MLPN schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:20:
Dus ik hield bij al mijn rekensommetjes voor een elektrische auto al rekening met een vorm van MRB.
Daardoor ben ik wel lichtjes verbaasd door de vele opmerkingen na jou bericht.
MRB is maar een deel van het hele kosten plaatje. Niet iedereen koopt een nieuwe auto. Dus ja een elektrische auto schrijft harder af door het sentiment van 'ownee paniek hoge MRB, ik koop geen elektrische auto meer'. Wat voor mij en waarschijnlijk heel veel anderen weer heel mooi is, want lagere occasion prijzen.
Als laatste, hopelijk stimuleert dit op langere termijn ook de keuzes van fabrikanten om slimme manieren te verzinnen om het gewicht te verlagen. Dit zal wel ijdele hoop zijn omdat Nederland als een van de weinige zo relatief zwaar belast op gewicht, maar toch.
Dus kortom, dat hele paniek MRB betalen verhaal, dat is maar een onderdeel van het totale kosten plaatje.
Ik denk dat niemand uitging van nul MRB, maar duurder dan benzine is wel het andere uiterste, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.
Voor nieuwe/dure auto's is de afschrijving inderdaad de grootste post, maar voor Jan en Miep die straks een 2e hands kopen voor 10k niet.
(Maar misschien kost de benzine tegen die tijd 3 euro en elektriciteit 15ct, weten we ook niet)
Lichtere materialen zijn fors duurder en voor verbruik maakt het niet eens zo heel veel uit. Maar onze i3 weegt pakweg 1200kg, dus het kan wel.
Met een Cw van 0,20 hebben ze de limiet ook al redelijk bereikt denk ik, zonder er een zonneauto van te maken.
Dus dan blijft het formaat/oppervlak over, maar je wilt wel wat ruimte hebben en een veilige kreukelzone etc.
(of de rolweerstand, maar banden moeten juist grip hebben..)
Ik denk dat de grootste winst nog zit in goedkopere duurzame energie.
Daar zijn ook al stappen gemaakt, maar is ook nog veel te doen.
Tommie12 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:23:
[...]
Als je dat voor jezelf kan verantwoorden, dan wil je toch geen benzine, laat staan diesel rijden. Daar stinken je handen van.
EV rijden is zo veel comfortabeler, zowel voor je achterste als voor je geweten.
Maar eerlijk, je bent al de hele tijd OT.
Verantwoorden om de minder prettige keus te maken? Een EV geeft imo mínder comfort op weg naar vakantie.
Voor woon-werk voldoet "bijna iedere" auto wel. Maar juist voor die lange ritten wil je comfort, zuinig, hoog bereik, snel laden.
Die ene keer per maand tanken kun je zo'n handschoentje aantrekken, blijven je handen schoon