Zelf gebruik ik de GL-AXT1800 (Slate AX) en het voordeel ten opzichte van een PI is dat er standaard meerdere ethernetpoorten op zitten en dual band WiFi 2.4 GHz en 5 GHz. Dat krijg je met een PI niet voor elkaar zonder kunst en vliegwerk.Falco schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:50:
[...]
Inderdaad, ik heb zelf de GL-MT1300 (Beryl) als travel router, en sinds kort ook de GL-MT6000 (Flint 2) wat mijn nieuwe hoofdrouter moet worden. Vooralsnog alleen veel ervaring met de Beryl en dit werkt uitstekend, je kan GL-iNet spul op amazon.nl soms wel eens kopen.
https://www.amazon.nl/sto...E120C2079892?ref_=ast_bln
Dat ext4 filesysteem is niet echt exotisch, is Linux-native.Zolang de temperatuur van de Pi niet boven de 70 graden uitkomt, is er geen echt probleem, maar ik zou de fan wel aansluiten en/of een andere case gebruiken. Ik vraag me af, wat de temperatuur van de betreffende SSD is. Die vinden (te) hoge temperaturen ook niet echt prettig.dentitten schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:06:
Dank je DjoeC en Freee!!
Ik probeer aan de hand van Google werk jullie suggesties te vertalen naar de correcte commando's. Bedankt om me een richting aan te wijzen.
Het systeem heeft inderdaad maanden gewerkt. De voeding is een RPI4 original. Ik meen me te herinneren (zit op andere computer) dat de disk een voor mij ietswat exotischer filesysteem heeft (ext4?). De temperatuur zit tussen de 50 en 70 graden C. (ik heb een case waarvan de fan momenteel niet meer aangesloten is). De USB kabel losmaken en opnieuw aansluiten gebeurde ondertussen al enkele keren.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Oef, 70 graden is wel heel erg warm voor een SSD als ik kijk naar de specs van (bijvoorbeeld) Samsung:dentitten schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:06:
Dank je DjoeC en Freee!!
Ik probeer aan de hand van Google werk jullie suggesties te vertalen naar de correcte commando's. Bedankt om me een richting aan te wijzen.
Het systeem heeft inderdaad maanden gewerkt. De voeding is een RPI4 original. Ik meen me te herinneren (zit op andere computer) dat de disk een voor mij ietswat exotischer filesysteem heeft (ext4?). De temperatuur zit tussen de 50 en 70 graden C. (ik heb een case waarvan de fan momenteel niet meer aangesloten is). De USB kabel losmaken en opnieuw aansluiten gebeurde ondertussen al enkele keren.
Dat kan, zeker na enige tijd op die temperatuur, best gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid. Dus: even in de specs van je SSD bekijken wat nog mag en vervolgens eens bedenken waarom die temperatuur zo hoog is."With a non-operating temperature range from -40°C to 85°C and operating tempe rature range from 0°C to 60°C, Samsung Portable SSD T7 Shield is designed to wi thstand extreme temperatures."
Mijn 2TB Samsung zit momenteel op 30 en 31 graden, interne Samsung sensoren. Firmware geeft aan dat er bij 54 graden een SMART warning moet komen en bij 56 graden een "Critical".
Excuses voor de onduidelijkheid: de graden komen van de built in 'CPU Temperature monitor' van Raspberry Pi OS.
Vandaag wou de Pi de SSD USB disk niet meer tonen.
Hangt nu aan Windows (die de files niet wil lezen). De aangeraden tool CrystalDiskInfo toont dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/he0NQSYvBLNo5e1UCO1i4Ahq.png?f=user_large)
Ik ben nog op zoek naar de syslog / journal
Edit: in het kort: de tools in Windows herkenden de schijf maar kon er niet veel mee. Er staan enkel media files op en ik dacht, laten we formatteren in windows. NTFS deze keer. Dat faalde met een I/O error. Via een andere USB kabel ging dat beter. Met die kabel hangt de geformatteerde NTFS disk weer aan de RPI en lijkt het goed te doen. Dankje voor de reacties !
Vandaag wou de Pi de SSD USB disk niet meer tonen.
Hangt nu aan Windows (die de files niet wil lezen). De aangeraden tool CrystalDiskInfo toont dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/he0NQSYvBLNo5e1UCO1i4Ahq.png?f=user_large)
Ik ben nog op zoek naar de syslog / journal
Edit: in het kort: de tools in Windows herkenden de schijf maar kon er niet veel mee. Er staan enkel media files op en ik dacht, laten we formatteren in windows. NTFS deze keer. Dat faalde met een I/O error. Via een andere USB kabel ging dat beter. Met die kabel hangt de geformatteerde NTFS disk weer aan de RPI en lijkt het goed te doen. Dankje voor de reacties !
[ Voor 89% gewijzigd door dentitten op 22-04-2024 22:37 ]
@dentitten , met Raspi's is het altijd aan te raden om te controleren voor "under-voltage" meldingen gewoon omdat de Pi's berucht zijn om te crashen als de voeding onvoldoende is.
Of slechte kwaliteit USB kabels.
Of teveel stroom wordt gevraagd door de aangesloten USB apparaten.
En het is makkelijk te controleren:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Wbt de syslog, alles wat daarin wordt vermeld staat ook in de systemd journals en zelfs meer:
Een hele simpele is onder welke alle journal meldingen laat zien:
Met extra argumenten kun je filteren en/of de output naar je hand zetten.
Zie de man pages:
Bv live volgen (--follow) vd Linux kernel ring buffer/logs (--dmesg):
Of bv de laatste meldingen zien voor de --unit ssh.service sinds --boot:
Voor een lijst van alle beschikbare systemd units inclusief enabled status:
De klasieke syslog wordt langzaam uitgefasseerd en met de laatste Debian Bookworm release is deze zelfs helemaal verdwenen:
Wbt het niet kunnen herkennen van de disk, mijn SD kaartje is opgedeeld in partities:
mmcblk0 is de SD kaart zelf en mmcblk0p1 + mmcblk0p2 zijn de twee partities aanwezig (/boot en / mountpoints).
Als je dit SD kaartje in een Windows computer prikt zal alleen de eerste /boot partitie zichtbaar zijn want deze is FAT32 geformateerd welke MS kent.
Maar de tweede ext4 geformateerde partitie zal niet zichtbaar zijn omdat MS geen ondersteuning heeft voor ext4 OOTB.
Of slechte kwaliteit USB kabels.
Of teveel stroom wordt gevraagd door de aangesloten USB apparaten.
En het is makkelijk te controleren:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Wbt de syslog, alles wat daarin wordt vermeld staat ook in de systemd journals en zelfs meer:
$ man journalctl [..] DESCRIPTION journalctl may be used to query the contents of the systemd(1) journal as written by systemd-journald.service(8).
Een hele simpele is onder welke alle journal meldingen laat zien:
code:
1
| sudo journalctl |
Met extra argumenten kun je filteren en/of de output naar je hand zetten.
Zie de man pages:
code:
1
| man journalctl |
Bv live volgen (--follow) vd Linux kernel ring buffer/logs (--dmesg):
code:
1
| sudo journalctl --full --follow --dmesg |
Of bv de laatste meldingen zien voor de --unit ssh.service sinds --boot:
code:
1
| sudo journalctl --full --boot --pager-end --unit ssh.service |
Voor een lijst van alle beschikbare systemd units inclusief enabled status:
code:
1
| systemctl list-unit-files |
De klasieke syslog wordt langzaam uitgefasseerd en met de laatste Debian Bookworm release is deze zelfs helemaal verdwenen:
$ cat /var/log/README You are looking for the traditional text log files in /var/log, and they are gone? Here's an explanation on what's going on: You are running a systemd-based OS where traditional syslog has been replaced with the Journal. The journal stores the same (and more) information as classic syslog. To make use of the journal and access the collected log data simply invoke "journalctl", which will output the logs in the identical text-based format the syslog files in /var/log used to be. For further details, please refer to journalctl(1). Alternatively, consider installing one of the traditional syslog implementations available for your distribution, which will generate the classic log files for you. Syslog implementations such as syslog-ng or rsyslog may be installed side-by-side with the journal and will continue to function the way they always did. Thank you! Further reading: man:journalctl(1) man:systemd-journald.service(8) man:journald.conf(5) https://0pointer.de/blog/projects/the-journal.html
Wbt het niet kunnen herkennen van de disk, mijn SD kaartje is opgedeeld in partities:
$ lsblk -f -p NAME FSTYPE FSVER LABEL UUID FSAVAIL FSUSE% MOUNTPOINT /dev/mmcblk0 ├─/dev/mmcblk0p1 vfat FAT32 boot XXXX 201.8M 20% /boot └─/dev/mmcblk0p2 ext4 1.0 rootfs XXXX 10.4G 23% /
mmcblk0 is de SD kaart zelf en mmcblk0p1 + mmcblk0p2 zijn de twee partities aanwezig (/boot en / mountpoints).
Als je dit SD kaartje in een Windows computer prikt zal alleen de eerste /boot partitie zichtbaar zijn want deze is FAT32 geformateerd welke MS kent.
Maar de tweede ext4 geformateerde partitie zal niet zichtbaar zijn omdat MS geen ondersteuning heeft voor ext4 OOTB.
$ man ext4 [..] DESCRIPTION The second, third, and fourth extended file systems, or ext2, ext3, and ext4 as they are commonly known, are Linux file systems that have his‐ torically been the default file system for many Linux distributions. They are general purpose file systems that have been designed for ex‐ tensibility and backwards compatibility. In particular, file systems previously intended for use with the ext2 and ext3 file systems can be mounted using the ext4 file system driver, and indeed in many modern Linux distributions, the ext4 file system driver has been configured to handle mount requests for ext2 and ext3 file systems.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Ter info:Freee!! schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:56:
Zolang de temperatuur van de Pi niet boven de 70 graden uitkomt, is er geen echt probleem, maar ik zou de fan wel aansluiten en/of een andere case gebruiken.
https://www.raspberrypi.c...nitoring-core-temperatureWhen the core temperature is between 80°C and 85°C, the ARM cores will be throttled back. If the temperature exceeds 85°C, the ARM cores and the GPU will be throttled back.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Mijn RPi4 met DigiAMP hat heeft een maandje prima gefunctioneerd, maar nu ineens niet meer.
Ik domoticz niet meer bereiken en geen verbinding maken via SSH.
Aangesloten op een beeldscherm boot hij wel (4 gekleurde vlakken) en even het boot-scherm, zwart beeld met knipperende cursor en daarna blijft het beeld geheel zwart.
Iemand een idee / tip hoe ik toch iets aan de praat kan krijgen of een log naar boven kan krijgen?
Beetje balen, want ik heb in de afgelopen weken geen backup van mn domoticz gemaakt
Aangesloten op een beeldscherm boot hij wel (4 gekleurde vlakken) en even het boot-scherm, zwart beeld met knipperende cursor en daarna blijft het beeld geheel zwart.
Iemand een idee / tip hoe ik toch iets aan de praat kan krijgen of een log naar boven kan krijgen?
Beetje balen, want ik heb in de afgelopen weken geen backup van mn domoticz gemaakt

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als je de schijf nog kan benaderen (SSD? SD kaartje? USB stick?) door deze in een andere pc te zetten, zou je de database kunnen halen uit de directory van Domoticz. Het gaat dan om het bestand Domoticz.db.DropjesLover schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:24:
Mijn RPi4 met DigiAMP hat heeft een maandje prima gefunctioneerd, maar nu ineens niet meer.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Daarom, dat ik elke nacht (via een cronjob) een backup laat maken van de SD kaart (naar een aangesloten HDD/SSD).DropjesLover schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:24:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Jaren geleden geprobeerd op te zetten naar mn NAS. Handleidingen gevolgd, ze zagen elkaar, logins goed gezet, toch geen backup.Freee!! schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:09:
[...]
Daarom, dat ik elke nacht (via een cronjob) een backup laat maken van de SD kaart (naar een aangesloten HDD/SSD).
2x per jaar handmatig een backupje maken was goed genoeg.
Vraag me meer af waarom dat de pi4 ineens niet bereikbaar is terwijl hij wel grotendeels lijkt te booten.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Kan je de microsd kaart niet in een laptop/kaartlezer stoppen en de domoticz db van de kaart af kopiëren?DropjesLover schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:45:
[...]
Jaren geleden geprobeerd op te zetten naar mn NAS. Handleidingen gevolgd, ze zagen elkaar, logins goed gezet, toch geen backup.
Vraag me meer af waarom dat de pi4 ineens niet bereikbaar is terwijl hij wel grotendeels lijkt te booten.
In eerste instantie een backup maken naar de eigen HDD/SSD, heb je tenminste iets.DropjesLover schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:45:
[...]
Jaren geleden geprobeerd op te zetten naar mn NAS. Handleidingen gevolgd, ze zagen elkaar, logins goed gezet, toch geen backup.
Het waarom is me ook nooit duidelijk geworden, maar een backup van één of twee dagen eerder terugzetten lost het voor mij weer voor een jaar op.Vraag me meer af waarom dat de pi4 ineens niet bereikbaar is terwijl hij wel grotendeels lijkt te booten.
Yep, dit lukte met behulp van Linux Reader.Lizard schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:49:
[...]
Kan je de microsd kaart niet in een laptop/kaartlezer stoppen en de domoticz db van de kaart af kopiëren?
Maar nu probeerde ik er opnieuw een image op te zetten, en dat faalde. Formateren, faalde. Met Disk Management drive-letter toewijzen en formatteren, faalde.
Helaasch, dood kaartje. Tangetje gepakt en kaartje doorgebroken.
Nieuwe Samsung Endurance kaartjes besteld. Over een paar dagen weer proberen.
En dan ook gelijk na up & running krijgen een bootable usb-stickje bakken en daar vanaf draaien.
BThGvNeOA
Zeker nog nooit gezien hoe warm een Samsung NVMe SSD wordt door die idiote heethoofd controller van ze ?!DjoeC schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:18:
Oef, 70 graden is wel heel erg warm voor een SSD als ik kijk naar de specs van (bijvoorbeeld) Samsung:
[...]
Dat kan, zeker na enige tijd op die temperatuur, best gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid. Dus: even in de specs van je SSD bekijken wat nog mag en vervolgens eens bedenken waarom die temperatuur zo hoog is.
Mijn 2TB Samsung zit momenteel op 30 en 31 graden, interne Samsung sensoren. Firmware geeft aan dat er bij 54 graden een SMART warning moet komen en bij 56 graden een "Critical".
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
nero355 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:14:
[...]
Zeker nog nooit gezien hoe warm een Samsung NVMe SSD wordt door die idiote heethoofd controller van ze ?!![]()
offtopic:
Volgens mij is die in mijn laptop daardoor overleden.
Volgens mij is die in mijn laptop daardoor overleden.
Een Raspi met een 14Gbs NVMe drive? Voor dat geld liever een koelere 32TB SATA SSD. Ik snap nu ook dat de klimaatverandering zo snel doorzet. 1200W (of grotere) voedingen in "gemiddelde" PC's.... Voor je t weet heeft iedereen een middenspanningsaansluiting nodig.nero355 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:14:
[...]
Zeker nog nooit gezien hoe warm een Samsung NVMe SSD wordt door die idiote heethoofd controller van ze ?!![]()
Het is wel een leuke manier om je eigen sauna te creëeren :DjoeC schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:04:
1200W (of grotere) voedingen in "gemiddelde" PC's....
- 1250 Watt voeding
- 4 x HD5870 in Crossfire
- 3 x 24 inch monitor
"Fun Times !!!"
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb ik even voor je gefixtnero355 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Het is wel een leuke manier om je eigen sauna te creëeren :
- 1250 Watt voeding
- 4 x HD5870 in Crossfire
- 3 x 24 34 inch monitor
"Fun Times !!!"![]()
![]()
![]()
![]()
Over AI gesproken, heeft iemand wel eens AI op een RPi gebruikt om analoge meters te monitoren? OpenCV/Tesseract heb ik wel eens mee zitten spelen, maar werkt niet geweldig, daarom naar AI aan het Googlen. Er is wel zoiets als https://www.blicker.ai/ , wat ik bij Enexis al eens in actie heb gezien (foto's van meters uploaden met instant herkenning van de standen) alleen zoek ik iets om lokaal op een Pi te draaien.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 06-06-2024 09:15 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Gisteren heeft Jeff Geerling een (video) over Raspberry AI Kit (wel voor rpi5) geplaatst.
Is dit iets wat je zoekt ?
iOS N3rd
Is de power output van de ingebouwde powerbank van de ZTE MU5120 voldoende om een Raspberry Pi 5 / 4 / 3 te laten draaien?
Het is maar voor een (NGINX) RTMP live streaming server. Om video stream van een andere device met OBS op zelfde netwerk te ontvangen om vervolgens door te sturen naar een online dienst. Dus ik sluit niet eens een scherm en keyboard/muis aan op de Raspberry Pi.
Het is maar voor een (NGINX) RTMP live streaming server. Om video stream van een andere device met OBS op zelfde netwerk te ontvangen om vervolgens door te sturen naar een online dienst. Dus ik sluit niet eens een scherm en keyboard/muis aan op de Raspberry Pi.
[ Voor 50% gewijzigd door SpitfireNL op 06-06-2024 13:30 ]
Die heb ik gezien, maar buiten dat ik geen Pi 5 heb, het gaat mij in het algemeen om (op een RPi) AI te gebruiken om daarmee analoge meters in de gaten te houden. Her en der zijn er wel projecten, zoals eerdergenoemde Blicker, maar dat is betaald en online. Ik zoek iets dat lokaal gebruikt kan wordenRo_meo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:26:
Gisteren heeft Jeff Geerling een (video) over Raspberry AI Kit (wel voor rpi5) geplaatst.
Over het gebruiken van objectherkenning met AI is genoeg te vinden, maar niet specifiek het aflezen van meters.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik zou je willen helpen, maar verdomme dit is de zoveelste fabrikant die niet de volledige specificaties vermeld bij zijn produkt en daar word ik de afgelopen tijd echt serieus moe van gewoon !!!SpitfireNL schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:37:
Is de power output van de ingebouwde powerbank van de ZTE MU5120 voldoende om een Raspberry Pi 5 / 4 / 3 te laten draaien?
Hoe moeilijk kan het zijn

:fill(white):strip_exif()/f/image/idylnvZ6J0cMUBa2w7tn1fzu.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/umSjQPYdIAxFR33XDezdqxCI.png?f=user_large)
Gevonden in de promotie video van ZTE.
Dus:
In 9V -- 3A
Out 12V -- 1.5A (18W)
Betekend het dan zoals bij velen andere powerbanks waar ik in de specs zie staan dat output in deze ranges zit: 5V/3A, 9V/2A, 12V/1.5A
In de specs van de RP4 staat minimaal 5V/3A (of 2.5A zonder peripherals)
En dat in ieder geval de RP4 wel op die 5V/3A zal draaien dus.
Of is de info op deze plaatjes nog steeds niet genoeg om conclusie uit te kunnen halen?
[ Voor 37% gewijzigd door SpitfireNL op 07-06-2024 07:09 ]
Hier staan de (bekende) specs: https://asset.conrad.com/...t-3800-mbps-mimo-grey.pdf en hier een andere: https://media.dustin.eu/m...ductdatasheetbrochure.pdfSpitfireNL schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gevonden in de promotie video van ZTE.
Dus:
In 9V -- 3A
Out 12V -- 1.5A (18W)
Betekend het dan zoals bij velen andere powerbanks waar ik in de specs zie staan dat output in deze ranges zit: 5V/3A, 9V/2A, 12V/1.5A
Of is de info op deze plaatjes nog steeds niet genoeg om conclusie uit te kunnen halen?
Als ik t goed lees (....) dan zijn de 5/3, 9/2, 12/1.5 geldig voor het LADEN van de powerbank. Wat ie vervolgens kan LEVEREN zal door (gebrek aan) efficiency en warmteontwikkeling minder zijn. Daarnaast: Als je meer nodig hebt dan dat je bijlaad zal je powerbank op een gegeven moment leeg raken.
Voor de Pi5 wordt 5V/5A aanbevolen, dat haalt ie niet. Omdat ie in de piek vast wel 5V/3A kan leveren zullen alle Pi's best wel starten maar een SSD erbij wordt "moeilijker". Het hangt er dus ook vanaf wat je met je Pi gaat doen. Ik kan alleen maar dit zeggen op basis van wat mijn Cisco PoE aangeeft:
Pi-2 met SD kaart en externe PoE splitter, wordt gebruikt met GPS hat als timeserver: 1869 mW.
Pi-3B met SD kaart, PoE hat, RTL-SDR stick en een ADSB voorversterkertje, 35m CAT5 kabel: 5435mW.
Pi4 zal er vast een uurtje, max anderhalf op kunnen draaien (zonder dat er bijgeladen wordt). Wil je langer draaien neem dan een UPS en steek daar een echte voeding in.
t/m Pi 3 heb ik gebruik gemaakt van Samsung adapters (5.3V, 2A). Bij de Pi4 ben ik overgestapt naar de "echte" Raspberry voedingen (5V 3A) en bij de Pi5 5V/5A. Pi5 piept als ie niet de %A voeding heeft en schakelt dan de USB power terug (kun je overrulen).
De vraag is dus: Wat wil je ermee, is het als voeding bedoeld of als UPS alternatief of voor onderweg? Met de gegeven cijfers zou je uit de voeten moeten kunnen ;-)
Pi4 heb ik niet via PoE en kan ik niet meten.
Bedankt. Jou indicatie en bevestiging dat het wel zal werken heb ik veel aan.DjoeC schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:29:
[...]
Hier staan de (bekende) specs: https://asset.conrad.com/...t-3800-mbps-mimo-grey.pdf en hier een andere: https://media.dustin.eu/m...ductdatasheetbrochure.pdf
Als ik t goed lees (....) dan zijn de 5/3, 9/2, 12/1.5 geldig voor het LADEN van de powerbank. Wat ie vervolgens kan LEVEREN zal door (gebrek aan) efficiency en warmteontwikkeling minder zijn. Daarnaast: Als je meer nodig hebt dan dat je bijlaad zal je powerbank op een gegeven moment leeg raken.
Voor de Pi5 wordt 5V/5A aanbevolen, dat haalt ie niet. Omdat ie in de piek vast wel 5V/3A kan leveren zullen alle Pi's best wel starten maar een SSD erbij wordt "moeilijker". Het hangt er dus ook vanaf wat je met je Pi gaat doen. Ik kan alleen maar dit zeggen op basis van wat mijn Cisco PoE aangeeft:
Pi-2 met SD kaart en externe PoE splitter, wordt gebruikt met GPS hat als timeserver: 1869 mW.
Pi-3B met SD kaart, PoE hat, RTL-SDR stick en een ADSB voorversterkertje, 35m CAT5 kabel: 5435mW.
Pi4 zal er vast een uurtje, max anderhalf op kunnen draaien (zonder dat er bijgeladen wordt). Wil je langer draaien neem dan een UPS en steek daar een echte voeding in.
t/m Pi 3 heb ik gebruik gemaakt van Samsung adapters (5.3V, 2A). Bij de Pi4 ben ik overgestapt naar de "echte" Raspberry voedingen (5V 3A) en bij de Pi5 5V/5A. Pi5 piept als ie niet de %A voeding heeft en schakelt dan de USB power terug (kun je overrulen).
De vraag is dus: Wat wil je ermee, is het als voeding bedoeld of als UPS alternatief of voor onderweg? Met de gegeven cijfers zou je uit de voeten moeten kunnen ;-)
Pi4 heb ik niet via PoE en kan ik niet meten.
Maar is jou inschatting voor een Pi 4 ongeveer max 1 tot 1,5 uren draaien niet erg laag ingeschat?
Zo net deze website gevonden en daar beweren ze dat een Raspberry Pi wel tot max 6 uren onder gemiddelde load kan draaien op een 10000mah powerbank. Al is het maar 4 uren lang dat is genoeg voor mijn doel.
Mijn doel:
Ik wil er een linux distro op installeren met software een RTMP server en OBS live stream software.
Verder sluit ik er helemaal niks op aan, geen scherm, geen keyboard enzo. Hij gaat dan in mijn rugzak om te IRL travel streamen. Bluetooth en GPS blijven uitgeschakeld.
Alleen blijft de wifi continue verbonden via die ZTE MIFI router(die hem ook van power voorziet) en data overdracht houden. Inloggen en beheren kan ik dan met Remote Desktop app op mijn phone over zelfde MIFI router neem ik aan. Als camera wil ik een GoPro Hero 12 laten live streamen over wifi en RTMP.
Goed speurwerk!DjoeC schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:29:
Hier staan de (bekende) specs: https://asset.conrad.com/...t-3800-mbps-mimo-grey.pdf en hier een andere: https://media.dustin.eu/m...ductdatasheetbrochure.pdf
Waarom zetten ze dat niet gewoon op hun website vraag ik me dan af

Volgens mij laadt die juist op met 27 Watt en in één van die files staat ook dit :Als ik t goed lees (....) dan zijn de 5/3, 9/2, 12/1.5 geldig voor het LADEN van de powerbank.
Dus dan zou dit wel kunnen kloppen :Support QC4.0 and PD3.0 quick charge
Gezien het feit dat de Raspberry 4B op een gegeven moment ondersteuning van Quick Charge van Qualcomm heeft gekregenSpitfireNL schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:15:
Dus:
In 9V -- 3A
Out 12V -- 1.5A (18W)
Ligt eraan wat die Powerbank doet :SpitfireNL schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:12:
Maar is jou inschatting voor een Pi 4 ongeveer max 1 tot 1,5 uren draaien niet erg laag ingeschat?
Zo net deze website gevonden en daar beweren ze dat een Raspberry Pi wel tot max 6 uren onder gemiddelde load kan draaien op een 10000mah powerbank. Al is het maar 4 uren lang dat is genoeg voor mijn doel.
- Echt 10.000 mAh
- Of maar 6700 mAh zoals vele 10.000 mAh modellen van Xiaomi in het verleden...
Ik zou dan zeggen neem gewoon een tweede telefoon erbij voor dat doelMijn doel:
Ik wil er een linux distro op installeren met software een RTMP server en OBS live stream software.
Verder sluit ik er helemaal niks op aan, geen scherm, geen keyboard enzo. Hij gaat dan in mijn rugzak om te IRL travel streamen. Bluetooth en GPS blijven uitgeschakeld.
Alleen blijft de wifi continue verbonden via die ZTE MIFI router(die hem ook van power voorziet) en data overdracht houden. Inloggen en beheren kan ik dan met Remote Desktop app op mijn phone over zelfde MIFI router neem ik aan. Als camera wil ik een GoPro Hero 12 laten live streamen over wifi en RTMP.
Veel minder gedoe met verbindingen en het opladen van alles
Ik snap wat je wilt. Vermoedelijk blijft je Pi4 in dat geval (ruim?) onder de 5V 2A en zou het moeten werken. Let wel op dat je powerbank (net als je telefoon) gaat degraderen (qua laadcycli) als je m regelmatig tot 100% laad en/of onder de 15-20% laat leeglopen. Je moet er dus ook rekening mee houden dat het MiFo/WiFi deel van de powerbank ook vermogen uit je powerbank gaat zuigen.SpitfireNL schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Mijn doel:
Moet eerlijk zeggen dat ik het een forse investering vind. Ik zou 2 losse componenten nemen (denk ik).
input adapter (optioneel) maximaal 12V 1.5A. Da's 18W max. Volgens mij gaat dat hele PD/QC alleen over profielen betekent het niet meteen dat de ontvanger ook meteen het maximale aanbod overneemt.nero355 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:15:
Volgens mij laadt die juist op met 27 Watt en in één van die files staat ook dit :
Wist ik niet. Maar, het blijft gewoon een maximaal 5V voeding en dus ook hier weer: wat betekent QC in deze context voor dit apparaat?Gezien het feit dat de Raspberry 4B op een gegeven moment ondersteuning van Quick Charge van Qualcomm heeft gekregen
@DjoeC en ook @SpitfireNL
Als het nog niet duidelijk was eventueel :
Mijn vorige reactie is bedoeld als één grote gok en ik weet dus al die dingen over dat ZTE apparaat nog niet helemaal 100% zeker !!!
Mijn vorige reactie is bedoeld als één grote gok en ik weet dus al die dingen over dat ZTE apparaat nog niet helemaal 100% zeker !!!
Ach, we reageren allemaal naar beste weten, kunnen en inzichten - zonder enige garantie neem ik aan. Dat geldt zeker voor mij: Veel info is historische kennis en ervaring, sommige kennis van al dan niet betrouwbare internet bronnen, waarbij ik dan hoop dat we als optelsom met z'n allen tot een werkbaar en bij voorkeur correct antwoord uitkomen.nero355 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:50:
@DjoeC en ook @SpitfireNL
Je moet USB 2/3 niet vergelijken met USB-C!
Dat zijn twee totaal verschillende monsters.
Met USB-C kunnen aangesloten apparaten zelf aangeven/negotiate wat nodig is kwa vermogen en zelfs het vereiste Voltage.
Dus niet de 5 Volt die je gewend bent van USB2/3 maar iets ander.
Ff snel gezocht:
Met USB-C kunnen aangesloten apparaten zelf aangeven/negotiate wat nodig is kwa vermogen en zelfs het vereiste Voltage.
Ff snel gezocht:
https://hackaday.com/2023...out-usb-c-power-delivery/USB-C power supplies always support 5 V and some are limited to that, but support for higher voltages is where it’s at. The usual voltage steps of USB-C are 5 V, 9 V, 15 V and 20 V ; 12V support is optional and is more of a convention. These steps are referred to as SPR, and EPR adds 28 V, 36 V and 48 V steps into the mix – for up to 240 W; necessitating new cables, but being fully backwards and forwards compatible, and fully safe to use due to cable and device checks that USB-C lets you perform.
[..]
A charger has to support all steps below its highest step, which means that 20 V-capable chargers also have to support 5 V, 9 V, and 15 V as well
[..]
You can’t get beyond 5 V with just resistors though – you’ll need digital communications over the CC line, using a protocol called USB PD (Power Delivery) – which lets a device and a PSU negotiate power requirements in a featureful way.
Ehm... paar dingen :deHakkelaar schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:34:
Je moet USB 2/3 niet vergelijken met USB-C!
- USB apparaten negiotiaten sowieso een protocol, ongeacht de connector die erop zit!
Nou is dat bijvoorbeeld wel het Apple of Sony protocol die relatief simpel zijn vergeleken met nieuwer spul... maar... toch... het gebeurt dus wel
- USB 2.0 en 3.0 kan je beide via een Type-C connector versturen dus je haalt appels en peren door elkaar!
@nero355 , ja sorry, ik bedoelde dat met USB-C en power bricks/chargers etc dat dan dat stukje met "USB Power Delivery" komt kijken.
Maar het bestond al eerder zie ik:
Daarvoor was er geen protocol die Wattage regelde ... naar mijn weten?
Maar het bestond al eerder zie ik:
https://www.howtogeek.com...sb-power-delivery-usb-pd/USB Power Delivery Adds The Volts
The first version of USB Power Delivery running over Micro-USB offered 60W at 3A, which means that it's also pushing 20V.
[..]
USB PD never exceeds 5A of current, but the voltage can be dynamically configured to meet the needs of a device up to the maximum power limit for the standard.
[ Voor 14% gewijzigd door deHakkelaar op 07-06-2024 22:21 ]
Ik vind dit : https://medium.com/codex/...pple-and-gan-a3ea93d464eddeHakkelaar schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:18:
Opzich wel een redelijk overzicht
Maar ik kan niks daarin vinden over de simpele protocollen helaas : Sony/LG/enz.
Het probleem is een beetje dat het stukje tekst dat ik zoek staat op een website ergens in één van de 100+ Reviews over allerlei batterijenladers en hun eventuele USB poort die je op verschillende manieren kan gebruiken dus ik ga dat niet opzoeken als je het niet erg vindt
Mooi overzichtje, vooral dit plaatje:nero355 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:30:
Ik vind dit : https://medium.com/codex/...pple-and-gan-a3ea93d464ed
Opzich wel een redelijk overzicht

Ik heb een rare Pi4,
Headless werkt ie super, geen problemen mee.
Fresh install, laatste debian, alle updates.
Deze Pi4 zn taak is simpel, visualiseren van Home Assistant op een lcd tv.
Opstarten, browser openen en naar HA gaan.
Dat werkt nog vlot, maar eens de browser geladen is dan begint de boel te vertragen tot ie niet meer reageert.
Heb al andere browsers geprobeerd, zelfde effect.
Wel is deze via ssh bereikbaar en doet normaal.
Heeft altijd gedraaid met originele raspberry voeding, deze nu es verwisseld met andere, geen verbetering.
Wat zie ik over het hoofd?
Headless werkt ie super, geen problemen mee.
Fresh install, laatste debian, alle updates.
Deze Pi4 zn taak is simpel, visualiseren van Home Assistant op een lcd tv.
Opstarten, browser openen en naar HA gaan.
Dat werkt nog vlot, maar eens de browser geladen is dan begint de boel te vertragen tot ie niet meer reageert.
Heb al andere browsers geprobeerd, zelfde effect.
Wel is deze via ssh bereikbaar en doet normaal.
Heeft altijd gedraaid met originele raspberry voeding, deze nu es verwisseld met andere, geen verbetering.
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Via de PI z'n eigen desktop en browser ipv de locale webserver vereist aardig wat meer resources.
Hoe warm wordt de Pi? Hoeveel geheugen heeft de Pi? Wordt er geswapped? Hoe ziet je CPU-gebruik eruit?RedPas schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:03:
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Geheugen is vol. Daardoor krijg je crashes. Je kan de browser eens starten op enkel een lege pagina of een andere pagina van HA en (na verloop van tijd) het geheugengebruik meten. Waarschijnlijk zal het iets van HA zijn waar je browser op staat te stampen.RedPas schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:44:
idd geen geheugen meer over. Temp is ok.
[ Voor 81% gewijzigd door The Zep Man op 11-06-2024 10:38 ]
@RedPas Kan het zijn dat je alleen een SD kaartje gebruikt en dat die einde levensduur (of ook vol) aan t bereiken is? Is zie in je overzicht ook Node-Red en Grafana, vermoedelijk dus ook nog een database? Misschien wil je wel veel te veel data verwerken. Met een langzaam kaartje en/of verkeerde instellingen kan dat best gaan vastlopen.
In jouw geval even uitzoeken waar je geheugen gebruik zit (sorteren op mem% bijvoorbeeld).
In jouw geval even uitzoeken waar je geheugen gebruik zit (sorteren op mem% bijvoorbeeld).
De Pi heeft een eMMC van 64GB, en dit vraagt HA van mn laptop
:fill(white):strip_exif()/f/image/JGDmHBoGyBXnIzpuFXSSdr5Q.png?f=user_large)
Node red en grafana staan erop voor een test van greenpower, maar worden niet gebruikt, er word geen data meer verstuurd. In node red alle flows disabled.
Het probleem komt van HA zelf, nu uitvogelen wat en waar
:fill(white):strip_exif()/f/image/JGDmHBoGyBXnIzpuFXSSdr5Q.png?f=user_large)
Node red en grafana staan erop voor een test van greenpower, maar worden niet gebruikt, er word geen data meer verstuurd. In node red alle flows disabled.
Het probleem komt van HA zelf, nu uitvogelen wat en waar
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Dus op je Pi pakt Chromium al 10% van je beschikbare geheugen? Da's dan je Pi desktop browser (en niet Edge van de laptop)?RedPas schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:42:
HA zelf heeft geen probleem met zn memory
[Afbeelding]
En vanaf ik op de Pi HA wil openen,
[Afbeelding]
1 core vd CPU blijft continu over de 100%
@RedPas test gewoon of het niet aan de code van de Home Assistant webGUI ligt en dat lijkt inderdaad het geval te zijn zo te zienWebgnome schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:59:
Hoe is je laptop belasting hier relevant?
Ik wil voor mijn Prusa printer een Zero 2 W plaatsen.
Deze heb ik binnen met een losse GPIO header.
Echter heb ik om de Pi in het moederbord van de printer te prikken langere pinnetjes nodig.
Volgens de handleiding heb ik 18mm lange pinnen nodig.
Standaard zijn ze 11,5mm.
Weet iemand waar ik deze los kan kopen?
Of zijn deze ook de zelfde dikte als de Pi headers?
Ik weet niet of hiervoor een standaard is of dat ieder moederbord een eigen dikte heeft.
Deze heb ik binnen met een losse GPIO header.
Echter heb ik om de Pi in het moederbord van de printer te prikken langere pinnetjes nodig.
Volgens de handleiding heb ik 18mm lange pinnen nodig.
Standaard zijn ze 11,5mm.
Weet iemand waar ik deze los kan kopen?
Of zijn deze ook de zelfde dikte als de Pi headers?
Ik weet niet of hiervoor een standaard is of dat ieder moederbord een eigen dikte heeft.
@Crxtreem Zoek eens op stackable headers? Die zijn langer.
Oscar Wilde
Ik ben nieuw met de Raspberry.
Het doel is/ was om een retro gaming apparaat te vinden en de Raspberry lijkt daar zeer geschikt voor.
Ik heb Retropie geïnstalleerd en alles werkt perfect! Ik heb al een leuke retro behuizing besteld maar nu loop ik tegen het volgende aan:
Ik krijg steeds undervolt meldingen.
Het betreft hier de Raspberry 3b+ en ik heb inmiddels al 2 adapters geprobeerd maar bij beide ervaar ik hetzelfde. Ook zitten er (voor de test) geen USB apparaten aangesloten.
Ik heb de volgende 2 adapters getest:
CTD-050300A (5V 3000mA)
LJH074-050030W (5V 3A)
Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt?
Via een multimeter meet ik bij de ene 5.17 volt en bij de andere 5.39 volt
Het doel is/ was om een retro gaming apparaat te vinden en de Raspberry lijkt daar zeer geschikt voor.
Ik heb Retropie geïnstalleerd en alles werkt perfect! Ik heb al een leuke retro behuizing besteld maar nu loop ik tegen het volgende aan:
Het betreft hier de Raspberry 3b+ en ik heb inmiddels al 2 adapters geprobeerd maar bij beide ervaar ik hetzelfde. Ook zitten er (voor de test) geen USB apparaten aangesloten.
CTD-050300A (5V 3000mA)
LJH074-050030W (5V 3A)
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Zonder of met belasting? Er zijn adapters waar de spanning bij belasting naar beneden zakt en dan zo ver dat de Pi dat niet leuk vind.knorde schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:25:
Oscar Wilde
Ik ken die adapters niet maar de Samsung 5.3V 2A was bij mij voldoende voor een Pi3B+ met USB toetsenbord en muis. Uiteraard hangt het er ook van af wat er verder nog aan je Pi hangt. WIl je t zeker weten? Neem dan een originele Raspberry voeding.knorde schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:25:
CTD-050300A (5V 3000mA)
LJH074-050030W (5V 3A)
Meten met de multimeter of alleen de adapter geeft je een ruwe indicatie van de (start)spanning zonder belasting. Bij een "matige" adapter zou je spanning best wel eens flink kunnen zakken. Of meet je terwijl je Pi actief bezig is?
Het feit dat je troep gebruikt en niet de officiële voeding of in ieder geval een kwalitatieve voeding !!knorde schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:25:
CTD-050300A (5V 3000mA)
LJH074-050030W (5V 3A)
Je moet het aantal Ampère meten, want het Voltage blijft ten alle tijde gelijk als het goed isVia een multimeter meet ik bij de ene 5.17 volt en bij de andere 5.39 volt.
Wat je ook kan doen is zo'n gek ding kopen die je tussen een apparaat en de adapter ervan zet om "on-the-fly" te kunnen zien hoe goed/slecht er wordt opgeladen of in dit geval van stroom voorzien : https://duckduckgo.com/?q...peed&iax=images&ia=images
Zonder.Raven schreef op maandag 17 juni 2024 @ 06:08:
[...]
Zonder of met belasting? Er zijn adapters waar de spanning bij belasting naar beneden zakt en dan zo ver dat de Pi dat niet leuk vind.
Ik heb alleen idle gemeten (kan ook niet anders, ik kan hem niet meten als hij in de raspberry zit).DjoeC schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Ik ken die adapters niet maar de Samsung 5.3V 2A was bij mij voldoende voor een Pi3B+ met USB toetsenbord en muis. Uiteraard hangt het er ook van af wat er verder nog aan je Pi hangt. WIl je t zeker weten? Neem dan een originele Raspberry voeding.
Meten met de multimeter of alleen de adapter geeft je een ruwe indicatie van de (start)spanning zonder belasting. Bij een "matige" adapter zou je spanning best wel eens flink kunnen zakken. Of meet je terwijl je Pi actief bezig is?
Ik wist eerst niet dat dit universele zijn.nero355 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:25:
[...]
Het feit dat je troep gebruikt en niet de officiële voeding of in ieder geval een kwalitatieve voeding !!
[...]
Je moet het aantal Ampère meten, want het Voltage blijft ten alle tijde gelijk als het goed is
Wat je ook kan doen is zo'n gek ding kopen die je tussen een apparaat en de adapter ervan zet om "on-the-fly" te kunnen zien hoe goed/slecht er wordt opgeladen of in dit geval van stroom voorzien : https://duckduckgo.com/?q...peed&iax=images&ia=images
Ik heb nu een officiële besteld, hopelijk werkt dat goed (deze zijn nog erg lastig te vinden in micro usb, overal uitverkocht. De usb c zijn wel overal op voorraad maar ik moet micro usb hebben).
Deze heb ik besteld:
dsa-13pfc-05
Dan vermoed ik dat je voedingen van het soort hebt die de spanning onder belasting niet hoog genoeg kunnen houden voor een RPi.
Oscar Wilde
Als ik die code opzoek dan kom ik heel veel 3rd party spul tegen dus zorg ervoor dat je echt deze bestelt : uitvoering: Raspberry Pi universal power supply Zwartknorde schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:21:
Ik wist eerst niet dat dit universele zijn.
Ik heb nu een officiële besteld, hopelijk werkt dat goed (deze zijn nog erg lastig te vinden in micro usb, overal uitverkocht. De usb c zijn wel overal op voorraad maar ik moet micro usb hebben).
Deze heb ik besteld:
dsa-13pfc-05
Als je dan op de EAN code zoekt zou je de echte te pakken moeten krijgen!
Eventueel in het wit kan uiteraard ook
Ik heb exact dat type besteld (als het goed is).nero355 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:39:
[...]
Als ik die code opzoek dan kom ik heel veel 3rd party spul tegen dus zorg ervoor dat je echt deze bestelt : uitvoering: Raspberry Pi universal power supply Zwart
Als je dan op de EAN code zoekt zou je de echte te pakken moeten krijgen!
Eventueel in het wit kan uiteraard ook
Staat ook dit bij op: T5989DV.
Daar vind ik dezelfde EAN code op (0640522711024).
Mwah, Kiwi (officieel Raspberry dealer) heeft er meer dan 250 op voorraad dus dat "moeilijk te vinden" valt wel mee.... https://www.kiwi-electron...5a-microusb-eu-plug-10809knorde schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:21:
[...]
Deze heb ik besteld:
dsa-13pfc-05
De zwarte zal ook best nog wel te vinden zijn.
Elektor heeft ze ook op voorraad
https://www.elektor.nl/pr...r-supply-for-raspberry-pi
Ik heb de bestelde net binnen gehad.
Helaas hetzelfde probleem.
Ook getest op een 3b maar zowel op de 3b als op de 3b+ gebeurt dit.
Er staat een raspberry logo op en het is exact die van @nero355
Dat is toch ook een originele?
Zo niet weet iemand waar ik een zwarte originele kan kopen?
Over voedingen: Al mijn Pi4's draaien al jaren probleemloos op deze voedingen (in diverse kleuren).
Is er een goed 'noodstroom' systeem voor een pi(5) ? Als de spanning uitvalt blijft die nog een tijd draaien. Heb op aliexpress wel wat gevonden
Oscar Wilde
Nope, maar dat was de 1e hit die Google gaf, plus had al eens van dat merk gehoord
Oscar Wilde
Pak de Search bovenaan erbij : Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2vincent_1971 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:27:
Is er een goed 'noodstroom' systeem voor een pi(5) ?
Als de spanning uitvalt blijft die nog een tijd draaien.
Waarmee ik dus serieus een oude reactie van mij vind met precies dezelfde link erin !!! LOL !!!

offtopic:
En nog steeds geen mooie linkjes voor dit soort dingen... zoo jammer...
En nog steeds geen mooie linkjes voor dit soort dingen... zoo jammer...

DjoeC schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:09:
[...]
Mwah, Kiwi (officieel Raspberry dealer) heeft er meer dan 250 op voorraad dus dat "moeilijk te vinden" valt wel mee.... https://www.kiwi-electron...5a-microusb-eu-plug-10809
De zwarte zal ook best nog wel te vinden zijn.
babbelbox schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:08:
Elektor heeft ze ook op voorraad
Is de kans groot dat ik met het type wat jullie zeggen af ben van de problemen met de undervolt meldingen?knorde schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:57:
Ik heb de bestelde net binnen gehad.
Ik heb zelf niet het idee dat het in de adapters zit (dan zouden ze allemaal niet goed moeten zijn).
En 1 lijkt een originele (dsa-13pfc-05 staat ook raspberry logo op).
Ik zie toevallig een advertentie op marktplaats waarbij deze adapter (dsa-13pfc-05) ook in een Raspberry doosje zit. Zie deze afbeelding:

Ik vind het geen enkel probleem om weer een andere te kopen maar ik wordt er zo langzamerhand wel moedeloos van
[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 19-06-2024 10:38 ]
Alleen het logo of ook de naam bij de specificaties? Als ik hier thuis officiële RPI voedingen bekijk dan zijn de versies die ik heb zwart, logo 'gegraveerd' in de bovenkant en staan de specificaties in een bruin achtige inkt afgedrukt/gestempeld op de voeding, bij de specificaties staat ook Raspberry Pi met het logo.knorde schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:26:
[...]
[...]
[...]
Is de kans groot dat ik met het type wat jullie zeiden af ben van de problemen met de undervolt meldingen?
Ik heb zelf niet het idee dat het in de adapters zit (dan zouden ze allemaal niet goed moeten zijn).
Ik vind het geen enkel probleem om weer een andere te kopen maar ik wordt er zo langzamerhand wel moedeloos vanHet ligt ook niet aan de PI (denk ik) omdat het probleem speelt op de 3b+ maar ook op een 3b die ik nog heb liggen.
Zoek ik het type nummer wat jij opnoemt op Google dan zie ik inderdaad het logo maar ook stickers en/of opdruk met als fabrikant Stontronics.
Heb uiteraard geen foto oid gezien van jouw adapter maar eerste waar ik aan zou denken is dat het een nepperd is en daar moet je geluk mee hebben dat ze het goed doen.
Weet niet of er meerdere versies in omloop zijn van de adapter die jij nu hebt maar hier een test verslag van iemand die gemeten heeft aan dat ding en ook de binnenkant bekeken heeft.
https://lygte-info.dk/rev...DSA-13PFC-05%29%20UK.html
PS
Een logo is natuurlijk ook niet zo heel spannend/ingewikkeld om die op/in de bovenkant te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 19-06-2024 10:40 ]
Hij is exact hetzelfde zoals op de foto's in de link die je stuurde (ook het merk Stontronics).ninjazx9r98 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:38:
[...]
Alleen het logo of ook de naam bij de specificaties? Als ik hier thuis officiële RPI voedingen bekijk dan zijn de versies die ik heb zwart, logo 'gegraveerd' in de bovenkant en staan de specificaties in een bruin achtige inkt afgedrukt/gestempeld op de voeding, bij de specificaties staat ook Raspberry Pi met het logo.
Zoek ik het type nummer wat jij opnoemt op Google dan zie ik inderdaad het logo maar ook stickers en/of opdruk met als fabrikant Stontronics.
Heb uiteraard geen foto oid gezien van jouw adapter maar eerste waar ik aan zou denken is dat het een nepperd is en daar moet je geluk mee hebben dat ze het goed doen.
Weet niet of er meerdere versies in omloop zijn van de adapter die jij nu hebt maar hier een test verslag van iemand die gemeten heeft aan dat ding en ook de binnenkant bekeken heeft.
https://lygte-info.dk/rev...DSA-13PFC-05%29%20UK.html
PS
Een logo is natuurlijk ook niet zo heel spannend/ingewikkeld om die op/in de bovenkant te zetten.
Betekent dit dan dat het geen originele is (ik vind het zo vreemd dat het wel in een Raspberry doosje zit)?
In de testresultaten zie ik ook de tekst "The output voltage starts fairly high and will drop with load current, that is no surprise, the cable is the reason for much of the drop".
Als ik dat zo lees is dat ook wat ik ervaar met die undervolt meldingen (ik krijg ze tot nu toe overigens alleen bij het opstarten maar ook dat zou zonder de undervolt meldingen moeten kunnen lijkt mij)?
Dat doosje is een kwestie van een bedrijf dat doosjes levert/bedrukt om datgene op het doosje te laten zetten wat jij als afnemer wil. Vraag me wel af hoe ver ze gaan op dat doosje, staat daar letterlijk op dat het merk Raspberry Pi is of wekken ze die suggestie en staat er stiekem ergens dat het Raspberry compliant is?knorde schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:46:
[...]
Hij is exact hetzelfde zoals op de foto's in de link die je stuurde (ook het merk Stontronics).
Betekent dit dan dat het geen originele is (ik vind het zo vreemd dat het wel in een Raspberry doosje zit)?
In de testresultaten zie ik ook de tekst "The output voltage starts fairly high and will drop with load current, that is no surprise, the cable is the reason for much of the drop".
Als ik dat zo lees is dat ook wat ik ervaar met die undervolt meldingen (ik krijg ze tot nu toe overigens alleen bij het opstarten maar ook dat zou zonder de undervolt meldingen moeten kunnen lijkt mij)?
Lang verhaal kort, het lijkt me duidelijk dat het niet origineel is maar een nepperd waarbij men redelijk wat moeite doet om het zoveel mogelijk op een echte te laten lijken.
Opstarten moet inderdaad kunnen zonder under voltage meldingen.
Met de originele voeding is de kans groot dat je geen undervoltage problemen meer hebt. INDIEN je ze dan nog hebt lijkt me dat je 3B+ niet helemaal goed is. Ofwel: Je probleem is opgelost of je hebt een ander probleem waar geen ene voeding tegen helpt.knorde schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:26:
Is de kans groot dat ik met het type wat jullie zeggen af ben van de problemen met de undervolt meldingen?
Ik zie toevallig een advertentie op marktplaats waarbij deze adapter (dsa-13pfc-05) ook in een Raspberry doosje zit. Zie deze afbeelding:
[Afbeelding]
Ik vind het geen enkel probleem om weer een andere te kopen maar ik wordt er zo langzamerhand wel moedeloos vanHet ligt ook niet aan de PI (denk ik) omdat het probleem speelt op de 3b+ maar ook op een 3b die ik nog heb liggen.
Wat er op marktplaats staat - geen idee over echt, nep, kwaliteit. Geen oordeel over. Ik kan ook zo snel geen nieuwe zwarte met micro-usb (meer) vinden.
https://lygte-info.dk/rev...DSA-13PFC-05%29%20UK.htmlknorde schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:26:
Ik zie toevallig een advertentie op marktplaats waarbij deze adapter (dsa-13pfc-05) ook in een Raspberry doosje
Bekijk de conclusie (onderaan).
Voor wat het nog waard is want ik zie dat er al een hele discussie gaande is. Blijkbaar is de RPi 3B+ op de een of andere manier gevoelig voor de undervolt melding. Ik had een 3B+ in gebruik als audio streamer met moOde OS en daar had ik herhaaldelijk meldingen van undervolt. Ik had toen een iFi iPower als voeding, later ook nog een Allo Nirvana lineaire voeding eraan gehad. Maar de undervolt meldingen bleven, uiteindelijk een orginele Raspberry Pi voeding gekocht (tenminste dat staat op het doosje en bij officiële Raspberry reseller gekocht). Sindsdien geen issues meer.knorde schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:25:
CTD-050300A (5V 3000mA)
LJH074-050030W (5V 3A)
Wat mij met die Raspberry Pi voedingen altijd wel opvalt dat als ik daar mijn ereader of eerder de telefoon mee wilde opladen, dat zowel de ereader als de telefoon melding maken dat er een computer aangesloten is ipv alleen laden. Blijkbaar gaat er toch iets van een signaal mee...
Ik heb deze nu besteld: https://www.kiwi-electron...5a-microusb-eu-plug-10809DjoeC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:23:
[...]
Met de originele voeding is de kans groot dat je geen undervoltage problemen meer hebt. INDIEN je ze dan nog hebt lijkt me dat je 3B+ niet helemaal goed is. Ofwel: Je probleem is opgelost of je hebt een ander probleem waar geen ene voeding tegen helpt.
Ik hoop dat het hiermee verholpen is.
P.S. Ik heb het getest met de 3B+ en een gewone 3B. Bij beide hetzelfde probleem.
Ik laat de uitkomst weten of het met degene die ik nu besteld heb wel (goed) werkt.
Ik bestel altijd een officiële voeding mee als ik een Pi koop. Bespaart veel koppijn.
Bij de Pi 5 dacht ik even dat het ondertussen wel USB-PD zal zijn. Oh, dat is het ook... Maar de Pi 5 werkt alsnog alleen op 5V en kan tot 5A (=25 watt!) daarop afnemen, een capaciteit die veel USB-PD voedingen niet leveren op dat voltage. OK, dan maar weer een officiële voeding...
Bij de Pi 5 dacht ik even dat het ondertussen wel USB-PD zal zijn. Oh, dat is het ook... Maar de Pi 5 werkt alsnog alleen op 5V en kan tot 5A (=25 watt!) daarop afnemen, een capaciteit die veel USB-PD voedingen niet leveren op dat voltage. OK, dan maar weer een officiële voeding...
Sterker, 5V 5A valt niet in de PD spec: DjoeC in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"The Zep Man schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:42:
Ik bestel altijd een officiële voeding mee als ik een Pi koop. Bespaart veel koppijn.
Bij 5V is 3A het maximale. De Pi5 kan wel zien dat er geen 5A beschikbaar is maar ik vermoed dat ze dat zelf ingebouwd hebben....
Correctie: De Pi5 ziet dat het geen officieele 5A voeding is. Hij schroeft dan het maximale vermogen op de USB poorten terug MAAR als je een onofficieele hebt met voldoende vermogen (of een andere reden hebt) kun je de USB poorten via de config alsnog meer power toewijzen.
[ Voor 15% gewijzigd door DjoeC op 19-06-2024 14:58 ]
Dat idee had ik ook al. Bedankt voor de bevestiging.DjoeC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:54:
Sterker, 5V 5A valt niet in de PD spec: DjoeC in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"
Bij 5V is 3A het maximale. De Pi5 kan wel zien dat er geen 5A beschikbaar is maar ik vermoed dat ze dat zelf ingebouwd hebben....
"You don't say!"Falco schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:42:
Wat mij met die Raspberry Pi voedingen altijd wel opvalt dat als ik daar mijn ereader of eerder de telefoon mee wilde opladen, dat zowel de ereader als de telefoon melding maken dat er een computer aangesloten is ipv alleen laden.
Blijkbaar gaat er toch iets van een signaal mee...
- nero355 in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"
- nero355 in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"
Daar hebben we het net over gehad...
Met deze adapter tot nu toe geen meldingen gehad nog (fingers crossed).knorde schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:17:
[...]
Ik heb deze nu besteld: https://www.kiwi-electron...5a-microusb-eu-plug-10809
Ik hoop dat het hiermee verholpen is.
P.S. Ik heb het getest met de 3B+ en een gewone 3B. Bij beide hetzelfde probleem.
Ik laat de uitkomst weten of het met degene die ik nu besteld heb wel (goed) werkt.
Het lijkt dus inderdaad aan de adapters te liggen al ben ik nog wel even een beetje voorzichtig met conclusies trekken, even een paar dagen proberen.
Nog even een hele andere vraag:
Ik gebruik RetroPie/ Emulationstation en iedere keer vraag ik mij nog steeds af of ik nou USA roms moet gebruiken of Europe roms. Iemand die weet hoe dit zit?
Ik gebruik RetroPie/ Emulationstation en iedere keer vraag ik mij nog steeds af of ik nou USA roms moet gebruiken of Europe roms. Iemand die weet hoe dit zit?
[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 21-06-2024 13:49 ]
Sommige oudere spellen (met name 8/16-bit generaties) hebben verschillende snelheden voor verschillende regio's. Dit omdat PAL 50 Hz is en NTSC 60 Hz. De meeste spellen werden primair voor NTSC ontwikkeld (VS en Japan) en niet voor PAL-regio's.knorde schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:42:
In de meeste gevallen ben je het beste af met de NTSC (USA)-varianten van ROMs, omdat moderne monitoren 60 Hz zijn of een veelvoud daarvan gebruiken, en meer (native) frames per seconde praktisch altijd beter is. Vaak zijn de spellen ook primair ontwikkeld voor NTSC, en kunnen er meer bugs/problemen met afwijkende snelheid in PAL-varianten zijn. Alleen als je op het gebied van echte retro komt ("240p", CRT-schermen, etc.) zou ik kijken naar wat het beste past gebaseerd op de hardware die je hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 21-06-2024 14:03 ]
Ok top, helemaal duidelijk!The Zep Man schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:02:
[...]
Sommige oudere spellen (met name 8/16-bit generaties) hebben verschillende snelheden voor verschillende regio's. Dit omdat PAL 50 Hz is en NTSC 60 Hz. De meeste spellen werden primair voor NTSC ontwikkeld (VS en Japan) en niet voor PAL-regio's.
In de meeste gevallen ben je het beste af met de NTSC (USA)-varianten van ROMs, omdat moderne monitoren 60 Hz zijn of een veelvoud daarvan gebruiken, en meer (native) frames per seconde praktisch altijd beter is. Vaak zijn de spellen ook primair ontwikkeld voor NTSC, en kunnen er meer bugs/problemen met afwijkende snelheid in PAL-varianten zijn. Alleen als je op het gebied van echte retro komt ("240p", CRT-schermen, etc.) zou ik kijken naar wat het beste past gebaseerd op de hardware die je hebt.
Ik heb soms het idee dat enkele roms te snel afspelen (enkele) maar dan zal dat waarschijnlijk zo horen en dat ik in het verleden juist te langzame heb gespeelt en denk dat dat de normale snelheden waren. Ik dacht vraag het even een keer.
[ Voor 43% gewijzigd door knorde op 21-06-2024 18:23 ]
Ik heb ook nog 2 aanvullende vragen:
Weten jullie hoe ik op de raspberry (met RetroPie en Emulationstation) de werkgroep kan instellen?
Dit zodat ik in mijn netwerkomgeving in de verkenner de RetroPie gelijk te zien krijg (ipv het handmatig in te typen //retropie)?
En daarnaast nog de vraag of, en zo ja, hoe je de taal wijzigt.
Ik heb al wel een andere taal geïnstalleerd maar ik weet niet hoe ik hem op Nederlands kan zetten.
EDIT excuses voor de nieuwe reactie ipv de vorige reactie te editen.
Weten jullie hoe ik op de raspberry (met RetroPie en Emulationstation) de werkgroep kan instellen?
Dit zodat ik in mijn netwerkomgeving in de verkenner de RetroPie gelijk te zien krijg (ipv het handmatig in te typen //retropie)?
Ik heb al wel een andere taal geïnstalleerd maar ik weet niet hoe ik hem op Nederlands kan zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 21-06-2024 18:32 ]
Dat zit ergens in je Samba Settings in de vorm van samba.conf gok ikknorde schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:23:
Sinds je wijzigd schrijft zou ik alles maar lekker op Engels laten staanEn daarnaast nog de vraag of, en zo ja, hoe je de taal wijzigd.
Maar effe serieus : Dat is echt gewoon veel handiger als je errors moet opzoeken en zo...
Dat speelt stiekem nog steeds in het HD tijdperk zelfs : 720p/25Hz vs. 1080i/50Hz om de een of andere idiote redenThe Zep Man schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:02:
Sommige oudere spellen (met name 8/16-bit generaties) hebben verschillende snelheden voor verschillende regio's. Dit omdat PAL 50 Hz is en NTSC 60 Hz. De meeste spellen werden primair voor NTSC ontwikkeld (VS en Japan) en niet voor PAL-regio's.

Vraag van iemand die al 20+ jaar geen Console Emulator heeft aangeraakt :In de meeste gevallen ben je het beste af met de NTSC (USA)-varianten van ROMs, omdat moderne monitoren 60 Hz zijn of een veelvoud daarvan gebruiken, en meer (native) frames per seconde praktisch altijd beter is. Vaak zijn de spellen ook primair ontwikkeld voor NTSC, en kunnen er meer bugs/problemen met afwijkende snelheid in PAL-varianten zijn. Alleen als je op het gebied van echte retro komt ("240p", CRT-schermen, etc.) zou ik kijken naar wat het beste past gebaseerd op de hardware die je hebt.
Is daar niet ondertussen ook iets van "Automatic Refresh Rate Switching" ingeburgerd geraakt ??
Oeps, ik twijfelde al met de d of t hahanero355 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:30:
[...]
Dat zit ergens in je Samba Settings in de vorm van samba.conf gok ik
[...]
Sinds je wijzigd schrijft zou ik alles maar lekker op Engels laten staan
Maar effe serieus : Dat is echt gewoon veel handiger als je errors moet opzoeken en zo...
[...]
Dat speelt stiekem nog steeds in het HD tijdperk zelfs : 720p/25Hz vs. 1080i/50Hz om de een of andere idiote reden
[...]
Vraag van iemand die al 20+ jaar geen Console Emulator heeft aangeraakt :
Is daar niet ondertussen ook iets van "Automatic Refresh Rate Switching" ingeburgerd geraakt ??
Maar kan het naar Nederlands of is die optie er niet?
En zou iemand mij stap voor stap kunnen vertellen hoe ik de werkgroep wijzig?
Het installeren en zo ging prima maar verder heb ik van dit systeem niet heel veel kaas gegeten
Vast wel, maar ik ben daar geen voorstander van op welk apparaat dan ookknorde schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:34:
Maar kan het naar Nederlands of is die optie er niet?
Zie : https://duckduckgo.com/?q=retropie+change+samba+workgroupEn zou iemand mij stap voor stap kunnen vertellen hoe ik de werkgroep wijzig?
Dan vind je zoiets : https://retropie.org.uk/f...=1718987931018&lang=en-US
Wel een beetje eigen inzet tonen hé!
Bij mij in /etc/samba/smb.conf:knorde schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:23:
Ik heb ook nog 2 aanvullende vragen:
[global]
workgroup = DITISMIJNWERKGROEP
en je hebt natuurlijk nog een paar andere instellingen nodig. Handleidingen op internet, daar heb ik t ook ooit vandaan gehaald zoals je eigen share defnities, masks, etc.
Hi Raspberry Pi 5 gebruikers,
Korte vraag. Ik zoek een alumunium case waarmee ik de Pi5 + NVME HAT passief kan koelen. Ik zie cases aangeboden op kiwi en raspberrystore.nl maar die behuizingen hebben volgens mij geen plaats voor een HAT. Klopt dat?
Hebben jullie een tip? Ik wil geen plastic behuizing en heb ook geen fan nodig. Pi5 zal gebruikt worden voor HomeAssistant.
Bedankt!
Korte vraag. Ik zoek een alumunium case waarmee ik de Pi5 + NVME HAT passief kan koelen. Ik zie cases aangeboden op kiwi en raspberrystore.nl maar die behuizingen hebben volgens mij geen plaats voor een HAT. Klopt dat?
Hebben jullie een tip? Ik wil geen plastic behuizing en heb ook geen fan nodig. Pi5 zal gebruikt worden voor HomeAssistant.
Bedankt!
Ik gebruik deze van argon
zowel voor de rpi4 (home assistant) als de rpi5 (docker spul)
De case is de koeling en daarnaast kan je de fan programmeren (dus ook uit laten staan)
De case is de koeling en daarnaast kan je de fan programmeren (dus ook uit laten staan)
iOS N3rd
Hi bedankt voor de tip. Past daar ook nog een HAT voor een NVME kaart bij? Op basis van afmetingen lijkt mij dat (te) krap. Voor mijn Pi 4 ik heb deze en die werkt echt perfectRo_meo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:37:
Ik gebruik deze van argon
Het beste wat ik kan vinden is deze, maar die lijkt geen heatsink(s) te hebben.
[ Voor 68% gewijzigd door ventusGallus op 30-06-2024 15:25 ]
Kijk dan eens hier.ventusGallus schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:14:
[...]
Hi bedankt voor de tip. Past daar ook nog een HAT voor een NVME kaart bij? Op basis van afmetingen lijkt mij dat (te) krap. Voor mijn Pi 4 ik heb deze en die werkt echt perfect
Het beste wat ik kan vinden is deze, maar die lijkt geen heatsink(s) te hebben.
EDIT: Of hier.
Nou...
Mijn Raspberry Pi 3B heeft vannacht weer een stroomstoring overleefd

Twee zelfs, want ik moest hem zelf ook van de stroom af halen om te kijken waarom mijn Interfaces niet UP/UP waren
Toch misschien maar eens dat kleine monitortje van AliExpress overwegen.... LOL!
Er vielen me wel gelijk twee dingen op :
- Het kaartje is na iets van 5,5 jaar toch wel een beetje sloom geworden...
- RaspBian Buster is net sinds gisteren EOL gegaan volgens de Debian documentatie dus die moet nou echt vervangen gaan worden !!

Dat wordt dus een vers kaartje bestellen en dan alles langzaam opnieuw opbouwen!
Een upgrade ging het toch niet worden, want oude grootte van de /boot partitie en dus geen ruimte voor fatsoenlijke Kernel Upgrades
Maar...
Ik denk dat ik daarmee ga wachten totdat Pi-Hole v6.x.x officiëel wordt uitgebracht om straks niet met een net vers opgeleverde installatie te zitten die gelijk sloopwerkzaamheden moet ondergaan vanwege de PHP en LigHTTPd veranderingen en zo...
Mijn Raspberry Pi 3B heeft vannacht weer een stroomstoring overleefd

Twee zelfs, want ik moest hem zelf ook van de stroom af halen om te kijken waarom mijn Interfaces niet UP/UP waren

Toch misschien maar eens dat kleine monitortje van AliExpress overwegen.... LOL!
- RaspBian Buster is net sinds gisteren EOL gegaan volgens de Debian documentatie dus die moet nou echt vervangen gaan worden !!

Dat wordt dus een vers kaartje bestellen en dan alles langzaam opnieuw opbouwen!
Een upgrade ging het toch niet worden, want oude grootte van de /boot partitie en dus geen ruimte voor fatsoenlijke Kernel Upgrades
Maar...
Ik denk dat ik daarmee ga wachten totdat Pi-Hole v6.x.x officiëel wordt uitgebracht om straks niet met een net vers opgeleverde installatie te zitten die gelijk sloopwerkzaamheden moet ondergaan vanwege de PHP en LigHTTPd veranderingen en zo...
Waarom niet gebruik maken van docker?nero355 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:51:
[...]
Maar...
Dan kan je later de PiHole gewoon in z'n eentje updaten.
Wanneer wordt die verwacht dan?nero355 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:51:
Ik denk dat ik daarmee ga wachten totdat Pi-Hole v6.x.x officiëel wordt uitgebracht
Upgrade kan wel, alleen kun je rpi-update dan niet gebruikennero355 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:51:
Een upgrade ging het toch niet worden, want oude grootte van de /boot partitie en dus geen ruimte voor fatsoenlijke Kernel Upgrades![]()
Hopelijk is dat zo simpel als met GParted de root partitie ietsje krimpen aan de linkerkant, dan FAT32 partitie vergroten danwel opnieuw aanmaken (hangt mij iets van bij dat vergroten bij FAT32 niet kan) en backup van bootpartitie over de vergrootte bootpartitie heen schrijven.
Netwerkconfig? Hier heeft de Pi met PiHole directe toegang tot alle VLAN's en IPv6, met docker is dit wat ingewikkelder. Voor zover ik weet kun je nog steeds niet met het docker-commando een container met meerdere netwerkinterfaces aanmaken.babbelbox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:10:
[...]
Waarom niet gebruik maken van docker?
Dan kan je later de PiHole gewoon in z'n eentje updaten.
[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 01-07-2024 16:22 ]
Oscar Wilde
Waarom zou je nog met een kaartje blijven werken? Hang er een SSDtje aan, ook de Pi3B kan daar mee overweg meen ik me te herinneren. Betrouwbaarder, vermoedelijk sneller.nero355 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:51:
Nou...
Mijn Raspberry Pi 3B heeft vannacht weer een stroomstoring overleefd![]()
![]()
- RaspBian Buster is net sinds gisteren EOL gegaan volgens de Debian documentatie dus die moet nou echt vervangen gaan worden !!![]()
![]()
Een upgrade ging het toch niet worden, want oude grootte van de /boot partitie en dus geen ruimte voor fatsoenlijke Kernel Upgrades![]()
Maar...
Daarnaast sluit ik me bij @babbelbox aan: Doe het in een docker container, gebruik een macvlan netwerkje om er een vast IP adres in het basisnetwerk aan toe te kennen en klaar. Hier alvast de compose file (variabelen gebaseerd op OMV 7 en environment file):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| services: CHANGE_TO_COMPOSE_NAME: cap_add: - "NET_ADMIN" container_name: "CHANGE_TO_COMPOSE_NAME" environment: - TZ=${TZ} - "WEBPASSWORD=" hostname: "CHANGE_TO_COMPOSE_NAME" image: "pihole/pihole:latest" networks: macvlan: ipv4_address: ${pihole_ip} restart: "unless-stopped" volumes: - ./etc/dsnmasq.d:/etc/dnsmasq.d - ./etc/pihole:/etc/pihole - CHANGE_TO_COMPOSE_DATA_PATH/CHANGE_TO_COMPOSE_NAME/log:/var/log/pihole networks: macvlan: external: true name: macvlan |
Mijn macvlan is extern gedefineerd omdat er meerdere harde IP adressen voor meerdere containers gebruikt worden. Zelfde effect als een fysieke Pi aanspreken. Werkt als een zonnetje....
Als je de bootcode.bin op een (verder leeg) microSD-kaartje zet ben je niet afhankelijk van ingebakken USB boot, werkt hier primaDjoeC schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:32:
[...]
Waarom zou je nog met een kaartje blijven werken? Hang er een SSDtje aan, ook de Pi3B kan daar mee overweg meen ik me te herinneren. Betrouwbaarder, vermoedelijk sneller.
Oscar Wilde
Ik vind het onzinnig om een Pi van een SSD te voorzien voor booten vanwege extra stroom verbruik, extra warmte ontwikkeling, extra kosten en toegevoegde complexiteit wat mis kan gaan ... KISS.DjoeC schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:32:
Waarom zou je nog met een kaartje blijven werken?
Plus dat oudere Pi modellen alleen USB2 hebben dus nooit de volle lees/schrijfsnelheid benutten van een SSD.
Koop dan een NUC ofzo.
En sla data niet op op een Pi maar op een NAS die daarvoor bedoeld is en meer flexibiliteit biedt.
Een uitzondering voor als je de Pi als desktop wilt inzetten.
Maar zelfs daarvoor zou ik wat anders kiezen als een Pi.
[ Voor 13% gewijzigd door deHakkelaar op 01-07-2024 21:32 ]
Project board:
https://github.com/orgs/pi-hole/projects/22/views/5
[ Voor 23% gewijzigd door deHakkelaar op 01-07-2024 21:38 ]
Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs