• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12 17:38
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:33:
Ja nou nu inderdaad wel, maar ik heb 0 vertrouwen in de overheid dus met de druk op het stroomnet verwacht ik dat ik straks echt een hoge of hogere stroomprijs ga betalen. Gasloos is of was de trend, dus op naar stroom naar dan wordt dat weer (te) groot dus duurder (gemaakt door de overheid). Net als zonnepanelen, ev's, etcetera.
Ik ga even niet mee in je retoriek jegens de overheid (De RoVerHeId pAk oNsJ GelDt aFv!!1111) maar dat zaken duurder gaan worden staat als een paal boven water, de rekening moet ook betaald worden hè.
Zonnepanelen, EV's krijgen/kregen mooie subsidie en regelingen om de boel te stimuleren maar het is Sinterklaas niet dus het houdt het keer op, niet meer dan logisch.

Zoals je inmiddels weet betaal je dus per km minder aan stroom dan aan fossiele brandstoffen, ik durf te stellen dat dat een hele poos zo blijft, zeker de aankomende jaren.
En daarna.... wie dan leeft, wie dan zorgt.
Dat is al zowat heel mijn leven mijn instelling, ben zowat noch nimmer tegen dit soort teleurstellingen aangelopen die jij benoemt.

Maar ondanks alle 'tegen'berichten hier van je eerste post, en er anders aangetoond werd, begin ik onderstaande ook een beetje te geloven;
Tommie12 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:48:

Ik denk dat je je keuze al gemaakt hebt…
Zo niet, succes!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-12 08:37
Interessante website voor de EV koper:

evclinic.eu Een repairshop speciaal voor EVs. Zit volgens mij in Kroatie.
Vond onder andere een blogpost met een bespreking van issues bij de verschillende merken/modellen na een paar jaar:

https://evclinic.eu/2024/...i-prirucnik-za-pocetnike/

(wel je translate aanzetten :) )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:14
Bij het FD hebben ze net een artikel geplaatst. Lease maatschappijen maken verlies op EVs. De hier al bekende reden: De Model 3 overspoelde 5 jaar geleden de lease markt en zorgt nu voor lagere doorverkoopwaarde dan verwacht / gehoopt.

'Leasemodel voor e-auto piept en kraakt, maar ‘toekomst blijft elektrisch’' https://fd.nl/bedrijfslev...20240814&utm_term=app-ios

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:11
denneappel schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:28:
Bij het FD hebben ze net een artikel geplaatst. Lease maatschappijen maken verlies op EVs. De hier al bekende reden: De Model 3 overspoelde 5 jaar geleden de lease markt en zorgt nu voor lagere doorverkoopwaarde dan verwacht / gehoopt.

'Leasemodel voor e-auto piept en kraakt, maar ‘toekomst blijft elektrisch’' https://fd.nl/bedrijfslev...20240814&utm_term=app-ios
Wellicht interessant artikel, maar zit achter betaalmuur.

• Rakthi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-10 12:58
jdbiggelaa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

In kort (gelijkaardig artikel in De Standaard in Belgie):

Leasing maatschappijen zitten met de handen in het haar omdat de tweedehands waarde na lease 30 tot 40% lager ligt dan wat ze berekend hadden. Dit omdat er geen vraag is naar EV door de particulier koper., ook niet geholpen door het feit dat Tesla al reeds een paar maal een prijs aanpassing heeft doorgevoerd gecombineerd met de komst van goedkope Chinese EVs.

De nieuwe leasing contracten zullen nu veel duurder uitvallen.

Ook nog iets dat ze dachten dat de waarde EVs hoger zou zijn 2de hands omdat de levensduur van de EV verondersteld werd langer te zijn wegens minder roterende onderdelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rakthi op 14-08-2024 17:27 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

Het probleem speelt ook in Nederland. ‘We zien dat elektrische auto’s de afgelopen tijd flink in waarde zijn gedaald, waardoor de restwaarde lager uitvalt’, zegt Sjors ten Tije van de Vereniging Elektrische Rijders.
Volgens Ten Tije heeft de stagnatie van de waarde van EV’s (electric vehicles) simpelweg te maken met de wet van vraag en aanbod. De standaard leasetermijn is vijf jaar. Zo’n vijf jaar terug werd de elektrischeautomarkt overspoeld door Tesla’s, waarbij vooral de Model 3 de markt flink opschudde. Nu wordt een groot deel van die auto’s weer uit de lease gehaald, wat betekent dat ze in groten getale op de markt komen. Bij veel aanbod daalt de prijs, en dus zitten leasebedrijven met een gat in de begroting. ‘Het rekensommetje komt voor de leasemaatschappijen niet uit.’
Ook leasemaatschappij Athlon ziet een lichte terugtrekkende beweging in de Nederlandse leasemarkt voor elektrisch, voornamelijk bij zzp’ers en kleinere bedrijven.
Ondertussen drukken Chinese elektrischeautofabrikanten het gaspedaal juist in door in een rap tempo goedkope modellen op de Europese markt brengen.
Zo kostte het leasen van een EV ter waarde van €45.000 in augustus 2021 ongeveer €284 per maand in Duitsland. Ver onder de €473 voor eenzelfde soort auto die op fossiele brandstof rijdt. Inmiddels zijn in Duitsland de kosten voor dezelfde EV meer dan verdubbeld, tot €621, terwijl de prijs van een auto met brandstofmotor juist is gedaald tot zo’n €468
Gegevensbedrijf Autovista meldt dat de doorverkoopwaarde van elektrische auto’s in Duitsland begin juli 24% onder het niveau van voor de pandemie lag. In het Verenigd Koninkrijk was de doorverkoopwaarde in diezelfde periode zelfs met 30% gedaald. Dat staat in schril contrast met de waarde van tweedehands benzinemodellen: die werd in beide markten ongeveer 15% hoger

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
Laat maar. Ben spuit 11.

[ Voor 90% gewijzigd door Andrehj op 14-08-2024 18:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
Weinig verrassends. Ik ben heel benieuwd wat de Model 3 prijzen daadwerkelijk gaan doen richting eind 2024. Je zou zeggen dat het voor de particulier ook al snel voordelig wordt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
VidaR-9 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:50:
Weinig verrassends. Ik ben heel benieuwd wat de Model 3 prijzen daadwerkelijk gaan doen richting eind 2024. Je zou zeggen dat het voor de particulier ook al snel voordelig wordt.
Ik zie de verkoop van Tesla zowat overal onder druk staan, en heel veel lees je dat mensen geen Tesla meer willen onwille van Musk.
Musk heeft Tesla ten dele naar Texas verhuisd uit Californie en waar vroeger 1/4 van de omzet van Tesla in de VS uit die ene staat komt kan dat een groot probleem worden.
Prijzen van Tesla staan onder druk maar ik denk niet dat Tesla terug kan naar de periode dat ze auto’s met verlies gaan verkopen. Waar de pijngrens ligt weet alleen Elon.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:27:
[...]

Ik zie de verkoop van Tesla zowat overal onder druk staan, en heel veel lees je dat mensen geen Tesla meer willen onwille van Musk.
Musk heeft Tesla ten dele naar Texas verhuisd uit Californie en waar vroeger 1/4 van de omzet van Tesla in de VS uit die ene staat komt kan dat een groot probleem worden.
Prijzen van Tesla staan onder druk maar ik denk niet dat Tesla terug kan naar de periode dat ze auto’s met verlies gaan verkopen. Waar de pijngrens ligt weet alleen Elon.
Denk dat dat wel meevalt. Een aantal personen en bedrijven uiten publiekelijk hun ongenoegen over Musk en verklaren geen Tesla's meer te kopen. Die lieden krijgen veel aandacht, maar vermoed dat het geen significante invloed op de verkopen heeft. Voor het overgrote deel van de bevolking is een fijne auto nu eenmaal belangrijker dan principes.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Tesla veilig is, als exclusieve EV fabrikant is hun risico groter dan fabrikanten die nog goed verdienen aan ICE/Hybride's. Maar dit zal niet de hoofdreden zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Onze tweede auto (Volkswagen eGolf) is in januari 5 jaar, en m'n vrouw heeft intussen ook de mogelijkheid gekregen om via werkgever zakelijk te gaan leasen. Daarom is ze op zoek naar een nieuwe auto.

In principe zijn de eisen vanuit werkgever best ruim, ICE/PHEV/BEV/HEV is allemaal mogelijk. Zelf heeft ze maar 2 eisen, moet er mooi uitzien en voldoende range. ;)

Huidige shortlist die ze heeft:
  • BMW iX1 eDrive20
  • Mini Countryman E
  • ...
Andere opties zoals Tesla Model 3 RWD, Kia, Hyundai, Toyota, Franse merken, Opel, Ford etc. vindt ze eigenlijk niet mooi... Zien jullie nog alternatieven of goede argumenten?

Divide and conquer.

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11 20:24
Steeds meer merken geven aandacht aan de passangiers achterin. In de nieuwe model 3 kun heb je een achterin een schermpje waar je netflix kan kijken.

Bij de zeekr 001 zit ook een mooi scherm (geen video mogelijkheden). Welke (betaalbare) evs hebben dit nog meer en dan bedoel ik niet een bmw i7 hehe

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-12 16:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

jzoin2 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:54:
Steeds meer merken geven aandacht aan de passangiers achterin. In de nieuwe model 3 kun heb je een achterin een schermpje waar je netflix kan kijken.

Bij de zeekr 001 zit ook een mooi scherm (geen video mogelijkheden). Welke (betaalbare) evs hebben dit nog meer en dan bedoel ik niet een bmw i7 hehe
Een ingebouwd scherm is leuk, maar mijn schoonbroer (ik heb geen kinderen) heeft gewoon ipads in de auto voor de kids en een wifi hotspot op de telefoon. Dan kun je ook spelletjes spelen, tiktok, etc. ipv alleen netflix of youtube kijken. En de keuze in auto's wordt enorm groter.
wimpie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:19:
Zien jullie nog alternatieven of goede argumenten?
Goed uitrekenen wat het kost. En ook meenemen dat je nu nog geen wegenbelasting betaalt (en dit dus niet in het leasebedrag zit), maar dat komt er wel aan, dus je gaat dan meer betalen.

Mijn huidige auto is 200 euro/mnd duurder dan mijn oude prive lease. Mede doordat ik geen km vergoeding meer krijg (die veel meer was dan de stroom kostte, dus netto winst voor elke km die ik reed). Nu krijg ik de kale prijs per kWh betaald, dus 0 winst per km.

[ Voor 30% gewijzigd door zonoskar op 15-08-2024 11:11 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
jzoin2 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:54:
[…]
Dat is leuk voor kinderen, maar bij een volwassene werkt dat niet omdat je in een M3 dan steeds tegen je eigen knieën aan kijkt. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11 20:24
RichieB schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Dat is leuk voor kinderen, maar bij een volwassene werkt dat niet omdat je in een M3 dan steeds tegen je eigen knieën aan kijkt. :+
Ja kheb twee kleintjes. In mn huidige model 3 steeds twee ipads mee. Kon de nieuwe m3 een dagje lenen viel me niet tegen! Alleen merk dat een m3 gewoon net te klein is voor een gezin.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:03

3_s

jzoin2 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Ja kheb twee kleintjes. In mn huidige model 3 steeds twee ipads mee. Kon de nieuwe m3 een dagje lenen viel me niet tegen! Alleen merk dat een m3 gewoon net te klein is voor een gezin.
En dan ruzie omdat er hetzelfde moeten kijken >:) .

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:20
Onze tweede auto (Volkswagen eGolf) is in januari 5 jaar, en m'n vrouw heeft intussen ook de mogelijkheid gekregen om via werkgever zakelijk te gaan leasen. Daarom is ze op zoek naar een nieuwe auto.

In principe zijn de eisen vanuit werkgever best ruim, ICE/PHEV/BEV/HEV is allemaal mogelijk. Zelf heeft ze maar 2 eisen, moet er mooi uitzien en voldoende range. ;)

• BMW iX1 eDrive20
  • Mini Countryman E
  • ...
Andere opties zoals Tesla Model 3 RWD, Kia, Hyundai, Toyota, Franse merken, Opel, Ford etc. vindt ze eigenlijk niet mooi... Zien jullie nog alternatieven of goede argumenten?
Ik zou ook met de opties die ze minder mooi vindt even proefrijden. Rijgedrag, comfort en de opties lijken mij persoonlijk van een veel groter belang. Maar goed ieder zijn ding…

Als het elektrisch wordt kan je qua value for money niet om Tesla heen met nog het voordeel van het laadnetwerk en de software.

[ Voor 6% gewijzigd door SL65 op 15-08-2024 20:22 ]

• wimpie
  • Niet online

• BMW iX1 eDrive20
  • Mini Countryman E
  • ...
Vanmiddag even bij de dealer wezen kijken, de Mini staat nu met stip op 1. In wezen dezelfde auto als de BMW, maar ander design en voorkomen.

Divide and conquer.

• Zjanzjak

• BMW iX1 eDrive20
  • Mini Countryman E
  • ...
Franse merken niet mooi? Dat kan, maar kijk nou wat een plaatje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEsyNQwM7YPbSiV7VmJuEFqxgYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q63pbye8NWR89gs7253V8CD.jpg?f=fotoalbum_large

Deze staat in december in de showroom, ik ga dan zeker even kijken.
Wie weet...

Maar goed, definieer 'voldoende range'? Dan is het misschien al wat makkelijker bepaalde EV's af te vinken.
SL65 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:33:
Ik zou ook met de opties die ze minder mooi vindt even proefrijden. Rijgedrag, comfort en de opties lijken mij persoonlijk van een veel groter belang. Maar goed ieder zijn ding…
Proefrijden met minder mooi?
VAN.
ME.
LANG.
VAN.
ZIJN.
LEVEN.
NIET!

BIj mij is HEEL veel van ondergeschikt belang als ik een auto mooi vind.
Zoals ik al wel eens eerder gezegd heb, al moet ik op houten kissies zitten in de auto, boeie, de auto MOET
en ZAL mooi zijn. Wat natuurlijk wel persoonlijk is.

Als het elektrisch wordt kan je qua value for money niet om Tesla heen met nog het voordeel van het laadnetwerk en de software.
Dus, voor mij, particulier rijder waar het geld echt niet tegen de plinten klotst, interesseert value for money me geen sikkepit. Net zoals inruilwaarde en dat soort dingen. ;)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:14
@Zjanzjak Knip Hier op Tweakers gaat het vaak iets meer over functie en is vorm niet àlles betekenend.

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 16-08-2024 14:32 . Reden: Dat eerste is wel erg onvriendelijk ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het laadnetwerk van Tesla is al lang geen voordeel meer. Eerder een nadeel, je moet vaak een paar Km van de snelweg af om te laden. Dan is Ionity, Fastned of Shell Recharge veel handiger op een tankstation direct naast de snelweg.

Maareh, die Mini of de iX1 vind ik (persoonlijk) een van de lelijkste auto's op de markt. Ieder zijn/haar smaak blijkbaar. Bereik is eigenlijk ook schandalig laag voor de accu capaciteit.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• BarryH
zonoskar schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:34:
[...]

Het laadnetwerk van Tesla is al lang geen voordeel meer. Eerder een nadeel, je moet vaak een paar Km van de snelweg af om te laden. Dan is Ionity, Fastned of Shell Recharge veel handiger op een tankstation direct naast de snelweg.

Maareh, die Mini of de iX1 vind ik (persoonlijk) een van de lelijkste auto's op de markt. Ieder zijn/haar smaak blijkbaar. Bereik is eigenlijk ook schandalig laag voor de accu capaciteit.
Op drukke dagen/routes (b.v. naar wintersport) zijn de niet Tesla plekken vaak wel vol met soms een wachtrij.
Maar ABRP kan er gewoon mee plannen :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25

• BMW iX1 eDrive20
  • Mini Countryman E
  • ...
Als mooi het argument is icm range moet je de i4 niet vergeten imho

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• RichieB
  • Nu online
zonoskar schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:34:
[...]
[…]
Met een Tesla kan je ook gewoon laden bij Ionity, Fastned of Shell. Meer keus = meer beter = voordeel.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RichieB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

Met een Tesla kan je ook gewoon laden bij Ionity, Fastned of Shell. Meer keus = meer beter = voordeel.
Hetzelfde is waar voor alle andere EVs. Ergo, laadinfra van Tesla is geen voordeel voor Tesla EVs.

• RichieB
  • Nu online
@zonoskar Je weet dat je niet bij alle Tesla Superchargers kan laden met een niet-Tesla? Dus met een Tesla heb je altijd meer mogelijkheden dan met een andere EV.

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-12 22:43
Zjanzjak schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:50:

Dus, voor mij, particulier rijder waar het geld echt niet tegen de plinten klotst, interesseert value for money me geen sikkepit. Net zoals inruilwaarde en dat soort dingen. ;)
Mij, als particuliere rijder, juist wel. Hoe meer ik bespaar op dat soort zaken, hoe meer leuke dingen ik kan doen :*)

• wimpie
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Wie weet...

Maar goed, definieer 'voldoende range'? Dan is het misschien al wat makkelijker bepaalde EV's af te vinken.

[...]

VAN.
ME.
LANG.
VAN.
ZIJN.
LEVEN.
NIET!

Zoals ik al wel eens eerder gezegd heb, al moet ik op houten kissies zitten in de auto, boeie, de auto MOET

[...]

Eens, de nieuwe 5 is echt heel mooi. Wel iets te klein voor wat we zoeken. :)

Divide and conquer.

• wimpie
  • Niet online
kdeboois schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

Als mooi het argument is icm range moet je de i4 niet vergeten imho
Ja, heel mooi. Maar die heb ik zelf al (M50) 8)

Overigens, aangezien mooi enorm subjectief is, moet je het ook nog eens vanuit het perspectief vanuit een vrouw zien - niet al die 'functie over vorm' mannen hier :>

Divide and conquer.

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:01
[...]

[Afbeelding]

Wie weet...

[...]

VAN.
ME.
LANG.
VAN.
ZIJN.
LEVEN.
NIET!

[...]

Met een vanafprijs van 38.800 voor de goedkoopste uitvoering. Mij niet gezien voor zo een klein (frans) hok :) .

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

zonoskar schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Hetzelfde is waar voor alle andere EVs. Ergo, laadinfra van Tesla is geen voordeel voor Tesla EVs.
Ik gebruik relatief weinig opladers buiten ons huis, maar de SuCs van Tesla zijn altijd een smak goedkoper dan andere SuCs.

De laadprijzen zijn hier momenteel 22 cent daltarief en tussen 16 en 20 (?) 24 cent. Ik moet wachten op vrijwel negatieve stroomprijzen wil ik goedkoper kunnen laden bij huis.

iRacing Profiel

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RichieB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:56:
@zonoskar Je weet dat je niet bij alle Tesla Superchargers kan laden met een niet-Tesla? Dus met een Tesla heb je altijd meer mogelijkheden dan met een andere EV.
Er zijn 5 supercharger locaties die niet toegankelijk zijn voor niet-Tesla's. Op de 50 ofzo. Dus inderdaad, technisch gezien heeft een Tesla EV voordeel. Praktisch gezien is er niet veel verschil.

• Zjanzjak
denneappel schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:59:
@Zjanzjak Ik zou ook even advies vragen op Bokt of zo. Hier op Tweakers gaat het vaak iets meer over functie en is vorm niet àlles betekenend.
Heb ik een memo gemist?
Voor de rest ga ik niet in op je reactie, op de man spelen is niet zo mijn ding.
Udrene schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:04:
Mij, als particuliere rijder, juist wel. Hoe meer ik bespaar op dat soort zaken, hoe meer leuke dingen ik kan doen :*)
Dat begrijp ik en ook helemaal ok, ieder zijn meug.
Maar voor mij, en wimpie zijn vrouw (zie onder) geldt dat wat minder. ;)
wimpie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:12:
Overigens, aangezien mooi enorm subjectief is, moet je het ook nog eens vanuit het perspectief vanuit een vrouw zien - niet al die 'functie over vorm' mannen hier :>
Hulde voor je vrouw! *O*
Khayma schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:13:

Met een vanafprijs van 38.800 voor de goedkoopste uitvoering. Mij niet gezien voor zo een klein (frans) hok :) .
Hier kom ik weer terug op 1 van mijn vaste uitspraken: ieder zijn meug,
Wat de 1 bloedmooi vindt, vindt de ander weer spuuglelijk, of het de centen niet waard.
Mooi toch.

Zelf zit ik serieus te kijken hoeveel het mij gaat kosten als ik een bepaalde uitvoering zou willen kopen. 8)
Moet het alleen wel passen in mijn stappenplan voor een nieuwe EV in 2027.... 2028.
December iig een afspraak met Stam Renault Soest waar de A290 dan in de showroom zou moeten staan.
Komt tijd, komt raad.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:55
Luckeh schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Ik gebruik relatief weinig opladers buiten ons huis, maar de SuCs van Tesla zijn altijd een smak goedkoper dan andere SuCs.

De laadprijzen zijn hier momenteel 22 cent daltarief en tussen 16 en 20 (?) 24 cent. Ik moet wachten op vrijwel negatieve stroomprijzen wil ik goedkoper kunnen laden bij huis.
Je was vergeten er bij te zetten dat dat goedkope alleen in Nederland zo is. In de meeste andere landen is het gewoon een van de opties. Niet duur maar ook niet een smak goedkoper.

In Nederland gebruik ik zelden een snellader en als ik dan toch net iets tekort kom, ga ik liever even snel bij Fastned langs de snelweg laden dan dat ik via 5 stoplichten ergens achteraf bij de van der valk ga staan. Daarnaast is de kans dat ik op laadvermogen geknepen wordt omdat het te druk is bij Fastned ook een stuk kleiner.

Maar even terug naar het topic: ik denk dat je met de huidige hoeveelheid snelladers en de openstelling van de superchargers, het ‘laadnetwerk’ niet meer als belangrijk voordeel van een Tesla kan beschouwen.

[ Voor 39% gewijzigd door JTHZZ op 16-08-2024 12:24 ]

• Khayma
JTHZZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Je was vergeten er bij te zetten dat dat goedkope alleen in Nederland zo is. In de meeste andere landen is het gewoon een van de opties. Niet duur maar ook niet een smak goedkoper.

In Nederland gebruik ik zelden een snellader en als ik dan toch net iets tekort kom, ga ik liever even snel bij Fastned langs de snelweg laden dan dat ik via 5 stoplichten ergens achteraf bij de van der valk ga staan. Daarnaast is de kans dat ik op laadvermogen geknepen wordt omdat het te druk is bij Fastned ook een stuk kleiner.

Maar even terug naar het topic: ik denk dat je met de huidige hoeveelheid snelladers en de openstelling van de superchargers, het ‘laadnetwerk’ niet meer als belangrijk voordeel van een Tesla kan beschouwen.
Uhm nee. Ik heb naar Milaan alleen maar geladen met SuC omdat dat de goedkoopste was. Gemiddeld rond de 30 cent. De andere aanbieders vragen het zowat het dubbele.

• JTHZZ
Khayma schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Uhm nee. Ik heb naar Milaan alleen maar geladen met SuC omdat dat de goedkoopste was. Gemiddeld rond de 30 cent. De andere aanbieders vragen het zowat het dubbele.
Tesla Italië 45-50ct, 65-70ct zonder abonnement
Tesla Oostenrijk 45-50ct, 60-65ct zonder abonnement
Tesla Duitsland 41-45ct, 53-58ct zonder abonnement.

Als Tesla rijder bespaar je het tientje abonnement maar voor 30ct gemiddeld laden wordt lastig.
En bij Ionity betaal je 39 of 49 cent met abonnement dus niet het dubbele.

Maar toch maar weer even terug naar het topic: zelfs als superchargers in bijv Nederland goedkoper zijn: die prijzen zijn ook voor niet-Tesla rijders toegankelijk dus geen argument om een Tesla te kiezen. Het enige verschil is het tientje in de maand dat je niet hoeft te betalen als je een Tesla kiest.

[ Voor 20% gewijzigd door JTHZZ op 16-08-2024 13:31 ]

• Khayma
JTHZZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:25:
[...]

Tesla Italië 45-50ct, 65-70ct zonder abonnement
Tesla Oostenrijk 45-50ct, 60-65ct zonder abonnement
Tesla Duitsland 41-45ct, 53-58ct zonder abonnement.

Als Tesla rijder bespaar je het tientje abonnement maar voor 30ct gemiddeld laden wordt lastig.
En bij Ionity betaal je 39 of 49 cent met abonnement dus niet het dubbele.
Net gekeken op mijn facturen.

In Duitsland geladen voor 39 cent
In Italie voor 37 cent

Duurste was in Zwitserland met 0,47 CFH.

• JTHZZ
Khayma schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Net gekeken op mijn facturen.

In Duitsland geladen voor 39 cent
In Italie voor 37 cent

Duurste was in Zwitserland met 0,47 CFH.
Even geleden denk ik. Prijzen staan gewoon in de app en daar is rond Milaan geen prijs onder de 43-45ct te vinden met abonnement. Maar goed, het punt blijft: die prijzen zijn voor iedereen toegankelijk, dus geen argument om een Tesla te kiezen.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-12 16:17
Sinds 3 weken dus daadwerkelijk EV rijder (model S van 2018), grappig om dit topic van mezelf voor die beslissing nog terug te lezen:

EV rijden als je vaak harder dan 100km/h wilt

Mijn zorgen waren terecht, ik sta bijna dagelijks aan een laadpaal momenteel vanwege veel langere priveritten. 8)7

Echt bizar hoe snel die accu leeg is als je gewoon lekker doorrijdt zoals bij een vlotte ICE. Ik haal met mijn 75D (met een fake news range van 490km) de 300 km niet eens, soms amper 250... en dan is het nog zomer.

Geen spijt trouwens, ik cross gewoon vrolijk op en neer tussen de (gratis) superchargers 8)

Binnenkort thuis kunnen laden zal wat helpen.
JTHZZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:25:
[...]
Maar toch maar weer even terug naar het topic: zelfs als superchargers in bijv Nederland goedkoper zijn: die prijzen zijn ook voor niet-Tesla rijders toegankelijk dus geen argument om een Tesla te kiezen. Het enige verschil is het tientje in de maand dat je niet hoeft te betalen als je een Tesla kiest.
Volgens mijn app betalen Tesla rijders 22 ct bij mijn local SuC en het non Tesla gebruikers 29ct?

[ Voor 51% gewijzigd door Notna op 16-08-2024 14:30 . Reden: Niet nodig ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
JTHZZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Even geleden denk ik. Prijzen staan gewoon in de app en daar is rond Milaan geen prijs onder de 43-45ct te vinden met abonnement. [...]
Nouja, in Arese net boven Milaan is het 42 cent :+

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-12 18:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Uche uche, voor tarieven aan de paal en ervaringen in het buitenland hebben we aparte topics:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Xbox Live ID:Notna8310

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Aan het einde van dit jaar stopt het leasecontract van onze MG ZS. Nu zijn we voorzichtig aan het rondkijken voor een vervanger. Ditmaal koop en geen lease.

Diverse offertes opgevraagd, zowel nieuw als occasion. Nog niet alles binnen dus kan nog geen oordeel vellen.

Wat wel opvallend is is dat jonge occasions (1 a 2 jaar oud) duurder uitvallen dan nieuwe auto's waarbij je nog recht op Sepp hebt.

Zo heb ik een offerte voor een Megane e-Tech van 1.5 jaar oud met 20.000km welke netto op hetzelfde bedrag komt als een nieuwe EV3..

Helaas beide net boven het gestelde budget.

Ik heb nog een aantal offertes uitstaan voor onder meer een MG ZS van 1 jaar oud en een Kona Electric.

Iemand hier nog goede ideeën voor een fatsoenlijke gezinsauto met redelijke kofferruimte?

Zero.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 14:54
_Anvil_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:53:
Sinds 3 weken dus daadwerkelijk EV rijder (model S van 2018), grappig om dit topic van mezelf voor die beslissing nog terug te lezen:

Mijn zorgen waren terecht, ik sta bijna dagelijks aan een laadpaal momenteel vanwege veel langere priveritten. 8)7

Echt bizar hoe snel die accu leeg is als je gewoon lekker doorrijdt zoals bij een vlotte ICE. Ik haal met mijn 75D (met een fake news range van 490km) de 300 km niet eens, soms amper 250... en dan is het nog zomer.

Geen spijt trouwens, ik cross gewoon vrolijk op en neer tussen de (gratis) superchargers 8)

Binnenkort thuis kunnen laden zal wat helpen.

[...]

Volgens mijn app betalen Tesla rijders 22 ct bij mijn local SuC en het non Tesla [mbr]gebruikers[/] 29ct?
Dat je 300km niet gaat halen met 140kmu had je al wel verwacht neem ik aan?

• _Anvil_
Pelox schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:20:
Aan het einde van dit jaar stopt het leasecontract van onze MG ZS. Nu zijn we voorzichtig aan het rondkijken voor een vervanger. Ditmaal koop en geen lease.

Helaas beide net boven het gestelde budget.

Ik heb nog een aantal offertes uitstaan voor onder meer een MG ZS van 1 jaar oud en een Kona Electric.

Iemand hier nog goede ideeën voor een fatsoenlijke gezinsauto met redelijke kofferruimte?
Dat is wel een heel open vraag, ik zou zeggen, kom met wat meer specs. Moet het perse een EV zijn? die zijn gewoon nog flink prijzig. Het bekende verhaal dat de tesla model 3's massaal uit de lease komen en voor <20K te koop zijn heb je vast al gehoord?

Puur qua betrouwbaarheid zou ik gewoon voor een Jap of Koreaan gaan.
GekkeRipper schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Dat je 300km niet gaat halen met 140kmu had je al wel verwacht neem ik aan?
Nou ja, op een opgegeven range van 490km en hele volkstammen die beweren 400km te halen is 250km wel erg teleurstellend toch? Maar goed, enkele rit rij ik zelden verder dan 150km, dus we redden ons wel ;)

[ Voor 19% gewijzigd door _Anvil_ op 16-08-2024 15:59 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

_Anvil_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

Nou ja, op een opgegeven range van 490km en hele volkstammen die beweren 400km te halen is 250km wel erg teleurstellend toch?
nee, lijkt me eigenlijk geheel volgens verwachting met jouw rijgedrag (op basis van je berichten).
Het energieverbruik neemt ENORM toe met elke k/m u extra snelheid.

Wat jij 'lekker doorrijden' noemt, komt met behoorlijke consequenties. Lekker leegrijden dekt de lading beter ;)

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 16-08-2024 16:04 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
_Anvil_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:53:

Maar had je dan niet veel beter een 100D of Long Range kunnen nemen, die kosten wel een paar k meer, maar voor jou echt een betere auto.

Volgens EV database zit de 75D op 275km "highway cold weather", dan heb je het over slechts 110kmpu, maar wel bij -10 graden (en nog excl degradatie).
https://ev-database.org/s...d96574ea518e5007e93cd594d

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:14
Pelox schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar een Kia e-Niro of Niro EV, die zijn wat ruimer dan een Kona. Qua achterbank ook iets ruimer dan de nieuwe Kia EV3.

En omdat ze veel verkocht/geleased zijn is er ook een flink aanbod aan tweedehands. Let wel op de verschillen tussen de modeljaren qua specificaties.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Nou ja, op een opgegeven range van 490km en hele volkstammen die beweren 400km te halen is 250km wel erg teleurstellend toch? Maar goed, enkele rit rij ik zelden verder dan 150km, dus we redden ons wel ;)
Luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid. Die domineert rolweerstand op die snelheid.
Als 100km/h 1 is, dan is 140km/h 1.4^2=1.96. 96% meer.

Bij een ICE wordt dit deels gecompenseerd door een efficiëntere belasting van de motor.

• _Anvil_
mitsumark schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Maar had je dan niet veel beter een 100D of Long Range kunnen nemen, die kosten wel een paar k meer, maar voor jou echt een betere auto.

Volgens EV database zit de 75D op 275km "highway cold weather", dan heb je het over slechts 110kmpu, maar wel bij -10 graden (en nog excl degradatie).
https://ev-database.org/s...d96574ea518e5007e93cd594d
Klopt helemaal, maar de 100 was echt te prijzig voor mij nog en ik wou perse de dikke sloep die de S nu eenmaal is. Merk wel dat ik vaak steeds rustiger ga rijden al, zeker in de bebouwde kom.. wellicht dat het relaxed EV virus toch vat op me krijgt ;)

Laatst trouwens een lange route over 80/100km autowegen gereden en toen was ik verbaasd over het lage vebruik!

[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 16-08-2024 16:33 ]

• Pelox
[...]

Dat is wel een heel open vraag, ik zou zeggen, kom met wat meer specs. Moet het perse een EV zijn? die zijn gewoon nog flink prijzig. Het bekende verhaal dat de tesla model 3's massaal uit de lease komen en voor <20K te koop zijn heb je vast al gehoord?

Puur qua betrouwbaarheid zou ik gewoon voor een Jap of Koreaan gaan.

[...]

Model 3 is niet echt handig voor ons, we zoeken wel echt een suv model. Daarnaast zijn ze vrij prijzig voor auto's van 5 jaar oud met eigenlijk altijd veel kilometers.. Ik heb gekeken naar een hybride, maar dat is eigenlijk net niks. Omdat we optimaal gebruik willen blijven maken van de zonnepanelen en onze laadpaal is minimaal 1 ev toch wel het idee. We hebben nu 2 ev's. Mogelijk gaan we de 2e inruilen en houden we 1 auto over.

Wat betreft meer specs, nieuw of jong gebruikt, minimaal 350 km actieradius, zeg 400 wltp. Pk's, snelladen etc maakt niet veel uit. Garantie is wel handig.. vandaag dat ik nu ook keek naar kia en hyundai.

[ Voor 3% gewijzigd door Pelox op 16-08-2024 17:24 ]

Zero.

Andrehj schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Ehm, de markt is groter dan dat hele kleine stukje wat we Nederland noemen. Bovendien moet de markt met dubbele cijfers groeien om maar in de buurt van de doelstellingen voor 2030 en 2035 te komen. Dat gebeurt bij lange na niet. Op dit moment krimpt de globale EV-markt zelfs. Zomaar wat links:Als je een heel klein beetje de europa-brede en wereldwijde automarkt volgt, dan zie je dat momenteel overal de fabrikanten hard aan het bijsturen zijn, en verwachten nog veel langer dan een paar jaar geleden gedacht ICE's te produceren.
Je gaat nu ineens op doelstellingen zitten. Je begint met de stelling dat verkopen achteruit hollen. Dat is onzin. Zowel Globaal en Europees blijft het aandeel groeien. Op globaal niveau is de verwachting gewoon weer dubbele cijfers groei.

Waar maak jij uit op dat de markt krimpt op globaal niveau? Leuk dat Audi een fabriek sluit. Dat zegt meer wat over Audi dan over de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 17-08-2024 09:41 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• _Anvil_
Pelox schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Model 3 is niet echt handig voor ons, we zoeken wel echt een suv model. Daarnaast zijn ze vrij prijzig voor auto's van 5 jaar oud met eigenlijk altijd veel kilometers.. Ik heb gekeken naar een hybride, maar dat is eigenlijk net niks. Omdat we optimaal gebruik willen blijven maken van de zonnepanelen en onze laadpaal is minimaal 1 ev toch wel het idee. We hebben nu 2 ev's. Mogelijk gaan we de 2e inruilen en houden we 1 auto over.

Wat betreft meer specs, nieuw of jong gebruikt, minimaal 350 km actieradius, zeg 400 wltp. Pk's, snelladen etc maakt niet veel uit. Garantie is wel handig.. vandaag dat ik nu ook keek naar kia en hyundai.
Helder. Tja, Hyundai/Kia maakt geweldige eV's, maar de leuke modellen zijn net te jong/duur nog. Wel veeeeeeeeeel betrouwbaarder dan de concurrentie verwacht ik.

Jaquar ePace of Fort mustang(krijg het bijna niet uit mn strot wat een heiligschennis) Mach e? Stuk ouder toch?

en zo'n Chinese nep MG? Niet de beste/mooiste/fijnste optie, maar als je gewoon elektrisch van a naar b wilt voor zo weinig mogelijk geld...

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25
_Anvil_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Helder. Tja, Hyundai/Kia maakt geweldige eV's, maar de leuke modellen zijn net te jong/duur nog. Wel veeeeeeeeeel betrouwbaarder dan de concurrentie verwacht ik.

Jaquar ePace of Fort mustang(krijg het bijna niet uit mn strot wat een heiligschennis) Mach e? Stuk ouder toch?

en zo'n Chinese nep MG? Zou er niet dood in gevonden willen worden, maar als je gewoon van a naar b wilt voor zo weinig mogelijk geld...
Sterke argumenten. Veel plezier met autoverkopers plagen….

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Tommie12
Zjanzjak schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Heb ik een memo gemist?
Voor de rest ga ik niet in op je reactie, op de man spelen is niet zo mijn ding.

[...]

Dat begrijp ik en ook helemaal ok, ieder zijn meug.
Maar voor mij, en wimpie zijn vrouw (zie onder) geldt dat wat minder. ;)

[...]

Hulde voor je vrouw! *O*

[...]

Hier kom ik weer terug op 1 van mijn vaste uitspraken: ieder zijn meug,
Wat de 1 bloedmooi vindt, vindt de ander weer spuuglelijk, of het de centen niet waard.
Mooi toch.

Zelf zit ik serieus te kijken hoeveel het mij gaat kosten als ik een bepaalde uitvoering zou willen kopen. 8)
Moet het alleen wel passen in mijn stappenplan voor een nieuwe EV in 2027.... 2028.
December iig een afspraak met Stam Renault Soest waar de A290 dan in de showroom zou moeten staan.
Komt tijd, komt raad.
Het gaat hier idd meer over functie en efficientie.
Over ‘mooi’ kan je toch niet discussieren, dus stop maar met je uitspraken over Tesla en andere auto’s die je zogezegd over je nek doen gaan.

Ik denk eerder dat je mentaal gewoon nog niet klaar bent voor een EV, en daarom het argument ‘niet mooi’ gebruikt om je beslissing nu al 4 jaar vooruit te duwen. Tegen die tijd heb ik al 5 jaar genoten van stilte, power en fantastisch rijgedrag en zal ik de volgende EV gaan kiezen.

• mitsumark
Schreeuwen in de vorm van hoofdletters wordt niet op prijs gesteld, ondanks dat het niet direct in de huisregels staat.
Daarnaast komt het heel erg over alsof je jouw mening op wimpie('s vrouw) projecteert.

Ik vind franse autos overigens ook doorgaans wel mooi, maar zou ze om andere (technische) redenen niet zo snel kopen.

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:15:
Het gaat hier idd meer over functie en efficientie.
Over ‘mooi’ kan je toch niet discussieren, dus stop maar met je uitspraken over Tesla en andere auto’s die je zogezegd over je nek doen gaan.

Ik denk eerder dat je mentaal gewoon nog niet klaar bent voor een EV, en daarom het argument ‘niet mooi’ gebruikt om je beslissing nu al 4 jaar vooruit te duwen. Tegen die tijd heb ik al 5 jaar genoten van stilte, power en fantastisch rijgedrag en zal ik de volgende EV gaan kiezen.
Volgens mij verwar je mij met iemand anders.
Mentaal niet klaar voor een EV zeggen terwijl ik EV rijd en wel een HEEL groot voorstander ben.
Zo groot dat mijn stemgedrag daar zelfs op afgestemd is. ;)

De volgende wagen wordt dus weer net zo hard een EV.
Maar wel eentje die ik mooi vind, functie en efficiëntie horen uiteraard thuis in dit topic maar is voor mij van minder belang dus benadruk ik dat er naast functie en efficiëntie ook nog iets anders is.
Gaat er zeker niet om dat iemand anders dat mooi vind, want dat is persoonlijk.

Btw. Tesla maakt 1 van de betere EV's en raad ik altijd aan, ik zou er alleen zelf nog niet dood in gevonden willen worden want, niet mooi in mijn beleving maar qua functie en efficiëntie top.

Maar goed, over tot de orde van de dag.

• Zjanzjak
Jeetje, dat zijn voor sommige 'Chinese' merken aardige verhogingen;

https://www.linkedin.com/...em_10PV_D9RlbXnUZ8BCS8iNw

Maar goed, na 30 oktober weten we meer.
Voorzie wel dat er een aantal fabrieken in Europa komen te staan.

• Tommie12
Zjanzjak schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:48:
Jeetje, dat zijn voor sommige 'Chinese' merken aardige verhogingen;

https://www.linkedin.com/...em_10PV_D9RlbXnUZ8BCS8iNw

Maar goed, na 30 oktober weten we meer.
Voorzie wel dat er een aantal fabrieken in Europa komen te staan.
BYD produceert al bussen in Hongarije.
De chinezen gaan gewoon hetzelfde doen als de japanners 50 jaar geleden.
Honda en Toyota hebben nog altijd fabrieken in Europa.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
Voordeel is dat het kaf nu van het koren wordt gescheiden. Er zijn tientallen Chinese EV fabrikanten, waarvan de meesten volgens de geruchten op omvallen staan.

Fabrikanten die het kapitaal hebben om hier fabrieken te bouwen zijn echter wel solide, wat voor klanten een stuk meer zekerheid biedt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24
Ben aan het kijken naar een kleine EV. Puur als stadsautotje. Afstand per dag max 60/70km. Laden kan op werk, dus enkeltje is rond de 30km.

Nu zijn er volgens mij 3 auto's die passen voor rond de 10k

-VW e-UP (2014 en up :) )
-Smart forfour
-Renault Zoe

1. Mis ik nog auto's (Leaf niet, gezien afwezigheid accu koeling)
2. Zijn deze betrouwbaar, zijn er gebreken bekend?

Voorkeur gaat uit naar Zoe (incl koopaccu) omdat deze ruimer oogt, maar puur gevoelsmatig. Punt 2 is eigenlijk het belangrijkste.

• de Peer

de Peer

under peer review

STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:31:
Leaf niet, gezien afwezigheid accu koeling
waarom is dat relevant, als je toch maar 30 km per keer rijdt en vermoedelijk nooit gaat snelladen.?

Leaf lijkt me dan juist geschikt als je die goedkoop kunt aankopen. Dat beetje degradatie over de loop der jaren heb jij dan nauwelijks last van.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 23-08-2024 11:35 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ben aan het kijken naar een kleine EV. Puur als stadsautotje. Afstand per dag max 60/70km. Laden kan op werk, dus enkeltje is rond de 30km.

-Smart forfour
-Renault Zoe

Voorkeur gaat uit naar Zoe (incl koopaccu) omdat deze ruimer oogt, maar puur gevoelsmatig. Punt 2 is eigenlijk het belangrijkste.
Dacia spring zou je nog mee kunnen nemen in je overweging. Heeft wel wat minder vermogen dus op de snelweg wellicht minder prettig.
Verder de bmw i3?

Zelf in bezit van een Zoe q90 wat erg goed bevalt, achteraf gezien had ik wel voor een iets recenter model gegaan met ccs, nu enkel een type 2 aansluiting wat opzich voldoet maar de auto wel echt minder geschikt maakt voor afstanden van 200+ km

E-up hebben wij ook overwogen maar viel af omdat de range aanzienlijk minder is door de 22kwh accu VS de 40kwh accu van de zoe terwijl ze in dezelfde prijsklasse vallen.
Met een kleinere accu degradeert de accu ook sneller omdat er meer laad cycles gemaakt worden.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31

Accukoeling is bij dergelijke afstanden, en ik neem aan alleen AC laden, niet echt relevant. Daarnaast zijn er voor de LEAF veel mogelijkheden voor accu upgrade dan wel vervanging van defecte cellen. Dus ik zou een aantrekkelijk aanbod (lees lage prijs) niet direct afslaan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:03

-Smart forfour
-Renault Zoe

smart fortwo

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• STIMPPYYY
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Accukoeling is bij dergelijke afstanden, en ik neem aan alleen AC laden, niet echt relevant. Daarnaast zijn er voor de LEAF veel mogelijkheden voor accu upgrade dan wel vervanging van defecte cellen. Dus ik zou een aantrekkelijk aanbod (lees lage prijs) niet direct afslaan.
Bedankt. Goede argumenten. Accu koeling is met mijn rijgedrag wel noodzakelijk 😂. Zonder gekkigheid, ik zet ‘m weer op de shortlist. Hoewel deze ook niet heel lang zal worden

I3 is ook een goede wellicht ja!

• STIMPPYYY
Grappig, ook gezien, maar die is afgevallen.

• de Peer

de Peer

under peer review

STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Bedankt. Goede argumenten. Accu koeling is met mijn rijgedrag wel noodzakelijk 😂.
dat is het niet. rijgedrag heeft nauwelijks invloed op de noodzaak voor accukoeling. Het is voornamelijk snelladen dat een accu opwarmt. En dat ga jij nooit doen denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 23-08-2024 12:50 ]

• mitsumark

-Smart forfour
-Renault Zoe

BMW i3.
Let wel op catalogusprijs onder de 45k ivm sepp, zijn er ook een paar boven de 45k.

• Zjanzjak
mitsumark schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:50:

Let wel op catalogusprijs onder de 45k ivm sepp, zijn er ook een paar boven de 45k.
De SEPP voor occasions is al een tijdje op.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:36
En bovendien lijkt @STIMPPYYY een auto van rond de €10k te zoeken.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Bedankt. Goede argumenten. Accu koeling is met mijn rijgedrag wel noodzakelijk 😂. Zonder gekkigheid, ik zet ‘m weer op de shortlist. Hoewel deze ook niet heel lang zal worden

I3 is ook een goede wellicht ja!
Ik zag toevallig laatst een Leaf met een Muxsan extender batterij te koop staan voor 5k. Die heeft dan dus wel een extra accupack die wat uit balanceert tegen de slechte cellen van de Leaf

Je hebt ook nog de e-Golf, zit net op het randje.

Mercedes Benz B 250e is ook net mogelijk.

En als je je budget oprekt met een beetje kan je een ioniq nemen. De iconische 'windknife' die te efficient is voor zijn doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 23-08-2024 13:18 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• BarryH

-Smart forfour
-Renault Zoe

voor 10k heb je ook een ioniq 28kjWh met een beetje goed zoeken. En die heeft weinig problemen.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-12 20:52

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

alexbl69 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:24:
Voordeel is dat het kaf nu van het koren wordt gescheiden. Er zijn tientallen Chinese EV fabrikanten, waarvan de meesten volgens de geruchten op omvallen staan.

Fabrikanten die het kapitaal hebben om hier fabrieken te bouwen zijn echter wel solide, wat voor klanten een stuk meer zekerheid biedt.
Ik zag deze week voor het eerst een Fisker Ocean. Die eigenaar zal ook wel wat twijfels hebben nu.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• STIMPPYYY
Zjanzjak schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Ja dat is toch wel een beetje zuur, hoewel de prijzen blijven kelderen. Misschien toch even wachten tot eind dit jaar ook ivm de vele Tesla's die vrijkomen en feit dat dan natuurlijk definitief SEP van de baan is.

Kia SOUL was ook nog een optie, maar dat is toch wel het lelijke eendje.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-08-2024 15:28 ]

• STIMPPYYY
Kodess schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Ik zag toevallig laatst een Leaf met een Muxsan extender batterij te koop staan voor 5k. Die heeft dan dus wel een extra accupack die wat uit balanceert tegen de slechte cellen van de Leaf

Je hebt ook nog de e-Golf, zit net op het randje.

Mercedes Benz B 250e is ook net mogelijk.

En als je je budget oprekt met een beetje kan je een ioniq nemen. De iconische 'windknife' die te efficient is voor zijn doen.
Is die B een beetje betrouwbaar? Zijn er niet echt veel van gemaakt en dan betaal je al snel de hoofdprijs wellicht (onderhoud en reserve onderdelen)?

• STIMPPYYY
Met het oog op wegenbelasting ben ik overigens wel benieuwd of er gerekend gaat worden met gewicht zoals nu het geval is. Die korting tot 2030 is helder.

• RigolleM
  • Laatst online: 20:05
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Is die B een beetje betrouwbaar? Zijn er niet echt veel van gemaakt en dan betaal je al snel de hoofdprijs wellicht (onderhoud en reserve onderdelen)?
Is die B geen hybrid? EV's beginnen met EQ!

• STIMPPYYY
RigolleM schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

Is die B geen hybrid? EV's beginnen met EQ!
Was dat niet de voorganger, een soort van probeersel op hetzelfde platform net zoals een Golf (accu erin en gaan). Volgens mij 100% elektrisch.

• RigolleM
  • Laatst online: 20:05
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Was dat niet de voorganger, een soort van probeersel op hetzelfde platform net zoals een Golf (accu erin en gaan). Volgens mij 100% elektrisch.
Ik heb mijn vrouw een A200 gekocht en toen ook gekeken naar de B-versie en daar bestond ook een 250e versie van, maar dat was een plug-in Hybrid. De probeersels zijn de EQA, EQB,..want staan op hetzelfde platform als de A en B klasse :)

• mitsumark
[...]
Oja, ik dacht dat er januari weer nieuwe kwam, maar daar lijkt het niet op.

• mitsumark
Franciesco schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:03:
En bovendien lijkt @STIMPPYYY een auto van rond de €10k te zoeken.
Wat bedoel je daarmee? Op marktplaats gekeken?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:36
@mitsumark Sorry, ik had het verkeerd. De subsidie tweedehands gaat (/ging) over de catalogusprijs op de datum van eerste toelating.
Dus je opmerking was terecht.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

-Smart forfour
-Renault Zoe

2 zusjes van de VW E-Up, Skoda Citigo en de Seat Mii.

• Zjanzjak
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:34:
Met het oog op wegenbelasting ben ik overigens wel benieuwd of er gerekend gaat worden met gewicht zoals nu het geval is. Die korting tot 2030 is helder.
Vooralsnog wel maar tegen die tijd voorzie ik dat EV's nog wel even gunstiger zijn qua MRB dan ICE-wagens.
Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt. We zien het allemaal wel, ik ga hoe dan ook nevernooitnie meer terug naar ICE. Al verdubbelen ze de MRB, ik blijf EV rijden.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Tja, daar heb ik geen onderzoek naar gedaan :9
Was een van de opties voor misschien een tweede auto.

Maar voor een tweede auto zou ik zelf voor een Leaf gaan voor de nostalgie, of de ioniq omdat ik hem mis :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:37
Filmpje over best practices voor LFP accu's, voor de geinteresseerde.

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
Wat is de tldw?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• mitsumark
Een youtube video van meer dan 4 minuten zonder hoofdstukken / conclusie, OK boomer. :+
Ik kwam ook niet verder dan de eerste 15 seconden, en 3x 3 seconden halverwege en aan het eind.

Edit: hele filmpje bekeken, op zich wel goede inhoud. Ik ga die over NMC ook nog "even" kijken.
Toch denk ik dat de lengte juist veel korter kan (of met een conclusie) voor de kijker die alleen wil weten wat ie moet doen.
Of juist langer met (nog) meer diepgang, afhankelijk van het beoogde publiek.

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 25-08-2024 11:42 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

De TL;DW is dat LFP net als NMC helemaal niet graag in hoge SoC opereert en dat je beter het volledige bereik gebruikt met zo min mogelijk tijd aan de top. Wel moet je met enige regelmaat naar 100% om de BMS te kalibreren omdat de V vs SoC curve zo vlak is, wat bij NMC weer geen probleem is. NMC laadt je graag vaak een beetje op met een relatief lage max SoC, LFP beter zelden laden maar dan wel tot hoog. Goed voor mensen zonder eigen lader dus.

Maar met dat alles gezegd is het ook geen probleem om gewoon te doen wat je wilt voor jouw use case want ook al is het verschil tussen 0-25% als SoC range en 75-100% significant, 0-25% is uiteraard super onpraktisch.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-11 23:45

-Smart forfour
-Renault Zoe

1.5 maand geleden de VW E-up gekocht wel de latere versie met de grotere accu pakket.
Bevalt goed en heel het gezin past erin, ben zelf 1.96m. Woon werk verkeer 70km per dag om de 2 dagen laden (Zomer).
Nog geen spijt van.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:03
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

de mercedes benz B250E is een EV met een tesla aandrijflijn wat niet kan snelladen, ver voordat de EQC kwam als eerste "EQ" EV van MB. zijn wel mods om chademo erop te zetten net zoals voor de toyota rav4 ev die in de vs te koop was met ook een tesla aandrijflijn... is een vrij unieke auto om te hebben, qua betrouwbaarheid geen idee, maar als er iets mis gaat ben je goed de lul qua prijs om het te repareren (net zoals bijna elk andere 10 jaar oude ev).

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• evzoeker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
Goedemiddag, gisteren proefgereden in een Skoda Enyaq, Xpeng g6 en een Renault scenic. Eerder nog in een Volvo EX40. De Renault valt voor mij af. Met de rest zit het voor nu om het even... Lastig om een keus te maken, De Xpeng biedt veel waar voor het geld, met of zonder steun van de Chinese overheid maakt mij niet uit... En het reed prima! En ik kon met mijn lengte van 2 meter plus nog achter mijzelf zitten. De specificaties qua accu ziet er ook meer dan goed uit. De rest reed ook lekker. Volvo en Skoda zit hier om de hoek en is bekend. Bij de Volvo had ik het gevoel hoger te zitten, ik weet niet of dit klopt... Nergens is denk de zithoogte van een auto te achterhalen?
Wie heeft ervaring met een of meer van de genoemde auto's.

• Pelox

-Smart forfour
-Renault Zoe

Renault Twingo Electric.

Wij hebben deze al 3.5 jaar en totaal geen klagen. Veel gebruikt voor woon werk verkeer 30km heen en 30km terug.

Prima auto en zeer lage verbruikskosten.

Zero.

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-12 20:36

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Termy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:24:
De TL;DW is dat LFP net als NMC helemaal niet graag in hoge SoC opereert en dat je beter het volledige bereik gebruikt met zo min mogelijk tijd aan de top. Wel moet je met enige regelmaat naar 100% om de BMS te kalibreren omdat de V vs SoC curve zo vlak is, wat bij NMC weer geen probleem is. NMC laadt je graag vaak een beetje op met een relatief lage max SoC, LFP beter zelden laden maar dan wel tot hoog. Goed voor mensen zonder eigen lader dus.

Maar met dat alles gezegd is het ook geen probleem om gewoon te doen wat je wilt voor jouw use case want ook al is het verschil tussen 0-25% als SoC range en 75-100% significant, 0-25% is uiteraard super onpraktisch.
Dan is met een LFP accu kleine beetjes laden niet zo goed. Lastig want dit is wel handig wanneer je wilt opladen met je eigen zonnestroom. Op een (zonnige) dag lukt het me niet om de accu volledig op te laden aan een stuk. Dit verdelen over meerdere dagen zou dus (theoretisch) slechter zijn voor je accu.

• Tommie12
peerke 1960 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Dan is met een LFP accu kleine beetjes laden niet zo goed. Lastig want dit is wel handig wanneer je wilt opladen met je eigen zonnestroom. Op een (zonnige) dag lukt het me niet om de accu volledig op te laden aan een stuk. Dit verdelen over meerdere dagen zou dus (theoretisch) slechter zijn voor je accu.
Ja, dan kan je accu maar 800.000 km doen ipv 1 mio.
LFP gaat echt enorm lang mee.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Precies, het perspectief ontrbrak. Voor die tijd is je auto weggeroest.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-12 20:36

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Tommie12 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Mmm ik vermoedde al zoiets, bedankt.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05:21
Canada heeft vandaag een 100% tariff aangekondigd op Chinese EV's. Heb het niet zo gevolgd de laatste tijd. Europa al concreet?

• mitsumark
Davidrrr schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:56:
Canada heeft vandaag een 100% tariff aangekondigd op Chinese EV's. Heb het niet zo gevolgd de laatste tijd. Europa al concreet?
Zjanzjak in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
[...]

Er is weer een nieuw potje subsidie. https://www.nu.nl/economi...e-autos-is-weer-open.html

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 328 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic