• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47
Mede-auteurs:
  • RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 21:09

arie_papa

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:03

Dacuuu

Introductie

De Raspberry Pi is een zeer geschikt platform voor XBMC, wegens de lage aanschafprijs, waarvoor je toch redelijk krachtige hardware krijgt. Door de sterke GPU (VideoCore IV), HDMI aansluiting en CEC ondersteuning kan je favoriete films en tv-series tot en met een resolutie van 1080p weergeven! Door de aanwezige GPIO kan je ook allerlei uitbreidingen toevoegen zodat je Raspberry Pi naast MediaCenter ook je domotica kan regelen of je kan inzetten als ambilight vervanger. Reden genoeg dus, om de Pi een kans te geven als een MediaCenter met een geweldige bang-for-buck verhouding!

Voor het draaien van XBMC op je Raspberry Pi heb je de keuze uit verschillende projecten waarvan OpenElec, XBian en RaspBMC de populairste zijn. Alle drie de distributies zijn stabiel genoeg voor dagelijks gebruik.

Van alle drie de distributies heb ik hun eigen informatie hier neergezet om een zo onafhankelijk mogelijke indruk te geven.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Spacer.gif

Distributies

OpenElec
http://openelec.tv/images/artwork/openelec_logo.png
OpenELEC is built from the ground up specifically for one task, to run XBMC. Other operating systems are designed to be multi-purpose, so they include all kinds of software to run services and programs that won't be used. OpenELEC, however, only includes software required to run XBMC. Because of that it is tiny (roughly 150MB), it installs literally in minutes, and, it can boot extremely quickly in 5-20 seconds, depending on the hardware type used.

Unlike other XBMC solutions, OpenELEC is not based on Ubuntu. In fact, it's not based on any Linux distribution; OpenELEC has been built from scratch specifically to act as a media center. That means it doesn't include drivers for things that just won't be used like 3G cards and graphics tablets, for example.

In addition, OpenELEC is designed to be managed as an appliance: it can automatically update itself and can be managed entirely from within the graphical interface. Even though it runs on Linux, you will never need to see a management console, command terminal or have Linux knowledge to use it.
Belangrijkste kenmerken:
  • A full install is only 90-125MB using only minimal hardware requirements
  • Separate builds for Raspberry Pi
  • Simple configuration through the Kodi & OpenELEC interfaces
  • Plug and Play external storage
http://www.openelec.tv
XBian
http://www.xbian.org/wp-content/uploads/2013/11/header.png
XBian is a small, fast and lightweight media center distribution for the Raspberry Pi, CuBox-i, Hummingboard and many more devices to come. It is based on a minimal Debian and therefor offers much of the same freedom as Debian offers.

Our slogan is “XBMC, the bleeding edge” as our main focus is delivering the fastest XBMC solution for various small form factor computers.

Just like Debian, XBian incoorporates rolling releases. This means that different from other distributions such as OpenELEC or Raspbmc, XBian doesn't release fixed images that often.

In contrast, XBian offers new package updates at least once a week. This means that new improvements and bugfixes are delivered quickly and easily.

When you keep your system updated, you will also start using new releases automatically. When all packages belonging to a new release are installed, XBian will also increase its own version.

So, you never need to reinstall!

This also means you can just install XBian Beta 2 and upgrade to XBian Release Candidate 2 in one go. Just as you can upgrade to XBian Stable 1 once it is released.
Belangrijkste kenmerken:
  • Small footprint of around 400MB
  • Full featured Debian with rich kernel
  • Rolling releases
  • Updates through native apt repository.
  • Simple system configuration through XBian-config
  • Snapshots and corruption protection
  • Emergency shell
  • Plug and Play external storage
  • Automatic weekly image generation
  • Integrated (only used sectors) backup tool.
http://www.xbian.org
RaspBMC

De beschrijving van RaspBMC bevat maar weinig informatie over waarom ze zo uniek zijn ten opzichte van anderen
Raspbmc is a minimal Linux distribution based on Debian that brings XBMC to your Raspberry Pi.
Belangrijkste kenmerken:
  • Auto-updates
  • Ambilight support
  • HTML 5 webbrowser
  • Firewall
  • Embeds TVHeaded and sabNZBD
http://www.raspbmc.com
Overeenkomsten
Alle distributies hebben hun eigen (cross-platform) installatieprogramma om het installeren van hun OS zo makkelijk mogelijk te maken. Ook is het mogelijk om op alle distributies FullHD films te draaien. Allemaal bieden ze ondersteuning voor de bekende protocollen voor AirPlay, NFS, SAMBA.
Welke moet ik kiezen?
Dat is natuurlijk aan jou. Het beste advies is gewoon ze alle drie uit te proberen. Ze zijn gratis en installatie duurt niet meer dan 5 minuten. Uitproberen is dus verre weg het efficiëntst.

Veel gestelde vragen uit het vorige topic

Moet je vanaf een USB stick draaien om corruptie te voorkomen?
In het eerste jaar dat de Raspberry Pi uit kwam waren er inderdaad veel problemen met corruptie van de SD kaart. Vanuit de Raspberry Pi foundation zijn er allerlei patches gekomen om dit te verhelpen en ook de ontwikkelaars van de grote drie hebben hun eigen manier gevonden om hiermee om te gaan. Zo draait OpenElec zo veel mogelijk vanuit de RAM waardoor de SD kaart zo weinig mogelijk gebruikt wordt. XBian heeft ervoor gekozen om BTRFS als standaard bestandssysteem te gebruiken. BTRFS detecteert automatisch wanneer er corruptie ontstaan en wordt dan vanzelf "alleen-lezen" zodat je veilig backups kan maken van je systeem.

Dit alles bij elkaar betekent dat corruptie zeer zeldzaam is geworden en in 99.9% van de gevallen niet meer voorkomt. Hoe kan je het zo veel mogelijk voorkomen:
• Sluit je Raspberry Pi normaal af i.p.v. hem van de stroom af te trekken.
• Draai je overclocking terug. Met name Turbo kan voor problemen zorgen.

Is vanaf een USB stick draaien is sneller?
Zelf heb ik dit nooit ervaren. Er zijn echter gebruikers die erbij zweren. Zorg er in ieder geval voor dat je een class 10 SD kaart gebruikt. Dat scheelt al het meest.

Kan je direct vanaf een USB stick opstarten?
Nee, de firmware en boot code worden altijd van de SD kaart gelezen. Vanaf dat moment kan je wel aangeven dat hij verder moet opstarten van een USB stick. Je hebt je SD kaart dus altijd nodig.
Kan ik de Raspberry Pi remote weer aanzetten zoals via WOL of via USB wake-up?
Als je je realiseert dat de Raspberry Pi 3W verbruikt en dit op jaar basis betekend dat je stroomrekening met 6 euro omhoog gaat, dan moet je je afvragen of je de moeite überhaupt wilt nemen om dit uit te zoeken. Als je dat wel wilt, dan maak ik je het makkelijk. Dit kan niet. Alleen via veel te dure externe bordjes waarvoor je je Raspberry Pi makkelijk 5 jaar continue aan kan laten.
Disclaimer
CurlyMo is zelf manager van XBian. Om de onafhankelijkheid van dit topic te bewaken zou het goed zijn om meerdere co-auteurs te hebben. Graag hoor ik ook jullie input.

[Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 03-02-2016 17:54]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Waarom een Raspberry Pi als je voor hetzelfde geld apparaat X kan kopen met een Rockchip CPU en/of Allwinner CPU met een Mali GPU?!?

De rockchip SoC, Allwinner SoC en Mali GPU zijn vanuit OS dev oogpunt misschien wel de meest verschrikkelijke combinatie die je kan hebben. Voor beide is niet of nauwelijks kernel en GPU acceleratie ondersteuning. Vandaar dat je ze alleen maar vind in Chinese Android sticks die ook niet voor niks alleen maar Android draaien. Er is geen dev die zich er aan waagt.

Deze boodschap heb ik in verschillende topics nu al 4x herhaalt. Kijk niet alleen naar de getallen, maar ook naar de beschikbaarheid van documentatie, goede kernel ondersteuning, GPU ondersteuning of desnoods alternatieve OS beschikbaarheid. Die ga je allemaal niet vinden. Misschien een mooie artikel voor tweakers :)

De laatste fatsoenlijk ondersteunde kernel versie voor de Rockchip is 3.0.36+. Pas vanaf +/- 3.4.y kunnen we gaan praten (BananaPi A20). Voor de Hummingboard en CuBox-i begonnen we met kernel 3.10.y en op de Raspberry Pi werd begonnen met versie 3.12.y. Om het voor een leek maar even duidelijk te maken :)

Lees ook wat OpenElec zegt hierover:
The original project ideal was to exclusively target recent-generation "HTPC" hardware. That is still broadly the case; the exception being Raspberry Pi which is made possible by the vast community behind the project and very-open (communicative, responsive and engaging) support from its creators. In comparison; the majority of Android based hardware is created by no-name Chinese manufacturers who keep everyone in the dark about what they're doing, don't provide fully open sources, and base everything from ancient and problematic kernels. One of the better supported 'other' hardwares is Cubox-i, but that is still a very experimental (and with plenty of problems) pet-project of one OE developer. Rockchip devices that are well served by the Android port are not on our agenda, sorry.
http://openelec.tv/forum/...-ever-see-openelec#100871

Dezelfde persoon in een ander topic:
I'm not aware of any interest. Most of these devices are very Android oriented and a bit of a mess from a Linux perspective.
Ik heb hier zelf een Radxa Rock liggen, maar na twee dagen klooien heb ik dat ding bijna uit het raam gegooid :+. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik ondersteuning voor de rockchip uit pilight heb teruggetrokken.

[Voor 99% gewijzigd door CurlyMo op 08-05-2015 14:29]

Ook gereserveerd.

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 11:05

RoRoo

Certified Prutser

ha, gezellig een deeltje 2!

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:46
Ik heb xbian geprobeerd, maar ivm openelec (900mhz) draait het gewoon niet soepel. 1x naar boven met de ab is soms 2x, animaties haperen en film informatie laadt langzamer. Verder zelfde hardware gebruikt.
Was dat de laatste XBian versie? Ik herken namelijk niet wat je zegt.

• Vortex1701
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-05 12:25
Ik gebruik deze: http://michael.gorven.za.net/raspberrypi/xbmc

Gewoon boven op Raspbian, draait heerlijk nog geen problemen tegen gekomen

• Freakster86
CurlyMo schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:46:
Was dat de laatste XBian versie? Ik herken namelijk niet wat je zegt.
Die van 24-01 ja. Vond het ook al vreemd, vooral dat "doorscrollen" terwijl je maar 1x drukt.

Nog even een vraagje. Gisteren een film gekeken en die haperde af en toe (heel willekeurig). Ik heb toen al wat zitten zoeken naar mogelijke instellingen, maar het mocht allemaal niet baten.

Rpi B+ @ 900mhz
Openelec 5.0
Bekabeld
NFS naar Synology
Videobestand = 1080p 17,5GB MKV

Ligt dit nou puur aan het formaat van het bestand en zo ja, is het op te lossen?
Dat "doorscrollen" is makkelijk op te lossen. Dus als dat je enige probleem is... goed voor ons om te weten.

• slommer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 14:41
Ik mis een linkje in de TS met de link naar deel 1
Moest ff wat terug zoeken moest echt op zoek :P
In de grote titel bovenaan dit topic "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2" zie aan het eind een "< O" Daarmee kan je makkelijk naar de vorige versie :) Standaard ingebouwde mogelijkheid van Tweakers.

• slommer
damn das vet zeg :) nevermind mijn opmerking dan

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

slommer schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:32:
damn das vet zeg :) nevermind mijn opmerking dan
Nice!! nooit eerder opgevallen :P

Moet die andere niet op slot nog?? of is dat ook automagisch?

Ik heb de modjes gemaild :)

• Freakster86
CurlyMo schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:04:
Dat "doorscrollen" is makkelijk op te lossen. Dus als dat je enige probleem is... goed voor ons om te weten.
Hoe los je dat dan op?

Xbian sprak me wel aan vanwege die corruptie beveiliging, maar de problemen die ik eerder noemde blijven bestaan. De Rpi voelt veel minder responsive aan i.v.m. Openelec. Zelfs als die laatste op stock draait loopt het voor het oog vloeiender. Ook voor je gevoel, want wanneer je ergens op drukt loopt het geluid in Xbian voor op het beeld. En dan heb je nog het random doorscrollen...

Ik heb het geprobeerd met de laatste versie van Xbian op een Samsung EVO 16GB kaartje. Met 2 kaartjes getest, maar zelfde resultaat. Openelec draait op beide gewoon vloeiender.

Iemand nog een antwoord op dit:
Freakster86 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:51:
[...]

Nog even een vraagje. Gisteren een film gekeken en die haperde af en toe (heel willekeurig). Ik heb toen al wat zitten zoeken naar mogelijke instellingen, maar het mocht allemaal niet baten.

Rpi B+ @ 900mhz
Openelec 5.0
Bekabeld
NFS naar Synology
Videobestand = 1080p 17,5GB MKV (HP deel 6)

Ligt dit nou puur aan het formaat van het bestand en zo ja, is het op te lossen?
Op de laptop via WIFI loopt de film soepel.
@Freakster86, dan gewoon lekker bij OpenElec blijven :)

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 19:54
Ik vraag me af waarom iedereen hier een (willekeurig merk) class 10 kaartje koopt, terwijl op vele sites te lezen is dat een class 4 of 6 waarschijnlijk beter werkt met de kleine bestanden die in een Kodi opstelling veelal gelezen en geschreven worden (de zgn "4KB random read and write speeds"):
  • "Use an SD card with good rewrite speeds. The class of the SD card doesn't always mean it will be faster, as that speed listing is for sustained reading and writing. For XBMC/Kodi random read/write speeds are more important. The class 4/6 Samsung SD cards sold on the Raspberry Pi Store (the ones with NOOBS on them) typically have much better performance than most class 10 cards." - bron
  • [..] you might naturally assume the higher the class the better… but not necessarily. SD cards are used in cameras and video cameras where they sequentially read and write large file sizes. But a computer uses random read/write access and the file sizes are typically very much smaller.

The above benchmarks indicate that the SD card is going to have a signficant impact on the overall RasPi performance. For example, one test was to install Gnome r12. The fastest SD card was a Topram 8Gb Class 4 which took 1252 seconds, an average card is the ADATA 8Gb Class 6 card which took 5363 seconds, but the slowest card was an RiData 4Gb Class 6 card which took 15707 seconds… a whopping 12 times slower than the Topram!!" - bron
Zo zijn er nog meer bronnen te vinden.

Daarnaast ondersteunt de Raspberry Pi niet de UHS-I technologie (bron), waardoor je dat voordeel ook niet gebruikt.
De Sandisk Extreme (class 10) lijkt trouwens wel goed uit de verf te komen (bron, bron en bron), maar haalt het volgens mij nog steeds niet bij de 4k read/write snelheden van class 4/6 kaartjes.

Omdat ik zelf op het punt sta een RPi setup samen te stellen was ik benieuwd naar of jullie dit herkennen adhv jullie ervaringen?
(dus even opstarttijd daargelaten, een snellere respons in je interface bij class 4/6 kaartje dan bij class 10 kaartje)
HIer draaien de Icidu class 10 kaartjes verreweg het best sinds het uitkomen van de Raspberry Pi.

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CeeDeeS schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 02:30:
Ik vraag me af waarom iedereen hier een (willekeurig merk) class 10 kaartje koopt, terwijl op vele sites te lezen is dat een class 4 of 6 waarschijnlijk beter werkt met de kleine bestanden die in een Kodi opstelling veelal gelezen en geschreven worden (de zgn "4KB random read and write speeds"):

snip

Omdat ik zelf op het punt sta een RPi setup samen te stellen was ik benieuwd naar of jullie dit herkennen adhv jullie ervaringen?
(dus even opstarttijd daargelaten, een snellere respons in je interface bij class 4/6 kaartje dan bij class 10 kaartje)
Helaas is het iets genuanceerder dan dat :)
The fastest SD card was a Topram 8Gb Class 4 which took 1252 seconds
the slowest card was an RiData 4Gb Class 6 card which took 15707 seconds
'een' class 4/6 kaart is helemaal niet beter of slechter dan 'een' class 10 kaart voor de pi.

Die specifieke samsung kaartjes uit de raspberry pi shop zijn inderdaad niet slecht, maar moeilijker te verkrijgen, als in: je moet ze zowat bij die shop bestellen, en dat betekent verzending (dus extra kosten en wachten tot het aankomt)

Verder: zo een benchmarks zijn leuk, maar eigenlijk bijna nietszeggend als je de raspberry enkel voor xbmc/kodi gaat gebruiken (hoe vaak installeer je nu precies gnome?): dat draait bijna volledig uit het geheugen, films op je sd-kaart zelf zetten zie ik je niet snel doen, en bijkomend: vermits een film 1 groot bestand is zou klasse 10 hier een voordeel zijn :)
Wil je de pi als desktopvervanger gebruiken liggen de zaken uiteraard anders, maar hoeveel mensen doen dat effectief?

Wil je dat laatste doen (desktopvervanger), zou ik je eerder aanraden van een goede usbstick of ssd te halen (die laatste via usb aan te sluiten met zo een adapter), en de sd-kaart enkel voor de bootloader te gebruiken. Want geen enkele sd-kaart kan op tegen een _goede_ usb(3)-stick (ook hier geld: de ene is de andere niet, net zoals met de sd-kaarten) of een ssd...

Als laatste: wil je de pi inzetten als server, dan gaat die inderdaad sneller zijn door hoge random rw, maar omwille van caching is dat daarom geen gigantisch verschil (ook hier: een goede usb-stick kan een oplossing zijn)

(dit is mijn mening uiteraard, als iemand er anders over denkt hoor ik het graag)
En lifetime blijft ook relatief. Ik ben zelf (XBian / pilight) developer en schrijf dagelijk denk ik wel 100x de data naar mijn SD kaartjes dan de gemiddelde gebruiker. Dan houden ze het nog steeds makkelijk lang uit. Ik heb nog geen kaartjes gehad die daadwerkelijk qua geheugen kapot gingen. Van een paar van die Icidu kaartjes ging de behuizing kapot door het vele in en uithalen (in het begin van XBian).

• Freakster86
CurlyMo schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:57:
@Freakster86, dan gewoon lekker bij OpenElec blijven :)
Niet echt het antwoord waar ik op had gehoopt... Bedoel, ik lees lovende verhalen over Xbian. Waar gaat het bij mij dan fout vraag ik me af?

• CeeDeeS
roeleboel schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:28:
Die specifieke samsung kaartjes uit de raspberry pi shop zijn inderdaad niet slecht, maar moeilijker te verkrijgen, als in: je moet ze zowat bij die shop bestellen, en dat betekent verzending (dus extra kosten en wachten tot het aankomt)
SOS Solutions heeft zo'n Samsung class 4 8GB kaartje nog op voorraad, zou je deze dan ook aanraden boven een Sandisk Extreme class 10 16GB. Of toch de Sandisk Extreme HD Video class 6 8GB?
En heeft die 16GB nog performance voordelen?

Ik zal de Rpi idd alleen gaan gebruiken voor Kodi, en dan vooral het streamen van 1080p films.

[Voor 12% gewijzigd door CeeDeeS op 28-01-2015 10:43]

@Freakster86, je geeft aan dat OpenElec op veel fronten beter werkt voor je. Vandaar mijn reactie. Welke AB gebruik je? Of kan je misschien in de shell de uitvoer van het programma "irw" geven zodra je een knop indrukt?

• Freakster86
CurlyMo schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:55:
@Freakster86, je geeft aan dat OpenElec op veel fronten beter werkt voor je. Vandaar mijn reactie. Welke AB gebruik je? Of kan je misschien in de shell de uitvoer van het programma "irw" geven zodra je een knop indrukt?
Mag ik dan niet zeggen dat OE beter werkt? Ik constateer gewoon iets. Ik gebruik CEC (Panasonic ST50). Je vraag m.b.t. shell, dat gaat mijn pet te boven :)

Het enige wat ik me kan bedenken is dat Xbian niet goed overweg kan met de Samsung kaartjes. Zou dat kunnen?
En ik reageer oprecht dat je beter bij OE kan blijven als je daar betere ervaring mee hebt. Ik voel me daar niks beledigd onder hoor.

Nope, XBian moet overal prima op werken.

M.b.t. je probleem. Ik heb zelf geen CEC TV dus je hebt nu net iets te pakken waar ik geen verstand van heb :). Onze XBian crewleden Rikardo1979 en mk01 wel. mk01 is namelijk degene die vrijwel alle patches voor CEC doet voor de Raspberry Pi en CuBox-I (ook voor OE ;) ). Mocht je het echt een oplossing willen, dan raad ik je aan je vraag op het XBian forum te stellen. Ik heb het probleem i.v.m. CEC namelijk nog nooit eerder gehoord.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Onder Xbian had ik ook altijd het nét niet gevoel.
Vaak crashes en rare zaken die je niet gewend was. Menu snelheid idd vaak wat trager.. maar dan gaat het echt om ieeeeetsssieeeeeee.. net genoeg om te merken dat er iets niet lekker loopt.

