Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
murky123 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:34:
langer houden is nog lagere restwaarde en nog meer bijleggen
Het verschil per jaar dat je langer rijdt wordt steeds kleiner. Dus afschrijving wordt steeds minder per jaar.
Het absolute bedrag dat je bij moet leggen is dan wel hoger, maar je koopt minder vaak.

XC40 nieuw: 50-70 kEUR
XC40 bj2024, 10k km: 45-52 kEUR, ~12 kEUR afschrijving/jaar
XC40 bj2023, 20-30k km: 38-45 kEUR, ~9 kEUR afschrijving/jaar
XC40 bj2022, 30-50k km: 36-40 kEUR, ~7 kEUR afschrijving/jaar
etc.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:46
langer houden is nog lagere restwaarde en nog meer bijleggen. voor mij althans.
Dus je legt liever 10k bij als je auto 3 jaar is ipv 13k als die auto 6 jaar oud is?

Heb je al ooit eens berekend wat je afschrijving per jaar is?

Als je nu gewoon elk jaar 3 k aan de kant legt voor de afschrijving, dan moet je eens kijken wat er na een paar jaar gebeurt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:10
DrBOB101 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Het verschil per jaar dat je langer rijdt wordt steeds kleiner. Dus afschrijving wordt steeds minder per jaar.
Het absolute bedrag dat je bij moet leggen is dan wel hoger, maar je koopt minder vaak.

XC40 nieuw: 50-70 kEUR
XC40 bj2024, 10k km: 45-52 kEUR, ~12 kEUR afschrijving/jaar
XC40 bj2023, 20-30k km: 38-45 kEUR, ~9 kEUR afschrijving/jaar
XC40 bj2022, 30-50k km: 36-40 kEUR, ~7 kEUR afschrijving/jaar
etc.
jah, dat snap ik hehe tuurlijk is de afschrijving in het begin het grootst. maar neemt niet weg hoe langer je hem houd hoe meer je moet bijleggen. toch ?

je bent altijd zoekende naar een gulle middenweg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:53
murky123 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

hmmmm, meestal koop je een nieuwe wagen voor max 4 jaar en hoop je nog een prima inruilbedrag te krijgen voor je volgende nieuwe, zonder te veel bij te moeten leggen.

als je eenmaal dat punt bereikt heb, dan rijd je je auto echt niet langer. langer rijden is meer bijleggen en lager inruil.
Dat is natuurlijk jezelf rijk rekenen. :) De afschrijving (wat je bij moet leggen) is voor de eerste vier jaar toch echt hoger dan de volgende vier jaar. Natuurlijk moet je dan meer bijbetalen maar je hebt ook vier jaren extra om geld apart te leggen. Bovendien hoef je niet twee keer afleveringskosten te betalen, is je verzekeringspremie lager en ik zal nog wel wat vergeten. Dus langer houden is m.i. altijd voordeliger.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:43

de Peer

under peer review

langer houden is nog lagere restwaarde en nog meer bijleggen. voor mij althans.
Dat klopt, maar dat kan alsnog de gewenste situatie zijn. Want je bent dan goedkoper uit dan telkens inruilen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
PeterZ(on) schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:48:
[...]

Dat is natuurlijk jezelf rijk rekenen. :) De afschrijving (wat je bij moet leggen) is voor de eerste vier jaar toch echt hoger dan de volgende vier jaar. Natuurlijk moet je dan meer bijbetalen maar je hebt ook vier jaren extra om geld apart te leggen. Bovendien hoef je niet twee keer afleveringskosten te betalen, is je verzekeringspremie lager en ik zal nog wel wat vergeten. Dus langer houden is m.i. altijd voordeliger.
Je kan ook omgekeerd te werk gaan en privé geen nieuwe kopen maar bv. eentje van bijna twee jaar oud en weinig km op de teller. Dan was de grootste afschrijfkost niet voor jou maar voor de eerste eigenaar.
Nog beter wanneer dat een dealer is want dan heb je bij verkoop ook nog garantie.
En dan na een jaar of vijf terug particulier verkopen. Dan doe je zelf het minste verlies op de afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
IvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Je kan ook omgekeerd te werk gaan en privé geen nieuwe kopen maar bv. eentje van bijna twee jaar oud en weinig km op de teller. Dan was de grootste afschrijfkost niet voor jou maar voor de eerste eigenaar.
Nog beter wanneer dat een dealer is want dan heb je bij verkoop ook nog garantie.
En dan na een jaar of vijf terug particulier verkopen. Dan doe je zelf het minste verlies op de afschrijving.
Ja eens, maar hij had het over nieuw. Gebruikt is misschien voordeliger maar als je de nieuwe maar lang genoeg blijft rijden maakt het uiteindelijk niet zoveel meer uit. En dan koop ik liever nieuw, gewoon omdat het kan. Heb je het geld niet liggen of ben je snel op een auto uitgekeken dan ligt het weer anders.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
murky123 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

hmmmm, meestal koop je een nieuwe wagen voor max 4 jaar en hoop je nog een prima inruilbedrag te krijgen voor je volgende nieuwe, zonder te veel bij te moeten leggen.

als je eenmaal dat punt bereikt heb, dan rijd je je auto echt niet langer. langer rijden is meer bijleggen en lager inruil.
Waarom dan 4 jaar wachten, na een jaartje of zelfs na een maand hoef je nog veel minder bij te leggen.

Langer in bezit is goedkoper per maand, de gulden middenweg is imo pas (op zn vroegst) wanneer er 3 ton op staat en je onderhoud omhoog gaat. Al hanteren velen 2 ton als vuistregel..
Of wanneer je echt iets nieuws wilt (technologische vooruitgang), dat komt vaak eerder.
Mensen die maar 2-3 jaar met een auto doen snap ik echt niet, kapitaalvernietiging (miskoop gedaan?), al koop ik zelf graag een 2-3 jaar oud exemplaar 8)

Ik denk dat de gemiddelde leaserijder 4-5 jaar / 80-160k km met een auto doet, simpelweg omdat de leasemaatschappij dan nog de restwaarde aardig in kan schatten en er geen onvoorziene onderhoudskosten zijn.
Prive denk ik dat de meeste mensen wel 6-10 jaar met een auto doen, misschien nog wel langer, simpelweg omdat dat gunstig is voor de TCO (per maand). Het risico op (groot) onderhoud voor lief nemend, maar je kent je eigen auto, gaat er netjes mee om, rijdt er gemiddeld iets minder km mee, en kunt dat risico beter inschatten dan een leasemaatschappij (waar iemand in rijdt die weinig tot geen waarde hecht aan de staat van het voertuig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.autoweek.nl/a...bruikte-elektrische-auto/

Dit gaat over cijfers voordat de wijziging van de wegenbelasting bekend werd, erg benieuwd hoe dit nog gaat veranderen de laatste 3 maanden van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Ja eens, maar hij had het over nieuw. Gebruikt is misschien voordeliger maar als je de nieuwe maar lang genoeg blijft rijden maakt het uiteindelijk niet zoveel meer uit. En dan koop ik liever nieuw, gewoon omdat het kan. Heb je het geld niet liggen of ben je snel op een auto uitgekeken dan ligt het weer anders.
Als je lang genoeg blijft rijden had je net zo goed een 2e hands van een paar jaar oud kunnen kopen. Het grootste deel van de tijd rijdt je ten slotte toch in een oudere auto :+

Nieuw is gewoon een stuk duurder en leuk als je het geld kunt missen en het het waard vind. Ik vind dat laatste duidelijk niet het geval en koop veel liever een 2e hands van een paar jaar oud met meer opties voor veel minder.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
-tom-562 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Nou kan je ook nog steeds prima voor de dag komen met een auto van 20 jaar oud, zeker de wat grotere auto's. Een Audi A6, Lexus IS/GS of Volvo S80 van tussen de 10 á 20 jaar oud rijdt nog steeds erg goed en zit nog steeds vol met luxe
Maar je mag er steden als Antwerpen en Brussel niet mee in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:33

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:35:
[...]

Maar je mag er steden als Antwerpen en Brussel niet mee in.
Wel hoor, benzineauto's van alleen euronorm 0 en 1 mogen er niet in. De meeste benzine auto's uit de leeftijd hebben al euronorm 4, dus dat is geen enkel probleem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
PeterZ(on) schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Privé is gebruikt - toch als je een beetje uitkijkt en geduld kan uitoefenen - altijd voordeliger en doorgaans niet te onderscheiden van nieuw.
Ook al heb ik het geld dan liggen en kan het dan weet ik wel een betere bestemming voor de afschrijving van het eerste jaar waar weinig tegenover staat.
De laatste privéauto die ik kocht was een demowagen met geen 1000 km op de teller enkele maanden voor hij twee jaar oud werd (de dealer moest er dus vanaf voor hij twee jaar aantikte) en overladen met opties (leder, schuifdak, inklapbare trekhaak, 4x4, instelbare ophanging,.....) meer dan ik nodig had maar wel leuk als je er niet echt voor betaalt.
Catalogusprijs (in 2011) 45K en ging na twee dagen onderhandelen voor 19000 € de deur uit.
Mijn vorige wagen van 6 jaar oud kon ik particulier voor 7 K verkopen. Dus 13K opleg. Na zes jaar heb ik het ding particulier verkocht voor 9K.
Ik heb dus 5-6 jaar gereden in een praktisch nieuwe auto van 45K voor eigen inleg van 4K.
Dan een jaar lang geen eigen auto meer gehad en sindsdien elektrisch met bedrijfslease.
Sinds eind 2012 tot heden dus netto een 4K aan auto's uitgegeven maar wel altijd in een auto gereden die max. 1 tot 8 jaar oud was.
Het kon anders maar dat uitgespaarde geld was eveneens goed besteed. :)

Eigenlijk een beetje tegengesteld uitgangspunt dan het jouwe:
Geen nieuwe aankoop maar in de praktijk wel langer nieuw rijden dan initieel nieuw kopen en dan jaren in hetzelfde blijven rondtoeren (dus ook gewoon oud).
Ieder dus eigen uitgangspunt maar persoonlijk vind ik mijn te besteden tijd te kort om lang met hetzelfde te moeten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
-tom-562 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

Wel hoor, benzineauto's van alleen euronorm 0 en 1 mogen er niet in. De meeste benzine auto's uit de leeftijd hebben al euronorm 4, dus dat is geen enkel probleem
Inderdaad.
En dan kan je je nog de vraag stellen of het veel zin heeft om met je eigen voertuig het centrum van Antwerpen of Brussel binnen te rijden om daar dan op zoek te gaan naar een (dure) parkeerplaats.
Gewoon met eigen auto tot aan een gratis randparking en dan verder met het (gratis) OV tot op de plaats van bestemming. Of te voet/e-step wanneer je daar fysiek nog toe in staat bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:49:
[...]

Ik heb dus 5-6 jaar gereden in een praktisch nieuwe auto van 45K voor eigen inleg van 4K.
Dan een jaar lang geen eigen auto meer gehad en sindsdien elektrisch met bedrijfslease.
Sinds eind 2012 tot heden dus netto een 4K aan auto's uitgegeven maar wel altijd in een auto gereden die max. 1 tot 8 jaar oud was.
Dat je privé 4k hebt uitgegeven klopt natuurlijk niet helemaal met een bedrijfsleasewagen.. Ik weet niet hoe dat in BE precies zit, maar in NL betaal je bijtelling en soms kun je kiezen om het bedrag uit te laten keren. Die auto maakt (vaak) deel uit van het inkomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2024 09:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Privé is gebruikt - toch als je een beetje uitkijkt en geduld kan uitoefenen - altijd voordeliger en doorgaans niet te onderscheiden van nieuw.
Ook al heb ik het geld dan liggen en kan het dan weet ik wel een betere bestemming voor de afschrijving van het eerste jaar waar weinig tegenover staat.
De laatste privéauto die ik kocht was een demowagen met geen 1000 km op de teller enkele maanden voor hij twee jaar oud werd (de dealer moest er dus vanaf voor hij twee jaar aantikte) en overladen met opties, meer dan ik nodig had maar wel leuk als je er niet echt voor betaalt.
Catalogusprijs (in 2011) 45K en ging na twee dagen onderhandelen voor 19000 € de deur uit.
Mijn vorige wagen van 6 jaar oud kon ik particulier voor 7 K verkopen. Dus 13K opleg. Na zes jaar heb ik het ding particulier verkocht voor 9K.
Het kon anders maar dat uitgespaarde geld was eveneens goed besteed. :)

Eigenlijk een beetje tegengesteld uitgangspunt dan het jouwe:
Geen nieuwe aankoop maar in de praktijk wel langer nieuw rijden dan initieel nieuw kopen en dan jaren in hetzelfde blijven rondtoeren (dus ook gewoon oud).
Ieder dus eigen uitgangspunt maar persoonlijk vind ik mijn te besteden tijd te kort om lang met hetzelfde te moeten doen.
Natuurlijk zijn er altijd leuke deals te maken, maar in de populaire klasse zie ik dat nog niet zo gauw gebeuren. Voor een populair model van een paar jaar vragen ze vaak nog bijna de nieuwprijs zodat het voordeel minimaal is. Voor de dure luxe klasse ligt dat natuurlijk heel anders. Ligt er dus maar net aan in welke klasse je winkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 23:47

Freak187

geen

hoevenpe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

In de lease ook interessant vanwege de lage oldtimer bijtelling.
Maar dat is toch de wereld op z'n kop in deze tijd?

Oldtimers worden ontzien, terwijl die vaak nog vervuilender zijn dan nieuwere ICE autos. En nu gaan elektrische auto's zwaarder belast worden en Chinese fabrikanten worden bijkans uit de markt gedrukt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een machtige lobby tegen EV's aan het strijden is om een ouderwetse (vervuilende) industrie te redden.

Het maken van BEV's is ook niet brandschoon, maar het produkt wat eruit komt is tenminste wel schoner.

De maatregelen die nu genomen worden zijn funest voor de acceptatie van BEV's. Op TV was laatst ook een item waar ze dan een aantal mensen interviewen die een auto aan het kopen waren. Een ouder stel dat nauwelijks kilometers maakt, wilde een hybride om 'zeker' te zijn... en dan beeld ik me in dat zo'n ouder echtpaar niet meer dan een paar honderd kilometer per maand rijdt... dus dat zou een BEV met gemak aankunnen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:33
deejeebv schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Wij kochten onze eerste EV in 2018, was een tweedehands Mitsubishi I-miev. Dit was privé als tweede auto. In december 2019 volgde de lease Kia e Niro. De I-miev is in 2020 ingeruild voor de Skoda Citigo. De Kia wordt vervangen door een Kia EV3. Ik zou niet meer terug willen naar diesel of benzine.
Ongeveer dezelfde situatie als bij ons. :)
Onze eerste eigen privé EV was de Citroën C-Zero die technisch gelijk is aan de Mitsubishi i-Miev. Die hebben we ingeruild voor een Seat Mii Electric die technisch gelijk is aan de Skoda Citigo E iV.
Ik wil ook niet meer terug naar benzine of diesel.
Zakelijk nu de 3e EV. Eerste was een Hyundai Ioniq Electric, de tweede een MG4 en de derde is een Kia EV6.

[ Voor 10% gewijzigd door Sonicfreak op 02-10-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Freak187 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

De maatregelen die nu genomen worden zijn funest voor de acceptatie van BEV's. Op TV was laatst ook een item waar ze dan een aantal mensen interviewen die een auto aan het kopen waren. Een ouder stel dat nauwelijks kilometers maakt, wilde een hybride om 'zeker' te zijn... en dan beeld ik me in dat zo'n ouder echtpaar niet meer dan een paar honderd kilometer per maand rijdt... dus dat zou een BEV met gemak aankunnen.
Voor die doelgroep is een ICE toch prima? Laag gewicht, dus lage vaste kosten en als ze in de winter een keertje naar de neef of nicht gaan 200km verderop dan hoeven ze niet moeilijk te doen met 5 verschillende laadpasjes...
Laat de BEV dan over voor mensen die dagelijks veel rijden, kunnen laden met zonnestroom (dus oprit en groot dakoppervlak), dan wordt de productie van die accu ook veel beter benut. (200k km in 5-7 jaar ipv 60k km in dezelfde periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Dat je privé 4k hebt uitgegeven klopt natuurlijk niet helemaal met een bedrijfsleasewagen.. Ik weet niet hoe dat in BE precies zit, maar in NL betaal je bijtelling en soms kun je kiezen om het bedrag uit te laten keren. Die auto maakt (vaak) deel uit van het inkomen.

***members only***
Auto is uiteraard deel van salaris, maar onze fiscale behandeling in B is nogal genereus.

Aan belastingen kost mijn Y LR me nu netto 100€ pm, de Volvo V90 D4 die ik voordien had zat rond de 200€ pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Dat je privé 4k hebt uitgegeven klopt natuurlijk niet helemaal met een bedrijfsleasewagen.
Dat klopt inderdaad niet want dat is ook niet wat ik schreef.
Die 4 K eigen geld werd door mij uitgegeven aan privé aankopen en niet aan lease. Dat was, voor mij, het pre-lease tijdperk.
Leaserijden begon pas in Q1 2019 en heeft me geen euro gekost.
(En maakt ook geen deel uit van mijn inkomen). _/-\o_
Ik weet niet hoe dat in BE precies zit,
Dat blijkt, dus beter de eigen rekening maken en niet die van een ander. :)
maar in NL betaal je bijtelling en soms kun je kiezen om het bedrag uit te laten keren. Die auto maakt (vaak) deel uit van het inkomen.
Kan maar daar moet ik dan ook geen rekening mee houden. :)
Andere situaties geven andere gevolgen en een andere wijze van handelen.

Kortom en on topic: sinds Q1 2019 rij ik elektrisch en dat heeft me tot op heden geen euro gekost. Integendeel. De VAA wordt hier via een fiscale constructie bijna volledig gecompenseerd door de werkgever en acht tot negen maanden per jaar wordt de auto hier geladen op zonne-energie waarbij de netto opbrengst - tot nader order - toekomst aan de werknemer.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Die 4 K eigen geld werd door mij uitgegeven aan privé aankopen.
(En maakt ook geen deel uit van mijn inkomen :+ ). _/-\o_

[...]

Dat blijkt, dus beter de eigen rekening maken en niet die van een ander. :)

[...]

Kan maar daar moet ik dan ook geen rekening mee houden. :)
Andere situaties geven andere gevolgen en een andere wijze van handelen.
Laat nu aub niet uit schijnen dat een bedrijfsauto je in B niks kost. Als je partner dat betaalt, dan zijn dat ook kosten hé.

Gaan eten op restaurant met mijn vader is ook gratis... omdat hij betaalt. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 02-10-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Die 4 K eigen geld werd door mij uitgegeven aan privé aankopen en niet aan lease. Dat was, voor mij, het pre-lease tijdperk.
Jij schrijft letterlijk dat je sinds 2012 tot heden netto 4k aan auto's hebt uitgegeven :D. Maar die leasewagen kost ook geld, linksom of rechtsom....
[...]

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2024 09:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:27
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:20:
Laat de BEV dan over voor mensen die dagelijks veel rijden, kunnen laden met zonnestroom (dus oprit en groot dakoppervlak), dan wordt de productie van die accu ook veel beter benut. (200k km in 5-7 jaar ipv 60k km in dezelfde periode)
Je geeft imo precies aan waar het schort met de maatschappelijke acceptatie: wie kan 40k+ neerleggen voor een nieuwe EV, heeft een dak vol panelen en een eigen oprit? De hoogopgeleide GroenLinks, D66 of VVD kiezer die al die subsidie niet echt nodig heeft.

Heel kort door de bocht: waarom moeten middeninkomens en lager opgeleiden in een huurwoning of rijtjeshuis zonder parkeerplek de elektrische hobby van welgesteld Nederland financieren? ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:29:
[...]
Jij schrijft letterlijk dat je sinds 2012 tot heden netto 4k aan auto's hebt uitgegeven :D. Maar die leasewagen kost ook geld, linksom of rechtsom....
Nope.
Kost mij - links- noch rechtsom - niks.
Integendeel, het thuisladen brengt nog een extra zakcentje op.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Je geeft imo precies aan waar het schort met de maatschappelijke acceptatie: wie kan 40k+ neerleggen voor een nieuwe EV, heeft een dak vol panelen en een eigen oprit? De hoogopgeleide GroenLinks, D66 of VVD kiezer die al die subsidie niet echt nodig heeft.

Heel kort door de bocht: waarom moeten middeninkomens en lager opgeleiden in een huurwoning of rijtjeshuis zonder parkeerplek de elektrische hobby van welgesteld Nederland financieren? ;)
Precies, en hier zit ook het verschil tussen NL en BE volgens mij, collega's van mij in BE hadden bijna allemaal een 'vrijstaande' woning (op 250m2 kavel maargoed het was vrijstaand met een oprit :+) terwijl dat in NL toch minder voorkomt, hier bouwt men liever rijtjeswoningen op 250m2 kavel.

En de meeste woningen met oprit worden bewoond door... de boomers die juist geen EV willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:32:
[...]

Nope.
Kost mij - links- noch rechtsom - niks.
Haha dat zegt mijn vrouw ook als ze een 2e spijkerbroek gratis krijgt (bij aankoop van een 1e van 150 euro) :+ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-05 16:51
IvoB2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Dan stap je toch gewoon in een verhaal waar je denkt geen dief te zijn van je eigen portemonnee.
(We zullen dan wel vernemen wat dat volgens jou met garantie op de toekomst precies is.)
Ja, klopt. En dat gaat ook gebeuren; waarna de EV markt weer op z'n gat ligt. Als je denkt dat je de leasemaatschappijen te slim af bent, dan wens ik je veel succes. In Nederland vertaald zich dat gewoon naar een hogere leaseprijs (is overigens al zo versus een vergelijkbare benzineauto). Nu de fiscale voordelen eraf zijn, gaat de EV markt in Nederland een aantal jaar flink achteruit.

Voor particulieren wordt het in Nederland onaantrekkelijk om een EV auto aan te schaffen; hoger risico, hogere afschrijving, en ook hogere maandlasten (MRB, verzekering), wat onvoldoende wordt afgedekt door de mogelijk lagere onderhoudskosten. Ik zie niet in hoe jouw verhaal van zakelijke lease daar op aansluit; de meeste mensen kopen in Nederland een tweedehands auto van 3 á 5 jaar oud en rijden daar 4 á 5 jaar meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Bwa wie privé 40K voor een nieuwe elektrische auto kan neerleggen kreeg daar in Vlaanderen in 2024 netto 5000 € subsidie voor.
En wie het nog slimmer aanpakt legt privé al jaren geen 40K uit eigen zak meer neer maar rijdt om de 4-5 jaar met met een nieuwe bedrijfslease van +40K en gaat deze vervolgens thuis laden op kosten van de werkgever. Uiteraard via de eigen zonnepanelen maar tegen de volle vergoeding van een forfaitair virtueel energietarief. :+

Dat is herverdeling van middelen volgens het mathias effect. _/-\o_

ps. daar moet je zelf niet noodzakelijk hoogopgeleid voor zijn en wat je politieke voorkeur is doet er doorgaans ook al niet toe. :+
Een auto dient om je in te verplaatsen niet om "maatschappelijk geaccepteerd te worden".
Is deze er niet om jaloers op te zijn vindt men wel iets anders om de eigen afgunst op te projecteren.
Ieder zijn hobby. :+

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
Precies, en hier zit ook het verschil tussen NL en BE volgens mij, collega's van mij in BE hadden bijna allemaal een 'vrijstaande' woning (op 250m2 kavel maargoed het was vrijstaand met een oprit :+) terwijl dat in NL toch minder voorkomt, hier bouwt men liever rijtjeswoningen op 250m2 kavel.
Hoe doe je dat een open bebouwing op 250 m²?
Ruw geschat vermoed ik de kavels in mijn wijk (uiteraard allemaal open bebouwing) tussen de 10 en 15 are groot zijn. Kan ook niet anders want de min. opgelegde straatbreedte voor een kavel is 20 lopende meter.

Het verschil is gewoon ontstaan in het verleden waar men in België vanuit het beleid vooral heeft ingezet op het bezit van een eigen woning terwijl dat in de buurlanden meer gericht was op sociale (huur)woningbouw waarbij de eigendom in handen was van vastgoedbeheerders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

[...]
Kan ook niet, maar IvoB doet wel eens meer aan creatief boekhouden.

Voor elke bedrijfsauto die door een particulier gebruikt wordt, wordt er VAA betaald. En meestal krijg je iets minder loon als er een auto in je pakket zit....
Maar als je dat niet wil zien, dan zie je het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Hoe doe je dat een open bebouwing op 250 m²?
Ruw geschat vermoed ik de kavels in mijn wijk (uiteraard allemaal open bebouwing) tussen de 10 en 15 are groot zijn. Kan ook niet anders want de min. opgelegde straatbreedte voor een kavel is 20 lopende meter.

Het verschil is gewoon ontstaan in het verleden waar men in België vanuit het beleid vooral heeft ingezet op het bezit van een eigen woning terwijl dat in de buurlanden meer gericht was op sociale (huur)woningbouw waarbij de eigendom in handen was van vastgoedbeheerders.
Ik schat het zo in, als ik rondom Brussel/Antwerpen (zegmaar de 'randstad' van België) in de dorpjes reed (Zaventem,St Job etc) dan waren dat veel vrijstaande huisjes met oprit die (bijna) tegen elkaar gebouwd zijn.

Geen idee hoe dat in de rest van België is, maar dat is mijn beeld van een 'modale' wijk in België, in tegenstelling tot in Nederland waar een modale wijk vooral bestaat uit rijwoningen met aan de rand wat 2 kappers/vrijstaande woningen met een waarde vanaf 800k (in de randstad).

Nog een verschil: mijn directe Belgische collega's reden vrijwel allemaal een klasse duurdere wagen :) zowel lease als prive.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AmateurVinoloog schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
Ja, klopt. En dat gaat ook gebeuren; waarna de EV markt weer op z'n gat ligt.
Als je denkt dat je de leasemaatschappijen te slim af bent, dan wens ik je veel succes. In Nederland vertaald zich dat gewoon naar een hogere leaseprijs (is overigens al zo versus een vergelijkbare benzineauto). Nu de fiscale voordelen eraf zijn, gaat de EV markt in Nederland een aantal jaar flink achteruit.
Ach ben je daar weer met je FUD?
Meten = meten dus maakt weinig indruk.
Als werknemer in België (nu ja Vlaanderen want Wallonië komt in dat verhaal nauwelijks voor) heb je doorgaans niet rechtstreeks te maken met de leasemaatschappij.
Afhankelijk van je onderhandelingspositie met de werkgever heb je een vrij te besteden carbudget.
Of je dat deels of volledig opgebruikt heb je zelf in de hand. Na je eigen keuze is het aan de werkgever (in de praktijk de beheerder van het wagenpark) om een leaseMij te zoeken die past bij dat toegekende budget. Is de lease vervolgens goedkoper dan het toegekende carbudget is dat een voordeel voor de werkgever. Wanneer de leaseprijs duurder is dan is dat een extra uitgavepost voor de werkgever.
Het enige waar de werknemer rekening mee moet houden is de VAA. En dat is voor een EV hoofdzakelijk op de catalogusprijs. En ook daar is met wat creatieve boekhoudingnog een mouw aan te passen.
Ik zie niet in hoe jouw verhaal van zakelijke lease daar op aansluit; de meeste mensen kopen in Nederland een tweedehands auto van 3 á 5 jaar oud en rijden daar 4 á 5 jaar meer door.
Nogmaals, mijn verhaal speelt zich niet af in "gidsland" Nederland. :)
Voor je als meeste mens een auto van 3 tot 5 jaar oud kan kopen moet er wel eerst iemand die nieuw aangekocht hebben en er 3 tot 5 jaar mee rond gereden hebben.

Ik maak in dat verhaal dan ook mijn rekening en niet deze van de meeste mensen. Dat laat ik over aan de
zelfverklaarde altruïsten onder ons. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Okay? Dus nu zijn wij aan het discussiëren over de afschrijving? Naja, waarom denken jullie dat mijn Leaf slechts WA verzekerd is? Toen ik de auto aanschafte, was het allemaal nog koek en ei. Maar omdat Elon Musk nogal veel scheten gelaten heeft, is de restwaarde drastisch gekelderd.

Laat ik vooropstellen: op het moment dat je een auto koopt, kun je niet weten wat de restwaarde over een paar jaar gaat zijn. Dat is zuur voor de leasemaatschappijen want die hadden zich rijk gerekend. Al die Tesla's a € 50.000 voor 5 jaar in de lease, die nu nog maar € 15.000 a € 25.000 waard zijn afhankelijk van uitvoering en km-stand.

Het is niet een autootje waren ze enorm verlies op lijden, maar een enorme vloot electrische autos. Leuk voor de particulier die nu graag een Tesla Model 3 voor een appel en ei wil rijden? Nee niet iedereen heeft € 20.000 op de bank staan, maar geheel onmogelijk is dat niet? Wanneer je al jarenlang hebt kunnen sparen. Alleen als je dat nu doet, wordt je ook nog eens keihard gestraft door onze benzinesnuivende rechtse overheid. Gelukkig valt het kabinet toch binnenkort, want de plaatsvervangend persoon van Pieter Omtzigt die ligt behoorlijk dwars.

Maar wat kun je dan wel doen? Moet ik die autofabrikant gaan belonen, dat hij zo weinig voor mijn auto wilt geven? Of zeg ik? Weet je wat? Ik kom en niet langs voor het onderhoud, want een electrische auto behoeft bijna geen onderhoud. Een Toyota Aygo jaren geen onderhoud geven, dat gaat immers ook prima. Getuige mijn familie, waarbij onderhoud een vies woord is en de auto na 5 jaar nog steeds rond tuft en enkel nieuwe bandjes en remmen gekregen heeft :+

En om de TCO omlaag te krijgen, blijf ik juist langer dan gepland in de auto rondrijden: ik wil de Leaf eigenlijk na 3 jaar inwisselen, omdat het dan pas mag i.v.m. voorwaarden van de SEPP subsidie. Die € 2000 voelt echt als een doekje voor het bloeden, want als ik morgen zeg. Ik koop mijn ook zo'n Tesla Model 3 dan moet ik de subsidie gedeeltelijk terugbetalen, want die Tesla's kwamen niet aanmerking voor de SEPP. Dit vind ik eigenlijk het ergste aan die onverwachte veel hogere wegenbelasting voor EV's.

Je kunt je ( tweedehands ) EV verkregen met SEPP subsidie niet zomaar inruilen, want als je dan kiest voor een Plugin Hybride bijvoorbeeld? Dan kom je definitief de subsidie terug te betalen. De enige voorwaarde waarin je niet hoeft terug te betalen, is wanneer je nieuwe auto ook een EV is die aan voorwaarden voldoet. Dus binnenkort is het lekker druk in het Het Grote Dacia Spring Topic? Die voldoet immers aan de voorwaarden en de wegenbelasting is om lachen. Voor verre reizen, dan maar het vliegtuig? Dat scheelt ook de nodige ruzies in de auto met vrouw en kind, of man.

Nee ik overweeg om de Leaf langer te houden dan gepland: ja de actieradius zie ik als nadeel, CHAdeMO wordt uitgefaseerd. Maar als ik de auto lang genoeg hou, dan ga ik misschien ook nog een terugroepactie meemaken wat betreft het batterijpakket. Dus misschien heb ik nog wel geluk en roept Nissan flink wat Leaf's met bouwjaar 2019/2020 ook terug in Europa, want in Amerika staan de terugroepacties voor het accupakket van die bouwjaren al open. Ze hebben alleen nog geen oplossing....

Een electrische auto en met name eentje die sowieso geen actieve koeling van het accupakket heeft, die EV's kunnen nog weleens heel lang mee gaan met zeer minimaal onderhoud. Garantie heeft die Leaf van mij toch niet meer, buiten capaciteit garantie op het accupakket. Dus ik durf het wel aan hoor: enkel met de auto naar het APK Keuringsstation en de bandenboer, waarvan ik mij afvraag of die ook remmen en remvloeistof zouden kunnen doen?

Maar ook die laatste heeft mijn vader in 5 jaar nog nooit vervangen, daar had die garage niets op te zeggen toen ze vorig jaar de remmen vervangen hebben. Welke een paar nieuwe bandjes aangesmeerd... dat toont mij echter aan dat in die onderhoudsintervallen toch ook echt een verdienmodel zit. En dus niet omdat het perse nodig zou zijn, anders zou het allang een APK punt geweest zijn. Nu zeg ik niet dat remvloeistof nooit ververst hoeft te worden, echter het kan weinig kwaad als je het een jaartje of twee later doet.

Die wegenbelasting moet toch ergens van bekostigd worden: hopelijk realiseren de Bovag zich dit ook, dus ik ga ervanuit dat die nu flink het lobbyen zijn bij de overheid? Want je kunt je geld maar een keer uitgeven. Nu is dit voor zakelijke leaseauto's niet relevant, maar het is wel heel toevallig dat die laatste onderhoudsbeurt vaak niet uitgevoerd is _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Ik schat het zo in, als ik rondom Brussel/Antwerpen (zegmaar de 'randstad' van België) in de dorpjes reed (Zaventem,St Job etc) dan waren dat veel vrijstaande huisjes met oprit die (bijna) tegen elkaar gebouwd zijn.
Bwa dat zijn ook maar momentopnames.
Rij dan eens rond in Belgische dorpjes als Sint-Maartens-Latem, Oud-Heverlee, Keerbegen, Lasne, Hove, Brasschaat,.... en je krijgt weer een heel ander beeld. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
MathiasMetzger schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:03:
Alleen als je dat nu doet, wordt je ook nog eens keihard gestraft door onze benzinesnuivende rechtse overheid. Gelukkig valt het kabinet toch binnenkort, want de plaatsvervangend persoon van Pieter Omtzigt die ligt behoorlijk dwars.
Grappig dat iedereen vergeten lijkt te zijn dat die 40% compensatie pas op het allerlaatste moment in beeld kwam, iedereen die een jaar of langer geleden een EV kocht moest uitgaan van totale afschaffing zonder gewichtscompensatie in 2026.

Lijkt het salderingsdrama wel, dat kon iedereen ook gewoon weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Haha dat zegt mijn vrouw ook als ze een 2e spijkerbroek gratis krijgt (bij aankoop van een 1e van 150 euro) :+ _/-\o_
Ik begrijp niet goed wat de gratis spijkerbroek van je vrouw in het verhaal van elektrische auto's komt doen maar soit, ieder zijn eigen uitgangspunten.
Ik geef ook geen 150 € uit aan een spijkerbroek om met een EV te rijden. No way. O-) :z

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 10:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Ik begrijp niet goed wat de gratis spijkerbroek van je vrouw in het verhaal van elektrische auto's komt doen maar soit, ieder zijn eigen uitgangspunten.
Ik geef ook geen 150 € uit aan een spijkerbroek om met een EV te rijden. No way. O-) :z
@Tommie12 en ik proberen je adhv praktijkvoorbeelden ('gratis' eten in restaurant, 'gratis' spijkerbroek) duidelijk te maken dat jouw lease auto helemaal niet gratis is zoals jij suggereert. Maargoed ik geef het op :+

Laten we weer ontopic gaan voordat het alleen nog maar over vrouwen of eten gaat :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar het gaat in dit topic niet over het kopen van spijkerbroeken noch over een restaurantbezoek maar over elektrisch rijden.
Je moet dus "voorbeelden" erbij sleuren die niets met het onderwerp te maken hebben en vooral een ander zijn rekening niet maken door je eigen uitgangspositie daarop proberen te projecteren.

Door elektrisch te rijden heb ik geen euro minder te besteden noch gaat er één eurocent van minjn inkomen af. Zo duidelijk genoeg?

Inderdaad, blijf on topic. Jij begon over spijkerbroeken niet iemand anders.
(En geen idee wat "Tommie" schreef, die staat al geruime tijd op mijn negeerlijst maar zoals ik aan jouw reactie kan opmaken nog altijd met goede redenen, blijkbaar ook weer een off topic reactie.)

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:22:
Door elektrisch te rijden heb ik geen euro minder te besteden noch gaat er één eurocent van minjn inkomen af. Zo duidelijk genoeg?
Maar als je in plaats van die EV de fiets had gepakt, had je dan een hoger loon gekregen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Maar als je in plaats van die EV de fiets had gepakt, had je dan een hoger loon gekregen? ;)
Negatief. Heeft geen enkel effect op mijn inkomen*.
Ik had dan wel een lagere laadvergoeding gekregen want de e-bikes worden hier geladen op eigen kosten en de EV brengt extra geld op tijdens het laden.
Maar nu je het zo stelt breng je me op een idee, de laatste EV heeft V2L. Dus ik kan de accu's van de e-bikes beter betalend opladen via de HV accu van de EV. Thx. _/-\o_

*en we maken zelfs met vier gezinnen/5 personen gebruik van de elektrische auto zonder dat dit een negatief effect heeft op die 5 inkomens.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Nog een verschil: mijn directe Belgische collega's reden vrijwel allemaal een klasse duurdere wagen :) zowel lease als prive.
klopt, de bijtelling maakt een groot verschil, en sowieso zijn de taksen (MRB) lager in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:53
zonoskar schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

…... Je rijdt nog steeds voor peanuts rond. (mits niet snelladen).
Dat laatste gaat niet meer op. Veel 11kW laders op straat hebben nu een hoger tarief per kWh dan snelladers met een goedkoop maandelijks abbo. Dat is niet alleen in Nederland zo, maar ook in andere Europese landen als Duitsland, Frankrijk en Italië weet ik uit eigen ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

*en we maken zelfs met vier gezinnen/5 personen gebruik van de elektrische auto zonder dat dit een negatief effect heeft op die 5 inkomens.
En laat ons ook maar duidelijk maken dat dit ook een grote uitzondering is die slechts een handvol werkgevers zullen aanvaarden.
Bij het gros van de bedrijfsauto's mogen enkel gezinsleden gebruik maken van de auto, en zijn verhuur, racen en activiteiten als koerier of betaalde taxi zeer uitdrukkelijk uitgesloten, en kunnen zelfs reden zijn tot ontslag.

(en ik durf te denken dat dit in NL ook zo is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:54
Ja, dat is in NL ook zo. In de tijd dat ik nog een lease auto had mocht alleen mijn eigen partner in die auto rijden.

En op zich had je alleen de eigen bijdrage (bij een duurdere auto) en de bijtelling, echter bij een ander bedrijf zonder lease auto was wel je salaris hoger, dus uiteindelijk betaal je daar wel voor.

Bovendien (afhankelijk van het bedrijf) is een lease auto een soort van gouden ketting, kost (kan kosten) dan een boel pieken om er voortijdig van af te komen als je naar een ander bedrijf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
janne_nl schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:40:

Bovendien (afhankelijk van het bedrijf) is een lease auto een soort van gouden ketting, kost (kan kosten) dan een boel pieken om er voortijdig van af te komen als je naar een ander bedrijf wil.
Dat is dan weer niet toegelaten in België.
Het zou de vrijheid van de werknemer schaden.
Enkel eventuele schade kan aangerekend worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:04:
[...]

En laat ons ook maar duidelijk maken dat dit ook een grote uitzondering is die slechts een handvol werkgevers zullen aanvaarden.
En die officieel niet eens mag, zowel in Belgie als in Nederland. In beide landen krijg je extra kosten als er andere mensen in rijden dan de directe familie (en zelfs dat is niet altijd toegestaan)
Bij het gros van de bedrijfsauto's mogen enkel gezinsleden gebruik maken van de auto, en zijn verhuur, racen en activiteiten als koerier of betaalde taxi zeer uitdrukkelijk uitgesloten, en kunnen zelfs reden zijn tot ontslag.

(en ik durf te denken dat dit in NL ook zo is)
Ja dus, in Nederland zijn de regels zelfs nog strenger.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Negatief. Heeft geen enkel effect op mijn inkomen*.
Dat zal de baas inderdaad zeggen, maar reken er maar op dat die kijkt naar wat ie totaal aan jou kwijt is. Zonder EV had ie dan met hetzelfde budget een hoger salaris kunnen geven. In Nederland zie je ook vaak dat je een auto bij je baan 'krijgt', alleen valt er dan bij degene die die auto niet willen wel beter te onderhandelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
janne_nl schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:40:
Ja, dat is in NL ook zo. In de tijd dat ik nog een lease auto had mocht alleen mijn eigen partner in die auto rijden.
Dat is - in Vlaanderen toch niet - geen wetgeving (zolang het voertuig BA verzekerd is, technisch in orde en de bestuurder een geldig RB heeft niets aan de hand), geen verzekeringskwestie (want omnium) en geen punt van de leaseMij (wat maakt het hen uit wie er met de auto rijdt als de betaling maar tijdig en correct wordt uitgevoerd) maar uitsluitend een standpunt van de werkgever tov de werknemer.
Daarover onderhandel je dus met de werkgever.
En hier was de overeenkomst dan dat alle kinderen van het (samengesteld) gezin eveneens met de auto mogen rijden - ook als ze op een ander adres staan ingeschreven - maar, buiten case per case toestemming, niet buiten de BeNELux (personen op het zelfde adres ingeschreven de werkgever mogen dan weer wel overal met de EV rijden maar buiten de EU de laadkostenzelf betalen.
In concreto delen wij - met uitdrukkelijke toestemming van de werkgever - de EV dus tussen mijn partner en mezelf en drie van onze kinderen (die +18 zijn, in het bezit van een eigen rijbewijs en elk op een ander adres in hun eigen woning wonen).
Dan heb je voor vier gezinnen maar één auto meer nodig.

Het hangt dus gewoon van situatie tot situatie af en hoe sterk de onderhandelingspositie van de werknemer tov de werkgever is.
En op zich had je alleen de eigen bijdrage (bij een duurdere auto) en de bijtelling, echter bij een ander bedrijf zonder lease auto was wel je salaris hoger, dus uiteindelijk betaal je daar wel voor.
En in het bedrijf dat betrekking heeft op onze case is ook dat weer anders.
Bijtelling is er sowieso niet en MRB vooralsnog ook niet op elektrische voertuigen reeds in het verkeer gebracht.
Het carbudget staat er ook buiten het loon en kiezen voor een bedrijfswagen is een eigen keuze. Je eigen bijdrage is dan beperkt tot de VAA en deze is afhankelijk van de catalogusprijs en is redelijk gunstig voor een EV (want geen CO2 factor) en er is sowieso al een minimum forfait voor de VAA waar veel EV's gewoon onder blijven (en dus de hogere forfait betalen). De werkgever kan dan ook nog met wat andere fiscale potjes schuiven zodat de eigen VAA (voordeel van alle aard) voor de werknemer minimaal is.
En wanneer je dan een laadpaal krijgt geïnstalleerd op kosten van de werkgever (die na drie jaar ook nog eens volle eigendom wordt van de eigenaar van de woning waar deze werd geplaatst), een laadvergoeding per kWh krijgt volgens een forfait (is ooit tegen de 55 cent/kWh geweest en heden besdraagt ze nog steeds 27,5 + 5 cent/kWh) en je kan zelf laden op zonne-energie is de netto winst per kWh het verschil tussen laadvergoeding en gederfde inkomsten aan injectievergoeding. In dit geval dus een netto winst van een 25 cent/kWh. Zelfs wanneer je gaat laden op het net maak je - afhankelijk van je energiecontract nog winst. Hier bedraagt de all in netkost iets onder de 20 cent/kWh.
Dat compenseert dan weer het restje VAA dat je zelf nog moet betalen.

Kortom, het hangt gewoon van de eigen situatie af en hoe je het daar kan regelen.
De rekening van een ander maken op basis van de eigen uitgangspunten is dus nooit een goed idee.
Heb je een ander uitgangspunt en vind je dat zelf niet meer gunstig dan is het gewoon tijd om een heroverweging te doen en van strategie te wisselen. Of gewoon blijven zitten in de huidige situatie en je er dan over te beklagen. Maar dat is ook een soort van strategie. :+
Zoals geschreven is een leaseauto hier geen verplichting en een lease die voortijdig wordt opgezegd gaat gewoon tijdelijk in de pool om nieuwe werknemers vlug van een bedrijfsauto te kunnen voorzien of om werknemers wiens contract ten einde is en wiens nieuwe EV (de wachttijden kunnen tegenwoordig hoger oplopen dan de termijn van vrije keuze) een auto te geven om de wachttijd te overbruggen.
Het is hier de werkgever die het leasecontract aangaat, niet de werknemer.

Kortom, tot midden 2028 blijven we met zijn 5 nog lekker elektrisch rijden zonder dat dit voor de 5 vooralsnog een negatief effect heeft op het individuele inkomen.
En wanneer dat in tussentijd zou wijzigen zien we wel weer wat we dan doen.
Het is niet dat we zelf niet zonder auto kunnen. Het is hier luxe en geen noodzaak.

Is dat het uitgangspunt van Jan Modaal? Waarschijnlijk niet maar ik maak dan ook uitsluitend de eigen rekening en niet deze van Jan Modaal.
Jan Modaal zal sowieso al niet vlug met een nieuwe elektrische auto rijden met een laadpaal op eigen terrein waarbij hij of zij acht tot negen maanden per maand op zonne-energie kan rijden en 365 dagen per jaar om het even waar kan gaan laden door een kaartje tegen de paal te houden zonder rekening te moeten houden met de kostprijs die daarachter zit.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 13:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:08:
[...]
Dan heb je voor vier gezinnen maar één auto meer nodig.
Als je gewoon gelijk gezegd had dat je de auto zelf + directe gezinsleden mag gebruiken klinkt het weliswaar minder leuk voor jou, maar is wel het verhaal gelijk duidelijk en voorkom je een hoop discussies. Want die situatie is redelijk standaard. Als je echter begint over 4 gezinnen klinkt het alsof de buren er ook mee mogen rijden en dat is gewoon niet zo.

Het maakt de discussie nogal moeilijk op zo'n manier.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ik heb overigens een contract waar dus wel de hele buurt mee mag rijden als ik zou willen, dus het is ook in Nederland wel mogelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ach je hebt nu eenmaal mensen die heel veel moeite willen leggen om zichzelf ervan te overtuigen dat wat voor hen en de eigen kring niet mogelijk is ook niet voor een ander kan/mag.

Gun ze hun kortstondig pleziertje in eigen kring want het heeft tenslotte geen negatief effect op onze rekening en we gaan er ook niet minder elektrisch door rijden. :)

Je kan beter die tijd steken in het zoeken naar oplossingen voor de eigen situatie dan proberen de oplossingen van anderen te ondermijnen.

Geen idee of de hele buurt hier met onze EV zou mogen rijden want daar hebben we nooit naar gevraagd noch is er vraag vanuit de buurt (waarom zouden ze we rijden zowat met de goedkoopste autopark van de hele wijk :+ ).
Het is nu al een heel geregel om deze te verdelen tussen vijf personen die op vier verschillende adressen wonen. :o

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Caelorum schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:02:
Ik heb overigens een contract waar dus wel de hele buurt mee mag rijden als ik zou willen, dus het is ook in Nederland wel mogelijk hoor.
Die opties zijn er ook wel, maar dan heb je volledige bijtelling en betaal je er ook voor.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/_BiwWBWhYucAAAAM/what-huh.gif

Modbreak:Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:53
Dank.

On topic, een leuk staatje om te zien wat er waarschijnlijk betaald dient te worden.
Niet alle gewichtsklassen staan erbij en het kan schelen per provincie maar toch;

Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV.

Je kan het ook voor je zelf ongeveer uitrekenen, ik weet al wat ik dan ongeveer moet gaan betalen voor huidige en toekomstige auto. Vind het wel meevallen.

Motorrijtuigenbelasting berekenen

Noot: vul wel benzine in ipv elektrisch. ;)
Als je 25% van dat bedrag neemt weet je het voor 2025, 75% voor 2026 t/m 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:23:
Dank.

On topic, een leuk staatje om te zien wat er waarschijnlijk betaald dient te worden.
Niet alle gewichtsklassen staan erbij en het kan schelen per provincie maar toch;

Wegenbelasting elektrische auto 2025 en daarna: dit ga jij aan mrb betalen voor je EV.

Je kan het ook voor je zelf ongeveer uitrekenen, ik weet al wat ik dan ongeveer moet gaan betalen voor huidige en toekomstige auto. Vind het wel meevallen.

Ik vind het voor een Enyaq en een EX40 (single motor) toch wel tegen vallen.
In elk geval, de pers heeft er al een kluif aan met titels als 'Electrisch rijden wordt peperduur'...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Wie in Vlaanderen woont en kan beslissen voor eind november 24 heeft een betaalbaar alternatief voor de speedpedelec om zich te verplaatsen in en rond de stad. :)

Voor de Spring Electric 45 Essential wordt de catalogusprijs namelijk teruggebracht naar 10.590€ (incl. BTW).
Tot eind 2024 kan je daar de Vlaamse EV-premie vanaf (5.000€, met een maximum van 25% van de aankoopprijs) nog voor aanvragen en dan kom je uit op een 7.950€.

Acite geldt tot 30/11/24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 20:28
Dank.

Alsnog 150,- per kwartaal meer in vergelijking met mijn vorige ICE C-segmenter. Nu kan er komende jaren nog van alles gebeuren maar ervaring leert als de politieke geest eenmaal uit de fles is... EV verzekering is ook een stuk duurder. In mijn geval had mijn ICE in 2030 85,- p/m goedkoper geweest (vaste lasten) met de bedragen van nu. Ik lig er niet wakker van, stap elke dag er met plezier in O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:52
mitsumark schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:46:
[...]
Advocaat van de duivel: Vliegvakanties mogen ook niet meer, als de laadinfra niet op zn minst meegroeit met het aantal EV's kun je straks alleen nog maar in eigen land op vakantie.
Het wordt hier natuurlijk wel warmer 8) , maar de kans op stormen neemt ook toe, dus je kunt pech hebben.
Met een EV in een stormgebied/overstroming kun je idd een boel pech hebben. Met een ICE heb je alleen een auto die total-loss is of zware waterschade.

Doordat er nu vaker meldingen te horen zijn over problemen met een EV zullen instappers een stuk voorzichtiger zijn. En dan heb ik het nog niet eens over alle softwareproblemen.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

T-Blizzard schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Alsnog 150,- per kwartaal meer in vergelijking met mijn vorige ICE C-segmenter. Nu kan er komende jaren nog van alles gebeuren maar ervaring leert als de politieke geest eenmaal uit de fles is... EV verzekering is ook een stuk duurder. In mijn geval had mijn ICE in 2030 85,- p/m goedkoper geweest (vaste lasten) met de bedragen van nu. Ik lig er niet wakker van, stap elke dag er met plezier in O+
Bijna alle nieuwe 'gezins' ice's zijn plugin tegenwoordig, die zullen rond 2030 de occasion markt opgaan en bv de Kodiaq phev is ook 110 euro per maand. Dan betaal je voor de Enyaq 85 een paar tientjes meer.

Alle nieuwe auto's worden zwaarder en dus duurder in mrb, logisch ook want het wordt gebruikt om (inflatie) gaten te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:49
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:45:
Wie in Vlaanderen woont en kan beslissen voor eind november 24 heeft een betaalbaar alternatief voor de speedpedelec om zich te verplaatsen in en rond de stad. :)

Voor de Spring Electric 45 Essential wordt de catalogusprijs namelijk teruggebracht naar 10.590€ (incl. BTW).
Tot eind 2024 kan je daar de Vlaamse EV-premie vanaf (5.000€, met een maximum van 25% van de aankoopprijs) nog voor aanvragen en dan kom je uit op een 7.950€.

Acite geldt tot 30/11/24.
wow! dat is echt een steal! ook de duurdere versies zeer scherp geprijst zo te zien.
Woonde ik maar in vlaanderen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De Nederlandse overheid doet er wel alles aan om EV rijden onaantrekkelijk te maken, alleen al qua beeldvorming, in mijn directe omgeving zie ik ook veel mensen de stap terug doen van EV naar benzine of PHEV. Er zal toch echt meer stimulering nodig zijn om mensen uit de ICE te krijgen en te houden, met dit beleid raken doelstelling wel (ver) uit beeld ben ik bang.

Reken erop dat dit ook impact gaat hebben op de afschrijving /restwaarde van de EV's die nu massaal op de markt komen.

Q1 volgend jaar ben ik in de markt voor een occassion EV dus ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
revolution-nl schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:07:
De Nederlandse overheid doet er wel alles aan om EV rijden onaantrekkelijk te maken, alleen al qua beeldvorming, in mijn directe omgeving zie ik ook veel mensen de stap terug doen van EV naar benzine of PHEV. Er zal toch echt meer stimulering nodig zijn om mensen uit de ICE te krijgen en te houden, met dit beleid raken doelstelling wel (ver) uit beeld ben ik bang.
In hoeverre is het door 'beeldvorming' dat mensen van EV teruggaan naar ICE?

Die weten de voor- en nadelen van elektrisch rijden, je gaat mij niet vertellen dat een paar honderd euro MRB maakt dat je die EV opeens 'stom' vindt? Op de totale TCO lijkt me dat te overzien, en tot vorig jaar toen men vlak voor de verkiezingen opeens ging compenseren was dat gewoon de bedoeling. Ik zie weinig 'nieuwe ontwikkelingen'.

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 02-10-2024 18:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

In hoeverre is het door 'beeldvorming' dat mensen van EV teruggaan naar ICE?

Die weten de voor- en nadelen van elektrisch rijden, je gaat mij niet vertellen dat een paar honderd euro MRB maakt dat je die EV opeens 'stom' vindt? Op de totale TCO lijkt me dat te overzien, en tot vorig jaar toen men vlak voor de verkiezingen opeens ging compenseren was dat gewoon de bedoeling. Ik zie weinig 'nieuwe ontwikkelingen'.
Het is alleen ook:

* Invoeren MRB
* Afbouw saldering regeling
* Teruglever "boetes" op overschot.
* Invoeren van BPM

Ook het aantal (snel) laders dat er per maand bijkomt lijkt af te zwakken en elke gemeente voert een eigen beleid mbt laden voor/bij de deur.

Ik ruil mijn E-tron er niet voor in maar het helpt natuurlijk allemaal niet voor de adoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:53
Tommie12 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:29:

Ik vind het voor een Enyaq en een EX40 (single motor) toch wel tegen vallen.
Ja is idd wel een beetje zo, keek ook eerlijk gezegd niet echt verder dan mijn eigen neus lang was.
Want voor de Alpine A290, de schaap in wolfskleren :9 , is het iig niet al te veel. ;)
T-Blizzard schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:02:
Ik lig er niet wakker van, stap elke dag er met plezier in O+
Same here, en over paar maanden weer nieuw maar voor mij past het financieel (plus vrouwlief en ik hebben het er voor over) maar voor de transitie is dit allemaal niet zo bevorderlijk.
revolution-nl schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:07:
De Nederlandse overheid doet er wel alles aan om EV rijden onaantrekkelijk te maken,
Mwoah, elektrisch rijden staat nu eenmaal niet hoog in het vaandel bij een aantal partijen, zeker niet bij die clown met dat gekke haar. Over 4 jaar maar weer eens kijken of er wat meer aan de linkerkant van het spectrum gekozen wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
SPee schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Met een EV in een stormgebied/overstroming kun je idd een boel pech hebben. Met een ICE heb je alleen een auto die total-loss is of zware waterschade.

Doordat er nu vaker meldingen te horen zijn over problemen met een EV zullen instappers een stuk voorzichtiger zijn. En dan heb ik het nog niet eens over alle softwareproblemen.
Welke softwareproblemen?
Ik rij al sinds 2019 EV en nog nooit een softwareprobleem gehad.
De laatste ernstige softwareproblemen die ik had met een auto was een Opel Insignia Sporttourer en dat was er eentje met een verbrandingsmotor.
Of dacht je dat de huidige auto's, ongeacht hun aandrijving, vrij waren van software?

De meeste van de "EV branden" worden na een tijdje ook afgedaan als fake new door vooringenomen media. Er zijn meer branden met auto's met een verbrandingsmotor maar dat komt gewoon niet meer in het nieuws want levert geen clickbaits op.
En de gevolgen van een orkaan met tientallen doden verleggen naar EV's om wat FUD te zaaien en clickbaits te oogsten? Echt?
Om het één en ander wat in perspectief te plaatsen:
YouTube: How Bad was Hurricane Helene for EV Owners?

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
krissie100 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:19:
[...]
Woonde ik maar in vlaanderen :D
Invoeren? Binnen de EU mag dat geen probleem vormen.
En in Vlaanderen hoor en lees ik dezelfde klachten als ik op NL fora lees en wordt Nederland er nog altijd als een soort gidsland omschreven waar alles top geregeld is.
Iets met het gras dat altijd groener is aan de overkant? :)

Zorg dat je zo zelfstandig mogelijk bent en voor jezelf kan zorgen.
En niet dat dit afhankelijk is van een subsidie meer of minder.
Dan maakt het in se niet echt uit waar je woont.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Je kan het ook zo zien , toch ? : aangezien er nu beperkt nieuw EV word gekocht ( afbouw voordeeltjes ) en minder mensen die er dan trek in hebben. Zullen er over een aantal jaar minder 2de hands EV van 2024/25 op de markt zijn. Tov die een paar jaar terug nieuw op de markt zijn gekomen.

Wat zou dat dan doen met de restwaarde ?

Misschien is er wel “schaarste” over een aantal jaar op de 2de hands markt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

murky123 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:01:
Je kan het ook zo zien , toch ? : aangezien er nu beperkt nieuw EV word gekocht ( afbouw voordeeltjes ) en minder mensen die er dan trek in hebben. Zullen er over een aantal jaar minder 2de hands EV van 2024/25 op de markt zijn. Tov die een paar jaar terug nieuw op de markt zijn gekomen.

Wat zou dat dan doen met de restwaarde ?

Misschien is er wel “schaarste” over een aantal jaar op de 2de hands markt ?
Er wordt nog steeds 30% EV nieuw gekocht, maar dan voornamelijk door bedrijven/leaseauto's. Die komen over 5 jaar allemaal de occasion markt op boven alle ex-lease auto's die er al rondrijden tzt ;).

Ik zou niet uitgaan van schaarste, eerder relatief veel vraag naar lichte benzine auto's (Polo/Golf) met weinig kilometers voor huishoudens die nauwelijks rijden en meer auto willen dan een Dacia BEV.

Sommige hier verwachten dat straks 100% electrisch is maar ik denk dat BEV en bepaalde lichte ICE wagens prima naast elkaar kunnen bestaan, met ieder hun doelgroep. We hebben ook jarenlang benzine/lpg/diesel naast elkaar gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Maar er is een negatiever sentiment dan voorheen dus minder nieuwe , toch ? Als het sentiment op dit moment positiever zou zijn zou er nu ook meer verkocht worden.

#koffiedik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

murky123 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:10:
Maar er is een negatiever sentiment dan voorheen dus minder nieuwe , toch ? Als het sentiment op dit moment positiever zou zijn zou er nu ook meer verkocht worden.

#koffiedik
De meeste nieuwe auto's zijn lease auto's en vrijwel ieder bedrijf heeft een policy met alleen BEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Yes you right . Groot deel is niet alles en een particulier koopt liever een 2de hands wagen die eerder in particulier bezit is geweest ( lees minder afgetrapt) dan 1 uit de lease. Ach we zien t.z.t. wel. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:57
Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

De meeste nieuwe auto's zijn lease auto's en vrijwel ieder bedrijf heeft een policy met alleen BEV.
Waar een aantal bedrijven inmiddels wel op terug komt. Zowel om operationele redenen (ken een servicebedrijf dat te vaak te laat op spoedklussen komt en daarom terug gaat) als personele redenen (werknemers die jij graag in je organisatie wil hebben maar die geen EV wil).

De leaserijders in mijn kennissenkring mogen bij de volgende ronde veelal gewoon weer voor een hybride kiezen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
murky123 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:16:
Yes you right . Groot deel is niet alles en een particulier koopt liever een 2de hands wagen die eerder in particulier bezit is geweest ( lees minder afgetrapt) dan 1 uit de lease. Ach we zien t.z.t. wel. :P
En dat is een illusie. Die auto's uit lease eindigen toch allemaal bij handelaars en gaan dan voor 99% de particuliere markt op.
Mensen willen ook graag een premium auto met veel opties, en die vind je niet als 2dehands bij een particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tommie12 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:34:
Mensen willen ook graag een premium auto met veel opties, en die vind je niet als 2dehands bij een particulier.
Er wordt zoveel geïmporteerd, kijk maar naar kentekens van occasions op de bekende zoeksites. Goede tweedehands auto's in Nederland zijn schaars, die rijden we zelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Waar een aantal bedrijven inmiddels wel op terug komt. Zowel om operationele redenen (ken een servicebedrijf dat te vaak te laat op spoedklussen komt en daarom terug gaat) als personele redenen (werknemers die jij graag in je organisatie wil hebben maar die geen EV wil).

De leaserijders in mijn kennissenkring mogen bij de volgende ronde veelal gewoon weer voor een hybride kiezen.
Dat is Nederland, omdat het beleid ontbreekt. Gelijkaardige situatie in Duitsland voorlopig.

In België is brandstof voor nieuwe auto's gewoon niet meer fiscaal in te brengen, dus BEV is vrijwel verplicht, en je ziet dat ook aan de inschrijvingen van nieuwe auto's.
In de eerste helft van 2024 waren 85.5% van de bedrijfsauto's een BEV.
De rest was waarschijnlijk besteld voor 1/7/2023. (daarvoor kan de brandstof nog ingebracht worden)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
alexbl69 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Bij grote organisaties vraag ik mij dat af.
Vanaf 100 werknemers mag je nu ook de CO2 uitstoot namelijk gaan bijhouden en al je andere "groene processen" . Dat is met BEV een heel stuk simpeler.
Er zijn echt maar weinig ambulante functies waarbij een BEV tot nu toe (zonder aanpassingen) wellicht niet goed werkt. Het gros wat gewoon in de file staat, alleen in een ronkende SUV, kan naar alle waarschijnlijkheid op zijn minst naar hybride maar ik verwacht ook wel BEV. Het is vooral een mindset.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 03-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Bij grote organisaties vraag ik mij dat af.
Vanaf 100 werknemers mag je nu ook de CO2 uitstoot namelijk gaan bijhouden en al je andere "groene processen" . Dat is met BEV een heel stuk simpeler.
Precies, ik moet per rit aangeven of ik benzine of electrisch woon -werkverkeer heb (met een phev) , en dat is met een prive auto.

Op benzine is uiteraard nog toegestaan, niet iedereen koopt prive een phev/BEV, maar dan moeten de c02 doelen op een andere methode behaald worden.

Uitgezonderd bij ons zijn de engineers die met bepaalde expertise soms op 1 dag in Groningen en Zeeland moeten zijn . Wat niet kan wachten want dan staat een hele fabriek stil .

Voor de rest is alles BEV en de collega's zonder oprit zijn daar niet allemaal blij mee...

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

Maar wie ligt er nu echt wakker van de restwaarde van een auto?

Of je rijdt met een bedrijfsauto en dan is het - en dat gaat zeker op voor BEV - een salarisauto of een bedrijfslease en dan is de restwaarde niet het probleem van de rijder.
Of je koopt een auto privé en dan rij je daar doorgaans jaren mee.

Ik vermoed, zeker in België, dat privérijders - en wat betreft elektrisch zijn dat nog altijd een kleine minderheid - een auto zo lang mogelijk in bezit willen hebben en niet een nieuwe kopen om die na drie tot vier jaar op basis van de "restwaarde" terug aan een goede prijs te kunnen verkopen.

Je hebt het dan over een minderheid zonder veel impact op de totale markt.
Natuurlijk is restwaarde belangrijk.
In de eerste plaats bij leasing, omdat een leasebedrijf de maandprijs vooraf berekent en de restwaarde is daarin een belangrijke factor. De meeste werknemers krijgen een maandbudget, dus als die maandprijs naar boven gaat, dan kan je een kleinere auto of minder opties kiezen.

En je assumptie dat 'veel' particuliere rijders hun auto rijden tot die uit elkaar valt is niet onderbouwd.
In België worden er zowat 2 keer zo veel 2dehands auto's ingeschreven als nieuwe. Daaruit leid ik af dat een auto gemiddeld bij 3 eigenaars terecht komt, en met een gemiddelde levensduur van 15 jaar is dat ca 5 jaar per eigenaar.
Ik rij een privé auto meestal tot die onbetrouwbaar wordt (10-15jaar), maar als ik rondom mij kijk, dan wordt er echt wel veel gewisseld, en dan is restwaarde wel degelijk belangrijk.
Je kan de impact wel verminderen door je gedrag aan te passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murky123
IvoB2 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

Maar wie ligt er nu echt wakker van de restwaarde van een auto?

Of je rijdt met een bedrijfsauto en dan is het - en dat gaat zeker op voor BEV - een salarisauto of een bedrijfslease en dan is de restwaarde niet het probleem van de rijder.
Of je koopt een auto privé en dan rij je daar doorgaans jaren mee.

Ik vermoed, zeker in België, dat privérijders - en wat betreft elektrisch zijn dat nog altijd een kleine minderheid - een auto zo lang mogelijk in bezit willen hebben en niet een nieuwe kopen om die na drie tot vier jaar op basis van de "restwaarde" terug aan een goede prijs te kunnen verkopen.

Je hebt het dan over een minderheid zonder veel impact op de totale markt.
blijkbaar een reactie van iemand die nooit zelf en met eigen geld een wagen koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 11:37
Dank.

Zal in mijn provincie wel iets meevallen, maar dit zijn toch wel serieuze bedragen ja. In 2030 is de MRB op een EV van 2500kg even hoog als die van een diesel van 1500kg lees ik 8)7 (dus wat wil dit bruinrechtse kabinet nu eigenlijk stimuleren?)

Ik schrik hier zelf niet al te erg van, de MRB op de dikke benzinesloepen die ik vroegah reed was niet veel minder.. en dan kwam er nog 145 euro per volle tank benzine bij O-)

Qua gewicht is mijn model S vergelijkbaar met de Skoda Enyaq zie ik.. wist niet dat die dingen zo zwaar waren :/ https://www.autoreview.nl...o-2025-vaag-en-onduidelij

[ Voor 5% gewijzigd door _Anvil_ op 03-10-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
*knip*

[ Voor 136% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murky123
IvoB2 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Maar wanneer je om de drie tot vier jaar perse privé een nieuwe auto wil kopen ben je idd afhankelijk van een hoge restwaarde en wanneer het dan wat tegenzit ben je de pineut. Maar daar heb je dan zelf voor gekozen.
dus mensen die een 2de hands wagen kopen particulier, en na een aantal jaar weer van de hand doen om een andere te kopen, die vinden hun restwaarde niet belangrijk? misschien juist wel nog belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
*knip*

[ Voor 178% gewijzigd door twain4me op 03-10-2024 11:06 . Reden: dat mag iets constructiever ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
laatste x dan, want we moeten wel ontopic blijven. en probeer je reactie niet te reflecteren op mijn situatie en mijn portomonee, want die is niet te vergelijken met een gemiddelde nederlander.
Ja ik koop / kocht nieuw. doe ik dat straks nog? denk het niet want geen SEPP en wel weer BPM, restwaarde ? tuurlijk is dat belangrijk. maar of dat voor mij straks meer of minder is, dan spaar ik een paar maanden wat langer door. Of ik schuif mijn wagen door naar mijn zoon, ook een optie.

ik was namelijk aan het hardop denken wat allemaal van invloed kan zijn op restwaarde van EV's ( we hebben het hier over EV's ) en niets anders.
mensen met een gemiddelde beurs of minder , die graag auto willen rijden en particulier aanschaffen zullen restwaarde wel een belangrijk punt vinden voor hun overweging. ik heb mensen in mijn omgeving die zich dat afvragen. wat doet mijn potentiele EV straks nog op de 2de hands markt? hoeveel moet ik dan weer gaan bijleggen

We lezen hier onlangs in NL dat mobiliteit voor veel mensen te duur is, dus ja het is een hot topic a.t.m. in NL
https://mobiliteitsallian...duur-voor-modaal-inkomen/

afin.
punt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
murky123 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:18:
ik was namelijk aan het hardop denken wat allemaal van invloed kan zijn op restwaarde van EV's ( we hebben het hier over EV's ) en niets anders.
mensen met een gemiddelde beurs of minder , die graag auto willen rijden en particulier aanschaffen zullen restwaarde wel een belangrijk punt vinden voor hun overweging. ik heb mensen in mijn omgeving die zich dat afvragen. wat doet mijn potentiele EV straks nog op de 2de hands markt? hoeveel moet ik dan weer gaan bijleggen
Mensen die ik ken rijden hun ICE 'op' totdat er hoge kosten aan de horizon verschijnen, meestal na 10-15 jaar en/of 200k-300k op de teller. Bij inruilen krijg je hooguit nog een paar duizend euro, dat zal voor EV niet anders zijn neem ik aan.

Veel interessanter is imo de vraag hoeveel jaar/km je redelijk zorgeloos met een EV kunt doorrijden, waar het 'hij is nu op' punt ligt. Als die EV zonder enorme kosten ook 15 jaar 300k+ km haalt zie ik een interessant verkoopargument, onduidelijkheid daarover onderdeel van de huidige terughoudendheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 20:28
hoevenpe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Mensen die ik ken rijden hun ICE 'op' totdat er hoge kosten aan de horizon verschijnen, meestal na 10-15 jaar en/of 200k-300k op de teller. Bij inruilen krijg je hooguit nog een paar duizend euro, dat zal voor EV niet anders zijn neem ik aan.

Veel interessanter is imo de vraag hoeveel jaar/km je redelijk zorgeloos met een EV kunt doorrijden, waar het 'hij is nu op' punt ligt. Als die EV zonder enorme kosten ook 15 jaar 300k+ km haalt zie ik een interessant verkoopargument, onduidelijkheid daarover onderdeel van de huidige terughoudendheid.
*Klopt af* maar dat is wel waar ik een beetje op hoop. Tot nu toe zijn al mijn auto's tweedehands geweest, laatste auto gekocht met 24K op de teller en weg gedaan met 54K. De 100K heb ik nog nooit gezien. Groot onderhoud of hoge kosten heb ik gelukkig nog nooit gehad. Voorlopig heb ik nu met met Tesla nog basis garantie tot 2028 en aandrijving en batterij tot 2032 (de 160K limiet ga ik toch niet halen). Afschrijving ga ik gewoon maar niet van wakker liggen, voor het eerst een nieuwe auto en ik denk dat ik deze wel langer ga houden dan mijn gemiddelde van 4 jaar. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, je leest toch steeds meer dat : The battery is likely to outlast the car.
De allereerste EV modellen daargelaten.

https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

https://www.evchargerrevi...t-ev-battery-degradation/

https://www.caranddriver....lectric-car-battery-life/

daarin tegen : ik ken een casus ICE: aantal jaren werd er een KIA picanto 2de hands gekocht voor 3500 euro, half jaar terug deed de motor "plof" want olielek , geen olie meer enzv, enzv. auto totaloss wat vervanging zou 4000 euro zijn, lang gezocht op de 2dehands markt naar een 2dehands blok. niet te vinden, gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik begrijp die bezorgdheid helemaal, en dan moet je toegeven dat er gewoon nog maar heel weinig EV's zijn die 15 jaar oud zijn.
Je vindt wel wat auto's die 300k op de teller hebben.
En die bezorgdheid samen met de huidige onzekerheid over restwaarde is een rem op de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 09:58
Morgen komt als het goed is het kenteken binnen van onze Q4. Nu hebben we wel een 11 kW lader aan huis, maar af en toe zal er toch ook onderweg geladen moeten worden. Welke laadpassen hebben jullie allemaal?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
SnowDude schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:13:
Morgen komt als het goed is het kenteken binnen van onze Q4. Nu hebben we wel een 11 kW lader aan huis, maar af en toe zal er toch ook onderweg geladen moeten worden. Welke laadpassen hebben jullie allemaal?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Ik begrijp die bezorgdheid helemaal, en dan moet je toegeven dat er gewoon nog maar heel weinig EV's zijn die 15 jaar oud zijn.
Je vindt wel wat auto's die 300k op de teller hebben.
En die bezorgdheid samen met de huidige onzekerheid over restwaarde is een rem op de verkoop.
En als er dan zelfs hier nog Tweakers zijn die beweren dat een accu na 7 jaar is afgeschreven en vervangen moet worden, zoals onlangs iemand beweerde, dan is er nog een eind te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

En als er dan zelfs hier nog Tweakers zijn die beweren dat een accu na 7 jaar is afgeschreven en vervangen moet worden, zoals onlangs iemand beweerde, dan is er nog een eind te gaan.
Aan de andere kant, er is volgens mij geen BEV te vinden met 600k + op de klok met originele accu en motoren. Het probleem is wat mij betreft het onderhoud/reviseren van dat spul. Dat lijkt haast alleen maar door de originele makers gedaan te mogen worden en daar wordt het dus niet goedkoper door.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 03-10-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Aan de andere kant, er is volgens mij geen BEV te vinden met 600k + op de klok met originele accu en motoren. Het probleem is wat mij betreft het onderhoud/reviseren van dat spul. Dat lijkt haast alleen maar door de originele makers gedaan te mogen worden en daar wordt het dus niet goedkoper door.
https://insideevs.com/new...odel-s-400k-mile-battery/

Deze wel, maar net na 420.000miles (672k) is de batterij vervangen.

Kan ik mee leven...

Zelf met een 1.6 diesel ooit tot 275k gegaan, maar daarna nooit zo lang met een auto gereden. Onze privé auto die het het langst uit hield had 140k op de teller in 15jaar en die ging weg naar Afrika omdat er te veel kleine dingen samen kwamen die de waarde van de auto zouden overstijgen.
Dat kan bij een EV natuurlijk ook gebeuren...

[ Voor 22% gewijzigd door Tommie12 op 03-10-2024 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
GeeMoney schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Die zijn er zeker wel, zag laatst nog iets voorbij komen bij, ik dacht de e-Canonball in D. Bovendien rijdt bijna niemand zo lang door en heeft men de auto al lang weggedaan. Zoek op autosites naar EV's op hoge km-stand en je vindt er vele die echt niet allemaal een nieuwe accu hebben gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Inderdaad een interessante gedachte! Ik heb mijn EV nieuw gekocht, nu 3,5 jaar geleden. Ik rijd privé en verwacht er nog zeker 10 jaar mee te rijden. Zo lang gaat het dus nog wel duren voordat we antwoord hebben op deze vraag. De voortekenen voor de levensduur van de accu als meest kwetsbare onderdeel zijn iig positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Vergeet niet de hordes die op Nu.nl in de reacties alles wat EV is met de grond gelijk maken. En dat alles op basis van feitenvrije beweringen. Wel amusant, maar ook stomvervelend soms. Die types zijn allemaal blij dat ze lekker diesel kunnen blijven rijden en dat de benzine accijns verlaagd blijft. Feit blijft dat de verkoop van EV’s blijft groeien en dat de meeste PHEV rijders bij een volgende auto overstappen op een BEV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Die zijn er zeker wel, zag laatst nog iets voorbij komen bij, ik dacht de e-Canonball in D. Bovendien rijdt bijna niemand zo lang door en heeft men de auto al lang weggedaan. Zoek op autosites naar EV's op hoge km-stand en je vindt er vele die echt niet allemaal een nieuwe accu hebben gekregen.
Accu en/of motoren bedoel ik.
Bijna niemand rijdt zelf 600k erop, dat begrijp ik.
Wat alleen nu vervelend is, is dat reviseren niet mogelijk is, en die onderdelen vaak alleen door de leverancier geplaatst mogen worden, lees: takke duur. Een groot deel van de waarde van een BEV zit in die accu en elektro motoren.
Als we willen dat straks iedereen (ook 6e hands) in een BEV kan gaan rijden dan moet daar wat aan gebeuren.
Nu kan iedereen een 15 jaar oude Kia kopen namelijk en rijdend houden voor letterlijk een paar honderd euro per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Accu en/of motoren bedoel ik.
Bijna niemand rijdt zelf 600k erop, dat begrijp ik.
Wat alleen nu vervelend is, is dat reviseren niet mogelijk is, en die onderdelen vaak alleen door de leverancier geplaatst mogen worden, lees: takke duur. Een groot deel van de waarde van ee nBEV zit in die accu en elektro motoren.
Als we willen dat straks iedereen (ook 6e hands) in een BEV kan gaan rijden dan moet daar wat aan gebeuren.
Nu kan iedereen een 15 jaar oude Kia kopen namelijk en rijdend houden voor letterlijk een paar honderd euro per jaar.
Er zijn al bedrijven die aan een Tesla kunnen en mogen werken.
Bjorn heeft een paar video's met zijn 'vriend' Waldemar die batterijen reviseert en motoren vervangt.

Die Kia heeft al gewoon 200-300€ nodig voor het gewone onderhoud (filters, olie, bougies, remblokken, ).
Als de koppeling het begeeft samen met de remschijven en een ventilator van de airco/verluchting, dan zit je ook aan een herstelfactuur van 3000€+. Ga je dat doen bij een koekblik van 15jaar wat 2dehands minder waard is?

Pagina: 1 ... 338 ... 363 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic