5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik rijdt puur zakelijk sinds december 2019 een EV als leaseauto en ik ben superblij dat ik deze over 2 maanden weer kan inleveren.de Peer schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:57:
[...]
Tsja mensen krijgen daar kanker van en longziektes. Ik zou daar niet van kunnen genieten.
al is een batterij ook niet heilig natuurlijk
Ben dus ervaringsdeskundige en heb zoveel mogelijk kWh van eigen zonnepanelen gebruikt. Had beter een SAP kunnen aanleggen om geld te verdienen in de jaren met hoge TLV.
Zelden in een saaiere en 100 % emotieloze auto gereden die bij lange ritten ook nog laadstress en tijdverlies geeft.
Als echte autoliefhebber wil je dit echt niet en het rijden erin is voor mij als zaaddodende pasta.
[ Voor 12% gewijzigd door 964C2 op 01-10-2024 07:30 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Dat snap ik met een MG ZS, no offence.964C2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:15:
[...]
Ik rijdt puur zakelijk sinds december 2019 een EV als leaseauto en ik ben superblij dat ik deze over 2 maanden weer kan inleveren.
Ben dus ervaringsdeskundige en heb zoveel mogelijk kWh van eigen zonnepanelen gebruikt. Had beter een SAP kunnen aanleggen om geld te verdienen in de jaren met hoge TLV.
Zelden in een saaiere en 100 % emotieloze auto gereden die bij lange ritten ook nog laadstress en tijdverlies geeft.
Als echte autoliefhebber wil je dit echt niet en het rijden erin is voir mij als zaaddodende pasta.
Pastte een Ampera 58kWh of zelfs Kona/Niro 64kW niet? Niet dat die dan op een 911 lijken...
We zijn nu 5 jaar verder, veel meer keus.
Ik begrijp best als je een dikke Porsche rijdt of een oldtimer dat dit wat meer ‘emtoie’ oproept.
Het enige verschil waar je over praat is onzinnig aan de pomp staan, onzinnig onderboud, onzinnig traag en schakelen en inderdaad wat motor geluid.
Heb al meerdere EV’s gehad, sterker nog er staat naast de EV een V6 voor de deur puur voor de vakanties. Maar die heeft ook nul emotie.
Lol een Ampera of Kona/Niro is toch het zo zaaddodendmitsumark schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:53:
[...]
Dat snap ik met een MG ZS, no offence.
Pastte een Ampera 58kWh of zelfs Kona/Niro 64kW niet? Niet dat die dan op een 911 lijken...
Ik zie mijn EV (MG4) echt puur als als vervoersmiddel/hok van A naar B. Nu moet ik zeggen dat die MG4 wel echt heel goed en lekker stuurt door de 50/50 gewichtsverdeling en RWD, dus dat maakt nog enigszins wat goed
Vaak bu'j te bang!
Het zal aan mijn vriendengroep liggen, maar al hun EV's zijn als eerste weg bij het stoplicht. Dat lijkt me persoonlijk juist leuk aan een EV boven een ICE, rijden als in een 911 met je elektrische SUV.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
https://www.tijd.be/onder...n-barst-los/10563385.htmlredwing schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:01:
[...]
Maar dit is toch precies wat ik ook zegWil je de transitie naar BEVs versnellen, moet je de punten die jij nu noemt dus op orde hebben. Maar dus ook bedenken hoe je de boel gaat balanceren. Alleen zolang je die punten niet op elkaar afstemt krijg je wat er nu gebeurd, de eerste stap naar BEVs is nu te snel gegaan waardoor we nu problemen hebben en de boel juist afgeremd wordt. Stem je dat echter beter op elkaar kun je dat juist versnellen, en krijg je ook geen last met imago-problemen. En dat is waar je naar toe wil, want dat EV de toekomst is, lijkt me overduidelijk.
Het gebeurt allemaal wel hoor, alleen hoor je het niet elke dag in de pers.
Dit artikel gaat over België, maar ik kan me niet voorstellen dat er in NL geen slimme investeerders aan grote batterijparken beginnen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Want zoals het er nu voor staat is je auto duurder in de aanschaf en qua restwaarde lever je in de huidige situatie behoorlijk in tov een traditionele benzineauto. Veel dealers staan nu al niet te springen om elektrische auto's terug te nemen of weigeren het zelfs. Dus je moet nog maar zien of je nog een redelijke prijs krijgt voor je dure elektrische wagen als je er vanaf wilt.
Het is wel tekenend dat ook een voorloper als Volvo weer terug stapt naar hybride auto's in plaats van volledig elektrisch.
uhm...
Nouja, die MG4 van is aardig snel, iets van 7,5s naar de 100. Dat i.c.m. met instant koppel en goede wegligging maakt het wel een leuke auto om te rijden. maar een ZS voelt best log en zompig aan (heb er ooit eens in eentje gereden) en heeft FWD (in feite is het een omgebouwde ICE), wel heel comfortabel. De Ampera is vergelijkbaar qua acceleratie als mijn MG4, maar die is getekend door Stevie Wonder denk ikhoevenpe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:15:
Ik begrijp uit bovenstaande discussie dat niet elke EV optrekt als een raket?![]()
Het zal aan mijn vriendengroep liggen, maar al hun EV's zijn als eerste weg bij het stoplicht. Dat lijkt me persoonlijk juist leuk aan een EV boven een ICE, rijden als in een 911 met je elektrische SUV.
Vaak bu'j te bang!
De fabrikanten moeten hun CO2 targets halen, en dat zal moeten met meer electrische auto's.Smoonshine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:45:
Waar ik een beetje bang voor ben is dat dit een domino-effect gaat hebben. Wellicht wat overdreven, maar waarom zouden fabrikanten veel geld gaan steken in de doorontwikkeling van hun elektrische auto's als die voor de consument niet meer interessant zijn. Daardoor kan volledig elektrisch wel eens naar de achtergrond of zelfs helemaal verdwijnen.
Want zoals het er nu voor staat is je auto duurder in de aanschaf en qua restwaarde lever je in de huidige situatie behoorlijk in tov een traditionele benzineauto. Veel dealers staan nu al niet te springen om elektrische auto's terug te nemen of weigeren het zelfs. Dus je moet nog maar zien of je nog een redelijke prijs krijgt voor je dure elektrische wagen als je er vanaf wilt.
Het is wel tekenend dat ook een voorloper als Volvo weer terug stapt naar hybride auto's in plaats van volledig elektrisch.
Ze zullen sowieso de prijs van benzineauto's op drijven en daarmee de electrische auto financieren in afwachting van verdere kostendalingen. Daar is geen weg terug.
Als ze hun targets niet halen, dan betalen ze boetes, en daar heeft niemand iets aan.
Wat we nu zien zijn wat groeipijnen, maar de transitie moet en zal er door komen. En dat zal ook goedkopere auto's opleveren met betere batterijen die sneller laden.
Maar dat is hier al meermaals geschreven.
Als de europese fabrikanten even pauzeren in ontwikkeling kunnen ze de boel wel opdoeken. Nog 10-15 jaar alles uitmelken en dan sterfhuis.Smoonshine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:45:
Waar ik een beetje bang voor ben is dat dit een domino-effect gaat hebben. Wellicht wat overdreven, maar waarom zouden fabrikanten veel geld gaan steken in de doorontwikkeling van hun elektrische auto's als die voor de consument niet meer interessant zijn. Daardoor kan volledig elektrisch wel eens naar de achtergrond of zelfs helemaal verdwijnen.
En een paar arbeiders uit deze industrie mogen dan in Oost Europa nog op chinese instructie auto's in elkaar zetten.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als de Europese fabrikanten nu stoppen met het verder ontwikkelen van de EV, terwijl we als EU wel gezegd hebben dat er geen nieuwe ICE verkocht meer mag worden per 2035, is dat de deur openzetten voor buitenlandse fabrikanten.Smoonshine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:45:
We zien in China juist dat deze transitie wel extreem snel gaat, omdat ze daar hard op de EV inzetten en ze keihard subsidiëren. De verkoop van Europese autofabrikanten naar China loopt hard terug (zie perikelen Volkswagen), omdat China de ICE links laat liggen en achterhaald vinden. Ze kopen liever hun eigen EV's uit eigen land, omdat de kwaliteit niet (veel) lager is dan Europese merken.
Een vertraging op de EV adoptie op Europees niveau, zorgt dat de Europese autofabrikanten straks links worden ingehaald door de Chinese fabrikanten en dat heeft gigantisch veel negatieve gevolgen voor de Europese economie en welvaart. Je ziet de ad-hoc beleidsmaatregelen door een extra importtarief op Chinese auto's in te voeren, maar feitelijk is het een zwaktebod en een gebrek aan visie van de individuele lidstaten. Economen krabben overigens collectief achter hun oren bij dit beleid; historisch gezien werkt zo'n importtarief niet en leidt het alleen maar tot prijzenoorlogen waar niemand bij gebaat is.
De ontwikkeling van de Chinese auto's gaat veel harder dan bij ons en nu in Europa de ontwikkeling op EV's afremmen is gelijk aan opgeven. We kunnen nu al niet concurreren op prijs, maar als we dat straks ook niet meer op kwaliteit kunnen, dan is de tijd van Europa als autocontinent wel achter ons.
Als ik op straat kijk dan is autorijden voor de meeste mensen een manier om van A naar B te komen. Dit is het lijstje van meest verkochte auto's in 2023. Kan jij mij vertellen waar de emotie zit in deze auto's? Over de XC40 en de Lynk kan je zeggen dat het luxe grote bakken zijn, maar echte emotie meer dan een luxe EV???-tom-562 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:37:
[...]
Autorijden is voor een hoop mensen emotie. Iets wat jij blijkbaar niet ziet of begrijpt. Ik begrijp het volledig, en dat zeg ik als rijder van een EV. De gemiddelde EV is vrij emotieloos. Iets als een Hyundai Ioniq 5N begint er al op te lijken
1. Tesla Model Y
2. Kia Picanto
3. Peugeot 208
4. Volvo XC40
5. Kia Niro
6. Volkswagen Polo
7. Opel Corsa
8. Lynk & Co 01
9. Toyota Yaris Cross
10.Toyota Aygo X
Even afgezien van de afschrijving: deze laat ik buiten beschouwing, omdat de auto toch al gekocht is. Gaan wij puur naar de verbruikskosten per maand kijken, waarbij ik uit ga van 12.000km per jaar. Dus gemiddeld 1000km per maand.
Volkswagen Golf
- € 56 MRB
- € 35 WA Verzekering
- 1000km a € 0,11 per km aan benzine = € 110 ( € 2 L 18km/l )
Nissan Leaf 40kWh
- € 61 MRB
- € 35 WA Verzekering
- 1000km € 50,40 ( 15kWh/100km en € 0,336 per kWh Vattenfall Incharge )
Ondanks hogere wegenbelasting, blijft het rijden van een EV goedkoper: ik hoor ook nooit iemand klagen dat die dikke BMW zo duur is in de wegenbelasting, terwijl iemand in een Kia Picanto slechts € 30 per maand betaald. Hopelijk komen fabrikanten gewoon met lichtere EV's, welke ook efficiënt zijn. Want van mij mag het rustig een maatje kleiner, maar dan moet die EV wel niet zwaarder en inefficiënter zijn dan mijn Leaf.
Voor een volledig overzicht is afschrijving natuurlijk wel relevant, de prijs van 2e hands EVs knalt gewoon enorm hard omlaag en dat zal nu alleen maar erger worden.MathiasMetzger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:34:
Heeft iemand nog daadwerkelijk naar de totale kosten gekeken? Ik rij een Nissan Leaf 40kWh, een vergelijkbare benzineauto zou een Volkswagen Golf zijn. Die is iets lichter, maar omdat de EV 25% korting krijgt is het verschil in wegenbelasting tussen de Volkswagen Golf en Nissan Leaf slechts € 5 per maand!
Even afgezien van de afschrijving: deze laat ik buiten beschouwing, omdat de auto toch al gekocht is. Gaan wij puur naar de verbruikskosten per maand kijken, waarbij ik uit ga van 12.000km per jaar. Dus gemiddeld 1000km per maand.
Volkswagen Golf= € 201
- € 56 MRB
- € 35 WA Verzekering
Nissan Leaf 40kWh= € 146,40
- € 61 MRB
- € 35 WA Verzekering
Ondanks hogere wegenbelasting, blijft het rijden van een EV goedkoper: ik hoor ook nooit iemand klagen dat die dikke BMW zo duur is in de wegenbelasting, terwijl iemand in een Kia Picanto slechts € 30 per maand betaald. Hopelijk komen fabrikanten gewoon met lichtere EV's, welke ook efficiënt zijn. Want van mij mag het rustig een maatje kleiner, maar dan moet die EV wel niet zwaarder en inefficiënter zijn dan mijn Leaf.
Nederland is geen eiland, en België ook niet.Homeland schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:38:
[...]
Voor een volledig overzicht is afschrijving natuurlijk wel relevant, de prijs van 2e hands EVs knalt gewoon enorm hard omlaag en dat zal nu alleen maar erger worden.
Ik zoek al een tijd naar die supergoedkope 2dehandse EV, en ik kan ze niet vinden...
Kan niet wachten om onze 6 jaar oude Polo te vervangen door iets gelijkaardig aan een goedkopere aankoopprijs.
[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 01-10-2024 09:43 ]
Als ik het hier zo bekijk dan is je TCO over 5 jaar +- 1300 lager met je Leaf vs Golf.MathiasMetzger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:34:
Heeft iemand nog daadwerkelijk naar de totale kosten gekeken? Ik rij een Nissan Leaf 40kWh, een vergelijkbare benzineauto zou een Volkswagen Golf zijn. Die is iets lichter, maar omdat de EV 25% korting krijgt is het verschil in wegenbelasting tussen de Volkswagen Golf en Nissan Leaf slechts € 5 per maand!
Volkswagen Golf= € 201
- € 56 MRB
- € 35 WA Verzekering
- € 61 MRB
- € 35 WA Verzekering
Puntjes van aandacht:
Afschrijving EV 25%
Afschrijving ICE 18%
Literprijs Euro 1.8, niet de 2 die jij rekende
Onderhoud is de standaard van de website.
https://iselektrischgoedk...wbpi=111&aspi=25&ohpi=400
[ Voor 4% gewijzigd door Masuchievo op 01-10-2024 10:50 ]
Te weinig geld voor alle gadgets.
En je hebt geen olie, bougies, etc nodig.Masuchievo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:45:
[...]
Als ik het hier zo bekijk dan is je TCO over 5 jaar +- 1300 lager met je Leaf vs Golf.
https://iselektrischgoedk...wbpi=111&aspi=25&ohpi=400
Even buiten meer keus. Als je leasebudget (500/600) maar toelaat dat je een MG ZS kan kiezen, kan je weinig auto's kiezen met emotie. Ook nu niet.mitsumark schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:53:
[...]
Dat snap ik met een MG ZS, no offence.
Wat is supergoedkoop in jouw ogen? 10.000?Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:42:
[...]
Nederland is geen eiland, en België ook niet.
Ik zoek al een tijd naar die supergoedkope 2dehandse EV, en ik kan ze niet vinden...
Kan niet wachten om onze 6 jaar oude Polo te vervangen door iets gelijkaardig aan een goedkopere aankoopprijs.
De eerste afschrijving op een EV is enorm (behalve tesla). Na 5 jaar is de afschrijving gewoon heel klein.
De auto van mijn vrouw (BMW i3) die schrijven ook behoorlijk goed af in de eerste 3 jaar (van 45k naar 18k). Nu na 8 jaar blijft het haken rond de 10.000 euro.
De afschrijving is heel fors en daarna blijven ze inderdaad vrij goed hangen in een soort basisprijs. Maar verwacht dat die basisprijs wel gaat dalen door de wegenbelasting en dat anderzijds enorm veel EVs naar het buitenland zullen gaan waar de prijs waarschijnlijk beter zal blijven.kx22 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Wat is supergoedkoop in jouw ogen? 10.000?
De eerste afschrijving op een EV is enorm (behalve tesla). Na 5 jaar is de afschrijving gewoon heel klein.
De auto van mijn vrouw (BMW i3) die schrijven ook behoorlijk goed af in de eerste 3 jaar (van 45k naar 18k). Nu na 8 jaar blijft het haken rond de 10.000 euro.
Ik dacht aan 12-15k, en dan een compacte auto met een bereik van 200km in de winter (geen chademo) van ca 4-5jaar oud.kx22 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Wat is supergoedkoop in jouw ogen? 10.000?
Dacia Spring en Zoe vind ik net een maatje te klein.
Stellantis spullen wil ik niet.
Herkenbaar, ik heb exact hetzelfde met mn model S (zie boven). Mn vorige (benzine) auto was 210 euro per kwartaal, maar dit tikt toch iets harder aan dan vooraf berekend.. dik 400 per kwartaal uiteindelijk.. Hoe kom je trouwens aan maar liefst 20k gratis laden? En is dat euro's of KW's of kilometers? Daar kun je toch jaren gratis mee rondrijden? Ik heb gisteren nog 2(!) keer aan de gratis supercharger gehangen, blijft lekkerT-Blizzard schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:34:
Ik heb na lang wikken en wegen mijn Model 3 RWD aangeschaft. Niet vanwege de kosten, niet vanwege het milieu maar enkel en alleen omdat ik als autoliefhebber gecharmeerd was van het model en het ontzettend lekker vond rijden.
Toch ben ik lichtelijk gefrustreerd door deze MRB aanpassing, ik heb nooit de illusie gehad dat ik geen wegenbelasting zou moeten gaan betalen maar toch voel ik me een beetje belazerd. Je maakt een weloverwogen beslissingen (in mijn geval is het een traject geweest van vele maanden). Ik had hiervoor een benzine auto waar ik 151,- p/kwartaal voor kwijt was, als ik het nu snel bereken zou ik op 0% 330,- kwijt zijn. Als een accu pakket gemiddeld 500,- kilo weegt is de 25% al echt heel mager. Ik heb nog 20K aan supercharge laadtegoed wat iets compenseert maar dan nog. Dit gaat toch mensen weer uit een EV jagen ? Again ik vind het heerlijk rijden maar er kleven best nog wat nadelen aan een EV, waarom zou het gros er überhaupt dan nog voor kiezen.
Er zijn zeker initiatieven. Wat in Nederland nog afremt zijn de hoge netwerkkosten die batterij exploitanten moeten betalen tov Belgie en Duitsland. Dus worden ze vooral daar neergezet. Dit is typisch iets wat met het juiste beleid vanuit overheidswege losgetrokken kan worden en niet alle problemen zou oplossen maar een stap in de goede richting zou zijn.Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:17:
[...]
https://www.tijd.be/onder...n-barst-los/10563385.html
Dit artikel gaat over België, maar ik kan me niet voorstellen dat er in NL geen slimme investeerders aan grote batterijparken beginnen.
M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450
Preach brother!964C2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:28:
[...]
Er gaat echt niets boven het rijplezier en het geluid van een luchtgekoelde & handgeschakelde 911 op superbenzine
Lol, wat is jouw referentiekader? Mijn vorige auto liep 1op 9 op superbenzine, wist niet dat een Picanto erger wasMathiasMetzger schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:22:
Neem de Kia Picanto als voorbeeld: 890kg leeg gewicht en zuipt als een malle benzine,..

Ik heb pas mijn ioniq EV weggedaan en de afschrijving op dat ding was tranentrekkend dus vergeet de afschrijving niet. Een ander punt is dat de verzekering vaak hoger is voor EV's (scheelde bij mij iets van 20 euro) vanwege het hogere gewicht en duurdere reparaties.MathiasMetzger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:34:
Volkswagen Golf= € 201
- € 56 MRB
- € 35 WA Verzekering
- € 61 MRB
- € 35 WA Verzekering
Het laden is of net zo duur als rijden op benzine (bij snelladers als fastned) of goedkoper (thuisladen) maar onderaan de streep was elektrisch rijden voor mij echt fors duurder dan op benzine rijden, en dat kwam voornamelijk door de afschrijving. Ik reed te weinig kilometers om die extra kosten weer goed te maken met de iets lagere energiekosten per km.

Dit k kabinet kan me niet snel genoeg vallen.
Ik heb ook mijn Ioniq weggedaan laatst. Kwam uit op 25% afschrijving per jaar.Metro2002 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:54:
[...]
Ik heb pas mijn ioniq EV weggedaan en de afschrijving op dat ding was tranentrekkend dus vergeet de afschrijving niet. Een ander punt is dat de verzekering vaak hoger is voor EV's (scheelde bij mij iets van 20 euro) vanwege het hogere gewicht en duurdere reparaties.
Het laden is of net zo duur als rijden op benzine (bij snelladers als fastned) of goedkoper (thuisladen) maar onderaan de streep was elektrisch rijden voor mij echt fors duurder dan op benzine rijden, en dat kwam voornamelijk door de afschrijving. Ik reed te weinig kilometers om die extra kosten weer goed te maken met de iets lagere energiekosten per km.
Daarmee berekend was de nieuwe 2e hands Enyaq met 40k km na 5 jaar goedkoper dan een 10 jaar oude stationwagen met 120k km op de klok. En na die 5 jaar wordt het dus elk jaar goedkoper omdat dan de afschrijving elk jaar minder wordt en de brandstofkosten gelijk blijven of stijgen.
De MRB is jammer ja, maar het schuift de 'terugverdientijd' voor mij denk ik maar 1 jaar op.
EDIT:
Net mijn berekeningen gecontroleerd met de MRB erbij. Ja de TVT is nu meer dan 8 jaar
[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 01-10-2024 11:18 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
daar zijn we al. Dat er nu een kink in de kabel komt lijkt mij de doodsteek voor de Europese autoindustrie. We gaan sowieso naar 0 nieuwe brandstofwagens in 2035, en dat is al redelijk dichtbij. Als je dan nu ziet dat VW een hele moeilijke tijd tegemoet gaat en de de grootste accubouwer in Europa in Zweden, Nordvolt, niet lekker draait dan zie ik het niet rooskleurig in. Ik trek alleen een andere conclusie dan @Smoonshine , namelijk niet "oh we hebben nog wat langer benzine-auto's" maar eerder "nou dan zijn we bij dezen gewoon klaar en worden we afgemaakt door de Koreanen en de Chinezen op EV-gebied"BarryH schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Als de europese fabrikanten even pauzeren in ontwikkeling kunnen ze de boel wel opdoeken. Nog 10-15 jaar alles uitmelken en dan sterfhuis.
En een paar arbeiders uit deze industrie mogen dan in Oost Europa nog op chinese instructie auto's in elkaar zetten.
Het is zuur, maar door het geklooi van VW en andere Europese automakers mogen we de buidel opentrekken. Het is óf dat, óf onze industrie naar de knoppen laten gaan. Het is al vijf over 12. Dit kortzichtige gehandel door Nederland, maar vooral Duitsland is laffe bekrompenheid.Fr33z schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
daar zijn we al. Dat er nu een kink in de kabel komt lijkt mij de doodsteek voor de Europese autoindustrie. We gaan sowieso naar 0 nieuwe brandstofwagens in 2035, en dat is al redelijk dichtbij. Als je dan nu ziet dat VW een hele moeilijke tijd tegemoet gaat en de de grootste accubouwer in Europa in Zweden, Nordvolt, niet lekker draait dan zie ik het niet rooskleurig in. Ik trek alleen een andere conclusie dan @Smoonshine , namelijk niet "oh we hebben nog wat langer benzine-auto's" maar eerder "nou dan zijn we bij dezen gewoon klaar en worden we afgemaakt door de Koreanen en de Chinezen op EV-gebied"
Hier heeft de buurman een Tesla M3 EV en ik een Mondeo Sedan HEV (Amerikaanse versie dus eigenlijk de Fusion). De mijne rijdt rond de 1:18 -1:20 en wat kosten betreft komt hij (de buurman) per jaar tegenwoordig ruim hoger uit. Tot een jaar of 3 geleden was de zijne nog beduidend goedkoper, maar dat is omgedraaid. En dan neem ik alle kosten inclusief onderhoud mee. Hij rijdt vergelijkbare stukken en afstanden, dus daar komt het verschil niet vandaan.MathiasMetzger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:34:
Volkswagen Golf= € 201
- € 56 MRB
- € 35 WA Verzekering
- € 61 MRB
- € 35 WA Verzekering
Het is erg jammer, maar de laatste jaren gaat het echt de verkeerde kant op, en dat is zowel slecht voor het milieu als voor de Europese fabrikanten. Die moeten nu juist aanpoten om goede EVs te bouwen, maar dan moet de markt wel goed groeien. Zo niet gaan ze steeds verder achterlopen op de Chinezen. Zowel de regering als de Europese fabrikanten hebben al grote steken laten vallen met hun getreuzel en halve (te tijdelijke) subsidies.
[removed]
maar waarom zijn zijn kosten dan hoger? wat is er dan anders nu?redwing schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:24:
[...]
Hier heeft de buurman een Tesla M3 EV en ik een Mondeo Sedan HEV (Amerikaanse versie dus eigenlijk de Fusion). De mijne rijdt rond de 1:18 -1:20 en wat kosten betreft komt hij per jaar tegenwoordig ruim hoger uit. Tot een jaar of 3 geleden was de zijne nog beduidend goedkoper, maar dat is omgedraaid. En dan neem ik alle kosten inclusief onderhoud mee. Hij rijdt vergelijkbare stukken en afstanden, dus daar komt het verschil niet vandaan.
Het is erg jammer, maar de laatste jaren gaat het echt de verkeerde kant op, en dat is zowel slecht voor het milieu als voor de Europese fabrikanten. Die moeten nu juist aanpoten om goede EVs te bouwen, maar dan moet de markt wel goed groeien. Zo niet gaan ze steeds verder achterlopen op de Chinezen. Zowel de regering als de Europese fabrikanten hebben al grote steken laten vallen met hun getreuzel en halve (te tijdelijke) subsidies.
Ik heb jarenlang een picanto gehad en daar reed ik met het grootste gemak 1 op 20 mee en vaak eerder richting de 1 op 23~24. Dat noem ik niet 'benzine zuipen als een malle' eerlijk gezegd.MathiasMetzger schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:22:
Neem de Kia Picanto als voorbeeld: 890kg leeg gewicht en zuipt als een malle benzine
Vergis je niet in de macht van de Europese autolobby en de invloed van de auto industrie op de economie van zwaargewichten als Duitsland en Frankrijk.. Ik zie eerder die maatregel verdwijnen dan de Europese autoindustrie. Het gaat ook niet om een lullig aantal werkplekken, alleen al in Duitsland hebben we het over een miljoen werknemers die dan potentieel hun baan verliezen. Als je dan als EU vast blijft houden aan die datum dan gaat het niet goedkomen in Europa. Ik denk dus ook dat we dan nog wat langer benzine auto's gaan hebben.Fr33z schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
. We gaan sowieso naar 0 nieuwe brandstofwagens in 2035, en dat is al redelijk dichtbij
[ Voor 50% gewijzigd door Metro2002 op 01-10-2024 11:33 ]
Tuurlijk gebeurt het, maar het is zo jammer voor de transitie dat dit niet vanuit een centraal punt gecontroleerd wordt. Want netbeheerders kijken hier echt wel naar, maar het zou zoveel beter kunnen als er bij subsidies wordt gekeken naar hoe we het beste en het snelste vooruit kunnen. En dan kan het zijn dat je vanuit de regering dus b.v. extra gaat investeren in het net zodat je de jaren erna die subsidies naar de EV kunt verschuiven (en WPs e.d. maar dat valt buiten dit topic)Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:17:
[...]
https://www.tijd.be/onder...n-barst-los/10563385.html
Momenteel loopt echter alles los van elkaar en zie je dat het keer op keer losse en tijdelijke maatregelen zonder enige samenhang. Ik heb echt niet het idee dat de regering echt de controle heeft en een plan heeft om te komen naar wat ze willen bereiken (voor zover ze al weten wat het doel is).
[removed]
Onderhoud is bij hem iets goedkoper (maar dat scheelt niet zoveel omdat bij een HEV b.v. remmen ook amper slijten), reparaties zijn vele malen duurder. En het rijden op elektra was eerst een heel stuk goedkoper, maar is in de tussentijd nog maar marginaal goedkoper. Zijn afschrijving is dan weer een stuk hoger (waarbij ik uit ga van de prijs van mijn auto hier, want als ik de Amerikaanse prijs pak maak ik na 5 jaar nog steeds winst)Fr33z schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
maar waarom zijn zijn kosten dan hoger? wat is er dan anders nu?
Je ziet per jaar de voordelen minder worden en de nadelen duurder. Pak daarbij de wegenbelasting die omhoog zal gaan en in de praktijk is een EV van een no-brainer naar een alternatief voor ICE/hybrid gegaan.
Ik heb mijn HEV toen gekocht vanwege de afstanden in Amerika en het idee was altijd om redelijk snel over te gaan naar een EV. Maar in de tussentijd acht ik de kans zeer groot dat de volgende toch weer een HEV wordt (of een PHEV als het verbruik normaal is als de accu leeg is)
[removed]
Als ik voor mezelf spreek: afschrijving is hoger dan verwacht, laadprijzen zijn fors gestegen, vooral aan openbare laadpalen betaal je tegenwoordig rustig 70 cent of meer per Kwh. Heb ze zelfs al gehad van meer dan een euro per Kwh! En dan nog maximum laadtijden of anders een boete (kom je dan aan met je 1 fase auto die dan nog lang niet vol is....). Stroomprijs die ook thuis omhoog is gegaan, de MRB waarbij de korting lager uit gaat vallen, een verzekering die duurder uitvalt vanwege het hogere gewicht. Tja, alles bij elkaar tikt het gewoon aan en momenteel is benzine rijden gewoon net zo duur, zo niet goedkoper.Fr33z schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
maar waarom zijn zijn kosten dan hoger? wat is er dan anders nu?
Het probleem hiermee is alleen dat de fabrikanten dan meer tijd krijgen, er dus langer over gaan doen en daarna nog verder achter gaan lopen op de Chinezen. Het blijft dus lastig omdat je de industrie niet kapot wil laten gaan, maar dat gaat alsnog gebeuren als de druk er niet op blijft en de fabrikanten gedwongen worden om snel over te gaan naar EV.Metro2002 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
Vergis je niet in de macht van de Europese autolobby en de invloed van de auto industrie op de economie van zwaargewichten als Duitsland en Frankrijk.. Ik zie eerder die maatregel verdwijnen dan de Europese autoindustrie. Het gaat ook niet om een lullig aantal werkplekken, alleen al in Duitsland hebben we het over een miljoen werknemers die dan potentieel hun baan verliezen. Als je dan als EU vast blijft houden aan die datum dan gaat het niet goedkomen in Europa. Ik denk dus ook dat we dan nog wat langer benzine auto's gaan hebben.
Bedenk ook goed dat de Duitse auto-industrie volop draait op de verkopen in China. En door de regels hier te versoepelen ga je de markt daar niet terug krijgen. De enige manier om daar marktaandeel te behouden en terug te krijgen is door de betere concurrent te zijn. En dat bereik je alleen als je heel snel door gaat innoveren en EVs op de markt zet die beter zijn dan de Chinese modellen.
[removed]
Ik vind persoonlijk een Golf ICE een andere klasse qua uitstraling, ruimte en imago. Eerder richting Polo?MathiasMetzger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:34:
Heeft iemand nog daadwerkelijk naar de totale kosten gekeken? Ik rij een Nissan Leaf 40kWh, een vergelijkbare benzineauto zou een Volkswagen Golf zijn.
Kosten van een EV zijn in belangrijke mate afhankelijk van waar je kunt laden. Moet je altijd bij Fastned oid laden, dan zullen kosten inderdaad vergelijkbaar zijn met benzine.Metro2002 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:38:
[...]
Als ik voor mezelf spreek: afschrijving is hoger dan verwacht, laadprijzen zijn fors gestegen, vooral aan openbare laadpalen betaal je tegenwoordig rustig 70 cent of meer per Kwh. Heb ze zelfs al gehad van meer dan een euro per Kwh! En dan nog maximum laadtijden of anders een boete (kom je dan aan met je 1 fase auto die dan nog lang niet vol is....). Stroomprijs die ook thuis omhoog is gegaan, de MRB waarbij de korting lager uit gaat vallen, een verzekering die duurder uitvalt vanwege het hogere gewicht. Tja, alles bij elkaar tikt het gewoon aan en momenteel is benzine rijden gewoon net zo duur, zo niet goedkoper.
Ik rij zelf in een Tesla en kan thuis opladen. Dat betekent dat ik buiten vakanties 'gratis' kan laden. En bij vakanties laad ik altijd op bij een Tesla-lader. Kosten daarvan zijn zelden hoger dan 35ct/kwh. Dat maakt de discussie over kosten van een EV zo lastig. Het is echt persoons- en autoafhankelijk
De Leaf is segment Golf. De Polo is segment Micra.hoevenpe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Ik vind persoonlijk een Golf ICE een andere klasse qua uitstraling, ruimte en imago. Eerder richting Polo?
Als je het persoonlijk ziet dan vind ik de Leaf groter ogen dan Golf, dus hogere klasse?
[ Voor 14% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-10-2024 11:46 ]
De huidige regering in NL wil gewoon tonen aan Henk en Ingrid dat ze de buurman met zijn geleasde Tesla een trap in het kruis geven zodat Henk en Ingrid volgende keer weer achter Geertje gaan lopen.redwing schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:29:
Momenteel loopt echter alles los van elkaar en zie je dat het keer op keer losse en tijdelijke maatregelen zonder enige samenhang. Ik heb echt niet het idee dat de regering echt de controle heeft en een plan heeft om te komen naar wat ze willen bereiken (voor zover ze al weten wat het doel is).
Een langjarig beleid dat milieudoelen nastreeft moet je van dit kabinet toch niet verwachten.
Als NL zijn doelen niet haalt en boetes krijgt van de EU, dan zullen ze wel moeten bijsturen, maar waarschijnlijk mag een andere regering de brokken lijmen nadien.
MAar besef aub dat er niet 1 overkoepelende instantie bestaat. Energiemarkt is vrij, automarkt is vrij en de belastingen worden door een regering opgelegd.
Als binnenkort autofabrikanten meer EV's MOETEN verkopen, dan zullen die wel mee gaan lobbyen om een paar dingen om te draaien. Maar het feit dat er geen autoproductie is in NL maakt dat ze daar weinig hefboom hebben.
Afschrijving is hoog en veel mensen rekenen zich te rijk; na 7 á 8 jaar kan je verwachten dat je accu naar de gallemiezen is á 10k euro. Onderhoud bij Tesla is stervensduur.redwing schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
Onderhoud is bij hem iets goedkoper (maar dat scheelt niet zoveel omdat bij een HEV b.v. remmen ook amper slijten), reparaties zijn vele malen duurder. En het rijden op elektra was eerst een heel stuk goedkoper, maar is in de tussentijd nog maar marginaal goedkoper. Zijn afschrijving is dan weer een stuk hoger (waarbij ik uit ga van de prijs van mijn auto hier, want als ik de Amerikaanse prijs pak maak ik na 5 jaar nog steeds winst)
Je ziet per jaar de voordelen minder worden en de nadelen duurder. Pak daarbij de wegenbelasting die omhoog zal gaan en in de praktijk is een EV van een no-brainer naar een alternatief voor ICE/hybrid gegaan.
Ik heb mijn HEV toen gekocht vanwege de afstanden in Amerika en het idee was altijd om redelijk snel over te gaan naar een EV. Maar in de tussentijd acht ik de kans zeer groot dat de volgende toch weer een HEV wordt (of een PHEV als het verbruik normaal is als de accu leeg is)
Klopt, en dat is nu net het grote probleem. Iedere regering kijkt weer een jaar of 4 vooruit, en daarna komt er weer nieuw beleid zonder enige samenhang op de lange termijn.Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:46:
[...]
De huidige regering in NL wil gewoon tonen aan Henk en Ingrid dat ze de buurman met zijn geleasde Tesla een trap in het kruis geven zodat Henk en Ingrid volgende keer weer achter Geertje gaan lopen.
Een langjarig beleid dat milieudoelen nastreeft moet je van dit kabinet toch niet verwachten.
Als NL zijn doelen niet haalt en boetes krijgt van de EU, dan zullen ze wel moeten bijsturen, maar waarschijnlijk mag een andere regering de brokken lijmen nadien.
Ook dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat je overkoepelend niet de regie zou kunnen nemen. Ook in een vrije markt kun je als regering best wat bijsturen en zorgen dat alles soepel verloopt.MAar besef aub dat er niet 1 overkoepelende instantie bestaat. Energiemarkt is vrij, automarkt is vrij en de belastingen worden door een regering opgelegd.
En ook dat klopt. Punt blijft alleen dat we het makkelijk zoveel beter zouden kunnen doen zonder dat het Henk en Ingrid iets extra gaat kosten (sterker nog, ook voor hun zou het goedkoper worden)Als binnenkort autofabrikanten meer EV's MOETEN verkopen, dan zullen die wel mee gaan lobbyen om een paar dingen om te draaien. Maar het feit dat er geen autoproductie is in NL maakt dat ze daar weinig hefboom hebben.
[removed]
Die 20K KM was in een tijdelijke actie als je hem voor 30 juni (dacht ik) bestelde. Again was toen een weloverwogen beslissing: 20K, Sepp en net voor de prijsverhoging van de 3, garantie want nieuwe auto. Terug kijkend op mijn ICE reed ik 8500KM per jaar, dus met af en toe laden in de straat zit ik tot 2027 goed_Anvil_ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:12:
[...]
Herkenbaar, ik heb exact hetzelfde met mn model S (zie boven). Mn vorige (benzine) auto was 210 euro per kwartaal, maar dit tikt toch iets harder aan dan vooraf berekend.. dik 400 per kwartaal uiteindelijk.. Hoe kom je trouwens aan maar liefst 20k gratis laden? En is dat euro's of KW's of kilometers? Daar kun je toch jaren gratis mee rondrijden? Ik heb gisteren nog 2(!) keer aan de gratis supercharger gehangen, blijft lekker
Geen problemen om MRB te betalen, maar trek het dan minimaal gelijk met een benzine auto. Ga het dan niet de duurdere optie maken.
Alleen hoop ik dat dat laatste gebeurt omdat EV's goedkoper worden (en liefst wat winst opleveren voor de fabrikanten), dan dat het gebeurt door de ICE's (veel) duurder te maken.redwing schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:51:
En ook dat klopt. Punt blijft alleen dat we het makkelijk zoveel beter zouden kunnen doen zonder dat het Henk en Ingrid iets extra gaat kosten (sterker nog, ook voor hun zou het goedkoper worden)
Gelukkig zal er dan druk zijn van China en Tesla om die prijzen laag te houden van EV's. Ik verwacht daar wel iets van.
Verwachten? Dat is hetzelfde als verwachten dat na 7-8 jaar je motor en versnellingsbak vervangen moet worden… verder heb je bij de meeste fabrikanten ook 8 jaar garantie op de aandrijving inclusief accu in tegenstelling tot ICE.AmateurVinoloog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:50:
[...]
Afschrijving is hoog en veel mensen rekenen zich te rijk; na 7 á 8 jaar kan je verwachten dat je accu naar de gallemiezen is á 10k euro. Onderhoud bij Tesla is stervensduur.
[ Voor 12% gewijzigd door n0pe op 01-10-2024 12:07 ]
Waarom denk je dat? Er zijn ondertussen behoorlijk wat EV's die na 8 jaar nog prima zijn en geen nieuwe batterij nodig hebben.AmateurVinoloog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:50:
[...]
Afschrijving is hoog en veel mensen rekenen zich te rijk; na 7 á 8 jaar kan je verwachten dat je accu naar de gallemiezen is á 10k euro. Onderhoud bij Tesla is stervensduur.
Het doet me wat denken aan de periode toen ze diesels met turbo of 'downsized' benzinemotoren begonnen te leveren.
"Zo'n 1.2 turbo in een Golf is toch véél te klein, en haalt nooit de 100k....
Of zo'n turbodiesel die 200pk uit een 2 liter blok perst, die gaat direct kapot... "
Allemaal "proven wrong".
En ja, als je na 15 jaar een simpele koppeling kapot rijdt in een kleine auto, dan kost je dat ook 2000€, en is je auto ook "economisch niet meer herstelbaar" als je op dat moment ook nog wat onderhoud moet laten doen.
Hoe kom je aan die onzin dat de levensduur van een accu maar 7 jaar is? Dat je met een accu degradatie hebt is bekend, maar daarom hoeft die na 7 nog lang niet te worden vervangen. Alleen het bereik wordt wat minder en dat merk je alleen op lange ritten.AmateurVinoloog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:50:
[...]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het verschil is dat zo'n 15 jaar oude wagen sowieso weinig meer waard is, dat meestal het moment is om een 'nieuwe' van 6 jaar oud en 80k op de teller te kopen.Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:34:
En ja, als je na 15 jaar een simpele koppeling kapot rijdt in een kleine auto, dan kost je dat ook 2000€, en is je auto ook "economisch niet meer herstelbaar" als je op dat moment ook nog wat onderhoud moet laten doen.
Mwa, zeker de wat oudere downsize motoren zijn nou echt niet het toppunt van betrouwbaarheid (Ford Ecoboost 1.0, VAG 1.4 TSI, PSA blokjes etc.)Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:34:
[...]
Waarom denk je dat? Er zijn ondertussen behoorlijk wat EV's die na 8 jaar nog prima zijn en geen nieuwe batterij nodig hebben.
Het doet me wat denken aan de periode toen ze diesels met turbo of 'downsized' benzinemotoren begonnen te leveren.
"Zo'n 1.2 turbo in een Golf is toch véél te klein, en haalt nooit de 100k....
Of zo'n turbodiesel die 200pk uit een 2 liter blok perst, die gaat direct kapot... "
Allemaal "proven wrong".
Vaak bu'j te bang!
*proest* heb je dit tussen de plakken leverworst en blokjes kaas op 1 of ander boomer feestje van oom Bertus gehoord?AmateurVinoloog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

<serieus> dit is echt totale onzin en niet te onderbouwen. Alleen die afschrijving klopt... mede dankzij het huidige tokkiekabinet, maar dat is ook je voordeel bij 2e hands koop (*Anvil reed jarenlang dikke sloepen die ooit nieuw peperduur waren*) he..
https://topgear.nl/autoni...na-een-miljoen-kilometer/
Maar hoe zit het dan met de levensduur van de accu na een miljoen kilometers? Nou, die is natuurlijk minder geworden in de loop der tijd, maar het is bij lange na niet zo dramatisch als ‘het internet’ je soms wil doen laten geloven. Geotab stelt dat je alsnog zo’n 70% overhoudt van de originele capaciteit.
[ Voor 3% gewijzigd door Millert op 01-10-2024 13:12 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Het is een bewuste keuze van dit kabinet ,weer tegen de adviezen van de ambtenaren in. Het kabinet volgt ‘de wil van het volk’ en zo’n populistische houding uit De Telegraaf leidt tot kortzichtigheid en foute beslissingen.T-Blizzard schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:53:
[...]
Geen problemen om MRB te betalen, maar trek het dan minimaal gelijk met een benzine auto. Ga het dan niet de duurdere optie maken.
Ben eerder benieuwd wat het cijfer is per 31-12-24, dat zal na de aangekondigde verdere versobering van de MRB een stuk minder zijn.Belecthor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:01:
Bijna 33% van de nieuwe auto’s zijn dit jaar volledig elektrisch. Dat vind ik best indrukwekkend eigenlijk.
Elect a clown, expect a circus.
En over september zelfs 40%!!Belecthor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:01:
Bijna 33% van de nieuwe auto’s zijn dit jaar volledig elektrisch. Dat vind ik best indrukwekkend eigenlijk.
https://wren.co/join/Devian
Idd, zou het dan kunnen dat de mensen die beweren dat het allemaal terug in elkaar zakt gewoon de mensen zijn die nooit een nieuwe auto kopen?
Beetje een "de druiven zijn toch zuur" fenomeen.
Van 40% korting naar 25% korting, poe poe..Slasher schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Ben eerder benieuwd wat het cijfer is per 31-12-24, dat zal na de aangekondigde verdere versobering van de MRB een stuk minder zijn.
Hooguit dat nu onder de aandacht komt dat MRB een ding wordt voor EVs, maar denk dat ook veel ICE-rijders überhaupt niet wisten van de MRB vrijstelling voor EVs.
Wel denk ik dat je op een gegeven moment een verzadiging krijgt dat de zakelijke rijders met eigen oprit allemaal wel een EV hebben die er een durven te nemen, maar dat je de hele grote groep houdt waarvoor de aanschaf van een EV te duur is en waarbij het niet kunnen laden op eigen terrein met eigen goedkope stroom een drempel vormt.
Hoeveel particulieren kopen een nieuwe auto van 40k of meer?Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:33:
Idd, zou het dan kunnen dat de mensen die beweren dat het allemaal terug in elkaar zakt gewoon de mensen zijn die nooit een nieuwe auto kopen?
Onderschat importeren niet, occasions gaan veel harder.
Er zijn volgens mij wel steeds meer 60+ers met een afgeloste woning met een bak geld op de bank die niet blikken of blozen om 40k af te tikken. Want ja, wat moet je anders met je geld, uiteindelijk wil je er in de gezonde fase van je leven nog leuk gebruik van maken?hoevenpe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:44:
[...]
Hoeveel particulieren kopen een nieuwe auto van 40k of meer?
Maar dit is verder niet onderbouwd met CBS gegevens, kan er helemaal naast zitten
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-10-2024 14:50 ]
Bwa, al in een Ioniq 5N gereden?964C2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:28:
[...]
Er gaat echt niets boven het rijplezier en het geluid van een luchtgekoelde & handgeschakelde 911 op superbenzine
Dan kan nu al zonder te gokken op een 20-tal minuten.ASW1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:42:
[...]
Laadsnelheid van nieuwe modellen vliegt omhoog, ik gok dat je over 10 jaar iedere nieuwe auto binnen de 10 minuten van 10-80% laadt.
Ieder zijn ding maar moeten die roadwarriors die nauwelijks tijd vinden om een paar uur te slapen en zogezegd hele etmalen al rijdend op de baan doorbrengen dan niet af en toe eens naar het toilet en een kop koffie/thee/water doorspoelen om de volgende 500 km in één ruk af te malen?
Dus nu nog vlug een EV kopen om van de 2024 subsidie te genieten (3000 tot 5000 €) en daarna nog jaren vrijgesteld van wegenbelasting?ningalloon schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:33:
Goed voorbeeld van de nieuwe Vlaamse regering.
Wat als je al een EV hebt?
Goed nieuws voor wie al een elektrische auto bezit, want die worden vrijgesteld van deze nieuwe EV-maatregelen. Die zullen dus geen Jaarlijkse Verkeersbelasting moeten betalen, omdat "we de eerdere keuzes van de burger respecteren".
Uiteraard ligt het voor de hand dat er in Vlaanderen een vrijstelling zou komen op lopende contracten. Het overgrote deel van de EV's is een bedrijfslease en als overwegend rechtse beleidsmakers kan je het dan niet maken VOKA voor het hoofd te stoten.
Niet mee gereden, maar als het simuleren van motorgeluid en schakelmomenten de manier is om een auto te verkopen... so be it. Not my cup of tea.
Maar ik kan me niet voorstellen dan iemand die echt staat op zuigers, olie en versnellingen iets gaat kopen dat zo fake is als de speeches van Trump.
Al die cijfers gaan over de verkoop van nieuwe auto's. En ja, het is nogal waarschijnlijk data de EV's grotendeels in lease zitten en de Picanto's door particulieren gekocht worden.hoevenpe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:44:
[...]
Hoeveel particulieren kopen een nieuwe auto van 40k of meer?
Onderschat importeren niet, occasions gaan veel harder.
Omdat sommige fabrikanten beginnen door te krijgen dat de BeNeLux niet langer de navel van de wereld is en dat het zwaartepunt in de ontwikkeling, groei in verkoop en versnelling in transitie niet meer (alleen) in de EU ligt?Smoonshine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:45:
Dan heb je (bewust?) het hele verhaal niet goed begrepen want dan is de uitkomt al heel anders dan je het nu probeert voor te stellen.Het is wel tekenend dat ook een voorloper als Volvo weer terug stapt naar hybride auto's in plaats van volledig elektrisch.
Is altijd al zo geweest, de goedkope variant is duur in de MRB (diesel, LPG). Dus nu EV ook. Je rijdt nog steeds voor peanuts rond. (mits niet snelladen).T-Blizzard schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:53:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Echt? Waarom gebruikt Tesla slechtere accu's dan andere EV bouwers?AmateurVinoloog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:50:
[...]
Ik heb pas een 52 maanden oude EV terug ingeleverd (geen Tesla maar een "Aziatisch" merk).
Na 52 maanden en 78000 km was de gemeten SoH van de accu nog 100%.
En dat zag je ook in de range. Die was na die tijd en aantal km nauwelijks minder dan op maand 1.
En de onderhoudsfactuur (toen nog om de 15K km/1 x per jaar, nu indien privé nog om de 30K/1 x 2 jaar) lag er tussen de 80 en 300 € per keer.
Gestorven zou ik daar niet van zijn en waarom zou de accu het dan na twee bijkomende jaren plots volledig begeven?
Afschrijving was ook niet veel hoger dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.
Zowat alle auto's, zeker in het duurdere segment, hebben het hoogste waardeverlies bij het buitenrijder uit de showroom.
En wanneer een EV dan toch zo'n hoge afschrijvingswaarde heeft dan maak je daar toch beter gebruik van en koop je privé geen nieuwe maar een jonge tweedehands aan een prikje?
Dat is met een Li-ion accu gewoon onmogelijk. Fysiek kan het niet zo zijn dat er geen slijtage is; of je het wel of niet merkt is afhankelijk van de genomen buffer. Als je begint met een buffer van 5kWh, dan kan je flink interen voordat je SoH begint te zakken. Mijn Tesla Model 3 van een half jaar oud heeft 1% degradatie. Goed, de 8 jaar die ik noem is te pessimistisch, maar het feit blijft dat de som voor een EV op dit moment gewoon niet heel goed is. Je schrijft flink af, waardoor je heel snel op het punt komt waarop de waarde van de ingreep niet meer opweegt tegen de prijs van het vervangen van de accu. Ik zal eerlijk zijn dat ik me daar best zorgen over maak (niet dat ik het niet kan lijden - da's een andere zaak).IvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:32:
[...]
Echt? Waarom gebruikt Tesla slechtere accu's dan andere EV bouwers?
Ik heb pas een 52 maanden oude EV terug ingeleverd (geen Tesla maar een "Aziatisch" merk).
En dat zag je ook in de range. Die was na die tijd en aantal km nauwelijks minder dan op maand 1.
[...]
Echt? Waarom gebruikt Tesla slechtere accu's dan andere EV bouwers?
[quote]
Ook al ben ik het er mee eens dat het wel mee valt met die degradatie moet je wel opletten met dit soort getallen. Vaak is de accu groter dan de SoH gebruikt en zul je zelfs bij degradatie nog een tijdje op 100% blijven ondanks dat de accu wel degelijk minder wordt. Op het moment dat de SoH lager wordt, is de accu al een heel stuk slechter geworden.
Zoals ik hierboven al aangaf is het onderhoud inderdaad goedkoop, alleen als ze iets vinden loopt de rekening wel snel op. Op zich ook logisch, want een garage moet ook zijn winst kunnen maken, en als ze die niet op het onderhoud kunnen maken, moet dat ergens anders vandaan komen. Precies ook de reden dat de wegenbelasting voor EVs geen verrassing is, wil je de inkomsten constant houden, zul je ook EVs moeten gaan belasten.En de onderhoudsfactuur (toen nog om de 15K km/1 x per jaar, nu indien privé nog om de 30K/1 x 2 jaar) lag er tussen de 80 en 300 € per keer.
Succes met die eentje te vinden voor een prikkie. Ze mogen dan redelijk afschrijven, maar als je al hoog begint heb je heel veel afschrijving nodig om te kunnen concurreren met een ICE/Hybrid. De subsidies die we tot nu toe hadden compenseerden dit iig nog voor een deel, maar nu die ook minder worden, wordt het verschil met ICE/hybrid wel weer heel groot. Die subsidies gaan dus echt te snel weg en zouden pas weg moeten gaan op het moment dat EVs in prijs gaan dalen en richting de ICE/ybrid-prijzen gaan.Gestorven zou ik daar niet van zijn en waarom zou de accu het dan na twee bijkomende jaren plots volledig begeven?
Afschrijving was ook niet veel hoger dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.
Zowat alle auto's, zeker in het duurdere segment, hebben het hoogste waardeverlies bij het buitenrijder uit de showroom.
En wanneer een EV dan toch zo'n hoge afschrijvingswaarde heeft dan maak je daar toch beter gebruik van en koop je privé geen nieuwe maar een jonge tweedehands aan een prikje?
[removed]
De buffer was 3 kWh.AmateurVinoloog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:42:
[...]
Dat is met een Li-ion accu gewoon onmogelijk. Fysiek kan het niet zo zijn dat er geen slijtage is; of je het wel of niet merkt is afhankelijk van de genomen buffer. Als je begint met een buffer van 5kWh, dan kan je flink interen voordat je SoH begint te zakken. Mijn Tesla Model 3 van een half jaar oud heeft 1% degradatie. Goed, de 8 jaar die ik noem is te pessimistisch, maar het feit blijft dat de som voor een EV op dit moment gewoon niet heel goed is. Je schrijft flink af, waardoor je heel snel op het punt komt waarop de waarde van de ingreep niet meer opweegt tegen de prijs van het vervangen van de accu. Ik zal eerlijk zijn dat ik me daar best zorgen over maak (niet dat ik het niet kan lijden - da's een andere zaak).
Je kan nog gaan discussiëren dat de meting niet helemaal correct was maar de range bij 100% SoC was na 52 maanden gewoon met een 25 km afgenomen. Dat is wel zelf vast te stellen en komt dan na meer dan vier jaar neer op een werkelijke degradatie van 5%.
Degradatie van een accu is ook niet lineair in de tijd.
En als het dat bij jouw Tesla wel zou zijn dan had je na 10 jaar nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit over. En dat is ver van je stelling dat een accu na 7 tot 8 jaar total loss is.
Dat is niet meer pessimistisch redeneren maar een redenatie opgebouwd na een paar flessen van je hobby achterover geslagen te hebben.
Soit, dan verkoop je toch vlug je huidige EV en schakel je terug over op benzine met emotie.
Die kan je nog altijd legaal bijna volledig oprijden.
Er is helemaal geen verplichting om elektrisch te rijden voor wie dat voor welke reden dan ook niet (meer) ziet zitten.
Er zal ook nog wel ergens een "het auto's vol emoties topic" forum bestaat waar men dan verder kan.
De overheid kan fabrikanten wel verplichten om EVs te moeten verkopen, maar het kan de burgers gelukkig niet verplichten om ze ook te kopen.Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:46:
[...]
Als binnenkort autofabrikanten meer EV's MOETEN verkopen, dan zullen die wel mee gaan lobbyen om een paar dingen om te draaien. Maar het feit dat er geen autoproductie is in NL maakt dat ze daar weinig hefboom hebben.
De autoverkopen kakken niet voor niets vrij hard in.
Dit waren de best verkopende auto's in 2015:
- Peugeot 308 (vanaf €22.630)
- Volkswagen Golf (vanaf €21.826)
- Renault Clio (vanaf €14.790)
- Volkswagen Polo (vanaf €14.150)
- Volvo V40 (vanaf €25.495)
- Volkswagen Passat (vanaf €32.675)
- Volkswagen Up (vanaf €10.580)
- Mitusbishi Outlander (vanaf €29.990)
- Ford Fiesta (vanaf €13.675)
- Toyota Auris (vanaf €17.870)
- Tesla Model Y (vanaf €44.990)
- Volvo EX30 (vanaf €37.400)
- Kia Niro (vanaf €31.780)
- Kia Picanto (vanaf €16.465)
- Hyundai I10 (vanaf €17.200)
- Volkswagen Polo (vanaf €26.020)
- Ford Kuga (vanaf €41.845)
- Toyota Aygo (vanaf €19.665)
- Tesla Model 3 (vanaf €41.990)
- Hyundai Kona (vanaf €30.150)
Het 'mooiste' voorbeeld hierboven (want vergelijkbaar) is de Polo; in 10 jaar van €14.150 naar €26.020. De meeste mensen kunnen die prijzen gewoon niet meer betalen. En dan is een EV nog weer eens een fikse klap duurder.
Als de situatie niet verandert zullen we inderdaad steeds hogere percentages EV in de verkopen zien, maar het absolute aantal verkopen zal jaar over jaar blijven dalen waardoor de penetratiegraad van EVs maar mondjesmaat stijgt. Ondertussen krijgen we Cubaanse toestanden qua ouderdom van ons wagenpark, en de vraag is of het milieu daar veel beter van wordt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nou kan je ook nog steeds prima voor de dag komen met een auto van 20 jaar oud, zeker de wat grotere auto's. Een Audi A6, Lexus IS/GS of Volvo S80 van tussen de 10 á 20 jaar oud rijdt nog steeds erg goed en zit nog steeds vol met luxealexbl69 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:56:
[...]
De overheid kan fabrikanten wel verplichten om EVs te moeten verkopen, maar het kan de burgers gelukkig niet verplichten om ze ook te kopen.
De autoverkopen kakken niet voor niets vrij hard in.
Dit waren de best verkopende auto's in 2015:Vergelijken we dat even met de huidige top-10:
- Peugeot 308 (vanaf €22.630)
- Volkswagen Golf (vanaf €21.826)
- Renault Clio (vanaf €14.790)
- Volkswagen Polo (vanaf €14.150)
- Volvo V40 (vanaf €25.495)
- Volkswagen Passat (vanaf €32.675)
- Volkswagen Up (vanaf €10.580)
- Mitusbishi Outlander (vanaf €29.990)
- Ford Fiesta (vanaf €13.675)
- Toyota Auris (vanaf €17.870)
Auto's zijn gewoon een hele klap duurder geworden. En dan zijn veel fabrikanten ook nog van plan om flink wat instappers uit het programma te halen. Dit omdat ze niet genoeg opleveren, en/of omdat er toch al zoveel techniek in moet dat de procentuele minderprijs ten opzichte van een hoger model hun bestaan niet meer rechtvaardigt.
- Tesla Model Y (vanaf €44.990)
- Volvo EX30 (vanaf €37.400)
- Kia Niro (vanaf €31.780)
- Kia Picanto (vanaf €16.465)
- Hyundai I10 (vanaf €17.200)
- Volkswagen Polo (vanaf €26.020)
- Ford Kuga (vanaf €41.845)
- Toyota Aygo (vanaf €19.665)
- Tesla Model 3 (vanaf €41.990)
- Hyundai Kona (vanaf €30.150)
Het 'mooiste' voorbeeld hierboven (want vergelijkbaar) is de Polo; in 10 jaar van €14.150 naar €26.020. De meeste mensen kunnen die prijzen gewoon niet meer betalen. En dan is een EV nog weer eens een fikse klap duurder.
Als de situatie niet verandert zullen we inderdaad steeds hogere percentages EV in de verkopen zien, maar het absolute aantal verkopen zal jaar over jaar blijven dalen waardoor de penetratiegraad van EVs maar mondjesmaat stijgt. Ondertussen krijgen we Cubaanse toestanden qua ouderdom van ons wagenpark, en de vraag is of het milieu daar veel beter van wordt.
Vaak bu'j te bang!
Hrm, waarom zou ik? Ik ben tevreden over mijn auto. Maar de money-wise is het gewoon een grote gok. Ik snap wel waarom veel lease en verhuurbedrijven zich achter de oren krabben. Met de huidige maatregelen en het afbouwen van de fiscale prikkels, gaat de EV verkoop gewoon flink teruglopen. Ik snap niet waarom je zo persoonlijk lijkt aangevallen te voelen.IvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:55:
[...]
De buffer was 3 kWh.
Je kan nog ggan discussiëren dat de meting niet helemaal correct was maar de range bij 100% SoC was na 52 maanden gewoon met een 25 km afgenomen. Dat is wel zelf vast te stellen en komt dan na meer dan vier jaar neer op een werkelijke degradatie van 5%.
Degradatie van een accu is ook niet lineair in de tijd.
En als het dat bij jouw Tesla wel zou zijn dan had je na 10 jaar nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit over. En dat is ver van je stelling dat een accu na 7 tot 8 jaar total loss is.
Dat is niet meer pessimistisch redeneren maar een redenatie opgebouwd na een paar flessen van je hobby achterover geslagen te hebben.![]()
Soit, dan verkoop je toch vlug je huidige EV en schakel je terug over op benzine met emotie.![]()
Die kan je nog altijd legaal bijna volledig oprijden.
Er is helemaal geen verplichting om elektrisch te rijden voor wie dat voor welke reden dan ook niet (meer) ziet zitten.
Er zal ook nog wel ergens een "het auto's vol emoties topic" forum bestaat waar men dan verder kan.
Nogmaals; mijn punt is dat een Tesla die ouder is dan 5 jaar, ook gebreken heeft - als je accu of BMS de geest geeft, dan is dat een enorme kostenpost. Iedereen heeft het maar over lage onderhoudskosten, maar bijna elke jonge auto heeft weinig onderhoudskosten. Koop een nieuwe Octavia en je bent praktisch hetzelfde kwijt; helemaal als je de nu hogere MRB mee gaat rekenen. Met de hogere afschrijving ben je dan uiteindelijk dief van je eigen portemonnee.
Sjoemeldiesels. Een aanwinst voor ons klimaat en milieu.-tom-562 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:19:
[...]
Nou kan je ook nog steeds prima voor de dag komen met een auto van 20 jaar oud, zeker de wat grotere auto's. Een Audi A6, Lexus IS/GS of Volvo S80 van tussen de 10 á 20 jaar oud rijdt nog steeds erg goed en zit nog steeds vol met luxe
[ Voor 9% gewijzigd door AmateurVinoloog op 01-10-2024 16:25 ]
In de lease ook interessant vanwege de lage oldtimer bijtelling.-tom-562 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:19:
Nou kan je ook nog steeds prima voor de dag komen met een auto van 20 jaar oud, zeker de wat grotere auto's. Een Audi A6, Lexus IS/GS of Volvo S80 van tussen de 10 á 20 jaar oud rijdt nog steeds erg goed en zit nog steeds vol met luxe
Het is relatief nieuwe technologie die zich de laatste 15 jaar in een razendsnel tempo aan het ontwikkelen is. De ontwikkelingen in verbrandingsmotoren gaan nog alleen over een detail hier en een komma daar.AmateurVinoloog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:21:
[...]
Hrm, waarom zou ik? Ik ben tevreden over mijn auto. Maar de money-wise is het gewoon een grote gok.
Money-wise gok ik dan ook niet door elektrisch te rijden maar speel ik op zekerheid en rij daarom sinds 2019 elektrisch met een lease.
Ik zit nu al aan nummer drie en alleen nummer twee had een issue met de elektromotor.
En dat werd volledig in garantie opgelost (hup nieuwe motorophanging, nieuwe motor en nieuwe gearbox erin en vooruit).
Ieder vier jaar heb ik dan ook weer de nieuwste technologie ter beschikking en de afschrijfkosten zijn voor rekening van de lease.
Persoonlijk zou ik nooit zelf een nieuwe elektrische auto kopen in een periode dat de techniek nog in volle ontwikkeling is.
Maar ook geen auto met verbrandingsmotor meer want dan heb je ook geen enkele zekerheid wat daar allemaal zou kunnen veranderen de volgende tien jaar.
De tijd van 2 jaar garantie en trek dan je plan is sinds de introductie van de EV ook al verleden tijd.
En 150000 km heb ik nog nooit gereden met dezelfde auto.
Andere situatie, andere gevolgen.
Je kan met iedere auto, ongeacht de aandrijving, pech hebben of een slechte uitvoering maar de stelling dat een EV accu na 7-8 jaar al dient vervangen te worden is gewoon onzin en al bij herhaling door de praktijk weerlegd en dus de uitzondering op de regel en niet het omgekeerde.
Men geeft bij een EV niet voor niets de hoogste garantie op het accuonderdeel. Dat is dus heus niet het zwakste onderdeel van een EV, integendeel.
En ook daar staat de evolutie niet stil. Meer en meer gebruikt men nu ook in de EV de LFP batterij en de solid-state accu loert al om de hoek met een verwachte levensduur van 20 jaar en meer bruikbare km dan een doorsnee mens ooit met dezelfde auto aflegt.
Dan stap je toch gewoon in een verhaal waar je denkt geen dief te zijn van je eigen portemonnee.Met de hogere afschrijving ben je dan uiteindelijk dief van je eigen portemonnee.
(We zullen dan wel vernemen wat dat volgens jou met garantie op de toekomst precies is.)
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2024 16:54 ]
Het zijn ook prijzen uit 2015 geloof ik. Een 308 begint nu bij 34K.alexbl69 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:56:
Dit waren de best verkopende auto's in 2015:
[list=1]
• Peugeot 308 (vanaf €22.630)
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 01-10-2024 16:58 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Je koopt de auto en je rijdt hem 10-15 jaar. En vooraf ga je er vanuit dat je hem dan weggooit.
Vervolgens blijkt in de praktijk dat die nog prima functioneert en het de moeite waard is om af en toe wat te repareren.
Er beginnen langzamerhand EV onderhoudsbedrijven te komen die de echte EV onderdelen kunnen reviseren (motorlagers vervangen, accucellen vervangen, etc). Daarmee worden ook die onderdelen prima repareerbaar.
Dit suggereert dat we die zekerheid met een EV wel hebben, gisteren is echter het bewijs nog geleverd dat je ook daarbij geen enkele zekerheid hebt (of je moet puur op de techniek doelen, maar fiscaal is het koffiedik kijken).IvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:38:
Maar ook geen auto met verbrandingsmotor meer want dan heb je ook geen enkele zekerheid wat daar allemaal zou kunnen veranderen de volgende tien jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door MiBe op 01-10-2024 17:41 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dat suggereert dat niet maar je doet aan cherry picking.MiBe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:40:
[...]
Dit suggereert dat we die zekerheid met een EV wel hebben, gisteren is echter het bewijs nog geleverd dat je ook daarbij geen enkele zekerheid hebt (of je moet puur op de techniek doelen, maar fiscaal is het koffiedik kijken).
Ik schreef dan o.a. ook:
In de volledige context suggereert dit dat niemand een glazen bol heeft en je over niets zekerheid hebt wanneer je dat laat afhangen van de beslissingen van derden.Dan stap je toch gewoon in een verhaal waar je denkt geen dief te zijn van je eigen portemonnee.
(We zullen dan wel vernemen wat dat volgens jou met garantie op de toekomst precies is.)
En dat wie ervan uit gaat dat je geen zekerheid hebt over de aankoop van een EV maar wel op iets anders dat je dan daar maar moet op inzetten en dat we dan wel horen wat dat is.
Niet meer en niet minder.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2024 17:49 ]
Dat zeg ik juist, je hebt nergens zekerheid en bent altijd afhankelijk van beslissingen van derden, ongeacht of je voor een ICE of een EV kiest. Wij hebben zowel een EV als een benzineauto, maar het moet nog maar blijken op welke ik fiscaal harder genaaid ga worden in de komende 10 jaar (de enige zekerheid is dát ik genaaid ga wordenIvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:45:
[...]
Neen dit suggereert dat niemand een glazen bol heeft en je over niets zekerheid hebt wanneer je dat laat afhangen van de beslissingen van derden.
En dat wie ervan uit gaat dat je geen zekerheid hebt over de aankoop van een EV maar wel op iets anders dat je dan daar maar moet op inzetten.
Niet meer en niet minder.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Bij lease leg je de grootste onzekerheid bij de leasemaatschappij.
En ik ga er heus niet van wakker liggen dat een leaseMij genaaid wordt in haar verdienmodel.
Veranderen daar de spelregels en je bent flexibel genoeg verander je ook je keuze en contract.
Ik kies er dus voor om met een elektrische leaseauto te rijden en deze zoveel mogelijk te laden met eigen productie. En dat laatste uiteraard ook nog eens tegen een vergoeding.
Ik hou er dan wel rekening mee dat ook dat niet eeuwig zal duren.
Wanneer dat stopt of wijzigt herbekijken we de situatie en gaan dan daar naar handelen.
De enige zekerheid die ik tot heden had was dat ik in geen geval genaaid ben maar er veel voordeel uit gehaald heb. Was ik op voorhand zeker dat ik door welke keuze dan ook genaaid zou worden zou ik uiteraard die keuze niet maken maar een andere.
Persoonlijk vind ik het redelijk onverstandig om te gaan voor keuzes waarvan je op voorhand al zeker bent genaaid te worden.
De enige zekerheid die je hebt is dat er alleen online wat over klagen en zeuren de situatie zeker niet zal verbeteren.
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2024 17:57 ]
Offline ook niet. En overstappen naar het OV is ook geen garantie dat je niet genaaid wordtIvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:54:
Bwa, het ene heb je uiteraard al meer in de hand dan het andere.
Bij lease leg je de grootste onzekerheid bij de leasemaatschappij.
En ik ga er heus niet van wakker liggen dat een leaseMij genaaid wordt in haar verdienmodel.![]()
Veranderen daar de spelregels en je bent flexibel genoeg verander je ook je keuze en contract.
Ik kies er dus voor om met een elektrische leaseauto te rijden en deze zoveel mogelijk te laden met eigen productie. En dat laatste uiteraard ook nog eens tegen een vergoeding.
Ik hou er dan wel rekening mee dat ook dat niet eeuwig zal duren.
Wanneer dat stopt of wijzigt herbekijken we de situatie en gaan dan daar naar handelen.
De enige zekerheid die ik tot heden had was dat ik in geen geval genaaid ben maar er veel voordeel uit gehaald heb. Was ik op voorhand zeker dat ik door welke keuze dan ook genaaid zou worden zou ik uiteraard die keuze niet maken maar een andere.
Persoonlijk vind ik het redelijk onverstandig om te gaan voor keuzes waarvan je op voorhand al zeker bent genaaid te worden.![]()
De enige zekerheid die je hebt is dat er alleen online wat over klagen en zeuren de situatie zeker niet zal verbeteren.
Dat terzijde, ben je via lease überhaupt wel beschermd tegen de fiscale aspecten dan? Wordt een verhoging van de MRB niet gewoon doorberekend? Of ben je bij lease gevrijwaard zolang je contract loopt?
Wijzigingen zijn ten laste van de werkgever.
Dus al geen verplichting maar sowieso een fiscaal voordeel.
Wanneer de fiscale voordelen lager worden dan de nadelen verhogen stap je daar dus gewoon terug uit.
Fiscale voordelen kunnen verminderen of vermeerderen. Maar een vermindering van voordeel geeft mij nog altijd niet het gevoel dat ik genaaid wordt. Integendeel.
En ik sta ook niet alleen met dat gevoel.
Was dat nadeliger dan voordeliger zou niemand er zo om staan te springen noch zouden diegenen die er geen gebruik van kunnen maken er zo afgunstig op reageren.
En ik woon in Vlaanderen.
Vanaf 1/1/25 ook MRB op EV's maar, zoals de regelgeving nu bekend is, alleen toegepast op nieuwe contracten/inschrijvingen en niet op bestaande contracten/reeds ingeschreven.
De huidige EV is van mid 24. Tot mid 28 zitten we dus al goed met nog een optie tot verlenging tot mid 29.
En tegen dan zien we wel weer wat dan het meeste voordeel oplevert.
Ik ben niet afhankelijk van een auto op de oprit. Het is een misbare luxe met extra fiscaal voordeel.
Ik verwacht niet dat dit tegen mid 29 veel gaat veranderen. Integendeel.
De gemeente waar ik woon is nu al rijkelijk voorzien van elektrische deelfietsen en deelauto's.
Ik verwacht niet dat dit de komende jaren gaat afnemen.
Door de combinatie van (elektrisch) fietsen, OV, deelauto en taxi zal ik me ook al niet genaaid voelen.
Toen we eind 2018 voor een elektrische bedrijfswagen kozen werden we voor ook voor gek verklaard.
Zou nooit iets worden en om de hoek zou je al zonder range vallen.
Inmiddels, een paar uitvoeringen verder nog nergens zonder energie stilgevallen, veel meel luxe dan we ooit bij een ICE gehad hebben en de range en luxe wordt bij ieder model maar hoger.
Kan dat ooit keren? Uiteraard. Maar die tien jaar pakken ze ons al niet meer af.
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2024 18:24 ]
Ja. Zelfs premieverhogingen van verzekeringen worden doorberekend. Dus ook via lease ben je de pineut.MiBe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Offline ook niet. En overstappen naar het OV is ook geen garantie dat je niet genaaid wordt
Dat terzijde, ben je via lease überhaupt wel beschermd tegen de fiscale aspecten dan? Wordt een verhoging van de MRB niet gewoon doorberekend? Of ben je bij lease gevrijwaard zolang je contract loopt?
Exact expert nodig?
Klopt.zonoskar schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:56:
[...]
Het zijn ook prijzen uit 2015 geloof ik. Een 308 begint nu bij 34K.
Dat betekent een hogere vergoeding door de werkgever, en dat wordt belast.IvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:10:
Het is een bedrijfslease met een vast contract voor vier jaar.
10-15 jaar!? Ik doe maximaal 3 jaar met mijn auto, daarom kies ik ook voor operations leaseBarryH schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:21:
Ik snap de afschrijvings discussie niet zo goed.
Je koopt de auto en je rijdt hem 10-15 jaar. En vooraf ga je er vanuit dat je hem dan weggooit.
Vervolgens blijkt in de praktijk dat die nog prima functioneert en het de moeite waard is om af en toe wat te repareren.
Er beginnen langzamerhand EV onderhoudsbedrijven te komen die de echte EV onderdelen kunnen reviseren (motorlagers vervangen, accucellen vervangen, etc). Daarmee worden ook die onderdelen prima repareerbaar.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Zakelijke lease, geen idee. Ik rijd mijn EV private lease en als er een MRB komt, dan moet ik die gewoon betalen. So be it. De onzekerheid van lage inruilwaarde heb ik wel bij de leasemaatschappij neergelegd.MiBe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:04:
En als aan het einde van dat leasecontract - over 3,5 jaar - die inruilwaarde keldert omdat EV's blijkbaar niet gewild zijn, dan lever ik het ding en koop ik een jong gebruikte tweedehands EV voor een prikkie. Want die zijn dan dus niet gewild. Of ik neem de huidige auto gewoon over. Ik ben één van de weinigen met een kleine Stellantis EV waar gewoon nooit gedoe mee is...
Punctuality is the politeness of kings
De belasting op een bedrijfsauto heeft voor de werknemer hier als uitgangspunt de cataloguswaarde van het voertuig bij aanvaarden offerte (zonder kortingen) en niet de werkelijke leaseprijs noch kost van verzekeringen, brandstof, heffingen,...)alexbl69 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:04:
[...]
Dat betekent een hogere vergoeding door de werkgever, en dat wordt belast.
dit te vermeerderen met het te weerhouden CO2 percentage (en dat is voor een EV vooralsnog nul).
6/7 is ten laste van de werknemer en 1/7 ten laste van de werkgever.
En deze belasting daalt dan na het eerste jaar ook nog eens met 6% jaarlijks op de aanvankelijke cataloguswaarde.
De berekening is pro rato.
Je eigen aandeel (VAA) daalt dus ieder jaar en wijzigt maandelijks naargelang het aantal dagen in de maand.
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2024 19:33 ]
Het verschil is Vlaanderen. Dat verklaard alles.IvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:10:
Het is een bedrijfslease met een vast contract voor vier jaar.
Wanneer de fiscale voordelen lager worden dan de nadelen verhogen stap je daar dus gewoon terug uit.
Fiscale voordelen kunnen verminderen of vermeerderen. Maar een vermindering van voordeel geeft mij nog altijd niet het gevoel dat ik genaaid wordt. Integendeel.
En ik sta ook niet alleen met dat gevoel.
Was dat nadeliger dan voordeliger zou niemand er zo om staan te springen noch zouden diegenen die er geen gebruik van kunnen maken er zo afgunstig op reageren.
En ik woon in Vlaanderen.
Vanaf 1/1/25 ook MRB op EV's maar, zoals de regelgeving nu bekend is, alleen toegepast op nieuwe contracten/inschrijvingen en niet op bestaande contracten/reeds ingeschreven.
De huidige EV is van mid 24. Tot mid 28 zitten we dus al goed met nog een optie tot verlenging tot mid 29.
En tegen dan zien we wel weer wat dan het meeste voordeel oplevert.
Ik ben niet afhankelijk van een auto op de oprit. Het is een misbare luxe met extra fiscaal voordeel.
Ik verwacht niet dat dit tegen mid 29 veel gaat veranderen. Integendeel.
De gemeente waar ik woon is nu al rijkelijk voorzien van elektrische deelfietsen en deelauto's.
Ik verwacht niet dat dit de komende jaren gaat afnemen.
Door de combinatie van (elektrisch) fietsen, OV, deelauto en taxi zal ik me ook al niet genaaid voelen.
Toen we eind 2018 voor een elektrische bedrijfswagen kozen werden we voor ook voor gek verklaard.
Zou nooit iets worden en om de hoek zou je al zonder range vallen.
Inmiddels, een paar uitvoeringen verder nog nergens zonder energie stilgevallen, veel meel luxe dan we ooit bij een ICE gehad hebben en de range en luxe wordt bij ieder model maar hoger.
Kan dat ooit keren? Uiteraard. Maar die tien jaar pakken ze ons al niet meer af.
In NL hebben alle leasemaatschappijen die ik ken en zaken mee doe de voorwaarden opgenomen dat bij het wijzigen van het belasting stelsel de kosten zullen worden doorberekend. Dat is namelijk ook niet iets waar zij voordeel of marge uit halen maar gewoon rechtstreeks naar de staat gaat en die moet je als bereider dus gewoon zelf betalen.
Kleine update; na 3 maanden (!) weer terug in bezit. Het was een heel gezeik. Er was maar geen monteur beschikbaar om er aan te werken. Uiteindelijk pas bij juridische stappen vervangend vervoer gekregen (na 5 weken zonder).Thomqa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:34:
Vandaag toch stil komen te staan met de Seat Mii. Het zal iets met accu zijn. Eerst geen vermogen meer, en na een power cycle op 12V kwam de hoogvoltage accu op 0% 😅
Edit: dit is na 3,5 jaar met meer dan 80k kms.
Het regelsysteem voor de hoogvoltage accu is vervangen. Daarnaast een accu cel vervangen (n.a.v. het doormeten).
Niet lang van mogen genieten trouwens, hij is weer terug bij de garage. Het laden lukte niet meer. We zijn er behoorlijk klaar mee zo....
Vallei Auto Groep is duidelijk niet voorbereid op de serviceverlening voor de EVs die ze verkocht hebben....
Wat is het probleem met laden, onze Skoda Citigo wil vaak alleen maar laden als het contact aan staat. Volgens mij zou de auto dan niet goed in de P stand staan. Dat is echter wel het geval.Thomqa schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
Kleine update; na 3 maanden (!) weer terug in bezit. Het was een heel gezeik. Er was maar geen monteur beschikbaar om er aan te werken. Uiteindelijk pas bij juridische stappen vervangend vervoer gekregen (na 5 weken zonder).
Het regelsysteem voor de hoogvoltage accu is vervangen. Daarnaast een accu cel vervangen (n.a.v. het doormeten).
Niet lang van mogen genieten trouwens, hij is weer terug bij de garage. Het laden lukte niet meer. We zijn er behoorlijk klaar mee zo....
Vallei Auto Groep is duidelijk niet voorbereid op de serviceverlening voor de EVs die ze verkocht hebben....
Soms laat hij wel gewoon met het contact uit.
Er staat intussen een afspraak bij de garage gepland.
Dat lijkt inderdaad exact het probleem! Is jou workaround dan gewoon in contact laten staan?? Ik ben nu via de snellader bij de garage gekomen...deejeebv schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:46:
[...]
Wat is het probleem met laden, onze Skoda Citigo wil vaak alleen maar laden als het contact aan staat. Volgens mij zou de auto dan niet goed in de P stand staan. Dat is echter wel het geval.
Soms laat hij wel gewoon met het contact uit.
Er staat intussen een afspraak bij de garage gepland.
Ik denk dat ik het heel soms al eerder heb gezien, maar dat sinds de 3 maanden stilstand erger is geworden.
Als hij thuis voor de deur staat durf ik wel met het contact aan te laden. Anders inderdaad bij de snellader.Thomqa schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:50:
[...]
Dat lijkt inderdaad exact het probleem! Is jou workaround dan gewoon in contact laten staan?? Ik ben nu via de snellader bij de garage gekomen...
Ik denk dat ik het heel soms al eerder heb gezien, maar dat sinds de 3 maanden stilstand erger is geworden.
In dat hele artikel komt het woord "lease" niet voor. Dus die conclusie kun je niet trekken.
a) Leaserijders kopen geen auto, die leasen ze.2 grote groepen nieuwe auto kopers zijn
a/ de leaserijder idd
b/ de 50+er (dan hebben de meeste NLs pas voldoende centjes voor een nieuwe auto). En die rijdt echt niet veel.
b) Dat 50+'ers de meeste nieuwe auto's kopen klopt. Maar over de gereden kilometers per leeftijdscategorie van de bestuurder kun je niks zeggen (op basis van CBS gegevens; en ook geen nuttige hits op Google).
Door de leeftijdsopbouw en bouwjaar naar leeftijd te combineren van particulieren, want van auto's geregistreerd op een bedrijf is geen leeftijd van de eigenaar bekend.
/f/image/u55gMnuyNJIJxEbkWH4mces8.png?f=fotoalbum_large)
Dan quote is mezelf nog even ongegeneerd:
DrBOB101 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:20:
Dit artikel van vorig jaar, waarbij 1/3e van de leaseauto's volledig elektrisch was. Dus dan doet de leasemarkt het niet beter dan het totaal.
Ik ben 5 jaar geleden begonnen met elektrisch rijden, privé gekocht. Toen waren er nog maar 45.000 auto's volledig elektrisch. Op totaal van 8,4 miljoen personenauto's, dus bij de eerste 0,5%Ik kan geen verdeling lease / privé vinden. Zo zullen er meer early-EV-adopter-tweakers hier zijn neem ik aan?
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Wij kochten onze eerste EV in 2018, was een tweedehands Mitsubishi I-miev. Dit was privé als tweede auto. In december 2019 volgde de lease Kia e Niro. De I-miev is in 2020 ingeruild voor de Skoda Citigo. De Kia wordt vervangen door een Kia EV3. Ik zou niet meer terug willen naar diesel of benzine.DrBOB101 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:13:
[...]
In dat hele artikel komt het woord "lease" niet voor. Dus die conclusie kun je niet trekken.
[...]
a) Leaserijders kopen geen auto, die leasen ze.
b) Dat 50+'ers de meeste nieuwe auto's kopen klopt. Maar over de gereden kilometers per leeftijdscategorie van de bestuurder kun je niks zeggen (op basis van CBS gegevens; en ook geen nuttige hits op Google).
Door de leeftijdsopbouw en bouwjaar naar leeftijd te combineren van particulieren, want van auto's geregistreerd op een bedrijf is geen leeftijd van de eigenaar bekend.
[Afbeelding]
Dan quote is mezelf nog even ongegeneerd:
[...]
hmmmm, meestal koop je een nieuwe wagen voor max 4 jaar en hoop je nog een prima inruilbedrag te krijgen voor je volgende nieuwe, zonder te veel bij te moeten leggen.BarryH schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:21:
Ik snap de afschrijvings discussie niet zo goed.
als je eenmaal dat punt bereikt heb, dan rijd je je auto echt niet langer. langer rijden is meer bijleggen en lager inruil.
Tja,murky123 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:23:
[...]
hmmmm, meestal koop je een nieuwe wagen voor max 4 jaar en hoop je nog een prima inruilbedrag te krijgen voor je volgende nieuwe, zonder te veel bij te moeten leggen.
als je eenmaal dat punt bereikt heb, dan rijd je je auto echt niet langer. langer rijden is meer bijleggen en lager inruil.
Als je maar 4 jaar er mee wil rijden is het zeer de vraag of je zelf risico wil nemen op de restwaarde.
Als je bij een lage restwaarde dan niet de consequentie neemt om er langer mee door te rijden, dan moet je flink lappen.
Ik zou gewoon de auto wat langer houden.
30 jaar gelden begonnen met het aanschaffen van een auto, elke keer weer wat bijleggen op de inruilwaarde .
ik stel mijzelf dan een limit aan wat ik wil en kan bijleggen. e.e.a. icm de restwaarde.
meestal is de restwaarde ook afhankelijk van wat je terugkoopt.
restwaarde is ook weer afhankelijk van de uitrusting. hoe luxer en duurder de uitrusting van een model, deste hoger de afschrijving daarop is.
ik bedoel, een "kaal" model zal minder afschijven dan een "rijk uitgerust" model.
het is misschien voor een ieder anders, maar dit is mijn ervaring de afgelopen 30 jaar op de particuliere automarkt.
[ Voor 84% gewijzigd door murky123 op 01-10-2024 21:42 ]
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic