Helpt een groter zendvermogen van een AP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berntet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-02 17:50
Mijn vraag
Ik wil het WiFi signaal achter in mijn tuin versterken en vraag mij af of ik daarvoor een AP met een groter zendvermogen zal kopen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een Asus RT-AC66U router op zolder. Daarachter heb ik een verdieping lager bekabeld een D-Link DIR655 geprobeerd als AP. Dat werkt niet. Ik heb op die laatste router DCHP uitgeschakeld en hetzelfde SSID ingegeven. Resultaat was dat het signaal veel sterker werd, maar er geen toegang werd gegeven. Via zoeken op Internet had ik de instelling van een router als AP gevonden. Maar steeds als we wilden inloggen op het AP kreeg ik de melding dat het toegangspunt al in gebruik was en niet beschikbaar was. Via veel zoeken op Internet vond ik een forum bij D-Link zelf waar ik kon lezen dat de DIR655 op geen enkel wijze geschikt was als AP. Dus dat heb ik verder mar uit mijn hoofd gezet.
In die (niet voldoende werkende) situatie heb ik echter wel met het programmaatje Wifimanager uitgezocht hoe de signaalsterkte overal in mijn huis was. Daarbij bleek dat ik beneden een veel sterker signaal had gekregen, maar in mijn tuin was er geen verschil. Dat vind ik vreemd omdat de D-Link voor het achterraam stond op de eerste verdieping. Gezien in een rechte lijn vanaf die plek tot waar we bij goed weer in onze tuin zitten wordt het signaal gehinderd door de punt van onze uitgebouwde keuken. Als een WiFi-signaal zich op geen enkele manier om een muur kan buigen zou dat kloppen. Maar is dat zo?
Nu heb ik gezocht naar signaalsterktes en begrepen dat eigenlijk alle apparatuur uitzendt met maximaal 100 mW vermogen. Op het internet vond ik één AP, de Ubiquiti AP-AC-LR, die een vermogen heeft van 250 mW.
Mijn vraag is tweeledig,
1 zou dat het probleem oplossen?
2 of krijg ik dan problemen met de buren omdat een zo sterk signaal andere zenders op de 2,4 em 5 GHz band gaat verstoren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik werk met Windows 10 en een Asus Rt-AC66U router op zolder (mijn werkplek). De afstand van het mogelijke nieuwe AP tot onze zitplek in de tuin is maximaal 20 m. Met alleen de Asusrouter is het signaal op de tweede verdieping acceptabel, maar beneden slecht en instabiel. Met tussenschakeling van de D-Link was het signaal beneden prima.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:21
Dat gaat je niet helpen. Dat je AP "harder kan schreeuwen" is leuk en zijn bereik zal daarmee toenemen. Het zwakke punt is echter de zender van je apparatuur aan de andere kant. Die is een stuk zwakker en het antwoord komt derhalve niet aan bij de AP.
De AP-AC-LR heeft echter ook een gevoeliger ontvangst circuit en kan daarmee ook de zwakkere signalen toch nog ontvangen. Of het voor jou voldoende is kom je achter door te proberen.
Overigens is de DIR-655 prima als AP te gebruiken, alleen moet je behalve de aangepaste instellingen ook het ding aansluiten via de LAN kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berntet
Uiteraard heb ik de DIR-655 aangesloten via de LAN-kant, maar ik kwam niet van de melding "AP in gebruik en niet beschikbaar" af. En mijn tweede vraag? Verstoor ik het netwerk van de buren?
Overigens dank voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Los eerst die DIR-655 problemen op op korte afstand, dan weet je dat'ie werkt.

Daarna zet je 'm achter het raam en je zet er een of twee stuks windsurfer op de sprieten, template te vinden op freeantennas.com.

Wat het doet is de signalen die anders alle kanten opgaan zoveel mogelijk naar achter in je tuin sturen, en z'n luisteren wordt er (aan die kant) ook beter door. Kijk maar of het voldoende is.

Dit is een betere oplossing dan gewoon meer vermogen ("harder schreeuwen") want dat veroorzaakt inderdaad ook meer storing bij de buren en lost het probleem van iets terugzenden niet op. En ook het probleem dat je veldsterkte nog steeds kwadratisch afvalt met de afstand blijf je houden. Daarnaast, 2.4 GHz is hoogfrequent en stuitert makkelijk alle kanten op, dus propagatie is vaak niet echt makkelijk voorspelbaar. Moderne huizen zitten vol met isolatie, vaak met van die metaallaagjes, en als er een metaalcoating op je ramen zit dan komen de radiosignalen er ook niet door. Je kan eens kijken of een raampje openzetten helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Ik sluit me aan bij de posts hierboven. Die DIR-655 zou prima als AP te gebruiken moeten zijn, met de juiste instellingen. Ook online zie ik mensen die een DIR-655 als AP gebruiken (bijv http://forums.dlink.com/index.php?topic=41088.0). Wat bedoel je precies met de melding "AP in gebruik en niet beschikbaar", waar krijg je die melding en wat doe je op dat moment? En wat zijn exact de instellingen van de DIR-655 die je gebruikt (liefst screenshots)?

[ Voor 20% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-03-2018 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berntet
Hi Cpt.Morgan, de link die je stuurt heb ik geopend maar dan vind ik bij doorlezen ook een hoop problemen met die DIR-655. Ik heb al verder gezocht op datzelfde forum en vond toen dit artikel: http://forums.dlink.com/index.php?topic=50738.0 Hier kun je lezen dat de DIR-655 niet goed functioneert als AP. En na de nodige uren bezig zijn geloof ik dat, want het resultaat met die 655 is gewoon kl...
En de meldingen krijg ik beneden op een smartphone én op een tablet. Ik zie op de begane grond dat het signaal veel sterker is geworden, maar zowel de smartphone als het tablet weigeren contact te maken: AP is al in gebruik. Ik ben dus met die D-Link DIR-655 gestopt. Met dat ding gaat het gewoon niet. Lees het artikel via boven weergegeven link.
Ik ga nu over op een andere, moet nog even nadenken welke het wordt. Daarna zal ik bovenstaande tips van 'drie van acht' gaan uitproberen als het signaal niet sterk genoeg blijkt in de tuin.
Dank allemaal.

PS die foutmelding komt bij gebruik van het gastnetwerk en dat is nu precies waar het om gaat: gasten laten inloggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Berntet op 07-03-2018 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: Agentschap Telecom gaat 'hoogvermogen' wifi-routers niet actief aanpa...

Gewoon alle overige WiFi netwerken overheersen, great success. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
toch maar ff mn oude magnetron nog verder strippen O-) kei van een 2.4ghz zender in dat ding :+

geintje natuurlijk..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Berntet schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:15:

PS die foutmelding komt bij gebruik van het gastnetwerk en dat is nu precies waar het om gaat: gasten laten inloggen.
Bij 9/10 routers werkt een gastennetwerk alleen als het netwerk in routermodus staat (en dan niet nat over nat maar direct op de wan). Dit is waarschijnlijk je probleem.

Verder kan dubbelglas zeer funest zijn voor je Wifi. Ik heb het accesspoint beneden staan en in de tuin is het bereik echt 0 met de deuren dicht, met de deur open prima te doen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pas op, iemand die er last van ondervindt kan wel een klacht indienen en die wordt dan wel reactief opgepakt. Overigens gebeurt dat zeer zelden en het aantal keer dat daadwerkelijk overtredingen gevonden worden is nog lager - jaarlijks op de vingers van een licht geamputeerde hand te tellen.

Maar o wee als je het bij mij in de buurt flikt >:)

Sowieso heeft @lazybones al het enige juiste antwoord gegeven: WiFi is tweerichtingsverkeer en zendvermogen aan een van de uiteinden opschroeven heeft nul zin als de de andere uiteinde niet ook harder kan zenden. In een point-to-pointverbinding met richtantennes kan het zin hebben (en als je goed richt heeft niemand anders er last van), maar bij een AP-client situatie ga je exact nul dekking winnen.

Simpel experiment om dat aan te tonen: laat een vriend(in) naar zolder gaan. Ga zelf in de meterkast staan. Probeer een gesprek te voeren. Waarschijnlijk moet je traag en met veel herhaling praten. Pak zelf een megafoon erbij, maar geeft je vriend(in) niets extra's. Gaat het gesprek dan beter? :+

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 07-03-2018 22:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Berntet schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:15:
...
Hier kun je lezen dat de DIR-655 niet goed functioneert als AP.
....
Ik geloof best dat je problemen ondervind, maar dat artikel beschrijft dat de DIR-655 niet kan werken als Wireless Bridge, maar niet dat hij niet kan functioneren als bedraad AP.

Ik denk inderdaad (zoals @laurens0619 zei) dat het probleem eerder voorkomt uit het feit dat je router alleen een goed gastennetwerk wil maken als hij in router mode staat. Als je overigens niet zou zitten met dubbel-NAT (wat vaak helemaal geen probleem is), kun je de [DIR-655] natuurlijk ook als 2e router in het netwerk daar inzetten (dus DHCP aan en de UTP kabel in de WAN poort) en op dit manier wel het gastennetwerk laten werken. Maar dan zullen je Wireless apparaten wellicht niet meer lekker roamen tussen de twee routers (de [DIR-655] en de AC66U), als je dat wel zou willen.

Edit: waar ik hierboven schreef "DD-WRT", bedoelde ik de DIR-655. Excuses voor de verwarring. Het is nu aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 08-03-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Cpt.Morgan schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:41:
[...]

Ik geloof best dat je problemen ondervind, maar dat artikel beschrijft dat de DIR-655 niet kan werken als Wireless Bridge, maar niet dat hij niet kan functioneren als bedraad AP.

Ik denk inderdaad (zoals @laurens0619 zei) dat het probleem eerder voorkomt uit het feit dat je router alleen een goed gastennetwerk wil maken als hij in router mode staat. Als je overigens niet zou zitten met dubbel-NAT (wat vaak helemaal geen probleem is), kun je de DD-WRT natuurlijk ook als 2e router in het netwerk daar inzetten (dus DHCP aan en de UTP kabel in de WAN poort) en op dit manier wel het gastennetwerk laten werken. Maar dan zullen je Wireless apparaten wellicht niet meer lekker roamen tussen de twee routers (de DD-WRT en de AC66U), als je dat wel zou willen.
Niet standaard. De definitie van een gasten netwerk in dd-wrt is namelijk als volgt:
[quote]
A Guest Network is a separate SSID (wireless network ID) using a virtual access point (VAP) that gives guest access to the WAN (internet) while blocking them from your LAN (local network), thereby protecting your security.
[/quote]

Als de kabel in de WAN poort zit, dan kan je via een guestenwifi inderdaad niet bij de lan maar wel bij alles op de WAN. Dat is de internetgateway maar ook alle andere apparaten. Die worden onderdeel van je "WAN" namelijk.

De beste manier om dit op te lossen zijn VLANS maar unifi heeft een oplossing die heet "restricted subnet". Daarmee geef je aan dat op het guest wifi bv alleen verkeer naar de router mag (bv 192.168.0.1). Dit is waarschijnlijk met dd-wrt en iptables ook wel op te lossen maar heeft wel enige customization nodig.

Laat maar, ik had verder moeten lezen. Met dd-wrt kun je guest wifi prima voor elkaar krijgen ook al staat die niet als routermodus:
VAP with no WAN
If the router is not used as a gateway (like an AP, thus WAN and DHCP are disabled, but the same subnet as the primary gateway router), firewall rules are needed for client access restrictions and internet access.
https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Guest_Network

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 08-03-2018 13:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:59:
[...]

Maar o wee als je het bij mij in de buurt flikt >:)
Ha..ha... :P

Geef het adres maar, kom ik met een 20W booster met een 2,4 GHz sinus zender en een 6 dBi omni antenne op het dak van de auto. Hele buurt geen WiFi. (diegene die slim waren en alléén op 5 GHz werken, die merken niets.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
dion_b schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:59:
[...]
Simpel experiment om dat aan te tonen: laat een vriend(in) naar zolder gaan. Ga zelf in de meterkast staan. Probeer een gesprek te voeren. Waarschijnlijk moet je traag en met veel herhaling praten. Pak zelf een megafoon erbij, maar geeft je vriend(in) niets extra's. Gaat het gesprek dan beter? :+
Nee, maar dat komt omdat je vriendin sowieso nooit luistert :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik gebruik een Enginius van 800 mWatt en dat werkt als een malle. Dat ding zendt niet alleen hard maar ontvangt ook veel beter dan die standaard dingetjes. Het mag niet, maar het werkt als de brandweer.

Achter in de tuin is een makkie. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
HansvDr schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:41:
Ik gebruik een Enginius van 800 mWatt en dat werkt als een malle. Dat ding zendt niet alleen hard maar ontvangt ook veel beter dan die standaard dingetjes. Het mag niet, maar het werkt als de brandweer.

Dan is een Ubiquiti AC LR voor TS ook een goed alternatief. Die moet het niet hebben van een hoger vermogen - waarmee je alleen maar meer het luchtruim vervuild voor anderen - maar heeft een ander antenne ontwerp en gevoeligheid. Het probleem zit hem zelden of nooit van AP naar client, maar net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
HansvDr schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:41:

Good for you maar WiFi is tweeweg verkeer. Als de ene kant met een megafoon spreekt hoort de andere kant de ene kant op grote afstand. Maar als de andere kant zonder megafoon terug spreekt wordt het niet meer gehoord door de ene kant.

Er zijn talloze factoren, o.a. hoeveel antennes, die een verklaring geven voor waarom er in jouw tuin wel een goede ontvangst is. Het is om te beginnen al niet duidelijk waarmee je vergelijkt en vermogen is niet de factor omdat de laptops en tablets niet net zo hard terug schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Niet online
EricJH schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:49:
[...]
Good for you maar WiFi is tweeweg verkeer. Als de ene kant met een megafoon spreekt hoort de andere kant de ene kant op grote afstand. Maar als de andere kant zonder megafoon terug spreekt wordt het niet meer gehoord door de ene kant.

Er zijn talloze factoren, o.a. hoeveel antennes, die een verklaring geven voor waarom er in jouw tuin wel een goede ontvangst is. Het is om te beginnen al niet duidelijk waarmee je vergelijkt en vermogen is niet de factor omdat de laptops en tablets niet net zo hard terug schreeuwen.
Dat zegt men altijd hier. En toch werkt het als de brandweer. Die megafoon heeft waarschijnlijk ook een gehoorapparaat in :-)

Het is niet alleen mijn tuin trouwens, 50 meter verder nog signaal. Ik vergelijk het met een Linksys en de standaard router van UPC. Die dingen komen niet eens op zolder, laat staan in de tuin.

Met de enginius signaal op zolder en tuin. Op mobiel, tablet en laptop, geen centje pijn

[ Voor 15% gewijzigd door HansvDr op 09-03-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HansvDr schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:59:
Dat zegt men altijd hier. En toch werkt het als de brandweer.
Dat het voor jou werkt wil niet zeggen dat het een goed idee is.

Natuurlijk kun je een bakkie optuigen met een kilowatt aan linear erachter, en natuurlijk kom je dan best ver. Maar je staat wel alle anderen hun bakkieplezier te vergallen. "Maar het werkt toch?!?' Nee, zo gaan we niet met de ether om.

Het is gewoon dom. Zeker als je bedenkt dat je met minder dan vijf watt al zowat de hele wereld om komt.
Die megafoon heeft waarschijnlijk ook een gehoorapparaat in :-)
Dat is hoe een high gain antenne werkt: Hij straalt niet meer alle kanten uit maar slechts binnen een beperkt gebied, dus wordt de energie ook geconcentreerder uitgestraald. Hij luistert ook niet meer alle kanten op, maar waar'ie wel luistert, hoort'ie beter. Iedere dBi gain geldt zowel voor zenden als voor ontvangen.

Dus als je, zeg, achterin je tuin wil komen, ben je beter af met een richtantenne dan met opgevoerd vermogen, ook als je een betere ontvanger erbijkrijgt. Beter voor de rest van de buurt ook. Merk jij niet direct met je 0.8W, maar de buren wel.

Je kan eens kijken hoeveel je het uitzendvermogen kan terugschroeven als je er een richtantenne op monteert. Gewoon om te zien dat dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
HansvDr schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:59:
[...]

Dat zegt men altijd hier. En toch werkt het als de brandweer. Die megafoon heeft waarschijnlijk ook een gehoorapparaat in :-)
Het aantal antennes aan beide kanten is een belangrijke factor voor ontvangstkwaliteit. Zelfs in de optimale situatie met drie antennes aan beide kanten heeft het geen zin als de ene kant harder spreekt dan de andere kant.
Het is niet alleen mijn tuin trouwens, 50 meter verder nog signaal.
Maar dat zegt niets over hoe de linkspeed waarmee je verbindt. WiFi reikt 300m in het vrije veld dus jouw verhaal zegt me helemaal niets. We weten niet hoe je woont. Rijtjeshuis, twee onder een kap, vrijstaand, houten vloeren of niet, gewapend beton in de muren of niet...
Ik vergelijk het met een Linksys en de standaard router van UPC. Die dingen komen niet eens op zolder, laat staan in de tuin.
UPC heeft veel verschillende modem/routers in haar programma. Sommigen zijn om te huilen sommigen schijnen goed te zijn. Linksys, tsja daar zijn er zoveel van dat het noemen van een merknaam een non argument is. Misschien gebruikte je een stokoud beestje dat al lang verouderd was. Nederlanders zijn enorm pinnig.
Met de enginius signaal op zolder en tuin.
Je formuleert heel vaag en wervend. Dat is prima voor een commerical maar staat de engenius nu op zolder of heb je op zolder een goed signaal? Waar staat het ding? Heb je houten vloeren of beton? Is er gewapend beton in je huis?
Op mobiel, tablet en laptop, geen centje pijn
Tsja, waar staat de Engenius? Wat voor type nummer? Hoeveel antennes? Hoe oud was je vorige router?

Je bijdrage heeft geen toegevoegde waarde anders dan een getuigenis over jouw situatie die niet die van de TS hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Niet online
De Engenius ECB 350. Staat gewoon in de meterkast. In een hoekhuis van een rij, in een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Je zegt ontvangt beter maar vertelt niet hoe je dat vaststelt. Je vergelijkt met een oud beestje waarvan je niet wilt vertellen welke het was. Ik ben hier klaar mee.

Bottom line blijft dat het geen zin heeft als een kant luider spreekt. Geconstateerde verschillen hangen af van andere factoren (lees routers met verschillende specs), Je maakt een verkeerde attributie door de verschillen toe te schrijven aan zendvermogen.
Pagina: 1