• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:23:
Die moet je me even uitleggen. (Geen it-er, geen tesla).
Niet zo moeilijk toch. Rijke mensen rijden EV, arme mensen niet. Dus worden rijke mensen met jouw voorstel nog rijker en arme mensen nog armer.

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:16
Een Co2-afhankelijke wegenbelasting lijkt me een goede koers over een jaar of 10-15, als tweedehands elektrische auto's wellicht al te kopen zijn voor een paar duizend euro en repareren/vervangen van accu's ook prijsvriendelijker zijn geworden. Momenteel kom je voor een beetje EV inclusief subsidie nog wel boven de 10K uit, en de meeste mensen hebben dat niet direct op de plank liggen.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:25
alexbl69 schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:13:
[...]

EV bevoordeelt de rijken nu al enorm. Dat wordt hierdoor alleen maar versterkt. Dan mag de arbeider in z'n Polo betalen voor de IT'er in z'n Tesla.
Je bedoelt mensen die een elektrische auto van de zaak rijden? Dat zijn geen rijke mensen hoor.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:26:
[...]

Niet zo moeilijk toch. Rijke mensen rijden EV, arme mensen niet. Dus worden rijke mensen met jouw voorstel nog rijker en arme mensen nog armer.
De hogere middenklasse rijdt EV, de 'rijke' mensen rijden volgens mij geen EV hoor, maar luxe ICE auto's.

De hogere middenklasse komt er dan iets beter uit.

Tenzij jij de hogere middenklasse als rijk classificeert.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 10-09-2024 08:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-12 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:26:
[...]

Rijke mensen hebben zonnepanelen, arme mensen niet. Rijke mensen rijden EV, arme mensen een vervuilend tweedehandsje. Rijke mensen redden dus de aarde en arme mensen profiteren daar van.
Dat mag ook wel betaald worden.

Signatures zijn voor boomers.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-12 13:41
Is hier wel eens iemand naar evexperience geweest op zandvoort? Ik overweeg te bezoeken.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

1rr1tantemug schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:33:
Een Co2-afhankelijke wegenbelasting lijkt me een goede koers over een jaar of 10-15, als tweedehands elektrische auto's wellicht al te kopen zijn voor een paar duizend euro en repareren/vervangen van accu's ook prijsvriendelijker zijn geworden. Momenteel kom je voor een beetje EV inclusief subsidie nog wel boven de 10K uit, en de meeste mensen hebben dat niet direct op de plank liggen.
Zoals @de Peer zegt, daar is visie voor nodig. En dit noch de laatste kabinetten hebben enige visie getoond.
In Duitsland is er al lang een CO2-gestuurde autobelasting. Bijvoorbeeld een Golf TSI kost je € 89 belasting (ja, per jaar, de orde groote is een beetje anders), een Golf eTSI € 81 en een Golf GTI € 194.
En ID.3 kost € 56.

En zo'n systeem had je heel makkelijk geleidelijk kunnen invoeren.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Maasluip schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:42:
[...]

Rijke mensen hebben zonnepanelen, arme mensen niet. Rijke mensen rijden EV, arme mensen een vervuilend tweedehandsje. Rijke mensen redden dus de aarde en arme mensen profiteren daar van.
Wat is rijk?
Ik kan mensen met PV op het dak en met een lease EV die nog altijd schulden hebben en op het einde van de maand meer dagen over hebben dan salaris....

Mijn eerste PV installatie heb ik 100% gelegd met financiering en die hadden na 1 maand al een positieve cash flow (lees: na 1 maand was de besparing en belastingsvoordeel groter dan de maandelijkse afbetaling)

En er zijn rijken die geen PV leggen omdat het hun villa ontsiert en geen BEV rijden omdat er niet genoeg cilinders in zitten...

Je verwart rijk met middenklasse.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:55:
[...]

En er zijn rijken die geen PV leggen omdat het hun villa ontsiert en geen BEV rijden omdat er niet genoeg cilinders in zitten... ze geen zin hebben in 'gedoe' met laden bij lange afstanden.

Je verwart rijk met middenklasse.
Ftfy

Alleen een twintiger met z'n petje achterstevoren kijkt naar het aantal cilinders, maar die valt sowieso niet onder de EV doelgroep ;).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 10-09-2024 09:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-12 16:31

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ondanks mijn frustraties de afgelopen (bijna 3 jaar) zit ik er toch aan te denken om hierna weer elektrisch te gaan rijden.

We rijden nu een e-C4 en ik word echt chagrijnig van de range, in de zomer zon 250-270 en in de winter max 200, vaak 175-190km en dat is voor ons vaak niet genoeg. Mede door de afstanden die we moeten rijden en de beperkte laadmogelijkheden op bestemmingen (incl. werk)
Verder is de ruimte tussen de achterbank en voorstoelen niet enorm ruim waardoor m'n vrouw wat krap zit voorin. We zijn beide ruim 1,80m

Maar... Het rijdt verder fantastisch, het directe vermogen, het soepele accelereren en het effect van regeneratie met remmen is erg fijn (bijna met 1 pedaal rijden).

We zijn dus aan het kijken naar een volgende en deze willen we voorjaar volgend jaar aanschaffen (dan is onze SEPP-termijn verlopen), en hier zou ik wel wat advies in willen krijgen.

Ons budget is zo'n 40k met wat speling. (we zijn een gezin van 3 met een kleintje van nu 14 maanden)
Eisen:
range (effectief, niet WLTP) 450-500
adaptive cruise control
android auto of android systeem in auto (in ieder geval gebruik spotify en google maps)
Ruime binnenruimte ivm kinderstoel op achterbank en lange ouders)

Onze shortlist is:
Ford Explorer EV (wat compacter dan de rest, geen frunk)
Ford Mach-E (Standaard erg klein ogende wielen)
Kia EV6 (achterkant niet moeders mooiste)
Polestar 2 (kleinste kofferbak)
ID5 (geen frunk)

Modellen die afvallen:
Tesla (We zijn geen fan)
id.4 (niet mooi)
Enyaq (niet mooi)
DIv. Chinese merken ivm styling.

ZIjn er modellen die jullie kunnen aanraden of juist afraden?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je rijk definieert als "heeft wel x" dan hebben idd de rijken alles en de armen niks. Maar ja, als de rijken het al niet kunnen betalen dan wordt het nooit wat. Bijna alles wat je nu als compleet triviaal beschouwt (bv een PC) was vroeger alleen weggelegd voor de extreem rijken. Dus tja, wat wil je nu precies zeggen als het "alleen voor de rijken is"? Dat er nog meer ontwikkeld/gekocht moet worden tot het beschikbaar is voor de brede massa of dat we er maar mee moeten stoppen omdat het 'oneerlijk' is?

Met die logica moeten we allemaal inleveren tot het niveau van de armsten op aarde. Ik vermoed dat je er dan achter komt dat iedereen in NL vrij rijk is ;).

@Mad-Matt 'echte' range van 450-500 voor 40k lijkt me optimistisch. Waarom 'moet' het ook zo veel zijn? Als dit voor lange afstanden is heb je meer aan snel laden.

[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 10-09-2024 09:19 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Termy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:14:
Als je rijk definieert als "heeft wel x" dan hebben idd de rijken alles en de armen niks. Maar ja, als de rijken het al niet kunnen betalen dan wordt het nooit wat. Bijna alles wat je nu als compleet triviaal beschouwt (bv een PC) was vroeger alleen weggelegd voor de extreem rijken. Dus tja, wat wil je nu precies zeggen als het "alleen voor de rijken is"? Dat er nog meer ontwikkeld/gekocht moet worden tot het beschikbaar is voor de brede massa of dat we er maar mee moeten stoppen omdat het 'oneerlijk' is?

Met die logica moeten we allemaal inleveren tot het niveau van de armsten op aarde. Ik vermoed dat je er dan achter komt dat iedereen in NL vrij rijk is ;).

@Mad-Matt 'echte' range van 450-500 voor 40k lijkt me optimistisch. Waarom 'moet' het ook zo veel zijn? Als dit voor lange afstanden is heb je meer aan snel laden.
40k is wat krap, ik moet zeggen dat we 40 tot 45 beschikbaar hebben en voor een jong gebruikt model lijkt dat toch wel voldoende. En de range, omdat we wekelijks ritten hebben (heen en terug samen) van zo'n 250kmen dan is het fijn om gewoon wat speling te hebben en niet elke laadpaal op te moeten zoeken die we kunnen vinden. Laden op werk is sowieso lastig met het gebrek aan laadvoorzieningen in de directe omgeving) Snelladen is zeker een optie, maar met een kleintje die slaapt in de auto willen we stoppen onderweg zo min mogelijk doen.

• Tommie12
Sport_Life schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:07:
[...]

Ftfy

Alleen een twintiger met z'n petje achterstevoren kijkt naar het aantal cilinders, maar die valt sowieso niet onder de EV doelgroep ;).
Echt rijk volk rijdt gewoon geen lange afstanden, die vliegen...

Maar laat ons maar kijken naar de middenklasse en de betere middenklasse.
Niet iedereen uit die klasses wil en kan een EV rijden.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-12 16:04
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:13:
Ondanks mijn frustraties de afgelopen (bijna 3 jaar) zit ik er toch aan te denken om hierna weer elektrisch te gaan rijden.

We rijden nu een e-C4 en ik word echt chagrijnig van de range, in de zomer zon 250-270 en in de winter max 200, vaak 175-190km en dat is voor ons vaak niet genoeg. Mede door de afstanden die we moeten rijden en de beperkte laadmogelijkheden op bestemmingen (incl. werk)
Verder is de ruimte tussen de achterbank en voorstoelen niet enorm ruim waardoor m'n vrouw wat krap zit voorin. We zijn beide ruim 1,80m

Maar... Het rijdt verder fantastisch, het directe vermogen, het soepele accelereren en het effect van regeneratie met remmen is erg fijn (bijna met 1 pedaal rijden).

We zijn dus aan het kijken naar een volgende en deze willen we voorjaar volgend jaar aanschaffen (dan is onze SEPP-termijn verlopen), en hier zou ik wel wat advies in willen krijgen.

Ons budget is zo'n 40k met wat speling. (we zijn een gezin van 3 met een kleintje van nu 14 maanden)
Eisen:
adaptive cruise control
android auto of android systeem in auto (in ieder geval gebruik spotify en google maps)

Onze shortlist is:
ID5 (geen frunk)

Modellen die afvallen:
Tesla (We zijn geen fan)
id.4 (niet mooi)
Enyaq (niet mooi)

Polstar biedt echt te weinig ruimte voor gezin met 3 kinderen.
Denk dat de EV6 goed alle checkboxen afvinkt, maar de vormgeving is inderdaad wat meer uitgesproken.

En hoewel je er geen fan van bent, past de Model Y ook perfect qua wensen. Goede range, veel ruimte, adaptive cruise control, geweldig OS / systeem, regelmatige updates.

wijze woorden

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:03:
[...]

Rapid gate is ergens in 2018 al opgelost met een software update, bijna 7 jaar geleden dus.
Maar dat verhaal blijft nog steeds rond gaan.
Wel blijft het natuurlijk zo dat hij luchtgekoeld is, dus verwacht geen wonderen bij meerdere keren 'snelladen' op 1 dag.

Voor een 2e autootje is de Leaf echt prima, zeker als je niet hoeft te snelladen en dus aan AC genoeg hebt.
Rapid gate was en is verre van opgelost. In 2020 nog een grote rit gemaakt met een Leaf 40 kWh, na 1x laden werd hij al trager, na 2x laden was het dramatisch.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tommie12

Eisen:
adaptive cruise control

Onze shortlist is:
ID5 (geen frunk)

Modellen die afvallen:
Tesla (We zijn geen fan)
id.4 (niet mooi)
Enyaq (niet mooi)

Je zal wat range betreft toch een compromis moeten sluiten. Geen enkele van de modellen die je daar vermeldt halen 400km+ in echte omstandigheden met wat autostrade er bij.
Ik denk dat enkel een Model 3 LR RWD echt die 500km kan halen (eventueel de Y), en anders kom je uit bij auto's die veel duurder zijn. Merc EQE, Audi A6 etron of ID7 halen het mogelijk wel.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Bedankt voor de reacties. Als de range rond de 400 zit is het eigenlijk al goed.
Ik heb deze site gebruikt voor de range, kunnen jullie zeggen of het overeenkomt met jullie eigen ervaringen?

https://ev-database.org/

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36

Eisen:
adaptive cruise control

Onze shortlist is:
ID5 (geen frunk)

Modellen die afvallen:
Tesla (We zijn geen fan)
id.4 (niet mooi)
Enyaq (niet mooi)

Ga je nieuw kopen of jong gebruikt? Jong gebruikt kan je uiteraard een luxere auto kopen namelijk.
Weet je zeker dat de Explorer EV compacter is dan de Mach-E en EV6?
Ik heb behoorlijk wat onderzoek gedaan en de Mach-E en EV6 viel bij mij af doordat die echt minder ruimte (en range) had dan de VAG opties (ID.4, Enyaq, Explorer EV)
ID.5 kan je een aftermarket frunk in zetten.
De IONIQ 5 is kwa performance en kwaliteit gelijk aan zijn broer de EV6 maar heeft een grotere kofferbak. Moet je wel van het design houden.

Kofferbak
Mach-E: 500 liter
EV6: 520 liter
Polestar 2: 340 liter
ID.5: 580 liter
IONIQ 5: 600 liter
De Explorer EV is nog niet officieel getest door de ADAC, Ford geeft aan 525 liter inclusief de dubbele bodem, maar het is een broertje van de ID4 en Enyaq en die hebben een kofferbak van 620 liter.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 10-09-2024 09:47 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-12 16:59
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:40:
Bedankt voor de reacties. Als de range rond de 400 zit is het eigenlijk al goed.
Ik heb deze site gebruikt voor de range, kunnen jullie zeggen of het overeenkomt met jullie eigen ervaringen?

EV database geeft sowieso een realistischer beeld als de WLTP. Maar bij mijn Aiways u5 week het toch nog af, mijne was minder zuinig als dat EV database aangaf.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Kodess schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:42:
[...]

Ga je nieuw kopen of jong gebruikt? Jong gebruikt kan je uiteraard een luxere auto kopen namelijk.
Weet je zeker dat de Explorer EV compacter is dan de Mach-E en EV6?
Ik heb behoorlijk wat onderzoek gedaan en de Mach-E en EV6 viel bij mij af doordat die echt minder ruimte (en range) had dan de VAG opties (ID.4, Enyaq, Explorer EV)
ID.5 kan je een aftermarket frunk in zetten.
De IONIQ 5 is kwa performance en kwaliteit gelijk aan zijn broer de EV6 maar heeft een grotere kofferbak. Moet je wel van het design houden.

Kofferbak
Mach-E: 500 liter
EV6: 520 liter
Polestar 2: 340 liter
De Explorer EV is nog niet officieel getest door de ADAC, maar het is een broertje van de ID4 en Enyaq en die hebben een kofferbak van 600 liter.
Goede opmerking, inderdaad niet bij vermeld. Het gaat zeer waarschijnlijk om jong gebruikt.
Polestar wordt aangegeven als 400liter ruimte op autoweek.

• Kodess
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:46:
[...]

Goede opmerking, inderdaad niet bij vermeld. Het gaat zeer waarschijnlijk om jong gebruikt.
Polestar wordt aangegeven als 400liter ruimte op autoweek.
De meeste websites, inclusief autoweek meten de ruimtes niet na en pakken gewoon wat de leverancier aangeeft.
Er is een standaard, namelijk de VDA. Er worden dan blokjes van 1 liter inhoud in de auto gestopt om te kijken hoeveel 'liter' er in past. Dit is dan tot de hoedenplank/bovenkant achterbank. Tesla houdt zich niet aan de standaard en berekent gewoon hoeveel vloeistof er in theorie in zou passen :+

De ADAC (Duitse ANWB) meet bij hun reviews de VDA na om te kijken hoeveel erin past en geeft ook aan hoeveel het dan is tot het dak.
Dat zijn de waardes die ik postte.
Bij de Polestar 2 gaven ze aan dat er boven de hoedenplank eigenlijk geen ruimte meer is.
bron: https://assets.adac.de/im...e-single-motor-82-kwh.pdf

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Kodess schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:49:
[...]

De meeste websites, inclusief autoweek meten de ruimtes niet na en pakken gewoon wat de leverancier aangeeft.
Er is een standaard, namelijk de VDA. Er worden dan blokjes van 1 liter inhoud in de auto gestopt om te kijken hoeveel 'liter' er in past. Dit is dan tot de hoedenplank/bovenkant achterbank. Tesla houdt zich niet aan de standaard en berekent gewoon hoeveel vloeistof er in theorie in zou passen :+

De ADAC (Duitse ANWB) meet bij hun reviews de VDA na om te kijken hoeveel erin past en geeft ook aan hoeveel het dan is tot het dak.
Dat zijn de waardes die ik postte.
Bij de Polestar 2 gaven ze aan dat er boven de hoedenplank eigenlijk geen ruimte meer is.
bron: https://assets.adac.de/im...e-single-motor-82-kwh.pdf
Ah, dat wist ik niet. Dank, weer wat geleerd.
(Daarom ben ik ook wel fan van Carwow op YT, die gooit er gewoon diverse formaten koffers in, dan heb je een idee van bruikbaar).
En ik zag van het weekend wel een Polestar met 2 kindermatrasjes achter het achterraam gepropt, die heeft niet het ADAC advies gezien ;)

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sowieso als het gaat om kofferbakruimte. Al die volume opgaves en zoveel breed zoveel lang zegt me niks. Ga Tesla bjorn zijn banana test kijken voor de exemplaren die je overweegt. Nu sleep ik niet met banana boxes maar zoveel dozen of zoveel koffers die je kwijt kunt zegt mij veel meer.

En als je met kinderen zit heb je al genoeg mee te slepen. Dus dan zou ik juist voor de ruimtewonders gaan. Mooi of niet mooi. Dan denk ik juist aan de model Y, Enyaq. Zag die Enyaq naast mij overigens nog verdraaid lang 100kw vasthouden toen ik nog de EC4 reed in Duitsland. Die stond namelijk naast mij te snel laden. Qua dichtstbij in de buurt komende WLTP merken zijn vaak Hyundai en Kia dan weer aanraders.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 07:48
de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:03:
[...]

Rapid gate is ergens in 2018 al opgelost met een software update, bijna 7 jaar geleden dus.
Maar dat verhaal blijft nog steeds rond gaan.
Wel blijft het natuurlijk zo dat hij luchtgekoeld is, dus verwacht geen wonderen bij meerdere keren 'snelladen' op 1 dag.

Voor een 2e autootje is de Leaf echt prima, zeker als je niet hoeft te snelladen en dus aan AC genoeg hebt.
Een Ioniq is ook luchtgekoeld, maar die heeft geen issue met stabiel >65kw halen ook na 5x snelladen. Vind ik persoonlijk toch in heel veel opzichten een betere deal dan de Leaf.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tommie12
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:40:

Ik heb meer vertrouwen in de data van Bjorn Nyland.
Ev-database heeft geen enkele auto echt gemeten en werken op basis van 'rule of thumb'.

https://docs.google.com/s...H37kwgjE/edit?gid=0#gid=0

En hij meet de kofferruimte met banana boxes...

Mijn criterium wat range betreft was: 1000km in minder dan 10h30.
En dan valt er wel wat binnen bereik.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:52:
Ah, dat wist ik niet. Dank, weer wat geleerd.
(Daarom ben ik ook wel fan van Carwow op YT, die gooit er gewoon diverse formaten koffers in, dan heb je een idee van bruikbaar).
Of Bjorn met zijn 'banana-boxes'; Renault Scenic E-Tech banana box test

Die link gedeeld te hebben, voorjaar 2025 komen er volgens mij wat demo modellen van de Renault Scenic op de markt, daar al naar gekeken?

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:02:
[...]

Ik heb meer vertrouwen in de data van Bjorn Nyland.
Ev-database heeft geen enkele auto echt gemeten en werken op basis van 'rule of thumb'.

https://docs.google.com/s...H37kwgjE/edit?gid=0#gid=0

En hij meet de kofferruimte met banana boxes...

Mijn criterium wat range betreft was: 1000km in minder dan 10h30.
En dan valt er wel wat binnen bereik.
Briljant dit! bedankt voor iedereen die Bjorn heeft aangeraden.
Hoe vet ik de Polestar vind, die valt zo te zien wel af.
Zjanzjak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:03:
[...]

Of Bjorn met zijn 'banana-boxes'; Renault Scenic E-Tech banana box test

Die link gedeeld te hebben, voorjaar 2025 komen er volgens mij wat demo modellen van de Renault Scenic op de markt, daar al naar gekeken?
Nog niet, ik zal eens kijken naar de Renault, eerste indruk is "mooie auto"

[ Voor 24% gewijzigd door Mad-Matt op 10-09-2024 10:06 ]

• Kodess
Joosie200 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:01:
Sowieso als het gaat om kofferbakruimte. Al die volume opgaves en zoveel breed zoveel lang zegt me niks. Ga Tesla bjorn zijn banana test kijken voor de exemplaren die je overweegt. Nu sleep ik niet met banana boxes maar zoveel dozen of zoveel koffers die je kwijt kunt zegt mij veel meer.

En als je met kinderen zit heb je al genoeg mee te slepen. Dus dan zou ik juist voor de ruimtewonders gaan. Mooi of niet mooi. Dan denk ik juist aan de model Y, Enyaq. Zag die Enyaq naast mij overigens nog verdraaid lang 100kw vasthouden toen ik nog de EC4 reed in Duitsland. Die stond namelijk naast mij te snel laden. Qua dichtstbij in de buurt komende WLTP merken zijn vaak Hyundai en Kia dan weer aanraders.
Mad-Matt heeft 1 kind he ;)
Wij hebben het met 2 kinderen in een ioniq 2017 volgehouden, inclusief kamperen met campingbedje en koelbox etc.
De Enyaq moest wel komen toen de derde er was. Als die niet zo goedkoop, en veel zuiniger was was het wel een IONIQ5 geworden

Bananaboxes vind ik juist weer niets waard, als een auto er 9 kwijt kan en een ander 10.... dan weet je dus niet welke meer kan als je niet alleen dozen maar ook soft shell tassen etc meeneemt. En al die autos zitten dus ook met die test van Bjorn tussen de 9 en 11 dozen. En verschil wat je in dozen kan hebben maar met normale spullen kan het dan dus gelijk zijn of zelfs omgekeerd.
Vandaar dat ik liever ga voor de VDA standaard tot het dak zoals ADAC het meet. Dan weet je welke echt het meeste praktische ruimte heeft ipv gigantische bananandozen die rigide zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy0xDP7Tf9TmJHZRWWmKLv828WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpCjtD9oEY9oTqQmbmx7iTBm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind persoonlijk de Franse autos (exclusief Citroen) het mooiste Design van buiten en binnen hebben. (Renault het beste, daarna Peugeot).
Jammer dat ze nog niet echte ruimtewagens hebben. De e-5008 in theorie, maar goed ik zocht occasions toen ik moest kopen, niet autos die nog niet uit zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 10-09-2024 10:11 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Joosie200
  • Niet online
Kodess schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:07:
[...]
Banana boxes zijn meer rigide dan soft shell tassen. En al die autos zitten dus ook met die test van Bjorn tussen de 9 en 11 dozen. En verschil wat je in dozen kan hebben maar met normale spullen kan het dan dus gelijk zijn of zelfs omgekeerd.
Vandaar dat ik liever ga voor de VDA standaard tot het dak zoals ADAC het meet.
Dat klopt. Tegelijkertijd is het niet mijn enige selectie filter. Ik zou ook kijken naar laadsnelheid en eindtijd van een 1000km challenge. Die Scenic lijkt bijvoorbeeld de Megane te verslaan. Ik zou zelf een Ioniq 5, Scenic, model Y, Enyaq gaan proefrijden en vergelijken. Heb je allemaal modellen in dezelfde prijsklasse, range, laadruimte. Dus die niet zo wetenschappelijke tests geven je wel een beter idee met het kiezen van de type EV. In the end kun je gewoon beslissen: die vind ik qua ontwerp geslaagd en die absoluut niet. Of qua prijs vind je een goede deal.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik ga me eens verdiepen in die 1000km challenge, heb ik nog nooit van gehoord tot jullie er net over begonnen.

IONIQ5 vind ik aan de ene kant een heel tof ding, maar aan de andere kant ook erg apart. Net of ze een normale hatchback ontworpen maar de schaal verkeerd hadden waardoor hij groot is uitgevallen.
(design van de lampen kan ik heel erg waarderen)

[ Voor 53% gewijzigd door Mad-Matt op 10-09-2024 10:18 ]

• Kodess
Joosie200 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:15:
[...]

Dat klopt. Tegelijkertijd is het niet mijn enige selectie filter. Ik zou ook kijken naar laadsnelheid en eindtijd van een 1000km challenge. Die Scenic lijkt bijvoorbeeld de Megane te verslaan. Ik zou zelf een Ioniq 5, Scenic, model Y, Enyaq gaan proefrijden en vergelijken. Heb je allemaal modellen in dezelfde prijsklasse, range, laadruimte. Dus die niet zo wetenschappelijke tests geven je wel een beter idee met het kiezen van de type EV. In the end kun je gewoon beslissen: die vind ik qua ontwerp geslaagd en die absoluut niet. Of qua prijs vind je een goede deal.
Klopt, maar die 1000km challenge. Ze komen tegenwoordig allemaal rondde 10 a 11 uur aan. Dat is voor 1 a 2x per jaar een verwaarloosbaar verschil, zeker omdat de test niet heel wetenschappelijk is, en sommige in de winter zijn en sommige in de zomer. Dat kan zo een verschil zijn van een uur.

Kijk dan ook naar efficientie. Man ik dacht de IONIQ5 is een top ding als je naar zijn laadsnelheid kijkt. En dan zie je de efficientie....

Ik heb van alle opties 3 ritten in ABetterRoutePlanner geplant (net als de 1000km challenge van Bjorn geen super goeie test maar goed) om te kijken naar de verschillen. Ook een rit van 1300km erin, een rit naar de bergen etc. De IONIQ5 was (LR versie) vaak de minste laadtijd (behalve tov de EV6) maar vaak evenveel of zelfs 1 meer of minder laadstops. En naar Marseille 20 minuten sneller maar wel ook 5 laad stops als de Enyaq. Dat is 4 minuten per stop minder wachten. Maar met 3 kinderen is het niet wachten tot het laden klaar is, maar wachten tot de kinderen weer in de auto zit :+

Preview van mijn excelletje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4PA22VAtGcEljupMp-K89Y4xFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eh8Gev5sGTK77kx3HRxp38Ok.png?f=fotoalbum_large
(Eerste trunk waardes zijn van amerikaanse specificaties, die geven gewoon letterlijk de inhoud van het 'model' van de kofferbak aan, dus altijd veel te veel. Tweede Trunk waardes zijn ADAC VDA)

[ Voor 16% gewijzigd door Kodess op 10-09-2024 10:27 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Kodess
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:17:
Ik ga me eens verdiepen in die 1000km challenge, heb ik nog nooit van gehoord tot jullie er net over begonnen.

IONIQ5 vind ik aan de ene kant een heel tof ding, maar aan de andere kant ook erg apart. Net of ze een normale hatchback ontworpen maar de schaal verkeerd hadden waardoor hij groot is uitgevallen.
(design van de lampen kan ik heel erg waarderen)
Als ik een IONIQ5 zie vind ik hem altijd klein ogen, tot ik er naast sta of een deur / de kofferbak open doe.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Joosie200
  • Niet online
Kodess schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:22:
[...]

Klopt, maar die 1000km challenge. Ze komen tegenwoordig allemaal rondde 10 a 11 uur aan. Dat is voor 1 a 2x per jaar een verwaarloosbaar verschil, zeker omdat de test niet heel wetenschappelijk is, en sommige in de winter zijn en sommige in de zomer. Dat kan zo een verschil zijn van een uur. Maar met 3 kinderen is het niet wachten tot het laden klaar is, maar wachten tot de kinderen weer in de auto zit :+

Preview van mijn excelletje
[Afbeelding]
(Eerste trunk waardes zijn van amerikaanse specificaties, die geven gewoon letterlijk de inhoud van het 'model' van de kofferbak aan, dus altijd veel te veel. Tweede Trunk waardes zijn ADAC VDA)
Dat klopt zeker. Op den duur is het niet meer een benchmark, maar weet elk automerk wel die 10u te halen of snel te laden. En met kinderen is het weer anders. Scheelt voor mij dat ik dat niet hoef mee te nemen als factor. Plus was het ook niet zo dat Kia/Hyundai hun platform met 600/800v systeem niet zo lekker ging met snel laden bij Tesla? Er stond me zoiets van bij. Door de bereikbaarheid en lage tarieven waren Tesla stalls wel mijn to go plek voor snelladen onderweg en dat zeg ik als niet Tesla rijder.

• Kodess
Joosie200 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:31:
[...]

Dat klopt zeker. Op den duur is het niet meer een benchmark, maar weet elk automerk wel die 10u te halen of snel te laden. En met kinderen is het weer anders. Scheelt voor mij dat ik dat niet hoef mee te nemen als factor. Plus was het ook niet zo dat Kia/Hyundai hun platform met 600/800v systeem niet zo lekker ging met snel laden bij Tesla? Er stond me zoiets van bij. Door de bereikbaarheid en lage tarieven waren Tesla stalls wel mijn to go plek voor snelladen onderweg en dat zeg ik als niet Tesla rijder.
Jup, helaas kunnen de autos met 800V systemen niet heel snel laden bij de Tesla laders.
Dus inderdaad Kia, Hyundai, Porsche en nog wat luxury merken uit Duitsland :9

Maar als je alleen hoeft te snelladen tijdens vakantie zou dat voor mij niet een reden zijn om niet voor 1 van die auto's te gaan. Bij Ionity kan je ook richting die prijs laden met de juiste pas. En Tesla laders staan niet naast de snelweg. Allerlei voors en tegens.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:24:
[...]

40k is wat krap, ik moet zeggen dat we 40 tot 45 beschikbaar hebben en voor een jong gebruikt model lijkt dat toch wel voldoende. En de range, omdat we wekelijks ritten hebben (heen en terug samen) van zo'n 250kmen dan is het fijn om gewoon wat speling te hebben en niet elke laadpaal op te moeten zoeken die we kunnen vinden. Laden op werk is sowieso lastig met het gebrek aan laadvoorzieningen in de directe omgeving) Snelladen is zeker een optie, maar met een kleintje die slaapt in de auto willen we stoppen onderweg zo min mogelijk doen.
Is die rit samen met je koter? Zo ja, dan haal je dat toch niet in 1 keer ;). Wat ruimte betreft: ik heb nu 2 kinderen en dat gaat prima met onze ID.3 1st Plus. Onze eerste vakantie vorig jaar (met toen nog 1 kind) naar Duitsland was wel goed aanstampen om alle meuk mee te nemen maar wmb namen we ook gewoon veel te veel meuk mee. Hoe dan ook: het ging wel (prima).

Je kunt nu ook een ID.3 oid voor ~25k kopen en bij elke keer snelladen denken aan de 15k die je in zak hebt kunnen houden ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:20
Maasluip schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:42:
[...]

Wat een gelul
Ik heb pv en een ev allemaal prive.
En ik heb niet eens modaal salaris.
Gewoon goed met je geld wat je hebt omgaan.

Maar dat is een totaal andere discussie

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
De dag waarvan je wist dat hij zo komen...

Italië wil dat EU opnieuw kijkt naar toekomst van brandstofauto's.

Met alle recente ontwikkelingen was dit natuurlijk te verwachten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
alexbl69 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:31:

[....]
Fratin krijgt bijval van regeringsgenoot Adolfo Urso, de Italiaanse minister van Industrie. Ook hij spreekt van een 'ideologische visie die gefaald heeft'. Volgens hem is het daarom tijd voor een meer pragmatische visie. Urso haalt er de spanningen in Duitsland bij, nu bijvoorbeeld Volkswagen worstelt: "... er is duidelijkheid nodig om te voorkomen dat de Europese auto-industrie instort."[...]
Ik ben in de war. Die duidelijkheid is er toch? 2035 geen brandstofauto's meer. Punt.
Ze creëren nu zelf weer onduidelijkheid. Prutsers.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:31:

De recente ontwikkelingen? Bedoel je qua winst van (extreem)rechtse politieke partijen?

Wat deze Italianen niet begrijpen, is dat juist door deze antilobby de industrie nóg meer gaat worstelen, er wordt alleen maar meer onzekerheid geïntroduceerd, met alle gevolgen van dien.

Ondertussen stuiven de Aziaten ons echt keihard voorbij met duidelijke visie en investeringsplannen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SpikeHome schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:30:
[...]

Wat een gelul
Ik heb pv en een ev allemaal prive.
En ik heb niet eens modaal salaris.
Gewoon goed met je geld wat je hebt omgaan.

Maar dat is een totaal andere discussie
Precies. Het is ook meer sarcasme. "ooh, het zijn weer de rijken die profiteren van goedkope dingen".

Alsof de onderkant van het inkomensspectrum niet ook geld krijgt.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-12 13:09

Eisen:
adaptive cruise control

Onze shortlist is:
ID5 (geen frunk)

Modellen die afvallen:
Tesla (We zijn geen fan)
id.4 (niet mooi)
Enyaq (niet mooi)

Ik heb een paar filmpjes/reviews van de Ford Explorer gekeken en ik zou echt gestoord worden van de knopjes en UI.

Wij hebben een tweedehands Ioniq 5 AWD gekocht voor rond jouw budget. Als je rustig rijdt om de snelweg max 400km range (maar je rijdt niet van 0% naar 100%. Alleen het grote voordeel is: kan hij ECHT heel snel laden. Als je bij Fastned 300kW laders laadt (en die staan bijna overal aan de snelweg) of een Ionity dan hoef je echt maar 10 minuten te laden om makkelijk de andere kant van Nederland te halen. Als mijn dochter geplast heeft en iemand koffie gehaald is de auto alweer bij de 80% meestal.

Dus tenzij je iedere dag 350km moet rijden zou ik niet vergeten dan laadsnelheid en dan vooral de laadcurve meespeelt. En de Ioniq 5 heeft verder echt epic veel ruimte binnenin, veel been ruimte voor iedereen, een lekker brede diepe kofferbak. Comfortabele stoelen, Android auto (helaas wel bedraad als je tweedehands koopt) en VTL.
Succes met je zoektocht!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Impstoker schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb een paar filmpjes/reviews van de Ford Explorer gekeken en ik zou echt gestoord worden van de knopjes en UI.

Wij hebben een tweedehands Ioniq 5 AWD gekocht voor rond jouw budget. Als je rustig rijdt om de snelweg max 400km range (maar je rijdt niet van 0% naar 100%. Alleen het grote voordeel is: kan hij ECHT heel snel laden. Als je bij Fastned 300kW laders laadt (en die staan bijna overal aan de snelweg) of een Ionity dan hoef je echt maar 10 minuten te laden om makkelijk de andere kant van Nederland te halen. Als mijn dochter geplast heeft en iemand koffie gehaald is de auto alweer bij de 80% meestal.

Dus tenzij je iedere dag 350km moet rijden zou ik niet vergeten dan laadsnelheid en dan vooral de laadcurve meespeelt. En de Ioniq 5 heeft verder echt epic veel ruimte binnenin, veel been ruimte voor iedereen, een lekker brede diepe kofferbak. Comfortabele stoelen, Android auto (helaas wel bedraad als je tweedehands koopt) en VTL.
Succes met je zoektocht!
Dit is precies waar ik op hoopte op GoT, (niet dat ik andere tips hier niet waardeer), maar echt een gebruikers ervaring zonder poeha. Thanks :)

Ik zie diverse 74 en 77kwh modellen met niet al te veel km's op de teller, deze gaat op het lijstje

[ Voor 3% gewijzigd door Mad-Matt op 10-09-2024 12:07 ]

• Tommie12
JanHenk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:35:
[...]

De recente ontwikkelingen? Bedoel je qua winst van (extreem)rechtse politieke partijen?

Wat deze Italianen niet begrijpen, is dat juist door deze antilobby de industrie nóg meer gaat worstelen, er wordt alleen maar meer onzekerheid geïntroduceerd, met alle gevolgen van dien.

Ondertussen stuiven de Aziaten ons echt keihard voorbij met duidelijke visie en investeringsplannen.
En enorme overheidssubsidies.

Dat de kritiek op de vroegere afspraken uit extreem rechtse hoek komt verwondert me niet. Het zijn dezelfde mensen die beweren dat elke EV in brand vliegt, enkel goed is voor de kermis die wat rechtser gestemd hebben, en natuurlijk doen die politici daar wat mee. Je bent populist of niet.
Aan die mensen uitleggen dat je strategie belangrijk is onwille van intercontinentale economische factoren is een dikke challenge. Je botst daar direct op simpele dorpsmentaliteit, laat staan dat ze internationaal denken.

• Tommie12
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:52:
[...]

Dit is precies waar ik op hoopte op GoT, (niet dat ik andere tips hier niet waardeer), maar echt een gebruikers ervaring zonder poeha. Thanks :)
Lees dan ook maar eens in het topic over de langere trips: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Daar vind je meer ervaringen met lange ritten.

Als ik dat topic nu eens heel grof samenvat, dan is er niemand die klaagt zodra je auto makkelijk 250km doet tussen 10 en 80%, en dan in circa 30min terug kan laden naar 80%.

Voor verplaatsingen binnen het land heb je eigenlijk amper een probleem. Het kan zijn dat je bij een lange 'round trip' eens 50 of 100km te weinig range hebt, maar dat bij laden duurt dan amper 5-10 min als je maar diep gaat. Thuis komen met 2% is voldoende want daar kan je wellicht laden voor de volgende dag.

• Kodess
Impstoker schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:43:
[...]

Succes met je zoektocht!
Ik ben erg groot fan van de binnenkant van de IONIQ5, fijne auto, ik had hem ook bijna gekocht, maar hij was 35k en mijn Enyaq was 32k en de verschillen waren voor mij te klein.
Mijn beredenatie was zoals jij zei 10 minuten laden hoeveel verder kom je dan,
IONIQ5: 202km bijgeladen in 10 minuten
Enyaq: 158km* bijgeladen in 10 minuten

Als je de Enyaq ook 202km wil bijladen moet je 5 minuten langer wachten.

*(De Enyaq laadsnelheid is met een FW verbetert en daarvan heb ik helaas niet de hoeveelheid km die er in 10 minuten bij komt, dit is dus van de fabriek-af Enyaq)
Hoe vet die snellaad snelheid van de IONIQ5 is, en hoe graag ik ook wil dat alle autos 800V gaan,
de realiteit zegt me gewoon dat het in alledaags gebruik verwaarloosbaar is.

En tja Mad-Matt, je zei dat de Enyaq afviel, anders kan ik hele verhalen ophangen over hoe ik 3 maanden heb lopen dubben tussen: IONIQ5, Enyaq, Mach-E, Model Y en fat e-tron (en ook de ID.4 omdat die zo goedkoop 2e hands is :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 10-09-2024 13:01 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-12 08:04
Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:38:
[...]

Je zal wat range betreft toch een compromis moeten sluiten. Geen enkele van de modellen die je daar vermeldt halen 400km+ in echte omstandigheden met wat autostrade er bij.
Ik denk dat enkel een Model 3 LR RWD echt die 500km kan halen (eventueel de Y), en anders kom je uit bij auto's die veel duurder zijn. Merc EQE, Audi A6 etron of ID7 halen het mogelijk wel.
EV6 77kWh LR haal je wel 400+ mee. Ook in Duitsland waar we constant de maximale snelheid reden óf 150/160

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:35:
[...]
Nee, dat was niet mijn insteek.

Meer dat de autoindustrie in de EU aan de beademing zit, en er niet in slaagt om in de opgegeven tijd de omslag naar EV te maken.

Ze moeten concurreren met fabrikanten die aan veel minder stringente regels rondom arbeid hoeven te voldoen, en (ten opzichte van China) een grofweg tienvoudig uurloon.

De EU is het enige continent dat een einddatum voor non-EVs heeft ingesteld. Dit terwijl Europese autofabrikanten, verantwoordelijk voor bijna 13 miljoen banen in de Unie, dit tempo overduidelijk niet aan kunnen.

Onder andere een in vergelijking tot China en de VS uiterst starre werknemersbescherming verhindert een snelle overgang. Volkswagen heeft 600.000 werknemers, de meeste met baangarantie tot 2029 en een brutoloon van 6000 euro bij een 35-urige werkweek. De bonden hebben al acties aangekondigd als hieraan getornd wordt. Volkswagen biedt werknemers nu tot €450.000 premie om ze te bewegen zelf ontslag te nemen.

Hadden dingen anders gekund? Ongetwijfeld. Maar de realiteit is dat het voor de EU economische zelfmoord is om je eigen producten kapot te belasten, terwijl je de producten van je concurrenten (die aan veel minder eisen hoeven te voldoen) subsidieert.

Dat bedoelde ik met 'recente ontwikkelingen' :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Tommie12
alexbl69 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:04:
[...]

Nee, dat was niet mijn insteek.

Meer dat de autoindustrie in de EU aan de beademing zit, en er niet in slaagt om in de opgegeven tijd de omslag naar EV te maken.

Ze moeten concurreren met fabrikanten die aan veel minder stringente regels rondom arbeid hoeven te voldoen, en (ten opzichte van China) een grofweg tienvoudig uurloon.

De EU is het enige continent dat een einddatum voor non-EVs heeft ingesteld. Dit terwijl Europese autofabrikanten, verantwoordelijk voor bijna 13 miljoen banen in de Unie, dit tempo overduidelijk niet aan kunnen.

Onder andere een in vergelijking tot China en de VS uiterst starre werknemersbescherming verhindert een snelle overgang. Volkswagen heeft 600.000 werknemers, de meeste met baangarantie tot 2029 en een brutoloon van 6000 euro bij een 35-urige werkweek. De bonden hebben al acties aangekondigd als hieraan getornd wordt. Volkswagen biedt werknemers nu tot €450.000 premie om ze te bewegen zelf ontslag te nemen.

Hadden dingen anders gekund? Ongetwijfeld. Maar de realiteit is dat het voor de EU economische zelfmoord is om je eigen producten kapot te belasten, terwijl je de producten van je concurrenten (die aan veel minder eisen hoeven te voldoen) subsidieert.

Dat bedoelde ik met 'recente ontwikkelingen' :)
Je gaat wat kort door de bocht.
VW was aan het slapen, en dacht dat ze nog wel jaren aan een stuk hun oude modellen met brandstofmotor in China kon verkopen en daar haalden ze dan de cash wel vandaan. Die bron droogt op, en ze hebben die kapitalen die ze vroeger verdiend hebben nooit gebruikt om de omslag op tijd te maken.
Kodak bedrijf...
En het verleden heeft getoond hoe creatief ze konden omgaan met simpele uitstootregels...
Daar een versoepeling tegenover zetten van de europese regels nu.... dat gaat VW zeker niet helpen.

Ik ben wel voorstander van invoertaksen op auto's die met te veel subsidies de EU binnen komen, maar niet om de milieuregels te versoepelen om VW te proberen redden. Kodak en Nokia waren ook niet te redden, of had de VS de digitale camera moeten verbieden of belasten, en Finland de iphone moeten bannen?

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-12 00:46
Richh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:01:
[...]

Een Ioniq is ook luchtgekoeld, maar die heeft geen issue met stabiel >65kw halen ook na 5x snelladen. Vind ik persoonlijk toch in heel veel opzichten een betere deal dan de Leaf.
Ik zie anders toch topics voorbijkomen waar de Ionic koelvloeistof issues heeft, de soul,e-niro, hebben allemaal vloeistof gekoelde batterijen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 07:48
oldie127 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:12:
[...]

Ik zie anders toch topics voorbijkomen waar de Ionic koelvloeistof issues heeft, de soul,e-niro, hebben allemaal vloeistof gekoelde batterijen.
Het is Ioniq :)

En de Ioniq5 en Ioniq6 hebben inderdaad een vloeistofgekoeld accupakket. Dat zijn echter auto's van 2021 en later.
Het 2017 model heeft luchtkoeling (ventilatierooster onder de passagiersbank), die heb ik zelf gehad ;) ook Souls uit die tijd hebben luchtkoeling.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Zjanzjak
  • Nu online
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:05:
Nog niet, ik zal eens kijken naar de Renault, eerste indruk is "mooie auto"
Ik vind 'em dan minder mooi maar zeker niet lelijk (vandaar dat ik de Megane E Tech rijd ;) ) maar goed, smaken verschillen. Er is hier wel een topic over dus steek daar je licht ook eens op;
Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Hoe dan ook, succes met kiezen!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Totaal wat anders, blijkt dat Alpine naast de elektrische A290 nu ook met een A390 gaat komen;

Alpine A390 wordt gestroomlijnde elektrische ‘fastback’

Zit er zwaar aan te denken om dat hok eens van dichtbij te zien op de Mondial de l'Auto te Parijs in oktober.

Ondertussen begint de A290 hier een serieuze kandidaat te worden voordat Rivian naar Europa komt.
Niet echt verstandig om een goed rijdende wagen (de huidige Renault Megane E Tech) zonder enig mankement, waar we meer dan tevreden mee zijn, na een goede 2 jaar al in te wisselen, maar man man, vrouwlief en ik vinden de A290 elke mooier en mooier worden als we er naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEsyNQwM7YPbSiV7VmJuEFqxgYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q63pbye8NWR89gs7253V8CD.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week waarschijnlijk eens in het echie bekijken, plaatjes van het internet zijn soms wel eens mooier dan de realiteit. :9

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Die Alpine is tof, maar vrij klein toch. de Megane E is geen kleintje.

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12 17:21

Eisen:
adaptive cruise control

Mijn tip van de dag, zoek een auto waarbij je geen middentunnel achterin hebt. Veel elektrische autos hebben deze toch nog omdat ze gebaseerd zijn op een niet elektrisch model (XC40) of omdat ze vol zitten met accu (Polestar volgens mij). Hier kun je prima de buggy van de kleine kwijt, scheelt weer in de achterbak. Scheel weer wat litertjes achterin. Ook kun je zo fatsoenlijk kinderen achterin kwijt t.z.t. (ik weet niet hoe lang je met je auto’s doet :) )

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Mad-Matt

Waarschijnlijk te vroeg aangezien je pas volgend jaar over wil naar een andere, maar wat mij betreft d e beste deal op dit moment is de Kia EV6. Ze bieden nu voorraad modellen aan van de EV6 Light met de 77,4 kWh accu aan voor 38k (rekening houdend met SEPP) (wat ik begrijp overproductie uit het buitenland, want in NL bestaat dit model niet)

Ik ben voor deze deal gegaan (kom van een Enyaq) want voor dat geld rij je bij geen enkel merk een auto met 78 kWh accu en 800 volt snelladen

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

voog schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:36:
[...]

Mijn tip van de dag, zoek een auto waarbij je geen middentunnel achterin hebt. Veel elektrische autos hebben deze toch nog omdat ze gebaseerd zijn op een niet elektrisch model (XC40) of omdat ze vol zitten met accu (Polestar volgens mij). Hier kun je prima de buggy van de kleine kwijt, scheelt weer in de achterbak. Scheel weer wat litertjes achterin. Ook kun je zo fatsoenlijk kinderen achterin kwijt t.z.t. (ik weet niet hoe lang je met je auto’s doet :) )
goede tip!
Niet eens over nagedacht, onze e-C4 heeft ook gewoon een tunnel en nooit bedacht dat dit (geen tunnel) wel eens een voordeel voor ons kon zijn zonder een 3e inzittende achterin

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

jeroenkb schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:41:
@Mad-Matt

Waarschijnlijk te vroeg aangezien je pas volgend jaar over wil naar een andere, maar wat mij betreft d e beste deal op dit moment is de Kia EV6. Ze bieden nu voorraad modellen aan van de EV6 Light aan met de 77,4 kWh accu aan voor 38k (rekening houdend met SEPP0 (wat ik begrijp overproductie uit het buitenland, want in NL bestaat dit model niet)

Ik ben voor deze deal gegaan (kom van een Enyaq) want voor dat geld rij je bij geen enkel merk een auto met 78 kWh accu en 800 volt snelladen
Dat is inderdaad een goede deal, maar dan moet ik weer 3000 euro terug gaan betalen, geen zin in, dan compenseert deze deal niet genoeg)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-12 06:34
voog schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:36:
[...]

Volgens mij staan de XC40 en de Polestar2 op hetzelfde platform. :+

• jeroenkb
  • Niet online
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:43:
[...]

Dat is inderdaad een goede deal, maar dan moet ik weer 3000 euro terug gaan betalen, geen zin in, dan compenseert deze deal niet genoeg)
Je kunt de SEPP aanvragen op naam van je partner (heb ik ook gedaan)

• Tommie12
Zjanzjak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:33:
[...]

Ik vind 'em dan minder mooi maar zeker niet lelijk (vandaar dat ik de Megane E Tech rijd ;) ) maar goed, smaken verschillen. Er is hier wel een topic over dus steek daar je licht ook eens op;
Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Hoe dan ook, succes met kiezen!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Totaal wat anders, blijkt dat Alpine naast de elektrische A290 nu ook met een A390 gaat komen;

Alpine A390 wordt gestroomlijnde elektrische ‘fastback’

Zit er zwaar aan te denken om dat hok eens van dichtbij te zien op de Mondial de l'Auto te Parijs in oktober.

Ondertussen begint de A290 hier een serieuze kandidaat te worden voordat Rivian naar Europa komt.
Niet echt verstandig om een goed rijdende wagen (de huidige Renault Megane E Tech) zonder enig mankement, waar we meer dan tevreden mee zijn, na een goede 2 jaar al in te wisselen, maar man man, vrouwlief en ik vinden de A290 elke mooier en mooier worden als we er naar kijken.

[Afbeelding]

Volgende week waarschijnlijk eens in het echie bekijken, plaatjes van het internet zijn soms wel eens mooier dan de realiteit. :9
Die A290 heeft maar een goede 220pk en duikt niet eens onder de 6s voor de 0-100 tijd.
Dat is geen wolf in schaapskleren, maar wel een schaap in wolfskleren.

Komaan, als een auto er zo moet uit zien, dan moet die ook echt snel zijn. Zelfs de top van 170 ligt lager dan zowat elke nieuwe VOLVO. En als er nu één auto geen snelheidsimago heeft .....

• Mar.tin
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:43:
[...]

SEPP is toch naar rato? Dus hooguit een paar maanden

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Mar.tin schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:44:
[...]

SEPP is toch naar rato? Dus hooguit een paar maanden
Ik heb geen idee, ons werd verteld dat het alles of niets was.

• Mar.tin
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:46:
[...]

https://www.anwb.nl/auto/...subsidie-elektrische-auto
Let op: Wordt de auto eerder verkocht of het leasecontract eerder beëindigd? Dan moet de subsidie naar rato worden terugbetaald. Koop of lease je binnen deze termijn een andere elektrische auto die in aanmerking zou komen voor aanschafsubsidie en blijft deze de rest van de periode in bezit, dan geldt een uitzondering.
Of in minder leesbare termen bij onze overheid zelf:

https://wetten.overheid.n...z=2024-01-01&g=2024-01-01

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 10-09-2024 14:49 ]

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ah, dat is duidelijk.
Kan ik dan ook voor terugbetaling kiezen en dan opnieuw subsidie aanvragen?

• jeroenkb
  • Niet online
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:46:
[...]

https://wetten.overheid.nl/BWBR0043600/2024-01-01/0

Het onverschuldigd betaalde van de subsidie, bedoeld in het eerste lid, wordt berekend door 1/36e van het verstrekte subsidiebedrag te vermenigvuldigen met het aantal volledige maanden waarin niet is voldaan aan de verplichting genoemd in artikel 2.1.5, eerste lid, onderdeel b.

• jeroenkb
  • Niet online
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:47:
[...]

Ah, dat is duidelijk.
Ja, maar dan wel op naam van je partner. Je mag per persoon maar 1 keer subsidie aanvragen

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:37:
[...]

Rapid gate was en is verre van opgelost. In 2020 nog een grote rit gemaakt met een Leaf 40 kWh, na 1x laden werd hij al trager, na 2x laden was het dramatisch.
Dan weet jij gewoon niet wat Rapid gate is. Rapid gate gaat over de software-restricties die er waren waardoor je maar 1 x kon snelladen en daarna veel trager. Dit was onafhankelijk van de temperatuur en dus 'dom'.

Dit is later gefixt. Het langzamer laden is nu gekoppeld aan de daadwerkelijke temperatuur. Je laadt nu dus alleen nog langzamer als dat ook echt nodig is vanwege de hoge temperatuur.

Daarmee was Rapid-gate opgelost, maar laden gaat nog steeds niet snel na 1 a 2 x snelladen in de zomer.

• Zjanzjak
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:44:
Die A290 heeft maar een goede 220pk en duikt niet eens onder de 6s voor de 0-100 tijd.
Dat is geen wolf in schaapskleren, maar wel een schaap in wolfskleren.

Komaan, als een auto er zo moet uit zien, dan moet die ook echt snel zijn. Zelfs de top van 170 ligt lager dan zowat elke nieuwe VOLVO. En als er nu één auto geen snelheidsimago heeft .....
Lieve Tommie, voor jou, als vaste kroegklant van een aantal topics hier, wil ik best nog wel een keer herhalen wat de basis is voor mij om een auto te kopen, komtie: HIJ MOET MOOI ZIJN!

Ik snap je redenering helemaal hoor, maar ik hoop dat je mij nu inmiddels wel een beetje kent. ;)
Al rijdtie max 3 kilometer per uur en zit ik in de auto op sinaasappelkissies, dat boeit me niet want.... MOOI! :>
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:47:
jeroenkb schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:49:
Ja, maar dan wel op naam van je partner. Je mag per persoon maar 1 keer subsidie aanvragen
Dat dus, en wat ook gewoon gebeurt zoals ik inmiddels van een paar Tweakers hier heb begrepen.
Niets illegaals aan ofzo.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:47
Zjanzjak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:54:
[...]

Lieve Tommie, voor jou, als vaste kroegklant van een aantal topics hier, wil ik best nog wel een keer herhalen wat de basis is voor mij om een auto te kopen, komtie: HIJ MOET MOOI ZIJN!

Ik snap je redenering helemaal hoor, maar ik hoop dat je mij nu inmiddels wel een beetje kent. ;)
Al rijdtie max 3 kilometer per uur en zit ik in de auto op sinaasappelkissies, dat boeit me niet want.... MOOI! :>
Als je nou Alfa Romeo Giulia ofzo aanhaalt dan snap ik het wel maar de Alpine A290 is ook niet bepaald mooi toch? Of ben ik gek? De renault megane e-tech ook niet imho. Maar goed, zoveel mensen zoveel smaken (alhoewel, over Alfa Giulia is het een feit een geen mening :+ )

Life is too short to drive boring cars

• Tommie12
Zjanzjak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:54:
[...]

Een auto als een Alpine straalt iets uit, en dat is snelheid, anders hangen ze er toch zo veel plastic niet aan vast.
En als je die snelheid dan niet waar maakt, dan vind ik het een petjesauto.
Als ik zo'n zogenaamd "uitgebouwde" auto zie, en ze starten die en er komt dan dieselgeluit uit, dan kan ik niks anders dan (bijna) hardop lachen.

Toppunt van belachelijkheid vind ik een BMW 116d met een M-Pack, of een CLA180d AMG.
Die zien er uit alsof ze het ronderecord op de Nurburgring gaan breken, en dan komt daar zo'n gepruttel uit.

Maar een Alpine die de goedkoopste Tesla 3 RWD SR nog niet kan kloppen in de sprint (en op top) is toch gewoon om te lachen. Daarom Schaap in wolfskleren.
Hoe die er dan uit ziet kan me daarna niet boeien. Een auto die er snel uit ziet moet snel zijn.

• SirLct
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:24:
[...]

Ik ben normaal gesproken anti "offtopic, i-know-better, veiligheid dit en dat, moraalridder" posts.
Maar je kleintje zo lang mogelijk laten slapen id auto is toch niet echt goed voor ze. Voor hun rug, ademhaling, etc etc. Ik raad iedereen om elk 2u te stoppen, benen streken, etc. Maak de vakantierit met je kinderen ook leuker.
Maar goed, het blijft je kinderen, dus je keuze.

Als je 400km range wil betekent dus 10-80% range van 280km, dat is een prima rule-of-thumb. Want dan rij je 2-3u per etape. Als je 40-45k wil spenderen is het tegenwoordig ook nieuwe Model Y te doen. Zelfs lager.
Met SEPP en Tesla Bonus en referral (die ik niet mag posten) kom je op 38k als goed is.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

SirLct schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:26:
[...]

Ik ben normaal gesproken anti "offtopic, i-know-better, veiligheid dit en dat, moraalridder" posts.
Maar je kleintje zo lang mogelijk laten slapen id auto is toch niet echt goed voor ze. Voor hun rug, ademhaling, etc etc. Ik raad iedereen om elk 2u te stoppen, benen streken, etc. Maak de vakantierit met je kinderen ook leuker.
Maar goed, het blijft je kinderen, dus je keuze.

Als je 400km range wil betekent dus 10-80% range van 280km, dat is een prima rule-of-thumb. Want dan rij je 2-3u per etape. Als je 40-45k wil spenderen is het tegenwoordig ook nieuwe Model Y te doen. Zelfs lager.
Met SEPP en Tesla Bonus en referral (die ik niet mag posten) kom je op 38k als goed is.
Mee eens, langer dan een uur a anderhalf uur slaapt hij niet in de auto.
Wij hadden nog de gedachte dat snelladen langs de snelweg enorm veel duurder was, maar dat is helemaal niet meer het geval, zeker Tesla laders zijn erg goedkoop

• SirLct
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:28:
[...]

Mee eens, langer dan een uur a anderhalf uur slaapt hij niet in de auto.
Wij hadden nog de gedachte dat snelladen langs de snelweg enorm veel duurder was, maar dat is helemaal niet meer het geval, zeker Tesla laders zijn erg goedkoop
Vooral in DE is lader op de autobahn duur kan zijn, maar als je bereid bent om 1 min afrit nemen en "autohof" zoeken dan is het opeens wel prima prijzen. Wat ook mooi meegenomen is dat koffie bij een autohof benzinestation normale 3 euro is ipv 5-6 euro als je aan de autobahn koffie bestel.

• voog
Mar.tin schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:43:
[...]

Volgens mij staan de XC40 en de Polestar2 op hetzelfde platform. :+
Zou goed kunnen, maakt voor de boodschap geen verschil, toch?

• Mar.tin
voog schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:01:
[...]

Zou goed kunnen, maakt voor de boodschap geen verschil, toch?
Nee, vond het vooral wel geestig, dat hij er in de Polestar zou zitten voor de accu en in de XC40 omdat het een ICE chassis is. Terwijl het dezelfde onderdelen zijn.

Doet verder dus niets af aan je punt over dat het niet hebben van die tunnel (veel) interne ruimte oplevert.

• voog
Mar.tin schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:07:
[...]

Nee, vond het vooral wel geestig, dat hij er in de Polestar zou zitten voor de accu en in de XC40 omdat het een ICE chassis is. Terwijl het dezelfde onderdelen zijn.

Doet verder dus niets af aan je punt over dat het niet hebben van die tunnel (veel) interne ruimte oplevert.
Nu alleen de vraag of er in de XC40 middentunnel accu’s zitten ;)

• SirLct
voog schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:23:
[...]

Dacht ik ook al. Als een echte nerd zeg ik dat beide stellingen alsnog waar kunnen zijn. :+

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:52
Zouden jullie een goede E occasion auto uit Duitsland aanbevelen of aandurven, zelf vindt ik een nieuwe te duur van daar dat ik dit als een eventueel goede optie zie. Zou er rond de 30.000 voor willen uitgeven.

Ik kwam deze tegen,
https://www.autoscout24.d...urce=homepage_last-search

De matte lak vind ik erg fraai en ziet er goed compleet uit, ook de luxe stoelen spreken mij aan, aangezien ik geen eigen laad mogelijkheid heb zie ik dit accu pakker wel als minimum.

Of beter niet aan import voor E wagens beginnen?

[ Voor 16% gewijzigd door ramrodwillem op 10-09-2024 20:59 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

ramrodwillem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:30:
Zouden jullie een goede E occasion auto uit Duitsland aanbevelen of aandurven, zelf vindt ik een nieuwe te duur van daar dat ik dit als een eventueel goede optie zie. Zou er rond de 30.000 voor willen uitgeven.

Ik kwam deze tegen https://www.autoscout24.d...urce=homepage_last-search

De matte lak vind ik erg fraai en ziet er goed compleet uit, ook de luxe stoelen spreken mij aan, aangezien ik geen eigen laad mogelijkheid heb zie ik dit accu pakker wel als minimum.

URL is niet goed

• ramrodwillem
Aangepast

• Tommie12

Ik kwam deze tegen,

Correcte prijs vind ik, maar …. Ik zou nooit kopen zonder die te zien, en dan is Munchen echt wel ver weg….

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:21
jeroenkb schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:41:
@Mad-Matt

Waarschijnlijk te vroeg aangezien je pas volgend jaar over wil naar een andere, maar wat mij betreft d e beste deal op dit moment is de Kia EV6. Ze bieden nu voorraad modellen aan van de EV6 Light met de 77,4 kWh accu aan voor 38k (rekening houdend met SEPP) (wat ik begrijp overproductie uit het buitenland, want in NL bestaat dit model niet)

Waar kan ik die vinden?

• Zjanzjak
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:17:
Een auto die er snel uit ziet moet snel zijn.
Mooi verhaal, en je zegt precies wat ik ook zeg. ;)
Voor jou MOET hij snel zijn, mij interesseert dat geen sikkepit, voor mij MOET een auto mooi zijn.
Ik vind mijn huidige wagen al veels te snel, de sportstand zelden gebruikt, en 170 rijden? Attenooijen, nee hoor, mij niet gezien, brrrrr. Dus, ieder zijn ding, zullen we het daarbij laten? /kusje

P.S. Aangaande andere loze opmerkingen; Uiteraard begrijp ik dat wat de 1 mooi vind, de ander bijvoorbeeld weer spuuglelijk, of simpelweg niet mooi vind. Het zal mijn keuze iig niet beïnvloeden.

• Kodess

Ik kwam deze tegen,

Ik ben nu op mijn 2e import EV :)
Eerste was een ioniq(2017) uit Belgie en nu dus een Enyaq uit Tsjechie.

Je moet gewoon net als in NL kijken of de historie klopt en dat ie in goede staat is.

Ik had ook ipv de Enyaq bijna een IONIQ 5 uit Duitsland geimporteerd, maar de Enyaq was 2k goedkoper en was al door een andere partij geimporteerd dus dat scheelde me veel import gedoe en dan ook nog kosten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• ramrodwillem
Heb je de import zelf gedaan of uitbesteed toen?

De wagen uit de link is overigens al verkocht, even verder kijken maar.

• Tommie12
Kodess schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:46:
[...]

Ik ben nu op mijn 2e import EV :)
Eerste was een ioniq(2017) uit Belgie en nu dus een Enyaq uit Tsjechie.

Je moet gewoon net als in NL kijken of de historie klopt en dat ie in goede staat is.

Ik had ook ipv de Enyaq bijna een IONIQ 5 uit Duitsland geimporteerd, maar de Enyaq was 2k goedkoper en was al door een andere partij geimporteerd dus dat scheelde me veel import gedoe en dan ook nog kosten.
Net als in NL is er in B een goede manier om kilometerfraude te voorkomen. Ik weet niet of dat in Tsjechie ook het geval is. Daar zou ik toch voor opletten.

• Kodess
ramrodwillem schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:49:
Heb je de import zelf gedaan of uitbesteed toen?

De wagen uit de link is overigens al verkocht, even verder kijken maar.
Ik was bezig om de Ioniq5 zelf te importeren, veel van de import services zijn erg gericht op helpen met BPM verlaging maar die is voor EV's al 0.
Mijn beide EV"s zijn aan mij verkocht door Nederlandse handelaren. De ioniq is toen voor mij geimporteerd.
De Enyaq was al geimporteerd.
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:54:
[...]

Net als in NL is er in B een goede manier om kilometerfraude te voorkomen. Ik weet niet of dat in Tsjechie ook het geval is. Daar zou ik toch voor opletten.
Dat is het fijna van nieuwe EV's :)
De Enyaq kan je alle service terugvinden in de app. Dus ik kan alle km standen zien en alle beurten, ook die die die in Tsjechie heeft gehad. En daar staat dus ook steeds netjes de km stand bij.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Mar.tin
voog schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:23:
[...]

Ja. Hetzelfde accupakket als onder de Polestar 2 hangt eronder :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zit ook te kijken naar importeren, keuze in Nederland is gewoon beperkt en relatief duur.

Kom je natuurlijk eerst uit bij dasimport, maar een korte Google search geeft bv ook easyimport, die vragen maar de helft, ogenschijnlijk dezelfde service..

Ook wat hierboven genoemd is, zelf gaan kijken heeft wel een pre, pas dan zie je kleine dingetjes zoals krasjes en dergelijke.
Op de foto's (en soms zelfs alleen renders) zie je niks, alleen welke uitvoering het is.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:03
gewoon zelf ophalen en bij de rdw brengen, wel de juiste kentekens regelen, bpm is 0€, rdw bezoek €130 oid, kost je alleen wat tijd.

Coasterfreak in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:50:
[...]

Dan weet jij gewoon niet wat Rapid gate is. Rapid gate gaat over de software-restricties die er waren waardoor je maar 1 x kon snelladen en daarna veel trager. Dit was onafhankelijk van de temperatuur en dus 'dom'.

Dit is later gefixt. Het langzamer laden is nu gekoppeld aan de daadwerkelijke temperatuur. Je laadt nu dus alleen nog langzamer als dat ook echt nodig is vanwege de hoge temperatuur.

Daarmee was Rapid-gate opgelost, maar laden gaat nog steeds niet snel na 1 a 2 x snelladen in de zomer.
Uh, Rapid gate is echt nog niet opgelost. Het tweede keer laden was niet een beetje langer. De derde keer kostte meer dan een uur extra. Nog steeds Rapidgate als gevolg van luchtkoeling. Het ontwerp is gewoon bagger.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

daemonix schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:07:
[...]
Uh, Rapid gate is echt nog niet opgelost. Het tweede keer laden was niet een beetje langer. De derde keer kostte meer dan een uur extra. Nog steeds Rapidgate als gevolg van luchtkoeling. Het ontwerp is gewoon bagger.
Luchtkoeling? Ding heeft toch überhaupt geen koeling? Op passieve koeling aan de lucht dan, maar dat zou ik geen luchtkoeling noemen... dan heeft alles koeling.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-12 13:25
Bartjuh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:20:
[...]

Luchtkoeling? Ding heeft toch überhaupt geen koeling? Op passieve koeling aan de lucht dan, maar dat zou ik geen luchtkoeling noemen... dan heeft alles koeling.
Als model 2018 Leaf rijder kan ik bevestigen dat er inderdaad totaal geen sprake is van koeling. Er komt hooguit wat koeling via de lucht die onder het pakket door stroomt tijdens het rijden, dus er zal vast een klein verschil zijn tussen rijden en stilstaan kwa koeling, maar dan moet je ook weer niet te hard rijden, want anders warmt ie juist weer op door het vermogen dat geleverd moet worden. Er loopt dus ook geen lucht door het pakket heen, piepklein voordeeltje heeft het misschien wel, er mogen dan een boel mensen zijn met defecte accu cellen, het komt niet vaak voor dat je hoort dat iemand last heeft van corrosie in het pakket dat ik weet. :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:07:
[...]

Dat is geen rapid gate, maar gewoon de beperking van luchtkoeling

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@de Peer Mijn Ioniq laadt anders prima meerdere keren op een dag tot de maximale 68kW ondanks de simpele luchtkoeling.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• de Peer

de Peer

under peer review

SpongeRob schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:01:
@de Peer Mijn Ioniq laadt anders prima meerdere keren op een dag tot de maximale 68kW ondanks de simpele luchtkoeling.
Das een andere auto. Het ging over de Nissan leaf en de beperking die luchtkoeling oplevert.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

SpongeRob schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:01:
Klopt, maar het ging over de Nissan Leaf die befaamd is om rapid gate.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Dat is allemaal al lang bekend, maar zoals het geschreven is, wordt er gezegd dt luchtkoeling per definitie slecht is.
Het probleem van de Leaf is dat er totaal geen koeling is (op rijwindkoeling na die je natuurlijk niet hebt tijdens het laden...) voor de batterij. Andere auto's met luchtkoeling (dus een actieve ventilator) doen het doorgaans veel beter tot dikke prima.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 09:43
Wij zijn de opties aan het bekijken voor een nieuwe auto (2e hands).
Echter omdat er zoveel onduidelijk is twijfelen we hier sterk over. Ze gaan vanaf 2025 wegen belasting voeren, mits de korting erop blijft is het nog allemaal vergelijkbaar / goedkoper dan een benzine versie. Echter als de korting eraf gaat heb ik nergens kunnen vinden of ze iets gaan doen met betrekking tot de gewichten van elektrische auto's. Dan betaal je voor een ID3 een dikke 100 euro per maand, terwijl ik momenteel een zelfde formaat auto heb en de helft betaal. De verzekeringen lijken gelijk te liggen.

Daarnaast lijken op Excel de brandstof kosten tegenover benzine een stuk lager te liggen een kleine 45% (mits thuis wordt geladen. dat is voor ons in de meeste gevallen wel haalbaar, alleen met vakantie niet)
Als laatste verwachten we in 2025 dat onze nieuwbouw woning wordt opgeleverd wat vol licht met zonnen panelen. Echter zijn we overdag meestal werken dan zouden we hier alleen de weekendde profijt van hebben en in de zomermaanden in de avond.

In gebruik lijken ons de EV een goedkoper optie. Alleen we zijn een beetje huiverig voor de afschrijving en toekomstige wegenbelasting. of is er een betrouwbare bron die meer info heeft over de toekomstplannen met betrekking tot de wegenbelasting?

• jeroenkb
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:32:
Wij zijn de opties aan het bekijken voor een nieuwe auto (2e hands).
Echter omdat er zoveel onduidelijk is twijfelen we hier sterk over. Ze gaan vanaf 2025 wegen belasting voeren, mits de korting erop blijft is het nog allemaal vergelijkbaar / goedkoper dan een benzine versie. Echter als de korting eraf gaat heb ik nergens kunnen vinden of ze iets gaan doen met betrekking tot de gewichten van elektrische auto's. Dan betaal je voor een ID3 een dikke 100 euro per maand, terwijl ik momenteel een zelfde formaat auto heb en de helft betaal. De verzekeringen lijken gelijk te liggen.

Daarnaast lijken op Excel de brandstof kosten tegenover benzine een stuk lager te liggen een kleine 45% (mits thuis wordt geladen. dat is voor ons in de meeste gevallen wel haalbaar, alleen met vakantie niet)
Als laatste verwachten we in 2025 dat onze nieuwbouw woning wordt opgeleverd wat vol licht met zonnen panelen. Echter zijn we overdag meestal werken dan zouden we hier alleen de weekendde profijt van hebben en in de zomermaanden in de avond.

In gebruik lijken ons de EV een goedkoper optie. Alleen we zijn een beetje huiverig voor de afschrijving en toekomstige wegenbelasting. of is er een betrouwbare bron die meer info heeft over de toekomstplannen met betrekking tot de wegenbelasting?
Neem je de milieuaspecten niet mee in je overwegingen?
Pagina: 1 ... 330 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic