Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:03
MikeyMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:42:
Grr... Weer eens een sd kaartje gecrashed...

Heb inmiddels alleen nog maar domoticz met p1 meter en zwave.js draaien. Alle andere zooi overgezet naar mn nas. Maar ook dat binnen een half jaar weer kaduuk. Met splinternieuwe en dure sd kaartjes. Word er een beetje moedeloos van.
Wat voor kaartjes zijn dat dan? Heb het 1x gehad met low budget kaartjes.
Nu high endurange kaartjes gekocht en gezeik was over.
Andere optie is een ssd er aan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Heb inmiddels alleen nog maar domoticz met p1 meter en zwave.js draaien. Alle andere zooi overgezet naar mn nas. Maar ook dat binnen een half jaar weer kaduuk. Met splinternieuwe en dure sd kaartjes. Word er een beetje moedeloos van.
Mijn ervaring is dat sdkaartjes vooral het loodje leggen door een slechte voeding. Of je heb een goede voeding maar het usb kabeltje naar de voeding is ruk. Ik heb Pi's lopen die al meer dan 5 jaar hetzelfde sdkaartje gebruiken. En voor een Pi die wat vaker een stroomstoring voor de kiezen krijgt heb ik als filesysteem f2fs geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:03
Inderdaad zorg wel dat je de officiele raspberry pi voeding eraan hebt hangen voor langdurige projecten.
Die goedkoop chinese voedingen zorgen wel eens voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorige keer een Sandisk ultra. Nu Sandisk extreme pro.

Voeding een 3A Motorola.
Goedkope Chinese voedingen doe ik sowieso niet aan. Maar het is geen Rpi voeding.

Ssd is een optie, maar wel enorme overkill. Heb genoeg aan 32gb. En dan zijn het vrij forse apparaten ook. Of er moet een hat op.

Heb juist ook een alu voeding gekocht waarin ie vrij van de muur hangt.

Betreft een 3b+ overigens. Zie dat de originele voeding daarvoor 2.5A levert. Gek genoeg wel op 5.1v.

Kan het eens proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 09-07-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21

Tja, kijk even rond, SSD's zoals Samsung T7 zijn deze week vrij goedkoop verkrijgbaar... Veel minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DjoeC schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Tja, kijk even rond, SSD's zoals Samsung T7 zijn deze week vrij goedkoop verkrijgbaar... Veel minder risico.
Eens, maar wel een enorme unit en veel teveel opslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Laatst online: 23:25
MikeyMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:19:

Voeding een 3A Motorola.
Goedkope Chinese voedingen doe ik sowieso niet aan. Maar het is geen Rpi voeding.

Ssd is een optie, maar wel enorme overkill. Heb genoeg aan 32gb. En dan zijn het vrij forse apparaten ook. Of er moet een hat op.

Betreft een 3b+ overigens. Zie dat de originele voeding daarvoor 2.5A levert. Gek genoeg wel op 5.1v.

Kan het eens proberen.
Ik heb met diverse raspberries geen problemen gehad, maar koop nu alleen nog maar Samsung en geen SanDisk meer. Ik heb er (10 jaar geleden) in een jaar 3 versleten in de auto waarmee alleen muziek afgespeeld werd. Geen enkele garantie mogelijk (ze waren nog geen jaar oud) en nu komt er geen SanDisk (micro) sd kaarten meer in. Met USB sticks nooit problemen gehad, die durf ik nog wel van ze te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
MikeyMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:27:
[...]

Eens, maar wel een enorme unit en veel teveel opslag ;)
Mwah, ik heb 2TB en das prima om extra dingen (denk Docker)mee te doen. Extra ruimte betekent ook langere levensduur want individuele cellen/blokken worden minder vaak beschreven. En een SSD heeft een serieuze controller, net als het kaartje hieronder.

Maar goed, voor een goeie microSD: https://www.digikey.com/e...AK6-148HTA-00101/21576750 met 568 TBw. Zie datasheet. Ze hebben er nog 1, ook bestelbaar via de NL site. Gratis verzending vanaf € 50 en dat gaat via fedex express.

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 09-07-2025 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:18

SD kaartjes zijn leuk voor testopstelling en toepassingen met weinig disk-io. Een P1 meter staat de hele dag te stampen.

Ik heb al jaren een RPi met P1 meter en Domoticz draaien vanaf een zuinige SATA M.2 ssd (Kingston A400 M.2 120GB) in een mini USB behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vorige keer een Sandisk ultra.
Die half rode half grijze? Die gaan snel kapot i.d.d. :/ , ook met voeding die meer dan genoeg stroom kan leveren. Sindsdien 2e hands SSD's uit Intels 320 serie hier :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:04
Ben het ten dele met je eens dat een 500+ GB SSD overkill is in opslag, maar het geeft in mijn geval wel een stuk keer zekerheid en ook snelheid. Draai al jaren meerdere Rpi4's met een mix van Samsung T5 en T7 SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Voeding een 3A Motorola.

Kan het eens proberen.
Mijn 3B+ (eerste Pi) ligt nu al een paar jaar stof te happen, met de 4B's heb ik die problemen niet. Goede Sandisk SD's en goede voedingen eraan (Fresh'n Rebel).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
@Freee!! hier heb ik sinds een jaar of 2 geen problemen met de 3b. (mocht je hem weg willen doen... )

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Freee!! schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Mijn 3B+ (eerste Pi) ligt nu al een paar jaar stof te happen, met de 4B's heb ik die problemen niet. Goede Sandisk SD's en goede voedingen eraan (Fresh'n Rebel).
Komt dat ook niet door de andere voeding dan?
Ben erachter dat de originele Rpi voeding 5.1 ipv 5.0 volt levert. Zou verschil kunnen maken.

Gisteren een 500gb SN700 wd red binnen gekregen.
Met een externe behuizing. Waar blijkbaar ook binnen de NVME standaard nog verschillen tussen zitten. Dus had de verkeerde.

Zojuist begonnen om de imager een image te laten maken. Eens kijken hoe lang dit goed gaat.
Ben wel een jaar data kwijt. Had ik beter moeten backuppen naar m'n nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freee!! schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:05:
[...]

2x Pi 2, 2x Pi 3 en een 0W, geen van allen problemen met
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/unYAAeSwOOpoABQn/s-l960.jpg
De falende kaartjes waren door te veel writes, met SSD's niks aan de hand.

Het enige is dat de Pi's tijdens het inschakelen niet genoeg stroom kunnen leveren over USB, SSD en USB-SATA adapter hangen daarom aan een hub met aparte voeding maar aan dezelfde voeding als de Pi.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Raven schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:46:
[...]
Het enige is dat de Pi's tijdens het inschakelen niet genoeg stroom kunnen leveren over USB, SSD en USB-SATA adapter hangen daarom aan een hub met aparte voeding maar aan dezelfde voeding als de Pi.
Huh?? Ik heb geen last met te weinig stroom, heb zelfs een 2tb Todhiba HD aan een pi3 gehad maar die moest dan wel een tikkeltje vertraagd starten (config optie). Met m'n Samsung T7 SSD's heeft dat nooit gehoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DjoeC schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Huh?? Ik heb geen last met te weinig stroom, heb zelfs een 2tb Todhiba HD aan een pi3 gehad maar die moest dan wel een tikkeltje vertraagd starten (config optie). Met m'n Samsung T7 SSD's heeft dat nooit gehoeven.
Hier Intel 320's en uitvoering: Startech.com USB3S2SAT3CB Zwart . Rechtstreeks starten de Pi's niet door en via hub is er niks aan de hand, dus tenzij er iets anders aan de hand zou kunnen zijn lijkt te weinig stroom de oorzaak. Dit gebeurt ook met de optie die de limiet verhoogt van 600 naar 1200mA.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 13-07-2025 09:18 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laptop met CM5 erin

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04

Klinkt vooral als pech maar misschien dan toch naar een ssd?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

1nsane schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:23:
[...]

Klinkt vooral als pech maar misschien dan toch naar een ssd?
Inmiddels over op een wd red ssd.
Eens kijken hoe lang dit goed gaat

Denk vijf keer in vijf jaar nu, willen we dat nog pech noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Inmiddels over op een wd red ssd.
Eens kijken hoe lang dit goed gaat

Denk vijf keer in vijf jaar nu, willen we dat nog pech noemen?
Draai zo af en toe smartctl en hou de statistieken bij. Je ziet dan vanzelf of je geen gekke dingen (teveem schrijfacties) hebt. Ga voor een SSD uit van zo'n 500-2000x capaciteit of meer voor ie het opgeeft. Bekijk de specificaties.

Recent ging 1 van mijn database container op tilt en schreef een aantal onverwachte TB's.... Niet leuk maar ook nog geen probleem. Hou een oogje in 't zeil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DjoeC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Draai zo af en toe smartctl en hou de statistieken bij. Je ziet dan vanzelf of je geen gekke dingen (teveem schrijfacties) hebt. Ga voor een SSD uit van zo'n 500-2000x capaciteit of meer voor ie het opgeeft. Bekijk de specificaties.

Recent ging 1 van mijn database container op tilt en schreef een aantal onverwachte TB's.... Niet leuk maar ook nog geen probleem. Hou een oogje in 't zeil!
Just thinking... Is dat niet op het dashboard te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:42:
[...]

Just thinking... Is dat niet op het dashboard te zetten?
Vast wel, SMART status, ssd temperatuur en CPU staan op mijn (openmediavault) dashboard. Daar kwam ook de melding can excessief gedrag vandaan. Maar bytes/blokken read/written en andere parameters zie je het best met smartctl. Normaliter kom ik niet in het dashboard, alles moet het gewoon doen, problemen moeten pushmeldingen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
Weet iemand waar je een goede behuizing kan kopen voor een raspberry pi 5?

Heb de volgende uitbreidingen:
-Raspberry Pi 5 4 3 UPS HAT Support
-PCIe to M.2 HAT Raspberry Pi 5 NVME

Heb al eens gekeken op printables. Vind daar wel een behuizing maar waar beiden in passen niet. Het liefste ga ik voor een metalen behuizing die je op een din rail kan plaatsen. Wil die namelijk hier netjes in de meterkast wegwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
vincent_1971 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:08:
Weet iemand waar je een goede behuizing kan kopen voor een raspberry pi 5?

Heb de volgende uitbreidingen:
-Raspberry Pi 5 4 3 UPS HAT Support
-PCIe to M.2 HAT Raspberry Pi 5 NVME

Heb al eens gekeken op printables. Vind daar wel een behuizing maar waar beiden in passen niet. Het liefste ga ik voor een metalen behuizing die je op een din rail kan plaatsen. Wil die namelijk hier netjes in de meterkast wegwerken.
Ik heb zo geen suggestie voor je, maar houdt rekening met warmte afvoer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:09
Ik heb op een raspberry pi 2b homebridge geïnstalleerd. Aar hij blijft hangen op het scherm homebridge start now

Er gebeurt verder niks
Wat doe ik verkeerd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwXOGXor7fcbavvV1m3wJ7hpiUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJymW8K9J2bIiw4ZdCZ8THd3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04

Mijn ervaring is dat het “hit and miss” is.

Ik heb Sandisks na een jaar Ubuntu draaien weg kunnen mikken. Daar tegenover nu wel een Hema Micro-SD met Retropie wekelijks draaien sinds jaren en geen enkel probleem.. ik heb al een M2 ssd klaarliggen met alles erop en eraan wat ik nodig heb met multiboot maar nog te lui om de SSD add-on voor m’n Argon One Pi4 te koppelen met die SSD erin. Dat doe ik pas als er een failure is maarja, het gaat met dat Hema micro-SD kaartje al jaren goed :+

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
1nsane schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Mijn ervaring is dat het “hit and miss” is.

Ik heb Sandisks na een jaar Ubuntu draaien weg kunnen mikken. Daar tegenover nu wel een Hema Micro-SD met Retropie wekelijks draaien sinds jaren en geen enkel probleem.. ik heb al een M2 ssd klaarliggen met alles erop en eraan wat ik nodig heb met multiboot maar nog te lui om de SSD add-on voor m’n Argon One Pi4 te koppelen met die SSD erin. Dat doe ik pas als er een failure is maarja, het gaat met dat Hema micro-SD kaartje al jaren goed :+
En toch kun je beter vervangen op een moment dat het jou uitkomt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 16:36
Ik moest ff wat klooien en heb mijn rpi5 met HA erop van de voeding getrokken. Doe ik wel vaker en dan erna denk ik ohja moet eigenlijk via de webinterface netjes afsluiten :+ . Afin, tot op heden nooit issues.

Echter, vanmiddag de voeding weer aangesloten, ik zie m niet online komen. Rode led blijft branden. Geen IP in de router te zien, ook niet als ik utp inprik. Nieuwe sd kaart gepakt, HA erop geflashed, sd erin, rode led, verder niks. Monitor, muis, tobo eraan, voeding eraf en erop, niks, geen beeld ofzo.

What the hell... :( Iemand nog tips? Al aardig wat op yt gekeken en google, maar kom er toch niet uit. Of is er nu echt iets van hardware kapot?!

(edit: altijd al de originele rpi voeding erbij gebruikt)

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 19-08-2025 21:05 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14
PCJR schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:03:
Ik moest ff wat klooien en heb mijn rpi5 met HA erop van de voeding getrokken. Doe ik wel vaker en dan erna denk ik ohja moet eigenlijk via de webinterface netjes afsluiten :+ . Afin, tot op heden nooit issues.

Echter, vanmiddag de voeding weer aangesloten, ik zie m niet online komen. Rode led blijft branden. Geen IP in de router te zien, ook niet als ik utp inprik. Nieuwe sd kaart gepakt, HA erop geflashed, sd erin, rode led, verder niks. Monitor, muis, tobo eraan, voeding eraf en erop, niks, geen beeld ofzo.

What the hell... :( Iemand nog tips? Al aardig wat op yt gekeken en google, maar kom er toch niet uit. Of is er nu echt iets van hardware kapot?!

(edit: altijd al de originele rpi voeding erbij gebruikt)
Al eens een andere voeding getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 16:36
stormfly schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Al eens een andere voeding getest?
Ook nog een GaN 65w voeding van Action liggen, met usbc-usbc kabel geprobeerd, maar geen resultaat

edit: opgestuurd en gaat mogelijk omgeruild worden

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 21-08-2025 13:35 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs