De 3B en 2B hadden op een bepaald moment de beste Prestaties/Verbruik verhouding ten tijde dat de 3B+ uitkwam en daardoor (Naast die 300 Mbps LAN NIC) werd die een beetje als het zwarte schaap in de familie werd gezien
Helaas is er nooit meer een dergelijke test gedaan met de 4B en 5 dus hoe het daarmee zit is nog maar de vraag...
Ik zit eraan te denken om daar ook wat mee te gaan doen, maar heb eigenlijk helemaal geen zin in
Home Assistant draaien
Kan je mij naar het beste topic daarover hier of elders verwijzen wat betreft de juiste kabel(s) kopen en de software die het uit kan lezen ??
Ik ben al wat tegengekomen, maar heb het idee dat het goedkoper/anders ook moet kunnen...
Verder zit ik nog met een maffe vraag/verzoek :
Heeft er hier iemand zin om voor mij/ons eens te checken of je MongoDB op een Raspberry Pi 5 draaiende krijgt
Heb de laatste tijd wat daarover zitten lezen i.v.m. de UniFi Controller en dat is best wel een maf verhaal geworden :
- Eerst kwam er de 64-bit eis voor de UniFi Controller in het algemeen.
Prima, dan draai ik toch een 64-bit Kernel op mijn Pi

- Toen zei MongoDB ineens : Wij doen niks met de Raspberry Pi 4 en eerdere modellen !!

Gevolg : Maximaal een outdated MongoDB 4.4 draaien, tenzij je nieuwere ARM hardware hebt...
Dus ik eens kijken wat er nou gebeurt als ik een reinstall van de UniFi Controller wil doen en de laatste versie daarvan wil installeren :
Blijkt dat je 2 keuzes hebt =>
1. Draai de nieuwste versie.
Vereisten zijn dan een AVX CPU onder x86-64 of ARMv8.2-A als je AARCH64 wilt gebruiken.
2. Installeer gewoon MongoDB 3.6 die nog steeds in hun instructies staat.
Ja, maar dan moet ik een zwaar verouderde en qua security patches totaal lekke
libssl1.1 installeren via een dikke vette workaround als ik niet ook nog eens een verouderde Debian/Ubuntu versie wil draaien
Dus....
TL;DR :
Draait een up-to-date MongoDB 8.0+ op een Raspberry Pi 5 of niet
Hier vind je de instructies als je het wilt uitproberen :
https://www.mongodb.com/d...nstall-mongodb-on-debian/
Hier vind je het hele verhaal qua hardware wat het vereist :
https://www.mongodb.com/d...tration/production-notes/
Ik zou dit heel graag willen weten dus voor wie het eventueel gaat proberen : Alvast heel erg bedankt !!!