Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:50
Yzord schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:34:
Ik heb een vraagje. Ik heb een G3 Instant camera gekocht en ondanks dat hij er super poepig uit ziet, snap ik maar niet hoe ik hem geconfigureerd krijg.

Volgens hun manual moet ik de app Unifi Protect downloaden. Dus gedaan, start ik deze op, dan krijg ik de enige optie om een Unifi console toe te voegen (wat ik dus niet hoef). Maar druk ik er op, dan opent hij weer mijn Unifi Network app en ja, dat was het dan. Ik kan die kleine rakker niet adopten ofzo (logisch, want het heeft nog geen ip van mijn netwerk etc.).

Ik heb dus wel een Unifi netwerk (Dreammachine en een stel AP's), maar ik krijg dus niet deze camera geconfigureerd. iemand een tip voor me?
Volgens mij heb je voor de setup altijd Unifi protect nodig en deze draait op de UDM PRO(SE) of UNVR.
Daarna kan deze middels een losse stream functioneren naar bijvoorbeeld een Synology, maar dat vind ik persoonlijk niet handig.
Ik heb een 4TB schijf in de UDMpro zitten en heb daar ruim voldoende aan met 4 cameras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 13:25

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

blaaspijp schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Volgens mij heb je voor de setup altijd Unifi protect nodig en deze draait op de UDM PRO(SE) of UNVR.
Daarna kan deze middels een losse stream functioneren naar bijvoorbeeld een Synology, maar dat vind ik persoonlijk niet handig.
Ik heb een 4TB schijf in de UDMpro zitten en heb daar ruim voldoende aan met 4 cameras
Hmm, dus ik heb er letterlijk niets aan? Het was idd de bedoeling hem aan mijn Synology te hangen, maarja, als ik geen ip kan krijgen dan valt er niks te koppelen |:(

Ook wel waardeloos, alle producten die ik heb zijn in principe allemaal standalone te gebruiken. Maar deze camera van paar tientjes moet ik een dure console voor hebben. Not amused.

Ik heb wel de oude type Unifi Video UNVR hier liggen, maar die kan hem ook niet vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Yzord op 14-03-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Yzord Die opnames moeten natuurlijk ook ergens worden opgeslagen.

Vandaar dat je Unifi Protect nodig hebt. Kan eventueel ook nog op een uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Greatsword schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:13:

Vandaar dat je Unifi Protect nodig hebt. Kan eventueel ook nog op een uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus
Ja zoals ik al zei, ik wilde deze camera aan mijn Synology Surveillance hangen. Ik heb nog wel een oude UNVR liggen hier, maar ook die kan er niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yzord schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:16:
Ik heb nog wel een oude UNVR liggen hier, maar ook die kan er niks mee.
Niet zo gek. Want UniFi Protect is een nieuw product (en UniFi Video uitgefaseerd/EOL) lang voordat die G3 instant uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Greatsword schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:13:

Als ik een cloud key leen van iemand om de camera een vast ip te geven, kom ik er dan mee weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Yzord schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Als ik een cloud key leen van iemand om de camera een vast ip te geven, kom ik er dan mee weg?
Nee, de applicatie Protect moet constant aan staan en opnames maken.

De App op je Telefoon is alleen maar een "Monitor"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Greatsword schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:51:
[...]

Nee, de applicatie Protect moet constant aan staan en opnames maken.

De App op je Telefoon is alleen maar een "Monitor"
Ook als ik hem wil koppelen aan mijn Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Yzord schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Ook als ik hem wil koppelen aan mijn Synology?
Op de site van Synology zie ik geen compatibiliteit met dat model.

https://www.synology.com/...mera?brand%5B%5D=UBIQUITI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Greatsword schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Op de site van Synology zie ik geen compatibiliteit met dat model.

https://www.synology.com/...mera?brand%5B%5D=UBIQUITI
Nou dan kan die de V&A op lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yzord schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Na eerste setup kan je in principe gewoon de RTSP stream pakken, maar je krijgt dus geen firmware updates en kunt ook niets meer aanpassen qua instellingen.

En als je in het topic van de G4 deurbel kijkt staat daar ook nog een methode om Protect in Docker te draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door EagleTitan op 14-03-2023 19:05 . Reden: Deurbel topic verwijzing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:30
EagleTitan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Na eerste setup kan je in principe gewoon de RTSP stream pakken, maar je krijgt dus geen firmware updates en kunt ook niets meer aanpassen qua instellingen.

En als je in het topic van de G4 deurbel kijkt staat daar ook nog een methode om Protect in Docker te draaien.
Die RTSP stream loopt via Unifi Protect als ik me niet vergis. Dus ook na de eerste setup moet Unifi Protect blijven draaien. Ik had het inderdaad via een Raspberry Pi 4 lopen, via deze image: https://github.com/markdegrootnl/unifi-protect-arm64

[ Voor 34% gewijzigd door Sicco92 op 14-03-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Beetje raar dat mijn posts over een Unifi camera geplaatst worden door een mod in een deurbel topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sicco92 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Die RTSP stream loopt via Unifi Protect als ik me niet vergis. Dus ook na de eerste setup moet Unifi Protect blijven draaien. Ik had het inderdaad via een Raspberry Pi 4 lopen, via deze image: https://github.com/markdegrootnl/unifi-protect-arm64
Je hebt gelijk, RTSP stream is inderdaad IP-adres van de UDM Pro, niet de camera. Dan is de Docker image de beste optie als je geen extra devices wilt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:40
@Yzord Ik ben bezig met een G4 Bullit tot nu toe zonder andere Ubiquiti spullen.
Die heb ik aan de praat gekregen door met een netwerktool het IP adres van de camera te zoeken. Via die IP kan ik in een browser de camera benaderen en configureren, o.a. een vast IP adres geven. Daarmee kon ik vervolgens een RTSP stream openen in b.v. VLC en Motioneye/Homeassistant.
Misschien lukt dat ook met de G3 Instant.

Maar het blijft behelpen, want in de hoogste resolutie krijg ik storingen.
Dus ga nu toch maar een Cloud Key Gen2 kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 17-03-2023 17:28 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik heb een paar vragen over de Unifi Cloud Key Gen2 plus.

Ik wil deze gaan gebruiken om 2 Unifi G4 Bullet camera's aan te sluiten en videobestanden op te slaan.

1) Is de HDD te benaderen via het netwerk als netwerk-share om bestanden ergens anders naar toe te kopiëren of is er een mogelijkheid om deze m.b.v. de Unifi console naar b.v. een cloud dienst (in mijn geval Strato) te synchroniseren?

2) Is het mogelijk om de camera's volgens een tijdschema in- en uit te schakelen om de levensduur te verlengen en stroom te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:27:
@Yzord Ik ben bezig met een G4 Bullit tot nu toe zonder andere Ubiquiti spullen.
Die heb ik aan de praat gekregen door met een netwerktool het IP adres van de camera te zoeken. Via die IP kan ik in een browser de camera benaderen en configureren, o.a. een vast IP adres geven. Daarmee kon ik vervolgens een RTSP stream openen in b.v. VLC en Motioneye/Homeassistant.
Misschien lukt dat ook met de G3 Instant.

Maar het blijft behelpen, want in de hoogste resolutie krijg ik storingen.
Dus ga nu toch maar een Cloud Key Gen2 kopen.
gaat niet lukken, de g3 instant heeft enkel wifi, bij de bedrade camera's werkt het wel...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
geenwindows schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:42:
[...]

gaat niet lukken, de g3 instant heeft enkel wifi, bij de bedrade camera's werkt het wel...
Een wifi apparaat krijgt toch ook een IP adres, mIjn iPad i.i.g. wel. Maar misschien werkt het bij een camera anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

JukeboxBill schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Een wifi apparaat krijgt toch ook een IP adres, mIjn iPad i.i.g. wel. Maar misschien werkt het bij een camera anders.
Ja maar het moet wel zijn wifi ip kunnen krijgen en dat gaat helaas via een controller. Het dus ook maar een cloud key gekocht, maar nu heb ik dus twee controllers in mijn netwerk. De cloudkey welke mijn camera beheert en mijn UDM. En ik wil juist alles beheren via de UDM. Maar dat kan weer niet want het is geen UDM PRO 7(8)7

Ze weten het mooi te brengen bij Ubiquity, maar ik verdom het om nu weer een pro aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:52:
[...]

voor de G3 instant heb je unifi Protect nodig om hem te koppelen aan je netwerk. oftewel een UDM pro, UDR, Cloudgey gen2 of een UNVR.
Staat overigens ook op de winkel pagina van de instant...
de bedrade camera's hebben een lokale webinterface welke je op die manier lokaal kan instellen

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yzord schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:02:
Ze weten het mooi te brengen bij Ubiquity, maar ik verdom het om nu weer een pro aan te schaffen.
Geef het de tijd :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Yup, i know 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ok, er was dus weinig tijd voor nodig. Ik wil de UDM-PRO-SE kopen en heb een vraagje. Ik heb nu de UDM versie in mijn meterkast staan welke mooi een mesh netwerk maakt tesamen met mijn UAP-AC PRO's. Maar de PRO-SE heeft geen wifi. Kan ik dan nog wel een mesh netwerk maken? Aangezien de UDM natuurlijk V&A op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:58
Yzord schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 03:23:
Ok, er was dus weinig tijd voor nodig. Ik wil de UDM-PRO-SE kopen en heb een vraagje. Ik heb nu de UDM versie in mijn meterkast staan welke mooi een mesh netwerk maakt tesamen met mijn UAP-AC PRO's. Maar de PRO-SE heeft geen wifi. Kan ik dan nog wel een mesh netwerk maken? Aangezien de UDM natuurlijk V&A op gaat.
Als je een AP bedraad aansluit kan je zeker een mesh netwerk maken. De echte vraag is natuurlijk of je het moet willen.
Maar als je echt helemaal geen kabels kan trekken, en geen andere optie hebt kan het dus wel.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Skynett schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:28:
[...]

Als je een AP bedraad aansluit kan je zeker een mesh netwerk maken. De echte vraag is natuurlijk of je het moet willen.
Maar als je echt helemaal geen kabels kan trekken, en geen andere optie hebt kan het dus wel.
Ja ik heb de zolder waar ik met grote moeite een kabel getrokken krijg (ja of het moet lelijk). Dus dan liever een draadloze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een vraagje. Ik wil vanaf mijn UDM SE een UAP-AC-PRO aansluiten. Deze heeft een 2de UTP poort waaraan ik weer een 8 poorts Unifi switch wil hangen. Dat is toch gewoon mogelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yzord schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:06:
Ik heb een vraagje. Ik wil vanaf mijn UDM SE een UAP-AC-PRO aansluiten. Deze heeft een 2de UTP poort waaraan ik weer een 8 poorts Unifi switch wil hangen. Dat is toch gewoon mogelijk toch?
Dat is een bridged en geen switched ethe poort. Dus of dat kan hangt helemaal af van de apparaten die je aan de switches gaat hangen.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yzord schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:02:
[...]

Ja maar het moet wel zijn wifi ip kunnen krijgen en dat gaat helaas via een controller. Het dus ook maar een cloud key gekocht, maar nu heb ik dus twee controllers in mijn netwerk. De cloudkey welke mijn camera beheert en mijn UDM. En ik wil juist alles beheren via de UDM. Maar dat kan weer niet want het is geen UDM PRO 7(8)7

Lees jij handelingen? De UDM heeft een inbouwde cloudkey en en wanneer je het noodzakelijk voor protect (camera) opslag geheugen plaats krijg je de extra optie de protect NVR software installeren.

Precies het zelfde als bij de cloudkey haal de hardeschijf maar uit dan heb dan is het ook alleen maar een netwerk controller zonder protect app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

xbeam schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:58:
[...]

Lees jij handelingen? De UDM heeft een inbouwde cloudkey en en wanneer je het noodzakelijk voor protect (camera) opslag geheugen plaats krijg je de extra optie de protect NVR software installeren.

Precies het zelfde als bij de cloudkey haal de hardeschijf maar uit dan heb dan is het ook alleen maar een netwerk controller zonder protect app
Uhm, de UDM kan geen Protect app controleren. Daar heb ik geen handleiding voor nodig haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasscar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:09
Vraagje: ik ben al jaren zeer tevreden gebruiker van Ubiquiti AmpliFi AFi-HD Mesh Wifi. Nu wil ik het een en ander op zolder versterken. De router zelf staat in de meterkast. Eén antenne hangt in de woonkamer en de andere hangt op de eerste verdieping. Bereik is daardoor prima!

Op zolder stokt het qua bereik, of is het in ieder geval niet optimaal. Nu twijfel ik tussen twee opties. De eerste is het aanschaffen van een nieuwe antenne. Plug & play volgens mij. Maar zou het ook mogelijk zijn om op zolder een access point https://www.bol.com/nl/nl...hNoA.2_18.20.ProductTitle op te hangen? Die zijn een stuk goedkoper en de ethernetkabel loopt al van de meterkast hier naar zolder. Ik ben aan het googelen, maar kan geen goed en eenduidig antwoord vinden.

Loop ik met het access point tegen problemen aan qua mesh systeem? Of integreert dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Glasscar U6 Lite werkt met UniFi Network application (de grotere broer van Amplifi) dus dan moet je alles gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasscar
Greatsword schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:40:
@Glasscar U6 Lite werkt met UniFi Network application (de grotere broer van Amplifi) dus dan moet je alles gaan veranderen.
Thanks, dat zie ik nu ook. Zou een ander access point wel compatible zijn? Of is een extra mesh antenne gewoon de gemakkelijkste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Glasscar schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:24:
Vraagje: ik ben al jaren zeer tevreden gebruiker van Ubiquiti AmpliFi AFi-HD Mesh Wifi. Nu wil ik het een en ander op zolder versterken. De router zelf staat in de meterkast. Eén antenne hangt in de woonkamer en de andere hangt op de eerste verdieping. Bereik is daardoor prima!

Op zolder stokt het qua bereik, of is het in ieder geval niet optimaal. Nu twijfel ik tussen twee opties. De eerste is het aanschaffen van een nieuwe antenne. Plug & play volgens mij. Maar zou het ook mogelijk zijn om op zolder een access point https://www.bol.com/nl/nl...hNoA.2_18.20.ProductTitle op te hangen? Die zijn een stuk goedkoper en de ethernetkabel loopt al van de meterkast hier naar zolder. Ik ben aan het googelen, maar kan geen goed en eenduidig antwoord vinden.

Loop ik met het access point tegen problemen aan qua mesh systeem? Of integreert dat goed?
Wat jij een antenne noemt (een AP), verplaats die van de eerste etage eens naar zolder en sluit hem dan bedraad aan ipv draadloos, en kijk dan eens wat het bereik op de eerste etage (en de zolder uiteraard) is. Een AP bedraad aansluiten geniet niet voor niets de voorkeur, dus ik ben benieuwd wat hier uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasscar
Skynett schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Wat jij een antenne noemt (een AP), verplaats die van de eerste etage eens naar zolder en sluit hem dan bedraad aan ipv draadloos, en kijk dan eens wat het bereik op de eerste etage (en de zolder uiteraard) is. Een AP bedraad aansluiten geniet niet voor niets de voorkeur, dus ik ben benieuwd wat hier uitkomt.
Punt is dat de AP / antenne's / mesh points geen bedrade optie hebben. Het gaat namelijk om deze:

https://www.bol.com/nl/nl...lZ-pHMQ.2_6.13.RollupItem

Dus dat is helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Uiteindelijk toch een Cloud Key Gen2 gekocht om de Unifi camera's goed werkend te krijgen.

Op de Cloud Key zit een knop om hem aan/uit te zetten.
Maar is er ook een nette manier om de camera's uit te schakelen, zodat ik ze op de definitieve plaats kan monteren.
Of kan ik gewoon de netwerkkabel er uit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:56
Al een aantal jaar tevreden gebruiker van een setup bestaande uit een edgerouter lite, unifi switch en een 3 tal acces points. Dat ging goed in een huis. Nu hebben we links ~300 meter land en rechts ~500m land. Ik wil op heel het terrein gebruik maken van het internet, wat via glas binnenkomt. Perfect 1000/1000 hoeft niet op de uiterste hoeken, wel voldoende bandbreedte voor b.v. YouTube.

Het liefst beheer ik alles in de Unifi omgeving, ook gelet op o.a. een Guest netwerk.

Bekabeld iets opzetten is een no-go, complicerende factor is het gebrek aan stroom om eventueel te meshen. Zicht is nagenoeg vrij, dat is een voordeel.

Alleen de Unifi AP mesh komt met een beetje geluk 100m ver. Welk creatieve inzicht leidt tot een oplossing?

Budget niet relevant, werken en stabiel zijn belangrijk. Liefst wel controle vanuit Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@significant
Je kan wel een (semi)professioneel outdoor access point installeren met een heel krachtige zender, maar als de ontvangst kant niet kan terugzenden door een te zwakke antenne, dan heb je daar nog niets aan.
Dit topic gaat over een vergelijkbare vraag:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1839883

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Vrij zicht helpt al enorm, en als je buren ook weer net zo ver wonen (of liever nog verder weg), dan helpt de afwezigheid van andere Wifi singalen om de ruisvloer te verlagen waardoor je wat verder kan komen dan onder normale (drukke) omstandigheden zoals in een woonwijk.

Ik heb er zelf geen ervaring mee op dergelijke afstanden, maar vrij zicht (weiland, dus ook geen bomen?) lijkt me een uitstekede testomgeving om buiten aan het huis een Unifi AP Long Range op te hangen. Kijk eens wat er gebeurd als je die wat hoger (op de eerste etage) buiten het raam hangt en hoe ver je daar mee komt.

Hoe ver kom je als je nu een AP zo hoog mogelijk uit het raam plaatst als test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
significant schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:23:
Al een aantal jaar tevreden gebruiker van een setup bestaande uit een edgerouter lite, unifi switch en een 3 tal acces points. Dat ging goed in een huis. Nu hebben we links ~300 meter land en rechts ~500m land. Ik wil op heel het terrein gebruik maken van het internet, wat via glas binnenkomt. Perfect 1000/1000 hoeft niet op de uiterste hoeken, wel voldoende bandbreedte voor b.v. YouTube.

Het liefst beheer ik alles in de Unifi omgeving, ook gelet op o.a. een Guest netwerk.

Bekabeld iets opzetten is een no-go, complicerende factor is het gebrek aan stroom om eventueel te meshen. Zicht is nagenoeg vrij, dat is een voordeel.

Alleen de Unifi AP mesh komt met een beetje geluk 100m ver. Welk creatieve inzicht leidt tot een oplossing?

Budget niet relevant, werken en stabiel zijn belangrijk. Liefst wel controle vanuit Unifi.
Normaal gesproken wordt een terrein, als het niet in cellen opgedeeld kan worden, opgedeeld in vlakken d.m.v. sector antennes.
Maar zit er in de Unifi reeks nog een AP met antenne connectors?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

The Lord schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Normaal gesproken wordt een terrein, als het niet in cellen opgedeeld kan worden, opgedeeld in vlakken d.m.v. sector antennes.
Maar zit er in de Unifi reeks nog een AP met antenne connectors?
Ja, de AC Mesh. Al dan niet icm UMA-D externe antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamelotepica
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 18:57
Ik heb een vraag met betrekking tot de Ubiquiti UniFi Protect G4 Instant Camera. Op tweakers staat er dat er Audiodetectie op de camera zit. Betekend dit dat in unifi protect er een streepje komt te staan bij terug kijken van de beelden?

Er is helaas niet veel over te vinden op google/youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KING-RICHIE
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-10-2024
Beste Mensen,

Ik wil over naar Ubiquiti in mijn nieuwbouwhuis en zou graag jullie advies willen.
Wij zijn een gezin van 3, in een alleenstaande nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen en dikke muren etc.
Ik ben ITer en werk vanuit huis waar ik regelmatig grote bestanden (10-25GB) via internet verwerk.
Ik vind een bekabelde lijn belangrijk, maar merk ook dat Wifi toch stabieler en sneller werkt.

Wat ik uit een Ubiquiti systeem verwacht is hoge "up-time" en hoge transfer rates.

In de Design Center heb ik de volgende ingepland:
1 - Dream Machine Special Edition + 1TB HDD (Voor opslag camera beelden voor 7 dagen)
1 - Switch 24 PoE
2 - Access Point In-Wall HD (Beide op kantoor ouders om bekabelde verbindingen op te kunnen zetten)
4 - Access Point U6 Long-Range
1 - G4 Doorbell
1 - Camera G4 Bullet
1 - Camera G5 Dome
1 - Access Point FlexHD (Voor Buiten)

Nou is mijn vraag:
Om kosten te besparen zou ik een UDR met 1TB SD card en een 16 poorts switch kunnen pakken,
maar ik ben namelijk een beetje bang dat deze combi een beetje traag zal werken en dat de beperkte opslag een nadeel is.
1: Is een UDR met 16 ports POE switch wel een goede alternatief of niet?

Omdat de design center wel een mooi overzicht geeft van de dekking weet ik dat met deze setup ik goed zit.
Echter... Is het niet wellicht een beetje overdreven...
2: Heb ik te veel APs ingepland?

Buiten wil ik ook wifi kunnen gebruiken, De nieuwe HR+++ glas schijnt geen wifi signaal door te laten,
dus heb ik een outdoor AP nodig en dacht aan de FlexHD AP
3: Ik heb slechte dingen over de 2.4Ghz antenna in de FlexHD AP gelezen, is een U6 Mesh een betere keuze?
3a: Indien ik de U6 Mesh gebruik, heb ik iets anders nodig (niet ingelezen in Mesh...)

Voor beveiliging wil ik een Dome inzetten achter het huis, die naar de huis wordt gericht.
Echter vind ik een beetje privacy ook wel fijn. Andere cameras die ik ken hebben moeite met door glas kijken.
4: Is de Dome camera zoals andere cameras in zo ver dat ie geen goede beeld geeft van wat achter de glas gebeurt (ivm spiegeling)?
5: Ik twijfel of ik niet een tweede bullet moet kopen ipv een dome, wat zouden jullie adviseren.

6: Er is een G5 Pro camera in EA te koop, Is dit een aanrader als vervanging van de G4 Bullet met respect tot prijs/kwaliteit?

Alvast Bedankt
Richard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgtzx3tiP9o-pfnJCO4pAMFEY5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XbYY07r6pGQQ2gVpZbA9HVMh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucAmMf-pHYrMv6tv2_XlvyGIP1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eY0caXdX5tBtBoUubtL6E9Gy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhnGrLkjITzTeqrwuae-_-6TbVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MotOIMkGU8R1mATu96apCBfi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq6f91ZLGwM9kEK-r7O9URMTIys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EmYsuxhGVjIjNRQfAlJDVd0z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wyKRoe8VKi1ORTQMURWrDJqFpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bHrKmWYhKPDUXlf8i5JsWYb5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmvTeih8fNWLSKZUMGb_7DrbuWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cDjM56cg8vuvj1L9I4IK34uf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0qBxfGNFf0AAtT7tp0Uw4pDuL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9BWS4dBDWde24yuQi6lITlZK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALvm6LL_9HfrypFaVF7CLiI3uQo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iM8pmwbcmlNEiqbS84hRKok6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iIKOOIJtqkRz90d1VdwUJ1lrFo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uxluXUiiHmDNmwWe1fVWmoIn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
KING-RICHIE schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:48:

1: Is een UDR met 16 ports POE switch wel een goede alternatief of niet?
Nee. Deze kan een 1Gbit/sec glasvezelaansluiting niet vol krijgen, die gaat niet verder dan 3/4 van 1Gbit. Heb er zelf een icm met een 1Gbit abo, dus eigen ervaring. En als je veel grote bestanden heen en weer moet slepen lijkt het me wenselijk om de maximale snelheid van je glasvezelaansluiting te kunnen halen.
Ik heb opmerkingen over de plaatsing, het aantal en gekozen type. Waarom in hemelsnaam binnenshuis allemaal Long Range versie genomen? Ik zou voor de U6 Lite of de U6+ (Early Access) gaan oid. En zie ik 3 AP's op de begane grond, waarvan 2 in dezelfde ruimte? Dat mag, maar met welk doel? 2 stuks lijkt me ook wel lukken op de bgeane grond. Kijk goed naar plaatsing op alle etages, meestal lukt het wel met 1 AP per etage. Tenzij er erg veel dikke betonnen muren (met betegeling) aanwezig zijn, dan kan je er twee nemen. Plaats ze dan liever wat verder uit elkaar.
Verder heb je veel AP's aan de rand van een ruimte geplaatst, idealiter plaats je hem zo veel mogelijk centraal.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 05-04-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KING-RICHIE
Skynett, Heel erg bedankt voor je input, daar heb ik wel iets aan!

De reden waarom ik zoveel APs hebt staan is om alles donker groen te krijgen in de designer, maar als ik jou goed interpreteer is dat eigenlijk niet nodig? (Ik bedenk dat ik misschien moet kijken of ik daar wel echt volle bak nodig hebt).

De plaatsing van de APs is meer gerelateerd aan waar ik een loze leiding hebt dan een doordacht plan, maar het advies om een AP centraal te plaatsen ipv aan de rand is een goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
KING-RICHIE schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:19:
De reden waarom ik zoveel APs hebt staan is om alles donker groen te krijgen in de designer, maar als ik jou goed interpreteer is dat eigenlijk niet nodig? (Ik bedenk dat ik misschien moet kijken of ik daar wel echt volle bak nodig hebt).
Kijken waar je een hoge snelheid echt nodig hebt, dat is sowieso een goede om mee te beginnen. 600Mbit achter het aanrecht nodig?Waarschijnlijk niet. De verwachtng is wel dat je ook (steeds meer) Smarthome of IOT spul plaatsen, en daarvoor is een betrouwbare verbinding veel belangrijker dan een snelle. En daarvoor kan het helpen om (vanuit de theorie) met zo min mogeljk acces points toe te kunnen. Daardoor zorg je voor minder drukte/ruis in de ether wat weer gunstig is.
KING-RICHIE schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:19:
De plaatsing van de APs is meer gerelateerd aan waar ik een loze leiding hebt dan een doordacht plan, maar het advies om een AP centraal te plaatsen ipv aan de rand is een goede.
Dat is natuurlijk heel logisch, dat speelt overal. Kijk of je een (zo goed als) ideale positie kan vinden, en zo niet, je kan ook beginnen met 1 AP per etage en altijd later bijplaatsen als het nodig is. Redelijke kans dat die In-Wall het op de eerste etage misschien wel redt, die zit redelijk centraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik volg al een tijdje de Dream Wall in de Early Access, maar sinds eergisteren is deze helemaal verdwenen van de Europese website. Iemand iets meegekregen wat de status is? In de VS is hij nog gewoon leverbaar (en voorradig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhubozZ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 11:45
Vraagje waarom de Long Range versie? Heb je ook apparatuur over die afstand connectie terug kan maken. Voor een normaal huis. (Heb zelf ook nieuwbouw huis) heb ik op elke verdieping een U6 lite hangen.

Long Range is alleen handig als je apparatuur ook die afstand de accespoint kan vinden. (Werkt twee kanten op)

Denk dat je met een Pro of een Lite even goeie dekking hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GhubozZ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:47:
[...]

Vraagje waarom de Long Range versie? Heb je ook apparatuur over die afstand connectie terug kan maken. Voor een normaal huis. (Heb zelf ook nieuwbouw huis) heb ik op elke verdieping een U6 lite hangen.

Long Range is alleen handig als je apparatuur ook die afstand de accespoint kan vinden. (Werkt twee kanten op)

[ Voor 34% gewijzigd door xbeam op 07-04-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KING-RICHIE
GhubozZ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:47:
[...]

Ik dacht dat de LR beter zou zijn om door die dikke muren heen te gaan :?
Wellicht dat het niet zo is, maar in de floorplanner zie je een veel grotere "groene golf" als je de LR gebruikt, vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:51
KING-RICHIE schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:09:
[...]

Ik dacht dat de LR beter zou zijn om door die dikke muren heen te gaan :?
Wellicht dat het niet zo is, maar in de floorplanner zie je een veel grotere "groene golf" als je de LR gebruikt, vandaar.
Ja maar wat hij bedoelt is dat de ontvanger, bijvoorbeeld je telefoon, ook weer terug door die dikke muur moet kunnen gaan. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KING-RICHIE
Kees_frl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:47:
[...]

Ja maar wat hij bedoelt is dat de ontvanger, bijvoorbeeld je telefoon, ook weer terug door die dikke muur moet kunnen gaan. :)
Dat is inderdaad iets wat ik op het moment van ontwerpen niet erg goed in de gaten had (vandaar dat ik mijn ideeën hier had gepost).

Ik heb wel heel erg nuttig advies gekregen en ga op basis hiervan mijn plan aanpassen, bedankt Tweakers!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KING-RICHIE
Pepppie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 03:49:
Ik volg al een tijdje de Dream Wall in de Early Access, maar sinds eergisteren is deze helemaal verdwenen van de Europese website. Iemand iets meegekregen wat de status is? In de VS is hij nog gewoon leverbaar (en voorradig).
Zou dit wellicht betekenen dat de DreamWall binnenkort in de standaard assortiment komt?
Ik volg ubiquiti EA pas sinds een paar maanden en weet niet hoe dat het "normaal" aan toe gaat, is het niet zo dat ie eerst in EA komt, dan verdwijnt om kort daarna in de gewone store terecht te komen?

De Dream Wall ziet er wel interessant uit voor mij op basis van wat ik online hebt kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:21
Ik heb wat hulp nodig met mijn nieuwbouwwoning. Mijn oog is gevallen op Ubiquiti omdat ik daarmee het netwerk kan combineren met Unifi Camera's en deurbel.

Ik zoek een setup voor een degelijk netwerk binnen nieuwbouwwoning:
Ik ben op zoek naar een set van Switches en APs om mijn nieuwbouwwoning van een goede WiFi dekking te voorzien.
Tevens wil ik een aantal zaken bedraad aanleggen met UTP zoals TV, KPN TV, Hue Hub, werk laptop.

Wat is je budget?
Ongeveer €1.500

Heb je bepaalde voorkeuren?
1 van de redenen dat mijn oog op Ubiquiti is gevallen zijn de In-Wall APs. Ik zie dit als mooie combi van Switch met AP dat relatief mooi is weggewerkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Nieuwbouwwoning, 3 laags, vrijstaand. In een nieuwbouw woonwijk, dus mogelijk wel wat ruis vanuit de vele smart devices in de omgeving.

Wat heb je zelf al bedacht?
Fase 1:
UDM SE
3 AP In-Wall U6
G4 Doorbell Pro
Protect Chime

Fase 2:
2 Camera 5g Bullet
8 TB HDD

Wat wil / verwacht je van ons?
Validatie van de setup. Mis ik iets? Zijn er slimmere of goedkopere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor een gebouw wil ik de WIFI infra verbeteren. Er is een dekkingsonderzoek uitgevoerd die onderstaande opstelling adviseert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5aVOycDSeMbbRJx9qGKewrBhq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNIQf8EJw1fVvXPp402k1EhS.png?f=fotoalbum_large
De totale breedte van het pand is ongeveer 60 meter.

Qua accesspoint zou ik het liefst gaan voor de Unifi 6 LR. Daar heb ik nu goede ervaringen mee. Ik hoorde echter laatst iemand zeggen dat de LR variant juist minder geschikt is voor kleinere ruimtes zoals hier en bedoeld is voor bijvoorbeeld hoog in een sporthal en dat in deze opstelling en hoogte (normale verdieping ca 2,6 mtr) een U6 professional beter zou zijn.

Iemand enig idee welk accesspoint beter zou zijn?

In totaal gaan dit 35 APs worden (over meerdere verdiepingen).

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
P_de_B schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:58:
Voor een gebouw wil ik de WIFI infra verbeteren. Er is een dekkingsonderzoek uitgevoerd die onderstaande opstelling adviseert

[Afbeelding]

Qua accesspoint zou ik het liefst gaan voor de Unifi 6 LR. Daar heb ik nu goede ervaringen mee. Ik hoorde echter laatst iemand zeggen dat de LR variant juist minder geschikt is voor kleinere ruimtes zoals hier en bedoeld is voor bijvoorbeeld hoog in een sporthal en dat in deze opstelling en hoogte (normale verdieping ca 2,6 mtr) een U6 professional beter zou zijn.

Hoeveel gebruikers verwacht je per AP? LR lijkt me overkill ervan uitgaande dat je met 60m de lange zijde van het gebouw bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
loeberce schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Hoeveel gebruikers verwacht je per AP? LR lijkt me overkill ervan uitgaande dat je met 60m de lange zijde van het gebouw bedoelt.
De 60 meter is inderdaad de lange zijde van het gebouw. Gebruikers per AP? Dat zal per AP verschillen, maar niet idioot veel. In het hele gebouw verwacht ik ca 300-400 devices.

Overigens als de LR overkill is, maar wel beter is brengen wil ik het wel overwegen. Als het juist _slechter_ is dan doe ik het niet. De kosten van de APs zijn in het hele werk maar beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
P_de_B schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:13:
[...]

De 60 meter is inderdaad de lange zijde van het gebouw. Gebruikers per AP? Dat zal per AP verschillen, maar niet idioot veel. In het hele gebouw verwacht ik ca 300-400 devices.

Overigens als de LR overkill is, maar wel beter is brengen wil ik het wel overwegen. Als het juist _slechter_ is dan doe ik het niet. De kosten van de APs zijn in het hele werk maar beperkt.
LR heeft een hoger zendvermogen heb ik me altijd laten vertellen, waar je bij relatief korte onderlinge afstanden tussen de AP's juist last van hebt. Maar of dit ook geldt voor de 6GHz LR en Pro modellen weet ik niet, maar is wel het uitzoeken waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loeberce schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Hangt er vanaf hoe de technische club deze meting hebben gedaan, wat was de antenne gain en vermogen EIRP (uit de antenne) tijdens deze metingen? @P_de_B

Als de wens is geweest om mobiele devices goede dekking te geven meten ze vaak met -65dBm in. Waar een laptop met zijn grotere antennes vaak al genoeg heeft aan -75 dBm.

PS: voor zoveel devices ook voldoende internet capaciteit beschikbaar?

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 01-05-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Hangt er vanaf hoe de technische club deze meting hebben gedaan, wat was de antenne gain en vermogen EIRP (uit de antenne) tijdens deze metingen? @P_de_B

Als de wens is geweest om mobiele devices goede dekking te geven meten ze vaak met -65dBm in. Waar een laptop met zijn grotere antennes vaak al genoeg heeft aan -75 dBm.

PS: voor zoveel devices ook voldoende internet capaciteit beschikbaar?
Het is ingemeten op -65bBm, dat weet ik. Dat is ook de eis van een leverancier van een bepaalde sensor die we willen gebruiken. De rest van wat je vraagt kan ik niet vinden.

Het idee is nu om de APs achter een DreamMachine pro te hangen, met een aantal USW-PRO-24-POE switches. De internetcapaciteit is naar verwachting voldoende (nu 100/100). Het gebruik van die 400 clients is overwegend heel laag. Er zijn maar een beperkt aantal zwaardere gebruikers (en die draaien nu al op de DMP en 8 APs).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
P_de_B schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:58:

[Afbeelding]
En waarom legt dat bedrijf dan niet de WiFi aan :?

Serieus :

Huur iemand zoals @Kavaa of @xbeam in en blijf overal van af! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P_de_B schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Het is ingemeten op -65bBm, dat weet ik. Dat is ook de eis van een leverancier van een bepaalde sensor die we willen gebruiken. De rest van wat je vraagt kan ik niet vinden.
Exact dan kom je op best wat AP's uit.

https://evanmccann.net/bl...fi-comparison-charts#fnr2 Hier zie je alle AP's nu is het wel zo dat ons zendvermogen wettelijk lager is vastgesteld dan in de USA, je moet de max dan ook met een korreltje zout nemen. Voor de extern voorgesteld kanalen <48 is 23dBm EIRP de max. Dat zullen ze dan waarschijnlijk wel aangehouden hebben in hun metingen.
Het idee is nu om de APs achter een DreamMachine pro te hangen, met een aantal USW-PRO-24-POE switches. De internetcapaciteit is naar verwachting voldoende (nu 100/100). Het gebruik van die 400 clients is overwegend heel laag. Er zijn maar een beperkt aantal zwaardere gebruikers (en die draaien nu al op de DMP en 8 APs).
Als het sensoren zijn is het prima, als het sportende mensen zijn met allemaal een eigen netflix stream tijdens het sporten ga je knel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:00:
[...]

En waarom legt dat bedrijf dan niet de WiFi aan :?
Niet in hun werkgebied.
Huur iemand zoals @Kavaa of @xbeam in en blijf overal van af! :)
Dank voor je advies, maar dat lijkt me enigzins overdreven. Ik stel toch een vrij concrete vraag over het verschil tussen twee APs? Op welk punt denk je dat dit helemaal mis dreigt te gaan? Overigens zou ik voor een goed advies best willen betalen, maar ik heb al meerdere plekken waar dit goed draait. Ik zit nu vooral met het verschil tussen beide APs.

[ Voor 14% gewijzigd door P_de_B op 01-05-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-10 11:17
P_de_B schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:04:
[...]

Niet in hun werkgebied.

[...]

Dank voor je advies, maar dat lijkt me enigzins overdreven. Ik stel toch een vrij concrete vraag over het verschil tussen twee APs? Op welk punt denk je dat dit helemaal mis dreigt te gaan?
ik gebruik juist nooit de LR op onze kantoren, dat stoort alleen maar met elkaar aangezien je waarschijnlijk wel wat overlap zult hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Reloader schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:07:
[...]

ik gebruik juist nooit de LR op onze kantoren, dat stoort alleen maar met elkaar aangezien je waarschijnlijk wel wat overlap zult hebben
Das gewoon een kwestie van configuratie.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 14:50
Zijn er hier meer mensen met G3 Instant cameras waarbij het beeld wazig wordt na verloop van tijd? Het laagje op de lens lijkt ook zeker niet fris meer... komt dit vaker voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOiP6frpFU_XoX5k1KlJzuJtV9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FiSdBLaJkzb57besR2kjCbQi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhYLEqqXO4XQQcFbiya8dJr98TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Wj6lSbwIPHzMr1KtOHdH2qG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ruben [NL] schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:08:
Zijn er hier meer mensen met G3 Instant cameras waarbij het beeld wazig wordt na verloop van tijd? Het laagje op de lens lijkt ook zeker niet fris meer... komt dit vaker voor?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, heb er vorig jaar een service request voor ingeschoten en kreeg een nieuwe camera opgestuurd van ze.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde.
DennusB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:06:
Ja, heb er vorig jaar een service request voor ingeschoten en kreeg een nieuwe camera opgestuurd van ze.
Goed om te weten, dan ga ik dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
We zijn ons netwerk aan het ontwerpen voor onze renovatiewoning waar we nu nog op slopershoogte zitten. Wellicht dat jullie kunnen aangeven of we al in de goede richting denken.

Ik ben op zoek naar switches en AP's, HUE hub en daarnaast wil ik een aantal apparaten bedraad van utp voorzien.

Wat is je budget?
Ongeveer €1.000

Ubiquiti kwam naar voren als een estetisch mooie een handige In-Wall APs.

Jaren 60 woning, verdiepingsvloeren van hout en holle baksteen, hoekwoning + tuin. Gezinshuis waarin we domotica gebruiken om aan te sturen en veel apparaten/verlichting die via het netwerk lopen.

- Het internet komt binnen via het modem van tmobile (glasvezel).
- UTP kabel van modem naar switch (Ubiquiti UniFi USW-FLEX-MINI)
- UTP kabel vanuit switch naar PoE switch (Ubiquiti UniFi USW-Lite-16-PoE)
- Aantal UTP kabels naar naar diverse wcd's in woning
- PoE kabels naar 2 wcd's voor AP (Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall HD (2 maal))

- Klinkt dit logisch?
- Klopt het dat de modem van tmobile het startpunt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kom dat ook wel eens tegen bij bullets (buiten camera van ubnt ) is gewoon viezigheid uit de regen, mist en binnen met condens enz wat steeds achterblijft na als het weer opdroogt, gewoon een beet je glasex en een doekje doet wonderen, Net als je de ramen af en te moet lappen omdat ze vies worden is dat bij een camera lens/raam netzo.

En we proberen al tijdje een unifi protect topic te bouwen alleen gebruiker zijn lastig te vinden.
Je bent dus welkom
[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 07-05-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
Is er een reden om niet meteen voor een in-wall 6 AP te gaan als je ook een switch nodig hebt? Is een unify 6 pro beter voor wireless?

Misschien qua richting van de antennes ofzo? Ik wil graag op 2 punten een AP plaatsen, maar heb op beide plekken ook apparatuur die ik op een UTP kabel wil aansluiten (gaming pc, ps5, tv etc)

Alternatief zou een losse switch en los AP zijn. Maar 1 apparaat is wel clean, en goedkoper

[ Voor 21% gewijzigd door Qupie1 op 13-05-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvh79
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik zoek een ....?
Ik overweeg een Ubiquity Dream Router, maar... (zie later)

Wat is je budget?
Budget van een UDR is best ok.

Ik zoek eigenlijk de meest efficiënte oplossing voor onderstaand set-up en probleem.

Simpel gesteld: Op dit moment heb ik een Edgemax ER X router, Netgear switch en een tweetal Ubiquity AP's. De Ubiquity Unify controller software staat op een RaspberryPI.

Mijn probleem is dat ik nog geen Wifi bereik heb in mijn garage/nutskot en dat moet er komen voor de omvormer (zonnepanelen) dat graag op internet wil hangen.
De simpelste oplossing is om simpelweg een AP bij te hangen.

De complexere oplossing is om een Ubiquity Dream Router te nemen, waar Wifi in ingebakken zit en dat vervangt meteen de Edgemax en de RaspberryPi.
De Netgear switch is ondertussen 10 jaar oud denk ik, dus als ik hiernaast nog een Ubiquity switch erbij neem, zit ik helemaal in het Ubiquity universum en het gemak van het centraal beheer.

Wat hierboven staat.
Het slechte nieuws: Ik lees reviews over de Ubiquity Dream Router die niet zo héél positief zijn. Kwa performance zou ik toch beter af zijn met de router die ik nu heb... Dit naast de vele softwarebugs.
Daarbij moet gezegd worden dat de meeste reviews al minstens een jaar oud zijn. De huidige stand van zaken ken ik dus niet goed.

Jullie meningen en advies voor een future-proof setup.
Pak ik beter gewoon een AP en wacht ik beter nieuwe apparatuur af? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:30
Ik zoek een ....?
Een ip-camera om als babyfoon te fungeren. Hoewel de Chinese mogelijkheden goed zijn qua techniek, wil ik die vanuit veiligheidsoverwegingen niet in mijn hoofdnetwerk zetten. Momenteel heb ik een setup (Fritz 7590 + Unifi switches en APs) die redundant is op gebied van WiFi doordat er nog een FritzBox instaat. Omdat ik ook wel graag wil gaan werken met VLANs (zeker met het oog op IOT spullen) leek het me goed om te upgraden. Daarom dacht ik aan Unifi Dream Router, omdat ik hiermee niet alleen de fritzbox kan uitfaseren, maar ook camera's (G3 bijvoorbeeld) kan aansluiten. Op de begane vloer staat de fritzbox in de meterkast en heb ik daar nog een wifinetwerk. Daarom is de AP die in de UDR zit wel fijn, omdat dat zorgt voor extra dekking.

Wat is je budget?
€ 300

Ik sta open voor alternatieven, ik lees veel matige reviews over de Dream Router, maar ik vraag me af of dit ook het geval is voor een home user zoals ik. Ga ik echt problemen hebben met 600mbs op 2,4ghz? Ik heb nu nog een 100mbs glasvezellijn namelijk, al zal dat natuurlijk ook ooit veranderen.

Momenteel is mijn setup:
Fritz7590 -> Unifi Switch (8-poorts, 60W PoE) -> verschillende Unifi APs en een Unifi Switch Lite 8 PoE. Ik heb tv van KPN.

Zie boven

Advies voor een future-proof setup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@vvh79
Heb je nu veel maatwerk in de configuratie van je ER zoals firewallrules oid? Als je gewoon een rechttoe rechtaan intern netwerk hebt, met misschien een paar Vlans voor wat verschillende WiFi netwerken (guest, etc), en als je snelheid van je internetverbinding niet superhoog is, dan kan een ER gewoon prima zijn werk doen. Ik gebruik hem ook al jaar of 2 naar volle tevredenheid.

Wel met de volgende notitie:
Ik had gewoon een 200Mbit DSL abo, en kreeg daarna 500Mbit symmetrisch glas (dat was ook de hoogste snelheid die xs4all kon leveren op glas) en dat ging allemaal gewoon op volle snelheid door de UDR heen. Later werden alle diensten van xs4all overgezet naar kpn diensten vanwege het ophouden van xs4all. Aangezien KPN geen 500mbit abo had, kwam ik bij hen in het 1Gbit bakje terecht. En die snelheid haalt de UDR gewoon niet, dan wordt het max 800 down en iets meer up. Kan een beetje schelen.
Ik stond toen ook voor de vraag of ik de UDR moest vervangen, maar ik heb besloten om het lekker zo te laten. Vrijwel nooit mis ik die 200Mbit, of heb ik het gevoel snelheid tekort te komen.

Het grote voordeel in mijn geval is ook de twee maal PoE+ die hij aan boord heeft, als ik een DM zou nemen, zou ik dat missen. En de UDR is wat zuiniger in gebruik dan de DM. Scheelt toch weer voor iets wat 24/7 aan staat.

De UDR staat bij mij in de huiskamer, en ook hier komen er steeds meer smarthome gebruikers bij op de WiFi, en dat gaat gewoon probleemloos. Het AP wat er in zit werkt prima.

Stabiliteit heb ik ook niet over te klagen, nooit is de verbinding of het ding zelf down, dus in mijn geval helemaal goed. Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
Niemand? Wordt Unifi als router nog steeds aangeraden (gezien mijn use-case), of kun je beter naar Firewalla/Netgate/Omoda ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
rwr_ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:14:
Niemand? Wordt Unifi als router nog steeds aangeraden (gezien mijn use-case), of kun je beter naar Firewalla/Netgate/Omoda ofzo?
Dream Router kan prima voldoen, mits je geen gigabit abo hebt, tot 500Mbit doet hij het goed, en daarboven houdt hij het bij ~800Mbit voor gezien (meer laat hij simpelweg niet door).
Voor opslag van camerabeelden kan hij ook voldoen, je kan er een SD Kaart insteken, en je kan er Unifi Protect (naast network) op installeren. Meer dan 2 van deze diensten kan je er niet op installeren, dan moet je een UDM hebben, daar kunnen er meer op, zoals talk en toegangscontrole.
Met de camerafunctie heb ik zelf geen enkele ervaring met een DR, ik draai alleen Unifi network. Ik weet ook niet of de interface nog lekker snel is als je beelden wil terugkijken oid.
Wel heb ik al gemerkt dat de interface merkbaar trager wordt als ik de lijn helemaal dichttrek met een grote download, maar beheer met een niet volle wan verbinding is gewoon goed te doen.
Misschien heb je hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
Ik had al gecheckt of het zowel network kon draaien als een tweetal camera's (heb er al 1) en mogelijk een deurbel. Meer ga ik qua camera's niet toevoegen, maar dat het dit kan draaien zegt inderdaad niks over hoe het performt.

Als ik overga op ander merk moet ik naast de router en camera ook nog een AP los aanschaffen omdat anders mijn dekking niet goed genoeg is. Dat is in ieder geval qua prijs minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:23
Schets en probleemstelling
Momenteel een netwerk met volgende onderdelen
• Ubiquiti EdgeRouter ERPro-8
• Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W
• Ubiquiti EdgeSwitch 24 Lite
• Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus
• Ubiquiti UniFi US-8
• Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
• verscheidene Unifi AP's

Edgerouter is verbonden met de Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W. Die switch voorziet PoE naar Unifi US-8, en verder naar 2 AP's die daar op zijn verbonden. De Unifi Switch Lite 8 is ook verbonden met de US-16, maar krijgt stroom uit een eigen adapter. Verder zou de US-16 ook de voeding moeten geven voor de Cloud Key, en nog rechtstreeks aan een AP.
De Edgeswitch is eveneens verbonden met de US-16, en de Edgeswitch regelt het verkeer binnen het rack, en naar ethernetpoorten in kamers waarbij geen PoE/Unifi vereist is.

De Cloud Key heeft een probleem met voeding over PoE, via een externe stroomadapter krijg ik die nog aan de praat. Aan het zoeken geweest op het net, en dit blijkt een veelvoorkomend probleem te zijn, en zou te maken hebben met een opzwellende batterij. Hier momenteel met Ubiquiti aan het discussiëren over RMA, maar valt buiten de garantieperiode. Rechtstreeks aangekocht bij Ubiquiti.

Nu met het warme weer heeft de Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W al een paar keer een uitschakeling gehad op zijn PoE-levering. Hierdoor valt een gedeelte van de woning uit het netwerk, en vallen de AP's uit. Een reboot lost het dan wel op. Huidig verbruik PoE is 16,4W
Het switching gedeelte blijft wel werken, want de toestellen die niet passeren over US-8, gevoed met PoE, blijven verbinding met het netwerk behouden.

Bij de edgerouter maak ik maar gebruik van 1 poort. Eigenlijk was die overkill, maar de enigste die toen in een racksetup verkrijgbaar was.

Het is een beetje afwachten wat die RMA gaat opleveren. Als Ubiquiti een nieuwe cloud key zou geven, dan is er 1 probleem al opgelost (voor een tijdje, hoe lang gaat de nieuwe batterij het uithouden?)
Dan zou een USW-16-POE (42W) ter vervanging van US-16 het andere probleem al oplossen.
Werken met PoE-adapters is moeilijker, daarom de reden dat ik specifiek voor die US-16 ben gegaan, omdat die dan kon gaan voeden.

Mocht die RMA toch misgaan, dan ben ik eerder aan het neigen om voor een Dream Machine Special Edition te gaan. Dit zou dan zowel mijn edgerouter, de US-16, en de cloud key vervangen. Ik gebruik momenteel 3 poorten voor PoE, maar eentje is voor de Cloud Key, ook maar 2 poorten voor PoE.
De Edgerouter zou dan verkocht worden.

Eventueel zou ik dan nog kunnen gaan om alles op Unifi te brengen, en de Edgeswitch Lite vervangen door een USW-24

Het openvijzen van de US-16 om de fans en koelblok te bekijken moet ik nog eens doen.

Wat is je budget?
wat nodig is.

Ik heb geen ervaring met de Dream Machine, of met de instellingen. De edgerouter had een steile leercurve, maar een keer dat je weg was met CLI, vond ik het zalig om er mee te werken. Nooit gedacht dat ik dat zou prefereren boven een GUI. De GUI van de cloudkey vind ik dus een rommeltje, deels ook omdat er zaken instaan die nodig zijn voor een dream machine/router.
Ik zoek dus eigenlijk userinput die met kunnen zeggen of de overstap naar een dream machine de moeite is. Of dat ik beter terug voor een nieuwe cloud key kan gaan, met een nieuwe PoE switch (USW-16-POE), en dat ik mijn edgerouter zeker niet mag wegdoen.

Edit : en iemand een idee qua valkuilen van PoE voor mijn AP's? Ik heb Ubiquiti UniFi AP AC PRO en Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band hangen

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 22:34
Hoi allen,

Schets en probleemstelling

Over twee weekjes wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. 3 laags (plat dak), prefab beton.
Omdat wifi een soort "eerste levensbehoefte" is in ons huis (waar niet tegenwoordig?), wil ik dat netjes voor elkaar krijgen. Wil dus graag op elke verdieping een AP plaatsen. Eisen voor mij/ons zijn:

1. Het moet gewoon goed werken.
2. Lang meegaan en toekomst bestendig.
3. Initieel wat moeten configureren om het aan de praat te krijgen, ben ik niet vies van, maar als het eenmaal draait moet het gewoon draaien. Indien het "even niet werkt" moet de vrouw des huizes een simpele reboot hoeven geven om het weer draaiende te krijgen. Mooier zelfs als dat helemaal niet hoeft.

Ik heb in elke kamer een loze leiding liggen, naast een DWCD. Helaas geen loze leiding aan de plafonds, dus ik zat zelf aan de volgende opstelling te denken:

In de meterkast modem van de provider (KPN of Ziggo). Vanuit daar netwerkkabel naar een Switch met POE.
Vanaf daar kabeltje naar 1 Ubiquiti Unifi 6 Professional U6-PRO. Deze hoog in de meterkast plaatsen.
Deze voorziet de begane grond van Wifi.

Vanaf de Switch een Cat6 kabel door loze leiding naar één van de slaapkamers op de 1e verdieping.
Daar 1 Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP HD op aansluiten.

Zelfde doortrekken naar één slaapkamer op de 2e verdieping. Daar ook 1 Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP HD.

Ik heb met Unifi Design Center al lopen spelen, en kom dan hierop uit.
Begane grond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPwjd9jy3NwYoJ5QGw_M7B8YgtI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tiKTWXgQ7iL2Ab6bv5dFH772.jpg?f=user_large

1 verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ztdnr4c-dI0SxahCkrP3e7ZfoxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xAoYLAWzGxErTbfL0BISENq.jpg?f=fotoalbum_large

2e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ2luoLk5nMVrV-gTU2BDFgV7is=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m0k9zox4ADscs1NcLf3pJ0Bg.jpg?f=user_large

Wat is je budget?

Tussen 0 en 1000 euro.

Ik zit nog met een paar vragen:
1. Is dit een logische set van producten om te kopen?
2. Zou ik voor de Switch gelijk voor een (managed) Ubiquiti model moeten gaan, of voldoet een unmanaged model van bijv. TP-Link ook prima? Voor zover ik kan inschatten heb ik het geen managed functionaliteiten nodig van de switch.
3. 4 poorts POE lijkt voldoende. Ik heb slechts 3 POE poortjes nodig. Mocht er in de toekomst een AP bij moeten komen, dan heb ik nog een poortje vrij, of schat ik dit iets te positief in?

Hulp/advies wordt enorm gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
1.
2. Wil je iets van een Guest Vlan, dan moet je een Ubiquiti switch nemen.

Maar waarom plaats je de ap's op de 1e en 2e helemaal aan het uiteinde? WiFi snelheid op de hogere frequentiebanden neemt heel snel af na wat meters (5-6) door de lucht, laat staan door een muur. Je neemt mooie wifi 6 ap's maar wel allemaal met een relatief ongunstige plaatsing (in die zin dat er een betere plaats bestaat, wat echt zinvol is om te doen) je spreekt zelf ook over het belang van wifi. Als de 1e en 2e etage echt niet anders kunnen, dan helemaal aan het einde van de woning, kies dan telkens voor de andere kant van de woning.
En in de tuin is je WiFi nu echt dood met een nieuwbouwhuis. Je hebt een ap voor buiten/onder het dak nodig als je iets in de tuin wil doen.
Op de bg zou ik kijken of ik het ap aan de andere kant van de muur kan doen, in de huiskamer, al was het maar bovenin een keukenkastje aan de zijkant richting de huiskamer, dat zou al zo veel beter zijn dan dit, scheelt gewoon weer een muur.

Edit: Denk ook aan je technische ruimtes, waar waarschijnlijk ook veel smarthome spul staat of komt, goede WiFi is overal cruciaal, maar zeker ook daar.

Wees verstandig en sluit je av spullen gewoon bedraad aan. Goede betrouwbaarheid van de verbinding is daar echt heel fijn/comfortabel.

[ Voor 24% gewijzigd door Skynett op 16-06-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:19

masauri

aka qwybyte

Ik heb op dit moment een uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack) als enige ap op zolder staan om zowel wat in huis als buiten in de tuin (100 nog wat meter diep) wifi te hebben.
Echter op een paar plaatsen in huis heb ik minder bereik omdat de zendrichting van de ap naar opzij en dan licht naar beneden gaat.
Dus wilde ik een 2e ap bijplaatsen.

Men vraag is dus of ik dan best ook iets uit de mesh range neem (bv een 2e zelfde model en deze plat leg hoewel ik dan mss liever een recenter model zou nemen, maar welk dan?) aansluitend op men huidge ap
of
een model zoals de uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Pro bv ook werkt, geschikt is in combinatie met de mesh ap.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:02
masauri schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 05:17:
Ik heb op dit moment een uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack) als enige ap op zolder staan om zowel wat in huis als buiten in de tuin (100 nog wat meter diep) wifi te hebben.
Echter op een paar plaatsen in huis heb ik minder bereik omdat de zendrichting van de ap naar opzij en dan licht naar beneden gaat.
Dus wilde ik een 2e ap bijplaatsen.

Men vraag is dus of ik dan best ook iets uit de mesh range neem (bv een 2e zelfde model en deze plat leg hoewel ik dan mss liever een recenter model zou nemen, maar welk dan?) aansluitend op men huidge ap
of
een model zoals de uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Pro bv ook werkt, geschikt is in combinatie met de mesh ap.
Ik heb een u6 mesh buiten opgehangen (aan het boeibord van de carport, ongeveer 3M hoog), werkt fantastisch, goed bereik tot achter in mijn tuin (80 meter afstand tot de access point), natuurlijk wel indien je in het zicht van de ap staat. Als er een grote rhododendron tussen staat wordt het minder, maar nog steeds prima bruikbaar.

In huis heb ik over twee verdiepingen u6 pro’s (4) and ap ac pro’s (3) hangen

[ Voor 5% gewijzigd door Mvd1981 op 15-07-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvd1981 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Ik heb een u6 mesh buiten opgehangen (aan het boeibord van de carport, ongeveer 3M hoog), werkt fantastisch, goed bereik tot achter in mijn tuin (80 meter afstand tot de access point), natuurlijk wel indien je in het zicht van de ap staat. Als er een grote rhododendron tussen staat wordt het minder, maar nog steeds prima bruikbaar.

In huis heb ik over twee verdiepingen u6 pro’s (4) and ap ac pro’s (3) hangen
Bereiken heb je buiten altijd wel aangezien je telefoon buiten een meter of 100 doet maar wat is je data snelheid met zoon een cola blikje want antenne ontvangst is volgens de specs niet veel. De mesh M is goedkoper en heeft volgens de specificaties een (betere)hogere 5 GHz gain (ontvangst)

[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 15-07-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
xbeam schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Bereiken heb buiten altijd wel aangezien je telefoon buiten een meter of 100 doet maar wat is je data snelheid met zoon een mesh 6 want antenne is volgens de specs waardeloze.

[...]
Het alternatief was een WiFi BaseStation XG, maar dat leek mij een beetje overkill, zelfs voor 4000m2 achtertuin. In de praktijk werkt de u6 mesh prima, kan er altijd nog een paar bijplaatsen mocht dat echt nodig zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvd1981 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Het alternatief was een WiFi BaseStation XG, maar dat leek mij een beetje overkill, zelfs voor 4000m2 achtertuin. In de praktijk werkt de u6 mesh prima, kan er altijd nog een paar bijplaatsen mocht dat echt nodig zijn…
Een mesh M van 99 euro is al beter? En die had je wat bereik (gain) met een uma-D met een data snelheid van 100mbit/s tot over de 500 meter kunnen verlengen.

Dus dat het enige alternatief een baseStation XG zou zijn is echt larikoek.

ik zeg niet het verkeerd is. Ik vraag naar de doorvoer snelheid op die 80 meter? Omdat bereik (telefoon kan acccespoint zien) alleen niet veel zegt

[ Voor 23% gewijzigd door xbeam op 15-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
xbeam schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Een mesh M van 99 euro is al beter? En die had wat bereik (gain) met een uma-D tot over de 500 meter kunnen verlengen.

Dus dat het enige alternatief een baseStation XG zou zijn is echt larikoek.
Gezellig, dit nodigt uit tot een verdere uiteenzetting over waarom het een voor mij wel en het ander voor mij geen alternatief was. Terwijl ik nota bene in een eerder stadium hier specifiek om advies heb gevraagd en een oorverdovende stilte destijds de respons was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvd1981 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Gezellig, dit nodigt uit tot een verdere uiteenzetting over waarom het een voor mij wel en het ander voor mij geen alternatief was. Terwijl ik nota bene in een eerder stadium hier specifiek om advies heb gevraagd en een oorverdovende stilte destijds de respons was.
Geen idee.
Ik Bedoel alleen dat wanneer iemand jou verteld heeft dat de BasestationXG van 1500 euro het enige alternatief was. Is dat lariekoek geweest.

En een cola blikje is hoe UBNT ze zelf noemt en adverteert Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jqK0wF16hblgoWtKo9dCjDwqQk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O43BG4DJsvCqGKvd4PHiphwI.png?f=user_large

Ook zeg ik niet dat de mesh 6 voor jouw situatie niet de juiste is. Het enige wat ik vraag is wat de doorvoersnelheid op 80 meter is omdat bereik niet zo veel zegt en antenne minder is dan van de mesh M.

Als wifi 6 met hogere doorvoer snelheden op korte afstand een voorwaarden is dan valt de mesh M af de baseStation trouwens ook.

Als je als je een keer wil kijken hoe baseStations presenteren ben je welkom hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87dsIqMVD_35CMv-dOB10tyeT0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZNnk6tSIM9bXhju1gqYzQVg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door xbeam op 15-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30
Wordt de buiten unit van Ubiquiti tegenwoordig Mesh M genoemd, is dat dan deze: uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
(Mesh is toch dat ze draadloos met elkaar een netwerk maken, een zogenaamde Mesh? Dan is de term Mesh voor een buiten unit nogal slecht gekozen, die wil je natuurlijk bedraad aansluiten, aangezien die altijd een muur/glas ertussen heeft en je hem toch met een draadje moet aansluiten. Ik heb een beetje moeite met de term Mesh zoals je begrijpt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goof2000 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:03:
Wordt de buiten unit van Ubiquiti tegenwoordig Mesh M genoemd, is dat dan deze: uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
(Mesh is toch dat ze draadloos met elkaar een netwerk maken, een zogenaamde Mesh? Dan is de term Mesh voor een buiten unit nogal slecht gekozen, die wil je natuurlijk bedraad aansluiten, aangezien die altijd een muur/glas ertussen heeft en je hem toch met een draadje moet aansluiten. Ik heb een beetje moeite met de term Mesh zoals je begrijpt.)
Jeps ik heb hem ook bedraad. Hij wordt mesh genoemd omdat hij op de camping vaak mesh achter mesh wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:36
Ik zoek een ....?

Unifi router om mijn Asus AC86U te vervangen

Wat is je budget?

Paar honderd euro.

Must: laag stroomverbruik

Nice to have: SFP poort om de mediaconverter van TMobile glasvezel te laten vervangen (glas direct in de router)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken:
Momenteel gebruikt ik een Asus router (naar tevredenheid!) en is alles 'downstream' inmiddels Unifi. De router is dus enkel verbonden als Uplink aan een Unifi switch, waarna het netwerk naar wat AC Lite AP's wordt verdeeld. Dit werkt goed

Unifi network application draait op een Raspberry Pi. Dit lijkt goed te werken.

Omdat de Unifi omgeving me wel bevalt, overweeg ik ook een Unifi router aan te schaffen.
Het is niet de verwachting dat ik Protect of Talk oid ga gebruiken.

Ik heb 400/400 glasvezel. 1000/1000 is mogelijk op mijn adres

UDR, maar deze is gelimiteerd op ~700mbps. Das niet helemaal toekomstproof, maar voor nu misschien wel okay.

Edgerouter: te oud / oude PoE / geen updates.eer.

Dream Machine: te veel stroomverbruik voor de toepassing? Te duur? Overkill?

Welke router is in mijn geval aan te raden en misschien wel het makkelijkst te adopteren?
Ik lees wel eens horrorverhalen over het verhuizen van een cloud key naar een Dream Machine. Op zich draait het nu allemaal prima op een Pi, maar alles op 1 plek lijkt me ook mooi.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S0epkip schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:08:
Ik zoek een ....?

Wat is je budget?

Paar honderd euro.

Must: laag stroomverbruik

Nice to have: SFP poort om de mediaconverter van TMobile glasvezel te laten vervangen (glas direct in de router)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken:
Momenteel gebruikt ik een Asus router (naar tevredenheid!) en is alles 'downstream' inmiddels Unifi. De router is dus enkel verbonden als Uplink aan een Unifi switch, waarna het netwerk naar wat AC Lite AP's wordt verdeeld. Dit werkt goed

Unifi network application draait op een Raspberry Pi. Dit lijkt goed te werken.

Omdat de Unifi omgeving me wel bevalt, overweeg ik ook een Unifi router aan te schaffen.
Het is niet de verwachting dat ik Protect of Talk oid ga gebruiken.

Ik heb 400/400 glasvezel. 1000/1000 is mogelijk op mijn adres

UDR, maar deze is gelimiteerd op ~700mbps. Das niet helemaal toekomstproof, maar voor nu misschien wel okay.

Welke router is in mijn geval aan te raden en misschien wel het makkelijkst te adopteren?
Ik lees wel eens horrorverhalen over het verhuizen van een cloud key naar een Dream Machine. Op zich draait het nu allemaal prima op een Pi, maar alles op 1 plek lijkt me ook mooi.
Blijkbaar komt er "Soon" een USG opvolger ("UXG Lite" zeg maar?)
En je benoemd de UDM (Base), maar die is weer all-in-one en heb je niet nodig?
En de EdgeRouters die je aanhaalt zijn geen UniFi apparaten en dus niet te beheren via de controller (oftewel: dan kun je elke willekeurige router plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
RobertMe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Blijkbaar komt er "Soon" een USG opvolger ("UXG Lite" zeg maar?)
En je benoemd de UDM (Base), maar die is weer all-in-one en heb je niet nodig?
En de EdgeRouters die je aanhaalt zijn geen UniFi apparaten en dus niet te beheren via de controller (oftewel: dan kun je elke willekeurige router plaatsen).
UDM zou ik dan inderdaad als router en Unifi network app inzetten, op zich kan de Rpi dan vervallen toch?
Heb alleen begrepen dat migratie soms koppijn oplevert....

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S0epkip schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:13:
[...]

UDM zou ik dan inderdaad als router en Unifi network app inzetten, op zich kan de Rpi dan vervallen toch?
Klopt. Maar ik doelde op hardware, UDR & UDM Base hebben ook een ingebouwde switch & AP, en die had je al.
Heb alleen begrepen dat migratie soms koppijn oplevert....
Daar heb ik geen ervaring mee. Heb wel eens (prive) een migratie gedaan, maar dan zonder wijzigingen in hardware. Met de UDR/UDM moet natuurlijk ook de ingebakken gateway + switch + AP worden toegevoegd in de "backup". En ik kan mij best indenken dat dat soms niet lekker gaat (bv migreren van netwerken (zonder gateway) uit de backup naar een netwerk dat de ingebakken gateway daadwerkelijk aanbied).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
S0epkip schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:08:
Ik zoek een ....?

(...)

Wat mis je nu bij je Asus? Ik lees het centraal beheren, maar dat heb je nu met je RPi?

Eigenlijk is de enige keuze bij Ubiquiti een Dream machine (of de se). Maar waarom zou je dat willen? Je gebruikt een groot gedeelte van de opties niet.
Je geeft aan dat stroomverbruik belangrijk is, dan is de keuze voor de Dream machine geen logisch keuze. (meer stroomverbruik tov huidige situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Goof2000 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:22:
[...]

Wat mis je nu bij je Asus? Ik lees het centraal beheren, maar dat heb je nu met je RPi?

Eigenlijk is de enige keuze bij Ubiquiti een Dream machine (of de se). Maar waarom zou je dat willen? Je gebruikt een groot gedeelte van de opties niet.
Je geeft aan dat stroomverbruik belangrijk is, dan is de keuze voor de Dream machine geen logisch keuze. (meer stroomverbruik tov huidige situatie)
Ik heb inmiddels wat WiFi6 clients. Ik overweeg een UDR in de woonkamer in een houten tv meubel.

Zou dat kunnen werken of is dat recipe for disaster?

Edit: ik lees over een fan in de UDR, das eigenlijk geen optie voor mij use case. Ik denk dat ik maar gewoon een U6 Lite / in-wall in de woonkamer zet en de Asus behoudt.

[ Voor 11% gewijzigd door S0epkip op 19-07-2023 15:35 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
S0epkip schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:25:
[...]

Ik heb inmiddels wat WiFi6 clients. Ik overweeg een UDR in de woonkamer in een houten tv meubel.

Zou dat kunnen werken of is dat recipe for disaster?
De UDR beperkte toch ook de snelheid, daarmee komt er toch geen 1Gbit door?
Maar je hebt al access points van Ubiquiti, zijn die niet voldoende voor je dekking? (evt vervangen voor een Wifi 6 versie en de oude op marktplaats verkopen)
Misschien eens kijken bij MikroTik? Zijn betaalbaar en veel mogelijkheden met hun routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Hallo, is AP In-Wall HD cover (black) compatibel met UAP-AC-IW, UBNT-UAP-AC-IW?

Want voor mijn gevoel is het alleen geschikt voor in-walk wifi 6?

Alleen geschikt voor In-Wall HD

[ Voor 14% gewijzigd door Silver7 op 28-07-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wanneer wordt er een nieuwe router verwacht van ubiquiti? Is er een pagina waar we dit kunnen volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferra schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:14:
Wanneer wordt er een nieuwe router verwacht van ubiquiti? Is er een pagina waar we dit kunnen volgen?
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Iets komt eraan als je deze post mag geloven van iemand die onderzoek heeft gedaan. Op het EA forum is zelfs een plaatje opgedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-10 23:17
Hoi,

Mijn broertje heeft een een nieuwbouw huis van 10m lang 5m breed en wilt graag goede wifi.
Ikzelf heb 2 unifi aps lite(1 op zolder en 1 in de meterkast ) en een zelfde huis waar de dekking subliem is!
Echter ik ben een beetje aan het orienteren en vroeg me af of voor hem niet de Ubiquiti uniFi in-wall hd een goede oplossing is.
1 komt dan wel achter een tv meubel en de ander komt op de zolder.
Heeft diegene achter de tv meubel dan wel een goede dekking? En heb ik hiermee op de 1ste verdieping ook goede wifi dan?
Deze unifis wil ik tevens aansluiten op een unifi switch 8 port lite versie POE!

[ Voor 7% gewijzigd door laurens362 op 01-08-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Heb jij ook een nieuwbouwhuis? Dat kan namelijk heel veel uitmaken.
Nieuwbouwhuizen zijn extreem goed geïsoleerd, waardoor het WiFi signaal van binnen het in de tuin vaak simpelweg al niet meer doet. Vaak is het mobiele signaal binnen ook vaak niet zo goed.
Verder kan je goed beginnen met 2 AP's, en dan zelf vaststellen of het signaal c.q. de snelheid en betrouwbaarheid van de verbinding in het hele huis op elke etage voldoet aan jouw wensen. Je kan zelf testen of een AP op de 1e etage of op de 2e etage het beste werkt in jouw situatie.

Weet wel dat het algemeen geldende advies is om bij betonnen nieuwbouwwoningen op elke etage een AP te plaatsen, op een zo gunstig mogelijke lokatie, en een outdoor AP in de tuin blijkt in die gevallen uiteindelijk toch wel vaak nodig te zijn.

Maar goed 'klein' beginnen kan altijd, en dan uitbreiden als dat toch nodig mocht zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 01-08-2023 20:24 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.