Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:44
Heeft iemand RTL-SDR + rtl_fm + multimon-ng draaien?

Welke rPi heb ik daarvoor nodig? Ik denk dat een Raspberry Pi 4 Model B (2GB ram) moet voldoen, maar wil het zeker weten, maar ik wil ook niet onnodig veel uitgeven.

Het liefst een model waar ik een SSD aan kan sluiten zodat ik niet met SD kaartjes moet werken die na een jaar stuk gaan.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38

SebasFM

BOFH

Via een M2 naar USB adapter kan je op veel Pi's een SSD aansluiten. Geen idee of je ook van oudere Pi's dan de 4 van USB kan booten.

Overigens draai ik thuis al bijna 5 jaar een Pi 3B met dezelfde "high endurance" microSD, dus het kan wel. Zeker als apps niet heel veel staan weg te krassen naar disk.

[ Voor 0% gewijzigd door SebasFM op 14-01-2025 22:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14

_Eend_

🌻🇺🇦

c-nan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:59:

Welke rPi heb ik daarvoor nodig? Ik denk dat een Raspberry Pi 4 Model B (2GB ram) moet voldoen, maar wil het zeker weten, maar ik wil ook niet onnodig veel uitgeven.

Het liefst een model waar ik een SSD aan kan sluiten zodat ik niet met SD kaartjes moet werken die na een jaar stuk gaan.
Ik heb oa. rtl_fm en multimon-ng op een Pi 3 gedraaid. Op een Pi 4 met het dubbele aan RAM verwacht ik dan ook geen problemen. En wat @SebasFM al schreef: ik heb zelf ook meerdere Pi's gehad die jarenlang op dezelfde MicroSD kaart hebben gedraaid zonder dat ik dingen deed om het schijfgebruik terug te brengen Dus geen dingen als ramdisk e.d. of minimale/geen logging. Met een goed SD kaartje kom je een heel eind.

IK zou me pas zorgen maken als je heel veel wegschrijft naar de disk, een drukke database oid.. Dat valt reuze mee. Als je een NAS thuis hebt kun je altijd nog dagelijks/wekelijks een backup wegschrijven naar die NAS.

(sowieso wel handig om te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

c-nan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:59:

Welke rPi heb ik daarvoor nodig?

Ik denk dat een Raspberry Pi 4 Model B (2GB ram) moet voldoen, maar wil het zeker weten, maar ik wil ook niet onnodig veel uitgeven.

Ik zou effe hier kijken : [RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Naar aanleiding van : nero355 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Maar effe wat zitten prutsen om mijn VLAN Interfaces netwerk config om te bouwen van dhcpcd.conf naar SystemD-NetworkD =>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# 1-enp3s0.network

[Match]
Name=enp3s0

[Link]
RequiredForOnline=yes
RequiredFamilyForOnline=ipv4
ActivationPolicy=up

[Network]
Description=Hoofd Interface
LinkLocalAddressing=ipv6
IPv6LinkLocalAddressGenerationMode=eui64
LLMNR=false
DNSOverTLS=opportunistic
DNSSEC=allow-downgrade
LLDP=true
EmitLLDP=true
Address=192.168.1.3/24
Gateway=192.168.1.1
DNS=192.168.1.2
Domains=<vulmaarwatin>.lan
DNSDefaultRoute=true
NTP=ntp.ubuntu.com
IPv6AcceptRA=false
VLAN=enp3s0.10
VLAN=enp3s0.254

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# 10-enp3s0-vlan10.netdev

[NetDev]
Description=VLAN Interface voor VLAN 10
Name=enp3s0.10
Kind=vlan

[VLAN]
Id=10
Protocol=802.1q

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# 10-enp3s0-vlan10.network

[Match]
Name=enp3s0.10

[Link]
RequiredForOnline=yes
ActivationPolicy=up

[Network]
Description=Sub-Interface voor VLAN 10
LinkLocalAddressing=ipv6
LLMNR=false
LLDP=true
EmitLLDP=true
Address=10.0.0.137/24
IPv6AcceptRA=false

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# 254-enp3s0-vlan254.netdev

[NetDev]
Description=VLAN Interface voor VLAN 254
Name=enp3s0.254
Kind=vlan

[VLAN]
Id=254
Protocol=802.1q

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# 254-enp3s0-vlan254.network

[Match]
Name=enp3s0.254

[Link]
RequiredForOnline=yes
ActivationPolicy=up

[Network]
Description=Sub-Interface voor VLAN 254
LinkLocalAddressing=ipv6
LLMNR=false
LLDP=true
EmitLLDP=true
Address=10.0.254.3/24
IPv6AcceptRA=false
Maar moet waarschijnlijk nog wat routing dingetjes erbij fixen om mogelijk A-Synchroon Routing te voorkomen en eventueel de Interface zelf als Master Interface toewijzen om raar gedoe te voorkomen :)

#Verkapte Backup/Reminder voor mezelf :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:16:
Naar aanleiding van : nero355 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Maar effe wat zitten prutsen om mijn VLAN Interfaces netwerk config om te bouwen van dhcpcd.conf naar SystemD-NetworkD =>

[...]

Maar moet waarschijnlijk nog wat routing dingetjes erbij fixen om mogelijk A-Synchroon Routing te voorkomen en eventueel de Interface zelf als Master Interface toewijzen om raar gedoe te voorkomen :)

#Verkapte Backup/Reminder voor mezelf :+
En dan zijn er nog mensen die beweren dat systemd eenvoudiger is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

synoniem schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:29:
IKR :D

In /etc/network/interfaces is dit veel sneller gedaan !!! :Y) 8) :*) O+

Had wat mij betreft ook altijd de standaard moeten blijven in alle Debian afgeleiden !!! _O_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:09
synoniem schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:29:
Het is eenvoudiger door de Linuxdistributies waarin het standaard meegeleverd wordt. Een netwerkconfiguratie is zo over te zetten. Hetzelfde met services en andere zaken. Het gebruik van INI-bestanden in plaats van shell code is niet eens zo'n heel erg gek idee.

Het ergste van systemd is de documentatie. Uitgebreid en alles staat wel ergens, maar geen goede/goed vindbare dagelijkse voorbeelden.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 27-01-2025 09:25 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
The Zep Man schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Het is eenvoudiger door de Linuxdistributies waarin het standaard meegeleverd wordt. Een netwerkconfiguratie is zo over te zetten. Hetzelfde met services en andere zaken. Het gebruik van INI-bestanden in plaats van shell code is niet eens zo'n heel erg gek idee.

Het ergste van systemd is de documentatie. Uitgebreid en alles staat wel ergens, maar geen goede/goed vindbare dagelijkse voorbeelden.
Sorry maar we hebben het hier over 1 configuratiebestand /etc/network/interfaces (dus geen script!) waarin je alles configureert tegenover een groot aantal losse bestanden om net 1 of 2 vlans te configureren. En dan heb ik het nog niet over de documentatie wat inderdaad ook een constant bewegend doelwit is. Voor degene die genoeg hebben aan standaard distro instellingen geldt dat het geen bal uitmaakt welk init systeem er gebruikt wordt. Maar genoeg hierover wat mij betreft, ik heb geen behoefte aan een flamewar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
synoniem schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:30:
Sorry maar we hebben het hier over 1 configuratiebestand /etc/network/interfaces (dus geen script!) waarin je alles configureert tegenover een groot aantal losse bestanden om net 1 of 2 vlans te configureren.
Waarom verontschuldig je je?

Dat betreft een configuratiebestand dat niet door alle Linuxdistributies wordt geïnterpreteerd. Dit terwijl als je systemd gebruikt (wat alle populaire distributies doen) een configuratie zo over te zetten is.
Voor degene die genoeg hebben aan standaard distro instellingen geldt dat het geen bal uitmaakt welk init systeem er gebruikt wordt.
/etc/network/interfaces is niet standaard op alle (populaire) distributies. Ik vermoed dat systemd meer een standaard is.
Maar genoeg hierover wat mij betreft, ik heb geen behoefte aan een flamewar.
Als je het er niet meer over wilt hebben had dan had je niet hoeven te reageren. Verder flame ik niet, maar neem ik deel aan een discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@synoniem Nou...

Het is af hoor !!! En het kan NOG ingewikkelder !!! :+

Van : nero355 in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"
Naar : nero355 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Geweldig spul dat SystemD voor je Routes/VLAN Interfaces/Policy Based Routing/enz. _O- LOL!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

nero355 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:53:
@synoniem Nou...

Het is af hoor !!! En het kan NOG ingewikkelder !!! :+
Vooruitgang hoor dat SystemD :+
Heeft iemand dat in dronken toestand verzonnen ofzo? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 08-02-2025 16:39 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Echt hé! _O-
Heeft iemand dat in dronken toestand verzonnen ofzo? 8)7
Dat denk ik wel als ik sommige benamingen zie eerlijk gezegd :+

Het begint al met iets heel basics waar ik altijd al een hekel aan heb gehad :
code:
1
systemctl status systemd-networkd

vs.
code:
1
service systemd-networkd status

- Waarom twee commands voor hetzelfde ?!
- Waarom zet je in vredesnaam start/stop/status/restart bij de eene in het midden en bij de andere ineens wel veel logischer aan het eind ?!
- Waarom heb ik niet gewoon te maken met networkd zonder systemd- ervoor ?!

Om nog maar te zwijgen over deze "beauty" :
IPv4Forwarding=

Configures IPv4 packet forwarding for the interface.
Takes a boolean value.

This controls the net.ipv4.conf.INTERFACE.forwarding sysctl option of the network interface.
To control the global setting, use the same setting in networkd.conf(5).

Added in version 256.
Vervolgens zit jij dus met Debian 12.8 te testen die echt niet zo oud is (November 2024 of zo) en heb je SystemD versie 252 en dan werkt er dus zoiets vreselijks basics niet als je dat effe wilt testen :') 7(8)7 :+

Friggin' awesome...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig hoe het USB boot proces bij een model 2B (bootcode.bin op microSD) verschilt van direct van USB booten bij een 3B?

Tijdens het testen van 2 JetKVM's merkte ik dat de 2B zonder probleem opstart, de 3B liet de groene LED constant branden en deed verder helemaal niets. Zonder JetKVM via USB aangesloten start deze op.

De JetKVM heeft een virtuele cdrom drive, gok dat het daarmee te maken heeft, maar waarom het verschil in gedrag tussen bootcode.bin op microSD en directe USB boot? Zit er een verschil in timeout ofzo?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:30:
Weet iemand toevallig hoe het USB boot proces bij een model 2B (bootcode.bin op microSD) verschilt van direct van USB booten bij een 3B?

Tijdens het testen van 2 JetKVM's merkte ik dat de 2B zonder problem opstart, de 3B liet de groene LED constant branden en deed verder helemaal niets. Zonder JetKVM via USB aangesloten start deze op.

De JetKVM heeft een virtuele cdrom drive, gok dat het daarmee te maken heeft, maar waarom het verschil in gedrag tussen bootcode.bin op microSD en directe USB boot? Zit er een verschil in timeout ofzo?
De 3B heeft bootcode.bin ingebakken in EEPROM die niet bijgewerkt wordt. Dat zou een deel van het probleem kunnen verklaren. En als de 3B van USB denkt te booten en JetKVM biedt geen root-directory aan maar emuleert wel een CDROM kan de Pi geen bootable drive vinden. Je zou kunnen proberen de PI 3 te booten van microSD met alleen een bootcode.bin, config.txt en een cmdline.txt waarin je aangeeft waar de root filesysteem te vinden is. Bij voorkeur met een UUID of PARTUUID zodat er geen probleem is als twee USB devices verwisseld raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:30:
Was er niet een verhaal met een bepaald verschil in Revisies bij die modellen en dat je daardoor wel of niet standaard vanaf USB kon booten :?

Geinig spul trouwens : https://jetkvm.com/
Tijdje geleden over gelezen en opzich wel leuk, maar het kost net zoveel als mijn hele Raspberry Pi 3B + Accessoires setup :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52
nero355 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Was er niet een verhaal met een bepaald verschil in Revisies bij die modellen en dat je daardoor wel of niet standaard vanaf USB kon booten :?

Tijdje geleden over gelezen en opzich wel leuk, maar het kost net zoveel als mijn hele Raspberry Pi 3B + Accessoires setup :+
Klopt! @Raven

<knip> verkeerde bron, native USB boot is vanaf model 3B+ volgens mij pas mogelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door stormfly op 10-02-2025 06:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
stormfly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 06:53:
<knip> verkeerde bron, native USB boot is vanaf model 3B+ volgens mij pas mogelijk.
USB boot werkt vanaf de BCM 2837 (mogelijk pas na een OTP bit flip), dus Raspberry Pi 2B V1.2 en Raspberry Pi 3. Wel kan je bugs oplossen en oudere Pi's USB boot ondersteuning geven door op een microSD-kaart alleen een nieuwere bootcode.bin te plaatsen. Je hoeft die SD-kaart niet eens te mounten onder het OS. Deze kan read only gebruikt worden (dus een lang leven).

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2025 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52
The Zep Man schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:23:
[...]

USB boot werkt vanaf de BCM 2837 (mogelijk pas na een OTP bit flip), dus Raspberry Pi 2B V1.2 en Raspberry Pi 3. Wel kan je bugs oplossen en oudere Pi's USB boot ondersteuning geven door op een microSD-kaart alleen een nieuwere bootcode.bin te plaatsen. Je hoeft die SD-kaart niet eens te mounten onder het OS. Deze kan read only gebruikt worden (dus een lang leven).
Aha goede link, even de volledige line als copy paste.

Host boot is available on the Compute Module series since Compute Module 3, Zero series since Zero 2 W, Raspberry Pi 2B (version 1.2), Raspberry Pi 3B, and all flagship series devices since Raspberry Pi 3B+. Raspberry Pi 3A+ supports mass storage boot, but not network boot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
stormfly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:40:
[...]

Aha goede link, even de volledige line als copy paste.

Host boot is available on the Compute Module series since Compute Module 3, Zero series since Zero 2 W, Raspberry Pi 2B (version 1.2), Raspberry Pi 3B, and all flagship series devices since Raspberry Pi 3B+. Raspberry Pi 3A+ supports mass storage boot, but not network boot.
Vergeet deze belangrijke lijn niet:
On Raspberry Pi 2B v1.2, 3A+, 3B, Zero 2 W, and Compute Module 3 and 3+, you must first enable USB host boot mode. This allows USB mass storage boot and network boot.
Om aan te geven wat je kan met "USB host boot mode" onder oudere modellen Pi's (ook boot van MSD, waar de discussie om gaat).

Qua dat zijn de oudere Pi's voor sommigen een beetje de "dark ages", maar je kan stiekem best wel veel met die oude apparaten. De Pi 3 is inmiddels 9 jaar oud. :P

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-03 09:29
Allen,

Ik heb een Pi4+ draaien met een SSD schijf waar Pi-Hole op draait. Het draait al meer dan een jaar probleemloos en heb ook steeds netjes alle updates gedaan. Opeens start hij niet meer op van de SSD. Ik had nog een SD kaartje met de image van Pi-Hole er op dus heb ik deze er in gedaan en toen werkte het weer. Ik heb daarna meteen de updates gedaan. Maar zodra de SSD er in gaat start hij niet meer op.
Moet ik nu weer alles opnieuw instaleren of is er een ander trucje om het weer werkend te krijgen?

Groetjes André,

Groetjes André,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:33:
[...]

De 3B heeft bootcode.bin ingebakken in EEPROM die niet bijgewerkt wordt. Dat zou een deel van het probleem kunnen verklaren. En als de 3B van USB denkt te booten en JetKVM biedt geen root-directory aan maar emuleert wel een CDROM kan de Pi geen bootable drive vinden
Oudere bootcode.bin in EEPROM zou dat inderdaad kunnen verklaren, er lijkt echter nog iets te spelen, zie hieronder
synoniem schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:33:
. Je zou kunnen proberen de PI 3 te booten van microSD met alleen een bootcode.bin, config.txt en een cmdline.txt waarin je aangeeft waar de root filesysteem te vinden is. Bij voorkeur met een UUID of PARTUUID zodat er geen probleem is als twee USB devices verwisseld raken.
De 2B heeft genoeg aan bootcode.bin op microSD-kaartje om te booten van uitvoering: Startech.com USB3S2SAT3CB Zwart + uitvoering: Intel 320 40GB (ook i.c.m. JetKVM).

Net 't geheugenkaartje in de 3B gestopt, zelfde gedrag met JetKVM eraan: Geen boot, groene LED brand constant. Geheugenkaartje terug in de 2B: Boot prima met JetKVM eraan.

Er gaat bij de 3B dus nog steeds iets mis waardoor ie niet boot met JetKVM eraan, ongeacht de aanwezigheid van een recentere bootcode.bin op het geheugenkaartje.
[...]

Ja, de 2B's (v1.1) die ik heb zijn afhankelijk van bootcode.bin op een microSD kaartje (dat is ook echt het enige dat nodig is), de 3B's (v1.2) hebben die eenmalig te flippen bit om USB-boot ondersteuning aan de gang te krijgen.
The Zep Man schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:43:
Qua dat zijn de oudere Pi's voor sommigen een beetje de "dark ages", maar je kan stiekem best wel veel met die oude apparaten. De Pi 3 is inmiddels 9 jaar oud. :P
:Y , PiHole, SQL-database (P1-data), webserver, TVheadend (Anysee DVB-C ontvanger + smartcardreader) en het ding heeft nog zat ressources over :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Oudere bootcode.bin in EEPROM zou dat inderdaad kunnen verklaren, er lijkt echter nog iets te spelen, zie hieronder

[...]
De 2B heeft genoeg aan bootcode.bin op microSD-kaartje om te booten van uitvoering: Startech.com USB3S2SAT3CB Zwart + uitvoering: Intel 320 40GB (ook i.c.m. JetKVM).

Net 't geheugenkaartje in de 3B gestopt, zelfde gedrag met JetKVM eraan: Geen boot, groene LED brand constant. Geheugenkaartje terug in de 2B: Boot prima met JetKVM eraan.

Er gaat bij de 3B dus nog steeds iets mis waardoor ie niet boot met JetKVM eraan, ongeacht de aanwezigheid van een recentere bootcode.bin op het geheugenkaartje.
Ja als de Pi verwacht van /dev/sda1 te booten en dat blijkt een virtuele cdrom te zijn dan zal hij niet booten. Vandaar dat ik adviseer de inhoud van de /boot (in ieder geval bootcode.bin, config.txt, cmdline.txt en het goede DTB bestand) op de SD-kaart te zetten met zoiets als
console=tty1 root=UUID=af20e10e-6266-4eeb-xxxxx-xxxxxxxxxxxxx rootfstype=ext4 fsck.repair=yes rootwait

in cmdline.txt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:43:
Qua dat zijn de oudere Pi's voor sommigen een beetje de "dark ages", maar je kan stiekem best wel veel met die oude apparaten.

De Pi 3 is inmiddels 9 jaar oud. :P
De 3B en 2B hadden op een bepaald moment de beste Prestaties/Verbruik verhouding ten tijde dat de 3B+ uitkwam en daardoor (Naast die 300 Mbps LAN NIC) werd die een beetje als het zwarte schaap in de familie werd gezien :P

Helaas is er nooit meer een dergelijke test gedaan met de 4B en 5 dus hoe het daarmee zit is nog maar de vraag...
Ik zit eraan te denken om daar ook wat mee te gaan doen, maar heb eigenlijk helemaal geen zin in Home Assistant draaien :/

Kan je mij naar het beste topic daarover hier of elders verwijzen wat betreft de juiste kabel(s) kopen en de software die het uit kan lezen ??
Ik ben al wat tegengekomen, maar heb het idee dat het goedkoper/anders ook moet kunnen...

Verder zit ik nog met een maffe vraag/verzoek :

Heeft er hier iemand zin om voor mij/ons eens te checken of je MongoDB op een Raspberry Pi 5 draaiende krijgt :?

Heb de laatste tijd wat daarover zitten lezen i.v.m. de UniFi Controller en dat is best wel een maf verhaal geworden :
- Eerst kwam er de 64-bit eis voor de UniFi Controller in het algemeen.
Prima, dan draai ik toch een 64-bit Kernel op mijn Pi :P
- Toen zei MongoDB ineens : Wij doen niks met de Raspberry Pi 4 en eerdere modellen !! :o
Gevolg : Maximaal een outdated MongoDB 4.4 draaien, tenzij je nieuwere ARM hardware hebt...

Dus ik eens kijken wat er nou gebeurt als ik een reinstall van de UniFi Controller wil doen en de laatste versie daarvan wil installeren :
Blijkt dat je 2 keuzes hebt =>
1. Draai de nieuwste versie.
Vereisten zijn dan een AVX CPU onder x86-64 of ARMv8.2-A als je AARCH64 wilt gebruiken.
2. Installeer gewoon MongoDB 3.6 die nog steeds in hun instructies staat.
Ja, maar dan moet ik een zwaar verouderde en qua security patches totaal lekke libssl1.1 installeren via een dikke vette workaround als ik niet ook nog eens een verouderde Debian/Ubuntu versie wil draaien :o :D :P

Dus....

TL;DR :

Draait een up-to-date MongoDB 8.0+ op een Raspberry Pi 5 of niet :?

Hier vind je de instructies als je het wilt uitproberen : https://www.mongodb.com/d...nstall-mongodb-on-debian/
Hier vind je het hele verhaal qua hardware wat het vereist : https://www.mongodb.com/d...tration/production-notes/

Ik zou dit heel graag willen weten dus voor wie het eventueel gaat proberen : Alvast heel erg bedankt !!! _O_ O+ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:13
nero355 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Ik zit eraan te denken om daar ook wat mee te gaan doen, maar heb eigenlijk helemaal geen zin in Home Assistant draaien :/

Kan je mij naar het beste topic daarover hier of elders verwijzen wat betreft de juiste kabel(s) kopen en de software die het uit kan lezen ??
Ik ben al wat tegengekomen, maar heb het idee dat het goedkoper/anders ook moet kunnen...
Ik gebruik DSMR reader, draaiend in docker. Werkt prima met export functie naar InfluxDB.
Niets geen HA voor het uitlezen van P1. Heb wel HA maar dat is voor andere zaken.

[ Voor 20% gewijzigd door babbelbox op 10-02-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

babbelbox schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:47:
Ik gebruik DSMR reader, draaiend in docker. Werkt prima met export functie naar InfluxDB.
Dat is dit toch : https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader
Niets geen HA voor het uitlezen van P1. Heb wel HA maar dat is voor andere zaken.
NICE!!! d:)b

Heb ik volgens mij weleens van gehoord en sinds ik liever Docker-loos door het leven ga zal ik maar zoiets doen : https://dsmr-reader.readt...llation/step-by-step.html
Dat ziet er wel duidelijk genoeg uit opzich :)

Thnx! for the reminder! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
[...]

Heeft er hier iemand zin om voor mij/ons eens te checken of je MongoDB op een Raspberry Pi 5 draaiende krijgt :?

Heb de laatste tijd wat daarover zitten lezen i.v.m. de UniFi Controller en dat is best wel een maf verhaal geworden :
- Toen zei MongoDB ineens : Wij doen niks met de Raspberry Pi 4 en eerdere modellen !! :o
Gevolg : Maximaal een outdated MongoDB 4.4 draaien, tenzij je nieuwere ARM hardware hebt...

Dus ik eens kijken wat er nou gebeurt als ik een reinstall van de UniFi Controller wil doen en de laatste versie daarvan wil installeren :
Vereisten zijn dan een AVX CPU onder x86-64 of ARMv8.2-A als je AARCH64 wilt gebruiken.
Ja, maar dan moet ik een zwaar verouderde en qua security patches totaal lekke libssl1.1 installeren via een dikke vette workaround als ik niet ook nog eens een verouderde Debian/Ubuntu versie wil draaien :o :D :P

Dus....

TL;DR :

Hier vind je de instructies als je het wilt uitproberen : https://www.mongodb.com/d...nstall-mongodb-on-debian/
Hier vind je het hele verhaal qua hardware wat het vereist : https://www.mongodb.com/d...tration/production-notes/

Ik zou dit heel graag willen weten dus voor wie het eventueel gaat proberen : Alvast heel erg bedankt !!! _O_ O+ d:)b
Ik heb geen Pi 5 dus ik kan het niet voor je proberen maar de Broadcom BCM2712 heeft vier Cortex-A76 cores en zou daarmee 8.2-A compatibel moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:56:
[...]

Ik heb geen Pi 5 dus ik kan het niet voor je proberen maar de Broadcom BCM2712 heeft vier Cortex-A76 cores en zou daarmee 8.2-A compatibel moeten zijn.
Ik heb wel een 5 in m'n swarm. Zal van de week 's kijken hoe ver ik kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• babbelbox
nero355 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:56:
[...]

Dat is dit toch : https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader

[...]

NICE!!! d:)b

Heb ik volgens mij weleens van gehoord en sinds ik liever Docker-loos door het leven ga zal ik maar zoiets doen : https://dsmr-reader.readt...llation/step-by-step.html
Dat ziet er wel duidelijk genoeg uit opzich :)

Thnx! for the reminder! (y)
Inderdaad, die bedoel ik ja. En ik ben juist super fan van docker.
Geen invloed op elkaar en als je iets niet meer nodig hebt, kan alles zo weg. Uiteraard zijn er beperkingen en is niet alles zo 123 beschikbaar maar die containerized aanpak bevalt me wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:56:
Dat hoop ik dus ook :)

Maar het lastige is dat die categorie uit twee delen bestaat en de Cortex-A76 in het bovenste deel staat en hetgene wat in het onderste gedeelte staat is mij niet geheel duidelijk : Wikipedia: ARM architecture family

Hier kan ik niks mee :
ARM Cortex-A65, ARM Neoverse E1 with simultaneous multithreading (SMT), ARM Cortex-A65AE[89] (also having e.g. ARMv8.4 Dot Product; made for safety critical tasks such as advanced driver-assistance systems (ADAS))
Ik ken alleen de klassieke modellen zeg maar t/m de X1 generatie een beetje en dat was het dan wel :$
babbelbox schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:03:
Ik heb wel een 5 in m'n swarm. Zal van de week 's kijken hoe ver ik kom.
Heel graag! _O_

Heeft geen haast of zo dus doe lekker rustig aan!

[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 10-02-2025 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:19:
[...]

Ja als de Pi verwacht van /dev/sda1 te booten en dat blijkt een virtuele cdrom te zijn dan zal hij niet booten. Vandaar dat ik adviseer de inhoud van de /boot (in ieder geval bootcode.bin, config.txt, cmdline.txt en het goede DTB bestand) op de SD-kaart te zetten met zoiets als
console=tty1 root=UUID=af20e10e-6266-4eeb-xxxxx-xxxxxxxxxxxxx rootfstype=ext4 fsck.repair=yes rootwait

in cmdline.txt.
Genoteerd, later eens proberen :) , als dat werkt, moet ik wel ff op zoek naar extra microSD-kaartjes. Om nou voor een paar piepkleine files kaartjes van >8GB aan te schaffen :+
[...]

Je hebt er niet perse HASS voor nodig, je kan zelf een webpagina met highcharts in elkaar knutselen die de data uit de SQL-database weergeeft :)
Hier gebruik ik een standaard UART-USB adapter printje, bijv deze, een stukje kabel met RJ11 stekker eraan, 2 weerstandjes en een transistor. That's it :) Daarna python-script het P1-bericht laten checken op geldige checksum, omzetten naar json en dan data verwerken, wat in mijn geval opslaan in SQL-database is en doorsturen naar HASS m.b.v. MQTT Auto Discovery.

Mocht er geen pc in de buurt zijn, ESP-module die aan wifi hangt, of een ESP-module met PoE als er een netwerkkabel ligt. Er zijn opties genoeg :)

Zie Slimme meter uitlezen via P1-poort voor meer voorbeelden.

Dus....

TL;DR :

Don't get me started about MongoDB, goddank zijn er scriptjes voor -> https://community.ui.com/...61-40a7-82ec-22b17f027776

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:04
andregroeneveld schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:31:
Allen,

Ik heb een Pi4+ draaien met een SSD schijf waar Pi-Hole op draait. Het draait al meer dan een jaar probleemloos en heb ook steeds netjes alle updates gedaan. Opeens start hij niet meer op van de SSD. Ik had nog een SD kaartje met de image van Pi-Hole er op dus heb ik deze er in gedaan en toen werkte het weer. Ik heb daarna meteen de updates gedaan. Maar zodra de SSD er in gaat start hij niet meer op.
Moet ik nu weer alles opnieuw instaleren of is er een ander trucje om het weer werkend te krijgen?

Groetjes André,
Je dreigt een beetje onder te sneeuwen en ik heb geen sluitend antwoord voor je. Mijn Pi4 draait al flink langer met een externe SSD (Samsung T7) en dat zodner problemen. Het is wel belangrijk om goed op te starten en af te sluiten - stroomstoring/hik gehad oid?

Ik zou starten vanaf een SD kaart, als de Pi draait daarna de SSD bijprikken en een diskcheck uitvoeren (geen idee hoe dat in Linux gaat, dat kun je dus net zo goed zelf er effe bij zoeken ;)

Eventuele eigen data zsm backuppen, bij voorkeur voor je iets repareert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:06:
Om nou voor een paar piepkleine files kaartjes van >8GB aan te schaffen :+
Dat is altijd zo R-U-K hé! :D

- Je hebt het nodig.
- Maar ook weer niet zo groot.
- Maar niet minimaal een kaartje van <zoveel> GB kopen is ook weer zoiets, want wel beter qua €/GB verhouding...

d0h! _O-
Je kan zelf een webpagina met highcharts in elkaar knutselen die de data uit de SQL-database weergeeft :)
Je zou het niet zeggen, maar ik en programmeren is geen match helaas... :$ O-) :+
Hier gebruik ik een standaard UART-USB adapter printje, bijv deze, een stukje kabel met RJ11 stekker eraan, 2 weerstandjes en een transistor. That's it :)
Zit eraan te denken om sowieso zoiets te kopen voor seriële toegang tot de Pi's die ik hier heb en gelukkig maar zelden problemen mee heb gehad :)
Daarna python-script het P1-bericht laten checken op geldige checksum, omzetten naar json en dan data verwerken, wat in mijn geval opslaan in SQL-database is en doorsturen naar HASS m.b.v. MQTT Auto Discovery.

Mocht er geen pc in de buurt zijn, ESP-module die aan wifi hangt, of een ESP-module met PoE als er een netwerkkabel ligt. Er zijn opties genoeg :)

Zie Slimme meter uitlezen via P1-poort voor meer voorbeelden.
Ga ik eens doornemen, thnx! _O_
Don't get me started about MongoDB, goddank zijn er scriptjes voor -> https://community.ui.com/...61-40a7-82ec-22b17f027776
Ken ik al heel lang, maar teveel "Controle Freak" om te gebruiken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:46:
Zit eraan te denken om sowieso zoiets te kopen voor seriële toegang tot de Pi's die ik hier heb en gelukkig maar zelden problemen mee heb gehad :)
Je kan op een Pi 4 vier UART's hebben. Dus via een Pi 4 zou je drie andere Pi's kunnen benaderen voor beheer via een seriële verbinding, en dan kan je die Pi 4 ook nog eens beheren via een seriële verbinding. Geen adapters nodig (maar wel veel jumper cables). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
DjoeC schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Je dreigt een beetje onder te sneeuwen en ik heb geen sluitend antwoord voor je. Mijn Pi4 draait al flink langer met een externe SSD (Samsung T7) en dat zodner problemen. Het is wel belangrijk om goed op te starten en af te sluiten - stroomstoring/hik gehad oid?

Ik zou starten vanaf een SD kaart, als de Pi draait daarna de SSD bijprikken en een diskcheck uitvoeren (geen idee hoe dat in Linux gaat, dat kun je dus net zo goed zelf er effe bij zoeken ;)

Ik heb een Kinston SSD die aanbevolen werd voor de Pi.

Het zou kunnen een hik up maar dan zou ik ook andere dingen moet merken zoals de klok van de oven magnetron knippert.

De SSD is niet te zien op mijn laptop. Wat ik wel merkte als ik hem bij de Pi er bij prik dat de led van de SSD wel knippert. Ja, een checkdisk doen via de Pi daar moet ik even naar gaan zoeken dan.

Bedankt voor je respons :)

Groetjes André,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

andregroeneveld schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:49:
[...]
De SSD is niet te zien op mijn laptop. Wat ik wel merkte als ik hem bij de Pi er bij prik dat de led van de SSD wel knippert. Ja, een checkdisk doen via de Pi daar moet ik even naar gaan zoeken dan.
Misschien met een Linux laptop of PC checken?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Dat is altijd zo R-U-K hé! :D

- Je hebt het nodig.
- Maar ook weer niet zo groot.
- Maar niet minimaal een kaartje van <zoveel> GB kopen is ook weer zoiets, want wel beter qua €/GB verhouding...

d0h! _O-
Jup :P , ben inmiddels een eBay-veiling tegengekomen met een lading oude geheugenkaartjes en USB-sticks. Als ik die voor een leuk prijsje kan winnen ( * Raven stoft eBay sniper tool af ) dan heb ik er de nodige. Zag als alternatief op Amazon her en der wel setjes van 10 microSD kaartjes, alleen van merken waarvan de reviews twijfelachtig zijn.
[...]

Je zou het niet zeggen, maar ik en programmeren is geen match helaas... :$ O-) :+
Ah, maar voor Python zijn er zat voorbeelden (m.b.t. uitlezen serial interface) , voor voorbeeld hoe ik de P1-data verwerk hoef je maar een gil te geven ;)

De (voornamelijk) diy'd code die ik hier gebruik (zonder P1 / DSMR python library) is niet zo heel erg ingewikkeld, het is alleen zo uitgebreid dat ik niet alleen alles opgesplitst heb in functies, maar ook heb verdeeld over meerdere files :P
[...]

Die UART-USB printjes zijn altijd handig om te hebben :) , die waar ik naar linkte doet overigens zowel 3.3V als 5V, handig gezien de Rx/Tx van Pi's op 3.3V werken.
[...]

Ga ik eens doornemen, thnx! _O_
Ter aanvulling, er is een Windows tool in omloop -> P1 Toolkit (slimme meter informatie)
[...]

Ken ik al heel lang, maar teveel "Controle Freak" om te gebruiken ;)
Je kan het script ook exclusief voor MongoDB-toestanden gebruiken, zit een menu in. Toen de Unifi-controller hier staakte door gedoe met (de aanwezige versie van) MondoDB, dat script gebruikt om dat op te lossen.

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
Freee!! schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:11:
[...]

Misschien met een Linux laptop of PC checken?
Als je een standaard bootable ssd voor de pi hebt zou je minimaal de boot partitie moeten zien onder Windows. Je kunt de partitionering ook bekijken onder administrative xxxxx -> computer management -> storage of het nl equivalent.

• andregroeneveld
DjoeC schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Als je een standaard bootable ssd voor de pi hebt zou je minimaal de boot partitie moeten zien onder Windows. Je kunt de partitionering ook bekijken onder administrative xxxxx -> computer management -> storage of het nl equivalent.
Deze dingen heb ik al gecheckt. Hij is op een windows machine niet te zien, helaas.

Groetjes André,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
andregroeneveld schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Deze dingen heb ik al gecheckt. Hij is op een windows machine niet te zien, helaas.
Hij zou Minimaal als device zichtbaar moeten zijn op het scherm Disk Management (Create and Format Hard Disk Partitions), helaas ben ik niet bekend met het NL equivalent. Kun je op een engelstalige windows intypen als programma in de zoekbalk. Als ie dan GEEN schijfletter heeft is minimaal je boot partitie verknald. Als je m daar niet ziet als Disk N lijkt me dat je schijf niet meer communiceert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7r7TXxrtq7AOJ7HgqqtxOTsfAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LtIYybdzWoMOTj4YUJXSpoTx.png?f=user_large
en is het tijd om de schijf naar de bittenbak te verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:12:
Je kan op een Pi 4 vier UART's hebben. Dus via een Pi 4 zou je drie andere Pi's kunnen benaderen voor beheer via een seriële verbinding, en dan kan je die Pi 4 ook nog eens beheren via een seriële verbinding. Geen adapters nodig (maar wel veel jumper cables). :+
Ik heb ondertussen een geweldige Brainfart gehad :

- Ik heb 3 van deze dingen liggen : https://www.kvm-shop.nl/n...-usb-to-serial-converter/
- Iets van 6 verschillende NULL MODEM kabels :o :+

Dus ik heb dit gedaan :
- Prik één ATEN UC232A in je Laptop
- Prik één ATEN UC232A in je Raspberry Pi
- Doe dit op de Raspberry Pi : https://mattray.github.io...g-usb-serial-console.html
code:
1
2
systemctl enable getty@ttyUSB0.service
systemctl start getty@ttyUSB0.service
- Hang één van de NULL MODEM kabels ertussen.
- Dan nog effe Screen installeren als je dat nog niet had gedaan : https://duckduckgo.com/?q=linux+screen&ia=weben
- Vervolgens doe je op de Laptop :
code:
1
# screen /dev/ttyUSB0 9600

En gaaaaan met die banaan Raspberry Pi :D

Heel belangrijk :
Haal nooit meer de ATEN UC232A uit je Raspberry Pi en je hebt een super relaxe Out Of Bounds oplossing voor je Raspberry Pi :Y) B-)
(Of een ander apparaat met USB poorten uiteraard...)

Super handig !!! *O*
Raven schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:33:
Ah, maar voor Python zijn er zat voorbeelden (m.b.t. uitlezen serial interface) , voor voorbeeld hoe ik de P1-data verwerk hoef je maar een gil te geven ;)
Zal ik aan denken! Thnx! d:)b _O_
De (voornamelijk) diy'd code die ik hier gebruik (zonder P1 / DSMR python library) is niet zo heel erg ingewikkeld, het is alleen zo uitgebreid dat ik niet alleen alles opgesplitst heb in functies, maar ook heb verdeeld over meerdere files :P
SEXY! 8) :*) d:)b
Die UART-USB printjes zijn altijd handig om te hebben :) , die waar ik naar linkte doet overigens zowel 3.3V als 5V, handig gezien de Rx/Tx van Pi's op 3.3V werken.
Ondertussen dus opgelost :D
Ter aanvulling, er is een Windows tool in omloop -> P1 Toolkit (slimme meter informatie)
Ik heb al een P1 kabel besteld bij Cedel en DSMR 5.x draaiend in een testomgeving dus als de kabel binnen is dan ga ik alleen nog effe op de Pi in de Meterkast het MQTT gedeelte regelen dat alle data via het netwerk naar de testomgeving moet sturen en dan kan ik een SSD in mijn oude Intel NUC gaan proppen om daarop alles te loggen :)
andregroeneveld schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:49:
Ik heb een Kinston SSD die aanbevolen werd voor de Pi.
Als het maar geen A2000 is toevallig :?
andregroeneveld schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:05:
Check of je wat met WSL kan/wilt doen en anders gewoon effe een Live ISO booten vanaf een USB Stick ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@nero355 Dat is ook een manier, beetje retro though :P , al kan ik daar over meepraten.

offtopic:
Toen ik in ..... 2008 router-pc (a.k.a. "Hellmouth") v1 in gebruik wilde nemen, had pfSense Embedded geen interface op de pc, wel webinterface maar netwerkconfig moest via seriële poort. Gezien USB-RS232 adapters toen niet ergens lokaal op voorraad waren, maar op een andere manier opgelost: Raven in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen Deel 73" Oftewel pfSense (netwerk-)configgen vanaf een veel ouder apparaat, die heb ik nog steeds :D

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:38:
@nero355 Dat is ook een manier, beetje retro though :P , al kan ik daar over meepraten.
Ik vind retro wel lekker B-)

Tijdens het zoeken kwam ik ook mijn LPT1 NULL MODEM kabel tegen die ik ooit gebruikte voor https://winworldpc.com/product/fastlynx/2x :+
offtopic:
Toen ik in ..... 2008 router-pc (a.k.a. "Hellmouth") v1 in gebruik wilde nemen
offtopic:
Buffy _O-

Mevrouw Carpenter was HOT!!! O+
offtopic:
had pfSense Embedded geen interface op de pc, wel webinterface maar netwerkconfig moest via seriële poort.
offtopic:
Heeft nog steeds de voorkeur als Backup optie en is default voor bHyve VM's ;)
offtopic:
Gezien USB-RS232 adapters toen niet ergens lokaal op voorraad waren, maar op een andere manier opgelost: Raven in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen Deel 73"

Oftewel pfSense (netwerk-)configgen vanaf een veel ouder apparaat, die heb ik nog steeds :D
offtopic:
NICE!!! :D 8) :*) _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Ik vind retro wel lekker B-)

Tijdens het zoeken kwam ik ook mijn LPT1 NULL MODEM kabel tegen die ik ooit gebruikte voor https://winworldpc.com/product/fastlynx/2x :+
:o
[...]

offtopic:
Buffy _O-

Mevrouw Carpenter was HOT!!! O+
offtopic:
:Y , inmiddels bij Hellmouth v4 aanbeland, v3 had nog jaren meegekund, ware het niet dat het MB uiteraard buiten garantie ineens dood was. Gelukkig rest nog goed, dus CPU/RAM/SSD overgezet naar Shuttle barebone.

Niet alleen zij O-)
[...]

offtopic:
Heeft nog steeds de voorkeur als Backup optie en is default voor bHyve VM's ;)
offtopic:
d:)b , pfSense draait hier in VM als VPN-client op desktop pc waar een torrent-client door verbinding maakt m.b.v. socks proxy. 't was oorspronkelijk de bedoeling dit op de router-pc te doen, de VPN-client in network namespace en proxy ook, maar liep tegen vaag permissie issue aan :/
offtopic:
De 120MB (dacht ik) hdd bevatte ook nog wat games :D

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:36:
Ik heb al een P1 kabel besteld bij Cedel en DSMR 5.x draaiend in een testomgeving dus als de kabel binnen is dan ga ik alleen nog effe op de Pi in de Meterkast het MQTT gedeelte regelen dat alle data via het netwerk naar de testomgeving moet sturen en dan kan ik een SSD in mijn oude Intel NUC gaan proppen om daarop alles te loggen :)
Bovenstaande lijkt hartstikke goed te werken voorlopig !!! *O*

Blijkbaar zelfs geen MQTT voor nodig, maar iets met netwerkverkeer vanuit Supervisor richting de HTTP dan wel HTTPS poort waar DSMR 5.x draait : https://dsmr-reader.readt...on/remote-datalogger.html :*)

Als het nog een paar dagen zo blijft dan ga ik de NUC ombouwen van Live ISO USB Stick naar vaste SATA SSD erin met Debian 12.8 Stable en dan gaan we lekker loggen !!! oOo

Nogmaals bedankt voor de reminder @babbelbox
babbelbox schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:47:
d:)b _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
Als het maar geen A2000 is toevallig :?
Moet ik controleren.

Check of je wat met WSL kan/wilt doen en anders gewoon effe een Live ISO booten vanaf een USB Stick ;)
Zo handig ben ik niet.
Ondertussen kwam de PI-Hole met updates en ik heb deze gedraaid en nu geen webinterface in mijn browser meer en de PI-Hole niet meer goed werken. Raar maar waar? Hoe kun je de boel herstellen want die commando's die bij de beschrijving horen geven geen resultaat.
Van de regen in de drup zal ik maar zeggen...

Groetjes André,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
andregroeneveld schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Ondertussen kwam de PI-Hole met updates en ik heb deze gedraaid en nu geen webinterface in mijn browser meer en de PI-Hole niet meer goed werken. Raar maar waar? Hoe kun je de boel herstellen want die commando's die bij de beschrijving horen geven geen resultaat.
Van de regen in de drup zal ik maar zeggen...
Er is een apart Pihole topic en daar staat o.a. ook een link in naar de upgrade informatie van V6 nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
synoniem schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Er is een apart Pihole topic en daar staat o.a. ook een link in naar de upgrade informatie van V6 nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Bedankt voor de tip. Ik heb even een avond gelezen en wat geprobeerd maar ik zie de web interface niet. Ik kan de raspberrypi wel benaderen en heb wat commando's geprobeerd van nero maar nog geen succes.

Groetjes André,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

andregroeneveld schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:59:
Bedankt voor de tip. Ik heb even een avond gelezen en wat geprobeerd maar ik zie de web interface niet.

Ik kan de raspberrypi wel benaderen en heb wat commando's geprobeerd van nero maar nog geen succes.
Post effe je bevindingen in het Pi-Hole Topic en dan komt het wel goed denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:19:
[...]

in cmdline.txt.
Inmiddels heb ik dankzij een eBay veiling een "paar" (lees: 66 :+ ) microSD kaartjes, in verschillende capaciteiten, alleen ..... de 3B boot nu zonder problemen met een JetKVM eraan, dus zonder microSD :?

Why 8)7

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:13:
Inmiddels heb ik dankzij een eBay veiling een "paar" (lees: 66 :+ ) microSD kaartjes, in verschillende capaciteiten
:o :D _O_
alleen ..... de 3B boot nu zonder problemen met een JetKVM eraan, dus zonder microSD :?

Why 8)7
Omdat jij kan toveren natuurlijk !!! 8) :+

Maar effe serieus :

Niet toevallig een firmware update langsgekomen voor één van de twee die je hebt gemist :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De eBay snipe tool heeft zich weer eens bewezen :+ ,
nero355 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:15:
[...]

Omdat jij kan toveren natuurlijk !!! 8) :+
Ik heet geen Melissa Joan Hart of Kiernan Shipka O-)
nero355 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:15:
Maar effe serieus :

Niet toevallig een firmware update langsgekomen voor één van de twee die je hebt gemist :?
Met rpi-update bedoel je? Nee, de laatste keer dat ik die heb gebruikt was nadat ik bij elke Pi met de hand de data-partitie heb zitten verkleinen, om er een grotere bootpartitie voor te kunnen plaatsen. Iets wat tijdens de upgrade van ..... 9-->10 of 10-->11 (?) niet automagisch werd gedaan, waarna rpi-update door de te kleine bootpartitie niets meer deed :/

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:33:
met de hand de data-partitie heb zitten verkleinen, om er een grotere bootpartitie voor te kunnen plaatsen.

Iets wat tijdens de upgrade van ..... 9-->10 of 10-->11 (?) niet automagisch werd gedaan, waarna rpi-update door de te kleine bootpartitie niets meer deed :/
Tot en met Debian 10 is de /boot te klein voor Debian 11 en 12 en dan moet je die inderdaad handmatig fixen of gewoon een verse installatie doen :)

!! Standaard kan je een Debian 10 installatie niet naar Debian 11 upgraden !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Tot en met Debian 10 is de /boot te klein voor Debian 11 en 12 en dan moet je die inderdaad handmatig fixen of gewoon een verse installatie doen :)

!! Standaard kan je een Debian 10 installatie niet naar Debian 11 upgraden !!
Het boot-partitie issue ter zijde, dat heb ik onder Kubuntu zitten fixen na eerst rechtstreeks te dd'en naar img in tarball voor backup, Raspbian / RPi OS upgraden is tot nu toe nagenoeg in één keer goed gegaan. Had wel een keer dat er iets mis was met iets php-gerelateerd, maar dat was met 1 apt install commando opgelost :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:10
Raven schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:13:
[...]

[...]

Inmiddels heb ik dankzij een eBay veiling een "paar" (lees: 66 :+ ) microSD kaartjes, in verschillende capaciteiten, alleen ..... de 3B boot nu zonder problemen met een JetKVM eraan, dus zonder microSD :?

Why 8)7
Als je op de 3B eenmalig de USB boot bit hebt omgezet ...dan kan die altijd zonder SD kaart booten. Dus niet ze heel vreemd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:55:
[...]

Als je op de 3B eenmalig de USB boot bit hebt omgezet ...dan kan die altijd zonder SD kaart booten. Dus niet ze heel vreemd...
Stukje terug lezen ;) , het probleem is/was dat de 3B niet wilde booten met JetKVM eraan (heeft ingebakken virtuele cdrom-drive) en een 2B met bootcode.bin op microSD boot zonder problemen met JetKVM eraan.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raven schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Stukje terug lezen ;) , het probleem is/was dat de 3B niet wilde booten met JetKVM eraan (heeft ingebakken virtuele cdrom-drive) en een 2B met bootcode.bin op microSD boot zonder problemen met JetKVM eraan.
Dat ligt er dus aan wat er op die virtuele disc stond .. of stond de jetKVM in drive mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:20:
[...]

Dat ligt er dus aan wat er op die virtuele disc stond .. of stond de jetKVM in drive mode?
Helemaal niets, had niets aan de virtuele drive gekoppeld. Maar nu boot de 3B wel zonder problemen met de JetKVM eraan, zonder iets verandert te hebben. Bij de 2B ging het meteen goed, later nog de microSD-kaart met bootcode.bin van de 2B in de 3B gestopt ter test (geen succes), waarna synoniem in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2" over meer files begon.

Gister nodige microSD-kaartjes bezorgd gekregen (denkende dat ik die ook nodig had voor de 3B, zei het met extra files t.o.v. de 2B), blijkt de 3B nu ineens wel zonder problemen te booten met JetKVM eraan en had helemaal niets verandert :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raven schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Helemaal niets, had niets aan de virtuele drive gekoppeld. Maar nu boot de 3B wel zonder problemen met de JetKVM eraan, zonder iets verandert te hebben. Bij de 2B ging het meteen goed, later nog de microSD-kaart met bootcode.bin van de 2B in de 3B gestopt ter test (geen succes), waarna synoniem in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2" over meer files begon.

Gister nodige microSD-kaartjes bezorgd gekregen (denkende dat ik die ook nodig had voor de 3B, zei het met extra files t.o.v. de 2B), blijkt de 3B nu ineens wel zonder problemen te booten met JetKVM eraan en had helemaal niets verandert :?
Maar als er niets op de virtuele disk staat .. wat wordt er dan geboot? (als er ook geen SD kaartje in zit)

Dat een 3B zonder SD card kan booten is standaard gedrag. (Nadat de juiste bits zijn omgezet als het om een oudere 3B gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Maar als er niets op de virtuele disk staat .. wat wordt er dan geboot? (als er ook geen SD kaartje in zit)
De SSD met RPi OS die er aan hangt via USB-SATA adapter :) , alle RPi's zijn daar een tijd terug van voorzien, zei het een aantal (2B's / 0W) met bootcode.bin op microSD.
duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:54:
Dat een 3B zonder SD card kan booten is standaard gedrag. (Nadat de juiste bits zijn omgezet als het om een oudere 3B gaat)
Jup I know, dat doet ie al een tijdje en dat werkt prima, zolang de SSD en USB-SATA adapter maar aan een hub met externe power hangen (zowel bij de 2B als 3B), blijkbaar trekken die bij powerup nét iets te veel stroom :P (en de setting om de limiet te verhogen wordt niet vroeg genoeg actief).

De 3B begon pas (tijdelijk) gek te doen toen er daarnaast de JetKVM erbij aan gehangen werd en dat heeft zichzelf ineens opgelost.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Raven schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:15:
[...]

De SSD met RPi OS die er aan hangt via USB-SATA adapter :) , alle RPi's zijn daar een tijd terug van voorzien, zei het een aantal (2B's / 0W) met bootcode.bin op microSD.

[...]

Jup I know, dat doet ie al een tijdje en dat werkt prima, zolang de SSD en USB-SATA adapter maar aan een hub met externe power hangen (zowel bij de 2B als 3B), blijkbaar trekken die bij powerup nét iets te veel stroom :P (en de setting om de limiet te verhogen wordt niet vroeg genoeg actief).

De 3B begon pas (tijdelijk) gek te doen toen er daarnaast de JetKVM erbij aan gehangen werd en dat heeft zichzelf ineens opgelost.
Heb je wel een originele Raspi voeding gebruikt? Die zijn wel een wat stabieler dan (bijvoorbeeld) de Samsung adapters die ik ook vaak gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
DjoeC schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Heb je wel een originele Raspi voeding gebruikt? Die zijn wel een wat stabieler dan (bijvoorbeeld) de Samsung adapters die ik ook vaak gebruik.
Die levert ook maar maximaal 3A .. en dat is soms ook niet genoeg om alles van de juiste hoeveelheid stroom te voorzien. Een powered hub geeft iig wel zekerheid in de stroomvoorziening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Die levert ook maar maximaal 3A .. en dat is soms ook niet genoeg om alles van de juiste hoeveelheid stroom te voorzien. Een powered hub geeft iig wel zekerheid in de stroomvoorziening.
Tja, ik draai al meer dan een jaar powered een Pi4 8GB + 2TB Samsung T7 SSD +Sonoff Zigbee van een Pi voeding. Nog geen enkel probleem gehad. Ben momenteel een nieuwe Pi4 aan t inrichten (toevallig met een 5A Pi5 voeding) met ook een 2TB, geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DjoeC schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:49:
[...]

DjoeC schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Tja, ik draai al meer dan een jaar powered een Pi4 8GB + 2TB Samsung T7 SSD +Sonoff Zigbee van een Pi voeding. Nog geen enkel probleem gehad. Ben momenteel een nieuwe Pi4 aan t inrichten (toevallig met een 5A Pi5 voeding) met ook een 2TB, geen probleem.
Voeding is het probleem niet (ik gebruik deze), het gaat om de limiet van de USB-poorten, die is bij een Pi 3 standaard 600mA en dat is blijkbaar net iets te weinig voor een wat gedateerde SSD (Intel 320 serie) en USB-SATA adapter. De - zo uit mijn hoofd - max_usb_current=1 instelling wordt niet snel genoeg actief. Een Pi 4 heeft bij mijn weten standaard de limiet op 1.2A en dan heb je dat probleem niet ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Raven schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:10:
[...]

[...]
Voeding is het probleem niet (ik gebruik deze), het gaat om de limiet van de USB-poorten, die is bij een Pi 3 standaard 600mA en dat is blijkbaar net iets te weinig voor een wat gedateerde SSD (Intel 320 serie) en USB-SATA adapter. De - zo uit mijn hoofd - max_usb_current=1 instelling wordt niet snel genoeg actief. Een Pi 4 heeft bij mijn weten standaard de limiet op 1.2A en dan heb je dat probleem niet ;)
Ahha ja, voor dat niet snel actief zijn op de pi3 is er een -ik meen- command line fix. Heb ik ook ooit gebruikt net een mechanische schijf aan de 3b. Weet alleen zo even niet meer waar te zoeken. Was in het Debian Jessie/Stretch tijdperk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andregroeneveld
DjoeC schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf was de SSD niet te benaderen, op geen enkele manier.
Ik heb toen een andere usb controller er aangeprikt op mijn werk en toen was de schijf weer goed te zien met alle bestanden er op. Hoe vreemd maar waar, de usbkabel met connector op de SSD was defect. En het ligt gewoon in een kast stil en beweeg nooit. Even een nieuwe usb kabel met connector besteld.

Groetjes André,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Raven schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:10:
[...]

[...]
Even wat onjuistheden de wereld uit helpen.

De limiet voor alle USB-poorten van de Pi 3 is 1,2A. Uiteraard moet je om die limiet te halen wel een fatsoenlijke voeding gebruiken. Bij energieproblemen adviseer ik dat men altijd eerst test met een officiële Pi voeding die hoort bij het betreffende model Pi.

max_usb_current heeft geen effect meer sinds ~2016.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 26-02-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"There are few things in life as boring as watching Paint download." :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:51

SomerenV

It's something!

Ik zit er aan te denken een digitaal fotolijstje te maken met de Raspberry Pi Zero 2 (met header) en Inky Impression 7.3 (een 7 kleuren e-ink display). De Pi zit direct op de Inky Impression middels de header, maar ik wil onder andere een RTC toevoegen (inclusief MOSFET en weerstand om stroom volledig af te kunnen kappen), USB Type C poort om te laden en een accu zodat het allemaal mooi draadloos kan werken.

De Inky Impression gebruikt 8 GPIO pins, 3v3 en 5v, maar kan ik dan de andere GPIO pins gebruiken door op de achterkant van de Pi te solderen? Via Google kan ik er niet echt wat over vinden. Een Stacking Header of Breakout Board zou ook kunnen, maar dan wordt het meteen een lomper geheel terwijl ik het zo compact mogelijk wil houden.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
SomerenV schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:33:
Ik zit er aan te denken een digitaal fotolijstje te maken met de Raspberry Pi Zero 2 (met header) en Inky Impression 7.3 (een 7 kleuren e-ink display). De Pi zit direct op de Inky Impression middels de header, maar ik wil onder andere een RTC toevoegen (inclusief MOSFET en weerstand om stroom volledig af te kunnen kappen), USB Type C poort om te laden en een accu zodat het allemaal mooi draadloos kan werken.

De Inky Impression gebruikt 8 GPIO pins, 3v3 en 5v, maar kan ik dan de andere GPIO pins gebruiken door op de achterkant van de Pi te solderen? Via Google kan ik er niet echt wat over vinden. Een Stacking Header of Breakout Board zou ook kunnen, maar dan wordt het meteen een lomper geheel terwijl ik het zo compact mogelijk wil houden.
Ja hoor, of je boven of onder gebruikt, met of zonder header maakt niks uit. Verbinding is verbinding. Ik zie zo snel niet hoe de achterkant van de Inky eruit ziet, maar misschien kun je een soort van3D geprint "iets" maken waar de inky, de Pi, je accu etc. netjes in weg gewerkt kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:04

Als je documenteert en publiceert wat je doet, denk dat er wel veel mensen geïnteresseerd zijn. (Ik zelf vooral hoe je de foto's zichtbaar maakt en of dat er een beetje goed uitziet.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

DjoeC schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Ja hoor, of je boven of onder gebruikt, met of zonder header maakt niks uit. Verbinding is verbinding. Ik zie zo snel niet hoe de achterkant van de Inky eruit ziet, maar misschien kun je een soort van3D geprint "iets" maken waar de inky, de Pi, je accu etc. netjes in weg gewerkt kunnen worden?
Ik wil het in een regulier fotolijstje verwerken, dus plek genoeg. Een 3D printer beschik ik niet over, en hoewel ik wel ervaring heb met 3D modeling heb ik geen ervaring met de modellen prepareren voor printen. Maar goed te weten dat een verbinding gewoon oke is ongeacht aan welke kant het zit, met of zonder header erbij.
Goof2000 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:45:
[...]

Als je documenteert en publiceert wat je doet, denk dat er wel veel mensen geïnteresseerd zijn. (Ik zelf vooral hoe je de foto's zichtbaar maakt en of dat er een beetje goed uitziet.)
Ik ga het sowieso documenteren, ook voor als ik er nog eentje wil maken. Maar eerst de eerste versie maar tot een goed einde zien te brengen.

Zelf ben ik ook enorm nieuwsgierig naar de resultaten, al kun je met slechts 7 kleuren en een resolutie van 800x480 tot best knappe resultaten komen door middel van dithering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3i-jFkZ9kqhhoE0w4o3pTagzMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3W8J73ns6HGk3g4oRn0yEmMA.jpg?f=fotoalbum_large

Dat gebruikt de 7 kleuren die het e-ink scherm ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
SomerenV schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Ik wil het in een regulier fotolijstje verwerken, dus plek genoeg. Een 3D printer beschik ik niet over, en hoewel ik wel ervaring heb met 3D modeling heb ik geen ervaring met de modellen prepareren voor printen. Maar goed te weten dat een verbinding gewoon oke is ongeacht aan welke kant het zit, met of zonder header erbij.

[...]

Ik ga het sowieso documenteren, ook voor als ik er nog eentje wil maken. Maar eerst de eerste versie maar tot een goed einde zien te brengen.

Zelf ben ik ook enorm nieuwsgierig naar de resultaten, al kun je met slechts 7 kleuren en een resolutie van 800x480 tot best knappe resultaten komen door middel van dithering.

[Afbeelding]

Dat gebruikt de 7 kleuren die het e-ink scherm ook gebruikt.
Had je nog een specifieke reden om voor dat scherm te gaan? Ik zat toevallig net naar een soortgelijk project te kijken, maar men lijkt ook erg enthousiast over de spectra 6 schermen (los van de refresh tijd van iets van 20s met flikkeringen):
https://www.waveshare.com/7.3inch-e-paper-hat-e.htm

Hier heb je een reddit thread waar mensen ook met wat plaatjes de 2 vergelijken / hun ervaringen met spectra 6 tov acep delen: https://www.reddit.com/r/...quality_and_colors_is_it/

[ Voor 8% gewijzigd door iklucas op 04-03-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

iklucas schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Had je nog een specifieke reden om voor dat scherm te gaan? Ik zat toevallig net naar een soortgelijk project te kijken, maar men lijkt ook erg enthousiast over de spectra 6 schermen (los van de refresh tijd van iets van 20s met flikkeringen):
https://www.waveshare.com/7.3inch-e-paper-hat-e.htm

Hier heb je een reddit thread waar mensen ook met wat plaatjes de 2 vergelijken / hun ervaringen met spectra 6 tov acep delen: https://www.reddit.com/r/...quality_and_colors_is_it/
Ik kwam deze Inky Impression tegen in een YouTube video. Die Spectra6-schermen heb ik wel voorbij zien komen, maar verder niet echt in verdiept. Beide schermen zullen ongetwijfeld hun voor en nadelen hebben. De Inky heeft ook een verversingssnelheid van 30 seconden ofzo. En die heeft 7 kleuren vs de 6 van dat Waveshare-scherm, maar de weergave verschilt ofzo?

Overigens wordt Spectra6 ook gebruikt in deze InkPoster-schermen. Die zien er wel echt heel sexy uit, maar zijn ook aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
SomerenV schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Ik kwam deze Inky Impression tegen in een YouTube video. Die Spectra6-schermen heb ik wel voorbij zien komen, maar verder niet echt in verdiept. Beide schermen zullen ongetwijfeld hun voor en nadelen hebben. De Inky heeft ook een verversingssnelheid van 30 seconden ofzo. En die heeft 7 kleuren vs de 6 van dat Waveshare-scherm, maar de weergave verschilt ofzo?

Overigens wordt Spectra6 ook gebruikt in deze InkPoster-schermen. Die zien er wel echt heel sexy uit, maar zijn ook aardig aan de prijs.
Ja precies dat is inderdaad hoe ik op ditpad beland ben, er is ook een 13.3 inch scherm die dus denk ik precies dezelfde is als zij gebruiken, en ook hogere resolutie. Hoop zoiets zelf te kunnen bouwen, maar mijn eerste pad met esphome op een esp32 lijkt hem niet te worden want daar worden de e6 schermen nog niet supported helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox

Cool idee, klinkt zeker interessant. Mijn enige opmerkingen is dat ik onlangs slechte ervaringen heb gehad met de PI Zero 2W. Ik kreeg met geen mogelijkheid aan m'n wireless netwerk geconnect.
Hotspot op telefoon of aan een stok oude DLink router werkte wel,aar aan m'n MikroTik AP's ging het niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

iklucas schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Ja precies dat is inderdaad hoe ik op ditpad beland ben, er is ook een 13.3 inch scherm die dus denk ik precies dezelfde is als zij gebruiken, en ook hogere resolutie. Hoop zoiets zelf te kunnen bouwen, maar mijn eerste pad met esphome op een esp32 lijkt hem niet te worden want daar worden de e6 schermen nog niet supported helaas
Kun je geen Pico 2 gebruiken in plaats van een ESP32? Verbruikt meer stroom, maar is een stuk efficiënter dan een Zero.

Daarover gesproken, ik ga wellicht voor een Pico 2 in plaats van een Zero 2. Heel veel hoeft het niet te doen, behalve iedere 24 uur een plaatje verversen op het scherm, en de Pico 2 heeft als bijkomend voordeel dat het een sleep mode heeft, dus geen gedoe met extra componenten koppelen aan de Zero 2 om stroomverbruik te minimaliseren. Nou lees ik wel dat de RTC van de Pico 2 niet geweldig is, maar da's een kwestie van een losse RTC gebruiken. Met een 2500mAh-accu en iedere dag een nieuwe foto op het scherm zou het geheel dan (makkelijk?) 3 maanden mee moeten kunnen gaan, wat echt meer dan prima is wat mij betreft.
babbelbox schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:48:
[...]

Cool idee, klinkt zeker interessant. Mijn enige opmerkingen is dat ik onlangs slechte ervaringen heb gehad met de PI Zero 2W. Ik kreeg met geen mogelijkheid aan m'n wireless netwerk geconnect.
Hotspot op telefoon of aan een stok oude DLink router werkte wel,aar aan m'n MikroTik AP's ging het niet lukken.
Hier had ik inderdaad ook wat issues met de Zero 2W en het verbinden met de wifi. Het is uiteindelijk wel gelukt, maar ik weet niet precies meer hoe. Volgens mij met een hotspot op de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
babbelbox schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:48:
Mijn enige opmerkingen is dat ik onlangs slechte ervaringen heb gehad met de PI Zero 2W. Ik kreeg met geen mogelijkheid aan m'n wireless netwerk geconnect.
Bij onstabiliteit met Wi-Fi helpt het vaak om op de Pi Wi-Fi power management uit te schakelen. Een voorbeeld van hoe dit kan en nog een voorbeeld.

Ik heb ook wel eens problemen gehad met access points met een specifieke chipset. Power management uitschakelen was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
The Zep Man schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Bij onstabiliteit met Wi-Fi helpt het vaak om op de Pi Wi-Fi power management uit te schakelen. Een voorbeeld van hoe dit kan en nog een voorbeeld.

Ik heb ook wel eens problemen gehad met access points met een specifieke chipset. Power management uitschakelen was de oplossing.
Jammer dat ik deze info niet eerder ben tegen gekomen, heb de PI inmiddels retour gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
babbelbox schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:56:
Jammer dat ik deze info niet eerder ben tegen gekomen, heb de PI inmiddels retour gestuurd.
Misschien nuttig voor een volgende keer. ;)

Tot zover ik het begrijp komt dit probleem door een combinatie van verschillende chipsets tussen draadloze apparaten die niet lekker met elkaar samenwerken. Het is dus een beetje de schuld van de Pi, en een beetje de schuld van het access point (volgens mij in mijn geval iets met een Atheros chip). Power management uitschakelen op het verbindende apparaat lost dit op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Vandaag de Pico 2W binnengekregen, en wat spul om wat te oefenen met solderen, aangezien ik dat voor het laatste gedaan heb op de middelbare school (waarschijnlijk). Uiteindelijk ook een soldeerbout gekocht omdat die van m'n vader voor geen meter werkte (maar gekocht op Temu dus niet verwonderlijk).

TP4056 gepakt, zo'n USB C oplaad-ding. Geen idee wat de officiële term is. Een female JST-PH-2 kabeltje er aan gesoldeerd en twee dupont kabeltjes met een female uiteinde. Batterij er aan gehangen en de Pico 2 en... niks. Ik weet dat de Pico 2 een ledje heeft, dus dat die niks deed baarde me wat zorgen. Met USB aan de PC liet hem ook niet aan gaan...

Maar dit was een mooi gevalletje RTFM :+ Die LED is dus geen power indicatie lampje. Dus Thonny geïnstalleerd, MicroPython geïnstalleerd op de Pico, een script gevonden om het ledje te laten knipperen, uitgevogeld hoe ik die kan draaien als ie aan staat (opslaan als main.py dus), alles weer aangesloten en het werkte :D _/-\o_ Dat was denk ik voor het eerst in m'n leven dat ik trots de trap af rende om aan iemand anders (m'n vrouw in dit geval) een knipperend ledje te laten zien :')

Eens dezer dagen maar eens uitvogelen hoe ik alles met elkaar moet verbinden, en uitvogelen hoe het script er uit moet gaan zien (al verwacht ik dat ChatGPT me daar wel bij kan helpen). Ik heb dus de Pico 2W, een RTC DS3231, MicroSD-lezer, TP4056, 2500mAh accu en die Inky Impression 7.3. Mooi klusje dus. En dan moet alles ook nog netjes in een fotolijstje verwerkt worden. Én vrouwlief mag niks doorhebben want dit moet een verrassing worden voor haar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 20:52
SomerenV schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:13:
Vandaag de Pico 2W binnengekregen, en wat spul om wat te oefenen met solderen, aangezien ik dat voor het laatste gedaan heb op de middelbare school (waarschijnlijk). Uiteindelijk ook een soldeerbout gekocht omdat die van m'n vader voor geen meter werkte (maar gekocht op Temu dus niet verwonderlijk).

TP4056 gepakt, zo'n USB C oplaad-ding. Geen idee wat de officiële term is. Een female JST-PH-2 kabeltje er aan gesoldeerd en twee dupont kabeltjes met een female uiteinde. Batterij er aan gehangen en de Pico 2 en... niks. Ik weet dat de Pico 2 een ledje heeft, dus dat die niks deed baarde me wat zorgen. Met USB aan de PC liet hem ook niet aan gaan...

Maar dit was een mooi gevalletje RTFM :+ Die LED is dus geen power indicatie lampje. Dus Thonny geïnstalleerd, MicroPython geïnstalleerd op de Pico, een script gevonden om het ledje te laten knipperen, uitgevogeld hoe ik die kan draaien als ie aan staat (opslaan als main.py dus), alles weer aangesloten en het werkte :D _/-\o_ Dat was denk ik voor het eerst in m'n leven dat ik trots de trap af rende om aan iemand anders (m'n vrouw in dit geval) een knipperend ledje te laten zien :')

Eens dezer dagen maar eens uitvogelen hoe ik alles met elkaar moet verbinden, en uitvogelen hoe het script er uit moet gaan zien (al verwacht ik dat ChatGPT me daar wel bij kan helpen). Ik heb dus de Pico 2W, een RTC DS3231, MicroSD-lezer, TP4056, 2500mAh accu en die Inky Impression 7.3. Mooi klusje dus. En dan moet alles ook nog netjes in een fotolijstje verwerkt worden. Én vrouwlief mag niks doorhebben want dit moet een verrassing worden voor haar :D
Leuk! Waar zijn de foto's >:) .
Wat ga je erop tonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

DJ-Promo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Leuk! Waar zijn de foto's >:) .
Wat ga je erop tonen?
Nog geen foto's, maar ik krijg morgen of overmorgen de laatste benodigdheden binnen en dan kan ik in principe aan de slag. Wel eerst nog even een werkplekje creëren op zolder omdat we nergens echt een geschikte plek hebben voor dit soort werk. Op zolder hebben we een tafeltje met een stopcontact dus da's ideaal. Het probleem is alleen dat dat tafeltje al 5 jaar gebruikt wordt als rommelhoek :+

Qua wat ik er op ga tonen zullen het vooral foto's van de kleine zijn, van het gezin en de hond. Lekker degelijk dus. Ik maak echt super graag foto's en stal ze ook het liefst uit, maar je eindigt dan hoe dan ook met een stapel foto's waar je niks meer mee doet, behalve bewaren voor later. Dus vandaar dit idee. Iedere dag een andere foto zonder dat je een alsmaar groeiende stapel papier creëert. Het is geen uniek idee, en al vaker gedaan door mensen met veel meer verstand en ervaring, maar dat boeit me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
@nero355
Ik kom nog even terug op je verzoek voor het testen van MongoDB.
Ik riep uit al mijn enthousiasme dat ik wel een PI 5 heb en ff wilde proberen, maar daarmee bedoelde ik eigenlijk dat ik wel ff snel een docker container kon lanceren.
Dat lijkt prima te gaan, maar ik weet niet zeker of dat ook jouw gewenste oplossing zou zijn...
Ik ben niet echt een in-depth kenner van Linux CLI stuff enzo maar ik krijg het niet voor elkaar om met dezelfde docker config de container op een RPI4 te laten draaien, het werkt alleen op de RPI5.
Voor de volledigheid, ik gebruik de originele MongoDB maintained image
mongodb/mongodb-community-server:latest

[ Voor 0% gewijzigd door babbelbox op 11-03-2025 16:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
@babbelbox Het gaat om de instructieset van de processor. In de Pi 4 zit een Broadcom BCM2711 met ARMv8A instructieset en in de Pi 5 een Broadcom BCM2712 met een ARMv8.2-A instructieset. Dat laatste is de minimale versie die MongoDB vereist en dan maakt het niet uit of het native draait of een Docker container is. Dus dat die container niet loopt op een Pi 4 is dus conform verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
synoniem schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:46:
@babbelbox Het gaat om de instructieset van de processor. In de Pi 4 zit een Broadcom BCM2711 met ARMv8A instructieset en in de Pi 5 een Broadcom BCM2712 met een ARMv8.2-A instructieset. Dat laatste is de minimale versie die MongoDB vereist en dan maakt het niet uit of het native draait of een Docker container is. Dus dat die container niet loopt op een Pi 4 is dus conform verwachting.
Klinkt inderdaad logisch als je het zo omschrijft. Dan is dat denk ik dan ook de definitieve conclusie. Laatste versie MongoDB draait alleen op de Pi 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik heb een officieele Raspi PoE+ hat van "de soort" zoals door Jeff Geerling getest: Dat wordt dus samen met een Pi4 bloedheet. Nou heb ik nog een oude PoE hat (dus niet de +) op de kop kunnen tikken die veel minder warm wordt.

Weet iemand of er van de PoE+ ook ooit een V2 (of V3) is uitgekomen? Ik vind wel opmerkingen over de warmte maar niets over fixes oid, Ik heb een 2021 versie, de PCB lijkt andere componenten te hebben dan die bij Pimoroni wat een 2020 versie lijkt te zijn.
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs