Die ga je dus deels zien in de afschrijving.Sport_Life schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:03:
[...]
Tegen de tijd dat mijn eerste grote onderhoud eraan komt (over 5 jaar*) dan betaal je dus met een Explorer 650 euro meer. Dus het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel onderaan de streep met de huidige plannen.
Uiteraard kan een BEV in veel gevallen gunstiger uitpakken wanneer je dagelijks verkeer boven de 120km zit (range van een recente Phev).
*Overigens rijd ik nooit langer dan 5 jaar in een auto, dus die zijn voor de volgende eigenaar
Of het wel of niet terecht is dat EV's MRB gaan betalen kun je hele verhandelingen houden. Natuurlijk is het gewoon een manier om de begroting rond te krijgen. Dat geldt ook voor de accijns op sigaretten en de suikertax op cola light die we tegenwoordig hebben. De overheid gebruikt het niet om gewenst gedrag te stimuleren, maar om de inkomsten op peil te houden.
De wijze waarop ze dat nu doen vind ik het toppunt van een onbetrouwbare overheid. Binnen een jaar zijn de kortingspercentages die eigenaren van een EV krijgen aangepast. En nog wel voordat ze überhaupt zijn ingevoerd. Hier kun je als huishouden geen financieel beleid op bouwen. Dat geldt uiteraard ook voor bedrijven die (flink) hebben geïnvesteerd in electrische auto's.
En ik geloof er niets van dat een volgende regering dit weer gaat terugdraaien. Ik loop inmiddels 52 jaar rond en heb nog nooit meegemaakt dat belastingen op deze wijze werden aangepast. Onder het motto: Het is een rotbelasting, maar iedereen is eraan gewend.
De wijze waarop ze dat nu doen vind ik het toppunt van een onbetrouwbare overheid. Binnen een jaar zijn de kortingspercentages die eigenaren van een EV krijgen aangepast. En nog wel voordat ze überhaupt zijn ingevoerd. Hier kun je als huishouden geen financieel beleid op bouwen. Dat geldt uiteraard ook voor bedrijven die (flink) hebben geïnvesteerd in electrische auto's.
En ik geloof er niets van dat een volgende regering dit weer gaat terugdraaien. Ik loop inmiddels 52 jaar rond en heb nog nooit meegemaakt dat belastingen op deze wijze werden aangepast. Onder het motto: Het is een rotbelasting, maar iedereen is eraan gewend.
Accijns op sigaretten en suikertaks zou je nog kunnen verkopen als stimulans voor gewenst gedrag...als je daar deze verhoging tegenover zet, kan je dus concluderen dat de overheid het niet gewenst acht dat we electrisch rijden en liever ziet dat we benzine blijven verbrandensjors123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:17:
Of het wel of niet terecht is dat EV's MRB gaan betalen kun je hele verhandelingen houden. Natuurlijk is het gewoon een manier om de begroting rond te krijgen. Dat geldt ook voor de accijns op sigaretten en de suikertax op cola light die we tegenwoordig hebben. De overheid gebruikt het niet om gewenst gedrag te stimuleren, maar om de inkomsten op peil te houden.
Mja, het was een meerderheid van de bevolking die jaren geleden voor een kabinet gestemt heeft die die klimaatdoelen wilde halen. Maar ook een meerderheid van de bevolking die een jaar of zo geleden voor een kabinet gestemt heeft die bitter weinig met het milieu op heeft. Blijkbaar heeft de bevolking last van veranderende inzichten.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:50:
[...]
Wat een ontzettende eikels zijn het ook...he we moeten klimaatdoelen halen, hoe zullen we dat gaan doen? Ah laten we electrische auto's EXTRA gaan belasten
Maak daar maar gewoon de overheid van hoor. Ongelooflijk dat je nog kan denken dat dit met het kabinet te maken heeft. Denk je nou echt dat politici denken aan de lange termijn van Nederland? Ze willen alles zo goed mogelijk regelen over de periode dat zij regeren. De laatste 10-20 jaar hebben ze dit soort streken al zo vaak geflikt.n0pe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:57:
Het laat vooral zien hoe onbetrouwbaar dit kabinet is, 3 maanden voor invoering ff snel burgertje pesten met als excuus dat het een rekenfout is. Hopelijk snel weer verkiezingen.
Ik heb een PHEV, een EV en ik heb zonnepanelen. 30 piek terugleverboete zonnepanelen, 40 extra wegenbelasting op m'n plugin en 80 extra op de EV per maand extra weg. En dan zijn er nog mensen die dit allemaal verdedigen. Het is één grote poppenkast waarbij het doel linksom of rechtsom zoveel mogelijk geld weghalen bij het volk is.
Facts don't care about your feelings
Dit gaat de doodsteek zijn voor de tweedehands EV markt. Ik was in de markt voor een 2de hands Ioniq classic, maar daar wacht ik wel even mee
Dit maakt zoveel uit voor je kostenberekening... ik verwacht dat hier voor 1-1-2025 nog wel op teruggekomen wordt.
Inderdaad, toppunt van onbetrouwbare overheid.... 3 maanden voor tijd ook?
Dit maakt zoveel uit voor je kostenberekening... ik verwacht dat hier voor 1-1-2025 nog wel op teruggekomen wordt.

Juist enorm gunstig, je pikt een EV straks op voor een habbekrats.Arnout schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:25:
Dit gaat de doodsteek zijn voor de tweedehands EV markt. Ik was in de markt voor een 2de hands Ioniq classic, maar daar wacht ik wel even mee![]()
Dit maakt zoveel uit voor je kostenberekening... ik verwacht dat hier voor 1-1-2025 nog wel op teruggekomen wordt.![]()
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De formele definitie is dan ook "houderschapsbelasting". Of dat terecht/reëel is is een andere discussie.CyBeRSPiN schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:51:
Het is mi de enige eerlijke manier: de gebruiker betaalt. Ik rijd amper 10.000km/jaar, en misschien 7000 ervan op Nederlandse wegen. Dan ga ik straks dus meer MRB betalen dan een vertegenwoordiger die dagelijks stad en land afrijdt met een iets lichtere auto en veel meer vervuilende auto.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Uiteraard dacht ik niet dat ik 0 ging betalen, maar de geplande gestage afbouw is nu vervangen door een soort big bang. 75%-30%= 45% meer, op een auto van 2200kg die ik 4 jaar ga rijden.. echt serieus veel geldCarfanatic schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:39:
[...]
Plannen voor mrb voor ev waren er natuurlijk al veel langer. Denken dat je tot 2028 niks betaald lijkt mij ook vrij naief.
Behalve dan dat een EV "groenten" zijn, het gezonde alternatief.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:19:
[...]
Accijns op sigaretten en suikertaks zou je nog kunnen verkopen als stimulans voor gewenst gedrag...als je daar deze verhoging tegenover zet, kan je dus concluderen dat de overheid het niet gewenst acht dat we electrisch rijden en liever ziet dat we benzine blijven verbranden
Zou ook gewenst gedrag moeten zijn, blijkbaar niet belangrijk inderdaad, maar dat wisten we toen we massaal PVV stemden.
1. dat moet nogSport_Life schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:30:
[...]
Juist enorm gunstig, je pikt een EV straks op voor een habbekrats.
2. een ioniq 38 moet dan, als je hem 4 jaar rijdt, wel 5000-6000 in prijs dalen om het te compenseren
Ik heb geen moeite met belasting betalen, uiteindelijk krijgen we er een hoop voor terug en in vergelijking met andere landen is het hier relatief goed geregeld*. Waar ik moeite mee heb is de onvoorspelbaarheid, het afbouwplan was matig maar acceptabel. Persoonlijk had ik liever een gewichtskorting gezien van 300-500kg zonder verdere overgansperiode etc. Met deze last minute wijziging ga je effectief een half miljoen autobezitters met minimaal 600 euro aan extra kosten per jaar opschepen en het gaat over 3 maanden beginnen...YoshiBignose schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:24:
[...]
Maak daar maar gewoon de overheid van hoor. Ongelooflijk dat je nog kan denken dat dit met het kabinet te maken heeft. Denk je nou echt dat politici denken aan de lange termijn van Nederland? Ze willen alles zo goed mogelijk regelen over de periode dat zij regeren. De laatste 10-20 jaar hebben ze dit soort streken al zo vaak geflikt.
Ik heb een PHEV, een EV en ik heb zonnepanelen. 30 piek terugleverboete zonnepanelen, 40 extra wegenbelasting op m'n plugin en 80 extra op de EV per maand extra weg. En dan zijn er nog mensen die dit allemaal verdedigen. Het is één grote poppenkast waarbij het doel linksom of rechtsom zoveel mogelijk geld weghalen bij het volk is.
*Wel kritisch blijven uiteraard
Je vergelijkt nu met 100% korting, dat was natuurlijk nooit houdbaar.Arnout schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:36:
[...]
1. dat moet nog
2. een ioniq 38 moet dan, als je hem 4 jaar rijdt, wel 5000-6000 in prijs dalen om het te compenseren
Dat zijn de vloeistoffen.Tom Paris schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:13:
Om te berekenen wat de MRB gaat kosten voor mijn Ioniq 38 keek ik bij de RDW wat mijn auto weegt. Er is een 'Massa rijklaar' en een 'Massa ledig voertuig'. Rijklaar betekent:
[...]
Voor mijn Ioniq 38:
- Rijklaar: 1602 kg
- Ledig voertuig: 1502 kg
Ik wist niet dat de stroom in de accu 25 kg weegt
Is nog een beetje onduidelijk in diverse artikelen. Maar in dit onderstaande artikel is het in 2025 nog 25% van de MRB (dus 75% korting) en in 2026 gaat het dan naar 75% van het benzine tarief.YoshiBignose schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:58:
Staat nogal onduidelijk in het artikel maar betekent dit dat er dus al 75% MRB betaald moet worden vanaf 1-1-2025?
https://topgear.nl/autoni...ting-betalen-als-beloofd/
M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450
Die heeft een ICE ook. De RDW spreekt letterlijk over "een voor 90 procent gevulde brandstoftank".
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
"Gepubliceerd op 17 september 2024"japie514 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
[...]
Is nog een beetje onduidelijk in diverse artikelen. Maar in dit onderstaande artikel is het in 2025 nog 25% van de MRB (dus 75% korting) en in 2026 gaat het dan naar 75% van het benzine tarief.
https://topgear.nl/autoni...ting-betalen-als-beloofd/
Dit is nog het vorige voorstel, niet die van vanmorgen. Zo snel volgen ze elkaar op

De dieselrijders kochten anders ook en masse diesels terwijl de MRB voor diesels 3x zo hoog was als voor benzineauto's. Dat was pas met vele kilometers per jaar terug te verdienen omdat het verbruik lager was en de brandstof goedkoper was.Arnout schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:25:
Dit gaat de doodsteek zijn voor de tweedehands EV markt. Ik was in de markt voor een 2de hands Ioniq classic, maar daar wacht ik wel even mee
Met een benzine rij je voor 9-12 ct/km aan brandstof (afhankelijk van verbruik) met elektriciteit 5-6 ct/km.
Signatures zijn voor boomers.
Ho ho, ik heb op een partij gestemd. Niet op een kabinet. Dat zijn twee heel verschillende dingen.vanaalten schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:22:
[...]
Mja, het was een meerderheid van de bevolking die jaren geleden voor een kabinet gestemt heeft die die klimaatdoelen wilde halen. Maar ook een meerderheid van de bevolking die een jaar of zo geleden voor een kabinet gestemt heeft die bitter weinig met het milieu op heeft. Blijkbaar heeft de bevolking last van veranderende inzichten.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
En dat kan ook nog sterk wisselen. Mensen met zonnepanelen die zelf kunnen laden, betalen (nagenoeg) niets. Ook de onderhoudskosten zijn veel lager. Dus uiteindelijk zal een EV wel goedkoper blijven. Dit is echter niet goed voor het imago van de EV. Dat zal nu alleen maar nog meer veranderen in duur speelgoed.Maasluip schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:48:
[...]
Met een benzine rij je voor 9-12 ct/km aan brandstof (afhankelijk van verbruik) met elektriciteit 5-6 ct/km.
De berichten over de ingang van 25% wisselen.De Telegraaf meldt 25% korting vanaf 2025. Er zijn ook bronnen die vermelden vanaf 2026.
Refereer je daarbij aan het artikel in de Telegraaf? Dat refereert toch ook aan de miljoenen nota, is toch eigenlijk geen nieuw nieuws? Ze schrijven 'vanaf' 2025, niet met ingang van 2025, nouja misschien wishful thinking van mijn kant.thys schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:42:
[...]
"Gepubliceerd op 17 september 2024"
Dit is nog het vorige voorstel, niet die van vanmorgen. Zo snel volgen ze elkaar op
Nog een argument voor de 28kWh versie: 1395 kg leeg -> 1 klasse lager in de MRBTom Paris schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:13:
Om te berekenen wat de MRB gaat kosten voor mijn Ioniq 38 keek ik bij de RDW wat mijn auto weegt. Er is een 'Massa rijklaar' en een 'Massa ledig voertuig'. Rijklaar betekent:
[...]
Voor mijn Ioniq 38:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wegenbelasting heeft weinig te maken met alleen de wegen. volgens mij wordt er veel meer van betaald.CyBeRSPiN schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:51:
[...]
Rekeningrijden is volgens mij al minstens 3x eerder geprobeerd. De Belastingdienst had destijds de systemen er al voor ontwikkeld toen de politiek weer eens een draai maakte.
Het is mi de enige eerlijke manier: de gebruiker betaalt. Ik rijd amper 10.000km/jaar, en misschien 7000 ervan op Nederlandse wegen. Dan ga ik straks dus meer MRB betalen dan een vertegenwoordiger die dagelijks stad en land afrijdt met een iets lichtere auto en veel meer vervuilende auto.
En rekeningrijden? Maak er alsjeblieft een spitsheffing van. We zijn allemaal (onnodig) steeds wegen aan het verbreden,
Puur omdat zakenlui extreem stroef zijn en het gewoon nog steeds 'de norm is' om tussen 8:15 en 9:00 samen met het blok staal op de weg te gaan staan, tussen 16:30 en 17:20 idem dito. Dat is waarom we veel asfalt erbij krijgen.
Terwijl ik in het weekend (en laat in de avonden) nauwelijks mensen tegenkom!
En nee, rekeningrijden is een slecht idee. Doe het maar in de stroomprijs/brandstof. Ik zit niet te wachten om dergelijke data allemaal aan de overheid te verstrekken, onnodig complex. Pieter Omtzigt merkte dat eerder ook al op
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Het is toch niet zo verwonderlijk dat de EV een keer een hele harde fiscale landing zou maken?
De auto is een melkkoe voor de overheid. Is het altijd geweest, zal het altijd zijn. Er stromen jaarlijks tientallen miljarden de schatkist in. Een geldstroom die ook tijdens en na de transitie gewoon door moet lopen om het systeem te kunnen laten draaien.
EVs zijn jarenlang (deels) vrijgesteld of zelfs gesubsidieerd. Er komt echter een punt dat 'ze' mee moeten gaan betalen aan dat potje. Je kunt niet jaren doorgaan met het uitsmeren van al die tientallen miljarden over de nog bestaande ICE eigenaren. Mede omdat deze groep meer en meer uit de lagere inkomens zullen bestaan.
En ja, de overgang van gesubsidieerd rijden naar 'gewoon' meebetalen is een hele forse. Maar mijns inziens niet onlogisch, en het heeft al helemaal niks met een onbetrouwbare overheid te maken. De EV verkopen in ons land zijn bovengemiddeld hoog, maar dat betekent ook dat de 'belasting-transitie' hier voorop zal moeten lopen in vergelijking tot andere landen.
De auto is een melkkoe voor de overheid. Is het altijd geweest, zal het altijd zijn. Er stromen jaarlijks tientallen miljarden de schatkist in. Een geldstroom die ook tijdens en na de transitie gewoon door moet lopen om het systeem te kunnen laten draaien.
EVs zijn jarenlang (deels) vrijgesteld of zelfs gesubsidieerd. Er komt echter een punt dat 'ze' mee moeten gaan betalen aan dat potje. Je kunt niet jaren doorgaan met het uitsmeren van al die tientallen miljarden over de nog bestaande ICE eigenaren. Mede omdat deze groep meer en meer uit de lagere inkomens zullen bestaan.
En ja, de overgang van gesubsidieerd rijden naar 'gewoon' meebetalen is een hele forse. Maar mijns inziens niet onlogisch, en het heeft al helemaal niks met een onbetrouwbare overheid te maken. De EV verkopen in ons land zijn bovengemiddeld hoog, maar dat betekent ook dat de 'belasting-transitie' hier voorop zal moeten lopen in vergelijking tot andere landen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Wat mij betreft zit het onbetrouwbare erin dat er binnen een periode van een jaar de regels/ percentages drie keer worden aangepast. Daar kun je als huishouden niet tegenop begroten.alexbl69 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:29:
Het is toch niet zo verwonderlijk dat de EV een keer een hele harde fiscale landing zou maken?
Maar mijns inziens niet onlogisch, en het heeft al helemaal niks met een onbetrouwbare overheid te maken.
100% mee eens, 3 maanden voordat het 2025 is wederom de spelregels veranderensjors123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:32:
[...]
Wat mij betreft zit het onbetrouwbare erin dat er binnen een periode van een jaar de regels/ percentages drie keer worden aangepast. Daar kun je als huishouden niet tegenop begroten.

Huishoudens waar onverwachts 100 euro per maand extra betalen meteen voor problemen zorgt zijn nog niet de huidige doelgroep voor een BEV verwacht ik.sjors123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:32:
[...]
Wat mij betreft zit het onbetrouwbare erin dat er binnen een periode van een jaar de regels/ percentages drie keer worden aangepast. Daar kun je als huishouden niet tegenop begroten.
Het slaat wel meteen een deukje in je post “onvoorzien” natuurlijk voor diegenen die heel fanatiek zijn met begroten.
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-09-2024 12:41 ]
True, maar als je net een EV gekocht hebt, en je bent over 8 jaar tijd opeens 10k extra kwijt dan tikt dat wel aan..CyBeRSPiN schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:39:
[...]
Huishoudens waar onverwachts 100 euro per maand extra betalen meteen voor problemen zorgt zijn nog niet de huidige doelgroep voor een BEV verwacht ik.
Het slaat wel meteen een deukje in je post “onvoorzien” natuurlijk.
Al is 100 per maand natuurlijk niet het verschil met de verwachting, of je moet zo naief zijn geweest dat het 0 zou blijven.
De nieuwe regels kosten misschien tientjes per maand ten opzichte van de eerdere berichten, dus dat valt te overzien.
Maar het grote probleem is dat men vaak en willekeurig aan de knoppen draait, dus die tientjes kúnnen ook zomaar 100 worden over een tijdje, als het begrotingstekort toch te groot wordt (we laten MRB zoals het is, maar doen er ook nog kilometerheffing en spitsheffing bovenop).
Oneens, er was een plan en dat wordt nu als een soort bijzinnetje in de begroting compleet aan de kant geschoven.alexbl69 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:29:
En ja, de overgang van gesubsidieerd rijden naar 'gewoon' meebetalen is een hele forse. Maar mijns inziens niet onlogisch, en het heeft al helemaal niks met een onbetrouwbare overheid te maken.
Er was een meerderheid voor een gewichtskorting, uiteindelijk is er in mei een plan gepresenteerd voor afbouw en 3 maanden voor het ingaan van deze gefaseerde afbouw is deze nu ineens zo goed als niet meer van toepassing. Voorspelbaarheid is voor mij een onderdeel van betrouwbaarheid, het is feitelijk een extra last van minimaal €500 per jaar voor 500.000 EV bezitters.
Het kostenplaatje speelt ook een rol bij de aanschaf keuze, zeker bij EVs zijn deze voordelen in het leven geroepen om mensen over de streep te trekken een EV aan te schaffen.
Het tarief voor BEV's is per 1-1-25 een kwarttarief. Dat stamt nog uit de miljoenennota van 2020 en is opgenomen in de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord. Zie hier, onder artikel XVII. Hetzelfde artikel regelt ook de toename van een halftarief van PHEV's naar driekwart-tarief.
Het belastingplan van 2025 (let op, link naar een PDF) laat dit ongemoeid. Er zijn twee artikelen opgenomen die ingaan op de MRB voor BEV's. Dit onder artikel XXVI, het vervallen van artikel 23b, dus de korting in z'n geheel vanaf 1-1-2030, en XXVIII, die stelt dat de belasting voor BEV's per 1-1-2026 75% van het 'normale' tarief is.
De Telegraaf is dus onjuist.
Opgesomd, zoals de stand van zaken nu is:
Per 1-1-2025: 25% van het tarief (de 'hoofdtabel', die gelijk is aan een auto met benzinemotor), dit bestaat al een hele tijd;
Per 1-1-2026: 75% van het tarief;
Per 1-1-2030: 100% van het tarief.
Nu is het wel zo dat ze in het belastingplan 2025 hebben benoemd, dat het kabinet begin 2025 met een nadere uitwerking/toekomstvisie/evaluatie komt voor hervorming van de autobelastingen. Het is afwachten wat dat brengt.
Het belastingplan van 2025 (let op, link naar een PDF) laat dit ongemoeid. Er zijn twee artikelen opgenomen die ingaan op de MRB voor BEV's. Dit onder artikel XXVI, het vervallen van artikel 23b, dus de korting in z'n geheel vanaf 1-1-2030, en XXVIII, die stelt dat de belasting voor BEV's per 1-1-2026 75% van het 'normale' tarief is.
Per 1-1-2025: 25% van het tarief (de 'hoofdtabel', die gelijk is aan een auto met benzinemotor), dit bestaat al een hele tijd;
Nu is het wel zo dat ze in het belastingplan 2025 hebben benoemd, dat het kabinet begin 2025 met een nadere uitwerking/toekomstvisie/evaluatie komt voor hervorming van de autobelastingen. Het is afwachten wat dat brengt.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wilde net hetzelfde typen, eigenlijk veranderd er niets sinds de prinsjesdagplannen. Enige "nieuws" van de Telegraaf is de reden waarom het achteraf is aangepast. Zover ik lees krijg je nog steeds gewoon 75% korting volgend jaar.JanHenk schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:46:
Het tarief voor BEV's is per 1-1-25 een kwarttarief. Dat stamt nog uit de miljoenennota van 2020 en is opgenomen in de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord. Zie hier, onder artikel XVII. Hetzelfde artikel regelt ook de toename van een halftarief van PHEV's naar driekwart-tarief.
HIer nog de daadwerkelijke relevante tekst uit het belastingplan:
Ten tweede stelt het kabinet voor om van 2026 tot en met 2029 een nieuwe
tariefkorting van 25% in de motorrijtuigenbelasting te introduceren voor
emissievrije personenauto’s. De tariefkorting is lager dan in de Voorjaarsnota
2024 was voorgenomen, omdat de budgettaire derving van de voorziene
tariefkorting hoger uitviel dan in de Voorjaarsnota werd geraamd. Met de nieuwe
tariefkorting wordt beoogd deels te corrigeren voor het technisch meergewicht
van emissievrije personenauto’s als gevolg van het accupakket. Zonder korting
zou voor deze auto’s veel meer motorrijtuigenbelasting moeten worden betaald
dan voor vergelijkbare benzineauto’s. Met de voorgestelde tariefkorting wordt dit
verschil verkleind en wordt voorkomen dat de ingroei van emissievrije
personenauto’s in het wagenpark stagneert. In het voorjaar van 2025 zal het
kabinet opnieuw beoordelen of de maatvoering van de tariefkorting voor
emissievrije personenauto’s voldoende hoog is. Deze aanvullende weging is
onderdeel van bredere besluitvorming over een nieuwe toekomstbestendige
balans in de autobelastingen en het aanpalende mobiliteitsbeleid tussen het
behalen van de klimaat- en energiedoelen in de mobiliteitssector, een stabiele
opbrengst van de autobelasting op de lange termijn, de betaalbaarheid van de
automobiliteit en waarbij de bereikbaarheid in Nederland en de regio op orde
blijft. Naast de weging in het voorjaar van 2025, zal het kabinet in 2028 de
tariefkorting evalueren. Hierbij betrekt het kabinet ook hoe de tariefkorting
uitwerkt voor de verschillende autosegmenten.
[ Voor 33% gewijzigd door bjorntju op 30-09-2024 21:27 ]
U scheert alle kopers van een BEV over een kam, ze zitten echt niet allemaal even goed in de slappe was. Er zitten echt ook mensen bij zonder hoog inkomen die bijv net een tweedehands gekocht hebben. Ook mensen die wel royaal een BEV kunnen kopen rekenen daar behoorlijk aan voordat ze tot aankoop overgaan. Maar erger, door alle negativiteit die hierdoor ontstaat gaat de transitie op de rem. Net zoals je nu ziet dat verscheidene zonnepaneel installatie bedrijven hun bedrijf kunnen sluiten ivm beeindiging salderingsregeling icm terugleverboetes.CyBeRSPiN schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:39:
[...]
Huishoudens waar onverwachts 100 euro per maand extra betalen meteen voor problemen zorgt zijn nog niet de huidige doelgroep voor een BEV verwacht ik.
Het slaat wel meteen een deukje in je post “onvoorzien” natuurlijk voor diegenen die heel fanatiek zijn met begroten.
NOS heeft het nieuwsbericht nu ook aangepast. 2025 75% korting en daarna 25%. Zou bijna gaan denken dat het een 'bewussie' is van de Telegraaf...
In ons geval, met een model Y en Mini Electric gaat het om 160 euro per maandCyBeRSPiN schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:39:
[...]
En ja, we kunnen het prima betalen. Maar het gaat om de (on)voorspelbaarheid die de overheid laat zien.
Het is beide een kwart, alleen de ene keer korting en de andere keer tarief...Ltlt schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:52:
NOS heeft het nieuwsbericht nu ook aangepast. 2025 75% korting en daarna 25%. Zou bijna gaan denken dat het een 'bewussie' is van de Telegraaf...
Je kunt het die 'kwartjes' van de Telegraaf ook niet kwalijk nemen dat ze het verschil niet kennen en daardoor weer eens met onjuiste en stemmingmakende berichtgeving komen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Televaag heeft de boel ook maar aangepast.Ltlt schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:52:
Maar dan blijft nog steeds de vraag open staan:JanHenk schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:54:
[...]
Het is beide een kwart, alleen de ene keer korting en de andere keer tarief...
Je kunt het die 'kwartjes' van de Telegraaf ook niet kwalijk nemen dat ze het verschil niet kennen en daardoor weer eens met onjuiste en stemmingmakende berichtgeving komen.
Wordt het kortingspercentage toegepast op het gewicht, of op het tarief?
EDIT:
Hoe ik het lees in het wetsvoorstel is het op het tarief.
[ Voor 112% gewijzigd door adjego op 30-09-2024 13:04 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Dank voor je scherpte, jouw nuance betekent zo'n 1000 euro minder belasting voor mijn zeecontainer volgend jaarJanHenk schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:46:
Het tarief voor BEV's is per 1-1-25 een kwarttarief. Dat stamt nog uit de miljoenennota van 2020 en is opgenomen in de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord. Zie
..
Ow joh! Bij mijn 2018 model S is het gewoon 2083kg ledig, zonder aparte waarde.. ik dacht dat dat voor alle EV's zo werkte? De belastingdienst rekent voor EVs' ook met het ledig gewicht voor het tarief namelijk...Tom Paris schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:13:
[...]
Voor mijn Ioniq 38:
(dacht trouwens dat mn auto 2200kg woog, toch een meevaller
Maten & gewichten
Voertuig lengte 4970 mm
Voertuig breedte 1964 mm
Voertuig hoogte 1445 mm
Wielbasis 2960 mm
Spoorbreedte voor 1662 mm
Spoorbreedte achter 1700 mm
Massa rijklaar -
Massa ledig voertuig 2083 kg
Toegestane max. massa voertuig 2600 kg
Maximale laadvermogen 515 kg
Maximale dakbelasting - kg
Aanhanger ongeremd kg
Aanhanger geremd kg
Maximale kogeldruk 0 kg
Laadruimte inhoud 745-1645 l
[ Voor 23% gewijzigd door _Anvil_ op 30-09-2024 13:21 ]
Het is vooral de wispelturigheid en de onduidelijkheid ja.
Bij aankoop van iets waar fiscale regels op van toepassing zijn wil je graag minstens voor een periode van 5 jaar een berekening kunnen maken voor je portemonnee.
Zo te lezen lijkt het overigens idd een korting op het benzinetarief. Dat valt duurder uit dan een gewichtscorrectie.
Bij aankoop van iets waar fiscale regels op van toepassing zijn wil je graag minstens voor een periode van 5 jaar een berekening kunnen maken voor je portemonnee.
Zo te lezen lijkt het overigens idd een korting op het benzinetarief. Dat valt duurder uit dan een gewichtscorrectie.
Ok stond dus gewoon verkeerd op NOS en Telegraaf. Vond het al wazig geformuleerd... maar niks aan de hand dus.
Facts don't care about your feelings
Maar wat heb je voor zware auto dan? Als voorbeeld mijn Volvo EX30, ook niet heel licht (1750kg massa ledig voertuig volgens RDW). Voltarief benzine in deze gewichtsklasse is hier (Overijssel) €299 per kwartaal, dus €1196 per jaar. Hier betaal ik straks 75% van, dus €897 per jaar._Anvil_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:09:
[...]
Hier dus nu 0 en vanaf volgend jaar dik 1300 euro per jaar aftikken t/m 2028... 10 jaar subsidies van hier tot tokyo en als ik aan een EV begin deze shit,![]()
![]()
![]()
(echt bizar dat die SEPP nu nog wel gewoon doorloopt, niet dat ik daar iets aan had uiteraard, mijn 2e handsje was 95K nieuw)
Is de 75% tarief een soort van gewichtscorrectie, welke in 2030 eraf gaat?
Ja. Het idee was destijds ook dat er, nadat de initiële korting om de aanschaf van EV's te stimuleren was verlopen, permanent een lager tarief kwam om het extra gewicht t.o.v. ICE auto's te compenseren.mister_S schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:47:
Is de 75% tarief een soort van gewichtscorrectie, welke in 2030 eraf gaat?
Je zal als bedrijf maar net 50 EV's hebben aangeschaft zeg, pff...
De "ik wil een dikke bak maar kan het eigenlijk niet betalen kiloknaller" van deze tijd: occasion Tesla Model S die nog *net* gratis superchargen heeft ( Tesla bood dat aan t/m modeljaren 2017/2018)dennistd schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:35:
[...]
Maar wat heb je voor zware auto dan? Als voorbeeld mijn Volvo EX30, ook niet heel licht (1750kg massa ledig voertuig volgens RDW). Voltarief benzine in deze gewichtsklasse is hier (Overijssel) €299 per kwartaal, dus €1196 per jaar. Hier betaal ik straks 75% van, dus €897 per jaar.
[ Voor 49% gewijzigd door _Anvil_ op 30-09-2024 14:17 ]
En toch is het wel zuur. Wij hebben ook een EV genomen met in het achterhoofd dat we minstens 40% korting op de MRB zouden hebben gedurende de looptijd. Het vervelende is dat je nergens van op aan kunt. Wie zegt dat als ze volgend jaar weer een paar centen tekort komen dat ze niet alsnog meteen volledige de korting afbouwen.
Het zou eerlijker zijn om al rijdende auto's op de regeling te houden die er was bij het aanschaffen van de auto. Hier kun je geen beslissingen op maken. Wel blij dat we uiteindelijk voor private lease zijn gegaan, dan hoeven we ons geen zorgen te maken over de kelderende restwaarde van de auto.
Het zou eerlijker zijn om al rijdende auto's op de regeling te houden die er was bij het aanschaffen van de auto. Hier kun je geen beslissingen op maken. Wel blij dat we uiteindelijk voor private lease zijn gegaan, dan hoeven we ons geen zorgen te maken over de kelderende restwaarde van de auto.
uhm...
Ik heb na lang wikken en wegen mijn Model 3 RWD aangeschaft. Niet vanwege de kosten, niet vanwege het milieu maar enkel en alleen omdat ik als autoliefhebber gecharmeerd was van het model en het ontzettend lekker vond rijden.
Toch ben ik lichtelijk gefrustreerd door deze MRB aanpassing, ik heb nooit de illusie gehad dat ik geen wegenbelasting zou moeten gaan betalen maar toch voel ik me een beetje belazerd. Je maakt een weloverwogen beslissingen (in mijn geval is het een traject geweest van vele maanden). Ik had hiervoor een benzine auto waar ik 151,- p/kwartaal voor kwijt was, als ik het nu snel bereken zou ik op 0% 330,- kwijt zijn. Als een accu pakket gemiddeld 500,- kilo weegt is de 25% al echt heel mager. Ik heb nog 20K aan supercharge laadtegoed wat iets compenseert maar dan nog. Dit gaat toch mensen weer uit een EV jagen ? Again ik vind het heerlijk rijden maar er kleven best nog wat nadelen aan een EV, waarom zou het gros er überhaupt dan nog voor kiezen.
Toch ben ik lichtelijk gefrustreerd door deze MRB aanpassing, ik heb nooit de illusie gehad dat ik geen wegenbelasting zou moeten gaan betalen maar toch voel ik me een beetje belazerd. Je maakt een weloverwogen beslissingen (in mijn geval is het een traject geweest van vele maanden). Ik had hiervoor een benzine auto waar ik 151,- p/kwartaal voor kwijt was, als ik het nu snel bereken zou ik op 0% 330,- kwijt zijn. Als een accu pakket gemiddeld 500,- kilo weegt is de 25% al echt heel mager. Ik heb nog 20K aan supercharge laadtegoed wat iets compenseert maar dan nog. Dit gaat toch mensen weer uit een EV jagen ? Again ik vind het heerlijk rijden maar er kleven best nog wat nadelen aan een EV, waarom zou het gros er überhaupt dan nog voor kiezen.
Denk wel dat het stijgende MRB ook doorgerekend gaat worden in je leasetarief komende jaren?Smoonshine schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:19:
Wel blij dat we uiteindelijk voor private lease zijn gegaan, dan hoeven we ons geen zorgen te maken over de kelderende restwaarde van de auto.
Met z'n allen naar het Malieveld met fakkels en hooivorken in je EV... Voor mijn auto komt het neer op 31.5 eurro per maand voor 2025 en 95 euro daarna. Het is jammer, maar het valt te overzien.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat recht hebben ze in ieder geval wel en staat ook duidelijk benoemd in het contract. Aangezien we de auto deze maand krijgen weet ik niet zeker of ze het over twee maanden al corrigeren, maar ik vermoed van wel.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:41:
[...]
Denk wel dat het stijgende MRB ook doorgerekend gaat worden in je leasetarief komende jaren?
Ergens ook wel logisch, anders zullen ze voor alle huidige contracten zelf het verschil moeten ophoesten en dat lijkt me een aardige onvoorziene kostenpost.
uhm...
MRB rekenen ze gewoon door, iig wel bij Van Mossel waar ik mijn MG4 vandaan heb. Ik kijk het ff aan. Ik heb (flink) lopen rekenen voordat ik een PL contract aanging, ook met in het achterhoofd de MRB, maar ik had niet verwacht dat deze zo snel zo hoog zou zijn.Smoonshine schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:19:
En toch is het wel zuur. Wij hebben ook een EV genomen met in het achterhoofd dat we minstens 40% korting op de MRB zouden hebben gedurende de looptijd. Het vervelende is dat je nergens van op aan kunt. Wie zegt dat als ze volgend jaar weer een paar centen tekort komen dat ze niet alsnog meteen volledige de korting afbouwen.
Gelukkig heb ik een flexlease contract, dus mocht onze 'fijne' overheid nog meer konijnen uit de hoge hoed toveren, dan kan ik er ook makkelijk vanaf. E.e.a. hangt natuurlijk ook samen met de brandstofprijs. Elektriciteit is vrij stabiel (en laag), als ik mijn elektrische kosten (overcapaciteit van mijn zonnepanelen niet meegerekend) vergelijk met de brandstofprijzen, dan zijn de kosten (puur brandstof) vergelijkbaar met een ICE die rond de 1:50 rijdt.
Vaak bu'j te bang!
Mag ik zeggen dat ik het geklaag over de MRB een beetje zat ben?
Als er een subsidie (ev mrb 0, salderingsregeling) wordt ingevoerd weet je maar 1 ding zeker, op enig moment stopt dat. Is dat leuk, nee. Kost dat (veel) geld, ja. Wist je dat van te voren? Ja, volgens mij wel.
O ja. Voor private lease waar ik een dik jaar geleden naar keek, wettelijke aanpassingen worden doorbelast. Dus reken erop dat je lease bedrag met 70 a 130 pm gaat stijgen de komende 2 jaar.
Als er een subsidie (ev mrb 0, salderingsregeling) wordt ingevoerd weet je maar 1 ding zeker, op enig moment stopt dat. Is dat leuk, nee. Kost dat (veel) geld, ja. Wist je dat van te voren? Ja, volgens mij wel.
O ja. Voor private lease waar ik een dik jaar geleden naar keek, wettelijke aanpassingen worden doorbelast. Dus reken erop dat je lease bedrag met 70 a 130 pm gaat stijgen de komende 2 jaar.
Lijkt me eerder een contradictio in terminis.mitsumark schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:45:
[...]
Maar het grote probleem is dat men vaak en willekeurig aan de knoppen draait, dus die tientjes kúnnen ook zomaar 100 worden over een tijdje, als het begrotingstekort toch te groot wordt (we laten MRB zoals het is, maar doen er ook nog kilometerheffing en spitsheffing bovenop).
Wanneer je bij herhaling vaststelt dat men vaak en willekeurig de regels wijzigt kan het ook geen onverwacht probleem meer zijn maar iets waaraan je je kan verwachten en dus ook op kan anticiperen.
Prijzen aan de pomp zijn ook nooit stabiel geweest. Ook dat kan van dag tot dag wijzigen.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2024 16:15 ]
Dat waren om te beginnen dan al geen bedrijven met een gezond business model maar de cowboys in de markt die niet werken op eigen kunnen maar tijdelijk surfen op overheidssubsidies en de deuren sluiten wanneer de lucratiefste periode voorbij is om elders terug op te duiken waar er weer vlug makkelijk geld te rapen valt.japie514 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:50:
Maar erger, door alle negativiteit die hierdoor ontstaat gaat de transitie op de rem. Net zoals je nu ziet dat verscheidene zonnepaneel installatie bedrijven hun bedrijf kunnen sluiten ivm beeindiging salderingsregeling icm terugleverboetes.
Kan je als klant sowieso beter ver vandaan blijven.
En medelijden moet je met die cowboys ook al niet hebben.
Probleem is niet dat je moet gaan betalen maar dat per saldo de ICE optie nu goedkoper is (iig qua wegenbelasting).janne_nl schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:40:
Het eerste deel ben ik volledig met je eens, maar het gaat natuurlijk niet voor alle EV-bezitters om minimaal 500 euro per jaar. Ik ga bijvoorbeeld €284,04 meer betalen voor mijn e-Up!, voor bijvoorbeeld een Dacia Spring (die nog aardig wat lichter is) zal dat verschil nog wat kleiner zijn. Neemt overigens niet weg dat ook ik er niet blij mee ben en dat de manier waarop het gaat ronduit verwerpelijk is.n0pe schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:45:
[...]
Voorspelbaarheid is voor mij een onderdeel van betrouwbaarheid, het is feitelijk een extra last van minimaal €500 per jaar voor 500.000 EV bezitters.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dat is het schandaal, iedere dag worden er weer een hoop auto's vervangen door nieuwere auto's, en er is geen enkele reden waarom we het huidige wagenpark niet nu door EV's zouden vervangen.T-Blizzard schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:20:
[...]
Probleem is niet dat je moet gaan betalen maar dat per saldo de ICE optie nu goedkoper is (iig qua wegenbelasting).
Binnen een jaar of 10 zou het grootste deel van het wagenpark vervangen al kunnen zijn.
Zeg gewoon dat totaal MRB bedrag X is, en sla dat om over de verschillende brandstofklassen op een manier dat de BEV altijd voordeliger dan fossiel is.
Enorme milieuwinst, enorm veel fossiel bespaard, enorm veel geld bespaard dat vervolgens elders uitgegeven kan worden. Enorme milieuwinst, winst voor de volksgezondheid en dus ook zorgkosten, stikstofwinst hoera.
Totale no-brainer dus als je een overheid bent.
Maar nee, we zitten pas op 5,6% BEV van het nationale wagenpark en nu gaan we dus alle stimulingsmaatregelen al de nek omdraaien.
Achterlijke rancunepolitiek is wat je stemt, achterlijke rancunepolitiek is wat je krijgt.
Te dom en te conservatief om te willen investeren in een goedkopere, schonere toekomst.
Bange schijtluizen die bij de gedachte aan een piepklein beetje verandering al op de kast zitten.
Dus als je je roze bril opzet dan zou het plan dus de prullenbak in kunnen gaan?JanHenk schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:46:
[ Voor 51% gewijzigd door pjot1 op 30-09-2024 16:48 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Er wordt ook vanuit gegaan dat de MRB voor fossiele brandstof niet of nauwelijks gaat veranderen. Zelf denk ik dat die niet zo snel lager dan voor een EV zal worden.
En inderdaad niet te veel rekenen en vertrouwen op de overheid, zeker in belastingdingen.
De toekomst gaat het leren.
En me ernstig druk maken om iets waar ik geen invloed op heb...ik slik al pillen voor een hoge bloeddruk 😉
En inderdaad niet te veel rekenen en vertrouwen op de overheid, zeker in belastingdingen.
De toekomst gaat het leren.
En me ernstig druk maken om iets waar ik geen invloed op heb...ik slik al pillen voor een hoge bloeddruk 😉
Oftewel allemaal terug naar de ICE, maar dat was volgens mij nu ook weer niet de bedoeling.IvoB2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:10:
[...]
Lijkt me eerder een contradictio in terminis.
Wanneer je bij herhaling vaststelt dat men vaak en willekeurig de regels wijzigt kan het ook geen onverwacht probleem meer zijn maar iets waaraan je je kan verwachten en dus ook op kan anticiperen.
Prijzen aan de pomp zijn ook nooit stabiel geweest. Ook dat kan van dag tot dag wijzigen.
[removed]
Dat kan alleen maar als je een overkoepelend plan hebt om ook b.v. de elektra-aansluitingen te verzwaren. Met het huidige netwerk kunnen we simpelweg geen grote nieuwe groep BEVs aan. De subsidies zouden dus in lijn moeten liggen met de andere maatregelen, zodat we zo snel mogelijk, maar zonder problemen over kunnen naar BEVs. Zolang de regering echter continue aan alle losse knoppen aan het draaien is zonder na te denken over de toekomstige impact gaan we dit ping-pong beleid houden.ASW1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:40:
[...]
Dat is het schandaal, iedere dag worden er weer een hoop auto's vervangen door nieuwere auto's, en er is geen enkele reden waarom we het huidige wagenpark niet nu door EV's zouden vervangen.
Binnen een jaar of 10 zou het grootste deel van het wagenpark vervangen al kunnen zijn.
Zeg gewoon dat totaal MRB bedrag X is, en sla dat om over de verschillende brandstofklassen op een manier dat de BEV altijd voordeliger dan fossiel is.
Enorme milieuwinst, enorm veel fossiel bespaard, enorm veel geld bespaard dat vervolgens elders uitgegeven kan worden. Enorme milieuwinst, winst voor de volksgezondheid en dus ook zorgkosten, stikstofwinst hoera.
Totale no-brainer dus als je een overheid bent.
Maar nee, we zitten pas op 5,6% BEV van het nationale wagenpark en nu gaan we dus alle stimulingsmaatregelen al de nek omdraaien.
Achterlijke rancunepolitiek is wat je stemt, achterlijke rancunepolitiek is wat je krijgt.
Te dom en te conservatief om te willen investeren in een goedkopere, schonere toekomst.
Bange schijtluizen die bij de gedachte aan een piepklein beetje verandering al op de kast zitten.
[removed]
Tsja, 'mijn' zonnepaneelinstallateur had liever gezien dat die salderingsregeling al veel eerder was afgeschaft. Dat had meer duidelijkheid gegeven dan nu het geval is.IvoB2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:13:
[...]
Dat waren om te beginnen dan al geen bedrijven met een gezond business model maar de cowboys in de markt die niet werken op eigen kunnen maar tijdelijk surfen op overheidssubsidies en de deuren sluiten wanneer de lucratiefste periode voorbij is om elders terug op te duiken waar er weer vlug makkelijk geld te rapen valt.
Kan je als klant sowieso beter ver vandaan blijven.
En medelijden moet je met die cowboys ook al niet hebben.
Mee eens maar ik reageerde op het eventueel heffen van kosten op gebruik van eigen opwek.janne_nl schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:58:
[...]
Tsja, 'mijn' zonnepaneelinstallateur had liever gezien dat die salderingsregeling al veel eerder was afgeschaft. Dat had meer duidelijkheid gegeven dan nu het geval is.
Dat is iets anders dan de salderingsregeling.
Ik stop zoveel mogelijk eigen productie in de accu van de EV (na de huishoudelijke verbruikers en na de geplande reserve in de thuisaccu). Daar heb ik geen salderingsregeling voor nodig om winsten op te boeken.
Wie ervan uitgaat dat regelgeving voortdurend wijzigt kan daar dan ook beter op anticiperen door ervoor te zorgen daar niet langer teveel afhankelijk van te zijn en zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.
Voorspelbaarheid van beleid zorgt dat de meeste problemen zichzelf wel oplossen.redwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:57:
[...]
Dat kan alleen maar als je een overkoepelend plan hebt om ook b.v. de elektra-aansluitingen te verzwaren. Met het huidige netwerk kunnen we simpelweg geen grote nieuwe groep BEVs aan. De subsidies zouden dus in lijn moeten liggen met de andere maatregelen, zodat we zo snel mogelijk, maar zonder problemen over kunnen naar BEVs. Zolang de regering echter continue aan alle losse knoppen aan het draaien is zonder na te denken over de toekomstige impact gaan we dit ping-pong beleid houden.
Het huidige elektranet kan het prima aan maar dan moet je wel de spits vermijden bij het laden van auto's.
Zet laadpunten allemaal op dynamisch tarief en dan zul je zien dat er een stuk meer midden op de dag en in de nacht geladen gaat worden, daar ligt nu een heleboel capaciteit helemaal niks te doen.
Er wordt nu sowieso al heel vaak PV en wind afgeschakeld omdat we de stroom niet kwijt kunnen. Beetje slim laden en al die bijna gratis elektriciteit die nu de prullenbak in gaat kan ingezet worden voor mobiliteit.
En daarnaast zoals ik al aanhaalde; we zitten pas op 5,6% BEV's, dat is nog vrijwel niets. Er zit nog heel veel tijd in het natuurlijk verloop van vervangingen waarin je na kunt denken hoe je dit op gaat lossen. Er is überhaupt helemaal geen probleem voorlopig (behalve in de hoofden van sommigen), ga maar weer eens kijken als we op 1/3e BEV's ofzo zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door ASW1 op 30-09-2024 17:35 ]
Zolang de meeste mensen werken zul je pieken in de avond krijgen bij het laden. Dat kun je waarschijnlijk wel iets spreiden, maar met het huidige netwerk is dat op veel plekken niet voldoende.ASW1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:06:
[...]
Voorspelbaarheid van beleid zorgt dat de meeste problemen zichzelf wel oplossen.
Het huidige elektranet kan het prima aan maar dan moet je wel de spits vermijden bij het laden van auto's.
Zet laadpunten allemaal op dynamisch tarief en dan zul je zien dat er een stuk meer midden op de dag en in de nacht geladen gaat worden, daar ligt nu een heleboel capaciteit helemaal niks te doen.
Waarbij vaak overeen komt met zonnige dagen overdag in de zomer. Helaas zijn dan de meeste mensen aan het werk en zijn veel auto's dus onderweg. Dat ga je niet oplossen omdat je altijd een overcapaciteit in de zomer en winderige dagen zult hebben. Je moet ten slotte ook op de slechte dagen voldoende opwek hebben en tussen slechte en goede dagen zit nu eenmaal een heel grote factor.Er wordt nu sowieso al heel vaak PV en wind afgeschakeld omdat we de stroom niet kwijt kunnen. Beetje slim laden en al die bijna gratis elektriciteit die nu de prullenbak in gaat kan ingezet worden voor mobiliteit.
Ehm, volgens mij heb jij dan ergens iets gemist. Op heel veel plekken is het al niet mogelijk om grote aansluitingen te krijgen en daar vallen ook laadstations onder. Daarbij zijn veel wijken nu al overvol en zullen die in de problemen komen als er meer EVs bij komen. En dan moet je je bedenken dat we pas op 5,6% BEV's zitten. Moet je eens bedenken hoevaak het stroomnet onderuit zou gaan bij 1/3e.En daarnaast zoals ik al aanhaalde; we zitten pas op 5,6% BEV's, dat is nog vrijwel niets. Er zit nog heel veel tijd in het natuurlijk verloop van vervangingen waarin je na kunt denken hoe je dit op gaat lossen. Er is helemaal geen probleem voorlopig (behalve in de hoofden van enkelen), ga maar weer ens kijken als we op 1/3e BEV's ofzo zitten.
We zitten nu al aan de grenzen van het netwerk, dus je zult de toename van BEVs moeten matchen met dat netwerk. Zolang dat niet aan elkaar wordt gekoppeld zal de overgang naar BEV's nog heel lang gaan duren.
[removed]
Je kunt het heel veel spreiden, mensen kunnen ook op het werk laden.redwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:35:
[...]
Zolang de meeste mensen werken zul je pieken in de avond krijgen bij het laden. Dat kun je waarschijnlijk wel iets spreiden, maar met het huidige netwerk is dat op veel plekken niet voldoende.
Die auto's staan daar toch maar te niksen.
Opwek is weer een andere discussie. Ook geen groot probleem maar daar hadden we het niet over.Waarbij vaak overeen komt met zonnige dagen overdag in de zomer. Helaas zijn dan de meeste mensen aan het werk en zijn veel auto's dus onderweg. Dat ga je niet oplossen omdat je altijd een overcapaciteit in de zomer en winderige dagen zult hebben. Je moet ten slotte ook op de slechte dagen voldoende opwek hebben en tussen slechte en goede dagen zit nu eenmaal een heel grote factor.
Dat komt helemaal niet door EV's.Ehm, volgens mij heb jij dan ergens iets gemist. Op heel veel plekken is het al niet mogelijk om grote aansluitingen te krijgen en daar vallen ook laadstations onder. Daarbij zijn veel wijken nu al overvol en zullen die in de problemen komen als er meer EVs bij komen. En dan moet je je bedenken dat we pas op 5,6% BEV's zitten.
Hup hup aan het werk.
Je hebt nauwelijks extra aansluitingen nodig, bedrijven en huishoudens kunnen laadpunten achter hun eigen aansluiting zetten op loadbalancing.Moet je eens bedenken hoevaak het stroomnet onderuit zou gaan bij 1/3e.
We zitten nu al aan de grenzen van het netwerk, dus je zult de toename van BEVs moeten matchen met dat netwerk. Zolang dat niet aan elkaar wordt gekoppeld zal de overgang naar BEV's nog heel lang gaan duren.
En al die palen op straat zet je gewoon uit tussen 7-9 en 18-21, of tegen woekertarief als je toch zo nodig wilt laden op die uren.
Als je alleen maar beren op de weg ziet wordt alles moeilijk en onmogelijk. Als je stevige keuzes maar dan zijn de oplossingen voor problemen waarmee je zou kunnen komen te kampen opeens ook allemaal veel duidelijker. Conservatisme is killing en zorgt er uiteindelijk voor dat je links en rechts ingehaald wordt.
Hier ben ik wel benieuwd naar een goede bron.redwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:57:
[...]
Dat kan alleen maar als je een overkoepelend plan hebt om ook b.v. de elektra-aansluitingen te verzwaren. Met het huidige netwerk kunnen we simpelweg geen grote nieuwe groep BEVs aan. De subsidies zouden dus in lijn moeten liggen met de andere maatregelen, zodat we zo snel mogelijk, maar zonder problemen over kunnen naar BEVs. Zolang de regering echter continue aan alle losse knoppen aan het draaien is zonder na te denken over de toekomstige impact gaan we dit ping-pong beleid houden.
Want in NL rijdt een auto 13000 km per jaar
Bij 150-200 Wh/km is dat 2300 kWh per jaar.
Voor het overgrote deel kunnen die buiten de piekuren (1800-2000 en 0600-0900) geladen worden.
En dan hebben we het nog niet over zonnestroom of windstroom in de accu stoppen
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 30-09-2024 18:04 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maar het kan toch niet onverwacht zijn? Dit zit er al jaren aan te komen.Id3ntityX schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:19:
Een korte berekening voor mijn Model 3... € 1430 meer betalen tussen 2025-2030. Te idioot voor woorden dat dit ineens zo kan, met dit soort geklungel kun je nooit een fatsoenlijke budgettering maken.
En dat de overheid onbetrouwbaar is mag ook geen verrassing meer zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat er MRB voor EV’s aan zat te komen lag van meet af aan al in de planning en ook zo gecommuniceerd door de overheid. De wijze waarop is gewoon opmerkelijk. Waarom wordt de EV MRB puur berekend op de vergelijking van het gewicht van een benzineauto? We kennen ook al een veel hogere MRB voor diesel en gas, waar het gewicht een kleinere rol speelt in de MRB. Juist met verduurzaming verwacht je met die logica een lagere MRB bij een EV.janne_nl schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:40:
Dat de MRB voor een EV vanaf 2026 hoger gaat zijn dan een benzineauto, riekt naar een drang om de begrotingsgaten te dichten en niet naar een visie om te verduurzamen.
[ Voor 22% gewijzigd door Belecthor op 30-09-2024 18:23 ]
Zonder enige correctie na 2030 zie ik verkoop van kleine EV's hard kelderen. Wie gaat er een kleine EV kopen als een vergelijkbare benzine auto én in koop én in MRB lager valt? Als ik een stadsauto zou moeten kopen binnen een jaar of twee zou ik me nu wel afvragen waarom het een EV zou moeten zijn.
Goed voorbeeld van de nieuwe Vlaamse regering.
Wat als je al een EV hebt?
Goed nieuws voor wie al een elektrische auto bezit, want die worden vrijgesteld van deze nieuwe EV-maatregelen. Die zullen dus geen Jaarlijkse Verkeersbelasting moeten betalen, omdat "we de eerdere keuzes van de burger respecteren".
Bron autogids.be
Wat als je al een EV hebt?
Goed nieuws voor wie al een elektrische auto bezit, want die worden vrijgesteld van deze nieuwe EV-maatregelen. Die zullen dus geen Jaarlijkse Verkeersbelasting moeten betalen, omdat "we de eerdere keuzes van de burger respecteren".
Bron autogids.be
De nieuwe wegenbelasting heeft voor en nadelen, alleen de bijtellingspercentage gaat voor leaseauto's ook omhoog. Uiteindelijk zal de EV goedkoper moeten worden in aanschaf om het verschil te corrigeren, zelfde gebeurde ook met de Prius en Outlander.
Mijn glazen bol zegt dat het uiteindelijk niet veel "uitmaakt" of je elektrische of benzine gaat rijden. Alleen de transitie wordt dan wel vertraagd.
Mijn glazen bol zegt dat het uiteindelijk niet veel "uitmaakt" of je elektrische of benzine gaat rijden. Alleen de transitie wordt dan wel vertraagd.
Volgens Wilders hebben we het kwartje van Kok ook nog tegoedOf-Aaargh schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:11:
[...]
Tsja, we weten dat de Telegraaf niet van EV's houdt. Over de al jaren voortdurende tegenvaller van de nog steeds niet geheel afgeschafte 17 ct./liter tijdelijke 'corona'-accijnsverlaging op brandstof, zwijgt de krant van WNL in alle talen.

Wordt straks wel sneu als alle Tesla Model 3 / Hyundai Kona /Kia eNiro geexporteerd gaan worden.
Klimaatverandering, luchtvervuiling. Bijdrage energietransitie. Genoeg redenen.mister_S schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:30:
Zonder enige correctie na 2030 zie ik verkoop van kleine EV's hard kelderen. Wie gaat er een kleine EV kopen als een vergelijkbare benzine auto én in koop én in MRB lager valt? Als ik een stadsauto zou moeten kopen binnen een jaar of twee zou ik me nu wel afvragen waarom het een EV zou moeten zijn.
Geld is maar 1 aspect.
Ik zou echt nooit meer een benzineauto kopen. Daar kun je toch niet meer mee aankomen straks?
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-09-2024 19:30 ]
Comfort!de Peer schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:30:
[...]
Klimaatverandering, luchtvervuiling. Bijdrage energietransitie. Genoeg redenen.
Geld is maar 1 aspect.
Ik zou echt nooit meer een benzineauto kopen. Daar kun je toch niet meer mee aankomen straks?
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Advocaat van de duivel: Vliegvakanties mogen ook niet meer, als de laadinfra niet op zn minst meegroeit met het aantal EV's kun je straks alleen nog maar in eigen land op vakantie.de Peer schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:30:
[...]
Geld is maar 1 aspect.
Het wordt hier natuurlijk wel warmer
Dat gebeurt echt al wel, kijk maar in het topic Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.mitsumark schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:46:
[...]
Vliegvakanties mogen ook niet meer, als de laadinfra niet op zn minst meegroeit met het aantal EV's kun je straks alleen nog maar in eigen land op vakantie.
Het wordt hier natuurlijk wel warmer, maar de kans op stormen neemt ook toe, dus je kunt pech hebben.
Hoe meer auto’s hoe meer (snel)laders erbij komen. Is natuurlijk een kip/ei probleem maar het aantal laders groeit nog steeds.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik denk echt dat je zelf een keer naar zuid Europa zou kunnen rijden met een EV! Je zal versteld staan hoe goed het ondertussen geregeld ismitsumark schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:46:
[...]
Advocaat van de duivel: Vliegvakanties mogen ook niet meer, als de laadinfra niet op zn minst meegroeit met het aantal EV's kun je straks alleen nog maar in eigen land op vakantie.
Het wordt hier natuurlijk wel warmer, maar de kans op stormen neemt ook toe, dus je kunt pech hebben.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
De Niro en Kona zijn iets van 1650 kilo. De ID4 is iets van 1850. Ik maak me meer zorgen over Volkswagen.BarryH schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:27:
Wordt straks wel sneu als alle Tesla Model 3 / Hyundai Kona /Kia eNiro geexporteerd gaan worden.
Ik vermoed dat de Duitsers met hun 'problematische' autoindustrie bij de regering op de stoep gaan staan, want hun product de facto onverkoopbaar maken puur vanwege gewicht is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vermoed ook dat de Duitsers hier niet vriendelijk en vrijgevig zullen zijn.
Nee joh, dan wordt er toch gewoon een nieuwe pandemie georganiseerd zonder vaccinatie, alle grenzen dicht, en iedereen mag op zijn balkon paella vreten en ole ole zingen.mitsumark schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:46:
[...]
Advocaat van de duivel: Vliegvakanties mogen ook niet meer, als de laadinfra niet op zn minst meegroeit met het aantal EV's kun je straks alleen nog maar in eigen land op vakantie.
Effe serieus.
Er zijn nu 2 landen waar electrische voertuigen helemaal door breken, en dat is Noorwegen en China.
Het ene land is zo rijk als de zee diep is, het andere nog altijd wat armer dan veel europese landen.
Het kan gewoon hoor.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zoveel mensen, zoveel meningende Peer schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:30:
[...]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
We kijken nu juist naar een tweedehands e-Niro. Dat we straks mrb gaan betalen maakt niet veel uit. Kosten zijn uiteindelijk lager dan benzine of diesel rijden. Ze staan inmiddels voor prijzen die vrijwel gelijk zijn aan de benzine versie.BarryH schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:27:
Dat is allemaal waardeloos voor de gewone man. Ik heb een dure zware tweedehands EV die ik deels uit voetafdruk overwegingen (ik wil een goede toekomst voor de kinderen), deels puur financiele winst (zonnepanelen en geen MRB) en deels voor het comfort heb gekocht, maar hier gaan we natuurlijk de slag niet mee winnen. Dat gaat gebeuren als Jan Modaal op betaalbare kleinere EV's gaat overstappen. Waarom zou ik een vriend die het niet zo breed heeft als ik, vanaf 2027 een EV aanraden als hij een (jonggebruikte) stadsauto zoekt? Makes no sense. Duurder in aankoop, duurder in MRB dan benzine variant, restwaarde zal zwaar onder druk staan en je hebt de bijkomende zaken zoals lage range/moeilijker met reizen/accu degradatie etc.de Peer schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:30:
[...]
Geld is maar 1 aspect.
Dat de mensen met geld alsnog een EV gaan kopen/leasen geloof ik best, maar we moeten ervoor zorgen dat het volk massaal kan overstappen.
De mensen die veel rijden zijn degene die overdag voor het werk op pad zijn en dus niet kunnen plannen wanneer ze gaan laden.ASW1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:54:
[...]
Je kunt het heel veel spreiden, mensen kunnen ook op het werk laden.
Die auto's staan daar toch maar te niksen.
Als je EV gaat opladen op gascentrales kun je beter ICE's blijven rijden.[...]
Opwek is weer een andere discussie. Ook geen groot probleem maar daar hadden we het niet over.
Dat komt ook door EVs. Een discussie beginnen en dan net doen of alle problemen verzonnen zijn heeft weinig zin. De netbeheerder geeft nu al aan dat het te krap begint te worden en we moeten uitbreiden om verder te kunnen. Dat gaat niet alleen over de grote bedrijven, maar ook om EV-laadstations.[...]
Dat komt helemaal niet door EV's.
Hup hup aan het werk.
Waarmee je de centrales (en zeker de buurt-trafo's) continue max aan het belasten zijn, waar ze niet op berekend zijn. Oftewel dan heb je alsnog uitbreiding nodig. Veel zijn er nl. op berekend om tijdelijk zwaar belast te kunnen worden, waarna ze in de daluren kunnen afkoelen.[...]
Je hebt nauwelijks extra aansluitingen nodig, bedrijven en huishoudens kunnen laadpunten achter hun eigen aansluiting zetten op loadbalancing.
Dat kun je doen, maar dan zullen mensen dus geen EV meer willen omdat ze niet kunnen laden op de momenten dat ze willen. Want na 21:00 heb je weer het probleem dat ze de EV dus in het midden van de nacht moeten verplaatsen (wat dus niet gaat gebeuren)En al die palen op straat zet je gewoon uit tussen 7-9 en 18-21, of tegen woekertarief als je toch zo nodig wilt laden op die uren.
Als je je kop in het zand steekt en net doet of de problemen niet bestaan is alles nog steeds moeilijk en onmogelijk. De netbeheerder geeft nu al aan dat ze niet veel meer BEVs aankunnen, zeker niet in bepaalde regio's. Als je echter een overkoepelend plan maakt waarin je die problemen meeneemt kom je wel verder. Maar dan zul je dus het net moeten verzwaren en EVs moeten subsidiëren gebaseerd op die uitbreidingen.Als je alleen maar beren op de weg ziet wordt alles moeilijk en onmogelijk. Als je stevige keuzes maar dan zijn de oplossingen voor problemen waarmee je zou kunnen komen te kampen opeens ook allemaal veel duidelijker. Conservatisme is killing en zorgt er uiteindelijk voor dat je links en rechts ingehaald wordt.
[removed]
Natuurlijk is de overheid onbetrouwbaar gebleken: stel je hebt gisteren een tweedehands EV gekocht? En daar € 2000 SEPP subsidie op ontvangen? Dan moet je dat ding dus in eigendom houden tot 29 september 2027 want dat zijn de voorwaarden van de subsidie. Wanneer je dit niet doet moet naar ratio de ontvangen subsidie terugbetalen.
Ik ben echter van mening dat de soep niet zo heet gegeten wordt, zoals hier gediscussieerd wordt? Want laten wij wel wezen? Het is een keuze om in een grotere auto te rijden: men noemt hier de vergelijking, dat je een kleine benzineauto goedkoper zou kunnen rijden dan een electrische auto? Nou dat betwijfel ik.
Neem de Kia Picanto als voorbeeld: 890kg leeg gewicht en zuipt als een malle benzine, maar is desondanks een van de meest verkochte autos. Wegenbelasting € 90 per kwartaal. Kijk nu naar de Dacia Spring, zelfde segment als de Kia Picanto. Leeg gewicht 926kg en dus valt deze electrische auto in precies dezelfde gewichtsklasse als een Kia Picanto. Het ligt eerder aan de fabrikanten die schijnbaar alleen maar zwaardere autos op de markt brengen?
Kia EV3 zou een B/C segementer moeten zijn, maar dat ding is zwaarder dan een Nissan Leaf met 40kWh accupakket. De EV3 is 1775kg leeggewicht en de Leaf 1480kg, dus in de wegenbelasting zal de verouderde Leaf goedkoper zijn. Als je dan kijkt wat een Volkswagen Golf weegt, dan zit die ook al op 1213kg en € 168 wegenbelasting per kwartaal. Voor de Leaf zou het dan € 185 per kwartaal zijn, met de 25% korting meegerekend.
Die Golf staat waarschijnlijk ook maandelijks bij de garage, zuipt net als de Kia Picanto als de malle? Okay ik overdrijf een beetje: maar die Golf heeft meer onderhoud nodig, hogere verbruikskosten omdat benzine duurder is dan stroom. Dus onder aan de streep, is de Leaf nog steeds goedkoper. Ook als je dus iets meer wegenbelasting zou moeten betalen, want € 0,05 per km aan brandstof kwijt zijn of € 0,11 per km? Waarbij ik van € 2 per liter en 18km/l uit ga? Dan is het toch goedkoper om electrische te rijden?
En als de wegenbelasting te duur is? Er zijn lichtere EV's op komst en er is zelfs al eentje op de markt: de Dacia Spring. Misschien niet zo technisch geavanceerd als bepaalde EV's? Maar wel de goedkoopste om te rijden zeer waarschijnlijk
Ik ben echter van mening dat de soep niet zo heet gegeten wordt, zoals hier gediscussieerd wordt? Want laten wij wel wezen? Het is een keuze om in een grotere auto te rijden: men noemt hier de vergelijking, dat je een kleine benzineauto goedkoper zou kunnen rijden dan een electrische auto? Nou dat betwijfel ik.
Neem de Kia Picanto als voorbeeld: 890kg leeg gewicht en zuipt als een malle benzine, maar is desondanks een van de meest verkochte autos. Wegenbelasting € 90 per kwartaal. Kijk nu naar de Dacia Spring, zelfde segment als de Kia Picanto. Leeg gewicht 926kg en dus valt deze electrische auto in precies dezelfde gewichtsklasse als een Kia Picanto. Het ligt eerder aan de fabrikanten die schijnbaar alleen maar zwaardere autos op de markt brengen?
Kia EV3 zou een B/C segementer moeten zijn, maar dat ding is zwaarder dan een Nissan Leaf met 40kWh accupakket. De EV3 is 1775kg leeggewicht en de Leaf 1480kg, dus in de wegenbelasting zal de verouderde Leaf goedkoper zijn. Als je dan kijkt wat een Volkswagen Golf weegt, dan zit die ook al op 1213kg en € 168 wegenbelasting per kwartaal. Voor de Leaf zou het dan € 185 per kwartaal zijn, met de 25% korting meegerekend.
Die Golf staat waarschijnlijk ook maandelijks bij de garage, zuipt net als de Kia Picanto als de malle? Okay ik overdrijf een beetje: maar die Golf heeft meer onderhoud nodig, hogere verbruikskosten omdat benzine duurder is dan stroom. Dus onder aan de streep, is de Leaf nog steeds goedkoper. Ook als je dus iets meer wegenbelasting zou moeten betalen, want € 0,05 per km aan brandstof kwijt zijn of € 0,11 per km? Waarbij ik van € 2 per liter en 18km/l uit ga? Dan is het toch goedkoper om electrische te rijden?
En als de wegenbelasting te duur is? Er zijn lichtere EV's op komst en er is zelfs al eentje op de markt: de Dacia Spring. Misschien niet zo technisch geavanceerd als bepaalde EV's? Maar wel de goedkoopste om te rijden zeer waarschijnlijk
De meeste EVs zijn nog steeds lease-auto's die gemiddeld 30k km rijden, dus dan heb je al ruim het dubbele te pakken (+/- 5000kWh/jaar). De meeste daarvan worden aan de lader gehangen zodra ze thuis komen (dus juist wel van 18:00-20:00). Er is een reden dat 18:00-20:00 piekuren zijn, dan komen mensen thuis. Wil je dat anders krijgen zul je b.v. BEVs 's nachts bij openbare laders mogen laten staan en meer palen neerzetten om te voorkomen dat daardoor alle palen bezet raken. En dan kun je met load-balancing ervoor zorgen dat er buiten de piekuren wordt geladen.BarryH schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:03:
[...]
Hier ben ik wel benieuwd naar een goede bron.
Want in NL rijdt een auto 13000 km per jaar
Bij 150-200 Wh/km is dat 2300 kWh per jaar.
Voor het overgrote deel kunnen die buiten de piekuren (1800-2000 en 0600-0900) geladen worden.
En dan hebben we het nog niet over zonnestroom of windstroom in de accu stoppen
[removed]
Er gaat echt niets boven het rijplezier en het geluid van een luchtgekoelde & handgeschakelde 911 op superbenzinede Peer schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:30:
[...]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Nou dan gaan die mensen 's nachts laden, ze zullen toch wel slapen?redwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:15:
[...]
De mensen die veel rijden zijn degene die overdag voor het werk op pad zijn en dus niet kunnen plannen wanneer ze gaan laden.
En anders hangen ze hem overdag een keertje aan de snellader.
Laadsnelheid van nieuwe modellen vliegt omhoog, ik gok dat je over 10 jaar iedere nieuwe auto binnen de 10 minuten van 10-80% laadt.
Niet, je kunt fossiel beter in een centrale verfikken en daar EV's mee opladen en dan hou je nog een hoop brandstof over t.o.v. direct in een ICE verfikken.Als je EV gaat opladen op gascentrales kun je beter ICE's blijven rijden.
Maar intussen is al meer dan de helft van onze elektriciteitsproductie hernieuwbaar dus waar hebben we het over?
Ik ga niet elk van je slecht onderbouwde halve waarheden ontkrachten.redwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:15:
[...]
De mensen die veel rijden zijn degene die overdag voor het werk op pad zijn en dus niet kunnen plannen wanneer ze gaan laden.
[...]
Als je EV gaat opladen op gascentrales kun je beter ICE's blijven rijden.
[...]
Dat komt ook door EVs. Een discussie beginnen en dan net doen of alle problemen verzonnen zijn heeft weinig zin. De netbeheerder geeft nu al aan dat het te krap begint te worden en we moeten uitbreiden om verder te kunnen. Dat gaat niet alleen over de grote bedrijven, maar ook om EV-laadstations.
[...]
Waarmee je de centrales (en zeker de buurt-trafo's) continue max aan het belasten zijn, waar ze niet op berekend zijn. Oftewel dan heb je alsnog uitbreiding nodig. Veel zijn er nl. op berekend om tijdelijk zwaar belast te kunnen worden, waarna ze in de daluren kunnen afkoelen.
[...]
Dat kun je doen, maar dan zullen mensen dus geen EV meer willen omdat ze niet kunnen laden op de momenten dat ze willen. Want na 21:00 heb je weer het probleem dat ze de EV dus in het midden van de nacht moeten verplaatsen (wat dus niet gaat gebeuren)
[...]
Als je je kop in het zand steekt en net doet of de problemen niet bestaan is alles nog steeds moeilijk en onmogelijk. De netbeheerder geeft nu al aan dat ze niet veel meer BEVs aankunnen, zeker niet in bepaalde regio's. Als je echter een overkoepelend plan maakt waarin je die problemen meeneemt kom je wel verder. Maar dan zul je dus het net moeten verzwaren en EVs moeten subsidiëren gebaseerd op die uitbreidingen.
Voor elke oplossing vind jij toch een nieuw probleem.
Vraag jezelf eens af: Do you want to be part of the problem, or do you want to be part of the solution?
Precies, dan willen ze slapen, maar als je hem aan een openbare lader hebt hangen moet je hem dan dus 's nachts nog verzetten.ASW1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:42:
[...]
Nou dan gaan die mensen 's nachts laden, ze zullen toch wel slapen?
Dan kun je wat kosten betreft (waar de meeste mensen naar kijken) net zo goed een zuinige ICE kopen.En anders hangen ze hem overdag een keertje aan de snellader.
Alleen we leven niet over 10 jaar, we leven nu. En als je nu de subsidie hoog zou houden hebben we volgend jaar een hoop extra BEVs en niet pas over 10 jaar.Laadsnelheid van nieuwe modellen vliegt omhoog, ik gok dat je over 10 jaar iedere nieuwe auto binnen de 10 minuten van 10-80% laadt.
Niet als je een zuinige ICE pakt. Met de huidige mix zit er nog weinig verschil in een ICE die 1 op 20 rijdt en een EV die 1 op 6 rijdt.[...]
Niet, je kunt fossiel beter in een centrale verfikken en daar EV's mee opladen en dan hou je nog een hoop brandstof over t.o.v. direct in een ICE verfikken.
Dat mensen gaan laden op momenten dat je niet volledig gebruik kunt maken van hernieuwbare energie, zeker niet als er een piek bij het laden ontstaat. Vooral overdag draaien we op hernieuwbaar, en 's nachts is dat nu nog een stuk minder. Als je dus 's avonds/'s nachts gaat laden zal dat voor een groot deel weer op fossiel gaan.Maar intussen is al meer dan de helft van onze elektriciteitsproductie hernieuwbaar dus waar hebben we het over?
Er moet een plan kopen die de hele elektrificatie meeneemt. Puur BEVs van extra subsidie gaan voorzien levert alleen maar problemen op. Het is helaas niet zo simpel.
[removed]
Tsja mensen krijgen daar kanker van en longziektes. Ik zou daar niet van kunnen genieten.964C2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:28:
[...]
Er gaat echt niets boven het rijplezier en het geluid van een luchtgekoelde & handgeschakelde 911 op superbenzine
al is een batterij ook niet heilig natuurlijk
Ik vind geen nieuwe problemen, ik geef alleen aan dat veel van de 'oplossingen' hier gewoon niet haalbaar zijn. En niet omdat ik dat vind, maar omdat o.a. de netbeheerders dit aangeven.Tommie12 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:50:
[...]
Ik ga niet elk van je slecht onderbouwde halve waarheden ontkrachten.
Voor elke oplossing vind jij toch een nieuw probleem.
Voorlopig zien we dat we met de EV- en andere subsidies op een punt zijn gekomen waarbij de netbeheerders aangeven dat ze in de problemen komen. Dat kun je naast je neer leggen en zeggen dat ze maar wat zeuren, of je kunt ze serieus nemen en met een echte oplossing komen.Vraag jezelf eens af: Do you want to be part of the problem, or do you want to be part of the solution?
Maar dit gebeurd continue in dit topic, er wordt net gedaan of de oplossingen zo simpel zijn en we zonder problemen morgen naar 100% BEV zouden kunnen. Maar helaas, met morgen 10% BEV zouden we al in de problemen komen
[removed]
Er is toch nog veel tijd.redwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:00:
[...]
Ik vind geen nieuwe problemen, ik geef alleen aan dat veel van de 'oplossingen' hier gewoon niet haalbaar zijn. En niet omdat ik dat vind, maar omdat o.a. de netbeheerders dit aangeven.
[...]
Voorlopig zien we dat we met de EV- en andere subsidies op een punt zijn gekomen waarbij de netbeheerders aangeven dat ze in de problemen komen. Dat kun je naast je neer leggen en zeggen dat ze maar wat zeuren, of je kunt ze serieus nemen en met een echte oplossing komen.
Maar dit gebeurd continue in dit topic, er wordt net gedaan of de oplossingen zo simpel zijn en we zonder problemen morgen naar 100% BEV zouden kunnen. Maar helaas, met morgen 10% BEV zouden we al in de problemen komen
Zelfs als er vanaf morgen 100% nieuwe EV’s worden gekocht, dan duurt het ca 15 jaar voor elke auto electrisch rijdt. Op die tijd krijg je die netten toch versterkt zeker. Ondertussen zakt het verbruik van de destillatie van diesel en benzine en zetten we wat windmolens bij.
Combineer dat met wat wijkbatterijen, en op afstand gestuurde laadpalen, en het net is stabieler dan ooit. De gemiddelde auto heeft minder dan 10 kWh per dag nodig. Dat is echt niet zo veel als je dat verbruik over de nacht kan spreiden.
Het is niet zo moeilijk dusredwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:26:
[...]
Er is een reden dat 18:00-20:00 piekuren zijn, dan komen mensen thuis. Wil je dat anders krijgen zul je b.v. BEVs 's nachts bij openbare laders mogen laten staan en meer palen neerzetten om te voorkomen dat daardoor alle palen bezet raken. En dan kun je met load-balancing ervoor zorgen dat er buiten de piekuren wordt geladen.
Goh, vertel eens?redwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:15:
Als je EV gaat opladen op gascentrales kun je beter ICE's blijven rijden.
EV: 1m3 gas (energieinhoud 8kWh) = 4kWh stroom = 4*6 = 24km rijden
ICE: 1liter benzine (energieinhoud 10kWh) = 20 km rijden
ps. het schijnt 's nachts soms te waaien. Dan is er (steeds meer) windenergie...... kunnen de gascentrales lekker uit blijven.
Om een liter brandstof te maken is ook stroom nodig, 1,5kWh volgens olino.org. Dus die hoeveelheid stroom bespaar je dan weer voor elke liter brandstof die minder wordt verbruikt.Tommie12 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:13:
[...]
Er is toch nog veel tijd.
Zelfs als er vanaf morgen 100% nieuwe EV’s worden gekocht, dan duurt het ca 15 jaar voor elke auto electrisch rijdt. Op die tijd krijg je die netten toch versterkt zeker. Ondertussen zakt het verbruik van de destillatie van diesel en benzine en zetten we wat windmolens bij.
Hoorde pas nog iets over het stroomverbruik in München tijdens het Oktober Fest, dat ligt vele malen hoger dan het verbruik van alle EV's die daar worden geladen. Dan stort het systeem ook niet in.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Autorijden is voor een hoop mensen emotie. Iets wat jij blijkbaar niet ziet of begrijpt. Ik begrijp het volledig, en dat zeg ik als rijder van een EV. De gemiddelde EV is vrij emotieloos. Iets als een Hyundai Ioniq 5N begint er al op te lijkende Peer schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:57:
[...]
Tsja mensen krijgen daar kanker van en longziektes. Ik zou daar niet van kunnen genieten.
al is een batterij ook niet heilig natuurlijk
[ Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 30-09-2024 22:42 ]
Vaak bu'j te bang!
2 grote groepen nieuwe auto kopers zijnredwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:26:
[...]
De meeste EVs zijn nog steeds lease-auto's die gemiddeld 30k km rijden, dus dan heb je al ruim het dubbele te pakken (+/- 5000kWh/jaar). De meeste daarvan worden aan de lader gehangen zodra ze thuis komen (dus juist wel van 18:00-20:00). Er is een reden dat 18:00-20:00 piekuren zijn, dan komen mensen thuis. Wil je dat anders krijgen zul je b.v. BEVs 's nachts bij openbare laders mogen laten staan en meer palen neerzetten om te voorkomen dat daardoor alle palen bezet raken. En dan kun je met load-balancing ervoor zorgen dat er buiten de piekuren wordt geladen.
a/ de leaserijder idd
b/ de 50+er (dan hebben de meeste NLs pas voldoende centjes voor een nieuwe auto). En die rijdt echt niet veel.
En die leaserijder: https://www.cbs.nl/nl-nl/...sprestaties-personenautos
/f/image/buvPp0QqJisXgPAmhsqFLrzQ.png?f=fotoalbum_large)
en ook specifiek voor elektrische auto's: 20.000 km/jr
/f/image/SliFekRhOchbmYS8EOPAscje.png?f=fotoalbum_large)
Bij accu;s van 50kWh is dat 1,5 maal per week je auto opladen
De 3mln huishoudens met zonnepanelen zullen in ieder geval het weekend benutten
En de meesten met een auto van de zaak mogen ook hybride werken, dus kunnen ook door de week thuis wat bijladen.
En op steeds meer bedrijfspanden ligt ook PV en beginnen ze nu load balancing toe te passen
En de eerste voorlopers zijn al bezig met V2G en 10A woningen, dus daar gaat nog vanalles gebeuren.
Maar natuurlijk niet met die ICE die deze week nog gekocht wordt
[ Voor 25% gewijzigd door BarryH op 30-09-2024 22:51 ]
Maar dit is toch precies wat ik ook zegTommie12 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:13:
[...]
Er is toch nog veel tijd.
Combineer dat met wat wijkbatterijen, en op afstand gestuurde laadpalen, en het net is stabieler dan ooit. De gemiddelde auto heeft minder dan 10 kWh per dag nodig. Dat is echt niet zo veel als je dat verbruik over de nacht kan spreiden.
[removed]
Waar zeg ik dat het moeilijk is? Ik zeg alleen dat het wel geregeld moet worden en bovenal dat dat nu dus niet wordt gedaan. Met een overkoepelend plan kun je dit op elkaar afstemmen en kun je de transitie veel sneller maken. Gaan we echter op de huidige voet door en regelen we alles los van elkaar, zullen we vaker pas op de plaats moeten maken zoals nu het geval is.
[removed]
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic