Vliegvlug schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:08:
[...]
Oh, dat is wel onhandig. Ging er vanuit dat je de WAN interface ongebruikt zou kunnen laten. Maar dan functioneert de hele unit niet als ik jou goed begrijp?
[...]
Dat lijkt me logisch ja.
[...]
Die snap ik niet.
Als je met je telefoon waar de Protect app op staat met de wifi in huis bent verbonden zit je toch ook aan de LAN kant en benader je de Protect server toch gewoon lokaal en niet remote.
Edit: Snap nu wat je bedoelt denk ik. Aangezien de UCG niet enkel aan de LAN kant verbonden kan zijn bedoel je dat wanneer je ‘m met de WAN interface op het bestaande LAN aansluit waar ook de telefoon met de Protect app zit dat deze door de WAN van de UCG heen moet om bij de LAN kant daarvan te komen waar de camera op aangesloten is.
Maar dat is feitelijk toch niet echt een probleem?
Je kan alles security op de WAN poort toch uitzetten en dan is het niet meer dan een router.
[...]
Misschien snap ik die calculator niet maar als ik daar de UCG Max met de Cloudkey+ vergelijk heeft die laatste een hogere load dan de UCG Max
22% voor de UCG vs 30% voor de CloudKey met Protect aangevinkt met één 4K camera.
Dan heeft die laatste er toch meer moeite mee?
Zonder de WAN aan te sluiten, kan je Remote Access niet gebruiken, technisch kan je Direct Remote Access aanzetten om bij de webinterface te kunnen zonder unifi.ui.com, maar je moet met je Protect app dan op de LAN verbinden van het netwerk. Dus dan moet je ook een VPN opzetten naar dat LAN netwerk om daarbij te komen vanuit de app.
Ook zal de Network app altijd moeten draaien en blijven zeuren dat alle WANs down zijn inclusief de status op het display. NAT kan sowieso niet uit, dus hij blijft altijd als router fungeren, je kan niet de WAN en LAN bridgen.
De wifi in huis zit dan aan de WAN kant en zal Protect standaard niet kunnen bereiken als je niet eerst een keer verbonden bent op het LAN netwerk van UCG. Je maakt het echt overbodig complex door een UCG op deze manier in te zetten, daar zijn ze ook niet voor ontworpen natuurlijk.
De CloudKey G2+ en UNVR/ENVR zijn ontworpen om op een (V)LAN netwerk te gebruiken waar je ook de Camera's aansluit.
Op de Cloud Key kan je Network uitzetten, dan kan je 8x 4K cameras erop kwijt. De Cloud Key heeft een oudere SoC, maar wel een Octacore tegenover een Quadcore in de UCG modellen. Overigens heeft de UCG-Fiber een veel snellere SoC dan de UCG-Max, maar de limitaties op Protect zijn gelijk.