Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Mede-tweakers,

Een tijd terug heb ik een topic aangemaakt om de DVD speler in de auto te vervangen voor een mediaspeler (zie hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1613145).

Inmiddels heb ik de RaspBerry Pi en Pi UPS besteld en samen met de behuizing ModMyPi in mekaar gezet :). Ik moest de behuizing nog wel wat modden voordat het allemaal past maargoed dat is gelukt.

Vervolgens heb ik de boel gestript in de auto:
- DVD speler verwijderd
- 2 zwarte kastjes met kabels verwijderd die volgens mij voor de audio zijn (draadloze hoofdtelefoons)

Hierna heb ik de RaspBerry Pi aangesloten op de 12V aansluiting om een test te doen. Echter gaan de beeldschermen niet aan. Vervolgens de DVD speler aangesloten en als ik deze aan zet gaan ook de beeldschermen aan (ze krijgen hier dan blijkbaar een signaal voor).

Als ik hierna de Tulp kabel uit de DVD speler haal en in de RaspBerry Pi stop dan gaan de schermen weer uit.

Voor de zekerheid heb ik de Pi maar even op een normaal beeldscherm geinstalleerd, dat werkt perfect maar helaas wederom in de auto gaan de beeldschermen niet aan.

Het lijkt erop dat er een signaal naar de beeldschermen moet van 'Ga aan'. Kan dit via een programmatje wat ik op de Pi kan zettten bijv.?

Voor de duidelijkheid: Als de DVD speler uit staat (Standby dan) dan zijn de DVD schermen ook uit, als je de DVD speler aan zet dan gaan de DVD schermen ook aan.

Iemand hier toevallig ervaring in?

Voor de duidelijkheid: Er is een converter kastje waarop de Tulp (video) kabel is aangesloten vanuit de DVD speler. Vanuit dit converterkastje lopen 2x 8p DIN kabels naar de schermen.

Hier wat foto's van de installatie/inbouw:

Tijdens het testen van de Pi
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zps963973ac.jpg

Als ik de Tulp kabel in de DVD speler stop en deze aan zet dan doet hij het wel
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zpse4382b03.jpg

Installatie van OS op Pi is gelukt:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zps0f18e040.jpg

Een 3delige Tulp kabel met 2x Audio en 1x Video loopt naar voren in de auto en was ook aangesloten op het systeem. Deze heb ik los gekoppeld en dan werkt het nog steeds (mits de DVD speler is aangesloten). De DVD speler zit rechtstreeks op het converter kastje aangesloten waaruit 2 kabels naar de schermen gaan).
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zps06a8aade.jpg

Thanks alvast!

[ Voor 6% gewijzigd door Road-runner83 op 30-01-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Geeft de PI wel beeld op een andere monitor/TV?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 15:05

eagle00789

Est. November 2005

memphis schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:27:
Geeft de PI wel beeld op een andere monitor/TV?
Road-runner83 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:58:
Als ik hierna de Tulp kabel uit de DVD speler haal en in de RaspBerry Pi stop dan gaan de schermen weer uit.

Voor de zekerheid heb ik de Pi maar even op een normaal beeldscherm geinstalleerd, dat werkt perfect maar helaas wederom in de auto gaan de beeldschermen niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Klopt ik heb de Pi boven op een TFT scherm geinstalleerd en dat werkt perfect (zie 3e foto openingspost).

Is er wellicht een programma die een 'AAN' signaal kan sturen naar de DVD schermen? Zoiets zou erg mooi zijn...

Voor de duidelijkheid: Als de DVD speler uit staat (Standby dan) dan zijn de DVD schermen ook uit, als je de DVD speler aan zet dan gaan de DVD schermen ook aan.

Edit

Memphis maakt een signaalversterkertje :). De vorige keer heeft hij ook de aansluiting gefixt voor het rechterscherm. Hopelijk is het hierna opgelost!

[ Voor 50% gewijzigd door Road-runner83 op 30-01-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:37

Leejow(saait)

Blater

Hoe sluit je de monitor aan op je pi? Via HDMI of via composite? Wellicht dat je hem even moet forceren via sdtv_mode in config.txt.

Zie: http://elinux.org/RPiconfig#Video_mode_options

[ Voor 17% gewijzigd door Leejow(saait) op 31-01-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Om hem te installeren had ik hem via HDMI op een TFT monitor aangesloten (dat had ik voorhanden). Echter gaan de DVD schermen in de auto niet aan als ik hem via composite aansluit...

sdtv_mode=2 Normal PAL --> wellicht dat ik die moet gebruiken dus? :)

Waar vind ik de Config.txt eigenlijk?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Aha, je bent dus nog niet zeker of de composiet uitgang ook daadwerkelijk werkt.Dan laat ik de bout nog even koud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Ik ga er vanuit van wel hoor ;). Het is immers ook een nieuwe :).

Voor de zekerheid kan ik nog wel even de config file testen en dan laat ik het je weten Memphis! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Road-runner83 op 31-01-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)

Leejow(saait)

Blater

Wat ik je zou aanraden is om eerst idd de composite uitgang te testen. Config.txt is eigenlijk een soort makkelijk aan te passen plain text file waar een aantal instructies voor de raspberry pi in staan. Hier kun je vinden hoe je config.txt kan aanpassen zodat je sdtv_mode = 2 kan gebruiken.

Wellicht nog een tv in huis waar een composite in aansluiting op zit? Zo kan je ook de raspberry testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Bedankt nog voor de reacties! Het lag inderdaad aan het feit dat HDMI hardcoded was :X .

Ik dacht geen mogelijkheid te hebben om de composite ergens anders te testen dan in de auto aangezien de TV's/TFT monitor HDMI/DVI aansluiting hebben. Gelukkig had de beamer op zolder nog wel een composite aansluiting waar ik het op kon proberen :).

In de Config file stond de sdtv_mode al wel op 2 maar met een # ervoor. Die heb ik weg gehaald en ook nog de regel toegevoegd aan het NOOBS gedeelte. Helaas werkte het toen nog steeds niet :-(. Vervolgens heb ik de HDMI regel verwijderd uit het NOOBS gedeelte en toen deed hij het wel! _/-\o_

Ik had niet verwacht dat je de Composite aan moest zetten, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt in mijn PC verleden ;).

Hiervast al even wat brakke foto's (Nokia lumia) die ik vanavond gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zpsbab4b470.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zps8eea1176.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zps0640dbf2.jpg

Nu is het een kwestie van een USB aansluiting maken, toetsenbordje bestellen en kijken waar ik de sensor kan wegwerken zodat die vanuit de voorstoel werkt (iemand een suggestie?), het beeld wellicht nog iets vergroten als ik de onderste foto zie en de rest wegwerken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik gebruikt vroeger in mijn ICE installatie een trackball voor in de hand maar zo zijn er ook losse touchpads. die je makkelijk op je middenconsole kan plakken.

Misschien dit een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 07-07-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Een trackball klinkt ook wel handig...of een losse touchpad idd want de toetsenbord zullen we nauwelijks gebruiken denk.

Die golf rijder heeft er flink wat werk van gemaakt :). Toetsenbord is wel mooi weggewerkt maar daar ga ik maar niet aan beginnen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 17:32
pricewatch: Epsilon RiiTek i8 Laatst dit ding voor mijn media center gehaald. Misschien ook makkelijk voor in de auto? Past makkelijk in het dashboard kastje bijvoorbeeld. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor OS heb je op de Pi staan? Als je er alleen maar filmpjes mee wilt gaan kijken wil je er misschien liever OpenELEC op hebben, is een mooi gestripte distro en daardoor lekker snel.

P.S. Altijd de Pi netjes afsluiten (of regelt de UPS dat?), anders is je SD-kaart binnen de kortste keren corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)

Leejow(saait)

Blater

ThinkPadd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:42:
Wat voor OS heb je op de Pi staan? Als je er alleen maar filmpjes mee wilt gaan kijken wil je er misschien liever OpenELEC op hebben, is een mooi gestripte distro en daardoor lekker snel.

P.S. Altijd de Pi netjes afsluiten (of regelt de UPS dat?), anders is je SD-kaart binnen de kortste keren corrupt.
Hij heeft de pi ups die het systeem idd afsluit. Als software tip zou ik de site van deze gast eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Thanks weer voor de reacties!

Die keyboard ziet er goed uit chaoscontrol :). De i28 lijkt me nog wat fijner maargoed weer iets duurder...

Ik heb idd de PiUps. Alleen ben ik nog wel aan het uitzoeken hoe ik de Pi weer aan krijg nadat ik hem heb afgesloten...gaat nog niet zo makkelijk heb ik gezien :(. Ik had gehoopt dat er iets van een slaapstand zou zijn.

@Leejow: die OS ziet er goed uit aangezien ik ook een BMW heb :). OpenElec heb ik ook al draaien op een SD kaartje inmiddels en werkt erg goed dus daar kunnen we voorlopig wel mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Ik heb nog een aantal vragen waarmee ik zit:

- De huidige stroomstekker voor de DVD speler doet het alleen als de auto aan is, dat zou betekenen dat de Pi altijd aan gaat als ik de auto start...nu zit ik aan het volgende te denken:
--> of continu stroom op de Pi zodat je zelf kan bepalen wanneer hij weer aan gaat (nadeel: kans op
lekstroom)
--> of een afstandsbediening aanschaffen zodat ik hem daarmee aan kan zetten maar ik weet niet of
hij dan alsnog aan gaat als ik de auto start?
--> of een schakelaar er tussen zetten: https://www.pi-supply.com...aspberry-pi-power-switch/ Het is geen hele mooie schakelaar die ik ergens weg kan werken denk maar zal wel prima werken?

Wat zouden jullie adviseren? Of hebben jullie nog een ander goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die schakelaar lijkt mij een mooie oplossing, gewoon over de printschakelaars draadjes naar voren laten lopen waar je daar mooie drukknopjes plaatst.

Ik denk dat de standby modus van een Pi zuinig genog is om er geen last van te hebben dat die de accu leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Ik ga denk ik toch voor deze: http://www.msldigital.com/collections/all-products

Als die tenminste samenwerkt met de Pi UPS (al een add-on op de RaspBerry Pi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Het entertainment systeem voor de kids is zo goed als klaar! Nu al een paar keer flink gebruikt en het werkt echt SUPER! :)

@Memphis: SUPER bedankt nog voor het helpen!!

Het enige wat er nog moet gebeuren is:
- UPS werkend krijgen zodat hij netjes afsluit als je de auto uitzet zonder het systeem af te sluiten (SD kaart kan wel iets hebben maar kan ook corrupt raken)
- Speakertje plaatsen, bluetooth gaat helaas niet lukken icm Linux maar heb al een mooi plekje in gedachten

Hierbij wat foto's:

Afstandsbedieningen/toetsenbord:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8717_zpsrmnojmmo.jpg

Systeem staat uit, auto staat op contact:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8715_zpshmp8j7aa.jpg

Met de V2 knop op de middelse afstandsbediening kan het voorste scherm op AV gezet worden:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8718_zpslgvcdios.jpg

Met de ON knop van de linkerafstandsbediening zet ik stroom op het systeem, OS gaat nu starten:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8719_zpsme5x7ajd.jpg

OS (Xbian, linux) is gestart:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8721_zpsklaj5eci.jpg

Met het toetsenbordje kun je via het voorste scherm een filmpje aanzetten:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8723_zpslke6pgfe.jpg

Overzicht apparatuur:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8724_zpsslsb0wso.jpg
Te zien is:
- Phonocar videoversterker (kastje rechtsboven op de foto)
- Verdeler voor achterste schermen (kastje linksboven op de foto)
- Raspberry Pi 2 (ligt onderin de bak, vastgeklikt)
- USB aansluiting (zit helemaal rechts in het bakje gedraaid)

Met de EX knop kun je het voorste scherm weer op de IDrive zetten.

De beeldkwaliteit is echt SUPER maar dat komt door de videoversterker want de DVD speler die er oorsponkelijk in zat was veel slechter en zag je ook strepen op het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 681989

Ik ben ook van plan om een raspberry pi op mijn dvd schermen aan te gaan sluiten.
De dvd schermen zitten in mijn hoofdsteunen, er zit geen hdmi aansluiting op de dvd spelers.
Wat heb ik allemaal nodig. En hoe kan ik de raspberry pi het beste aansluiten.

Gr Albert

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 681989 op 02-07-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Je zegt dat er geen HDMI-aansluiting op de DVD-spelers zit. Wat voor aansluiting zit er dan wél op? Anders kun je niet eens het videosignaal naar de schermen krijgen.

Voor de audio, zeker voor de kindertjes achterin, kun je oplossingen bedenken met koptelefoontjes o.i.d. zo kun je dan je eigen navigatie nog blijven verstaan en hoef je zelf niet herhaald naar Barbapapa of andere kinderdingetjes te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de koptelefoons die zitten erbij en die werken nu. ik heb van die tulp stekkers als aansluiting zitten, 1 rode 1 witte en 1 gele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Rood en wit is audio (links en rechts) en de gele is de video. Deze zul je om moeten zetten naar een HDMI-aansluiting of je moet de composietaansluiting gebruiken. Afhankelijk van het model Raspberry Pi je hebt of koopt is dit prima te doen. (het oude model heeft al een aansluiting voor een gele tulp, de nieuwe gaat met een jack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil de raspberry pi 2 gaan kopen, daar kan je van hdmi naar de 3 tulp stekkers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dan is het opgelost toch? Je hebt dan een Raspberry Pi nodig, een voeding voor dat ding, aangevuld met een UPS*.

Daarnaast een verloopje van HDMI naar 3 keer tulp om het beeld om te zetten. Het is raadzaam om dit eerst goed te testen voor installatie in de auto.

* De Raspberry Pi voorzien van een UPS is om er voor te zorgen dat de spanning er niet zomaar af gaat wanneer de auto van het contact gehaald wordt. Het klakkeloos spanningsloos maken van de Raspberry Pi kan leiden tot corrupte data op je SD-kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien een rare vraag maar wat is ups*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:17

arie_papa

Running on Ubuntu

Anoniem: 681989 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:04:
Wikipedia: Uninterruptible power supply

Een noodaccu voor als de stroom uitvalt.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Anoniem: 681989 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:04:
Ik denk dat dat 1 van de laatste vragen is wat op het tweakers forum gesteld moet(/mag) worden. Naast het feit dat dit een standaard begrip is in de computerwereld is het met 1 zoekopdracht ook zo gevonden.

Ultraman: Dat mag ook wel een andere manier. Zie mijn reply hieronder.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 03-07-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 23-06 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

memphis schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat dat 1 van de laatste vragen is wat op het tweakers forum gesteld moet(/mag) worden. Naast het feit dat dit een standaard begrip is in de computerwereld is het met 1 zoekopdracht ook zo gevonden.
Ondanks dat het zo gevonden kan worden heb ik meer moeite met jouw antwoord dan met de vraag. Voor de meeste consumenten is een UPS geen bekend apparaat en denkt men eerder aan de koeriersdienst.

Tweakers.net is al lang niet meer het nerd-honk wat het 10 jaar geleden was en er is ook veel aan gedaan om de frontpage en GoT voor meer mensen aantrekkelijk te maken. Ik zie aan je registratiedatum dat je hier ook al vrij lang rondloopt, dan heb je die transformatie ook wel waargenomen toch?

Als je een mede-Tweaker graag wat bijbrengt doe dat dan a.u.b. op een constructieve manier. Bijvoorbeeld door iig de vraag te beantwoorden en dan zou je daarna kunnen suggereren om er voortaan even naar te zoeken.

Iemand op zo'n manier als je nu doet te woord staan komt waarschijnlijk elitair over. Nergens voor nodig toch? Als iemand iets niet weet is dat niet erg, zolang er een intentie is om te leren en inzet getoond wordt heb ik daar zeker geen moeite mee. Educatie is immers een hoeksteen van de wereld van de Raspberry Pi. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Ultraman op 03-07-2015 10:50 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik weet dat dit topic een jaar oud is, maar voor mij is het actueel ;)

Ik heb in mijn (lease)auto twee dvd-spelers met schermpjes in de hoofdsteunen. Alles aangesloten via RCA/AV aansluitingen (rood/wit/geel), waar ik bij kan zonder de auto te verbouwen. Dat laatste is belangrijk, want ik wil tijdelijk (voor de autovakantie naar Spanje), een Pi (model B) gaan aansluiten. Op zich is dat allemaal niet zo spannend, want met wat RCA/AV kabeltjes, splitters en switches kan ik best ervoor zorgen dat op beide schermpjes naar dvd en/of rpi kan worden gekeken.

Probleem is echter de voeding. Ik kan de Pi gewoon aansluiten via een micro-USB autolader, maar ik denk niet dat hij dan nog genoeg stroom over de USB poorten kan leveren voor een deftige USB stick voor genoeg videomateriaal én een dongel voor een (nog te kopen) draadloze controller zoals deze. Vraag is dus, hoe ga ik dat wél doen? Een powered USB hub met een autoadapter? Eén op batterijen? Bestaan er self-powered USB sticks? Ik kan zelf nog niet zo 1-2-3 iets vinden. Iemand een goed idee?

Edit:
Of is het slimmer/goedkoper om een nieuwer model Pi op de kop te tikken? Ik zie dat vanaf de B+ modellen ze 1.2A per USB poort kunnen leveren...

[ Voor 6% gewijzigd door Jorizzz op 18-06-2016 11:21 . Reden: nieuw inzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zelf een 5v 3A (of meer) voeding maken?

Een 5A stepdown convertertje haal je voor een paar euro van Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Probleem is vooral dat de Pi zelf gewoon niet genoeg stroom kan leveren over de USB poort, ongeacht de ingangsstroomsterkte van de autolader. Wellicht kun je dat in de settings overrulen, maar dan denk ik dat de Pi het niet overleeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 895085

Hallo,

Even een vraag mbt de Raspberry pi en UPS. Past de UPS in de behuizing van de Raspberry pi? Als ik het goed begrijp moet je die UPS op de Raspberry pi plaatsen, maar past dit nog in een normale behuizing?

Ik ben ook van plan om dit in mijn auto te gaan plaatsen. Mooie oplossing!

Gr,
Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Een UPS zal niet in dezelfde behuizing passen als de RPi, daarvoor is de standaard behuizing ook niet ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, dank je. Weet je toevallig wel of er een behuizing is waar het wel in past? Ik zie zoveel behuizingen, maar nergens staat erbij wat er in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zelf 1 ontwerpen en (laten) printen? Of gewoon een universele behuizing uitzoeken waarin je alles kunt monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal eerst de pi en ups bestellen en daarna pas een behuizing zoeken, als ik weet hoe groot het is. Dank je voor de antwoorden.
Pagina: 1