Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ted038 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:29:
Iedereen hier nog in shock?

Had verwacht na prinsjesdag nieuws er hier wel meer discussie zou komen...
Op zich niet heel verrassend, de overheid kan zo vrij geruisloos een (behoorlijke!) inflatie toepassen op de MRB. De overgang naar electrisch rijden gaat toch wel komen, bijna alle nieuwe leaseauto's zijn al electrisch (iig bij ons) , de komende jaren wordt de occasion markt overspoeld met electrische wagens. Daarbij zullen de MRB plannen ook voor een prijsdaling zorgen, dus mes snijdt aan 2 kanten.
Benzine/hybride zal dan goedkoper in de wegenbelasting zijn en gunstig voor mensen die weinig rijden (vergelijkbaar met diesel vs benzine).

Een vrijstelling van MRB zou juist een prijsopdrijvend effect veroorzaken, dat wordt nu voorkomen (ten koste van bedrijven/lease maatschappijen die harder moeten afschrijven op bev's).

Anders gezegd worden occasions goedkoper en MRB duurder, dat is beter voor de staatskas dan andersom. Onderaan de streep zal het niet veel uitmaken voor de particuliere EV eigenaar denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2024 19:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:56

Shock is een groot woord, maar een leuke ICE is nu toch weer iets aantrekkelijker.
Waarom zou ik EV rijden met (voor mij) een aantal tekortkomingen , als ik voor hetzelfde geld of minder een auto kan rijden die die tekortkomingen niet heeft?
Lijkt misschien weinig verschil, maar voor een auto van 2200-2600kg is het toch fors, bovenop dat het al 100 per maand meer was.

*breidt de zoekfunctie weer uit*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mitsumark schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:49:
[...]

Shock is een groot woord, maar een leuke ICE is nu toch weer iets aantrekkelijker.
Waarom zou ik EV rijden met (voor mij) een aantal tekortkomingen , als ik voor hetzelfde geld of minder een auto kan rijden die die tekortkomingen niet heeft?
Lijkt misschien weinig verschil, maar voor een auto van 2200-2600kg is het toch fors, bovenop dat het al 100 per maand meer was.

Dat wordt nu wel de overweging.

Voorbeeld vergelijkbare auto's qua ruimte/luxe:
VW Passat e-hybrid Plug-in (130km WLTP): 1763kg prijs vanaf 50k
VW ID7: 2093-2239kg prijs vanaf 60k

Geen idee wat het verschil wordt in MRB , maar voor veel mensen zal de range van 130km in de zomer ruim voldoende zijn voor dagelijks gebruik. En het verschil van 10k kun je best wat vakanties benzine tanken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Als ik qua prijzen uitga van de benzine klasse zit ik met een gewicht tussen 2050 - 2150kg al snel op 140 euro per maand zonder korting. En met korting dan rond de 80 euro. Terwijl ik met mijn vorige mild hybride al snel aan de 55 euro zat. Dus wat dat betreft vind ik netto zeg 1.5x zoveel nog te overzien. Dus ik zie ev rijden nog als prima haalbaar en betaalbaar tot 2030. Maar daarna niet. Dus ergens in 2029 nog een wissel doen terug naar een zuinige benzine hybride en ik zit wel goed. De overheid kan rekenen, maar de calculerende burger is ook niet gek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:56
Joosie200 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:59:
[...]
Dus ergens in 2029 nog een wissel doen terug naar een zuinige benzine hybride en ik zit wel goed. De overheid kan rekenen, maar de calculerende burger is ook niet gek.
Ga er maar vanuit dat het beleid nog 3x wordt gewijzigd komende jaren 🤓

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 22:31

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Tommie12 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:19:
[...]

Jazeker. Maar heeft als nadeel dat die niet op grond kan liggen, en dat is handig als je er met een fiets of kliko langs moet.
Voordeel is dat die niet of minder vuil wordt.

Iets van Johan Cruijf of zo.
Offtopic:uitspraak origineel van de Kromme.
https://nos.nl/l/2223448

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Sport_Life schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:56:
[...]

Dat wordt nu wel de overweging.

Voorbeeld vergelijkbare auto's qua ruimte/luxe:
VW Passat e-hybrid Plug-in (130km WLTP): 1763kg prijs vanaf 50k
VW ID7: 2093-2239kg prijs vanaf 60k

Geen idee wat het verschil wordt in MRB , maar voor veel mensen zal de range van 130km in de zomer ruim voldoende zijn voor dagelijks gebruik. En het verschil van 10k kun je best wat vakanties benzine tanken.
PHEV wordt komend jaar al "duur(der)", afhankelijk van de uitvoering valt het (gewicht) mee, maar het voordeel t.o.v. non EV is wel weg, ook weer afhankelijk van gebruik.
In mn eerdere TCO berekening kon een nieuwe i5 nog wel aardig gelijkspelen t.o.v. een jonge 530e/530i/540i, nu niet meer, en waarom zou ik dan bv geen 2022 540i nemen?

i5 was in mijn sheetje misschien maar 50 per maand meer, en dan rijdt je ook nieuw.
Nu wordt dat 100+ meer en dan beginnen de nadelen ook zwaarder te wegen, zoals moeizamere zomervakanties.

Niet dat TCO voor mij hoog op de lijst staat om te selecteren, maar de laatste reden om me te overtuigen is wel een beetje weg zo. Ondanks dat ik best graag de overstap maak (mn vrouw rijdt al een tijdje i3).
De kans dat we na 2029 nog iets van "korting" krijgen vanwege gewicht lijkt ook verkeken.
(en dan heb ik toch ook wel geleerd van mn spaardiesel periode)
Joosie200 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:59:
[...]
Als ik qua prijzen uitga van de benzine klasse zit ik met een gewicht tussen 2050 - 2150kg al snel op 140 euro per maand zonder korting. En met korting dan rond de 80 euro. Terwijl ik met mijn vorige mild hybride al snel aan de 55 euro zat. Dus wat dat betreft vind ik netto zeg 1.5x zoveel nog te overzien. Dus ik zie ev rijden nog als prima haalbaar en betaalbaar tot 2030. Maar daarna niet. Dus ergens in 2029 nog een wissel doen terug naar een zuinige benzine hybride en ik zit wel goed. De overheid kan rekenen, maar de calculerende burger is ook niet gek.
Als je in 2029 wilt wisselen omdat ie daarna te duur wordt, is de afschrijving hoger omdat ie voor de volgende eigenaar ook te duur wordt. Kun je waarschijnlijk beter door blijven rijden om te afschrijving over meer jaar uit te smeren.

Het lastige is dat je met dat zwalkende beleid blijft rekenen en "jaarlijks" op iets anders uitkomt.
En als het een paar tientjes per maand scheelt maakt dat niet zoveel uit, maar over 8-10 jaar Incl jaen na 2029) kan het ook heel veel schelen.

Stoppen met rekenen, kopen op emotie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:22
VidaR-9 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:13:
[...]

Ga er maar vanuit dat het beleid nog 3x wordt gewijzigd komende jaren 🤓
Precies, de 130kmh gaat ook al niet meer door lees ik net.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-06 23:38
denneappel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:43:
De miljoenennota staat online: https://www.rijksfinancie...tuk_pdf/kst-36600-1_0.pdf

En daarin staat

[...]

Dat gaat dus zoals al een beetje werd voorspelt een stuk sneller.
Maar 25% van wat?!
Wat is het EV tarief dan op 100%?!

Iedere brandstof heeft in Nederland een eigen tarief. Dus hoe debiel is het om geen eigen EV tarief op te stellen?!
Mar.tin schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:48:
[...]

Betekent dat ook dat er voor 2025 niks veranderd en het tarief op 0 blijft? Half NL is hem aan het downloaden denk ik, die paar mb duurt al 4 minuten :+

Edit: Daar lijkt niets over in de nota te staan. En op de website van de rijksoverheid gaat het nog steeds over 75% in 2025.

Van 75% naar 25% korting in 1 jaar is wel rap, ik vermoed dat dat de adoptie wel pijn gaat doen. Zó hard stijgt het aandeel BEV niet in het totale wagenpark (momenteel iets van 5,6% (in augustus 2024) dat je zou zeggen dat het tussen nu en 2026 ineens wél een probleem wordt, hoewel dan het aandeel rondom de +- 10% ligt uitgaande van de +- 0,3% stijging per maand in aandeel die we de afgelopen maanden zagen (hoewel de stijging jul-aug maar 0,1% was).

Daarnaast is in augustus 2024 de 500.000e BEV in het wagenpark gekomen. *O*
Sterker nog, de EV gaat er hier uit bij benzine tarief a 100%.

Zou hier rond de €160 per maand inhouden.

Zo veel rijden we niet, echt belachelijk!
€2000 per jaar 🤣🤣🤣

[...]

Hier ook, onze gezinsauto is een EV (Model S) en de tweede auto benzine (Corsa).

Denk dat ik dat ga omdraaien.

Gezinsbak benzine, ook lekkerder op vakanties en de auto erbij naar EV. Top voor woon werk verkeer ook nog eens.

We doen alleen de meeste kilometers met het gezin. Woon werk is vrij dichtbij en ik werk 4 dagen thuis. Dus netto schiet het voor de vergroening niets op en werkt het averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mitsumark schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:51:
[...]

PHEV wordt komend jaar al "duur(der)", afhankelijk van de uitvoering valt het (gewicht) mee, maar het voordeel t.o.v. non EV is wel weg, ook weer afhankelijk van gebruik.
In mn eerdere TCO berekening kon een nieuwe i5 nog wel aardig gelijkspelen t.o.v. een jonge 530e/530i/540i, nu niet meer, en waarom zou ik dan bv geen 2022 540i nemen?

i5 was in mijn sheetje misschien maar 50 per maand meer, en dan rijdt je ook nieuw.
Nu wordt dat 100+ meer en dan beginnen de nadelen ook zwaarder te wegen, zoals moeizamere zomervakanties.

Niet dat TCO voor mij hoog op de lijst staat om te selecteren, maar de laatste reden om me te overtuigen is wel een beetje weg zo. Ondanks dat ik best graag de overstap maak (mn vrouw rijdt al een tijdje i3).
De kans dat we na 2029 nog iets van "korting" krijgen vanwege gewicht lijkt ook verkeken.
(en dan heb ik toch ook wel geleerd van mn spaardiesel periode)

[...]
Als je in 2029 wilt wisselen omdat ie daarna te duur wordt, is de afschrijving hoger omdat ie voor de volgende eigenaar ook te duur wordt. Kun je waarschijnlijk beter door blijven rijden om te afschrijving over meer jaar uit te smeren.

Het lastige is dat je met dat zwalkende beleid blijft rekenen en "jaarlijks" op iets anders uitkomt.
En als het een paar tientjes per maand scheelt maakt dat niet zoveel uit, maar over 8-10 jaar Incl jaen na 2029) kan het ook heel veel schelen.

Stoppen met rekenen, kopen op emotie :D
Phev kost 20 euro meer dan vergelijkbare benzine (zonder korting, dus nog 1 jaar 20 euro goedkoper) en als je woon werkverkeer max 100km is dan rijd je (bijna) alles electrisch. In de praktijk rijd ik altijd electrisch, thuis laden op de pv panelen dus de besparing tov benzine is enorm. Bev was nauwelijks goedkoper in gebruik geweest.

Grote voordeel van Phev tov benzine vind ik het electrisch rijden, dat rijdt veel prettiger dan benzine. Er zijn nog niet veel BEV's die een caravan van 1800kg kunnen trekken, vandaar onze keuze voor Phev.

Verbruik is 15kwh/100km voor een SUV van 1750kg.

Maar als je dagelijks meer dan 100km rijdt of je kunt niet thuisladen dan zou ik geen phev kopen. Daar is die auto ook niet voor bedoeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Sport_Life schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:13:
[...]

Phev kost 20 euro meer dan vergelijkbare benzine en als je woon werkverkeer max 100km is dan rijd je (bijna) alles electrisch. In de praktijk rijd ik altijd electrisch, thuis laden op de pv panelen dus de besparing is enorm.

Grote voordeel van Phev tov benzine vind ik het electrisch rijden, dat rijdt veel prettiger dan benzine. Er zijn nog niet veel BEV's die een caravan van 1800kg kunnen trekken, vandaar onze keuze voor Phev.

Verbruik is 15kwh/100km voor een SUV van 1750kg.

Maar als je dagelijks meer dan 100km rijdt of je kunt niet thuisladen dan zou ik geen phev kopen. Daar is die auto ook niet voor bedoeld.
Bovenop die 20 euro heb je ook meer onderhoudskosten (mogelijke problemen) en bandenslijtage (gewicht).
Volledig elektrisch hebben ze vaak ook maar 150pk ofzo, erg weinig voor een auto van 1750kg imo, ik zou dus relatief vaak in "sportstand" rijden. Misschien is dat ook beter voor de verbrandingsmotor, om vaker dan 2x per jaar te worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 17:00
25% mindering op de gewichtsklasse, dus je komt dan een trede lager uit en dus ben je maandelijks goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mitsumark schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:21:
[...]

Bovenop die 20 euro heb je ook meer onderhoudskosten (mogelijke problemen) en bandenslijtage (gewicht).
Volledig elektrisch hebben ze vaak ook maar 150pk ofzo, erg weinig voor een auto van 1750kg imo, ik zou dus relatief vaak in "sportstand" rijden. Misschien is dat ook beter voor de verbrandingsmotor, om vaker dan 2x per jaar te worden gebruikt.
Banden slijten zeker harder (en daarmee ook de uitstoot van de banden..) , weinig gebruik van de benzine motor heb je zeker een punt. Maakt voor mij weinig uit want ik rijd toch max 5 jaar met een auto en dan ruil ik m weer in. Dat zal over 5 jaar ongetwijfeld BEV worden als de efficiëntie toeneemt (lees: gewicht afneemt) en het aanbod groeit.

Ik denk dat je gewoon eens een proefrit moet maken met de 530e/530i/i5 , dan merk je het verschil vanzelf. (Ik gok zo dat electrisch rijden de doorslag zal geven boven een paar tientjes verschil in wegenbelasting, de vraag is ga je voor bev a 120/160 euro per maand of phev a 80 euro per maand ;))

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Sport_Life schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:37:
[...]

Banden slijten zeker harder (en daarmee ook de uitstoot van de banden..) , weinig gebruik van de benzine motor heb je zeker een punt. Maakt voor mij weinig uit want ik rijd toch max 5 jaar met een auto en dan ruil ik m weer in. Dat zal over 5 jaar ongetwijfeld BEV worden als de efficiëntie toeneemt (lees: gewicht afneemt) en het aanbod groeit.

Ik denk dat je gewoon eens een proefrit moet maken met de 530e/530i/i5 , dan merk je het verschil vanzelf. (Ik gok zo dat electrisch rijden de doorslag zal geven boven een paar tientjes verschil in wegenbelasting, de vraag is ga je voor bev a 120/160 euro per maand of phev a 80 euro per maand ;))
Ik heb al aardig wat EV proefgereden afgelopen maanden, en keek eigenlijk alleen nog maar een EQS.
En op basis van een proefrit met vochtig wegdek liever AWD, echter die wegen 2550-2650kg (die banden zullen ook wel slijten :+ ) , MRB is dan meer dan mn huidige diesel...
Niet de grootste kostenpost (dat blijft afschrijving bij dit soort auto's), maar het geeft toch een ander gevoel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-06 23:16

Nee, jammer is het wel, maar wat wil je met de klimaat ontkenners partij, rode diesel moet terug partij en de vroem vroem partij in een heel erg rechts kabinet.

Dus ik hield bij al mijn rekensommetjes voor een elektrische auto al rekening met een vorm van MRB.
Daardoor ben ik wel lichtjes verbaasd door de vele opmerkingen na jou bericht.

MRB is maar een deel van het hele kosten plaatje. Niet iedereen koopt een nieuwe auto. Dus ja een elektrische auto schrijft harder af door het sentiment van 'ownee paniek hoge MRB, ik koop geen elektrische auto meer'. Wat voor mij en waarschijnlijk heel veel anderen weer heel mooi is, want lagere occasion prijzen.

Dit punt gaat voornamelijk alleen op als je een oprit en zonnepanelen (of dynamisch contract) hebt: elektrisch rijden scheelt heel wat op de brandstofkosten. Zeker als je meer dan 10K per jaar rijdt.
Ja dat kan met een PHEV ook, maar die zijn in tweedehands aanschaf duurder (in mijn geval paar maanden geleden) of net zo duur als een vol elektrische.

Als laatste heb je dan nog de onderhoudskosten, die zijn bewezen lager bij een vol elektrische dan een PHEV en gewone benzine. Bij nieuw tot 5 jaar oud zal het verschil niet gigantisch zijn (jaarlijkse olie verversing bij fossiel), maar bij een 5 tot 15 jaar oude auto wel (mijn use case).

Als laatste, hopelijk stimuleert dit op langere termijn ook de keuzes van fabrikanten om slimme manieren te verzinnen om het gewicht te verlagen. Dit zal wel ijdele hoop zijn omdat Nederland als een van de weinige zo relatief zwaar belast op gewicht, maar toch.

Dus kortom, dat hele paniek MRB betalen verhaal, dat is maar een onderdeel van het totale kosten plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
mitsumark schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:59:
[...]

Ik heb al aardig wat EV proefgereden afgelopen maanden, en keek eigenlijk alleen nog maar een EQS.
En op basis van een proefrit met vochtig wegdek liever AWD, echter die wegen 2550-2650kg (die banden zullen ook wel slijten :+ ) , MRB is dan meer dan mn huidige diesel...
Niet de grootste kostenpost (dat blijft afschrijving bij dit soort auto's), maar het geeft toch een ander gevoel.
Als je dat voor jezelf kan verantwoorden, dan wil je toch geen benzine, laat staan diesel rijden. Daar stinken je handen van.
EV rijden is zo veel comfortabeler, zowel voor je achterste als voor je geweten.

Maar eerlijk, je bent al de hele tijd OT.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Nee hoor, ik volg het amper want ik blijf toch elektrisch rijden want dat rijdt gewoon heel veel fijner. En al die tijdelijke maatregelen van dit nieuwe kabinet, want dat zijn het, die veranderen daar niets aan.

- De toekomst is wat mij betreft elektrisch en dan zal de ICE toch duurder blijken.

- Of het flopt (alleen nog maar EV) en dan blijft de EV voor de liefhebber die daar bewust voor kiest en houden we beide ICE en EV.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:30
denneappel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:43:
De miljoenennota staat online: https://www.rijksfinancie...tuk_pdf/kst-36600-1_0.pdf

En daarin staat

[...]

Dat gaat dus zoals al een beetje werd voorspelt een stuk sneller.
Tja In 2030 zijn we alweer 4 kabinetten verder en zijn de plannen al weer 8 X gewijzigd. Dus we zien Wel waar het schip strand. _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
MLPN schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:20:
Dus ik hield bij al mijn rekensommetjes voor een elektrische auto al rekening met een vorm van MRB.
Daardoor ben ik wel lichtjes verbaasd door de vele opmerkingen na jou bericht.

MRB is maar een deel van het hele kosten plaatje. Niet iedereen koopt een nieuwe auto. Dus ja een elektrische auto schrijft harder af door het sentiment van 'ownee paniek hoge MRB, ik koop geen elektrische auto meer'. Wat voor mij en waarschijnlijk heel veel anderen weer heel mooi is, want lagere occasion prijzen.

Als laatste, hopelijk stimuleert dit op langere termijn ook de keuzes van fabrikanten om slimme manieren te verzinnen om het gewicht te verlagen. Dit zal wel ijdele hoop zijn omdat Nederland als een van de weinige zo relatief zwaar belast op gewicht, maar toch.

Dus kortom, dat hele paniek MRB betalen verhaal, dat is maar een onderdeel van het totale kosten plaatje.
Ik denk dat niemand uitging van nul MRB, maar duurder dan benzine is wel het andere uiterste, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.
Voor nieuwe/dure auto's is de afschrijving inderdaad de grootste post, maar voor Jan en Miep die straks een 2e hands kopen voor 10k niet.
(Maar misschien kost de benzine tegen die tijd 3 euro en elektriciteit 15ct, weten we ook niet)

Lichtere materialen zijn fors duurder en voor verbruik maakt het niet eens zo heel veel uit. Maar onze i3 weegt pakweg 1200kg, dus het kan wel.
Met een Cw van 0,20 hebben ze de limiet ook al redelijk bereikt denk ik, zonder er een zonneauto van te maken.
Dus dan blijft het formaat/oppervlak over, maar je wilt wel wat ruimte hebben en een veilige kreukelzone etc.
(of de rolweerstand, maar banden moeten juist grip hebben..)

Ik denk dat de grootste winst nog zit in goedkopere duurzame energie.
Daar zijn ook al stappen gemaakt, maar is ook nog veel te doen.
Tommie12 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:23:
[...]

Als je dat voor jezelf kan verantwoorden, dan wil je toch geen benzine, laat staan diesel rijden. Daar stinken je handen van.
EV rijden is zo veel comfortabeler, zowel voor je achterste als voor je geweten.

Maar eerlijk, je bent al de hele tijd OT.
Verantwoorden om de minder prettige keus te maken? Een EV geeft imo mínder comfort op weg naar vakantie.
Voor woon-werk voldoet "bijna iedere" auto wel. Maar juist voor die lange ritten wil je comfort, zuinig, hoog bereik, snel laden.

Die ene keer per maand tanken kun je zo'n handschoentje aantrekken, blijven je handen schoon :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:40:
[...]
Ik denk dat niemand uitging van nul MRB, maar duurder dan benzine is wel het andere uiterste, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.
Die plannen voor de MRB staan toch nog allerminst vast. De dombo's die dat nu in het regeringsakkoord hebben gezet snappen straks, als ze er door de oppositie op aan worden gesproken, dat zoiets niet kan. Wel miljarden uitgeven voor allerlei groene plannen maar dan wel de EV zwaarder belasten dan de ICE. Als ze dat niet rechttrekken dan zijn ze nog dommer dan ik al dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mitsumark schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:40:
[...]
Voor nieuwe/dure auto's is de afschrijving inderdaad de grootste post, maar voor Jan en Miep die straks een 2e hands kopen voor 10k niet.
(Maar misschien kost de benzine tegen die tijd 3 euro en elektriciteit 15ct, weten we ook niet)

Lichtere materialen zijn fors duurder en voor verbruik maakt het niet eens zo heel veel uit. Maar onze i3 weegt pakweg 1200kg, dus het kan wel.
Met een Cw van 0,20 hebben ze de limiet ook al redelijk bereikt denk ik, zonder er een zonneauto van te maken.
Dus dan blijft het formaat/oppervlak over, maar je wilt wel wat ruimte hebben en een veilige kreukelzone etc.
(of de rolweerstand, maar banden moeten juist grip hebben..)

Ik denk dat de grootste winst nog zit in goedkopere duurzame energie.
Daar zijn ook al stappen gemaakt, maar is ook nog veel te doen.

[...]

Verantwoorden om de minder prettige keus te maken? Een EV geeft imo mínder comfort op weg naar vakantie.
Voor woon-werk voldoet "bijna iedere" auto wel. Maar juist voor die lange ritten wil je comfort, zuinig, hoog bereik, snel laden.

Die ene keer per maand tanken kun je zo'n handschoentje aantrekken, blijven je handen schoon :>
Zo'n i3 (of soortgelijk) is een perfecte auto voor erbij, staat ook hoog op mijn lijstje :).

Ik had eigenlijk gehoopt dat we zouden overgaan op rekening rijden, dan is een 2e (ev) helemaal gunstig, nu betaal je ook voor een auto die stilstaat en sporadisch beide op pad zijn (in ons geval wel handig met 3 kinderen die turnen, dansen, zwemmen, voetballen, hockeyen en muziekles hebben :+).

Alhoewel met de huidige plannen pik ik straks wellicht een mooie Tesla m3 van een paar jaar oud of zo voor een prikkie op voor erbij ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2024 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:05:
[...]

Zo'n i3 (of soortgelijk) is een perfecte auto voor erbij, staat ook hoog op mijn lijstje :).

Ik had eigenlijk gehoopt dat we zouden overgaan op rekening rijden, dan is een 2e (ev) helemaal gunstig, nu betaal je ook voor een auto die stilstaat en sporadisch beide op pad zijn (in ons geval wel handig met 3 kinderen die turnen, voetballen, hockeyen en muziekles hebben :+).

Alhoewel met de huidige plannen pik ik straks wellicht een mooie Tesla m3 van een paar jaar oud of zo voor een prikkie op voor erbij ;).
Ja, jammer dat bmw ermee gestopt is. De i3 was z’n tijd te ver vooruit. Helaas is het EV gedeelte niet meer bij de tijd. Als ze de moderne bmw EV aandrijflijn in het bestaande chassis hadden gestopt was er denk ik nog steeds markt voor. De productie middelen zijn er toch al. Geloof dat carbonfiber vooral duur is door de eenmalige investering en niet zozeer door het materiaal zelf. Dus hoe langer ze door blijven produceren hoe goedkoper het werd.
Hmm het is toch de kosten van het materiaal zelf,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Z___Z schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:40:
[...]

Ja, jammer dat bmw ermee gestopt is. De i3 was z’n tijd te ver vooruit. Helaas is het EV gedeelte niet meer bij de tijd. Als ze de moderne bmw EV aandrijflijn in het bestaande chassis hadden gestopt was er denk ik nog steeds markt voor. De productie middelen zijn er toch al. Geloof dat carbonfiber vooral duur is door de eenmalige investering en niet zozeer door het materiaal zelf. Dus hoe langer ze door blijven produceren hoe goedkoper het werd.
Net even gekeken, voor 10-15k heb je best een leuke i3 met 44kw accu (150-175km range?).

Ik zie ze vrij weinig, de meeste mensen hebben een kleine benzine wagen als 2e auto als ik zo bij ons ik de wijk kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Sport_Life schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:50:
[...]

Net even gekeken, voor 10-15k heb je best een leuke i3 met 44kw accu (150-175km range?).

Ik zie ze vrij weinig, de meeste mensen hebben een kleine benzine wagen als 2e auto als ik zo bij ons ik de wijk kijk.
Een i3 is best vierkant en niet zo zuinig op de snelweg, daarnaast vind ik m niet zo stabiel rijden op hoge snelheid.
Prima als 2e auto, kleine afstanden tot 80kmpu, maar daarvoor is ie dan weer relatief duur (geweest)(in aanschaf).
Range bij 100kmpu in de winter inderdaad zo'n 175km, zomers 250km+ met de 120Ah accu. 130 moet je er niet mee rijden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tristan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:31:
[...]

25% mindering op de gewichtsklasse, dus je komt dan een trede lager uit en dus ben je maandelijks goedkoper uit.
25% lager dan welke gewichtsklasse?

Iedere brandstof heeft zijn eigen tarieven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyXPadkTLCjhsmO6jycwKbFcdPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E6XQB4eUlpFTOpv6izWeT3HF.png?f=fotoalbum_large

Dus het is nergens logisch om dan van benzine uit te gaan. Elektriciteit heeft net zoveel met benzine te maken als met diesel of gas.

De hele aanpak van de overheid, laat al jaren te wensen over.
Dat begon al onder Rutte en is nu onder Schoof niet anders.

Je heft gewicht van de accu niet te compenseren. Je maakt gewoon een eigen klasse “EV” en kunt van voor af aan beginnen met prijzen per gewicht te definiëren.
Als je dat op een normale manier doet, hoef je niet niet eens een overgang te introduceren.

Nergens staat een regel dat de EV hetzelfde moet betalen als benzine auto’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Sport_Life schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:05:
[...]

Wegenbelasting tikt hier best aan.

€348 per kwartaal

Dat is nagenoeg gelijk aan diesel, toch zie ik vrij weinig tweede auto’s als diesel rondrijden.

Als ik dat vergelijk met de €95 per kwartaal voor onze huidige tweede auto…

Gaat mij nu even niet om de tijdelijke situatie tot 2030, maar het complete toekomst plaatje van de EV.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:37
Tweak_ers schreef op woensdag 18 september 2024 @ 01:43:
[...]

Dit zal wel moeten. Anders wordt er belasting geheven op een niet bestaand iets. Belasting op bezit van je hond, terwijl je een kaketoe hebt…

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:21
Z___Z schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:40:
[...]

Je moet je niet blindstaren op het gewicht van de i3. Bijvoorbeeld een Opel Corsa E of Peugeot e208 is maar zo'n 100 kilo zwaarder (1450 tegen 1320 kilo) zonder allerlei dure foefjes om de carrosserie lichter te maken, en daardoor veel beter (ook nog nieuw) en goedkoper te verkrijgen.
Misschien moeten we ook af van het idee dat onze auto's maar steeds groter, breder en zwaarder moeten worden. Daar valt ook best wel op te stimuleren door de overheid, bijvoorbeeld door de MRB voor EV's onder de 1750 KG laag te houden en boven de 2000 KG exponentieel te verhogen, met een extra verhoging voor auto's breder dan 2 meter.

• Tweak_ers
Of-Aaargh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:10:
[...]

Je moet je niet blindstaren op het gewicht van de i3. Bijvoorbeeld een Opel Corsa E of Peugeot e208 is maar zo'n 100 kilo zwaarder (1450 tegen 1320 kilo) zonder allerlei dure foefjes om de carrosserie lichter te maken, en daardoor veel beter (ook nog nieuw) en goedkoper te verkrijgen.
Misschien moeten we ook af van het idee dat onze auto's maar steeds groter, breder en zwaarder moeten worden. Daar valt ook best wel op te stimuleren door de overheid, bijvoorbeeld door de MRB voor EV's onder de 1750 KG laag te houden en boven de 2000 KG exponentieel te verhogen, met een extra verhoging voor auto's breder dan 2 meter.
Communistische praktijken!
Je begrijpt dat een Corsa voor veel mensen te klein is.

Met kinderen en een hond voldoet een Model S prima en zal ik met de huidige plannen weer uitwijken naar een benzine bak.

€460 per kwartaal voor een Model S vanaf 2030 🤣🤣🤣

Ze zijn niet goed! Denk een na waarom ik de afgelopen jaren geen diesel reed? (En de rest van Nederland)

Omdat €100 wegenbelasting per maand al te veel was. Dan gaat dit hem natuurlijk nooit worden.

De EV’s gaan een duikvlucht in waarde maken!

;w

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tweak_ers schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:34:
[...]

Met kinderen en een hond voldoet een Model S prima en zal ik met de huidige plannen weer uitwijken naar een benzine bak.

Ze zijn niet goed! Denk een na waarom ik de afgelopen jaren geen diesel reed? (En de rest van Nederland)

Omdat €100 wegenbelasting per maand al te veel was. Dan gaat dit hem natuurlijk nooit worden.

;w
Model S is een auto van 80k? nieuwprijs, misschien dat zo'n auto dan iets te luxe/duur voor je is ? :P
Ik vind het trouwens ook de mooiste (enige mooie) Tesla moet ik zeggen :)

Als iedereen een auto van 2500+ kg rijdt dan moet Rijkswaterstaat ieder jaar de A2 dicht doen voor onderhoud;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2024 07:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:34:
[...]

;w
Dan is een Model S de verkeerde auto voor jou.

Wat velen hier vergeten is dat er nog steeds een korting zit op de accijns op benzine, én dat de ruwe olieprijzen momenteel laag zijn. En toch kost de benzine zowat 2€ per liter.
Laat die accijnskorting weg, en laat de ruwe olie terug maa 100$ per vat gaat (nu net geen 70$), en benzine zit kort bij 3€ per liter.

Daarenboven, de autofabrikanten moeten hin gemiddelde co2 doen dalen, en daarom moet hun aandeel EV naar omhoog. Dus de prijs van een benzineauto zal stijgen, en van een EV zal die zakken.

En dan zal in veel landen de electriciteitsprijs ook wat minder belast worden en de gasprijs meer, dat helpt ook om de kost van het rijden met een EV te doen zakken.

Bovendien, NL is geen eiland, en zowat het enige land dat autogewicht zo zwaar af straft.
In Belgie betaal je je blauw als de co2 van je auto hoog zit.
Een dikke V8 kost je al 5000€ bij de eerste inschrijving, en dan waarschijnlijk nog eens 5000€ per jaar. En die bedragen stijgen, ook voor een 2l benzine.

Het duurt nog even, maar binnenkort realiseren Henk en Ingrid wel dat rijden met een EV goedkoper wordt, en als één van die schapen het hek door gaat, dan volgt de rest wel.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:21
Sport_Life schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:40:
De overgang naar electrisch rijden gaat toch wel komen, bijna alle nieuwe leaseauto's zijn al electrisch (iig bij ons) , de komende jaren wordt de occasion markt overspoeld met electrische wagens.
Was eergisteren bij de garage, de oude baas wist te vertellen dat hij en zijn collega's EV's niet eens meer inruilen. Hij krijgt ze niet verkocht en de afschrijving gaat zo hard dat hij er altijd verlies op maakt.

Ik zie die omslag niet snel gebeuren, iedereen met eigen oprit heeft inmiddels een EV (lijkt het) de rest van Nederland heeft minder te besteden en is overgeleverd aan onberekenbare publieke laadpalen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:51:
[...]

Model S is een auto van 80k? nieuwprijs, misschien dat zo'n auto dan iets te luxe/duur voor je is ? :P
Ik vind het trouwens ook de mooiste (enige mooie) Tesla moet ik zeggen :)

Als iedereen een auto van 2500+ kg rijdt dan moet Rijkswaterstaat ieder jaar de A2 dicht doen voor onderhoud;)
Maar die van ons is tweedehands. Vanaf €20k heb je hem al.

Je weet dat wegen niet meer slijten van een auto die een tonnetje extra weegt?

Wegen slijten van 50 ton vrachtverkeer, vaak in combinatie met water dat bevriest en extreme hitte in de zomer.

De stoep voor je deur slijt ook niet meer van een volwassen dan van een kind.

• Tommie12
hoevenpe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:01:
[...]

Was eergisteren bij de garage, de oude baas wist te vertellen dat hij en zijn collega's EV's niet eens meer inruilen. Hij krijgt ze niet verkocht en de afschrijving gaat zo hard dat jij er altijd verlies op maakt.

Ik zie die omslag niet snel gebeuren, iedereen met eigen oprit heeft inmiddels een EV (lijkt het) de rest van Nederland heeft minder te besteden en is overgeleverd aan onberekenbare publieke laadpalen.
De tweedehandsmarkt is idd heel lastig. Ook een site als autohero heeft 0 electrische auto’s.
Ik denk dat ze bang zijn voor de golf aan leasauto’s die er aan komt.
Anderzijds, ik vind 20k voor een propere M3 uit 2019 niet echt goedkoop.

• murky123
Dat hele gewichts verhaal dat door zware auto's ( EV's ) het asfalt sneller doet slijten dat gaat er bij mij niet in.

Ik denk dat mijn vrouw met haar kleine KIA picanto en 45K kilometers in het jaar meer slijtage veroorzaakt op het nederlandse wegennet dan ik met mijn zware KIA EV6 die 12K kilometers in het jaar aflegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
[...]

[Afbeelding]

Dus het is nergens logisch om dan van benzine uit te gaan. Elektriciteit heeft net zoveel met benzine te maken als met diesel of gas.

De hele aanpak van de overheid, laat al jaren te wensen over.
Dat begon al onder Rutte en is nu onder Schoof niet anders.

Je heft gewicht van de accu niet te compenseren. Je maakt gewoon een eigen klasse “EV” en kunt van voor af aan beginnen met prijzen per gewicht te definiëren.
Als je dat op een normale manier doet, hoef je niet niet eens een overgang te introduceren.

Nergens staat een regel dat de EV hetzelfde moet betalen als benzine auto’s.
Om de tegenvaller op te vangen komt er een tariefkorting op de MRB van 25% op het gewicht van de auto voor bezitters van een elektrische auto per 2026. Dat betekent dat EV-rijders in 2025 nog vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Vanaf 2026 krijgt deze groep een korting die berekend wordt door 25 procent van het gewicht van de EV te halen. De EV valt dan in een lagere MRB categorie (de benzine tabel wordt aangehouden) Na enkele jaren verdwijnt deze korting / gewichtscorrectie. Vanaf 2030 gaan bezitters van Elektrische auto’s namelijk de volledige MRB betalen.
Ik ben het met je eens dat er een eigen tabel voor EV moet komen om verwarring te voorkomen, maar je kent dit land... dat duurt 10 jaar voordat deze er is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dus het is nergens logisch om dan van benzine uit te gaan.
Dat is het toch wel. Ik had een paar maanden geleden hetzelfde argument (volgens mij in een Tesla topic), maar het werd mij toen netjes uitgelegd dat het standaard MRB-tarief gebaseerd is op benzine, en dat er opslagen zijn voor diesel en gas, en korting voor elektrisch etc.
Je kunt dit in de wet nazoeken.
Als je dus 100% van het MRB-tarief moet betalen is dat automatisch het tarief voor benzine.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Tweak_ers schreef op woensdag 18 september 2024 @ 01:54:
Wegenbelasting tikt hier best aan.
€348 per kwartaal
Als ik dat vergelijk met de €95 per kwartaal voor onze huidige tweede auto…
Inderdaad.
In die huidige tweede auto (die ca 1:20 op benzine rijdt) tanken we in een kwartaal niet eens voor (348-95=) € 253...
Dus als je overschakelt naar een EV voor de tweede auto, wordt je afschrijving (veel) hoger, je verzekering (veel) hoger, en de besparing op brandstof is niet eens voldoende om de extra MRB te betalen.
Ik vind het niet gek dat nog vrij weinig mensen een EV als tweede auto rijden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tweak_ers schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:03:
[...]

Maar die van ons is tweedehands. Vanaf €20k heb je hem al.

Je weet dat wegen niet meer slijten van een auto die een tonnetje extra weegt?

Wegen slijten van 50 ton vrachtverkeer, vaak in combinatie met water dat bevriest en extreme hitte in de zomer.

De stoep voor je deur slijt ook niet meer van een volwassen dan van een kind.
Volgens Rijkswaterstaat wel..
https://www.bd.nl/auto/sl...71-94767da0bbfe&auth_rd=1
Volgens Rijkswaterstaat is het voertuiggewicht immers een van de belangrijkste oorzaken van slijtage aan het asfalt
[..]
In Noorwegen is de elektrische auto al langer in opkomst en daar wordt gedacht over een speciale wegenbelasting voor elektrische auto’s die meer dan 2000 kilo wegen, om hiermee het extra wegenonderhoud te betalen.
Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan, kan alleen de uitkomst niet vinden :).

En de vergelijking met een volwassene vs een kind op de oprit gaat natuurlijk een beetje mank ;)

Dat de auto jou 20k heeft gekost doet natuurlijk niets af aan het gewicht en de hogere fiscale waarde en daarmee de hogere kosten in verzekering, mrb, onderhoud (banden, remschijven), etc. Alles bij elkaar lopen de kosten dan best hard op. En dus ook voor het onderhoud aan de wegen (die impact is er als iedereen een auto van 2500kg+ zou rijden).

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2024 08:42 ]

• Tommie12
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:27:
[...]

Dat is het toch wel. Ik had een paar maanden geleden hetzelfde argument (volgens mij in een Tesla topic), maar het werd mij toen netjes uitgelegd dat het standaard MRB-tarief gebaseerd is op benzine, en dat er opslagen zijn voor diesel en gas, en korting voor elektrisch etc.
Als je dus 100% van het MRB-tarief moet betalen is dat automatisch het tarief voor benzine.
Momenteel ben ik het met je eens, omdat het aanbod van nieuwe auto’s onder de 20k er niet is als EV.
Je ziet in NL ook heel veel auto’s uit de allerkleinste categorie (Picanto, Aygo, C1, 106, Up). Veel meer dan in B naar mijn gevoel.

• Andrehj
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:36:
Momenteel ben ik het met je eens, omdat het aanbod van nieuwe auto’s onder de 20k er niet is als EV.
Je ziet in NL ook heel veel auto’s uit de allerkleinste categorie (Picanto, Aygo, C1, 106, Up). Veel meer dan in B naar mijn gevoel.
Volgens mij heb je het verkeerde bericht gequote...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18
Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:35:
[...]

En de vergelijking met een volwassene vs een kind op de oprit gaat natuurlijk een beetje mank ;)
Daarom zou betalen per km eerlijker zijn.
Iemand die 50k per jaar rijd zorgt voor veel meer slijtage dan iemand die 10k per jaar rijd.
Alleen hoe ga je dat regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tristan
[...]

Ik ken jouw situatie niet en weet niet waarom een elektrische auto voor jou mogelijk tekortschiet, maar als ik naar mijn eigen voorkeur kijk, rijd ik liever elektrisch, zelfs als dat per maand duurder is. Ik vind dat we nu eenmaal moeten afstappen van auto’s met verbrandingsmotoren voor een betere toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:37:
[...]

Volgens mij heb je het verkeerde bericht gequote...
Klopt, sorry.

• Tommie12
SpikeHome schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:38:
[...]

Daarom zou betalen per km eerlijker zijn.
Iemand die 50k per jaar rijd zorgt voor veel meer slijtage dan iemand die 10k per jaar rijd.
Alleen hoe ga je dat regelen.
Dat is rekeningrijden, maar geen enkele politicus wil zijn vingers daar aan verbranden.

En facebook ontploftm
‘Je gaat hard werken straffen’
‘Je mag alleen nog thuis zitten achter de geraniums’

En die commentaar komt dan vooral van gepensioneerden die achter de geraniums zitten en niet meer werken, maar angst hebben dat ze elke keer ze de Picanto buiten halen een paar centen mogen af tikken om naar de appie te gaan.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:01:
[...]

Was eergisteren bij de garage, de oude baas wist te vertellen dat hij en zijn collega's EV's niet eens meer inruilen. Hij krijgt ze niet verkocht en de afschrijving gaat zo hard dat hij er altijd verlies op maakt.

Ik zag dat je bij een nieuwe Enyaq 80 iv (voorraad model) nu 17k korting krijgt , dat zegt wel een hoop.

https://www.skoda.nl/stoc...eder--537-km-actieradius-

Best wel leuke uitvoering ook :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Tristan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:40:
Ik ken jouw situatie niet en weet niet waarom een elektrische auto voor jou mogelijk tekortschiet, maar als ik naar mijn eigen voorkeur kijk, rijd ik liever elektrisch, zelfs als dat per maand duurder is. Ik vind dat we nu eenmaal moeten afstappen van auto’s met verbrandingsmotoren voor een betere toekomst.
Prima doel, maar zolang je bij de overgang naar een EV eigenlijk alleen maar kunt kiezen voor SUV's met veel te hoge massa en frontaal oppervlak (Tesla M3 of 1e generatie Ioniq uitgezonderd), dan lijkt dat doel toch ver weg. Kijk voor de grap eens naar monsters als de Kia EV9 of de Volvo EX90. Die wegen (leeg!) ca 2.7 ton en hebben het frontaal oppervlak van een gemiddelde supermarkt!
Als je op die manier met je resources om denkt te moeten gaan als EV-bouwer, dan kunnen we beter gewoon een klein zuinig benzinewagentje blijven rijden.

• Andrehj
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:47:
Ik zag dat je bij een nieuwe Enyaq 80 iv (voorraad model) nu 17k korting krijgt , dat zegt wel een hoop.

https://www.skoda.nl/stoc...eder--537-km-actieradius-

Best wel leuke uitvoering ook :)
67k voor een Enyaq? 8)7
Die 17k is een korting op een prijs die in de basis tov de concurrentie natuurlijk ook veel te hoog was. Deze auto moet concurreren met bijvoorbeeld een Tesla MY (die trouwens wel een fatsoenlijke aanhanger mag trekken).
Pas met deze "korting" is de prijs enigszins in lijn met wat de collega's vragen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:52:
[...]

67k voor een Enyaq? 8)7
Die 17k is een korting op een prijs die in de basis tov de concurrentie natuurlijk ook veel te hoog was. Deze auto moet concurreren met bijvoorbeeld een Tesla MY (die trouwens wel een fatsoenlijke aanhanger mag trekken).
Pas met deze "korting" is de prijs enigszins in lijn met wat de collega's vragen.
Ik vind de Enyaq mooier dan de MY, niet in de laatste plaats dat je die letterlijk op elke hoek van de straat ziet. (Iig in onze wijk). Het hele 'premium' gevoel bij een MY is ook weg sinds de auto in zwart of wit onder de subsidie grens valt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:52:
[...]

67k voor een Enyaq? 8)7
Maar dat is toch al jaaaaren de manier van werken van de europese merken.

Catalogusprijs veel te hoog zetten. Particulieren krijgen 5-10% korting of een paar mooie opties, en leasemaatschappijen krijgen 25%+
En dat alles om fictief te tonen dat de restwaardes zo fantastisch zijn, want dan wordt teruggerekend vanaf de catalogusprijs die niemand ooit betaalde.

Tesla heeft dat overhoop gehaald, en daarom werken de LM niet graag met Tesla. Ze betalen even veel voor de auto als jij en ik als we de auto privé kopen.

• Andrehj
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:55:
Ik vind de Enyaq mooier dan de MY, niet in de laatste plaats dat je die letterlijk op elke hoek van de straat ziet. (Iig in onze wijk). Het hele 'premium' gevoel bij een MY is ook weg sinds de auto in zwart of wit onder de subsidie grens valt..
Helemaal mee eens (en het bedieningsconcept van een Tesla + het updateconcept, waarbij ineens met een softwareupdate je parkeersensoren worden uitgezet 8)7 en vervangen door beroerd werkende camerasystemen die niet eens voor de neus van de auto kunnen kijken vind ik ook helemaal niks), maar is je dat 17 k€ waard?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:27
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:49:
Prima doel, maar zolang je bij de overgang naar een EV eigenlijk alleen maar kunt kiezen voor SUV's met veel te hoge massa en frontaal oppervlak (Tesla M3 of 1e generatie Ioniq uitgezonderd), dan lijkt dat doel toch ver weg.
Dat lijkt me wat overdreven, er zijn volop kleinere modellen. Verder hebben we het bij de SUV's niet alleen over de monsters die je hier noemt.

Zelfs een SUV Niro/Kona verslaat op efficiëntie nog wel een kleine brandstofauto.

Verder is het natuurlijk wel erg jammer dat er niets meer nieuw in het A segment is zoals voorheen de Up/Citigo/Mii.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18
Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:55:
[...]

Ik vind de Enyaq (coupe) mooier dan de MY, niet in de laatste plaats dat je die letterlijk op elke hoek van de straat ziet. (Iig in onze wijk). Het hele 'premium' gevoel bij een MY is ook weg sinds de auto in zwart of wit onder de subsidie grens valt..
Dat is waar.
Maar heb zelf ook een Y terwijl ik een enyaq coupe wilde maar de 20k meerprijs was het me niet waard, daarnaast is de enyaq niet zo efficiënt als en Y en ik betaal bij de tesla chargers maar 0,24c per kwh, op vakantie in Frankrijk was dat 0,32c.
Waardoor mijn keuze toch naar de Y ging.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:58:
[...]

Helemaal mee eens (en het bedieningsconcept van een Tesla + het updateconcept, waarbij ineens met een softwareupdate je parkeersensoren worden uitgezet 8)7 en vervangen door beroerd werkende camerasystemen die niet eens voor de neus van de auto kunnen kijken vind ik ook helemaal niks), maar is je dat 17 k€ waard?
Ik heb me niet genoeg verdiept in beide auto's, maar de Enyaq is al leverbaar vanaf 43k , dat maakt het verschil al kleiner.

Of 17k die extra opties waard zijn geen idee, het verschil tussen de goedkoopste instapper en de meest luxe met opties is wel vaak 10-15k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
assje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:58:
Dat lijkt me wat overdreven, er zijn volop kleinere modellen.
Tot voor kort was onze tweede auto een Renault Twingo van 2011. Het model met de verschuifbare achterstoelen. Daar kon je met vier volwassenen goed in zitten. Noem eens een vergelijkbare EV die dat ook kan? Hint: die zijn er niet. De huidige elektrische Twingo is (vooral van binnen) veel kleiner dan het model van 2011 en in de praktijk een tweepersoonsauto.
Verder hebben we het bij de SUV's niet alleen over de monsters die je hier noemt.
Zelfs een SUV Niro/Kona verslaat op efficiëntie nog wel een kleine brandstofauto.
Als je de aandrijflijn van een Niro of Kona in een veel aerodynamischer sedan of lage hatchback zou stoppen zou je door de lagere Cw-waarde én het kleinere frontaal oppervlak buiten de BBK moeiteloos 30% aan energie kunnen besparen. Binnen de BBK doe je uiteraard alles op de fiets.
Dan zou de accu ook kleiner kunnen, waardoor de winst door het lagere gewicht nog groter wordt.

De huidige trend (alles steeds groter en zwaarder maken) gaat echt 180° de verkeerde kant op.
Verder is het natuurlijk wel erg jammer dat er niets meer nieuw in het A segment is zoals voorheen de Up/Citigo/Mii.
Die elektrisch doorontwikkellen (ipv de productie te stoppen 8)7 ) zou een goede zaak zijn geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 18-09-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:01:
[...]
Laat die accijnskorting weg, en laat de ruwe olie terug maa 100$ per vat gaat (nu net geen 70$), en benzine zit kort bij 3€ per liter.
En dan komt er direct weer compensatie omdat minder bedeeld Nederland nog tot in lengte van jaren afhankelijk zal blijven van ICE's.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Tommie12
alexbl69 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:10:
[...]

En dan komt er direct weer compensatie omdat minder bedeeld Nederland nog tot in lengte van jaren afhankelijk zal blijven van ICE's.
Nee, want tegen dan heb je voor 2 knaken toch een 2de handse EV?
En aankoopprijs blijft nog altijd heel zwaar door wegen als je weinig rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Tristan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:40:
[...]

We komen met de transitie nu bij een bevolkingsgroep aan die niet de financiële luxe heeft om zo tegen mobiliteit aan te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:08:
[...]

Tot voor kort was onze tweede auto een Renault Twingo van 2011. Het model met de verschuifbare achterstoelen. Daar kon je met vier volwassenen goed in zitten. Noem eens een vergelijkbare EV die dat ook kan? Hint: die zijn er niet.
Nog niet, maar wel binnenkort. De Hyundai Inster heeft ook verschuifbare achterstoelen met meer dan voldoende ruimte voor vier personen.

• alexbl69
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:58:
[...]

Maar dat is toch al jaaaaren de manier van werken van de europese merken.

Catalogusprijs veel te hoog zetten. Particulieren krijgen 5-10% korting of een paar mooie opties, en leasemaatschappijen krijgen 25%+
En dat alles om fictief te tonen dat de restwaardes zo fantastisch zijn, want dan wordt teruggerekend vanaf de catalogusprijs die niemand ooit betaalde.

Tesla heeft dat overhoop gehaald, en daarom werken de LM niet graag met Tesla. Ze betalen even veel voor de auto als jij en ik als we de auto privé kopen.
Praktijk die steeds meer voorkomt inderdaad. Absurde prijzen en dito kortingen. Alleen vervelend dat we in Nederland op basis van de bruto catalogusprijs belast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:14:
[...]

We komen met de transitie nu bij een bevolkingsgroep aan die niet de financiële luxe heeft om zo tegen mobiliteit aan te kijken.
Er werd gereageerd op Mitsumark die niet echt aan de onderkant van de range aan het shoppen was.
Anders spreek je niet over een EQS.
Als je dat buget hebt, dan heb je wat mij betreft geen excuus om niet mee te doen aan de transitie.
En de auto's die je dan overweegt zijn nooit een straf om in te rijden.

• hoevenpe
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:11:
Nee, want tegen dan heb je voor 2 knaken toch een 2de handse EV?
En aankoopprijs blijft nog altijd heel zwaar door wegen als je weinig rijdt.
Met het benzinetarief wegenbelasting in 2030, daar ga je met je 2 ton

• Tommie12
hoevenpe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:23:
[...]

Tegen dan heb je terug een kabinet met een iets hoger gemiddeld IQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:26:
Tegen dan heb je terug een kabinet met een iets hoger gemiddeld IQ.
Linksom of rechtsom zullen op termijn gemiste accijnsopbrengsten verdisconteerd moeten worden. Stroom is stroom, bij een eigen laadpaal niet extra te belasten dus wegenbelasting het meest voor de hand liggende instrument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50
hoevenpe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:34:
[...]

Linksom of rechtsom zullen op termijn gemiste accijnsopbrengsten verdisconteerd moeten worden. Stroom is stroom, bij een eigen laadpaal niet extra te belasten dus wegenbelasting het meest voor de hand liggende instrument.
Belasting op stroom is hoger dan de accijns op benzine. Dus doordat je met een elektrische auto stroom verbruikt komen daar de opbrengsten vandaan. Hoeveel meer of minder het is weet ik niet, hangt af van de gemiddelde verbeterde efficientie en het belasting percentage op stroom.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Kodess schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:39:
Belasting op stroom is hoger dan de accijns op benzine. Dus doordat je met een elektrische auto stroom verbruikt komen daar de opbrengsten vandaan. Hoeveel meer of minder het is weet ik niet, hangt af van de gemiddelde verbeterde efficientie en het belasting percentage op stroom.
Uit 2022 dus weet niet of het nog exact klopt maar de conclusie is vermoedelijk min of meer hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/1644867274494-png.768972/
Conclusie
Alhoewel elektra net zo zwaar belast wordt als benzine betaalt de benzine-rijder vier keer zoveel belasting omdat hij/zijvier keer zoveel energie gebruikt.
Een benzineauto is maar 25% energie-efficient.
https://teslamotorsclub.c...s-fossiel-benzine.257400/

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
Kodess schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:39:
[...]

Ja, dat kan kloppen in %.

Maar 100km kost me in totaal minder op stroom dan op benzine, dus als dat percentage taksen op electriciteit lager ligt in €, dan moet er toch nog iets gecompenseerd worden om de kassa te doen kloppen.

En het is bijzonder moeilijk om de stroom te scheiden tussen vervoer en verwarming...
Dat kon met mazout wel met kleurstof.

• murky123
hoevenpe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:23:
[...]

Met de huidige regering en beleid kan je daar toch niet op anticiperen. Spelregels worden steeds gewijzigd.
Alles wat de burger doet. zonnepanelen, warmtepompen, EV's
er is niets waarop je kunt plannen, en je berekening kunt maken en er vanuit gaan dat het de komende 5 jaar ook zo blijft.

Straks is het 2028 bijvoorbeeld en dan zien ze dat de in europa afgesproken doelstellingen betreffende CO2 uitstoot niet gehaald worden in NL en dan moet er weer een inhaalslag gemaakt worden met de EV's en gaan ze weer stimuleren bla, bla, bla.

en dat nederland het oudste wagenpark van europa heeft draagt ook niet bij aan de doelstellingen die we afgesproken hebben in europa

er komen straks ook nog diverse extra belastingen op benzine/diesel : 1 daarvan is Europese CO2-belasting, de zogenaamde ETS-2. ( 11 tot 13 cent per liter )
Daar ga je met je benzine auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:27:
[...]

Dat wist ik niet, duidelijk...

• hoevenpe
murky123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:50:
er komen straks ook nog diverse extra belastingen op benzine/diesel : 1 daarvan is Europese CO2-belasting, de zogenaamde ETS-2. ( 11 tot 13 cent per liter )
Daar ga je met je benzine auto
Gezien de electorale wind in bijna ieder EU land verwacht ik dat deze soep niet zo heet gegeten gaat worden, brandstofprijzen zijn de basis voor (nog meer) brede maatschappelijke onvrede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:35:
[...]

Volgens Rijkswaterstaat wel..
https://www.bd.nl/auto/sl...71-94767da0bbfe&auth_rd=1

[...]

Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan, kan alleen de uitkomst niet vinden :).

Dat de auto jou 20k heeft gekost doet natuurlijk niets af aan het gewicht en de hogere fiscale waarde en daarmee de hogere kosten in verzekering, mrb, onderhoud (banden, remschijven), etc. Alles bij elkaar lopen de kosten dan best hard op. En dus ook voor het onderhoud aan de wegen (die impact is er als iedereen een auto van 2500kg+ zou rijden).
Dat onderzoek zou ik wel eens onderbouwd willen zien, want als de EV schade toebrengt aan asfalt, kan een 50 tonner er niet eens overheen.

Dit is hetzelfde als beweren dat kleine beetjes straling bij elkaar ook onherstelbare schade berokkenen.
Je hebt een drempelwaarde tot een punt dat een bepaalde weg het kan dragen.

Boven die drempelwaarde gaat het kapot, zakt het weg, etc. Onder die drempelwaarde is de schade nihil. Nooit nul, maar nihil.

Weersinvloeden heb je daarnaast altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:58:
[...]

Dat onderzoek zou ik wel eens onderbouwd willen zien, want als de EV schade toebrengt aan asfalt, kan een 50 tonner er niet eens overheen.

Dit is hetzelfde als beweren dat kleine beetjes straling bij elkaar ook onherstelbare schade berokkenen.

Boven die drempelwaarde gaat het kapot, zakt het weg, etc. Onder die drempelwaarde is de schade nihil. Nooit nul, maar nihil.

En denken we alleen aan schade aan asfalt?
Wat met al die Nox, fijn stof en KWS die aantoonbaar longschade veroorzaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Ik heb hier eerder wel eens het een en ander over gelezen, naar mijn mening spelen er verschillende aspecten. Voor het verzakken van wegen is het extra gewicht van een EV nauwelijks relevant aangezien vrachtverkeer hier vrijwel volledig bepalend is. Dit geldt dus voornamelijk voor binnenwegen.

Op snelwegen echter is het in veel gevallen slijtage van asfalt wat bepalend is voor de levensduur. Wat ik me herinner is dat het redelijk is om aan te nemen dat slijtage van asfalt in lijn staat met bandenslijtage. Op dit aspect is slijtage door personenvervoer niet verwaarloosbaar en zou er dus wel degelijk een impact zijn van EV's.

Voor wie meer tijd heeft: Factsheet Wegdekslijtage wegverkeer

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 18-09-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:01
assje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:10:
[...]

Ik heb hier eerder wel eens het een en ander over gelezen, naar mijn mening spelen er verschillende aspecten. Voor het verzakken van wegen is het extra gewicht van een EV nauwelijks relevant aangezien vrachtverkeer hier vrijwel volledig bepalend is. Dit geldt dus voornamelijk voor binnenwegen.

Op snelwegen echter is het in veel gevallen slijtage van asfalt wat bepalend is voor de levensduur. Wat ik me herinner is dat het redelijk is om aan te nemen dat slijtage van asfalt in lijn staat met bandenslijtage. Op dit aspect is slijtage door personenvervoer niet verwaarloosbaar en zou er dus wel degelijk een impact zijn van EV's.

Voor wie meer tijd heeft: Factsheet Wegdekslijtage wegverkeer
Maar ik moet zeggen dat ik met mijn EV (M3LR) in 120k km niet veel meer banden heb verbruikt dan met mijn vorige ICE auto’s. Om precies te zijn één setje zomerbanden en één setje winterbanden. Waarbij de voorbanden van het zomer setje er nu zelfs nog onder zitten.

Ook met onze andere EV, een ZOE, valt het eigenlijk heel erg mee. Bij normaal gebruik geen substantieel verschil in bandenverbruik.

Een EV heeft wel heel veel koppel maar geeft het natuurlijk wel heel gelijkmatig af, wellicht dat het daardoor meevalt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:00:
En denken we alleen aan schade aan asfalt?
Wat met al die Nox, fijn stof en KWS die aantoonbaar longschade veroorzaakt?
Moderne benzine- en dieselauto's met roetfilter en katalysator stoten al de door jou genoemde stoffen niet of nauwelijks meer uit.
En qua fijnstof denk ik dat de EV (vergeleken met die >=Euro 6d ICE's) misschien nog wel meer uitstoot, omdat het merendeel van de banden komt, en de EV veel zwaarder is en dus de banden harder slijten.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:23
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:33:
[...]
omdat het merendeel van de banden komt, en de EV veel zwaarder is en dus de banden harder slijten.
Wat ook nog maar bewezen moet worden. Sowieso is hoe zwaar een auto is maar een deel van het verhaal voor slijtage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Moderne benzine- en dieselauto's met roetfilter en katalysator stoten al de door jou genoemde stoffen niet of nauwelijks meer uit.
En qua fijnstof denk ik dat de EV (vergeleken met die >=Euro 6d ICE's) misschien nog wel meer uitstoot, omdat het merendeel van de banden komt, en de EV veel zwaarder is en dus de banden harder slijten.
Onderbouw dat maar eens...

En remstof vergeet je gemakkelijkheidshalve.

• Andrehj
  • Nu online
Caelorum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:36:
Wat ook nog maar bewezen moet worden.
Bij de gemiddelde Tesla gaan de banden korter mee dan bij een gemiddelde ICE. Dat lees ik hele dagen in de Tesla topics alhier. En die banden zijn ook nog eens hoger én breder dan die van de ICE, dus er zijn gewoon (veel) meer mm³ rubber omgezet in fijnstof. Dat is een eenvoudig rekensommetje.
Sowieso is hoe zwaar een auto is maar een deel van het verhaal voor slijtage.
Dat klopt. Motorvermogen en hoe hard je door een bocht gaat spelen ook mee. En vooral bij het motorvermogen zit een EV gemiddeld (veel) hoger dan een ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Veel zwaarder valt ook wel mee. Zoek eens op wat een beetje fatsoenlijke middenklasser (Passat o.i.d.) weegt, en dan hebben we het niet eens over een diesel uitvoering, of een 'premium' merk (Audi A6 of Volvo V90 ofzo).
Bij een ICE slijten de remmen veel harder, daar is bij een EV nauwelijks sprake van

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:23
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:42:
[...]
Bij de gemiddelde Tesla gaan de banden korter mee dan bij een gemiddelde ICE. Dat lees ik hele dagen in de Tesla topics alhier. En die banden zijn ook nog eens hoger én breder dan die van de ICE, dus er zijn gewoon (veel) meer mm³ rubber omgezet in fijnstof. Dat is een eenvoudig rekensommetje.[...]
Nu lees ik toch al 5 jaar mee in de Tesla topics, maar dat is mij nog nooit opgevallen.

• Andrehj
  • Nu online
Onder die drempelwaarde is de schade nihil. Nooit nul, maar nihil.
Nihil en nul betekenen hetzelfde...: https://www.vandale.nl/gr...ederlands/betekenis/nihil

• murky123
[...]

ook dit is een aanname . producenten van banden zijn ook druk met het vernieuwen van de samenstelling van het rubber compound , vanwege de andere eisen die gesteld worden aan banden voor een EV.

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 16:23
Himalaya schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
[...]

Maar ik moet zeggen dat ik met mijn EV (M3LR) in 120k km niet veel meer banden heb verbruikt dan met mijn vorige ICE auto’s. Om precies te zijn één setje zomerbanden en één setje winterbanden. Waarbij de voorbanden van het zomer setje er nu zelfs nog onder zitten.

Ook met onze andere EV, een ZOE, valt het eigenlijk heel erg mee. Bij normaal gebruik geen substantieel verschil in bandenverbruik.

Een EV heeft wel heel veel koppel maar geeft het natuurlijk wel heel gelijkmatig af, wellicht dat het daardoor meevalt.
Mijn Tesla Model Y zou ook grote bandenslijtage moeten hebben maar na 40.000 kilometer merk ik daar helemaal niets van. Volgens mij heeft het veel meer met het rijgedrag te maken dan met het gewicht van de auto. Familie met een zware rechtervoet en sportieve rijstijl moet veel vaker de banden vervangen dan ik met een rustige rijstijl en veel snelweg kilometers op Autopilot.

Zou het fijn vinden als niet het gewicht maar de grootte van de auto + CO2 uitstoot + wellicht gereden kilometers leidend zouden zijn. Volgens mij voldoe je dan ook aan het uitgangspunt van de wegenbelasting, omdat er voorheen een grote correlatie was tussen gewicht en uitstoot en het daarbij logisch was om op gewicht te sorteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
-tom-562 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:43:
Veel zwaarder valt ook wel mee. Zoek eens op wat een beetje fatsoenlijke middenklasser (Passat o.i.d.) weegt, en dan hebben we het niet eens over een diesel uitvoering, of een 'premium' merk (Audi A6 of Volvo V90 ofzo).
Bij een ICE slijten de remmen veel harder, daar is bij een EV nauwelijks sprake van
De standaard Passat van het allernieuwste model weegt nu 1572 kg op kenteken:
https://www.autoweek.nl/a...t-variant-1-5-etsi-150pk/
De vergelijkbare EV (ID7, die bovendien € 10.000 duurder is) weegt 2095 kg:
https://www.autoweek.nl/a...7-tourer-77kwh-286pk-pro/

Dat is toch 500 kg (of ca 1/3) meer. Dat mag jij niet veel vinden, maar dat is het natuurlijk wel.

Bovendien mag die veel zwaardere ID7 met ongeveer het dubbele piek-motorvermogen niet eens een normale caravan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:51:
[...]

De standaard Passat van het allernieuwste model weegt nu 1572 kg op kenteken:
https://www.autoweek.nl/a...t-variant-1-5-etsi-150pk/
De vergelijkbare EV (ID7, die bovendien € 10.000 duurder is) weegt 2095 kg:
https://www.autoweek.nl/a...7-tourer-77kwh-286pk-pro/

Dat is toch 500 kg (of ca 1/3) meer. Dat mag jij niet veel vinden, maar dat is het natuurlijk wel.

Bovendien mag die veel zwaardere ID7 met ongeveer het dubbele piek-motorvermogen niet eens een normale caravan trekken.
Zou je dan niet beter vergelijken met een Passat die ook 250+ pk heeft? En mogelijk een hybride...

• Andrehj
  • Nu online
Himalaya schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:

Jij maakt de (veelgemaakte) fout door te kijken naar het aantal mm profiel wat je per afstand verslijt, of door naar het aantal bandenwissels per 100.000 km.
Echter, jouw vorige ICE had hoogstwaarschijnlijk veel smallere en veel minder hoge banden dan die EV, omdat die ICE veel lichter was. Reken maar eens de hoeveelheid mm³/km rubber uit die omgezet is in fijnstof. Die licht bij een EV toch echt veel hoger dan bij de ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:55:
Zou je dan niet beter vergelijken met een Passat die ook 250+ pk heeft? En mogelijk een hybride...
Die benzineversie doet op de autobahn 222 km/h, de EV stopt bij 180 km/h.
De EV trekt inderdaad rapper op 6,6s vs 9,2s maar ik zie het voordeel van die 250+ pk niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:55:
Nee. Ik heb van beide het goedkoopste 2-wielaangedreven basismodel gepakt. En die Passat is al een mild-hybrid.
Bovendien heeft die Passat die 250+ pk vanwege het lagere gewicht helemaal niet nodig. De 9.2s van 0-100 is echt snel zat.
En Passat kan die 150 pk gewoon continu leveren, terwijl de 286 pk van de ID7 het piekvermogen is. Continu is maar net iets meer dan 100 pk, wat ook de reden is voor het lage trekgewicht.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 18-09-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Haha het wegdek houdt echt geen rekening met een drempelwaarde hoor :D. Zo van tot 2000kg is er 0 slijtage en vanaf 2000kg ineens wel :+.

Natuurlijk slijt het asfalt sneller van een grote vrachtwagen dan van een EV gezien het gewicht, maar dat neemt niet weg dat de slijtage ook aanwezig is bij personen auto's (fijnstof).. Bij het optrekken en remmen komen er veel meer krachten op de banden (en daarmee het asfalt) vanwege het zwaardere gewicht èn de koppel van een EV. Dat verklaart ook dat banden van een EV minder lang mee gaan.

En natuurlijk stoot een benzine auto meer uit , dat staat buiten kijf :). Maar dat een EV heilig is op dit gebied is onzin .

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2024 11:07 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:01
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:55:
[...]

Jij maakt de (veelgemaakte) fout door te kijken naar het aantal mm profiel wat je per afstand verslijt, of door naar het aantal bandenwissels per 100.000 km.
Echter, jouw vorige ICE had hoogstwaarschijnlijk veel smallere en veel minder hoge banden dan die EV, omdat die ICE veel lichter was. Reken maar eens de hoeveelheid mm³/km rubber uit die omgezet is in fijnstof. Die licht bij een EV toch echt veel hoger dan bij de ICE.
In de breedte waren ze 10mm smaller en in de omtrek bijna geen verschil. En ik compenseer dat weer door het niet hoeven vervangen van remblokken en uitstoot uit de uitlaat. Beide ook vaak bronnen van fijnstof, de ZOE heeft overigens gewoon dezelfde maat als de auto ervoor.

Ik zeg niet dat een EV heilig is maar het is gewoon niet waar dat een EV banden “vreet”, althans niet in onze n=2 ervaring.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Die uitstoot tests worden uitgevoerd in ideale condities, met warme motor en net geregenereerde filters. Wat denk je dat die auto's doen als ze de woonwijk uitrijden met koude motor en vervuilde roetfilters?
En wat denk je dat die auto's doen na 4 jaar als ze niet meer bij de dealer komen?

• Z___Z
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:42:
[...]

Bij de gemiddelde Tesla gaan de banden korter mee dan bij een gemiddelde ICE. Dat lees ik hele dagen in de Tesla topics alhier. En die banden zijn ook nog eens hoger én breder dan die van de ICE, dus er zijn gewoon (veel) meer mm³ rubber omgezet in fijnstof. Dat is een eenvoudig rekensommetje.

[...]

Dat klopt. Motorvermogen en hoe hard je door een bocht gaat spelen ook mee. En vooral bij het motorvermogen zit een EV gemiddeld (veel) hoger dan een ICE.
De gemiddelde Tesla is een Model Y, de gemiddelde ICE auto is een VW Polo. Dus sinasappels met mandarijnen vergelijken.
De gemiddelde D-Segment ICE auto zal echt niet veel langer met een setje banden doen. Mijn BMW rijdt ik nog op de fabrieksbanden na 60k KM (wel winterset dus 1/3 zal op die set zijn gereden). :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:52
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:49:
[...]

Prima doel, maar zolang je bij de overgang naar een EV eigenlijk alleen maar kunt kiezen voor SUV's met veel te hoge massa en frontaal oppervlak (Tesla M3 of 1e generatie Ioniq uitgezonderd), dan lijkt dat doel toch ver weg. Kijk voor de grap eens naar monsters als de Kia EV9 of de Volvo EX90. Die wegen (leeg!) ca 2.7 ton en hebben het frontaal oppervlak van een gemiddelde supermarkt!
Als je op die manier met je resources om denkt te moeten gaan als EV-bouwer, dan kunnen we beter gewoon een klein zuinig benzinewagentje blijven rijden.
Je post met enige regelmaat over jouw bezwaren tegen SUV, maar dat kun je dan ook doortrekken naar erg grote auto's in het algemeen zoals een Skoda Superb die je eerder aangaf te hebben. Op deze manier bekeken zouden we allemaal bij voorkeur geen auto moeten hebben of allemaal hooguit in een smart moeten rijden of zoiets.

Het voegt voor mij niet zo heel veel toe aan de discussie in dit topic, autos bestaan nu eenmaal in allerlei vormen en maten waar vraag naar is.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarren op 18-09-2024 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:59:
[...]

Haha het wegdek houdt echt geen rekening met een drempelwaarde hoor :D. Zo van tot 2000kg is er 0 slijtage en vanaf 2000kg ineens wel :+.

Natuurlijk slijt het asfalt sneller van een grote vrachtwagen dan van een EV gezien het gewicht, maar dat neemt niet weg dat de slijtage ook aanwezig is bij personen auto's (fijnstof).. Bij het optrekken en remmen komen er veel meer krachten op de banden (en daarmee het asfalt) vanwege het zwaardere gewicht èn de koppel van een EV. Dat verklaart ook dat banden van een EV minder lang mee gaan.

En natuurlijk stoot een benzine auto meer uit , dat staat buiten kijf :). Maar dat een EV heilig is op dit gebied is onzin .
Slijtage van wegdek ifv gewicht gaat exponentieel.
Een vrachtwagencombinatie heeft een aangedreven as waar in beladen toestand 12ton op gaat, en dat is 1 as.
Ja, op een autostrade is de slijtage veroorzaakt door een auto met een asgewicht van 1ton echt verwaarloosbaar.

https://www.verkeerskunde...k-034-Overbelading-LR.pdf

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
Laten we nou niet doen alsof de hoogte van de MRB een functie is van de mate van wegslijtage, remstof en andere uitstoot.
Op dit moment is het vooral een functie van politiek en (fossiele) lobby.

• assje
Hoe dan ook is fijnstof van banden en slijtage wegdek geen argument tegen een EV, het is hoogstens een argument tegen grote afmetingen en hoge vermogens.

Mijn eerste elektrische auto was een Nissan Leaf die na 90kkm nog op zijn eerste banden stond. Met 1.600 kilogram ook geen lichte auto maar dan zonder het absurd hoge koppel en vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:24:
Slijtage van wegdek ifv gewicht gaat exponentieel.
De link die je deelt gaat over schade, niet over slijtage in het algemeen, dit is exact het punt dat ik eerder maakte. Volgens rapporten is het reeel om slijtage wegdek aan te nemen om in verhouding te zijn met slijtage banden.

Een vrachtwagen heeft meer en grotere banden maar doet daar gemiddeld wel 5x langer mee. De slijtage is zeker hoger maar die van personenauto's is op slijtage niet verwaarloosbaar.

Als het merendeel van het onderhoud aan snelwegen uiteindelijk gevolg is van spoorvorming/schade dan zou het natuurlijk kunnen zijn dat slijtage een ondergeschikte component is. Rijkswaterstaat gaat echter wel degelijk uit van een gevolg op onderhoud door toename gemiddeld gewicht personenvervoer dus dat lijkt me een reel uitgangspunt.

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 18-09-2024 11:49 ]

• assje
Tot slot, we moeten deze component vooral niet onderschatten naar mijn mening.

Even snelle getallen zonder uitvoerige bronvermelding:
  • Kosten onderhoud snelwegen per jaar €581 miljoen
  • Aantal kilometer personenvervoer per jaar 103 miljard
  • Aantal personenauto's 9,1 miljoen
Dat is 0,5 cent per kilometer en €64/jaar per auto als alles alleen op personenvervoer afgeschreven zou worden.

Ik vermoed dat aanleg en onderhoud en ruimtebeslag van parkeerplaatsen een veel grotere kostenpost is. Wat dat betreft beter om wegenbelasting op basis van volume te berekenen in plaats van gewicht. Op die manier issue voor elektrische auto direct opgelost aangezien die een hogere dichtheid hebben a.g.v. gewicht accu.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 18-09-2024 12:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Die hele MRB discussie is weinig zinvol want het is gewoon een manier om belasting te heffen en heeft niets met kostendekkend wegenonderhoud te maken of met milieu. De hogere MRB voor diesel was om het voordeel af te romen, net zoals bij LPG het geval is, terwijl de uitstoot daar juist minder is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

-tom-562

Oliesjeik

PeterZ(on) schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:22:
Die hele MRB discussie is weinig zinvol want het is gewoon een manier om belasting te heffen en heeft niets met kostendekkend wegenonderhoud te maken of met milieu. De hogere MRB voor diesel was om het voordeel af te romen, net zoals bij LPG het geval is, terwijl de uitstoot daar juist minder is.
Klopt, en bij LPG vervalt binnenkort de G3 korting. Dan betaal je voor een klein gebakje zoals een Chevrolet Spark (van net 900 kg) meer belasting als een dikke middenklasser.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 332 ... 366 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic