Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

True schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:20:
De tekst heeft het over 'optimal performance', maar je wilt juist durability.
Marketing hé... Niet teveel van aantrekken ;)
Performance is m.i. nooit een probleem geweest met een hedendaags SD kaartje in een RPi.
Weet niet hoor... Ik heb wel wat trage meuk gezien eerlijk gezegd... NOT COOL!!! :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:13
True schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:20:
[...]

Maar ik vraag mij af of dit wel meerwaarde biedt. De tekst heeft het over 'optimal performance', maar je wilt juist durability. Performance is m.i. nooit een probleem geweest met een hedendaags SD kaartje in een RPi.
Durability vind je bij de Industrial kaartjes en die staan (@nero355 ) niet in de pricewatch. Digikey heeft er nog wel een paar, prijsklasse $$ per stuk, maar wel met echte TBW specs, speciale eisen op bestelling. Dan waarschijnlijk vanaf >1.000 stuks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DjoeC schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:00:
[...]

Durability vind je bij de Industrial kaartjes en die staan (@nero355 ) niet in de pricewatch. Digikey heeft er nog wel een paar, prijsklasse $$ per stuk, maar wel met echte TBW specs, speciale eisen op bestelling. Dan waarschijnlijk vanaf >1.000 stuks ;)
Mijn punt is, ze kunnen wel zeggen dat ze 'optimal performance' hebben voor een RPi, maar iedereen weet dat je RPi kaartjes verslind en ze corrupt raken. Daar wil je durability voor hebben niet performance. Als je performance wilt kun je elk ander SD kaartje halen waar men tevreden over is.
En inderdaad anders wordt het durability kaartjes met een hoger prijskaartje.

Of gewoon schrijven naar een RAM Disk :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

True schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:25:
maar iedereen weet dat je RPi kaartjes verslind en ze corrupt raken.
Dat is dus niet helemaal waar en IMHO vaak gewoon een gevalletje PEBCAK :)

Wat ik daarmee bedoel is heel simpel :

Men denkt niet over de 'use case' na en denkt weg te kunnen komen met crappy voedingen en microSD kaartjes i.p.v. een SSD of zelfs HDD te gebruiken of zelfs helemaal geen Raspberry Pi te gebruiken voor bepaalde dingen |:( :F

Zo zijn er bepaalde doeleinden waarvan bekend is dat die constant data aan het wegschrijven zijn en dan zou zelfs mijn super duper betrouwbaar microSDXC kaartje op een gegeven zoiets hebben van "Jaaa.... Dikke Doei !!!" :w

Of om je een totaal ander voorbeeld te geven : Logging van een OPNsense/pfSense bakkie.

Er zijn mensen die denken dat het dan een goed plan is om een Consumer Level SSD te gebruiken i.p.v. een Enterprise/Workstation SSD en vragen zich dan af waarom het stomme ding nu alweer door het maximale aantal Writes heen is gegaan... :' _O-

NIET DOEN!!!!! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Het stond al bij de aanbiedingen maar de Samsung T9 2TB is in de aanbieding https://www.samsung.com/n...ck-mu-pg2t0b-eu/#benefits . Voor normaal gebruik waarschijnlijk ruim voldoende al geeft Samsung GEEN TBW op. Ik gebruik al een aantal jaren de T7 met Docker - veel schrijfacties - en ze doen het allemaal nog zonder SMART fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:11:
Het stond al bij de aanbiedingen maar de Samsung T9 2TB is in de aanbieding https://www.samsung.com/n...ck-mu-pg2t0b-eu/#benefits
Maybe not : [Verlopen] Prijsfout - Samsung SSD's met korting @ Samsung :-(
Voor normaal gebruik waarschijnlijk ruim voldoende al geeft Samsung GEEN TBW op. Ik gebruik al een aantal jaren de T7 met Docker - veel schrijfacties - en ze doen het allemaal nog zonder SMART fouten.
Afhankelijk van wat je in Docker draait valt het aantal Writes opzich wel mee : Er zijn ergere toepassingen te verzinnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:21:
[...]
Afhankelijk van wat je in Docker draait valt het aantal Writes opzich wel mee : Er zijn ergere toepassingen te verzinnen :)
Tja, er draaien meerdere HA toepassingen, MariaDB, websites, logging, etc. Wel wat geoptimaliseerd door in eigen proggies DB writes te bufferen en met multi-row insert naar de database te pompen. Maar bufferen kan alleen binnen een beperkte tijdsperiode vanwege mogelijk dataverlies.

Ik dacht dat t al langer liep maar t'is pas 11.000 uur met 6.0 TBW, gemiddeld 3.5 fysieke schrijfacties per seconde. Omdat ik toch zeker wel 500 TBW aan levensduur verwacht (250x beschrijven) zou deze nog zo'n 75 jaar mee moeten gaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        28 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    12,990,365 [6.65 TB]
Data Units Written:                 11,884,179 [6.08 TB]
Host Read Commands:                 186,832,001
Host Write Commands:                139,112,359
Controller Busy Time:               1,138
Power Cycles:                       412
Power On Hours:                     11,546
Unsafe Shutdowns:                   388
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      23
Warning  Comp. Temperature Time:    0
Critical Comp. Temperature Time:    0
Temperature Sensor 1:               28 Celsius
Temperature Sensor 2:               30 Celsius

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat "anderen" aan schrijfacties/seconde doen op hun Raspi's, ik heb namelijk zo geen idee of dit "veel" of "weinig" is (relatief gezien).

<aanvulling>
Ik heb er wat oudere statistieken bij gehaald dan blijkt het plaatje toch wat anders te zijn. Mijn vorige (opgeslagen) stats zijn 7 maanden oud. In die tijd (verschil):
code:
1
2
3
4
5
Data Units Read:                    6.514 TB
Data Units Written:                 5.174 TB
Host Read Commands:                 184,091,616
Host Write Commands:                116.900.513
Power On Hours:                     5,056

Daarmee wordt het sommetje anders: 6.42 fysieke schrijfacties/seconde. Maar ook de levensduur wordt anders (bij aanname 500TBW): ((500TBW / 5,174 TBW) * 5056 uur) / (365.25 dagen * 24 uur) = 56 jaar. Nog steeds ruim voldoende lijkt me. Zelfs bij een verdubbeling van het aantal schrijfacties zou er nog een levensduur van 25 jaar moeten zijn.

Overigens kom ik dan ook weer bij de SD kaartjes, als je een SD kaartje hebt met een gespecificeerde TBW zal ook dat kaartje vast (gemiddeld !!!) veel jaren mee gaan als zullen er ook best 1 of 2 foute kaartjes tussen zitten.

De vraag blijft nu: Hoeveel fysieke schrijfacties doen anderen? Voor een (normale) SD kaart wordt dat bij mijn weten niet bijgehouden maar sommige Industrial kaartjes (bijvoorbeeld van APC) doen dat wel. Op een Raspi met SD kaartjes zal het schrijven relatief gezien wel meevallen omdat je met 32 of 64GB opslag nou eenmaal geen zware databases of veel docker containers zult draaien. Logging zul je vaak met RAM caching uitvoeren en om de zoveel tijd (per minuut.10 minuten/whatever) naar je opslag pushen. Daarmee wordt ook elke sector "efficienter" benaderd/beschreven.

<aanvulling 2>
Ik kom net deze link tegen met een berekende TBW voor MicroSD's: https://www.reddit.com/r/...durance_cards_compared_w/
Klik op "read more" voor een tabel. Over de betrouwbaarheid doe ik geen uitspraak.

[ Voor 33% gewijzigd door DjoeC op 18-11-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:09:
Er zijn mensen die denken dat het dan een goed plan is om een Consumer Level SSD te gebruiken i.p.v. een Enterprise/Workstation SSD en vragen zich dan af waarom het stomme ding nu alweer door het maximale aantal Writes heen is gegaan... :' _O-

NIET DOEN!!!!! :P
offtopic:
Router-pc v2 met Debian draaide vanaf een uitvoering: Kingston HyperX FURY 32GB Blauw , had tijdens en na install wel aanpassingen gedaan om writes te beperken, helaas niet genoeg :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:53:
<aanvulling 2>
Ik kom net deze link tegen met een berekende TBW voor MicroSD's: https://www.reddit.com/r/...durance_cards_compared_w/
Klik op "read more" voor een tabel. Over de betrouwbaarheid doe ik geen uitspraak.
Dit leest wat fijner : https://old.reddit.com/r/...durance_cards_compared_w/

Wat ik met de data opzich moet weet ik zo gauw niet eerlijk gezegd...

Lijkt me meer een berekening van hoe snel je door het kaartje heen bent dan echte ervaring in de praktijk of iets van benchmark of slijtage simulatie :?
Raven schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:54:
offtopic:
Router-pc v2 met Debian draaide vanaf een uitvoering: Kingston HyperX FURY 32GB Blauw , had tijdens en na install wel aanpassingen gedaan om writes te beperken, helaas niet genoeg :X
offtopic:
Doet me denken aan een ex-collega die zoveel USB Sticks erdoorheen heeft gejaagd dat het op een gegeven moment best wel triest werd... ;(

En dat was dan gewoon regulier gebruik !! :X :| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ocf81 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:47:
kijk even naar wie dat heeft aangedragen ;)
Niet lullig bedoeld of zo hoor :)

Kwam het toevallig tegen @ https://tweakers.net/nieuws/ terwijl ik wat anders zocht dus vandaar :D

Verder kom ik eigenlijk al jarenlang amper nog op de Frontpage tenzij iemand vanaf GoT ernaar linkt :+

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 21:01
Zit er veel snelheid verschil tussen een ssb zonder DRAM cache Patriot P310 240GB vs Transcend TS256GMTE220S 256GB met DRAM cache In combinatie met een RPI5 met Home Assistant

[ Voor 16% gewijzigd door Evertt op 22-11-2024 06:52 ]

• nero355

nero355

Evertt schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:55:
Zit er veel snelheid verschil tussen een ssb zonder DRAM cache Patriot P310 240GB.
En welke andere SSD :?
In combinatie met een RPI5 met Home Assistant.
Ik zou me eerder druk maken om het aantal writes dat die SSD te verduren krijgt, want ik geloof dat HA een of andere Database gebruikt die flinke hoeveelheden wegschrijft ?!

Verder zou ik dan ook gelijk aan een Intel NUC achtig kastje denken i.p.v. een Raspberry Pi :)
TIP : Check https://tweakers.net/aanbod/ om eventueel wat leuks voor weinig te scoren :Y) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
nero355 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:51:
[...]

En welke andere SSD :?

[...]

Ik zou me eerder druk maken om het aantal writes dat die SSD te verduren krijgt, want ik geloof dat HA een of andere Database gebruikt die flinke hoeveelheden wegschrijft ?!

Verder zou ik dan ook gelijk aan een Intel NUC achtig kastje denken i.p.v. een Raspberry Pi :)
TIP : Check https://tweakers.net/aanbod/ om eventueel wat leuks voor weinig te scoren :Y) d:)b
Gaat gaat om Transcend TS256GMTE220S 256GB vs Patriot P310 240GB die geen Dram cache heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 17:25

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Evertt schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:55:
Zit er veel snelheid verschil tussen een ssb zonder DRAM cache Patriot P310 240GB vs Transcend TS256GMTE220S 256GB met DRAM cache In combinatie met een RPI5 met Home Assistant
Wel of niet DRAM cache gaat over snelheid. Als je het over een Raspberry Pi hebt in plaats van een PC, dan is de snelheid van de SSD natuurlijk helemaal niet relevant.

Daarom kan je waarschijnlijk beter kiezen voor een SSD zonder DRAM (write-)cache, dan heb je ook niet het probleem dat de inhoud van de DRAM verloren kan gaan.

Wat imho wel belangrijk is, is dat je kiest voor een SSD van een goede kwaliteit. Dus zeker niet de goedkoopste nemen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Als ik me goed herinner heeft de product: Crucial MX500 2,5" bescherming tegen dataverlies. Voor een pi moet je m wel in een externe (usb3)behuizing zetten maar hij is zeker snel genoeg lijkt mij. En hij heeft een toenmalig Tweakers Excellent label.

O ja, NVMe vs SATA maakt in real-life met dat soort toepassingen geen merkbaar verschil.

[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 22-11-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:32:
Als ik me goed herinner heeft de product: Crucial MX500 2,5" bescherming tegen datastroomverlies.
Bijna goed! ;)

Daarbij moet je wel rekening ermee houden dat het slechter is dan bij de oude M500 dan wel M500 DC maar nog steeds beter dan wat zo'n beetje alle andere Consumer SSD's aan boord hebben, namelijk alleen een Write Back mechanisme om het effe simpel te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Is het ook mogelijk om Pi te installeren op de ssd met RPI 5 via SSH.

Zie alleen een optie via usb adapter of via hdmi kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Evertt op 23-11-2024 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
Evertt schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:22:
Is het ook mogelijk om Pi te installeren op de ssd met RPI 5 via SSH.

Zie alleen een optie via usb adapter of via hdmi kabel.
Je kan toch SSH aanzetten vanaf je SD card door een file aan te maken in de boot partition die SSH heet?
https://www.raspberrypi.c...tml#enable-the-ssh-server
Dat is ongeveer het eerste wat ik doe wanneer ik een SD kaartje van een Raspberry Pi OS voorzie.

Daarna kan je doen wat je wil ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Evertt Zo'n beetje elke SSD is al beter dan een SD kaart dus zou ik me niet heel veel zorgen over maken.

En je bedoelt HA install? Dan zet je toch gewoon image op de SSD, verbinden en gaan? Volgens mij zou de RPi5 standaard al USB boot aan moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:45

Rouwette

Rouwette.com

Met een usb ssd heb je toch geen sd kaartje nodig, ik heb een pi4 zonder sd met ssd draaien.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
SSD met Rasperry Pi Imager onder Windhoos klaarmaken en daarmee booten werkte op mijn Pi5 meteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rouwette schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:37:
Met een usb ssd heb je toch geen sd kaartje nodig, ik heb een pi4 zonder sd met ssd draaien.
Sommige modellen zijn afhankelijk van een heel klein bestandje op de SD-kaart om van USB te kunnen booten.
This is useful for the Raspberry Pi 1, 2, and Zero models, which are based on the BCM2835 and BCM2836 chips, and in situations where a Raspberry Pi 3 fails to boot (the latest bootcode.bin includes additional bugfixes for the Raspberry Pi 3B, compared to the boot code burned into the BCM2837A0).
Hier een Zero W en een paar Pi 2's die van ^ gebruik maken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Raven schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:55:
[...]

Sommige modellen zijn afhankelijk van een heel klein bestandje op de SD-kaart om van USB te kunnen booten.

[...]

Hier een Zero W en een paar Pi 2's die van ^ gebruik maken.
Eeprom updaten

https://rouwette.com/ssd-boot/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Rouwette Dat is voor zover ik weet niet van toepassing op oudere RPi's ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Raven schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:51:
@Rouwette Dat is voor zover ik weet niet van toepassing op oudere RPi's ;)
Af fabriek deed mijn pi4 het ook niet, na update eeprom wel.

Proberen waard he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rouwette schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:12:
[...]

Proberen waard he.
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=370400
the rpi-eeprom package is only of interest on the Raspberry Pi 4B and Raspberry 5
https://www.raspberrypi.c...#raspberry-pi-boot-eeprom
Raspberry Pi 5, Raspberry Pi 4, 400, Compute Module 4, and Compute Module 4S computers use an EEPROM to boot the system. All other models of Raspberry Pi computer use the bootcode.bin file located in the boot filesystem.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Rouwette schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:12:
[...]

Proberen waard he.
Klopt de eerste Pi 4's die ik had, moest ik ook met de hand de eeprom updaten zowel voor usb als network boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lang leve auto-generated subs en vertaling erbij.
In this video you will see how ThinLinc is improving education to children in Italy at a relatively low cost.

In response to the need for an affordable and efficient classroom setup, a school in Italy implemented a network solution using Raspberry Pi devices enhanced with ThinLinc software. The installation of a Cendio ThinLinc server drastically improved the speed and capability of the system, allowing the school to operate efficiently at a lower cost: approximately 350 euros per workstation compared to 500 euros for traditional computers. The centralized maintenance has also reduced costs.

The ThinLinc setup allows students to work simultaneously on multiple platforms, using tools like LibreOffice, Google Classroom, Scratch, TinkerCAD and Geogebra. This infrastructure has enabled streaming and the use of modern educational apps, which were previously challenging to run on Raspberry Pi devices. Now, teachers and students enjoy a more responsive and collaborative learning environment, where technology enhances their educational experience.
Leuk project :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-08 16:37
Ik heb (of had eigenlijk) sinds september een Pi5 draaien met daarop PiHol en Unifi Controller. Ik zeg bewust had, want afgelopen weekend met updaten bezig geweest en nu herkent de Pi de SD-kaart niet meer.

Ik vermoed dat ik een nieuwe MicroSD-kaart moet gaan kopen, want in het kader van "m'n eerste Pi, laat ik eens experimenteren" heb ik gewoon een MicroSD-kaart van de Action gekocht. Wat raden jullie hier aan als het gaat om SD-kaart voor een Pi5. Of is een willekeurige klasse A1 goed genoeg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Rohem schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:38:
Ik heb (of had eigenlijk) sinds september een Pi5 draaien met daarop PiHol en Unifi Controller. Ik zeg bewust had, want afgelopen weekend met updaten bezig geweest en nu herkent de Pi de SD-kaart niet meer.

Ik vermoed dat ik een nieuwe MicroSD-kaart moet gaan kopen, want in het kader van "m'n eerste Pi, laat ik eens experimenteren" heb ik gewoon een MicroSD-kaart van de Action gekocht. Wat raden jullie hier aan als het gaat om SD-kaart voor een Pi5. Of is een willekeurige klasse A1 goed genoeg?
uitvoering: Sandisk Max Endurance 64GB

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 23-12-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:51
Geen SD-kaart. Ik heb aan mijn Pi3 een USB-stick zitten waarin een SSD-controller zit. (Sandisk Extreme Pro, te koop vanaf €35). Dat werkt al jaren probleemloos en vlot. Voor die paar tientjes meerprijs boven een SD-kaart wil ik geen gezeik hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2024 10:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:31

Een Pi5 vraagt om een nvme >:)
Maar de MicroSD's die kiwi levert ben ik ook wel tevreden van.

Al de raspberrys hier (+10) hebben allemaal ssd of nvme, bv een smartpi = Pi3b hier al 5j 24/7 met een usb naar sata,
De Pi5 hebben een PoE+nvme hat en een Samsung 980 1T nvme.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Thnx! Ga ik naar kijken
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:11:
[...]

Geen SD-kaart. Ik heb aan mijn Pi3 een USB-stick zitten waarin een SSD-controller zit. (Sandisk Extreme Pro, te koop vanaf €35). Dat werkt al jaren probleemloos en vlot. Voor die paar tientjes meerprijs boven een SD-kaart wil ik geen gezeik hebben.
Dit vindt ik ook wel een interessante optie. En deze kan gewoon op de Pi aangesloten worden en klaar?
RedPas schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:16:
[...]

Een Pi5 vraagt om een nvme >:)
Maar de MicroSD's die kiwi levert ben ik ook wel tevreden van.

Al de raspberrys hier (+10) hebben allemaal ssd of nvme, bv een smartpi = Pi3b hier al 5j 24/7 met een usb naar sata,
De Pi5 hebben een PoE+nvme hat en een Samsung 980 1T nvme.
Ja hoorde ik collega's ook al over. In de toekomst doe ik dat misschien nog wel, maar voor nu wil ik er nog niet teveel geld aan spenderen en eerst gewoon eens kijken wat ik er allemaal mee kan en hoe stabiel ze blijven. Niet heel erg stabiel dus met een MicroSD van de action :X

[ Voor 10% gewijzigd door Rohem op 23-12-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:51
Rohem schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:29:
Dit vindt ik ook wel een interessante optie. En deze kan gewoon op de Pi aangesloten worden en klaar?
Volgens mij heb ik ooit ergens ingesteld dat ie moet booten vanaf USB (er zit helemaal geen SD-kaart meer in), maar geen idee of je dat bij een Pi5 ook zo moet doen. Kun je waarschijnlijk in 1 minuut via Google vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2024 10:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:32:
[...]

Volgens mij heb ik ooit ergens ingesteld dat ie moet booten vanaf USB (er zit helemaal geen SD-kaart meer in), maar geen idee of je dat bij een Pi5 ook zo moet doen. Kun je waarschijnlijk in 1 minuut via Google vinden.
Dat is inderdaad eenvoudig in te stellen zie ik. Goede tip, dank je! _/-\o_ Ik zal eens even gaan kijken vandaag of morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
De meeste van mijn Pi's (en de belangrijkste) booten vanaf een server met iSCSI of NFS. Voor een paar Pi's die geen bedrade verbinding hebben gebruik ik wel de goedkope kaartjes van de Action. Maar geformatteerd met F2FS en gemount met noatime in /etc/fstab
PARTUUID=xxxxxxxxx /               f2fs    defaults,noatime,discard  0       1

En die houden het lang vol met een goede voeding. Maar als er nu één stuk gaat vervang ik hem wel door een usb + ssd combinatie. Met de huidige prijzen voor een 128 of 256 GB ssd loont het niet meer om een usb-stick of SD-kaartje te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:11:
[...]

Gebruik een SSD zoals de Crucial MX500, eventueel in een externe behuizing. Voordelen: Slimmere controllers tegen wearout tov SD card of USB stick. Iets meer ruimte geeft je meer kans om dingen te doen (Docker containers bijvoorbeeld). Daarnaast kun je van (de meeste) SSD's de status (SMART) uitlezen. Ik gebruik alleen SSD's en ben zoveel mogelijk van de SD kaarten afgestapt. USB sticks heb ik overgeslagen omdat de prijs per GB niet zo gek veel scheelt tov een SSD.

Denk ook goed na over eventueel gebruik van een RAM disk om veel (log) schrijfacties te clusteren/vermijden.

O ja, ik gebruik of hele oude Intel X25M's (80GB) of nieuwe Samsung T7 (1-2TB).

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 23-12-2024 14:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DjoeC schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:39:
Denk ook goed na over eventueel gebruik van een RAM disk om veel (log) schrijfacties te clusteren/vermijden.
/var/log/ in een ramdisk helpt al enorm, evenals de mount optie "noatime" (voor de data-partitie)

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zoals hierboven door meerderen al aangegeven, een ramdisk (in mijn geval log2ram) doet al heel veel.

In tegenstelling tot anderen gebruik ik nog wel SD kaartjes omdat ik daar gemakkelijk een backup van kan trekken (met dd). Zo'n backup heb ik een paar weken terug gebruikt om een RPi te clonen (met wat zorgvuldig editen van wat bestanden op het SD-kaartje). Maar afgezien daarvan heb ik de backups al lange tijd niet nodig gehad, gebruik van goede kaartjes doet (wederom) heel veel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zie : nero355 in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0" :)
synoniem schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:01:
Met de huidige prijzen voor een 128 of 256 GB ssd loont het niet meer om een usb-stick of SD-kaartje te gebruiken.
Dat valt best wel tegen kwam ik laatst achter -O-

Als er niet een leuke V&A advertentie van een bekende winkel was geweest dan zou ik serieus € 30 of meer moeten betalen voor een super basic el cheapo WD Green SATA SSD waar ik ooit € 20 voor betaalde en dat allemaal exclusief verzendkosten !! :F

En op het moment dat je naar M.2 modellen (zowel SATA als NVMe) gaat kijken dan wordt het alleen maar erger en erger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-08 20:28
Heb enige tijd een oude m.2 SSD gebruikt die ik nog had liggen (Inateck NVMe M.2 USB 3.2). Eerste behuizing leek uiteindelijk steeds in slaapstand te gaan ondanks een andere config flashen naar de controller van de SSD.
Daarna een gekocht die sowieso moet werken (ICY BOX IB-1817M-C31 M.2), maar alsnog viel deze uiteindelijk uit.
Toen toch maar weer overgestapt naar een Samsung SD kaartje die het al jaren volhoud, zij het iets langzamer vergeleken met de SSD.

Zou het uitvallen van de Pi met de ICY box te maken kunnen hebben met stroomtoevoer?

Pi 4 4GB + officiele 15W USB C adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Raven schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:21:
[...]
/var/log/ in een ramdisk helpt al enorm, evenals de mount optie "noatime" (voor de data-partitie)
Ik gebruik log2ram. Daarnaast wat "uitgestelde" acties in MariaDB via de configuratie, ook die schrijft nl ontzettend veel waarbij uitgesteld schrijven ook minder vaak fysieke sectoren schrijft/vrijgeeft. Dat is wel een risicoafweging waarbij hier de Pi aan een kleine UPS hangt.

Ik probeer bij elke applicatie te bekijken wat de impact is op de hardware en wat de diverse config opties doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timo_m
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07 16:40
Wat raden jullie hier aan als het gaat om SD-kaart voor een Pi5. Of is een willekeurige klasse A1 goed genoeg?
Ik ben met de PI4 voor een snelle ssd usb stick. Dat was merkbaar sneller. Ik ben benieuwd of dat ook voor de pi5 zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

michaelw1998 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:04:
Heb enige tijd een oude m.2 SSD gebruikt die ik nog had liggen (Inateck NVMe M.2 USB 3.2). Eerste behuizing leek uiteindelijk steeds in slaapstand te gaan ondanks een andere config flashen naar de controller van de SSD.
Daarna een gekocht die sowieso moet werken (ICY BOX IB-1817M-C31 M.2), maar alsnog viel deze uiteindelijk uit.
Toen toch maar weer overgestapt naar een Samsung SD kaartje die het al jaren volhoud, zij het iets langzamer vergeleken met de SSD.

Zou het uitvallen van de Pi met de ICY box te maken kunnen hebben met stroomtoevoer?

Pi 4 4GB + officiele 15W USB C adapter.
Ik zou voor een zwaardere powersupply gaan. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Fresh 'n Rebel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohem
Dat is niet veel geld inderdaad. Ik moet zeggen dat ik op dit moment toch het meest neig ook naar een MicroSD-kaart of een USB-stick. Ik ben nieuw in Pi-wereld en houdt het graag nog even (in mijn ogen) simpel ;)

Dus dan wordt het een van deze opties denk ik:
Raven schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:21:
[...]
Een ramdisk is voor mij als n00b compleet nieuw. Maar als ik even snel Google kom ik erop uit dat het zo simpel kan zijn als een directory maken en die als "RAM" aanwijzen, klopt dat? Is dat afdoende?
Ik ga er dan vanuit dat voor een data partitie dit op dezelfde manier kan :?

Overigens heel erg bedankt allemaal voor alle reacties! O+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Freee!! schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 01:18:
[...]

Ik zou voor een zwaardere powersupply gaan. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Fresh 'n Rebel.
Hoeveel watt zou dan voldoende moeten zijn? Dacht zelf dan aan de 30W, is het dubbele van wat ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rohem schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:59:
[...]

Een ramdisk is voor mij als n00b compleet nieuw. Maar als ik even snel Google kom ik erop uit dat het zo simpel kan zijn als een directory maken en die als "RAM" aanwijzen, klopt dat? Is dat afdoende?
Ik ga er dan vanuit dat voor een data partitie dit op dezelfde manier kan :?

Ben jij bekend met /etc/fstab , het bestand waarmee partities worden gemount?
code:
1
tmpfs   /var/log    tmpfs    defaults,noatime,nosuid,mode=0755,size=1G    0 0

"size=1G" aanpassen naar wens, hier 1GB RAM toegewezen aan /var/log, dit overigens op een ander systeem met meer RAM, op mijn Pi3 heb ik dit (zie ik net) niet toegepast omdat die vanaf een SSD draait. De mount-optie noatime (toegangstijden van bestanden niet meer bijhouden, staat los van gemaakt en gewijzigd) heb ik daar wel ingesteld (voor de datapartitie).

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
michaelw1998 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:02:
[...]

Hoeveel watt zou dan voldoende moeten zijn? Dacht zelf dan aan de 30W, is het dubbele van wat ik nu heb.
Meestal heb je met de (voor de 4) originele 3A Raspi voeding de beste resultaten. Het probleem kan ook zijn dat je SSD meer vermogen vraagt dan je USB poort kan leveren. Een dikkere voeding lost dat probleem niet op, het gebruik van een powered USB hub kan dan een oplossing zijn. De interne Pi componenten laten, ongeacht de voeding, ook maar een bepaalde hoeveelheid vermogen door. Vandaar 3A max voor de 4, 5A max (bij 5V) voor de 5.

Daarnaast zijn de niet-Pi voedingen vaak "normale" PD standaard voedingen, die KUNNEN niet meer dan 3A bij 5V leveren conform de specs. De 30-60-100W gaat dan met hogere voltages.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:25
Wel even oppassen met extern gepowered usb hubs. Die kunnen na verloop van tijd kapot gaan heb ik zelf ondervonden. Dus liefst kies je een optie waarbij je de SSD wel gewoon lekker via USB van sap kan voorzien en koop een officiele PI voeding. altijd..

[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 24-12-2024 11:00 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
De Inateck NVMe M.2 USB 3.2 van @michaelw1998 is natuurlijk alleen het kastje. Daar gaat een NVMe in en die willen nog wel eens een bak met stroom vreten. NVMe heeft bij een Pi4 naar mijn idee ook weinig zin omdat de USB-3 van dat ding niet voluit gebruikt wordt. Wel is NVMe prijstechnisch steeds interessanter aan t worden.

@Webgnome Alles ken kapot natuurlijk, bij een USB hub ligt dat dan vast meer aan het technisch ontwerp van die fabrikant dan aan het feit dat het een hub is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelw1998
DjoeC schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:08:
De Inateck NVMe M.2 USB 3.2 van @michaelw1998 is natuurlijk alleen het kastje. Daar gaat een NVMe in en die willen nog wel eens een bak met stroom vreten. NVMe heeft bij een Pi4 naar mijn idee ook weinig zin omdat de USB-3 van dat ding niet voluit gebruikt wordt. Wel is NVMe prijstechnisch steeds interessanter aan t worden.

@Webgnome Alles ken kapot natuurlijk, bij een USB hub ligt dat dan vast meer aan het technisch ontwerp van die fabrikant dan aan het feit dat het een hub is.
Klopt, ik heb er een Intel 660P in zitten die ik nog had liggen.
Ik zal eens gaan kijken voor een kleine SSD die niet NVME is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Raven schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:12:
[...]

Ben jij bekend met /etc/fstab , het bestand waarmee partities worden gemount?
code:
1
tmpfs   /var/log    tmpfs    defaults,noatime,nosuid,mode=0755,size=1G    0 0

"size=1G" aanpassen naar wens, hier 1GB RAM toegewezen aan /var/log, dit overigens op een ander systeem met meer RAM, op mijn Pi3 heb ik dit (zie ik net) niet toegepast omdat die vanaf een SSD draait. De mount-optie noatime (toegangstijden van bestanden niet meer bijhouden, staat los van gemaakt en gewijzigd) heb ik daar wel ingesteld (voor de datapartitie).
Nu je het benoemd ken ik de file inderdaad. Ooit een keer op een Linux VM moeten doen voor m'n werk. Dus dat moet goed komen.

De code die je nu geeft is dus voor alleen dus voor de /var/log dir, begrijp ik je dan goed? Is een datapartitie dan ook nog nodig / aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rohem schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:51:
De code die je nu geeft is dus voor alleen dus voor de /var/log dir, begrijp ik je dan goed? Is een datapartitie dan ook nog nodig / aan te raden?
Alleen voor /var/log inderdaad en met data-partitie bedoelde ik die waar het OS op staat.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

[...]
Dat zou meer dan voldoende moeten zijn, ik heb een aantal van 18W en recentelijk twee van 30W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

[...]
Dat is niet veel geld inderdaad. Ik moet zeggen dat ik op dit moment toch het meest neig ook naar een MicroSD-kaart of een USB-stick. Ik ben nieuw in Pi-wereld en houdt het graag nog even (in mijn ogen) simpel ;)
Een bijkomend voordeel van SD-kaartjes is dat je (onder Linux) heel gemakkelijk allerlei platte tekst bestanden (waaronder maar zeker niet beperkt tot /etc/fstab) kan bewerken op een andere computer. Wel handig als je een configuratie dusdanig verknoeid hebt, dat je er niet meer in kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
michaelw1998 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:19:
[...]

Klopt, ik heb er een Intel 660P in zitten die ik nog had liggen.
Ik zal eens gaan kijken voor een kleine SSD die niet NVME is.
660P trekt heel weinig vermogen: https://www.tomshardware....660p-qlc-nvme,5719-2.html Als je daar de controller bij optelt blijf je binnen de specs MITS het totaal op de USB poorten binnen 1.2A blijft: https://forums.raspberryp...pic.php?t=246844#p1507398

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:31
[...]

Koop de originele voeding voor de Pi5. Heb hier een 100watt USB-C voeding, en zelfs met deze klaagt/meld de pi dat ie niet genoeg heeft en de USB output stroom limiteert.

Met een originele van 30 watt heb ik een happy Pi

ps, ik koop ze bij Kiwi ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
RedPas schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:13:
[...]

Koop de originele voeding voor de Pi5. Heb hier een 100watt USB-C voeding, en zelfs met deze klaagt/meld de pi dat ie niet genoeg heeft en de USB output stroom limiteert.

Met een originele van 30 watt heb ik een happy Pi

ps, ik koop ze bij Kiwi ;)
Ahhh. kan je 100W voeding wel meer dan 3A bij 5V leveren? En, als het geen "originele" is moet je zelf actie ondernemen voor de Pi 4 o.a. https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=289047
en voor de Pi 5 het beste deze aanschaffen waar o.a. staat:
Standaard is het totale vermogen dat wordt onttrokken aan de vier USB-poorten op de Raspberry Pi 5 beperkt tot een nominale 600mA. Echter, zodra de USB-C PD-voeding wordt gedetecteerd, wordt deze automatisch verhoogd naar een nominale 1,6A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:57
DjoeC schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:39:
[...]

Ahhh. kan je 100W voeding wel meer dan 3A bij 5V leveren? En, als het geen "originele" is moet je zelf actie ondernemen voor de Pi 4 o.a. https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=289047
en voor de Pi 5 het beste deze aanschaffen waar o.a. staat:

[...]
I = P/U = 100 / 5 = .... A :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:05
Ja, in theorie werkt dat zo.... maar met die "slimme opladers" van tegenwoordig kan het zijn dat ie wel, bijvoorbeeld 20V @ 5A kan leveren, maar bij 5V maar een lager amperage. Ik geloof namelijk niet dat er 20A over de (waarschijnlijk) dunne koperen adertjes kan stromen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Kijk eens naar de PD specs, ik zoek ze niet weer even op ;) maar komt erop neer dat 15W zo'n beetje max is. De 27W Pi voeding voldoet dus NIET aan de PD specs maar praat wel met de Pi5 dat ie 5A kan leveren (buiten de PD spec dus). Een 100W hub gaat GEEN 20A bij 5V leveren.

Vergelijk I=P/U ook maar even met ons 400KV hoogspanningsnet, er is een reden dat daar geen 230V doorheen gaat ;)

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:03
DjoeC schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:29:
Kijk eens naar de PD specs, ik zoek ze niet weer even op ;) maar komt erop neer dat 15W zo'n beetje max is. De 27W Pi voeding voldoet dus NIET aan de PD specs maar praat wel met de Pi5 dat ie 5A kan leveren (buiten de PD spec dus).
Heeft de USB PD-standaard wellicht ruimte voor extra modussen buiten de standaard om zonder dat iets het labeltje "USB PD compliant" verliest?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
The Zep Man schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:25:
[...]

Heeft de USB PD-standaard wellicht ruimte voor extra modussen buiten de standaard om zonder dat iets het labeltje "USB PD compliant" verliest?
Tja, er zullen vast wel manieren zijn. Als ik (super-leek) een beetje rond neus dan zou dat misschien wel kunnen. USB PD EPR staat 5A toe bij "configurable" voltage (https://www.monolithicpow...tion-and-interoperability tabel 1). Maar, dan heb je het over de 240W versie van de standaard. Nou kan ik me zomaar voorstellen (.....) dat de Pi 5A voeding wel de signaal standaarden uit die spec (tot 5A) gebruikt maar niet de hogere voltages toestaat. En daarmee zijn ze dus ook niet compliant - wat op zich vermoedelijk niet relevant is als je de standaard niet benoemd. Pi + Pi voeding verkoopt toch wel, zeker als het goed werkt......

TL;DR: Er kan vast van alles...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dit is een soort "Déjà vu Topic" om de zoveel tijd wat betreft kaartjes en voedingen en alle problemen die daarbij komen kijken zoals corrupte data :+

Neem nou bijvoorbeeld dit verhaal :
DjoeC schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:24:
Tja, er zullen vast wel manieren zijn. Als ik (super-leek) een beetje rond neus dan zou dat misschien wel kunnen. USB PD EPR staat 5A toe bij "configurable" voltage (https://www.monolithicpow...tion-and-interoperability tabel 1). Maar, dan heb je het over de 240W versie van de standaard. Nou kan ik me zomaar voorstellen (.....) dat de Pi 5A voeding wel de signaal standaarden uit die spec (tot 5A) gebruikt maar niet de hogere voltages toestaat. En daarmee zijn ze dus ook niet compliant - wat op zich vermoedelijk niet relevant is als je de standaard niet benoemd. Pi + Pi voeding verkoopt toch wel, zeker als het goed werkt......

TL;DR: Er kan vast van alles...
Dat hebben we eigenlijk hier al gehad : DjoeC in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2" O-)

Dus als je nog meer nuttige informatie wilt : De Search bovenaan het topic is je vriend d:)b
DjoeC schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:08:
Wel is NVMe prijstechnisch steeds interessanter aan t worden.
Welke combinatie/overwegingen maak je dan :?

Want wat ik al eerder zei : Alle SSD's lijken weer een trend van steeds duurder worden in te zijn gegaan :'(
Freee!! schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:49:
Een bijkomend voordeel van SD-kaartjes is dat je (onder Linux) heel gemakkelijk allerlei platte tekst bestanden (waaronder maar zeker niet beperkt tot /etc/fstab) kan bewerken op een andere computer.
Wel handig als je een configuratie dusdanig verknoeid hebt, dat je er niet meer in kunt.
Je kan sowieso van alles offline mounten dus dat mag nooit een probleem heten :Y)

Laatst nog een oude HDD overgezet van PC #1 naar PC #2 en daarna GRUB en UEFI BOOT toestanden gefixt vanuit een Live Boot omgeving om zodoende weer de boel te booten en bij mijn ZFS Pools te kunnen B-)

• DjoeC
nero355 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:11:
[...]
Welke combinatie/overwegingen maak je dan :?

Want wat ik al eerder zei : Alle SSD's lijken weer een trend van steeds duurder worden in te zijn gegaan :'(

[...]
Een relatieve. NVMe vs SATA van gelijke grootte..... Dus niet op absolute prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:21:
Een relatieve. NVMe vs SATA van gelijke grootte..... Dus niet op absolute prijs.
Klinkt als onnodig geld uitgeven, vooral als het om een Raspberry Pi gaat :?

Vergeet niet dat eigenlijk ook een groot deel van de PC/Laptop gebruikers totaal geen behoefte heeft aan de voordelen van een NVMe SSD ;)

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 15:57
Ik heb hier inmiddels 8 Pi's liggen. Op 1 ervan draait Home Assistent, maar hij is wat beperkt qua opslag en snelheid. Nu wil ik het goed aanpakken en dan voor de Rpi5 gaan.
Maar mijn vermoeden is dat deze dermate krachtig is dat het in principe wat overkill is om hier HA op te draaien.
Is het mogelijk om de Rpi5 als virtualising host in te zetten? Ik hoef/wil er een Windows op te draaien, alleen andere Rpi dingen. Bijv. muziek NAS met alleen mp3's erop. Pi-hole misschien. Dat soort dingen. Qemu zou moeten kunnen geloof ik, VirtualBox niet. Wat is dan de performance?

Is het antwoord ja, dan een Rpi5 met hat en Samsung 970 EVO plus?
Of is een goedkopere ms SSD ook voldoende?
Ik zag dat de hat maar 500 MB/s peak transfer rate heeft. Is dan een SSD via USB sneller?

Of is een thin-client interessant (HP T630, Dell 7100)? Of een andere kleine pc die als host kan dienen?

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
RobWest schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:43:
Is het mogelijk om de Rpi5 als virtualising host in te zetten?
In theorie "ja". In de praktijk zou ik eerder inzetten op containerization (Docker, etc.).

Aan de andere kant, als je zoveel Pi's gebruikt dan kan je ook overwegen om het e.e.a. te centraliseren en dan gewoon op x86 voor meer prestaties per euro, zeker als het om standaard computing/serverzaken gaat die je noemt. Zelf gebruik ik Pi's meer voor zaken waar ze echt nuttig zijn, en dan met het minimale Pi model waar mogelijk. Zo heb ik laatst een Pi 2 ingezet als USB/IP server*, waarvoor die meer dan adequaat is. Een Pi 1 B+gebruik ik als vertaler tussen een "slimme" Denon-versterker (via ethernet) en een "domme" subwoofer (via een USB-aangestuurde stekkerbalk) om laatstgenoemde in- en uit te schakelen wanneer nodig.

* Betreft lokale USB-apparatuur met gesloten Linux x86(-64)-software om het aan te sturen. Op een Pi presteert dat brak met emulatie. Daarom dient de Pi enkel als USB doorgeefluik en gebeurt het echte rekenwerk elders.

• RobWest
The Zep Man schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:51:
[...]

In theorie "ja". In de praktijk zou ik eerder inzetten op containerization (Docker, etc.).
Ik moet toegeven dat ik eigenlijk nog nooit iets serieus met Docker heb gedaan. Kan je dan het zelfde als met real-machines? Ik las volgens mij ergens dat Docker dan geen usb ondersteunt.

Maar je zegt: in theorie "ja". En wat zegt de praktijk?
Aan de andere kant, als je zoveel Pi's gebruikt dan kan je ook overwegen om het e.e.a. te centraliseren en dan gewoon op x86 voor meer prestaties per euro, zeker als het om standaard computing/serverzaken gaat die je noemt.
Ik heb dat aantal niet meer daadwerkelijk in gebruik. Meeste zijn inderdaad te oud om er nog iets zinnigs mee te doen.
Maar het idee om even een nieuwe Rpi aan te slingeren vind ik wel interessant.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:25:
[...]

Klinkt als onnodig geld uitgeven, vooral als het om een Raspberry Pi gaat :?

Vergeet niet dat eigenlijk ook een groot deel van de PC/Laptop gebruikers totaal geen behoefte heeft aan de voordelen van een NVMe SSD ;)
Tja, mijn pi4 heeft vandaag zo'n 100.000.000 MariaDB transacties verwerkt. Tel daar logging etc. bij op en begrijp waarom _ik_ blij ben met mijn SSD.

• nero355

nero355

Ik heb hier inmiddels 8 Pi's liggen.
:> NIIIIIICE!!! :D
Maar mijn vermoeden is dat deze dermate krachtig is dat het in principe wat overkill is om hier HA op te draaien.
Misschien ook niet, want ik hoorde weleens van Domoticz gebruikers dat hun Pi alweer overladen was en aan een upgrade/uitbreiding toe was :?
Is het mogelijk om de Rpi5 als virtualising host in te zetten? Ik hoef/wil er een Windows op te draaien, alleen andere Rpi dingen. Bijv. muziek NAS met alleen mp3's erop. Pi-hole misschien. Dat soort dingen. Qemu zou moeten kunnen geloof ik, VirtualBox niet. Wat is dan de performance?

Ik zag dat de hat maar 500 MB/s peak transfer rate heeft. Is dan een SSD via USB sneller?

Of is een thin-client interessant (HP T630, Dell 7100)? Of een andere kleine pc die als host kan dienen?
Ik zou voor die laatste gaan, maar als je een NAS wilt dan zijn er leukere opties te verzinnen IMHO :)

Verder zal je al gauw voor Proxmox kiezen als Linux distro en dan wil je geen Samsung Consumer Level SSD erin hebben, want die wordt kapot geschreven na een tijdje : Enterprise/Workstation SSD of een HDD is dan de betere keuze !!

En afhankelijk van je eisen wil je zelfs misschien geen Mini PC maar een wat grotere PC waarin je het een en ander qua apparaten via Intel VT-D kan doorgeven ;)
The Zep Man schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:51:
Zo heb ik laatst een Pi 2 ingezet als USB/IP server*, waarvoor die meer dan adequaat is.

Een Pi 1 B+gebruik ik als vertaler tussen een "slimme" Denon-versterker (via ethernet) en een "domme" subwoofer (via een USB-aangestuurde stekkerbalk) om laatstgenoemde in- en uit te schakelen wanneer nodig.

* Betreft lokale USB-apparatuur met gesloten Linux x86(-64)-software om het aan te sturen.
Op een Pi presteert dat brak met emulatie. Daarom dient de Pi enkel als USB doorgeefluik en gebeurt het echte rekenwerk elders.
Ik word echt ontzettend nieuwsgierig als iemand zoiets post dus als je zin hebt om wat meer uitleg erover te posten : Graag! :*)
DjoeC schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:09:
Tja, mijn pi4 heeft vandaag zo'n 100.000.000 MariaDB transacties verwerkt.
Tel daar logging etc. bij op en begrijp waarom _ik_ blij ben met mijn SSD.
SATA = 100.000.000 / 8 gelijktijdige commands verspreid over 24 uur/86400 seconden...
NVMe = 100.000.000 / 65536 gelijktijdige commands verspreid over 24 uur/86400 seconden...

Dus IMHO hadden beiden prima gekund, zolang het maar een SSD betreft, want ik gok dat een reguliere HDD zich hier en daar erin had verslikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RobWest schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:05:
[...]

Ik las volgens mij ergens dat Docker dan geen usb ondersteunt.
Ik heb hier een Pi4 draaien met Domoticz en HomeAssistant met Ser2net en de USB-connectie voor bijvoorbeeld de P1 poort kan ik gewoon doorzetten. In Docker :P
Wel voor het wegschrijven van Databases met hoge writes iets anders regelen dan een SDcard.

[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 26-12-2024 21:44 ]

• RobWest
nero355 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:23:
[...]

Ik zou voor die laatste gaan, maar als je een NAS wilt dan zijn er leukere opties te verzinnen IMHO :)

Verder zal je al gauw voor Proxmox kiezen als Linux distro en dan wil je geen Samsung Consumer Level SSD erin hebben, want die wordt kapot geschreven na een tijdje : Enterprise/Workstation SSD of een HDD is dan de betere keuze !!

En afhankelijk van je eisen wil je zelfs misschien geen Mini PC maar een wat grotere PC waarin je het een en ander qua apparaten via Intel VT-D kan doorgeven ;)
Tja, de verleiding is natuurlijk altijd om steeds groter te gaan...
Maar beetje stil en zuinig is wel prettig (vooral stil)
Wat is in oplopende volgorde dan een leuk ding?

BTW, NAS hoeft niet. Ik heb hier nu dus een oude Rpi draaien met wat mp3s erop waar ik vanaf internet ook bij kan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Ik heb hier inmiddels 8 Pi's liggen. Op 1 ervan draait Home Assistent, maar hij is wat beperkt qua opslag en snelheid. Nu wil ik het goed aanpakken en dan voor de Rpi5 gaan.

Ik draai zelf op een rpi 4 HA+firewall+unifi controller+nog wat andere controllers. Er wordt nog geen kwart van de resources gebruikt. M'n pi beschikt over een nvme ssd. Super zuinig. Super stil. Meer is echt niet nodig. Ik ga liever voor efficient, goedkoop en makkelijk vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Seth_Chaos schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:50:
[...]

Ik draai zelf op een rpi 4 HA+firewall+unifi controller+nog wat andere controllers. Er wordt nog geen kwart van de resources gebruikt. M'n pi beschikt over een nvme ssd. Super zuinig. Super stil. Meer is echt niet nodig. Ik ga liever voor efficient, goedkoop en makkelijk vervangbaar.
Welke SSD?

Ik wil een Pi5 gaan inrichten met een (nog aan te schaffen) 4TB SSD. Overweeg nu een Lexar NM790 in een ICY box. Da's goedkoper dan een Samsung T7/T9 en heeft 3PB aan TBW. Kan ik dus ook evt ooit nog in de PC schuiven.

En om opmerkingen vast vor te zijn, nee, ik ga de NVMe poort niet gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:54:
[...]

Welke SSD?

Ik wil een Pi5 gaan inrichten met een (nog aan te schaffen) 4TB SSD. Overweeg nu een Lexar NM790 in een ICY box. Da's goedkoper dan een Samsung T7/T9 en heeft 3PB aan TBW. Kan ik dus ook evt ooit nog in de PC schuiven.

En om opmerkingen vast vor te zijn, nee, ik ga de NVMe poort niet gebruiken ;)
Een oude M2 ssd 512GB uit mn Steamdeck. Aangesloten via een usb behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Seth_Chaos schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:50:
[...]

Alles in docker contaniers?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
RobWest schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:49:
[...]

Nee gewoon als addons in HA.

Het is ook een stuk gunstiger voor je portemonee om de boel juist om te draaien. In plaats van een hele zware bak neer te zetten die veel geld kost en veel energie verbruikt, zou ik een PI gebruiken. En als je er een tijdje op draait kun je zien of het toereikend is, en kun je berekenen of, en wanneer dat opgeschaald moet worden. Of het meteen al tekort schiet (onwaarschijnlijk) of na een x aantal jaar opgeschaald moet worden (wat waarschijnlijk gewoon met een nieuwer model zou kunnen). En als de PI stuk gaat heb je binnen 24 uur zo weer een nieuwe, zonder dat je de boel moet gaan configureren. Gewoon inpluggen en weer gaan.

[ Voor 63% gewijzigd door Seth_Chaos op 02-01-2025 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Van de Frontpage: Raspberry Pi 5 nu met 16GB.

Dit klinkt best aantrekkelijk maar hoewel ik dacht dat ik er op zat te wachten (.....) is mijn ervaring tot nog toe dat ik het met mijn huidige verbruik niet nodig heb ;) Maar misschien is dit inderdaad meer bedoeld voor Windows desktop vervangers? Al heb ik de vraag of dan de processor wel voldoende snal zal zijn? Soms wil ik wel naar een Linux desktop overstappen maar tot heden LIJKT een (moderne) AMD processor met 64GB de juiste balans te bieden. Wel met een (gemiddeld) verbruik van zo'n 60W voor het hele systeem (inclusief 6 HD's en 2 SSD's - iets waar een Raspi ook problemen mee heeft).

Misschien eerst eens met m'n 8GB versie en Linux desktop gaan experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:46:

Maar misschien is dit inderdaad meer bedoeld voor Windows desktop vervangers?
Al heb ik de vraag of dan de processor wel voldoende snal zal zijn?
Ik zou juist iets voor Linux willen hebben en dan in de vorm van de nieuwste/snelste/beste Qualcomm Snapdragon SoC of zo :9~

De Broadcom van de Raspberry Pi is leuk, maar niet echt wat ik zoek voor een Desktop vervanger :)
Soms wil ik wel naar een Linux desktop overstappen maar tot heden LIJKT een (moderne) AMD processor met 64GB de juiste balans te bieden. Wel met een (gemiddeld) verbruik van zo'n 60W voor het hele systeem (inclusief 6 HD's en 2 SSD's - iets waar een Raspi ook problemen mee heeft).

Kan je doen, maar IMHO is een leuke Intel NUC de betere keuze :)

Verder heb ik nog twee Debian systemen met Intel + Nvidia hardware staan en dat werkt ook prima! d:)b
Seth_Chaos schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:58:
En als de PI stuk gaat heb je binnen 24 uur zo weer een nieuwe
Als de voorraden en PostNL het toelaten :+
zonder dat je de boel moet gaan configureren. Gewoon inpluggen en weer gaan.
Ligt eraan wat je ermee doet...

LAN NIC zal veranderen en heeft dus herconfiguratie nodig om maar wat te noemen :)

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 09-01-2025 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:46:

Dit klinkt best aantrekkelijk maar hoewel ik dacht dat ik er op zat te wachten (.....) is mijn ervaring tot nog toe dat ik het met mijn huidige verbruik niet nodig heb ;) Maar misschien is dit inderdaad meer bedoeld voor Windows desktop vervangers? Al heb ik de vraag of dan de processor wel voldoende snal zal zijn? Soms wil ik wel naar een Linux desktop overstappen maar tot heden LIJKT een (moderne) AMD processor met 64GB de juiste balans te bieden. Wel met een (gemiddeld) verbruik van zo'n 60W voor het hele systeem (inclusief 6 HD's en 2 SSD's - iets waar een Raspi ook problemen mee heeft).

Jeff Geerling heeft er al een video over gemaakt, performance viel nog tegen.

https://youtu.be/apWi16EROKc?si=cFAkHiybCA5nrBcB

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-08 21:42
RobWest schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:49:
[...]

Ik had 2 RPi's draaien. 1 voor HomeAssistant en 1 voor PiHole. Tijdens de kerstvakantie me even bezig gehouden om terug van scratch te beginnen en HomeAssistant en PiHole op 1 RPi te draaien.
Ik kan je verzekeren dat dit even wat zaken uitzoeken is, maar lang leve ChatGPT! Die geeft je stap voor stap de codes die je moet uitvoeren om Docker/Docker Compose te installeren en ook hoe je de apps moet installeren (als ik het al apps mag noemen).

Ik liep ook tegen het probleem dat mijn Zigbee USB stick niet werd herkent in HomeAssistant. Even in ChatGPT gegooid met als resultaat dat ik een regel moest toevoegen aan de yaml config file voor Home Assistant.
Dus bij deze bevestig ik dat docker USB devices kan uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
@R009 Mijn "basis" voor alles dat jij noemt (en nog veel meer) is een installatie van Openmediavault over een Raspberry Light 64 bit versie heen. Dan is (ook) Docker al heel eenvoudig op te starten.

HA, PiHole, MariaDB, Spotweb, SABNzbd, etc. allemaal in losse containers. Zigbeestick hangt aan een losse Zigbee2MQTT container, losse Mosquitto container. Momenteel 29 containers waarvan 1 met wat Python onderhouds scripts - die start ik onregelmatig handmatig....

Hoewel HA een soort van "alles-in-een" standaard begint te worden houdt ik zelf zaken het liefst gescheiden. HA leest MQTT maar MQTT kun je ook voor veel niet-HA dingen gebruiken, wil je dan alles door HA laten gaan? Ikke niet dus.... Maar - dat zijn vooral keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-08 21:42
DjoeC schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:16:
@R009 Mijn "basis" voor alles dat jij noemt (en nog veel meer) is een installatie van Openmediavault over een Raspberry Light 64 bit versie heen. Dan is (ook) Docker al heel eenvoudig op te starten.

HA, PiHole, MariaDB, Spotweb, SABNzbd, etc. allemaal in losse containers. Zigbeestick hangt aan een losse Zigbee2MQTT container, losse Mosquitto container. Momenteel 29 containers waarvan 1 met wat Python onderhouds scripts - die start ik onregelmatig handmatig....

Hoewel HA een soort van "alles-in-een" standaard begint te worden houdt ik zelf zaken het liefst gescheiden. HA leest MQTT maar MQTT kun je ook voor veel niet-HA dingen gebruiken, wil je dan alles door HA laten gaan? Ikke niet dus.... Maar - dat zijn vooral keuzes.
Waarom start je dat script niet automatisch 1x per maand ofzo? Met Cron zou dit toch makkelijk moeten lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ja dat kan maar dat wil ik niet, geen afhankelijkheid tussen base-OS en container ;-) Vermoedelijk is dat overdreven, noem het maar <de conditie die de meesten van ons wel hebben>. Ik zit nog te denken om een aantal van die dingen in 1 container te zetten en binnen die container scripts te triggeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

DjoeC schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:16:
OMV is inderdaad heel nuttig om het te leren, maar het heeft ook minder handige keuzes en gebruikt ook het één en ander aan resources. Ik heb OMV nu nog maar op één RPi draaien, ik heb het niet meer nodig voor Docker op een andere machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Freee!! schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:45:
[...]

OMV is inderdaad heel nuttig om het te leren, maar het heeft ook minder handige keuzes en gebruikt ook het één en ander aan resources. Ik heb OMV nu nog maar op één RPi draaien, ik heb het niet meer nodig voor Docker op een andere machine.
Tja, er is geen (los) topic over en het wordt meestal op de Pi gebruikt vzv ik lees. Dus misschien kun je hier je bezwaren over de keuzes toelichten? Alle keuzes zijn ook niet mijn keuzes maar het heeft t voor mij wel mogelijk gemaakt om van 3-4 Pi3's terug te gaan naar 1 PI-4 (8GB). Ik moet eerlijk zijn dat ik ook niet alle mogelijkheden gebruik. Vooral de Docker (Dockerfiles, Compose files) etc. en de filesharing over het netwerk.

En er zijn vast hele nuttige dingen die ik niet doe maar alle IT hier in huis gaat steeds meer tijd kosten (WAF).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

R009 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:57:
Ik had 2 RPi's draaien. 1 voor HomeAssistant en 1 voor PiHole. Tijdens de kerstvakantie me even bezig gehouden om terug van scratch te beginnen en HomeAssistant en PiHole op 1 RPi te draaien.
Ik kan je verzekeren dat dit even wat zaken uitzoeken is, maar lang leve ChatGPT! Die geeft je stap voor stap de codes die je moet uitvoeren om Docker/Docker Compose te installeren en ook hoe je de apps moet installeren (als ik het al apps mag noemen).
Liever niet, want het gaat hier niet om een Android/iOS apparaat :P
Ik liep ook tegen het probleem dat mijn Zigbee USB stick niet werd herkent in HomeAssistant. Even in ChatGPT gegooid met als resultaat dat ik een regel moest toevoegen aan de yaml config file voor Home Assistant.
Dus bij deze bevestig ik dat docker USB devices kan uitlezen.
Maar dingen op deze manier installeren gaat je dus wel keihard in de kont bijten op het moment dat er straks wat kapot is gegaan/niet werkt en je dus niet weet waar je moet beginnen, want iemand anders vertelde je tenslotte dat je het zo moet installeren en in dit geval niet eens een persoon, maar dat domme "Machine Learning" gedoe :X :| :/
DjoeC schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:08:
en de filesharing over het netwerk.
Daar heb je niet meer dan een basis installatie van een Linux/*BSD distro en wat regeltjes in de Samba configuratie voor nodig dus dat gedeelte kan je alvast makkelijk zonder OMV regelen :)

Wat dat betreft is een DIY NAS echt super easy :
- Linux distro installeren.
- OpenZFS installeren.
- ZFS stuff configureren.
- Samba eroverheen of via ZFS zelfs.

KLAAR!!! :Y) 8) :*) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:56:
dat betreft is een DIY NAS echt super easy :
- Linux distro installeren.
- OpenZFS installeren.
- ZFS stuff configureren.
- Samba eroverheen of via ZFS zelfs.

KLAAR!!! :Y) 8) :*) d:)b
KVM+QEMU voor virtualisatie, iets als Cockpit (lichtgewicht) voor web-based beheer. Docker erbij voor containers. Daarmee gecombineerd wordt het een aardige single box server. ;)

Grootste voordeel van DIY is de prijs ten opzichte van wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:28:
KVM+QEMU voor virtualisatie, iets als Cockpit (lichtgewicht) voor web-based beheer.
Docker erbij voor containers.

Daarmee gecombineerd wordt het een aardige single box server. ;)
Installeer dan gelijk Proxmox en ga aan de slag met LXC Containers :)
Grootste voordeel van DIY is de prijs ten opzichte van wat je krijgt.
Flexibiliteit en langere support zijn ook niet verkeerd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
OK, ik zal binnenkort Proxmox eens op de pi5 proberen te krijgen. Laatste keer op een nuc was geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:19:
OK, ik zal binnenkort Proxmox eens op de pi5 proberen te krijgen. Laatste keer op een nuc was geen succes.
Ik zat meer aan minimaal een Intel N97/N100/N305 powered NUC achtige Mini PC te denken eerlijk gezegd :)

Maar een Pi met 16 GB RAM die Proxmox draait zou stiekem wel grappig zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Ik zat meer aan minimaal een Intel N97/N100/N305 powered NUC achtige Mini PC te denken eerlijk gezegd :)

Met 16 GB is als een experimenteer machine nog niet zo gek. Maar voor dat geld heb je ook N100/150 met 16 GB en SSD. Ik heb zelf alleen nog Pi 2 en 3 in gebruik, de Pi 4's heb ik van de hand gedaan en nu een cluster van 2e hands NUC's om te experimenteren. (Proxmox met failover, k3s etc.). Ben alleen niet zo van de LXE containers, te veel gewend aan docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Ik snap die drang naar heel veel geheugen niet... Alles loopt hier prima op een 4 met 8GB. Ja, mijn Windows heeft 64GB en eigenlijk heb ik t (nog) nooit nodig gehad. Wachten heb ik een hekel aan maar alle webinterface die actief zijn zijn responses. Achtergrondtaken worden allemaal tijdig uitgevoerd.

Misschien is het beter om te kijken naar nut vs noodzaak van groot en snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:11:
Ik snap die drang naar heel veel geheugen niet... Alles loopt hier prima op een 4 met 8GB. Ja, mijn Windows heeft 64GB en eigenlijk heb ik t (nog) nooit nodig gehad. Wachten heb ik een hekel aan maar alle webinterface die actief zijn zijn responses. Achtergrondtaken worden allemaal tijdig uitgevoerd.

Misschien is het beter om te kijken naar nut vs noodzaak van groot en snel?
Ik begrijp die opmerking niet, want we hebben het dan over VM's en LXC Containers draaien en dan wil je wel wat meer RAM hebben :)

Overigens heeft mijn Windows PC al sinds een jaar of 10 of zo 8x8 GB RAM in Quad Channel :
- Games gaan makkelijk richting de 32 GB ondertussen...
- Met Adobe software gooi ik makkelijk mijn RAM helemaal vol !! :*)

Dus het is maar net waar je allemaal mee bezig bent en zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
DjoeC schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:11:
Ik snap die drang naar heel veel geheugen niet...
Host je eigen matrix server met de de facto standaardserver, meld je aan voor @matrix:matrix.org, en kijk maar eens hoeveel geheugen je nodig hebt. Met 8 GB ga je dat niet halen. :+

Dat is slechts één selfhosted dienst. Voeg daar nog andere diensten aan toe.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2025 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Ik begrijp die opmerking niet, want we hebben het dan over VM's en LXC Containers draaien en dan wil je wel wat meer RAM hebben :)

Overigens heeft mijn Windows PC al sinds een jaar of 10 of zo 8x8 GB RAM in Quad Channel :
- Games gaan makkelijk richting de 32 GB ondertussen...
- Met Adobe software gooi ik makkelijk mijn RAM helemaal vol !! :*)

Dus het is maar net waar je allemaal mee bezig bent en zo...
Point taken. VM's had ik (vmware) maar momenteel kom ik met containers op de pi nog prima uit.
Pagina: 1 ... 83 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs