hey folks,
Een vraagje over een fenomeen waar ik maar geen oplossing voor kan vinden:
Ik heb 4 UAP-AC-Pro's, 2 op de begane grond en 2 op de eerste etage. Daarnaast hebben we in huis zo'n 8 Sonos speakers, de meesten zijn 5Ghz compatible.
Waar ik tegenaan loop, is dat na een tijdje uptime, bij het afspelen de media telkens gaat hakkelen als ik alle speakers in 1 afspeelgroep heb. Wij maken daar veel gebruik van om overal dezelfde muziek in huis te hebben. Als ik dan van alle Sonos speakers de stroomstekkers eruit trek en 1 voor 1 weer inplug, dan doen ze 't weer een tijdje goed maar na verloop van tijd begint het toch weer.
In eerste instantie deed het fenomeen zich alleen voor bij het afspelen vanaf Spotify, maar intussen komt het ook voor bij het afspelen van een radiostation via Juke. Qua data stream is Radio 10 HD, wat we meestal aan hebben staan, zo'n 400kbit/s en Spotify ergens tussen de 600kbit/s en 1mbit/s. Aan de doorvoer capaciteit zal 't niet liggen. Met mijn laptop een lokale speedtest doen via Wifi levert dit op als uitslag:
Ik kom er maar niet achter waar dit door komt. Ik heb al een paar keer een support call bij Sonos open gehad maar we komen maar niet verder. Sonos gaat er een beetje vanuit dat je alles in 1 groot netwerk hebt en losse access points vindt hun support vooral lastig. Ze hebben een document voor Unifi wat neerkomt op het half kastreren van je Wifi performence puur voor Sonos. Uiteindelijk hielp ook dat niet en ging het stotterfeest door.
Wat is dan het fenomeen dat je hoort: verschillende speakers gaan onafhankelijk van elkaar stotteren en hakkelen, soms valt het hele nummer weg, soms is het een soort van stacato. Ook bij stereo paren waar dan 1 kant wegvalt of stottert.
Wat ook gebeurt en Sonos geeft daarvoor ook de schuld aan het netwerk, is dat zomaar ineens, midden in het afspelen van een nummer via Spotify, naar het volgende nummer wordt gegaan. De melding die je dan soms ziet is "kan spotify niet bereiken" of meldingen van soortgelijke strekking. Maar het volgende nummer komt ook van Spotify en dat doet het dan weer wel.
Ter illustratie: met geen enkel ander apparaat op de wifi hebben we problemen, anders dan met Sonos. Sonos beweert met enige regelmaat dat er niet genoeg bandbreedte is of dat het netwerk instabiel is, terwijl niemand anders hier last van heeft. Alle (vrij beperkte) diagnose mogelijkheden van Sonos wijzen inderdaad op 'het netwerk', tegelijkertijd kan ik er niks van terugvinden dan wel dat er andere clients zijn met issues.
Ik denk dat ik vrij goed weet hoe Unifi WIFI werkt en ik denk ook dat ik 't vrij aardig heb ingeregeld. Echter, dit probleem krijg ik maar niet onder de knie. Soms is 't tijdelijk even weg na een reset o.i.d. maar tot nu toe is het altijd weer terug gekomen.
Additionele info:
4 x UAP-AC-Pro: fw 6.5.66
SSID: CAM, 2.4ghz & 5ghz
Unifi Controller: 7.5.169
Sonos landschap: Mix van Sonos Play 3, Sonos Connect en Sonos One