Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-05 13:47
Maarren schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:15:
[...]

Je post met enige regelmaat over jouw bezwaren tegen SUV, maar dat kun je dan ook doortrekken naar erg grote auto's in het algemeen zoals een Skoda Superb die je eerder aangaf te hebben. Op deze manier bekeken zouden we allemaal bij voorkeur geen auto moeten hebben of allemaal hooguit in een smart moeten rijden of zoiets.

Het voegt voor mij niet zo heel veel toe aan de discussie in dit topic, autos bestaan nu eenmaal in allerlei vormen en maten waar vraag naar is.
De reden dat er zoveel EVs in SUV formaat bestaan, is ook omdat het technisch gewoon veel eenvoudiger is om een acceptabele range in een SUV te voorzien dan in een compacter model.
De onevenwichtigheid tussen SUV vs sedan voor EVs kan niet louter toegeschreven worden aan wat het publiek wenst: daarvoor zijn er te grote verschillen op dit ogenblik qua aantal SUVs vs aantal sedans bij EVs tov diezelfde vergelijking bij niet-EVs.

Men ziet vaak dat fabrikanten op vlak van EVs eerst met SUVs komen en pas erna met sedan of andere formaten.
Kijk ook bv. naar Volvo die voorheen bekend stond om stationwagens maar momenteel nog geen enkele EV sedan/stationwagen heeft uitgebracht en ons nu om de oren slaat met SUVs. Gelukkig komen ze - terug met vertraging en ongetwijfeld omwille van complexiteit - met een sedan volgend jaar, de ES90.
En als we kijken naar China, zien we ook daar al een mooi aanbod aan sedans. De Chinezen staan verder dan ons en dit uit zich ook in een groter aanbod EV sedans. Bv. Xpeng Mona M03 of Xiaomi SU7.

Ik mag sinds maart van dit jaar een nieuwe leasing wagen kiezen maar het aanbod EV sedans is zo ongelofelijk klein.
Als ik nu zou moeten kiezen, kies ik de Tesla Model 3 of BMW i4. En dat zijn ongetwijfeld prachtige wagens maar ik vind het bedroevend dat er zo weinig variatie is.
Ik heb mijn huidig lease contract verlengd en wacht op de nieuwe Mercedes CLA die volgend jaar uitkomt. Een sedan met 750 km WLTP range (in de duurste batterij uitvoering). Zal technische optimalisaties van de superefficiente Mercedes EQXX in productie brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Asgaro op 18-09-2024 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 17:32
ASW1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:33:
Laten we nou niet doen alsof de hoogte van de MRB een functie is van de mate van wegslijtage, remstof en andere uitstoot.
Op dit moment is het vooral een functie van politiek en (fossiele) lobby.
Het wordt inderdaad ook gewoon letterlijk gesteld in de begroting, dat de verhoging op MRB voor EV's nodig is om de gaten in de begroting te dichten.

Het is een politieke beslissing, maar vergeet niet dat de kans best aanwezig is dat we binnen vier jaar een ander kabinet hebben met weer een ander beleid omtrent EV's, gezien de huidige tot op het heden instabiel is gebleken; we hebben een zeer onconventioneel samengesteld kabinet, waar ze van meet af aan ruzie maken en vóór Prinsjesdag de eerste partijleider al ziek thuis zit.

Persoonlijk vind ik de rem op de EV subsidie en kortingen een discutabele keuze, terwijl we wél lokaal miljarden besteden om benzine en diesel 20cent per liter goedkoper maken t/m 2025! De auto-industrie in de EU begint steeds verder achter te lopen op die van de VS en vooral China en als we nu nog inzetten op ICE in de EU, terwijl de hele beweging naar de EV én het beleid hier al jaren duidelijk over is (want 2035 geen ICE meer produceren), dan vind ik het werkelijk waar bizar dat we niet harder subsidiëren.

De EV begint steeds dichter in het vizier te komen van Jan Modaal, dus waarom nu afbouwen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:41
Belecthor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:21:
[...]

Het wordt inderdaad ook gewoon letterlijk gesteld in de begroting, dat de verhoging op MRB voor EV's nodig is om de gaten in de begroting te dichten.
Precies, pagina's geneuzel over remstof kunnen wat mij betreft graag achterwege blijven.

Ander punt, op deze manier verdwijnt straks een hele generatie gebruikte EV's naar het buitenland i.p.v. hier de tweedehandsmarkt op te stromen.

(Maar goed, een land vol Wilders stemmende zultkoppen en faciliterende VVD'ers en dit is wat je krijgt.
Schaam me kapot voor dit land.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35
[...]
De EV begint steeds dichter in het vizier te komen van Jan Modaal, dus waarom nu afbouwen?
De afbouw is er juist omdat de EV steeds dichter in het vizier van Jan Modaal dreigt te komen. Het was vanaf dag 1 duidelijk dat ook de diverse autobelastingen de transitie richting EV zouden gaan/moeten maken. En inderdaad, nu de EV in het vizier komt van Jan Modaal worden ook de autobelastingen overgezet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07

-tom-562

Oliesjeik

ASW1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:27:
[...]

Precies, pagina's geneuzel over remstof kunnen wat mij betreft graag achterwege blijven.

Ander punt, op deze manier verdwijnt straks een hele generatie gebruikte EV's naar het buitenland i.p.v. hier de tweedehandsmarkt op te stromen.

(Maar goed, een land vol Wilders stemmende zultkoppen en faciliterende VVD'ers en dit is wat je krijgt.
Schaam me kapot voor dit land.)
Dat is toch niet iets wat volledig nieuw is? Waar zijn alle Opel Ampera's, Volvo V60 PIH's, Outlander PHEV's en Priussen gebleven?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:41
-tom-562 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:42:
[...]

Dat is toch niet iets wat volledig nieuw is? Waar zijn alle Opel Ampera's, Volvo V60 PIH's, Outlander PHEV's en Priussen gebleven?
Voor mijn gevoel zijn er inmiddels best veel mensen in NL die een betaalbare gebruikte EV zouden willen.
En die maken nu opnieuw de rekensom en komen tot de conclusie dat het niet loont.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:31

Mad-Matt

TheDoctor#2181

alexbl69 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:37:
[...]

De afbouw is er juist omdat de EV steeds dichter in het vizier van Jan Modaal dreigt te komen. Het was vanaf dag 1 duidelijk dat ook de diverse autobelastingen de transitie richting EV zouden gaan/moeten maken. En inderdaad, nu de EV in het vizier komt van Jan Modaal worden ook de autobelastingen overgezet.
Ik denk dat Alex helemaal gelijk heeft, alle voordelen zijn altijd geweest om het te stimuleren aangezien het in verhouding enorm duur was om zo'n auto aan te schaffen. Nu wordt het steeds betaalbaarder, dus dan is het financiële voordeel vanuit de overheid ook minder nodig. Het klinkt niet eerlijk, maar de overheid is ook gewoon een bedrijf dat zo min mogelijk wil uitgeven.

Persoonlijk baal ik van het vervallen van de SEPP voor volgend jaar, maakt het voor ons niet onmogelijk om een andere EV te kopen, maar ik had die 2000 euro toch graag in m'n zak gehouden O-)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Belecthor
alexbl69 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:37:
[...]

Ja, dat is zo. Het gaat denk ik eerder om de snelheid waarmee dit gebeurt. De nationale plannen die gemaakt zijn waren ver voor de huidige (geo)politieke en economische werkelijkheid. We zien nu dat de transitie naar EV's stokt in Europa en dat de autofabrikanten hun EV productie afschalen wegens gebrek aan vraag. Als je dan nu de MRB extra gaat verhogen (meer dan de initiële plannen overigens: 25% ipv 40% korting) en daarnaast fossiele brandstof extra belastingkorting geeft, dan is de kans dat de transitie verder geremd wordt alleen maar groter.

We zien in China juist dat deze transitie véél sneller gaat, juist omdat ze hier hard op inzetten en keihard subsidiëren. De verkoop van Europese fabrikanten naar China loopt hard terug (zie perikelen Volkswagen), omdat ze ICE links laten liggen en liever hun eigen EV's uit eigen land kopen.

Een vertraging op de EV adoptie op Europees niveau, zorgt dat de Europese auto fabrikanten straks links worden ingehaald door de Chinese fabrikanten en dat heeft gigantisch veel negatieve gevolgen voor de Europese economie en welvaart. Je ziet de ad-hoc beleidsmaatregelen door een extra heffing op Chinese auto's in te voeren, maar feitelijk is het een zwaktebod en een gebrek aan visie van de individuele lidstaten (en de stemmers).

[ Voor 11% gewijzigd door Belecthor op 18-09-2024 14:07 ]

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:53
Ted038 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:29:
Iedereen hier nog in shock?

Had verwacht na prinsjesdag nieuws er hier wel meer discussie zou komen...
Ik denk dat iedereen intussen wel doorheeft dat dit kabinet mooie woorden heeft voor het halen van (oa) de klimaatdoelen, maar in de praktijk anders handelt. Het worden winterse tijden voor de EV markt…

• jdbiggelaa
Joosie200 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:51:
[...]

Neuh, de NL overheid is onbetrouwbaar als wat op zulke zaken. Spaardiesel te populair? Korting gaat eraf. Mild hybrid te populair? Korting gaat eraf. Het verbaast me daarbij niks bij het huidig kabinet dat niks op heeft met groene plannen / duurzame transitie dat ze dan gaan kaasschaven aan die 40% korting naar 25%. En meteen naar 0 in 2030 evenmin. Want dat is het streefjaar waarbij het qua productie EV only moet zijn dus dan zou iedereen idealiter al in een EV rijden.

Dat je daarmee juist krijgt dat je de doorsnee burger er niet mee stimuleert om elektrisch te gaan rijden zal ze wat. Tegelijkertijd met 25% korting is een 2000kg ev net zo duur om te rijden als een 1500kg ice. Sowieso idioot om te blijven heffen op gewicht ipv op co2 uitstoot. Dan zouden vrachtwagens en bestelbussen flink moeten betalen omdat privé verkeer qua gewicht nog niet echt in de buurt komt.
Ik denk dat zelfs dit kabinet ziet dat dit niet kan. Er is een belofte (!) gedaan dat in 2025 een herziening komt van de mrb. Voor wat het waard is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Het is een politieke beslissing, maar vergeet niet dat de kans best aanwezig is dat we binnen vier jaar een ander kabinet hebben met weer een ander beleid omtrent EV's, gezien de huidige tot op het heden instabiel is gebleken; we hebben een zeer onconventioneel samengesteld kabinet, waar ze van meet af aan ruzie maken en vóór Prinsjesdag de eerste partijleider al ziek thuis zit.

Persoonlijk vind ik de rem op de EV subsidie en kortingen een discutabele keuze, terwijl we wél lokaal miljarden besteden om benzine en diesel 20cent per liter goedkoper maken t/m 2025! De auto-industrie in de EU begint steeds verder achter te lopen op die van de VS en vooral China en als we nu nog inzetten op ICE in de EU, terwijl de hele beweging naar de EV én het beleid hier al jaren duidelijk over is (want 2035 geen ICE meer produceren), dan vind ik het werkelijk waar bizar dat we niet harder subsidiëren.

Ik kan er maar één reden voor bedenken: kortzichtigheid van dit kabinet. Overigens is dat ook de kritiek van zo ongeveer alle adviescolleges, van CPB, Raad van State tot PBL.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
assje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:59:
Tot slot, we moeten deze component vooral niet onderschatten naar mijn mening.

Even snelle getallen zonder uitvoerige bronvermelding:
  • Kosten onderhoud snelwegen per jaar €581 miljoen
  • Aantal kilometer personenvervoer per jaar 103 miljard
  • Aantal personenauto's 9,1 miljoen
Dat is 0,5 cent per kilometer en €64/jaar per auto als alles alleen op personenvervoer afgeschreven zou worden.

Ik vermoed dat aanleg en onderhoud en ruimtebeslag van parkeerplaatsen een veel grotere kostenpost is. Wat dat betreft beter om wegenbelasting op basis van volume te berekenen in plaats van gewicht. Op die manier issue voor elektrische auto direct opgelost aangezien die een hogere dichtheid hebben a.g.v. gewicht accu.
Dus je bevestigt eerst dat schade door vrachtwagens belangrijk is, en dan ga je even alle kosten voor onderhoud afschijven op enkel personenwagens....
De meeste autostrades worden heraangelegd onwille van spoorvorming.
Slijtage van het bovenste deel van het wegdek kan door simpelweg enkel de bovenste 2-3cm te vervangen en dat kost vele malen minder.

Trouwens, is 65€ per jaar per auto nu een belangrijk bedrag? Dat betaalt elke auto een paar keer aan verkeersbelasting.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Persoonlijk vind ik de rem op de EV subsidie en kortingen een discutabele keuze, terwijl we wél lokaal miljarden besteden om benzine en diesel 20cent per liter goedkoper maken t/m 2025!
Daar heb ik nog nooit eerder van gehoord. Heb je daar een bron van?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Belecthor
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:14:
[...]

Daar heb ik nog nooit eerder van gehoord. Heb je daar een bron van?
Zeker: https://www.rijksoverheid...tzelfde%20als%20in%202023.

Edit: hier uit het belastingplan 2025: https://www.rijksoverheid...C%20net%20als%20in%202024.

[ Voor 30% gewijzigd door Belecthor op 18-09-2024 14:17 ]

• Andrehj
  • Nu online
Jij riep ongefundeerd 20 cent per liter. De werkelijke bedragen lees je hier:
https://www.rijksfinancie...toelichting/2023/d17e5185
Daar staat
  • Benzine 8.65 cent verlaging
  • Diesel 5.55 cent verlaging
  • LPG 2.04 cent verlaging.
Heel wat minder dan 20 cent dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:31
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:09:
Dus je bevestigt eerst dat schade door vrachtwagens belangrijk is, en dan ga je even alle kosten voor onderhoud afschijven op enkel personenwagens....
Dat was om aan te geven hoe insignificant snelwegonderhoud is en de discussie eigenlijk dus irrelevant is.
De meeste autostrades worden heraangelegd onwille van spoorvorming.
Slijtage van het bovenste deel van het wegdek kan door simpelweg enkel de bovenste 2-3cm te vervangen en dat kost vele malen minder.
In Belgie wellicht, in NL met veel ZOAB komt het volgens mij toch veel aan op slijtage.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Nou, gaten minder groot maken, want er wordt nog steeds meer uitgegeven dan er binnen komt....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:18:
[...]

Jij riep ongefundeerd 20 cent per liter. De werkelijke bedragen lees je hier:
https://www.rijksfinancie...toelichting/2023/d17e5185
Daar staat
  • Benzine 8.65 cent verlaging
  • Diesel 5.55 cent verlaging
  • LPG 2.04 cent verlaging.
Heel wat minder dan 20 cent dus.
Ja, je hebt gelijk, ik deed dit uit m'n hoofd. Het was 17,3 cent voor benzine. https://www.rijksfinancie...20tot%201%20juli%202023..

Enfin, het punt dat ik wil maken blijft naar mijn mening valide: we verlagen de belasting op fossiele brandstoffen op nationaal niveau (dit kost ons miljarden! We bezuinigen dit jaar overigens wel 1 miljard op onderwijs, maar de brandstofaccijnzen kunnen wel omlaag..) en verhogen de belasting op EV's en verlagen de kortingen. Dat is niet bevorderlijk voor de transitie naar EV's, wat zeer evident is gezien de transitie vertraagt op Europees niveau en de Europese autofabrikanten in de problemen zitten, omdat de ICE afzetmarkt krimpt en hun eigen EV's niet van voldoende prijs/kwaliteit zijn.

Draghi luidt ook niet voor niets de noodklok met zijn meest recente rapport. We hebben jaren geleden gesteld dat we een transitie willen naar EV's op Europees niveau en de individuele lidstaten gaan onvoldoende mee. We willen daarnaast onze autofabrikanten beschermen (zie ook importheffingen), maar we willen ook weinig uitstoot van onze auto's.

Als deze trend doorzet, dan is de realiteit dat we hier Chinese EV's krijgen, omdat deze goedkoper en beter zijn. Dan is overigens ook gewoon het doel bereikt van minder uitstoot van auto's binnen Europa, maar de Europese auto industrie moet het dan ontgelden.

[ Voor 35% gewijzigd door Belecthor op 18-09-2024 14:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 19-09-2024 07:51 . Reden: Dit is zo offtopic, dat het in AWM hoort.. ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-05 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:35:
[...]

Volgens Rijkswaterstaat wel..
https://www.bd.nl/auto/sl...71-94767da0bbfe&auth_rd=1

[...]

Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan, kan alleen de uitkomst niet vinden :).

En de vergelijking met een volwassene vs een kind op de oprit gaat natuurlijk een beetje mank ;)

Dat de auto jou 20k heeft gekost doet natuurlijk niets af aan het gewicht en de hogere fiscale waarde en daarmee de hogere kosten in verzekering, mrb, onderhoud (banden, remschijven), etc. Alles bij elkaar lopen de kosten dan best hard op. En dus ook voor het onderhoud aan de wegen (die impact is er als iedereen een auto van 2500kg+ zou rijden).
Heb je een link naar het rapport van het onderzoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Belecthor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:22:
Enfin, het punt dat ik wil maken blijft naar mijn mening valide: we verlagen de belasting op fossiele brandstoffen op nationaal niveau (dit kost ons miljarden! We bezuinigen dit jaar overigens wel 1 miljard op onderwijs, maar de brandstofaccijnzen kunnen wel omlaag..) en verhogen de belasting op EV's en verlagen de kortingen.
Dat 'verlagen' is hetzelfde als 'bezuinigen' op de zorg: geplande verhogingen zijn uitgesteld of verminderd. Onder de streep zit er evenveel of meer accijns/BTW op een liter dinosap dan 5 jaar geleden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

niki_lauda schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:33:
[...]

Heb je een link naar het rapport van het onderzoek?
nee helaas niet :P Wel diverse bronnen waarin staat dat RWS onderzoek doet, maar de uitkomst daarvan is niet bekend gemaakt :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:14
murky123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:06:
Dat hele gewichts verhaal dat door zware auto's ( EV's ) het asfalt sneller doet slijten dat gaat er bij mij niet in.

Ik denk dat mijn vrouw met haar kleine KIA picanto en 45K kilometers in het jaar meer slijtage veroorzaakt op het nederlandse wegennet dan ik met mijn zware KIA EV6 die 12K kilometers in het jaar aflegd.
Lol, dus jij laat je vrouw al die kilometers in dat gebakje rijden? Als ik haar was zou ik lekker van auto ruilen :P

Hier ook iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang hoopte te zitten, mijn Model S 75D van 2018 weegt 2183kg leeg 8)7 oeps..

Ach ja, ik kan het wel lijden, maar Henk en Ingrid die lang gespaard hebben voor hun 2e hands Kia e Niro worden hier wel hard genaaid zeg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

_Anvil_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:53:
[...]

Lol, dus jij laat je vrouw al die kilometers in dat gebakje rijden? Als ik haar was zou ik lekker van auto ruilen :P

Hier ook iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang hoopte te zitten, mijn Model S 75D van 2018 weegt 2183kg leeg 8)7 oeps..

Ach ja, ik kan het wel lijden, maar Henk en Ingrid die lang gespaard hebben voor hun 2e hands Kia e Niro worden heir wel hard genaaid zeg..
Jan-Jaap en Fleur die op Tweakers zitten net zo goed... Het is gewoon een naai-actie voor iedereen

Vaak bu'j te bang!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
[...]

Ach ja, ik kan het wel lijden, maar Henk en Ingrid die lang gespaard hebben voor hun 2e hands Kia e Niro worden heir wel hard genaaid zeg..
Het is de keuze van mijn vrouw om in haar Picanto te rijden, ze vind mijn EV6 te groot.
Ieder zijn ding, ik had al aangeboden om een Tesla model 3 aan te schaffen voor haar, maar ook dat vind ze nog te groot.

ook ik kan het wel lijden, maar ook ik heb hard gespaard voor mijn particulier aangeschafte nieuwe EV6 .

[ Voor 6% gewijzigd door murky123 op 18-09-2024 15:06 ]

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:37
PeterZ(on) schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:22:
Die hele MRB discussie is weinig zinvol want het is gewoon een manier om belasting te heffen en heeft niets met kostendekkend wegenonderhoud te maken of met milieu. De hogere MRB voor diesel was om het voordeel af te romen, net zoals bij LPG het geval is, terwijl de uitstoot daar juist minder is.
Ik rijd nu dus nog LPG, een kleine Polo, die is al aardig op leeftijd.

Als nu de prijzen van EVs inzakken koop ik (preferabel) een ID.3 Pro S met (lichte) schade voor een mooie prijs. Moet je ook MRB betalen, maar toevallig heb ik sinds vorig jaar zonnepanelen - rijd ik in de zomer het meest auto (i.t.t. de meeste mensen, ik rijd vooral naar vrienden, familie en vakanties) en dan wordt zo'n EV ineens reuze interessant! --> maar god wat krijg je een onnodig complexe berekening door al dit samenkomende gedoe! |:(

Maar inderdaad, mijn LPG auto loopt veel schoner dan de benzine variant (voor de auto zelf ook) en een stuk minder CO2 uitstoot, ook is er bij de raffinage veel minder energie nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiPB483w_zmG2kZUtBLlWuwPuOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/REPAoyFWLjHgMAM59u2cX26X.png?f=fotoalbum_large

Mijn afbeelding rekent niet eens mee dat ik voor mijn LPG auto veel meer belasting zou moeten betalen vanaf 2026...

Echt een succes dit nieuwe kabinet, energietransitie gaat helemaal goed komen zo :'( 8)7

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• barta123
Asgaro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:09:
[...]

De reden dat er zoveel EVs in SUV formaat bestaan, is ook omdat het technisch gewoon veel eenvoudiger is om een acceptabele range in een SUV te voorzien dan in een compacter model.
De onevenwichtigheid tussen SUV vs sedan voor EVs kan niet louter toegeschreven worden aan wat het publiek wenst: daarvoor zijn er te grote verschillen op dit ogenblik qua aantal SUVs vs aantal sedans bij EVs tov diezelfde vergelijking bij niet-EVs.

Men ziet vaak dat fabrikanten op vlak van EVs eerst met SUVs komen en pas erna met sedan of andere formaten.
Kijk ook bv. naar Volvo die voorheen bekend stond om stationwagens maar momenteel nog geen enkele EV sedan/stationwagen heeft uitgebracht en ons nu om de oren slaat met SUVs. Gelukkig komen ze - terug met vertraging en ongetwijfeld omwille van complexiteit - met een sedan volgend jaar, de ES90.
En als we kijken naar China, zien we ook daar al een mooi aanbod aan sedans. De Chinezen staan verder dan ons en dit uit zich ook in een groter aanbod EV sedans. Bv. Xpeng Mona M03 of Xiaomi SU7.

Ik mag sinds maart van dit jaar een nieuwe leasing wagen kiezen maar het aanbod EV sedans is zo ongelofelijk klein.
Als ik nu zou moeten kiezen, kies ik de Tesla Model 3 of BMW i4. En dat zijn ongetwijfeld prachtige wagens maar ik vind het bedroevend dat er zo weinig variatie is.
Ik heb mijn huidig lease contract verlengd en wacht op de nieuwe Mercedes CLA die volgend jaar uitkomt. Een sedan met 750 km WLTP range (in de duurste batterij uitvoering). Zal technische optimalisaties van de superefficiente Mercedes EQXX in productie brengen.
Ik geloof niet dat het Volvo van nu te vergelijken is met het Volvo van toen. Nu is het hartstikke Chinees, check te V60/S60 (of XC range) vanaf 2018 maar eens. Zo'n Chicco speelgoed display in het midden :+ Lijkt totaal niet op wat een echte Zweed ooit inhield.

En waarom fabrikanten SUVs en crossovers elektrisch maken? Zo werkt de markt, de gemiddelde leasert wilt een hoge auto (want blijkbaar is instappen ook voor jonge mensen moeilijk) zo krijg je een inefficient hok met matige range en niet eens echt meer interieurruimte :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:14
murky123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:04:
[...]
Het is de keuze van mijn vrouw om in haar Picanto te rijden, ze vind mijn EV6 te groot.
Wedden dat ze na een paar weken rijden met wat gewenning wel om is? Laat me raden, als jullie samen op pad zijn zit jij altijd achter het stuur van de EV6? ;)

On topic: we maken ons nu druk om een maatregel vanaf 2026, alsof dit proleten kabinet dan niet allang gevallen is ;)

Gelukkig kan de overheid het gratis superchargen op mn 2e hands Ev-tje niet afpakken, dus mijn persoonlijke businesscase blijft nog wel overeind :P

• barta123
[...]

Ach ja, ik kan het wel lijden, maar Henk en Ingrid die lang gespaard hebben voor hun 2e hands Kia e Niro worden hier wel hard genaaid zeg..
Auto's slijten het wegdek niet.

Vrachtwagens wel. Die wegen snel 50 ton. Je kan het prima zien op de A50 knooppunt Valburg, vlak voor de afslag naar de A73 richting Nijmegen/Venlo. De uiterst rechtse baan onder de bruggen is het helemaal kapot, je wordt bijna afgeschoten. Links niks aan de hand.

Je hebt zelfs houthakkers die bijna 100 ton op hun spul laden, daarom was het geinig om ILT deze week weer eens te zien controleren. De schade die je met zo'n span aan het wegdek doet is niet mals natuurlijk :+ :)

• Belecthor
Oke, los van de persoon die de publicatie van het rapport geleid heeft, is het volgens mij een gegeven dat de EU de-industrialiseert en dat de economie van de VS en China steeds meer uitlopen vergeleken met ons. Daar moeten we wat aan doen. Zo niet, dan moeten we accepteren dat onze economie verslapt, we minder welvaart hebben en geopolitiek minder in de melk te brokkelen hebben.

Als de stemmer dat wil is dat óók democratie natuurlijk. Kunnen we wat langer in onze ICE rijden :P

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 19-09-2024 07:51 . Reden: Quote edit ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• barta123
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:55:
[...]

Jij maakt de (veelgemaakte) fout door te kijken naar het aantal mm profiel wat je per afstand verslijt, of door naar het aantal bandenwissels per 100.000 km.
Echter, jouw vorige ICE had hoogstwaarschijnlijk veel smallere en veel minder hoge banden dan die EV, omdat die ICE veel lichter was. Reken maar eens de hoeveelheid mm³/km rubber uit die omgezet is in fijnstof. Die licht bij een EV toch echt veel hoger dan bij de ICE.
Dat doet het zeker niet. Ik ben soms blij dat ik afgestudeerd ben als chemisch technoloog en bij een onderzoeksinstituut heb gewerkt. Dit welles-nietes verhaal zonder onderbouwing brengt niks.

Zie onderstaande afbeelding [bron: https://www.sciencedirect...cle/pii/S004896972204058X)

Conclusie? De uitlaat van je ICE/hybride draagt veel meer bij ;) Kijk voor de gein maar eens wat er aan roet in de uitlaat van een GDI auto zit!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EGyKDJEuDfQq4EfOXQuEclBRdg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kPKxVJfUIHSmJl4BPS6xfpLO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0WNX8DJETre0fteYZLphdrrREU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVh6DQ47Ou8pd34tZFcfKvf0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:07
Tristan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:40:
[...]

Ik ken jouw situatie niet en weet niet waarom een elektrische auto voor jou mogelijk tekortschiet, maar als ik naar mijn eigen voorkeur kijk, rijd ik liever elektrisch, zelfs als dat per maand duurder is. Ik vind dat we nu eenmaal moeten afstappen van auto’s met verbrandingsmotoren voor een betere toekomst.
Ik rij 50% van de tijd ook liever elektrisch, de proefritten werd ik dan ook helemaal enthousiast van.
Maar niet naar zuid Frankrijk of verder, en datzelfde met een caravan kun je imo helemaal vergeten (ondanks dat sommigen dat wel ondernemen).
Als het een paar tientjes per maand duurder is geen enkel probleem, maar voor 10k euro extra over de levensduur vind ik dat fors, zeker als het eigenlijk de helft van de tijd behoorlijke nadelen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:14
mitsumark schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:58:
[...]
Ik rij 50% van de tijd ook liever elektrisch, de proefritten werd ik dan ook helemaal enthousiast van.
Maar niet naar zuid Frankrijk of verder, en datzelfde met een caravan kun je imo helemaal vergeten (ondanks dat sommigen dat wel ondernemen).
Als het een paar tientjes per maand duurder is geen enkel probleem, maar voor 10k euro extra over de levensduur vind ik dat fors, zeker als het eigenlijk de helft van de tijd behoorlijke nadelen heeft.
Heb je al een keertje naar Zuid Frankrijk gereden? Met een Zoe zou ik ook niet blij worden (al hebben vrienden van me dit wel gedaan, respect!) maar met bijna elke nieuwe EV is dit prima te doen (caravans vraagt wel iets meer dedication)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:40
mitsumark schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:58:
[...]
Maar niet naar zuid Frankrijk of verder,
Ik zie dat toch meer als een mindset probleem.

Toen ik een 50 jaar geleden met de auto naar Spanje reed was dat voor mij de manier. Nadat ik dat een aantal keer had gedaan en besloot de pendelbus te nemen zat ik mij op te vreten toen we halverwege de middag pas bij Parijs waren terwijl als ik met de auto was ik allang voorbij Lyon was. Eenmaal bekend met het tijdschema van de bus en dat geaccepteerd hebbende heb ik dat gevoel nooit meer gehad. Zo zie ik het met de EV precies hetzelfde, je doet op bepaalde vlakken even een stap(je) terug en dan kan het alleen maar beter worden. Net zoals die busreis van toen niet meer te vergelijken is met die van nu.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• mitsumark
Ecological schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:27:
Heb je al een keertje naar Zuid Frankrijk gereden? Met een Zoe zou ik ook niet blij worden (al hebben vrienden van me dit wel gedaan, respect!) maar met bijna elke nieuwe EV is dit prima te doen (caravans vraagt wel iets meer dedication)
Niet met een elektrische auto, maar met de ICE meerdere keren en heb me daarbij voorgesteld na 2 uur rijden hoe het zou voelen om dan een 20 minuten stil te moeten staan. Als ik het gevoel heb om 3-4 uur achter elkaar door te rijden (zeker als de kleine slaapt), of zelfs 6 uur als mn vrouw ook een stukje rijdt, dan vind ik niet dat de auto mij moet tegen houden.
Nu zou dat met een EQS (zeker 450+) of zelfs een ID7 nog wel meevallen, daar kan ik mee leven denk ik. Moet ik alleen wel de mogelijkheid laten varen om ooit met de caravan te gaan (dat is geen dedication, maar sacrifice & suffering), maar ook daar kan ik wel mee leven.
Vouwwagen kan dan misschien nog, maar die hang je niet achter een EQS :+ (denkt aan die reclame van een boer die de loterij had gewonnen en een oude vieze wagen achter een ferrari had hangen)
Blijkbaar is het teveel gevraagd om op alle fronten beter te zijn dan mn huidige auto (los van leeftijd), zelfs als je 70-80k stukslaat, dat staat me misschien nog wel het meeste tegen, mindset probleem ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 19-09-2024 00:28 ]

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:45:
Ik zie dat toch meer als een mindset probleem.

Toen ik een 50 jaar geleden met de auto naar Spanje reed was dat voor mij de manier. Nadat ik dat een aantal keer had gedaan en besloot de pendelbus te nemen zat ik mij op te vreten toen we halverwege de middag pas bij Parijs waren terwijl als ik met de auto was ik allang voorbij Lyon was. Eenmaal bekend met het tijdschema van de bus en dat geaccepteerd hebbende heb ik dat gevoel nooit meer gehad. Zo zie ik het met de EV precies hetzelfde, je doet op bepaalde vlakken even een stap(je) terug en dan kan het alleen maar beter worden. Net zoals die busreis van toen niet meer te vergelijken is met die van nu.
Tja, je kunt ook door het leven zonder vaatwasser, even andere mindset dat met de hand wassen ook prima is en je bent er zo aan gewend. Misschien ook gelijk even de kleren wassen bij de rivier..

Ik zie niet helemaal in waarom ik méér zou moeten betalen om er op een aantal fronten fors op achteruit te gaan.
Ik verwacht dat het met een (70% van) 500km real range en 800-1000kmpu laden wel te doen is, maar zelfs dan is het wel een achteruitgang.
Dit terwijl ik voor hetzelfde geld nu gewoon ICE of desnoods PHEV kan rijden zonder deze "problemen".

Enige nadeel is dat voor ICE de toekomst nóg onzekerder is dan voor BEV. Echter met mijn kilometers per jaar zal dat geen 100 per maand verschil opleveren (relatief t.o.v. BEV).

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-04 20:55
Ecological schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:27:
[...]

Wij rijden al jaren met een Zoe tussen zuid Spanje en NL. Fijne auto, laden makkelijk te timen met lunch / diner / koffie / plas ed, en de Zoe is vaak eerder klaar met laden dan wij :-)
Daar wordt ik juist wel blij van. Geen idee waarom jij niet.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

Mx. Alba

hen/die/zij

Vandaag proefritje met een EX30 gemaakt.

Vergeleken met mijn ondertussen 4 jaar oude Tesla Model 3 SR+:

- Performance is vergelijkbaar, lood om oud ijzer.
- De Volvo is veeeeel stiller!
- De touchscreen interface van de Tesla is toch (nog?) veel beter dan die van de Volvo... Maar ik zal er zeker wel aan kunnen wennen.
- Rijhulp van de Tesla een de Volvo voelen heel anders aan... Tesla Autopilot neemt het echt helemaal van je over. Volvo lane keep assist heeft een veel zachtere hand. Ook wel iets waar ik vast wel aan kan wennen.
- Het gaspedaal van de Volvo kan echt een update gebruiken. Die van de Tesla is veel meer een vlakke lijn van maximaal terugwinnen geleidelijk aan naar maximaal gas geven. Die van de Volvo heeft voor mijn gevoel meer een S-achtig profiel. De regeneratie zit in een heel klein stukje aan het begin van het gaspedaal en is lastig te doseren, en ook aan de vol-gas-kant zit aan het eind van het pedaal in een klein stuk een flinke performance increase waardoor ook dat lastiger doseren is. Qua one-pedal-drive vind ik de Tesla echt veel fijner rijden... Maar ook dat kan een kwestie van gewenning zijn natuurlijk.
- Irritante bug: als er een "bing bing bing" waarschuwing is (bijvoorbeeld je raakt uit je rijstrook, de auto vindt dat je niet goed oplet, of je rijdt iets boven de door de auto vermeende maximumsnelheid) en je geeft richting aan, dan wordt alleen die "bing bing bing" ten gehore gebracht - je hoort dan dus niet de tikketik van de richtingaanwijzer. De auto zou toch wel twee geluiden tegelijk af moeten kunnen spelen??? Ik hoop dat dit in een toekomstige versie gefixt gaat worden.
- Die "bing bing bing" waarschuwingen zijn op een heel prettig laag geluidsniveau. Als die dan toch door de EU verplicht worden, liever zo dan super irritant hard zoals ze in de Tesla zijn. :D

Lang verhaal kort... De Model 3 is nog steeds de betere elektrische auto... Maar de EX30 is de betere... auto. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:34
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 19-09-2024 07:52 . Reden: Quote was extreem offtopic, de reply dus ook ]

• Devian
  • Laatst online: 19:11
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 00:47:

- Performance is vergelijkbaar, lood om oud ijzer.
- De Volvo is veeeeel stiller!
- De touchscreen interface van de Tesla is toch (nog?) veel beter dan die van de Volvo... Maar ik zal er zeker wel aan kunnen wennen.
- Rijhulp van de Tesla een de Volvo voelen heel anders aan... Tesla Autopilot neemt het echt helemaal van je over. Volvo lane keep assist heeft een veel zachtere hand. Ook wel iets waar ik vast wel aan kan wennen.
- Het gaspedaal van de Volvo kan echt een update gebruiken. Die van de Tesla is veel meer een vlakke lijn van maximaal terugwinnen geleidelijk aan naar maximaal gas geven. Die van de Volvo heeft voor mijn gevoel meer een S-achtig profiel. De regeneratie zit in een heel klein stukje aan het begin van het gaspedaal en is lastig te doseren, en ook aan de vol-gas-kant zit aan het eind van het pedaal in een klein stuk een flinke performance increase waardoor ook dat lastiger doseren is. Qua one-pedal-drive vind ik de Tesla echt veel fijner rijden... Maar ook dat kan een kwestie van gewenning zijn natuurlijk.
- Irritante bug: als er een "bing bing bing" waarschuwing is (bijvoorbeeld je raakt uit je rijstrook, de auto vindt dat je niet goed oplet, of je rijdt iets boven de door de auto vermeende maximumsnelheid) en je geeft richting aan, dan wordt alleen die "bing bing bing" ten gehore gebracht - je hoort dan dus niet de tikketik van de richtingaanwijzer. De auto zou toch wel twee geluiden tegelijk af moeten kunnen spelen??? Ik hoop dat dit in een toekomstige versie gefixt gaat worden.
- Die "bing bing bing" waarschuwingen zijn op een heel prettig laag geluidsniveau. Als die dan toch door de EU verplicht worden, liever zo dan super irritant hard zoals ze in de Tesla zijn. :D

Lang verhaal kort... De Model 3 is nog steeds de betere elektrische auto... Maar de EX30 is de betere... auto. :)
Misschien een vergelijk maken met de nieuwe Model3?

https://wren.co/join/Devian

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:34
Wel jammer van de wegenbelasting. Maar eigenlijk komt het perfect voor mij uit qua keuze.
Mijn zakelijke koopauto met bijtelling loopt af op 12-2025.
Dan sta ik voor een keuze om of verder te gaan in een kleinere lichtere EV of een normale auto,
Vind EV geweldig rijden en met thuisladen nog steeds een geweldig goedkoop alternatief.

• alexbl69
mitsumark schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:09:
[...]
Enige nadeel is dat voor ICE de toekomst nóg onzekerder is dan voor BEV. Echter met mijn kilometers per jaar zal dat geen 100 per maand verschil opleveren (relatief t.o.v. BEV).
Daar hoef je nog niet zo bang voor te zijn. Het VK loopt enigszins op ons voor, in die zin dat dealers daar nu verplicht 24% EV moeten verkopen. Lukt ze niet op de 'natuurlijke' manier, waardoor er voor bijna alle merken nu een praktische leverstop voor ICE's is ontstaan. Gevolg: de tweedehandsprijzen voor relatief jonge ICE's knallen door het dak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barta123
mitsumark schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:08:
[...]
Niet met een elektrische auto, maar met de ICE meerdere keren en heb me daarbij voorgesteld na 2 uur rijden hoe het zou voelen om dan een 20 minuten stil te moeten staan. Als ik het gevoel heb om 3-4 uur achter elkaar door te rijden (zeker als de kleine slaapt), of zelfs 6 uur als mn vrouw ook een stukje rijdt, dan vind ik niet dat de auto mij moet tegen houden.
Nu zou dat met een EQS (zeker 450+) of zelfs een ID7 nog wel meevallen, daar kan ik mee leven denk ik. Moet ik alleen wel de mogelijkheid laten varen om ooit met de caravan te gaan (dat is geen dedication, maar sacrifice & suffering), maar ook daar kan ik wel mee leven.
Vouwwagen kan dan misschien nog, maar die hang je niet achter een EQS :+ (denkt aan die reclame van een boer die de loterij had gewonnen en een oude vieze wagen achter een ferrari had hangen)
Blijkbaar is het teveel gevraagd om op alle fronten beter te zijn dan mn huidige auto (los van leeftijd), zelfs als je 70-80k stukslaat, dat staat me misschien nog wel het meeste tegen, mindset probleem ;)
Het is niet "te veel gevraagd" fossiele brandstoffen hebben gewoon een oneerlijk voordeel dat fossiele brandstof een ontzettend hoge energiedichtheid heeft. Dat de verbrandingsmotor vervolgens een rendement haalt waar je verdrietig van wordt, laat elke fossielfanaat buiten beschouwing.

Bij een ID.7 als ik nu naar Praag zou navigeren zoals ik deze zomer met de aardopwarmer gedaan heb; moet je elke 220km ca 10-15 minuten stoppen. Dat vind ik niet heel heftig.

En ik snap dat een caravan nu nog onmogelijk lijkt, maar het is ook weer iets dat is ontstaan omdat we zo'n gigantische overdaad aan energie altijd hebben kunnen verspillen. Het is gewoon bijna onmogelijk om te zien hoe de cijfers zijn als je technisch onderlegd bent.

FYI: als het gaat om speed pedelecs of e-bikes, kan je voor 1 (fossiele) auto bijna 100 speed pedelecs laten rijden. Dat is bizar!

In mijn ogen zijn de concessies die je moet doen als je elke 200-250km 10-15 minuten moet stoppen niet heel erg groot. Ik stopte ook ongeveer om de 200-250km en we stonden zeker 15 minuten stil. En dat was met 3 jonge gasten met bepakking in een benzineauto ;). En uberhaupt, zulke trips doe je niet iedere week. Een half uurtje meer op een vakantiedag zal niemand wakker van liggen lijkt me, lol :Y

Het feit dat je elke dag met een 'volle tank' van je oprit vertrekt, of vanaf je werk - en nooit echte tankstops hoeft te maken zouden mij al veel waard zijn. Ik vind dit heel fijn met mijn E-motor! Een E-auto was vooralsnog niet te betalen voor mij.

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 19-09-2024 08:39 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Devian schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:23:
[...]

Misschien een vergelijk maken met de nieuwe Model3?
Die heb ik niet, ik heb een 4 jaar oude Model 3 :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:02:
[...]

Die heb ik niet, ik heb een 4 jaar oude Model 3 :D
Zijn punt is natuurlijk dat het vergelijk scheef loopt qua waarde en bouwjaar. De model 3 heeft sinds jouw versie minimaal 1 grote facelift (Highland) gehad en wellicht twee dat weet ik niet zeker. Dus als je nu ook een proefrit met de nieuwe Model 3 maakt kun je pas echt appels met appels vergelijken. Misschien vind je de model 3 dan ook meer "auto". Dat lijkt mij namelijk van wel, Model 3 opereert 1 tot 2 segmenten hoger. De model 3 is namelijk een klassieke D segmenter en de Volvo EX30 een crossover in het B of C segment.

Overigens was windgeruis, overige herrie en bouwkwaliteit een groot bekend minpunt van de eerste generatie Model 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MRB is maar één van de componenten van de TCO natuurlijk. Echter gaat 100% MRB een psychologische grens over (waarom zou je meer MRB dan een vergelijkbare benzineauto willen betalen). Dat heeft naar mijn idee ook een flinke impact op de restwaarde en dus gaat niet alleen de MRB omhoog, maar ook de afschrijving. Een toch redelijk kleine wijzigingen in de MRB (van 75% naar 100% tarief) heeft daarom flink grotere gevolgen voor de TCO dan eerst gedacht.

Een klein gaatje van 100 miljoen gedicht in de begroting, terwijl er nog steeds voor anderhalf miljard (zie rijksbegroting) aan accijnskorting doorloopt...

Afijn, gevolg van dat alles is dat BEV's langer gaan doorrijden. Worden minder ingeruild en dus ook veel minder nieuwverkopen. Het was denk ik beter geweest om de restwaarde wat te stimuleren, juist nu de markt het moeilijk heeft.

Zelf was ik van plan om in 2026 was nieuws te halen en mijn auto in te ruilen. Maar als het gat tussen inruil en nieuwprijs zoveel groter wordt, rij ik nog wel even door.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

GekkeRipper schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:18:
[...]

Zijn punt is natuurlijk dat het vergelijk scheef loopt qua waarde en bouwjaar. De model 3 heeft sinds jouw versie minimaal 1 grote facelift (Highland) gehad en wellicht twee dat weet ik niet zeker. Dus als je nu ook een proefrit met de nieuwe Model 3 maakt kun je pas echt appels met appels vergelijken. Misschien vind je de model 3 dan ook meer "auto". Dat lijkt mij namelijk van wel, Model 3 opereert 1 tot 2 segmenten hoger. De model 3 is namelijk een klassieke D segmenter en de Volvo EX30 een crossover in het B of C segment.

Overigens was windgeruis, overige herrie en bouwkwaliteit een groot bekend minpunt van de eerste generatie Model 3.
Mijn Model 3 is modeljaar 2021 dus met de USB-C-poorten en standaard draadloos telefoon laden. Inderdaad, er is daarna nog een facelift geweest maar voor zover ik weet heeft die dezelfde performance (of wellicht zelfs heel iets minder door het andere accutype), het zelfde touchscreen en dezelfde softwareversie, het zelfde platform. Ik hoor alleen wel dat die iets stiller is dan de voorgaande versie, dus dan zou ik eigenlijk alleen om dat te beoordelen een proefrit moeten maken in een nieuwe Model 3 terwijl dat voor mijzelf geen nuttige informatie is. :)

Op zich wel interessant dat een B- of C-segment crossover eigenlijk als een betere auto voelt dan een D-segment sedan, toch? Ik bedoel, puur BEV-technisch is die 4 jaar oude Model 3 zonder twijfel beter dan de EX30, dat geef ik grif toe. Maar qua autogevoel en rijcomfort? Dan wint het kleintje Volvo. En onafhankelijk van segment vallen beide auto's in dezelfde leasecategorie qua prijs dus voor leaserijders is de vergelijking zeker wel steekhoudend. Ik deed deze vergelijking zelf ook in het kader van het uitzoeken van mijn nieuwe leasewagen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 19-09-2024 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Laatst online: 19:11
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:23:
[...]

Mijn Model 3 is modeljaar 2021 dus met de USB-C-poorten en standaard draadloos telefoon laden. Inderdaad, er is daarna nog een facelift geweest maar voor zover ik weet heeft die dezelfde performance (of wellicht zelfs heel iets minder door het andere accutype), het zelfde touchscreen en dezelfde softwareversie, het zelfde platform. Ik hoor alleen wel dat die iets stiller is dan de voorgaande versie, dus dan zou ik eigenlijk alleen om dat te beoordelen een proefrit moeten maken in een nieuwe Model 3 terwijl dat voor mijzelf geen nuttige informatie is. :)

Op zich wel interessant dat een B- of C-segment crossover eigenlijk als een betere auto voelt dan een D-segment sedan, toch? Ik bedoel, puur BEV-technisch is die 4 jaar oude Model 3 zonder twijfel beter dan de EX30, dat geef ik grif toe. Maar qua autogevoel en rijcomfort? Dan wint het kleintje Volvo. En onafhankelijk van segment vallen beide auto's in dezelfde leasecategorie qua prijs dus voor leaserijders is de vergelijking zeker wel steekhoudend. Ik deed deze vergelijking zelf ook in het kader van het uitzoeken van mijn nieuwe leasewagen.
Nja, je geeft zelf aan dat de EX30 stiller is dan jou Model3 en noemt dat als iets wat jou positief opviel. Laat dat nou net ook iets zijn waar de Highland Model3 ook grote stappen in heeft gezet.

Daarnaast denk ik dat de afwerking van de nieuwe 3 weer een stap hoger ligt, en tevens hoor ik dat de rijeigenschappen ook verbeterd zijn. Allemaal punten die je nu aan de EX30 geeft...

Al die zaken samen leek het mij logischer om een recente EX30 te gaan vergelijken met de recente Model3, vooral gezien de grote stappen die Tesla maakt.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Devian schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:30:
Nja, je geeft zelf aan dat de EX30 stiller is dan jou Model3 en noemt dat als iets wat jou positief opviel. Laat dat nou net ook iets zijn waar de Highland Model3 ook grote stappen in heeft gezet.

Daarnaast denk ik dat de afwerking van de nieuwe 3 weer een stap hoger ligt, en tevens hoor ik dat de rijeigenschappen ook verbeterd zijn.

Al die zaken samen leek het mij logischer om een recente EX30 te gaan vergelijken met de recente Model3.
Vanuit een neutraal oogpunt ben ik dat ook zeker wel met je eens dat dat een algemeen nuttige vergelijking zou zijn. Zelf sta ik er overigens niet neutraal in. Ik maakte de vergelijking vanuit mijn eigen perspectief als Volvo-fan om te bepalen of Volvo ondertussen binnen mijn leasebudget een BEV heeft neergezet die kan concurreren met de Model 3. Binnen het Volvo gamma zou ik dan kunnen kiezen tussen een EX30 Plus met een paar extra opties (verwarmde voorstoelen en stuur, elektrisch verstelbare stoelen, trekhaak) of een EX40 Core helemaal kaal, waarop ik besloot om eerst naar die EX30 te kijken omdat die het modernste platform is. En ik dacht, goh, misschien is die vergelijking voor anderen ook wel nuttig dus plaatste ik 'm ook hier.

TLDR: Deze vergelijking was voor mij nuttig en ik deel 'm omdat die misschien voor anderen ook nuttig is, maar ik ben geen pro reviewer die dingen gaat reviewen puur voor het reviewen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:39:
[...]

Vanuit een neutraal oogpunt ben ik dat ook zeker wel met je eens dat dat een algemeen nuttige vergelijking zou zijn. Zelf sta ik er overigens niet neutraal in. Ik maakte de vergelijking vanuit mijn eigen perspectief als Volvo-fan om te bepalen of Volvo ondertussen binnen mijn leasebudget een BEV heeft neergezet die kan concurreren met de Model 3. Binnen het Volvo gamma zou ik dan kunnen kiezen tussen een EX30 Plus met een paar extra opties (verwarmde voorstoelen en stuur, elektrisch verstelbare stoelen, trekhaak) of een EX40 Core helemaal kaal, waarop ik besloot om eerst naar die EX30 te kijken omdat die het modernste platform is. En ik dacht, goh, misschien is die vergelijking voor anderen ook wel nuttig dus plaatste ik 'm ook hier.

TLDR: Deze vergelijking was voor mij nuttig en ik deel 'm omdat die misschien voor anderen ook nuttig is, maar ik ben geen pro reviewer die dingen gaat reviewen puur voor het reviewen. :)
Ja ik snap het. Bedankt voor het delen van je ervaring natuurlijk altijd interessant! Maar ik wilde je er gewoon op wijzen dat je appels met peren vergelijkt mocht je dat nog niet in de gaten hebben. Zeker interessant om te lezen dat de EX30 beter is dan zijn formaat doet vermoeden.

Je wil sowieso geen nieuwe Model 3 leasen lees ik tussen de lijntjes door? Zo wel, zou ik toch die proefrit maken.

Toevoeging: nieuwe banden zijn meestal stiller dan gebruikte banden dus dat kun je ook horen als je een gebruikte auto vergelijkt met eender welke nieuwe.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkeRipper op 19-09-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

GekkeRipper schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:03:
Ja ik snap het. Bedankt voor het delen van je ervaring natuurlijk altijd interessant! Maar ik wilde je er gewoon op wijzen dat je appels met peren vergelijkt mocht je dat nog niet in de gaten hebben. Zeker interessant om te lezen dat de EX30 beter is dan zijn formaat doet vermoeden.

Je wil sowieso geen nieuwe Model 3 leasen lees ik tussen de lijntjes door? Zo wel, zou ik toch die proefrit maken.

Toevoeging: nieuwe banden zijn meestal stiller dan gebruikte banden dus dat kun je ook horen als je een gebruikte auto vergelijkt met eender welke nieuwe.
Dat klopt inderdaad. Elon Musk maakt overal zo'n rommeltje van dat ik eigenlijk liever geen nieuwe Tesla meer ga rijden. En zoals gezegd moet ik dus concluderen dat de Model 3 nog steeds, ook na 4 jaar, technisch de betere BEV is: de interface werkt beter, de auto is energie-efficiënter, natuurlijk het hele Tesla supercharger netwerk erbij... Maar voor mij heeft Volvo zo te zien het gat ondertusen voldoende gedicht dat voor mij het Kleintje Volvo een goed alternatief is geworden. Let wel, ik heb ook al een 1992 460, een 2000 V40, een 2012 C30 en 2016 V40 gehad dus met het concept "kleine Volvo" ben ik ook wel bekend door de jaren heen - een grotere auto heb ik niet echt nodig.

(Eerlijk gezegd: als Elon Musk niet zo'n %^)(*@&%@^ zou zijn dan zou ik zeker voor een nieuwe Model 3 gaan...)

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Ik ben bij de launch van de EX30 geweest. Daar waren destijds veel volvo fans aanwezig. De algemene toon: dit is geen echte volvo.

Ik ben dus benieuwd hoeveel mensen perse die auto leasen ivm merktrouw zijn. Bij de EX40 kan ik me daar mee bij voorstellen.

• barta123
[...]

2021 had een vrij grote facelift. Technisch dan, een warmtepomp met octovalve (echt een enorm ingenieus systeem!) Dat maakt dat Tesla op lange trips zelfs bij -25°C eigenlijk bijna net zo efficient rijdt als in de zomer, door warmte van de accu te 'oogsten'. Echt geniaal!

De 2019-2021 Model 3 heeft een PTC verwarmingselement, dus die trekt gewoon bijna 9kW uit de accu als je warm wilt zitten in de winter :9

2021 Model 3 kreeg ook dubbel glas aan de voorkant en nog wat andere kleine updates (andere accu etc maar dat doet Tesla vaker. Te herkennen aan de zwarte sierlijsten en zwarte deurgrepen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 15:52
barta123 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:53:
[...]

2021 had een vrij grote facelift. Technisch dan, een warmtepomp met octovalve (echt een enorm ingenieus systeem!) Dat maakt dat Tesla op lange trips zelfs bij -25°C eigenlijk bijna net zo efficient rijdt als in de zomer, door warmte van de accu te 'oogsten'. Echt geniaal!

De 2019-2021 Model 3 heeft een PTC verwarmingselement, dus die trekt gewoon bijna 9kW uit de accu als je warm wilt zitten in de winter :9

2021 Model 3 kreeg ook dubbel glas aan de voorkant en nog wat andere kleine updates (andere accu etc maar dat doet Tesla vaker. Te herkennen aan de zwarte sierlijsten en zwarte deurgrepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 00:47:

Ik heb slecht nieuws voor je, met de een-na-laatste update waar ik gister mee reed was diezelfde irritante bing ook hard in de model Y. Wat nog erger was, die was bij vermeende snelheidsovertreding (hij las de borden heel slecht) niet uit te zetten! Waardeloos. Gisteravond een nieuwe update gekregen, weet niet of het nu beter is (2024.32.3 nu)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

daemonix schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:11:
Ik heb slecht nieuws voor je, met de een-na-laatste update waar ik gister mee reed was diezelfde irritante bing ook hard in de model Y. Wat nog erger was, die was bij vermeende snelheidsovertreding (hij las de borden heel slecht) niet uit te zetten! Waardeloos. Gisteravond een nieuwe update gekregen, weet niet of het nu beter is (2024.32.3 nu)
Ja precies, dat is verplicht vanuit de EU tegenwoordig dus dat zit in elke nieuwe auto... Die bing bing bij Volvo is iig fijn zacht en niet echt storend, maar wel effectief om je aandacht te trekken, dus mooi opgelost zo denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:26:
[...]

Ja precies, dat is verplicht vanuit de EU tegenwoordig dus dat zit in elke nieuwe auto... Die bing bing bij Volvo is iig fijn zacht en niet echt storend, maar wel effectief om je aandacht te trekken, dus mooi opgelost zo denk ik.
Je kunt het als het goed is bij iedere auto uitzetten voor de rit. Iedere nieuwe rit moet dat opnieuw.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

barta123 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:53:
[...]

Ah ja, mijn Model 3 is een beetje een tussenmodel. Geleverd in 2020, platform nog niet de 2021 versie (nog chromen details ipv zwart, de "oude" accu, geen warmtepomp), maar wel sommige 2021 upgrades zoals draadloos telefoon laden en USB-C-poorten in het interieur ipv USB-A.

• PeterZ(on)
Interessante nieuwe compacte EV de Dongfeng Box, maar ik lees er verder nog weinig over. Staat ook niet op de EV-database.

https://www.ad.nl/auto/sc...ge-verkoopprijs~a2a53109/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:30:
[...]

Ah ja, mijn Model 3 is een beetje een tussenmodel. Geleverd in 2020, platform nog niet de 2021 versie (nog chromen details ipv zwart, de "oude" accu, geen warmtepomp), maar wel sommige 2021 upgrades zoals draadloos telefoon laden en USB-C-poorten in het interieur ipv USB-A.
Met of zonder dubbelglas in de voordeuren? Zonder heb je het eerste "herrie" model.

Persoonlijk geef ik er geen drol om dat de grote baas een pannenkoek is. Als ik die auto niet koop, is dat een druppel op de gloeiende plaat. Bij de meeste grote bedrijven is wel iets aan te merken. Bij Tesla ligt het onder een vergrootglas. Zo'n nieuwe Volvo is grotendeels in Chinese handen toch? Politiek gezien nog erger dan Musk lijkt me...

Maar goed. Ieder z'n mening.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

GekkeRipper schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:14:
[...]

Met of zonder dubbelglas in de voordeuren? Zonder heb je het eerste "herrie" model.

Persoonlijk geef ik er geen drol om dat de grote baas een pannenkoek is. Als ik die auto niet koop, is dat een druppel op de gloeiende plaat. Bij de meeste grote bedrijven is wel iets aan te merken. Bij Tesla ligt het onder een vergrootglas. Zo'n nieuwe Volvo is grotendeels in Chinese handen toch? Politiek gezien nog erger dan Musk lijkt me...

Maar goed. Ieder z'n mening.
Tja, ik ben transgender en Musk is vooral heel erg vocaal anti-transgender de laatste jaren, niet alleen publiek op Twitter X maar ook tegenover zijn eigen trans dochter. Ik kan het dus persoonlijk niet meer tegenover mijzelf verantwoorden om weer een Tesla te bestellen.

Vier jaar geleden was de keuze feitelijk tussen de Tesla Model 3 of auto's zoals de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric... No contest, de Model 3 stak daar met kop, schouders en borstkas bovenuit. Tegenwoordig is de keuze vele malen breder. Toch moet ik nog steeds concluderen dat de concurrentie de Model 3 nog niet heeft ingehaald - maar er zijn nu binnen budget in ieder geval redelijke alternatieven beschikbaar en dat is sowieso fijn.

Dus als het feit dat je Musk een klootzak vindt voor jou geen barrière is, be my guest, bestel een Tesla Model 3, dat is nog steeds de beste bang for your buck in BEV-land. Maar als je dat niet meer kan verkroppen lever je tegenwoordig gelukkig niet zo heel veel meer in.

[ Voor 11% gewijzigd door Mx. Alba op 19-09-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Mx. Alba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:41:
[...]

Tja, ik ben transgender en Musk is vooral heel erg vocaal anti-transgender de laatste jaren, niet alleen publiek op Twitter X maar ook tegenover zijn eigen trans dochter. Ik kan het dus persoonlijk niet meer tegenover mijzelf verantwoorden om weer een Tesla te bestellen.

Vier jaar geleden was de keuze feitelijk tussen de Tesla Model 3 of auto's zoals de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric... No contest, de Model 3 stak daar met kop, schouders en borstkas bovenuit. Tegenwoordig is de keuze vele malen breder. Toch moet ik nog steeds concluderen dat de concurrentie de Model 3 nog niet heeft ingehaald - maar er zijn nu binnen budget in ieder geval redelijke alternatieven beschikbaar en dat is sowieso fijn.

Dus als het feit dat je Musk een klootzak vindt voor jou geen barrière is, be my guest, bestel een Tesla Model 3, dat is nog steeds de beste bang for your buck in BEV-land. Maar als je dat niet meer kan verkroppen lever je tegenwoordig gelukkig niet zo heel veel meer in.
Daar trek je een goede conclusie. Er is gelukkig veel meer te koop tegenwoordig voor een fatsoenlijke prijs. Kijk ook eens bij Xpeng bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
[...]

"Autogevoel en rijcomfort" zijn natuurlijk hartstikke subjectieve punten.

De Highland is een veel grotere update dan je denkt. De Tesla wint op bijna alle objectieve punten, dat maakt de EX30 geen slechte auto, en voor sommige mensen is de EX30 de betere auto en dat is prima.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Tristan
https://www.wardsauto.com...ium-battery-supply-chains
A data study by an U.K. artificial intelligence risk assessment specialist, Infyos, claims the abuses are widespread throughout the industry supplying batteries for electrification of transportation both in hybrid and battery-electric vehicle powertrains.

The company says its research reveals that 75% of lithium-ion battery suppliers employ supply chains identified using one or more companies facing allegations of severe human rights abuses. And most of the worst of these companies are based in China.
Ik kan niet zeggen dat ik geschokt of verrast ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Bizarre daling van de leveringen van EV’s in de EU: https://www.autoweek.nl/a...enorm-gedaald-44-procent/

Nu met de afbouw van alle subsidies voor EV’s zal het waarschijnlijk niet beter worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
GekkeRipper schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:48:
[...]

Daar trek je een goede conclusie. Er is gelukkig veel meer te koop tegenwoordig voor een fatsoenlijke prijs. Kijk ook eens bij Xpeng bijvoorbeeld.
Prima als je verder kijkt dan Tesla als je Musk een klootzak vindt, maar als je dan teruggrijpt op een Chinees merk beland je moreel gezien mijns inziens van de regen in de drup :).

• murky123
Belecthor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:57:
Bizarre daling van de leveringen van EV’s in de EU: https://www.autoweek.nl/a...enorm-gedaald-44-procent/

Nu met de afbouw van alle subsidies voor EV’s zal het waarschijnlijk niet beter worden.
als we voor 2030 een emissiereductie van 55% voor auto's hebben afgesproken, en met 10 jaar geen ICE's verkocht mogen worden.

zal er met een paar jaar toch wel weer een inhaal slag gemaakt moeten worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
alexbl69 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:00:
[...]

Prima als je verder kijkt dan Tesla als je Musk een klootzak vindt, maar als je dan teruggrijpt op een Chinees merk beland je moreel gezien mijns inziens van de regen in de drup :).
De Chinese merken en Tesla lijken mij een morelere keuze dan legacy auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Belecthor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:57:

Alleen maar gunstig voor de ev rijders, veel korting op voorraad modellen en subsidies, gedreven door weinig vraag en co2 doelen die niet gehaald worden.
Wie eind dit jaar een EV koopt is spekkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 19-09-2024 14:27 ]

• GekkeRipper
alexbl69 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:00:
[...]

Eens. Maar dat was voor degene waar ik op reageerde geen bezwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
murky123 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:14:
[...]

als we voor 2030 een emissiereductie van 55% voor auto's hebben afgesproken, en met 10 jaar geen ICE's verkocht mogen worden.

zal er met een paar jaar toch wel weer een inhaal slag gemaakt moeten worden. :)
Ik denk dat als 2030 niet meer haalbaar is, deze datum helaas gewoon wordt verschoven.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
pmiddeld schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:46:
[...]

Ik denk dat als 2030 niet meer haalbaar is, deze datum helaas gewoon wordt verschoven.
dat snap ik, overheidsbeleid, europese afspraken, doelstellingen , het word nooit gehaald.
maar het word ook niet geheel aan de kant geschoven, dus ergens in de tussenliggende tijd zullen de EV's wel weer een boost moeten krijgen, en i.c.m. het opschuiven van de datum.

onder druk word alles vloeibaar

[ Voor 3% gewijzigd door murky123 op 19-09-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:51
murky123 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:49:
[...]

onder druk word alles vloeibaar
Dat kan ook betekenen dat als fossiele energie maar duur genoeg wordt men vanzelf de overstap maakt zonder subsidie.

• alexbl69
denneappel schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:56:
[...]

Dat kan ook betekenen dat als fossiele energie maar duur genoeg wordt men vanzelf de overstap maakt zonder subsidie.
Klopt, maar je hebt in deze casus het probleem dat de minst welvarende groep Nederlanders als laatste met de ICE blijft zitten. Hoe sociaal is het om die groep uit te gaan knijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:51
@alexbl69 Dat is een politieke vraag die tegenwoordig helaas normaal is om te moeten stellen. Ik verwacht geen heel sociaal beleid helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:28:
[...]

Klopt, maar je hebt in deze casus het probleem dat de minst welvarende groep Nederlanders als laatste met de ICE blijft zitten. Hoe sociaal is het om die groep uit te gaan knijpen?
Asociaal inderdaad. De politiek is gek op fiscale prikkels om gedrag te sturen. Maar dan krijg je bovengenoemde problemen. Je ziet het ook bij tabak. Dat kun je gewoon compleet verbieden. Maar in de plaats daarvan verhogen we accijns zover mogelijk, geld binnenhalen. Volksgezondheid is ondergeschikt.

Je kan zo ook gewoon de verplichting opleggen dat iedere nieuw geregistreerde auto in NL minimaal een PHEV met > 10 kWh batterij moet zijn, bijvoorbeeld. En per 2030 mogen alleen nog nieuwe BEV geregistreerd worden. Geen fiscale straffen door benzine en diesel duurder te maken. Geen aankoopsubsidies voor BEV. Gewoon simpel verplichtingen opleggen.

Daar houden we niet van als liberalen. We moeten diesel en benzine kunnen opstoken, als wij dat willen. En de overheid wil accijns binnenhalen. Het klimaat (globaal), het milieu (lokaal), volksgezondheid, het kan ze (ons) allemaal gestolen worden. Geld, daar gaat het om :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• Belecthor
Sport_Life schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:26:
[...]

Alleen maar gunstig voor de ev rijders, veel korting op voorraad modellen en subsidies, gedreven door weinig vraag en co2 doelen die niet gehaald worden.
Wie eind dit jaar een EV koopt is spekkoper.
Waarom gunstig? De autofabrikanten verlagen de productie van EV’s door de tegenvallende vraag. Dat lijkt me op de lange termijn nadelig voor iemand die een EV zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
JanHenk schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:03:
[...]

Asociaal inderdaad. De politiek is gek op fiscale prikkels om gedrag te sturen. Maar dan krijg je bovengenoemde problemen. Je ziet het ook bij tabak. Dat kun je gewoon compleet verbieden. Maar in de plaats daarvan verhogen we accijns zover mogelijk, geld binnenhalen. Volksgezondheid is ondergeschikt.

Je kan zo ook gewoon de verplichting opleggen dat iedere nieuw geregistreerde auto in NL minimaal een PHEV met > 10 kWh batterij moet zijn, bijvoorbeeld. En per 2030 mogen alleen nog nieuwe BEV geregistreerd worden. Geen fiscale straffen door benzine en diesel duurder te maken. Geen aankoopsubsidies voor BEV. Gewoon simpel verplichtingen opleggen.

Daar houden we niet van als liberalen. We moeten diesel en benzine kunnen opstoken, als wij dat willen. En de overheid wil accijns binnenhalen. Het klimaat (globaal), het milieu (lokaal), volksgezondheid, het kan ze (ons) allemaal gestolen worden. Geld, daar gaat het om :)
Hoewel verbieden natuurlijk het meest effectief is, heeft de overheid een gevulde schatkist nodig om te kunnen functioneren. Dat geld moet ergens vandaan komen. Komt het niet uit accijns dan gaan geheid de belastingen omhoog. En dan schreeuwen we weer met z’n alle moord en brand dat het allemaal zo gruwelijk duur is. Het is nooit goed.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Tristan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:19:
[...]

Hoewel verbieden natuurlijk het meest effectief is, heeft de overheid een gevulde schatkist nodig om te kunnen functioneren. Dat geld moet ergens vandaan komen. Komt het niet uit accijns dan gaan geheid de belastingen omhoog. En dan schreeuwen we weer met z’n alle moord en brand dat het allemaal zo gruwelijk duur is. Het is nooit goed.
Ook ik vind het best gek dat zolang de opbrengsten op korte termijn riant zijn, we het dan maar voor lief nemen.
Het produceren en verkopen van gezonde producten zou veel meer gesubsidieerd moeten worden, dat maakt automatisch de slechte producten veel duurder. Moet je kijken wat leveranciers dan opeens gaan doen aan suiker in hun frisdrank. Of rook/tabakswaar gewoon verbieden per direct te produceren en te verkopen wat dat met de zorgkosten gaat doen binnen een halve generatie.

Een dictatuur is weer de andere kant op natuurlijk maar sommige zaken die bewezen voor een ieder veel beter zijn zouden wat mij betreft echt meer subsidie moeten krijgen ipv de slechte producten zwaarden taksen, daar worden goede producten namelijk niet goedkoper van.

Door subsidie te geven op EV of extreem schone motoren zullen de fabrikanten vanzelf steeds schoner gaan produceren. Dat gebeurde namelijk ook met Euro5/6 en co2 regels op uitstoot/nox .
Mijn Golf 4 TDI of Golf 6 Bluemotion was een wereld van verschil in ieder geval en die was er niet gekomen als uitstoot/nox niet zwaar werd “bestraft”. Dat er mee gesjoemeld werd is een andere discussie :+ .

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 19-09-2024 21:45 ]

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:39
De Dongfeng Box is een mooie auto om te zien en zal in oktober in Nederland beschikbaar zijn met een vanafprijs van 22k! Zowel van buiten als van binnen vind ik hem aantrekkelijker dan de Hyundai Inster, Dacia Duster of een Fiat Panda. Een interessante auto om in de gaten te houden voor een tweede auto.
mog__wai schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:19:
Hallo. Ik lees al een tijdje mee op dit topic en heb 4 jaar geleden een BMW i3 94Ah gekocht. We zijn helemaal om met elektrisch rijden :). Onze kinderen beginnen echter stevig te groeien en kunnen niet meer zo lekker achter mij (1.95) zitten in de i3. Daarom zitten we te kijken naar een 2e elektrische auto (ter vervanging van onze oude Volvo V50) waar de kids wel comfortabel in passen.

Al in 2020 hebben een proefrit gemaakt in een Jaguar I-pace en daar waren we heel enthousiast over (zowel qua sportief rijden als uiterlijk), maar vonden hem destijds te groot / duur. Maar nu er langzaamaan 2020 modellen met 3 faseladen uit de lease komen overwegen we er toch een te kopen binnen nu en een jaar (2e hands uiteraard).

Ik weet dat er een aantal I-pace rijders op het forum zitten en vraag me het volgende af:
- Hoe zit het met de onderhouds / reparatiekosten? Is dat een beetje te overzien of betaal je een flinke "premium"?
- Hebben jullie tips / tricks waar ik op moet letten qua mogelijke gebreken en/of "must have" features?
- Is er een manier om de SoH van de accu enigzins betrouwbaar uit te lezen in een geheim menu of met OBD dongle?

Alle tips / ervaringen zijn welkom :)
Eerlijk gezegd zijn de onderhoudskosten bij de Jaguar-dealer behoorlijk hoog zodra je geen garantie meer hebt en er iets misgaat. Voor een grote onderhoudsbeurt, die weinig voorstelde, heb ik bijna 500 euro moeten betalen. Daarnaast werkte mijn lane assist-camera niet meer, wat 900 euro exclusief arbeidskosten kostte.

Ik raad je aan om eens een kijkje te nemen op de Britse Jaguar I-Pace-forums. Daar worden veelvoorkomende problemen besproken. Op dit moment is een defecte hybride accu bij de modellen uit 2018 het grootste probleem. Jaguar toont echter veel coulance bij het oplossen van deze problemen. Ze proberen eerst individuele accucellen te vervangen, en als dat niet werkt, krijg je in de meeste gevallen (ik heb nog niemand gehoord die werd geweigerd) een compleet nieuw accublok ter waarde van €70.000.

Verder is het een geweldige auto om in te rijden. Hij heeft een fantastische wegligging, en de HSE-modellen zijn uitgerust met luchtvering en zitten vol elektronische hulpmiddelen zoals autopilot, lane assist, adaptive cruise control, dodehoekdetectie en 360 graden-camera's. Voor de prijs die ik ervoor heb betaald, kan ik me geen betere auto wensen. Wel zijn reparaties buiten de garantie om bij Jaguar erg duur, met uitzondering van de accu, waarbij ze erg coulant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
DeJurist schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:53:
De Dongfeng Box is een mooie auto om te zien en zal in oktober in Nederland beschikbaar zijn met een vanafprijs van 22k! Zowel van buiten als van binnen vind ik hem aantrekkelijker dan de Hyundai Inster, Dacia Duster of een Fiat Panda. Een interessante auto om in de gaten te houden voor een tweede auto.
[...]
Ik vraag me toch af waarom deze auto niet geschikt zou zijn als eerste auto. De meeste mensen in Nederland kunnen zich sowieso geen tweede auto veroorloven (steeds meer mensen zelfs geen eerste), en hebben genoeg aan een auto waarmee ze zich redelijk comfortabel met een à twee personen over enkele tientallen kilometers kunnen verplaatsen, en na aankomst zonder al te veel moeite kunnen parkeren in Nederlandse parkeervakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Of-Aaargh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:13:
[...]

Ik vraag me toch af waarom deze auto niet geschikt zou zijn als eerste auto. De meeste mensen in Nederland kunnen zich sowieso geen tweede auto veroorloven (steeds meer mensen zelfs geen eerste), en hebben genoeg aan een auto waarmee ze zich redelijk comfortabel met een à twee personen over enkele tientallen kilometers kunnen verplaatsen, en na aankomst zonder al te veel moeite kunnen parkeren in Nederlandse parkeervakken.
Dat vraag ik mij ook af. Maar gezien, nadat ik gisterochtend ook al een berichtje had geplaatst over de Box, er hier geen enkele reactie op kwam is men (op Tweakers dan) kennelijk niet geïnteresseerd in een compacte BEV. Maar wel oeverloos klagen over de aanstaande verhoging van de MRB. Afhankelijk van de de uitvoering/specs en opties lijkt het mij vooralsnog een prima auto voor een Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33
Oké ze gaan dus 25% reduceren op het gewicht van de auto voor de mrb. Maar welk tarief wordt vervolgens gehanteerd als basis? Die van benzine denk ik? Benzine, diesel en LPG hebben een eigen categorie binnen personenauto's, EV wordt nog gezien als een personenauto met 0 emissie. Neem aan dat ze dat straks wel netjes inrichten? Want nu moet je dus zelf gaan rekenen en toetsen aan een benzine auto als je wilt weten wat je straks kwijt bent.

Verder is heel die MRB al jaren niet logisch. Het zou zogenaamd om slijtage van de wegen gaan én emissie. Maar blijkbaar is ergens 80 jaar geleden al een keer met de tarieven gespeeld dat een hogere mrb op diesel moest compenseren voor lagere opbrengsten uit invoerrechten op diesel. En hedendaags compenseert het voor verschil in accijns op de benzine en diesel zelf. Heeft niets met gewicht of emissies te maken dus dat een diesel van 1800 kilo bijna twee keer duurder in mrb is dan een benzineauto van 1800 kilo.

Dat elektrisch rijden een korting kreeg als soort van subsidie viel ook wat tegen te zeggen en het is terecht dat er betaald moet gaan worden. Maar dat je 0% emissie uitstoot wordt wel heel slecht beloond dan met slechts een gewichtscorrectie. Want dat betekent dat men evenveel mrb betaald als een soortgelijke benzineauto terwijl je helpt bijdragen aan de EU doelstellingen voor Nederland en andere positieve effecten op milieu en gezondheid in Nederland.

Eerst het stimuleren en het dan als pinautomaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:08
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:52:
Dat vraag ik mij ook af. Maar gezien, nadat ik gisterochtend ook al een berichtje had geplaatst over de Box, er hier geen enkele reactie op kwam is men (op Tweakers dan) kennelijk niet geïnteresseerd in een compacte BEV. Maar wel oeverloos klagen over de aanstaande verhoging van de MRB. Afhankelijk van de de uitvoering/specs en opties lijkt het mij vooralsnog een prima auto voor een Chinees.
Mwoah, laten we niet iedereen over 1 kam scheren. ;)
Ik wil op dit moment wel voor een compactere EV gaan, alleen vind ik de Dongfeng Box wat minder fraai.
Zeker niet lelijk hoor daar niet van, speels karretje en laat je de emotie los dan is het zeker een meer dan interessante wagen. En nog een kleine kanttekening, de MRB boeit mij niet. Was al jaren geleden totaal ingesteld dat we uiteindelijk de volle mep zouden gaan betalen.
De tijd tot 2030... 2031 ervaar ik gewoon als bonus.
En daarna, wel, wie dan leeft, wie dan zorgt maar blijf ook na 2031 voor 100% zeker weten elektrisch rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:06
Precies, er worden veel te veel aanames gedaan. De MRB voor niet emissieloze auto's wordt zeker aangepakt, de brandstofprijs (benzine) gaat zeker omhoog.

Ook allemaal aanames waar niemand van weet wat er over zeg 2 jaar nog van over is.

MRB voor EV's moet/gaat er komen, dat weet iedereen al sinds de MRB voor EV's op 0 gezet werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:49:
[...]

Mwoah, laten we niet iedereen over 1 kam scheren. ;)
Ik wil op dit moment wel voor een compactere EV gaan, alleen vind ik de Dongfeng Box wat minder fraai.
Zeker niet lelijk hoor daar niet van, speels karretje en laat je de emotie los dan is het zeker een meer dan interessante wagen. En nog een kleine kanttekening, de MRB boeit mij niet. Was al jaren geleden totaal ingesteld dat we uiteindelijk de volle mep zouden gaan betalen.
De tijd tot 2030... 2031 ervaar ik gewoon als bonus.
En daarna, wel, wie dan leeft, wie dan zorgt maar blijf ook na 2031 voor 100% zeker weten elektrisch rijden.
Iedereen over één kam scheren was ook niet de bedoeling, maar het was meer bedoelt om te zien of er al meer info over bekend is. Er zijn altijd mensen die meer weten over een bepaald onderwerp, in dit geval de Box. Ik ben geïnteresseerd in dat formaat, ik heb zo'n grote auto helemaal niet nodig, maar moet wel een bepaald luxeniveau hebben. En hoe kleiner de auto, des te lichter en lager de MRB. Dat is m.i. de manier om minder MRB te betalen en was altijd al zo. Voorlopig staat de R5e en de Inster bovenaan mijn lijstje en de Box volgt. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik ben zeker ook geïnteresseerd in zo'n auto als tweede auto, maar er gaat hier dus echt geen Chinese auto komen. Ik vind het al storend genoeg dat we die overheid blijven spekken door componenten daar te maken. Ik zie liever dat fabrikanten meer van andere landen gebruik maken die wel op het goede pad zijn, maar daar is weinig controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Belecthor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:43:
[...]

Waarom gunstig? De autofabrikanten verlagen de productie van EV’s door de tegenvallende vraag. Dat lijkt me op de lange termijn nadelig voor iemand die een EV zoekt.
Omdat fabrikanten beter onder de kostprijs (incl overhead) kunnen verkopen dan helemaal niet verkopen, voorraad aanhouden kost ook veel geld.

Bovendien een fabriek stopzetten en weer opstarten zodra er vraag is gaat ook niet zo makkelijk, personeel moet worden doorbetaald, machines schrijven af , etc. Zelfs als er geen auto van de band rolt zijn er (veel) kosten.

Een EV is met name na 5 jaar voordeliger dan een OCE, de grootste afschrijving is geweest en de hoge onderhoudskosten van een ICE die na 5 jaar komen zijn er minder bij een BEV.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:39
Of-Aaargh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:13:
[...]

Dan heb je me verkeerd begrepen. Dit is mijn persoonlijke mening, en aangezien ik al een auto heb, zou ik deze alleen overwegen als tweede auto. Maar als jij of iemand anders het als eerste auto wil kopen, doe dat gerust. Dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Caelorum schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:24:
Ik ben zeker ook geïnteresseerd in zo'n auto als tweede auto, maar er gaat hier dus echt geen Chinese auto komen. Ik vind het al storend genoeg dat we die overheid blijven spekken door componenten daar te maken. Ik zie liever dat fabrikanten meer van andere landen gebruik maken die wel op het goede pad zijn, maar daar is weinig controle over.
Ik denk dat een groot gedeelte van de Europese auto's toch ook al uit Chinese onderdelen bestaat, zo niet er gewoon vandaan komen. Mijn grootste bezwaar is dat je niet weet of zo'n fabrikant er over X aantal jaren nog wel bestaat, en zeker met alle elektronica ben je volledig afhankelijk van de fabrikant. Je zal maar een Fisker Ocean hebben. Als je de auto leased dan is de LM de klos, maar ik betaal hem helemaal zelf en dan wil ik wel een betrouwbare auto hebben van een betrouwbaar merk. Daarom ook geen Tesla, want die veranderen overnacht ook allerlei zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:40:
[...]
Ik denk dat een groot gedeelte van de Europese auto's toch ook al uit Chinese onderdelen bestaat, zo niet er gewoon vandaan komen.[...]
Zeker dat haal ik ook aan.

Tesla heb ik andere issues mee met een auto kopen. Ik ga de mijne wel overnemen van de LM, maar Tesla krijgt daar in principe niet extra geld voor (+ financieel heb ik ook wel mijn grenzen, dus zover principes :)).
Tesla zou ik overigens niet bang voor zijn qua onderdelen en onderhoud. Ze hebben inmiddels wel bewezen een gezond bedrijf te zijn die ook "oude" auto's kunnen repareren. Probleem bij hun is vooral dat je nooit weet wat je echt geleverd krijgt, maar geleverd zit het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:08
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:13:
Iedereen over één kam scheren was ook niet de bedoeling, maar het was meer bedoelt om te zien of er al meer info over bekend is.
Ah excuus.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:13:
Voorlopig staat de R5e en de Inster bovenaan mijn lijstje en de Box volgt. :)
Is de Inster niet wat 'completer'? Qua uiterlijk vind ik de R5 dan weer vrij mooi, de Inster... mwoah.
Caelorum schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:24:
Ik ben zeker ook geïnteresseerd in zo'n auto als tweede auto, maar er gaat hier dus echt geen Chinese auto komen.
Hier ook niet! Ik ga voor een Franse wagen!
Voor nu. :P
Het zal mij nl. een biet zijn waar een wagen vandaan komt eerlijk gezegd.
En soms vind ik dat mensen een beetje boter op hun hoofd hebben, maar goed, ieder zijn meug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:05
pmiddeld schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:46:
[...]

Dat wil zeggen dat de politiek ten koste van alles een auto bereikbaar wil houden voor het grote publiek. Dat is een zeer onwenselijke manier van denken als het gaat om klimaatdoelen te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:32

de Peer

under peer review

fisherman schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:11:
[...]

Dat wil zeggen dat de politiek ten koste van alles een auto bereikbaar wil houden voor het grote publiek.
Zo'n gekke gedachte is dat niet. Het is nogal maatschappij-ontwrichtend als een auto opeens niet meer te betalen is voor veel mensen. Dat moet geleidelijk als je al zo ver zou willen gaan.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:07:
[...]

Is de Inster niet wat 'completer'? Qua uiterlijk vind ik de R5 dan weer vrij mooi, de Inster... mwoah.
Hangt helemaal van de specifieke eigenschappen/verschillen af. Zo is het niet instelbaar zijn van de regen een groot minpunt, net als niet makkelijk uitschakelbare waarschuwingsgeluiden. En zo kan ik nog weel een hele rij opnoemen. Mooi zijn komt wat mij betreft daarna aan bod, want een van A naar B auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
de Peer schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:18:
[...]

Zo'n gekke gedachte is dat niet. Het is nogal maatschappij-ontwrichtend als een auto opeens niet meer te betalen is voor veel mensen. Dat moet geleidelijk als je al zo ver zou willen gaan.
Voor veel mensen is er niet eens een alternatief. Als je mensen uit de auto wil hebben zul je daar toch eerst voor moeten zorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
fisherman schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:11:
Dat wil zeggen dat de politiek ten koste van alles een auto bereikbaar wil houden voor het grote publiek. Dat is een zeer onwenselijke manier van denken als het gaat om klimaatdoelen te halen.
Heel misschien dat 'de politiek' naar een groot deel van het electoraat luistert die niet tegen elke prijs klimaatdoelen willen halen...

De Duitse en Franse autoindustrie door het putje, totale afhankelijkheid van China en Musk. Is dat zo verstandig?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
hoevenpe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:25:
[...]

Heel misschien dat 'de politiek' naar een groot deel van het electoraat luistert die niet tegen elke prijs klimaatdoelen willen halen...

De Duitse en Franse autoindustrie door het putje, totale afhankelijkheid van China en Musk. Is dat zo verstandig?
Verstandig zou zijn dat de hele maatschappij zich 10 jaar geleden had ingezet op elektrificatie. Maar helaas hebben de tegenstanders (die hier ook al jaren langskomen), de industrie en de politiek keer op keer foute keuzes gemaakt. Diess die had een mooie visie.

Als er Franse of Duitse merken failliet gaan, trek ik een fles champagne open.

OT: de DongFeng BOX trekt me zo aan dat ik hem gelijk heb gereserveerd. Ideale tweede auto. Volgende week even rijden op Zandvoort bij de EV experience. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die Dongfeng doet me denken aan de Brabus one. En qua compact B segment kan het prima dienen als primaire auto voor dinky stelletjes of iemand alleen. Maar als men kan kiezen uit Renault, Skoda, Stellantis of een onbekend Chinees merk vraag ik me af hoeveel marktaandeel ze weten te pakken. Geely heeft het goed gedaan met de revive van MG door laag in te zetten met de ZS EV was dat een verkoopknaller in 2019. Anno 2024 is de markt toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Joosie200 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:52:
Die Dongfeng doet me denken aan de Brabus one. En qua compact B segment kan het prima dienen als primaire auto voor dinky stelletjes of iemand alleen. Maar als men kan kiezen uit Renault, Skoda, Stellantis of een onbekend Chinees merk vraag ik me af hoeveel marktaandeel ze weten te pakken. Geely heeft het goed gedaan met de revive van MG door laag in te zetten met de ZS EV was dat een verkoopknaller in 2019. Anno 2024 is de markt toch anders.
MG is van SAIC, Geely is van Polestar, Volvo en nu Zeekr. In het lagere segment zitten ze in Europa nog niet maar in andere delen van de wereld hebben ze veel marktaandeel.

De Box zit in een segment waar nog geen andere auto zit op dit moment.

Alle andere merken zitten op dit moment nog veel hoger.

Pagina: 1 ... 333 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic