Hoi allen,
Schets en probleemstelling
Over twee weekjes wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. 3 laags (plat dak), prefab beton.
Omdat wifi een soort "eerste levensbehoefte" is in ons huis (waar niet tegenwoordig?), wil ik dat netjes voor elkaar krijgen. Wil dus graag op elke verdieping een AP plaatsen. Eisen voor mij/ons zijn:
1. Het moet gewoon goed werken.
2. Lang meegaan en toekomst bestendig.
3. Initieel wat moeten configureren om het aan de praat te krijgen, ben ik niet vies van, maar als het eenmaal draait moet het gewoon draaien. Indien het "even niet werkt" moet de vrouw des huizes een simpele reboot hoeven geven om het weer draaiende te krijgen. Mooier zelfs als dat helemaal niet hoeft.
Wat heb je zelf al bedacht?
Ik heb in elke kamer een loze leiding liggen, naast een DWCD. Helaas geen loze leiding aan de plafonds, dus ik zat zelf aan de volgende opstelling te denken:
In de meterkast modem van de provider (KPN of Ziggo). Vanuit daar netwerkkabel naar een Switch met POE.
Vanaf daar kabeltje naar 1 Ubiquiti Unifi 6 Professional U6-PRO. Deze hoog in de meterkast plaatsen.
Deze voorziet de begane grond van Wifi.
Vanaf de Switch een Cat6 kabel door loze leiding naar één van de slaapkamers op de 1e verdieping.
Daar 1 Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP HD op aansluiten.
Zelfde doortrekken naar één slaapkamer op de 2e verdieping. Daar ook 1 Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP HD.
Ik heb met Unifi Design Center al lopen spelen, en kom dan hierop uit.
Begane grond:
1 verdieping:
2e verdieping:
Wat is je budget?
Tussen 0 en 1000 euro.
Wat wil / verwacht je van ons?
Ik zit nog met een paar vragen:
1. Is dit een logische set van producten om te kopen?
2. Zou ik voor de Switch gelijk voor een (managed) Ubiquiti model moeten gaan, of voldoet een unmanaged model van bijv. TP-Link ook prima? Voor zover ik kan inschatten heb ik het geen managed functionaliteiten nodig van de switch.
3. 4 poorts POE lijkt voldoende. Ik heb slechts 3 POE poortjes nodig. Mocht er in de toekomst een AP bij moeten komen, dan heb ik nog een poortje vrij, of schat ik dit iets te positief in?
Hulp/advies wordt enorm gewaardeerd!