• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:36
Gonadan schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:05:

Maar dus ook geen controlebeurt maar volledig vertrouwen op de sensoren en software? Dat is nogal een stevige dosis zelfvertrouwen. :D
Voor de veiligheid is er de APK en als er buiten die controlepunten dingen stuk gaan kun je reactief aan onderhoud doen.
Het hangt er natuurlijk vanaf of een merk een dealernetwerk met werkplaatsen heeft, zo ja dan haal je de klanten preventief binnen, zo nee dan kun je dat achterwege laten.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kweenie, ik vind APK gevoelsmatig wel het absolute minimum en als het even te veel kost wordt er niet naar gekeken (motoren bijv.). Ik vind het toch altijd wel prettig als m'n garageboer gewoon even een beurt gedaan heeft en de boel nagelopen heeft. Maar wellicht is dat persoonlijk, ik werk liever preventief dan met een piepsysteem. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

ASW1 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:16:
[...]

Voor de veiligheid is er de APK en als er buiten die controlepunten dingen stuk gaan kun je reactief aan onderhoud doen.
Het hangt er natuurlijk vanaf of een merk een dealernetwerk met werkplaatsen heeft, zo ja dan haal je de klanten preventief binnen, zo nee dan kun je dat achterwege laten.
Als het bij de APK tevoorschijn komt ben je ruim te laten. Versleten onderdelen van het onderstel of gare dempers zijn gewoon goedkeur, maar maken van je auto wel een rijdende frikandel en potentieel gevaarlijk.
Verder kan het nooit kwaad om de remvloeistof op tijd te verversen en b.v. de remklauwen (glijpennen) te smeren, juist bij b.v. een RWD EV.
Begrijp me niet verkeerd, het voordeel van een EV zijn (kunnen) de lange onderhoudsintervallen zijn (mijn ID4 hoeft ook maar om de 2 jaar voor onderhoud, ongeacht het kilometrage). Maar zeggen dat een Tesla nooit onderhoud nodig heeft, is gewoon een (slechte, imo) keuze van Tesla.

[ Voor 15% gewijzigd door -tom-562 op 23-09-2026 11:16 ]

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
-tom-562 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:14:
[...]
Maar zeggen dat een Tesla nooit onderhoud nodig heeft, is gewoon een (slechte, imo) keuze van Tesla.
Maar dat doen ze dus niet. Tesla raad gewoon onderhoud aan enkel word het niet verplicht en gaat het niet ten koste van de fabrieksgarantie.

Dat vind ik dus juist een pluspunt.

Daarbij ook nog de uitstekende mogelijkheden, handleidingen, onderdelen beschikbaarheid, om het onderhoud volledig zelf te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Devian op 23-09-2026 11:59 ]

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1 ... 410 411 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic