Aangezien het makkelijk is om te verdrinken in het toch wel uitgebreide gamma van Ubiquiti camera's kom ik hier even mijn licht opsteken.
Situatie: huis uit begin jaren 90. In geen enkele kamer was er maw ethernet voorzien. Naast 1 of meerdere aansluitpunten in elke kamer heb ik ook aan de 4 zijden van het huis ethernet voorzien die "klaar zit" aan de buitenkant. In de garage heb ik een rack staan waar reeds een UDM Pro in hangt en op termijn eventueel een dedicated NVR nog bij komt. Ik twijfel echter nog sterk over welk type camera het best bij elke zijde past. Zelf al wat research gedaan maar ik hoor graag jullie bedenkingen. De AI features zijn een must-have maar zolang ik bij de G6 serie blijf zou dat gecovered moeten zijn.
Overzicht:
#1 - Voorzijde
De makkeiljkste, hier komt er een deurbelcamera. Ik ben in blijde verwachting van de
G6 Entry of G6 Pro Entry zodra die beschikbaar worden. Volgens de website Q4 2025

. Deze moet dienst doen als deurbel/pakjescamera en tevens de voorkant wat in de gaten houden. Simpel.
#2 - Zijkant
In principe kan iedereen hier gewoon doorlopen (zoals je kan zien aan de kat van de buren

) aangezien ik momenteel geen omheining / poort heb aan deze zijde. Het "gevaar" komt dus van links of rechts aangezien deze camera voor zich gewoon op een haag uitkijkt. Eventueel kan rechts nog gecovered worden met camera nummer 3, maar dan heb ik hier wel een wat blinde hoek. Daarom dacht ik hier aan de
G6 180.
#3 - Achtertuin
De achtertuin is vrij groot en heeft als zwakke punt een poort. Hier heb ik dus vrij hoog een punt voorzien die de volledige achtertuin moet coveren. Is maw vrij statisch en gaat hopelijk weinig actie zien dus kan dus gewoon een
G6 Bullet? Ik zie dat er ook een AI en G6 Pro Bullet is maar weet niet of die het waard zijn. Geen idee of er een geschikter model of reeks (turret?) is voor deze plek.
#4 - Straatkant
Deze is voor mij de belangrijkste en wil ik dus het meeste budget voor uittrekken. Zoals je kunt zien aan de foto's loopt de straat in een helling naar beneden. Deze kijkt dus van boven naar beneden op mijn oprit, garage en trap die naar de voorzijde van de woning loopt. Hier lijkt een
G6 PTZ mij een mooi oplossing zodat hij kan tracken zodra er iemand binnen een bepaalde zone (bvb de kiezelsteentjes) komt.
Uiteindelijke shopping lijst zou dan volgende zijn:
- G6 (Pro) Entry
- G6 180
- G6 Bullet
- G6 PTZ