Vandaar dat ik op de Pi al enige tijd blij met OE ben. Het zal heus wel met bepaalde situaties te maken kunnen hebben.
Output van je voeding
SD kaart
etc etc.

Als OE goed voor je werkt. Lekker daarbij blijven.
Zit je liever op RaspBMC? Doe lekker dat..
Werkt Xbian bij jou wel goed?? Top!!

Niemand zal zich aangevallen voelen hoor :)
elke release reageert anders en het verwachtingspatroon is bij iedereen anders. Daar kan je als ontwikkelaar nooit 100% aan voldoen.
En wat de één acceptabel vindt, zal voor de ander een breekpunt wezen.

Ik zou trouwens iedereen willen aanraden de laatste XBian (staging) kernel eens te proberen: 3.17.17+ Die zou echt een enorme boost moeten geven in snelheid.

Dit doe je door handmatig even /etc/apt/sources.list.d/xbian.list te bewerken en dan de haakjes (#) voor deze regel weg te halen:
code:
1
### deb http://apt.xbian.org/     staging   main    rpi-wheezy

Zodat het er zo uit ziet:
code:
1
2
3
deb http://apt.xbian.org/     stable   main    rpi-wheezy
deb http://apt.xbian.org/     staging   main    rpi-wheezy
### deb http://apt.xbian.org/     devel   main    rpi-wheezy

Daarna de volgende commando's draaien:
code:
1
2
3
sudo apt-get update
sudo apt-get install xbian-package-kernel
sudo reboot

Zodra we genoeg feedback hebben, dan kunnen we het naar stable verplaatsen zodat alle images standaard met deze kernel geleverd worden.

• slommer
yesss. trakt werkt weer eindelijk. Wat een gemis en dubbelwerk was dat om bij te houden welke series/movies je gekeken hebt.
trakt.dev

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CeeDeeS schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:35:
[...]

SOS Solutions heeft zo'n Samsung class 4 8GB kaartje nog op voorraad, zou je deze dan ook aanraden boven een Sandisk Extreme class 10 16GB. Of toch de Sandisk Extreme HD Video class 6 8GB?
En heeft die 16GB nog performance voordelen?

Ik zal de Rpi idd alleen gaan gebruiken voor Kodi, en dan vooral het streamen van 1080p films.
Als je ze enkel voor kodi gaat gebruiken in combinatie met streamen maakt het niet zoveel uit (zeker niet als je openelec gebruikt als os: die gebruikt maar enkele grote files waarmee hij alles in het geheugen laad, en probeert daarna de sd kaart minimaal te gebruiken)

Wat je misschien ook moet overwegen: de standaard sd-kaarten passen enkel in model b, niet in de b+.
Vermits je aangaf dat je nog een setup aan het samenstellen bent, zou ik voor de b+ gaan (verbruikt iets minder, minder problemen met sd-kaarten,...)

Zelf draai ik hier openelec op een supergoedkope sd kaart (klasse 10) waarvan ik geen idee heb van de random speeds, maar eens opgestart (en dat is binnen de halve minuut sowieso) is het netwerk eerder de vertragende factor (voor thumbnails etc) (dat is mijn beleving toch)
Ook heb ik een tweetal andere pi's in gebruik als server (raspbian), met de noobs kaartjes, en daar ben ik redelijk tevreden over de gehaalde snelheid (het blijft natuurlijk niet fair om een pi van 35 euro te vergelijken met een desktop van 800 euro qua snelheid :) )

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 08:06
De adapter van mijn rpi is kapot. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik draai op de rpi Openelec en heb de turbo mode aanstaan met de volgende instellingen:

code:
1
2
3
4
arm_freq=1000
core_freq=500
sdram_freq=500
over_voltage=6

Het betreft een RPI van het eerste model. Welke adapter raden jullie aan? En hoeveel Ampère ?

• CeeDeeS
roeleboel schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:13:
[...]

Als je ze enkel voor kodi gaat gebruiken in combinatie met streamen maakt het niet zoveel uit (zeker niet als je openelec gebruikt als os: die gebruikt maar enkele grote files waarmee hij alles in het geheugen laad, en probeert daarna de sd kaart minimaal te gebruiken)

Wat je misschien ook moet overwegen: de standaard sd-kaarten passen enkel in model b, niet in de b+.
Vermits je aangaf dat je nog een setup aan het samenstellen bent, zou ik voor de b+ gaan (verbruikt iets minder, minder problemen met sd-kaarten,...)

Zelf draai ik hier openelec op een supergoedkope sd kaart (klasse 10) waarvan ik geen idee heb van de random speeds, maar eens opgestart (en dat is binnen de halve minuut sowieso) is het netwerk eerder de vertragende factor (voor thumbnails etc) (dat is mijn beleving toch)
Ook heb ik een tweetal andere pi's in gebruik als server (raspbian), met de noobs kaartjes, en daar ben ik redelijk tevreden over de gehaalde snelheid (het blijft natuurlijk niet fair om een pi van 35 euro te vergelijken met een desktop van 800 euro qua snelheid :) )
Thanks voor de hulp!
Dan toch maar een Sandisk Extreme class 10 kaartje besteld (icm de Rpi B+). Heb er vertrouwen in dat ie daarmee met OpenElec lekker gaat lopen :)

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 13:52
Mijn RPi ( model B ) was plotseling niet meer benaderbaar via het netwerk. Bleek dat de (BlackBerry) USB lader naar z'n grootje is, en niet meer voldoende spanning geeft. Hij laadt een telefoon nog wel op, maar daar doet hij uuuuuren over.

Ik heb dus een nieuwe Micro USB lader nodig, met welke hebben jullie goede ervaring (liefst met lang snoer!)?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 16GB DDR5RAM / Dell Thunderbolt Dock WD22TB4 / 2x iiyama XUB2492HSU-B1 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 monitor / KRK S10.4 subwoofer

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001

gwystyl

Beugeltje dan maar?

CurlyMo schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:31:
Ik zou trouwens iedereen willen aanraden de laatste XBian (staging) kernel eens te proberen: 3.17.17+ Die zou echt een enorme boost moeten geven in snelheid.

Dit doe je door handmatig even /etc/apt/sources.list.d/xbian.list te bewerken en dan de haakjes (#) voor deze regel weg te halen:
code:
1

code:
1
2
3

code:
1
2
3
sudo apt-get update
sudo reboot

Zodra we genoeg feedback hebben, dan kunnen we het naar stable verplaatsen zodat alle images standaard met deze kernel geleverd worden.
ik heb dit gisteren geprobeerd, maar eindigde met een Kodi met missende skinelementen in Confluence. Het lijkt verder wel stabiel, maar als de helft van de teksten/koppen niet leesbaar is, is het wel lastig om op de goede plekken uit te komen. Ook had ik in de bibliotheek dat er geen afleveringnummers meer zichtbaar waren, waardoor de afleveringen op titel gesorteerd waren in plaats van op uitzenddatum. Erg onhandig...

edit: ik had staging uitgezet en een rollback gedaan naar gistermiddag. Nu net staging weer aangezet en de kernel update gedaan. De skin ziet er nu wel goed uit, misschien ook omdat xbian-package-xbmc (Kodi denk ik?) nu kept back is. De enorme boost in snelheid merk ik nog niet, maar ik laat hem even draaien en laat op het xbian forum weten als ik wat raars tegen kom.
_Brake_ schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:37:
Mijn RPi ( model B ) was plotseling niet meer benaderbaar via het netwerk. Bleek dat de (BlackBerry) USB lader naar z'n grootje is, en niet meer voldoende spanning geeft. Hij laadt een telefoon nog wel op, maar daar doet hij uuuuuren over.

Ik heb dus een nieuwe Micro USB lader nodig, met welke hebben jullie goede ervaring (liefst met lang snoer!)?
Ik heb juist ook goede ervaringen met een Blackberry lader. Ik heb laatst deze gehaald op Ebay, en zit er over te denken om er nog twee te bestellen. Eén voor mijn RPi, en één voor het opladen van apparaten op het werk.

[Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 29-01-2015 20:24]

• Newjersey
Na veel wikken en wegen heb ik toch besloten om een 2e Raspberry PI B+ te bestellen. Morgenochtend maar even ophalen bij de Mycom :) Daarna de oude instellingen weer overzetten van mijn Raspberry A naar de B+. Heeft iemand hier een goede tutorial voor?

• Fire69
  • Laatst online: 02-06 08:42
(jarig!)
Welke instellingen? Van Kodi?
Gewoon de .kodi-folder overzetten :)

• Newjersey
ah is dat het enige ja? Dat klinkt simpel :) Morgen dus maar even prutsen :D
Welke distro gebruik je? De B en B+ zijn gewoon compatible met elkaar, dus even een image backup maken en terugzetten moet gewoon werken.

• Newjersey
CurlyMo schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:25:
Welke distro gebruik je? De B en B+ zijn gewoon compatible met elkaar, dus even een image backup maken en terugzetten moet gewoon werken.
Ik ga eigenlijk vanaf een A+ (eerste generatie met netwerkpoort) naar een B+ model. Kan de image backup inderdaad eventueel proberen.

• Freakster86
Fire69 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:55:
Welke instellingen? Van Kodi?
Gewoon de .kodi-folder overzetten :)
Hoe krijg je die folder zichtbaar?

Heb overzetten van een 32GB image naar een 16GB kaartje werkt niet. OpenElec blijft dan tijdens het opstarten hangen met errors.

Wat gebruiken jullie om je watched status te syncen? Ik zou dat graag met mijn laptop doen. Lees iets over MySQL op m'n Synology, maar dat lijkt me nogal ingewikkeld.
@Freakster86, ook daarvoor is XBian ideaal. Als je met de ingebouwde backup tool een backup maakt, dan backupped die alleen de gebruikte sectoren. Stel nu je hebt een 32GB kaartje, maar 10GB gebruikt, dan maakt XBian een image van 10GB. Als je echter met win32diskimager (en vergelijkbare tools) een image maakt, dan is die gewoon 32GB. Een 32GB image kan je dan niet op een 16GB SD kaart plaatsen. Zover ik weet is XBian de enige die dit op dit moment makkelijk maakt.

Daarom ook de vraag om welke distro's we het hier hebben.

Op dezelfde manier worden overigens ook onze online images (geautomatiseerd) gemaakt.

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 30-01-2015 13:00]

• Fire69
  • Laatst online: 02-06 08:42
(jarig!)
Da's inderdaad dan wel weer super handig! :)

• Freakster86
CurlyMo schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:00:
@Freakster86, ook daarvoor is XBian ideaal. Als je met de ingebouwde backup tool een backup maakt, dan backupped die alleen de gebruikte sectoren. Stel nu je hebt een 32GB kaartje, maar 10GB gebruikt, dan maakt XBian een image van 10GB. Als je echter met win32diskimager (en vergelijkbare tools) een image maakt, dan is die gewoon 32GB. Een 32GB image kan je dan niet op een 16GB SD kaart plaatsen. Zover ik weet is XBian de enige die dit op dit moment makkelijk maakt.

Daarom ook de vraag om welke distro's we het hier hebben.

Op dezelfde manier worden overigens ook onze online images (geautomatiseerd) gemaakt.
Ik had inderdaad even moeten vermelden dat het OpenElec 5.0 betreft.

Ik had eerder het advies gekregen om met USBit (met 'truncate oversize images in device mode' aangevinkt) de image over te zetten. Dat werkt helaas niet. Ik heb in 2 weken al best veel gekeken, dus wil dat graag meenemen. Maar misschien dat ik het eerst moet gaan syncen naar de NAS en dan met een verse installatie het terugzetten.

Ik zal van het weekend Xbian ook nog een kans geven, maar als het niet 'smooth' loopt... En dan nog zit ik met mijn huidige installatie die ik moet zien te syncen voordat ik overstap. Ik zal de wiki van kodi eens gaan doornemen.

Hoe heb jij dit ingesteld als ik vragen mag?
Ik draai geen Kodi want dat is niet stabiel hier, dus gewoon nog XBMC. Verder zijn er genoeg tutorials voor Kodi + MySQL te vinden online.

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:03
Wat zijn jullie favoriete skins voor Kodi?

• Smultie
  • Niet online
Loveless85 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:58:
Amber

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
Vraagje: onlangs heb ik een RaspBerry Pi B aangeschaft voor in de auto. Niet de B+ omdat ik nog een Tulp aansluiting nodig heb voor video.

Welke OS adviseren jullie om erop te zetten? Komende 2jr zal deze alleen gebruikt worden om filmpjes (.mp4) af te spelen. Als de kids wat ouder zijn evt. voor spellen :).

En welk programma kan ik het beste installeren om filmpjes mee af te spelen (evt. ook .mkv)?

Thanks!

• slommer
Road-runner83 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:29:
Welke OS adviseren jullie om erop te zetten? Komende 2jr zal deze alleen gebruikt worden om filmpjes (.mp4) af te spelen. Als de kids wat ouder zijn evt. voor spellen :).

En welk programma kan ik het beste installeren om filmpjes mee af te spelen (evt. ook .mkv)?
Heb je ergens een howto of iets? Heb het plan ook maar nogal klus alles beetje weg te werken (en ze hebben nu allebei een tablet voor de makkelijkheid)
Loveless85 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:58:
metrotv

[Voor 54% gewijzigd door slommer op 30-01-2015 16:30]

• Road-runner83
@slommer: in mijn auto zaten al schermpjes in de hoofdsteunen die op een DVD speler aangesloten zijn. Echter werkt die niet al te best meer dus heb nu de Pi geprobeerd. Helaas gaan de schermen nog niet aan maar hier kijkt een forumgenoot nog naar. Zie hier het topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1623111

Wij werkten voorheen ook met een tablet maar is idd niet ideaal. Je hebt ook van die standaard hoofdsteunen met schermen erin maar weer niet wat je dan allemaal kan afspelen. Bij mij is alles netjes weggewerkt naar de kofferbak. Je kunt eens wat bedrijven die dit inbouwen vragen wat het gaat kosten :).

[Voor 41% gewijzigd door Road-runner83 op 30-01-2015 16:39]

Newjersey schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:38:
De adapter van mijn rpi is kapot. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik draai op de rpi Openelec en heb de turbo mode aanstaan met de volgende instellingen:

code:
1
2
3
4
arm_freq=1000
core_freq=500
sdram_freq=500
over_voltage=6

Het betreft een RPI van het eerste model. Welke adapter raden jullie aan? En hoeveel Ampère ?
Neem er een van 2A dan weet je zeker dat het altijd goed werkt.

👉🏻 Blog 👈🏻

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

CurlyMo schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:31:

code:
1

code:
1
2
3

code:
1
2
3
sudo apt-get update
sudo reboot

Ik heb het geprobeerd maar ben er niet kapot van. Zowel bij streaming video als bij music party mode vastlopers gehad waarna de pi onbenaderbaar was. Een keer nog wat consoletekst op het scherm met een kernelpanic.
Hoe kan ik nu het eenvoudigst terugrollen? Dit keer toevallig geen sd image gemaakt :/

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Dank, heb het geprobeerd maar zit nog steeds op 3.17.7-ck2+. Heb nog 1 ouder snapshot, die probeer ik nog even..
Kan ik ook zien of een rollback geslaagd is?

[edit]
Om die vraag zelf maar even te beantwoorden, bij invoeren van
code:
1
sudo btrfs-auto-snapshot list root

staat er netjes "_rollback" achter het snapshot dat ik terug heb gerold :)

Helaas kom ik met het oudste snapshot ook nog op de staging kernel terug. Heb wat zitten klooien om een error bij updaten weg te krijgen (iets met locales die st_thomas niet kan updaten :? ) en blijkbaar heb ik dat gedaan na de kernel update |:( waardoor alle snapshots van voor de kernel-update gewist zijn

[Voor 44% gewijzigd door JanPedaal op 31-01-2015 22:59. Reden: vraag beantwoord]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Je kan zelfs naar een oudere snapshot booten. Standaard staat de cmdline.txt van xbian op:
code:
1
[...] rootflags=subvol=root/@,... [...]

Maar dat kan je ook veranderen in:
code:
1
[...] rootflags=subvol=root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-31-0133,... [...]

Idem in je /etc/fstab. Standaard:
code:
1
/dev/root             /lib/modules            xbian   subvol=modules/@,noatime,nobootwait        0       0

Maar dat kan ook gewoon dit worden:
code:
1
/dev/root             /lib/modules            xbian   subvol=modules/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-29-0845,noatime,nobootwait        0       0

Je dient overigens natuurlijk zelf voor backups te zorgen (wat ook zeer makkelijk wordt gemaakt in XBian) voordat je gaat klooien ;)

[Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 31-01-2015 23:03]

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Om de door jou genoemde opties te gebruiken moet ik de naam hebben van de snapshot. Maar die heb ik helaas niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
xbian@rasp ~ $ sudo btrfs-auto-snapshot list root
root/@
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-30-0916_rollback
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-30-0921_rollback
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-31-2305
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-31-2312
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-31-2314
root/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-0914
root/@last_good_known
xbian@rasp ~ $

Vroeger dan vrijdagochtend 9:16 geeft ie niet aan. Kom nu toch iets te ver buiten mijn comfortzone. Denk dat ik de staging kernel toch maar even aankijk, haha. Heb nog wel een sd image van een paar weken geleden als ik echt terug wil..

De ingebouwde backup functie lijkt me zeer handig maar heb ik nog niet werkend. Lijkt me dat de image dan naar NFS share geschreven moet worden (een andere storage is er niet) maar dat heb ik nog niet aan de praat..

[Voor 12% gewijzigd door JanPedaal op 31-01-2015 23:39]

Je bent redelijk radicaal snapshots gaan verwijderen inderdaad. De .../@ mogen nooit verwijderd worden. Dat zijn je live shares. Je hoort tenminste de volgende te hebben:
code:
1
2
3
4
5
# btrfs-auto-snapshot list
data/@
home/@
modules/@
root/@

Qua backup, als je het goed gelezen had, dan had je gezien dat je gezien dat je ook naar een image bestand kan backuppen met de file: prefix:
If you want to create .img file with /boot partition and your system,
specify "file:" as prefix to destination
(e.g. file:/media/exthdd/xbian.img)

• Road-runner83
Mede-tweakers,

Ik heb sinds kort een RaspBerry Pi B voor in de auto. Momenteel is er Raspbian op geinstalleerd.

Voornamlijk wordt deze gebruikt om filmpjes (mp4) af te spelen voor de kids en wellicht als ze wat ouder zijn spellen te spelen.

Kan ik met OS Raspbian uit de voeten? Welk programma kan ik installeren om filmpjes af te spelen?

Of kan ik beter voor een ander OS gaan en zo ja welke?

Thanks alvast :).

EDIT

Ik ben er al uit :). Op een 1GB SD kaartje heb ik OpenElec geinstalleerd. Nu nog een USB stickje vullen met films en dan kan ik het gaan testen.

[Voor 15% gewijzigd door Road-runner83 op 01-02-2015 15:34]

• slommer
Iemand enig idee hoe ik snmp op openelec 5 installed krijg?
wel gevonden dat ik het via ipkg moet doen maar dat is niet installed erop?

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

CurlyMo schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 23:44:
Je bent redelijk radicaal snapshots gaan verwijderen inderdaad.
Ik heb zelf geen snapshots verwijderd, of in ieder geval niet opzettelijk :/
Als ik een update draai wordt er een snapshot gemaakt maar ook een verwijderd.
De .../@ mogen nooit verwijderd worden. Dat zijn je live shares. Je hoort tenminste de volgende te hebben:
code:
1
2
3
4
5
# btrfs-auto-snapshot list
data/@
home/@
modules/@
root/@
Ik had alleen de root lijst gepost, de hele lijst ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
xbian@rasp ~ $ sudo btrfs-auto-snapshot list
data/@
data/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-0914
data/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-2345
data/@btrfs-auto-snap_daily-2015-02-01-0932
data/@btrfs-auto-snap_weekly-2015-02-01-0932
data/@last_good_known
home/@
home/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-0914
home/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-2345
home/@btrfs-auto-snap_daily-2015-02-01-0932
home/@btrfs-auto-snap_weekly-2015-02-01-0932
home/@last_good_known
modules/@
modules/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-0914
modules/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-2345
modules/@btrfs-auto-snap_daily-2015-02-01-0932
modules/@btrfs-auto-snap_weekly-2015-02-01-0932
modules/@last_good_known
root/@
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-30-0916_rollback
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-30-0921_rollback
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-31-2305
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-31-2312
root/@btrfs-auto-snap_apt-run-2015-01-31-2314
root/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-0914
root/@btrfs-auto-snap_daily-2015-01-31-2345
root/@btrfs-auto-snap_daily-2015-02-01-0932
root/@btrfs-auto-snap_weekly-2015-02-01-0932
root/@last_good_known
xbian@rasp ~ $
Qua backup, als je het goed gelezen had, dan had je gezien dat je gezien dat je ook naar een image bestand kan backuppen met de file: prefix:
[...]
Dat heb ik gelezen, maar dat is dus nog niet gelukt. Zal als ik tijd heb weer een poging doen en dan posten waar het mis loopt.

Die lijst ziet er inderdaad goed uit.

• Road-runner83
Heeft er iemand een oplossing om de Pi weer aan te zetten middels een remote? Het liefst via de keyboard/muis die al via USB aangesloten is.

Ik heb al hier en daar gelezen dat het niet zo eenvoudig is...er is wel een board beschikbaar waarmee je met een remote de Pi kan aanzetten maar ik weet niet of die op mijn Pi UPS kaart kan?

Het mooiste zou zijn als je hem in een soort slaapstand kan zetten en dan middels de toetsenbord weer kan ontwaken...
@Road-runner83, mooie tip. Toegevoegd aan de FAQ.

• GG---77
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-05 15:39
De opvolger is aangekondigd: Raspberry pi 2

http://www.nu.nl/tech/398...-pi-zes-keer-sneller.html

PSN id: GG--77

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 08:12
Oh ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe Pi 2 versie!! Wanneer zou hij bij SOS te bestellen zijn??

• NightMare
Krijg gewoon 2 minuten later de nieuwsbrief van SOS dat ze hem hebben. Heb hem meteen besteld!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Klopt dat wel? In de mail van SOS hebben ze het over een 800Mhz-model, terwijl in de aankondiging wordt gesproken over 900Mhz...

Of is het gewoon een typo omdat ze haast hadden met het versturen van de nieuwsbrief :)

[Voor 11% gewijzigd door mrwolf op 02-02-2015 08:47]

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

En bij hen natuurlijk nog wel 10 euro duurder dan het B+ model ;) Ik wacht nog wel even tot hij weer gedaald is in prijs (en ik zeker weet dat XBian er op draait)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Is dat nog iets met armv6 vs. armv7? Kwestie van recompile?

👉🏻 Blog 👈🏻

• nwagenaar
  • Laatst online: 02-06 21:01

nwagenaar

God, root. What's the differen

Volgens mij kan je op een Armv7 wel Armv6 code draaien, maar dit gaat ten koste van de performance. Een recompile is altijd aan te bevelen.

Overigens zou Raspbian al geschikt moeten zijn voor de RPi2 (http://downloads.raspberrypi.org/raspbian/release_notes.txt) en OpenElec zou in de loop van vandaag ook voor RPi2 moeten uitkomen (http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=217063)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hier ook het frontpage artikeltje: nieuws: Raspberry Pi kondigt nieuwe Model B-mini-computer met quadcore-soc aan

Ik gok dat de beschrijving bij SOS nu nog een copy paste is van het B+ model, en dat ze niet alle specs 100% goed hebben staan. Dat zal in de loop van de (komende) dag(en) wel rechtgetrokken worden. Ik wacht wel even tot XBian beschikbaar is voor het nieuwe model en hij wat goedkoper is geworden.
Op het moment doet de gewone B het bij mij prima met XBMC, maar iets sneller door de menu's heen kunnen scrollen zou wel leuk zijn.

[Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 02-02-2015 10:20]

ARMv6 draait prima op ARMv7. Om het behapbaar te houden doen we niet anders bij XBian :)

[Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 02-02-2015 10:55]

• NightMare
Had Kodi nog even uitgesteld aangezien ik erg tevreden was met XBMC. Maar nu ik een Pi 2 heb aangeschaft zal ik er wel aan moeten geloven want ik denk niet dat ze nog een update van de oude OpenElec zullen doen om de Pi 2 te ondersteunen...

• Dacuuu
Net de nieuwe raspberry pi besteld, ben benieuwd!

• nwagenaar
  • Laatst online: 02-06 21:01

nwagenaar

God, root. What's the differen

En ondertussen heeft OSMC/Raspbmc ook aangegeven dat de RPi2 al wordt ondersteund (https://osmc.tv/2015/02/r...ased-with-osmc-support/).

Met andere woorden, als jij je RPi2 (over)morgen ontvangt, dan zou je Xbian, RaspBMC/OSMC en/of OpenElec moeten kunnen gebruiken :)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zelf Microsoft brengt een Windows10 versie uit, wss een embedded versie ben benieuwd
Wilde net een Cubox-i4 bestellen! Twijfel...

👉🏻 Blog 👈🏻

• Slash303
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 13:59
Weet iemand al plaatsen waar ik de nieuwe Raspberry Pi 2 kan bestellen?

• TVG88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-05 10:01
Slash303 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:01:
Weet iemand al plaatsen waar ik de nieuwe Raspberry Pi 2 kan bestellen?
Net besteld op https://www.sossolutions.nl/ ! ;)

• SwerveShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 23:40
SOS Solutions site toont nog steeds dat de Pi 2 uit voorraad leverbaar is. Vraag me af of dat werkelijk zo is. Op het Kodi forum schrijven mensen al dat hij in Nederland uitverkocht is. http://forum.kodi.tv/show...63&pid=1911953#pid1911953
FreshMaker schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:13:
Zelf Microsoft brengt een Windows10 versie uit, wss een embedded versie ben benieuwd
Wat achtergrond:
http://www.hanselman.com/...0AndRunUniversalApps.aspx

👉🏻 Blog 👈🏻

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 10:19
Heb er net ook een besteld bij SOSSolutions.

Ik vraag mij af of het met deze rekenkracht nog de moeite is op OpenELEC erop te zetten. Met een quadcore en 1gb ram moet Debian toch ook wel draaien? Dan heb je in ieder geval wat extra mogelijkheden naast Kodi.

EDIT: en ik kreeg van SOS de melding dat hij morgen pas verzonden wordt vanwege de drukte.

[Voor 15% gewijzigd door ApexAlpha op 02-02-2015 13:53]

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
ApexAlpha schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:51:
Ik vraag mij af of het met deze rekenkracht nog de moeite is op OpenELEC erop te zetten. Met een quadcore en 1gb ram moet Debian toch ook wel draaien? Dan heb je in ieder geval wat extra mogelijkheden naast Kodi.
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Hoe draait deze met bijv ubuntu en kodi + zware skins. Trekt hij dat..

• duqu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-05 00:21
Zou de RPi2 ook 3D content kunnen afspelen?

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

duqu schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:12:
Zou de RPi2 ook 3D content kunnen afspelen?
Dat kan de gewone Pi toch ook? Lijkt me van wel, dan

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• duqu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-05 00:21
kraats schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:19:
[...]
Dat kan de gewone Pi toch ook? Lijkt me van wel, dan
Daar was ik me niet van bewust, ga het straks eens uitproberen dan.

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 22:29
ApexAlpha schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:51:
Heb er net ook een besteld bij SOSSolutions.

EDIT: en ik kreeg van SOS de melding dat hij morgen pas verzonden wordt vanwege de drukte.
Kreeg je een mail?

Ik vraag me af of tvheadend + oscam nu werkt op de Pi, model 1 was hiervoor te traag.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 14:18
Vanochtend om half 10 bij sos besteld. Neem aan dat ik hem morgen in huis heb.

Maar Kodi was al bezig om opnieuw te compilen.

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 22:29
Kodi 14.1 is ook vanochtend uitgekomen, openelec builds zijn binnekort beschikbaar.

• SwerveShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 23:40
De Pi model B deed het al prima met XBMC. De GPU was krachtig genoeg om 1080p af te spelen. Alleen de menu's waren wat aan de trage kant. En vreemd genoeg was mijn Pi wat instabiel terwijl hetzelfde type bij vrienden als een zonnetje draaide. Misschien wat te enthousiast geweest met overklocken in het begin. :-p

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 07:22
Ik ben nog een leek op Raspberry gebied.... wel ervaring met androidsticks maar die leveren niet de kwaliteit die ik wil. (720p upscaling naar 1080p, 2.0 geluid en framedrops)
Is de uitvoer van de raspberry wel 108P met surroundsound? mits de stream of het bestand het ondersteund. mijn av apparaten kunnen alles verwerken of indien gewenst downmixen.

ik hoor graag van jullie!

• Dacuuu
Mijn nieuwe pi 2 komt morgen binnen! Ben benieuwd hoe xbmc draait. Maak er wel even een filmpje van.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

BlueSS50 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:02:
Ik ben nog een leek op Raspberry gebied.... wel ervaring met androidsticks maar die leveren niet de kwaliteit die ik wil. (720p upscaling naar 1080p, 2.0 geluid en framedrops)
Is de uitvoer van de raspberry wel 108P met surroundsound? mits de stream of het bestand het ondersteund. mijn av apparaten kunnen alles verwerken of indien gewenst downmixen.

ik hoor graag van jullie!
Volledig!! en met de nieuwe quadcore erin gaat alles alleen maar beter draaien..
Binnenkort ook maar weer een nieuwe bestellen!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 07:22
Zo. Besteld!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 10:59

jbr

Right back @ ya

Jabadakkas schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:07:
SOS Solutions site toont nog steeds dat de Pi 2 uit voorraad leverbaar is. Vraag me af of dat werkelijk zo is. Op het Kodi forum schrijven mensen al dat hij in Nederland uitverkocht is. http://forum.kodi.tv/show...63&pid=1911953#pid1911953
Net opgehaald, net als de klant die tegelijkertijd werd geholpen.... en die daarna... :)

osmc.tv ligt eruit trouwens. Zal wel belangstelling krijgen nu NOOBS alleen niet werkende OS´en installeert voor de PI2.

[Voor 12% gewijzigd door jbr op 02-02-2015 21:26]

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 10:19
Kreeg het volgende bericht van Sossolutions over mijn bestelling:"
Beste Klant,

Allereerst bedankt voor uw bestelling, wij hebben vandaag een explosie aan bestellingen binnen gekregen en het is ons spijtig genoeg niet gelukt om alle orders vandaag op tijd te kunnen verzenden.
Wij hebben vanmorgen sinds de lancering van het nieuwe model Raspberry Pi 2 B het aantal orders te verwerken gekregen welke we normaal binnen 3 weken te verwerken hebben.

Uw bestelling zal morgen, en uiterlijk woensdag 4 februari worden overgedragen aan de vervoerder zoals gekozen bij het bestellen, en zal deze de volgende werkdag bij u alsnog bezorgen.

Wij verontschuldigen ons nogmaals, ondanks alle inspanningen dat we uw order niet op tijd hebben kunnen versturen, hopen wij op uw begrip voor deze situatie.

With Kind Regards / Met vriendelijke groet,

Sander Overgaauw
S.O.S. Solutions
Ze zijn dus nog op voorraad, alleen erg druk bij de verzendafdeling.

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 20:41

SacreBleu

VR Enthousiasteling

ApexAlpha schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:35:
Kreeg het volgende bericht van Sossolutions over mijn bestelling:"

[...]

Ze zijn dus nog op voorraad, alleen erg druk bij de verzendafdeling.
Ik heb precies dezelfde e-mail ontvangen. Ik had gekozen voor bezorging via PostNL. Envelop mag wel gratis zijn, maar dit is de eerste keer dat ik bestelde bij Sossolutions, en als ik kijk hoe Sander reageert op negatieve reviews wilde ik toch wat zekerheid.

Ik vind het wel spannend. Ik heb nog een model B en daar heb ik al vanalles mee gedaan. Ik vraag me af of het nu wel mogelijk gaat worden om DTS HD of dergelijke kan doorsturen, of via Bitstream of LPCM.

Elite Dangerous: AmazingPaper

Ook besteld, mooie toevoeging aan mijn collectie :)

• Freakster86
Ik wacht de reviews nog even af. Vooral stroomverbruik ben ik benieuwd naar aangezien het voor mij puur een mediaspeler is die het liefst 24/7 aanstaat.

Gisteren MySQL op de Synology aan de praat gekregen en nu XBMC gesynced tussen de tv en de laptop. Werkt helemaal top! Alleen heb ik denk ik iets fout gedaan en zou graag weten wat dat precies is.

Na het instellen van MySQL op de Synology en het aanmaken van advancedsettings.xml op de Rpi heb ik de Rpi dus opnieuw opgestart. Hierdoor zijn al mijn "watched status" vinkjes echter verdwenen. Geen ramp, maar ik vraag me af waarom dat is gebeurd. Ik dacht juist alle dingen te syncen naar de Synology?

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 15:53
Freakster86 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 23:42:
Ik wacht de reviews nog even af. Vooral stroomverbruik ben ik benieuwd naar aangezien het voor mij puur een mediaspeler is die het liefst 24/7 aanstaat.

Gisteren MySQL op de Synology aan de praat gekregen en nu XBMC gesynced tussen de tv en de laptop. Werkt helemaal top! Alleen heb ik denk ik iets fout gedaan en zou graag weten wat dat precies is.

Na het instellen van MySQL op de Synology en het aanmaken van advancedsettings.xml op de Rpi heb ik de Rpi dus opnieuw opgestart. Hierdoor zijn al mijn "watched status" vinkjes echter verdwenen. Geen ramp, maar ik vraag me af waarom dat is gebeurd. Ik dacht juist alle dingen te syncen naar de Synology?
Heb je je oude bibliotheek geëxporteerd en na het aanpassen van de advancedsettings.xml je bibliotheek geïmporteerd naar MySQL op de NAS?

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• germanaaizer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-05 16:30
Heb er ook eentje besteld bij SOS solutions. Volgens de website nog altijd op voorraad, ben benieuwd...

Don't walk on the grass, smoke it.

Pagina: 1 2 3 ... 59 Laatste

Let op:
~[html]Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.~[/html]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee