Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
2017 geloof ik, maar dan schuif je die doelpalen ineens nog vier jaar verder terug in de tijd.Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:55:
[...]
5 jaar geleden was er misschien al meer. Ik mocht in 2017 en 2022 een nieuwe leaseauto bestellen.
In 2017 was er gewoon niks buiten een Model 3 wat in mijn budget kon vallen, en ik wil geen sedan.
In 2022 was de Tesla Y er en nog een paar andere auto's maar het was echt beperkt.
Dus ja, toen voor de Y gekozen, en dat zal mijn laatste Tesla geweest zijn.
En voor 2022 ben ik dat niet met je eens, er was toch echt al wel ruim keuze en ja tuurlijk de huidige markt is nog verder dan we in 2022 waren.
https://ev-database.org/#...rs-y=2021_2023&s=1&p=0-50
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
De prijs.Gonadan schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:16:
[...]
De toon van het artikel begrijp ik niet zo. Wat is er mis met een korte range en weinig vermogen (relatief dan, want het is meer dan zat voor een kleine auto, zeker in EV vorm) voor een boodschappenauto?
That's all.
Tja, dan moeten ze misschien iets aan hun verwachtingen doen. Zoals hierboven gemeld worden kleine auto's sowieso al duurder en Chinese prijzen verwachten voor een Polo is wel een beetje vreemd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als dit aan mij bedoelt is, deze is nieuw te duur (ook die 25k) en tweedehands ook mede doordat het een 'leuk autootje' is (18 tot 22k). Wat voor mijn rationele brein totaal niet relevant is bij een tweede auto. Daarnaast is het een Stellantis BEV en wil ik die niet in eigendom hebben en zou ik dat eigenlijk iedereen afraden.janne_nl schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:22:
Wij hebben een Fiat 500e als 2de auto, die werkt prima en heeft denk ik wel wat je wil/zoekt.
Er was naast de Y en de 3 de Polestar 2 (erg inefficient toen), de BMW IX (lomp, inefficient en met beperkte batterij), de ID4/Enyaq in hun eerste versie (software issues, WP in optie en werkte niet goed), Corsa (te klein), e-Up(te klein), BMW i3 oude versie (draak en te klein), Kona (te klein), id3 (te klein), Taycan (out of my league),..True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:18:
[...]
2017 geloof ik, maar dan schuif je die doelpalen ineens nog vier jaar verder terug in de tijd.
En voor 2022 ben ik dat niet met je eens, er was toch echt al wel ruim keuze en ja tuurlijk de huidige markt is nog verder dan we in 2022 waren.
https://ev-database.org/#...rs-y=2021_2023&s=1&p=0-50
Vergeet ik iets? Ik kijk naar auto's die in 2022 bestelbaar waren voor levering begin 2023.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De bestuurder stond op de rem en had geen dagrijverlichting (verlichting achter) aan.
Ik zag exact hetzelfde als in deze Insta reel (sorry ..): https://www.instagram.com/reel/DSNsk7gDNsn/ ook wel goed op te maken uit dit moment van deze YT video: YouTube: Leapmotor C10 Night Lights Review
Het achterlicht toonde zich zonder enige reden in één of andere sweeping motion. Ik vraag mij af wat het nut hiervan is (niets want de bestuurder/eigenaar zit er in) en hoe dit in hemelsnaam is toegestaan op de Nederlandse/EU wegen?
Wat er mis is aan de ID Polo? Dat je er eerder 30k dan 25k voor gaat betalen als je er een paar opties aan toe voegt.Gonadan schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:16:
[...]
De toon van het artikel begrijp ik niet zo. Wat is er mis met een korte range en weinig vermogen (relatief dan, want het is meer dan zat voor een kleine auto, zeker in EV vorm) voor een boodschappenauto?
Super cool misschien toch maar voor een Leapmotor gaan danTrue schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:32:
Ik stond gisteren achter een Leapmotor C10 en ik was ontzettend verbaasd over de achterlichten.
De bestuurder stond op de rem en had geen dagrijverlichting (verlichting achter) aan.
Ik zag exact hetzelfde als in deze Insta reel (sorry ..): https://www.instagram.com/reel/DSNsk7gDNsn/ ook wel goed op te maken uit dit moment van deze YT video: YouTube: Leapmotor C10 Night Lights Review
Het achterlicht toonde zich zonder enige reden in één of andere sweeping motion. Ik vraag mij af wat het nut hiervan is (niets want de bestuurder/eigenaar zit er in) en hoe dit in hemelsnaam is toegestaan op de Nederlandse/EU wegen?
Knight Rider style
Volgens mij had je out of the top of my head toen ook de IONIQ 5, Ford Mustang, Audi Q4, Volvo XC40, Mercedes EQA en ik dacht ook de e-208. Ik zal ongetwijfeld nog wel wat missen.Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:31:
[...]
Er was naast de Y en de 3 de Polestar 2 (erg inefficient toen), de BMW IX (lomp, inefficient en met beperkte batterij), de ID4/Enyaq in hun eerste versie (software issues, WP in optie en werkte niet goed), Corsa (te klein), e-Up(te klein), BMW i3 oude versie (draak en te klein), Kona (te klein), id3 (te klein), Taycan (out of my league),..
Vergeet ik iets? Ik kijk naar auto's die in 2022 bestelbaar waren voor levering begin 2023.
Dat is altijd bij Duitsers, maak je je daar nog steeds druk om?Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:35:
[...]
Wat er mis is aan de ID Polo? Dat je er eerder 30k dan 25k voor gaat betalen als je er een paar opties aan toe voegt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waanzin natuurlijk dat dit zou mogen. Kan het me dan ook bijna niet voorstellen.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:32:
Ik stond gisteren achter een Leapmotor C10 en ik was ontzettend verbaasd over de achterlichten.
Zoals in het commentaar bij het filmpje: we worden als bestuurder al genoeg afgeleid door alle toeters en bellen in de auto, moet er nu buiten ook al een permanente lichtshow komen?
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Hyundai is niet toegelaten in onze merkenlijst, net als de Ford.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:36:
[...]
Volgens mij had je out of the top of my head toen ook de IONIQ 5, Ford Mustang, Audi Q4, Volvo XC40, Mercedes EQA en ik dacht ook de e-208. Ik zal ongetwijfeld nog wel wat missen.
De XC40 is relatief klein, was zeer duur en erg inefficient.
Q4: zelfde probleem als met de ID4
EQA: te klein, en miste range en laadsnelheid.
e-208: te klein
Tesla Y stak er toen echt bovenuit, dat is nu anders.
[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 30-09-2026 09:39 ]
En in China hebben de auto's zelfs text en emoticons achteraanalexbl69 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:38:
[...]
Waanzin natuurlijk dat dit zou mogen. Kan het me dan ook bijna niet voorstellen.
Zoals in het commentaar bij het filmpje: we worden als bestuurder al genoeg afgeleid door alle toeters en bellen in de auto, moet er nu buiten ook al een permanente lichtshow komen?
Onze 2de auto nu is een Polo van 9 jaar oud, gekocht bij een EU-importer (Cardoen). Dan is de prijs lager en de uitrusting completer... Toen ook prijs gevraagd bij een VW garage voor dezelfde uitrusting, en die zaten bijna 4000€ hoger...Gonadan schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:38:
[...]
Dat is altijd bij Duitsers, maak je je daar nog steeds druk om?
o.a. De Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 kon je al bestellen vanaf 2021.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:36:
Ik zal ongetwijfeld nog wel wat missen.
Wonend in Vlaanderen (BE)
Lijken mij prima overwegingen, maar dan is de stelling dus niet: "Naast Tesla was het aanbod heel erg beperkt." maar dat binnen jouw eisen en wensen de Tesla Y de enige echt realistische keuze was en binnen jouw 'requirements' de keuze beperkt was.Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:38:
[...]
Hyundai is niet toegelaten in onze merkenlijst, net als de Ford.
De XC40 is relatief klein, was zeer duur en erg inefficient.
Q4: zelfde probleem als met de ID4
EQA: te klein, en miste range en laadsnelheid.
e-208: te klein
Tesla Y stak er toen echt bovenuit, dat is nu anders.
Onze huidige auto (formaat Ford Kuga) rijdt 1 op 11 en met de huidige prijzen en ouder worden van de auto oriënteren we ons op de alternatieven, een EV occasion. We kunnen op de oprit opladen, helaas geen zonnepanelen.
We hebben ook wel wat eisen; moet een aanhangwagen van 600kg kunnen trekken, accu van liefst minimaal 70kwh, relatief snel laden (voor de Franse vakantieritjes en langere familie bezoekjes in Nederland), genoeg ruimte op de achterbank voor 2 opgroeiende tieners. Onze shortlist bestaat uit Skoda Enyaq iV80, VW ID.4 77kwh, Kia EV6 en Hyundai Ioniq5. De laatste 2 zijn gekend met ICCU issues en ik weet niet hoeveel zin ik heb om een auto te kopen waarvan ik weet dat er problemen zijn..
Budget is rond de 25k. Wat ik vind voor dit bedrag zijn auto's met wat meer kilometers, die dus al (bijna) buiten de garantie vallen (160k).
Zie ik nog andere kanshebbers over het hoofd of hebben jullie nog andere tips? Er zit zoveel kennis hier!
Klopt, de enige alternatieven waar ik langer dan 2 minuten naar keek waren de Q4 en ID4, maar die waren echt nog niet op punt.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:42:
[...]
Lijken mij prima overwegingen, maar dan is de stelling dus niet: "Naast Tesla was het aanbod heel erg beperkt." maar dat binnen jouw eisen en wensen de Tesla Y de enige echt realistische keuze was en binnen jouw 'requirements' de keuze beperkt was.
Privé zou ik zeker een koreaan overwegen (meer dan een chinees), maar die zitten niet in onze leaselijst.
Dit is wel erg semantisch neuzelen hoor, het is toch algemeen gekend dat men ook een beetje vanuit eigen oogpunt redeneert.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:42:
[...]
Lijken mij prima overwegingen, maar dan is de stelling dus niet: "Naast Tesla was het aanbod heel erg beperkt." maar dat binnen jouw eisen en wensen de Tesla Y de enige echt realistische keuze was en binnen jouw 'requirements' de keuze beperkt was.
Een hoop merken waren in het begin echt geen serieuze optie, tenzij je héél graag elektrisch wilde. Dus ik zou het aanbod toen ook gewoon beperkt genoemd hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja import is vaak goedkoper, maar ik mis denk ik het punt wat je wilt maken. De dingen die je noemt komen niet in de review terug namelijk.Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:40:
[...]
Onze 2de auto nu is een Polo van 9 jaar oud, gekocht bij een EU-importer (Cardoen). Dan is de prijs lager en de uitrusting completer... Toen ook prijs gevraagd bij een VW garage voor dezelfde uitrusting, en die zaten bijna 4000€ hoger...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tuurlijk, maar ik vind zo'n stelling poneren (link) wel wat achtergrond waard. En als we dan verderop lezen dat een EV6 en een Ioniq geen serieuze opties zijn terwijl die wel echt in de buurt zitten/zaten van een Model Y dan kunnen we semantisch neuzelen wat we willen, maar dan komen we er toch nietGonadan schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:47:
[...]
Dit is wel erg semantisch neuzelen hoor, het is toch algemeen gekend dat men ook een beetje vanuit eigen oogpunt redeneert.
Een hoop merken waren in het begin echt geen serieuze optie, tenzij je héél graag elektrisch wilde. Dus ik zou het aanbod toen ook gewoon beperkt genoemd hebben.
't Zijn allemaal meningen, ik vond de stelling wel hout snijden vanuit mijn perspectief.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:00:
[...]
Tuurlijk, maar ik vind zo'n stelling poneren (link) wel wat achtergrond waard. En als we dan verderop lezen dat een EV6 en een Ioniq geen serieuze opties zijn terwijl die wel echt in de buurt zitten/zaten van een Model Y dan kunnen we semantisch neuzelen wat we willen, maar dan komen we er toch niet
Termen als 'beperkt' zijn in de basis al subjectief, dus de kans dat daarover consensus bereikt wordt acht ik vrij klein. In de klassieke ICE markt van voor het EV-tijdberk zou je drie opties ook vrij beperkt noemen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als eerste is die 500e nog van voor alles Stellantis werd, de auto werkt prima geen enkel issue. Tenzij wellicht het sturen met de app wel een abbo nodig heeft.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:28:
[...]
Als dit aan mij bedoelt is, deze is nieuw te duur (ook die 25k) en tweedehands ook mede doordat het een 'leuk autootje' is (18 tot 22k). Wat voor mijn rationele brein totaal niet relevant is bij een tweede auto. Daarnaast is het een Stellantis BEV en wil ik die niet in eigendom hebben en zou ik dat eigenlijk iedereen afraden.
Maar geef eens aan wat de issues kunnen zijn? Net zoiets als de issues die er in het begn waren met de EV's van bijvoorbeeld volkswagen? Ik heb hier van alles langs zien komen, maar mi heeft elk merk wel zn issues.
Met de stelling dat een EV6 en Ioniq5 "in de buurt zitten/zaten van een model Y" doe je die eerste twee toch ruim tekort.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:00:
[...]
Tuurlijk, maar ik vind zo'n stelling poneren (link) wel wat achtergrond waard. En als we dan verderop lezen dat een EV6 en een Ioniq geen serieuze opties zijn terwijl die wel echt in de buurt zitten/zaten van een Model Y dan kunnen we semantisch neuzelen wat we willen, maar dan komen we er toch niet
Zowel inzake exterieur design als aanbod interieur (maar dat heb je het weer over persoonlijke smaakvoorkeuren
Ioniq 5 en EV6 zijn wel echt een aanrader qua snelladen vanwege 800V. De ICCU problemen zou ik me niet druk om maken. De garantie daarvoor is verlengd naar 15 jaar / 300.000km voor de EU.Pepper123 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:45:
De EV wereld is helemaal nieuw voor ons.
Onze huidige auto (formaat Ford Kuga) rijdt 1 op 11 en met de huidige prijzen en ouder worden van de auto oriënteren we ons op de alternatieven, een EV occasion. We kunnen op de oprit opladen, helaas geen zonnepanelen.
We hebben ook wel wat eisen; moet een aanhangwagen van 600kg kunnen trekken, accu van liefst minimaal 70kwh, relatief snel laden (voor de Franse vakantieritjes en langere familie bezoekjes in Nederland), genoeg ruimte op de achterbank voor 2 opgroeiende tieners. Onze shortlist bestaat uit Skoda Enyaq iV80, VW ID.4 77kwh, Kia EV6 en Hyundai Ioniq5. De laatste 2 zijn gekend met ICCU issues en ik weet niet hoeveel zin ik heb om een auto te kopen waarvan ik weet dat er problemen zijn..
Budget is rond de 25k. Wat ik vind voor dit bedrag zijn auto's met wat meer kilometers, die dus al (bijna) buiten de garantie vallen (160k).
Zie ik nog andere kanshebbers over het hoofd of hebben jullie nog andere tips? Er zit zoveel kennis hier!
Zie Het grote Kia EV6 topic - Mobiliteit - GoT
Maar vrouwlief moest en zou een Fiat 500 e hebben, terwijl ik voor de Leapmotor T03 opteerde, vond ze een gebakkie, dus gegaan voor occasion private lease. Als er dan toch wat is dan is het het probleem van de leasemaatschappij. Dus beetje best of both worlds gekozen, niet in eigendom maar madam rijdt er toch maar mooi mee rond. Vooralsnog probleemloos.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:28:
Daarnaast is het een Stellantis BEV en wil ik die niet in eigendom hebben en zou ik dat eigenlijk iedereen afraden.
Dat had ik ook gelezen, die garantie. Maar het is toch vervelend als we onderweg met de kinderen stil staan door dit defect (ja, kan altijd gebeuren, maar bij dit probleem is de kans wel groter natuurlijk).Sonicfreak schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:42:
[...]
Ioniq 5 en EV6 zijn wel echt een aanrader qua snelladen vanwege 800V. De ICCU problemen zou ik me niet druk om maken. De garantie daarvoor is verlengd naar 15 jaar / 300.000km voor de EU.
Zie Het grote Kia EV6 topic - Mobiliteit - GoT
Is dat voor een eerste auto dan wel relevant? En is dat dan omdat jij met de eerste rijdtTrue schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:28:
[...]
Als dit aan mij bedoelt is, deze is nieuw te duur (ook die 25k) en tweedehands ook mede doordat het een 'leuk autootje' is (18 tot 22k). Wat voor mijn rationele brein totaal niet relevant is bij een tweede auto. Daarnaast is het een Stellantis BEV en wil ik die niet in eigendom hebben en zou ik dat eigenlijk iedereen afraden.
Bij zowat iedere auto heb je een kleine kans dat je door een defect onderweg strandt.Pepper123 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:54:
Dat had ik ook gelezen, die garantie. Maar het is toch vervelend als we onderweg met de kinderen stil staan door dit defect (ja, kan altijd gebeuren, maar bij dit probleem is de kans wel groter natuurlijk).
Voor hetzelfde geld rij je (met om het een welke auto) met een hogere statistische kans een paar banden plat in de middle of nowhere.
Daar zou ik dus al geen rekening mee houden (en het is ook niet zo dat iedere Kia vroeg of laat met het ICCU probleem te maken krijgt, blijft een minderheid).
Rij al sinds begin 2019 met verschillende EV's uit de Hyundai groep (nu een EV6 RWD GT-line MY 2024) en ben er nog nergens mee gestrand).
Wel issues gehad maar die werden in garantie op relatief korte termijn verholpen (gearbox en elektromotor in de e-Niro en airco compressor in de EV6).
Maar wanneer je je er persoonlijk niet gerust op voelt kies je gewoon iets anders.
Een budget van 25K voor een EV6 78 kWh lijkt me sowieso al aan de krappe kant.
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2026 11:06 ]
Je mist nog de Ford Mustang en Tesla Model 3 als optie (hoewel ik zo niet weet hoe groot die achterbank is). Puur naar je opties kijken die je nu noemt zijn de EV6 en IONIQ 5 wel de betere keuzes (op papier). In dit segment kun je met wat geluk bij https://eccasion.com/ er een leuke ex-lease uit pikken voor zo'n 22k dan heb je nog wat ruimte/buffer/budget voor een ICCU tegenvaller als deze buiten garantie (na 1 jaar) zou komen.Pepper123 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:45:
De EV wereld is helemaal nieuw voor ons.
Als ik even snel een extract maak van 20-25k <150k km bij Eccassion kom ik uit op deze lijst (na aanmelden is dit zichtbaar en dit is niet openbaar toegankelijk):
| Merk | Type | Jaar | Kilometerstand | Prijsindicatie |
|---|---|---|---|---|
| Hyundai | Kona Electric 64kWh | 2020 | 51.345 km | € 20.000 |
| Hyundai | Kona Electric 64kWh | 2020 | 48.413 km | € 20.000 |
| Kia | Niro Long Range - 3 fase | 2021 | 90.190 km | € 20.800 |
| Hyundai | Kona Electric 64kWh | 2020 | 36.960 km | € 20.400 |
| Volkswagen | ID.4 First | 2021 | 131.066 km | € 20.600 |
| Skoda | Enyaq iV60 | 2021 | 101.179 km | € 20.700 |
| Volkswagen | ID.4 Pro | 2021 | 62.826 km | € 21.300 |
| Ford | Mustang Standard Range RWD | 2021 | 123.975 km | € 21.400 |
| Polestar | 2 Single Motor Standard Range | 2021 | 117.977 km | € 21.300 |
Ik zit zelf te azen op een e-UP via zo'n veiling, maar hun fee is killing voor een concurrerende prijs in dat segment auto, als ik op zoek was naar een auto van 20-40k weet ik vrijwel zeker dat ik er inmiddels al één via hen gekocht zou hebben.
Misschien dat ik toch maar puur een onderneming moet oprichten om éénmaal een auto via een veilig in te kunnen kopen
[ Voor 7% gewijzigd door True op 30-09-2026 11:15 ]
Dat is wel een sterk staaltje bagatelliseren hoor. De betreffende modellen hadden volgens de onafhankelijke cijfers duidelijk een veel grotere kans op pech onderweg dan gemiddeld.IvoB2 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:01:
[...]
Bij zowat iedere auto heb je een kleine kans dat je door een defect onderweg strandt.
Voor hetzelfde geld rij je (met om het een welke auto) met een hogere statistische kans een paar banden plat in de middle of nowhere.
Daar zou ik dus al geen rekening mee houden (en het is ook niet zo dat iedere Kia vroeg of laat met het ICCU probleem te maken krijgt, blijft een minderheid).
Rij al sinds begin 2019 met verschillende EV's uit de Hyundai groep (nu een EV6 RWD GT-line MY 2024) en ben er nog nergens mee gestrand).
Wel issues gehad maar die werden in garantie op relatief korte termijn verholpen (gearbox en elektromotor in de e-Niro en airco compressor in de EV6).
Maar wanneer je je er persoonlijk niet gerust op voelt kies je gewoon iets anders.
Een budget van 25K voor een EV6 78 kWh lijkt me sowieso al aan de krappe kant.
Dus voor mensen die de kans op panne zo klein mogelijk willen houden is het dan een 1+1 dat je niet voor zo'n model gaat.
Om dit dan nu te projecteren op alle EV6 of het hele merk is weer iets anders, dat is ook weer niet realistisch.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eén van de eisen was een accu van minstens 70 kWh.True schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:13:
Als ik even snel een extract maak van 20-25k <150k km bij Eccassion kom ik uit op deze lijst (na aanmelden is dit zichtbaar en dit is niet openbaar toegankelijk):
Heeft het dan zin een lijstje te maken met batterijen met een lagere opslagcapaciteit?
Er stond ook "liefst" en dan 64 t.o.v. 70 vind ik toch best wel in de buurt komen, maar het ging hier ook puur om wat er beschikbaar is voor zo'n prijs. Hij mag toch echt zelf stappen ondernemen om verder zaken uit te zoekenIvoB2 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:38:
[...]
Eén van de eisen was een accu van minstens 70 kWh.
Heeft het dan zin een lijstje te maken met batterijen met een lagere opslagcapaciteit?
Ik blijf de focus op accu capaciteit en kW laadsnelheid zo bekrompen vinden, uiteindelijk gaat het toch om range, efficiëntie en laadsnelheid in km/h.IvoB2 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:38:
[...]
Eén van de eisen was een accu van minstens 70 kWh.
Dat doen de marketing afdelingen goed.
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hou je daar geen rekening mee kan je daarna wel blijven discussiëren.
Ik heb nu (omdat ik het niet zelf moet betalen) bv. ook een BEV met 800 V laadsnelheid en de keren dat ik het gebruikt heb kan ik op de vingers van één hand tellen (en dan nog alleen omdat het standaard aanwezig was).
En de range van de vorige EV's (met 64 kWh accu maar kleinere velgen) scheelde idd niet zoveel als de range van de huidige EV (met bruto 78 kWh).
Het overgrote deel van het EV laden gebeurt hier thuis en op verplaatsing doorgaans aan AC 22 kW laders dus de laadsnelheid (thuis beperkt tot max. 7,2 kW en elders tot 11 kW) maakt dan ook weinig tot niets uit.
Het is maar net wat je zelf wil.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2026 12:02 ]
Mja, bij eenzelfde klasse auto kun je toch echt een grote(re) stap zetten met capaciteit en laadsnelheid qua (1 stop) range. Zoveel verschil zit er niet meer in qua verbruik.revolution-nl schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:55:
[...]
Ik blijf de focus op accu capaciteit en kW laadsnelheid zo bekrompen vinden, uiteindelijk gaat het toch om range, efficiëntie en laadsnelheid in km/h.
Niemand heeft het over hoe groot z'n tank is als het gaat om hoe ver je kunt rijden.revolution-nl schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:55:
[...]
Ik blijf de focus op accu capaciteit en kW laadsnelheid zo bekrompen vinden, uiteindelijk gaat het toch om range, efficiëntie en laadsnelheid in km/h.
Zelf zou ik het meest interessant vinden om dergelijke specs in kilometers te zien. Hoeveel kilometer max bereik in verschillende standaardscenario's (dat is er al wel).
En hoeveel km per tien minuten kan je normaal gesproken bijladen als de paal geen limiet is. Dat geeft mij een beeld van wat ik ermee kan.
Maar ik snap die fabrikanten wel, een absolute spec klinkt toffer. Kan je zeggen dat je een grote accu hebt. Hoe snel hij leeg is is voor de folder minder relevant.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niemand opgevallen dat er in 2017 nog helemaal geen Tesla model 3 te bestellen was? Die kwam pas in 2019.Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:55:
[...]
5 jaar geleden was er misschien al meer. Ik mocht in 2017 en 2022 een nieuwe leaseauto bestellen.
In 2017 was er gewoon niks buiten een Model 3 wat in mijn budget kon vallen, en ik wil geen sedan.
In 2022 was de Tesla Y er en nog een paar andere auto's maar het was echt beperkt.
Dus ja, toen voor de Y gekozen, en dat zal mijn laatste Tesla geweest zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hoe snel de accu/tank leeg is hangt doorgaans ook nog eens af van de rijstijl van de bestuurder. Dat kan je moeilijk vatten in gestandaardiseerde tabellen.Gonadan schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:16:
Niemand heeft het over hoe groot z'n tank is als het gaat om hoe ver je kunt rijden.
Met eenzelfde type auto doet de ene bestuurder zomaar (minstens) 100 km meer dan een ander.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2026 12:43 ]
Dus dan zeg je dat de focus op accucapaciteit dus wél logisch is?IvoB2 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:42:
[...]
Hoe snel de accu/tank leeg is hangt doorgaans ook nog eens af van de rijstijl van de bestuurder. Dat kan je moeilijk vatten in gestandaardiseerde tabellen.
Met eenzelfde type auto doet de ene bestuurder zomaar (minstens) 100 km meer dan een ander.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor mij moet een EV minstens over V2L beschikken (om in te zetten als V2H) en heb ik het geluk dat ik geen dagelijkse autoverplaatingen heb noch een auto koop op basis van sporadische vakantieverplaatsingen.
Zelf doe ik ook altijd meer km dan de tabellen van de producent aangeven (zowel fossiel als elektrisch) en rij al lang genoeg EV om volledig genezen te zijn van range anxiety.
De accu capaciteit doet er dus meer zo toe.
Die zal ergens liggen tussen de 40 kWh en de meerprijs voor wat je voor surplus aan opslag dient te betalen (bij eenzelfde model).
Soit, dat zijn - voor mij - theoretische beschouwingen - want de huidige lease loopt nog 2 jaar (met een optie voor één jaar verlenging) en dan zien we wel weer wat de markt te bieden heeft (Als ik dan nog een EV zou kopen, e-deelauto blijft voor mij dan ook een optie).
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2026 13:26 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dus hoe groot, klein, traag of snel de accu is in cijfers maakt ons niks uit. Maar van wat ik zo heb gelezen, heb je met een 50/60 kwh accu minder bereik en heb je bij bijv een Kia Niro EV een langere tijd nodig om op te laden. Maar nogmaals, het is allemaal nieuw voor ons, wie weet zie ik dingen over het hoofd.
Ik heb een Q4 en ID4 gereden en wat jij omschrijft is precies wat wij hebben ervaren. Te vaak en te lang laden.Pepper123 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:42:
25 of 125 kwh accu maakt voor ons ook niks uit, we willen een accu hebben waarbij we onderweg naar Frankrijk met aanhanger niet elke 150km voor 45 minuten aan de lader hoeven te staan. En dat als we eens naar de familie aan de andere kant van het land gaan (400km retour) we niet onderweg 30min hoeven te laden om uiteindelijk thuis te komen.
Dus hoe groot, klein, traag of snel de accu is in cijfers maakt ons niks uit. Maar van wat ik zo heb gelezen, heb je met een 50/60 kwh accu minder bereik en heb je bij bijv een Kia Niro EV een langere tijd nodig om op te laden. Maar nogmaals, het is allemaal nieuw voor ons, wie weet zie ik dingen over het hoofd.
XXXVI
Met een kleinere accu dan denk ik? Wat rijd je nu en is dat beter?ephymerous schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:07:
[...]
Ik heb een Q4 en ID4 gereden en wat jij omschrijft is precies wat wij hebben ervaren. Te vaak en te lang laden.
Is ook helemaal niet relevant als je hem elke 20km weer in 3 minuten tot 100% kunt "laden"..Gonadan schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:16:
[...]
Niemand heeft het over hoe groot z'n tank is als het gaat om hoe ver je kunt rijden.
Als dat elke 50km is en je doet er een half uur over is het een ander verhaal.
Het grote verschil is daarnaast prijs/gewicht/volume per hoeveelheid range, dus de focus op "zo klein als nodig" snap ik wel.
400km in de winter kan krap worden. Maar wat je schrijft, dat je dan 30 min moet laden om weer thuis te komen klopt ook niet.Pepper123 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:42:
25 of 125 kwh accu maakt voor ons ook niks uit, we willen een accu hebben waarbij we onderweg naar Frankrijk met aanhanger niet elke 150km voor 45 minuten aan de lader hoeven te staan. En dat als we eens naar de familie aan de andere kant van het land gaan (400km retour) we niet onderweg 30min hoeven te laden om uiteindelijk thuis te komen.
Stel je hebt 380km bereik, dan ga je op de terugweg met 10% accu ergens 8-10 minuten laden en je rijdt verder naar huis. Je hoeft dan nog maar 50-70km te laden om weer thuis te komen, en juist dat gaat met een lege accu heel erg snel!
De grootste verandering zit tussen je oren, en dat is dat je even moet wennen hoe je met een EV moet omgaan op dat punt.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Je mist het punt. Mensen kijken naar het bereik of de prijs per afstand (verbruik), niet naar capaciteit want dat zegt hooguit indirect iets.mitsumark schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:25:
[...]
Is ook helemaal niet relevant als je hem elke 20km weer in 3 minuten tot 100% kunt "laden"..
Als dat elke 50km is en je doet er een half uur over is het een ander verhaal.
Het grote verschil is daarnaast prijs/gewicht/volume per hoeveelheid range, dus de focus op "zo klein als nodig" snap ik wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op https://ev-database.org/nl/ kun je voor alle BEV's de laadsnelheid in km/u bekijken. Ook hebben ze de 1-Stop Range: De totale afstand die een voertuig kan afleggen met één laadstop van 15 minutenGonadan schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:16:
[...]
Zelf zou ik het meest interessant vinden om dergelijke specs in kilometers te zien. Hoeveel kilometer max bereik in verschillende standaardscenario's (dat is er al wel).
En hoeveel km per tien minuten kan je normaal gesproken bijladen als de paal geen limiet is. Dat geeft mij een beeld van wat ik ermee kan.
Thanks, maar dat is mij wel bekend. Ik vertelde alleen even wat voor type getallen ik interessant zou vinden vanuit de fabrikant in de marketing, dus niet de capaciteit.pdidi schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:27:
[...]
Op https://ev-database.org/nl kun je voor alle BEV's de laadsnelheid in km/u bekijken. Ook hebben ze de 1-Stop Range: De totale afstand die een voertuig kan afleggen met één laadstop van 15 minuten
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik wantrouw die cijfers. Ik heb veel praktijkervaring met de Q4 en ik kan je vertellen dat ik 124 kW DC gemiddeld tussen 10-80% nog nooit heb gehaald. Ik stond zo 40 minuten te laden.pdidi schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:27:
[...]
Op https://ev-database.org/nl kun je voor alle BEV's de laadsnelheid in km/u bekijken. Ook hebben ze de 1-Stop Range: De totale afstand die een voertuig kan afleggen met één laadstop van 15 minuten
XXXVI
Ik heb ervaring met de Hyundai Kona 64 kWh, Ioniq 28 kWh, Nissan Leaf 40 kWh, Byd Atto 3, Tesla Model Y en ik kan je zeggen dat die cijfers behoorlijk nauwkeurig zijn.ephymerous schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:32:
[...]
Ik wantrouw die cijfers. Ik heb veel praktijkervaring met de Q4 en ik kan je vertellen dat ik 124 kW DC gemiddeld tussen 10-80% nog nooit heb gehaald. Ik stond zo 40 minuten te laden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zelfde hier... En daarom vind ik laadsnelheidstest wel belangrijk.ephymerous schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:32:
[...]
Ik wantrouw die cijfers. Ik heb veel praktijkervaring met de Q4 en ik kan je vertellen dat ik 124 kW DC gemiddeld tussen 10-80% nog nooit heb gehaald. Ik stond zo 40 minuten te laden.
Ik heb snelladen niet dikwijls nodig, maar als het te traag gaat erger ik me er sterk aan.
Tegelijk ook de kanttekening dat ik eigenlijk enkel en alleen met vakanties aan de snellader sta.
Door het jaar heen verder zelden.
Die tolerantie zal voor iedereen anders zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 30-09-2026 14:41 ]
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nou weet ik niet of je deze Q4 hebt, maar dat is er 1 waar ze ook een FastNed laadcurve hebben bijgevoegd. En die 40 minuten kunnen idd dan alsnog gebeuren als het zo heet was als afgelopen zomer. Maar ook: hoe ouder de accu, hoe meer de max laadsnelheid afneemtephymerous schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:32:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 30-09-2026 14:48 ]
Ja een kwartiertje vliegt voorbij met even benen strekken en een uitgebreide sanitaire stop en met een bakkie kan je dat nog wel even rekken. Maar daarna wil je wel weer door.revolution-nl schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:38:
Qua snellaad sessies vind ik tot 15 min lekker vlot, 20 min OK en bij >25min - 30min begint vaak de irritatie als ik tijdens de laadstop geen lange pauze /lunch gepland heb.
Tegelijk ook de kanttekening dat ik eigenlijk enkel en alleen met vakanties aan de snellader sta.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Same, van het weekend had ik een uitzonderlijk lange rit (buiten vakanties om) van 400 km en dan kom ik thuis met 15% SoC het snelladen kan mij 330 dagen in het jaar verrekken en die andere paar weken vakantie wil ik zo min mogelijk last van hebben.revolution-nl schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:38:
Qua snellaad sessies vind ik tot 15 min lekker vlot, 20 min OK en bij >25min - 30min begint vaak de irritatie als ik tijdens de laadstop geen lange pauze /lunch gepland heb.
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic