Ben ik het helemaal mee eens.
Voor commentaar op beleid hebben we dit topic: Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic Als je het oneens bent over beleid kan je daar terrecht, maar nooit in het topic zelf.
In mijn verdediging, de link was netjes verpakt in de volledige titel die al een correcte en volledige beschrijving gaf van de inhoud. Het was een uitgebreide lijst van in mijn ogen zeer relevante literatuur.
Toegegeven, het waren niet mijn eigen woorden en ook niet in het Nederlands, maar Ik wist op dat moment echt even niet wat ik er zelf nog aan kon toevoegen zonder een lang verhaal te houden. Ik dacht ook dat het chloroquine verhaal hier wel bekend was, maar misschien heb ik dat verkeerd ingeschat.
Hier een nieuwe poging:
A compilation of evidence on hydroxychloroquine and azithromycin in treatment of COVID-19
De Amerikaanse arts James Todaro (
zie twitter) houdt in dit document een literatuurlijst bij over de behandeling van COVID-19 patienten met hydroxychloroquine en azithromycin.
Pionier van deze behandeling is de eigenzinnige Franse arts Didier Raoult die al 14 jaar geleden heeft gepubliceerd over de effecten van chloroquine op corona virussen. Hij zou de meeste COVID-19 patiënten in zijn kliniek, mist vroeg genoeg begonnen met de behandeling, binnen 6 dagen virusvrij hebben. Een van de eerste berichten hierover in de media verscheen in de Franse krant "Le Parisien".
Hier staat een vertaling in het Engels. Toen Trump dit verhaal oppikte en er over tweette reageerde de media - zoals gewoonlijk bij Trumps tweets - vooral negatief. Een voorbeeld van een van de negatieve artikelen waarin Didier wordt afgeschilderd als kwakzalver:
forbetterscience.com
Chloroquine genius Didier Raoult to save the world from COVID-19
As COVID19 pandemic rages on, French microbiologist Didier Raoult offers a cure. President Trump is convinced, but is Raoult's research reliable, here and in general?
Men kan terecht opmerken dat de behandeling van dit middel nog niet grootschalig, double-blind, placebo controlled getest is. Raoul vind dat niet nodig. "De parachute is ook nooit zo getest. Om zeker te zijn moeten we eerst 1000 vrijwilligers, waarvan de helft met een placebo parachute het vliegtuig uit laten springen en dan de balans opmaken". Ik kan het dilemma wel begrijpen. Als je vele patiënten met succes hebt behandeld zie je geen reden om mensen het medicijn te ontzeggen en te laten sterven voor de wetenschap.
Critici willen het eerst testen op terminale patiënten die anders toch sterven en roepen na de eerste resultaten dat het middel niet werkt. Dit is volledig zoals verwacht, want het werkt alleen goed bij toepassing in een vroeg genoeg stadium, daar is Raoul heel duidelijk over.
Overigens is Raoul al lang niet meer de enige die er onderzoek naar doet. Maar als het middel echt werkt en relatief veilig is, waarom is de media er dan zo negatief over? Ik kan twee redenen bedenken:
1) Als Trump iets zegt kan het nooit goed zijn.
2) Er is niks aan te verdienen. James Torado zegt dit op zijn twitter:
Treatment options for #COVID19 in USA:
Hydroxychloroquine: $0.63 per pill, generic, 11 US manufacturers
Azithromycin: $0.84 per pill, generic, 12 US manufacturers
Remdesivir: $1000 per pill, on-patent, 1 US manufacturer (Gilead)...
Daarnaast zijn er natuurlijk de miljarden die er wereldwijd worden besteed aan het onderzoek naar een vaccin en de behandeling van patienten. Een complete industrie leeft er van. Stel je voor, komt daar ineens zo'n gare fransoos met een el-cheapo geneesmiddel aanzetten... dat kunnen we niet hebben natuurlijk
[
Voor 2% gewijzigd door
defiant op 13-04-2020 12:43
]