Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhubozZ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 11:45
laurens362 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:18:
Hoi,

Mijn broertje heeft een een nieuwbouw huis van 10m lang 5m breed en wilt graag goede wifi.
Ikzelf heb 2 unifi aps lite(1 op zolder en 1 in de meterkast ) en een zelfde huis waar de dekking subliem is!
Echter ik ben een beetje aan het orienteren en vroeg me af of voor hem niet de Ubiquiti uniFi in-wall hd een goede oplossing is.
1 komt dan wel achter een tv meubel en de ander komt op de zolder.
Heeft diegene achter de tv meubel dan wel een goede dekking? En heb ik hiermee op de 1ste verdieping ook goede wifi dan?
Deze unifis wil ik tevens aansluiten op een unifi switch 8 port lite versie POE!
Ik woon sinds een 1 jaar in een nieuwbouw huis en heb toch besloten om op elke verdieping een AP op te hangen. Want het signaal was erg matig op de 1ste verdieping door al dat beton geweld.

Mijn advies is om elke verdieping te voorzien van een AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 11:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar SoS
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-08 09:11
Zag die nano hd 3 pack ook in de aanbieding.

Ik heb een woning gerenoveerd, naar alle ruimtes cat7 gelegd. Alle tv's en overige continu aan netwerk verbonden apparatuur een vaste aansluiting. Ik heb een poe switch en gigabit internet van ziggo.

Nu alleen nog wifi aanleggen, ook daarvoor naar elke verdieping een cat7 kabel, op een bereikbare plek bovenop plafond voorbereid. Wil enkel door hele huis stabiele verbinding voor tablets telefoons en laptops, verder geen fratsen. Heb ik genoeg aan die 3 pack van de aanbieding? Gewoon in de switch prikken en gaan, of nog andere dingen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:29
Ik heb een paar jaar geleden een hotel vol gehangen met een stuk of 13 nano's. Gaat werkelijk als een speer wanneer daar tientallen mensen tegelijk aan het netflixen zijn, of wat dan ook. En ze zijn inderdaad lekker klein.

Indien nodig kan je het zendvermogen nog aanpassen (verlagen!) als je in een rijtjeshuis woont zodat de buren minder last hebben, en zorgen dat de kanalen van de AP's elkaar niet overlappen. En dan ook even kijken op welke kanalen de buren zitten, om elkaar zo min mogelijk in de weg te zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door Skynett op 04-08-2023 23:14 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 13:25

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een vraagje. Ik heb ook meerdere nana's hangen en deze zenden op 2.4 en 5Ghz uit. Maar praktisch elk apparaat die verbind wordt op het 5Ghz gezet. Op zich geen probleem, alleen nu wil ik mijn airco opnieuw instellen voor HA, maar deze accepteert alleen 2.4Ghz.

Ik gebruik mijn ipad om de airco in te stellen en de airco neemt dus de wifi ssid over van mijn ipad. Maarja, deze wordt standaard de hele tijd op 5Ghz gezet en ik weet zo even niet hoe ik hem even kan locken op 2.4Ghz zodat ik de airco kan instellen ermee. iemand enig idee hoe ik dat kan doen?

ik gebruik een udm-se icm meerdere nano's. Heb al in de instellingen gekeken, maar ik kan niet even de 5Ghz band uitzetten, zover ik kan zien, op de specifieke nana waaraan de ipad connect. En bij de instellingen van mijn ipad zie ik ook geen mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:23
In onze woonkamer wil ik een U6 Mesh of U6 Pro als access point plaatsen ter vervanging van een Sitecom accesspoint.

De U6 Mesh spreekt me het meest aan vanwege het design en omdat deze makkelijker te plaatsen is op de grond of op een meubelstuk (zodat er geen/minimale bekabeling over de muur loopt).

Een U6 Pro hoog aan de muur heeft niet onze voorkeur vanwege bekabeling over de muur.

Is er een reden om toch voor de U6 Pro te kiezen?
Qua specs en prijs ontlopen de twee elkaar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Frenkie567917 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:50:
In onze woonkamer wil ik een U6 Mesh of U6 Pro als access point plaatsen ter vervanging van een Sitecom accesspoint.

De U6 Mesh spreekt me het meest aan vanwege het design en omdat deze makkelijker te plaatsen is op de grond of op een meubelstuk (zodat er geen/minimale bekabeling over de muur loopt).

Een U6 Pro hoog aan de muur heeft niet onze voorkeur vanwege bekabeling over de muur.

Is er een reden om toch voor de U6 Pro te kiezen?
Qua specs en prijs ontlopen de twee elkaar niet veel.
Ik zou niet weten wat een Pro in die situatie toevoegt. Maar heb je wel eens naar de InWall modellen gekeken? Als je UTP kabel uit een inbouwdoos komt is dat een veel mooiere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:23
Timmert schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:19:
Ik zou niet weten wat een Pro in die situatie toevoegt. Maar heb je wel eens naar de InWall modellen gekeken? Als je UTP kabel uit een inbouwdoos komt is dat een veel mooiere optie.
UTP kabel komt uit een (dubbele RJ-45) inbouwdoos, maar deze zit verstopt achter te bank.
Dat zal het signaal vast niet ten goede komen.

In combinatie met een opbouw wall mount zou de In Wall variant een mooie optie zijn (ook gelijk extra LAN poorten).
Zoiets als dit, alleen is deze helaas voor de AC In Wall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-10 22:33
hey folks,

Een vraagje over een fenomeen waar ik maar geen oplossing voor kan vinden:
Ik heb 4 UAP-AC-Pro's, 2 op de begane grond en 2 op de eerste etage. Daarnaast hebben we in huis zo'n 8 Sonos speakers, de meesten zijn 5Ghz compatible.

Waar ik tegenaan loop, is dat na een tijdje uptime, bij het afspelen de media telkens gaat hakkelen als ik alle speakers in 1 afspeelgroep heb. Wij maken daar veel gebruik van om overal dezelfde muziek in huis te hebben. Als ik dan van alle Sonos speakers de stroomstekkers eruit trek en 1 voor 1 weer inplug, dan doen ze 't weer een tijdje goed maar na verloop van tijd begint het toch weer.

In eerste instantie deed het fenomeen zich alleen voor bij het afspelen vanaf Spotify, maar intussen komt het ook voor bij het afspelen van een radiostation via Juke. Qua data stream is Radio 10 HD, wat we meestal aan hebben staan, zo'n 400kbit/s en Spotify ergens tussen de 600kbit/s en 1mbit/s. Aan de doorvoer capaciteit zal 't niet liggen. Met mijn laptop een lokale speedtest doen via Wifi levert dit op als uitslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEez37rHdRDpQMBQY8a-VSV7R9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JX1dtDimbhMK66emDrbFjh2E.png?f=fotoalbum_large

Ik kom er maar niet achter waar dit door komt. Ik heb al een paar keer een support call bij Sonos open gehad maar we komen maar niet verder. Sonos gaat er een beetje vanuit dat je alles in 1 groot netwerk hebt en losse access points vindt hun support vooral lastig. Ze hebben een document voor Unifi wat neerkomt op het half kastreren van je Wifi performence puur voor Sonos. Uiteindelijk hielp ook dat niet en ging het stotterfeest door.

Wat is dan het fenomeen dat je hoort: verschillende speakers gaan onafhankelijk van elkaar stotteren en hakkelen, soms valt het hele nummer weg, soms is het een soort van stacato. Ook bij stereo paren waar dan 1 kant wegvalt of stottert.
Wat ook gebeurt en Sonos geeft daarvoor ook de schuld aan het netwerk, is dat zomaar ineens, midden in het afspelen van een nummer via Spotify, naar het volgende nummer wordt gegaan. De melding die je dan soms ziet is "kan spotify niet bereiken" of meldingen van soortgelijke strekking. Maar het volgende nummer komt ook van Spotify en dat doet het dan weer wel.

Ter illustratie: met geen enkel ander apparaat op de wifi hebben we problemen, anders dan met Sonos. Sonos beweert met enige regelmaat dat er niet genoeg bandbreedte is of dat het netwerk instabiel is, terwijl niemand anders hier last van heeft. Alle (vrij beperkte) diagnose mogelijkheden van Sonos wijzen inderdaad op 'het netwerk', tegelijkertijd kan ik er niks van terugvinden dan wel dat er andere clients zijn met issues.

Ik denk dat ik vrij goed weet hoe Unifi WIFI werkt en ik denk ook dat ik 't vrij aardig heb ingeregeld. Echter, dit probleem krijg ik maar niet onder de knie. Soms is 't tijdelijk even weg na een reset o.i.d. maar tot nu toe is het altijd weer terug gekomen.

Additionele info:
4 x UAP-AC-Pro: fw 6.5.66
SSID: CAM, 2.4ghz & 5ghz
Unifi Controller: 7.5.169
Sonos landschap: Mix van Sonos Play 3, Sonos Connect en Sonos One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_crosso
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-02 17:46
Luitjes, ik zoek een beetje betaalbare vervanger voor de US-8-60W die ik momenteel tussen mijn setup heb zitten. Deze heeft helaas wat problemen om via POE mijn 2 WALL AC's aan te sturen en vallen daardoor te vaak weg.

" is connected to a PoE port incapable of providing enough power for the AP to operate at full capacity. Please connect it to a PoE+ port or adapter"

Kwestie van zelfde type zoeken met de 150w of zijn er andere opties?

Thanks voor de hulp _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door el_crosso op 30-08-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29
el_crosso schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:00:
Luitjes, ik zoek een beetje betaalbare vervanger voor de US-8-60W die ik momenteel tussen mijn setup heb zitten. Deze heeft helaas wat problemen om via POE mijn 2 WALL AC's aan te sturen en vallen daardoor te vaak weg.

" is connected to a PoE port incapable of providing enough power for the AP to operate at full capacity. Please connect it to a PoE+ port or adapter"

Kwestie van zelfde type zoeken met de 150w of zijn er andere opties?

Thanks voor de hulp _/-\o_
Wanneer het alleen 2 inwalls zijn zou je ook 2 PoE injectors kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el_crosso schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:00:
Lijkt me heel sterk…. Welk type AP’s gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_crosso
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Lijkt me heel sterk…

Helaas toch echt zo, maar kan zeker zijn dat ik iets over het hoofd zie?
Ik gebruik UAP-AC-IW's

Maar console geeft mij om de paar minuten deze;
"UAP-AC-IW - Spelkamer
is connected to a PoE port incapable of providing enough power for the AP to operate at full capacity. Please connect it to a PoE+ port or adapter"

Rare is wel, als ik dan kijk naar de router, dan zegt hij:
PoE Power Availability
OK
In Use
6.5/48 W

[ Voor 12% gewijzigd door el_crosso op 30-08-2023 20:46 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarvan heb ik er ook al jaren 2 aan dezelfde switch hangen (een oudere en een HD), samen met een paar flex mini’s. Werkt als een zonnetje.

Maar ik zie ze zelden boven de 5w uitkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29
el_crosso schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:41:
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Lijkt me heel sterk…

Helaas toch echt zo, maar kan zeker zijn dat ik iets over het hoofd zie?
Ik gebruik UAP-AC-IW's

Maar console geeft mij om de paar minuten deze;
"UAP-AC-IW - Spelkamer
is connected to a PoE port incapable of providing enough power for the AP to operate at full capacity. Please connect it to a PoE+ port or adapter"

Rare is wel, als ik dan kijk naar de router, dan zegt hij:
PoE Power Availability
OK
In Use
6.5/48 W
Bij controller versie 7.3.76 waren meer van dat soort meldingen. https://community.ui.com/...ca-4021-b593-7c0b54e28837

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_crosso
Ga ik eens aanpassen en monitoren, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-10 16:24

Mimiix

Professioneel Prutser

Hoi,

Ik heb een huis gekocht(1960, betonnen vloer boven) en moet daardoor nu wat meer unifi spul aanschaffen. Echter ben ik zoekende wat ik wil en daarom post ik hier. Ik heb in principe niet echt een budget, onder de 1000 zou leuk zijn.

Ik heb op dit moment:
- UDMP,
- 2x UAP-AC-LR (oudere, geen wifi 6).
- 1x Switch flex mini
- POE Switch van Netgear.
Ik ben van plan om een G4 deurbell te kopen, dat is verder geen issue gezien de meterkast naast de voordeur zit.

Onderstaande is mijn layout voor de huiskamer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tvKgZYt.png

Onderaan , naast de voordeur, is de aansluiting en meterkast. Daar komt de UDMP. Vanaf daar loopt er een kabel (in het rood) naar de TV. Die is daar ook voor de KPN TV aansluiting.

Op de 2e verdieping is nu het volgende aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GzuSAkr.png

De groene bol is waar de kabel boven komt. In slaapkamer 2 komt een TV, maar waarschijnlijk niet op de plek waar de kabel boven komt. Daarnaast loopt er een kabel langs de plinten naar mijn werkplek.

Over het wifi:

Ik zou graag Wifi 6 willen om wat toekomst bestendiger te zijn. Daarvoor moet ik dus nieuwe AP's. Ik heb gekeken naar de In-walls. Mede omdat er ook een switch in zit.

- Is het verstandig om een inwall te plaatsen bij de werkplek en vervolgens eentje bij slaapkamer 1 waar de kabel boven komt? Heb ik dan genoeg Wifi range voor ook beneden? Of kan ik dan beter een AP kopen voor bij de televisie?
- Als ik de In-walls zou nemen, kunnen die ook iets van de muur af (gezien de kabel uit de grond komt)?

Ik ben gewoon op zoek naar een goede manier om dit goed te doen en er weer voor jaren vanaf te zijn :) Als iemand een heel ander plan heeft hoor ik het ook graag!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is geen reden om te denken dat IW’s niet gaan werken. Zeker voor bij je werkplek is het een handige oplossing met de ingebouwde switch. Net zoals bij de tv trouwens.

1 IW voor je hele huis is te weinig, het stralingspatroon is beperkt naar beneden.

Je kan er altijd een balkje of iets dergelijks achter monteren als de kabel niet uit de muur komt, je hangt ze vast toch uit het zicht.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:05:
Er is geen reden om te denken dat IW’s niet gaan werken. Zeker voor bij je werkplek is het een handige oplossing met de ingebouwde switch. Net zoals bij de tv trouwens.

1 IW voor je hele huis is te weinig, het stralingspatroon is beperkt naar beneden.

Je kan er altijd een balkje of iets dergelijks achter monteren als de kabel niet uit de muur komt, je hangt ze vast toch uit het zicht.
Thanks voor je antwoord :)

Ik zou dan een IW in slaapkamer 1 doen (waar de kabel boven komt) en een in slaapkamer 2 bij mijn werkplek.

Voor bij de TV ofwel de Flex mini nemen, ofwel een IW plaatsen.

Overigens zie ik dat de In-walls POE passthrough hebben. Kan ik daar mijn netgear switch voor gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Mimiix op 18-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch liever op elke verdieping een AP doen…. Welke maakt amper uit. Zelf gebruik ik de IW’s en een U6-mesh.

Maar een UAP net naast je meterkast zou schat ik je woonkamer en slaapkamer 1 wel prima dekken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:22:
Ik zou toch liever op elke verdieping een AP doen…. Welke maakt amper uit. Zelf gebruik ik de IW’s en een U6-mesh.
Ik zou dan boven 2x de IW doen en dan beneden achter de TV een u6+. Scheelt 100 euro :)

Wat betreft de PoE Passthrough: Kan dat met mijn bestaande Netgear switch voor PoE? Ik heb daar nu ook een AP op zitten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Ik kan een UAP-AC-LITE kopen voor 35 euro. Is dit een goede deal?

En hoe is de support vanuit unifi? Zal deze nog even ondersteund worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zoek een ....?
Ik wil eigenlijke een goed netwerk vanaf 0. Ik heb nu enkel een modem. Wat ik wil is het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZLDbk79ZwaCpvKKpHip3OurWaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9GyQyBF14oOnTXgJz55Zg839.png?f=user_large

Vanuit het modem wil ik aansluiten op een AP of router waar ik een aantal clients met draad kan aansluiten.
Vanuit die router wil ik een kabel aansluiten op een AP op de tweede verdieping, vanuit dat AP moet er een tweede AP worden aangesloten op zolder middels een kabel.

Wat is je budget?
Maakt niet heel veel uit, liefst max €700.

Heb je bepaalde voorkeuren?
Ik heb weinig kennis van wat er op de markt is qua hardware, dus het maakt me niet zo heel veel uit.

Wat heb je zelf al bedacht?
Ik hoor veel goede dingen over Ubiquiti, dus vandaar dat ik bij dit merk uit kom. Ik wil op iedere verdieping goede WiFi dekking en ook de mogelijkheid hebben om clients bedraad aan te sluiten indien nodig.

Wat wil / verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat voor apparatuur ik het beste kan aanschaffen dat aan mijn wensen voldoet. Het liefst wil ik komende jaren goed zitten en niet binnen nu en 3 jaar alle AP's te vervangen bijvoorbeeld.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Wat verwacht je van die router?
Heb je geen wifi op de begane grond nodig?
Wat bedoel je met Client bedraad 3?
Moet alles Ubiquiti zijn?
Persoonlijk vind ik de accesspoints goed, maar de switches overpriced.
Ik heb een combinatie van MikroTik (modem) switch, daarachter een Ubiquiti PoE Switch (24 poort) en diverse accesspoints.

Geen idee hoe groot je huis is en hoe luxe je het wilt, maar als het beetje normaal is en je begint standaard dan zou ik denken aan op elke verdieping een uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ (of uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall als je wat poortjes nodig hebt)
Nog een PoE switch (dit is een 5 poort, maar misschien voor de toekomst is een 8 poort verstandiger. Je bent 1 poort al kwijt met verbinding met je modem): uitvoering: TP-Link TL-SG105PE
Raspberry Pi met Unify er op 50 euro.
Mikrotik switch: uitvoering: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX (deze heeft wel een stijle leercurve voor het instellen, maar we zijn tweakers ;))

Daarmee zit je al wel rond de 700 euro
Je hoeft geen Raspberry te draaien, je kunt ook Unify installeren op een laptop/pc en alleen opstarten als je wat aan je configuratie wilt aanpassen. Daarmee bespaar je wat energie en aanschaf.

Vooral gebasseerd op die 700 euro voor dit advies, wanneer je 1000 euro noemt dan krijg je een ander advies. (met meer Ubiquiti apparatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

bonzz.netninja

Niente baffi

Ben wat door het topic gespit maar zie door de bomen geen bos meer.

Ik heb al jaren een PI als controller en dat gaat maar is niet top. Nu kan ik voor paar tientjes een cloudkey gen 1 kopen. Heeft dat nog zin? Krijgen die nog patches of updates?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Tweakers,
in mijn nieuwbouw huis heb ik momenteel in de woonkamer een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk) die gevoed wordt door een uitvoering: Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (48-poorts, 600W PoE++) en waar een uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite aan hangt voor wifi in de woonkamer / keuken. Tevens hangt er aan de USW Flex een Intel NUC met Kodi, een versterker en een spelcomputer. Dit werkt allemaal prima, maar wifi zou sneller kunnen. Ik wil voor de wifi apparaten in huis (waaronder iPhone 15's die 6GHz 802.11ax ondersteunen) een ander AP. En de uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite aan een familielid schenken met Sinterklaas, die nu nog een uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) heeft. Daarom zit ik te denken aan het vervangen van de U6 Lite naar een uitvoering: Ubiquiti UniFi U6 Enterprise of een uitvoering: Ubiquiti UniFi U6 Enterprise Inwall .

Voor beiden - de U6 Enterprise en de U6 Enterprise Inwall - heb ik dezelfde vraag: ze moeten gevoed worden met PoE+ , dat heb ik met mijn switch. Maar, in de specs van de devices staat dat ze werken op 2.5gbps:
Networking interface (1) Data in: 2.5GbE RJ45 port
(4) Data out: GbE RJ45 ports

PoE interface (1) PoE+ input
(1) PoE output

Power method PoE+
PoE++ (required for PoE output)
Power supply UniFi PoE switch
Is dit een vereiste, 2.5gbps? Of werkt dit ook met de standaard 1gbps PoE+ poorten op mijn switch?

[ Voor 4% gewijzigd door Packetloss op 11-11-2023 18:05 . Reden: opmaak ]

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

bonzz.netninja schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:51:
Ben wat door het topic gespit maar zie door de bomen geen bos meer.

Ik heb al jaren een PI als controller en dat gaat maar is niet top. Nu kan ik voor paar tientjes een cloudkey gen 1 kopen. Heeft dat nog zin? Krijgen die nog patches of updates?
De firmware is ruim 3 jaar niet bijgewerkt:
https://www.ui.com/download/software/uc-ck
Ik zou die niet meer in huis halen. De CK2 heeft nog wel firmware updates:
https://www.ui.com/download/software/uck-g2

[ Voor 4% gewijzigd door Packetloss op 12-11-2023 07:01 ]

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
Ik heb een vraag.

Ik ben bezig bij iemand om WiFi voor buiten beter te gaan inrichten.

Het plan is om de AccessPoints waarschijnlijk op ongeveer 4-5 meter hoog te hangen aan zijn huis. En dit dan op meerdere muren, zodat overal in zijn tuin het wifi signaal flink zal verbeteren. In zijn achtertuin zullen we er waarschijnlijk nog meer gaan plaatsen, maar dat is voor latere zorg.
Het is nogal een groot huis, of beter komt in de buurt van een landhuis.

Nu hadden we eerst uap-ac-mesh bedacht en al aangeschaft, maar momenteel is de U6-Mesh ook gewoon beschikbaar en willen we eigenlijk die optie nemen.

Ik heb alleen wat moeite om het antenna patroon van deze ronde accesspoints te begrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://help.ui.com/hc/article_attachments/4991784720663

Azimuth is vrij simpel (denk ik)... Dat is hoe hij rond straalt, zoals ik het lees.
Maar hoe moet ik nu zien, Elevation 0 en Elevation 90%. Ik wil graag dat hij rond het thuis goed WiFi zal geven, als is "rond" natuurlijk ook subjectief. Het hangt van diverse omstandigheden af.
Ik heb wat moeite in dit te visualiseren hoe goed bereik ik zal hebben met deze accesspoints. De uap-ac-mesh kan je nog wat bijsturen met de antenna's.

Maar ik vraag mij af, of ze niet te hoog hangen en tot hoever ze ongeveer gaan komen, met een goede LOS.

Heeft hier iemand enig advies voor/over?

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-10 10:35
Hallo allemaal,

Zat net in het verkeerde topic, mijn excuus.

Even een ontzettende leek vraag.

Heb nu een USG en een Cloudkey1.
Wil dit gaan vervangen door wat moderne hardware.
Zie alleen door de bomen het bos niet meer.

Dream Router, Dream Machine en alle rack spullen van unifi.

Kan iemand me een beetje op weg helpen.
Mijn ISP geeft 700mb af maar wil later overstappen op glasvezel. Dus wil wel dat de nieuwe hardware 1000mb aan kan.

Waar doe ik verstandig aan?

(verder hardware is 4 acces points van Unifi en een 16 poort switch) die wil ik behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 11:57
Hi vrienden,

Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb nu alleen 3 nanoHd's om op elke verdieping in mijn nieuwbouwhuis te plaatsen.

Ik wil de me gaan inlezen in wat ik nog meer nodig heb maar door een scheiding staat mijn hoofd er niet zo naar.
Kunnen jullie me svp vertellen wat ik nodig heb? Heb glasvezelaansluiting met een dummy router. Alleen nog een switch? Zo ja, welke zou je aanraden?
Hoop vandaag iets te kopen gezien de BF-aanbiedingen.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05 13:01
Ik wil graag mijn huidige setup upgraden naar het volgende Ubiquiti systeem:

1x UDM (niet de SE of de PRO)
1x UniFi Switch Lite (45 w PoE)
4x U6 Pro

Ik begrijp dat de UDM geen PoE+ heeft, vandaar dat ik de switch hier achter wil zetten en dan daar de PoE+ poorten wil gebruiken voor de U6 AP's.

Is dit voldoende om de 4 AP's te voorzien?

Besloten om toch voor een UDM SE + 4x U6 Pro te gaan. Dan sluit ik 2x U6 Pro aan rechtstreeks op de UDM SE en de overige 2 via een extra PoE+ switch, aangezien de UDM SE slechts over 2x PoE+ beschikt.

[ Voor 27% gewijzigd door 80sboombox op 06-12-2023 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 13:29

MrDry

Desperados!

Ik ben voornemens om 2 (of 3) accespoints van Ubiquiti aan te schaffen. Wifi gaat nu via de modem van Ziggo en de bijbehorende extenders.

Volgende week komt als het goed is mijn glasvezel aansluiting (400/400). Ik wil de wifi op de Zyxel router uitzetten en dan vervolgens 2 accespoints bedraad aansluiten.

Ik twijfel tussen de AP-AC LITE en de U6-lite. De U6 is nieuwer maar een stuk(je) duurder. We maken met z'n 4-en gebruik van het draadloze netwerk. Voornamelijk 4 iPhones, een Macbook en een Switch. PC is bedraad aangesloten.

De AP-AC lite gebruikt minder stroom dan de U6-lite. (scheelt ca 50kwh per jaar per AP)

Om welke reden zouden jullie toch voor de U6-lite gaan?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
MrDry schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:16:
Ik ben voornemens om 2 (of 3) accespoints van Ubiquiti aan te schaffen. Wifi gaat nu via de modem van Ziggo en de bijbehorende extenders.

Volgende week komt als het goed is mijn glasvezel aansluiting (400/400). Ik wil de wifi op de Zyxel router uitzetten en dan vervolgens 2 accespoints bedraad aansluiten.

Ik twijfel tussen de AP-AC LITE en de U6-lite. De U6 is nieuwer maar een stuk(je) duurder. We maken met z'n 4-en gebruik van het draadloze netwerk. Voornamelijk 4 iPhones, een Macbook en een Switch. PC is bedraad aangesloten.

De AP-AC lite gebruikt minder stroom dan de U6-lite. (scheelt ca 50kwh per jaar per AP)

50kWh per jaar? Hoe kom je op die waarde? (Zoveel doet mijn U6-pro nog niet, die zit rond de 25-30kWh per jaar.) Misschien nog kijken naar de U6+ die is wat mij betreft interessanter dan de U6 lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 13:29

MrDry

Desperados!

Volgens de specs trekt de AP-AC Lite 6w en de U6-lite 2x zoveel. De U6+ zit daar exact tussen.

Zijn er nog andere voordelen aan een U6 setup in de mij omschreven situatie?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35

rally

Deyterra Consultancy

MrDry schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:32:
Volgens de specs trekt de AP-AC Lite 6w en de U6-lite 2x zoveel. De U6+ zit daar exact tussen.

Zijn er nog andere voordelen aan een U6 setup in de mij omschreven situatie?
De U6 Enterprise gebruikt 9.5W. Dat is 228W per dag/83KWh jaar

De U6 heeft Wifi 6 en is in theorie een stuk sneller. De vraag is of je dat nodig hebt.

Vrijwel al mijn klanten gebruiken wifi om te browsen en te netflixen en af en toe een bestandje te versturen. Met 100Mbit of 1000Mbit zullen ze daar vrijwel geen verschil in merken.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier een 5-tal Nano-HD AP's (WiFi-5 / AC Wave-2) en die gebruiken per stuk ~ 4,5W continue (en dus 108W / Dag | ~40kWh / jaar)..

200kWh totaal op jaarbasis, dus de opbrengst van één zonnepaneel is ruim voldoende voor m'n WiFi in én om huis + de garage). Is uiteraard niet 100% zuiver doordat de PoE switches ansich ook stroom verbruiken, maar.... U-Get-The-Point.

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 07-12-2023 15:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
MrDry schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:16:

Ik heb hier denk ik al een jaar of zes twee AC-Lites, en die krengen doen het gewoon nog steeds erg goed. 2-300 Mbit/sec halen ze wel. Laptops, telefoons, Chromecast with TV, hele zwik IOT, echt alles werkt gewoon betrouwbaar. Ik zoek (al jaren) naar argumenten om ze te vervangen door snellere, maar zeker gecombineerd met het toegenomen energieverbruik van latere modellen ben ik nog steeds niet om. En een paar gebruikte AC-Lites, tja, daar kan natuurlijk helemaal niks tegenop qua prijs-prestatieverhouding.

Nieuw zou ik nu geen AC-Lite meer kopen, dan zal elk AP uit de 6 serie het gewoon goed doen. Zelfs de 6-Lite, of dan één modelletje beter.

Wat betreft realworld prestaties zijn die AC-Lites voor mij wel eye-openers geweest hoe belachelijk goed die dingen eigenlijk gewoon zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zota
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 19:55
Voor wie intresse heeft in een Next-Gen gateway Lite, ze zijn weer op voorraad bij Ubiquiti.
€145,20 + €7 verzending is toch iets goedkoper dan bij de gemiddelde webshop in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik zoek een ....?
Upgrade van mijn huidige WiFi netwerk naar een WiFi 6 omgeving. Ik weet nog niet zeker of ik dit echt nu wil aanschaffen, maar ik was mij aan het orienteren. Ik heb nu in huis 2 Aruba AP315 AP's en 1 dezelfde buiten in mijn schuur. Deze werken op zich goed, maar een wat betere dekking in huis zou fijn zijn.
Ik heb er nu 1 op zolder en 1 in de meterkast. Niet de meest ideale plaatsen, maar ik heb redelijke dekking.

Wat is je budget?
Ik heb niet echt iets in gedachten. Als ik er goed op vooruit ga en het kan weer even mee, dan mag het ook wel iets kosten :)

WiFi6 is wel een must, en wellicht een extra model welke ik in de woonkamer nog extra kan plaatsen. Op zich is de dekking goed nu, maar in de TV hoek kan het beter :)

Ik zat zelf te denken om de twee bestaande te vervagnen voor een Ubiquiti UniFi U6+ en dan nog eentje extra in de woonkamer te plaastsen wellicht, en/of op de tussenverdieping. Die in de schuur laat ik dan een Aruba AP315.

Er moet alleen wel echt wat meerwaarde zijn aan de Ubiquiti en daar twijfel ik nog aan. En is er ook een aparte controller nodig? Of werkt dit vanuit de AP zelf? Mijn huidige AP's wijzen er 1 aan als controller.

Ik ben niet perse toe aan nieuwe WiFi, maar WiFi6 en betere dekking zal wel fijn zijn. Ik weet ook dat mijn huidige AP's al goede radio's hebben. Maar toch ook alweer wat verouderd zijn.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-10 21:31
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een aantal tweedehands ubiquiti ap's voor mijn netwerk. Ik had alleen 2 vraagjes hierover.

Ik heb namelijk een UAP-AC-LITE gevonden op marktplaats voor een mooi prijsje. De ap heeft echter al wel wat gebruikssporen en ziet er ook al wel ouder uit. Ik ben daarom even gaan zoeken maar ik kan geen antwoord vinden op de 2 vragen.

Zijn er verschillende uitvoeringen van de UAP-AC-LITE met verschillende specs?

en op sommige webshops zie ik de AP-AC-LITE staan. Als ik hier naar zoek kom ik alleen altijd bij de UAP-AC-LITE uit. Zijn de AP en de UAP hetzelfde?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 14:00
Luckyluca schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:33:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een aantal tweedehands ubiquiti ap's voor mijn netwerk. Ik had alleen 2 vraagjes hierover.

Ik heb namelijk een UAP-AC-LITE gevonden op marktplaats voor een mooi prijsje. De ap heeft echter al wel wat gebruikssporen en ziet er ook al wel ouder uit. Ik ben daarom even gaan zoeken maar ik kan geen antwoord vinden op de 2 vragen.

Zijn er verschillende uitvoeringen van de UAP-AC-LITE met verschillende specs?

en op sommige webshops zie ik de AP-AC-LITE staan. Als ik hier naar zoek kom ik alleen altijd bij de UAP-AC-LITE uit. Zijn de AP en de UAP hetzelfde?

Bij voorbaat dank voor de reacties.
Ja er is verschil in welk type van PoE de AP-AC-LITE ondersteunt. Oorspronkelijk deed die alleen passieve 24V PoE, je moest dan een PoE injector gebruiken (meegeleverd bij het 1 pack, niet bij het 5 pack) of een Ubiquiti switch die dit kon leveren, maar dat zijn vooral oudere modellen, bv uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+).

Een latere revisie van de AP-AC-LITE ondersteunt 802.3af PoE, wat wel compatibel is met de meeste PoE switches. Als de verkoper de doos nog zou hebben, daar staat ook op vermeld dat het AP 802.3af ondersteunt, of waarschijnlijk staat het ook op de achterkant van de AP zelf maar ik ga die van mij nu even niet demonteren om dit te controleren :) .

Ik heb zo 2 oudere AP-AC-LITE APs die geen PoE krijgen van mijn switch (uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE), waarbij injectors dus nodig zijn, en één die wel PoE krijgt van die switch, en zelfs nog in serie hangt met een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk) hangt (die switch heeft één PoE in en één PoE out).

Betreft verschil UAP en AP, UAP is gewoon afkorting van Unifi Access Point, het gaat dus over dezelfde.

Edit: Voor de duidelijkheid, de latere revisie AP AC LITE ondersteunt passieve 24V PoE, de meegeleverde PoE injector is nog steeds van dat type, én 802.3af. Probeer dus zeker dat model te nemen als je ook van plan was met een PoE switch te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 11-12-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluca
MacPoedel schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:14:
[...]

Ja er is verschil in welk type van PoE de AP-AC-LITE ondersteunt. Oorspronkelijk deed die alleen passieve 24V PoE, je moest dan een PoE injector gebruiken (meegeleverd bij het 1 pack, niet bij het 5 pack) of een Ubiquiti switch die dit kon leveren, maar dat zijn vooral oudere modellen, bv uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+).

Een latere revisie van de AP-AC-LITE ondersteunt 802.3af PoE, wat wel compatibel is met de meeste PoE switches. Als de verkoper de doos nog zou hebben, daar staat ook op vermeld dat het AP 802.3af ondersteunt, of waarschijnlijk staat het ook op de achterkant van de AP zelf maar ik ga die van mij nu even niet demonteren om dit te controleren :) .

Ik heb zo 2 oudere AP-AC-LITE APs die geen PoE krijgen van mijn switch (uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE), waarbij injectors dus nodig zijn, en één die wel PoE krijgt van die switch, en zelfs nog in serie hangt met een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk) hangt (die switch heeft één PoE in en één PoE out).

Betreft verschil UAP en AP, UAP is gewoon afkorting van Unifi Access Point, het gaat dus over dezelfde.
Ten eerste Dankjewel voor je antwoord.

Ik heb even gekeken en ik zie inderdaad dat op de nieuwe modellen 802.3af staat. Op het model dat ik op het oog had alleen jammergenoeg niet. Hij word wel geleverd met een poe injector dus het blijft nog wel een optie.

Dan heb ik nog wel een laatste vraag. Zit er performance wise verschil tussen de 802.3af en de niet 802.3af modellen? Ik heb momenteel een tp-link deco m5 systeem thuis. heb jij toevallig enig idee hoe dit verschild en of er überhaupt verschil zit tussen de 2 uap modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Luckyluca schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:38:
Dan heb ik nog wel een laatste vraag. Zit er performance wise verschil tussen de 802.3af en de niet 802.3af modellen? Ik heb momenteel een tp-link deco m5 systeem thuis. heb jij toevallig enig idee hoe dit verschild en of er überhaupt verschil zit tussen de 2 uap modellen?
Volgens mij is er geen (noemenswaardig) performance verschil tussen de originele AP-AC-LITE en de versie met 802.3af.

Ik heb met de TP-Link Deco M5 geen ervaring, maar hoe gebruik je die nu, als mesh met draadloze backhaul of gebruik je de ethernet poorten? Als je deze bedraad gebruikt, moet je volgens mij niet echt veel snelheidsverschil met de AP-AC-LITEs verwachten. Alleen de beheer software is anders en er is waarschijnlijk meer mogelijk met Unifi. Al moet je die controller dan ook wel ergens draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluca
MacPoedel schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:26:
[...]

Volgens mij is er geen (noemenswaardig) performance verschil tussen de originele AP-AC-LITE en de versie met 802.3af.

Ik heb met de TP-Link Deco M5 geen ervaring, maar hoe gebruik je die nu, als mesh met draadloze backhaul of gebruik je de ethernet poorten? Als je deze bedraad gebruikt, moet je volgens mij niet echt veel snelheidsverschil met de AP-AC-LITEs verwachten. Alleen de beheer software is anders en er is waarschijnlijk meer mogelijk met Unifi. Al moet je die controller dan ook wel ergens draaien.
Ik gebruik de m5 gewoon bedraad. Dus daar zijn geen problemen. Ik ben bekend met het controller concept van Unifi dus dat komt ook wel goed.

Dus dankjewel voor je reacties. Ik heb voor nu genoeg informatie. Fijne avond verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 09-10 13:43
Ik ben aan het kijken naar een main switch vervanging en nu lijkt me de Ubiquiti UniFi USW-24-POE Gen2 interessant. Ik heb nog niks van Ubiquity momenteel, maar kan wel de controller bijvoorbeeld draaien op mijn Synology. Daarnaast heb ik een Netgear Orbi 970 met 2 satelieten (https://www.netgear.com/home/wifi/mesh/rbe973sb/) en wat losse Netgear switches.

Hebben jullie nog advies voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken?

[ Voor 6% gewijzigd door wvkreg op 11-12-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdriVanHoudt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-05 10:32
Is het normaal dat de dream router overal uitverkocht lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
Ik denk dat @AdriVanHoudt de dream router bedoeld: https://eu.store.ui.com/e...oducts/udr?variant=udr-eu
Die is ook bij UniFi uitverkocht. Het gebeurt wel vaker dat dingen bij UniFi maanden niet leverbaar zijn, of soms heel mondjesmaat beschikbaar komen. (vooral in de periode van chip tekort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Goof2000 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:48:
Ik denk dat @AdriVanHoudt de dream router bedoeld: https://eu.store.ui.com/e...oducts/udr?variant=udr-eu
Die is ook bij UniFi uitverkocht. Het gebeurt wel vaker dat dingen bij UniFi maanden niet leverbaar zijn, of soms heel mondjesmaat beschikbaar komen. (vooral in de periode van chip tekort)
Dat is legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
De Dream Router (https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/udr) is uitgebracht begin 2022 en al legacy? Dat betwijfel ik, deze staat ook gewoon vindbaar op de shop. Zeker dat je deze niet verwart met de Dream Machine (https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/udm)? Die overigens wel leverbaar is bij UniFi EU maar die je alleen kunt vinden als je op naam zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51

TheVMaster

Moderator WOS
Ze hebben weer een nieuwe switch lijn de Pro Max met mixed features van de Enterprise en de Pro lijn (zowel 2.5Gbit, als PoE ++) ohw en de nieuwste feature Etherlighting. Ziet er best nice uit.

• wvkreg
Mag ook wel, ze hebben weinig innovatie laten zien na 2019. Beetje traag en duur dit merk. TP-Link biedt veel betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdriVanHoudt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-05 10:32
Goof2000 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:48:
Correct, en dat is wel crazy dat die echt overal is uitverkocht :O

• emanuelhut
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-01 22:40
Ik ben momenteel mijn bij elkaar geraapte netwerk aan het verbeteren en wil het meeste vervangen door Ubiquiti apparatuur.

Onlangs mijn 1e AP gekocht voor in de woonkamer als test en werkt top! Nu wil ik rest van het netwerk ook uitbreiden naar ubiquiti apparatuur en heb daar wat vragen over.

Een 2e AP moet worden toegevoegd op een andere locatie in het huis (boerderij) en deze AP moet dus een tijdschema opzitten. Ik weet dat het mogelijk is om in te stellen, maar waar? Gebruik nu de unifi ap om 1 AP te beheren en dit is zeer beperkt.

Wat we nu hebben is een Delta glasvezel lijn met een Genexis Titanium mode zonder router capabilities hiervoor hebben we een Edgerouter X ertussen zitten die de router funcite opzich neemt waarbij Internet en TV perfect werkt.

Nu is de vraag wat moet ik toevoegen aan het netwerk om deze wlan settings te kunnen beheren. Ik las iets over een USG die je kan toevoegen als vervanging voor de edgerouter alleen tv schijnt dan weer een probleem te zijn?

Zoals jullie vast kunnen lezen ben ik een leek op gebied van ubiquiti apparatuur maar wil het allemaal professionaliseren.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@emanuelhut Ik zou beginnen met de controller software te gaan gebruiken. Daarmee beheer je het een en ander. Mogelijk moet je dan wel die betreffende computer/laptop aan laten staan om het werkend te houden, dat laat ik even in het midden. Via de controller software kun je alles instellen.

Mocht je later een UDM of iets anders hebben met een losse Cloud Key dan kun je dat via daar instellen.

• wvkreg
sypie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:21:
@emanuelhut Ik zou beginnen met de controller software te gaan gebruiken. Daarmee beheer je het een en ander. Mogelijk moet je dan wel die betreffende computer/laptop aan laten staan om het werkend te houden, dat laat ik even in het midden. Via de controller software kun je alles instellen.

Mocht je later een UDM of iets anders hebben met een losse Cloud Key dan kun je dat via daar instellen.
Of je installeert de controller software op een NAS (Synology) of een Intel NUC?
Beter koop je de Dream Machine Pro als centraal startpunt.

• Skynett
wvkreg schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:11:
[...]

Of je installeert de controller software op een NAS (Synology) of een Intel NUC?
Beter koop je de Dream Machine Pro als centraal startpunt.
Neem dan een Uxg Lite die er sind kort is. Is router en controller en AP in één voor hele nette prijs, je zou het kunnen zien als de opvolger van de USG. En obv daarvan kan je verder gaan uitbreiden.

• spokje
  • Laatst online: 14-10 18:23
Skynett schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:43:
[...]

Neem dan een Uxg Lite die er sind kort is. Is router en controller en AP in één voor hele nette prijs, je zou het kunnen zien als de opvolger van de USG. En obv daarvan kan je verder gaan uitbreiden.
Je bedoelt de Unifi Express, de UXG-Lite draait niet de controller software en heeft ook geen access point.

• wvkreg
spokje schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:45:
[...]

Je bedoelt de Unifi Express, de UXG-Lite draait niet de controller software en heeft ook geen access point.
Wifi 6 low spec en 1Gb poort, wel beetje legacy.

• spokje
wvkreg schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:49:
[...]

Wifi 5 en 1Gb poort, wel beetje legacy.
Dan koop je hem niet. Ding draait trouwens gewoon wifi6.

[ Voor 8% gewijzigd door spokje op 21-12-2023 15:52 ]

• wvkreg
spokje schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:51:
[...]

Dan koop je hem niet. Ding draait trouwens gewoon wifi6.
Ik zal dat zeker niet kopen, heb een Dream Machine SE met 10GBe poorten naar WAN.
Daarachter Netgear Orbi 970, Wifi 7 :-)
Future proof.

[ Voor 7% gewijzigd door wvkreg op 21-12-2023 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Mooi man. Echt heel nuttige bijdrage ook aan de vraag van @emanuelhut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emanuelhut
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-01 22:40
Bedankt voor de antwoorden!

Als ik het dus goed zie kan ik met een "Dream Machine Pro" de Edgerouter vervangen en daarop ook alle AP's managen? Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld dit eerst te doen met een "USG pro 4"? De 2e kan ik namelijk op markplaats vinden voor 100-150 euro en de dreammachine is toch een stukje duurder :)

En ik kwam ook een SFP installatiekit tegen waarmee ik mogelijk de genexis titanium eruit kan gooien (scheelt toch weer een apparaat) werkt dit een beetje goed met een USG / UDM i.c.m. Delta en hun tv optie?

En ik lees hierboven ook iets met een Cloud Key, is dit zelfs benodigd met een USG of UDM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
emanuelhut schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:31:
Bedankt voor de antwoorden!

Als ik het dus goed zie kan ik met een "Dream Machine Pro" de Edgerouter vervangen en daarop ook alle AP's managen? Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld dit eerst te doen met een "USG pro 4"? De 2e kan ik namelijk op markplaats vinden voor 100-150 euro en de dreammachine is toch een stukje duurder :)

En ik kwam ook een SFP installatiekit tegen waarmee ik mogelijk de genexis titanium eruit kan gooien (scheelt toch weer een apparaat) werkt dit een beetje goed met een USG / UDM i.c.m. Delta en hun tv optie?

En ik lees hierboven ook iets met een Cloud Key, is dit zelfs benodigd met een USG of UDM?
Bij de UDM draait de controller op de UDM zelf. Bij de USG heb je een andere controller nodig zoals bijv. de cloud key.

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:41
Hallo, afgelopen week van ISP gewisseld en liep toen tegen wat Unifi probleempjes op, die allemaal opgelost lijken te zijn, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Ik heb nu nog een oude Cloudkey GEN1 en oude USG. Verder nog 3 Unifi (POE) Switches en 4 AP's. Verder manage ik met mijn Cloudkey de Unifi AP's/SW's van 3 andere huishoudens. Die CK GEN1 wordt niet meer ondersteund en de oude USG geloof ik ook niet meer. Wat is verstandig om nu te doen?

Ik zoek een ....?
Vervanger van de CK GEN1 en USG. Er zijn nogal wat opties zie ik. Het moet in ieder geval niet een hele dure optie worden. Een docker container voor de Unifi software is ook een optie, maar is de huidige config gemakkelijk te migreren?

Wat is je budget?
Het hoeft natuurlijk niet gratis te zijn, maar de high-end spullen van Ubiquity vind ik te duur.

Nee, niet echt. Als het maar weer jaren draait :-)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Staat hierboven al beschreven.

Wellicht is de UXG Lite de beste keus, als ik het goed heb begrepen zit de CK en USG functionaliteit dan bij elkaar in.

Tips en advies :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
UXG Lite is een 'drop in' replacement voor de USG qua functionaliteit, hij heeft ook een externe controller nodig en vervult alleen de functie van LAN/WAN router + firewall.

De UX Unifi Express, die heel sterk lijkt pp de UXG-Lite heeft daarnaast ook een ingebouwde controller en zelfs een AP, maar ondersteund slechts 5 Unifi devices inclusief zichzelf. Dus die valt af.

De meest bijzondere eis die je hebt is het managen van meerdere omgevingen. Dat kon niet op elke Unify Cloud Gateway,

https://eu.store.ui.com/e...=all-unifi-cloud-gateways

maar voor de grote jongens kan het in elk geval (weer) wel. De losse cloudkey 2.0 kon het altijd.

Dus in jouw geval lijkt een (gebruikte) Cloudkey 2.0(+) en een UXG Lite de beste optie. En totdat je ook de andere omgevingen hebt gemigreerd naar iets nieuws zal je de oude cloudkey dan in de lucht moeten houden.

• _Arno_
Skynett schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:03:
.....

De meest bijzondere eis die je hebt is het managen van meerdere omgevingen. Dat kon niet op elke Unify Cloud Gateway,
Ja, vind dat echt een handige functie. Vanaf thuis de apparatuur van iemand anders regelen zonder dat je afhankelijk bent van apparatuur bij diegene.... FW update uitrollen, instelling aanpassen, allemaal zo gedaan :-)
Dus in jouw geval lijkt een (gebruikte) Cloudkey 2.0(+) en een UXG Lite de beste optie. En totdat je ook de andere omgevingen hebt gemigreerd naar iets nieuws zal je de oude cloudkey dan in de lucht moeten houden.
Ok, thanks, jammer dat de Express dan geen goede optie is, alles in 1 zou toch het mooiste zijn....

In totaal is dat dan toch bijna 400 euro, is dan een UDM Pro op UDR niet beter? Of mis ik dan weer andere functionaliteit?

[ Voor 7% gewijzigd door _Arno_ op 28-12-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
_Arno_ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:49:
[...]
Ok, thanks, jammer dat de Express dan geen goede optie is, alles in 1 zou toch het mooiste zijn....
Kan wel, met een Dream machine pro of SE, maar die zijn weer een stuk duurder.

[ Voor 28% gewijzigd door Skynett op 28-12-2023 13:56 ]

• Skynett
Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Skynett op 28-12-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arno_
Skynett schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:53:
[...]

Kan wel, met een Dream machine pro of SE, maar die zijn weer een stuk duurder.
Die UDM Pro is niet heel veel duurder als de Cloudkey+ en de UXG Lite samen, scheelt hooguit een paar tientjes zie ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Pro is wel wat in prijs gezakt de laatste tijd, dus je timing is goed.

• _Arno_
Wel een lomp groot ding, dat vind ik dan weer minder....

Heeft wel een SFP+ slot, dat is weer een pluspunt, zit bij CaiWay en las in een ander topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2200880) dat je tegenwoordig met een bepaalde SFP+ module de CaiWay router kan vervangen...

Ik ga er even goed overdenken, thanks in ieder geval!

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-10 22:45
Zijn de oude Unifi AP's (LR) nog de moeite om (tweedehands) aan te schaffen? Ik heb een oude AP lite draaien en twijfel om deze uit te breiden voor beter bereik boven. Of is het zonde om hier nog wat in te investeren met alle Wifi 6 AP's tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennis08 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:57:
Zijn de oude Unifi AP's (LR) nog de moeite om (tweedehands) aan te schaffen? Ik heb een oude AP lite draaien en twijfel om deze uit te breiden voor beter bereik boven. Of is het zonde om hier nog wat in te investeren met alle Wifi 6 AP's tegenwoordig.
Belangrijkste daarin lijkt me de prijs? Ik zou er niet meer dan een paar tientjes (max 3, 4?) aan uitgeven. Voor 100 euro heb je immers een volledig nieuwe U6+. Meer dan 50 euro uitgeven aan een oud afdankertje met onbekende resterende levensduur zou ik dan niet doen. (misschien koop je hem tweede hands en is die 2 weken later stuk, uiteraard zonder garantie, dan wordt het een dure hobby)

Zelf heb ik in ieder geval ook nog AC modellen (1 Lite + 1 LR) in gebruik. En dat zijn dan zelfs nog de oude versies / revisies met passive PoE (i.p.v. 802.3af). En ik zie geen echte reden om te upgraden. Natuurlijk zijn de U6 modellen beter. Maar of ik dat zal merken? En naast mijn laptop en mobiele telefoon heb ik geen wifi 6 apparaten in huis, en ook op deze apparaten zit ik niet als een malle te downloaden waardoor de hogere snelheden / ... merkbaar zullen zijn. Maar als er een stuk gaat / ik er een bij zou moeten plaatsen / ... zou ik waarschijnlijk wel gewoon een U6+ kopen zonder te kijken wat er evt 2e hands aan AC modellen te krijgen is.

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-10 22:45
RobertMe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:07:
[...]

Belangrijkste daarin lijkt me de prijs? Ik zou er niet meer dan een paar tientjes (max 3, 4?) aan uitgeven. Voor 100 euro heb je immers een volledig nieuwe U6+. Meer dan 50 euro uitgeven aan een oud afdankertje met onbekende resterende levensduur zou ik dan niet doen. (misschien koop je hem tweede hands en is die 2 weken later stuk, uiteraard zonder garantie, dan wordt het een dure hobby)

Zelf heb ik in ieder geval ook nog AC modellen (1 Lite + 1 LR) in gebruik. En dat zijn dan zelfs nog de oude versies / revisies met passive PoE (i.p.v. 802.3af). En ik zie geen echte reden om te upgraden. Natuurlijk zijn de U6 modellen beter. Maar of ik dat zal merken? En naast mijn laptop en mobiele telefoon heb ik geen wifi 6 apparaten in huis, en ook op deze apparaten zit ik niet als een malle te downloaden waardoor de hogere snelheden / ... merkbaar zullen zijn. Maar als er een stuk gaat / ik er een bij zou moeten plaatsen / ... zou ik waarschijnlijk wel gewoon een U6+ kopen zonder te kijken wat er evt 2e hands aan AC modellen te krijgen is.
De meeste prijzen liggen nog aardig tegen de €75 aan. Weet jij of de nieuwe Wifi 6 AP dan in dezelfde controller komt als waar ik de oude in beheer? Oftewel kan ik de oude en nieuwe gewoon samen 'mixen' als het ware. Het gaat mij eigenlij voornamelijk om bereik, aangezien hier ook alleen wat mobiele telefoons en tablets gebruikt worden. Alles wat bedraad kan is hier ook bedraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dennis08 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:17:
[...]

De meeste prijzen liggen nog aardig tegen de €75 aan. Weet jij of de nieuwe Wifi 6 AP dan in dezelfde controller komt als waar ik de oude in beheer? Oftewel kan ik de oude en nieuwe gewoon samen 'mixen' als het ware. Het gaat mij eigenlij voornamelijk om bereik, aangezien hier ook alleen wat mobiele telefoons en tablets gebruikt worden. Alles wat bedraad kan is hier ook bedraad.
€75 zou ik echt veel teveel vinden. Voor €30 meer heb je een U6+... En die tweedehands koop je dan met alle risico's erbij. Als in: verhoogde kans op (eerder) defect, en dan ook nog eens geen garantie.

V.w.b. beheer moet het geen probleem zijn, daarvoor koop je UniFi. Als je een enigszins bijgewerkte controller hebt is het vrij letterlijk plug & play. Aansluiten, in de Controller op Adopt klikken en het nieuwe AP wordt meteen volledig geconfigureerd op basis van de ingestelde wifi netwerken en is klaar voor gebruik.

Let overigens wel even op met de stroomvoorziening. Het staat mij iets bij dat er bij de U6 serie geen PoE adapter meer erbij heeft. Dan moet je dus of een losse injector kopen of aansluiten op een PoE switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54
Hoi,

Ik ben me aan het oriënteren op een Unifi-systeem. We hebben een vrij smal maar diep huis van 3 verdiepingen, waarbij ik op 1 plek ook middels ethernet aan het werk moet (voor de tv van KPN).

Mijn plan is als volgt:
UX Unifi Express in de meterkast op de eerste verdieping, met kabel aangesloten op:
1) Switch Flex Mini (1e verdieping voor tv)
2) AC Lite (2e verdieping)
3) AC lite (kelder voorkant)
4) AC lite (kelder achterkant)

Dan kom ik precies uit op 5 devices in het hele huis. De kelder is heel diep, dijkhuis, dus vandaar dat ik daar denk 2 AC's nodig te hebben.

Het lijkt me met name handig de Express te gebruiken als controller en dan meteen access point, maar zou ook het netwerk kunnen besturen middels een home Assistant plugin als dat verder geen meerwaarde zou hebben, en dan router -> switch (PoE) -> alle AC's kunnen doen, of is dat op bepaalde manieren onhandiger?

Het is puur voor thuisgebruik. Ik gebruik nu een Deco-meshsysteem en wordt moe van de performance. Is dit hiervoor een goede keus, of raden jullie alternatieven aan?

[ Voor 16% gewijzigd door --Christiaan-- op 02-01-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Waarom de AC Lite? Ik zou drie maal de 6+ doen dan in jouw geval. LEt wel op dat je de juiste PoE injectors meebestelt. Of koop een andere switch ipcv die flex mini, zodat die switch de PoE kan leveren voor die AP's. Hangt uiteraard van je bekabeling/locatie af of dat kan...

https://eu.store.ui.com/e...all-wifi/products/u6-plus

[ Voor 43% gewijzigd door garp op 02-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
--Christiaan-- schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:37:

Het lijkt me met name handig de Express te gebruiken als controller en dan meteen access point, maar zou ook het netwerk kunnen besturen middels een home Assistant plugin als dat verder geen meerwaarde zou hebben, en dan router -> switch (PoE) -> alle AC's kunnen doen, of is dat op bepaalde manieren onhandiger?
Dit stukje begrijp ik niet zo goed. Unifi doe je om alles via 1 interface te beheren. Wat HomeAssistant hiermee te maken heeft, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:12
garp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Dit stukje begrijp ik niet zo goed. Unifi doe je om alles via 1 interface te beheren. Wat HomeAssistant hiermee te maken heeft, geen idee.
HA heeft een plug-in om UniFi apparatuur te managen vanuit HA. Ik ken die verder niet maar kan me niet voorstellen dat die plug-in zonder controller in het netwerk functioneert. Als die plug-in zelf een controller zou zijn, zou ik als maker solliciteren bij Ubiquiti; die willen me dan vast graag hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54
S.J.Onnie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:19:
[...]

HA heeft een plug-in om UniFi apparatuur te managen vanuit HA. Ik ken die verder niet maar kan me niet voorstellen dat die plug-in zonder controller in het netwerk functioneert. Als die plug-in zelf een controller zou zijn, zou ik als maker solliciteren bij Ubiquiti; die willen me dan vast graag hebben :)
Dat was dus hetgeen wat mij ook onduidelijk was. Ik begreep dat je die software ook op bijvoorbeeld een Pi kon installeren en dan de hardware niet nodig hebt. De HA plug in (zie hier: https://github.com/hassio-addons/addon-unifi) lijkt die functionaliteit ook te hebben. Waarvoor heb ik dan nog de dedicated hardware nodig?
garp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:06:
Waarom de AC Lite? Ik zou drie maal de 6+ doen dan in jouw geval. LEt wel op dat je de juiste PoE injectors meebestelt. Of koop een andere switch ipcv die flex mini, zodat die switch de PoE kan leveren voor die AP's. Hangt uiteraard van je bekabeling/locatie af of dat kan...

https://eu.store.ui.com/e...all-wifi/products/u6-plus
Vind het moeilijk te vinden wat nou het voordeel is. Ze zijn beide even duur, maar de Plus heeft grotere range. Waarom zou je dan nog voor de lite gaan?

En als ik voor een Flex ga (de niet mini variant) zou ik met 46W uit moeten komen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 17:27
--Christiaan-- schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Vind het moeilijk te vinden wat nou het voordeel is. Ze zijn beide even duur, maar de Plus heeft grotere range. Waarom zou je dan nog voor de lite gaan?
De 6+ is zuiniger dus altijd voor de plus gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Djarune op 03-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasscar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-10 09:56
Glasscar schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:24:
Vraagje: ik ben al jaren zeer tevreden gebruiker van Ubiquiti AmpliFi AFi-HD Mesh Wifi. Nu wil ik het een en ander op zolder versterken. De router zelf staat in de meterkast. Eén antenne hangt in de woonkamer en de andere hangt op de eerste verdieping. Bereik is daardoor prima!

Op zolder stokt het qua bereik, of is het in ieder geval niet optimaal. Nu twijfel ik tussen twee opties. De eerste is het aanschaffen van een nieuwe antenne. Plug & play volgens mij. Maar zou het ook mogelijk zijn om op zolder een access point https://www.bol.com/nl/nl...hNoA.2_18.20.ProductTitle op te hangen? Die zijn een stuk goedkoper en de ethernetkabel loopt al van de meterkast hier naar zolder. Ik ben aan het googelen, maar kan geen goed en eenduidig antwoord vinden.

Loop ik met het access point tegen problemen aan qua mesh systeem? Of integreert dat goed?
Jaartje verder, maar het blijft toch wat aanmodderen met deze setup. Ik heb de Ubiquiti nog in de meterkast en heb drie meshpoints (keuken, eerste verdieping en zolder) Het werkt niet lekker. TV verbindt soms op niets af met het meshpiont op zolder en dat werkt niet. Snelheid op zolder komt ook niet boven de 15mbps uit. De snelheid krijg ik nergens in huis boven de 200mbps.

Ik heb een UTP kabel naar zolder liggen en eentje naar de eerste verdieping. Ik kan een aanvullende UTP kabel naar de woonkamer trekken via dezelfde 19mm pvc buis als waar de coax-kabel in zit. Wat is wijsheid? Ubiquiti vervangen voor andere router in de meterkast en dan drie AP's ophangen (woonkamer, eerste verdieping, zolder)? Of de Ubiquiti router in de meterkast laten staan en de meshpoints van het Amplifi systeem vervangen voor bedrade AP's die met de modem in de meterkast verbonden zijn?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPrinter
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-10 07:57
Ik zoek een ....?
Voor ons nieuwe huis (dat momenteel wordt gebouwd) wil ik gebruik maken van Unifi om het thuisnetwerk op te zetten. Unifi lijkt me interessant omdat je behalve het netwerk ook Unifi Protect hebt met camera's en sensoren.

Wat is je budget?
Oorspronkelijk budget was 1500 euro maar daar zit ik nu al over. Het hoeft dus niet veel meer te zijn :)

Ik heb hier een lijstje gemaakt van dingen die ik voor netwerk en veiligheid zou nemen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 206,90€ 206,90
1AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 101,67€ 101,67
1AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 194,75€ 194,75
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 208,34€ 208,34
1SensorsUbiquiti UniFi Smart Sensor 3-pack€ 187,75€ 187,75
1BedieningUbiquiti UniFi G4 Doorbell Professional PoE Kit€ 400,50€ 400,50
1Bewakingscamera'sUbiquiti UniFi Protect G4 Instant Camera€ 117,95€ 117,95
2Bewakingscamera'sUbiquiti UniFi Protect G5-Bullet€ 140,95€ 281,90
Totaal€ 1.699,76

De switch is om alle netwerkpoorten in huis samen te brengen en een aantal toestellen op POE. De Wifi 6 In Wall AP is voor in onze huiskamer. De U6+ voor de eerste verdieping. De Cloudkey als Network Video Recorder.

Zoals gezegd, is het een nieuwbouwwoning (265m2 bewoonbare oppervlakte). Het is een open bebouwing. In alle kamers zijn er één of meerdere netwerkpoorten al voorzien.

Zie eerdere lijstje, maar ik sta open voor alle mogelijke alternatieven.

Wat wil / verwacht je van ons
1) Ik hoor wel eens dat het best wat werk vraagt om Unifi te configureren. Is dat doenbaar voor iemand zonder IT-opleiding? Met andere woorden: hoe gebruiksvriendelijk is het?
2) Ik heb nu geen aparte gateway voorzien. Ik plan de hele setup achter de router van onze internet provider te zetten omdat ik er geen meerwaarde in zie, maar misschien zie ik wat over het hoofd?
3) Opmerkingen en feedback zijn welkom op de hele setup.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@RagingPrinter, als je Vlans wil, is het wel handig om een gateway van Ubiquiti te hebben, bovendien maak je het jezelf weer wat makkelijker qua configuratie, scheelt weer voor iemand zonder IT opleiding. En neem dan gelijk een dream machine pro of SE, daar kan een fatsoenlijk (grote) HD in geplaatst worden voor je videoopnamen. En de SE heeft gelijk nog wat PoE poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPrinter
@Skynett En waarom zou je een Vlan willen? (sorry echt geen idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Gewoon geen vlans gebruiken dan. Dat kan ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPrinter
Wat maakt dan dat de configuratie makkelijker wordt met een dream machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
1 plek om ALLES te configureren, denk aan DHCP (reserveringen) oid, dat kan bijv niet als je de router van je provider blijft gebruiken. Dat lijkt mij persoonlijk wenselijk als er behoefte is om het instellen van het netwerk zo eenvoudig mogelijk te houden.

Dus dan moet eerst het argument van eenvoudige configuratie jouw aanspreken, dat zou het in gebruik nemen van een Ubiquiti gateway rechtvaardigen, en als je die stap eenmaal hebt gezet, is het gewoon veel handiger om dan de Cloukey2+ te laten vallen en een DM te nemen waar de naast de gateway functie (router/firewall) de controller functie ook al in zit.

En vergeet de logging en diagnostische gegevens niet die je tot je beschikking hebt binnen Unifi, dat weet je goed op waarde te schatten als er ergens onverhoopt iets niet goed gaat. Maar nogmaals, het gaat om jouw keuze, dat jij er achter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasscar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-10 09:56
Glasscar schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Jaartje verder, maar het blijft toch wat aanmodderen met deze setup. Ik heb de Ubiquiti nog in de meterkast en heb drie meshpoints (keuken, eerste verdieping en zolder) Het werkt niet lekker. TV verbindt soms op niets af met het meshpiont op zolder en dat werkt niet. Snelheid op zolder komt ook niet boven de 15mbps uit. De snelheid krijg ik nergens in huis boven de 200mbps.

Ik heb een UTP kabel naar zolder liggen en eentje naar de eerste verdieping. Ik kan een aanvullende UTP kabel naar de woonkamer trekken via dezelfde 19mm pvc buis als waar de coax-kabel in zit. Wat is wijsheid? Ubiquiti vervangen voor andere router in de meterkast en dan drie AP's ophangen (woonkamer, eerste verdieping, zolder)? Of de Ubiquiti router in de meterkast laten staan en de meshpoints van het Amplifi systeem vervangen voor bedrade AP's die met de modem in de meterkast verbonden zijn?

Iemand een idee?
Ga het anders oplossen, maar ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze constructie.

In de meterkast ga ik een PoE switch ophangen en daarvandaan trek ik één kabel naar de woonkamer bij de TV. Daar wil ik dan mijn Ubiquiti AmpliFi Router neerzitten voor wifi in de woonkamer en bekabelde verbinding met de TV / decoder / PS5. Vanuit de switch in de meterkast loopt er een UTP-kabel naar zolder en een UTP-kabel naar de eerste verdieping. Op die twee plekken wil ik dan een Ubiquiti UniFi U6+ hangen.

Voorzien jullie problemen, of zou dit goed moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:30
Ik zoek een ....?
Mijn Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 is er na drie jaar spontaan mee opgehouden. Na het device open geschroefd te hebben zag ik een aantal zwarte geblakerde componenten. Dat wordt dus vervangen en het liefst zo snel mogelijk want nu ligt het hele netwerk plat :+ Alleen voor wat?

Wat is je budget?
Destijds ~400 betaald en vind 500 euro dan ook geen gek bedrag (is geen max bedrag overigens, afhankelijk wat er allemaal gewijzigd gaat worden).

24 ports, 8 ports POE+, het liefst minimaal twee 10 GB porten (in mijn nas zit namelijk een 10GB RJ-45 aansluiting en wil daar met mijn desktop gebruik van gaan maken). Op zich zou een directe verbinding naar de NAS ook nog kunnen.

Thuis locatie, met meerdere VLAN's. Momenteel een Ubiquiti USG en Ubiquiti access points via POE. Heb/had dus een volledig Unifi netwerk (wat geen must is overigens). Qua devices, een NAS met 10GB RJ-45 aansluiting computers, POE camera's (geen Ubiquiti camera's), etc. Internet connectie van 1 GB up/down (Delta) met een Huawei ONT.

Optie 1 - EUR 683:
De pro variant (Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2) lijkt een geschikte opvolger (deze heeft twee SFP+ porten). Alleen wat een prijs vragen ze daarvoor. Voor de pro 683 vs 415 voor de non pro. Ik vraag me daarom af of ik niet beter af ben met een ander merk of een andere oplossing?

Optie 2 - EUR 718:
Unifi Dream Machine SE en een Ubiquiti Unifi Switch Gen 2 (24-poorts) zonder poe (dat zit al in de Dream Machine). Daarmee ook de controller afgevangen, een betere throughput dan de USG (USG kan ik verkopen en eventueel de Huawei ONT ook nog). Mis ik nog wel de 10 GB optie. Dit is af te vangen door de pc direct met de NAS te verbinden.

Optie 3:
Switch van een ander merk kopen. Ik krijg het idee, na wat lezen, dat TP-Link en Aruba concurrerend is met Ubiquiti. Mikrotik zou ook kunnen al hoewel ik begrepen heb dat dat iets ingewikkelder in te stellen is.

Meedenken in de vervanging van mijn kapotte switch met in het achterhoofd de andere netwerk componenten (Huawei ONT, USG, Unifi AP's, NAS).

Sidenotes:
* Binnen één jaar twee kapotte Ubiquiti componenten gehad wat iets minder vertrouwen geeft.
* Geen behoefte aan cloud zaken/vereisten (zag dat dat wel verplicht is bij de Dream Machine).
* De firewall van Unifi heeft wel wat mankementen.
* Met een kapotte switch zou dit nog wel het moment zijn om een overstap te maken naar wat anders (dus uit het Unifi systeem).

[ Voor 33% gewijzigd door Oesie op 20-01-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPrinter
Skynett schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:36:
1 plek om ALLES te configureren, denk aan DHCP (reserveringen) oid, dat kan bijv niet als je de router van je provider blijft gebruiken. Dat lijkt mij persoonlijk wenselijk als er behoefte is om het instellen van het netwerk zo eenvoudig mogelijk te houden.

Dus dan moet eerst het argument van eenvoudige configuratie jouw aanspreken, dat zou het in gebruik nemen van een Ubiquiti gateway rechtvaardigen, en als je die stap eenmaal hebt gezet, is het gewoon veel handiger om dan de Cloukey2+ te laten vallen en een DM te nemen waar de naast de gateway functie (router/firewall) de controller functie ook al in zit.

En vergeet de logging en diagnostische gegevens niet die je tot je beschikking hebt binnen Unifi, dat weet je goed op waarde te schatten als er ergens onverhoopt iets niet goed gaat. Maar nogmaals, het gaat om jouw keuze, dat jij er achter staat.
Benieuwd of er hier mensen uit België bij Proximus hun BBOX hebben vervangen door een Dream Machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 21:57
Ik zoek een ....?
Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro of SE. Of iets nog nieuwers?

Wat is je budget?
In principe de prijs van een UDM Pro of SE.

Mijn huidige netwerk is (grotendeels) opgebouwd met Unifi producten. Als router heb ik nu nog een USG die hangt aan een 1Gbit internet verbinding, maar die begint zijn leeftijd erg te tonen. Alles werkt nog, maar 'extra' opties (zoals IPS/DPI) zijn niet bruikbaar (ivm de sterke afname van internet doorvoer). Dus ben ik rustig aan het kijken naar een vervanger die weer een hele tijd mee kan en waar de controller ook op het apparaat zelf kan draaien ipv op een andere machine.

In principe zou een 'Pro' voor mij voldoen, maar...
- De pro heeft geen (grote) interne opslag. Hoe gaat dit dan met de logs en de statistieken? Ik houd graag de data langer vast met zoveel mogelijk detail (staat nu op 1 jaar ingesteld hier). Of doet de interne schijf van de SE hier sowieso niets mee en maakt dit niet uit?
- De pro is al wat ouder (maar ik geloof dat de processing hetzelfde is als die van de SE?). Ook lees ik dat de Pro soms wat achterloopt qua software op de SE? Of is dat inmiddels gelijkgetrokken? Ik kijk hier ook vooral naar toekomstbestendigheid.
- Ik heb nu 1Gbit internet en verwacht dit niet binnenkort te upgraden. Als ik dat wel doe denk ik niet dat ik de extra snelheid nodig heb van de 2.5Gbit ethernet poort van de SE. Als ik upgrade gebruik ik de SFP+ poorten (zeker omdat ik dan de glasvezel het liefste direct in de router wil aansluiten).
- Opnames voor protect wil ik niet maken. Ik heb een NAS die daar ook heel goed in is, indien nodig :)
- Ik heb een PoE+ switch, dus PoE(+) heb ik niet echt nodig, maar die switch is wel beperkt tot 1Gbit. Dus als ik in de toekomst sneller internet neem, is het hebben van meer flexibiliteit op de SE mogelijk wel handig.

Wat is op dit moment het verstandigste aan te schaffen? Zeker met een blik op de toekomst. Nu extra geld uitgeven voor de SE, of dit geld nu in m'n zak houden en in de toekomst dan (mogelijk) wat extra uitgeven om te upgraden (snellere PoE switch bijvoorbeeld)?

Ik vind het wel erg belangrijk dat de (verwachte) productondersteuning 'langer' blijft doorlopen. Als de SE hier dus een (veel) beter vooruitzicht in heeft, heeft dat wel mijn voorkeur.
En als de (missende) opslag van de Pro nu al een probleem kan vormen (en ik nu dus al een disk bij moet kopen), dan neem ik liever gelijk de SE waar dit al in zit :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 20:01

twi

Ik zoek een ....?
Een volledige goede basis die voor een semi-tweaker makkelijk is te onderhouden. Ik kom van een Netgear Orbi mesh netwerk af, en dat werkte altijd prima. In ons nieuwe huis wil ik af van "losse" zooi. Geen rondslingerende stations, niet van elk merk een verschillend product. Idealiter ook van het toekomstige KPN glasvezelmodem af.

Wat is je budget?
Ik verwacht wel minimaal rond de 1500 euro kwijt te zijn, inclusief deurbel en één of twee extra beveiligingscamera's.

Mijn interesse in Ubiquiti werd gewekt door de Dream Wall. Na het nodige onderzoek heb ik het beeld gekregen dat dit een grappige gimmick is, maar dat het praktisch een minder handig apparaat is. Daarom overgeschakeld naar de next best thing, de Dream Machine SE. Alleen nu ik een lijst heb van alles wat ik bekabeld hierop wil aansluiten, kom ik op of net over het aantal poorten wat deze biedt uit. Vandaar raak ik weer in de twijfel: extra budget voor de Dream Wall, of toch maar alles los kopen? En als ik dan alles los ga kopen, blijf ik dan wel aan het rack-formaat of kan ik dan net zo goed de "losse componentjes" route bewandelen?

Een prefab betonnen nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen, waarbij op de 1e en 2e een plafondaansluiting voor een AC-punt is voorbereid. UTP kabels ga ik zelf trekken. Het huis heeft een zéér kleine tuin (6m diep). Met een AC-punt voor buiten wil ik dus nog even wachten totdat duidelijk is of het bereik op de BG in de zomer met openstaande schuifdeur goed genoeg is voor buiten.

In die kleine tuin wil ik nog een PoE camera op gaan hangen aan de berging (of aan de ChargeArm?). Daarnaast moet er een PoE deurbel komen.

Optie 1: Dream Wall
[mo]
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 115,-€ 115,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Wall€ 1.069,-€ 1.069,-
1BedieningUbiquiti UniFi G4 Doorbell Professional PoE Kit€ 401,75€ 401,75
1Bewakingscamera'sUbiquiti UniFi Protect G4-Bullet (1-pack)€ 168,90€ 168,90
Totaal€ 1.949,40

+ Alles in 1
+ Genoeg poorten
- Prijs
- Uitbreidbaarheid (m.n. geen ruimte voor een hard disk, ik hoor dat een SD-kaart na 6-9 maanden al de geest zal geven)

Optie 2: Dream Machine Pro
1Modems en routersUbiquiti Unifi Dream Machine Special Edition€ 513,90€ 513,90
1BedieningUbiquiti UniFi G4 Doorbell Professional PoE Kit€ 401,75€ 401,75
Totaal€ 1.394,30

+ Flexibiliteit qua inrichting
+ Aantal poorten
- Eigenlijk ook een rack nodig (alléén een Dream Machine SE los zou nog wel te improviseren zijn zonder rack)
- Prijs t.o.v. SE

Dream Machine SE
1Modems en routersUbiquiti Unifi Dream Machine Special Edition€ 513,90€ 513,90
1BedieningUbiquiti UniFi G4 Doorbell Professional PoE Kit€ 401,74€ 401,74
Totaal€ 1.394,29

+ Prijs
- Aantal poorten (toch nog meer geld voor een losse switch?)

Losse Ubiquiti apparatuur
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 206,90€ 206,90
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 202,24€ 202,24
1BedieningUbiquiti UniFi G4 Doorbell Professional PoE Kit€ 401,74€ 401,74
Totaal€ 1.289,53

+ Prijs
+ Flexibiliteit
- Losse componenten, moeilijker voor de OCD qua wegwerken
- Heb het gevoel dat ik qua functionaliteit wat over het hoofd zie

Praat me die Dream Wall even uit mijn hoofd. Ik ben op zoek naar de verstandigste keuze, waarbij budget net iets minder belangrijk is.

Zie ik voor de rest nog iets belangrijks over het hoofd? Ik heb dit topic, en het ervaringen topic voor een groot gedeelte (voornamelijk recent) de afgelopen wagen doorgenomen en kan absoluut nog een hoop kennis op doen, maar heb even dat zetje in de juiste richting nodig. Of een out of the box gedachte.

Let daarbij even niet op details als "er staat in elke lijst maar 1 AC punt, dat moeten er 2/3 zijn". Kan ik volgens mij niet in mijn wenslijstjes opgeven.

Daarnaast de vraag wat de ervaringen zijn met de In-Wall op een (of meerdere) verdieping(en) in een nieuwbouwhuis t.o.v. de AC AP Lite. Deze In-Wall wil ik met name bij de apparatuurhoeken plaatsen zodat ik daardoor wellicht toch uit kom met bijv. een Dream Machine SE qua aantal beschikbare poorten. Hoewel de loze leidingen al naar de plafonds zijn gelegd, kan dat altijd gebruikt worden voor een extra lamp of slimme rookmelder o.i.d. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Stomme vraag, maar waarom niet de U7 Pro? Meteen toekomst bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 20:01

twi

rally schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:19:
Stomme vraag, maar waarom niet de U7 Pro? Meteen toekomst bestendig.
Terechte vraag wel, heb me vooral gericht op de verschillen tussen de Wifi 6 Lite, Pro en Long Range varianten. Zal hem noteren! Alleen jammer dat er geen In-Wall Wifi 7 variant is waardoor dat toekomstbestendige weer een beetje weg valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Maar met de U6 Enterprise heb je al wel Wifi 6E (6GHz) en heb je al een groot deel van de toekomstbestendigheid veiliggesteld.

En ik zou de Dream Machine nemen, want dan heb je je camera’s etc allemaal afgedekt een geen losse apparaten nodig. Dan heb je ook meer flexibiliteit voor welke HD je gebruikt. Want bij de Cloudkey kun je alleen 2.5” gebruiken. Dan kun je grotere HD’s gebruiken dan 5TB als je dat zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Mbt de keuze of je een WiFi6 of 7 AP moet nemen, belangrijkste is dat je pas iets bestelt de dag voordat je ze nodig hebt bij een nieuwbouwhuis. Soms zie je dat men 6 of 12 maanden van tevoren als spulletjes koopt, en dan is het op dag van ingebruikname al weer ingehaald door iets nieuws. Dat is gewoon zonde en nergens voor nodig. Het zgn 'vooruitkopen' is bij technische spullen gewoon niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-06 11:43
Beste Tweakers,

Graag een Advies voor mijn netwerk.
Ik zoek een:
Ubiquiti AP voor betere wifi dekking. (ook in de tuin)
Of een (ander merk) AP dat met de Ubiquiti Dream Machine samenwerkt
(Maar daar kan ik niets over vinden. Had TP-Link RE200 in oude situatie)

Wat is het budget?
Ca. 200 euro

Het liefst niet bedraad (lastig te realiseren) en Liefst geen PoE ivm mogelijke storing op Audiostreamer.

Bungalow gelijkvloers
ISP---Ziggo Connect in Bridge---Ubiquiti Dream Machine---3 switches (Tp-link en NetGear)--- met daarop allerlei randapparaten. Nu 11 bedraad en ca 30 via Wifi.
Afstand UDM   AP 10meter.
PV systeem over het hele dak; tonzon onder de vloer.
Dit geeft een negatief effect op dekking -80dB in de uithoeken. Tuin geen bereik.

- een AP bedraad (schotel)
- een AP via WiFi als extender (zijn die er?)
- een andere unit die hier voor ingezet kan worden.
- Outdoor unit zou kunnen maar LAN kabel kan daar niet naartoe.

- Suggesties, tips en de Do’s & Dont’s
- Is een PoE switch mogelijk wél een oplossing? Een Power-injector kan ook.

Alvast bedankt voor jullie input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo ver als je kunt komen met een kabel en dan daar een AP. Eventueel in de tuin dan ook een AP(outdoor) via Mesh. Kijk rond op marktplaats/tweakers en dat zou moeten lukken voor 200,-. Alleen geen wifi6.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.