Xyphoid schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:36:
Ik heb nu een Raspberry Pi 4 met HA op een USB stick draaien. Daarnaast ook een Raspberry Pi 3 met PiOS Lite op een USB stick met een touchscreen, als dashboard.
Ik dacht dat een USB stick wat stabieler zou zijn dan een SD kaart. Als het draait, is het wel stabieler. Ook na een (geplande) reboot start het elke keer op, terwijl dat met een SD kaart net Russische roulette was.
Alleen is mijn Pi waar de dashboard op draait al twee keer gecrashed. De eerste keer met onbekende oorzaak. De tweede keer een stroomstoring in de buurt.
USB Sticks zijn geen goede oplossing voor zoiets

Hierbij is twee keer de USB stick op write only gezet (is dit iets dat alleen Sandisk doet??).
Ik had vroeger een collega die net zo koppig was als jij en meerdere merken USB Sticks heeft gesloopt dus : NEE !!! Absoluut niet !!!

Nu heb ik laatst een externe SSD van Samsung geprobeerd aan te sluiten. Het werkte wel, maar moest wel het scherm met een aparte voeding aansluiten, omdat de Pi anders na het booten ging rebooten.
Ik zit er aan te denken om een USB hub met voeding te kopen en daar alles op aan te sluiten.
Zal dit helpen?
Zeker weten!

De voeding die ik nu gebruik, is 5V - 3A - 65 Watt. Lijkt me genoeg, maar het scherm en de SSD worden door de Pi gevoed, dus misschien dat daarom de Pi elke keer ging rebooten.
Zou goed kunnen

Een andere vraag is dan of een SSD wel een powerloss overleeft en niet net als een SD kaart of USB stick ook corrupt raakt.
Dat is een heel interessant onderwerp waar ik dol op ben, maar niemand nog wat om lijkt te geven op wat Server/Workstation/OpenZFS NAS gebruikers na
Je hebt namelijk meerdere types SSD's :
A. Zonder Cache RAM
B. Met Cache RAM
C. Met Cache RAM en Elco's aan boord die bij stroomverlies twee dingen kunnen doen :
1. Alleen de "Index" van de SSD beschermen.
2. Alles beschermen en dus ook de data in de Cache RAM bij de volgende boot gereed houden !!
Wat je eigenlijk als SSD wilt is dus Type C want die zijn gewoon het beste als je data je lief is
Maar...
Van al die hippe bekende SSD's die men over het algemeen tegenwoordig koopt en helaas ook door een heleboel bekende merken worden gemaakt is 98% van het Type A of Type B helaas !!!
Om je wat Type A voorbeelden te geven :
- WD Green SSD's
- Kingston A2000
- Alle andere goedkope rotzooi...
Maar ook dure SSD's hebben dat probleem, echter zijn dit Type B SSD's :
- WD Black Series
- Samsung 850 Pro en 980 Pro achtigen.
- Whatever iets van Gaming in de naam heeft of heel veel gamers zogenaamd als helemaal geweldig bestempelen...
Maar wat zijn dan WEL fatsoenlijke SSD's zal je nu ongetwijfeld denken
Nou...
Die kosten een flinke duit en zijn dus over het algemeen op de ECHTE Pro markt gericht, echter waren er in het verleden een aantal relatief betaalbare pareltjes die ik nog steeds zeer lief en daarom ook nog steeds gebruik en al jarenlang in mijn Workstation/Game PC zitten :
- Intel 320 Series = Type C #2 SSD
- Crucial M500 = Type C #1 SSD
Van deze laatste was er ook een M500 DC versie die stiekem een Pro model van Micron was en een Type C #2 SSD was
Dat waren overigens allemaal SATA modellen, maar er zijn tegenwoordig ook nieuwe NVMe modellen tekoop in zowel M.2 PCIe x4 en x8 uitvoering als 2,5 inch U.2 uitvoering :
-
product: Intel DC P3700 PCI Express
-
product: Intel DC P3700 2,5"
Dit was één van de eerste NVMe SSD's die liet zien wat NVMe in de praktijk kon doen!
Ondertussen zijn er natuurlijk veel meer zoals deze :
uitvoering: Samsung PM9A3 M.2 960GB
Daar zie je heel mooi 6 chipjes die de Stroomverlies regelen
Wat andere random modellen van het oh zo populaire Samsung voor de liefhebbers :
-
uitvoering: Samsung PM893 240GB
-
uitvoering: Samsung PM1653 960GB
-
uitvoering: Samsung PM983 M.2 960GB <= Check die 4 chipjes!
En nog als laatste :
Hoe beschermt dan bijvoorbeeld een Kingston A2000 of Samsung 850 Pro of 980 Pro de boel tegen stroomverlies
Dat gebeurt via een zogenaamde "Write Back" methode die een beetje lijkt op een File System Check dat je OS doet nadat die niet fatsoenlijk is afgesloten.
Daarbij wordt dan de data en de index van al die data op de SSD dus op fouten gecheckt en dan heb je kans dat een stukje corrupt weggeschreven data wordt weggegooid !!
LET OP : Dit is dus geen File System Check, want dat doet je OS nadat je systeem is geboot !!
Zoo... dat was het verhaal denk ik wel zo'n beetje

En als dit niet op te lossen is, wat is dan een goed alternatief om Home assistant te draaien?
Ik kwam laatst tijdens wat browsen dit tegen :
v&a aangeboden: Touchscreen panel PC (17") voor home assistent / pfSense / Kassa
Dus een All-in-One Kassa PC met Touchscreen van 17 inch
Lijkt me wel gaaf voor een heleboel dingen, maar heb daar effe geen plek voor dus misschien wat voor jou ??