• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
Mooi denken de dealers. Kan ik de prijzen van m'n EV occasions met 2.000 euro verhogen :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:27:
Misschien toch even wachten tot eind dit jaar ook ivm de vele Tesla's die vrijkomen
Wat is daar de reden van?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Omdat de meeste leasecontracten worden aangegaan voor 5 jaar?
De Tesla verkopen in 2019 waren nogal hoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZebmEeWNnpcBrFu9ge2_JrTvkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rDj2vQbzNnDqZHBlY3DaF68U.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12 17:38
Goed nieuws!
alexbl69 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:50:

Mooi denken de dealers. Kan ik de prijzen van m'n EV occasions met 2.000 euro verhogen :).
Nah, niet als je al eerder gebruik heb gemaakt van de regeling.
Waar nog wel creatieve oplossingen voor zijn te verzinnen daar niet van maar goed, ik volg een paar occasions (elektrisch uiteraard) op gaspedaal en vooralsnog zie ik geen verhogingen qua prijs. ;)

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:16
Yep, ik 'volg' ook een aantal elektrische occasions op Gaspedaal. Wat me opviel was dat de prijzen na het afgelopen van de originele SEPP-subsidie in juli niet werden verlaagd. Van sommige auto's is sindsdien de prijs wel wat verlaagd maar ik heb de indruk dat dat niet vanwege het verdwijnen van de subsidie is/was. Zou wel een streek zijn als er nu ineens 2000 euro bij zou komen 8)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
RichieB schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:22:
[...]

Omdat de meeste leasecontracten worden aangegaan voor 5 jaar?
De Tesla verkopen in 2019 waren nogal hoog:
[Afbeelding]
Ja, dat is gekend, maar meestal duurt het wel een paar maanden voor die auto's (die veelal in November, december uitgeleverd werden) terug binnen zijn (soms loopt een leasecontract een paar maanden langer in afwachting van de volgende auto), en dan is er nog het proces van transporteren, poetsen, te koop zetten etc.

Ik verwacht pas een push in Q1/2025.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• 1rr1tantemug
1rr1tantemug schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:53:
Yep, ik 'volg' ook een aantal elektrische occasions op Gaspedaal. Wat me opviel was dat de prijzen na het afgelopen van de originele SEPP-subsidie in juli niet werden verlaagd. Van sommige auto's is sindsdien de prijs wel wat verlaagd maar ik heb de indruk dat dat niet vanwege het verdwijnen van de subsidie is/was. Zou wel een streek zijn als er nu ineens 2000 euro bij zou komen 8)
Mezelf even quoten, maar nu zie ik dat diverse aangeboden elektrische occasions hier in de regio sinds vanmiddag 1000 euro zijn omhooggeschoten in prijs.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-12 11:38
Toevallig gister een afspraak gemaakt om komende maandag bij een Kona occasion te gaan kijken, toch even een screenshot van de website gemaakt :P

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:07
Tommie12 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:57:
[...]

Ja, dat is gekend, maar meestal duurt het wel een paar maanden voor die auto's (die veelal in November, december uitgeleverd werden) terug binnen zijn (soms loopt een leasecontract een paar maanden langer in afwachting van de volgende auto), en dan is er nog het proces van transporteren, poetsen, te koop zetten etc.

Ik verwacht pas een push in Q1/2025.
Normaal gesproken wel, alleen in dit geval zullen weinig bereiders daarmee akkoord gaan. Vanaf 6 jaar betaal je 22% bijtelling over de volledige €60k.

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:31:
Ben aan het kijken naar een kleine EV. Puur als stadsautotje. Afstand per dag max 60/70km. Laden kan op werk, dus enkeltje is rond de 30km.

Nu zijn er volgens mij 3 auto's die passen voor rond de 10k

-VW e-UP (2014 en up :) )
-Smart forfour
-Renault Zoe

1. Mis ik nog auto's (Leaf niet, gezien afwezigheid accu koeling)
2. Zijn deze betrouwbaar, zijn er gebreken bekend?

Voorkeur gaat uit naar Zoe (incl koopaccu) omdat deze ruimer oogt, maar puur gevoelsmatig. Punt 2 is eigenlijk het belangrijkste.
Ik zit met een zelfde lijstje, maar dan met een Leaf erop, omdat hij best betaalbaar is.

Zoe lees ik zo veel problemen met defecte laders of inverters. De 40kWh Zoe staat zelfs voor €2500 te koop. Reparatie, op internet lees je dat dealers €2000-€10.000 aangeven. Ik weet het niet, misschien zit ik te veel in mijn zoekresultaten en lijkt het inmiddels dat ze er allemaal last van krijgen.

De fourfour staat er hier niet op.

Up heeft toch alleen een heel klein accupakket?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Swenno schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:55:
1.5 maand geleden de VW E-up gekocht wel de latere versie met de grotere accu pakket.
Bevalt goed en heel het gezin past erin, ben zelf 1.96m. Woon werk verkeer 70km per dag om de 2 dagen laden (Zomer).
Nog geen spijt van.
Wij hebben de Skoda Citigo variant, echt een leuk wagentje. In de zomer echt super zuinig, deze week had ik bij uitzondering eens tot 100% geladen en kreeg 355km range op de klok.

Vroeger had ik er een Ioniq (28kWh) naast, in de zomer bij stadsgebruik was de Citigo zuiniger, in de winter of op hoge snelheden won de Ioniq.

Destijds werd voor die kleintjes net zoveel (of meer) gevraagd dan een Ioniq. Ik weet niet of dat nu nog zo is maar in dat geval nauwelijks een rationele reden niet voor een Ioniq te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 05-09-2024 07:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Tweak_ers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:04:
Up/Citigo/Mii trio model 2020 heeft 32,3kWh
https://ev-database.org/car/1189/Volkswagen-e-Up

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Zjanzjak
1rr1tantemug schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:43:

Mezelf even quoten, maar nu zie ik dat diverse aangeboden elektrische occasions hier in de regio sinds vanmiddag 1000 euro zijn omhooggeschoten in prijs.
Ik zie, vooralsnog, nog maar bij 1 occasion een stijging, 450 euro hoger.

Wat anders, de sportieve uitvoering van de Renault 5, de Alpine A290, is 17 en 18 september te bewonderen.
In Oosterbeek, wat voor mij te ver weg is anders was ik wel even gaan kijken.
Blijf het een kek wagentje vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEsyNQwM7YPbSiV7VmJuEFqxgYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q63pbye8NWR89gs7253V8CD.jpg?f=fotoalbum_large

• assje
Wij hebben een Citigo private lease die 12-03-2025 afloopt. Nog maar even kijken of het nog te overwegen is in december al vervanging te kopen met SEPP.

De vraag in hoeverre het in de prijs zal zitten, vooral einde jaar is er wellicht meer animo ivm aflopen regeling.

Ik rijd al ruim 7 jaar elektrisch en ons huishouden heeft al 5 EV's gezien waarvan we er 2 nu nog hebben: op geen enkele ooit gebruik kunnen maken van subsidie :|

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Tweak_ers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:33:
[...]

Normaal gesproken wel, alleen in dit geval zullen weinig bereiders daarmee akkoord gaan.
:)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
Zjanzjak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:22:
[...]

Wat anders, de sportieve uitvoering van de Renault 5, de Alpine A290, is 17 en 18 september te bewonderen.

[Afbeelding]
Zeker, alleen of het mij de meerprijs t.o.v. de R5e waard is vraag ik mij af, zo heb ik voor een hogere topsnelheid geen euro extra over. Benieuwd naar de eerste rijtesten en wanneer die bij de dealer te bezichtigen is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• 1rr1tantemug
Zjanzjak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:22:
[...]

De elektrische occasions die hier in de buurt in prijs zijn omhoog gegooid zijn voor zover ik zie overigens meestal Hyundai Ioniqs en een paar Renault Zoe's. De rest is hetzelfde gebleven ...

Die Renault 5 ziet er idd uit als een leuke verschijning. Sowieso een plus dat er geleidelijk aan meer keuze komt qua elektrische auto's in vooral het B-segment.

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:54:

Zeker, alleen of het mij de meerprijs t.o.v. de R5e waard is vraag ik mij af, zo heb ik voor een hogere topsnelheid geen euro extra over. Benieuwd naar de eerste rijtesten en wanneer die bij de dealer te bezichtigen is.
Snap ik, zelf stel ik weer andere voorwaarden aan een auto met 1 voorwaarde die ver boven alle anderen staat: Ik MOET de auto mooi vinden. Hoe mooier ik de auto vind hoe minder belangrijk ik andere zaken vind.
Zoals ik wel eens gekscherend zeg 'al moet ik op een sinaasappelkistje zitten als autostoel'.

De Alpine A290 vind ik dus best mooi, maar goed, moet financieel wel passen voor het hogere doel wat ik voor ogen heb en dat is de Rivian R2 ergens in 2027... 2028. ;)

In december staat de A290 trouwens bij de dealer (Stam te Soest).

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-12 06:34
Tweak_ers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:04:
[...]

Ik zit met een zelfde lijstje, maar dan met een Leaf erop, omdat hij best betaalbaar is.

Zoe lees ik zo veel problemen met defecte laders of inverters. De 40kWh Zoe staat zelfs voor €2500 te koop. Reparatie, op internet lees je dat dealers €2000-€10.000 aangeven. Ik weet het niet, misschien zit ik te veel in mijn zoekresultaten en lijkt het inmiddels dat ze er allemaal last van krijgen.

De fourfour staat er hier niet op.

Ik zie zó veel Leafs met issues met de accu voorbij komen. Al het andere op de markt heeft tenminste iets van thermisch accumanagement. Daarnaast lees je (te) vaak dat Dealers niet of moeilijk meewerken aan pakketten met kapotte cellen onder garantie.

• Tweak_ers
Mar.tin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:12:
[...]

Ik zie zó veel Leafs met issues met de accu voorbij komen. Al het andere op de markt heeft tenminste iets van thermisch accumanagement. Daarnaast lees je (te) vaak dat Dealers niet of moeilijk meewerken aan pakketten met kapotte cellen onder garantie.
Zie ik juist bij de Zoe:
Goedkoopste paar exemplaren op gaspedaal:

- Waarschijnlijk is de inverter defect !!!!!!

- De omvormer is defect. Verder in prima staat. !!!!!!!

- Let op!!!! Auto heeft geen accu!!!
Alleen voor de handel of Export!!!!

- WAARSCHIJNLIJK BOORDLADER KAPOT

- LAADMODULE DEFECT !

- Auto heeft de volgende klacht. auto valt af en toe uit. opnieuw starten en je kan weer rijden .

- Opladen momenteel NIET mogelijk, de aircocompressor en vergrendelmotor van de stekker moeten vervangen worden

Als je dan verder gaat zoeken:

https://www.renaultforum....vormer-defekt-t34990.html

Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.
https://www.auto-elektros...lt-zoe-met-laadproblemen/

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:59:
[...]

Zie ik juist bij de Zoe:
Goedkoopste paar exemplaren op gaspedaal:

- Waarschijnlijk is de inverter defect !!!!!!

- De omvormer is defect. Verder in prima staat. !!!!!!!

- Let op!!!! Auto heeft geen accu!!!
Alleen voor de handel of Export!!!!

- WAARSCHIJNLIJK BOORDLADER KAPOT

- LAADMODULE DEFECT !

- Auto heeft de volgende klacht. auto valt af en toe uit. opnieuw starten en je kan weer rijden .

- Opladen momenteel NIET mogelijk, de aircocompressor en vergrendelmotor van de stekker moeten vervangen worden

Als je dan verder gaat zoeken:

https://www.renaultforum....vormer-defekt-t34990.html

Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.
https://www.auto-elektros...lt-zoe-met-laadproblemen/
Zover ik weet spelen de genoemde issues voornamelijk bij de oudere (Q210) Zoë’s bj 2013-2016. En in veel mindere mate bij de recentere modellen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
Yaay schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:50:
[...]
Zover ik weet spelen de genoemde issues voornamelijk bij de oudere (Q210) Zoë’s bj 2013-2016. En in veel mindere mate bij de recentere modellen.
Waarom denk je dat? De techniek is (grotendeels) nog hetzelfde (o.a. geen koeling), hooguit zijn ze minder oud.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2024 17:01 ]

• Yaay
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:00:
[...]

Waarom denk je dat? De techniek is (grotendeels) nog hetzelfde (o.a. geen koeling), hooguit zijn ze minder oud.
Als ik de verschillende online fora lees, kom
je de genoemde problem regelmatig tegen, in het merendeel van de gevallen betreft het dan het oudere model.

Mogelijk heeft leeftijd/slijtage invloed..

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-12 15:07

_V_

mitsumark schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:00:
De techniek is (grotendeels) nog hetzelfde (o.a. geen koeling),
Wel ander ontwerp en andere leverancier van de motor incl inverter tussen de Q versies (Continental) en de R versies (meen Renault zelf). (En hebben allemaal actieve luchtkoeling, niet hetzelfde als de Leafs)

• mitsumark
_V_ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:46:
[...]

Wel ander ontwerp en andere leverancier van de motor incl inverter tussen de Q versies (Continental) en de R versies (meen Renault zelf). (En hebben allemaal actieve luchtkoeling, niet hetzelfde als de Leafs)
Ik dacht inderdaad aan leaf, misschien dat zoe (over tijd) anders is.

• Zjanzjak
Interessant;

Occasionmarkt zet zich schrap voor tsunami gebruikte EV’s

Maar goed, eerst zien dan geloven aangaande prijsdaling voor 2de hands EV's.

[ Voor 9% gewijzigd door Zjanzjak op 06-09-2024 08:44 ]

• 1rr1tantemug
Prijzen voor tweedehands elektrische auto's zijn iig een heel stuk minder beroerd vergeleken met bijvoorbeeld anderhalf jaar terug. Een heel eind terug in deze topicreeks nog een mede-tweaker die in het voorjaar van 2023 een Nissan Leaf met een stevige kilometerstand kocht voor 18K. Voor die prijs heb je nu een Tesla Model 3, al zit je dan wel vrij onderin de markt.

• Yaay
  • Niet online
Zjanzjak schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:43:
Interessant;

Occasionmarkt zet zich schrap voor tsunami gebruikte EV’s

Maar goed, eerst zien dan geloven aangaande prijsdaling voor 2de hands EV's.
Op deze manier wordt het wel een beetje een self fulfilling prophecy, als er maar genoeg geroepen wordt dat de prijzen gaan dalen zorgt dat ervoor dat veel mensen daar ‘even’ op wachten, waardoor verkopen teruglopen en prijzen op die manier vanzelf onder druk gaan staan.

• Tommie12
Yaay schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:11:
[...]

Op deze manier wordt het wel een beetje een self fulfilling prophecy, als er maar genoeg geroepen wordt dat de prijzen gaan dalen zorgt dat ervoor dat veel mensen daar ‘even’ op wachten, waardoor verkopen teruglopen en prijzen op die manier vanzelf onder druk gaan staan.
De markt zal wel beslissen. Particulieren die willen veranderen kunnen hun aankoop of verkoop uit stellen. Leasemaatschappijen die duizenden auto’s terug krijgen willen die verkopen, dat kunnen ze niet uit stellen en ik betwijfel of ze de parking er voor zelfs hebben.

• Yaay
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:15:
[...]

De markt zal wel beslissen. Particulieren die willen veranderen kunnen hun aankoop of verkoop uit stellen. Leasemaatschappijen die duizenden auto’s terug krijgen willen die verkopen, dat kunnen ze niet uit stellen en ik betwijfel of ze de parking er voor zelfs hebben.
Helemaal mee eens, maar ‘de markt’ is natuurlijk groter dan Nederland allen. Ik ben wel benieuwd hoeveel EV’s er nu daadwerkelijk de occasion markt opkomen ten opzichte van de totale EV occasion markt in Europa om zo te zien wat de impact daarop is.

Volgens ChatGPT (dus onduidelijk hoe waar dit is) zijn er in 2019 62000 evs in Nederland verkocht (waarvan een groot deel lease zal zijn) tegen een EV occasion markt in Europa (naar schatting) 1.6 miljoen.

• Tommie12
Yaay schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:43:
[...]

Helemaal mee eens, maar ‘de markt’ is natuurlijk groter dan Nederland allen. Ik ben wel benieuwd hoeveel EV’s er nu daadwerkelijk de occasion markt opkomen ten opzichte van de totale EV occasion markt in Europa om zo te zien wat de impact daarop is.

Volgens ChatGPT (dus onduidelijk hoe waar dit is) zijn er in 2019 62000 evs in Nederland verkocht (waarvan een groot deel lease zal zijn) tegen een EV occasion markt in Europa (naar schatting) 1.6 miljoen.
Klopt, maar slechts 3-4% van de occasiemarkt vandaag draait rond electrische auto's.

3% van 1.6 mio is 48000.... voor geheel Europa.
Dan is 60000 EV's uit Nederland een heel pak!
It will be a buyers market!

Hier staat nog een Polo van 6 jaar oud die weinig kms maakt. Als ik die voor <10k kan vervangen door een waardige kleine EV dan is dat een no-brainer.
Spijtig waren er toen te weinig kleine EV's. Een Zoe vind ik een twijfelgeval, en een Kona of Niro is al wat groot.

[ Voor 15% gewijzigd door Tommie12 op 06-09-2024 11:58 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:55:
[...]

3% van 1.6 mio is 48000.... voor geheel Europa.
Dan is 60000 EV's uit Nederland een heel pak!
It will be a buyers market!
Ik denk dat de meeste vrijkomende EV's naar het buitenland gaan, Denemarken bijvoorbeeld.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat de meeste vrijkomende EV's naar het buitenland gaan, Denemarken bijvoorbeeld.
Er zullen ongetwijfeld auto's naar het noorden gaan, maar dat zijn wat bevolkingsaantallen betreft kleine landen.
Die kunnen onmogelijk alles opnemen. Het zal wel verspreid worden.

• assje
1rr1tantemug schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:50:
Prijzen voor tweedehands elektrische auto's zijn iig een heel stuk minder beroerd vergeleken met bijvoorbeeld anderhalf jaar terug. Een heel eind terug in deze topicreeks nog een mede-tweaker die in het voorjaar van 2023 een Nissan Leaf met een stevige kilometerstand kocht voor 18K. Voor die prijs heb je nu een Tesla Model 3, al zit je dan wel vrij onderin de markt.
Vanuit perspectief koper natuurlijk harstikke positief, als eigenaar wat minder. Ik kocht begin 2022 een Kia Niro voor €34k en op basis van marktplaats mag ik als particulier nu misschien op €14k restwaarde rekenen. Dat is €20k afschrijving in 2,5 jaar, in mijn berekening was dat na 6-7 jaar geweest.

Ik zit er maar niet teveel over in want ik heb daarvoor 3 jaar vrijwel zonder enige afschrijving gereden. Maar, achteraf was ik bij het laatste beslismoment vooralsnog dus beter af geweest met zakelijke lease of private lease over deze periode (met een modernere auto).
assje schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:35:
Als ik zakelijke lease vergelijk ten opzichte van alternatieven tel ik die €450 op bij de bijtelling, voor mij is privé kopen veel voordeliger maar zelfs ook private lease:
  • Kia EV6+ lease 2022 €864
  • Kia EV6+ lease 2021 €790
  • Kia EV6+ Private lease €684
  • Kia EV6+ prive koop €538
  • Ioniq prive (huidig) €256
(Ioniq is een Niro in eigendom geworden)

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

En het klinkt meer als een promo voor marktplaats. Wij hebben filters XYZ toegevoegd: autodealers opgelet. Plus ik las op autoweek dan een bericht waarbij na het abrupt stoppen van de subsidies in Duitsland er legio Polestar en Tesla ook de grens over gingen. Wat dat betreft is er ook concurrentie van het aanbod in België en Duitsland voor Nederland. Voor hetzelfde geld haal je een rijker uitgerust model dan het instapmodel in NL.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06:26
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:24:
[...]

Check viel me op (altijd leuk om ff te checken) dat mijn lease Kona die ik in maart inleverde binnen no time geëxporteerd is.

• Tommie12
Marko72 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:58:
[...]

Check viel me op (altijd leuk om ff te checken) dat mijn lease Kona die ik in maart inleverde binnen no time geëxporteerd is.
En hoe zie je dat?

• Joosie200
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:41:
[...]

Vanuit perspectief koper natuurlijk harstikke positief, als eigenaar wat minder. Maar, achteraf was ik bij het laatste beslismoment vooralsnog dus beter af geweest met zakelijke lease of private lease over deze periode (met een modernere auto).
Dat er een korte tijd was waarbij afschrijving niet bestond door de supply shock door corona wil niet zeggen dat het nooit meer opgaat. In discussies met lease deals zeggen mensen die gingen voor koopauto's: het is geld weggooien, eenmaal ingeleverd heb je niks meer. Maar men rekende evenmin met afschrijving. De duurste km is de eerste kilometer bij een aankoop van een nieuwe auto.

Ik heb nu een jaar private lease gereden. Dat heeft mij 3600 euro op jaarbasis voor een Citroën EC4 gekost. Eenzelfde model werd nog geadverteerd met prijzen van 30-36k, nu zie ik ze al tussen 16-26k afhankelijk van de km stand. Dus met die 3600 die ik weggooi heb ik mij 10k afschrijving bespaart. Eenzelfde zie ik voor andere Stellantis EV: Opel corsa e, mokka, Peugeot e208/2008. Enkel de Jeep Avenger, Fiat en Citroën EC3 zijn te nieuw om nog eenzelfde ontwikkeling te kunnen zien.

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:12
Op de https://ovi.rdw.nl/ site van het RDW kan je een kenteken invullen. Je krijgt dan te zien wat de status is, onder andere of de auto geëxporteerd is.

• mitsumark
Natuurlijk is over zo'n korte termijn afschrijving hoog en onbetrouwbaar. Koop gewoon een auto waar je meer dan 5 jaar tevreden mee bent...

• assje
mitsumark schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:47:
Natuurlijk is over zo'n korte termijn afschrijving hoog en onbetrouwbaar. Koop gewoon een auto waar je meer dan 5 jaar tevreden mee bent...
Zo natuurlijk is dat niet, in de afgelopen 10 jaar zijn mijn aannames voor afschrijving (12%/jaar) altijd te pessimistisch gebleken. Nu moet ik de auto nog 4 jaar rijden zonder enige afschrijving om weer terug op dat niveau te komen.

Het is simpelweg een constatering dat ik 2 jaar terug beter af was geweest om gewoon een lease auto te nemen via mijn werkgever i.p.v. de (naar verwachting) goedkopere optie om zelf te kopen.

Achteraf is alles makkelijk...

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 06-09-2024 13:52 ]

• assje
Joosie200 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:07:
In discussies met lease deals zeggen mensen die gingen voor koopauto's: het is geld weggooien, eenmaal ingeleverd heb je niks meer. Maar men rekende evenmin met afschrijving.
Dat heb je mij nooit horen zeggen :)

• 1rr1tantemug
Idd. De (tweedehands) automarkt heeft in de laatste jaren een paar bizarre ontwikkelingen doorgemaakt en het is erg moeilijk om daarop te anticiperen. Zuur geld voor degenen die met eigen geld (koop althans) al een tijdje geleden zijn 'ingestapt'. Ik lees voor de lol weleens één of meerdere jaren terug in dit topic, en dat biedt wel inzicht hoe de prijzen zijn veranderd in de afgelopen tijd.

• Tweak_ers
[...]

Prima toch?
Lijkt mij de enige manier om EV's breder aan de man te brengen, zonder dat ze naar het buitenland verdwijnen.

• Tweak_ers
Marko72 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:58:
[...]

Probleem daarvan is ook wel dat particulieren niet kunnen meedingen voor handelaarsprijzen.
Wat de leasemaatschappij (ook in het buitenland) ervoor terugkrijgt is een schijntje.

Ik zou als particulier graag mee willen kunnen bieden op tweedehands EV's.

Als ik zie dat een simpele Focus van 4 jaar oud, verkoop 21k kost en handelaarsprijs ergens rond de 14k-16k zit, is dat even 5-7k die ik liever in een zak steek, dan aan afschrijving uitgeef.

• Tweak_ers
1rr1tantemug schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:00:
Idd. De (tweedehands) automarkt heeft in de laatste jaren een paar bizarre ontwikkelingen doorgemaakt en het is erg moeilijk om daarop te anticiperen. Zuur geld voor degenen die met eigen geld (koop althans) al een tijdje geleden zijn 'ingestapt'. Ik lees voor de lol weleens één of meerdere jaren terug in dit topic, en dat biedt wel inzicht hoe de prijzen zijn veranderd in de afgelopen tijd.
Aan de andere kant weet ik ook nog tijden dat ik leaseauto's van €30k reed, die na 4 jaar en 140.000km nog €10k moesten opleveren. Daarna zijn tweedehands auto's gigantisch duur geworden en (gelukkig) gaan we nu weer een beetje terug naar vroegere tijden.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

1rr1tantemug schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:00:
Het voelt meer dat EVs nu eens 'realistische' restwaarde gaan krijgen tov z'n ICE tegenhangers, niet zozeer door type/kosten, maar omdat er simpel weinig roulatie was en prijzen (niet bewust) kunstigmatig hoger werden gehouden (danwel door subsidie, danwel door COO logica).

Maar het trekt zich aan de andere kant ook meteen weer recht, men waarschuwd voor berg meer tweedehands, maakt lagere prijs, creeert meer vraag, meer vraag maakt hogere prijs... per saldo? Weinig.

Andere kant is de nieuwe lichting van EV's alweer een stuk duurder dan de vorige, dat de kans is dat hele segment misschien een jaartje wat 'chaos' heeft en daarna weer rustig doorgaat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tweak_ers
Joosie200 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:07:
[...]

Dat er een korte tijd was waarbij afschrijving niet bestond door de supply shock door corona wil niet zeggen dat het nooit meer opgaat. In discussies met lease deals zeggen mensen die gingen voor koopauto's: het is geld weggooien, eenmaal ingeleverd heb je niks meer. Maar men rekende evenmin met afschrijving. De duurste km is de eerste kilometer bij een aankoop van een nieuwe auto.

Ik heb nu een jaar private lease gereden. Dat heeft mij 3600 euro op jaarbasis voor een Citroën EC4 gekost. Eenzelfde model werd nog geadverteerd met prijzen van 30-36k, nu zie ik ze al tussen 16-26k afhankelijk van de km stand. Dus met die 3600 die ik weggooi heb ik mij 10k afschrijving bespaart. Eenzelfde zie ik voor andere Stellantis EV: Opel corsa e, mokka, Peugeot e208/2008. Enkel de Jeep Avenger, Fiat en Citroën EC3 zijn te nieuw om nog eenzelfde ontwikkeling te kunnen zien.
Daarnaast kun je verkoopprijzen niet vergelijken.
Handelaarsprijzen liggen écht veel lager.

Wij keken voor een Focus van 4 jaar oud, €21k.
Toen zag ik dat er in de handelaarsmarkt €14k-€16k wordt gegeven voor zo’n zelfde auto.

Dan gooi je op een tweedehands auto direct €5k-€7k weg aan afschrijving, zonder een meter te hebben gereden.

Dus nu 2 jaar een private lease Model S met gratis superchargen.

Mooi moment om daarna te heroverwegen, ivm wegenbelasting en alles. Met 1700km per maand besparen we aardig op brandstof en daarnaast geen risico op extra afschrijving.

Je hoort vaker: “ik ga wel naar een andere dealer, want ik krijg hier te weinig terug voor mijn auto”.

Dan: “nou ik koop gelijk een nieuwe auto, want ik krijg nog zo veel terug voor mijn oude”.

Dat risico koop je met PL ook af. Mensen rekenen zich vaak te rijk. Ook bij EV’s hoor ik mensen vaak naar Europese verkopen verwijzen. Dat zijn écht handelaarsprijzen, mag je nog wat extra afschrijving erbij rekenen.

Denk dat je met particuliere verkoop meer overhoudt.

Als we het dan toch over die Model S hebben.
€96.000 in 2018.
Nu mogen ze blij zijn als ze er nog €20.000 voor terugkrijgen in de markt.

Zit je met afschrijving alleen al op €1055 per maand de afgelopen 6 jaar 🙄

Wij betalen €589 per maand. Nog wat brandstof voordelen eraf. Geen idee wat 1700km per maand kost met een benzine auto, maar denk zo richting de €200 per maand?

We zitten nu wel te kijken om de benzine Corsa te vervangen voor een kleinere EV.

Ik neig toch nog een beetje naar de LEAF van 2019. Is dit echt een slechte koop? Zijn er zo veel accuproblemen? Of is het vooral degradatie bij snelladen?

We willen de auto echt als tweede auto gebruiken, geen vakanties. Eigenlijk is AC laden genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Tweak_ers op 09-09-2024 08:00 ]

• Joosie200
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:53:
[...]
We zitten nu wel te kijken om de benzine Corsa te vervangen voor een kleinere EV.

Ik neig toch nog een beetje naar de LEAF van 2019. Is dit echt een slechte koop? Zijn er zo veel accuproblemen? Of is het vooral degradatie bij snelladen?

We willen de auto echt als tweede auto gebruiken, geen vakanties. Eigenlijk is AC laden genoeg.
Leafs staan bekend om hun rapid gate. Daarbij mijn grootste minpunt aan de Leaf: enkel chademo, geen ccs. Nu heb je daar ombouwpakketen voor tegenwoordig maar ik geloof niet dat je na ombouwen kunt snelladen vergelijkbaar met een moderne EV. Hadden ze nu wel standaard ccs laadpoorten dan was het een prima tweede auto geweest.

Ik zou dan eerder kijken naar een Zoe 40 of 50. De 40 kan enkel AC laden maar doet dat wel met 22 kW. En de 50 versie afhankelijk of ie uitgerust is met ccs poort kan met 50kW laden. Niet bepaald snel maar in elk geval beter inzetbaar. Of dus kijken naar een Corsa E. Als je al een reguliere corsa gewend bent is dat makkelijk overstappen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

Joosie200 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:28:
[...]

Leafs staan bekend om hun rapid gate.
Rapid gate is ergens in 2018 al opgelost met een software update, bijna 7 jaar geleden dus.
Maar dat verhaal blijft nog steeds rond gaan.
Wel blijft het natuurlijk zo dat hij luchtgekoeld is, dus verwacht geen wonderen bij meerdere keren 'snelladen' op 1 dag.

Voor een 2e autootje is de Leaf echt prima, zeker als je niet hoeft te snelladen en dus aan AC genoeg hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 09-09-2024 09:07 ]

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Exact met Kona van collega, die was binnen 2 weken in Ukraine. En zo'n 6 weken later terug in Nederland, met 45.000 km minder op de teller (te volgen via de app nog) !!!!!! Uiteraard gemeld bij leasemij e.d. maar denk niet dat ze er wat mee doen

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-12 09:52
assje schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:41:
[...]

Vanuit perspectief koper natuurlijk harstikke positief, als eigenaar wat minder. Ik kocht begin 2022 een Kia Niro voor €34k en op basis van marktplaats mag ik als particulier nu misschien op €14k restwaarde rekenen. Dat is €20k afschrijving in 2,5 jaar, in mijn berekening was dat na 6-7 jaar geweest.

Ik zit er maar niet teveel over in want ik heb daarvoor 3 jaar vrijwel zonder enige afschrijving gereden. Maar, achteraf was ik bij het laatste beslismoment vooralsnog dus beter af geweest met zakelijke lease of private lease over deze periode (met een modernere auto).

[...]

(Ioniq is een Niro in eigendom geworden)
Als ik kijk naar voor hoeveel geld alle E-Niro's nu worden aangeboden op MP, is je 14K restwaarde behoorlijk laag ingeschat. Ik zit nu in een 2ehands private lease met verkort contract (36 maanden) en hoop dat de prijzen nog verder zijn gedaald over 2 jaar.

• assje
MarcoEV schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:50:
Als ik kijk naar voor hoeveel geld alle E-Niro's nu worden aangeboden op MP, is je 14K restwaarde behoorlijk laag ingeschat. Ik zit nu in een 2ehands private lease met verkort contract (36 maanden) en hoop dat de prijzen nog verder zijn gedaald over 2 jaar.
Als particulier verkopen (of inruilen) levert altijd wat minder op, toen ik keek zag ik er één voor €14k aangeboden, misschien is rond de €16k voor nu nog wel meer reeel.

Onze 2e auto is ook private lease en loopt begin volgend jaar af. Leasetarieven zijn nu veel hoger dan toen en aankoopprijzen van occasion stuk lager; die wordt dus ook gewoon vervangen in eigendom.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 16:00
[...]
Hier staat nog een Polo van 6 jaar oud die weinig kms maakt. Als ik die voor <10k kan vervangen door een waardige kleine EV dan is dat een no-brainer.
Spijtig waren er toen te weinig kleine EV's. Een Zoe vind ik een twijfelgeval, en een Kona of Niro is al wat groot.
Mini?

Ik ben zelf heel erg aan het dubben of ik elektrisch moet gaan rijden of toch benzine. Mede omdat de overheid gewoon zo onduidelijk is met wat het gaat doen.

Budget €35k
Verwachte km/jaar 15.000-20.000
geen zonnepanelen mogelijk, wel laden in de gezamenlijke garage tegen normale stroom tarieven
0 schadevrije jaren (hebben 4 jaar geen auto gehad dus ik verwacht dat we die kwijt zijn)
Regio Zuid-Holland (de duurste)

[ Voor 35% gewijzigd door Tristan op 09-09-2024 10:10 ]

• Tweak_ers
Joosie200 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:28:
[...]

Leafs staan bekend om hun rapid gate. Daarbij mijn grootste minpunt aan de Leaf: enkel chademo, geen ccs. Nu heb je daar ombouwpakketen voor tegenwoordig maar ik geloof niet dat je na ombouwen kunt snelladen vergelijkbaar met een moderne EV. Hadden ze nu wel standaard ccs laadpoorten dan was het een prima tweede auto geweest.

Ik zou dan eerder kijken naar een Zoe 40 of 50. De 40 kan enkel AC laden maar doet dat wel met 22 kW. En de 50 versie afhankelijk of ie uitgerust is met ccs poort kan met 50kW laden. Niet bepaald snel maar in elk geval beter inzetbaar. Of dus kijken naar een Corsa E. Als je al een reguliere corsa gewend bent is dat makkelijk overstappen.
We gaan er echt niet mee snelladen 😉
Sterker nog, ieder uitje met de familie en zelfs woon/werk verkeer doen we met de Model S.

De Corsa is oud en komt misschien niet meer door de apk heen, vandaar zit ik verder te kijken.
de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:03:
[...]

Rapid gate is ergens in 2018 al opgelost met een software update, bijna 7 jaar geleden dus.
Maar dat verhaal blijft nog steeds rond gaan.
Wel blijft het natuurlijk zo dat hij luchtgekoeld is, dus verwacht geen wonderen bij meerdere keren 'snelladen' op 1 dag.

Voor een 2e autootje is de Leaf echt prima, zeker als je niet hoeft te snelladen en dus aan AC genoeg hebt.
Het stukje dat mij nog tegenhoudt: accudegradatie door altijd naar 100% laden en geen accu koeling.

Ik lees toch nog wel wat verhalen van defecte cellen en hoge reparatiekosten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-12 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tristan schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:09:
[...]

Mini?

Ik ben zelf heel erg aan het dubben of ik elektrisch moet gaan rijden of toch benzine. Mede omdat de overheid gewoon zo onduidelijk is met wat het gaat doen.

Budget €35k
geen zonnepanelen mogelijk, wel laden in de gezamenlijke garage tegen normale stroom tarieven
0 schadevrije jaren (hebben 4 jaar geen auto gehad dus ik verwacht dat we die kwijt zijn)
Voor 35k heb je de keus uit meerdere Tesla Model 3's, dus qua range en snelladen is het geen probleem. Voor veel minder dan je budget zijn er genoeg EV's die misschien minder snel laden, maar waar je wel maar de helft voor kwijt bent.

Dat er MRB komt op EV's dat had iedereen wel verwacht. Rekeningrijden heeft de huidige regering geen zin in, er lijkt wel een extra belasting op benzine en diesel aan te komen.

Signatures zijn voor boomers.

• assje
De Up/Mi/Citigo of een slag groter de Golf vanaf 2017 met 32kWh accu. In Nederland lukt dat nu met €2k subsidie rond de €10k. Zonder subsidie kom je bij hoge kilometerstand of het oude model met kleinere accu terecht.

• mitsumark
Maasluip schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:24:
Rekeningrijden heeft de huidige regering geen zin in, er lijkt wel een extra belasting op benzine en diesel aan te komen.
Heb je een bron, of boerenverstand?
Ik ga er ook wel vanuit dat het elk jaar wat meer wordt, maar ook in vergelijking met alternatieven?

• Tristan
Maasluip schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:24:
[...]
Rekeningrijden heeft de huidige regering geen zin in, er lijkt wel een extra belasting op benzine en diesel aan te komen.
Bron inderdaad, want dat veranderd wel het eea.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mitsumark schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:31:
[...]
Ik ga er ook wel vanuit dat het elk jaar wat meer wordt, maar ook in vergelijking met alternatieven?
https://www.bnr.nl/nieuws...n-dichten-met-co2-heffing
In heel de EU moeten brandstofleveranciers straks CO2-rechten gaan kopen, waarvan de lidstaten zelf de opbrengst mogen uitgeven. De regeling is bedoeld als stimulans om het wegverkeer verder te verduurzamen. Aan de pomp worden benzine en diesel 11 tot 13 cent duurder, verwachten de organisaties.

[ Voor 30% gewijzigd door Maasluip op 09-09-2024 10:36 ]

• Tristan
Dus benzine wordt 11ct duurder. Dan gaan we de €2 structureel doorbreken.
Dat maakt de keuze voor elektrisch rijden misschien iets makkelijker.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Die neiging heb ik ook wel eens, maar je moet je eigen lange termijn beslissingen maken. De overheid is opportunistisch. Ze bewegen wel eens naar links en dan weer terug, naar rechts en weer terug. Op de lange termijn blijven wellicht benzine en elektrische auto's aast elkaar bestaan, maar de groei is nog niet uit het aantal BEVs en ze zijn sowieso here to stay.

Als er MRB wordt geheven, prima, ik blijf gewoon elektrisch rijden. Ik denk nog steeds velen met mij.
mitsumark schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:31:
[...]
Er is in 2022 door de energiecrisis (Oekraïne/Rusland) een flinke korting op de accijns gekomen van benzine en diesel, die korting is deels verlengd, tot en met 2025. Blijft politiek, maar het hangt boven de markt dat die korting zeker een keer gaat vervallen. Zie hier inclusief de bedragen die het zouden worden als de korting vervalt. Die zijn stevig...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Tommie12
JanHenk schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:41:
[...]

Die neiging heb ik ook wel eens, maar je moet je eigen lange termijn beslissingen maken. De overheid is opportunistisch. Ze bewegen wel eens naar links en dan weer terug, naar rechts en weer terug. Op de lange termijn blijven wellicht benzine en elektrische auto's aast elkaar bestaan, maar de groei is nog niet uit het aantal BEVs en ze zijn sowieso here to stay.

Als er MRB wordt geheven, prima, ik blijf gewoon elektrisch rijden. Ik denk nog steeds velen met mij.

[...]

Er is in 2022 door de energiecrisis (Oekraïne/Rusland) een flinke korting op de accijns gekomen van benzine en diesel, die korting is deels verlengd, tot en met 2025. Blijft politiek, maar het hangt boven de markt dat die korting zeker een keer gaat vervallen. Zie hier inclusief de bedragen die het zouden worden als de korting vervalt. Die zijn stevig...
En combineer dat met lage prijzen voor ruwe olie, en die prijs van benzine zit binnen 2-3 jaar misschien wel aan 2.5€. Want als zowel de ruwe aardolieprijs als de accijns gaat stijgen, dan wordt de business case van een EV elke dag voordeliger. Er zijn natuurlijk een hoop mensen die amper 5k per jaar rijden, daar blijft aankoop en afschrijving vele malen belangrijker dan een paar tientjes per maand voor benzine.

• assje
Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:52:
Er zijn natuurlijk een hoop mensen die amper 5k per jaar rijden, daar blijft aankoop en afschrijving vele malen belangrijker dan een paar tientjes per maand voor benzine.
Precies daarom is stimuleren op basis van gebruikskosten een betere insteek dan op aanschaf. Bij de veelrijders is de meeste winst te halen en is de initiele hoge Co2 uitstoot bij productie het snelst "terugverdiend".

• mitsumark
assje schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:57:
[...]

Precies daarom is stimuleren op basis van gebruikskosten een betere insteek dan op aanschaf. Bij de veelrijders is de meeste winst te halen en is de initiele hoge Co2 uitstoot bij productie het snelst "terugverdiend".
Auto's gratis weggeven (abbo), 1 euro per kilometer 🤣

• Tristan
JanHenk schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:41:
[...]

Die neiging heb ik ook wel eens, maar je moet je eigen lange termijn beslissingen maken.
En wat is lange termijn in jouw ogen? 5 jaar? 10 jaar? langer? Ik zie namelijk de komende 10 jaar benzine echt niet zomaar weggedrukt worden door BEVs.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zoals het er nu naar uitziet gaat men in 2026 (iets meer dan een jaar) 60% MRB betalen, maar van hoeveel.. 60% van 150 euro is alsnog 90 euro per maand. Wat daarna verder oploopt.

Bij weinig km per jaar haal je dat er nooit uit, zelfs niet als je jaarlijks olie verversen meeneemt a 150 euro. En zonder oprit waarbij je afhankelijk bent van openbare laadpalen is het (dan) al helemaal niet interessant.
Naast de hogere aanschafprijs, verzekering, etc.

Zelf heel tevreden over onze plugin die we praktisch als BEV gebruiken, opladen gebeurt thuis en op het werk (gratis), en met vakanties is het nog makkelijk tanken met de caravan erachter :). Verbruik is ook laag, ~15kwh/100km. De meeste ritten zijn binnen een straal van 10km (week boodschappen, kinderen halen/brengen bij sport ed).
Ik denk dat deze 'use case' lang blijft bestaan.
Mrb is nu 40 euro per maand, dat wordt bij 100% tarief 80 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 11:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Mar.tin
Tristan schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:32:
[...]

En wat is lange termijn in jouw ogen? 5 jaar? 10 jaar? langer? Ik zie namelijk de komende 10 jaar benzine echt niet zomaar weggedrukt worden door BEVs.
Ik denk dat het nog wel eens hard kan gaan, want er is voor een heleboel tankstationhouders een dun lijntje tussen winst maken en verlies draaien. Edit: volgens de branchecijfers Benzinestations maakt een tankstation +- 2-3% nettowinst op de omzet. Dat betekent dat er vrijwel "niks" hoeft te gebeuren om dat zonder prijswijziging niet langer rendabel te maken, want voor bijvoorbeeld een bemand station kun je niet zonder mensen, je kunt niet zonder je pand, terrein, enzovoort, dus je vaste kosten blijven.

Nú al is 31% van alles nieuw een BEV. Dat zijn wellicht voornamelijk nog steeds de veelrijders, maar dus ook de mensen die de meeste brandstof zouden verstoken.

Inmiddels is 5,5% van alle personenwagens in NL een BEV, dus 1 op de 20 personenwagens komt "nooit" meer tanken. https://www.cbs.nl/nl-nl/...brandstofafzet-wegvervoer

En je ziet dat bijvoorbeeld de het diesel-lijntje op die grafiek zich ná Covid niet meer herstelt, waar benzine weer ietsje aanpakt.

Er moeten nog wel wat puzzelstukjes op hun plek vallen voor een hoger percentage. Er moeten namelijk ook kleinere auto's voor een kleiner prijsje beschikbaar komen, de tweedehands markt moet groeien. Er zijn natuurlijk gewoon plenty mensen die (nog) nooit een nieuwe auto (zullen) rijden, en afhankelijk zijn van een gebruikt model met dito prijs.

Maar dat zal wel tot gevolg hebben dat er een kanteling in de markt komt, want ICE's zullen op een zeker moment fors restwaarde verliezen omdat ze niet meer aantrekkelijk zijn. Met dalende afnames zal de brandstof duurder moeten worden om de hele supplychain erachter financieel haalbaar te houden.

Lagere afnames, hogere prijzen en er zullen ongetwijfeld plenty tankstationhouders gewoon stoppen met een onrendabele locatie, dat leidt weer tot een minder gemak van een ICE, want tanken wordt én duurder en minder toegangkelijk, en drijft méér mensen richting EV.

Daarnaast is het allemaal nog niet heel duidelijk aan welke knoppen onze overheid gaat draaien qua belastingen op EV's in de toekomst, belasting op brandstof, belasting op ICE enzovoort.

TL:DR: ik denk dat het nog wel eens heel rap kon gaan als de juiste (met name goedkopere) puzzelstukjes op hun plek vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 09-09-2024 11:54 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:38:
opladen gebeurt thuis en op het werk (gratis),
Gratis laden op werk, dat lijkt me niet legaal?

• mitsumark
@Sport_Life Echter PHEV MRB gaat naar 130% van benzine ivm extra gewicht en 0 korting.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 09-09-2024 11:45 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:44:
[...]

Gratis laden op werk, dat lijkt me niet legaal?
Jawel , dit gaat uit de WKR. (In Nederland mag een bepaald % belastingvrij aan werknemers worden vergoed).
Ik krijg zelfs nog 21ct per km vergoeding daar bovenop ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 11:49 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mitsumark schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:44:
@Sport_Life Echter PHEV MRB gaat naar 130% van benzine ivm extra gewicht en 0 korting.
30% is 20 euro per maand (obv 100% tarief) , ik bespaar maandelijks 300 euro aan benzine tov niet plugin ;).

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zelf heel tevreden over onze plugin die we praktisch als BEV gebruiken, opladen gebeurt thuis en op het werk (gratis), en met vakanties is het nog makkelijk tanken met de caravan erachter :). Verbruik is ook laag, ~15kwh/100km. De meeste ritten zijn binnen een straal van 10km (week boodschappen, kinderen halen/brengen bij sport ed).
Kijk, ik zal eerlijk zijn, zou ik een caravan hebben en er graag mee naar het middellandse zeegebied vliegen, dan zou bij mij ook de PHEV op dit moment de voorkeur hebben. Dat die use case nog eventjes blijft bestaan geloof ik best. Het is geen laaghangend fruit.

Maar dat is dan ook zo ongeveer de enige use case op dit moment, naar mijn mening.
[...]

Ik kocht 3 jaar geleden mijn auto en rekende met een horizon van 5 jaar. Vandaag de dag zou ik dat weer doen. En dan kies ik ook zeker weer voor BEV. Om heel veel redenen, niet slechts financiële. Sterker nog, dat is eigenlijk van ondergeschikt belang...

Jouw budget is behoorlijk, daar kun je echt heel goede (als in praktische bruikbaarheid) BEV's van kopen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Tommie12
[...]

Ik wel.

Brandstofprijzen gaan stijgen, aankoopprijzen van EV's gaan zakken, en de normen gaan het vereisen voor zowal de constructeurs van auto's als voor bedrijven met zakelijke auto's. In België is het al zo ver dat 90% van de zakelijke auto's electrische auto's zijn.

De meeste personen die 'tegen' zijn beseffen dat ook, maar schieten in een kramp omdat ze het lastig kunnen betalen. En dan worden er alle mogelijke nepargumenten op tafel gelegd.

Laat ze maar eens beseffen dat thuisladers rijden voor zowat de helft aan energiekosten, en laden langs de straat ca 20-40% goedkoper is dan tanken, dan komen ze schoorvoetend de brug wel over.
Niemand wil toegeven "dat hij het niet kan betalen".

[ Voor 28% gewijzigd door Tommie12 op 09-09-2024 12:30 ]

• mitsumark
Sport_Life schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:50:
[...]

30% is 20 euro per maand (obv 100% tarief) , ik bespaar maandelijks 300 euro aan benzine tov niet plugin ;).
Even afronden.
300 euro = 150 liter = 2500km per maand = 100km per werkdag? Allemaal elektrisch met een hele kleine accu? Respect. Vraag me wel af hoe lang die accu meegaat... Praat je toch al gauw over 500 cycles per jaar?
Gratis laden is natuurlijk ook niet voor iedereen.
Ik denk dat voor veel mensen de PHEV geen economische optie meer is.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 09-09-2024 12:29 ]

• Tommie12
mitsumark schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:28:
[...]
Even afronden.
300 euro = 150 liter = 2500km per maand = 100km per werkdag? Allemaal elektrisch met een hele kleine accu? Respect. Vraag me wel af hoe lang die accu meegaat... Praat je toch al gauw over 500 cycles per jaar?
Die batterijen zijn wel voorzien op meer cycli. Denk maar eens aan de eerste Priussen. Die deden meerdere cycli per rit met hun 1-2 kWh batterij. Maar die was daar ook speciaal op voorzien. De tech van die batterij was anders.

• Tristan
Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:23:
[...]

Ik wel.

Brandstofprijzen gaan stijgen, aankoopprijzen van EV's gaan zakken, en de normen gaan het vereisen voor zowal de constructeurs van auto's als voor bedrijven met zakelijke auto's. In België is het al zo ver dat 90% van de zakelijke auto's electrische auto's zijn.

De meeste personen die 'tegen' zijn beseffen dat ook, maar schieten in een kramp omdat ze het lastig kunnen betalen. En dan worden er alle mogelijke nepargumenten op tafel gelegd.

Laat ze maar eens beseffen dat thuisladers rijden voor zowat de helft aan energiekosten, en laden langs de straat ca 20-40% goedkoper is dan tanken, dan komen ze schoorvoetend de brug wel over.
Niemand wil toegeven "dat hij het niet kan betalen".
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik moet nu een keuze maken. Benzine of elektrisch. En deze keuze is voor de komende 10 jaar...

• Tristan
[...]
Kan je dat eens uitschrijven dan waarom niet?

Als ik de ANWB erop mag geloven valt het allemaal wel mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGUag0VZouLw2eqHKgaXjtCDLnI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lOV4nXKirbe85uydKMnnEvsN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTd2Xez77U4IAak5yDHxBB4rq-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5GKwHE2xWPA7RDiTa365Fs2d.png?f=user_large

• Tommie12
[...]

Mini?

Budget €35k
Voor 35k zou ik een 2de"handse MY zoeken als je de plaats nodig hebt. 2dehands is nu zo voordelig tov nieuw...

Ik heb al gekeken wat er voor 10k te koop is 2dehands, en dat is gewoon te mager.
Ofwel is dat een ZOE met kleinste batterij, een Leaf met schade. Een Up van redelijke leeftijd en in goede staat is nog duur.

Maar ik ben niet gehaast, de Polo rijdt nog en de running costs zijn laag.

• Tommie12
Tristan schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:37:
[...]

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik moet nu een keuze maken. Benzine of elektrisch. En deze keuze is voor de komende 10 jaar...
Dan zeker electrisch, maar een jonge tweedehandse.
Als je naar de ID3 kijkt, dan zou ik de Kona en Niro eens bekijken, en iets op de kop tikken van ca 2 jaar oud.
Je investering zal wat lager liggen, en binnen 2 -3 jaar stijgt de kloof tussen electrisch en benzine, en je onderhoud gaat mee vallen.

• Z___Z
  • Niet online
Zoals het er nu naar uitziet gaat men in 2026 (iets meer dan een jaar) 60% MRB betalen, maar van hoeveel.. 60% van 150 euro is alsnog 90 euro per maand. Wat daarna verder oploopt.

Bij weinig km per jaar haal je dat er nooit uit, zelfs niet als je jaarlijks olie verversen meeneemt a 150 euro. En zonder oprit waarbij je afhankelijk bent van openbare laadpalen is het (dan) al helemaal niet interessant.
Naast de hogere aanschafprijs, verzekering, etc.

EV rijden wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt. Sinds Oekraïne hebben de openbaar laadpaal en pas aanbieders een nieuwe cash cow gevonden. De prijzen waren verhoogd met de hoge gasprijzen, maar daarna nooit meer fatsoenlijk verlaagd. Ik betaal thuis minder dan 30 cent/kWh, maar openbaar betaal ik met Shell Recharge 53 cent. CPO tarieven wijzigen at random en je zit vast aan de monopolie van wie toevallig de paal in jouw straat heeft geplaatst. Ik vind zelf EV rijden super en wil niet anders meer, maar als je me vraagt of ik het iedereen zou aanraden is dat op dit moment nee, tenzij je een eigen laadpaal kan gebruiken.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]
Even afronden.
Enkele reis is 60km. Dan op werk laden en weer 60km terug :). En dan de vele korte ritjes in het weekend hoeft ook niet iedere keer geladen te worden. De moderne PHEV's halen makkelijk 100km.

Ik rijd altijd max 5 jaar met een auto (koop 1 jaar oud en zodra groot onderhoud eraan komt gaat ie eruit, afschrijving vorige auto was 3k per jaar, onderhoud ca 1000 euro inc 4 nieuwe banden) dus last van een slechte range ben ik niet zo bang voor.

In de praktijk rijden we dus alles electrisch, behalve de vakantie ritten.
Als je dagelijks >200km rijdt dan is een plugin natuurlijk niet zo handig...

Overigens zou ik ook niet meer terug gaan naar volledig benzine, de volgende auto zal ongetwijfeld een BEV worden omdat ik verwacht dat de efficiëntie en het aanbod nog enorm zal groeien de komende jaren. En onze PHEV is dan perfect voor mensen zonder oprit, hij rijdt ook veel zuiniger op benzine tov een ICE omdat alle energie wordt opgeslagen in de accu (hybride dus).

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 13:13 ]

• Mar.tin
Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:35:
[...]

Die batterijen zijn wel voorzien op meer cycli. Denk maar eens aan de eerste Priussen. Die deden meerdere cycli per rit met hun 1-2 kWh batterij. Maar die was daar ook speciaal op voorzien. De tech van die batterij was anders.
Voor zover ik weet rijden alle niet-plugin prii op NIMH cellen (de meeste (vroege) hybrides overigens).

Er is vast een boel veranderd in 10 jaar tijd, maar onze 2014 outlander was het na richting de 2500 cycles wel een beetje beu. +- 200k op de klok op dat moment. :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Z___Z schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:58:
[...]

EV rijden wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt. Sinds Oekraïne hebben de openbaar laadpaal en pas aanbieders een nieuwe cash cow gevonden. De prijzen waren verhoogd met de hoge gasprijzen, maar daarna nooit meer fatsoenlijk verlaagd. Ik betaal thuis minder dan 30 cent/kWh, maar openbaar betaal ik met Shell Recharge 53 cent. CPO tarieven wijzigen at random en je zit vast aan de monopolie van wie toevallig de paal in jouw straat heeft geplaatst. Ik vind zelf EV rijden super en wil niet anders meer, maar als je me vraagt of ik het iedereen zou aanraden is dat op dit moment nee, tenzij je een eigen laadpaal kan gebruiken.
Iedereen een EV rijden zie ik ook niet gebeuren, dat kan het stroomnet nooit aan.

Onze warmtepomp trekt in de winter makkelijk 2-3kw , electrische auto 7kw? Als ieder huishouden beide toepast in de winter gaat dat in de meeste woonwijken nooit lukken. Dat is vanuit politiek oogpunt al een reden om EV op een gegeven moment minder te subsidiëren.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 13:33 ]

• Z___Z
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:15:
[...]

Iedereen een EV rijden zie ik ook niet gebeuren, dat kan het stroomnet nooit aan.

Onze warmtepomp trekt in de winter makkelijk 2-3kwh , electrische auto 7kwh? Als ieder huishouden beide toepast in de winter gaat dat in de meeste woonwijken nooit lukken. Dat is vanuit politiek oogpunt al een reden om EV op een gegeven moment minder te subsidiëren.
De EV is bij uitstek het apparaat wat het netwerk kan stabiliseren. Capaciteit zelf is niet zo’n probleem, maar de fluctuaties in de vraag wel. Huidige generatie EV kan niet heel slim laden en kleefboetes bij openbare laadpalen is ook niet echt bevorderlijk.
Denk dat er uiteindelijk bij openbare laadpalen je kan kiezen voor snel opladen voor hogere kosten en slim opladen. Die 2e kan dan zorgen dat je accu de volgende ochtend vol is, maar de laadpaal bepaalt dan wanneer er geladen wordt.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tristan schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:38:
[...]

Kan je dat eens uitschrijven dan waarom niet?

Als ik de ANWB erop mag geloven valt het allemaal wel mee:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Best een aardig overzicht. Conclusie van de anwb: bev: hogere vaste kosten, lagere variabele kosten, benzine vica versa.

Vanuit financieel oogpunt kun je dus stellen dat een BEV interessant is vanaf een bepaald aantal kilometers per jaar.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Z___Z schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:22:
[...]

De EV is bij uitstek het apparaat wat het netwerk kan stabiliseren. Capaciteit zelf is niet zo’n probleem, maar de fluctuaties in de vraag wel. Huidige generatie EV kan niet heel slim laden en kleefboetes bij openbare laadpalen is ook niet echt bevorderlijk.
Denk dat er uiteindelijk bij openbare laadpalen je kan kiezen voor snel opladen voor hogere kosten en slim opladen. Die 2e kan dan zorgen dat je accu de volgende ochtend vol is, maar de laadpaal bepaalt dan wanneer er geladen wordt.
Mijn Zappi kan best slim laden :).
Als salderen eraf gaat dan kan ie laden op overschot van de pv panelen op thuiswerkdagen. Er hoeft dagelijks toch niet meer dan 20kwh in ;).
Dat is wat we ongeveer aan overschot hebben van maart t/m oktober. De andere maanden moeten we dan inkopen..

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 13:43 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Voorlopig nog niet nee. Maar we stappen ook niet ineens over op elektrisch. Dat zal 20 jaar duren. Tijd genoeg dus om maatregelen te nemen.
Onze warmtepomp trekt in de winter makkelijk 2-3kwh , electrische auto 7kwh?
kW ;-)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:31:
[...]

Voorlopig nog niet nee. Maar we stappen ook niet ineens over op elektrisch. Dat zal 20 jaar duren. Tijd genoeg dus om maatregelen te nemen.
Nu ja als een auto gemiddeld 15 jaar mee gaat zit je qua afschrijving voorlopig nog wel goed met een benzine wagen ;).

• Richh
  • Laatst online: 03-12 07:48
[...]

Mini?

Dat valt toch wel mee? Het beleid staat gewoon vast voor de komende jaren. Enige onzekerheid komt alleen door waar men zelf op stemt hoor :P

Sowieso, alsof het overheidsbeleid zo'n groot verschil gaat maken. Auto's zijn linksom of rechtsom sowieso duur.
Budget €35k
Is toch meer dan voldoende keuze, zeker voor zo'n ruim budget. Als je kan laden tegen gewone tarieven is het gegarandeerd goedkoper. Wat is nou écht hetgene wat je tegenstaat? :P

Onafhankelijk van budget zou ik overigens een EV kopen die nu 4-5 jaar oud is en daarmee 'uit de leaseperiode' gaat. Oftewel een Model 3, Kia Niro, Hyundai Kona, Audi E-Tron of Jaguar I-Pace. Deze auto's hebben een hele flinke afschrijving nu achter de rug en zijn particulier voor een relatief goede prijs te kopen.

Een jongere EV heeft voor de zakelijke mensen nog een lagere bijtelling voor een paar jaar en heeft zo voor een zakelijke gebruiker, een hogere waarde dan voor een particulier. Je ziet dan ook dat die auto's relatief weinig hebben afgeschreven. Terwijl ook die afschrijving wel gaat komen als ze eenmaal door de 5-jaar grens heen knallen.

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 09-09-2024 13:52 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tristan
Richh schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:44:
[...]

Dat valt toch wel mee? Het beleid staat gewoon vast voor de komende jaren. Enige onzekerheid komt alleen door waar men zelf op stemt hoor :P

Sowieso, alsof het overheidsbeleid zo'n groot verschil gaat maken. Auto's zijn linksom of rechtsom sowieso duur.

[...]

Is toch meer dan voldoende keuze, zeker voor zo'n ruim budget. Als je kan laden tegen gewone tarieven is het gegarandeerd goedkoper. Wat is nou écht hetgene wat je tegenstaat? :P
De vele media berichten die de keuze voor een BEVs negatief beïnvloeden. Volvo, Mercedes, Toyota die allemaal hun investeringen in BEV terug schroeven, de vele dealers die moord en brand schreeuwen dat ze hun wagenpark vol met BEV niet kwijt kunnen, de overheid die wispelturig is.

Maar desalniettemin gaan we toch voor een BEV want uiteindelijk wint het moreel juist doen het van de eventuele pijn in de portemonnee.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 17:46
Ben ik de enige die het vreemd vind dat er alleen gekeken wordt naar de MRB die er voor EV's gaat komen (wat ik ook logisch vind) en dat ik niemand hoor over een stijging van de MRB voor PHEV, HEV en ICE's? Ik verwacht dat nl wel.

Daarnaast, nu zal het elektriciteits net inderdaad niet een hele straat met EV's aankunnen, echter als de laadpalen in de toekomst centraal geregeld worden (binnen grenzen), zal de capaciteit van het net veel langer toereikend zijn. Feitelijk iets dat een leverancier als Tibber enzo al deels doet.

• Tommie12
[...]

Onze warmtepomp trekt in de winter makkelijk 2-3kw , electrische auto 7kw? Als ieder huishouden beide toepast in de winter gaat dat in de meeste woonwijken nooit lukken. Dat is vanuit politiek oogpunt al een reden om EV op een gegeven moment minder te subsidiëren.
Gemiddelde auto doet 15.000km/ jaar.
Aan een verbruik van 180 Wh/km is dat 2700 kWh per jaar of 7kWh per dag.
Dat is een extra verbruik van gemiddeld 300W als dat laden mooi verdeeld is.
We weten nu al dat de piek rond 18-20h zit, maar verder is er nog een hele nacht om auto's te laden.

Er zal wel wat versterkt moeten worden, maar al bij al is dat doenbaar omdat de stroom nu grotendeels gebruikt wordt voor het distilleren van benzine en diesel.
In totaal moet de stroomproductie minder dan 10% omhoog in een land als NL en B, en we hebben ca 15 jaar om dat te doen. Moet toch lukken zeker.

• Richh
  • Laatst online: 03-12 07:48
Tristan schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:54:
[...]

De vele media berichten die de keuze voor een BEVs negatief beïnvloeden. Volvo, Mercedes, Toyota die allemaal hun investeringen in BEV terug schroeven, de vele dealers die moord en brand schreeuwen dat ze hun wagenpark vol met BEV niet kwijt kunnen, de overheid die wispelturig is.
Ach ja, de nieuwsberichten... regelmatig is daar per direct al wel wat kanttekening bij te plaatsen. De angst voor verandering bestaat ook in de autojournalistiek.
En big oil is ook een ding als je het mij vraagt.

Toyota heeft nooit serieus in EV's geïnvesteerd (en dat is ook niet zo gek, Japan heeft een negatief denkbeeld bij zelfopgewekte energie en vertrouwt daarmee liever op fossiel). Dat verschillende fabrikanten iets rustiger aan doen met de uitrol van elektrificatie is niet heel gek gezien de winstmarges en risico's lager liggen bij ICE, terwijl ondertussen de rente stijgt evenals de onzekerheid over de economische toekomst.

Anders gesteld: er is nog geen fabrikant die de boel volledig in de ijskast heeft gezet. De pace loopt misschien anders... kwestie van tijd.

Dealers die moord en brand schreeuwen moeten gewoon eventjes kijken naar de doorlooptijd van Model 3 advertenties op Autowereld. En accepteren dat auto's met mindere techniek, ook minder geld opleveren, ookal zijn ze op papier nieuwer of duurder.
Waar bij menig ICE weinig 'meetbaar' kwaliteitsverschil te zien is, zit er bij EV's opeens wél een fatsoenlijk verschil in efficiency, range en snellaadsnelheid. Dat zorgt ook voor minder 'merkbeleving' wat de prijzen van sommige ICE's onredelijk hoog kon houden.
Maar desalniettemin gaan we toch voor een BEV want uiteindelijk wint het moreel juist doen het van de eventuele pijn in de portemonnee.
Ik zou ook vooral eens een stukje gaan rijden. Wachten op turbodruk enzo, wat een armoe :P Ik wil zelf iig nooit meer iets zonder one pedal driving.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tommie12
Richh schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:03:
[...]

Ach ja, de nieuwsberichten... regelmatig is daar per direct al wel wat kanttekening bij te plaatsen. De angst voor verandering bestaat ook in de autojournalistiek.
En big oil is ook een ding als je het mij vraagt.
De klassieke autojournalist krijgt elk jaar wat auto's te testen mee voor een weekend (of langer), mag mooie tripjes maken omdat die nieuwe auto voorgesteld wordt op Ibiza of Mallorca waar ze volgevreten en lam gezopen mogen horen hoe geweldig die nieuwe brandstofmotoren wel weer zijn.
En diezelfde fabrikanten kopen dan advertenties in die magazines...

Denk je nu echt dat die heel kritisch gaan zijn...

Tesla en de Chinezen doen die acties vooralsnog niet, dus krijgen ze geen aandacht.

En die volgevreten types krijgen nog altijd een stijve van een auto met meer dan 4 cilinders en liefst 8 versnellingen automaat.
En het magazinekopend publiek wil niks anders horen.

Don't ask the frogs if you are allowed to empty the pond. (also not the storks...)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

janne_nl schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:58:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat er alleen gekeken wordt naar de MRB die er voor EV's gaat komen (wat ik ook logisch vind) en dat ik niemand hoor over een stijging van de MRB voor PHEV, HEV en ICE's? Ik verwacht dat nl wel.
EV en PHEV gaat gelijk worden aan ICE. Dat sommige mensen dan vinden dat dat hoger is dan een ICE omdat ze zwaarder zijn, soit. Maar het tarief is hetzelfde.

Dat geeft eigenlijk aanleiding om te denken dat er geen andere (niet-inflatiegerelateerde) verhoging hoeft te komen. Want door de hogere gewichten komt er geleidelijk meer geld binnen.

• janne_nl
Ben benieuwd wie het meeste droomt. Ik verwacht dat de co2 uitstoot een groter aandeel in de mrb gaat hebben, waarmee op termijn de ICE een hogere MRB krijgt. Maar goed mijn mening.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
janne_nl schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:37:
Ben benieuwd wie het meeste droomt. Ik verwacht dat de co2 uitstoot een groter aandeel in de mrb gaat hebben, waarmee op termijn de ICE een hogere MRB krijgt. Maar goed mijn mening.
EV bevoordeelt de rijken nu al enorm. Dat wordt hierdoor alleen maar versterkt. Dan mag de arbeider in z'n Polo betalen voor de IT'er in z'n Tesla.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• janne_nl
Die moet je me even uitleggen. (Geen it-er, geen tesla). Nou ja, it-er wellicht wel, maar al jaren geen lease meer.

[ Voor 34% gewijzigd door janne_nl op 09-09-2024 19:25 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:37:
Daarvoor is beleid met een visie nodig. Dat hoef je momenteel niet te verwachten. ;)

Maar inderdaad, idealiter gaat het daar naartoe.
Pagina: 1 ... 329 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic