• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:16
DjoeC schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:24:
[...]

Van buitenshuis zou ik mee oppassen! Ik zou daar minimaal een VPN tussen hangen (in mijn geval Wireguard op de Fritz router) en/of een eigen domein waar je Cloudflare tussen hangt voor filtering.
Ja wireuard werkt perfect heb op mijn unifi router .

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21
Ik ben op zoek naar een "dummy" 40 pins connector (female, dichte bovenkant) om de 40 male pennen van mijn Pi te beschermen tegen elektrische "ongelukjes". Idem voor de 4 pins PoE plug. Weet iemand of die ergens verkrijgbaar zijn en/of op welke term ik zou moeten zoeken? Ik vind wel 3D printbare maar niet "ready-made".....

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:24
DjoeC schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:40:
Ik ben op zoek naar een "dummy" 40 pins connector (female, dichte bovenkant) om de 40 male pennen van mijn Pi te beschermen tegen elektrische "ongelukjes". Idem voor de 4 pins PoE plug. Weet iemand of die ergens verkrijgbaar zijn en/of op welke term ik zou moeten zoeken? Ik vind wel 3D printbare maar niet "ready-made".....
Als je niet kan printen, een pinheader kopen en de pinnen eruit trekken?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Die connector heet GPIO en als je zoekt op "GPIO cover" dan vind je wel wat .

• DjoeC
Kalentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]

Die connector heet GPIO en als je zoekt op "GPIO cover" dan vind je wel wat .
Yes, die had ik zelf kunnen bedenken.......... Thanks!

• DjoeC
Jesse- schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:51:
[...]

Als je niet kan printen, een pinheader kopen en de pinnen eruit trekken?
Dat werkt niet want ik wil wel dat ie op de male pennen klemt...

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:51
IDC flatcable connector zou moeten werken

• DjoeC
Ik zit nu op t juiste spoor https://www.aliexpress.co...dust-cover-raspberry.html complete sets ;) Misschien eens een paar bestellen....

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
DjoeC schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:38:
Ik zit nu op t juiste spoor https://www.aliexpress.co...dust-cover-raspberry.html complete sets ;) Misschien eens een paar bestellen....
Of gewoon zorgen dat alle poorten gewoon bezet zijn :+

• DjoeC
duvekot schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:13:
[...]

Of gewoon zorgen dat alle poorten gewoon bezet zijn :+
Haha..... Naast netwerk en meestal 1/2 usb poorten worden de andere poorten normaliter niet gebruikt. Voor echte gpio taken ed gebruik ik esp's. Eigenlijk zijn het servers of simpele adsb ontvangers.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DjoeC schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:21:
[...]
Haha..... Naast netwerk en meestal 1/2 usb poorten worden de andere poorten normaliter niet gebruikt. Voor echte gpio taken ed gebruik ik esp's. Eigenlijk zijn het servers of simpele adsb ontvangers.
Ik heb ook nog een tweetal RTC's.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• DjoeC
Freee!! schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:26:
[...]

Ik heb ook nog een tweetal RTC's.
Daar heb ik nog een Pi 2 met Adafruit GPS hat voor. Draai mijn eigen NTP server voor het hele netwerk (als Stratum 0) Ding ligt hier op een bureau en "ziet" maar een paar satellieten door een vrij klein hoekraam. Ik had een externe antenne maar daar brak de kabel van, op de interne antenne werkt het ook.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
user@pi2:~ $ chronyc sources
210 Number of sources = 10
MS Name/IP address         Stratum Poll Reach LastRx Last sample
===============================================================================
#x GPS                           0   4   377    15   -581ms[ -581ms] +/-  107ms
#* PPS                           0   4   377    15     +9ns[  -11ns] +/-  365ns
^- 193.86.91.34.bc.googleus>     2  10   377   457  +1151us[+1154us] +/- 7894us
^- mail.emuadmin.com             2  10   377   568   -966us[ -960us] +/-   40ms
^- 217-121-8-77.cable.dynam>     2  10   377   862  +2025us[+2047us] +/- 9564us
^- connected.by.freedominte>     2  10   377   294    -98us[  -96us] +/- 3559us
^- ntp.as215248.net              1  10   237   876   +475us[ +499us] +/- 4710us
^- connected.by.freedominte>     2  10   375   523    -96us[  -93us] +/- 4354us
^- time3.panq.nl                 2  10   377   436   -589us[ -583us] +/- 4255us
^- 158.101.216.150               2  10   377   28m   -418us[ -314us] +/- 4921us
user@pi2:~ $ ^C

In het netwerk kom ik daarmee op rond de 2-5 us nauwkeurig. Voor mij voldoende nauwkeurig ;)

• DjoeC
Andere vraag. Ik heb problemen met mijn NVMe naar USB behuizing en ben op zoek naar een vervangende oplossing die rechtstreeks op de PCie aansluiting van de Raspi 5 kan.

Eisen: Passief gekoelde externe NVMe behuizing (of 1 waar een standaard HAT in past) met voldoende passieve koeling middels de behuizing via pads oid van de NVMe en de mogelijkheid om direct op/aan de PCIe aansluiting/kabel van/naar de Pi te prikken. Dus niet alleen een HAT die je aan de Pi schroeft, maar een losse behuizing want de Pi zelf zit al in een passief koelende EDAtec case. Is iemand al eens zoiets tegen gekomen?

Het enige dat ik aan externe behuizingen vind zijn oplossingen zoals ik nu al heb: NVMe -> USB 3/4 en wat dus onder Linux niet helemaal lekker werkt.

• duvekot
DjoeC schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
Andere vraag. Ik heb problemen met mijn NVMe naar USB behuizing en ben op zoek naar een vervangende oplossing die rechtstreeks op de PCie aansluiting van de Raspi 5 kan.

Eisen: Passief gekoelde externe NVMe behuizing (of 1 waar een standaard HAT in past) met voldoende passieve koeling middels de behuizing via pads oid van de NVMe en de mogelijkheid om direct op/aan de PCIe aansluiting/kabel van/naar de Pi te prikken. Dus niet alleen een HAT die je aan de Pi schroeft, maar een losse behuizing want de Pi zelf zit al in een passief koelende EDAtec case. Is iemand al eens zoiets tegen gekomen?

Het enige dat ik aan externe behuizingen vind zijn oplossingen zoals ik nu al heb: NVMe -> USB 3/4 en wat dus onder Linux niet helemaal lekker werkt.
Grootste uitdaging daarbij is de kabel .. want je wil bij een externe behuizing niet zo'n dun ribbon kabeltje er tussen hebben. En dat is de reden waarom je bij externe NVMe behuizingen vaak USB-c ziet wat meestal snel genoeg is (als het ook echt USB-c snelheid heeft). Geen idee of er iets bestaat wat de PCIe aansluiting van de RPI5 omzet naar USB-C met bijbehorende snelheid.

En anders kom je toch uit op een geheel nieuwe behuizing .. ikzelf vind de behuizingen van Argon40 altijd wel mooi .. er zit wel een ventilator in maar die kan je zo instellen dat die alleen bij bepaalde temperatuur gaat draaien.

• DjoeC
duvekot schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:39:
[...]

Grootste uitdaging daarbij is de kabel .. want je wil bij een externe behuizing niet zo'n dun ribbon kabeltje er tussen hebben. En dat is de reden waarom je bij externe NVMe behuizingen vaak USB-c ziet wat meestal snel genoeg is (als het ook echt USB-c snelheid heeft). Geen idee of er iets bestaat wat de PCIe aansluiting van de RPI5 omzet naar USB-C met bijbehorende snelheid.

En anders kom je toch uit op een geheel nieuwe behuizing .. ikzelf vind de behuizingen van Argon40 altijd wel mooi .. er zit wel een ventilator in maar die kan je zo instellen dat die alleen bij bepaalde temperatuur gaat draaien.
Ja, dat van de kabel snap ik..... Maar da's oplosbaar. Ik heb me al af zitten vragen of ik niet een NVMe->USB kastje kan ombouwen. Ik weet alleen niet of er logica in de NVMe hat zit anders dan connector <> connector en een schroef om de boel vast te houden..... Misschien moet ik er experimenteel gewoon 1 bestellen ;)

• duvekot
DjoeC schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:54:
[...]

Ja, dat van de kabel snap ik..... Maar da's oplosbaar. Ik heb me al af zitten vragen of ik niet een NVMe->USB kastje kan ombouwen. Ik weet alleen niet of er logica in de NVMe hat zit anders dan connector <> connector en een schroef om de boel vast te houden..... Misschien moet ik er experimenteel gewoon 1 bestellen ;)
Een USB-c kabel is tegenwoordig ook al lang geen kabel met contactjes die 1 op 1 door lopen... Maar er zitten complete chips en programmatuur in om de juiste onderhandeling te doen tussen de apparaten.

Dus weet aan welke 🐇 🕳️ (Rabbit Hole ) je gaat starten.

Maar wat gaat er dan niet goed met je USB behuizing? Want daar zeg je niets over .. terwijl er voldoende mensen zijn die prima daarvan gebruik maken.

• DjoeC
duvekot schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:27:
[...]

Een USB-c kabel is tegenwoordig ook al lang geen kabel met contactjes die 1 op 1 door lopen... Maar er zitten complete chips en programmatuur in om de juiste onderhandeling te doen tussen de apparaten.

Dus weet aan welke 🐇 🕳️ (Rabbit Hole ) je gaat starten.

Maar wat gaat er dan niet goed met je USB behuizing? Want daar zeg je niets over .. terwijl er voldoende mensen zijn die prima daarvan gebruik maken.
Het begon met niet willen booten (usb_quircks loste dat op), ombouwen van MBR naar GPT partities (opgelost met parted), geen FSTRIM willen doen, zelfs niet met UDEV regels, geen smartctl data willen geven (udev loste dat min of meer op), nu komt de smart data nog niet in OMV - nog niet opgelost. Eigenlijk is het gewoon een hoop gekloot dat heel, heel veel tijd vergt. Prima om van te leren maar aan t eind moet er wel een soort van oplossing zijn. 't grappige is dat smartctl onder windows (CrystalDiskInfo) wel gewoon werkt.

Het hoeft niet allemaal plug en play maar ik vraag me bij elk probleem opnieuw af: Maakt deze oplossing weer iets anders kapot en zo ergens rond de kerst wil ik de boel (betrouwbaar) draaiend hebben om dat mijn Pi4 spulleboel naar de pi5 te gaan migreren.

Ja, ik heb de afgelopen week veel kennis opgedaan waar ik in eerste instantie niet naar op zoek was.

O ja, trouwens wat stofkappen besteld in China, ben benieuwd ;)

• duvekot
DjoeC schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:40:
[...]

Het begon met niet willen booten (usb_quircks loste dat op), ombouwen van MBR naar GPT partities (opgelost met parted), geen FSTRIM willen doen, zelfs niet met UDEV regels, geen smartctl data willen geven (udev loste dat min of meer op), nu komt de smart data nog niet in OMV - nog niet opgelost. Eigenlijk is het gewoon een hoop gekloot dat heel, heel veel tijd vergt. Prima om van te leren maar aan t eind moet er wel een soort van oplossing zijn. 't grappige is dat smartctl onder windows (CrystalDiskInfo) wel gewoon werkt.

Het hoeft niet allemaal plug en play maar ik vraag me bij elk probleem opnieuw af: Maakt deze oplossing weer iets anders kapot en zo ergens rond de kerst wil ik de boel (betrouwbaar) draaiend hebben om dat mijn Pi4 spulleboel naar de pi5 te gaan migreren.

Ja, ik heb de afgelopen week veel kennis opgedaan waar ik in eerste instantie niet naar op zoek was.

O ja, trouwens wat stofkappen besteld in China, ben benieuwd ;)
wat heb je voor vage drive/enclosure gekocht dat je al dat soort workaround nodig hebt ? en wat voor een drive zit er in ?

• DjoeC
uitvoering: Icy Box IB-1817M-C31 Grijs met een uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB Op zich een mooie combinatie maar de Jmicron controller lijkt vaker problemen op te leveren met Linux.

Ik kan vast nog veel meer proberen, het hele internet staat vol met issues en oplossingen - soms al 7 jaar oud - en heb dat deels ook gedaan (o.a. via Raspi forum) maar het wordt "vermoeiend" om elke keer weer opnieuw uren kwijt te zijn aan - wat op mij overkomt als - een kleinigheidje terwijl ik zoveel mogelijk bij het standaard Raspberry OS wil blijven vanwege reproduceerbaarheid naar een oude of een nieuwe installatie: backup scenario, overstappen naar een mini-PC of wat dan ook.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Can a Raspberry Pi match the performance of a modern desktop PC when it comes to GPU performance?

Of course not, in a general sense. But there are specific use cases where you'd be surprised by how close the Pi comes, performance-wise. In some cases, the Pi is actually faster!

Raven schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:33:
@duvekot Ik begin wel een beetje een patroon te ontdekken. Inmiddels 4 RPi's geprobeerd:
Nr1: Succes
Nr2: Na apt full-upgrade (die zonder dependency error begon) paar 100 packages held back door t64-gedoe.
Nr3: Meteen bij proberen te starten van apt full-upgrade dependency errors
Nr4: Pi 0 W, die nogal wat tijd nodig had -> Succesvol, al klaagt apt nu over

[...]

edit: 1 signature opgelost met apt install --reinstall raspberrypi-archive-keyring

De 1e RPi heeft een andere username dan de oorspronkelijke "Pi" (recentere install dus), de 2 fails hebben Pi als username (oftewel een wat oudere install), de laatste ook maar die ging echter goed, buiten de apt warnings dan.
@duvekot Net weer met de 2 dwarsliggers bezig geweest. Nr3 ge-upgrade na libgtk-3-0 eraf geknikkerd te hebben en daarmee (afgaand op de mee verwijderde pakketten) ook de desktop. Geen probleem voor mij :P
Heb wel de hele lijst met wat eraf is geknikkerd even in een txt file gegooid, voor het geval er later iets niet goed werkt. Oh en ook bij deze
Warning: http://archive.raspberryp...n/dists/trixie/InRelease: Policy will reject signature within a year, see --audit for details
Eventjes apt install --reinstall raspberrypi-archive-keyring en dat is gefixed.

Nr2:
Nog geen succes, ruim 300 packages held back en als ik wat niet-t64 dependencies probeer te verwijderen, moet er eerst een shitload aan packages eraf voor de t64 versie erop kan, alleen die te verwijderen packages hebben ook weer afhankelijkheden waardoor het een grote puinzooi lijkt te worden :X.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• duvekot
Raven schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:53:
[YouTube: 2 GPUs 1 Pi]

[...]
[...]

@duvekot Net weer met de 2 dwarsliggers bezig geweest. Nr3 ge-upgrade na libgtk-3-0 eraf geknikkerd te hebben en daarmee (afgaand op de mee verwijderde pakketten) ook de desktop. Geen probleem voor mij :P
Heb wel de hele lijst met wat eraf is geknikkerd even in een txt file gegooid, voor het geval er later iets niet goed werkt. Oh en ook bij deze

[...]

Eventjes apt install --reinstall raspberrypi-archive-keyring en dat is gefixed.

Nr2:
Nog geen succes, ruim 300 packages held back en als ik wat niet-t64 dependencies probeer te verwijderen, moet er eerst een shitload aan packages eraf voor de t64 versie erop kan, alleen die te verwijderen packages hebben ook weer afhankelijkheden waardoor het een grote puinzooi lijkt te worden :X.
Ik heb ondertussen al 5 systemen gewoon van scratch af aan opgebouwd >:)

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik heb er onlangs 5 met succes geüpgraded naar Trixie, geen issues.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

duvekot schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:22:
[...]

Ik heb ondertussen al 5 systemen gewoon van scratch af aan opgebouwd >:)
Dat is de makkelijke optie :+
babbelbox schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:30:
Hier was het 50-50, 2 goed, 2 niet. Al dan 1 wel achteraf gelukt nadat ik een van de dwarsliggers (en daarmee desktop) eraf had geknikkerd. De laatste heeft een kip-ei probleem :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

babbelbox schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:30:
Ik heb een tijdje geleden al 5 (plus WSL Debian) met minimale issues geüpgraded naar Trixie, zesde onlangs met OMV script in verband met OMV.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@duvekot
Het is gelukt :P , in het kort:
gtk-update-icon-cache eraf -> Van ruim 300 held back naar iets meer dan 200.
libtirpc3 eraf -> 173
libssl3t64 erop -> iets meer dan 100
libpng16-16t64 erop -> iets meer dan 50
libreadline8t64 erop m.b.v. aptitude (apt lukte het niet wegens dependencies) -> iets meer dan 20
upgrade file -> weer een paar minder
Tussendoor autoremove
libglib2.0-0t64 erop -> weer een paar minder
aptitude upgrade -> weer een paar minder
libext2fs2t64 erop -> nog 1 te gaan
systemd-sysv -> er bleken wat pakketten uit het SysV-era nog aanwezig te zijn die dwars lagen....

Heb alle output even in een txt gegooid, zodat ik kan zien wat er nou allemaal is gedaan.

Oscar Wilde

• duvekot
Raven schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:45:
@duvekot
Het is gelukt :P , in het kort:
gtk-update-icon-cache eraf -> Van ruim 300 held back naar iets meer dan 200.
libtirpc3 eraf -> 173
libssl3t64 erop -> iets meer dan 100
libpng16-16t64 erop -> iets meer dan 50
libreadline8t64 erop m.b.v. aptitude (apt lukte het niet wegens dependencies) -> iets meer dan 20
upgrade file -> weer een paar minder
Tussendoor autoremove
libglib2.0-0t64 erop -> weer een paar minder
aptitude upgrade -> weer een paar minder
libext2fs2t64 erop -> nog 1 te gaan
systemd-sysv -> er bleken wat pakketten uit het SysV-era nog aanwezig te zijn die dwars lagen....

Heb alle output even in een txt gegooid, zodat ik kan zien wat er nou allemaal is gedaan.
heeft je wel ff bezig gehouden ... maar .. als je nu kijkt wat er na de upgrade allemaal daadwerkelijk geïnstalleerd is .. is dat dan gelijk aan wat er zou zijn geweest als je van scratch was gestart?

• DjoeC
Nu mijn uitvoering: Icy Box IB-1817M-C31 Grijs met geen mogelijkheid "fatsoenlijk" werkend te krijgen is ben ik op zoek naar een alternatieve NVMe<>USB behuizing die een controller heeft die op de Raspi out-of-the-box wel FSTRIM, smartctl e.d. ondersteunt. Dus geen SATA bridge maar echt NVMe/PCIe naar USB. Laat staan dat er nog usb-storage.quirks moet worden toegevoegd. Het waren een paar interessante weken om van alles uit te proberen en het toch (min of meer) draaiend te krijgen - maar omdat ik mijn produktie naar deze nieuwe omgeving will migreren hecht ik eigenlijk aan wat meer voorspelbaar gedrag. De ICY Box leek perfect voor 1 NVMe 80mm vanwege formaat en koeling (zwaar alu + koelribben).

De zoekfunctie van Tweakers levert niet zo heel veel op omdat controller type lang niet altijd in de specs staat, Er moet 1 NVMe 80mm inpassen. Wie o wie?

• duvekot
DjoeC schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:03:
De zoekfunctie van Tweakers levert niet zo heel veel op omdat controller type lang niet altijd in de specs staat, Er moet 1 NVMe 80mm inpassen. Wie o wie?
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee .. maar deze heeft iig een andere controler:
uitvoering: ACT USB-C M.2 NVMe / PCIe SSD Behuizing, tool-free Zwart

en is bij meer dan 1 shop verkrijgbaar ..

deze schijnt ook wel goed te zijn .. maar alleen via Amazon verkrijgbaar:
uitvoering: Ugreen M.2 NVMe 10 Gbps SSD behuizing Antraciet

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:19
Freee!! schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:14:
[...]

Ik heb een tijdje geleden al 5 (plus WSL Debian) met minimale issues geüpgraded naar Trixie, zesde onlangs met OMV script in verband met OMV.
Met beta OMV8 neem ik aan? Draait dat (al) naar behoren?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• DjoeC
alesandro_46 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:07:
[...]

Mijn OMV 8 beta draait vrij aardig - nieuwe installatie op een (zie hierboven) externe SSD. De definitieve versie wordt volgens de auteur "voor de kerst" verwacht.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

duvekot schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:56:
[...]

heeft je wel ff bezig gehouden ... maar .. als je nu kijkt wat er na de upgrade allemaal daadwerkelijk geïnstalleerd is .. is dat dan gelijk aan wat er zou zijn geweest als je van scratch was gestart?
Jup, dat duurde wel even :P Maar snap wel waarom aptitude er niks mee kon, die bleef maar continu oplossingen zoeken, dat duurde zo lang dat het oneindig leek. Wat wil je met honderden pakketten :+

Pas nadat het aantal held back in de tientallen (en niet honderdtallen) lag kon die ineens voor de nodige pakketten met een oplossing komen. Die oplossing was pakketten die het installeren van een t64-dependency verhinderen verwijderen, t64-versie van die dependency erop, verwijderde pakketten herinstalleren.

Ik heb geen idee of het gelijk gaat zijn (gok van niet :P ), dan zou ik ergens een hdd/ssd onder het stof weg moeten halen, image erop en dan de lijst met geïnstalleerde packages vergelijken. Heb de lijst van de huidige (zeer waarschijnlijk rommelige) install opgeslagen.

Oscar Wilde

• duvekot
Raven schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:43:
Jup, dat duurde wel even :P Maar snap wel waarom aptitude er niks mee kon, die bleef maar continu oplossingen zoeken, dat duurde zo lang dat het oneindig leek. Wat wil je met honderden pakketten :+

Pas nadat het aantal held back in de tientallen (en niet honderdtallen) lag kon die ineens voor de nodige pakketten met een oplossing komen. Die oplossing was pakketten die het installeren van een t64-dependency verhinderen verwijderen, t64-versie van die dependency erop, verwijderde pakketten herinstalleren.

Ik heb geen idee of het gelijk gaat zijn (gok van niet :P ), dan zou ik ergens een hdd/ssd onder het stof weg moeten halen, image erop en dan de lijst met geïnstalleerde packages vergelijken. Heb de lijst van de huidige (zeer waarschijnlijk rommelige) install opgeslagen.
SD kaartje met een schone image zou genoeg moeten zijn toch?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@duvekot Moet ik er wel een hebben liggen die het nog doet :+ , gebruik al lange tijd SSD's.

Oscar Wilde

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

alesandro_46 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:07:
[...]
Draait nu versie 8.0-13 (Synchrony), draait naar behoren (N=1).

• babbelbox
  • Nu online
DjoeC schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:03:
Nu mijn uitvoering: Icy Box IB-1817M-C31 Grijs met geen mogelijkheid "fatsoenlijk" werkend te krijgen is ben ik op zoek naar een alternatieve NVMe<>USB behuizing die een controller heeft die op de Raspi out-of-the-box wel FSTRIM, smartctl e.d. ondersteunt. Dus geen SATA bridge maar echt NVMe/PCIe naar USB. Laat staan dat er nog usb-storage.quirks moet worden toegevoegd. Het waren een paar interessante weken om van alles uit te proberen en het toch (min of meer) draaiend te krijgen - maar omdat ik mijn produktie naar deze nieuwe omgeving will migreren hecht ik eigenlijk aan wat meer voorspelbaar gedrag. De ICY Box leek perfect voor 1 NVMe 80mm vanwege formaat en koeling (zwaar alu + koelribben).

Misschien heb ik het gemist, maar waarom wil je zo graag een USB extender? Of hebben we het hier over een RPI < 5?
Voor de RPI5 zijn nl. best een aardige set aan NVMe compatible casings beschikbaar.

• DjoeC
babbelbox schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:02:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar waarom wil je zo graag een USB extender? Of hebben we het hier over een RPI < 5?
Voor de RPI5 zijn nl. best een aardige set aan NVMe compatible casings beschikbaar.
Ik heb een Pi 5, passief gekoeld met een EDATEC en wil ook graag m'n SSD passief gekoeld hoeden. De kastjes (zoals Argon) of andere oplossingen hebben vzv ik kan zien allemaal een mechanische fan. De ICY Box zou voldoende moeten koelen. Het gaat me ook niet om de hoogst haalbare snelheid, dat zit wel goed, maar om de hoogst haalbare (voor mij nu 4TB) opslag.

Maar ik laat me graag adviseren over een passieve NVMe case met voldoende koeling/koeloppervlak (lees: ribben en een stevig blok alu) dat ik voor de komende jaren in een hoek (meterkast) kan wegduwen.

• babbelbox
  • Nu online
DjoeC schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:24:
[...]

Ik heb een Pi 5, passief gekoeld met een EDATEC en wil ook graag m'n SSD passief gekoeld hoeden. De kastjes (zoals Argon) of andere oplossingen hebben vzv ik kan zien allemaal een mechanische fan. De ICY Box zou voldoende moeten koelen. Het gaat me ook niet om de hoogst haalbare snelheid, dat zit wel goed, maar om de hoogst haalbare (voor mij nu 4TB) opslag.

Maar ik laat me graag adviseren over een passieve NVMe case met voldoende koeling/koeloppervlak (lees: ribben en een stevig blok alu) dat ik voor de komende jaren in een hoek (meterkast) kan wegduwen.
No offense, maar als ie in de meterkast staat, wat is dan de reden dat je geen fan wilt?
Horen zal je 'm niet. Ik heb gebruik de Argon NEO 5 case, geplaatst in een ruimte op de 1e verdieping maar ik heb nooit het idee dat ik 'm hoor draaien. Vanaf de Argon website kan je een stukje software halen die ook den snelheid van de fan nog regelt, dus draait lang niet altijd op volle toeren.

• DjoeC
babbelbox schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:57:
[...]

No offense, maar als ie in de meterkast staat, wat is dan de reden dat je geen fan wilt?
Horen zal je 'm niet. Ik heb gebruik de Argon NEO 5 case, geplaatst in een ruimte op de 1e verdieping maar ik heb nooit het idee dat ik 'm hoor draaien. Vanaf de Argon website kan je een stukje software halen die ook den snelheid van de fan nog regelt, dus draait lang niet altijd op volle toeren.
Simpel, ik wil geen mechanische koeling want die kan (gaat) kapot. Verbruikt ook nog eens 8kWh/jaar per verbruikte Watt. Ik sta dus open voor een passieve variant.....
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs