Indoubt schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:40:
Ik plaats dit even in het wetenschapsforum omdat het hier het beste past.
Nu was mijn perceptie tot nu toe dat er enige tijd moet zitten vanaf het moment van besmetting tot het testen om het virus de gelegenheid geven zich te vermenigvuldigen. Natuurlijk is het virus vanaf het begin (de besmetting) aanwezig, anders kan het ook niet vermenigvuldigen.
Wat ik niet kan vinden is of deze testen waar men over spreekt in bijvoorbeeld de duitse media (en ook bij het Robbert Koch instituut) gevoeliger dan voorheen?
Met andere woorden, kan men al eerder vaststellen dat iemand een corona besmetting heeft opgelopen of is dit precies dezelfde test als in Nederland wordt gebruikt.
Het is gewoon een PCR-test en die is enorm gevoelig. En ja, die test is afhankelijk van samplename uit neus/keel, en als daar geen virus is, dan test je negatief, terwijl je misschien wel besmet bent. De samplename is het zwakke punt van die test.
Zoals hierboven gezegd: Je kan ook zonder symptomen al best veel virus in je neus/keel hebben. Dus in die zin is testen als je uit risicolanden komt wel een beetje nuttig. Maar eigenlijk zou je dan gedurende de hele incubatieperiode moeten blijven testen elke 2 dagen ofzo (zegmaar wat ze in F1 doen).
In Nederland wordt er vaak gezegd dat er eerst symptomen moeten ontstaan om te kunnen testen omdat bij symptomen de virusload hoog is, ook al is het virus ook zonder symptomen reeds aanwezig.
Duitsland heeft mijn interesse omdat die als eerste preventief gaan testen. Bovendien heeft Duitsland een iets andere strategie/beleid als Nederland. Ik vindt vooral het Duitse beleid een stuk duidelijker. Zo heeft Duitsland bv Luxemburg op de risico lijst staan en Nederland niet (heel veel gevallen en besmettingen en bij bijvoorbeeld Kroatie (heel weinig gevallenen besmettingen) is het net omgekeerd. Dat land is voor Duistalnd veilig en voor Nederland oranje.
(Bovendien moet ik binnenkort voor werk naar Duitsland)
Als ik heel eerlijk vind, denk ik dat dit vooral heel fijn is voor de
perceptie van preventief werken. Het voelt inderdaad wel lekker duidelijk. Maar het kan ook vals gevoel van veiligheid geven (Negatieve test, niets aan de hand, geen quarantaine nodig, yolo!, Maar in de praktijk was je 3 dagen ervoor wel besmet geraakt, en nog niet voldoende geincubeerd om in de sampling voor de test opgepikt te worden).
Je ziet het al aan jouw reactie, je wordt er blij van. Het
klinkt ook wel heel erg goed om te doen, maar ik zie er ook wel veel haken en ogen aan zitten eerlijk gezegd...
Dit heeft overigens IMO niet zoveel met wetenschap te maken, maar alles met beleid en beeldvorming.