Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
de Peer schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:18:
[...]

Zo'n gekke gedachte is dat niet. Het is nogal maatschappij-ontwrichtend als een auto opeens niet meer te betalen is voor veel mensen. Dat moet geleidelijk als je al zo ver zou willen gaan.
Dat kan zijn, maar het probleem vooruitschuiven is geen optie. Er moeten alternatieven komen. Veel reizen voor het werk is niet iets wat meer massaal kan in de toekomst. Daar moet snel een oplossing voor komen. Het is een probleem dat geleidelijk ontstaan is en niet opeens op te lossen. We hebben nog 10 jaar natuurlijk.
Ik werk zelf in de IT. Ik werk 4 dagen thuis en 1 dag op kantoor op 3 km van mijn huis. Ik zie dat veel inhuur bij ons erg ver weg woont. Bedrijven zoals detacheerders zouden eigenlijk niet moeten kunnen bestaan bijvoorbeeld. Alleen dat zorgt al voor heel veel onnodige reisbewegingen per dag.
Gedeeltelijk zijn mensen zelf verantwoordelijk voor de oplossing. Wellicht komt de woningmarkt dan weer een beetje los als mensen net als vroeger weer gaan wonen waar men werkt. Natuurlijk is werk dichtbij zoeken gewoon het makkelijkste, maar als je niet in een stad woont kan het een uitdaging zijn om passend werk te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-06 15:23
fisherman schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:33:
Wellicht komt de woningmarkt dan weer een beetje los als mensen net als vroeger weer gaan wonen waar men werkt. Natuurlijk is werk dichtbij zoeken gewoon het makkelijkste, maar als je niet in een stad woont kan het een uitdaging zijn om passend werk te vinden.
Net als vroeger...... meh.
No offense, maar je bril is vrij roze. ;)
Hoe verder weg ik kan gaan wonen van de stinkstad waar ik werk hoe beter.
Ben geboren en getogen in Rotterdam maar zie mij er nevernooitnie meer terugkeren, ja 1 a 2 dagen per week om naar kantoor te gaan. Mijn baan is helaas niet in een pittoresk dorpje te vinden op het platteland.
Ik zou hier in het dorp misschien bij de plaatselijke bakker kunnen werken maar dan verdien ik weer niet de centen die benodigd zijn. Dan vind ik elektrisch rijden een mooie middenweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:25
GeeMoney schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:34:
[...]

Ook ik vind het best gek dat zolang de opbrengsten op korte termijn riant zijn, we het dan maar voor lief nemen.
Het produceren en verkopen van gezonde producten zou veel meer gesubsidieerd moeten worden, dat maakt automatisch de slechte producten veel duurder. Moet je kijken wat leveranciers dan opeens gaan doen aan suiker in hun frisdrank. Of rook/tabakswaar gewoon verbieden per direct te produceren en te verkopen wat dat met de zorgkosten gaat doen binnen een halve generatie.

Een dictatuur is weer de andere kant op natuurlijk maar sommige zaken die bewezen voor een ieder veel beter zijn zouden wat mij betreft echt meer subsidie moeten krijgen ipv de slechte producten zwaarden taksen, daar worden goede producten namelijk niet goedkoper van.

Door subsidie te geven op EV of extreem schone motoren zullen de fabrikanten vanzelf steeds schoner gaan produceren. Dat gebeurde namelijk ook met Euro5/6 en co2 regels op uitstoot/nox .
Mijn Golf 4 TDI of Golf 6 Bluemotion was een wereld van verschil in ieder geval en die was er niet gekomen als uitstoot/nox niet zwaar werd “bestraft”. Dat er mee gesjoemeld werd is een andere discussie :+ .
Bedankt voor je informatie. Ik ga me daar eens verder inlezen. Wel jammer dat je mijn vermoeden van "premium" prijzen bevestigd. Ik vermoed dat jij een 2018 model goedkoop hebt kunnen bemachtigen gezien alle opties. Voor mij is drie fasen laden eigenlijk wel een must, daarom kijk ik alleen naar 2020 modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:12
mog__wai schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:49:
[...]

Bedankt voor je informatie. Ik ga me daar eens verder inlezen. Wel jammer dat je mijn vermoeden van "premium" prijzen bevestigd. Ik vermoed dat jij een 2018 model goedkoop hebt kunnen bemachtigen gezien alle opties. Voor mij is drie fasen laden eigenlijk wel een must, daarom kijk ik alleen naar 2020 modellen.
Ik heb geen iPace en volgens mij zoek je die?
Ik zou inderdaad voor eentje gaan die 3-fase kan laden en het nieuwere infotainment heeft en luchtvering. Dan heb je naar mijn idee een hele mooie wagen met goede specs.
Zelf ben ik destijds voor een E-tron 55 gegaan ipv de iPace of een Model X. Ook geen spijt van :) .

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:24

Mx. Alba

hen/die/zij

Om in te springen op de toekomst-disccussie... Ik denk dat zelf een eigen auto hebben een aflopende zaak is. Vooral als zelfrijdende auto's eindelijk eens echt goed en veilig worden, zie ik zelfrijdende taxi's een oplossing worden waar fiets of OV niet volstaat. Wil je naar een event? De zelfrijdende taxi zet je bij de Kiss & Ride of taxistandplaats af en rijdt zelf weer weg. Als je weer vertrekt komt die je zo ook weer ophalen.

Dingen die de overheid kan doen om dit te bespoedigen... Tja, vooral het OV flink verbeteren en gratis maken, maar dat is een heel andere discussie die hier denk ik niet plaats hoort. Zodat een heleboel mensen ook helemaal geen auto nodig hebben. Zelfs tegenwoordig hebben veel mensen die in of nabij een stad wonen maar sporadisch een auto nodig, vandaar dat projecten zoals Greenwheels het ook goed doen, waarmee je af en toe eens voor een gunstige prijs een auto kan huren, bijvoorbeeld als je eens naar de IKEA gaat of zo, of een reisje maakt naar een plek die met OV niet zo goed bereikbaar is.

Ik bedoel, ik woon direct naast een station, en mijn gebruikelijke werklocatie is ook op loopafstand van een station. Toch heb ik een leaseauto van de zaak want ik moet ook geregeld naar andere locaties - daarnaast is mijn reistijd met de auto naar mijn gebruikelijke locatie 45 minuten (in vakantieperiode zonder enige file) tot anderhalf uur (heel drukke vrijdagmiddagspits), terwijl de reis met de trein begint bij anderhalf uur maar zomaar een half uur of een uur langer kan duren als er weer eens een blaadje op de weg ligt of zo. Maar als OV gratis is, dan zie ik mijn werkgever best wel beslissen dat een leaseauto niet meer nodig is. Zou ik daar blij mee zijn? Nee, voor mijzelf niet... Maar voor de maatschappij wel.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:55
Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft de zelfrijdende taxi's. Ik denk echter ook d 's t de generatie die dat gaat meemaken nog niet in de pijplijn zit zeg maar.

Kortom, dat duurt nog even denk ik.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:11
GeeMoney schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:23:
[...]

Ik heb geen iPace en volgens mij zoek je die?
Ik zou inderdaad voor eentje gaan die 3-fase kan laden en het nieuwere infotainment heeft en luchtvering. Dan heb je naar mijn idee een hele mooie wagen met goede specs.
Zelf ben ik destijds voor een E-tron 55 gegaan ipv de iPace of een Model X. Ook geen spijt van :) .
@mog__wai
Op 1 fase kun je ook wel 150-200km per nacht laden mocht je op werk niet kunnen laden, zag zelf niet zoveel voordeel in 3 fase.
Oude infotainment is traag, maar omdat je veel fysieke knoppen hebt valt de ergernis mee imo, teminste tijdens mn 2 uur proefritten.
Volgens mij is het het vervelendst bij navigeren (ik gebruik mn telefoon hiervoor) en misschien bij opstarten.
Luchtvering is wel nice (al vond ik hem alsnog hard geveerd, misschien vanwege dynamic mode), maar zelf was ik voornamelijk op zoek stoelventilatie, dat zit naar mijn weten standaard op de HSE en First Edition modellen.
Heb uiteindelijk niet gekocht omdat ik toch zuiniger wilde (meer bereik) en sneller DC laden.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27
janne_nl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:38:
Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft de zelfrijdende taxi's. Ik denk echter ook d 's t de generatie die dat gaat meemaken nog niet in de pijplijn zit zeg maar.

Kortom, dat duurt nog even denk ik.
Ik dacht in 2018 dat ik mijn laatste wagen kocht en dat deze vervangen ging worden door transport as a service.
Pech, ondertussen een nieuwe voor de deur en het ziet er niet naar uit dat dit in de EU er snel zal aankomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:10
Mx. Alba schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:06:
Om in te springen op de toekomst-disccussie... Ik denk dat zelf een eigen auto hebben een aflopende zaak is. Vooral als zelfrijdende auto's eindelijk eens echt goed en veilig worden, zie ik zelfrijdende taxi's een oplossing worden waar fiets of OV niet volstaat. Wil je naar een event? De zelfrijdende taxi zet je bij de Kiss & Ride of taxistandplaats af en rijdt zelf weer weg. Als je weer vertrekt komt die je zo ook weer ophalen.

Dingen die de overheid kan doen om dit te bespoedigen... Tja, vooral het OV flink verbeteren en gratis maken, maar dat is een heel andere discussie die hier denk ik niet plaats hoort. Zodat een heleboel mensen ook helemaal geen auto nodig hebben. Zelfs tegenwoordig hebben veel mensen die in of nabij een stad wonen maar sporadisch een auto nodig, vandaar dat projecten zoals Greenwheels het ook goed doen, waarmee je af en toe eens voor een gunstige prijs een auto kan huren, bijvoorbeeld als je eens naar de IKEA gaat of zo, of een reisje maakt naar een plek die met OV niet zo goed bereikbaar is.

Ik bedoel, ik woon direct naast een station, en mijn gebruikelijke werklocatie is ook op loopafstand van een station. Toch heb ik een leaseauto van de zaak want ik moet ook geregeld naar andere locaties - daarnaast is mijn reistijd met de auto naar mijn gebruikelijke locatie 45 minuten (in vakantieperiode zonder enige file) tot anderhalf uur (heel drukke vrijdagmiddagspits), terwijl de reis met de trein begint bij anderhalf uur maar zomaar een half uur of een uur langer kan duren als er weer eens een blaadje op de weg ligt of zo. Maar als OV gratis is, dan zie ik mijn werkgever best wel beslissen dat een leaseauto niet meer nodig is. Zou ik daar blij mee zijn? Nee, voor mijzelf niet... Maar voor de maatschappij wel.
totdat je je realiseert dat Nederland groter is dan de omgeving Arnhem/Nijmegen en bijvoorbeeld eens in Friesland of Zeeland komt en denkt zo dit werkt hier niet zo. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:24

Mx. Alba

hen/die/zij

Kees_frl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:53:
totdat je je realiseert dat Nederland groter is dan de omgeving Arnhem/Nijmegen en bijvoorbeeld eens in Friesland of Zeeland komt en denkt zo dit werkt hier niet zo. :)
Maar in Friesland en Zeeland kan er ook goed gratis OV zijn. Ooit van bussen gehoord?

Ik ben zelf opgegroeid in een klein dorp, Loenen, gemeente Apeldoorn, halverwege tussen Apeldoorn en Dieren. Zowel Apeldoorn als Dieren waren 45 minuten fietsen en dat waren de dichtstbijzijnde treinstations. En dan woonde ik niet in Loenen maar zo'n 2km buiten buiten het dorp en dus ook 2km vanaf de dichtstbijzijnde bushalte. Al met al was het sneller om naar Apeldoorn te fietsen dan om met de bus te gaan.

Ook heb ik een periode van mijn leven in een klein dorp in Frankrijk gewoond. 5km van de dichtstbijzijnde "buurtsuper", 15km van de dichtstbijzijnde grote supermarkt en klein stadje (dokter, tandarts, etc.), 50km van de dichtstbijzijnde grote stad (ziekenhuis, werk, grote winkelcentra, etc.). Maar ik had daar wel voor €165k een groot vrijstaand huis met vijf slaapkamers en een kantoortje, twee badkamers op 33.000m2 (1/3 hectare) grond met een flinke schuur erbij. Daar had ik echt wel een auto nodig inderdaad, ondanks dat er een aantal keer per dag een regionale bus langs kwam die je voor €2 naar die grote stad bracht. Daarvoor heb ik in die grote stad gewoond, waar het wonen veel duurder is, maar het grote winkelcentrum op loopafstand was, woon-werkverkeer met de tram kon of zelfs met de fiets als je borderline suïcidaal was (Franse automobilisten letten niet op fietsers). Een auto was daar niet nodig. Het is een afweging.

Het Nederlandse platteland is helemaal niet zo afgelegen als je denkt, als je het vergelijkt me het platteland in andere landen. Combineer gratis, toegankelijk en frequent OV met een goede fiets-infrastructuur (die we al hebben) en evt een elektrische fiets, adequate bezorgdiensten en autodelen van zelfrijdende elektrische auto's en je komt een heel eind.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 09:42
Mx. Alba schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:24:
[...]
zelfrijdende elektrische auto's en je komt een heel eind.
Die zijn er helemaal niet, ze kunnen op het verzamelpunt nog niet eens parkeren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:49
Hebben we hier al een topic voor? Ik vind het een interessante discussie maar het hoort hier natuurlijk niet.

Ik vind het openbaar vervoer in theorie heel leuk, maar in praktijk heb ik in mijn leven ondervonden dat het in de praktijk echt ruk is, en dat de utopische wereldbeeld niet gaat werken. Beetje net als communisme :+.

Ik stap in mijn auto, 90% van de tijd word ik gereden, heb geen last van bellende mensen, mensen die een stink frikandel in de bus of trein eten terwijl ik 9 uur heb gewerkt en heel erg honger heb. Geen last van kots in de trein. Ik stel de temperatuur in die ik lekker vind en luister naar de muziek die ik leuk vind. Daarnaast word ik ook nog gemasseerd :+.

Ik stap uit en ik ben op mijn locatie. Wel ben ik een fan van P+R aan de rand van steden. Ook vind ik dat hoewel ik persoonlijke vrijheid erg belangrijk vind, dat verkeersveiligheid qua mindset bovenaan moet staan.

Either way; ik ben nog steeds op zoek naar een vervanger van mijn HEV Niro, hebben jullie een tip hoe ik kan filteren op 3 fase I-Paces?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:12
@Ecological bouwjaar zou ik denken. Alleen de eerste generaties hadden 1-fase volgens mij? Dus ergens vanaf 2019-2020 zijn ze meen ik 3-fase ?

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Zjanzjak schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:50:
[...]

Net als vroeger...... meh.
No offense, maar je bril is vrij roze. ;)
Hoe verder weg ik kan gaan wonen van de stinkstad waar ik werk hoe beter.
Ben geboren en getogen in Rotterdam maar zie mij er nevernooitnie meer terugkeren, ja 1 a 2 dagen per week om naar kantoor te gaan. Mijn baan is helaas niet in een pittoresk dorpje te vinden op het platteland.
Ik zou hier in het dorp misschien bij de plaatselijke bakker kunnen werken maar dan verdien ik weer niet de centen die benodigd zijn. Dan vind ik elektrisch rijden een mooie middenweg.
Niet iedereen heeft net als jij en ik een bankrekening waar je als particulier een mooie elektrische auto van kunt kopen.
Er komt een tijd dat een groot deel geen auto meer heeft, alleen beseffen velen dat nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Laatst online: 13-06 15:23
fisherman schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:56:
Niet iedereen heeft net als jij en ik een bankrekening waar je als particulier een mooie elektrische auto van kunt kopen.
Mijn bankrekening was niet toereikend, moest een kwart bij de bank lenen. :)
Ik denk ook dat het een aflopende zaak is, maar zeker niet voor 2050.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59

Dat valt en staat met de kosten. Anders hadden we nu ook al massaal in een taxi gezeten.

Dat zou voor mij trouwens reden zijn om een andere werkgever te zoeken. Voor een werkgever waarbij personeel zijn product is, is dat dus niet verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:25
mitsumark schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:26:
[...]
@mog__wai
Op 1 fase kun je ook wel 150-200km per nacht laden mocht je op werk niet kunnen laden, zag zelf niet zoveel voordeel in 3 fase.
Oude infotainment is traag, maar omdat je veel fysieke knoppen hebt valt de ergernis mee imo, teminste tijdens mn 2 uur proefritten.
Volgens mij is het het vervelendst bij navigeren (ik gebruik mn telefoon hiervoor) en misschien bij opstarten.
Luchtvering is wel nice (al vond ik hem alsnog hard geveerd, misschien vanwege dynamic mode), maar zelf was ik voornamelijk op zoek stoelventilatie, dat zit naar mijn weten standaard op de HSE en First Edition modellen.
Heb uiteindelijk niet gekocht omdat ik toch zuiniger wilde (meer bereik) en sneller DC laden.
Ik vind 3 faseladen een must (ook al is het ten koste van andere luxe). Voor mij zijn er 2 redenen: 1) Met dynamische energietarieven wil je op de goedkope momenten met hoog vermogen kunnen laden, 2) Op lange reizen wil ik graag de accu in 1 nacht vol kunnen krijgen.

@Ecological 3 fase laden is beschikbaar I-Pace modellen die geleverd zijn vanaf eind 2020 (MY2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
mog__wai schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:18:
[...]

Ik vind 3 faseladen een must (ook al is het ten koste van andere luxe). Voor mij zijn er 2 redenen: 1) Met dynamische energietarieven wil je op de goedkope momenten met hoog vermogen kunnen laden, 2) Op lange reizen wil ik graag de accu in 1 nacht vol kunnen krijgen.

@Ecological 3 fase laden is beschikbaar I-Pace modellen die geleverd zijn vanaf eind 2020 (MY2021).
Kan ik me voorstellen voor specifieke situaties, verschilt echt per persoon.
Mijn auto staat tijdens de meeste goedkope uren op het werk, dus dan heb je er weinig aan. Al rij ik persoonlijk wekelijks niet zoveel, dus alleen in het weekend opladen is een optie .
Op die lange reis kun je ipv iets meer in de nacht ook een kwartiertje extra DC laden.
Liefst luxe en 3 fase, maar ik zou er geen stoelventilatie voor inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
mitsumark schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:19:
[...]

Mijn auto staat tijdens de meeste goedkope uren op het werk, dus dan heb je er weinig aan.
In de donkere tijd van het jaar vallen de goedkope uren in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
ASW1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:38:
[...]

In de donkere tijd van het jaar vallen de goedkope uren in de nacht.
In de winter heb ik nachtdiensten >:)

Volgens mij zijn de verschillen dan veel kleiner, een paar cent ofzo. En ook van langere duur, dus een paar uur meer laden lijkt me dan niet zo'n ramp.
Ik zou in ieder geval niet een paar 1000 extra betalen voor een auto met 3 fase.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 22-09-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 13:42
Ik heb een discussie met mijn vrouw over de te kiezen accu pakket van 52kWh of 58kWh 59kWh (Volkswagen). Wij rijden voornamelijk Randstad en zullen 1 a 2 keer per jaar richting midden Europa reizen. Verder verwachten we niet echt vaak lange afstanden te rijden.

Met dit in het achterhoofd dan is het 52kWh accupakket voor ons prima, aangezien er genoeg snelladers te vinden zijn, toch?

Het enige waarom we voor een 58kWh pakket zouden kiezen is ease of mind dat we net even meer range hebben. Het scheelt alleen €3000/4000 die we ook aan andere opties kunnen uitgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Tristan schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:33:
Ik heb een discussie met mijn vrouw over de te kiezen accu pakket van 52kWh of 58kWh (Volkswagen). Wij rijden voornamelijk Randstad en zullen 1 a 2 keer per jaar richting midden Europa reizen. Verder verwachten we niet echt vaak lange afstanden te rijden.

Met dit in het achterhoofd dan is het 52kWh accupakket voor ons prima, aangezien er genoeg snelladers te vinden zijn, toch?

Het enige waarom we voor een 58kWh pakket zouden kiezen is ease of mind dat we net even meer range hebben. Het scheelt alleen €3000/4000 die we ook aan andere opties kunnen uitgeven.
Het is 35-25 km, die 8kWh, lijkt me geen 3000 euro waard.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:46
Ik heb een discussie met mijn vrouw over de te kiezen accu pakket van 52kWh of 58kWh (Volkswagen). Wij rijden voornamelijk Randstad en zullen 1 a 2 keer per jaar richting midden Europa reizen. Verder verwachten we niet echt vaak lange afstanden te rijden.

In de praktijk levert je die 6kWh niet erg veel op vermoed ik. Kun je goed in je dagelijkse omgeving laden? Bedenk wel dat je voor je dagelijks gebruik niet altijd vol-vol hoeft te zijn. Dus bijladen waar ja parkeren met laden kan combineren.

Je geeft het zelf ook als punt aan, de oplaad mogelijkheden worden met de maand beter in geheel Europa. Dit was 4-5 jaar geleden echt een uitdaging. Bij VAG zou je het prijsverschil eerder in opties kunnen stoppen of op je “laadspaarrekening” zetten voor je volgende auto vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
njiwedu0b schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:41:
[...]

In de praktijk levert je die 6kWh niet erg veel op vermoed ik. Kun je goed in je dagelijkse omgeving laden?
Met 15kWh/100km zou dat zo’n 50km verschil uitmaken. Dat is inderdaad niet wereldschokkend.

Ja, dat is in de Randstad en specifiek thuis geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 09:42
Tristan schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:22:
[...]

Met 15kWh/100km zou dat zo’n 50km verschil uitmaken. Dat is inderdaad niet wereldschokkend.

Ja, dat is in de Randstad en specifiek thuis geen probleem.
En scheelt straks ook nog minder MRB door het lagere gewicht.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
PeterZ(on) schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:30:
[...]

En scheelt straks ook nog minder MRB door het lagere gewicht.
Hoeveel weegt een kWh? ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
3,5kg, maar in dit geval blijf je in dezelfde gewichtsklasse.
https://ev-database.org/n...3b6db0a586337c1e567ec81d5

Ik vind de tussenversie echt niks, zou dan nog 3k neerleggen voor de 77kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
mitsumark schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:54:
[...]

3,5kg, maar in dit geval blijf je in dezelfde gewichtsklasse.
https://ev-database.org/n...3b6db0a586337c1e567ec81d5

Ik vind de tussenversie echt niks, zou dan nog 3k neerleggen voor de 77kWh.
Snap ik, heb ik helaas niet liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Ik heb een discussie met mijn vrouw over de te kiezen accu pakket van 52kWh of 58kWh 59kWh (Volkswagen). Wij rijden voornamelijk Randstad en zullen 1 a 2 keer per jaar richting midden Europa reizen.
Hoe is je rijstijl (reisstijl) op vakantie?
Als je kunt leven met elke 2 uur 20 minuten bijladen en elke 4 uur iets langer dan kom je er wel.
Dat is een soort ritme dat veel mensen aanhouden op langere ritten; korte stop na 2u voor toiletbezoek, benen strekken en een snack, langere stop na 4u idem maar dan met een maaltijd. Ook met een 52 kWh batterij gaat dat prima.

Je hebt mensen die zo hard mogelijk willen rijden, jagen, bestuurders wisselen en direct weer door, eten achter het stuur etc. dat werk.
Dan is een EV sowieso niks voor je (of in ieder geval niet voor die 1 a 2x per jaar met vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ASW1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:35:
[...]

Hoe is je rijstijl (reisstijl) op vakantie?
Als je kunt leven met elke 2 uur 20 minuten bijladen en elke 4 uur iets langer dan kom je er wel.
Dat is een soort ritme dat veel mensen aanhouden op langere ritten; korte stop na 2u voor toiletbezoek, benen strekken en een snack, langere stop na 4u idem maar dan met een maaltijd. Ook met een 52 kWh batterij gaat dat prima.

Je hebt mensen die zo hard mogelijk willen rijden, jagen, bestuurders wisselen en direct weer door, eten achter het stuur etc. dat werk.
Dan is een EV sowieso niks voor je (of in ieder geval niet voor die 1 a 2x per jaar met vakantie)
Nee joh, ik rij met twee kids op de achterbank en afhankelijk van waar we heen gaan ook nog met een hond achterin dus stoppen om de 2,5 uur is meer dan welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Tristan schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:19:
[...]

Nee joh, ik rij met twee kids op de achterbank en afhankelijk van waar we heen gaan ook nog met een hond achterin dus stoppen om de 2,5 uur is meer dan welkom.
2,5 uur wordt al wat krapper.
Stel je hebt een 52 kWh batterij en je wilt niet op het scherpst van de snede laden. Dus bij 20% wil je gaan laden, en je laadt dan tot 80% omdat daarna de DC laadsnelheid flink omlaag gaat.
Dan heb je dus per laadsessie 60% van 52 kWh =31 kWh.
Met een beetje zuinige EV kun je daarmee 2 uur lang 100 kmh rijden, maar dan moet je dus geen 110 of 120 rijden, geen tegenwind hebben en niet de kachel aan hebben, en 2,5 uur lukt sowieso niet.

Je kunt het aantal kWh/kilometers tussen de laadsessies natuurlijk best een beetje oprekken; je kunt ook met 10% bij een lader aankomen en pas bij 90% vertrekken (duurt wat langer aan de lader, vooral om van 80 naar 90% te gaan), dan heb je al 41 kWh te verstoken maar dan zit je toch wel op het randje van 2,5 uur rijden met 100 kmh in goede omstandigheden.

Als je het prima vindt om je 1 a 2x per jaar aan de auto aan te passen dan gaat het wel werken.
Maar 2,5 uur 120 rijden gaat met 52 kWh sowieso niet lukken omdat je in de praktijk nooit van 100 naar 0% rijdt, en met wind tegen of in de winter gaat dat nog minder lukken.
In die zin zit die eventuele 8 kWh extra wel op de sweet spot, fabrikanten zijn ook heel erg aan het uitzoeken wat de consument wil of nog denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zelfs met de 58kWh batterij moet je om de 1,5 a 2 uur stoppen.
https://abetterrouteplanner.com/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
mitsumark schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:27:
Ik durf te beweren dat dat voornamelijk afhangt van de snelheid waarmee je rijdt, en dat je met een 58 kWh batterij meestal wel 2,5 uur kunt rijden.

58 kWh x 80% is 46 kWh
gedeeld door 2,5 uur is 18,5 kWh/100km die je mag verstoken.
Dat gaat echt wel lukken voor de gemiddelde vakantierit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
Ben ik met @ASW1 eens.

Afgelopen weekend op en neer naar Texel gegaan. Heenweg AC uit, terugweg aan. 3 man incl overnachting koffertje. Altijd Max +7a10kmph aangehouden maar wel altijd gevolgd, dus kan ook zijn dat ik stukken maar 100 of 104 of whatever heb gereden. Gemiddeld verbruik van ongeveer 14kWh/100km met een EV6.

Als je het niet erg vind iets langer er over te doen is het allemaal niet zo spannend. Dan stop je elke 2u even ipv 2,5u bv.

Mbt laden. Mijn ervaring met eNiro (max 74KW laadsnelheid) is dat dat al "te snel" is. Als in, we waren nog niet klaar met de pauze en de auto gaf al aan door te willen. Met de EV6 is dat nog een stuk erger.

Een van de redenen waarom we voor de 54kWh ipv 77kWh accu zijn gegaan. Naast een stuk goedkoper in PL, minder gewicht en in de toekomst minder MRB.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 22-09-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
@ASW1 bedankt voor de uitleg. Ergens stoppen tussen de 2 tot 2,5 uur is inderdaad wel prima. Dus met die gedachte is 52kWh wel oké.

Wel zag ik dat de 59kWh meer vermogen heeft (150 vs 204) én dat hij met 11kW ipv 7.8kW AC laad.

We kijken naar de binnenkort te lanceren Skoda Elroq waarvan de specificaties nog niet bekend zijn, maar ik ga ervan uit dat deze 1:1 vergelijkbaar zijn met de ID.3, ook qua gewicht.

Maakt vermogen en AC laadsnelheid in de praktijk dan nog verschil waardoor we beter voor de 59kWh zouden moeten kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:32
@Tristan Het vermogen is een kwestie van: wat denk je nodig te hebben, waarbij je er rekening mee moet houden dat je een flink gewicht verplaatst.
11kW laden is vooral bij openbare AC laadpalen nuttig wanneer er tijdsgerelateerde tarieven in rekening gebracht worden. Wanneer dat pas het geval is als het laden stopt, is juist wat langzamer laden nuttig.
Dus in antwoord op beide vragen: wat heb je nodig cq. wat kan en/of wil je betalen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak_ers
mitsumark schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:27:
Sterker nog, zelfs met een S 75D moesten wij om de 1,5 uur - 2 uur laden.
Dat hield ik mij netjes aan de snelheid.

Snelladen nam vanaf 60% zo erg af, dat ik nooit verder ben gegaan dan 80%...

Zit inmiddels wat degradatie op het pack (denk 63kWh over).

Mensen rekenen zich snel te rijk met actieradius tijdens vakantieritten met een EV.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 23-09-2024 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
ASW1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:42:
[...]

Ik durf te beweren dat dat voornamelijk afhangt van de snelheid waarmee je rijdt, en dat je met een 58 kWh batterij meestal wel 2,5 uur kunt rijden.

58 kWh x 80% is 46 kWh
Je rijdt door tot 0%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Tristan schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:55:
@ASW1 bedankt voor de uitleg. Ergens stoppen tussen de 2 tot 2,5 uur is inderdaad wel prima. Dus met die gedachte is 52kWh wel oké.

Wel zag ik dat de 59kWh meer vermogen heeft (150 vs 204) én dat hij met 11kW ipv 7.8kW AC laad.

We kijken naar de binnenkort te lanceren Skoda Elroq waarvan de specificaties nog niet bekend zijn, maar ik ga ervan uit dat deze 1:1 vergelijkbaar zijn met de ID.3, ook qua gewicht.

Maakt vermogen en AC laadsnelheid in de praktijk dan nog verschil waardoor we beter voor de 59kWh zouden moeten kiezen?
3-fasen laden is wel fijn hoor (als het niet te veel extra kost). Ik heb zelf een MG4 met een 51kWh accupakket en 1 fase laden. Op zich prima te doen allemaal, ook afgelopen zomer op vakantie. 200 km naar Limburg aardig volbepakt, met dakkoffer en 4 personen over de Duitse autobahn (waar ik gewoon netjes 130 reed) ging echt makkelijk met 1 acculading (ik had nog iets van 25% over dacht ik). Ik verwacht dat het met die VW nog wel gunstiger is, want de MG4 is niet extreem zuinig.
Ik weet niet wat de meerprijs is voor de 59kWh versie t.o.v. de 52kWh?
Ik laad thuis of bij de laadpaal om de hoek, dus 1 fase laden is niet echt een belemmering voor mij (persoonlijk). Als je lang onderweg bent (op vakantie b.v.) pak je toch de snellader.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

58 kWh x 80% is 46 kWh
Vul eens een route in bij ABRP met de 58kWh versie. Ik zie vaker 1,5 uur dan 2 uur tussen stops.
Volgens EV database is het verbruik in de zomer op de snelweg bij 100kmpu bijna 18kWh/100km, bij 130 ga je ruim over de 20kWh/100km heen.
Daarnaast laad je vaker 10-70% dan 10-90% (op die ene keer na dat je gaat zitten om te eten)

Gemiddeld zul je met 52kWh stints rijden van pakweg 1,5 uur, met de 58kWh versie een kwartiertje meer.
2,5 uur gaat echt niet lukken, of je moet 100 gaan rijden, of elke keer een heel uur laden, maar dan kom je uren later op bestemming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:20
[...]

58 kWh x 80% is 46 kWh
Mijn Enyaq heeft 58 kWh batterij en ik heb na 3,5 jaar ervaring en 60.000 privé kilometers wel een goed beeld van wat kan. Ik heb een flink aantal trips gemaakt naar Engeland, (midden en zuid) Frankijk en Duitsland. Daarbij heb ik regelmatig stints van 2,3-3 uur, maar dan rijd ik ook geen 130 km per uur. Zoals anderen eerder schreven: je rij-afstand tussen stops wordt grotendeels bepaald door je snelheid. Harder rijden = vaker laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
mitsumark schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:40:
[...]

Vul eens een route in bij ABRP met de 58kWh versie. Ik zie vaker 1,5 uur dan 2 uur tussen stops.
Volgens EV database is het verbruik in de zomer op de snelweg bij 100kmpu bijna 18kWh/100km, bij 130 ga je ruim over de 20kWh/100km heen.
Daarnaast laad je vaker 10-70% dan 10-90% (op die ene keer na dat je gaat zitten om te eten)

Gemiddeld zul je met 52kWh stints rijden van pakweg 1,5 uur, met de 58kWh versie een kwartiertje meer.
2,5 uur gaat echt niet lukken, of je moet 100 gaan rijden, of elke keer een heel uur laden, maar dan kom je uren later op bestemming.
oh nee, het grote "shit ik mag niet harder dan XX rijden op vakantie"-monster is er weer :+ Waarom zijn er zoveel mensen die aannemen dat je op vakantie steeds 130 of een dergelijke snelheid moet / wilt rijden? Er wordt toch juist hier door meerdere mensen aangegeven dat de wensen erg veel verschillen. Sommigen willen harder rijden, mogelijk daardoor vaker laden, en opschieten etc. Anderen vinden het prima om met ~100km/h te rijden naar hun bestemming. En die "uren later op je bestemming" valt ook wel mee, als je dat al erg zou vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:30
mitsumark schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:40:
Voor mij persoonlijk is op een vakantierit met mijn gezin in de auto doorrijden tot 10% ook al echt het uiterste. Ik plan eerder op 10-20% zodat er ook nog eens mogelijkheid is om door te rijden mocht het druk zijn of iets niet werken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Fr33z schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:09:
En die "uren later op je bestemming" valt ook wel mee, als je dat al erg zou vinden.
Wij gaan februari voor het eerst in de herfstschoolvakantie op wintersport. Met onze Niro 64kWh en twee kids van 4 en 7 gaan we maar gewoon een dag eerder rijden en overnachting pakken.

Kost wel extra maar op een jaar autorijden is het alsnog klein bier.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

oh nee, het grote "shit ik mag niet harder dan XX rijden op vakantie"-monster is er weer :+ Waarom zijn er zoveel mensen die aannemen dat je op vakantie steeds 130 of een dergelijke snelheid moet / wilt rijden? Er wordt toch juist hier door meerdere mensen aangegeven dat de wensen erg veel verschillen. Sommigen willen harder rijden, mogelijk daardoor vaker laden, en opschieten etc. Anderen vinden het prima om met ~100km/h te rijden naar hun bestemming. En die "uren later op je bestemming" valt ook wel mee, als je dat al erg zou vinden.
Waarom moet het gelijk zo agressief?
Oh nee, het "ik ga lekker 100 rijden en vrachtwagens inhalen op een 2-baans snelweg waar je 130 mag" monster is er weer.
Prima als je 120 gaat rijden, maar met 100 ga je echt mensen hinderen, blijf dan met 90 achter de vrachtwagens, die laatste 10kmpu maakt ook niet meer uit als je toch al geen "haast" had, of wanneer je beperkt wordt door je accu.
Of rij lekker binnendoor, zie je nog eens wat.
En ja, dat doe ik ook wel eens, de "toeristische route".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak_ers
assje schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:29:
[...]

Wij gaan februari voor het eerst in de herfstvakantie op wintersport. Met onze Niro 64kWh en twee kids van 4 en 7 gaan we maar gewoon een dag eerder rijden en overnachting pakken.

Kost wel extra maar op een jaar autorijden is het alsnog klein bier.
Die herfstvakantie valt wel laat dit jaar 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:32
mitsumark schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:47:
[...]
Oh nee, het "ik ga lekker 100 rijden en vrachtwagens inhalen op een 2-baans snelweg waar je 130 mag" monster is er weer.
Prima als je 120 gaat rijden, maar met 100 ga je echt mensen hinderen, blijf dan met 90 achter de vrachtwagens, die laatste 10kmpu maakt ook niet meer uit als je toch al geen "haast" had, of wanneer je beperkt wordt door je accu.
Allereerst, het bericht waar jij op reageerde, had er dan nog een smiley bij staan, dus zo agressief was hij (zij?) niet. O-)
Je gaat er vrij hard in, heb je dan ook zo'n moeite met elkaar inhalende vrachtauto's?

Voorts rij ik als het me zo uitkomt inderdaad rustig 100-110 km/h op 2 strooksautowegen.
Maar wanneer je wil gaan inhalen rij je met een EV razendsnel 20 km/h sneller, en als ik weer naar rechts ga, mag de auto weer even regenereren.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Peter-036 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:55:
en als ik weer naar rechts ga, mag de auto weer even regenereren.
Nee natuurlijk niet! uitrollen! :o :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
mitsumark schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:47:
[...]
Je bent zelf harder dan je denkt en komt met stellingen als dat je met 100 mensen zou hinderen. Zelfs als dat waar zou zijn dan is het pech, want mensen hebben constant in meer of mindere mate "last" van elkaar. Dus ja, ik duw wat terug op de eeuwige framing van "Vrooemm Vroeem 130 rijden is de shit maar 100 rijden is ineens hinderen". Want dat is gewoon onzinning. Dus ja, het mag zeker een tandje rustiger en dat bedoel ik in de ruimste zin van het woord. En daar hoort dus ook de mindset/normstelling van sommigen bij dat 130 altijd goed is maar 100 dan weer te langzaam.

edit: voor mensen die nog vastzitten in de 2016-mindset dat 130 een mooie snelheid is: in NL mag je op een groot deel van de wegen helemaal nooit 130 rijden dus waar komt toch die eeuwige drang naar die bepaalde snelheid vandaan? Laat dat los, dat was een tijdje geleden maar komt nooit meer terug (stikstof! herrie! natura2000-gebieden en ga zo maar door). Is ook bevorderlijk voor de range van al die EV's :+

[ Voor 14% gewijzigd door Fr33z op 23-09-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Peter-036 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:55:
[...]

Allereerst, het bericht waar jij op reageerde, had er dan nog een smiley bij staan, dus zo agressief was hij (zij?) niet. O-)
Je gaat er vrij hard in, heb je dan ook zo'n moeite met elkaar inhalende vrachtauto's?

Voorts rij ik als het me zo uitkomt inderdaad rustig 100-110 km/h op 2 strooksautowegen.
Maar wanneer je wil gaan inhalen rij je met een EV razendsnel 20 km/h sneller, en als ik weer naar rechts ga, mag de auto weer even regenereren.
Ja, clown smileys vind ik agressief in combinatie met de tekst ervoor, maar misschien was het verkeerde interpretatie, hoort bij het internet :+
Ik heb zeker (nog veel meer) moeite met vrachtwagens die elkaar met 2kmpu verschil inhalen op een 2 baans weg waar de max 130 is, ronduit asociaal.
Ik vind het al vervelend op 100 wegen, maar een ergernis kan ik het dan niet noemen.

Zoals jij rijdt helemaal prima, even versnellen bij het inhalen om hinderen te berperken, chapeau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Fr33z schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:51:
Je bent zelf harder dan je denkt en komt met stellingen als dat je met 100 mensen zou hinderen. Zelfs als dat waar zou zijn dan is het pech, want mensen hebben constant in meer of mindere mate "last" van elkaar. Dus ja, ik duw wat terug op de eeuwige framing van "Vrooemm Vroeem 130 rijden is de shit maar 100 rijden is ineens hinderen". Want dat is gewoon onzinning. Dus ja, het mag zeker een tandje rustiger en dat bedoel ik in de ruimste zin van het woord. En daar hoort dus ook de mindset/normstelling van sommigen bij dat 130 altijd goed is maar 100 dan weer te langzaam.

edit: voor mensen die nog vastzitten in de 2016-mindset dat 130 een mooie snelheid is: in NL mag je op een groot deel van de wegen helemaal nooit 130 rijden dus waar komt toch die eeuwige drang naar die bepaalde snelheid vandaan? Laat dat los, dat was een tijdje geleden maar komt nooit meer terug (stikstof! herrie! natura2000-gebieden en ga zo maar door). Is ook bevorderlijk voor de range van al die EV's :+
Ik geef gewoon "exact" dezelfde zin maar dan andersom.
Ik vind het "vroem vroem 130 is de shit", ook niet zo lief, alsof het gevaarlijk racen is.
130 is gewoon een prima veilige snelheid en dat hoef je niet te schande te maken imo.

Ik hoef niet perse overal 130 te rijden, maar zo dicht mogelijk tegen de max toegestane snelheid is wel een pre. Over 5-10% minder dan toegestaan zul je mij niet horen klagen, 20+% however is vaak hinderend, zeker op wegen waar inhalen niet kan (rij je ook 60 waar 80 is toegestaan?).
Prima als je (fors) langzamer wilt rijden, maar dan wel zonder te hinderen

Anyway, gezien mijn exorbitant hoge kruissnelheid en wens om niet te vaak/lang te hoeven stoppen zoek ik dus een EV die zuinig is en een grote accu heeft.
Vooralsnog 1e plaats EQS of 2e plaats ID7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

mitsumark schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:57:
zoek ik dus een EV die zuinig is en een grote accu heeft.
Hyundai Ioniq 6? Het is wel love or hate met deze geloof ik (I love it).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQYKrpeB5L7j9rRxT4mQAese8Lk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y6mfSjw5ncEl731u6UPuOQs4.jpg?f=user_large
[...]

oh nee, het grote "shit ik mag niet harder dan XX rijden op vakantie"-monster is er weer :+ Waarom zijn er zoveel mensen die aannemen dat je op vakantie steeds 130 of een dergelijke snelheid moet / wilt rijden? vinden.
Voor sommigen is de reis onderdeel van de vakantie, voor andere niet. Die willen zo snel mogelijk op bestemming zijn. Kan toch?

[ Voor 31% gewijzigd door zonoskar op 23-09-2024 23:17 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
zonoskar schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:13:
[...]
Hyundai Ioniq 6? Het is wel love or hate met deze geloof ik (I love it).

[Afbeelding]
Ja sorry, heb niet mn hele schaap met 5 poten wenslijst nog een keer gedeeld, paar maanden geleden gedaan. Maar Ioniq 6 inderdaad niet moeders mooiste imo. Grootste probleem in mijn geval is echter het aantal banana boxes dat er in past.
Taycan (Turismo) is ook niet echt een gezinsauto.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 23-09-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

21 bananaboxes is toch niet weinig?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
zonoskar schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:25:
21 bananaboxes is toch niet weinig?
In dat geval zoek ik nog een zomerkamp voor de 2 kinderen.
Met kids passen er nog maar 5 in de trunk (en misschien nog wat kleiner spul erbij op de achterbank)
Ik denk dat ik dan toch eerder voor een Model 3, Polestar 2 of i4 zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Laatst online: 23:01
[...]

Ja 100 is echt hinderen. Zelfs op de Nederlandse snelwegen na 19. Laat staan op de autobahn. Ik vind ook dat je dan beter 90 kan rijden achter de vrachtwagens. Bespaar je nog stroom ook.
Het is alsof elke paar 100m vrachtwagens elkaar aan het inhalen zijn. Er ontstaan zo enorme files op de linker baan.
De mensen die met 100 inhalen hebben dit alleen niet door of hebben schijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
gebruikershaes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 06:43:
[...]

Ja 100 is echt hinderen. Zelfs op de Nederlandse snelwegen na 19. Laat staan op de autobahn. Ik vind ook dat je dan beter 90 kan rijden achter de vrachtwagens. Bespaar je nog stroom ook.
Het is alsof elke paar 100m vrachtwagens elkaar aan het inhalen zijn. Er ontstaan zo enorme files op de linker baan.
De mensen die met 100 inhalen hebben dit alleen niet door of hebben schijt.
Er is ook een reden dat er vaak een inhaalverbod is voor vrachtwagens op tweebaans snelwegen. Alleen wordt daar volgens mij nauwelijks op gehandhaafd als je ziet hoeveel vrachtwagens toch gewoon inhalen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:35
VidaR-9 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:01:
[...]

Er is ook een reden dat er vaak een inhaalverbod is voor vrachtwagens op tweebaans snelwegen. Alleen wordt daar volgens mij nauwelijks op gehandhaafd als je ziet hoeveel vrachtwagens toch gewoon inhalen.
Daar wordt inderdaad helaas bijna niet op gehandhaafd. En zoals hierboven ook geschetst zijn er tegenwoordig ook steeds meer auto's die andere auto's en vrachtwagens met een miniem snelheidsverschil inhalen. Geen idee hoe je daar regelgeving voor zou moeten maken, maar irritant is het zeker.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 12:41
mitsumark schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:57:
[...]
Ik geef gewoon "exact" dezelfde zin maar dan andersom.
Ik vind het "vroem vroem 130 is de shit", ook niet zo lief, alsof het gevaarlijk racen is.
130 is gewoon een prima veilige snelheid en dat hoef je niet te schande te maken imo.

Ik hoef niet perse overal 130 te rijden, maar zo dicht mogelijk tegen de max toegestane snelheid is wel een pre. Over 5-10% minder dan toegestaan zul je mij niet horen klagen, 20+% however is vaak hinderend, zeker op wegen waar inhalen niet kan (rij je ook 60 waar 80 is toegestaan?).
Prima als je (fors) langzamer wilt rijden, maar dan wel zonder te hinderen

Anyway, gezien mijn exorbitant hoge kruissnelheid en wens om niet te vaak/lang te hoeven stoppen zoek ik dus een EV die zuinig is en een grote accu heeft.
EQS 450+ is een goeie.

De nieuwe E-tron GT heeft een efficientere aandrijflijn (met meer vermogen) en extra kWh's, die laadt van 10-80% met bijna 300kW, ben benieuwd hoe hij de 1000 km challenge van Bjorn Nyland aflegt

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
alexbl69 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:22:
[...]

Daar wordt inderdaad helaas bijna niet op gehandhaafd. En zoals hierboven ook geschetst zijn er tegenwoordig ook steeds meer auto's die andere auto's en vrachtwagens met een miniem snelheidsverschil inhalen. Geen idee hoe je daar regelgeving voor zou moeten maken, maar irritant is het zeker.
Eens, ik reed gisteren met de auto van mijn werk en op het knooppunt van A50 naar A73 waren twee Slowyota rijders met 70kmh aan het "inhalen", terwijl je daar bijna met 100kmh doorheen kan. En niet naar rechts gaan!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Tweak_ers schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:58:
[...]

Sterker nog, zelfs met een S 75D moesten wij om de 1,5 uur - 2 uur laden.
Dat hield ik mij netjes aan de snelheid.

Snelladen nam vanaf 60% zo erg af, dat ik nooit verder ben gegaan dan 80%...

Zit inmiddels wat degradatie op het pack (denk 63kWh over).

Mensen rekenen zich snel te rijk met actieradius tijdens vakantieritten met een EV.
Precies de reden waarom ik eind dit jaar een ID.3 Pro S of Model 3 Long Range wil kopen. Ik ben van plan regelmatig lange trips te maken, dan liever meer buffercapaciteit. En ik rijd regelmatig zo'n 300km per dag, wat idealiter zonder bijladen zou gaan (dus geen 70ct/kWh langs de snelweg) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123

En een deelauto kan echt wel continu ingeplugd staan ergens met V2G, dus die kan het net stabiliseren 8)

Al ben ik wel een voorstander van eigendom, 1 auto per gezin lijkt me niet gek. Ik zou er nog wel een willen hebben. Genoeg deelscooters in mijn stad, maar dusdanig duur (per rit) dat ik liever 2 eigen elektrische fietsen (1x speed pedelec) heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Caelorum schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:24:
Ik ben zeker ook geïnteresseerd in zo'n auto als tweede auto, maar er gaat hier dus echt geen Chinese auto komen. Ik vind het al storend genoeg dat we die overheid blijven spekken door componenten daar te maken. Ik zie liever dat fabrikanten meer van andere landen gebruik maken die wel op het goede pad zijn, maar daar is weinig controle over.
Los van het feit dat we Oost Europa enorm sterk zouden maken door daar fabrieken neer te zetten/op te zetten!

En de Chinese spyware natuurlijk. Die auto's hebben allemaal een spraakassistent. En China verzamelt maar wat graag data die in ogen van de naieve consument niks waard is! :)

Nee, Xpeng, BYD, Nio, Zeekr, whatever we nog meer hebben - als je het mij vraagt niet aan beginnen.

Doe mij maar een VW ID of een Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-03 18:42

ksi

[...]
Lekker makkelijk, beetje popi doen in het BEV topic. In de kabinetsplannen staat gewoon een terugkeer van 130. Zien of dat er komt, maar idee is toch dat de 100 niet blijft. Zeker buiten de randstad en als je bv vrienden/familie in noorden of oosten hebt. Of andersom, schilt soms gewoon half uur op de reistijd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:19:
[...]

Dat klopt inderdaad. Elon Musk maakt overal zo'n rommeltje van dat ik eigenlijk liever geen nieuwe Tesla meer ga rijden. En zoals gezegd moet ik dus concluderen dat de Model 3 nog steeds, ook na 4 jaar, technisch de betere BEV is: de interface werkt beter, de auto is energie-efficiënter, natuurlijk het hele Tesla supercharger netwerk erbij... Maar voor mij heeft Volvo zo te zien het gat ondertusen voldoende gedicht dat voor mij het Kleintje Volvo een goed alternatief is geworden. Let wel, ik heb ook al een 1992 460, een 2000 V40, een 2012 C30 en 2016 V40 gehad dus met het concept "kleine Volvo" ben ik ook wel bekend door de jaren heen - een grotere auto heb ik niet echt nodig.

(Eerlijk gezegd: als Elon Musk niet zo'n %^)(*@&%@^ zou zijn dan zou ik zeker voor een nieuwe Model 3 gaan...)
Maar waarom is het zo belangrijk wat Elon Musk doet voor de EV die jij koopt? Bij veel bedrijven weten mensen niet eens wie de CEO is. Het is niet alsof het merk auto dat jij rijdt, jou als persoon definieert?

Veel mensen die Apple producten kopen weten ook niet wie de CEO is, ooit wellicht van Steve Jobs gehoord, maar niet van Tim Cook. De CEO van Snapchat (Evan Spiegel) is ook een arrogante kwal, maar niemand die zich daarmee bezig houdt hoor? Erger vind ik Xi Jinping zijn handje die staatsgelden in chinese bedrijven steekt :+

Elon Musk is in elk geval wel degene die de legacy automakers heeft wakkergeschud. Want het kon wel, een deftige EV bouwen met groot bereik en snel laden. 1st gen Leaf was snel te kakken gezet met de Model S!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:06:
[...]

Precies de reden waarom ik eind dit jaar een ID.3 Pro S of Model 3 Long Range wil kopen. Ik ben van plan regelmatig lange trips te maken, dan liever meer buffercapaciteit. En ik rijd regelmatig zo'n 300km per dag, wat idealiter zonder bijladen zou gaan (dus geen 70ct/kWh langs de snelweg) :)
Daarom is een Hyundai Ioniq zo fijn (er is ook nog een 5, die is wat minder lelijk volgens velen), die laadt van 10-80% in 18 minuten. De auto laadt tot ca 50% met ca 200-230kW en tot 82% met 150kW. Tesla begint hoog met de laadstroom, maar blijft continue zakken, dan is het dus idd het handigst om zo rond de 60% te vertrekken. VW idem, alleen de VW start al heel laag en zit heel snel onder de 100kW (al bij 50%).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:35
barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:08:
[...]
Maar waarom is het zo belangrijk wat Elon Musk doet voor de EV die jij koopt? Bij veel bedrijven weten mensen niet eens wie de CEO is. Het is niet alsof het merk auto dat jij rijdt, jou als persoon definieert?
Vind die haat jegens Musk altijd een beetje grappig. De meeste CEO's van die grote bedrijven zijn nu niet bepaald lievertjes. Ook Steve Jobs kon een tiran zijn jegens zijn personeel. Sterker, ben bang dat je best een beetje een nietsontziende klootzak moet zijn om een groot internationaal bedrijf te leiden.

Musk treedt er alleen wat meer mee naar buiten

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:55
alexbl69 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:52:
[...]

Vind die haat jegens Musk altijd een beetje grappig. De meeste CEO's van die grote bedrijven zijn nu niet bepaald lievertjes. Ook Steve Jobs kon een tiran zijn jegens zijn personeel. Sterker, ben bang dat je best een beetje een nietsontziende klootzak moet zijn om een groot internationaal bedrijf te leiden.

haha ja, ik zei datzelfde net tegen mijn collega's. Waarschijnlijk kun je nog nauwelijks een auto rijden als je het gedachtengoed van de CEO's weet/kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 12:04
Goh, gaan de Duitse ogen nu open ? https://www.rtl.nl/nieuws...em_mEewn-aaBefiWkGeEMHB_A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
ksi schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:25:
[...]

Lekker makkelijk, beetje popi doen in het BEV topic. In de kabinetsplannen staat gewoon een terugkeer van 130. Zien of dat er komt, maar idee is toch dat de 100 niet blijft. Zeker buiten de randstad en als je bv vrienden/familie in noorden of oosten hebt. Of andersom, schilt soms gewoon half uur op de reistijd!
Aangezien onze regering van de onhaalbare proefballonnetjes is die ze dan beleid noemen, presenteer ik: https://www.rtl.nl/nieuws...weg-kan-nergens-nederland

Er is geen enkele mogelijkheid waarop dat kan. gelukkig is dit de regering van "kijken wat er wel kan", dan ben je namelijk snel uitgekeken. Het is andersom, het kabint doet popi met dit soort ideetjes die ze niet kunnen waarmaken. Daarom voor alle mensen die denken dan 130 weer terugkomt deze voetnoot.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fr33z
alexbl69 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:52:
[...]

Dat zie ik en veel anderen toch anders. Musk is meer en meer bezig om de democratie te destabiliseren beinvloeden en het "post-truth"-tijdperk mogelijk te maken door zo'n invloedrijk iets als Twitter te kopen en alle checks and balances te slopen. Hij heeft zijn werkveld/invloefssfeer enorm vergroot en daarom kan hij op veel grotere schaal brokken maken. Dat mensen daarom niks met zijn automerk te maken willen hebben snap ik volkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:22:
[...]
Doe mij maar een VW ID of een Tesla
Wanneer er nu één merk is dat continu data verzamelt over van alles en nog wat dan is het wel Tesla.
En wanneer er nu één merk is dat nog altijd niet volledig doorheeft hoe goedkoop goede elektrische wagens te maken (en daar iedere dag de eigen broek aan scheurt) dan is het wel de VAG groep.

Doe mij voorlopig maar de Zuid-Koreanen.
Ruime garantie, degelijke range, software min of meer op orde en het interieur niet tot op het bot uitgekleed om onder het mom van "modernisme" op iedere knop en schroef te kunnen besparen.
En wie daar de CEO is kan me niet boeien.

Ben tot grote tevredenheid nu al aan het derde exemplaar toe op zes jaar. _/-\o_

Wie een hekel heeft aan niet Europese merken mag gerust meer budget besteden om Europees te kunnen kopen. Maar ik denk niet dat er nog veel elektrisch gereden zal worden wanneer je de "EU branding" van veel "Europese" merken zou verwijderen en vervangen door de werkelijke Chinese eigenaar en/of ieder in China geproduceerd onderdeel eruit zou halen.

Altijd leuk die Europeanen bezig te horen over "vrijhandel" (zolang het in hun eigen kraam past). :+

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 24-09-2024 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03:31
IvoB2 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ben tot grote tevredenheid nu al aan het derde exemplaar toe op zes jaar. _/-\o_
Heb je er al zoveel helemaal versleten dan? Of gewoon lease en mocht je weer een nieuwe uitzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Standaard 48 maanden lease.
In de praktijk 11+52+3 = 5,5 jaar. :)
11: nieuwe elektrische poolwagen om de tijd te overbruggen tussen inleveren oude ICE en afleveren nieuwe EV.
52: 48 + verlenging lopend contract tot aflevering opvolger.
3: reeds verlopen tijd van huidig 48 maanden contract.

Verslijten doen ze op die tijd niet.
Nummer één geen enkel probleem.
Nummer twee had na een 45 maanden (als ik me goed herinner, reken me niet af op een paar maand) een rammel in de elektrische motor die in garantie vervangen werd. Maar werd na 52 maanden wel ingeleverd met een HVA SoH van 100%. _/-\o_
Nummer drie tot nu toe nog geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik kijk hier toch met extra interesse naar, want ik ben echt benieuwd hoe Europa, met Duitsland voorop, de Chinese push om voet aan de grond te krijgen gaat beantwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50
Tristan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:29:
Ik kijk hier toch met extra interesse naar, want ik ben echt benieuwd hoe Europa, met Duitsland voorop, de Chinese push om voet aan de grond te krijgen gaat beantwoorden.
Niet, het probleem is tweeledig: China en Tesla lopen teveel voor en tegelijk zit het overgrote deel van de Europeanen niet op EV te wachten.

EV occasions zijn niet kwijt te raken, import van ICE's gaat door het dak.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Tristan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:29:
[...]

tja, europa heeft de boot mijlenver gemist, en we halen straks de europees afgesproken doelstellingen niet , dus ik denk dat we die goedkope chineese EV hard nodig hebben. Duitseland kan geen goedkope EV maken, daar gaat nog een jaren lange "wende" aan vooraf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murky123
hoevenpe schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:48:
[...]

en halverwege dit jaar was de pot van 29 miljoen voor EV-occasion al leeg :? nieuws: Nederlandse subsidiepot voor tweedehandse elektrische auto's is leeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Niet, het probleem is tweeledig: China en Tesla lopen teveel voor en tegelijk zit het overgrote deel van de Europeanen niet op EV te wachten.

Het probleem is zelfs drieledig: een grote afzetmarkt van de Europese/Duitse ev's verdwijnt: China. De Chinese auto's zijn zo veel goedkoper (en minstens net zo goed) dat de grote markt verdwijnt. Vergeet niet dat Duitse auto's ook in China worden gebouwd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
murky123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:55:
en halverwege dit jaar was de pot van 29 miljoen voor EV-occasion al leeg :?
14.700 verkochte EV occasions is niet heel veel, zou even moeten googelen hoe de verhouding met ICE is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
(Ik weet, is niet elektrisch, maar had toevallig deze screenshots al. Het idee is hetzelfde voor de elektrische auto's)

Nieuwe BMW X3 in Nederland vanaf €71k:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US_qOc-RYlIGCAZBF19dbhbXE6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8ba2MWSFu3AYCbUhuu12knf.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe BMW X3 in Duitsland vanaf €51k:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqrYCb_m3TdkzEEJfrlNUIdAFn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNbC7emS7T1IgrFqVdvzykIx.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe BMW X3 in Litouwen van €22k (omgerekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucj_JkcjLiabuNKkquua7Kkx6tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhHIHLuD1KLAk1sh6VoWuLFl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dmcp7EBr73ASWY_Y8zZYiY-kXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7EhQs1o5cxxvaXH2DIf1xnm.jpg?f=fotoalbum_large

Als je als BMW voor €22k een BMW met winst weg kan zetten dan worden wij toch gewoon keihard genept?

[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 24-09-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tristan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:11:
(Ik weet, is niet elektrisch, maar had toevallig deze screenshots al. Het idee is hetzelfde voor de elektrische auto's)

Nieuwe BMW X3 in Litouwen van €22k (omgerekend)
[Afbeelding]
Er staat daar toch gewoon een euro-symbool? Die prijs is niet in de lokale valuta (LTL) dus.
hoevenpe schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:16:
[...]

Litouwen heeft al jaren de euro, dat is de lokale valuta. Klopt dit wel?
Je hebt natuurlijk gelijk, het is juist (tegenwoordig) wel de lokale valuta.

[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 24-09-2024 17:05 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:53
Litouwen gebruikt sinds 2015 de euro, dus zo erg worden we niet genept. Bovendien zie ik voor Nederland en Litouwen de iX3, de elektrische versie, voor Duitsland de brandstofversie X3. Dat verklaart die 20k wel zo'n beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
JanHenk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:15:
Er staat daar toch gewoon een euro-symbool? Die prijs is niet in de lokale valuta (LTL) dus.
Litouwen heeft al jaren de euro, dat is de lokale valuta. Klopt dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
I stand corrected! Ik heb met een scheef oog zitten vergelijken |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Tristan Ook de bij de Duitse prijs en motorisering was je oog niet helemaal uitgelijnd geloof ik. :+

[ Voor 8% gewijzigd door SpongeRob op 24-09-2024 16:34 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Fr33z schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:16:
[...]

Aangezien onze regering van de onhaalbare proefballonnetjes is die ze dan beleid noemen, presenteer ik: https://www.rtl.nl/nieuws...weg-kan-nergens-nederland

Er is geen enkele mogelijkheid waarop dat kan. gelukkig is dit de regering van "kijken wat er wel kan", dan ben je namelijk snel uitgekeken. Het is andersom, het kabint doet popi met dit soort ideetjes die ze niet kunnen waarmaken. Daarom voor alle mensen die denken dan 130 weer terugkomt deze voetnoot.
Gewoon de veehouderij in de prullenbak.

De stikstofproblematiek (m.n. verzuring v.d. grond en oppervlaktewater) - 46% daarvan komt door de veehouderij.

dus met 6% voor transport, is het heel vreemd om 100 te gaan rijden op die reden.

Ik rijd met mijn elektrische motor ook geen 100kph, gewoon 130 met FM aan. Wat stoot ik precies uit als ik op zonnestroom rijd met mijn tweedehandse elektrische motor? :+ (niks.. ;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
[...]

Nee natuurlijk niet, de meest duurzame oplossing zit met wat concessies. Maar de aarde warmt snel op. Om het tij te keren moet er gewoon een push op BEVs komen. Voor veel mensen is het ook gewoon beter.

De gemiddelde mens rijdt 26km per dag met hun stalen kist. Maar toch hebben we echt die 1200km bereik van een diesel nodig 7(8)7

Zelfs op de roadtrips die ik doe met elke 250km stoppen kan dat prima met een EV. En dat is 1x per jaar, wellicht een keer 3x per jaar. De gemiddelde mens rijdt niet eens die afstanden (3000km in 2 weken voor een roadtrip)

Mensen zijn in algemene zin bang voor verandering. Terwijl zo'n EV veel beter is dan een verbrander. Moet je maar eens kijken wat er voor bagger op de markt is gekomen aan ICE's de afgelopen jaren, met excessief olieverbruik, oprekkende distributiekettingen en dito problemen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
JanHenk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:15:
[...]

Inderdaad, ik werk momenteel voor een LT bedrijf. Daar betaal je gewoon met euro's hoor. In januari ben ik nog in Vilnius geweest.

Natuurlijk zou BMW een auto voor 70.000 euro niet daar verkopen voor een derde. Wie denk je dat er aan het roer zit, een ezel? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:58:
Nee natuurlijk niet, de meest duurzame oplossing zit met wat concessies. Maar de aarde warmt snel op. Om het tij te keren moet er gewoon een push op BEVs komen. Voor veel mensen is het ook gewoon beter.

De gemiddelde mens rijdt 26km per dag met hun stalen kist. Maar toch hebben we echt die 1200km bereik van een diesel nodig 7(8)7
Dit argument kan je eenvoudig doortrekken als argument tégen EV.

ICE -> BEV is een reductie van misschien 50%
BEV -> fiets is een reductie van waarschijnlijk ruim >90%

Wat mij betreft is het sowieso de vraag of persoonlijk transport voor afstanden van 13km enkele reis (gemiddeld) op extreem hoge snelheden (relatief gezien) houdbaar is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet tegen EV's. Maar, laten we niet vanuit een ivoren toren doen alsof we het klimaatprobleem opgelost hebben. Op grotere schaal/langere termijn is met ons huidig gebruik een EV onderdeel van het probleem, niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:58:
[...]
De gemiddelde mens rijdt 26km per dag met hun stalen kist.
In dat geval maakt het ook weinig uit dat je die afstand aan "slechts" 100 km/uur aflegt ipv aan 130 km/uur. :+
Maar toch hebben we echt die 1200km bereik van een diesel nodig 7(8)7
De "gemiddelde mens" misschien wel, de "niet gemiddelde mens" is daar al lang overheen.
De "niet gemiddelde mens" is er ook al lang van op de hoogte dat je in de openbare ruimte slechts zelden gemiddelde snelheden haalt van 100 km/uur, laat staan 130 km/uur.
Ik ben al blij wanneer ik een gemiddelde snelheid haal van 45 tot 50 km/uur (kan je gewoon aflezen op het display van je auto/motor, toch zolang je geen reset doet). :)

BTW, voor afstanden binnen een straal van 50 km verkiezen mijn huidige partner en ikzelf doorgaans de e-bike boven een doos op vier wielen. Dan zit je met een elektrisch verbruik van een 1,6 kWh/100 km. :P
Haal je doorgaans putje winter nog uit een "gemiddelde mens" zijn PV installatie.
En voor WW-verkeer (25 km enkel) is over de fiets-o-strade de afstand nog eens enkele km korter dan over de auto"snel"weg zodat je er niet veel langer over doet dan staan aanschuiven op de auto"snel"weg.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 24-09-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:00:
[...]

EQS 450+ is een goeie.

De nieuwe E-tron GT heeft een efficientere aandrijflijn (met meer vermogen) en extra kWh's, die laadt van 10-80% met bijna 300kW, ben benieuwd hoe hij de 1000 km challenge van Bjorn Nyland aflegt
Zelfs de EQS 350 is al vergelijkbaar met een ID7 Pro S wat betreft bereik en laden. De 450+ is echt een klasse apart, maar dan ook geen lichtgewicht.

E-tron is natuurlijk geen concurrent, die moet het opnemen tegen de Taycan en Emeya, die laden beiden ook met 1200kmpu.
Maargoed, we heten niet allemaal Doornbos ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Fr33z schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:16:
Misschien moet de regering 130 km/h maken voor EVs only. Want die hebben lokaal geen stikstof uitstoot, ongeacht hoe hard ze rijden. Ik denk dat er dan best wat vraag komt naar EVs :) Zou misschien lastig kunnen zijn met flitsen, maar volgens mij moet dat via het kenteken wel te achterhalen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
zonoskar schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:00:
[...]

Misschien moet de regering 130 km/h maken voor EVs only. Want die hebben lokaal geen stikstof uitstoot, ongeacht hoe hard ze rijden. Ik denk dat er dan best wat vraag komt naar EVs :) Zou misschien lastig kunnen zijn met flitsen, maar volgens mij moet dat via het kenteken wel te achterhalen zijn.
Is allemaal geautomatiseerd. Dus dat kan je gewoon in je software zetten met ... if.. blabla :D

Maar goed plan, dat is wél een haalbare manier om een hogere snelheid op de snelweg te krijgen :)

En mijn idee is ook om met mijn EV in de groene uren (dus bij veel wind in de wintermaanden) en wanneer mijn zonnepanelen overuren stroom op het net pompen de EV op te laden :*)
IvoB2 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:25:
[...]

In dat geval maakt het ook weinig uit dat je die afstand aan "slechts" 100 km/uur aflegt ipv aan 130 km/uur. :+

[...]

De "gemiddelde mens" misschien wel, de "niet gemiddelde mens" is daar al lang overheen.
De "niet gemiddelde mens" is er ook al lang van op de hoogte dat je in de openbare ruimte slechts zelden gemiddelde snelheden haalt van 100 km/uur, laat staan 130 km/uur.
Ik ben al blij wanneer ik een gemiddelde snelheid haal van 45 tot 50 km/uur (kan je gewoon aflezen op het display van je auto/motor, toch zolang je geen reset doet). :)

BTW, voor afstanden binnen een straal van 50 km verkiezen mijn huidige partner en ikzelf doorgaans de e-bike boven een doos op vier wielen. Dan zit je met een elektrisch verbruik van een 1,6 kWh/100 km. :P
Haal je doorgaans putje winter nog uit een "gemiddelde mens" zijn PV installatie.
En voor WW-verkeer (25 km enkel) is over de fiets-o-strade de afstand nog eens enkele km korter dan over de auto"snel"weg zodat je er niet veel langer over doet dan staan aanschuiven op de auto"snel"weg.
Hier ben ik het ook mee eens hoor. Al sinds begin 2020 toen ik mijn Stromer ST2 kocht doe ik woon-werk altijd op de speed pedelec. inderdaad ca 1.5kWh/100km. Super zuinig! En heerlijk.

Het kost me misschien 20 minuten meer reistijd per dag (bij 20-30km enkel), maar levert me 1 uur per dag sporten op die ik niet elders hoef te 'verspillen' - feitelijk gebruik je je woon-werk tijd nuttig, om gezond te blijven _/-\o_

Maar ik wil wel een E-auto, voor op vakantie te gaan, om zo nu en dan een karretje te trekken (om naar de milieustraat te gaan, of wat goodz van marktplaats op te halen), om langs familie te gaan en om langs vrienden te gaan! :)

Mijn alternatief vervoer voor w-w is een elektrische motorfiets, die doet eigenlijk maar iets van 70Wh/km, als je 80Wh/km wilt halen moet je HEEL hard doorvlammen, amper mogelijk met het huidige verkeer. En dat is op een rit met 90% snelweg, want mijn werk zit 700m van de snelweg, mijn huis 1.5km ofzo, dus de snelwegen zijn heel dichtbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mitsumark schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:53:
[...]

Zelfs de EQS 350 is al vergelijkbaar met een ID7 Pro S wat betreft bereik en laden. De 450+ is echt een klasse apart, maar dan ook geen lichtgewicht.

E-tron is natuurlijk geen concurrent, die moet het opnemen tegen de Taycan en Emeya, die laden beiden ook met 1200kmpu.
Maargoed, we heten niet allemaal Doornbos ;)
De EQS is qua lange afstandsauto eigenlijk meer een klasse op zich. Zo glad als een aal, Bjorn Nyland heeft hem getest, met 120kmh test amper verschil in verbruik tussen tegenwind/meewind. Als Mercedes-Benz hem op 800V architectuur zet met krijg je gewoon een onverslaanbare auto.

Nu laadt de EQS max op 1.7C. Moet je nagaan als je hem hoger laat pieken. :) Maar goed, in Bjorn zn test al op 9h in de 1000km challenge, dat is maar 25 min langzamer dan met de fossiel. En dan rent en poept hij als een sneltrein omdat er met zulke tijden geen tijd is om even een degelijk momentje voor jezelf te hebben :+

Helaas vrees ik dat we de EQS gaan zien verdwijnen. Het skateboard (als in de aandrijflijn) blijft bestaan, maar naar verluidt zal hij meer op de S-klasse gaan lijken. Het verkoopt helaas niet zo goed.

Mensen met een dikke portemonnee zijn niet altijd even slim (ik ken genoeg voorbeelden) en kopen vooral een badge met imago en status. Een technologisch geavanceerd masterpiece als de EQS boeit ze niet echt namelijk.

Ik vind hem wel echt fantastisch, deze zomer verschillende op de Duitse autobahn gezien. PRACHTIG vind ik hem, echt een prachtige machine. :D

• murky123
Hedenochtend op de radio alweer berichten dat als we ( de overheid ) zo doorgaan de 2030 doelstellingen niet gaan halen .

TNO heeft voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht :

https://www.bnr.nl/nieuws...oos-wagenpark-nog-ver-weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
In de categorie, eerst controleren of je De Speld aangeklikt hebt... 8)7
Laadpalen langs snelwegen verdwijnen bij bosjes: ’Dat lijkt mij haaks staan op de ambities’

Toch is het zo, door een combinatie van een wet die blijft liggen en een tijdelijke beleidsmaatregel. Eigenlijk had er al een klap gegeven moeten worden op een wet die regelt hoe de ruwweg 280 verzorgingsplaatsen met pompstation er in de toekomst uit gaan zien – inclusief kavels voor fossiel en laden. Dat is niet gebeurd, waardoor eind 2022 een tijdelijke beleidsregel is ingesteld.

Die schrijft voor dat er geen vergunningen voor nieuwe laadpalen mogen worden afgegeven met een lange loopduur. Het ministerie van Infrastructuur legt uit dat zo wordt voorkomen dat laadpaalvergunningen worden ’gehamsterd’, voordat het nieuwe beleid rond de rustplaatsen gaat gelden.

De afgelopen maanden duikt echter een ogenschijnlijk onbedoeld bijeffect van de beleidsregel op: door een rechterlijke uitspraak worden vergunningen vernietigd die kort voor het moratorium zijn afgegeven. „Inmiddels zijn op bijna twintig plaatsen vergunningen vernietigd”, zegt Maarten van Gaan-Gijbels van branchekoepel Vemobin. Die vertegenwoordigt grote tankstations van bijvoorbeeld Shell en Cirkel K. Zijn collega Hélène Hol vult aan: „Dat betekent dat de laadpalen tot in de grond moeten worden verwijderd, of anders volgt een dwangsom.”

Wie de zaak aanspande? De concurrent op de rustplaatsen: Fastned. Het bedrijf wijst erop dat het voor meer snelladers is op verzorgingsplaatsen, maar wel volgens de regels. ’Fastned vindt dat de overheid de kaders voor iedereen op gelijke wijze moet toepassen, zodat er een eerlijk speelveld is. Indien dat niet gebeurt, maken we gebruik van de mogelijkheid tot bezwaar of beroep’, aldus een schriftelijke reactie van het bedrijf, dat de bal gelijk terugkaatst. ’Ook de pomphouders gaan veelvuldig in beroep wanneer Fastned extra laders wil plaatsen, of een shop wil bouwen.’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:14:
Helaas vrees ik dat we de EQS gaan zien verdwijnen. Het skateboard (als in de aandrijflijn) blijft bestaan, maar naar verluidt zal hij meer op de S-klasse gaan lijken. Het verkoopt helaas niet zo goed.

Mensen met een dikke portemonnee zijn niet altijd even slim (ik ken genoeg voorbeelden) en kopen vooral een badge met imago en status. Een technologisch geavanceerd masterpiece als de EQS boeit ze niet echt namelijk.
Ik denk echt dat merken als Mercedes, Audi, BMW en Volkswagen een serieus groot probleem hebben. Het gamma aan verschillende klasse auto’s is te groot, te duur en te complex. Zo’n EQS is machtig mooi en zeer knap staaltje Duitse engineering, maar niemand zit er op te wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36
zonoskar schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:00:
Ehm, ook een EV verbruikt energie. En best veel ook. En juist in het jaargetijde dat het energieverbruik het hoogst ligt (de winter, door hogere luchtweerstand en het verbruik voor verwarming) zijn er nauwelijks uren met negatieve stroomprijzen.
In de winter zorgt het laden van je EV er dus (in 99% van de uren) voor dat er ergens een kolen- of gascentrale harder gaat draaien en meer CO2 gaat uitstoten.
En volgens mij wilden we dat juist verminderen.

Ergo: Blijf maar gewoon 100 rijden, dat scheelt een heleboel CO2.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:18
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:44:
[...]
Ergo: Blijf maar gewoon 100 rijden, dat scheelt een heleboel CO2.
De 130 naar 100 was vanwege lokale stikstof quota's niet CO2.
Pagina: 1 ... 334 ... 366 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic