• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Vanaf €65.000,- lees ik. Maar ze hebben het ook over importheffingen voor Chinese auto's dus dan zal er nog wel wat bijkomen vrees ik. Een hoop geld als je nieuw wilt rijden en dan nog Chinees.
“Chinees” is natuurlijk al een stigma op zich waar je uren over kan discussiëren wat het woord betekent.

SAIC is wel een fabriek in Europa aan het bouwen dus misschien valt het allemaal mee :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
Ecological schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

“Chinees” is natuurlijk al een stigma op zich waar je uren over kan discussiëren wat het woord betekent.

SAIC is wel een fabriek in Europa aan het bouwen dus misschien valt het allemaal mee :)
Het is niet zozeer omdat het Chinees is, maar die denken toch heel anders over hoe een EV/auto eruit moet zien en hoe het moet werken. Overal piepjes en waarschuwingen en afremmen in een flauwe bocht. Onlogische aanduidingen voor verbruik enz.., dat soort zaken. Luister maar eens wat TeslaBjorn allemaal opmerkt. Ik wil mij dus niet na korte tijd gaan irriteren aan allerlei zaken.

Dan heb je nog de betrouwbaarheid van de fabrikant. Met een leasecontract voor een paar jaar ligt het risico bij de leasemaatschappij, ik wil er als privérijder toch heel veel langer mee doen en met de bekende merken kun je dat toch beter inschatten. Van mijn cabrio kan ik na 35 jaar nog alles kopen. Dat soort zaken neem ik allemaal mee in mijn overweging.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Ecological
PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:48:
[...]

Het is niet zozeer omdat het Chinees is, maar die denken toch heel anders over hoe een EV/auto eruit moet zien en hoe het moet werken. Overal piepjes en waarschuwingen en afremmen in een flauwe bocht. Onlogische aanduidingen voor verbruik enz.., dat soort zaken. Luister maar eens wat TeslaBjorn allemaal opmerkt. Ik wil mij dus niet na korte tijd gaan irriteren aan allerlei zaken.

Dan heb je nog de betrouwbaarheid van de fabrikant. Met een leasecontract voor een paar jaar ligt het risico bij de leasemaatschappij, ik wil er als privérijder toch heel veel langer mee doen en met de bekende merken kun je dat toch beter inschatten. Van mijn cabrio kan ik na 35 jaar nog alles kopen. Dat soort zaken neem ik allemaal mee in mijn overweging.
Ik heb in heel veel verschillende EVs al gereden en ik heb totaal niet de problemen die je in je eerste alinea beschrijft. Dit verschilt per persoon, wat voor de ene persoon logisch is, kan heel onlogisch zijn voor de ander. Het is uiteindelijk allemaal heel erg subjectief. :)

Hoe dan ook, Chinees, Koreaans, Japans, Amerikaans, Duits of Frans, als het een auto is die mij aanspreekt en aan mijn wensen voldoet, dan maakt het label mij helemaal niks uit.

MG/SAIC bestaat al even, het is veel geld en zeker goed om over na te denken. Echter naar mijn mening zijn vooral de legacy automakers die onbetrouwbaar zijn. :)

Hoe dan ook, het zijn wel hele leuke tijden! Eindelijk komt er meer aanbod en meer concurrentie. Dat vind ik erg leuk.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:03

3_s

Op vakantie in USA, vandaag een Rivian R1 zien staan.
Ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden :). Had geen tijd om hem heel grondig te bekijken.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12 17:38
3_s schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 05:36:
Op vakantie in USA, vandaag een Rivian R1 zien staan.
Ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden :). Had geen tijd om hem heel grondig te bekijken.
De R1S of de R1T? Sedan of Truck.
De R1S is HUGE, te groot for my likings, de R2 is zijn 'kleine' broer.
Wie weet ben je 1 dezer datums in de buurt en dan kan je ze allemaal zien.
Het heet dan wel de R2-tour, maar alles is te zien, R1S, R1T, R2, R3 en de R3X.
Heb je alle tijd om het grondig te bekijken. ;)
Wish I was there.

Rivian is taking the R2 on the road for fans and reservation owners to see. Rivian announced today via their Instagram account, that R2 is taking to the road and coming to a city near you. Below is a list of the upcoming cities and dates:

Pasadena from August 8 – 11, 2024
San Francisco from August 24 – 25, 2024
Vancouver, B.C. from September 2 – 7, 2024
Portland from September 12 – 24, 2024
Nashville from October 3 – 7, 2024
New York City from October 11 – 13, 2024
Boston from October 17 – 21, 2024
Austin from November 7 – 11, 2024
Laguna from November 13 – 17, 2024
Los Angeles from November 21 – December 1, 2024
Detroit from January 10 – 20, 2025
Chicago from February 8 – 12, 2025
Toronto from February 14 – 23, 2025

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-12 16:59
Vorige week mijn Aiways U5 ingeleverd (verkocht, via ANWB verkoopservice).

Ik merk aan alles dat Aiways Nederland geen belangrijke markt meer vind, reageerde slecht. Nog maar weinig garages waar je terecht kon. :|

Daarnaast kelderde de waarde zo hard, dat als ik niet tot verkoop was overgegaan hij mogelijk binnenkort 'niks' meer waard was. :/

Tot dat er duidelijkheid is wat de overheid nu wil ga ik voorlopig niet meer 100% elektrisch rijden. Ga weer terug naar mijn oude vertrouwde merk Mitsubishi Outlander PHEV. :+

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40
@NoFearWizz Hoe lang heb je de auto in bezit gehad en wat is je afschrijving geweest?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

NoFearWizz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:26:
Vorige week mijn Aiways U5 ingeleverd (verkocht, via ANWB verkoopservice).

Ik merk aan alles dat Aiways Nederland geen belangrijke markt meer vind, reageerde slecht. Nog maar weinig garages waar je terecht kon. :|

Daarnaast kelderde de waarde zo hard, dat als ik niet tot verkoop was overgegaan hij mogelijk binnenkort 'niks' meer waard was. :/

Tot dat er duidelijkheid is wat de overheid nu wil ga ik voorlopig niet meer 100% elektrisch rijden. Ga weer terug naar mijn oude vertrouwde merk Mitsubishi Outlander PHEV. :+
Heb je ook verder gekeken dan de anwb?
Ik kreeg daar voor mijn Focus 2019 vol met deuken 9100 euro, bij een merkdealer (inruil) kreeg ik 13.500. (en 2000 van de tegenpartij die de deuken erin reed). Daarnaast nog korting op de nieuwe auto, dus ze hebben niet de inruilwaarde fictief opgehoogd. (Staat nu voor 16.900 te koop)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2024 13:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• NoFearWizz
Sport_Life schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:43:
[...]

Heb je ook verder gekeken dan de anwb?
Ik kreeg daar voor mijn Focus 2019 vol met deuken 9100 euro, bij een merkdealer (inruil) kreeg ik 13.500. Daarnaast nog korting op de nieuwe auto, dus ze hebben niet de inruilwaarde fictief opgehoogd. (Staat nu voor 16.900 te koop)
Merkdealers zijn er niet van Aiways, en Wijkopenautos gaf ook geen bod. De dealer waar ik mijn nieuwe auto gekocht heb wilde hem liever ook niet. De electrische tweedehands markt ligt redelijk op zijn gat. Het is een risico voor bedrijven een electrische auto in te nemen omdat ze die mogelijk niet verkopen.

ANWB was voor mij juist de laatste plek om hem te verkopen, hij wordt nu wss geëxporteerd naar Duitsland waar Aiways wel een 'succes' is.
RichieB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:41:
@NoFearWizz Hoe lang heb je de auto in bezit gehad en wat is je afschrijving geweest?
Ik heb de auto bijna 3 jaar in bezit gehad en de afschrijving is +/- 15k.

[ Voor 14% gewijzigd door NoFearWizz op 07-08-2024 13:52 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

NoFearWizz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Dat valt toch redelijk mee , een benzine auto zou hetzelfde doen .

De Focus ging van 32k naar 13,5k in 5 jaar en 110.000km. (ik kocht hem 6 maanden oud voor 24k met 10k km)

Verder heb ik al eerder uiteengezet waarom ik inderdaad vind dat een PHEV (momenteel) interessanter is voor de particulier. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2024 14:30 ]

• PeterZ(on)
[...]

Dat ga je met een Fisker Ocean niet redden, Oli (163Grad) was 40k kwijt in twee jaar.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• NoFearWizz
Ik heb uiteindelijk maar 35k kilometers er mee gereden. Dus vind het best veel. Maar ik heb mijn 'verlies' genomen. Wie weet in de toekomst als er wat meer duidelijk is over de richting die NL ingaat kom ik weer terug naar electrisch rijden :)

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 14:54
@NoFearWizz best veel afschrijving inderdaad maar niet extreem zoals anderen ook zeiden.

Ik weet niet of dit per se met EV te maken heeft. Of dat het de combinatie was van een vaag Chinees merk en EV. De markt wordt overspoeld met vage Chinese merken. Ongetwijfeld gaan maar enkelen het hier overleven of hier willen blijven.

Als je een Tesla of VW had gehad om maar wat te noemen zou het verkopen makkelijker zijn geweest.

Een reden dat ik zo'n Chinees nooit zou kopen maar hooguit leasen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Kan aan mij liggen, maar ik snap niet waarom mensen zo snel van auto wisselen.
Ja, ik heb nu al mijn hele carriere een bedrijfswagen die meestal na 4 of 5 jaar gewisseld wordt, maar meestal had die dan ook 160k op de teller.

Onze privé auto wordt gewisseld als die onbetrouwbaar wordt, of de kosten de pan uit swingen.
Eén keer hebben we een auto na 2 jaar gewisseld, en dat was omdat die total loss verklaard werd na hagelschade. Maar de auto er voor hebben we 14 jaar gereden.
Dan is afschrijving echt geen belangrijke factor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RichieB
[...]
Dat lijkt me redelijk normaal. Als je er €45k voor hebt betaald dan had je zelfs bij lineaire afschrijving er nog 6 jaar mee door kunnen rijden totdat hij “niets meer waard” was.

• Tommie12
RichieB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Dat lijkt me redelijk normaal. Als je er €45k voor hebt betaald dan had je zelfs bij lineaire afschrijving er nog 6 jaar mee door kunnen rijden totdat hij “niets meer waard” was.
Zoek mij die auto's maar van 9 jaar oud die 'niks meer waard zijn'.
Valt best tegen hoor.

• RichieB
Tommie12 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:19:
[...]
Zoek mij die auto's maar van 9 jaar oud die 'niks meer waard zijn'.
Valt best tegen hoor.
Auto’s schrijven niet lineair af, dat was niet serieus. @NoFearWizz koopt een nieuwe auto van een onbekend Chinees merk en schrijft daar in 3 jaar 30% op af. Dat is gewoon marktconform.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
Dat is een dure liefhebberij dan.
Mijn Skoda Superb (aankoop in 2011 voor ca 38k) kan ik nu nog gemakkelijk voor 8k verkopen, waarmee de afschrijving dus ca 2.3k per jaar is. Minder dan de helft van jouw EV.
En dat voor een auto die vergelijkbare prestaties, maar veel meer binnenruimte en trekgewicht (en dus praktische bruikbaarheid) biedt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• NoFearWizz
Tommie12 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:15:
Ja, ik heb nu al mijn hele carriere een bedrijfswagen die meestal na 4 of 5 jaar gewisseld wordt, maar meestal had die dan ook 160k op de teller.

Onze privé auto wordt gewisseld als die onbetrouwbaar wordt, of de kosten de pan uit swingen.
Eén keer hebben we een auto na 2 jaar gewisseld, en dat was omdat die total loss verklaard werd na hagelschade. Maar de auto er voor hebben we 14 jaar gereden.
Nadeel is dat mijn Aiways mankementen ging vertonen en dat Aiways NL geen gehoor gaf. Of mij langs een dealer stuurde die mij daarna negeerde. Dus heb ik eieren voor mijn geld gekozen.
RichieB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Maar ik heb hem voor 30 gekocht en is in 3 jaar tijd 50% minder waard geworden. Dus dat liniair volgen zou betekenen binnen 3 jaar 0 euro waard.
RichieB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

Auto’s schrijven niet lineair af, dat was niet serieus. @NoFearWizz koopt een nieuwe auto van een onbekend Chinees merk en schrijft daar in 3 jaar 30% op af. Dat is gewoon marktconform.
Het was geen nieuwe auto :) Het was een demo model met 5k op de teller. In het jaar dat ie demo was heeft de auto al 7k in waarde verloren.

edit: Feit is dat Aiways ook beloftes heeft gemaakt mbt software en updates die ze nooit nagekomen zijn. Gouden bergen beloven en niet leveren. Zoals de U6 die eigenlijk begin dit jaar al uit had moeten komen en er nog steeds niet is. Aiways meerdere keren in zwaar weer heeft gezeten. Ik was er wel klaar mee.

[ Voor 8% gewijzigd door NoFearWizz op 07-08-2024 14:28 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
RichieB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:23:
Dat valt eigenlijk nog wel mee. Ca 20 jaar geleden ging de initiële afschrijving nog veel harder. Wij kochten in 2001 een Renault Laguna van minder dan 2 jaar oud en slechts 67 Mm op de teller voor ca 60% van de nieuwprijs.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• NoFearWizz
GekkeRipper schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:14:
@NoFearWizz best veel afschrijving inderdaad maar niet extreem zoals anderen ook zeiden.

Ik weet niet of dit per se met EV te maken heeft. Of dat het de combinatie was van een vaag Chinees merk en EV. De markt wordt overspoeld met vage Chinese merken. Ongetwijfeld gaan maar enkelen het hier overleven of hier willen blijven.

Als je een Tesla of VW had gehad om maar wat te noemen zou het verkopen makkelijker zijn geweest.

Een reden dat ik zo'n Chinees nooit zou kopen maar hooguit leasen.
Dat zal vast, maar die hadden geen grote auto voor die prijs :) Toen ik de auto kocht heeft Aiways beloftes gedaan over de software e.d. maar dat is dus nooit nagekomen. De communicatie tussen Aiways en de bedrijven die de auto's voor ze onderhouden is ook belabberd. De nederlandse importeur heeft bepaalde keuzes gemaakt mbt de werkwijze die ze uiteindelijk opbreken.

Ik ben blij dat ik er vanaf ben en dat ik er iig nog iets voor gekregen heb.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

1e auto die we kochten (toen ik lease budget a 1.200 maandelijks liet uitkeren) was een hatchback, handig met parkeren toen we in het centrum van een grote stad woonden

2e auto was een station wagen, inmiddels woonden we buiten de stad en met 3 kinderen, hatchback was onhandig

3e is een SUV Phev omdat wij die mooi vinden en we zijn inmiddels ook in de 3e woning met oprit, zodoende kunnen we overtollige opbrengst van de pv panelen goed gebruiken. Tevens gaf de 1.0 EcoBoost problemen...

Volgende auto wordt afhankelijk hoe de markt is over 4-5 jaar een BEV (3e of 4e generatie VAG oid), mits de range toeneemt en het gewicht afneemt.

Afschrijving is hoog want het is een auto, toch valt het best mee als je een wagen koopt van 1-3 jaar oud en deze op tijd weer inruilt (ca 125k km) voordat de hoge kosten eraan komen.
Afschrijving is gemiddeld zo'n 2,5-3k per jaar (peanuts vergeleken met huizen/aandelen stijging of een lease auto van werkgever = ca 6k per jaar netto).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2024 14:48 ]

• Tommie12
Andrehj schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Dat is een dure liefhebberij dan.
Mijn Skoda Superb (aankoop in 2011 voor ca 38k) kan ik nu nog gemakkelijk voor 8k verkopen, waarmee de afschrijving dus ca 2.3k per jaar is. Minder dan de helft van jouw EV.
En dat voor een auto die vergelijkbare prestaties, maar veel meer binnenruimte en trekgewicht (en dus praktische bruikbaarheid) biedt.
Je afschrijving is laag omdat je de auto zo lang houdt, net mijn punt.

Maar ja, als die Aiways onbetrouwbaar wordt....

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:14
NoFearWizz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
Dat zal vast, maar die hadden geen grote auto voor die prijs :) Toen ik de auto kocht heeft Aiways beloftes gedaan over de software e.d. maar dat is dus nooit nagekomen. De communicatie tussen Aiways en de bedrijven die de auto's voor ze onderhouden is ook belabberd. De nederlandse importeur heeft bepaalde keuzes gemaakt mbt de werkwijze die ze uiteindelijk opbreken.

Ik ben blij dat ik er vanaf ben en dat ik er iig nog iets voor gekregen heb.
Van Vliet in Woerden is ook Aiways-dealer en wij hebben met onze twee Opel's daar tot nu toe goede ervaringen gehad. Zij hebben ook een paar Aiways occasions staan, maar misschien zijn zij ook niet happig op een losse inkoop.

Toen ik twee jaar terug onze tweede auto (Toyota Auris Touring Sport) wilde verkopen waren de biedingen van ANWB en Bovag ook behoorlijk teleurstellend. De Toyota-dealer waar we hem gekocht hadden en in onderhoud hadden bood iets van € 2000 meer (zonder inruil) dus dat hebben we toen gedaan.

Alleen Wijkopenautos kwamen binnen 7 minuten na aanvraag met een nog € 2000 hogere gegarandeerde* verkoopprijs, echter de verhalen die ik daar over las waren zodanig dat ik dat maar niet opgevolgd heb.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• NoFearWizz
Wesco schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

Van Vliet in Woerden is ook Aiways-dealer en wij hebben met onze twee Opel's daar tot nu toe goede ervaringen gehad. Zij hebben ook een paar Aiways occasions staan, maar misschien zijn zij ook niet happig op een losse inkoop.

Toen ik twee jaar terug onze tweede auto (Toyota Auris Touring Sport) wilde verkopen waren de biedingen van ANWB en Bovag ook behoorlijk teleurstellend. De Toyota-dealer waar we hem gekocht hadden en in onderhoud hadden bood iets van € 2000 meer (zonder inruil) dus dat hebben we toen gedaan.

Alleen Wijkopenautos kwamen binnen 7 minuten na aanvraag met een nog € 2000 hogere gegarandeerde* verkoopprijs, echter de verhalen die ik daar over las waren zodanig dat ik dat maar niet opgevolgd heb.
Kia dealer in Rottedam, wilde hem niet hebben ging meteen de handel is voor een 13.5k bod (op een hele middag 1 bod gehad van handelaren)

Mitsubishi dealer wilde hem eigenlijk niet hebben maar gaf een gelijk bod als de Kia dealer gaf. Maar dan had ie met een auto gezeten die niet verkoopt.

Ik ben toen zelf gaan zoeken bij Wijkopenautos, die gaf geen gegarandeerd bod, kon alleen de veiling op sturen. Daarna bij nog wat van die sites geprobeerd nergens een bod.

Daarna ANWB verkoopservice daar kreeg ik er bijna 2k meer voor als eerder. Dus meteen afspraak gemaakt om hem te verkopen. 2 dagen later ingeleverd bij een sleper in de buurt die innames doet voor ANWB.

En volgende dag stond geld op mijn rekening. Minus de 125 euro service kosten, prima voor 125 euro rij ik hem niet naar Barneveld :D

• 3_s

3_s

Zjanzjak schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:55:
[...]

De R1S of de R1T? Sedan of Truck.
De R1S is HUGE, te groot for my likings, de R2 is zijn 'kleine' broer.
Wie weet ben je 1 dezer datums in de buurt en dan kan je ze allemaal zien.
Het heet dan wel de R2-tour, maar alles is te zien, R1S, R1T, R2, R3 en de R3X.
Heb je alle tijd om het grondig te bekijken. ;)
Wish I was there.

Rivian is taking the R2 on the road for fans and reservation owners to see. Rivian announced today via their Instagram account, that R2 is taking to the road and coming to a city near you. Below is a list of the upcoming cities and dates:

Pasadena from August 8 – 11, 2024
San Francisco from August 24 – 25, 2024
Vancouver, B.C. from September 2 – 7, 2024
Portland from September 12 – 24, 2024
Nashville from October 3 – 7, 2024
New York City from October 11 – 13, 2024
Boston from October 17 – 21, 2024
Austin from November 7 – 11, 2024
Laguna from November 13 – 17, 2024
Los Angeles from November 21 – December 1, 2024
Detroit from January 10 – 20, 2025
Chicago from February 8 – 12, 2025
Toronto from February 14 – 23, 2025
Ondertussen zelfs twee gezien, beide R1S. In hetzelfde park, dan nog.
Inderdaad, grote auto’s. Maar hier rijden wel meer immense auto’s rond.

Nee, die tour gaan we missen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-12 08:37
Zijn er al universele EV garages of specialisten in NL?

Bij versleten lagers bij mijn 2017 Ioniq wilde de dealer de motor vervangen en kwam ik met wat zoeken op een Duitse specialist en de werkplaats van een taxi/busbedrijf waar ze wel de lagers wilde vervangen. Dus <2k ipv 11k.
Maar nog niet makkelijk te vinden.

Bv evclinic beschrijft typische kwalen, maar zit in het Oostblok, dus niet heel praktisch om heen te gaan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• NoFearWizz
BarryH schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:54:

Bij versleten lagers bij mijn 2017 Ioniq wilde de dealer de motor vervangen en kwam ik met wat zoeken op een Duitse specialist en de werkplaats van een taxi/busbedrijf waar ze wel de lagers wilde vervangen. Dus <2k ipv 11k.

Bv evclinic beschrijft typische kwalen, maar zit in het Oostblok, dus niet heel praktisch om heen te gaan
Profile Tyrecenter doet ook ev's, was ooit aangesteld door Aiways als 'dealer' en onderhoud. Maar dat heeft Aiways teruggedraaid voor Zeeuw & Zeeuw.

• BarryH
NoFearWizz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Profile Tyrecenter doet ook ev's, was ooit aangesteld door Aiways als 'dealer' en onderhoud. Maar dat heeft Aiways teruggedraaid voor Zeeuw & Zeeuw.
Ook reparaties aan typische EV kwaaltjes? Dus lagers in de motor of reductiebak, accu repareren, etc?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BarryH schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

Ook reparaties aan typische EV kwaaltjes? Dus lagers in de motor of reductiebak, accu repareren, etc?
Ik dacht dat een EV geen onderhoud nodig had ? :P

• BarryH
Sport_Life schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:08:
[...]

Ik dacht dat een EV geen onderhoud nodig had ? :P
Niet veel, juist daarom is een specialist nuttig voor zaken die lastiger zijn dan banden wisselen, interieurfilter en remvloeistof vervangen.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
BarryH schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:54:

Nexdrive in theorie. Kunnen onafhankelijke garages zich bij aanmelden en krijgen ze training en specialistische kennis over EV's.
Maar bv mijn probleem met de ioniq en de verdamper die stuk is hadden ze nog nooit van gehoord totdat hij kwam kijken en zei "geen lek in de radiator hoor"... en ik moest zeggen: "nee de verdamper"

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• 3_s

3_s

3_s schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Ondertussen zelfs twee gezien, beide R1S. In hetzelfde park, dan nog.
Inderdaad, grote auto’s. Maar hier rijden wel meer immense auto’s rond.

Nee, die tour gaan we missen.
Ondertussen ook een R1T gepasseerd. Dat ging te snel om goed te bekijken.

• Zjanzjak
3_s schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 05:34:
Ondertussen ook een R1T gepasseerd. Dat ging te snel om goed te bekijken.
Je zal er vast nog wel een paar tegenkomen, van vrienden die geëmigreerd zijn naar de US hoor ik dat ze steeds vaker een Rivian tegenkomen. Rivian timmert aardig aan de weg daar.
Nu nog Europa! :P
Zjanzjak schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

Je zal er vast nog wel een paar tegenkomen, van vrienden die geëmigreerd zijn naar de US hoor ik dat ze steeds vaker een Rivian tegenkomen. Rivian timmert aardig aan de weg daar.
Nu nog Europa! :P
De R1x komt niet naar Europa heeft Rivian al laten weten, wel de R2 en R3 serie die kleiner zullen zijn.

En de sensatietak van DPG heeft ook weer iets op internet gelezen en gewoon overgenomen omdat het Tesla en EVs in een slecht daglicht zet: https://www.hln.be/auto/h...-nog-76-procent~a0f8b8e7/ en ik vermoed dat de collega's van het AD het artikel ook wel gepubliceerd zullen hebben. Spijtig dat journalistiek gewoon dood is, want nog voor dat men dit artikel publiceerde kon je zonder problemen vinden dat het onderzoek van Edmunds niet klopt. Maar tjah, EVs zwart maken moeten ze toch gewoon doen, niet?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Ik wil af en toe wel eens iets nieuws, en het past in mijn budget. Ik kan mijn geld niet meenemen in mijn graf, en heb geen kinderen of wederhelft die met mijn nalatenschap iets kunnen doen, dus waarom niet? Verder help ik zo ook mee aan de vergroening van ons wagenpark en het beschikbaar maken van meer, jonge tweedehandswagens.

Even kijken:

- 2014, eerste wagen, een tweedehands Nissan Qashqai
- 2017, toonzaalmodel Nissan Pulsar vanwege onkosten aan Qashqai
- 2018 Bedrijfswagen Ford Focus
- 2018 Jobwissel dus terug private auto, Nissan X-Trail
- 2020 Hyundai Ioniq vanwege de wens om met een EV te gaan rijden
- 2023 Hyundai Ioniq 6, net voordat de classic de 100k km zou aantikken wat een grotere afschrijving met zich zou meebrengen.

En het zou me niet verbazen als ik eind volgend jaar mijn ogen begin open te houden voor een opvolger. De nieuwe CLA ziet er bijv. leuk uit.

En ja, dat kost mij geld. Maar op reis gaan kost ook geld, een postzegelverzameling kost ook geld. Kinderen kosten een fortuin. Iedereen geeft wel geld uit op een manier dat anderen denken: wat heb je daar nu aan?

• Tommie12
Blokker_1999 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:45:
[...]

Ik wil af en toe wel eens iets nieuws, en het past in mijn budget. Ik kan mijn geld niet meenemen in mijn graf, en heb geen kinderen of wederhelft die met mijn nalatenschap iets kunnen doen, dus waarom niet? Verder help ik zo ook mee aan de vergroening van ons wagenpark en het beschikbaar maken van meer, jonge tweedehandswagens.

Even kijken:

- 2023 Hyundai Ioniq 6, net voordat de classic de 100k km zou aantikken wat een grotere afschrijving met zich zou meebrengen.

En het zou me niet verbazen als ik eind volgend jaar mijn ogen begin open te houden voor een opvolger. De nieuwe CLA ziet er bijv. leuk uit.

En ja, dat kost mij geld. Maar op reis gaan kost ook geld, een postzegelverzameling kost ook geld. Kinderen kosten een fortuin. Iedereen geeft wel geld uit op een manier dat anderen denken: wat heb je daar nu aan?
Uiteraard doe je wat je wil met je geld, maar jij bent je bewust dat het geld kost en je neemt het er bij.
Maar je leest mensen die een nieuwe auto kopen en 2 jaar later zin hebben in iets anders en dan klagen over het enorme waardeverlies...

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Uiteraard doe je wat je wil met je geld, maar jij bent je bewust dat het geld kost en je neemt het er bij.
Maar je leest mensen die een nieuwe auto kopen en 2 jaar later zin hebben in iets anders en dan klagen over het enorme waardeverlies...
En elke keer dat je bij die dealer/handelaar binnenstapt voor een nieuwe/andere wil hij ook graag wat verdienen. Dus 1x in de 10 jaar of 5x in de 10 jaar maakt dan best veel uit.

• Ecological
Blokker_1999 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:45:
[...]

Even kijken:

Leuk om te lezen! Zo zit ik er ook in. Mijn 3 jarig (zakelijk) lease contract voor mijn Zeekr vind ik eigenlijk zelf al lang, misschien doe ik mijn volgende contract wel 2 jaar. EVs zijn mijn hobby en maken mij blij. Dat mag best wat kosten. Wel vind ik momenteel de prijs voor onze tweede auto dat een okay-sjon wordt iets te duur. Ik wacht nog heel even, volgens mij zit er echt wel een prijzenoorlog aan te komen met alle nieuwe modellen. :)

Ik blijf nog even in mijn Kia Niro HEV rijden, maar zal ook die zo snel mogelijk wegdoen voor een echte EV. Wanneer ik een leuke vervanger zie.

• Zjanzjak
Blokker_1999 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:35:
De R1x komt niet naar Europa heeft Rivian al laten weten, wel de R2 en R3 serie die kleiner zullen zijn.
Tell me about it, ik sta op met Rivian en ik ga er mee naar bed, voordat ik ga slapen ga ik mijn hele TwitterX-feed af (ik volg voor 90% Rivian gerelateerd) en dan droom ik daarna Rivian.
Stiekem hoop ik dan dat ik de volgende dag wakker word in 2026.
Ik.
Kan.
Niet.
Wachten.
Blokker_1999 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:35:
En de sensatietak van DPG heeft ook weer iets op internet gelezen en gewoon overgenomen omdat het Tesla en EVs in een slecht daglicht zet: https://www.hln.be/auto/h...-nog-76-procent~a0f8b8e7/ en ik vermoed dat de collega's van het AD het artikel ook wel gepubliceerd zullen hebben. Spijtig dat journalistiek gewoon dood is, want nog voor dat men dit artikel publiceerde kon je zonder problemen vinden dat het onderzoek van Edmunds niet klopt. Maar tjah, EVs zwart maken moeten ze toch gewoon doen, niet?
Och, ik lach er een beetje om en haal mijn schouders er bij op. Soms zit er best wel een kern van waarheid in maar het beinvloedt niet echt mijn eigen keuze. Jammer dat er soms wat clickbait tussen zit.
Tommie12 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:46:
Dat!
Precies dat.

Zelf reken ik mij totaal niet rijk met mijn huidige auto (nieuw gekocht), ik ga er vanuit dat ik er minimaal tot niets voor terug krijg. Alles wat meer is is dan mooi meegenomen.

• 3_s

3_s

Ondertussen ook een Cybertruck gezien. In het echt is het minder erg dan de foto’s doen vermoeden, maar ik ben zeker geen fan…

• NoFearWizz
BarryH schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

Natuurlijk was dat iets waar ik elk jaar als nog naar liet kijken. Ik liet dat doen bij de Profile bij mij in de buurt, die initieel het onderhoud voor Aiways deed (tot ze weer 180 graden draaide van mening).
Zjanzjak schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Tell me about it, ik sta op met Rivian en ik ga er mee naar bed, voordat ik ga slapen ga ik mijn hele TwitterX-feed af (ik volg voor 90% Rivian gerelateerd) en dan droom ik daarna Rivian.
Stiekem hoop ik dan dat ik de volgende dag wakker word in 2026.
Ik.
Kan.
Niet.
Wachten.

[...]

Och, ik lach er een beetje om en haal mijn schouders er bij op. Soms zit er best wel een kern van waarheid in maar het beinvloedt niet echt mijn eigen keuze. Jammer dat er soms wat clickbait tussen zit.

[...]

Dat!
Precies dat.

Zelf reken ik mij totaal niet rijk met mijn huidige auto (nieuw gekocht), ik ga er vanuit dat ik er minimaal tot niets voor terug krijg. Alles wat meer is is dan mooi meegenomen.
Rivian is leuk maar ook die heeft zijn issues, bij mij staat of valt sowieso altijd of er Apple Carplay in zit, anders valt de auto al af :P

Ik heb in de toekomst het liefst een auto die de hele interface apple carplay heeft. Maar dat gaat nog wel ff duren dat die er zijn.

• Zjanzjak
3_s schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:34:
Ondertussen ook een Cybertruck gezien. In het echt is het minder erg dan de foto’s doen vermoeden, maar ik ben zeker geen fan…
Gaaf om eens te zien but not a fan either.
Het trekt iig veel bekijks haha
NoFearWizz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:09:
Rivian is leuk maar ook die heeft zijn issues, bij mij staat of valt sowieso altijd of er Apple Carplay in zit, anders valt de auto al af :P
Bijna elke wagen heeft wel iets wat minder bevalt, of zelfs een dealbreaker kan zijn,
Maar al moet ik in die auto op houten kissies zitten en met een 14.4k modem (+ 300 km verlengkabel) mijn internet regelen dan nog neem ik 'em. Hypothetically. Ik vind 'em zo ontzettend mooi, you have no idea.
Ik heb er nog net geen poster van boven mijn bed.
Maar wil dus best wat concessies doen en tekortkomingen voor lief nemen mocht dat zo zijn. :P

De Megane E Tech die ik nu bezit heeft ook wat quirks, die sommige eigenaren zelfs als levensgevaarlijk beschouwen, persoonlijk haal ik er mijn schouders bij op en zie het als een bug en denk, boeie.
En zo heeft iedereen wel een lijstje met daarop punten waaraan een auto voor die persoon moet voldoen.

Och ja, wie weet komt de Rivian R3X toch eerder op de markt, of kan ik de Megane plus een kistje perziken inwisselen voor een Caterham Project 5, of verlaagt Porsche de prijs met 50k voor zijn Macan dan verandert zo maar weer mijn voorkeur. Plus er zullen vast nog meer 'mooie' EV's komen de aankomende jaren. ;)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

-tom-562

Oliesjeik

Moet je zo English talken of can you ook gewoon normal Dutch :P

Ohja, over een paar minuten vertrekken we op vakantie, voor het eerst met een EV. Schrik wel van de giga prijzen bij buitenlandse snelladers, zelfs Tesla is behoorlijk prijzig :X we gaan niet zo ver (Zuid Limburg), maar 95% van de reis gaat door Duitsland. Als het goed is red ik het zonder (snel)laden

Vaak bu'j te bang!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
-tom-562 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:39:

Ohja, over een paar minuten vertrekken we op vakantie, voor het eerst met een EV. Schrik wel van de giga prijzen bij buitenlandse snelladers, zelfs Tesla is behoorlijk prijzig :X we gaan niet zo ver (Zuid Limburg), maar 95% van de reis gaat door Duitsland. Als het goed is red ik het zonder (snel)laden
46 cent met een membership is niet zo duur toch? (en dat is nog op het duurste moment ook nog)

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 09-08-2024 11:43 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:01

Als ik mijn vakantie in Frankrijk uitreken met alle ladingen + thuis weer vol (75%) geladen.
Heeft de reis over 2050km net geen €200,- gekost.
Dit met een kleine caravan, zit ik net onder een €0,10 per km.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

2100 km frankrijk met vouwwagen erachter kostte 160,- met de Model Y. Ik vond het snelladen juist spotgoedkoop, heb bij Tesla eigenlijk overal 32ct betaald en 1x het 'piek tarief' van 36ct in Frankrijk. Lokaal bijladen bij Lidl (29ct per kWh voor een 150kW snellader), op de campings was het tarief het 'hoogst' 40ct per kWh maar gewoon betalen met CC/Apple Pay. Dat is nog steeds fors goedkoper dan in mijn woonplaats waar de monopolie van laadaanbieders 56ct + Kleeftarief vraagt voor langzaam laden (icm een incapabele gemeente die wel alles commercieel uitzet maar geen voorwaarden op prijs zet)

Overigens tip nav die domme meneer in de krant (https://www.destentor.nl/...k-ben-opgelicht~a49032da/), ik doe mijn laadbeurten met allerhande apps (lidl,freshmile etc) maar ook betalingen aan de paal allemaal met een prepaid Creditcard van (in mijn geval) Wise. Voordeel is dat ik nooit meer kwijt kan zijn dan de ~100 euro saldo die ik er op laat staan.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:20
Sander schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

2100 km frankrijk met vouwwagen erachter kostte 160,- met de Model Y. Ik vond het snelladen juist spotgoedkoop, heb bij Tesla eigenlijk overal 32ct betaald en 1x het 'piek tarief' van 36ct in Frankrijk. Lokaal bijladen bij Lidl (29ct per kWh voor een 150kW snellader), op de campings was het tarief het 'hoogst' 40ct per kWh maar gewoon betalen met CC/Apple Pay. Dat is nog steeds fors goedkoper dan in mijn woonplaats waar de monopolie van laadaanbieders 56ct + Kleeftarief vraagt voor langzaam laden (icm een incapabele gemeente die wel alles commercieel uitzet maar geen voorwaarden op prijs zet)

Overigens tip nav die domme meneer in de krant (https://www.destentor.nl/...k-ben-opgelicht~a49032da/), ik doe mijn laadbeurten met allerhande apps (lidl,freshmile etc) maar ook betalingen aan de paal allemaal met een prepaid Creditcard van (in mijn geval) Wise. Voordeel is dat ik nooit meer kwijt kan zijn dan de ~100 euro saldo die ik er op laat staan.
Stel dat je vanwege kleven ff 80€ meer zou moeten betalen, krijg je dan een aanmaning of kan een leverancier uit een ander land niets van je eisen?

• Sander
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Stel dat je vanwege kleven ff 80€ meer zou moeten betalen, krijg je dan een aanmaning of kan een leverancier uit een ander land niets van je eisen?
Ik weet niet hoe/wie ze dan gaan aanmanen, maar het hele idee van een prepaid creditcard is op=op. Ze kunnen een pre-authorisatiue doen van een bepaald bedrag, bijv Lidl doet 40e en bij andere palen zag ik bedragen van 25 en 50. Zo'n reservering is dan ook eigenlijk het max bedrag waarvoor je afgerekend kan worden (denk aan je huurauto op vakantie).

Maar goed in de praktijk nog niet meegemaakt, ik heet geen Arthur en haal m'n auto altijd weg bij de paal zodra ik een notificatie krijg dat hij vol is. Of er nou wel of geen anderen staan te wachten.

• Caelorum
Sowieso staat de prijs in het buitenland vaak wel op de paal of staat er een link (zoals hier) waar je de prijzen kan ophalen en heb je er dus al minder last van als je oplet.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
Sander schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:32:
[...]Voordeel is dat ik nooit meer kwijt kan zijn dan de ~100 euro saldo die ik er op laat staan.
Dus je gaat op dat moment een hogere verplichting aan dan je kaart toelaat? Wat die man is overkomen mag dan als diefstal voelen, een hogere verplichting aangaan dan je kaart toelaat IS gewoon diefstal.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Sander
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Dus je gaat op dat moment een hogere verplichting aan dan je kaart toelaat? Wat die man is overkomen mag dan als diefstal voelen, een hogere verplichting aangaan dan je kaart toelaat IS gewoon diefstal.
Nope! Het gaat om de opvolging ervan, denk even in cash geld:
- Ik vraag mag ik m'n auto opladen
- Prima geef me een borg van 50,- je krijgt het verschil terug
- Ik kom terug en het is 100,-
- Jij zegt geef me +50 want het was meer, tot die tijd mag je je auto niet meenemen.

En hoe gaat dat als je een prepaid creditcard gebruikt? Welke gegevens heeft de laadpaal aanbieder uberhaupt om die opvolging te maken? Weet die aanbieder waar hij heen moet zijn factuur?

Volgens de regels van CC aanbieders mag je namelijk niet meer afschrijven dan de reservering en had je anders een hogere reservering moeten zetten. Verdere opvolging ligt buiten hun invloed en aandachtssfeer en is tussen jou en de aanbieder.

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 09-08-2024 14:34 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-12 18:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Houden we er rekening mee dat we voor zowel laadprijzen als reizen met de BEV in het buitenland, andere topics hebben waar een aantal van de bovenstaande discussies beter op hun plek zijn?

Xbox Live ID:Notna8310

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:08

Freak187

geen

Ik hoor en zie veel verhalen over 2de hands BEV markt die zogenaamd plat ligt en dat de afschrijving van nieuwe BEV’s snel gaat.

Aan de ene kant heeft dit te maken met de prijsverlagingen van nieuwe BEV’s. Dat wordt nu telkens maar negatief uitgelegd, maar dat is toch precies wat we willen zien van deze markt? En ja, sommige mensen hebben daar wat pijn van omdat hun auto in waarde daalt, maar die mensen hebben vaak wel kunnen profiteren van verschillende subsidies. Dus netto gezien valt het allemaal wel mee.

Tweede hands markt ken ik niet goed genoeg, maar ik weet wel dat de subsidie voor gebruikte BEV’s ook al op is, dus er zijn er een hoop verkocht.

Waarom wordt alles negatief in de media gebracht? Of zit ik een verkeerde bubble?

Kia Niro-EV 2024

• Ecological
Freak187 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:13:
Ik hoor en zie veel verhalen over 2de hands BEV markt die zogenaamd plat ligt en dat de afschrijving van nieuwe BEV’s snel gaat.

Aan de ene kant heeft dit te maken met de prijsverlagingen van nieuwe BEV’s. Dat wordt nu telkens maar negatief uitgelegd, maar dat is toch precies wat we willen zien van deze markt? En ja, sommige mensen hebben daar wat pijn van omdat hun auto in waarde daalt, maar die mensen hebben vaak wel kunnen profiteren van verschillende subsidies. Dus netto gezien valt het allemaal wel mee.

Tweede hands markt ken ik niet goed genoeg, maar ik weet wel dat de subsidie voor gebruikte BEV’s ook al op is, dus er zijn er een hoop verkocht.

Waarom wordt alles negatief in de media gebracht? Of zit ik een verkeerde bubble?
Ik loop al een aantal jaren mee, en als early adopter: verandering is eng voor onze breinen, er spelen veel gevestigde belangen mee en de lobby van ICE bouwers is ijzersterk.

Daarnaast door het fenomeen loss aversion zijn tweedehands BEVs nog steeds (te) duur. Het zal nog wel even duren tot er Equilibrium is. Echter met alle nieuwe modellen zie ik de toekomst positief in voor tweedehands kopers. (y)

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:21

Wokker

De avond wokkel

Ecological schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Ik loop al een aantal jaren mee, en als early adopter: verandering is eng voor onze breinen, er spelen veel gevestigde belangen mee en de lobby van ICE bouwers is ijzersterk.

Daarnaast door het fenomeen loss aversion zijn tweedehands BEVs nog steeds (te) duur. Het zal nog wel even duren tot er Equilibrium is. Echter met alle nieuwe modellen zie ik de toekomst positief in voor tweedehands kopers. (y)
Wij zitten heel erg in dubio om voor een tweedhands ev te gaan(kia niro) ter vervanging van onze 12 jaar oude Skoda Fabia. Maar als ik dit dan weer lees kunnen we beter nog even door rijden, en begin volgende jaar de verwachte prijs daling mee pakken…

Het oneindige X 0

• Ecological
Wokker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Wij zitten heel erg in dubio om voor een tweedhands ev te gaan(kia niro) ter vervanging van onze 12 jaar oude Skoda Fabia. Maar als ik dit dan weer lees kunnen we beter nog even door rijden, en begin volgende jaar de verwachte prijs daling mee pakken…
Ik rij nu een Kia Niro HEV en ik wil graag inruilen maar niet tegen huidige prijzen. Ik zag een leuke Kia Niro EV maar toen ik hem ging proefrijden, had ik veel last van geluid van buiten en banden. Nu ben ik wel verwend in mijn Zeekr, maar als ik 18k uitgeef dan wil ik wel een beetje comfort.

Ik zou zelf nog even wachten, maar ik kan het mis hebben en de prijsdaling kan nooit komen, maar ik heb zo’n idee dat er veel druk komt op de tweedehands EV prijzen :)

• Zjanzjak
Freak187 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:13:

Grappig, ik lees dan weer voornamelijk dat het juist goed met de verkoop, zowel nieuw als 2de hands.
Uiteraard ben ik niet blind voor de negatieve verhalen maar mijn bevinding is dat het vaak click-bait is en de argumentatie zo onderuit gehaald kan worden. Of dat er ergens een negatief bericht staat en dat dan klakkeloos gekopieerd wordt. Meneer van Kouwenhoven van het AD is hier een voorbeeld van.

• BarryH
Op mp zie je bijna geen oude advertenties, soms wel voor leaf 24kWh.
Prijs is natuurlijk wel een dingetje. Nu de subsidie op is moet dat van de vraagprijs af

• 3_s

3_s

Wokker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Je zal wsl ieder jaar meer auto voor je geld krijgen, want ze blijven beter en goedkoper worden.

Daarstraks (op vakantie in LA) een Fisker Ocean gezien. Dat is ook wel een mooie auto, vind ik.

• PeterZ(on)
3_s schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:52:
[...]

Je zal wsl ieder jaar meer auto voor je geld krijgen, want ze blijven beter en goedkoper worden.

Daarstraks (op vakantie in LA) een Fisker Ocean gezien. Dat is ook wel een mooie auto, vind ik.
Wel jammer alleen dat ze failliet zijn.

• 3_s

3_s

PeterZ(on) schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:23:
[...]

Wel jammer alleen dat ze failliet zijn.
Ja, ik weet het. Spijtig, idd. De Fisker Karma vind ik ook geweldig mooi (bij mij in het dorp rijdt er zo eentje rond, altijd leuk om te zien).

Verwijderd

Overweeg ook een ev. Waar ik nu aan zit te denken is de stroomprijs. Als gasprijs hoger wordt stijgt ook de stroomprijs. Stel ik rij 22500 km per jaar : 100km x 17,5 kw per 100 km = bijna 4000 Kw. Laten we zeggen dat de prijs van stroom 0,50 cent per kWh is, zeker na hogere inflatie en geopolitieke toestanden = €2000 per jaar. Benzine is vergelijkbaar, 2 euro per liter met een auto van 1 op 20 is hetzelfde. Zonnepanelen, Ja okay, scheelt iets.

Daarvoor krijg ik nieuwe techniek, vakantie laden stress, duurdere aanschaf. Wel voor verwarmen, comfortabel rijden, maar zwaarder gewicht.

Ik wil graag ev, maar deed vraag is wanneer. Ik kan paar jaar wachten. Batterij degradatie en risico voorkom ik dan. Wellicht iets hogere onderhoudskosten mits de batterij goed blijft, weet je nooit met tweedehands. Een 5 jaar oude Prius is bewezen techniek.... Moeilijke keuze.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:26
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:58:
Overweeg ook een ev. Waar ik nu aan zit te denken is de stroomprijs. Als gasprijs hoger wordt stijgt ook de stroomprijs. Stel ik rij 22500 km per jaar : 100km x 17,5 kw per 100 km = bijna 4000 Kw. Laten we zeggen dat de prijs van stroom 0,50 cent per kWh is, zeker na hogere inflatie en geopolitieke toestanden = €2000 per jaar. Benzine is vergelijkbaar, 2 euro per liter met een auto van 1 op 20 is hetzelfde. Zonnepanelen, Ja okay, scheelt iets.

Daarvoor krijg ik nieuwe techniek, vakantie laden stress, duurdere aanschaf. Wel voor verwarmen, comfortabel rijden, maar zwaarder gewicht.

Ik wil graag ev, maar deed vraag is wanneer. Ik kan paar jaar wachten. Batterij degradatie en risico voorkom ik dan. Wellicht iets hogere onderhoudskosten mits de batterij goed blijft, weet je nooit met tweedehands. Een 5 jaar oude Prius is bewezen techniek.... Moeilijke keuze.
Het leven gaat langzaam voorbij terwijl je bezig bent om keuzes te maken. En je weet pas achteraf of het de juiste keuze was.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

Overweeg ook een ev. Waar ik nu aan zit te denken is de stroomprijs. Als gasprijs hoger wordt stijgt ook de stroomprijs.
Misschien heb je het gemist maar gas zal uiteindelijk uitgefaseerd worden. De prijs van stroom is steeds meer afhankelijk van beschikbaarheid van zon en wind.
Daarom hebben we ook regelmatig negatieve stroomprijzen. Juist met een Ev kun je mooi profiteren van de lage stroomprijs.
persoonlijk ben ik overigens van mening dat stroom langzaam richting 0 ct per kWh zal gaan, excl belastingen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:00

Paar punten:
Als je denkt dat stroom van de huidige 28 ct/kWh stijgt naar 50 dan blijft benzine ook echt geen 2 euro/L. Reken nou gewoon met wat nu bekend is, ol dit moment kun je best benzinr vinden voor 1,90 eur/L en stroom voor thuis ook voor 28 cent/kWh. Zelfs als de gasprijs verdubbeld gaat de prijs van stroom 'slechts' naar 40 cent/kWh, t grootste deel is namelijk belasting.

Prius is bewezen techniek maar we hebben toch ook al heel ve EVs uit 2017 enzo? Ik vind het wat makkelijk om EVs als experimenteel.weg te zetten. Mijn eigen twijfel zit niet in of de autos het ook nog goed doen bij 300k kms maar meer of je zo'n auyo ooit nog verkocht krijgt. En dus probeer ik een auto te kopen waarvan ik het geen probleem vind om hem minimaal 5 jaar te houden en bij 'pech' qua tweedehandsmarkt eventueel langer.
Fr33z schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Paar punten:
Als je denkt dat stroom van de huidige 28 ct/kWh stijgt naar 50 dan blijft benzine ook echt geen 2 euro/L. Reken nou gewoon met wat nu bekend is
Dit kan ik alleen maar beamen. Toen ik mijn eerste EV ging kopen heb ik ook zitten rekenen met de prijzen van dat moment en niet zitten nadenken over wat de toekomst zou brengen. Want dat weten we niet. Wie weet importeren we over enkele jaren weer massaal goedkoop gas uit Rusland. Je weet het niet.
Prius is bewezen techniek maar we hebben toch ook al heel ve EVs uit 2017 enzo? Ik vind het wat makkelijk om EVs als experimenteel.weg te zetten. Mijn eigen twijfel zit niet in of de autos het ook nog goed doen bij 300k kms maar meer of je zo'n auyo ooit nog verkocht krijgt. En dus probeer ik een auto te kopen waarvan ik het geen probleem vind om hem minimaal 5 jaar te houden en bij 'pech' qua tweedehandsmarkt eventueel langer.
Klopt, een 5 jaar oude Tesla heeft zichzelf ook bewezen. De moderne BEV is ondertussen ook al weer zowat 13 jaar te koop. De Nissan LEAF kwam op de markt in 2011, kort daarop gevolgd door de Tesla Model S. Sindsidne is het aan de ene kant enorm snel gegaan met de ontwikkelingen op gebied van BEVs, maar ook weer niet zo snel dat er nog elk jaar grote stappen vooruit worden gezet. Batterij degradatie is ook alleen maar echt een probleem geweest bij bijv. de LEAF die geen enkele vorm van thermisch beheer had, en zelfs vandaag nog altijd niet heeft. Bij zowat alle andere fabrikanten valt degradatie over het algemeen zeer goed mee.

Het is met een BEV vandaag een beetje zoals met alles. Of het nu een nieuwe CPU, grafische kaart of mobiele telefoon is. Je kan wachten op de volgende iteratie die er al weer bijna is, maar 1 dag na introductie alweer overschaduwd wordt door de generatie die al aangekondigd wordt voor erna. Of je kan gewoon zeggen: Dat wordt hem. Die heeft alles wat ik nodig heb en past binnen budget.

• Tommie12

Ja, electriciteit is deels gestuurd door de gasprijs…. Maar hetzelfde geldt voor benzine en diesel.
Je overschat de prijs van electricteit, en dan verwacht je dat de inflatie geen vat krijgt op de benzineprijs…

Ik denk dat je je keuze al gemaakt hebt…

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-12 22:52
Je kunt nu gewoon een 3jarig contract afsluiten a 27cent per kWh. Dus waarom rekenen met 50cent :+.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

50 ct/kWh voor publiek- of thuisladen? Thuis kan dat echt wel veel goedkoper, hier de auto de afgelopen maanden voor gemiddeld 10-15 ct/kWh geladen incl. belasting/BTW/opslag op basis van dynamische tarieven. Als ik de zonnepanelen meereken dan gaat dat richting 5-10 ct/kWh en laat dat een keer 2x zoveel worden als de pleuris uitbreekt. In de winter wordt dat 5-10 ct/kWh hoger, maar dan over een jaar gezien nog steeds minder dan de helft van de 50 ct/kWh gemiddeld die je noemt, dat zie ik echt niet snel meer gebeuren.

Hoe wordt je business case dan? Men gaat veel te vaak uit van een worst case scenario 100% van de tijd, dat is niet de realiteit en belemmert je in het maken van keuzes.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:11
Taro schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

50 ct/kWh voor publiek- of thuisladen? Thuis kan dat echt wel veel goedkoper, hier de auto de afgelopen maanden voor gemiddeld 10-15 ct/kWh geladen incl. belasting/BTW/opslag op basis van dynamische tarieven. Als ik de zonnepanelen meereken dan gaat dat richting 5-10 ct/kWh en laat dat een keer 2x zoveel worden als de pleuris uitbreekt. In de winter wordt dat 5-10 ct/kWh hoger, maar dan over een jaar gezien nog steeds minder dan de helft van de 50 ct/kWh gemiddeld die je noemt, dat zie ik echt niet snel meer gebeuren.

Hoe wordt je business case dan? Men gaat veel te vaak uit van een worst case scenario 100% van de tijd, dat is niet de realiteit en belemmert je in het maken van keuzes.
Ach, het is steeds hetzelfde denkpatroon bij eeuwige twijfelaars. Bij het nieuwe beschouwen ze bij alles in de toekomst worst-case en bij wat ze kennen, verwachten ze dat alles bij het oude blijft. Rationaliteit die wordt voorgewend, is schijn. ‘Cold feet’ noemen Engelsen dat, moeite om een stap te zetten.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:30

Als je nu een 5 liter benzineauto rijdt (volgens je nickname) dan boeien je de kosten toch helemaal niet? Koop gewoon waar je zin in hebt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Verwijderd

Ik rij geen MB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gespot op vakantie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xss4u_-ajwUsha57X_LK9UZROn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhkM39RIn1bQzvdEeqqxoI0m.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiL9WQnLIEleXciUjnMgnxMn7L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8X7nl5pbzPjKFF6t5RXYuL4J.jpg?f=fotoalbum_large
Nouja, die eerste heb ik daar zelf neergezet ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RichieB
Ik dacht altijd dat ijs van koemelk kwam. Blijkt het al die jaren gewoon dinosap te zijn geweest!? 8)7

• PeaceNlove
  • Laatst online: 21:24

PeaceNlove

Deugleuter

RichieB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:16:
Ik dacht altijd dat ijs van koemelk kwam. Blijkt het al die jaren gewoon dinosap te zijn geweest!? 8)7
De hoeveelheid kunstmest die wordt ingezet bij het produceren van veevoer zorgt er dus indirect wel voor dat miljoenen oude dinoscheten moeten worden aangeboord … :+

• Zjanzjak
Maar, ben je nu inmiddels wel overtuigd dat je een belachelijke prijs voor stroom rekent?

Verwijderd

Ja nou nu inderdaad wel, maar ik heb 0 vertrouwen in de overheid dus met de druk op het stroomnet verwacht ik dat ik straks echt een hoge of hogere stroomprijs ga betalen. Gasloos is of was de trend, dus op naar stroom naar dan wordt dat weer (te) groot dus duurder (gemaakt door de overheid). Net als zonnepanelen, ev's, etcetera.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 07:48
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:33:
Ja nou nu inderdaad wel, maar ik heb 0 vertrouwen in de overheid dus met de druk op het stroomnet verwacht ik dat ik straks echt een hoge of hogere stroomprijs ga betalen. Gasloos is of was de trend, dus op naar stroom naar dan wordt dat weer (te) groot dus duurder (gemaakt door de overheid). Net als zonnepanelen, ev's, etcetera.
Je energierekening bestaat uit een vast component en een variabel component. Het is naar mijn idee vrij duidelijk dat het vaste component toeneemt, terwijl het variabele component daalt - dat is ook al gaande. Er is geen tekort aan stroom, er is een tekort aan de infra/bekabeling.

Maar als ik het goed begrijp, heb je dus meer vertrouwen in de overheid van Saudi Arabië, Qatar en Rusland, dan in de Nederlandse overheid? :P Immers: de eerste drie bepalen de kosten van olie, en daarmee benzine. De Nederlandse overheid legt daar ook nog eens flinke belasting op... En toch acht jij het dus waarschijnlijker dat de stroomprijs binnen de kortste keren verdubbelt (de €0,50 die je noemt) en de benzineprijs zou dan hetzelfde blijven?

Je weet dat de huidige accijnskorting gewoon eindig is, dat is gewoon openbaar. En de wereldwijde olievoorraad is ook eindig en ligt onder vuur. Hoezo is dat geen risico?

Ik begrijp die denkwijze in ieder geval niet.
Bedenk ook even dat Nederland geen olieproductie heeft om zelfstandig het autoverkeer van brandstof te voorzien. We moeten dat importeren. Wij zijn nooit in controle over die prijs. Elektriciteit kunnen we zelf opwekken en behoud daarmee welvaart bij onszelf. Daar kan een overheid toch niks aan veranderen?

Sowieso, in de zomer wek ik mijn energie gewoon zelf op met zonnepanelen. Direct verbruik, dus het komt überhaupt niet langs de meter en niemand kan daar aan komen...

Als je met een iets bredere blik naar de techniek zou kijken, en serieus probeert het een en ander technisch te begrijpen, dan zal je er heel snel achtergekomen dat er enorm veel onderbuik onzin op het internet rondzwermt. Mensen praten elkaar maar wat na zonder serieus iets te willen begrijpen...

En zolang Groningen dicht is, is gasloos de trend. Misschien nu even tijdelijk niet omdat de bevolking verandering eng vind, maar op lange termijn is het niet anders. Over 10 jaar gaat gas importeren ook niet gratis zijn en cv ketels zijn relatief inefficiënt.

[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 13-08-2024 01:08 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-12 06:34
Blokker_1999 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:44:
Klopt, een 5 jaar oude Tesla heeft zichzelf ook bewezen. De moderne BEV is ondertussen ook al weer zowat 13 jaar te koop. De Nissan LEAF kwam op de markt in 2011, kort daarop gevolgd door de Tesla Model S. Sindsidne is het aan de ene kant enorm snel gegaan met de ontwikkelingen op gebied van BEVs, maar ook weer niet zo snel dat er nog elk jaar grote stappen vooruit worden gezet. Batterij degradatie is ook alleen maar echt een probleem geweest bij bijv. de LEAF die geen enkele vorm van thermisch beheer had, en zelfs vandaag nog altijd niet heeft. Bij zowat alle andere fabrikanten valt degradatie over het algemeen zeer goed mee.

Het is met een BEV vandaag een beetje zoals met alles. Of het nu een nieuwe CPU, grafische kaart of mobiele telefoon is. Je kan wachten op de volgende iteratie die er al weer bijna is, maar 1 dag na introductie alweer overschaduwd wordt door de generatie die al aangekondigd wordt voor erna. Of je kan gewoon zeggen: Dat wordt hem. Die heeft alles wat ik nodig heb en past binnen budget.
Ik zou zelf zeggen dat de "moderne" (Of moderne 2.0) BEV begonnen is in 2018/19 met de Model 3, Kona, Niro, alles daarvoor was een mooie aanloop en voorloop, maar allemaal kleinschalig, vaak onvoldoende gekoeld, duur en/of een slechte BMS. Je ziet dat ook stevig terug in bijvoorbeeld Bjorns tests van alles grofweg voor dat tijdstip, ook oude Soul EV's, E-Golfs etc hebben gewoon stevige degradatie. Zelfs de "grote" verkopers als de Leaf en Model S waren relatief kleine aantallen. Model S wereldwijd van het begin t/m 2017: 260.000 stuks. Leaf van begin t/m 2017 298.000 stuks.

Je ziet het tevens terug in de betrouwbaarheid van oudere S-en, en ook de Leafs waren, en zijn zelfs nu, nog niet "super" betrouwbaar, maargoed, de Leaf is in feite nog steeds een opgepoetste Gen1 EV.

Model 3 2018: 145.000 stuks, 2019 300.000 stuks, 2020 (3+Y) 442.000, 2021 (3+Y) 911.000 ... 2023 (3+Y): 1,7 miljoen.

Je ziet het ook terug in bijvoorbeeld sterk dalende accu-vervangings-nummers, ik kan de originele bron even niet vinden, maar deze grafiek bijvoorbeeld :)

https://www.uli-power.com...ve-dropped-significantly/

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12

Crazy D

I think we should take a look.

Richh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:51:
Sowieso, in de zomer wek ik mijn energie gewoon zelf op met zonnepanelen. Direct verbruik, dus het komt überhaupt niet langs de meter en niemand kan daar aan komen...
Niet iedereen heeft die luxe. Als je op straat moet laden, ben je net zo afhankelijk van de grillen van anderen als wanneer je benzine moet tanken.

Exact expert nodig?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 07:48
Crazy D schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Niet iedereen heeft die luxe. Als je op straat moet laden, ben je net zo afhankelijk van de grillen van anderen als wanneer je benzine moet tanken.
Tot op zekere hoogte klopt dat inderdaad.

Wezenlijk verschil is dat je vaak wel degelijk keuze hebt tussen verschillende aanbieders; naast dat er verschillende straatladers in je wijk beschikbaar kunnen zijn (is bij ons iig het geval) en dat er ook nog meerdere laadpasaanbieders zijn, is tot slot snelladen ook een optie.
Momenteel betaal je bij Tesla ~€0,25 aan de snellader door heel Nederland. Afhankelijk van locatie en tijdstip kan het daar 2 cent boven of onder zitten :)

Feit blijft dat stroom relatief gezien goedkoop is. Ondanks dat er (voor particulieren) op dit moment nog de hoogste belastingdruk op zit (!) van alle energievormen.
Helaas is het nu nog het geval dat een klein aantal aanbieders schofterige marges kan vragen (mede omdat een groot deel van de klanten toch 'door de baas wordt betaald') - maar met de komst van meer marktwerking en particuliere EV-eigenaren, zal die marge moeten zakken.

Elektriciteit kan je maken van iedere energiebron en zal, op lange termijn bekeken, nooit veel duurder zijn dan de goedkoopste energievorm. Zelfs in de totaal bizarre situatie dat olie goedkoper zou zijn dan (groene) energie, kan je met generatoren elektriciteit opwekken. En grote generatoren zijn efficiënter dan de kleine torretjes onder de motorkap, terwijl de elektromotor extreem efficient is. Zelfs in die situatie is rijden op elektriciteit dus goedkoper.
Kortom: elektriciteit zal dus goedkoop blijven - of tenminste: het goedkoopste.

Bij brandstof is er al sprake van enorm veel marktwerking. Prijsontwikkeling heeft direct impact op álle benzinestations, van Tango tot Shell. Dat kan op de korte termijn nog even beperkt worden door een paar cent belastingkorting (à 1.500.000.000 euro per jaar) maar op lange termijn zijn het de wereldeconomie en de olielanden die de prijs aan de pomp bepalen.

Ook de burger zonder mogelijkheid tot panelen of thuisladen heeft absoluut gezien meer invloed op lokale winning van groene energie, dan op de besluitvorming van OPEC.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 13-08-2024 15:07 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12 16:17
Richh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Tot op zekere hoogte klopt dat inderdaad.

Wezenlijk verschil is dat je vaak wel degelijk keuze hebt tussen verschillende aanbieders; naast dat er verschillende straatladers in je wijk beschikbaar kunnen zijn (is bij ons iig het geval) en dat er ook nog meerdere laadpasaanbieders zijn, is tot slot snelladen ook een optie.
Momenteel betaal je bij Tesla ~€0,25 aan de snellader door heel Nederland. Afhankelijk van locatie en tijdstip kan het daar 2 cent boven of onder zitten :)
Ik zat net even te kijken, wat een verschillen in laadprijzen zeg!
Voor de normale laders in Amsterdam zit het tarief tussen 53 en 57 cent, snellader van shell gaat dan naar 73 cent.
Tesla daarentegen vraagt 30-33 cent voor de niet-tesla's.

Dit terwijl de consumentenprijzen tussen de 25 en 32 cent liggen volgens Gaslicht.com.

Dus (niet zo'n) lang verhaal kort, wat hebben we toch een rare prijzen in nederland voor het laden van je auto, daar zitten vast een paar partijen tussen die er heel goed van profiteren!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
gustaveau schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Voor de normale laders in Amsterdam zit het tarief tussen 53 en 57 cent, snellader van shell gaat dan naar 73 cent.

Dit terwijl de consumentenprijzen tussen de 25 en 32 cent liggen volgens Gaslicht.com.

Dus (niet zo'n) lang verhaal kort, wat hebben we toch een rare prijzen in nederland voor het laden van je auto, daar zitten vast een paar partijen tussen die er heel goed van profiteren!
Ik weet niet waar jij kijkt, maar ik betaal 25 cent voor normale laders in Amsterdam (Equans)

• de Peer

de Peer

under peer review

gustaveau schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

zo gek zijn die prijzen niet hoor, die infrastructuur (zeker voor snelladen) is niet gratis he...
met een beetje zoeken en vergelijken is er vaak wel een goedkope laadpaal te vinden waar je onder de 35 cent per kWh kunt laden. vind ik vrij schappelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 13-08-2024 15:54 ]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12 16:17
jeroenkb schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Ik weet niet waar jij kijkt, maar ik betaal 25 cent voor normale laders in Amsterdam (Equans)
Ik keek op de shell recharge app, even snel op op verschillende plekken in Amsterdam. Bij welke lader krijg jij een tarief van 25 cent dan? Dan kijk ik die even na via de app!

• de Peer

de Peer

under peer review

gustaveau schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Ik keek op de shell recharge app,
Dan krijg je dus alleen de hoge Shell tarieven te zien. En niet de lagere tarieven van de concurrenten.
Ik gebruik zelf de Go-Charge app.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 13-08-2024 16:16 ]

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
jeroenkb schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Diezelfde Equans kost in Rotterdam € 0,58 per kWh. Concurrent Allego niet veel beter met € 0,54 per kWh. Precies het punt dat gemaakt wordt. Leuk dat je nu nog goedkoop kan laden daar, maar een kwestie van tijd dat de prijzen omhoog zullen schieten.

• Caelorum
de Peer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

zo gek zijn die prijzen niet hoor, die infrastructuur (zeker voor snelladen) is niet gratis he...
met een beetje zoeken en vergelijken is er vaak wel een goedkope laadpaal te vinden waar je onder de 35 cent per kWh kunt laden. vind ik vrij schappelijk.
En de superchargers van Tesla zitten op goedkopere locaties en staan er vaak al een tijdje waardoor ze ongetwijfeld zichzelf al volledig terugverdiend hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

Naafkap schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Diezelfde Equans kost in Rotterdam € 0,58 per kWh.
In Rotterdam zie ik veel Equans (Movemove) palen van 31 cent per kWh via de Go-charge app. Ik zie echter ook Equans palen van 51 cent per kWh inderdaad, van Eneco.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 13-08-2024 16:46 ]

• jeroenkb
  • Niet online
Naafkap schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Diezelfde Equans kost in Rotterdam € 0,58 per kWh. Concurrent Allego niet veel beter met € 0,54 per kWh. Precies het punt dat gemaakt wordt. Leuk dat je nu nog goedkoop kan laden daar, maar een kwestie van tijd dat de prijzen omhoog zullen schieten.
Zou kunnen. Betwijfel dat wel. Prijs is recent omlaag gegaan. Was begin dit jaar nog 32 cent, nu dus 25 cent

• jeroenkb
  • Niet online
gustaveau schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Ik keek op de shell recharge app, even snel op op verschillende plekken in Amsterdam. Bij welke lader krijg jij een tarief van 25 cent dan? Dan kijk ik die even na via de app!
Er zijn er 4 in de Scheldestraat bv. Allemaal 25 cent (ik gebruik de Charge Assist app)

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

In Rotterdam zie ik veel Equans (Movemove) palen van 31 cent per kWh via de Go-charge app. Ik zie echter ook Equans palen van 51 cent per kWh inderdaad, van Eneco.
SGH2-palen kosten in heel de regio € 0,58 per kWh. Alternatieven zijn er niet hier.

• RichieB
Kunnen jullie deze discussie verder voeren in het topic dat daar voor bedoeld is?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
In de markt voor een elektrische auto, heb wat proefritten gemaakt, BYD, Zeekr, Peugeot.

Ik lees er veel over en wat opvalt is dat de software bij veel merken voor de nodige problemen kan zorgen, is er nu een merk die er qua betrouwbare software uitspringt, ik ziet met een nieuwe wagen niet te wachten op regelmatig terugkerende software problemen.

• RichieB
@ramrodwillem Als je de beste software wilt kies je voor een Tesla.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
RichieB schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:06:
Zou dan een model Y worden, uiterlijk vind ik nog wel gaan maar qua interieur wel erg het gevoel of ik in een behandel kamer van een tandarts ben, kan daar nog niet aan wennen.

• Ecological
RichieB schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:06:
Dat was ooit waar en die van Tesla is nog steeds heel goed, echter ik heb wel wat contenties, “beste” is natuurlijk subjectief.

Het is vooral wat je wilt!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
ramrodwillem schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:56:
In de markt voor een elektrische auto, heb wat proefritten gemaakt, BYD, Zeekr, Peugeot.

Ik lees er veel over en wat opvalt is dat de software bij veel merken voor de nodige problemen kan zorgen, is er nu een merk die er qua betrouwbare software uitspringt, ik ziet met een nieuwe wagen niet te wachten op regelmatig terugkerende software problemen.
dan wil je zeker geen van de stellantis merken, wat een drama app.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 14:54
ramrodwillem schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:56:

De software van Tesla is snel en stabiel. Je krijgt regelmatig updates wat voordelen en nadelen biedt. Een update kan bijvoorbeeld functies toevoegen maar soms ook aanpassen of wegnemen. En het is slikken of stikken.
Pagina: 1 ... 327 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic