Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

babbelbox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:10:
Waarom niet gebruik maken van docker?
Omdat ik dat echt een draak vind en IMHO door de meesten totaal niet wordt gebruikt zoals het origineel is bedoeld ;)
pennywiser schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:14:
Wanneer wordt die verwacht dan?
Volgens https://discourse.pi-hole...ole-v6-beta-testing/65413 nog steeds good old Soon™ :*)
Raven schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:20:
Upgrade kan wel, alleen kun je rpi-update dan niet gebruiken :P
Het verhaal was toch dat APT/APT-GET dat voor mij deed of zoiets :? :$
That reminds me, ik heb de Pi's allen (nadat ik ze van Intel SSD had voorzien) geupgrade naar 12 / Bookworm, de bootpartities moet ik nog steeds mee aan de gang.

Hopelijk is dat zo simpel als met GParted de root partitie ietsje krimpen aan de linkerkant, dan FAT32 partitie vergroten danwel opnieuw aanmaken (hangt mij iets van bij dat vergroten bij FAT32 niet kan) en backup van bootpartitie over de vergrootte bootpartitie heen schrijven.
Succes alvast! ;)
Netwerkconfig? Hier heeft de Pi met PiHole directe toegang tot alle VLAN's en IPv6, met docker is dit wat ingewikkelder.
Voor zover ik weet kun je nog steeds niet met het docker-commando een container met meerdere netwerkinterfaces aanmaken.
Ik vind het gewoon onnodig gedoe voor iets dat ik makkelijk zonder die hele romslomp van Docker eromheen kan draaien :)
DjoeC schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:32:
Waarom zou je nog met een kaartje blijven werken? Hang er een SSDtje aan, ook de Pi3B kan daar mee overweg meen ik me te herinneren. Betrouwbaarder, vermoedelijk sneller.
Zie :
Of in mijn geval :

Sluit je prachtige oude Intel NUC Kit DN2820FYKH ervoor in de plaats aan waar al nog steeds een echte SSD in zit Crucial M500 2,5" 120GB 8) O+ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@nero355 , ow ow ow waarom heb je toch je hypervisor weggedaan ;)

EDIT:
dehakkelaar@xen02:~$ lscpu
[..]
Virtualization features:
  Hypervisor vendor:     Xen
  Virtualization type:   full

dehakkelaar@xen02:~$ sudo xl list
Name                                        ID   Mem VCPUs      State   Time(s)
[..]
ph6b                                         3  1024     2     -b----   83412.7

dehakkelaar@xen02:~$ sudo xl console ph6b
[..]
ph6b login:

dehakkelaar@ph6b:~$ pihole -v
Core
    Version is v5.17.3-336-g6ce747c9 (Latest: null)
    Branch is development-v6
    Hash is 6ce747c9 (Latest: ca9eaf96)
Web
    Version is v5.19-744-g78f59dda (Latest: null)
    Branch is development-v6
    Hash is 78f59dda (Latest: 330845b5)
FTL
    Version is vDev-e10bb5c (Latest: null)
    Branch is development-v6
    Hash is e10bb5c6 (Latest: 1e419022)

[ Voor 112% gewijzigd door deHakkelaar op 01-07-2024 22:15 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:47:
ow ow ow waarom heb je toch je hypervisor weggedaan ;)
Helemaal niet : Paar SATA kabeltjes omprikken en die is weer Up & Running! B-)
Dat is het grote voordeel van een heerlijke grote ouderwetse Big Tower : Cooler Master Stacker STC-T01 :Y) <3

Maar die is altijd een testbakkie en dus geen productie server of iets geweest ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@nero355 , ik draai Pi-hole v6 ook eerst virtueel als test.
Pas alstie officieel uitkomt gaat ie naar een Pi.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow Xen is ook beschikbaar voor ARM:
$ apt search xen-system
[..]
xen-system-armhf/oldstable 4.14.6-1+rpi1 armhf
  Xen System on ARMHF (metapackage)

Altijd handig om een hypervisor achter de hand te hebben.
En mogelijk een goed excuus om een SSD aan te sluiten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Het verhaal was toch dat APT/APT-GET dat voor mij deed of zoiets :? :$
Apt de pakketten / OS, rpi-update de firmware op de bootpartitie. Je kan prima naar de meest recente RPi OS / Raspbian, alleen kun je door de kleine bootpartitie de firmware niet bijwerken. Dat hoeft geen probleem te zijn, de Pi's doen het zo te zien verder prima.
Dank :)
nero355 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Ik vind het gewoon onnodig gedoe voor iets dat ik makkelijk zonder die hele romslomp van Docker eromheen kan draaien :)
Dat ook :P
nero355 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Dat is het grote voordeel van een heerlijke grote ouderwetse Big Tower : Cooler Master Stacker STC-T01 :Y) <3

Maar die is altijd een testbakkie en dus geen productie server of iets geweest ;)
* Raven heeft 2 van die kasten staan :D
De blauw-zilveren variant (desktop-pc) en helemaal zilver (diy NAS, in aanbouw).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
deHakkelaar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Ik vind het onzinnig om een Pi van een SSD te voorzien voor booten vanwege extra stroom verbruik, extra warmte ontwikkeling, extra kosten en toegevoegde complexiteit wat mis kan gaan ... KISS.
Plus dat oudere Pi modellen alleen USB2 hebben dus nooit de volle lees/schrijfsnelheid benutten van een SSD.
Koop dan een NUC ofzo.

En sla data niet op op een Pi maar op een NAS die daarvoor bedoeld is en meer flexibiliteit biedt.

Een uitzondering voor als je de Pi als desktop wilt inzetten.
Maar zelfs daarvoor zou ik wat anders kiezen als een Pi.
Ik was even vergeten dat de pi3b maar beperkt geheugen heeft en dus minder intensief inzetbaar is als mijn pi4 met 8GB.

Maar, ook pihole schrijft - afhankelijk van een bak factoren - best wel veel logging weg. Ald je daarnaast nog wat andere proggies hebt draaien neemt IO best wel flink toe en vanwege het verschil in bussnelheid SD<>USB2 gaat het ook nog eens vlotter. Een SD kaart is een stuk trager dan een SSD en heeft daarnaast meestal een mindere controller om wear te mitigeren. Een oudere 200-500GB SSD zijn de kosten niet meer en het stroomverbruik valt bij een wat betere kwaliteit ook wel mee. Weegt wat mij betreft op tegen maar weer een nieuw kaartje klaarstomen.

Bij mij is de Pi onder andere als NAS bedoeld en daarnaast doet ie nog veel meer in een veel kleinere vormfactor. Waarom heb je daar een apart apparaat dat "daarvoor bedoeld" is nodig? Wat maakt een voor NAS bedoeld NAS zo super speciaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
nero355 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:54:
[...]

He - da's mijn vorige kast. Die werd te klein....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:47
DjoeC schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:25:
[...]

Ik was even vergeten dat de pi3b maar beperkt geheugen heeft en dus minder intensief inzetbaar is als mijn pi4 met 8GB.

Maar, ook pihole schrijft - afhankelijk van een bak factoren - best wel veel logging weg. Ald je daarnaast nog wat andere proggies hebt draaien neemt IO best wel flink toe en vanwege het verschil in bussnelheid SD<>USB2 gaat het ook nog eens vlotter. Een SD kaart is een stuk trager dan een SSD en heeft daarnaast meestal een mindere controller om wear te mitigeren. Een oudere 200-500GB SSD zijn de kosten niet meer en het stroomverbruik valt bij een wat betere kwaliteit ook wel mee. Weegt wat mij betreft op tegen maar weer een nieuw kaartje klaarstomen.

Bij mij is de Pi onder andere als NAS bedoeld en daarnaast doet ie nog veel meer in een veel kleinere vormfactor. Waarom heb je daar een apart apparaat dat "daarvoor bedoeld" is nodig? Wat maakt een voor NAS bedoeld NAS zo super speciaal?
Als je IO naar je SD kaart wil vermindern dan zijn daar tooltjes voor. log2ram is er bijvoorbeeld eentje.

offtopic:
Heb zelf een SSD gekoppeld aan de pi, dat is meer omdat ik docker etc draai op die ssd en daar de SD kaart niet mee wil vermoeien

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Webgnome schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Als je IO naar je SD kaart wil vermindern dan zijn daar tooltjes voor. log2ram is er bijvoorbeeld eentje.

offtopic:
Heb zelf een SSD gekoppeld aan de pi, dat is meer omdat ik docker etc draai op die ssd en daar de SD kaart niet mee wil vermoeien
log2ram helpt voor minder belangrijke gegevens maar zou ik niet gebruiken voor mijn databases of andere belangrijke data. Stroom weg = data weg. Swap uitschakelen kan ook helpen maar is bij een 1GB Pi misschien ook niet zo slim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:16:
Ow Xen is ook beschikbaar voor ARM:
$ apt search xen-system
[..]
xen-system-armhf/oldstable 4.14.6-1+rpi1 armhf
  Xen System on ARMHF (metapackage)

Altijd handig om een hypervisor achter de hand te hebben.
En mogelijk een goed excuus om een SSD aan te sluiten ;)
Ik wil ooit nog een keer een wat luxer/uitgebreider ARM based moederbordje+SoC kopen om echt daadwerkelijk te gebruiken als een NUC zeg maar, echter geen haast mee en komt ooit nog wel een keer :)
Raven schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:55:
Apt de pakketten / OS, rpi-update de firmware op de bootpartitie.
Ik geloof dat daar dus het een en ander aan is veranderd al enige jaren...

Hier zit nog wel wat nuttig gebrabbel tussen : Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2
Zoals : https://www.raspberrypi.c...tml#upgrade-your-firmware :)
* Raven heeft 2 van die kasten staan :D
De blauw-zilveren variant (desktop-pc) en helemaal zilver (diy NAS, in aanbouw).
Ik dus ook, maar dan gewoon twee keer de eerder geposte versie :+

Alleen die DIY NAS gaat misschien nooit meer gebeuren, want eigenlijk steeds minder behoefte aan dankzij de huidige DIY HTPC/NAS hoewel die eigenlijk weer niet de juiste hardware heeft...
Mijn Pi 3B gebruikt iets van 60% van de 1 GB RAM voor hetgene wat ik ermee doe op het moment :
- Pi-Hole
- Unbound
- Ubiquiti UniFi Controller
Die weer een eigen MongoDB instance in de lucht schiet en ook nog van Java afhankelijk is dus eigenlijk gewoon teveel RAM zuigt, want... hey... Java tenslotte... ;)

Daarnaast was het lange tijd samen met de Pi 2B het beste model qua prestaties/verbruik verhouding dus ik vind het wel prima zo! :Y)
Bij mij is de Pi onder andere als NAS bedoeld en daarnaast doet ie nog veel meer in een veel kleinere vormfactor.

Waarom heb je daar een apart apparaat dat "daarvoor bedoeld" is nodig?
Wat maakt een voor NAS bedoeld NAS zo super speciaal?
Het is natuurlijk maar net wat je zoekt, maar bijvoorbeeld zoiets : TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Is toch wel handiger dan een hoop "Houtje, Touwtje gedoe" met een Raspberry Pi :)
DjoeC schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:29:
He - da's mijn vorige kast. Die werd te klein....
Daarom heb ik ook nog al jarenlang deze : Xigmatek Elysium B-) O+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:30:
[...]

Ik dus ook, maar dan gewoon twee keer de eerder geposte versie :+

Alleen die DIY NAS gaat misschien nooit meer gebeuren, want eigenlijk steeds minder behoefte aan dankzij de huidige DIY HTPC/NAS hoewel die eigenlijk weer niet de juiste hardware heeft...
offtopic:
Hier hopelijk wel :P , mis alleen nog hdd's. Zit de V&A wel in de gaten te houden, alleen een bepaalde gebruiker met "trading" in de naam koopt spul op om het daarna voor een veel hogere prijs door te verkopen :/ 8 hdd's nieuw zit een prijskaartje aan :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:42:
offtopic:
Hier hopelijk wel :P , mis alleen nog hdd's. Zit de V&A wel in de gaten te houden, alleen een bepaalde gebruiker met "trading" in de naam koopt spul op om het daarna voor een veel hogere prijs door te verkopen :/ 8 hdd's nieuw zit een prijskaartje aan :X
offtopic:
Jammer dat soort K*Tvolk nog steeds geen nekschot heeft gekregen in V&A -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:43:
[...]

offtopic:
Jammer dat soort K*Tvolk nog steeds geen nekschot heeft gekregen in V&A -O-
offtopic:
Jup, toendertijd wel gemeld, maar volgens mij niets mee gedaan.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Voor de meeste van mijn Pi projectjes is snelle lokale opslag overbodig.
Als eenmaal alles pruttelt staat het meeste toch al in snelle cache.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen zoals bv een hypervisor, NAS of desktop werkstation.

Maar ik heb vaak het idee dat men een Pi aanschaft met veel features/power en dan pas achteraf gaat bedenken wat te doen met die Pi.
Ipv eerst definieren wat nodig is en daarna een geschikte Pi model te kiezen voor de taak.
Bij mij is de Pi onder andere als NAS bedoeld en daarnaast doet ie nog veel meer in een veel kleinere vormfactor. Waarom heb je daar een apart apparaat dat "daarvoor bedoeld" is nodig?
Wbt "vormfactor", hoe kan een Pi concurreren met een echte NAS die daarvoor ontworpen is?
Een NAS heeft toch een veel hogere dichtheid dan een Pi met allemaal SSD's aangesloten in hun eigen behuizing met controler plus AC adapters en kabeltjes?
EDIT: Ow ik was nog de koeling vergeten ;)

Plus ik vul m'n NAS niet met SSD's maar met gewoon draaiende 3.5" disken omdat ik dan veel meer oplsag ter beschikking heb als dat met SSD's mogelijk is.
Ik heb alleen twee 120GB SSD's in m'n NAS voor cache omdat ik toch 12 slotjes heb.
Wat maakt een voor NAS bedoeld NAS zo super speciaal?
Ik denk dat ik je vraag boven niet goed begrijp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Webgnome schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:40:
DjoeC schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:35:
log2ram helpt voor minder belangrijke gegevens maar zou ik niet gebruiken voor mijn databases of andere belangrijke data. Stroom weg = data weg.
Je kunt de system logs ook remote laten wegschrijven naar bv een NAS:
$ apt show rsyslog
[..]
Description: reliable system and kernel logging daemon
 Rsyslog is a multi-threaded implementation of syslogd (a system utility
 providing support for message logging), with features that include:
  * reliable syslog over TCP, SSL/TLS and RELP

$ apt show systemd-journal-remote
[..]
Description: tools for sending and receiving remote journal logs
 This package provides tools for sending and receiving remote journal logs:
  * systemd-journal-remote
  * systemd-journal-upload
  * systemd-journal-gatewayd

Op m'n Syno NAS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucz7DCRjQiqVQFR3d4U-fLtk2Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewE9W3WR1zAfh3Dvto3QgbNT.png?f=fotoalbum_large
Ik persoonlijk vind dit een beetje overbodig maar er zijn opties zoals bv ook onder:
$ man journald.conf
[..]
       Storage=
           Controls where to store journal data. One of "volatile",
           "persistent", "auto" and "none". If "volatile", journal log data
           will be stored only in memory, i.e. below the /run/log/journal
           hierarchy (which is created if needed). If "persistent", data will
           be stored preferably on disk, i.e. below the /var/log/journal
           hierarchy (which is created if needed), with a fallback to
           /run/log/journal (which is created if needed), during early boot
           and if the disk is not writable.  "auto" behaves like "persistent"
           if the /var/log/journal directory exists, and "volatile" otherwise
           (the existence of the directory controls the storage mode).  "none"
           turns off all storage, all log data received will be dropped (but
           forwarding to other targets, such as the console, the kernel log
           buffer, or a syslog socket will still work). Defaults to "auto" in
           the default journal namespace, and "persistent" in all others.

Note that journald will initially use volatile storage, until a
           call to journalctl --flush (or sending SIGUSR1 to journald) will
           cause it to switch to persistent logging (under the conditions
           mentioned above). This is done automatically on boot via
           "systemd-journal-flush.service".

Note that when this option is changed to "volatile", existing
           persistent data is not removed. In the other direction,
           journalctl(1) with the --flush option may be used to move volatile
           data to persistent storage.

When journal namespacing (see LogNamespace= in systemd.exec(5)) is
           used, setting Storage= to "volatile" or "auto" will not have an
           effect on the creation of the per-namespace logs directory in
           /var/log/journal/, as the systemd-journald@.service service file by
           default carries LogsDirectory=. To turn that off, add a unit file
           drop-in file that sets LogsDirectory= to an empty string.

[ Voor 11% gewijzigd door deHakkelaar op 03-07-2024 00:59 . Reden: + Syno DSM screenshot ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
deHakkelaar schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Ik denk dat ik je vraag boven niet goed begrijp?
NAS = Network Attached Storage ofwel een opslag. Daarbij is geen apparaat definitie gegeven maar fabrikanten hebben het omgeturnd naar een commercieel aantrekkelijke klasse apparaten die veel meer doen dan storage verzorgen. Zie bijvoorbeeld de Synology apps en/of containers op het apparaat. Noem het dan weer gewoon een server oid maar geen NAS. Elke Raspberry met opslag die je via een netwerk kunt banaderen (al dan niet met desktop) is daarmee ook een NAS geworden.

Bovenstaande is niet bedoeld om te irriteren of om daar een discussie over te beginnen maar voor mijn gevoel heeft het device dat we tegenwoordig NAS noemen nog maar weinig te maken met de oorspronkelijke betekenis. Ik had dat ook met de WD "personal cloud": Een 3 1/2" schijf met netwerk aansluiting, zeg maar een "super NAS" want een cloud. Het wachten is nog op de ingebouwde AI opties ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Raven schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:42:
[...]

offtopic:
Hier hopelijk wel :P , mis alleen nog hdd's. hdd's nieuw zit een prijskaartje aan :X
Duits postadres regelen en een aanbieding van mindfactory gebruiken. SOMS zijn die erg goed maar ze leveren niet naar NL. Daarom ook zelf geen ervaring met die club (grens is net iets te ver weg voor ophalen bij pakketpunt, dan is t voordeel weg).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DjoeC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:52:
[...]

Duits postadres regelen en een aanbieding van mindfactory gebruiken. SOMS zijn die erg goed maar ze leveren niet naar NL. Daarom ook zelf geen ervaring met die club (grens is net iets te ver weg voor ophalen bij pakketpunt, dan is t voordeel weg).
offtopic:
Ik woon op fietsafstand van Gronau (Westfalen) O-) , dus dat zou een optie kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 03-07-2024 17:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:37:
NAS = Network Attached Storage ofwel een opslag. Daarbij is geen apparaat definitie gegeven maar fabrikanten hebben het omgeturnd naar een commercieel aantrekkelijke klasse apparaten die veel meer doen dan storage verzorgen. Zie bijvoorbeeld de Synology apps en/of containers op het apparaat. Noem het dan weer gewoon een server oid maar geen NAS. Elke Raspberry met opslag die je via een netwerk kunt banaderen (al dan niet met desktop) is daarmee ook een NAS geworden.

Bovenstaande is niet bedoeld om te irriteren of om daar een discussie over te beginnen maar voor mijn gevoel heeft het device dat we tegenwoordig NAS noemen nog maar weinig te maken met de oorspronkelijke betekenis. Ik had dat ook met de WD "personal cloud": Een 3 1/2" schijf met netwerk aansluiting, zeg maar een "super NAS" want een cloud. Het wachten is nog op de ingebouwde AI opties ;-)
De term Cloud alleen al zorgt bij mij voor :r neigingen... :F

En zo is je verhaal wat mij betreft ook toepasbaar op "smartphones" die IMHO helemaal niet zo slim zijn en eerder spywarephones/adwarephones/enz... zijn net als al die "smartwatch" krengen !!! >:) :P :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Een RaspBerry Pi zet iedereen hier ook in waar het helemaal niet voor is.
Om te beginnen was de RPI helemaal niet voor de grote koopmassa, maar voor scholen en uni's. Om kinderen laagdrempelig te leren coden.
Dat ding heeft nu bakken met (onnodige?) hardwarefeatures voor dat doel en de prijs is ook niet meer wat het ooit geweest is.
Aan de andere kant doet RPF dus precies hetzelfde wat een Synology en nog een paar andere NAS fabrikanten ook doen, volstouwen met features.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32
ed1703 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:57:
Een RaspBerry Pi zet iedereen hier ook in waar het helemaal niet voor is.
Om te beginnen was de RPI helemaal niet voor de grote koopmassa, maar voor scholen en uni's. Om kinderen laagdrempelig te leren coden.
Dat ding heeft nu bakken met (onnodige?) hardwarefeatures voor dat doel en de prijs is ook niet meer wat het ooit geweest is.
De Pi 3B is acht jaar later nog steeds verkrijgbaar voor 35 EUR en wordt goed ondersteund. Met inflatie in het achterhoofd is die over de jaren heen goedkoper geworden. Prima voor kinderen om te leren programmeren.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 04-07-2024 09:33 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
[...]

Ja een NAS heeft een beetje de rol van een 24/7 thuis servertje overgenomen.
M'n punt was meer dat data beter centraal op een NAS kan worden opgeslagen ipv een simpele Pi ivm disk uitval, bit rot, backup mogelijkheden etc.
Je kunt natuurlijk ook een Pi omtoveren naar een NAS en van al de voordelen, gemak etc genieten.

Ps. Ik ben altijd benieuwd naar andermans setup en beweegredenen want vooruitgang staat niet stil en ik vaak ook niet meer alles kan bijbenen ;)
Ik waardeer je input enorm!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
deHakkelaar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Ja een NAS heeft een beetje de rol van een 24/7 thuis servertje overgenomen.
M'n punt was meer dat data beter centraal op een NAS kan worden opgeslagen ipv een simpele Pi ivm disk uitval, bit rot, backup mogelijkheden etc.
Je kunt natuurlijk ook een Pi omtoveren naar een NAS en van al de voordelen, gemak etc genieten.

Ps. Ik ben altijd benieuwd naar andermans setup en beweegredenen want vooruitgang staat niet stil en ik vaak ook niet meer alles kan bijbenen ;)
Ik wardeer je input enorm!
Ach, ik ben een ouwe rakker die veel heeft zien komen en zien gaan. Veel nieuws is oude wijn in nieuwe zakken, plak er een nieuw label op en gaan met die banaan. Overigens is dat geen reden om nieuwe dingen niet te omarmen.... Zo ben ik druk met m'n Raspi, ESP's, sensoren, noem maar op. Einddoel: huis automatiseren maar zodanig dat bij uitval alles ook nog bedienbaar blijft (failsafe dus).

Ik zie voordelen in een Raspi vanwege toegankelijkheid en formaat. Een echte NAS is naar mijn idee niets meer als een (meestal Linux) PC die 24 uur aanstaat. Als ik aan mijn Fritzbox een schijf hang noemen ze het ook een NAS (nou vooruit, ook mediaserver). Maar m'n windows PC met shared disks in RAID 1 en 100% real-time kopie in de cloud (Backblaze) en externe backup is dat ook.

Bitrot kom ik eigenlijk niet tegen. Toevallig zag ik gisteren dat 1 van m'n HD's (2TB uit 2011, 68.000 draaiuren) 1 uncorrectable sector heeft. Tijd dus om daar wat aan te doen. Gelukkig is ook daarvan een kopie beschikbaar.

Ook bij een NAS zul je voor de veiligheid (belangrijke) data (betrouwbaar!) extern moeten opslaan. Duplicaat bij familie of vrienden, in de cloud, wat dan ook. Het (verduidelijking: een NAS) geeft misschien iets meer zekerheid (behalve RAID-5) maar geeft geen garantie.

Op mijn Pi's draaien meerdere scripts om relevante data extern zeker te stellen. Wel zul je dat met regelmatige intervallen moeten valideren - kijken of het terug te halen en bruikbaar (!) is.

Maar goed, mijn geval: N=1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@DjoeC , ik geloof dat de kans op bit rot exponentieel vergroot naarmate volume toeneemt.
Ik dacht dat ik ooit zoiets ergens gelezen had ;)

RAID5 is natuurlijk geen backup of garantie dat je data veilig is!
Ikzelf draai RAID6 want ik heb in m'n tijd bij IBM heel heel veel disken zien uitvallen.
Zodaning zelfs dat 1 disk een ander disk ook onderuit trekt en je dan niks hebt aan RAID5 array.

Wat mij het beste bevalt van mijn commerciele Syno NAS is het gemak, betrouwbaarheid en hoe snel je bv een bepaalde service in de lucht kunt brengen.
Daar waar je met een Linux servertje veel en veel meer tijd en moeite in moet steken om hetzelfde te verwezenlijken.

Wat ik heb gelezen over DIY FOSS NAS oplossingen zoals FreeNAS TrueNAS etc doen deze niet veel onder aan die vd commerciele.
Misschien in tweak mogelijkheden zelfs beter.
Ietsjes meer werk om op te zetten en hot plug disk toegankelijkheid is misschien wat lastiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
deHakkelaar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:22:
@DjoeC , ik geloof dat de kans op bit rot exponentieel vergroot naarmate volume toeneemt.
Ik dacht dat ik ooit zoiets ergens gelezen had ;)

RAID5 is natuurlijk geen backup of garantie dat je data veilig is!
Ikzelf draai RAID6 want ik heb in m'n tijd bij IBM heel heel veel disken zien uitvallen.
Zodaning zelfs dat 1 disk een ander disk ook onderuit trekt en je dan niks hebt aan RAID5 array.

Wat mij het beste bevalt van mijn commerciele Syno NAS is het gemak, betrouwbaarheid en hoe snel je bv een bepaalde service in de lucht kunt brengen.
Daar waar je met een Linux servertje veel en veel meer tijd en moeite in moet steken om hetzelfde te verwezenlijken.

Wat ik heb gelezen over DIY FOSS NAS oplossingen zoals FreeNAS etc doen deze niet veel onder aan die vd commerciele.
Misschien in tweak mogelijkheden zelfs beter.
Ietsjes meer werk om op te zetten en hot plug disk toegankelijkheid is misschien wat lastiger.
Raid-6 met hot-spare (totaal 10 2TB schijven) heb ik jaren gedraaid en heeft me best geholpen. Alleen vergde een rebuild wel 24 uur. Als je dat gaat projecteren op grotere (zeg 8TB+) consumenten scchijven - BER 10^14 - neemt ook bij RAID-6 het risico op niet kunnen herstellen flink toe. Zie ook https://www.ibm.com/suppo...id-6-slower-larger-drives Backblaze gebruikt een vorm van RAID-60 (zie hun beschrijving van de Backblaze pods). Ik ben dus via RAID-10 terug gegaan naar RAID-1. Voor prive gebruik acht ik dat, met backup/kopie strategie voor documenten en onvervangbare foto's/videos voldoende. Downloads, ach - dat kan altijd opnieuw.

Op dit moment gebruik ik OMV 7 als basis op mijn Pi 4 met 2TB SSD, automatische SMART meldingen. Vermoedelijk komt er nog een 14TB schijf aan te hangen voor media zodra ik tijd heb om bijvoorbeeld Jellyfin op te zetten. OMV 7 kent een aantal leuke toevoegingen die ik zo min mogelijk gebruik omdat ik bij de voorgaande Pi3's en Pi4's ontdekt heb dat als je veel services rechtstreeks op het OS draait er nogal eens zaken omvallen die IK niet meteen kon herstellen. Zodra je een vorm van "afhankelijkheid" krijgt van handige dingen wil je niet moeten hoeven herbouwen.....

Daarom Docker. OMV heeft een aantal basis zaken waarmee je Docker "simpel" kunt inrichten maar ook dan is wat ervaring - die ik niet had - wel handig. De overgang van Debian 11 naar 12 en OMV 6 naar 7 heb ik gebruikt om alles opnieuw en (voor mij...) gestructureerder op te zetten. Nu draaien er 25 containers in Docker waaronder een paar websites, databases, weewx (weer), pihole, fail2ban, grafana, Mosquitto, Home Assistant, Zigbee2MQTT, spotweb, sabnzbd, etc. Zoveel mogelijk loa van elkaar en allemaal in losse compose files. Handigheidje om opnieuw te kunnen uitrollen: Zowel de basis als elke container qua stappen en problemen los beschreven in een Excel sheet. Backup van data, databases en configuraties.

Het in de lucht brengen van een nieuwe service op Docker is soms ook kinderwerk, ook op een Pi. Deze week op zoek gegaan naar een utility die ik nodig had. Met hulp van de Tweakers community deze gevonden. Eerst denk je pfff, weer iets dat ik moet leren, geen compose file (de simpelste manier) kunnen vinden maar met de beperkte ervaring van eerdere containers draait ie na een kwartiertje en werkt het zoals bedoeld: monitoren van steeds meer services, signaal als de boel niet werkt zoals bedoeld.

Het mooie: Al die dingen op de Pi4 vergen < 10% CPU en 2.2GB intern geheugen. Alleen het decrypten in sabnzbd zorgt dat CPU naar 100%+ gaat. Maar da's niet dagelijks ;-) Ik vermoed (maar meet het niet) dat het gemiddeld stroomverbruik flink lager ligt dan bij een echte NAS die hetzelfde werk zou moeten doen.

Maar, dit dwaalt een beetje af van het Pi topic, daarom laat ik het hierbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:51:
De Pi 3B is acht jaar later nog steeds verkrijgbaar voor 35 EUR en wordt goed ondersteund. Met inflatie in het achterhoofd is die over de jaren heen goedkoper geworden. Prima voor kinderen om te leren programmeren.
Alleen één probleem : Mijn Pi 3B was € 25 en de originele voeding € 10 destijds dus op voorwaarde dat jij alleen de Pi 3B bedoelt is die toch wel duurder geworden !! :P

En waarom kan je de Pi 4B eigenlijk niet voor dat geld kopen ?!

Verder heb ik het gekke ding eigenlijk nooit echt goedkoop gevonden eerlijk gezegd, want als je alles bij elkaar optelt dan kom je toch al gauw richting de € 65 als ik het me goed herinner :
- Raspberry Pi 3B/3B+/4B
- Behuizing die beter koelt dan dat originele LEGO onding...
- Originele adapter
- Fatsoenlijk (micro)SD kaartje

Tikt toch best wel aan uiteindelijk... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Alleen één probleem : Mijn Pi 3B was € 25 en de originele voeding € 10 destijds dus op voorwaarde dat jij alleen de Pi 3B bedoelt is die toch wel duurder geworden !! :P

Verder heb ik het gekke ding eigenlijk nooit echt goedkoop gevonden eerlijk gezegd, want als je alles bij elkaar optelt dan kom je toch al gauw richting de € 65 als ik het me goed herinner :
- Raspberry Pi 3B/3B+/4B
- Behuizing die beter koelt dan dat originele LEGO onding...
- Originele adapter
- Fatsoenlijk (micro)SD kaartje

Tikt toch best wel aan uiteindelijk... ;)
Voor je hobby moet je wat over hebben ;-) En als je t commercieel gebruikt helpt de belastingdienst. 65,- zonder BTW wordt 53,-, Dan nog minimaal zo'n 20% VPB of IB korting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
[...]

De originele (advies)prijs van de Pi 3B bij introductie was 35 EUR. Het klopt dat die op sommige momenten goedkoper en op andere momenten (COVID-19) duurder was. De prijs en beschikbaarheid is nu gestabiliseerd.
De trend dat de nieuwste Pi altijd beschikbaar is voor 35 EUR werd gebroken met de Pi 4. Toch kan je laatstgenoemde krijgen voor 39 EUR. Dat is niet veel duurder.

Verder is prijs alleen een probleem als er geen waarde is. Waarom verkopen Pi's nog steeds als warme broodjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
The Zep Man schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:47:
Verder is prijs alleen een probleem als er geen waarde is. Waarom verkopen Pi's nog steeds als warme broodjes?
Die (extra) waarde is vooral emotie en gunfactor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
The Zep Man schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:47:
Waarom verkopen Pi's nog steeds als warme broodjes?
Das een heel goede vraag.

Ik denk een aantal zaken:
betaalbaar;
inzetbaar voor vanalles;
vormfactor;
support;
community;
en een Pi is gewoon hot!

Ik heb een beetje het gevoel dat de Pi ook een soort Linux revival heeft veroorzaakt.
Veel meer doelgroepen als vroeger zijn er door betoverd.
Als je project niet op een Pi kan draaien tegenwoordig dan hoor je er niet bij ;)

Omdat ik het eerder over Xen had ging ik me inlezen hoe dat te doen op een Pi.
En kwam erachter dat ze zelfs bij Xen ook extra moeite hebben genomen voor de Pi:
“It should be easy,” we answered. “It might even work out of the box,” we wrote in our reply. We were utterly oblivious that we were about to embark on an adventure deep in the belly of the Xen memory allocator and Linux address translation layers.
https://xenproject.org/20...aspberry-pi-4-adventures/

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 05-07-2024 02:26 . Reden: + quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 16:09

Tmr

Hoi allen,

ik ben van plan om een Pi5 aan te schaffen om o.a. in te zetten als zelfbouw NAS (heb nu een oude trage synology). Zeker nu er NVME drives is kunnen en 2TB redelijk betaalbaar is lijkt me dat een mooi moment. Meer storage eisen heb ik op dit moment niet (vooral backup voor foto's en documenten).

Ik zat nog even te twijfelen of ik 2 drives in de PI wil hebben (met een Pimoroni bordje als deze) of dat ik gewoon voor een enkele nvme drive ga, met een backup naar een externe USB drive danwel offsite.

Die dual NVME base lijkt me wel mooi, maar ik heb niet echt een raid nodig (gewoon 2 drives om periodiek een rsync te doen is goed genoeg). Misschien dat zo'n Argon NVME case dan nog wel zo mooi is (anders moet ik ook nog weer een behuizing zien te scoren of te printen).

Ik denk dan in eerste instantie OMV te installeren, en voor extra dingen (pihole of home assistant) dan kijken of dat via portainer gedraaid kan worden. Ik zie wel dat OMV altijd 2 drives nodig heeft (dus 1 MicroSD voor het OS en 1 puur voor storage) maar dat lijkt mij ook wel zo veilig verder (als er iets met het OS mis is dan blijft je storage nog gewoon op de aparte disk).

Iemand ervaring danwel suggesties met een vergelijkbare setup?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tmr schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:35:
ik ben van plan om een Pi5 aan te schaffen om o.a. in te zetten als zelfbouw NAS.

Hebben we het net over gehad : nero355 in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2" B)

Ik raad je dus dit aan : TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" :P

En anders kan je nog dit doorbladeren : Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 16:09

Tmr

Ook echt 1 pagina terug :X mag ik toch mijn zoekopdrachten wat beter gaan doen in het vervolg.

Maar dank voor de tips evengoed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Ik denk dan in eerste instantie OMV te installeren, en voor extra dingen (pihole of home assistant) dan kijken of dat via portainer gedraaid kan worden.
OMV is leuk om mee te beginnen en ervaring op te doen, maar draait bij mij nog maar op één actieve RPi. Op een tweede, die ik heringericht heb, draait tegenwoordig Docker met Pi-Hole (twee keer) zonder OMV.

Portainer is gewoon een Docker container, die je inzicht geeft in wat er draait aan containers en de mogelijkheid om die te beïnvloeden/besturen, je kunt geen andere containers in Portainer draaien.
Ik zie wel dat OMV altijd 2 drives nodig heeft (dus 1 MicroSD voor het OS en 1 puur voor storage) maar dat lijkt mij ook wel zo veilig verder (als er iets met het OS mis is dan blijft je storage nog gewoon op de aparte disk).
OMV heeft genoeg aan de µSD, maar voor de NAS functionaliteit is inderdaad wel meer nodig. En sinds RPi kan starten vanaf elke aangesloten drive, is die µSD niet strikt noodzakelijk (meer).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:03
Freee!! schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:39:
[...]

OMV is leuk om mee te beginnen en ervaring op te doen, maar draait bij mij nog maar op één actieve RPi. Op een tweede, die ik heringericht heb, draait tegenwoordig Docker met Pi-Hole (twee keer) zonder OMV.

Portainer is gewoon een Docker container, die je inzicht geeft in wat er draait aan containers en de mogelijkheid om die te beïnvloeden/besturen, je kunt geen andere containers in Portainer draaien.

[...]

OMV heeft genoeg aan de µSD, maar voor de NAS functionaliteit is inderdaad wel meer nodig. En sinds RPi kan starten vanaf elke aangesloten drive, is die µSD niet strikt noodzakelijk (meer).
Ik vind OMV wel handig voor het regelen van gebruikers, instellen van de opslag, instellen van Rsync en vast nog wat andere dingen (ik ben niet zo bedreven in de command line wat betreft deze dingen).

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

alesandro_46 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:03:
[...]
Ik vind OMV wel handig voor het regelen van gebruikers, instellen van de opslag, instellen van Rsync en vast nog wat andere dingen (ik ben niet zo bedreven in de command line wat betreft deze dingen).
Het is handig, maar langzaam en je moet elke wijziging bevestigen. Er zitten zeker voordelen aan OMV, maar ook nadelen, waardoor ik het langzaam aan het uitfaseren ben. En ja, ik gebruik de command line steeds meer (maar dat deed ik ook al in het DOS tijdperk en op de AS/400).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Hoi allen,

ik ben van plan om een Pi5 aan te schaffen om o.a. in te zetten als zelfbouw NAS (heb nu een oude trage synology). Zeker nu er NVME drives is kunnen en 2TB redelijk betaalbaar is lijkt me dat een mooi moment. Meer storage eisen heb ik op dit moment niet (vooral backup voor foto's en documenten).

Ik zat nog even te twijfelen of ik 2 drives in de PI wil hebben (met een Pimoroni bordje als deze) of dat ik gewoon voor een enkele nvme drive ga, met een backup naar een externe USB drive danwel offsite.

Die dual NVME base lijkt me wel mooi, maar ik heb niet echt een raid nodig (gewoon 2 drives om periodiek een rsync te doen is goed genoeg). Misschien dat zo'n Argon NVME case dan nog wel zo mooi is (anders moet ik ook nog weer een behuizing zien te scoren of te printen).

Ik denk dan in eerste instantie OMV te installeren, en voor extra dingen (pihole of home assistant) dan kijken of dat via portainer gedraaid kan worden. Ik zie wel dat OMV altijd 2 drives nodig heeft (dus 1 MicroSD voor het OS en 1 puur voor storage) maar dat lijkt mij ook wel zo veilig verder (als er iets met het OS mis is dan blijft je storage nog gewoon op de aparte disk).

OMV werkt prima met 1 drive, in mijn geval een pi4 8GB met 2TB USB SSD. Ik ben begonnen met de "standaard" Raspi Bookwork 64bit image (kleinste versie). Daarna OMV via t script erop gerold. Dan wat standaard instellingen doen EN de plugin sharerootfs installeren. Dan kun je je boot drive ook voor sharing gebruiken. Dan shared filesystems aanmaken. Daarna kun je docker configureren: config folder, data folder en docker folder. Docker opstarten, nog wat prutsen en containers gaan draaien. In je docker containers GEEN volumes aanmaken maar gewoon die shared folders gebruiken. Ik heb zelf voor elke container een compose file in elkaar gezet ipv containers/stacks te bouwen via portainer wat ik op m'n andere pi deed. Veel handiger en beter te onderhouden. Ook handig omdat je makkelijk met environment variabelen kunt werken - inclusief een paar handige die in de OMV-extras zitten. Voorbeeld van volumes voor Nextcloud:
volumes:
- ./config:/var/www/html/config
- CHANGE_TO_COMPOSE_DATA_PATH/CHANGE_TO_COMPOSE_NAME/html:/var/www/html
- CHANGE_TO_COMPOSE_DATA_PATH/CHANGE_TO_COMPOSE_NAME/apps:/var/www/html/apps
- CHANGE_TO_COMPOSE_DATA_PATH/CHANGE_TO_COMPOSE_NAME/data:/var/www/html/data
De eerste verwijst naar de shared config folder (./) waar OMV compose zelf de compose filenaam achterzet. De overige 3 verwijzen naar de shared Data folder (DATA_PATH) waar ik zelf de compose filename achterzet. Voor mij werkt dit uitstekend, bij de vorige (OMV6) zat alles bij mij diep verborgen in volume paden.....

Ik heb Portainer wel maar alleen voor stoppen/starten/monitoren van ede containers, daar is OMV nog wat minder in.

Ik heb de SD kaart dus weggelaten, heb naast de enkele SSD er momenteel 2 Zigbee controllers aanhangen en wil er zodra ik tijd heb een Jellyfin container oid opzetten met een externe (14TB) HDD.

Je kunt prima werken met 1 disk. Probeer met OMV ook wat dingen uit, schrijf al je stappen op, inclusief prut aanpassingen, een volgende keer weet je ze niet meer en moet je weer gaan googelen - en kijk na 1 of 2 containers of je opzet "handig" is. Zo niet: begin opnieuw. Ik heb nu 25 containers actief op de Pi4, "handig" scheelt gewoon een hoop tijd. En door te doen (goed of fout) leer je het meest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Freee!! schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Het is handig, maar langzaam en je moet elke wijziging bevestigen. Er zitten zeker voordelen aan OMV, maar ook nadelen, waardoor ik het langzaam aan het uitfaseren ben. En ja, ik gebruik de command line steeds meer (maar dat deed ik ook al in het DOS tijdperk en op de AS/400).
Je hoeft niet elke wijziging te bevestigen maar de meeste wel. Ook container management laat nog wat te wensen over (multiselect etc) maar daarom Portainer er naast. Zoals ik in mijn vorige post hierboven schreef: OMV 7 is al een stuk beter en als je het goed inricht werkt t echt wel redelijk soepel. Maar YMMV.

offtopic:
Hmm, ik zie AS/400, ook al zo'n (bijna) ouwe rakker, ooit nog eens iets met RPG gedaan op een S34/S36.

[ Voor 7% gewijzigd door DjoeC op 06-07-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

alesandro_46 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:03:
Freee!! schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:45:
Het is handig, maar langzaam en je moet elke wijziging bevestigen.

Er zitten zeker voordelen aan OMV, maar ook nadelen, waardoor ik het langzaam aan het uitfaseren ben.
Misschien is het een idee voor @alesandro_46 om dan good old WebMin/UserMin te gaan verkennen voor de non-Docker dingetjes :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 21:50

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een oplossing voor het volgende:
- apparaat dat op 12v werkt op kort piekvermogen 2A, gemiddeld misschien 1A gedurende maximaal een halve minuut
- dit apparaat moet op een batterij (20.000 tot 25.0000 mAh) werken, zodat het enige tijd op een batterij kan werken en bijv. eens in de zoveel tijd de batterij weer opladen
- een relais om het apparaat aan/uit te schakelen (lees: van voeding te voorzien)

De oplossing die hier voor in de buurt komt is een Witty Pi (RTC en planbare aan/uit-momenten) i.c.m. een Raspberry Pi, maar misschien zijn beiden overbodig voor wat ik wil. Ik heb als ik het goed begrijp de GPIO-pinnen van de Raspberry Pi nodig om het relais aan te sturen.

Bestaat er nog meer andere kant-en-klare programmeerbare oplossingen om een relais op een schematisch geprogrammeerde tijd aan/uit te zetten? Heb het idee dat er meer bestaat/is, maar bij toeval ben ik alleen nog maar op de Witty Pi uitgekomen. Wil het wiel ook weer niet opnieuw uitvinden. En heeft iemand ervaringen met de Witty Pi?

[ Voor 8% gewijzigd door Tjeerd op 10-07-2024 15:03 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tjeerd schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:01:
De oplossing die hier voor in de buurt komt is een Witty Pi (RTC en planbare aan/uit-momenten) i.c.m. een Raspberry Pi
Opzich ook wel een mooi bordje voor iemand die een nette Aan/Uit a.k.a. Power Button wil hebben voor zijn Raspberry Pi :)

Dit is een verkapte "Handig voor de Search functie bovenaan het Topic" post O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Gisteren 1 van de Pi's met 2TB Samsung SSD uitgezet want de nieuwe is volledig ingericht. Omdat het hier nog wel eens gaat over stroomverbruik heb ik eens in HA gekeken. Zie hier de grafiek:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpSfz1_yKw77IOC83K4L0ZtIpMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHpZw9Vdwax0enA6GDAObp3x.png?f=fotoalbum_large
Rond 12:30 ging de stekker eruit. Het verbruik op die meter is met (gemiddeld) zo'n 4W gedaald. Conclusie is dan: Pi + SSD verbruiken gemiddeld zo'n 4W, 32kWh per jaar, ~ €7,-/jaar.

De dikke pieken in de grafiek zijn op momenten dat MariaDB heel druk bezig is, in de ochtend 28M (3GB) database rijen vullen, in de middag backup draaien (153M rijen, 14GB). Raspi draait dan bijna 100%, IO naar/van SSD gaat maximaal en interne SSD temperatuur loopt dan op tot ~50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@DjoeC

Dat is dus een Pi 4B als ik het goed heb onthouden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
nero355 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:13:
@DjoeC

Dat is dus een Pi 4B als ik het goed heb onthouden :?
Check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
Kun je net zoals met windows en putty de serial port ( console port ) uitlezen van een edgerouter met een Raspberry pi(5) met de usb?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
@boomer21 , volg de kernel ring buffer live met:
code:
1
sudo dmesg -T -W

En kijk wat voor meldingen je krijgt als je de USB to serial dongle erin prikt.

$ man dmesg
[..]
DESCRIPTION
       dmesg is used to examine or control the kernel ring buffer.

The default action is to display all messages from the kernel ring
       buffer.
[..]
       -T, --ctime
           Print human-readable timestamps.

Be aware that the timestamp could be inaccurate! The time source
           used for the logs is not updated after system SUSPEND/RESUME.
           Timestamps are adjusted according to current delta between boottime
           and monotonic clocks, this works only for messages printed after
           last resume.
[..]
       -W, --follow-new
           Wait and print only new messages.

[ Voor 67% gewijzigd door deHakkelaar op 14-07-2024 22:08 . Reden: + man page ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
$ sudo tee /dev/kmsg <<< 'Hello'
Hello

$ sudo dmesg -T -W
[Sun Jul 14 22:12:57 2024] Hello

$ sudo journalctl --follow --dmesg --lines 0
Jul 14 22:12:57 hak01 unknown: Hello

[ Voor 29% gewijzigd door deHakkelaar op 15-07-2024 02:49 . Reden: + journalctl ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
deHakkelaar schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:05:
@boomer21 , volg de kernel ring buffer live met:
code:
1
sudo dmesg -T -W

En kijk wat voor meldingen je krijgt als je de USB to serial dongle erin prikt.

$ man dmesg
[..]
DESCRIPTION
       dmesg is used to examine or control the kernel ring buffer.

The default action is to display all messages from the kernel ring
       buffer.
[..]
       -T, --ctime
           Print human-readable timestamps.

Be aware that the timestamp could be inaccurate! The time source
           used for the logs is not updated after system SUSPEND/RESUME.
           Timestamps are adjusted according to current delta between boottime
           and monotonic clocks, this works only for messages printed after
           last resume.
[..]
       -W, --follow-new
           Wait and print only new messages.
Wat is een serial Dongle? Oh je bedoeld mijn serial kabel ga proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

boomer21 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:49:
Kun je net zoals met windows en putty de serial port ( console port ) uitlezen van een edgerouter met een Raspberry pi(5) met de usb?
boomer21 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:20:
Wat is een serial Dongle?

Oh je bedoeld mijn serial kabel ga proberen.
Ik heb deze : Aten UC232A Aluminium, Transparant, Wit, Zilver, Zwart

En als ik die combineer met zoiets : https://tecnit.com.ec/pro...-a-serial-rs232-db9-1-8m/

Dan zou dat in principe onder welk OS dan ook moeten werken! ;)

Bovendien kan je op een Raspberry Pi een grafische omgeving draaien en dus ook PuTTy gebruiken gezien het feit dat dezelfde handeling via de Terminal/Console/CLI best wel een beetje irritant kan zijn...
Als ik het me goed herinner...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
Die kabel heb ik al en het werkt op windows met rj45 ( edgerouter) naar usb ( windows, usb, putty )

We komen veder als ik de usb console kabel met ( edgerouter nog uit) krijg onderstaande meldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH3XC9ZmNcXlEStubDyEaVUFD8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKcR0MRvhdyPLNfjWilpWzNS.jpg?f=fotoalbum_large

Dus hij heeft contact>

-nu heb ik putty op de Raspberry wat moet ik invullen bij de serial line
-moet hij ook weten welke usb poort? Is nu 0? Als ik in een andere prik zegt ie ook 0 ( bij windows moet je com port invullen)

- moet je de port ook serial maken? of kan zo.

- graag jullie advies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQT1f4liHm1Yh6WeEzEhDVcSfAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNUiibZqZPT0Ji40vSCK6xrD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
nero355 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:13:
[...]

[...]

Ik heb deze : Aten UC232A Aluminium, Transparant, Wit, Zilver, Zwart

En als ik die combineer met zoiets : https://tecnit.com.ec/pro...-a-serial-rs232-db9-1-8m/

Dan zou dat in principe onder welk OS dan ook moeten werken! ;)

Bovendien kan je op een Raspberry Pi een grafische omgeving draaien en dus ook PuTTy gebruiken gezien het feit dat dezelfde handeling via de Terminal/Console/CLI best wel een beetje irritant kan zijn...
Als ik het me goed herinner...
Ja klopt doe nu via de grafische omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
deHakkelaar schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:14:
$ sudo tee /dev/kmsg <<< 'Hello'
Hello

$ sudo dmesg -T -W
[Sun Jul 14 22:12:57 2024] Hello

$ sudo journalctl --follow --dmesg --lines 0
Jul 14 22:12:57 hak01 unknown: Hello
Wat en welke commands bedoel je hiermee behalve de sudo dmesg -T -W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomer21
Ben eruit. Hoe makkelijk kan het zijn.

/dev/USB0 moet er in putty serial line en dan ok en dan de edgerouter opstarten, en dan laat ie de hele boot opstart zien en kun je via de command line instellingen naar je hand zetten eventueel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
boomer21 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Wat en welke commands bedoel je hiermee behalve de sudo dmesg -T -W
Soms leg ik niet alles uit zodat je zelf moet nadenken en uitzoeken.
Als alles wordt voorgekauwd dan leer je niks.
EDIT: Plus ik weet vaak niet hoe kundig iemand zelf is met Linux etc.
Leg ik te veel of te weinig uit is het ook weer niet goed ;)

Ik liet zien hoe je zelf een berichtje kunt sturen naar die kernel ring buffer logs (In RAM dus foetsie bij reboot).
En aangezien deze berichten ook door de systemd-journald.service worden gelogd kun je ze naast dmesg ook uitlezen met het journalctl commando (Persistent opgeslagen op disk).

Voor meer details:
code:
1
man tee

code:
1
man dmesg

code:
1
man journalctl

code:
1
man systemd-journald.service

[ Voor 11% gewijzigd door deHakkelaar op 17-07-2024 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomer21
deHakkelaar schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:21:
[...]

Soms leg ik niet alles uit zodat je zelf moet nadenken en uitzoeken.
Als alles wordt voorgekauwd dan leer je niks.
EDIT: Plus ik weet vaak niet hoe kundig iemand zelf is met Linux etc.
Leg ik te veel of te weinig uit is het ook weer niet goed ;)

Snap ik.

Ik liet zien hoe je zelf een berichtje kunt sturen naar die kernel ring buffer logs (In RAM dus foetsie bij reboot).
En aangezien deze berichten ook door de systemd-journald.service worden gelogd kun je ze naast dmesg ook uitlezen met het journalctl commando (Persistent opgeslagen op disk).

Voor meer details:
code:
1
man tee

code:
1
man dmesg

code:
1
man journalctl

code:
1
man systemd-journald.service
Dank je wel voor de info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

boomer21 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:48:
Ben eruit. Hoe makkelijk kan het zijn.

/dev/USB0 moet er in putty serial line en dan ok en dan de edgerouter opstarten, en dan laat ie de hele boot opstart zien en kun je via de command line instellingen naar je hand zetten eventueel.
Ik dacht al dat het zoiets moet zijn, want een TTY spreek je in principe alleen vanaf de CLI of de Terminal aan.

Bij een "Desktop PC/Laptop" achtig iets wat dus X.org + een DE draait kan je via CTRL+ALT+F1 t/m F7 of zo van TTY wisselen, waarbij dus vaak F1 of F7 de grafische omgeving is en afhankelijk van je instellingen de anderen de CLI/Terminal of X.org +een DE zijn :)

Soms is één TTY zelfs geen TTY maar gewoon de DMESG output :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Die man pages zijn goud waard!
Zie ook de "SEE ALSO" sectie voor man pages van gerelateerde commando's en config bestandjes.
En soms hebben ze ook een "EXAMPLE" sectie met voorbeelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:48:
Ik dacht al dat het zoiets moet zijn, want een TTY spreek je in principe alleen vanaf de CLI of de Terminal aan.
Erfenis van heel heel lang geleden ;)
Wikipedia: Teleprinter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Ahh, mijn 1e PC printer was een Teletype matrixprinter op 110 baud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ik herinnerde me dat ik nog een USB GPS muis heb:
$ sudo dmesg -T -W
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: new full-speed USB device number 2 using uhci_hcd
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: New USB device found, idVendor=067b, idProduct=2303, bcdDevice= 3.00
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: Product: USB-Serial Controller
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: Manufacturer: Prolific Technology Inc.
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usbcore: registered new interface driver usbserial_generic
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usbserial: USB Serial support registered for generic
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usbcore: registered new interface driver pl2303
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usbserial: USB Serial support registered for pl2303
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] pl2303 7-1:1.0: pl2303 converter detected
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usb 7-1: pl2303 converter now attached to ttyUSB0
$ sudo modinfo pl2303
filename:       /lib/modules/6.1.0-20-amd64/kernel/drivers/usb/serial/pl2303.ko
license:        GPL v2
description:    Prolific PL2303 USB to serial adaptor driver
alias:          usb:v04B3p4016d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0CAAp3001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0B8Cp2303d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0B63p653Ad*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0B63p6530d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11ADp0001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v054Cp0437d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04B8p0522d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04B8p0521d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0956d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p5039d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0F9Bd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p026Bd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p3239d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p3139d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p4439d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0B39d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0183d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0F7Fd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p4349d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p3524d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v5372p2303d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v05ADp0FBAd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v07AAp002Ad*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F6p2001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v058Fp9720d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v050Dp0257d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0731p2003d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0E55p110Bd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0413p2101d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v079Bp0027d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v10B5pAC70d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v078Bp1234d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0745p0001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04A5p4027d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F5p0005d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F5p0004d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F5p0003d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F5p0001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F7p02DFd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v6189p2068d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0731p0528d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v1453p4026d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v2478p2008d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0584pB000d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0DF7p0620d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0EBAp2080d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0EBAp1080d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v056Ep5004d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v056Ep5003d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0547p2008d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0557p2118d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0557p2022d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0557p2021d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0557p2008d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04BBp0A0Ed*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04BBp0A03d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23F3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23E3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23D3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23C3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23B3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23A3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp2304d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067BpE1F1d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp0307d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp331Ad*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp0609d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp0612d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp0611d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067BpAAA0d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067BpAAA8d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067BpAAA2d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp1234d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp04BBd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp2303d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
depends:        usbserial,usbcore
retpoline:      Y
intree:         Y
name:           pl2303
vermagic:       6.1.0-20-amd64 SMP preempt mod_unload modversions
sig_id:         PKCS#7
signer:         Debian Secure Boot CA
sig_key:        32:A0:28:7F:84:1A:03:6F:A3:93:C1:E0:65:C4:3A:E6:B2:42:26:43
sig_hashalgo:   sha256
signature:      4E:CC:60:BD:15:EA:B7:1C:2C:3B:E8:84:D1:D1:6E:6F:27:1A:3C:6F:
                05:B2:41:1A:BB:BE:AD:FB:6F:DF:24:D9:7E:5E:48:02:7B:3C:35:84:
                89:98:CA:90:E2:BB:F9:85:AA:B3:3B:23:AC:F3:D9:01:3E:0C:52:FD:
                15:86:C0:0A:7A:AB:A3:65:62:AF:52:96:37:BA:6F:4C:94:91:B8:33:
                2A:D7:96:B1:26:AF:BA:17:F6:89:5C:6C:51:A1:6E:A0:40:99:8A:7D:
                F1:6A:01:E8:B8:87:EC:E0:3B:89:B2:6A:AB:6D:E1:F1:16:E6:D3:14:
                0A:4F:06:DF:52:60:18:77:56:01:FB:7F:94:93:0B:7D:4D:13:5A:B3:
                E2:74:92:1D:0D:92:69:43:5B:25:7A:A3:A7:85:97:9D:F6:96:74:3D:
                D2:38:F8:AF:65:CD:66:41:AD:29:A1:AA:BB:AE:F2:7D:3D:53:E2:A5:
                08:94:D7:06:78:A3:D8:30:55:BD:ED:AD:40:CF:F7:16:9A:1F:F8:E5:
                41:45:A6:63:F5:A8:38:A1:6C:63:95:4E:B8:55:46:29:B6:38:5C:75:
                C0:1B:A3:F3:6D:26:5B:0E:A1:E8:84:07:35:EE:20:20:05:39:D6:1B:
                F9:2B:1D:84:CD:53:25:AC:CF:B2:E9:FF:09:B7:81:78
$ lsusb
[..]
Bus 007 Device 002: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port / Mobile Action MA-8910P

$ file /dev/ttyUSB0
/dev/ttyUSB0: character special (188/0)

$ sudo stty -F /dev/ttyUSB0 4800
$

$ sudo cat /dev/ttyUSB0
$GPGGA,205948.825,0000.0000,N,00000.0000,E,0,00,50.0,0.0,M,0.0,M,0.0,0000*7B

$GPRMC,205948.825,V,0000.0000,N,00000.0000,E,0.00,,010721,,*02

$GPVTG,,T,,M,,N,,K*4E

$GPGGA,205949.825,0000.0000,N,00000.0000,E,0,00,50.0,0.0,M,0.0,M,0.0,0000*7A

$GPRMC,205949.825,V,0000.0000,N,00000.0000,E,0.00,,010721,,*03

$GPVTG,,T,,M,,N,,K*4E

$GPGGA,205950.825,0000.0000,N,00000.0000,E,0,00,50.0,0.0,M,0.0,M,0.0,0000*72
[..]

[ Voor 69% gewijzigd door deHakkelaar op 19-07-2024 02:15 . Reden: + modinfo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
deHakkelaar schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Die man pages zijn goud waard!
Zie ook de "SEE ALSO" sectie voor man pages van gerelateerde commando's en config bestandjes.
En soms hebben ze ook een "EXAMPLE" sectie met voorbeelden.
Mis ik iets wie man? en wie is see also?is geen link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Even heel wat anders, de Raspberry 5 kan je een m2 hat opzetten ik dacht dit is allleen voor een NVMe drive

Maar kan je er ook een wifi kaartje met m2 opzetten?
uitvoering: Intel Wi-Fi 6E AX210 vPro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:01
boomer21 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:03:
Even heel wat anders, de Raspberry 5 kan je een m2 hat opzetten ik dacht dit is allleen voor een NVMe drive

Maar kan je er ook een wifi kaartje met m2 opzetten?
uitvoering: Intel Wi-Fi 6E AX210 vPro
Ik vermoed dat dat wel moet gaan. Misschien dat de nokjes moeten uitkomen, maar mogelijk maakt het niet uit dat het kaartje dat je linkt een extra uitsparing heeft ten opzichte van een 'standaard' M.2 slot.
Volgende vraag, waarom zou je het willen? Een RPi heeft toch al WiFi?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nero355

nero355

boomer21 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:45:
:> Sooo CUTE !!! O+ :+

Newbies... :(:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
boomer21 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:45:
Type man man in een shell om de manual page voor het man commando weer te geven:
$ man man
[..]
NAME
       man - an interface to the system reference manuals
[..]
       A manual page consists of several sections.

Conventional  section  names include NAME, SYNOPSIS, CONFIGURATION, DE-
       SCRIPTION, OPTIONS,  EXIT STATUS,  RETURN VALUE,  ERRORS,  ENVIRONMENT,
       FILES,  VERSIONS,  CONFORMING TO,  NOTES,  BUGS,  EXAMPLE, AUTHORS, and
       SEE ALSO.
[..]
EXAMPLES
       man ls
           Display the manual page for the item (program) ls.

man man.7
           Display the manual page for  macro  package  man  from  section  7.
           (This is an alternative spelling of "man 7 man".)

man 'man(7)'
           Display  the  manual  page  for  macro  package man from section 7.
           (This is another alternative spelling of "man 7 man".   It  may  be
           more convenient when copying and pasting cross-references to manual
           pages.  Note that the parentheses must normally be quoted  to  pro-
           tect them from the shell.)

man -a intro
           Display,  in  succession,  all  of the available intro manual pages
           contained within the manual.  It is possible to quit  between  suc-
           cessive displays or skip any of them.

man -t bash | lpr -Pps
           Format  the  manual  page  for bash into the default troff or groff
           format and pipe it to the printer named ps.  The default output for
           groff  is usually PostScript.  man --help should advise as to which
           processor is bound to the -t option.

man -l -Tdvi ./foo.1x.gz > ./foo.1x.dvi
           This command will decompress and format  the  nroff  source  manual
           page  ./foo.1x.gz  into a device independent (dvi) file.  The redi-
           rection is necessary as the -T flag causes output to be directed to
           stdout  with  no  pager.  The output could be viewed with a program
           such as xdvi or further processed into PostScript using  a  program
           such as dvips.

man -k printf
           Search the short descriptions and manual page names for the keyword
           printf as regular expression.  Print out any  matches.   Equivalent
           to apropos printf.

man -f smail
           Lookup the manual pages referenced by smail and print out the short
           descriptions of any found.  Equivalent to whatis smail.
[..]
SEE ALSO
       apropos(1),   groff(1),   less(1),   manpath(1),   nroff(1),  troff(1),
       whatis(1), zsoelim(1), manpath(5), man(7), catman(8), mandb(8)

Documentation for some packages may be available in other formats, such
       as info(1) or HTML.
EDIT: Zie ook:
code:
1
man lsmod

code:
1
man modinfo

code:
1
man lsusb

code:
1
man file

code:
1
man stty

code:
1
man cat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
@boomer21 , Ken je screen al?
$ apt show screen
[..]
Description: terminal multiplexer with VT100/ANSI terminal emulation
 GNU Screen is a terminal multiplexer that runs several separate "screens" on
 a single physical character-based terminal. Each virtual terminal emulates a
 DEC VT100 plus several ANSI X3.64 and ISO 2022 functions. Screen sessions
 can be detached and resumed later on a different terminal.
 .
 Screen also supports a whole slew of other features, including configurable
 input and output translation, serial port support, configurable logging,
 and multi-user support.

Heel handig omdat je een shell sessie kan verlaten/verbreken en later weer terug verbinden met deze shell sessie.
Bv. als je aan het compilen slaat of OS updates wilt draaien via ssh zonder dat je bang hoeft te zijn dat de boel in de rats draait als je netwerk verbinding (kort) wegvalt.

Maar ook om interaktief met zo'n TTY device te verbinden in een shell ipv Putty:
$ man screen
[..]
       o  If a tty (character special device) name (e.g. /dev/ttya) is  speci-
          fied  as  the first parameter, then the window is directly connected
          to this device.  This  window  type  is  similar  to  screen  cu  -l
          /dev/ttya.  Read and write access is required on the device node, an
          exclusive open is attempted on the node to mark the connection  line
          as  busy.   An  optional  parameter is allowed consisting of a comma
          separated list of flags in the notation used by stty(1):

<baud_rate>
                 Usually 300, 1200, 9600 or 19200. This  affects  transmission
                 as well as receive speed.

cs8 or cs7
                 Specify the transmission of eight (or seven) bits per byte.

ixon or -ixon
                 Enables  (or  disables) software flow-control (CTRL-S/CTRL-Q)
                 for sending data.

ixoff or -ixoff
                 Enables (or disables)  software  flow-control  for  receiving
                 data.

istrip or -istrip
                 Clear (or keep) the eight bit in each received byte.
deHakkelaar schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:04:
$ file /dev/ttyUSB0
/dev/ttyUSB0: character special (188/0)
Bv:
code:
1
sudo screen /dev/ttyUSB0 115200

Sessie verlaten/killen met: CTRL-A k

Deze kun je installeren met:
code:
1
sudo apt install screen

Voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
$ sudo screen /dev/ttyUSB0 4800
$GPGGA,000829.968,0000.0000,N,00000.0000,E,0,00,50.0,0.0,M,0.0,M,0.0,0000*72
$GPRMC,000829.968,V,0000.0000,N,00000.0000,E,0.00,,270621,,*0E
$GPVTG,,T,,M,,N,,K*4E
$GPGGA,000830.968,0000.0000,N,00000.0000,E,0,00,50.0,0.0,M,0.0,M,0.0,0000*7A
[..]

EDIT: Ik ben vast weer te ver gegaan met uitleggen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 20-07-2024 02:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
deHakkelaar schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 02:00:
$ apt show screen
[..]
 .
 and multi-user support.

Heel handig omdat je een shell sessie kan verlaten/verbreken en later weer terug verbinden met deze shell sessie.
Bv. als je aan het compilen slaat of OS updates wilt draaien via ssh zonder dat je bang hoeft te zijn dat de boel in de rats draait als je netwerk verbinding (kort) wegvalt.

Maar ook om interaktief met zo'n TTY device te verbinden in een shell ipv Putty:
$ man screen
[..]

<baud_rate>

cs8 or cs7

ixon or -ixon
                 for sending data.

ixoff or -ixoff
                 data.

istrip or -istrip

[...]

Bv:
code:
1

code:
1
sudo apt install screen

Voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
$GPVTG,,T,,M,,N,,K*4E
[..]

Nee helemaal niet deze commants ga zeker proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
nero355 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:33:
[...]

:> Sooo CUTE !!! O+ :+

Newbies... :(:)
Dat ben ik zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
babbelbox schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Ik vermoed dat dat wel moet gaan. Misschien dat de nokjes moeten uitkomen, maar mogelijk maakt het niet uit dat het kaartje dat je linkt een extra uitsparing heeft ten opzichte van een 'standaard' M.2 slot.
Volgende vraag, waarom zou je het willen? Een RPi heeft toch al WiFi?
Oké dank je voor meer wifi in de camper. Bij een zwak signaal.

Dit zijn toch hele goede wifi kaartjes?waar je bijvoorbeeld zo een 10 dpi antenne kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:37

_Eend_

🌻🇺🇦

boomer21 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Oké dank je voor meer wifi in de camper. Bij een zwak signaal.

Dit zijn toch hele goede wifi kaartjes?waar je bijvoorbeeld zo een 10 dpi antenne kan aansluiten?
Dat kan wel, met een uFL naar SMA connector: https://www.tinytronics.n...emale-to-ufl-female-cable hier zou je er dan 2 van moeten hebben.

Als ik een betere wifi kaart zou willen hebben voor mijn RPi zou ik eerder voor zoiets als dit gaan: https://www.wifishop.nl/p/alfa-awus036ach-v2-42297

Het is wel ouderwetsch om een USB Wifi adapter te gebruiken, maar de adapters van Alfa hebben altijd wel een enorm bereik. Ik heb een access point van dit merk gehad, als ik die op vol vermogen zet had ik aan het einde van de straat nog wifi :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
_Eend_ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Dat kan wel, met een uFL naar SMA connector: https://www.tinytronics.n...emale-to-ufl-female-cable hier zou je er dan 2 van moeten hebben.

Als ik een betere wifi kaart zou willen hebben voor mijn RPi zou ik eerder voor zoiets als dit gaan: https://www.wifishop.nl/p/alfa-awus036ach-v2-42297

Het is wel ouderwetsch om een USB Wifi adapter te gebruiken, maar de adapters van Alfa hebben altijd wel een enorm bereik. Ik heb een access point van dit merk gehad, als ik die op vol vermogen zet had ik aan het einde van de straat nog wifi :+
Ja ook een mooie oplossing maar er staat zendvermogen niks over ontvangst vermogen en aangezien je in de kooi van faraday zit inde camper wilde ik iets hebben wat een hele goede ontvangst heeft als je de antenne door het dakluik zet.
Of heeft deze ook een goede ontvangst “ sterkte”

Dus ook beetje de vraag welke oplossing zou een betere ontvangst hebben, of er zijn mensen die doel hebben over hoe je een (super) antenne kan maken voor ontvangst voor wifi op 5 en 2.4 .

Ik als leek denk dan hoe hoger de dbi hoe beter,10 a 15 dbi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

_Eend_ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:00:
De adapters van Alfa hebben altijd wel een enorm bereik.

Ik heb een access point van dit merk gehad, als ik die op vol vermogen zet had ik aan het einde van de straat nog wifi :+
Maar alleen op 2.4 GHz waarbij je dus ook een flinke stoorzender bent voor de hele buurt !!! :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:37

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Maar alleen op 2.4 GHz waarbij je dus ook een flinke stoorzender bent voor de hele buurt !!! :r
Klopt, dus hij stond nooit op vol vermogen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:00
deHakkelaar schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 02:00:
$ apt show screen
[..]
 .
 and multi-user support.

$ man screen
[..]

<baud_rate>

cs8 or cs7

ixon or -ixon
                 for sending data.

ixoff or -ixoff
                 data.

istrip or -istrip

[...]

Bv:
code:
1

code:
1
sudo apt install screen

Voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
$GPVTG,,T,,M,,N,,K*4E
[..]

Screen is geniaal. Ik gebruik dat al jaren en jaren. Ik gebruik regelmatig een pi ver van mij vandaan, dan is screen altijd een extra veiligheidje. Updaten etc, zoals jij al aangaf..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dacuuu schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:20:
[...]

Screen is geniaal. Ik gebruik dat al jaren en jaren. Ik gebruik regelmatig een pi ver van mij vandaan, dan is screen altijd een extra veiligheidje. Updaten etc, zoals jij al aangaf..
Ik gebruik zelf Tmux, als je veel met een statusbar wilt doen is dit voor mij persoonlijk een betere keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deHakkelaar
Dacuuu schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:20:
Edje was me voor maar idd tmux is tegenwoordig hip ;)
$ apt show tmux
[..]
Description: terminal multiplexer
 tmux enables a number of terminals (or windows) to be accessed and
 controlled from a single terminal like screen. tmux runs as a
 server-client system. A server is created automatically when necessary
 and holds a number of sessions, each of which may have a number of
 windows linked to it. Any number of clients may connect to a session,
 or the server may be controlled by issuing commands with tmux.
 Communication takes place through a socket, by default placed in /tmp.
 Moreover tmux provides a consistent and well-documented command
 interface, with the same syntax whether used interactively, as a key
 binding, or from the shell. It offers a choice of vim or Emacs key
 layouts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Wat wij altijd op school deden om elkaar te stangen was (Unix):
dehakkelaar@hak01:~$ who
dehakkelaar pts/0        Jul 20 20:14 (10.0.0.11)
lullo    pts/1        Jul 20 21:40 (10.0.0.11)

dehakkelaar@hak01:~$ file /dev/pts/1
/dev/pts/1: character special (136/1)

dehakkelaar@hak01:~$ sudo stty -a -F /dev/pts/1
speed 38400 baud; rows 24; columns 80; line = 0;
intr = ^C; quit = ^\; erase = ^?; kill = ^U; eof = ^D; eol = <undef>; eol2 = <undef>; swtch = <undef>; start = ^Q; stop = ^S;
susp = ^Z; rprnt = ^R; werase = ^W; lnext = <undef>; discard = ^O; min = 1; time = 0;
-parenb -parodd -cmspar cs8 -hupcl -cstopb cread -clocal -crtscts
-ignbrk -brkint -ignpar -parmrk -inpck -istrip -inlcr -igncr icrnl ixon -ixoff -iuclc -ixany -imaxbel iutf8
opost -olcuc -ocrnl onlcr -onocr -onlret -ofill -ofdel nl0 cr0 tab3 bs0 vt0 ff0
isig -icanon iexten -echo -echoe -echok -echonl -noflsh -xcase -tostop -echoprt echoctl echoke -flusho -extproc

dehakkelaar@hak01:~$ sudo tee /dev/pts/1 <<< 'Hee lullo!'
Hee lullo!

lullo@hak01:~$ Hee lullo!

EDIT: Onder is belangrijk om te onthouden:
Wikipedia: Everything is a file

[ Voor 52% gewijzigd door deHakkelaar op 21-07-2024 01:09 . Reden: + stty ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 23:17
Ik heb een vraagje, maar puur uit nieuwsgierigheid:

Ik probeerde laatst Kali op mijn rpi (4, 4gb) te installeren. Dat deed ik via Raspberri pi imager (op macbook M1) Kali ARM 64bit versie (die de app zelf al aanbied) op een 32gb SD kaart te zetten. Wanneer de installatie zo goed als afgerond is krijg ik keer op de een foutmelding: "Lzma library error: Corrupted input data".

Wat ik vervolgens heb geprobeerd is zowel handmatig de 32 als de 64 bit versie te downloaden (zowel de direct link van Kali's website, als de door hun aanbevolen torrent). Ik heb geprobeerd ze via Raspberri imager te installeren (zelfde foutmelding) als via Belane Etcher (ik neem de telemetry voor lief...). Ook dat werkt niet en geeft foutmeldingen. Ik ben er niet ingedoken het handmatig te proberen via de Terminal, maar ik heb de indruk dat Etcher faalt bij het onderwater uitvoeren van die dd opdracht.
De SD kaart is nieuw en toen ik gewoon Debian/raspberri OS er op ging zetten via rpi imager, verliep dat gewoon zonder probleem.

Ik heb het al "opgelost" door Kali maar gewoon als VM te gebruiken, dat is sowieso vermoedelijk een betere manier van gebruik. Dus ik heb geen oplossing meer nodig. Maar ik ben wel nieuwsgierig waar dit gedoe nou door komt. Iemand een idee waar het aan ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
PrimusIP schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:10:
Ik heb een vraagje, maar puur uit nieuwsgierigheid:

Ik probeerde laatst Kali op mijn rpi (4, 4gb) te installeren. Dat deed ik via Raspberri pi imager (op macbook M1) Kali ARM 64bit versie (die de app zelf al aanbied) op een 32gb SD kaart te zetten. Wanneer de installatie zo goed als afgerond is krijg ik keer op de een foutmelding: "Lzma library error: Corrupted input data".

Wat ik vervolgens heb geprobeerd is zowel handmatig de 32 als de 64 bit versie te downloaden (zowel de direct link van Kali's website, als de door hun aanbevolen torrent). Ik heb geprobeerd ze via Raspberri imager te installeren (zelfde foutmelding) als via Belane Etcher (ik neem de telemetry voor lief...). Ook dat werkt niet en geeft foutmeldingen. Ik ben er niet ingedoken het handmatig te proberen via de Terminal, maar ik heb de indruk dat Etcher faalt bij het onderwater uitvoeren van die dd opdracht.
De SD kaart is nieuw en toen ik gewoon Debian/raspberri OS er op ging zetten via rpi imager, verliep dat gewoon zonder probleem.

Ik heb het al "opgelost" door Kali maar gewoon als VM te gebruiken, dat is sowieso vermoedelijk een betere manier van gebruik. Dus ik heb geen oplossing meer nodig. Maar ik ben wel nieuwsgierig waar dit gedoe nou door komt. Iemand een idee waar het aan ligt?
Als ik de foutmelding zie lijkt het me dat de image gecorrumpeerd is en dat gunzip of andere decompressietool daar over struikelt. Als je de checksum van de image controleert klopt die dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 23:17
synoniem schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Als ik de foutmelding zie lijkt het me dat de image gecorrumpeerd is en dat gunzip of andere decompressietool daar over struikelt. Als je de checksum van de image controleert klopt die dan wel?
Dank je.
Hij klopt inderdaad niet. Ook niet na ik hem net weer opnieuw gedownload heb. Ik vind het wel raar, ik zou denken dat ze daar wel zelf checken of hun eigen image niet beschadigd is?

Maar goed, ik blijf mijn rpi wel op Debian draaien en hou Kali in een VM (niet dat ik er wat mee doe, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 19:54
Vraagje aan de fijnste hulptroepen,
Ik bezit een RP 4 1GB. Hierop probeer ik middels Raspberry Pi Imager: RP OS Lite (32-bit) non desktop te installeren.
Echter lukt het niet om middels Putty verbinding te maken met de Pi: Network error: connection refused

Wat heb ik getest:
- Ping via CMD werkt goed.
- Andere SD kaart maakt geen verschil.
- Andere netwerk aansluiting helpt niet.
- 32 en 64 Bit ook geen verschil.
- Modem aan/uit helpt ook niet.
De Pi heeft het in het verleden non stop als VPN gewerkt en heb ik enkele maanden geleden uitgezet. Is dus wel werkend geweest.
Andere Pi's werken zonder problemen.

Wat kan ik testen? Ik heb het gevoel dat hij overleden is. Maar ik kan dit haast niet geloven. Hij heeft een goede koeling namelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door StormRider op 29-07-2024 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
StormRider schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:20:
Vraagje aan de fijnste hulptroepen,
Ik bezit een RP 4 1GB. Hierop probeer ik middels Raspberry Pi Imager: RP OS Lite (32-bit) non desktop te installeren.
Echter lukt het niet om middels Putty verbinding te maken met de Pi: Network error: connection refused

Wat heb ik getest:
- Ping via CMD werkt goed.
- Andere SD kaart maakt geen verschil.
- Andere netwerk aansluiting helpt niet.
- 32 en 64 Bit ook geen verschil.
- Modem aan/uit helpt ook niet.
De Pi heeft het in het verleden non stop als VPN gewerkt en heb ik enkele maanden geleden uitgezet. Is dus wel werkend geweest.
Andere Pi's werken zonder problemen.

Wat kan ik testen? Ik heb het gevoel dat hij overleden is. Maar ik kan dit haast niet geloven. Hij heeft een goede koeling namelijk.
Heb je in de imager onder
-> Edit settings -> Services -> Enable SSH en de juiste authenticatie aangevinkt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 19:54
DjoeC schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:48:
[...]

-> Edit settings -> Services -> Enable SSH en de juiste authenticatie aangevinkt?
Dit is wel een beetje triest van mij zeg 8)7 Schone windows instal, en daarna er nooit meer aan gedacht om dit weer aan te zetten. Ik dacht, als ik de non-desktop versie installeer dat dit automatisch aan zou staan..

Je hebt mij wel geholpen! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door StormRider op 29-07-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DjoeC schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:48:
[...]
LOL, ook het eerste waar ik aan dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Hoe kun je met de Raspberry pi 4 of 5 met iphone usb tethering op zetten ( Raspberry usb)?en dan via de netwekinterface op de Raspberry een wan uitgang maken zodat je die via de netwerkkabel op de unifi router wan ingang aansluit.

Om even een netwerk te testen zonder een vaste aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 23:05
Ik zoek een compacte alu/metalen behuizing voor mijn RB5. Gebruik deze alleen voor home assistent en merk dat de componenten behoorlijk heet worden. Liefst maak ik gebruik van een passieve koeling. Wie heeft tips.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

rockerpoet schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:44:
Ik zoek een compacte alu/metalen behuizing voor mijn RB5. Gebruik deze alleen voor home assistent en merk dat de componenten behoorlijk heet worden. Liefst maak ik gebruik van een passieve koeling. Wie heeft tips.
https://argon40.com/produ...3-case-for-raspberry-pi-5
https://argon40.com/products/argon-one-v3-m-2-nvme-case
https://argon40.com/produ...2-nvme-for-raspberry-pi-5

[ Voor 7% gewijzigd door Freee!! op 07-08-2024 23:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Als budget meespeelt dan kan je ook enkel aluminium koelblokken gebruiken als passieve koeling. Werkt best wel goed naar mijn ervaring, ook met zwaardere loads. Voor HA moet dat geen probleem zijn en compacter kan haast niet! :P

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61e9bdMSKvL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

[edit]
Er is ook een gesloten aluminium behuizing, voor de liefhebber.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 08-08-2024 07:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Ik heb deze: https://raspberrypi.dk/en...cooling-aluminum-cnc-box/ (maar van een andere leverancier). Zwaar aluminium......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 22:57
Hier heb je wat opties, zowel passief als actief.
https://elektronicavoorjo...se/?filter_raspberry-pi=5

Heb zelf drie van deze in gebruik als media streamers (voor RPi4Bs)
https://elektronicavoorjo...zing-voor-raspberry-pi-5/

[ Voor 14% gewijzigd door Falco op 08-08-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 23:54

Sweatleek

404: Member Not Found

Hoi alle, ik heb hier een pi 4 met 2GB liggen die ik sinds 2 dagen niet meer werkend kan krijgen en ben op zoek naar suggesties.

Probleem begon 3/4 maanden geleden had ik een probleem waarbij ik verbinding maakten met de VNC server de PI na 5 min hard locked en je hem moest power cycle om het probleem te verhelpen, SSH werkt volledig.

Nu wilt de PI helemaal niet meer wilt opstarten van een SD-kaart of USB-stick. De indicatie lichten gaan aan en de PI lijkt te werken wordt ook warm, maar helaas doe i nie. het rare is dat als je een RJ45 kabel instopt de lichten vele blijven branden zonder dat er verkeer overheen gaat.

Ik heb het volgden geprobeerd: nieuwe img met tool van de pi zelf en etcher + een tijdje wachten, opstarten van af USB. Op internet kan ik er niks over vinden, vandaar dat ik het hier vraag.

confused reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Sweatleek schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:05:
Hoi alle, ik heb hier een pi 4 met 2GB liggen die ik sinds 2 dagen niet meer werkend kan krijgen en ben op zoek naar suggesties.

Probleem begon 3/4 maanden geleden had ik een probleem waarbij ik verbinding maakten met de VNC server de PI na 5 min hard locked en je hem moest power cycle om het probleem te verhelpen, SSH werkt volledig.

Nu wilt de PI helemaal niet meer wilt opstarten van een SD-kaart of USB-stick. De indicatie lichten gaan aan en de PI lijkt te werken wordt ook warm, maar helaas doe i nie. het rare is dat als je een RJ45 kabel instopt de lichten vele blijven branden zonder dat er verkeer overheen gaat.

Ik heb het volgden geprobeerd: nieuwe img met tool van de pi zelf en etcher + een tijdje wachten, opstarten van af USB. Op internet kan ik er niks over vinden, vandaar dat ik het hier vraag.
Klinkt als een defecte Pi, maar voor de zekerheid kun je nog een bootloader recovery proberen: https://www.fastoe.com/blog/rpi-4_400-eeprom-recovery-guide

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 23:54

Sweatleek

404: Member Not Found

Wildfire schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Klinkt als een defecte Pi, maar voor de zekerheid kun je nog een bootloader recovery proberen: https://www.fastoe.com/blog/rpi-4_400-eeprom-recovery-guide
Helaas denk ik het nu ook, bootloader geeft alleen maar groen van klaar :(. ik heb een hdmi kabel gekochten om te kijken wat die tijdens het opstarten zegt en die geeft aan geen boot device kan vinden. Ook blijkt mogelijk de USB porten stuk te zijn aangezien die geen stroom meer geven (toetsenbord of muis).

Voor de zoekende Tweakers neem hier even een kijken :(:) misschien heb jij meer geluk.
https://forums.raspberryp...9a27da107f833b1f0d78d0c1a

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Sweatleek schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Helaas denk ik het nu ook, bootloader geeft alleen maar groen van klaar :(. ik heb een hdmi kabel gekochten om te kijken wat die tijdens het opstarten zegt en die geeft aan geen boot device kan vinden. Ook blijkt mogelijk de USB porten stuk te zijn aangezien die geen stroom meer geven (toetsenbord of muis).

Voor de zoekende Tweakers neem hier even een kijken :(:) misschien heb jij meer geluk.
https://forums.raspberryp...9a27da107f833b1f0d78d0c1a
Je zou nog kunnen proberen of hij vanaf het netwerk wil booten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik las gisteren dat de Pico2 een probleem heeft met de interne pulldown weerstanden: Hardware Bug in Raspberry Pi’s RP2350 Causes Faulty Pull-Down Behavior
Wellicht goed om even te wachten op een nieuwe revisie voordat je er een koopt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Ik zit nu al een tijdje te onderzoeken en ik kom er niet uit wat ik nodig heb. Ik wil via mijn Raspberry Pi Zero 2W een apparaat kunnen voorzien van 12V en piek rond de 2A. dat apparaat is gelijkspanning en heeft een DC-plug ingang. De 12 volt en 2A naar het relais toe worden geleverd door een andere bron.

Ik zou het liefst via een GPIO-pin dit willen kunnen aansturen en dus kunnen bepalen wanneer het apparaat moet worden gevoed of niet.

Ik kom dan bijvoorbeeld uit op een bord van Waveshare relay board. Alleen deze zijn gelijk met drie aansluitingen, terwijl ik er maar eentje nodig heb. Deze ziet er uit alsof het bijna plug-en-play is, maar zijn er ook andere types/merken en dan voor maar één aansluiting i.p.v. drie?

En daarnaast heb ik begrepen dat het ook met MOSFETs zou moeten kunnen. Een van de voordelen is dat die stil zijn, maar ik zie weet niet of er oplossingen voor Raspberry Pi zijn die als het ware plug-en-play zijn.

Iemand ervaring hiermee en of adviezen wat voor mogelijkheden ik nog heb of zijn er eenvoudigere/creatieve oplossingen die ik over het hoofd zie?

[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 03-09-2024 22:34 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43
Tjeerd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:36:
Ik zit nu al een tijdje te onderzoeken en ik kom er niet uit wat ik nodig heb. Ik wil via mijn Raspberry Pi Zero 2W een apparaat kunnen voorzien van 12V en piek rond de 2A. dat apparaat is gelijkspanning en heeft een DC-plug ingang.

Ik zou het liefst via een GPIO-pin dit willen kunnen aansturen en dus kunnen bepalen wanneer het apparaat moet worden gevoed of niet.

Ik kom dan bijvoorbeeld uit op een bord van Waveshare relay board. Alleen deze zijn gelijk met drie aansluitingen, terwijl ik er maar eentje nodig heb. Deze ziet er uit alsof het bijna plug-en-play is, maar zijn er ook andere types/merken en dan voor maar één aansluiting i.p.v. drie?

En daarnaast heb ik begrepen dat het ook met MOSFETs zou moeten kunnen. Een van de voordelen is dat die stil zijn, maar ik zie weet niet of er oplossingen voor Raspberry Pi zijn die als het ware plug-en-play zijn.

Iemand ervaring hiermee en of adviezen wat voor mogelijkheden ik nog heb of zijn er eenvoudigere/creatieve oplossingen die ik over het hoofd zie?
Je zegt dat je een apparaat van 12 volt wil voorzien, maar je laat als voorbeeld een relay bord zien dat alleen on/off doet van een externe spanning. Klopt het je een voeding wilt schakelen?

Dan denk ik aan zoiets: https://wiki.seeedstudio.com/Grove-Relay/

Misschien voor een goed beeld, wat is je reden dat je daarvoor een Raspberry pi wil gebruiken en niet bijv een arduino bord? (of als het voor domotica is een fibaro implant of Sonoff zigbee smart relay)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Goof2000 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:24:
[...]

Je zegt dat je een apparaat van 12 volt wil voorzien, maar je laat als voorbeeld een relay bord zien dat alleen on/off doet van een externe spanning. Klopt het je een voeding wilt schakelen?

Dan denk ik aan zoiets: https://wiki.seeedstudio.com/Grove-Relay/

Misschien voor een goed beeld, wat is je reden dat je daarvoor een Raspberry pi wil gebruiken en niet bijv een arduino bord? (of als het voor domotica is een fibaro implant of Sonoff zigbee smart relay)
Vergeten erbij te vermelden, tekst aangepast. De 12v naar het relais wordt door een andere externe bron al geleverd. Het is dus inderdaad puur voor aan-/uitschakelen bedoeld.

De reden dat ik een Pi gebruik is omdat daar al de nodige software op draait en een vereiste is in mijn opstelling qua software, zit de nodige rekenkracht op die ik gebruik, die met een Arduino of Esp32 niet toereikend is.

Update: ik heb de nodige componenten na wat zoekwerk en contact met winkels toch gevonden:
- USB-C PD Trigger Module 5-20V (max 5A), USB-C to Terminal Block:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L-PEB3Lndau0H0vK4ddogdHVdY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqZIKbzrjAdKh2RhEIFcAk8F.jpg?f=fotoalbum_medium

- DFRobot Gravity Easy Relay Module 5V-30V (max 2.5A), 3.3v/5v logic signaal - MOSFET Switch with DC-Jack, complete set met kabel en extra pluggen (ook verkrijgbaar in een variant zonder DC-aansluitingen, maar zelf solderen):
DFRobot Gravity Easy Relay Module - MOSFET Switch with DC-Jack

Dit lijkt heel erg in de buurt te komen van wat ik zoek/wil.

[ Voor 38% gewijzigd door Tjeerd op 05-09-2024 09:53 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs