ijdod schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:03:
[...]
Bij ons alleen in het OV? Dat is volgens mij een knieval geweest voor opinie, niet op basis van concrete informatie. Niet onvergelijkbaar met de sluiting van de scholen. De oorspronkelijke eis voor PBM in het OV was eigenlijk 'alleen kapjes die niet bewezen zijn daadwerkelijk iets te filteren'.
Op basis waarvan is dat 'absoluut niet het geval'?
Er was mij nog niet bekend dat daar al concensus over was, dus zo 'enorm logisch' is dat blijkbaar niet. Het klinkt wel enorm logisch, dus de publieke opinie daarover is makkelijk verklaarbaar. (voor de goede orde: ik heb het over het gebruik van compleet willekeurige mondbedekking zoals voorgeschreven voor gebruik in het OV cq op straat. Zelfbouw mondkapjes, enz. Het gebruik van PBM volgens protocol zoals in de zorg is het punt niet)
Filteren is voornamelijk ter bescherming van de drager. Dat is voor als iets op je gezicht komt waarvan je wil dat het niet richting je mond gaat.
De werking van eenvoudigere mondkapjes ter verspreiding is veel basaler: zorgen dat je zelf minder druppels de omgeving in slingert en dat je ademwolk minder ver komt. Daar heb je geen complex filter nodig. En daarom vooral effectief als zoveel mogelijk mensen het dragen (zoals nu in het OV), dan voorkom je zoveel mogelijk de situatie dat je afhankelijk bent van de filterwerking van het masker. Ik kan me niet inbeelden hoe dit niet zou kunnen werken.
Verder is een onbekende ziekte bestrijden geen kwestie van voldoen aan de publieke opinie of wachten tot je iets 100% zeker weet: het is zo snel mogelijk logische maatregelen treffen en het zekere voor het onzekere nemen. Het is scenario's afwegen.
Optie 1: Scholen sluiten. Worst case scenario: je hebt een paar weken voor lul de scholen gesloten.
Optie 2: Scholen niet sluiten. Worst case scenario: je verspreidt op grote schaal een dodelijk virus.
Als de worst case van optie 1 uitkomt betekent niet dat de beslissing verkeerd was. Zelfs al is de kans 90% dat je voor lul de scholen sluit en maar 10% dat het zich wel snel had verspreid.
Het is geen 'issue' of een 'probleem'. Ik heb hier ook geen 'fel antimondkapjes beleid' gezien. Het is nooit verboden geweest te dragen. Wel heeft men altijd gezegd dat ze weinig toegevoegde waarde hebben, en dat het gebruik ervan problemen oplevert bij de voorziening van die middelen op plekken waar ze wel bewezen nut hebben.
Er is vanaf het begin geroepen dat mondkapjes onnodig waren en schijnveiligheid boden. Dat is eindeloos herhaald in de media. Er werd zelfs gesteld dat het gevaarlijker zou zijn als mensen met masker zou lopen, omdat ze niet weten hoe het werkt. Gevolg is geweest dat dat bij uitstek het onderwerp is geworden waarbij veel mensen er als de kippen bij zijn om het in twijfel te trekken. Dat zie je heel veel bij alle reactiemogelijkheden op het web(of het nu Nu.nl, Tweakers of Facebook is).
Gek genoeg zie je dat veel minder bij de willekeurige andere maatregelen die zijn getroffen. Hier in Utrecht heb je in de binnenstad éénrichtingsverkeer voor voetgangers? Aantal klanten per winkel? Waar zijn daar alle wetenschappelijke artikelen voor?
In andere landen werd juist energie gestoken om
de stigma rond maskers weg te nemen. Dat hebben we hier niet gedaan.
Niet als 'het is niet zo want geen bron', maar ik heb het tot nu toe geen eenduidig verhaal over gezien. Er is onderzoek wat beide kanten opgaat. Wat wel opvalt is dat de WHO het wel heeft over gebruik *naast* andere maatregelen zoals afstand, en zegt er zelfs expliciet bij dat mondkapjes geen vervanging zijn van. (in feite spreken ze hun eigen standpunt dus tegen...). Ze stellen ook eisen waar dat kapje dan aan moet voldoen, het is dus ook niet 'anything goes'.
Elke maatregel is pas effectief als je deze naast andere maatregelen treft. De maatregelen vullen elkaar aan in verschillende scenario's en vaak versterken ze elkaar. Kan je afstand houden, dan is afstand houden verstandig. Kan dat niet, dan is een mondkapje effectief. Doe je het beiden, dan is het nog beter.
Ik heb geen principiele bezwaren tegen het gebruik ervan, maar ik zou daar wel graag een deugdelijke onderbouwing van willen zien. Eentje die verder gaat dan 'ja maar zij doen het ook!'.
https://academic.oup.com/jtm/article/27/3/taaa056/5822103
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/resp.13834
https://academic.oup.com/jtm/article/27/3/taaa056/5822103
Een willekeurige greep uit de eerste Google resultaten. Voor de rest niks mis met kijken naar de succesvolle aanpak van andere landen. Zeker als ze daar al ervaring hebben met bijvoorbeeld SARS en het aantal besmettingen en doden tot een minimum (honderden tot duizenden keren lager dan hier) weten te beperken.