een ....?
Totale vervanging van het huidige netwerk in huis (2 verdiepingen). Huidige opstelling bestaat uit een router Ziggo in de meterkast WiFi uitgeschakeld met twee bedrade verbindingen naar elke verdieping.

Begane grond : ASUS router ingesteld als AP met op de bedrade poorten TV en NAS.
1e verdieping : Switch met hierop 2 pc`s.

Huidige router werkt niet helemaal lekker en ik ben op zoek naar een toekomstbestendige oplossing. Het liefst met 1 AP per verdieping.

Wat is je budget?
Voor €600 helemaal klaar voor de komende 5 jaar is perfect. Maar voor goed spul ben ik bereid om meer uit te geven.

Nee. Alleen maar twijvels. Want ik dub tussen de router van ziggo als router te gebruiken of om deze in bridge mode te zetten.

In geval van de router de routertaken te laten houden is het een kwestie van 2 AP`s en klaar.
In geval van een router functie binnen het nieuwe Ubiquity spul moet er ook een 4 poorts switch komen in de meterkast. 2 voor nu. 2 voor later.

Maar wat is in jullie ogen gewenster?

Simpele gebruiker. Maximaal 2 PC`s aan per keer waarvan 1 kantoorwerk en de andere wat incidenteel download werk met torrents. 2 a 3 telefoons die van de WiFi gebruik maken en max 2 Ipads.

Niks! Gewoon omdat ik twijvel tussen de AP oplossing of de AP+Routerfunctie+switch. Ik loop hier een beetje mee vast. Zelf neig ik naar ook de router functie overnemen omdat ik af en toe wegvallende verbindingen heb met de WiFi en onder het mom van "doe het dan maar in 1 keer goed".

Een suggestie voor 1 van de twee oplossingen met een suggestie van de apparatuur. En dan vooral het volgende.

2 AP`s is simpel. Geen probleem ik zet hem weer neer bij de tv en configureer hem wel. Maar is die intengratie van de tweede goed te doen? Kan Ubiquity zelf er 1 draadloos netwerk van maken? Ja toch. Dat is volgens mij een van hun pluspunten.

Wat als ik de router functie zerlf overneem? Is dan een router in de meterkast met WiFi goed genoeg voor 2 niet dragende celbetonblokken muren? Want dan kan het AP bij de TV gesaneerd worden en de swict niet gekocht te worden mits de apparatuur 4 poorten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:13

TMV

Ik zoek een ....?
Volledige setup voor thuis. Dat houdt in een router, voldoende switch capaciteit met PoE (~24 UTP aansluitingen in huis plus nog wat apparatuur bij de switch in de buurt, 6 PoE devices) , AP en camera's buiten. Liefst makkelijk te beheren en later nog goed uitbreidbaar.

Wat is je budget?
1000-1500

Unify spul :)

Internet voorzien in het hele huis, een aantal voorzieningen die netwerk nodig hebben (warmtepomp, pv inverter etc), videobewaking (ik hoef geen groot archief beelden te kunnen opslaan, paar dagen voldoet).

Ik heb al een opzet gemaakt:
  • Router + AP bovenverdieping: Unifi Express
  • AP benedenverdieping: U6+
  • Switches: 2x Lite 16 PoE
  • Cameras: 4x G5 Bullet
  • NVR: CloudKey+
Graag input en tips. Ben nieuw in het Unify wereldje en hoor graag als er iets beter of anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

2 AP`s is simpel. Geen probleem ik zet hem weer neer bij de tv en configureer hem wel. Maar is die intengratie van de tweede goed te doen?
@__R__ je zult wel iets nodig hebben om de Unifi-software op te draaien om het mesh-gebeuren in te stellen.
zelf neig ik naar ook de router functie overnemen omdat ik af en toe wegvallende verbindingen heb met de WiFi en onder het mom van "doe het dan maar in 1 keer goed".
Als je wifi niet goed werkt en het bedrade netwerk wel, dan heeft dat niet met de router-functie te maken.
Wat als ik de router functie zerlf overneem? Is dan een router in de meterkast met WiFi goed genoeg voor 2 niet dragende celbetonblokken muren?
Let erop dat een router geen wifi hoeft te hebben. Je kunt een aparte router nemen en losse AP's.

Wat ik je nog mee wil geven:
  • Je hebt erg weinig wifi-clients en (op het eerste gezicht) ook niet echt bepaalde eisen qua hoge wifi-snelheid. Daarom zou ik eerst één centraal geplaatst AP proberen voordat je meteen een tweede koopt, wellicht heb je daar al meer dan genoeg aan.
  • Vind je de snelheid van bedraad internet wel erg belangrijk en ben je van plan een aparte router te kopen, let dan goed op dat deze ook een hoge snelheid aan kan. De populaire Cloud Gateway Ultra heeft bijvoorbeeld 1Gbe-poorten, terwijl 'zelfs' Ziggo tegenwoordig al meer dan 1Gb/s aanbiedt. En bij glasvezel worden nog hogere snelheden aangeboden. Daarom ben ik zelf voor de Gateway Max gegaan met 2.5Gbe.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Skynett schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:00:
Klopt wel, maar je ziet nog wat zaken over het hoofd.
- Om vlans zoals een Guest Wifi netwerk aan te maken MOET je een router van Ubiquiti (Unifi) hebben, de router zorgt namelijk dat Vlan verkeer verkeer gerouteerd wordt.
Dat is helemaal niet zo, iedere router/firewall die met VLAN's overweg kan kan je daarvoor gebruiken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
DukeBox schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:41:
[...]

Dat is helemaal niet zo, iedere router/firewall die met VLAN's overweg kan kan je daarvoor gebruiken.
Prima dat je even hier even inbreekt 'om je gelijk te halen', maar we zitten hier in het Ubiquiti topic en de vraagsteller wilde zijn router van zijn provider gebruiken voor Vlans. De eerste router van een provider die dat ondersteunt moet ik nu tegenkomen.

Dus wat levert jouw opmerking dan voor winst op voor de vraagsteller? Door dit soort reacties sterft dit topic een zekere dood. Op veel adviezen, komt een zeurderige reactie 'om het gelijk te halen' maar de vraagsteller heeft daar werkelijk niets aan. Probeer even uit te zoomen, en aan te sluiten bij de denk- en leefwereld van de vraagsteller, en hem van een passend antwoord te voorzien. Daar bereik je veel meer mee, dan iemand af te branden die hulp wil geven. Waarom was jij dan niet de eerste die hulp bood, als je het allemaal zo goed weet. Zucht......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Skynett schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:24:
De eerste router van een provider die dat ondersteunt moet ik nu tegenkomen.
Ben ik het mee eens, dat is zeldzaam (buiten iptv vlan etc) maar waar het mij om ging is de stelling:
..MOET je een router van Ubiquiti (Unifi) hebben..
Gezien je het zo stellig met hoofdletters schrijft en dat dus gewoon pertinent niet waar is.

Verder ga in niet inhoudelijk in op jouw nogal vreemde post, wat je daar schrijft kan je mooi op jezelf reflecteren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Laatst online: 20:54
Gizz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:20:
[...]

@__R__ je zult wel iets nodig hebben om de Unifi-software op te draaien om het mesh-gebeuren in te stellen.

Wat ik je nog mee wil geven:
  • Je hebt erg weinig wifi-clients en (op het eerste gezicht) ook niet echt bepaalde eisen qua hoge wifi-snelheid. Daarom zou ik eerst één centraal geplaatst AP proberen voordat je meteen een tweede koopt, wellicht heb je daar al meer dan genoeg aan.
  • Vind je de snelheid van bedraad internet wel erg belangrijk en ben je van plan een aparte router te kopen, let dan goed op dat deze ook een hoge snelheid aan kan. De populaire Cloud Gateway Ultra heeft bijvoorbeeld 1Gbe-poorten, terwijl 'zelfs' Ziggo tegenwoordig al meer dan 1Gb/s aanbiedt. En bij glasvezel worden nog hogere snelheden aangeboden. Daarom ben ik zelf voor de Gateway Max gegaan met 2.5Gbe.
Dank je wel voor je advies. Qua bedraad heb je een goed punt. Ik ben ook voor de ultra gegaan en heb er een 2.5 gig insteek kaartje voor de PC erbij gehaald.

Toch wel twee AP's genomen. Voor die prijs kon het er wel vanaf en dan maar wat overkill maar geen gezeik met signaal sterkte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 11:01
TMV schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:19:
Ik zoek een ....?
Volledige setup voor thuis. Dat houdt in een router, voldoende switch capaciteit met PoE (~24 UTP aansluitingen in huis plus nog wat apparatuur bij de switch in de buurt, 6 PoE devices) , AP en camera's buiten. Liefst makkelijk te beheren en later nog goed uitbreidbaar.

Wat is je budget?
1000-1500

Unify spul :)

Internet voorzien in het hele huis, een aantal voorzieningen die netwerk nodig hebben (warmtepomp, pv inverter etc), videobewaking (ik hoef geen groot archief beelden te kunnen opslaan, paar dagen voldoet).

Ik heb al een opzet gemaakt:
  • Router + AP bovenverdieping: Unifi Express
  • AP benedenverdieping: U6+
  • Switches: 2x Lite 16 PoE
  • Cameras: 4x G5 Bullet
  • NVR: CloudKey+
Graag input en tips. Ben nieuw in het Unify wereldje en hoor graag als er iets beter of anders kan.
Wat jij wil gaat niet werken vanwege de Unifi Express.
Deze ondersteunt vanuit de interne controller max 4 Unifi apparaten (ex. de Express zelf)
Met 4 camera's een AP en 2 switches zit je daar al overheen.

Ik zou persoonlijk de express en de Cloudkey vervangen voor de UDM Pro en daarnaast de 2x 16 PoE switch vervangen voor de 24p Poe Switch.
Er moet dan wel een extra U6+ AP bij maar onder aan de streep scheelt het (op dit bedrag) niet eens zo heel veel en ben je m.i. wel beter futureproof.
(prijzen zijn via Unifi Store, kan mogelijk nog iets goedkoper bij andere shops)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6H--_JmC2iW7T1BArJxYOBjAb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fzxvg3aXaPa3shvtWzEipWZs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Superhuuper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:46:
[...]

Wat jij wil gaat niet werken vanwege de Unifi Express.
Deze ondersteunt vanuit de interne controller max 4 Unifi apparaten (ex. de Express zelf)
Met 4 camera's een AP en 2 switches zit je daar al overheen.

Ik zou persoonlijk de express en de Cloudkey vervangen voor de UDM Pro en daarnaast de 2x 16 PoE switch vervangen voor de 24p Poe Switch.
Er moet dan wel een extra U6+ AP bij maar onder aan de streep scheelt het (op dit bedrag) niet eens zo heel veel en ben je m.i. wel beter futureproof.
(prijzen zijn via Unifi Store, kan mogelijk nog iets goedkoper bij andere shops)

[Afbeelding]
Nuttige informatie! Ik was me niet bewust van het feit dat de Express maar 4 Unify devices ondersteunt. Het werkt dus dan ook niet als ik Unify Protect op de Cloudkey+ draai en daar ook de camera's koppel? Of kan ik apparaten alleen maar aan de hoofdcontroller koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 11:01
TMV schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:09:
[...]

Nuttige informatie! Ik was me niet bewust van het feit dat de Express maar 4 Unify devices ondersteunt. Het werkt dus dan ook niet als ik Unify Protect op de Cloudkey+ draai en daar ook de camera's koppel? Of kan ik apparaten alleen maar aan de hoofdcontroller koppelen?
De camera's vallen ook onder je hoofdcontroller, ondanks dat je Unify Protect draait op de Cloudkey.
Je kan wel de gehele controller draaien op de Cloudkey, dan ben je van de beperking van het aantal devices af.

Probleem is dan wel dat de Express alleen als Router/Gateway functioneert als je er ook de controller op draait. Wanneer je de controller op een andere plek draait (bijv. op de Cloudkey) dan verandert de Express in enkel een AP.

Je kan wel de controller draaien op de Cloudkey en de Express vervangen voor een USG Lite (€144) of USG Max (€221). Die functioneert dan enkel als Router/Gateway.
Beiden hebben dus verder geen controller of wifi AP ingebouwd - losse AP moet er dus nog wel bij.

Andere optie kan nog zijn om de Express te wisselen voor de Cloud Gateway Ultra (€109, momenteel sold out).
Dit is een Router/Gateway met de Unifi Netwerk controller ingebouwd (zonder de max 4 devices limiet).
Ook hier geen AP, dus deze moet ook nog los erbij aangeschaft worden. Protect kun je dan op de Cloudkey draaien.

Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor de UDM-pro + USW-24-PoE combi, bevalt me goed maar bovenstaande opties zouden ook prima moeten werken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMV

TMV

Superhuuper schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:16:
[...]

De camera's vallen ook onder je hoofdcontroller, ondanks dat je Unify Protect draait op de Cloudkey.
Je kan wel de gehele controller draaien op de Cloudkey, dan ben je van de beperking van het aantal devices af.

Probleem is dan wel dat de Express alleen als Router/Gateway functioneert als je er ook de controller op draait. Wanneer je de controller op een andere plek draait (bijv. op de Cloudkey) dan verandert de Express in enkel een AP.

Je kan wel de controller draaien op de Cloudkey en de Express vervangen voor een USG Lite (€144) of USG Max (€221). Die functioneert dan enkel als Router/Gateway.
Beiden hebben dus verder geen controller of wifi AP ingebouwd - losse AP moet er dus nog wel bij.

Andere optie kan nog zijn om de Express te wisselen voor de Cloud Gateway Ultra (€109, momenteel sold out).
Dit is een Router/Gateway met de Unifi Netwerk controller ingebouwd (zonder de max 4 devices limiet).
Ook hier geen AP, dus deze moet ook nog los erbij aangeschaft worden. Protect kun je dan op de Cloudkey draaien.

Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor de UDM-pro + USW-24-PoE combi, bevalt me goed maar bovenstaande opties zouden ook prima moeten werken. :)
Duidelijk, dank je! Denk dat ik dan voor dezelfde setup ga met een UDM-pro en de 24 poorts PoE switch, beetje zoeken heb je het dan alsnog voor iets meer dan €1500 voor elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:18
TMV schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:09:
[...]

