De reden dat er zoveel EVs in SUV formaat bestaan, is ook omdat het technisch gewoon veel eenvoudiger is om een acceptabele range in een SUV te voorzien dan in een compacter model.Maarren schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:15:
[...]
Je post met enige regelmaat over jouw bezwaren tegen SUV, maar dat kun je dan ook doortrekken naar erg grote auto's in het algemeen zoals een Skoda Superb die je eerder aangaf te hebben. Op deze manier bekeken zouden we allemaal bij voorkeur geen auto moeten hebben of allemaal hooguit in een smart moeten rijden of zoiets.
Het voegt voor mij niet zo heel veel toe aan de discussie in dit topic, autos bestaan nu eenmaal in allerlei vormen en maten waar vraag naar is.
De onevenwichtigheid tussen SUV vs sedan voor EVs kan niet louter toegeschreven worden aan wat het publiek wenst: daarvoor zijn er te grote verschillen op dit ogenblik qua aantal SUVs vs aantal sedans bij EVs tov diezelfde vergelijking bij niet-EVs.
Men ziet vaak dat fabrikanten op vlak van EVs eerst met SUVs komen en pas erna met sedan of andere formaten.
Kijk ook bv. naar Volvo die voorheen bekend stond om stationwagens maar momenteel nog geen enkele EV sedan/stationwagen heeft uitgebracht en ons nu om de oren slaat met SUVs. Gelukkig komen ze - terug met vertraging en ongetwijfeld omwille van complexiteit - met een sedan volgend jaar, de ES90.
En als we kijken naar China, zien we ook daar al een mooi aanbod aan sedans. De Chinezen staan verder dan ons en dit uit zich ook in een groter aanbod EV sedans. Bv. Xpeng Mona M03 of Xiaomi SU7.
Ik mag sinds maart van dit jaar een nieuwe leasing wagen kiezen maar het aanbod EV sedans is zo ongelofelijk klein.
Als ik nu zou moeten kiezen, kies ik de Tesla Model 3 of BMW i4. En dat zijn ongetwijfeld prachtige wagens maar ik vind het bedroevend dat er zo weinig variatie is.
Ik heb mijn huidig lease contract verlengd en wacht op de nieuwe Mercedes CLA die volgend jaar uitkomt. Een sedan met 750 km WLTP range (in de duurste batterij uitvoering). Zal technische optimalisaties van de superefficiente Mercedes EQXX in productie brengen.
[ Voor 4% gewijzigd door Asgaro op 18-09-2024 13:20 ]