WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dan zijn de regels verkeerd.hoevenpe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:22:
In de categorie, eerst controleren of je De Speld aangeklikt hebt...![]()
"Het bedrijf wijst erop dat het voor meer snelladers is op verzorgingsplaatsen, maar wel volgens de regels. ’"
Signatures zijn voor boomers.
Ik vermoed dat er sprake is van een miscommunicatie.barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:09:
[...]
Is allemaal geautomatiseerd. Dus dat kan je gewoon in je software zetten met ... if.. blabla
Hier ben ik het ook mee eens hoor. Al sinds begin 2020 toen ik mijn Stromer ST2 kocht doe ik woon-werk altijd op de speed pedelec. inderdaad ca 1.5kWh/100km. Super zuinig! En heerlijk.
Onze e-bikes (geen veel te dure speedpedelecs!) verbruiken op vol vermogen een 750 Wh/100 km.
In een EV kan je met meerdere personen. Gezien wij met twee zijn hebben we dus elk een e-bike nodig indien we dezelfde verplaatsing willen doen. Vandaar dat ik in de vergelijking 1,5 kWh/100 km opgaf (voor 2 personen
Mee eens moest dat het geval zijn maar enderzijds verspillen we geen tijd in reis per e-bike en vinden we tijd doorbrengen in het sporthonk ook geen verspilling van tijd maar aangenaam. Zelf breng ik een twee tot drie uur per dag (en dat vijf dagen per week) in het sporthonk door. Ook nog eens goed voor de sociale contacten.Het kost me misschien 20 minuten meer reistijd per dag (bij 20-30km enkel), maar levert me 1 uur per dag sporten op die ik niet elders hoef te 'verspillen' - feitelijk gebruik je je woon-werk tijd nuttig, om gezond te blijven
Bij droog weer met de e-bike naar het sprothonk en bij nat weer met het elektrisch voertuig. Kan dat tijdens het sporten ook nog eens aan 11 kW bijladen (er staan tien laadpunten van 22 kW). Best of both worlds.
Verschillend uitgangspunt.Maar ik wil wel een E-auto, voor op vakantie te gaan, om zo nu en dan een karretje te trekken (om naar de milieustraat te gaan, of wat goodz van marktplaats op te halen), om langs familie te gaan en om langs vrienden te gaan!
Wij willen helemaal geen auto om op vakantie te gaan en als Vlamingen voelen we nog minder de nood om achter de auto iets aan te sleuren. De trekhaak op onze EV dient alleen om een fietsrek op te monteren.
Het bezit van een auto stellen wij ook af op het dagelijkse gebruik en niet op het uitzonderlijke gebruik van een dagje sleuren met een kar of een enkele vakantierit.
Omdat we onze EV zelf zo weinig gebruiken delen we deze ook nog eens met vier drie andere gezinnen.
Dus eigenlijk één EV voor vier gezinnen.
Wij zijn dan weer gelukkiger minstens 8 km van de dichtsbijzijnde snelweg te kunnen wonen en vlak aan het begin van een fietsstraat (prioriteit voor fietsers met inhaalverbod voor gemotoriseerd verkeer) met aansluiting op de fiets-o-strades (verbod voor gemotoriseerd verkeer).Mijn alternatief vervoer voor w-w is een elektrische motorfiets, die doet eigenlijk maar iets van 70Wh/km, als je 80Wh/km wilt halen moet je HEEL hard doorvlammen, amper mogelijk met het huidige verkeer. En dat is op een rit met 90% snelweg, want mijn werk zit 700m van de snelweg, mijn huis 1.5km ofzo, dus de snelwegen zijn heel dichtbij
Een elektrische motorfiets zegt ons dan weer niets. Veel te duur voor veel te lage range en duurt veel te lang om weer range bij te laden.
De dag dat ze iets vinden om de elektrische motorfiets dezelfde range dan een motorfiets met verbrandingsmotor te geven (300 tot 500 km) en vooral geen uren te moeten stilstaan om bij te laden ben ik om maar dat zie ik nog niet zo vlug gebeuren.
En een EV + speedpedelec + elektrische motorfiets om één keer per week 50 km H/T WW-verkeer af te haspelen vinden we zelf economische onzin (zelf ben ik FO dus werk alleen nog van thuis uit en de partner is consultant dus heeft alleen een auto nodig om een of twee keer per maand naar een klant te rijden en één keer per week naar kantoor voor overleg).
Totaal andere uitgangssituaties dus met andere gevolgen.
Wat vind je veel?Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:44:
[...]
Ehm, ook een EV verbruikt energie. En best veel ook.
In vergelijking met een brandstofmotor is het peanuts.
Mijn auto's met verbrandingsmotor hadden een verbruik van 6 tot 7 liter brandstof. Dat is 60 tot 70 kWh per 100 km.
Mijn zwaardere EV's hadden intern een gemiddeld verbruik van 15 tot 16 kWh/100 km.
Aan de laadpaal een verbruik van 17,3 tot 19,9 kWh/100 km.
In het slechtste geval is dat 1/3 van het verbruik van een brandstofmotor.
En dat slechtste geval voor elektriciteit is dan nog eens gerekend in de case van traag thuisladen op eigen productie waardoor er ook geen verbruik en verliezen in de brandstofketen zijn (die je in het geval van fossiele brandstof voor een auto ook nog eens moet bijtellen in de volledige keten van oppompen, verwerken, transport tot eindpunt). Het hogere "verbruik" aan de laadpaal komt door het tragere laden waardoor het vaste energieverbruik van de systemen in de EV tijdens het laden langer moeten doorwerken om eenzelfde hoeveelheid kWh binnen te halen.
Voor één liter brandstof in de tank van een auto terechtkomt heeft ie al vele kWh extra aan energie verbruikt. En éénmaal in de tank wordt ruim 70% ook nog eens omgezet in warmte ipv kinetische energie.
Ik weet niet waar jij woont maar ik woon in een streek waar het ook in de winter wel eens wil waaien.En juist in het jaargetijde dat het energieverbruik het hoogst ligt (de winter, door hogere luchtweerstand en het verbruik voor verwarming) zijn er nauwelijks uren met negatieve stroomprijzen.
In de winter zorgt het laden van je EV er dus (in 99% van de uren) voor dat er ergens een kolen- of gascentrale harder gaat draaien en meer CO2 gaat uitstoten.
En volgens mij wilden we dat juist verminderen.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 09:39 ]
Een uur op een e-bike is ongeveer vergelijkbaar met een uur rustig wandelen, ik heb dat zelf gemeten adhv mijn hartslag. Dat is natuurlijk altijd beter dan stilzitten, maar niet vergelijkbaar met een uur matig intensief trainen in de sportschool (of hardlopen, fietsen op een niet -electrische fiets).barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:09:
[...]
Het kost me misschien 20 minuten meer reistijd per dag (bij 20-30km enkel), maar levert me 1 uur per dag sporten op die ik niet elders hoef te 'verspillen' - feitelijk gebruik je je woon-werk tijd nuttig, om gezond te blijven
Als je dat dagelijkse uur op de eBike vervangt met een uur op de gewone fiets dan zal je vrij snel merken conditioneel.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2024 09:10 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bij een EV is doorgaans 90 het omslagpunt en niet 100.Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:52:
[...]
Maar het bespaart wel waanzinnig veel energie als je wat langzamer rijdt. Een erg goede reden dus om het maar bij de 100 te laten.
Ik woon ook in Vlaanderen en niet langs de Duitse Autobahn.
Fysiek is het daar onmogelijk om gemiddeld een snelheid van 130 aan te houden.
Of ik het nu wil of niet, mijn gemiddelde snelheid (gemeten over meerdere jaren en meerdere seizoenen) met een EV bedraagt een 45 km/uur. Dus geen 100, laat staan 130 km/uur.
En dat resulteert (gemeten over 52 maanden en 78K km, en ja daar zitten indien de mogelijkheid zich voordoet ook wel eens stukken van 120 km/uur bij maar nooit echt lang) in een intern gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km en 17,3 kWh/100 km aan de laadpaal.
Het grootste deel van deze energie komt, in ons geval, dan ook nog eens van PV en windenergie.
(eigen productie, decentrale productie van bedrijven, groen energiecontract met opwek op basis van PV, wind en waterkracht).
Veel stikstof en CO2 zal er (in vergelijking met andere vormen van gemotoriseerde mobilitiet) tijdens het laden en rijden dus al niet vrijkomen.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 09:14 ]
Een Stromer is geen elektrische fiets. Op een speed pedelec fiets je net zo hard als op een normale fiets mee.Sport_Life schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:08:
[...]
Een uur op een e-bike is ongeveer vergelijkbaar met een uur rustig wandelen, ik heb dat zelf gemeten adhv mijn hartslag. Dat is natuurlijk altijd beter dan stilzitten, maar niet vergelijkbaar met een uur matig intensief trainen in de sportschool (of hardlopen, fietsen op een niet -electrische fiets).
Als je dat dagelijkse uur op de eBike vervangt met een uur op de gewone fiets dan zal je vrij snel merken conditioneel.
Maar totaal andere discussie. Laten we het bij het topic houden.
En het epistel hierboven ook, een auto delen met 3 of 4 gezinnen. Forget about it, dat is misschien een utopie weggelegd voor een enkeling, maar met 99% van de mensen niet denkbaar in hoe verslaafd we zijn geworden aan het autorijden
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Afkicken kan!
Dat het niet iedereen (direct) lukt........oké, maar het zal ongetwijfeld (veel) meer zijn dan de 1% waarvan jij het verwacht.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Er staat nu ook een artikel over op Autoweek.hoevenpe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:22:
In de categorie, eerst controleren of je De Speld aangeklikt hebt...![]()
[...]
https://www.autoweek.nl/a...adpalen-langs-de-snelweg/
Conclusie: concurrentiestrijd tussen Fastned en andere aanbieders helpt de consument uiteindelijk voor geen meter.Sonicfreak schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:41:
[...]
Er staat nu ook een artikel over op Autoweek.
https://www.autoweek.nl/a...adpalen-langs-de-snelweg/
Omdat de strijd oneerlijk is.Tristan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:12:
[...]
Conclusie: concurrentiestrijd tussen Fastned en andere aanbieders helpt de consument uiteindelijk voor geen meter.
Fastned mag nergens faciliteiten neer zetten. Moet je online mensen is zien klagen dat Fastned geen wc's heeft.
Dus Fastned gebruikt diezelfde regels tegen de bestaande tankstations. Ik hoop dat dit er voor zorgt dat die belachelijke regels worden gewijzigd.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Niet tot 0, maar ik heb wel al tot 1% gereden. Zeker in Duitland lukt dat mooi.
Zo lang je >5% ziet als SOC bij de volgende stop stoom je rustig door aan 130-150, en als dat percentage wat zakt, dan ga je naar 100-120km/h.
Lukt prima, en als je weet dat je bij die laadstop zowel Allego, Ionity als Tesla laders hebt, dan acht ik het risico zelfs laag dat je ergens vast komt te zitten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Kan dat iemand nog verbazen? Ik denk dat het grootste deel van dit kabinet daar niet wakker van ligt.murky123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:56:
Hedenochtend op de radio alweer berichten dat als we ( de overheid ) zo doorgaan de 2030 doelstellingen niet gaan halen .
TNO heeft voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht :
https://www.bnr.nl/nieuws...oos-wagenpark-nog-ver-weg
Ik zie bij ANWB deze lease deal:
https://www.anwb.nl/auto/...se/aanbod/citroen/e-c3-ev
Andere opties, zoals die Nissan Leaf met ChaDeMo, zijn duurder. Ook vele occasions zijn duurder. En de ë-C3 heeft nog een best aardige accu (44 kW).
Looptijd 6 jaar, 15.000 km per jaar, per maand: 369 euro.
Da's toch niet gek? Iemand andere ideëen?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ah zo, ja snap ik.Tommie12 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:32:
[...]
Niet tot 0, maar ik heb wel al tot 1% gereden. Zeker in Duitland lukt dat mooi.
Zo lang je >5% ziet als SOC bij de volgende stop stoom je rustig door aan 130-150, en als dat percentage wat zakt, dan ga je naar 100-120km/h.
Lukt prima, en als je weet dat je bij die laadstop zowel Allego, Ionity als Tesla laders hebt, dan acht ik het risico zelfs laag dat je ergens vast komt te zitten.
In Duitsland wel ja.
Toch ben ik bij het sneller rijden weer langer aan het laden.
Dus onder aan de streep was dat niet heel handig 😄
6 jaar is best lang.TucanoItaly schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:17:
Een vriendin met een kleine spaarrekening vraagt aan mij tips voor een betaalbare auto. Na even doorspreken is ze iemand die niet zit te wachten op onverwachte kosten qua onderhoud. Tevens kan ze niet een 10-15k op tafel leggen. Ik redeneer dat private lease dan de beste optie is.
Andere opties, zoals die Nissan Leaf met ChaDeMo, zijn duurder. Ook vele occasions zijn duurder. En de ë-C3 heeft nog een best aardige accu (44 kW).
Daar komt sowieso nog MRB bij.
Iemand die geen nieuwe auto kan betalen, kan ook de lasten voor een nieuwe leaseauto niet dragen naar mijn mening.TucanoItaly schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:17:
Een vriendin met een kleine spaarrekening vraagt aan mij tips voor een betaalbare auto. Na even doorspreken is ze iemand die niet zit te wachten op onverwachte kosten qua onderhoud. Tevens kan ze niet een 10-15k op tafel leggen. Ik redeneer dat private lease dan de beste optie is.
Dus mijn idee is een leuke auto voor minder dan 4k kopen en bij heel groot onderhoud weer verkopen. Lekker doorsparen voor een fatsoenlijke auto.
Ik zou sowieso niet lenen voor een auto.TucanoItaly schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:17:
Lease is lenen imo
Dan zou het een 15 jaar oude ICE moeten worden helaas.
Hoewel ik ook zo ben groot gebracht, moet ik zeggen dat het niet zo simpel ligt.murky123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:35:
[...]
Ik zou sowieso niet lenen voor een auto.
Lease is lenen imo
Dan zou het een 15 jaar oude ICE moeten worden helaas.
Een EV van 30k is na 3 jaar al goedkoper dan een ICE van 15k.
Ja je gokt erop dat je hem zelf niet in de prak rijd.
Maar daarmee is een EV van 25k die je met een lening koopt ook goedkoper dan een ICE van 15k.
Dit gaat natuurlijk niet op voor de ICE bakkies onder de 4k.
(Mijn, alweer verkochte, IONIQ was 17k toen ik hem kocht en was binnen 3 maanden al goedkoper dan mijn daarvoor verkochte ICE ter waarde van 4k. Rekening houdend met afschrijving.
Het hangt er dus vanaf hoeveel ze rijd, als ze heel veel km's maakt, is vooraf de 'batterij' kosten betalen misschien wel voordeliger dan een ICE kopen en elke maand een fortuin kwijt zijn aan benzine.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Het verbruik is misschien 50% hoger (bij een EV), maar je kunt niet zo vaak 130 rijden, dus in de praktijk scheelt het eerder 15-25% over het geheel. Dat is voor de meeste mensen een tientje per maand aan elektriciteit, dus financieel gezien niet interessant.Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:52:
Maar het bespaart wel waanzinnig veel energie als je wat langzamer rijdt. Een erg goede reden dus om het maar bij de 100 te laten.
Doe je het dus "alleen" voor het bereik (zeker bij langere afstanden) of het milieu.
Eens, ik kijk ook altijd naar TCO, en dan valt het wellicht mee.Kodess schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:44:
[...]
Hoewel ik ook zo ben groot gebracht, moet ik zeggen dat het niet zo simpel ligt.
Een EV van 30k is na 3 jaar al goedkoper dan een ICE van 15k.
Ja je gokt erop dat je hem zelf niet in de prak rijd.
Maar daarmee is een EV van 25k die je met een lening koopt ook goedkoper dan een ICE van 15k.
Dit gaat natuurlijk niet op voor de ICE bakkies onder de 4k.
(Mijn, alweer verkochte, IONIQ was 17k toen ik hem kocht en was binnen 3 maanden al goedkoper dan mijn daarvoor verkochte ICE ter waarde van 4k. Rekening houdend met afschrijving.
Het hangt er dus vanaf hoeveel ze rijd, als ze heel veel km's maakt, is vooraf de 'batterij' kosten betalen misschien wel voordeliger dan een ICE kopen en elke maand een fortuin kwijt zijn aan benzine.
Grootste voordeel bij lease is dat je minder risico loopt op onverwacht onderhoud en mogelijk hoge afschrijving (je weet maar nooit), én dat je daarnaast (voor hetzelfde geld) een nieuwere/zuinigere auto rijdt.
@TucanoItaly Ik zou ook zeker in het lease topic kijken.
Niet lenen. Hooguit hypotheek
Of dat achteraf slimmer is. Soms niet. Soms wel.
Maar wat ik niet heb ga ik ook niet uitgeven.
Zeker voor een auto. Dat is sowieso een slechte investering en een bodemloze put.
Advies : koop een auto en betaal em in 1x. Wil je er vanaf dan doe je em weg. Daarna. Rinse and repeat.
Beter een leaf van 5-6k en 2k subsidie pakken. Kan je wel maar 80-100km rijden per ladingTucanoItaly schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:17:
Oké Boomermurky123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:14:
Ik ben wel een beetje ouderwets ja.
Niet lenen. Hooguit hypotheek
Of dat achteraf slimmer is. Soms niet. Soms wel.
Maar wat ik niet heb ga ik ook niet uitgeven.
Zeker voor een auto. Dat is sowieso een slechte investering en een bodemloze put.
Advies : koop een auto en betaal em in 1x. Wil je er vanaf dan doe je em weg. Daarna. Rinse and repeat.
Als de TCO incl lening minder is, ben ik persoonlijk niet zo bang van lenen, net als voor zonnepanelen bijvoorbeeld.
Ik heb wel vertrouwen in mn (toekomstige) inkomsten. (ja je kunt altijd pech hebben, maar dat risico durf ik wel te nemen).
Andersom ben ik misschien wel slecht met geld, tot nu toe gaat echter het prima.
Je kent de situatie van "de vriendin" ook niet,, misschien pas net op de arbeidsmarkt, nog geen spaargeld, maar wel een leuk salaris, vast contract en goed vooruitzicht.
Al kun je dan ook de occasie van 4k kopen en een jaartje sparen natuurlijk... Maar ook dan kun je ook weer geluk hebben met 0 afschrijving en 0 onderhoud, of pech met 3k onderhoudskosten en/of volledige afschrijving.
Sterker nog, achteraf gezien had ik toen de hypotheekrente zo laag was mn hypotheek moeten verhogen en juist meer lenen.
Heb de tuinkamer in 2020 betaalt met spaargeld, maar dat geld had ik beter kunnen beleggen en nu bv gebruiken voor een EV.
Yup, vind ik ook... ze moet zelf beslissen. Ik zag wel, bij sommige lease maatschappijen kun je bijbetalen voor maandelijks opzegbaar. Is nog een optie. MRB goed punt, dank je.Tweak_ers schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:26:
6 jaar is best lang.
Daar komt sowieso nog MRB bij.
Dank je, ga ik eens posten!mitsumark schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:08:
@TucanoItaly Ik zou ook zeker in het lease topic kijken.
@GekkeRipper @murky123 sorry, ik ga er niet inhoudelijk op reageren. Gaat gewoon off-topic.
[ Voor 52% gewijzigd door TucanoItaly op 25-09-2024 21:47 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik geef inhoudelijk aan dat ik het budget zou verlagen en daarvoor een auto kopen. Ook dat is advies gevenTucanoItaly schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:44:
[...]
Yup, vind ik ook... ze moet zelf beslissen. Ik zag wel, bij sommige lease maatschappijen kun je bijbetalen voor maandelijks opzegbaar. Is nog een optie. MRB goed punt, dank je.
[...]
Dank je, ga ik eens posten!
@GekkeRipper @murky123 sorry, ik ga er niet inhoudelijk op reageren. Gaat gewoon off-topic.
Voor dat geld zit een BEV er niet in.
Wel is het zo dat door de wispelturigheid van de politiek, veranderingen daarin kunnen worden doorberekend in toekomstige lease tarieven (die leasemaatschappijen gaan verhogingen echt niet zelf dragen)
Zie deze link: word gewoon gedekt door ANWB https://www.anwb.nl/auto/...lease/veelgestelde-vragen
[ Voor 44% gewijzigd door gustaveau op 26-09-2024 09:23 . Reden: link toegevoegd ]
En dan sparen om hem naar Muxsan te brengen.STIMPPYYY schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:15:
[...]
Beter een leaf van 5-6k en 2k subsidie pakken. Kan je wel maar 80-100km rijden per lading
Ja, MRB zit in de leaseprijs. Maar in tegenstelling tot andere kostenstijgingen waarmee de fabrikant of leasemaatschappij mee te maken kan krijgen, mogen belastingverhogingen voor de eindgebruiker wél tijdens de loopduur van het contract worden doorberekend aan de klant.gustaveau schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:21:
MRB wordt toch meestal al gedekt door private lease, of ben ik nu gek?
Wel is het zo dat door de wispelturigheid van de politiek, veranderingen daarin kunnen worden doorberekend in toekomstige lease tarieven (die leasemaatschappijen gaan verhogingen echt niet zelf dragen)
Zie deze link: word gewoon gedekt door ANWB https://www.anwb.nl/auto/...lease/veelgestelde-vragen
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
(Muxsan is failliet)Maasluip schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:50:
[...]
En dan sparen om hem naar Muxsan te brengen.
[ Voor 18% gewijzigd door Kodess op 26-09-2024 10:03 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Oh, dat wist ik niet.
Er staat toch:gustaveau schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:21:
MRB wordt toch meestal al gedekt door private lease, of ben ik nu gek?
Dus volgens mij mogen ze het verhogen.Blijft het maandbedrag over de gehele looptijd van het leasecontract gelijk?
Als de overheid de belasting voor het bezit of gebruik van de auto (MRB of houderschapsbealsting) verandert mag LeasePlan het maandbedrag veranderen. Die verandering geldt dan vanaf het moment dat de kosten voor Ayvens stijgen.
Volgens het Belastingplan 2020 wordt de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides vanaf 1 januari 2025 afgebouwd; hierdoor kan het termijnbedrag stijgen gedurende de looptijd van het leasecontract.
Klopt de meeste PL contracten hebben deze bepaling, dus als de overheid de MRB verhoogt, mogen de PL maatschappijen dat, ook tijdens de looptijd van een bestaand contract, doorberekenen naar de klant.SpikeHome schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:08:
@Of-Aaargh
[...]
Er staat toch:
[...]
Dus volgens mij mogen ze het verhogen.
Nog steeds, als ik met mijn Polo op LPG 100kmh rijd doe ik gemiddeld 120gCO2/km. Met de huidige stroommix zou de uitstoot 370g/kWh zijn.Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:44:
[...]
Ehm, ook een EV verbruikt energie. En best veel ook. En juist in het jaargetijde dat het energieverbruik het hoogst ligt (de winter, door hogere luchtweerstand en het verbruik voor verwarming) zijn er nauwelijks uren met negatieve stroomprijzen.
In de winter zorgt het laden van je EV er dus (in 99% van de uren) voor dat er ergens een kolen- of gascentrale harder gaat draaien en meer CO2 gaat uitstoten.
En volgens mij wilden we dat juist verminderen.
Ergo: Blijf maar gewoon 100 rijden, dat scheelt een heleboel CO2.
Met 200Wh/km zit je dus op 74gCO2/km. En 200Wh/km haal je met een Model 3 LR als je 130-140kmh rijdt.
Dus dat is al 5x minder uitstoot, terwijl je veel harder rijdt. En mijn fossiel rijdt op LPG, dat stoot VEEL minder CO2 uit dan op benzine rijden (ca. 20%).
Ik denk dat we veel meer bereiken met een spitsheffing. Auto's zijn niet nodig om woon-werk verplaatsingen te doen zoals we dat nu doen
En met een EV is het altijd veel zuiniger. 120 lijkt me een prima limiet, als je met een EV snelle verplaatsingen wilt doen op lange afstanden dan is 120-130kmh wel een beetje de optimale snelheid. Daarboven wordt de luchtweerstand te hoog en duurt het laden dus relatief weer te lang.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Laat iedereen zelf bepalen of hij/zij 100 of 130 rijdt, langzaam of hard optrekt (USP voor veel EV rijders), etc.
Rij je harder dan moet je vaker laden, mag iedereen zelf weten...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Akkoord, behalve als je aan het rode licht links gaat staan. Dan moet je met net niet plankgas vertrekken en minstens binnen de 6 seconden aan de 100km/h zitten.hoevenpe schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:04:
Ik snap die maximumsnelheid discussie niet echt: er is geen wet die je verplicht om 130 te rijden.
Laat iedereen zelf bepalen of hij/zij 100 of 130 rijdt, langzaam of hard optrekt (USP voor veel EV rijders), etc.
Rij je harder dan moet je vaker laden, mag iedereen zelf weten...
Niets zo irritant als iemand die links gaat staan en dan tegen een slakkengang vertrekt
Wel jammer. Te verwachten, inmiddels zijn occasion EV prijzen dusdanig gedaald dat het financieel gunstiger is om een occasion EV te kopen dan de accu te upgraden van je over datum Leaf.
Misschien was het financieel beter geweest als ze hun focus hadden verlegd op hun CCS upgrades, voor een iets lagere prijs, maar voor meerdere merken. Niet alleen de Leaf, maar ook de Zoë. Je kunt met een kleine accu redelijk ver komen zonder veel gedoe, als je maar CCS hebt. Nu zijn het in principe gewoon 2de auto's geworden, boodschappenauto's.
Bij de 'huidige stroommix' neem je de CO2-uitstoot van de productie, neem ik aan? De uitstoot van de auto is namelijk 0.barta123 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:49:
[...]
Nog steeds, als ik met mijn Polo op LPG 100kmh rijd doe ik gemiddeld 120gCO2/km. Met de huidige stroommix zou de uitstoot 370g/kWh zijn.
Hoe zit dat bij de Polo? Is die 120g de uitstoot van de auto zelf? Tel er dan ook nog even de uitstoot van productie en transport van de brandstof bij op?
En bij productie ook even goed kijken naar de hoeveelheid stroom die er wordt gebruikt. Ik weet niet hoe het zit bij LPG, maar voor een liter benzine worden al behoorlijk wat kilowattuurtjes verstookt. Achterlijk veel zelfs...
[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 26-09-2024 14:10 ]
Punctuality is the politeness of kings
De uitstoot van het opwekken van grijze stroom uitstoot is in 2020 overigens 290g/kWh. Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/...ktriciteitsproductie-2020dreamscape schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:05:
[...]
Bij de 'huidige stroommix' neem je de CO2-uitstoot van de productie, neem ik aan? De uitstoot van de auto is namelijk 0.
Hoe zit dat bij de Polo? Is die 120g de uitstoot van de auto zelf? Tel er dan ook nog even de uitstoot van productie en transport van de brandstof bij op?
En bij productie ook even goed kijken naar de hoeveelheid stroom die er wordt gebruikt. Ik weet niet hoe het zit bij LPG, maar voor een liter benzine worden al behoorlijk wat kilowattuurtjes verstookt. Achterlijk veel zelfs...
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Je vergeet de mensen die nog even snel de rechter rij uit gaan om vlak voor je links te gaan staan en dan bij groen licht nog eerst even van de telefoon moeten opkijken en die dan rustig wegleggen, alvorens met een slakkengang te vertrekken3_s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:32:
[...]
Niets zo irritant als iemand die links gaat staan en dan tegen een slakkengang vertrekt
Nope, dit is puur het litertje LPG, niet eens met transport en raffinage erbij. En de uitstoot per kWh is dus minder. helemaal als je kijkt hoeveel wind we in de winter hebben hier (en hoeveel zonnestroom in de zomermaanden).dreamscape schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:05:
[...]
Bij de 'huidige stroommix' neem je de CO2-uitstoot van de productie, neem ik aan? De uitstoot van de auto is namelijk 0.
En de uitstoot van de EV zelf is inderdaad 0, maar voor the haterz ff erbij wat een kWh gemiddeld nog zal uitstoten hier. Want in de winter is het vaak nog wel een tikje grijs. In de zomer als jij midden op de dag, tussen 10:00-15:00 laadt dan zit je zo goed als zeker op de zon
Yep daarom gooi ik mijn 14 jaar oude frikandellendraaier dan standaard op rechts, ik trek er niet snel mee op (alles is inmiddels oud en heeft al bijna 350.000km gelopen, voor een downsizing motor is dat wel flink.3_s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:32:
[...]
Akkoord, behalve als je aan het rode licht links gaat staan. Dan moet je met net niet plankgas vertrekken en minstens binnen de 6 seconden aan de 100km/h zitten.![]()
Daarom hoop ik van de EV prijsdaling te kunnen profiteren eind dit jaar
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 26-09-2024 20:13 ]
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Leapmotor International B.V. is a Stellantis-led joint venture with a 51/49 partnership between Stellantis N.V. and Leapmotor. Headquartered in Amsterdam, the company is focused on redefining the electric vehicle (EV) landscape by leveraging cutting-edge technology and innovation.
Overigens een copy-paste van het Chinese Li Auto
[ Voor 56% gewijzigd door Tristan op 26-09-2024 22:06 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
filmpje vluchtig bekeken en daar hadden ze het over hybride, in europa worden ze EV blijkbaar
[ Voor 69% gewijzigd door jackaubrey op 27-09-2024 11:10 ]
Nee. Logica zegt al dat dat niet kan, maar lees even goed wat daar staat.zonoskar schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:56:
[...]
De uitstoot van het opwekken van grijze stroom uitstoot is in 2020 overigens 290g/kWh. Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/...ktriciteitsproductie-2020
Kolom B, "Integrale methode 1)"
Fossiele energie kan nooit naar 290 g/kWh komen. Er is een apart onderzoek naar de werkelijke emissie van gas en steenkool en die komt uit op 380 en 830 g/kWh respectievelijk.1) De integrale methode gaat uit van de totale (hernieuwbare plus niet hernieuwbare) elektriciteitsproductie in verhouding tot de aan elektriciteit toegerekende inzet van aardgas, kolen en kernenergie. Elektriciteit uit afvalverbrandingsinstallaties en restgassen wordt niet meegenomen.
De C10 is volgens Stellantis all-electric.jackaubrey schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:15:
Dat zijn toch hybrides?
In thuisland ook hybride, europa alleen EV.
Disclaimer: volgens de reviewer.
Daarnaast kan je een EV laden op het schoonste moment (dat voor jou mogelijk is) op de dag + de gemiddelde uitstoot van CO2 bij een kWh is dalende in de loop der tijd.barta123 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:26:
[...]
Nope, dit is puur het litertje LPG, niet eens met transport en raffinage erbij. En de uitstoot per kWh is dus minder. helemaal als je kijkt hoeveel wind we in de winter hebben hier (en hoeveel zonnestroom in de zomermaanden).
En de uitstoot van de EV zelf is inderdaad 0, maar voor the haterz ff erbij wat een kWh gemiddeld nog zal uitstoten hier. Want in de winter is het vaak nog wel een tikje grijs. In de zomer als jij midden op de dag, tussen 10:00-15:00 laadt dan zit je zo goed als zeker op de zon
Klopt inderdaad, ik denk ook dat smart charging en het toenemend aantal BEVs op de markt de komende jaren het stroomnet wel redtdenneappel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:08:
[...]
Daarnaast kan je een EV laden op het schoonste moment (dat voor jou mogelijk is) op de dag + de gemiddelde uitstoot van CO2 bij een kWh is dalende in de loop der tijd.
We hebben namelijk helemaal geen groot overschot met PV, maar ons verbruik is totaal niet afgestemd op de productie. (en met elektrificering gaan we nog heeeel veel meer kWhs verbruiken, die nu nog in fossiel sap worden afgerekend)
Ik heb sinds vorig jaar augustus zelf PV geinstalleerd (kleine hoekwoning van 100m2). 11 stuks, in 1jr ca. 4000kWh opgewekt
Het enige dat bij mijn verbruik mist is nog een auto, ik verbrand nu nog zo'n 1000L LPG per jaar, als ik dat kan vervangen met 2400kWh stroom komend jaar ben ik blij!
In de zomer 'blaas' ik zo'n 1600kWh op het net (mei-aug). Ik zou dat bijna volledig in een EV kunnen stoppen. Overdag staat mijn auto vaak thuis, maar ik rijd veel in het weekend en laat in de avonden.
Zeg dat ik 1200kWh met 0,28kg CO2/kWh van het net zou moeten trekken, dan stoot ik maar 340kg CO2 per jaar uit om mijn EV te laten rijden. Dat is zo'n 150L benzine (inclusief raffinage). En dat is met minimaal 15000km per jaar rijden!
Mijn LPG auto (zuinig, downsizing motor, met rustig rijden en op een laag koolstof brandstof) stoot daarvoor 1800kg CO2 uit!
--> met het gemiddelde benzine verbruik van ons wagenpark is dat iets van 1:15, dat is dus op benzine 3,14kg CO2/L (dat is inclusief raffinage en transport!). Een dergelijke benzine auto zou op die afstand dus 3140kg CO2 uitstoten.
[ Voor 10% gewijzigd door barta123 op 29-09-2024 23:13 ]
Tsja, we weten dat de Telegraaf niet van EV's houdt. Over de al jaren voortdurende tegenvaller van de nog steeds niet geheel afgeschafte 17 ct./liter tijdelijke 'corona'-accijnsverlaging op brandstof, zwijgt de krant van WNL in alle talen.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Dan nog is het gewoon een blunder, ongeacht wie het nieuws brengt:Of-Aaargh schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:11:
Tsja, we weten dat de Telegraaf niet van EV's houdt. Over de al jaren voortdurende tegenvaller van de nog steeds niet geheel afgeschafte 17 ct./liter tijdelijke 'corona'-accijnsverlaging op brandstof, zwijgt de krant van WNL in alle talen.
Men heeft dus met 40% korting over het ICE gewicht ipv het EV gewicht gerekend? Scheelt 'maar' eenderde...Het komt door een dubbele rekenfout van het vorige kabinet, blijkt uit de onderliggende ambtelijke stukken bij de miljoenennota. Daarin valt ten eerste te lezen dat er ’per abuis onvoldoende rekening werd gehouden met het technisch meergewicht van elektrische auto’s’.
De stekkerwagens zijn, door een veel zwaardere accu, namelijk een stuk zwaarder dan auto’s die rijden op benzine of diesel. Door dat hogere gewicht kost een stekkerauto meer wegenbelasting.
Om elektrisch rijden desalniettemin te stimuleren, geeft het kabinet al jaren korting op de wegentaks. En bij een zware stekkerauto die meer taks kost, valt zo’n procentuele korting ook hoger uit dan die voor een gemiddelde auto zou doen. Maar dat onderscheid werd dit voorjaar ’niet goed in de financiële doorrekening meegenomen’, erkent een woordvoerder van het ministerie van Financiën: „Hiervoor moest worden gecorrigeerd, waardoor het budgettaire effect hoger uitvalt.”
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Als je begroot hebt met een te hoog bedrag/gewicht komt er minder binnen dan verwacht.PeterZ(on) schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:53:
Ik zal het wel niet snappen, maar de MRB zijn inkomsten en geen uitgaven. Dus hoezo kom je dan tekort als je geen rekening hebt gehouden met het hogere gewicht. Ze hebben straks juist een meevaller omdat er meer MRB binnenkomt omdat EV's zwaarder zijn.
Geld dat op andere plekken al is uitgegeven, dus heb je een tekort.
Dit is pas het begin: als EV's voor de gemiddelde (niet leasende) particulier bereikbaar wordt moet al die misgelopen benzineaccijns gecompenseerd worden. Thuisladers hebben geen aparte aansluiting, dus hogere MRB en rekeningrijden zijn imo onvermijdelijk.
Oh, korting op een hoger bedrag betekent minder geld? Dat mogen ze me eens voorrekenen.
Om het in getallen te zetten: als je denkt dat EV's zo zwaar zijn als ICE's en je moet 100 euro per maand betalen dan verlies je met 25% korting 25 euro..
Maar de zwaardere EV moet 120 euro per maand betalen dan verlies met 25% korting 30 euro per maand.
Grotere tegenvaller!
Maar in de eerste berekening krijg je 75 euro per maand, in de tweede 90. Hoe is dat een tegenvaller?
Precies hierom wil ik geen hybride en moet de volgende auto een BEV worden.Maar als je kijkt naar milieu-impact en gebruikersgemak is een hybride eigenlijk the worst of both worlds. Uit alle testen blijkt dat ze in de praktijk namelijk vaker méér uitstoten dan reguliere brandstofauto's. Wie de accu niet oplaadt, gebruikt alleen de brandstofmotor die vaak erg onzuinig is
Wat een ontzettende eikels zijn het ook...he we moeten klimaatdoelen halen, hoe zullen we dat gaan doen? Ah laten we electrische auto's EXTRA gaan belasten
Niks meer dan een fictief getal uit de duim gezogen. Rekenen kunnen ze blijkbaar ook niet, dus verwacht er niks van.
Jammer alleen dat de rekening niet eerlijk verdeeld wordt, en elk jaar bij een andere groep komt te liggen.
Een tekort op de begroting is voor alle 18 miljoen mensen, niet alleen de 9 miljoen met een auto, en zeker niet de 0,5 miljoen met een EV (ja, een deel van dat tekort is ook gekomen door "korting" op EV).
Gooi gewoon de inkomsten/vermogensbelastingen omhoog...
[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 30-09-2024 09:56 ]
Facts don't care about your feelings
Volgens mij is dat het plan, 75% van het ICE tarief (voor dus een hoger gewicht dan die vergelijkbare ICE)YoshiBignose schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:58:
Staat nogal onduidelijk in het artikel maar betekent dit dat er dus al 75% MRB betaald moet worden vanaf 1-1-2025?
Uiteindelijk zal de huidige opbrengst van benzineaccijns linksom of rechtsom gecompenseerd moeten worden.mitsumark schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:55:
Jammer alleen dat de rekening niet eerlijk verdeeld wordt, en elk jaar bij een andere groep komt te liggen.
Een tekort op de begroting is voor alle 18 miljoen mensen, niet alleen de 9 miljoen met een auto, en zeker niet de 0,5 miljoen met een EV (ja, een deel van dat tekort is ook gekomen door "korting" op EV).
Gooi gewoon de inkomsten/vermogensbelastingen omhoog...
Ze kunnen deze inkomsten niet missen.
Zou daar maar een mooi / eerlijk plan voor zijn...ow wacht dat is er ook en dat noemen ze rekeningrijden...bedankt kabinet voor het afschaffen ervan voordat we er mee gestart zijnhoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:03:
[...]
Uiteindelijk zal de huidige opbrengst van benzineaccijns linksom of rechtsom gecompenseerd moeten worden.
Ze kunnen deze inkomsten niet missen.
https://nos.nl/artikel/25...bouwd-vanwege-misrekening
Te weinig geld voor alle gadgets.
Die 25% korting zal dat zijn:hoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:00:
[...]
Volgens mij is dat het plan, 75% van het ICE tarief (voor dus een hoger gewicht dan die vergelijkbare ICE)
- Korting van 25% op het gewicht?
- Korting van 25% op het MRB bedrag?
Volgens mij korting van 25% op het MRB bedrag.Schwarz schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:09:
[...]
Die 25% korting zal dat zijn:
- Korting van 25% op het gewicht?
- Korting van 25% op het MRB bedrag?
Volgende maand krijg ik mijn Ford Explorer EV, geintje gaat me 1300 euro extra kosten...
Hoezo verkeerde berekening, men ging uit van de gewichten van benzine auto's, dat lijkt me toch een goed uitgangspunt om te bepalen wat de 'korting' kost ?Masuchievo schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:09:
Bji deze is het sneller terugdraaien van het belastingvoordeel bevestigd.
https://nos.nl/artikel/25...bouwd-vanwege-misrekening
Hiermee zeggen ze eigenlijk dat de extra inkomsten van BEV wegens de accu al mee waren genomen in de toekomstige berekeningen.. Dus iedereen die een EV kocht afgelopen jaren in de 'onzekerheid' over de korting op het accu gewicht is genaaid, immers was al bekend dat ze uiteindelijk obv benzine zouden rekenen (stiekem inflatie toepassen dus)
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2024 10:15 ]
EV bezitters betalen geen accijns op stroom, MRB als alternatief lag altijd al voor de hand.Sport_Life schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:14:
Hiermee zeggen ze eigenlijk dat de extra inkomsten van BEV wegens de accu al mee waren genomen in de toekomstige berekeningen.. Dus iedereen die een EV kocht afgelopen jaren in de 'onzekerheid' over de korting op het accu gewicht is genaaid, immers was al bekend dat ze uiteindelijk obv benzine zouden rekenen (stiekem inflatie toepassen dus)
Een korte berekening voor mijn Model 3... € 1430 meer betalen tussen 2025-2030. Te idioot voor woorden dat dit ineens zo kan, met dit soort geklungel kun je nooit een fatsoenlijke budgettering maken.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:13:
[...]
Volgens mij korting van 25% op het MRB bedrag.
Volgende maand krijg ik mijn Ford Explorer EV, geintje gaat me 1300 euro extra kosten...
[Afbeelding]
Betaal gewoon energiebelasting hoor...hoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:18:
[...]
EV bezitters betalen geen accijns op stroom, MRB als alternatief lag altijd al voor de hand.
[ Voor 16% gewijzigd door Id3ntityX op 30-09-2024 10:20 ]
Als je alleen publiek kan laden betaal je wel accijns op stroom toch?hoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:18:
[...]
EV bezitters betalen geen accijns op stroom, MRB als alternatief lag altijd al voor de hand.
Ach, aardige kans dat het huidige kabinet snel valt en wellicht wordt het dan weer omgedraaid bij een volgende regering...Id3ntityX schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:19:
[...]
Een korte berekening voor mijn Model 3... € 1430 meer betalen tussen 2025-2030. Te idioot voor woorden dat dit ineens zo kan, met dit soort geklungel kun je nooit een fatsoenlijke budgettering maken.
Dat is volgens mij winst voor de palenboer, geen extra inkomsten voor de overheid (beetje meer BTW, verder niet). Thuisladers met zonnepanelen zijn ongrijpbaar, daar moeten ze ook wat op verzinnen.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:19:
Als je alleen publiek kan laden betaal je wel accijns op stroom toch?
sinds wanneer betaal ik geen accijns op stroom ??hoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:18:
[...]
Ruim 13 cent per kWh (incl. btw).hoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:18:
[...]
En als we het omrekenen naar energiewaarde in kWh van fossiel, is dit zelfs nog hoger dan de accijns daarop.
Ja, salderen, etc. Wordt ook afgeschaft dus we gaan gewoon lekker betalen. Om die reden laad ik zoveel mogelijk op stroom uit mijn eigen panelen. Dat is wél ongrijpbaar inderdaad.
Voor de volledigheid: de openbare laadpalen kennen juist een flink verlaagd tarief en dat geldt bij mijn weten nog steeds. Daar betaal je dus inderdaad minder energiebelasting, maar niet 'niks'.
[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 30-09-2024 10:27 ]
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Geen accijns maar wel energiebelasting van 13,2 cent per kWh dus uiteindelijk is dat een non-argument.hoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:18:
[...]
Ter vergelijking: mijn Kuga Phev kost vanaf 2025 (100% tarief) 960 euro per jaar.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:13:
[...]
[Afbeelding]
Ik hoef alleen in de vakanties te tanken (goedkoop in Be/Fr), de rest gaat op de electra motor (woon-werk en korte ritjes in t weekend). Scheelt 650 euro per jaar.
Toch weer mooi een weekendje weg met het vliegtuig in Centerparcs
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2024 10:39 ]
WTF??? Dus ik rij tot 2028 in een EV van 2200kg die opeens voor 75% ip 0% belast wordt?
Het is meer om extra inkomsten te genereren. Waar kun je dat beter halen dan bij de grootste groep namelijk de hogere middenklasse die gevoelig zijn voor 'goedkoop' rijden en tegelijkertijd 30-40k kunnen ophoesten voor een BEV. (Al dan niet met een lening).hoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:18:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2024 10:36 ]
Achterkant van een bierviltje:n0pe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:28:
Geen accijns maar wel energiebelasting van 13,2 cent per kWh dus uiteindelijk is dat een non-argument.
EV: 20kWh per 100km, bij 0,13ct energiebelasting 2,60 euro
ICE: 6 liter per 100km, bij 0,79ct benzineaccijns 4,74 euro
Bij 20.000 km per jaar een verschil van 428 euro (plus 21% BTW), dat zal linksom of rechtsom opgehaald worden.
Plannen voor mrb voor ev waren er natuurlijk al veel langer. Denken dat je tot 2028 niks betaald lijkt mij ook vrij naief._Anvil_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:31:
[...]
WTF??? Dus ik rij tot 2028 in een EV van 2200kg die opeens voor 75% ip 0% belast wordt?
Gelukkig heeft een auto meer kosten componenten dan alleen de brandstofSport_Life schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:29:
[...]
Ter vergelijking: mijn Kuga Phev kost vanaf 2025 (100% tarief) 960 euro per jaar.
Ik hoef alleen in de vakanties te tanken (goedkoop in Be/Fr), de rest gaat op de electra motor (woon-werk en korte ritjes in t weekend). Scheelt 650 euro per jaar.
Toch weer mooi een weekendje weg met het vliegtuig in Centerparcs
Dat is na 2026 ook afgelopen voor het grootste deel van het jaarhoevenpe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:21:
[...]
Dat is volgens mij winst voor de palenboer, geen extra inkomsten voor de overheid (beetje meer BTW, verder niet). Thuisladers met zonnepanelen zijn ongrijpbaar, daar moeten ze ook wat op verzinnen.
Phev is 650 euro per jaar goedkoper, olie verversen kost 150 euro per jaar voor een Ford.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:41:
[...]
Gelukkig heeft een auto meer kosten componenten dan alleen de brandstofOnder de streep denk ik dat een EV voor mij nog steeds goedkoper is
Welke kosten bedoel je dan ? Dan laat ik de enorme afschrijving op BEV's van de afgelopen jaren nog even buiten beschouwing.
De overheid faalt gewoon enorm op dit vlak.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2024 10:48 ]
MRB scheelt 250 euro per jaar volgens mij? Jij gaat 960 euro betalen voor je Kuga, ik 1206 voor mijn Explorer...daarnaast is het onderhoud op een BEV gemiddeld een stuk lager dan een PHEV? Ander voorbeeld van kosten is bijvoorbeeld verlengde garantie. Voor mijn Ford was dat 900 euro, voor een nieuwe Kuga ging dat volgens mij al snel naar de 3000 euro. Daar zie je dan ook weer de lagere onderhoudskosten in terugSport_Life schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:46:
[...]
Phev is 650 euro per jaar goedkoper, olie verversen kost 150 euro per jaar voor een Ford.
Welke kosten bedoel je dan ?
Dan ook nog de brandstofkosten, ik zelf denk dat de prijzen voor benzine harder zullen stijgen de komende jaren dan de prijzen van stroom, maar ik geef toe dat dat koffiedik kijken is of misschien zelfs wishfull thinking
Rekeningrijden is volgens mij al minstens 3x eerder geprobeerd. De Belastingdienst had destijds de systemen er al voor ontwikkeld toen de politiek weer eens een draai maakte.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:04:
[...]
Zou daar maar een mooi / eerlijk plan voor zijn...ow wacht dat is er ook en dat noemen ze rekeningrijden...bedankt kabinet voor het afschaffen ervan voordat we er mee gestart zijn
Het is mi de enige eerlijke manier: de gebruiker betaalt. Ik rijd amper 10.000km/jaar, en misschien 7000 ervan op Nederlandse wegen. Dan ga ik straks dus meer MRB betalen dan een vertegenwoordiger die dagelijks stad en land afrijdt met een iets lichtere auto en veel meer vervuilende auto.
Jij gaat toch 1608 betalen volgens je eigen berekening?bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:50:
[...]
MRB scheelt 250 euro per jaar volgens mij? Jij gaat 960 euro betalen voor je Kuga, ik 1206 voor mijn Explorer...daarnaast is het onderhoud op een BEV gemiddeld een stuk lager dan een PHEV? Ander voorbeeld van kosten is bijvoorbeeld verlengde garantie. Voor mijn Ford was dat 900 euro, voor een nieuwe Kuga ging dat volgens mij al snel naar de 3000 euro. Daar zie je dan ook weer de lagere onderhoudskosten in terug
Dan ook nog de brandstofkosten, ik zelf denk dat de prijzen voor benzine harder zullen stijgen de komende jaren dan de prijzen van stroom, maar ik geef toe dat dat koffiedik kijken is of misschien zelfs wishfull thinkingMet een PHEV kán je dan wel volledig electrisch rijden, maar met een actieradius van 75 kilometer is dat niet echt geweldig imo...
Brandstofkosten zijn er niet want ik rijd vrijwel alles electrisch
Dat is de MRB zonder de korting...met de nieuwe "kortings" regeling wordt het 1206 euro per jaarSport_Life schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:54:
[...]
Jij gaat toch 1608 betalen volgens je eigen berekening?
Brandstofkosten zijn er niet want ik rijd vrijwel alles electrisch.
Klopt, straks worden de klimaatdoelen niet behaald en dan.... ?Sport_Life schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:46:
[...]
De overheid faalt gewoon enorm op dit vlak.
Staan daar boetes voor vanuit de EU (of ergens anders).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ach het is heel voorspelbaar. Omtzigt was altijd al tegen EV-subsidies. PVV en BBB hebben ook he-le-maal niks met welke klimaatdoelstelling dan ook. En de VVD vindt fossiel voorlopig ook wel prima, al zal het bedrijfsleven die massaal voor lease op EV is overgestapt hier not amused over zijn.n0pe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:57:
Het laat vooral zien hoe onbetrouwbaar dit kabinet is, 3 maanden voor invoering ff snel burgertje pesten met als excuus dat het een rekenfout is. Hopelijk snel weer verkiezingen.
Tegen de tijd dat mijn eerste grote onderhoud eraan komt (over 5 jaar*) dan betaal je dus met een Explorer 650 euro meer. Dus het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel onderaan de streep met de huidige plannen.bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:55:
[...]
Dat is de MRB zonder de korting...met de nieuwe "kortings" regeling wordt het 1206 euro per jaar
Uiteraard kan een BEV in veel gevallen gunstiger uitpakken wanneer je dagelijks verkeer boven de 120km zit (range van een recente Phev).
*Overigens rijd ik nooit langer dan 5 jaar in een auto, dus die zijn voor de volgende eigenaar
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2024 11:04 ]
Het is ook met name een domper voor de auto industrie.. Al die investeringen in BEV worden niet terugverdiend.ZeRoC00L schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:01:
[...]
Klopt, straks worden de klimaatdoelen niet behaald en dan.... ?
Staan daar boetes voor vanuit de EU (of ergens anders).
En China profiteert want daar gaan BEV's wel .
Hier dus nu 0 en vanaf volgend jaar dik 1300 euro per jaar aftikken t/m 2028... 10 jaar subsidies van hier tot tokyo en als ik aan een EV begin deze shit,bdw80 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:13:
[...]
[Afbeelding]
(echt bizar dat die SEPP nu nog wel gewoon doorloopt, niet dat ik daar iets aan had uiteraard, mijn 2e handsje was 95K nieuw)
De stelling van die man is een beetje een open-deur conclusie.Tristan schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:23:
https://nos.nl/artikel/25...-the-worst-of-both-worlds
[...]
Precies hierom wil ik geen hybride en moet de volgende auto een BEV worden.
Ja, natuurlijk stoot een hybride als deze enkel als ICE wordt gebruikt door het hogere gewicht meer uit dan een 'reguliere' ICE. En ja, dus zal een hydride meer uitstoten zodra iemand de accu nooit gebruikt.
Maar men heeft niet uitgezocht hoeveel hybride rijders hun accu wel of niet gebruiken, dus zegt dit statement niet zoveel.
Heb zelf een hybride besteld die ik waarschijnlijk heel veel (>80%) als EV zal gaan gebruiken. Mijn woon-werkafstand valt ruimschoots binnen het elektrisch bereik, terwijl ik op mijn bedrijf op kan laden. Enkel voor een langere rit per maand (Zuid Duitsland) zal de ICE worden gebruikt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Voor mijn Ioniq 38:Deze waarde geeft aan wat de massa van het voertuig is in rijklare toestand, uitgedrukt in kilogram, met een voor 90 procent gevulde brandstoftank en een bestuurder (75kg).
- Rijklaar: 1602 kg
- Ledig voertuig: 1502 kg
Ik wist niet dat de stroom in de accu 25 kg weegt
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic