Qlimaxxx schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Ik gebruik ook meestal 1.1.1.1, maar Vodafone VoWiFi werkt prima. Ligt dit dan aan de locatie van de DNS-servers? Want volgens mij gebruikt cloudflare Anycast, dus zou het vreemd vinden als ze servers in Nederland hebben, maar je op servers in Ierland terecht komt.
Anycast Zoek voor jouw de dichtstbijzijnde dns server en dat hoeft niet altijd de juiste te zijn. Geen idee waar cloudflare allemaal een database heeft en waarop anycast beslist. Anycast kijkt bijv waneer in je Maastricht woont welke dns is het dichtste bij Brussel of Amsterdam? Voor bijv NU.nl maakt het technische niet uit als op Brussel uit komt. nu.nl is nu.nl beide locaties wijzen naar nu.nl en voor de taal of lokaal nieuws kijkt nu.nl naar browsers / pc locaties.
Vowifi (pub.3gppnetwork.org) kijkt naar de geolocation van DNS (X) dat is als het goed is je dichtstbijzijnde of eigen provider dns server of binnen Nederland bent. en daar zit voor veel third party dns providers en filters het probleem. Die gebruiken namelijk vaak AWS om hun dns te hosten en die zitten in Ierland en Azure volgens mij in Frankfurt
Filter door je domein afhankelijk van de geo locatie van een gebruikte dns server een specifieke tunnel adres te laten resolve is helemaal niet zo gek van Cisco (VoWifi protocol eigenaar/bedenker) en 3gppnetwork.org (GSMA foundation) dat doen ze voor E-Sim activering ook. Het ook veel eenvoudig in beheer dan gaan lopen white listen je koppelt een diensten aan een locaties van de gebruiker en niet aan de gebruikers locatie zelf.
Vandaag is het NL adres en morgen wordt hij door beheerde derde provider/ database aan hoogste bieder in Nigeria en kunnen al die prinsen daar met simkaarten VoWifi vanuit Nederland bellen
Wanneer we het India voorbeeld van het cloudflare forum gebruiken en de EPC van Vodafone India
Van uit verschillende landen resolve zie dat alleen de request van op een DNS met een geolocatie binnen India het juiste ePDG server terug krijgen om de tunnel op te zetten.
https://dnschecker.org/#A...cc405.pub.3gppnetwork.org
rest van de wereld
:strip_exif()/f/image/muehX0uLVxDZzd67yEdsVjet.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie alleen India krijgt het correcte adres voor de VoWifi tunnel
Kijk wanneer ik bijv DNS Watch gebruikt kom ik op AWS in Ierland uit en werkt VoWifi niet
Gebruik ik Quad9 dan kom ik netjes in Nederland uit en werkt het wel.
Met cloudflare (172.64.36.1) kom ik ook ook netjes in NL uit wat dus netjes het de Nederlandse EPC sever terug geeft
Zie dit Vodafone India voorbeeld. omdat cloudflare Anycast een server buiten India als dichtstbijzijnde aanwijst
Komt krijgt 1.1.1.1 gebruikers en verkeerde EPC toegewezen
# dig vowifi.jio.com @1.1.1.1 A
;; ANSWER SECTION:
vowifi.jio.com. 5 IN A 49.45.63.1
vowifi.jio.com. 5 IN A 49.45.63.2
;; SERVER: 1.1.1.1#53(1.1.1.1)
# dig vowifi.jio.com @8.8.8.8 A
;; ANSWER SECTION:
vowifi.jio.com. 4 IN A 49.44.59.36
vowifi.jio.com. 4 IN A 49.44.59.38
;; SERVER: 8.8.8.8#53(8.8.8.8)
# dig epdg.epc.mnc856.mcc405.pub.3gppnetwork.org @1.1.1.1 A
;; ANSWER SECTION:
epdg.epc.mnc856.mcc405.pub.3gppnetwork.org. 5 IN A 49.45.63.1
epdg.epc.mnc856.mcc405.pub.3gppnetwork.org. 5 IN A 49.45.63.2
;; SERVER: 1.1.1.1#53(1.1.1.1)
# dig epdg.epc.mnc856.mcc405.pub.3gppnetwork.org @8.8.8.8 A
;; ANSWER SECTION:
epdg.epc.mnc856.mcc405.pub.3gppnetwork.org. 4 IN A 49.44.59.37
epdg.epc.mnc856.mcc405.pub.3gppnetwork.org. 4 IN A 49.44.59.39
;; SERVER: 8.8.8.8#53(8.8.8.8)
Het antwoord van cloudflare is helaas pech we gaan we niets mee doen, Oja we accepteren ook niet dat je de voorkeur geo locatie meestuurt in de request.
De oplossing is dan een static rout van dat ip adressen naar juist ip adres en dat is waarschijnlijk wat providers onderling doen als je belt dat.
[
Voor 48% gewijzigd door
xbeam op 20-10-2022 14:54
]