Je kan ook op V&A al hardware aanschaffen zo zie ik daar twee keer een UDM Pro te koop voor 300 euro. Daarbij komen daar regelmatig ook een U6 lite voorbij of een pro. Daar zou je mee kunnen beginnen om te kijken of je verbetering ervaart van je wifi. Instellen van je AP kan op je laptop/pc. Daarna geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-06 11:00
Voor wie het nog niet gelukt is, zojuist!:

[EU] In Stock: Cloud Gateway Ultra (QTY 300)

//edit, dat ging snel ze zijn al weer weg :(

[ Voor 20% gewijzigd door hgwj1983 op 29-04-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Groene Jacob schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 00:07:
Ik zoek advies of dit het moment is om mijn USG-3p, en Cloud key Gen2 te vervangen:

- Usg-3p
- Cloud key gen2
- Usw lite 16 (3 vrije poorten)
- 2 U6 lite (1 op verdieping woon, niets op verd. slaap er tussen en 1 op verd. zolder)

Nu werken we vrij veel vanuit huis en ook nog eens vaak op wisselende plekken (aan tafel, bureau op zolder waar mijn werkkamer is, kantoortje op slaap-verdieping). Ik merk soms ‘dooie hoeken’. Woon dichtbevolkt met veel buren en het huis geeft vrij veel interference.

Plan
Ik wil op de middelste verdieping (waar ook de meterkast is en het internet binnenkomt) een extra U6+ aanbrengen en ook direct upgraden naar de UCG Ultra (en de usg-3p en cloud key de deur uitdoen).

OF: toch de Express kopen en 2 vliegjes in 1 klap slaan?

Wat is je budget?
Max €300.

Ik wil graag toekomstbestendig upgraden. Over 2 maanden leggen ze eindelijk glasvezel in de wijk en kan ik fijn afscheid nemen van Ziggo.

Ik twijfel of ik hier goed aan doe of dat ik toch beter een zwaardere gateway aan zal schaffen? Of geen U6+ bijplaatsen, maar juist de bestaande U6 upgraden?
Waaom een AP in de meterkast waar ie moet worstelen met alle elektrische interferentie en ook nog eens dooe een deur heen moet stralen?
Geet dat ding ene mooi plekje aan de muur achter een gordijn in de woonkamer zou ik zeggen, je hebt daar vast wel een ethernetkabel naartoe liggen. Desnoods met een losse switch er tussen :)

* The Eagle ziet net dat ze muv de AC Pro geen AP's meer met een tweede RJ45 leveren, dus geen doorlus meer. Beetje jammer Ubiquiti :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groene Jacob
The Eagle schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:23:
[...]

Waaom een AP in de meterkast waar ie moet worstelen met alle elektrische interferentie en ook nog eens dooe een deur heen moet stralen?
Geet dat ding ene mooi plekje aan de muur achter een gordijn in de woonkamer zou ik zeggen, je hebt daar vast wel een ethernetkabel naartoe liggen. Desnoods met een losse switch er tussen :)

* The Eagle ziet net dat ze muv de AC Pro geen AP's meer met een tweede RJ45 leveren, dus geen doorlus meer. Beetje jammer Ubiquiti :/
Exact daarom ook gekozen voor een extra AP; de U6+ hangt nu mooi aan het plafond in het midden van de verdieping.

Pracht-product, goed bereik en hoge snelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 08:02
Sinds vorige week heb ik twee U6+ APs. Tot nu toe dik tevreden met de APs zelf en het beheer via de UniFi Network Application. In de de toekomst zal ik de switches die ik heb ook wel gaan omruilen voor UniFi switches.

Op dit moment staat UNA op mijn laptop. En ik heb geprobeerd om hem op een Raspberry Pi 4B (1 GB) te draaien, maar dat ging niet lekker. Ik vermoed vanwege het beperkte geheugen. Ik twijfel of ik een Pi 4B met 4GB zal aanschaffen voor de UNA, of misschien iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertjen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 16:49
Ik zoek een ....?
Correcte upgrade van mijn huidige onderdelen zodat ik iets meer inzicht krijg in mijn netwerk en ook deze zomer vlot de camera's en deurbel kan toevoegen.
We spreken hier dus over 2 switches en een controller/protect alsook een AP voor betere dekking in de tuin.

Wat is je budget?
Geen vast budget.
Zolang de meerprijs van een artikel evenredig is met de meerwaarde is het voor mij oké.

Huidige flow is momenteel hoe mijn netwerk is opgebouwd (alsook hoeveel poorten er gebruikt worden)
Telenet modem/router => 16p managed switch => 8p managed switch

Telenet modem: F@ST3896LG-TN
  • 1x naar naastliggende 16p xwitch
16p switch: TP-Link SG1016DE
  • 1x inkomend van modem/router
  • 10x naar vaste aansluitingen doorheen het huis
  • 1x naastliggende HUE bridge
  • 1x naar 8p switch in tuinhuis
8p switch: TP-Link SG108E
  • 1x inkomend van 16p switch
  • 2x naar niko home control voor domotica in de tuin
Toekomst plan
  • 3 camera’s rondom het huis waarvan er reeds ftp kabels liggen die in het tuinhuis toekomen
  • 1 AP in het tuinhuis voor dekking in achterste gedeelte tuin
  • 1 deurbel met camera
  • Eventueel een AP in huis zodat alles door unifi gedekte wordt en ik de wifi van de telenet modem kan uitschakelen.
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 116,80€ 116,80
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 209,41€ 209,41
2AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 99,90€ 199,80
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 203,35€ 203,35
1BedieningUbiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro€ 315,81€ 315,81
3Bewakingscamera'sUbiquiti UniFi Protect G5 Bullet 1-pack€ 140,97€ 422,91
Totaal€ 1.468,08

• Is de CKG2 de goeie keuze of is de DMP zijn meerprijs waard?
  • Mocht de DMP toch aangeraden worden dan zal ik met een router achter router zitten (deze telenet modem kan niet gebridged worden). Zorgt dit niet voor risico’s?
  • Moet ik een Unifi toestel hebben voor hun software? Kan deze niet op andere toestellen geinstalleerd worden waar je toegang hebt tot meer opslagcapaciteit?
    Een raspberry PI voor de netwerk software en een nas voor de protect software heeft nu eenmaal een hoger tweaker gehalte.
  • Zijn de G5 bullets de moeite of ga ik beter voor de G4-pro?
  • De unifi deurbel is wel een kostelijk ding t.o.v. concurrenten. Wat maakt deze zoveel beter?

[ Voor 4% gewijzigd door Stampertjen op 01-05-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhubozZ
Stampertjen schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:31:
  • Is de CKG2 de goeie keuze of is de DMP zijn meerprijs waard?
    -- Ligt er aan. Volgens mij deed CKG2 wel dingen in de cloud. (buiten je eigennetwerk) bij de DMP volgens mij niet.
  • Mocht de DMP toch aangeraden worden dan zal ik met een router achter router zitten (deze telenet modem kan niet gebridged worden). Zorgt dit niet voor risico’s?
    Heb zelf de Odido apparaat vervangen door de DMP
  • Moet ik een Unifi toestel hebben voor hun software? Kan deze niet op andere toestellen geinstalleerd worden waar je toegang hebt tot meer opslagcapaciteit?
    Een raspberry PI voor de netwerk software en een nas voor de protect software heeft nu eenmaal een hoger tweaker gehalte. Ja dat is gewoon mogelijk. Had eerst console en protect op mijn synologie nas. Maar de DMP ondersteunt het out of the box en 4TB en 2 camara's maak ik hem nooit vol. (Na een tijdje verdwijnen de oude beelden bij mij)
  • Zijn de G5 bullets de moeite of ga ik beter voor de G4-pro? Waarom niet naar de G5 pro? Vind beeld van de G5 pro beter dan de G4 pro.
  • De unifi deurbel is wel een kostelijk ding t.o.v. concurrenten. Wat maakt deze zoveel beter? Heb hier de G4 doorbell pro. Werkt echt heel fijn samen in de Protect software. Je kan dan mooi door de tijdlijn scrollen tergelijktijd met alle andere beelden. Je krijgt een mooi overzicht wat in en om je huis gebeurt op tijd X. Mijn mening is deze echt wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frere
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 20:20
Ik heb een Unify Cloud Gateway Ultra gekocht en een Unify U6+ access point. Waarvan ik dacht dat die met een power adapter komt, maar dit is blijkbaar enkel PoE voeding.

Welke PoE adapter is het beste?
https://www.wifishop.nl/p...ector-48v-320ma-15w-59133
https://www.wifishop.nl/p...-compatible-max-60w-82920

heb er twee gevonden van ubiquity zelf maar die hebben we andere watt output. Ik weet zo even niet welke goed werkt. En of een PoE adapter van een ander merk wellicht beter is.

Liefst iets wat wellicht bij een media markt of coolblue in de winkel te halen is, geen tijd om te wachten op bezorging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frere schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:00:
Ik heb een Unify Cloud Gateway Ultra gekocht en een Unify U6+ access point. Waarvan ik dacht dat die met een power adapter komt, maar dit is blijkbaar enkel PoE voeding.

Welke PoE adapter is het beste?
https://www.wifishop.nl/p...ector-48v-320ma-15w-59133
https://www.wifishop.nl/p...-compatible-max-60w-82920

heb er twee gevonden van ubiquity zelf maar die hebben we andere watt output. Ik weet zo even niet welke goed werkt. En of een PoE adapter van een ander merk wellicht beter is.

Liefst iets wat wellicht bij een media markt of coolblue in de winkel te halen is, geen tijd om te wachten op bezorging :)
POE 15w
POE+ 30w
POE++60w

Je hebt de beste fit met de middelste. Het staat ook in de datasheets wat de minimale eis is per AP. Met booten en firmware updates gebruiken ze vaak piek vermogen.

POE+ is de best fit, die kwam niet voor in je weblinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertjen
Verdergaand op mijn eerdere vragen een paar posts hierboven ben ik blijven lezen en vergelijken op verschillende forums. En vertrekkende uit de Cloud Key gen 2 vs Dream Machine Pro vergelijken ben ik met nog meer opties geëindigd

Wat is zeker:
laten we het maar meteen goed doen en alles in het unifi ecosysteem trekken. We wisselen de telenet modem voor een bridge model in zodat we gateway/router ook door Unifi laten afhandelen.

Optie 1:
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB€ 116,89€ 116,89
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 115,90€ 115,90
2AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 101,67€ 203,34
1Modems en routersUbiquiti UniFi Gateway Max€ 257,13€ 257,13
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 209,-€ 209,-
Totaal€ 1.111,67
+ Gateway en controller zijn mooi gesplitst. dus bij een falen kan het desbetreffende onderdeel simpel vervangen worden
+ Lan ports van de gateway zijn 2,5GbE
- veel verschillende toestellen en form factors om te monteren in de berging​
- 2,5" hd in de cloud key

Optie 2:
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB€ 116,89€ 116,89
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 121,-€ 121,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 209,-€ 209,-
Totaal€ 975,54
+ Cloud Gateway Ultra is stuk goedkoper dan de Gateway Max​
+/- 2 toestellen die controller kunnen zijn
- lan poorten zijn trager dan de Gateway Max​
- veel verschillende toestellen en form factors om te monteren in de berging​
- 2,5" hd in de cloud key​

Optie 3:
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 89,90€ 89,90
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 288,52€ 288,52
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model)€ 393,66€ 393,66
Totaal€ 1.091,32
+ krachtigste gateway/router in de opties​
+ 3,5' hd voor opname camera beelden​
- server rack formaat. veel extra toebehoren alsook een de ruimte/geluid dat dit met zich meebrengt​
- veel upt poorten in huis die nooti zullen gebruikt worden (8 op DMP + 24 op switch) voor de maximum 12-16 st die ik nodig zal hebben.​

Optie 4:
1AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 101,67€ 101,67
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Wall€ 1.025,-€ 1.025,-
Totaal€ 1.242,57
+ beperkte montage ruimte nodig​
+ de wife factor zal dit goedkeuren + geek/fancy gehalte ligt hoog​
- als het stuk is is alles meteen stuk​
- beperkte opslag voor camera beelden en ik lees dat de SD niet zo lang zal meegaan.

we zien door de bomen het bos niet meer en de prijzen liggen ook zo dicht bij elkaar dat dit amper invloed heeft op de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Het 19" spul maakt geen lawaai.
Twee devices die controller kunnen zijn is ongewenst imo. Iemand schreef ergens dat het kan (CK2+ alleen voor videobeelden), maar de belangrijkste vraag is of je het moet willen. Straks werkt het ineens niet meer na iets als een update (of zelfs wijziging) van het OS of het virtualisatieplatform wat UI gebruikt.

Je kan ook een DM pro/se plat tegen de (zij)muur monteren en dan de 16 poorts lite switch gebruiken. Dan gebruik je zoveel mogelijk compact spul, daar ben ik zelf voorstander van. Mijn mening: 19" rack in de meterkast is overkill en meestal past het ook niet fatsoenlijk. Je ziet dat er allerlei fratsen worden uitgehaald om het maar kwijt te kunnen in de meterkast. Volgens mij schiet je dan het doel voorbij, hoewel menig Tweaker het helemaal geweldig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06

Vliegvlug

Flight Simple

Ben van plan over te stappen van Ziggo naar Odido glasvezel en wil daarvoor een eigen router inzetten.
Verder wil ik mijn 2 Eufy camera’s vervangen door die van Ubiquiti.
Ook wil ik de huidige Unifi container die ik draai vervangen door een hardwarematige oplossing.

Hieronder de producten die ik gevonden heb en mijn voorkeuren per categorie aangegeven.
En ook wat ik nu al heb aan Ubiquiti devices.

Router & NVR
Qua router + NVR twijfel tussen deze twee opties:Komen grofweg op hetzelfde bedrag uit. Laatste optie is wel iets duurder maar heeft mijn voorkeur omdat er meer dan 1 HDD in kan.
Die NVR is alleen wel een paar cm dieper dan de UDM en de meterkast is niet al te diep dus de plaatsing wordt wel een uitdaging, voor de UDM ook trouwens.

Camera’s
Aangezien de camera’s buiten hangen heb ik gefilterd op “Outdoor (exposed)” in de UI Store en daarna op prijs.
Op de plek waar ik een netwerkkabel kan krijgen (door de muur heen) heb ik deze twee opties:Waarbij de Bullet mijn voorkeur heeft omdat de Turret een netwerkconnector aan een snoertje heeft waarvoor een groot gat in de muur moet worden gemaakt. Ubiquiti zegt 31mm maar op internet las ik dat 21mm ook zou moeten werken maar dat vind ik alsnog (te) groot.
Bij de Bullet hoef ik maar een gat te maken ter grootte van de utp kabel diameter, dat is een stuk kleiner.

Voor een plek waar ik geen netwerkkabel kan krijgen lijkt dit me de enige optie:Want dat is de enige camera met zowel “Outdoor (exposed)” als “WiFi integrated”.
Dit is in de tuin waar op zich wel een netwerkkabel is maar daar komt al een U6 Mesh op en die heeft geen doorlus mogelijkheid.
De Flex [USW-Flex (46W)] is waarschijnlijk wel een mogelijkheid om toch een PoE camera aan te sluiten maar met €110 wel een prijzige oplossing. En dat moet er ook nog een voeding bij want heb geen PoE++ poorten om het ding te voeden.

Huidige Ubiquiti apparatuur
Ter referentie, heb momenteel de volgende Ubiquiti apparatuur draaien/liggen om te installeren:En verder nog een Edgerouter 4 [ER-4] die al bijna 5 jaar op de plank ligt :X.

Vragen
Zijn de producten die ik geselecteerd heb en de voorkeuren die ik daarin heb aangegeven zinnig?
Of zie ik zaken over het hoofd en zijn er betere keuzes te maken?
Zo ja dan hoor ik ook graag waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06

Vliegvlug

Flight Simple

Gezien er geen op- of aanmerkingen kwamen ben ik er vanuit gegaan dat het helemaal oké was zo ;)
Inmiddels de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra besteld! :*)

Installeer ik die eerst en heb ik nog rustig de tijd om me in Unifi Protect te verdiepen en te kijken of de UNVR in de meterkast gaat passen.
En anders kan ik ‘m wel ergens anders kwijt, dat is dan weer het voordeel van een los apparaat. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 09-05-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
In mijn meterkast heb ik als tweede switch op dit moment een 5 ports ZyXEL managed switch hangen. Op zich een prima ding, maar sinds ik wat Unifi accesspoints heb zit ik er aan te denken mijn switches ook te vervangen (het is kennelijk verslavend). Nu merk ik ook dat 5 ports misschien net te karig is, daarom is een 8 port switch net even handiger. Ik twijfel tussen de Lite 8 PoE en de Ultra. De Lite heeft aardig wat meer layer 2 features. Zoals IGMP snooping, LACP en nog wat dingen. Ultra is nog niet zo lang geleden gelanceerd. De Lite een aantal jaar geleden.

Wat zouden jullie doen? Zou een domper zijn als de Lite 8 PoE binnenkort EOL is. Maar de extra features zijn wel fijn (mocht ik bijvoorbeeld op glasvezel overstappen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
PluueeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:13:

Wat zouden jullie doen? Zou een domper zijn als de Lite 8 PoE binnenkort EOL is. Maar de extra features zijn wel fijn (mocht ik bijvoorbeeld op glasvezel overstappen).
Ik zie persoonlijk de Lite8 als de opvolger van de good-old US-8-60W en die heeft meer dan 7 jaar (introductie nov 2016) in het programma gezeten. En meer layer2 functies lijkt me ook een pre.

De

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
Skynett schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:41:
[...]

Ik zie persoonlijk de Lite8 als de opvolger van de good-old US-8-60W en die heeft meer dan 7 jaar (introductie nov 2016) in het programma gezeten. En meer layer2 functies lijkt me ook een pre.

De
Dank voor je reactie. Ik heb hem besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
PluueeR schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:31:
Sinds vorige week heb ik twee U6+ APs. Tot nu toe dik tevreden met de APs zelf en het beheer via de UniFi Network Application. In de de toekomst zal ik de switches die ik heb ook wel gaan omruilen voor UniFi switches.

Op dit moment staat UNA op mijn laptop. En ik heb geprobeerd om hem op een Raspberry Pi 4B (1 GB) te draaien, maar dat ging niet lekker. Ik vermoed vanwege het beperkte geheugen. Ik twijfel of ik een Pi 4B met 4GB zal aanschaffen voor de UNA, of misschien iets anders?
Deze week een Unifi switch aangeschaft, en er staat er nog 1 op de planning als die weer voorradig is. Ook maar besloten een Pi 4 4GB aan te schaffen voor Unifi Network. Twijfel alleen nog of ik hem in het management VLAN hang (waar nu mijn router, switches en AP's inzetten). Of dat ik hem gewoon in mijn interne LAN plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
Op dit moment heb ik een Zyxel T50 modem/router van Odido. Verder beschik ik over een Unifi USG, een Unifi Lite Switch met 8 poorten, 1 U6 Pro, 1 U6+ Accesspoints, en een Unifi Flex Mini. In het verleden heb ik het Zyxel modem gebruikt in combinatie met DMZ en de Unifi USG, maar dit was niet erg stabiel. Ik moest vaak de USG/T50 eens in de twee weken herstarten. Ik heb ook andere modems geprobeerd in bridge modus: Zyxel VMG1312-T20B en DrayTek Vigor 130 Annex A Modem/Router. Ook hiermee was het internet na twee à drie weken niet meer stabiel en moest ik alles opnieuw opstarten. Mogelijk is de Unifi USG de boosdoener, aangezien ik verschillende opties heb geprobeerd. Ik wacht nu al meer dan een jaar op internet van Delta, maar eind Q2 zou het eindelijk moeten komen.

Ik ben bezig met de verbouwing van de zolder en kijk hierdoor ook weer naar mijn netwerk. Op zolder wil ik mijn U6+ ophangen met de Unifi Flex Mini Switch en een POE-adapter. In de meterkast heeft de Unifi Lite Switch 8 geen poort meer vrij na de connectie van de zolder. Elke slaapkamer heeft een netwerkaansluiting, maar die kan niet meer aangesloten worden op de switch.

Ik overweeg om een Unifi Cloud Gateway Ultra te kopen zodat ik meer gebruik kan maken van alle opties met de Unifi-apparatuur die ik heb. Nu heeft de Unifi Cloud Gateway 4 UTP-poorten. Uiteindelijk zullen er 3 poorten vrij zijn na connectie met de switch. Kan ik de overige slaapkamer netwerkverbindingen dus aansluiten op de Unifi Cloud Gateway? Of heeft het meer voordeel om een Unifi Lite Switch met 16 poorten te kopen? Uiteindelijk wil ik mijn netwerk scheiden in diverse VLANs. Ik heb de Unifi Cloud Gateway sowieso nodig.

Daarnaast, voor de verbinding van de POE-adapter op zolder naar de Unifi U6+, welke netwerkkabel zou ik moeten gebruiken? Ik heb Belden Cat6-kabels, maar knippen is niet mijn sterkste kant ;). Ik zat te denken aan een Unifi-patchkabel van 5 meter. Die kan net door een buis.

Kortom samengevat:

Voor uitbreiding van mijn netwerk, is de Unifi Cloud Gateway voldoende (3 extra poorten) of kan ik beter een Unifi Lite Switch 16 aanschaffen en wat zou mijn voordeel zijn?
Welke kabel(s) zou ik gebruiken om de U6+ op zolder aan te sluiten?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stampertjen
Na in dit topic veel te lezen en de goeie feedback op mijn eerdere vragen zijn de aankopen hier ook toegekomen en geïnstalleerd.

Uiteindelijk is het volgend lijstje geworden
  • 7u rackkast
  • patch paneel
  • kabeldoorgang
  • legplank
  • stekkerdoos
  • Dream machine special edition
  • Switch pro max 16p (huis)
  • U6+ (huis)
  • Switch lite 8p PoE (tuinhuis)
  • U6+ (tuinhuis)
  • 15x etherlight Ubiquiti cat6 kabels
  • Ubiquiti SFP+ kabel
en nog een voor en na fotootje omdat het oog ook wat wilt. Ben benieuwd wat de vriendin zal zeggen als ze terug is van reis :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MGswVimScwdIPqEe5KRO4wm_1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nd2nfY2TPqlq5bds9X5fG7l8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwrfVBCky5-RvSQXMileaXEcG7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DOONwAeVVty6CkEqYII7Jue.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8zVX49pVTmhH_gvem5MVpog-Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T0oKoYjLhWHSgDyIz9paY3A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Laatst online: 16-02 08:19
Gisteren eindelijk (na een paar keer tegen ‘sold out’ te zijn aangelopen) de Cloud Gateway Ultra ontvangen. Gelijk de EdgeRouter-X vervangen en nu smaakt het natuurlijk naar meer.

Het probleem is dat ik geen UTP kan trekken door het huis (heb met veel pijn en moeite een kabel van de meterkast naar een voorraadkast midden in het huis gekregen en vanaf daar door naar zolder). Daar zou ik een UniFi AP kunnen plaatsen maar daarnaast heb ik op 2 plaatsen in het huis waar ik een mesh device nodig heb met UTP connectie (voor een device zonder WiFi).

Hoe kan ik het beste deze 2 plekken obv UniFi toch een utp aansluiting geven zonder daar een utp kabel naar toe te trekken (zichtbare kabel bedoel ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noclaim71 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:27:
Gisteren eindelijk (na een paar keer tegen ‘sold out’ te zijn aangelopen) de Cloud Gateway Ultra ontvangen. Gelijk de EdgeRouter-X vervangen en nu smaakt het natuurlijk naar meer.

Het probleem is dat ik geen UTP kan trekken door het huis (heb met veel pijn en moeite een kabel van de meterkast naar een voorraadkast midden in het huis gekregen en vanaf daar door naar zolder). Daar zou ik een UniFi AP kunnen plaatsen maar daarnaast heb ik op 2 plaatsen in het huis waar ik een mesh device nodig heb met UTP connectie (voor een device zonder WiFi).

Hoe kan ik het beste deze 2 plekken obv UniFi toch een utp aansluiting geven zonder daar een utp kabel naar toe te trekken (zichtbare kabel bedoel ik)?
Je hebt AP's met een tweede UTP poort, daar bridged het AP dan de pakketten van de eerste poort naar toe. Je hebt dan wel het effect dat je een goed WiFi signaal moet hebben, anders is de bedrade verbinding ook matig. Heb je geen CV buizen waar de kabel achterlangs kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

stormfly schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Je hebt AP's met een tweede UTP poort, daar bridged het AP dan de pakketten van de eerste poort naar toe. Je hebt dan wel het effect dat je een goed WiFi signaal moet hebben, anders is de bedrade verbinding ook matig. Heb je geen CV buizen waar de kabel achterlangs kan?
Die tweede UTP poort is alleen beschikbaar op de AP AC Pro. Das een al wat ouder wifi 5 device. De wifi 6 devices hebben vooralsnog geen van alleen een tweede UTP poort.

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste