Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:58
Mede-auteur:
  • HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:01

HKLM_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SBWKdKeqc8r4q0pngBIOHF6uqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gnEWiizGQYYSRsQi0CY38dDB.png?f=user_large
Inhoud
Inleiding
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht.
De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen.

Geschiedenis
De eerste concepten ontstonden in 2006 en waren gebaseerd op de Atmel Atmega644-microcontroller.
De stichter van de Raspberry Pi Foundation, Eben Upton, wist een groep academici en anderen bijeen te krijgen en enthousiast te krijgen voor het project.
Doel was kinderen kennis te laten maken met programmeren op eenvoudige wijze, zonder dat enorme kosten zouden moeten worden gemaakt.

In augustus 2011 werden de eerste 50 alfaversies geproduceerd. Qua functionaliteit waren deze identiek aan het latere model B. Previews van de mogelijkheden van de chip lieten zien waar deze toe in staat was: er draaide Debian op, Quake 3 functioneerde tegen ongeveer 25 FPS op 1080p en ook 1080p MP4's werden vloeiend afgespeeld dankzij de Broadcom VideoCore IV-GPU. Deze mogelijkheid om hoge kwaliteit video's af te spelen leidde tot het gebruik van de Pi als mediacenter, vaak gebaseerd op XBMC.
Eind 2011 werden 25 model B bètaversies geproduceerd en getest. Op enkele schoonheidsfoutjes na functioneerde de chip prima. In de eerste week van 2012 werden tien exemplaren geveild op eBay en deze leverden de stichting ruim 16 duizend pond op. De lancering stond gepland voor februari 2012.
De eerste lichting van 10.000 Pi's werd gefabriceerd in Taiwan en China, in plaats van in het Verenigd Koninkrijk. Deze keuze werd hoofdzakelijk bepaald door de veel kortere levertijd; 4 weken in Azië tegenover 12 weken in Engeland en lagere prijs. De productie liep enige vertraging op door foutieve ethernetpoorten, er werd gebruikgemaakt van een niet-magnetische waar een magnetische nodig was.

De verkoop startte op 29 februari 2012. Op hetzelfde moment werd bekendgemaakt dat het model A dezelfde hoeveelheid geheugen zou krijgen als het duurdere model B; 256 MB in plaats van 128 MB. De Pi kon besteld worden op twee websites, namelijk Premier Farnell en RS Components. Beide sites gingen offline door de enorme hoeveelheid verkeer die werd geproduceerd vlak na lancering. Op een zeker moment werd door de webmaster een bericht naar buiten gestuurd met de vraag of de bezoekers iets minder vaak wilden refreshen, omdat de servers het niet meer konden hebben. 10.000 exemplaren waren geproduceerd. De vraag lag vele malen hoger; meer dan 2.000.000 bestellingen werden geplaatst in voorverkoop. Op 16 april 2012 ontvingen de eerste klanten ook daadwerkelijk hun Raspberry Pi.

Raspberry Models
- Raspberry Pi A
Model A is the lower-spec variant of the Raspberry Pi, with 256 MB of RAM, one USB port and no Ethernet port.
Model A

- Raspberry Pi B
Model B is the higher-spec variant of Raspberry Pi 1 superseded by Raspberry Pi 2 Model B, with 512 MB of RAM, two USB ports and a 100mb Ethernet port.
Model B

- Raspberry Pi A+ en B+
The Model B+ is the final revision of the original Raspberry Pi. It replaced the Model B in July 2014 and was superseded by the Raspberry Pi 2 Model B in February 2015. Compared to the Model B it has
More GPIO. The GPIO header has grown to 40 pins, while retaining the same pinout for the first 26 pins as the Model A and B.
More USB. We now have 4 USB 2.0 ports, compared to 2 on the Model B, and better hotplug and overcurrent behaviour.
Micro SD. The old friction-fit SD card socket has been replaced with a much nicer push-push micro SD version.
Lower power consumption. By replacing linear regulators with switching ones we’ve reduced power consumption by between 0.5W and 1W.
Better audio. The audio circuit incorporates a dedicated low-noise power supply.
Neater form factor. We’ve aligned the USB connectors with the board edge, moved composite video onto the 3.5mm jack, and added four squarely-placed mounting holes.
B+

The Model A+ is the low-cost variant of the Raspberry Pi. It replaced the original Model A in November 2014. Compared to the Model A it has:

More GPIO. The GPIO header has grown to 40 pins, while retaining the same pinout for the first 26 pins as the Model A and B.
Micro SD. The old friction-fit SD card socket has been replaced with a much nicer push-push micro SD version.
Lower power consumption. By replacing linear regulators with switching ones we’ve reduced power consumption by between 0.5W and 1W.
Better audio. The audio circuit incorporates a dedicated low-noise power supply.
Smaller, neater form factor. We’ve aligned the USB connector with the board edge, moved composite video onto the 3.5mm jack, and added four squarely-placed mounting holes. Model A+ is approximately 2cm shorter than the Model A.
A+

- Raspberry Pi 2B
A 900MHz quad-core ARM Cortex-A7 CPU
1GB RAM
4 USB ports
40 GPIO pins
Full HDMI port
Ethernet port
Combined 3.5mm audio jack and composite video
Camera interface (CSI)
Display interface (DSI)
Micro SD card slot
VideoCore IV 3D graphics core
Pi 2B

- Raspberry Pi 3
A 1.2GHz 64-bit quad-core ARMv8 CPU
802.11n Wireless LAN
Bluetooth 4.1
Bluetooth Low Energy (BLE)
1GB RAM
4 USB ports
40 GPIO pins
Full HDMI port
Ethernet port
Camera interface (CSI)
Display interface (DSI)
Micro SD card slot (now push-pull rather than push-push)
Pi 3B

- Raspberry Pi 3B+
A 1.4GHz 64-bit quad-core ARMv8 CPU
2.4GHz and 5GHz IEEE 802.11.b/g/n/ac
Bluetooth 4.2
1GB RAM
4 USB ports
40 GPIO pins
Full HDMI port
Ethernet port
Camera interface (CSI)
Display interface (DSI)
Micro SD card slot (now push-pull rather than push-push)
Power-over-Ethernet support (with separate PoE HAT)
Improved PXE network and USB mass-storage booting
Improved thermal management
Gigabit Ethernet over USB 2.0 (maximum throughput 300 Mbps)
Pi 3B+

- Raspberry Pi Zero
1GHz, Single-core CPU
512MB RAM
Mini-HDMI port
Micro-USB OTG port
Micro-USB power
HAT-compatible 40-pin header
Composite video and reset headers
CSI camera connector (v1.3 only)
Pi Zero

- Raspberry PI Zero W
802.11 b/g/n wireless LAN
Bluetooth 4.1
1GHz, single-core CPU
512MB RAM
Mini HDMI and USB On-The-Go ports
Micro USB power
CSI camera connector
Pi Zero W

- Raspberry Pi 4
1,5GHz, Quad-core CPU
1/2/4GB RAM*
802.11 b/g/n/ac wireless LAN
Bluetooth 5.0
Mini HDMI and USB On-The-Go ports
Micro USB power
2 USB2-poorten en 2 USB3-poorten
CSI camera connector
Pi 4B
*Afhankelijk van het model

Official Supported OS
Raspbian is de Foundation's official supported Operating system.
Download hem Hier

Noobs installer
NOOBS is an easy operating system installer which contains Raspbian. It also provides a selection of alternative operating systems which are then downloaded from the internet and installed.
Download hem Hier

Lijst met werkende besturingssystemen
AROS
Android 4.0/5.0 (Ice Cream Sandwich/Lollipop)
Arch Linux ARM
Debian Wheezy
FreeBSD
Firefox OS
Gentoo Linux
Google Chrome OS
Kali Linux (voorheen BackTrack)
NetBSD
Pidora: Raspberry Pi Fedora Remix
Open webOS
Plan 9
RISC OS
Slackware ARM (voorheen ARMedslack)
OpenSUSE ARM
Redsleeve Enterprise Linux 6 (CentOS 6-derivaat inclusief het meest uit EPEL maar zonder SELinux-ondersteuning)
Windows 3.1
Windows 10 IOT (alleen op de Raspberry Pi 2 en hoger)
OpenElec
Open Source Media Center (OSMC)
XBian
Domoticz

Mogelijkheden
Bestandsserver
Mailserver
NAS
Retro-gamesysteem door middel van emulators
HTPC (Home Theater PC)
Asterisk PBX SIP-telefooncentrale
Aansturing van domotica-modules (middels Domoticz)
Car pc
DNS en DHCP-Server
UItlezen slimme meter
Unifi Controller software

Official Pi Foundation behuizingen
Raspberry Pi 3 & 2B Behuizing
- High-quality ABS construction
- Removable side panels and lid for easy access to GPIO, camera and display connectors
- Light pipes for power and activity LEDs
- Extraordinarily handsome

Pi3 Case

Raspberry Pi Zero Behuizing
The Raspberry Pi Zero Case has been designed to fit both the Pi Zero and the Pi Zero W.

The case consists of two parts. It has a standard base featuring a cut-out to allow access to the GPIO, and a choice of three lids: a plain lid, a GPIO lid (allowing access to the GPIO from above), and a camera lid (which, when used with the short camera cable supplied, allows the Raspberry Pi Camera or Camera Noir to be fitted neatly inside it).

Kit includes the following:

1 x base
3 x lids (plain, GPIO, camera)
1 x short camera cable
4 x rubber feet

Zero_case

[ Voor 186% gewijzigd door MdO82 op 21-08-2023 18:20 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
gereserveerd

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
-

[ Voor 147% gewijzigd door MdO82 op 10-04-2017 10:47 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Wordt er volgend jaar nog een nieuw model verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom nu al een nieuw deel ? Je mag per deel tot 10000 posts gaan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb even dit in twijfel genomen.
We konden of het oude topic in zijn geheel aanpassen of zoals een moderator aan mij had gezegd om een nieuw deel te maken met een geupdate topicstart.

Vandaar dat ik een nieuwe had gemaakt.
We hadden inderdaad nog wel door kunnen gaan tot 10000 reacties, maar hoelang zal het duren en als de topic-start nooit gewijzigd zal worden heeft het denk ik weinig zin.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 319464 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 20:48:
Wordt er volgend jaar nog een nieuw model verwacht?
Ik heb nog helemaal niks gelezen over een nieuwe Pi dus er wordt denk ik niks verwacht.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
De RPi 2B is toch nog niet zo heel erg lang op de markt ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 16:30
Ik mis OpenElec in het lijstje ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik mis XBian in het lijstje en OSMC.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 19:41
Marzman schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:43:
[...]

Ik heb nog helemaal niks gelezen over een nieuwe Pi dus er wordt denk ik niks verwacht.
Volgens mij kwam de RPi 2 ook zonder aankondiging ineens op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ge-flopt schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 23:05:
[...]

Volgens mij kwam de RPi 2 ook zonder aankondiging ineens op de markt.
Klopt, en ook de B+/A+ en de compute module. Ze zijn behoorlijk goed in het geheim houden. Heel af en toe lekt er wel eens wat via een site van een reseller maar de laatste keren ook niet meer.

Maar ik verwacht ook niet echt snel een nieuw model. Ze hebben nog niet eens Model A+ en de compute module geüpdatet naar de nieuwe CPU.

Maar grote kans dus dat als er een nieuwe pi komt dat je er van tevoren niks van weet. Ik vind het wel jammer, deze werkwijze past minder bij een non-profit stichting dan bij een commercieel bedrijf.

Edit: Nog wat anders trouwens: Ik heb op de eerste dag van het uitkomen de Raspberry Display gekocht maar ik ben er zeer ontevreden over.

De kwaliteit van het scherm is behoorlijk laag (een TN scherm met slechte kijkhoeken), resolutie is laag voor de prijs en je kan het scherm niet eens dimmen. Tot een week geleden kon je het niet eens aan/uit zetten. De backlight is veel te fel voor 's avonds dus dat is echt een probleem. Volgens iemand van de foundation gaat het ook niet komen, terwijl door iemand anders een paar weken daarvoor nog werd beweerd dat er wel een PWM controller op zat. Sindsdien is er geen nieuws meer over geweest. Maar het ziet er niet goed uit.

[ Voor 49% gewijzigd door GekkePrutser op 21-11-2015 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:28

XanderDrake

Build the future!

GekkePrutser schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 02:38:
Edit: Nog wat anders trouwens: Ik heb op de eerste dag van het uitkomen de Raspberry Display gekocht maar ik ben er zeer ontevreden over.

De kwaliteit van het scherm is behoorlijk laag (een TN scherm met slechte kijkhoeken), resolutie is laag voor de prijs en je kan het scherm niet eens dimmen. Tot een week geleden kon je het niet eens aan/uit zetten. De backlight is veel te fel voor 's avonds dus dat is echt een probleem. Volgens iemand van de foundation gaat het ook niet komen, terwijl door iemand anders een paar weken daarvoor nog werd beweerd dat er wel een PWM controller op zat. Sindsdien is er geen nieuws meer over geweest. Maar het ziet er niet goed uit.
goed om te weten dit! Ik ben al tijdje aan het kijken voor een RPi2 schermpje van Chinese producenten maar iedereen raadde me aan om te wachten op het officiële scherm van de foundation. Blijkbaar is ie niet veel beter, maar wel veel duurder!
Ikzelf heb nu op Ali expres een scherm van 5" met 800*480 pixels op het oog, met hdmi aansluiting en touch interface. Inclusief een standaard waar je de Rpi achter zet, een soort all in one dus. 40€ :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 20:15
MdO82 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:48:
De RPi 2B is toch nog niet zo heel erg lang op de markt ?
Dat zegt niet zoveel. De model B kreeg ook binnen een paar maanden al 2 revisies. Ik denk dat het voornamelijk afhankelijk is van wat het maximale is wat de foundation kan maken voor een gelijkblijvende prijs en gelijkblijvende randvoorwaarden (zoveel mogelijk os hardware, made in UK, etc). Zodra er meer mogelijk is zal er ongetwijfeld weer een nieuw model volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mcDavid schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:40:
[...]

Dat zegt niet zoveel. De model B kreeg ook binnen een paar maanden al 2 revisies. Ik denk dat het voornamelijk afhankelijk is van wat het maximale is wat de foundation kan maken voor een gelijkblijvende prijs en gelijkblijvende randvoorwaarden (zoveel mogelijk os hardware, made in UK, etc). Zodra er meer mogelijk is zal er ongetwijfeld weer een nieuw model volgen.
Het zal vooral prijsgedreven zijn inderdaad. De opvolgers hadden altijd een gelijke introductieprijs en het was ook het uitgangspunt in het begin dat het goedkoop moest zijn.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:30
Misschien ook nog een leuke voor de TS.
OpenMediaVault.
"OpenMediaVault is the next generation network attached storage (NAS) solution based on Debian Linux. It contains services like SSH, (S)FTP, SMB/CIFS, DAAP media server, RSync, BitTorrent client and many more. Thanks to the modular design of the framework it can be enhanced via plugins."
http://sourceforge.net/pr.../Raspberry%20Pi%20images/

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Waar blijven de Sinterklaasaanbiedingen voor de Pi?! Ik wil er eentje bij bestellen, maar ze zijn nu (een paar euro) duurder dan dat ze geweest zijn... Denken jullie dat de prijzen nog wat zullen zakken de komende weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Leaguer schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:37:
Waar blijven de Sinterklaasaanbiedingen voor de Pi?! Ik wil er eentje bij bestellen, maar ze zijn nu (een paar euro) duurder dan dat ze geweest zijn... Denken jullie dat de prijzen nog wat zullen zakken de komende weken?
En toch is de gemiddelde nog RPi 2e hands nog steeds duurder dan nieuw. :+
Maar een goede aanbieding voor de B2 is welkom, bestel ik die meteen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel 58
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-04 15:36

Dark Angel 58

Peace!!!

Ik ben van plan om Raspberry Pi 2 model b aan te schaffen, maar ik heb gelezen dat het geen voeding heeft.
En iemand gebruikte een telefoon lader, omdat zijn lader (zeker slechte lader) enkele keren geen constant stroom kon geven werd zijn SD kaart in Rasp Pi 2 corrupt... Dat vind ik wel zorgwekkend, daarom wil ik graag weten welke voeding ik echt moet gebruiken. Is lader van iPhone goed genoeg? Of van iPad?

Ik wil Raspberry Pi 2 voor DNS ad blocking gebruiken, software pi-hole (www.pi-hole.net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb zelf mijn Raspberry besteld bij SOS.
De voeding die ik heb meebesteld is een 5v 2A.

Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad.
Daarbij wel gezegd hebben dat het een Raspberry B+ is en geen 2B

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je geen stroomvretende (USB-) hardware aansluit, is eigenlijk iedere telefoonoplader goed genoeg. Zeker voor een B+ of 2.

Waar je mee op moet passen zijn goedkope (chinese) USB-kabels of laders. Alles wat je in Europese elektronicawinkels koopt hoef je je eigenlijk geen zorgen om te maken.
Verder schijnen sommige merken/types SD-kaartjes gevoeliger te zijn voor corruptie. Heb hier zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Dark Angel 58 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:31:
Ik ben van plan om Raspberry Pi 2 model b aan te schaffen, maar ik heb gelezen dat het geen voeding heeft.
En iemand gebruikte een telefoon lader, omdat zijn lader (zeker slechte lader) enkele keren geen constant stroom kon geven werd zijn SD kaart in Rasp Pi 2 corrupt... Dat vind ik wel zorgwekkend, daarom wil ik graag weten welke voeding ik echt moet gebruiken. Is lader van iPhone goed genoeg? Of van iPad?

Ik wil Raspberry Pi 2 voor DNS ad blocking gebruiken, software pi-hole (www.pi-hole.net)
Als je nog een iPad adapter hebt liggen heb je een perfecte voeding. En anders is de USB voeding van Ikea misschien een idee heel stabiel en 3 usb aansluitingen: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00291891/

Heb ik ook in gebruik met een Pi2 en externe ssd etc. heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een Apple adapter is misschien wel de meest stabiele voeding die je kan gebruiken, er is geen bedrijf dat zulke hoge eisen stelt als Apple. Maar als je bij SOS bestelt, kan je voor weinig ook een 2A 5Volt voeding bestellen, of je bestelt een kitje waar al een voeding bij zit.

Ik heb net voor het eerst een Raspberry (2B) ontvangen, met een Hifiberry shield. Ik ben me nu aan het inlezen hoe ik eventueel LCD-schermpjes (karakter, geen grafische schermen) kan aansluiten en aansturen. Uiteindelijk moet het een compleet mediacenter worden die via het display basis info geeft (bij muziek bijv. de artiest en titel), zodat de tv uit kan blijven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:18:
Een Apple adapter is misschien wel de meest stabiele voeding die je kan gebruiken, er is geen bedrijf dat zulke hoge eisen stelt als Apple. Maar als je bij SOS bestelt, kan je voor weinig ook een 2A 5Volt voeding bestellen, of je bestelt een kitje waar al een voeding bij zit.

Ik heb net voor het eerst een Raspberry (2B) ontvangen, met een Hifiberry shield. Ik ben me nu aan het inlezen hoe ik eventueel LCD-schermpjes (karakter, geen grafische schermen) kan aansluiten en aansturen. Uiteindelijk moet het een compleet mediacenter worden die via het display basis info geeft (bij muziek bijv. de artiest en titel), zodat de tv uit kan blijven.
Ik heb laatst 2 LCD karakter schermpjes aangesloten, 4 regels x 20 karakters. Die schermpjes zijn verkrijgbaar met een i2c module zodat je ze eenvoudig met 4 draadjes aan kunt sluiten, en evt. doorlussen. Als je meerdere van die schermpjes op 1 i2c-bus hebt, moet je wel het adres kunnen instellen, sommige van die i2c modules hebben daar wel de soldeerpadjes voor, andere niet.
Deze dus niet:
Afbeeldingslocatie: https://magnusglad.files.wordpress.com/2013/03/lcd.jpg
En deze wel:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/i/131421413313-0-1/s-l1000.jpg
Je adres verander je dan door A0, A1 en/of A2 door te verbinden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:29:
[...]

Ik heb laatst 2 LCD karakter schermpjes aangesloten, 4 regels x 20 karakters. Die schermpjes zijn verkrijgbaar met een i2c module zodat je ze eenvoudig met 4 draadjes aan kunt sluiten, en evt. doorlussen. Als je meerdere van die schermpjes op 1 i2c-bus hebt, moet je wel het adres kunnen instellen, sommige van die i2c modules hebben daar wel de soldeerpadjes voor, andere niet.
Deze dus niet:
[afbeelding]
En deze wel:
[afbeelding]
Dat had ik inderdaad al ontdekt. Mijn eerste puntje is dat er een hifiberry op zit die niet doorlust en maar een deel van de pinnen vrij houdt. Maar als het goed is, is de I2C bus gewoon te gebruiken in combinatie met de hifiberry.

Zo'n i2c adapter voor schermpjes ben ik bij Dealextreme al tegen gekomen voor een paar euro. Omdat ik zelf bergen schermpjes heb (van 1x16 tot 4x20 en één 4x40 VFD 8) maar die werkt niet met de adapters, ben ik al achter), heb ik alleen zo'n adapter nodig. Maar ik moet sowieso nog kijken wat handig is om erbij te kopen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:38
Ik ben van plan om zo'n Anker usb lader met 6/9/10 poorten te halen. Schijnt ook goed te werken. Kun je ook meteen al je telefoons en andere apparatuur mee opladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:29:
Ik zou daar een 3 kanaals DIPswitch ofzo op zetten. Of 3 jumpers. Kan je altijd veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Pizza_Boom schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:51:
[...]
Ik zou daar een 3 kanaals DIPswitch ofzo op zetten. Of 3 jumpers. Kan je altijd veranderen.
Het zijn kleine SMD pads, dus een DIP of jumper erop zetten wordt moeilijk. Maar als het goed is hoef je het maar één keer in te stellen, of wil je hele strings aan apparaten aan je I2C bus gaan hangen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:57:
Het zijn kleine SMD pads, dus een DIP of jumper erop zetten wordt moeilijk. Maar als het goed is hoef je het maar één keer in te stellen, of wil je hele strings aan apparaten aan je I2C bus gaan hangen? ;)
Nee, dat niet, maar voor vast gebruik zou ik eerder zo'n chipje in een groter geheel integreren, ergens in een grotere printplaat netjes weggewerkt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Pizza_Boom schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:58:
[...]
Nee, dat niet, maar voor vast gebruik zou ik eerder zo'n chipje in een groter geheel integreren, ergens in een grotere printplaat netjes weggewerkt :) .
Ik denk dat het puur met kosten te maken heeft, een DIP is relatief kostbaar en niet noodzakelijk, dus laten ze die eraf om het printje zo goedkoop mogelijk te maken. Want voor € 1,75 heb je er al één... En met maar 8 mogelijke settings is het haast voordeliger om er gewoon 8 aan te schaffen en die op verschillende adressen in te stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb op mijn Raspberry op dit moment Domoticz draaien.
Daarnaast heb ik er een DNS-server opgezet.

Iemand een idee of je kan zien wat dat ding gecached heeft ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:39:
[...]

Omdat ik zelf bergen schermpjes heb (van 1x16 tot 4x20 en één 4x40 VFD 8) maar die werkt niet met de adapters, ben ik al achter), heb ik alleen zo'n adapter nodig. Maar ik moet sowieso nog kijken wat handig is om erbij te kopen.
Oh, en natuurlijk is het ook nog een optie om ze zonder i2c module direct aan de pi te hangen. Als ik het goed heb zijn de meeste schermpjes 4-bit en heb je nog 1 of 2 extra I/O pinnen nodig , dus 5 a 6 (excl. voeding).

Ik had zelf nog geen schermpjes dus dan is het makkelijker om meteen een schermpje met gemonteerde module te kopen, maar als je ze er zelf op moet solderen, is de directe optie misschien wel makkelijker.

Via i2c is de aansturing vrij traag, ik heb geen idee of direct aangesloten (als er drivers voor zijn, maar die zijn er voor veel schermen) het sneller gaat. Mogelijk is er dan zelfs wel een driver voor die 4x40 te vinden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:06:
[...]

Oh, en natuurlijk is het ook nog een optie om ze zonder i2c module direct aan de pi te hangen. Als ik het goed heb zijn de meeste schermpjes 4-bit en heb je nog 1 of 2 extra I/O pinnen nodig , dus 5 a 6 (excl. voeding).

Ik had zelf nog geen schermpjes dus dan is het makkelijker om meteen een schermpje met gemonteerde module te kopen, maar als je ze er zelf op moet solderen, is de directe optie misschien wel makkelijker.

Via i2c is de aansturing vrij traag, ik heb geen idee of direct aangesloten (als er drivers voor zijn, maar die zijn er voor veel schermen) het sneller gaat. Mogelijk is er dan zelfs wel een driver voor die 4x40 te vinden.
i2c is meer dan snel genoeg voor karakter LCD's (HD44780 compatible schermen), zelfs ouderwetse RS232 was nog snel genoeg. Direct aan een Pi hangen kan uiteraard ook, maar dat kost 6 draden en je wint er niks mee qua snelheid of flexibiliteit. LCDProc (het stukje software dat de schermen aanstuurt) kan overweg met zowel i2c als rechtstreekse aansturen (en nog veel meer).

Een 4x40 ben ik nog niet tegen gekomen met i2c, maar zou ook mogelijk moeten zijn. De grap met een 4x40 is namelijk dat het in feite gewoon 2 2x40 schermen zijn, waarbij via 1 pin tussen beide schermen geschakeld wordt. Alleen die ene pin is vaak niet geïmplementeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Morgen komt mijn Raspberry Pi 2B aan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Gisteren al wat eerste testjes gedaan met een antieke 2GB µSD (traaaaaag, volgens mij zelfs maar klasse 2 :X) voor het OS en dat draait een stuk beter dan de B+ die ik eerder in m'n handen heb gehad. Het voordeel van de Quadcore is duidelijk te merken. En na wat config gedoe rond de hifiberry, poept hij nu ook mooi DTS en Dolby Digital uit richting m'n receiver.

Vanavond lekker verder prutsen en kijken of ik met het huidige os (OSMC) ook een printerserver op kan zetten, webmin draaiend kan krijgen en of Mopidy een webshell wil geven...

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Edric schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:12:
Morgen komt mijn Raspberry Pi 2B aan!!
:X

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 20:35

Luppie

www.msxinfo.net

Vandaag uitgekomen, de Raspberry Pi Zero :D

https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-zero/

Afbeeldingslocatie: https://www.raspberrypi.org/wp-content/uploads/2015/11/rsz_img_4054.jpg

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:47
voor $5,00, daar kun je eigen niet aan miskopen.

www.weitjerock.com

• Pierovic
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:15
Hij is zelfs gratis bij de laatste editie van het Magpi magazine.
https://www.raspberrypi.o...t-free-with-the-magpi-40/

• spokje
Gaaf dingetje. Alleen netwerk is zeker niet mogelijk via usb otg?

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Ja wel gaaf...

Verbruik met een aangesloten 1080p tv, toetsenboard en muis, slechts 160mA.

• spokje
Maar ding is alleen geschikt voor offline projecten gezien het missen van ethernet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-05 19:39
Pierovic schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:47:
[...]

Hij is zelfs gratis bij de laatste editie van het Magpi magazine.
https://www.raspberrypi.o...t-free-with-the-magpi-40/
Helaas is hij al uitverkocht. (magpi editie 40)
Realiseer je dat dit ding dezelfde single core langzamere SoC heeft als de eerste Raspberry Pi versies. Verwacht dus een degradatie aan prestaties t.o.v. de Raspberry Pi 2 als je hem als media speler e.d. wil inzetten.

• PE4000
spokje schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:25:
Maar ding is alleen geschikt voor offline projecten gezien het missen van ethernet?
First of all, there’s the hardware setup.
To make the Pi Zero a desktop PC, you need the basic components: a monitor, keyboard, mouse, and wireless dongle. Connecting the monitor is easiest, as you just need to get a mini-HDMI to HDMI cable that can plug into a monitor with a HDMI port.
For the rest of the components, you’ll need to first look into getting a USB hub that can be powered if need be – plug it into a micro-USB to USB adaptor and then plug in your keyboard, mouse, and WiFi dongle. If you have a spare port, you can now use that for a USB stick.
Bron: MagPi40

• PE4000
CurlyMo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:30:
Realiseer je dat dit ding dezelfde single core langzamere SoC heeft als de eerste Raspberry Pi versies. Verwacht dus een degradatie aan prestaties t.o.v. de Raspberry Pi 2 als je hem als media speler e.d. wil inzetten.
Maar wat dacht je van een internetradio, zoiets als MusicBox.
PE4000 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:38:
Maar wat dacht je van een internetradio, zoiets als MusicBox.
Prima toch, past helemaal wat ik zei :)

629110

Wat ik erg vreemd vindt is dat ik later heb besteld dan andere leden die vertellen dat hij al is uitverkocht. Op dit moment ligt de pagina er uit waar je de MagPi #40 kan bestellen. https://www.raspberrypi.org/magpi/

Hier heb ik hem dus besteld voor:
MagPi #40 5.99 Pond
Shipping 4.00 Pond
Totaal 9,99 Pond

Betaald met Paypal, €14,76

Paypal e-mail tijd is 09:15 en van de Raspberry Pi Swag 09:14

Hij staat nu hier op uitverkocht en "Notify" http://swag.raspberrypi.o...oducts/the-magpi-issue-40

Hier kan je hem nog wel bestellen voor 6,50 pound incl. verzenden naar NL:
http://thepihut.com/colle...roducts/raspberry-pi-zero

[ Voor 33% gewijzigd door 629110 op 26-11-2015 09:55 ]

• Pizza_Boom
  • Nu online
Maar wat is de verwachting? Dat de Pi Zero in productie blijft of dat het een eenmalige versie is?

Hmm, magazine staat op 1 in stock, maar niet available bij uitchecken. :|

[ Voor 28% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-11-2015 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
En zonder netwerk heb je er toch niet heel veel aan?
Of moet je dan via USB gaan werken net zoals met de eerste Pi's?

2250 WP Zuid PVoutput

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:47:
En zonder netwerk heb je er toch niet heel veel aan?
Of moet je dan via USB gaan werken net zoals met de eerste Pi's?
Als je netwerk wilt, zul je dat over USB moeten doen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
CurlyMo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:30:
Wel standaard op 1GHz geklokt ipv 700MHz.

Niet slecht, inderdaad, voor $5 maakt het echt geen fluit meer uit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:57
Kun je het MagPi magazine eigenlijk los in Nederland in de winkels kopen?

Volgens mij heb je alleen de mogelijkheid op een abbo toch? https://www.raspberrypi.org/magpi/subscribe/

[ Voor 44% gewijzigd door Gynnad op 26-11-2015 11:38 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• deepbass909

deepbass909

Brent schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:10:
[...]

Wel standaard op 1GHz geklokt ipv 700MHz.

Niet slecht, inderdaad, voor $5 maakt het echt geen fluit meer uit.
Zolang de snelheid niet kritiek is. Zeker voor simpele automation waarbij je vooral van de GPIO-pinnen gebruik maakt, zoals domotica aansturing, zal dat dingetje ideaal zijn.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Pizza_Boom schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:02:
Maar wat is de verwachting? Dat de Pi Zero in productie blijft of dat het een eenmalige versie is?

Hmm, magazine staat op 1 in stock, maar niet available bij uitchecken. :|
Volgens mij zijn alle modellen nog in productie, ik denk niet dat het bedacht is als iets tijdelijks. Eigenlijk is dit ook helemaal het idee wat ze hadden, een goedkope hobbycomputer. Voor 5 euro maakt het al helemaal niks meer uit of je iets sloopt.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze verder gingen met krachtigere Pi's ipv goedkopere maar kan natuurlijk nog steeds best dat er opeens ook een Raspberry Pi 3 verschijnt, al denk ik dat voor een grote community het ook belangrijk is dat ze niet te veel verschillende modellen gaan maken.

/▌

• Pizza_Boom
  • Nu online
Marzman schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:52:
[...]

Volgens mij zijn alle modellen nog in productie, ik denk niet dat het bedacht is als iets tijdelijks. Eigenlijk is dit ook helemaal het idee wat ze hadden, een goedkope hobbycomputer. Voor 5 euro maakt het al helemaal niks meer uit of je iets sloopt.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze verder gingen met krachtigere Pi's ipv goedkopere maar kan natuurlijk nog steeds best dat er opeens ook een Raspberry Pi 3 verschijnt, al denk ik dat voor een grote community het ook belangrijk is dat ze niet te veel verschillende modellen gaan maken.
Ah, duidelijk. Ik denk op zich dat dit model nog wel te verantwoorden is. Klein, compact, kan hetzelfde, zelfde header, goedkoper. Een beetje een miniatuurversie van de A+ lijkt het.

Ik denk dat op zich wel goed zal blijven gaan, als er niet teveel variaties komen. Grootte maakt niet zoveel uit, maar niet nog meer ingrijpende headervariaties. Ze zouden nog eens een versie met female header kunnen uitbrengen. Ach, we merken het wel.

629110

Gynnad schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:34:

Volgens mij heb je alleen de mogelijkheid op een abbo toch? https://www.raspberrypi.org/magpi/subscribe/
Ik heb dit nummer los besteld.
http://swag.raspberrypi.o...oducts/the-magpi-issue-40

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Gynnad schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:34:

Net toevallig gevraagd in de supermarkt en de bruna. Ze hebben wel Raspberry boeken met info, maar dit blad zal niet komen.

• MdO82
Zal waarschijnlijk een beperkte oplage zijn in de VK denk ik.
Online bestellen zit er denk ik ook niet meer in, omdat hij op de meeste plekken al uitverkocht is.

2250 WP Zuid PVoutput

• Pizza_Boom
  • Nu online
bij PiHut is een losse zero ook al uitverkocht.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 09:11
Ik heb helaas nog helemaal geen ervaring met de Raspberry, maar volg de ontwikkelingen van dit prachtige apparaatje nu al een tijdje. Elektronica ben ik wel handig mee, maar softwaren en/of programmeren een stukje minder.

Nu wil ik een Raspberry gaan inzetten als server voor Plex zodat ik de mediabestanden van mijn NAS (WD My book Live 2TB) beschikbaar kan maken op de Plex client op mijn telefoon om deze naar mijn chromecast te streamen. De Raspberry komt te hangen in mijn meterkast waar mijn switch, router, en NAS staan. Alles is daar onderling aangesloten met gigabit.

Op internet zijn guides te vinden hoe Plex op de Raspberry geïnstalleerd kan worden. Ik kan alleen niet veel vinden over de meest ideale hardware voor deze setup.

Ik ben op zoek naar de volgende eigenschappen:
- Zo laag mogelijk energieverbruik
- Aansluiting op netwerk via kabel
- Een goede preformance van de Plex media server
- Indien mogelijk gelijktijdig draaien van printer server zodat deze ook de meterkast in kan.

Welke raspberry is de beste keuze?

De nieuwe Pi Zero is vandaag uitgekomen. Deze heeft een zeer laag energie verbruik, en kost bijna niets. Hij heeft echter geen Netwerk aansluiting en maar 1 USB aansluiting. Dat betekend dat ik de enige USB aansluiting al moet gebruiken voor een USB ethernet adapter. Wil ik meer aansluiten zoals een toesenbord en mijn printer moet ik al een hub gebruiken (werkt dat uberhaubt plug en play?). Een losse netwerk adapter en een hub zullen ook de nodige stroom verbruiken. Wellicht beide meer dan de Pi Zero zelf.

De Pie B+ heeft wel een netwerkaansluiting en voldoende USB aansluitingen. Deze gebruikt meer stroom dan de Pi zero, maar lijkt mij per saldo wel efficiënter dan een losse netwerk adapter en USB hub. Hij is echter wel langzamer en duurder dan de Pi Zero.

Dan hebben we nog de Pie 2 B, die sneller is dan de B+ en de Zero, maar ook meer stroom verbruikt en duurder is.

De B+ en de 2B+ hebben beide overigens een 100Mbps aansluiting terwijl de rest van mijn netwerk op gigabit werkt. Gaat dit een beperkende factor worden voor mijn toepassing met Plex media server? Zo ja, heeft het dan zin om een USB gigabit adapter aan te sluiten? De USB 2.0 interface is volgens mij wel een stuk langzamer dan een gigabit ethernet aansluiting, maar nog steeds sneller dan een 100mbps aansluiting, of is dit te simpel gedacht?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:42:
[...]

Prima toch, past helemaal wat ik zei :)
Als je daar pilight op wilt draaien, dan moet je zelf de head erop zetten voor de GPIO pinnen, of niet?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

GeeBee

Oddball

Persoonlijk heb ik liever een Pi3 met
  • minimaal dezelfde CPU
  • evt. iets meer geheugen?
  • uiteraard GPIO
  • dubbele Gbit
  • dubbele USB (4x mag natuurlijk zo blijven)
  • dubbele dedicated (e)SATA
in plaats van deze gedowngrade Pi1.
Wel kleiner, dus makkelijker in te bouwen, maar voor de rest... mhwa...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:13
Plex is een redelijk zwaar stuk server software, tenzij je zorgt dat deze niet moet encoden. Met encoding ga je het niet redden op zo'n pi.

Als je toch gaat voor plex op een PI en het überhaupt kan dan zou ik toch minimaal voor de pi 2 gaan, veel meer rekenkracht en alle poorten beschikbaar.

• deepbass909

deepbass909

larsg schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:37:
[...]

Plex is een redelijk zwaar stuk server software, tenzij je zorgt dat deze niet moet encoden. Met encoding ga je het niet redden op zo'n pi.

Als je toch gaat voor plex op een PI en het überhaupt kan dan zou ik toch minimaal voor de pi 2 gaan, veel meer rekenkracht en alle poorten beschikbaar.
Even los van de eisen van Plex (ik ken die namelijk verder niet), zijn de meeste punten vrij eenvoudig toe te lichten. Het hogere energieverbruik van de andere Pi's ten opzichte van de Pi Zero hebben er puur mee te maken dat de andere Pi's een USB-hub en netwerkcontroller aan boord hebben. Grote kans dus dat per saldo de Pi Zero meer stroom zal verbruiken als er ook een USB hub en netwerkcontroller aan hangen.

De kloksnelheid is in principe bij een andere Pi ook wel te halen door te overclocken. Maar of dat echt een bottleneck zou vormen...

En waarom eventueel toch een Pi Zero kiezen boven een Pi2? De zero kost maar 10% van een Pi2, dat is op zich reden genoeg.

• Pizza_Boom
  • Nu online
Alleen zijn de Zero's uitverkocht. :')
Zwerver schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:07:
[...]

Als je daar pilight op wilt draaien, dan moet je zelf de head erop zetten voor de GPIO pinnen, of niet?
Yep

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

productreview: Raspberry Pi Zero review door Jointswa ....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:53
Raven schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:57:
proest. 8)7

• Pizza_Boom
  • Nu online
Raven schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:57:
Maar dit ernaast vind ik dan wel weer boeiend:
https://www.sossolutions....bordjes/raspberry-pi-zero

Pakketje van pihut is goedkoper (alleen verzenden kost je geld waardoor totaal duurder wordt), met diverse headers, doosje, rubber voetjes. Alleen de USB OTG en Micro HDMI zitten bij beide.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lol, de +3's bij de 1e comment :D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dacuuu
Pizza_Boom schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:04:
[...]
Maar dit ernaast vind ik dan wel weer boeiend:
https://www.sossolutions....bordjes/raspberry-pi-zero

Pakketje van pihut is goedkoper (alleen verzenden kost je geld waardoor totaal duurder wordt), met diverse headers, doosje, rubber voetjes. Alleen de USB OTG en Micro HDMI zitten bij beide.
En bij de PiHut krijg je meer..
4 x Rubber Feet (To protect your Raspberry Pi Zero)
1 x MiniHDMI > HDMI adapter (to allow the use of standard HDMI cables)
1 x MicroUSB > USB adapter (to allow the use of standard USB devices)
2 x Single row, 20 pin GPIO headers
1 x Dual row, 40 pin female GPIO header
1 x Dual row, 40 pin right-angled GPIO header
1 x Dual row, 40 pin GPIO header

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yHhNZtH.png

VS

SOSsolutions:
1 x Mini HDMI naar HDMI kabel
1 x Micro USB "On the Go" kabel
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/O1LxYyn.png

Ps, ben benieuwd of mijn PiZero van de Pihut geleverd wordt, nog geen verzendbevestiging gehad, wel vanochtend direct besteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Dacuuu op 26-11-2015 16:25 ]

• Pizza_Boom
  • Nu online
Dat was eigenlijk ook de strekking van mijn laatste zin. ;)

Die OTG kabel van SOS heb ik trouwens ook liggen. Ooit eens een stel van uit China gehaald, was wel handig. Paar vrienden wilden ze ook, dus bundeltje. Lekker goedkoop. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-11-2015 16:27 ]

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

GeeBee

Oddball

Wat mooi zou zijn: dat de formfactor compatible is met dit soort Adafruitbordjes:

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_413124_1.jpg

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:19
Dacuuu schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:23:

Ps, ben benieuwd of mijn PiZero van de Pihut geleverd wordt, nog geen verzendbevestiging gehad, wel vanochtend direct besteld.
Om 9:26 heb ik de PiZero besteld bij de Pihut en om 12:11 kreeg ik een mail dat hij verzonden is.

Dus als je die nog niet hebt zie ik het denk ik somber in.

iRacing Profiel

• mcDavid
Sowieso de Pi 2 nemen. Blijft gewoon allround de beste keus in vrijwel alle situaties. Stroomverbruik zou ik lekker buiten de beschouwing laten. De verschillen gaan over centen per jaar, hooguit.
De B+ en de 2B+ hebben beide overigens een 100Mbps aansluiting terwijl de rest van mijn netwerk op gigabit werkt. Gaat dit een beperkende factor worden voor mijn toepassing met Plex media server? Zo ja, heeft het dan zin om een USB gigabit adapter aan te sluiten? De USB 2.0 interface is volgens mij wel een stuk langzamer dan een gigabit ethernet aansluiting, maar nog steeds sneller dan een 100mbps aansluiting, of is dit te simpel gedacht?
Dat zou je kunnen doen ja, maar het zou inderdaad maar héél weinig uitmaken. Bedenk dat alle traffic (dus zowel netwerk als USB-opslag) uiteindelijk over één bus moet die een max. throughput heeft van 250-300Mbit of zo. Het is dus echt niet de moeite waard. Wil je meer performance, moet je gewoon een echte NAS regelen (of een andere single-board computer).

• mcDavid
deepbass909 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:46:
[...]

Zolang de snelheid niet kritiek is. Zeker voor simpele automation waarbij je vooral van de GPIO-pinnen gebruik maakt, zoals domotica aansturing, zal dat dingetje ideaal zijn.
Zit zelf ook al toepassingen die kant op te bedenken idd, maar heb voorlopig nog genoeg Pi's liggen.
Vind het zelf trouwens opvallend dat ze een USB OTG ipv gewone A-header hebben geplaatst. USB A zou m.i. toch wel een groot voordeel zijn, als je nu een internet-of-things applicatie wil maken hangt er gelijk zo'n maf kabeltje los te bungelen, ipv gewoon een mini-dongle direct in een USB poort.
Misschien pakt het goed uit en krijgen we nu ESP8266 dongles die je rechtstreeks op de GPIO kunt prikken, incl. driver enzo.

• Dacuuu
SkullboyNL schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:46:
[...]

Om 9:26 heb ik de PiZero besteld bij de Pihut en om 12:11 kreeg ik een mail dat hij verzonden is.

Dus als je die nog niet hebt zie ik het denk ik somber in.
Besteltijd 11:40, nog net ochtend. :P Maar je kon ze toen nog wel gewoon kopen. Achja, we zien wel.

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb reeds bevestigingsmail gehad van Pihut maar nog geen verzendding, zal morgen wel komen. Alles wat voor 2PM was besteld zou meteen verzonden worden.

• Dacuuu
W00fer schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:35:
Heb reeds bevestigingsmail gehad van Pihut maar nog geen verzendding, zal morgen wel komen. Alles wat voor 2PM was besteld zou meteen verzonden worden.
Ik heb via PayPal expres checkout gedaan. Misschien dat het verschil maakt?

• W00fer
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:06:
[...]

Ik heb via PayPal expres checkout gedaan. Misschien dat het verschil maakt?
Kweet niet, heb ook via PP betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Geduld, het zal nu even een gekkenhuis zijn bij PiHut.
Wie weet hoeveel bestellingen ze nu moeten verwerken.
Wellicht pakken ze eerst alles in en sturen het naar de post maatschappij en daarna gaan ze waarschijnlijk alle bestellingen doorgeven ;).

Zal me niks verbazen dat je morgen pas een bevestiging van verzenden krijgt, maar dat hij vanavond al onderweg is

2250 WP Zuid PVoutput

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Helaas was hier de Magpi al uitverkocht maar na de feestdagen krijgen ze weer een hele nieuwe lading :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
W00fer schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:26:
[...]

Kweet niet, heb ook via PP betaald.
gisteren hem ook meteen besteld om 10:22 en alleen een bevestigings mail ontvangen nog geen verzendbevestiging en ook via paypal betaald dus geen idee hoop dat hij ook vandaag word verzonden

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
copywizard schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:44:
[...]

gisteren hem ook meteen besteld om 10:22 en alleen een bevestigings mail ontvangen nog geen verzendbevestiging en ook via paypal betaald dus geen idee hoop dat hij ook vandaag word verzonden
Ga er maar achteraan, en laat even weten hoe het verloopt. Dan heb ik er ook meteen wat aan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:30:
Geduld, het zal nu even een gekkenhuis zijn bij PiHut.
Wie weet hoeveel bestellingen ze nu moeten verwerken.
Wellicht pakken ze eerst alles in en sturen het naar de post maatschappij en daarna gaan ze waarschijnlijk alle bestellingen doorgeven ;).

Zal me niks verbazen dat je morgen pas een bevestiging van verzenden krijgt, maar dat hij vanavond al onderweg is
Gisteren hebben ze er 2000 verscheept stond op hun Twitter dus hoop dat die van mij daar bij zit.
Voorlopig zijn ze uitverkocht daar dus ik hoop voor jullie dat er snel een nieuwe lading komt.

[ Voor 7% gewijzigd door W00fer op 27-11-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

629110

Hebben jullie al een idee waar jullie specifiek de zero voor willen gebruiken ?

Ik wil dit maken: https://learn.adafruit.co...berry-pi-gameboy/overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Laatst online: 24-04 21:24
629110 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:07:
Hebben jullie al een idee waar jullie specifiek de zero voor willen gebruiken ?
Omdat een zero nog minder stroom verbruikt dan een B+ of 2, zou ik hem in ieder geval in willen zetten als KODI/OSMC systeem. Met een usb ethernet adapter dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

629110

Voor KODI/OSMC systeem zou ik juist de 2 nemen, je werkt immers niet op een batterij. Mijn idee is juist werken op een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
Pfff, had de swagstore om een notificatie gevraagd bij nieuwe voorraad magazines. Kwam om half 11. Half 12 was ie al uitverkocht. Lastig als je niet bij een PC bent op dat moment.

Kiwi en SOS zeggen de Zero op voorraad te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 27-11-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-04-2024
Oh ja, nog 11 stuks bij Kiwi en 'op voorraad' bij sos. Ben een beetje skeptisch echter aangezien ze zo snel uitverkocht waren bij andere winkels.

En dan zijn ze ook nog eens de helft van de prijs van een Pi 2B. Leuk als je echt iets nodig hebt op dat formaat, maar niet het gratis speeltje dat het voor de Britten die het magazine lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Voor de korting bij SOS op de 2B ga je ook rennen :') :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
MdO82 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:01:
Voor de korting bij SOS op de 2B ga je ook rennen :') :D
Ja, godver :') Black friday. Vind de deals sowieso niet echt heel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-05 14:59
Heeft er iemand hier ervaring met GPIO programmeren dmv. procfs?
Ik zit me suf te googlen, maar kan nergens documentatie vinden, laat staan een tutorial of voorbeeldcode :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik snap de prijzen van SOS sowieso niet. De A+ is even duur als de B+? En de model B is goedkoper dan de model A!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mcDavid schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:05:
Ik snap de prijzen van SOS sowieso niet. De A+ is even duur als de B+? En de model B is goedkoper dan de model A!
Moet je eens bij de complete kitjes gaan kijken, daar is de logica helemaal zoek... Ik heb uiteindelijk een Raspberry 2B Volumio kitje met de hifiberry gekocht, want die was "goedkoper" dan welk ander kitje ook, maar had wel 8GB ipv 4GB en een adapter 8)7 (goedkoper tussen aanhalingstekens, want met de hifiberry erbij was het nog altijd meer dan €80).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Net van de pihut bevestiging van verzending gehad. Betaald via PayPal express checkout. Dus geen account aangemaakt op de pihut website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
mcDavid schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:05:
Check adafruit dan... 8)7 8)7
https://www.adafruit.com/products/2816

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
net even zitten denken ik heb nog niet eens een account confirmation van the pi hut gekregen ? dus kan niet eens inloggen om mijn order te bekijken iemand een idee of dit zo hoort?

heb ze al een mail gestuurd maar heb helemaal niks meer gehoord en heb er niet zo goed gevoel bij.

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Broadcom USB-Hub en Wi-Fi adapter in-een...
Misschien wat voor de nieuwe Pi
  • Dual-function USB Hub + Wi-Fi Adapter
  • Integrated software support for Raspberry Pi and other Linux based platforms
  • Supports Broadcom WICED SENSE using optional BT4.1 dongle (sold separately)
  • Dual USB 2.0 ports – bus powered
  • Support for external power with optional adaptor (sold separately)
  • Wi-Fi adapter with IEEE 802.11b/g/n support
  • 150Mbps maximum receive and transmit rate
  • and more...
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0174/1800/products/Broadcom_Wifi_-_half_1_of_5_large.jpeg?v=1415972671

Website
Pagina: 1 2 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs