Smart detection aanzetten.HTT-Thalan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:50:
Na al jaren te hebben gewacht op een fikse prijsdaling van een Doorbell camera (en die niet gekregen te hebben) nu dus die nieuwe Doorbell Lite gekocht die een stuk vriendelijker geprijsd is! Één van mijn switches was overleden en ipv een nieuwe te kopen heb ik gebruikt gekocht en een deel van die besparing dus geïnvesteerd in deurbel + chime en een floodlight voor boven de voordeur.
Het hangt nu nog maar een paar uur maar mijn eerste indruk is wel gewoon dat het een simpel maar goed product is. Lekker hefty, wel inclusief 20 graden bracket en schroeven en de camera geeft goed beeld. De floodlight moet zich 's avonds nog gaan bewijzen maar het feit dat we nu zelf doorbell ringtones kunnen uploaden is nu al heel grappig in ieder geval.
Iemand een idee hoe je dingen kan instellen zodanig dat ik snaps gestuurd krijg als er iemand voor de deur heeft gestaan maar niet aan heeft gebeld? En kun je de floodlight ook laten reageren op motion in diezelfde camera?
Mijn U5G-EU problemen zijn helaas nog niet opgelost.
Het heeft nu de aandacht getrokken van het dev-team. Heb zojuist allerlei commando's via SSH uitgevoerd. Helaas no luck. Logging verzameld en teruggestuurd. Ik ben benieuwd.
Pikant detail: hij doet het gewoon tot ik hem adopteer. KPN netwerk inclusief signaal sterkte is zichtbaar. Maar vervolgens wil die dus persé de eerste fw-update doen en daarna blijft ie hangen op 99%.
Als ik de logging goed interpreteer heeft ie moeite met het schrijven naar de boot-partitie. Ben benieuwd of het een gevalletje RMA gaat worden of dat ze toch volhouden en me iets via SSH kunnen laten fixen.
Het heeft nu de aandacht getrokken van het dev-team. Heb zojuist allerlei commando's via SSH uitgevoerd. Helaas no luck. Logging verzameld en teruggestuurd. Ik ben benieuwd.
Pikant detail: hij doet het gewoon tot ik hem adopteer. KPN netwerk inclusief signaal sterkte is zichtbaar. Maar vervolgens wil die dus persé de eerste fw-update doen en daarna blijft ie hangen op 99%.
Als ik de logging goed interpreteer heeft ie moeite met het schrijven naar de boot-partitie. Ben benieuwd of het een gevalletje RMA gaat worden of dat ze toch volhouden en me iets via SSH kunnen laten fixen.
Minder positief om te horen. Vandaag komt mijn G5 backup binnen. Hopelijk functioneert die wel probleemloos.Alpha89 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:37:
Mijn U5G-EU problemen zijn helaas nog niet opgelost.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Hier ook de 5G Backup in gebruik genomen, 3 minuten later was hij geupdate en geadopteerd.
Dan begon de zoektocht naar een provider.. DIGI en Telenet geen succes, en met Mobile Vikings (Proximus netwerk) had ik 98 dBm (ipv 112 dBm met andere providers) via LTE, wat resulteert in een 20 à 25 Mbps, wat voldoende moet zijn als failover.
Leuk produkt voor die prijs, prima gedaan van Unifi!
Dan begon de zoektocht naar een provider.. DIGI en Telenet geen succes, en met Mobile Vikings (Proximus netwerk) had ik 98 dBm (ipv 112 dBm met andere providers) via LTE, wat resulteert in een 20 à 25 Mbps, wat voldoende moet zijn als failover.
Leuk produkt voor die prijs, prima gedaan van Unifi!
Hier helaas nog fix voor de U5G. Ze zijn aan een oplossing aan het werken. Wat mij het gevoel geeft dat ze het kunnen reproduceren. Anders had ik wel verwacht dat ze een RMA hadden geadviseerd.
Op een andere noot. Iemand al MTU 1500 kunnen testen met KPN Glasvezel? (Network 10.5). Lees in de comments gemixte resultaten.
Op een andere noot. Iemand al MTU 1500 kunnen testen met KPN Glasvezel? (Network 10.5). Lees in de comments gemixte resultaten.
[ Voor 15% gewijzigd door Alpha89 op 26-06-2026 14:41 ]
Ik krijg het met KPN nog niet aan de praat. Zodra ik MTU support inschakel dan is de verbinding erg traag en kom ik nauwelijks meer ergens op een pagina. Als iemand een oplossing heeft dan hoor ik het graag.Alpha89 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:39:
Hier helaas nog fix voor de U5G. Ze zijn aan een oplossing aan het werken. Wat mij het gevoel geeft dat ze het kunnen reproduceren. Anders had ik wel verwacht dat ze een RMA hadden geadviseerd.
EDIT:
Inmiddels opgelost door ook mijn switch naar een early access versie te brengen.
MTU 1500 op een UCG-Fiber en KPN Glas 1/1 werkt nu dus zonder gebruik te maken van een script.
[ Voor 13% gewijzigd door qwasd op 26-06-2026 16:07 ]
Mijn Cloud Key Gen 2 (UCK-G2), de niet-plus versie dus, overleed na een stroomstoring vorige week vrijdag. Hij was al eens eerder een dag of wat buiten bedrijf geweest, maar opeens deed ie het toen weer. Nu was er geen leven meer in te krijgen, via PoE noch USB.
Ik had eerder al gelezen van een ingebouwd batterijtje, die kapot kan gaan en waardoor de Cloud Key niet meer op kan starten. Schijnt vaak te gebeuren. Vanaf 2022 leveren ze die dingen dus ook uit zonder batterij.
En inderdaad, na wat gepiel en gesloop (zit wel wat onhandig in elkaar zo'n ding) kwam ik de batterij tegen en die heb ik verwijderd. Hij was aardig opgezwollen.
Even aansluiten en ja hoor, er zit weer leven in
Die kan nog weer even mee dus.
Ik had eerder al gelezen van een ingebouwd batterijtje, die kapot kan gaan en waardoor de Cloud Key niet meer op kan starten. Schijnt vaak te gebeuren. Vanaf 2022 leveren ze die dingen dus ook uit zonder batterij.
En inderdaad, na wat gepiel en gesloop (zit wel wat onhandig in elkaar zo'n ding) kwam ik de batterij tegen en die heb ik verwijderd. Hij was aardig opgezwollen.
Even aansluiten en ja hoor, er zit weer leven in
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
braaf tweakertjeJanHenk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:56:
Mijn Cloud Key Gen 2 (UCK-G2), de niet-plus versie dus, overleed na een stroomstoring vorige week vrijdag. Hij was al eens eerder een dag of wat buiten bedrijf geweest, maar opeens deed ie het toen weer. Nu was er geen leven meer in te krijgen, via PoE noch USB.
En inderdaad, na wat gepiel en gesloop (zit wel wat onhandig in elkaar zo'n ding) kwam ik de batterij tegen en die heb ik verwijderd. Hij was inderdaad aardig opgezwollen.
Even aansluiten en ja hoor, er zat weer leven inDie kan nog weer even mee dus.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Is hier meer bekend over problemen met Critical Apps Prioritization / Qos rule en een bottleneck in snelheid wan (KPN glasvezel via PPPOE? Met deze rule ingeschakeld werkt mijn internetverbinding bij KPN niet optimaal. Zie qwasd in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"
[ Voor 10% gewijzigd door qwasd op 27-06-2026 03:31 ]
Ik heb exact dezelfde ervaring gehad. Ik ben redelijk nieuw in het Uinifi landschap. Zag die boodschap staan van: “hej zet QoS aan”. Toen ik dat deed was zeker 200Mbit/s van mijn snelheid weg over alle devices. Dacht dat ie misschien zo een buffer reserveerde voor de QoS applicaties. Maar vond het wel erg extreem voor het onregelmatige Teams gesprek wat ik voer. Haha.qwasd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 03:26:
Is hier meer bekend over problemen met Critical Apps Prioritization / Qos rule en een bottleneck in snelheid wan (KPN glasvezel via PPPOE? Met deze rule ingeschakeld werkt mijn internetverbinding bij KPN niet optimaal. Zie qwasd in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"
Bij het enablen van QoS zet je hardware offloading uit en dus zal alles op je cpu leunen
Ja precies. Het enige verschil wat ik merk is dat een bufferbloat test nu A is en met die rule aan A+. Wel is de snelheid nu stukken beter.Alpha89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:28:
[...]
Ik heb exact dezelfde ervaring gehad. Ik ben redelijk nieuw in het Uinifi landschap. Zag die boodschap staan van: “hej zet QoS aan”. Toen ik dat deed was zeker 200Mbit/s van mijn snelheid weg over alle devices. Dacht dat ie misschien zo een buffer reserveerde voor de QoS applicaties. Maar vond het wel erg extreem voor het onregelmatige Teams gesprek wat ik voer. Haha.
Nou héhé, ik heb mijn U5G ook aan de praat.
Nog geen reactie van Ubiquiti ontvangen maar inmiddels op de community nog iemand gevonden met hetzelfde probleem. Hij had de Recovery Procedure geprobeerd en met succes de laatste release firmware naar de U5G kunnen kopiëren via tftp. De upload duurde 302 seconden en was even spannend aangezien je geen progress ziet. Maar opeens kwam de melding dat de .bin file succesvol geupload was. Niet veel later daarna was de U5G aan het rebooten en stond de laatste nieuwe versie erop.
In het kort:
Eindelijk kan ik ook genieten
.
Nog geen reactie van Ubiquiti ontvangen maar inmiddels op de community nog iemand gevonden met hetzelfde probleem. Hij had de Recovery Procedure geprobeerd en met succes de laatste release firmware naar de U5G kunnen kopiëren via tftp. De upload duurde 302 seconden en was even spannend aangezien je geen progress ziet. Maar opeens kwam de melding dat de .bin file succesvol geupload was. Niet veel later daarna was de U5G aan het rebooten en stond de laatste nieuwe versie erop.
In het kort:
- Blijf de reset knop indrukken tot het device "Recovery mode" laat zien. Ook al komt "Factory Reset" in beeld. Blijf dit negeren. Laat de reset knop los zodra hij in de Recovery Mode zit. Het device default nu naar het IP 192.168.1.20.
- Download de laatste .bin file van het device. Zet deze in een makkelijk te benaderen map.
- Open een terminal of gebruik tftp en voer de commando's uit van de Recovery Procedure. Zorg wel dat je in hetzelfde VLAN zit.
- Na het uploaden reboot automatisch de U5G en past ie de firmware file toe. Na een reboot is hij ready to adopt.
Eindelijk kan ik ook genieten
Heb je dan problemen met een teams gesprek dat dat verkeer niet goed genoeg doorkomt? Mijn ervaring is dat elke router netjes de bandbreedte verdeelt. En die paar Mbit van teams stelt voor de meeste internetlijnen weinig voor. Ga pas met prioritering van verkeer aan de slag als er noodzaak voor is.Alpha89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:28:
[...]
Ik heb exact dezelfde ervaring gehad. Ik ben redelijk nieuw in het Uinifi landschap. Zag die boodschap staan van: “hej zet QoS aan”. Toen ik dat deed was zeker 200Mbit/s van mijn snelheid weg over alle devices. Dacht dat ie misschien zo een buffer reserveerde voor de QoS applicaties. Maar vond het wel erg extreem voor het onregelmatige Teams gesprek wat ik voer. Haha.
Hier ben ik het mee eens. Het kan handig zijn als je (of iemand in je huishouden) een torrent of nieuwsgroep download doet, of een grote game (update) download.jongetje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:38:
[...]
<> Ga pas met prioritering van verkeer aan de slag als er noodzaak voor is.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee, geen problemen. Maar omdat het op het dashboard stond met de opmerking: “Kritieke Verkeersprioriteit” klonk het als iets wat je beter kon aanzetten. Beetje raar dat je dit blokje ook niet weg kunt halen maar goed.jongetje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:38:
[...]
Heb je dan problemen met een teams gesprek dat dat verkeer niet goed genoeg doorkomt? Mijn ervaring is dat elke router netjes de bandbreedte verdeelt. En die paar Mbit van teams stelt voor de meeste internetlijnen weinig voor. Ga pas met prioritering van verkeer aan de slag als er noodzaak voor is.
Alleen had ik verwacht dat hij het pas gaat toepassen op moment dat je een Teams gesprek voert. Maar zodra je het aanzet is dus al 200 Mbit/s foetsie. Dat snap ik nu met de uitleg hierboven gegeven
Mijn conclusie was overigens ook dat het overkill was en totaal niet nodig. Ik had vooraf ook geen problemen met Teams. Dus hier staat het nu weer braaf uit.
Precies mijn gedachte en met Odido nooit problemen ervaren met die rule aan. Overgestapt naar KPN/ PPPOE en toen pas merkte ik dat die rule problemen veroorzaakt met de snelheid en heeft dus niks met Teams te maken. Nu wordt ie alsnog op de hoofdpagina door mijn neus gedrukt om te configureren.Alpha89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:09:
[...]
Nee, geen problemen. Maar omdat het op het dashboard stond met de opmerking: “Kritieke Verkeersprioriteit” klonk het als iets wat je beter kon aanzetten. Beetje raar dat je dit blokje ook niet weg kunt halen maar goed.
Alleen had ik verwacht dat hij het pas gaat toepassen op moment dat je een Teams gesprek voert. Maar zodra je het aanzet is dus al 200 Mbit/s foetsie. Dat snap ik nu met de uitleg hierboven gegeven
Mijn conclusie was overigens ook dat het overkill was en totaal niet nodig. Ik had vooraf ook veen problemen met Teams. Dus hier staat het nu weer braaf uit.
Onlangs een Ubiquiti netwerk opgezet bestaande uit onder andere een UCG-Fiber en een USW-Pro-XG-8-PoE. De UCG en USW kunnen helaas niet naast elkaar staan vanwege ruimtegebrek op de plek waar de internetverbinding binnenkomt (woonkamer). Sinds gisteren staat de apparatuur op de definitieve plek en zijn nu met elkaar verbonden via een 5 meter lange SM UACC-OFC-S2-LULU-5M glasvezel kabel en 2 SFP+ UACC-OM-SM-10G-D-2 modules.
Nu zie ik iets afwijkende zend/ontvang waarden in de UI, waarvan ik me afvraag of dat zo hoort.
Module in de UCG: Output -3.09dBm en Input -1.941dBm
Module in de USW: Output -1.29dBm en Input 1.67dBm
De output waarde van de UCG module valt me op, omdat deze hoger is en meer lijkt te verliezen onderweg ten opzichte van de anderen. Waarom is dat en kan/moet ik daar iets aan doen?
Gebruik van glasvezel is nieuw voor me, maar heb wel goed onderzocht hoe dat in zijn werk gaat. Zo heb ik een pencleaner waarmee ik zowel de modules als de connectors aan de kabel voorzichtig schoon heb gemaakt alvorens de aansluitingen te maken. De verbinding werkt verder prima en er worden ook geen issues in de UI gemeld. Iemand een idee?
Nu zie ik iets afwijkende zend/ontvang waarden in de UI, waarvan ik me afvraag of dat zo hoort.
Module in de UCG: Output -3.09dBm en Input -1.941dBm
Module in de USW: Output -1.29dBm en Input 1.67dBm
De output waarde van de UCG module valt me op, omdat deze hoger is en meer lijkt te verliezen onderweg ten opzichte van de anderen. Waarom is dat en kan/moet ik daar iets aan doen?
Gebruik van glasvezel is nieuw voor me, maar heb wel goed onderzocht hoe dat in zijn werk gaat. Zo heb ik een pencleaner waarmee ik zowel de modules als de connectors aan de kabel voorzichtig schoon heb gemaakt alvorens de aansluitingen te maken. De verbinding werkt verder prima en er worden ook geen issues in de UI gemeld. Iemand een idee?
Bij odido klik en klaar vind Elke 24 uur een disconnect plaats. Daarna valt het modem terug op 3g.
Er komt een firmware update voor de u5g max outdoor.
“Our Development team has identified the root cause of the behavior and is currently working on a firmware update to address the issue. At this time, the fix is still under development, so I am unable to provide an estimated release date.
Once I receive further information or a firmware build containing the fix becomes available, I will update you."
Er komt een firmware update voor de u5g max outdoor.
“Our Development team has identified the root cause of the behavior and is currently working on a firmware update to address the issue. At this time, the fix is still under development, so I am unable to provide an estimated release date.
Once I receive further information or a firmware build containing the fix becomes available, I will update you."
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.