• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het een kwestie van afschrijving en restwaarde en dat is een vicieuze cirkel.

Om dezelfde reden is alle kleur uit het wagenpark verdwenen, de dieselmotoren idem én wordt iedere auto afgeleverd met een 'sport'-pakketje. We willen zo laag mogelijk afschrijving, dus kiezen we allemaal veilig. De tweedehandsmarkt dicteert de afschrijvingen van de nieuwverkopen. Waardoor de markt nog eentoniger wordt, waardoor er nog minder vraag is naar de outliers (want daar blijf je mee zitten).

De vraag is bij welke prijs de elektrische occasions dermate interessant worden, dat de particulier erop duikt. Op dat moment gaat dat ook impact hebben op de restwaardes van benzineauto's en wordt de afschrijving van BEV's verhoudingsgewijs een stuk gunstiger, waardoor de nieuwverkopen ook toe gaan nemen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Maasluip schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:24:
[...]

In België dit jaar 25% van de nieuwe auto's EV, in Nederland 31%. En dat komt van Top Gear af, het petrolheadmagazine bij uitstek, dus het moet wel waar zijn.

Goed, dit zijn nieuwe verkopen en die worden uiteraard zwaar beïnvloed door de lease.
In België zijn inmiddels 60% van de nieuwe auto’s leaseauto’s.
Maar, tot Juli vorig jaar ‘mochten’ er nog brandstofauto’s besteld worden waarvan de brandstof aftrekbaar is gedurende de looptijd.
Er zijn toen massaal auto’s besteld met lange leveringstermijnen om toch nog even te kunnen wachten met een EV.
Ik heb nog een paar collega’s die toen nog besteld hebben om toch nog,met zo’n hybride shit te kunnen rijden.
Dat kan nu niet meer.

En voor de privémarkt zal het pas omhoog gaan als er wat aanbod is onder de 25-30k, en als mensen beginnen te beseffen dat electrisch rijden en zonnepanelen echt goedkoop is…

Sony A7 iv en wat recycled glas

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-12 08:37
JanHenk schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:57:

Om dezelfde reden is alle kleur uit het wagenpark verdwenen, de dieselmotoren idem én wordt iedere auto afgeleverd met een 'sport'-pakketje. We willen zo laag mogelijk afschrijving, dus kiezen we allemaal veilig. De tweedehandsmarkt dicteert de afschrijvingen van de nieuwverkopen. Waardoor de markt nog eentoniger wordt, waardoor er nog minder vraag is naar de outliers (want daar blijf je mee zitten).

De vraag is bij welke prijs de elektrische occasions dermate interessant worden, dat de particulier erop duikt. Op dat moment gaat dat ook impact hebben op de restwaardes van benzineauto's en wordt de afschrijving van BEV's verhoudingsgewijs een stuk gunstiger, waardoor de nieuwverkopen ook toe gaan nemen.
Nu.
Voor 15-20k heb je een hele bruikbare middenklasser die lage gebruikskosten heeft

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
Eerst zal bij 'Jan Modaal' moeten doordringen dat eventuele accudegradatie in 'single digits' procenten geteld wordt, in plaats van dat een HV accu plotseling 'dood' is.

Maar zolang de 'autobladen' dat idee aanwakkeren.
#koudwatervrees

[ Voor 11% gewijzigd door Peter-036 op 26-07-2024 13:11 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
Peter-036 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:10:
Eerst zal bij 'Jan Modaal' moeten doordringen dat eventuele accudegradatie in 'single digits' procenten geteld wordt, in plaats van dat een HV accu plotseling 'dood' is.

Maar zolang de 'autobladen' dat idee aanwakkeren.
#koudwatervrees
Ik had laatst op een heel ander forum (maatschappij gerelateerd) een discussie met iemand die daar doodleuk beweerde dat EV's als ze vier jaar of ouder zijn allemaal bij het laden in de brand vliegen. Gevraagd waar hij die wijsheid vandaan had bleef het stil. Ik bedoel maar, er gaan een hoop onzin verhalen rond.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-12 20:36

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Niet voor niks zit er gemiddeld 8 jaar garantie op een batterij. Dat ding gaat heus wel langer mee, doch ik houd er wel rekening mee, dat de kans er is, dat ie na 8 jaar begeeft. een kwestie van begroten. Mn Tesla rijdt heerlijk, ook met een caravan. Ik kan nu nog makkelijk mijn overschot aan stroom kwijt. Na 2026 zal ik het wat slimmer moeten aanpakken door te laden wanneer de zon schijnt.
Vraagje: los van de extra laadverliezen, kan het kwaad dat je een batterij langzaam oplaadt? Bijv met 3 of 5 ampere. Dan houdt de productie van elektriciteit rond het middaguur gelijke tred met het laden. ( ik zou het ook, in de toekomst, middels mijn laadpaal kunnen automatiseren doch ik hoor van anderen dat het dan vaak “ aan, uit, aan uit” is, wat me niet best lijkt)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
Sport_Life schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:34:
Wie wil over 5 jaar een Explorer EV uit 2024 van 2000kg met 400km bereik, terwijl de occasion markt wordt overspoeld met ex lease wagens.
Dat is (naast prettig voor eigen gebruik) ook een extra reden om te zoeken naar auto met 600km bereik en 200kW laden.
Al verwacht ik niet dat EV's opeens weer 300kg lichter worden.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-12 20:12
Dit artikel van vorig jaar, waarbij 1/3e van de leaseauto's volledig elektrisch was. Dus dan doet de leasemarkt het niet beter dan het totaal.
Ik ben 5 jaar geleden begonnen met elektrisch rijden, privé gekocht. Toen waren er nog maar 45.000 auto's volledig elektrisch. Op totaal van 8,4 miljoen personenauto's, dus bij de eerste 0,5% :9 Ik kan geen verdeling lease / privé vinden. Zo zullen er meer early-EV-adopter-tweakers hier zijn neem ik aan?

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wij zijn nu net voorbij de 2 jaar, dus niet echt early adopter, maar als ik zie hoe de ontwikkelingen gaan dan lijkt onze ID.3 1+ gewoon een prima auto voor z'n tijd (bijna 4 jaar oud dus) en net zoals men nu zegt dat een LEAF/Zoe/Ioniq prima is voor bepaald gebruik (alles behalve regelmatig ver rijden bv) ga ik er van uit dat onze auto tegen die leeftijd ook een prima relatief goedkope EV zal zijn, ook al rijden de modernste BEVs dan 1000+km en/of laden in 3 mins. Als je thuis kunt laden en niet het hele land doorkruist in een dag dan boeit dat niet meer en voldoet dit prima.

Ik ben wel benieuwd naar de echte wereldwijde trend op lange termijn. De laatste keer dat ik daar wat over zag ging het steeds sneller en was de suggestie dat er in 2027 meer BEVs dan andere auto's verkocht zullen worden, wereldwijd. Ik gok dat deze trend niet echt veranderd zal zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Tommie12
Termy schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:35:
Wij zijn nu net voorbij de 2 jaar, dus niet echt early adopter, maar als ik zie hoe de ontwikkelingen gaan dan lijkt onze ID.3 1+ gewoon een prima auto voor z'n tijd (bijna 4 jaar oud dus) en net zoals men nu zegt dat een LEAF/Zoe/Ioniq prima is voor bepaald gebruik (alles behalve regelmatig ver rijden bv) ga ik er van uit dat onze auto tegen die leeftijd ook een prima relatief goedkope EV zal zijn, ook al rijden de modernste BEVs dan 1000+km en/of laden in 3 mins. Als je thuis kunt laden en niet het hele land doorkruist in een dag dan boeit dat niet meer en voldoet dit prima.

Ik ben wel benieuwd naar de echte wereldwijde trend op lange termijn. De laatste keer dat ik daar wat over zag ging het steeds sneller en was de suggestie dat er in 2027 meer BEVs dan andere auto's verkocht zullen worden, wereldwijd. Ik gok dat deze trend niet echt veranderd zal zijn.
De trend is zeker vertraagd, vooral buiten China.

En wat auto’s betreft die 1000km halen op een volle batterij….. dat zie ik niet komen. Energiedichtheid kan nog wat omhoog, maar gaat niet ineens verdubbelen, dus die auto’s worden dan te zwaar. (En niemand heeft dat nodig…maar er zijn nog te weinig mensen die dat beseffen. )

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:45:
[...]

En wat auto’s betreft die 1000km halen op een volle batterij….. dat zie ik niet komen. Energiedichtheid kan nog wat omhoog, maar gaat niet ineens verdubbelen, dus die auto’s worden dan te zwaar. (En niemand heeft dat nodig…maar er zijn nog te weinig mensen die dat beseffen. )
Als het aan de Fransen ligt hoef je straks helemaal niet meer te stoppen om te laden. https://www.ad.nl/auto/el...rt-dit-voorjaar~aa03c38e/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:11
peerke 1960 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:54:
Niet voor niks zit er gemiddeld 8 jaar garantie op een batterij. Dat ding gaat heus wel langer mee, doch ik houd er wel rekening mee, dat de kans er is, dat ie na 8 jaar begeeft. een kwestie van begroten. Mn Tesla rijdt heerlijk, ook met een caravan. Ik kan nu nog makkelijk mijn overschot aan stroom kwijt. Na 2026 zal ik het wat slimmer moeten aanpakken door te laden wanneer de zon schijnt.
Vraagje: los van de extra laadverliezen, kan het kwaad dat je een batterij langzaam oplaadt? Bijv met 3 of 5 ampere. Dan houdt de productie van elektriciteit rond het middaguur gelijke tred met het laden. ( ik zou het ook, in de toekomst, middels mijn laadpaal kunnen automatiseren doch ik hoor van anderen dat het dan vaak “ aan, uit, aan uit” is, wat me niet best lijkt)
Langzaam laden is geen enkel probleem, juist snelladen (DC) zorgt voor een (niet dramatische) snellere degradatie.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Als het aan de Fransen ligt hoef je straks helemaal niet meer te stoppen om te laden. https://www.ad.nl/auto/el...rt-dit-voorjaar~aa03c38e/
Kansloos, draadloos opladen is energie verspillen. Dit is vergelijkbaar met brandstof proberen bij te tanken door al rijdend het te proberen spuiten in een trechter. In het kader van vergroenen is het echt een no-go.

• PeterZ(on)
Caelorum schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:51:
[...]

Kansloos, draadloos opladen is energie verspillen. Dit is vergelijkbaar met brandstof proberen bij te tanken door al rijdend het te proberen spuiten in een trechter. In het kader van vergroenen is het echt een no-go.
Inderdaad, ik zie het ook geen succes worden, duur en inefficiënt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Klopt, maar zodra de restwaarde toeneemt zal tegelijkertijd de subsidie weer worden afgebouwd (BPM, MRB). Het gat is nu nog veel te groot en wordt na afschaffing subsidie nog groter.

Ik ben er bij mijn 'use case' vanuit gegaan dat de afschrijving enorm is ( grote gezinswagen), ik zie het voorlopig niet gebeuren dat 'Jan Modaal' over 5-7 jaar (zo lang rijd ik erin) een occasion BEV kan en wil kopen. Sowieso is het voor Jan Modaal zonder eigen oprit veel minder interessant, waar zet je al die laadpalen neer? En als de vraag toeneemt zal de prijs ook flink stijgen, rondom Amsterdam liggen de prijzen zo rond de 65ct / kwh.

Los daarvan zijn er weinig geschikte grote gezinsauto's, Tesla MY vind ik niet mooi (ik druk het netjes uit), M3 is te klein, Skoda Enyaq /ID7 zou dan een van de weinige modellen zijn die mij aanspreekt. Daarna kom je in het segment van BMW, Mercedes, etc , zoveel heb ik niet over voor een auto.

Thuis laden vind ik wel ideaal, en met een Phev rijd ik bijna alles electrisch :). Meeste ritjes zijn <60km. Zit er zelfs weleens aan te denken om 2 of 3 publieke laadpalen te plaatsen op de oprit a 45ct/kwh :).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2024 08:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-12 21:16
[...]

Het gaat technisch wel mogelijk zijn. De huidige solidstate batterijen die op het punt staan in massaproductie te worden genomen hebben een +2x grotere energie-inhoud dan de huidige lithium dus dan kom je in de buurt van de 1000 km. Maargoed zoals je aangeeft zal een 1000 km batterij er niet komen want tegen de substantiële kosten zal de doelgroep zal slechts klein zijn.

Ik zie daarintegen veel potentie in (op laag vermogen) draadloos laden op parkeerplaatsen. Geen lelijke palen in het straatbeeld meer.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
Ik ben heel benieuwd wat de vloot aan Model 3's gaat doen die eind dit jaar op de markt gaat komen. Die zullen tegen dumpprijzen (relatief) weggaan vermoed ik en ergens hoop ik dat het dan voor een flink aantal particulieren wel aantrekkelijk wordt om de stap te maken naar elektrisch. De markt zal zijn werk doen..

Ik hoop in ieder geval dat ze niet grotendeels naar het buitenland verdwijnen.

• Caelorum
Gecko123 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:33:
[...]
Ik zie daarintegen veel potentie in (op laag vermogen) draadloos laden op parkeerplaatsen. Geen lelijke palen in het straatbeeld meer.
Dawrdloos laden is echt kansloos qua efficiëntie en daarmee ook het milieu. Die laadpalen kunnen ze nu ook al weg doen. Je hebt van die hele mooie platen die je in de stoeprand/grond kan zetten.

• Tommie12
jdbiggelaa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Langzaam laden is geen enkel probleem, juist snelladen (DC) zorgt voor een (niet dramatische) snellere degradatie.
En zelfs daar is amper bewijs voor te vinden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gecko123 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Het gaat technisch wel mogelijk zijn. De huidige solidstate batterijen die op het punt staan in massaproductie te worden genomen hebben een +2x grotere energie-inhoud dan de huidige lithium dus dan kom je in de buurt van de 1000 km. Maargoed zoals je aangeeft zal een 1000 km batterij er niet komen want tegen de substantiële kosten zal de doelgroep zal slechts klein zijn.

Dat is precies mijn vermoeden, met een range van 1000km en gewicht van 1800kg is een BEV erg interessant. Dan zou ik het ook prima vinden om 200 euro mrb te betalen :).

En gaan alle BEV's van 2200kg en 500km range naar de recycle markt. Want Jan Modaal gaat echt geen wagen van 2200kg rijden, die blijft de benzine rijden totdat de doorontwikkelde BEV op de occasion markt is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2024 11:13 ]

• Tommie12
Sport_Life schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Dat is precies mijn vermoeden, met een range van 1000km en gewicht van 1800kg is een BEV erg interessant. Dan zou ik het ook prima vinden om 200 euro mrb te betalen :).

En gaan alle BEV's van 2200kg en 500km range naar de recycle markt.
Nee, ik ga die kopen, en rij daar probleemloos mee rond.
Wat moet ik met een batterij die veel te groot is?

• Gecko123
Caelorum schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Dawrdloos laden is echt kansloos qua efficiëntie en daarmee ook het milieu. Die laadpalen kunnen ze nu ook al weg doen. Je hebt van die hele mooie platen die je in de stoeprand/grond kan zetten.
Er is efficiency mogelijk van meer dan 90% bij een spoelafstand van 20cm. Het gemak van volautomatisch laden heeft tot gevolg dat men dit vaker doet waardoor je voor de meeste voertuigen met een kleinere batterij uit kunt. Bovendien verhoog je het aantal aan het net gekoppelde voertuigen waardoor je het vermogen meer kan balanceren. Bijvoorbeeld automatisch laden bij lage stroomprijs cq overvloed van stroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 27-07-2024 12:11 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Heb je hier een bron voor? Het geroeptoeter in de media in NL/BE zegt nl niks over de daadwerkelijke trend.

Sowieso gaat die auto met 1000km bereik er gegarandeerd komen. Die bestaat nl al. De batterijtech bestaat ook al. Als er iets makkelijk is dan is het wel de trend van batterijtech doortrekken aangezien de verbeteringen daarin al decennia stabiel zijn. Net als zon- en windenergie btw, dus al dat gedoe over efficiëntie is ook irrelevant in de (nabije) toekomst. Als er iets een blunder is op tweakers is het wel claimen op basis van de huidige commerciële stand dat bepaalde technologie er nooit gaat komen ;).

Dan als laatste nog gedoe over rondrijden met een "te grote batterij": de mijnbouw voor deze material is een kleine fractie van wat we nu doen voor olie/gas/kolen, dus doen alsof dit Verschrikkelijk is lijkt me hilarisch. Of reed je hiervoor überhaupt geen auto? Daarnaast is het makkelijk te bedenken wat het nut van een grote batterij is: buffer. Ik zou graag een 2x zo grote batterij willen ook al heb ik het bereik van 100-0% niet nodig. Waarom? Dan kan ik hem standaard tot 50% laden en bij overschot verder laden om zo de goedkoopste/groenste stroom te gebruiken. Om nog maar te zwijgen van V2G. Daarnaast laden grotere batterijen over het algemeen ook sneller.
Sowieos gaan al deze materialen niet verloren dus verspilling is het op de lange termijn ook niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gecko123

De reden dat de markt mijnsziens stokt in NL is de enorme stijging van de prijs van openbaar laden en een stagnatie in de aanleg van laadvoorzieningen. Het moet wel rendabel zijn om de meerprijs van de BEV tov benzine neer te leggen en daarna wil je steeds een beschikbaar laadpunt hebben als je wilt laden. Zijn 1 van deze voorwaarden er niet waarom zou janmodaal het dan overwegen?

Met als gevolg dat bijna alle doelgroepen bedrijven/consumenten/leaserijders een BEV nog verder uitstellen.

• Gecko123
Termy schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:37:
[...]

Heb je hier een bron voor? Het geroeptoeter in de media in NL/BE zegt nl niks over de daadwerkelijke trend.

Sowieso gaat die auto met 1000km bereik er gegarandeerd komen. Die bestaat nl al. De batterijtech bestaat ook al. Als er iets makkelijk is dan is het wel de trend van batterijtech doortrekken aangezien de verbeteringen daarin al decennia stabiel zijn. Net als zon- en windenergie btw, dus al dat gedoe over efficiëntie is ook irrelevant in de (nabije) toekomst. Als er iets een blunder is op tweakers is het wel claimen op basis van de huidige commerciële stand dat bepaalde technologie er nooit gaat komen ;).

Dan als laatste nog gedoe over rondrijden met een "te grote batterij": de mijnbouw voor deze material is een kleine fractie van wat we nu doen voor olie/gas/kolen, dus doen alsof dit Verschrikkelijk is lijkt me hilarisch. Of reed je hiervoor überhaupt geen auto? Daarnaast is het makkelijk te bedenken wat het nut van een grote batterij is: buffer. Ik zou graag een 2x zo grote batterij willen ook al heb ik het bereik van 100-0% niet nodig. Waarom? Dan kan ik hem standaard tot 50% laden en bij overschot verder laden om zo de goedkoopste/groenste stroom te gebruiken. Om nog maar te zwijgen van V2G. Daarnaast laden grotere batterijen over het algemeen ook sneller.
Sowieos gaan al deze materialen niet verloren dus verspilling is het op de lange termijn ook niet.
Maatschappelijk gezien wil je niet niet dat er onnodig zware auto's rond gaan rijden want dat belast teveel de infrastructuur. Eigenlijk wat je nu ziet. De MRB zal ervoor zorgen dat dit voor de meesten niet interessant gaat worden. Zware auto's zullen veel belast gaan worden. Maargoed als je deze accu optimaal gaat gebruiken met behulp van V2G kan dat de verhoogde MRB waard zijn.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:11:
[...]

Nee, ik ga die kopen, en rij daar probleemloos mee rond.
Wat moet ik met een batterij die veel te groot is?
Omdat je dan wellicht 100km uit 7,5kwh kan halen ipv 50-75km?
Het is niet alleen de range, maar (belangrijker nog) de efficiëntie zal ook toenemen.

Ik durf wel te stellen dat de Tesla model E (nadat we model W,I en F hebben gehad) 30-50% meer bereik haalt uit 1 kwh.

• Tommie12
Sport_Life schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Omdat je dan wellicht 100km uit 7,5kwh kan halen ipv 50-75km?
Het is niet alleen de range, maar (belangrijker nog) de efficiëntie zal ook toenemen.

Ik durf wel te stellen dat de Tesla model E (nadat we model W,I en F hebben gehad) 30-50% meer bereik haalt uit 1 kwh.
Ook dat zie ik niet meer zo sterk vooruitgaan.
Electromotor heeft al een rendement van 90%+
De meeste energie gaat verloren aan rolweerstand, en aerodynamica, en ook daar zijn er grenzen, zeker als je kijkt bij snelheden boven 100 km/h.

• Tommie12
Gecko123 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Maatschappelijk gezien wil je niet niet dat er onnodig zware auto's rond gaan rijden want dat belast teveel de infrastructuur. Eigenlijk wat je nu ziet. De MRB zal ervoor zorgen dat dit voor de meesten niet interessant gaat worden. Zware auto's zullen veel belast gaan worden. Maargoed als je deze accu optimaal gaat gebruiken met behulp van V2G kan dat de verhoogde MRB waard zijn.
Nederland is zowat het enige land dat ik ken wat belast op gewicht. Voor personenwagens maakt dat allemaal weinig uit voor de infrastructuur aangezien die berekend is op vrachtvervoer.
Grote accu is gewoon een hoge kost.

En als batterijen goedkoper en kleiner worden kunnen we het net ook stabiliseren met wijkbatterijen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40
Wegenbelasting baseren op gewicht is juridisch niet houdbaar. Het benadeelt aantoonbaar de auto’s die het meest milieuvriendelijk zijn. Dat houdt geen stand. Het hele systeem gaat op de schop voordat de korting voor EV’s op 0% staat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

De MRB wordt ook niet alleen gebruikt voor het wegennet, het is een inkomstenpost waarmee ook andere (algemene) kosten worden gedekt.
Dus een verlaging zie ik niet gebeuren, eerder een verhoging, van alles wat rijdt ongeacht aandrijving.
Deze belasting was oorspronkelijk ingevoerd om aanleg en onderhoud van wegen te bekostigen, redenerend vanuit het profijtbeginsel: diegene die van de wegen gebruikmaakt betaalt daar dan ook voor. De motorrijtuigenbelasting is nu geen 'doelbelasting' meer - het geïnde bedrag wordt niet meer automatisch aan de wegen of de infrastructuur besteed. De inkomsten uit de wegenbelasting overstijgen dan ook de uitgaven aan het wegenonderhoud. Het geld gaat naar de algemene middelen, dit geldt voor het Rijk en voor de provincie. Voor de provincie zijn de 'provinciale opcenten' verreweg de belangrijkste inkomstenbron.
Wikipedia: Motorrijtuigenbelasting.

[ Voor 67% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2024 14:20 ]

• Kroton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
[...]

Maatschappelijk gezien wil je niet niet dat er onnodig zware auto's rond gaan rijden want dat belast teveel de infrastructuur.
Infrastructuurschade is een functie van de asdruk. Grofweg geldt dat de schade evenredig is aan (P1/Pstandaard)^4. Waarbij P1 de asdruk is van het voertuig in kwestie, en Pstandaard de asdruk van een standaard vrachtwagen en 100kN is. Dus een 2 keer zo hoge asdruk doet 16 keer zoveel schade.

Eea betekent min of meer dat een standaard vrachtwagen evenveel schade aan de weg toebrengt als 10.000 personenauto's. De (initiele) gewichtstoename van auto's door gewicht van de batterijen heeft dus geen extra schade aan de infrastructuur. Doordat het een 4e machtsfunctie is, zijn het voornamelijk de zwaarste vrachtwagens die het grootste deel van de schade doen.

• jdbiggelaa
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat de vloot aan Model 3's gaat doen die eind dit jaar op de markt gaat komen. Die zullen tegen dumpprijzen (relatief) weggaan vermoed ik en ergens hoop ik dat het dan voor een flink aantal particulieren wel aantrekkelijk wordt om de stap te maken naar elektrisch. De markt zal zijn werk doen..

Ik hoop in ieder geval dat ze niet grotendeels naar het buitenland verdwijnen.
Ik vrees het laatste, zoals eerder is gebeurd. In Scandinavië is en blijft een grote vraag naar tweedehands EV’s en zijn ze bereid meer te betalen.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Kroton schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Infrastructuurschade is een functie van de asdruk. Grofweg geldt dat de schade evenredig is aan (P1/Pstandaard)^4. Waarbij P1 de asdruk is van het voertuig in kwestie, en Pstandaard de asdruk van een standaard vrachtwagen en 100kN is. Dus een 2 keer zo hoge asdruk doet 16 keer zoveel schade.

Eea betekent min of meer dat een standaard vrachtwagen evenveel schade aan de weg toebrengt als 10.000 personenauto's. De (initiele) gewichtstoename van auto's door gewicht van de batterijen heeft dus geen extra schade aan de infrastructuur. Doordat het een 4e machtsfunctie is, zijn het voornamelijk de zwaarste vrachtwagens die het grootste deel van de schade doen.
Ik nomineer deze post als meest-Tweaker-antwoord mogelijk. :)

• jdbiggelaa
RichieB schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:08:
Wegenbelasting baseren op gewicht is juridisch niet houdbaar. Het benadeelt aantoonbaar de auto’s die het meest milieuvriendelijk zijn. Dat houdt geen stand. Het hele systeem gaat op de schop voordat de korting voor EV’s op 0% staat.
Ben ik met je eens, het huidige systeem is gewoon niet houdbaar. Typisch Nederlandse politiek: we zien dat het niet meer werkt, laten het op zijn beloop met hier en daar wat gepruts in de marge en laten dan de rechter beslissen dat het radicaal anders moet.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
[...]

Zwaardere auto’s hebben een nihile impact op de infra. En een MRB zou gebaseerd moeten zijn op directe impact op de maatschappij m.i.. (ik lees nu pas wat hierboven staat :) )

Factoren als grootte (parkeerplaatsen nemen veel ruimte in). Punten op veiligheidssystemen, punten voor veiligheid voor fietsers en voetgangers (ook mentaal) zou mijn inziens veel eerlijker zijn. Ik vind vrijheid ook wel weer belangrijk om eigen keuzes te maken ook wel weer belangrijk dus dat is wel een lastig dilemma. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ecological op 27-07-2024 17:12 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-12 15:24
Sport_Life schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:09:
[...]

En gaan alle BEV's van 2200kg en 500km range naar de recycle markt. Want Jan Modaal gaat echt geen wagen van 2200kg rijden, die blijft de benzine rijden totdat de doorontwikkelde BEV op de occasion markt is.
Daar ga je nog heel lang op mogen wachten of er zou een volledig nieuwe autofabrikant op de markt moeten komen met die technologie werkt.
Want als je dat op korte termijn zou doen, ga je echt de complete automarkt kapot trekken en dus ook je eigen klanten die oudere versies hebben van je merk.
Daar zie ik zelfs tesla zijn vingers niet aan verbranden.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:55
RichieB schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:08:
Wegenbelasting is er wettelijk gezien om de kosten van het wegennet te dekken, niet om milieupolitiek te bedrijven. Dus baseren op gewicht is juridisch juist prima houdbaar. Of het wenselijk is, is iets anders.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JTHZZ schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:29:
[...]

Wegenbelasting is er wettelijk gezien om de kosten van het wegennet te dekken, niet om milieupolitiek te bedrijven. Dus baseren op gewicht is juridisch juist prima houdbaar. Of het wenselijk is, is iets anders.
Waar staat dat in de wet? Je noemt het wettelijk.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-12 15:24
daemonix schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:52:
[...]

Daar stel je je vragen bij? Ik zou me eerder vragen stellen bij hoe het juridisch niet mogelijk zou zijn dat MRB op basis van gewicht is.
Zoiets lijkt mij juridisch gezien net heel makkelijk.

Trouwens in Frankrijk doen ze het ook, EV's krijgen korting om het gewicht te compenseren.

• Tommie12
this schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:57:
[...]

Daar stel je je vragen bij? Ik zou me eerder vragen stellen bij hoe het juridisch niet mogelijk zou zijn dat MRB op basis van gewicht is.

Trouwens in Frankrijk doen ze het ook, EV's krijgen korting om het gewicht te compenseren.
Dat gaat over de eenmalige inschrijvingstax die behoorlijk fors is voor nieuwe auto's.
Voor een (benzine)auto van 2000kg gaat het al snel over 4500€.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:46
Ik schat dat wegenbelasting op vermogen zoals bv in Belgie voor een EV nog duurder gaat zijn.

• Tommie12
janne_nl schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:09:
Ik schat dat wegenbelasting op vermogen zoals bv in Belgie voor een EV nog duurder gaat zijn.
Het is wat complexer. In principe was het een belasting op het aantal fiscale pk, en dat was dan weer gebaseerd op cilinderinhoud.
Ondertussen kwam er een vermogensgrens bij, maar voorlopig betalen we niks voor EV's.
Onze bedragen zijn ook relatief laag.

Ik betaal voor een VW Polo 95pk 1.2 TSI DSG zo'n 240€ per jaar.
Diesels zijn duurder, en er is nu ook een CO2 factor.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:46
Dacht al dat het complexer zou zijn, dank je wel voor de uitleg

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

this schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:57:
[...]

In Frankrijk betaalt men maandelijks niets voor de auto's, er is geen motorrijtuigenbelasting of iets dergelijks. Wel is er zoals al gemeld een eenmalige inschrijfbelasting gebaseerd op het fiscale vermogen.

Sinds een tijdje betaal je in Frankrijk ook een Co2 boete bij de aanschaf van een nieuwe auto, wat na een dikke verhoging eerder dit jaar akelig dicht in de buurt komt van de BPM. Dat betekent dus dat je ook in Frankrijk tegenwoordig de hoofdprijs betaalt voor een auto met een hoge Co2 uitstoot.
Een Toyota Yaris GR bijvoorbeeld is zo dit jaar aanzienlijk duurder geworden met extra belasting tot wel €60.000,-...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-12 17:09
[...]

Het staat ook niet in de wet (vroeger wel, nu niet meer):
Deze belasting was oorspronkelijk ingevoerd om aanleg en onderhoud van wegen te bekostigen, redenerend vanuit het profijtbeginsel: diegene die van de wegen gebruikmaakt betaalt daar dan ook voor. De motorrijtuigenbelasting is nu geen 'doelbelasting' meer - het geïnde bedrag wordt niet meer automatisch aan de wegen of de infrastructuur besteed. De inkomsten uit de wegenbelasting overstijgen dan ook de uitgaven aan het wegenonderhoud. Het geld gaat naar de algemene middelen, dit geldt voor het Rijk en voor de provincie. Voor de provincie zijn de 'provinciale opcenten' verreweg de belangrijkste inkomstenbron.
zie: Wikipedia: Motorrijtuigenbelasting.

3x MTVenus V153/V139 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:55
[...]

Het staat niet in de wet maar wat ik bedoelde te zeggen is dat hij oorspronkelijk is ingevoerd om aanleg en onderhoud van wegen te bekostigen. De oorspronkelijke bewering dat het juridisch niet houdbaar zou zijn om deze op gewicht te baseren, lijkt me dan redelijk bizar, want gewicht is vrij eenvoudig te linken aan kosten voor onderhoud. Dat dat misschien niet past bij de gewenste klimaatpolitiek is minder relevant.

[ Voor 30% gewijzigd door JTHZZ op 30-07-2024 08:54 ]

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:25
Het is weer gebeurd: een vandaal heeft mijn auto beschadigd. Dit maakt me echt kwaad. Het waarborgfonds doet hier niets aan, en als ik het bij mijn verzekering claim, verlies ik schadevrije jaren, terwijl iemand anders de schade heeft veroorzaakt.

Het repareren (spuitwerk) zal me zeker weer minstens 200 euro kosten. Echt, blijf gewoon van andermans spullen af. Mijn auto hangt vol met camera's, maar natuurlijk nemen ze niets op. Soms zou ik willen dat ik een Tesla had (neemt wel op), dan zou ik de dader voor alle schade laten opdraaien :(.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1R8m0ycz/IMG-20240730-200851.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door DeJurist op 30-07-2024 20:19 ]

• Caelorum
DeJurist schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:16:
Soms zou ik willen dat ik een Tesla had (neemt wel op), dan zou ik de dader voor alle schade laten opdraaien :(.

[Afbeelding]
Bij een Tesla verbruikt het zoveel dat het economisch niet uitkomt. Je kan beter die 200E betalen dan sentry mode aanzetten.

• Tommie12
Het is weer gebeurd: een vandaal heeft mijn auto beschadigd. Dit maakt me echt kwaad. Het waarborgfonds doet hier niets aan, en als ik het bij mijn verzekering claim, verlies ik schadevrije jaren, terwijl iemand anders de schade heeft veroorzaakt.

Het repareren (spuitwerk) zal me zeker weer minstens 200 euro kosten. Echt, blijf gewoon van andermans spullen af. Mijn auto hangt vol met camera's, maar natuurlijk nemen ze niets op. Soms zou ik willen dat ik een Tesla had (neemt wel op), dan zou ik de dader voor alle schade laten opdraaien :(.

[Afbeelding]
Dit is toch amper te zien.
Heb je al eens geprobeerd om dit even op te poetsen met een goede polish?

Ik vraag me ook af hoe dit gebeurd is. Lijkt me niet direct schade van een andere auto, maar kan ook van een tak of zo komen.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 13:21

[Afbeelding]
Dit lijkt me geen bewust veroorzaakte schade, maar eerder schade van een tak of iets dergelijks, gezien het feit dat de schade op een uitstekend deel van de auto zit.

Als ik een auto zou willen beschadigen zou ik dat niet op de spiegel doen, maar zou ik een kras een de zijkant zetten.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

-tom-562

Oliesjeik

[Afbeelding]
Een vandaal? Ben je zelf niet langs een muurtje/struik gereden? Dit is niet met opzet gedaan

Vaak bu'j te bang!

• Caelorum
Fietser of iemand die loopt met tas eventueel.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-12 17:21

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[Afbeelding]
Offtopic, maar dit lijkt me eerder een gevalletje van aantikken en doorrijden.
Recent aan een doorgaande weg geparkeerd toevallig?

En ontopic: hierin verschillen EVs weer niet van niet-EV's: lakschade blijft lakschade. Ik voelde een soort interne pijn toen onze Ioniq Electric zijn eerste deuk opliep (in de dag van portier rechtsachter weliswaar, maar toch ;( ).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-12 08:04
Beetje commandant kan je helpen met de pijn weg te poetsen. Daarnaast, leuk als je beelden hebt maar vindt dan maar eens de persoon. Je loopt gelijk tegen allerlei regelgeving aan. Klinkt stoer, maar zo snel heb je iemand niet gevonden.

• DeJurist
Tommie12 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:41:
[...]

Dit is toch amper te zien.
Heb je al eens geprobeerd om dit even op te poetsen met een goede polish?

Ik vraag me ook af hoe dit gebeurd is. Lijkt me niet direct schade van een andere auto, maar kan ook van een tak of zo komen.
Misschien is het niet goed zichtbaar op de foto, maar er zit zwarte lak op van een ander object of voertuig. Gisteren heb ik bij de IKEA geparkeerd, en toen ik terugkwam, zag ik dit. Als bestuurder kun je zoiets niet over het hoofd zien; je merkt het meteen als je ergens tegenaan rijdt. Als je dan je gegevens niet achterlaat, ben je in mijn ogen gewoon een vandaal.

• DeJurist
Fiorano schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:00:
Beetje commandant kan je helpen met de pijn weg te poetsen. Daarnaast, leuk als je beelden hebt maar vindt dan maar eens de persoon. Je loopt gelijk tegen allerlei regelgeving aan. Klinkt stoer, maar zo snel heb je iemand niet gevonden.
Met de beelden kun je tenminste nog aankloppen bij het waarborgfonds, en vaak film je dan ook (net) het kenteken van het voertuig dat dan wegrijdt.

Dus nee, dat heeft niks met "klink stoer" te maken. Ik ben zelf een jurist, en heb tevens vrienden/collega's die (mocht het nodig zijn) mij belangeloos bijstaan.

[ Voor 13% gewijzigd door DeJurist op 31-07-2024 10:40 ]

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:00
jdbiggelaa schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Ben ik met je eens, het huidige systeem is gewoon niet houdbaar. Typisch Nederlandse politiek: we zien dat het niet meer werkt, laten het op zijn beloop met hier en daar wat gepruts in de marge en laten dan de rechter beslissen dat het radicaal anders moet.
Wat ook niet houdbaar is, is het verlies aan acijns-inkomsten bij de Belastingdienst. Naar verluid breekt men zich daar in Den Haag al een paar jaar het hoofd over. Als er straks bijna geen brandstof verkocht wordt, waarop moet de overheid dan belasting gaan heffen om niet meer in de min te komen (begrotingstekort)? Een idee was om rekeningrijden rond 2030 in te voeren, maar met dit kabinet gaat dat niet gebeuren.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-12 15:33
Frij5fd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Wat ook niet houdbaar is, is het verlies aan acijns-inkomsten bij de Belastingdienst. Naar verluid breekt men zich daar in Den Haag al een paar jaar het hoofd over. Als er straks bijna geen brandstof verkocht wordt, waarop moet de overheid dan belasting gaan heffen om niet meer in de min te komen (begrotingstekort)? Een idee was om rekeningrijden rond 2030 in te voeren, maar met dit kabinet gaat dat niet gebeuren.
Ze vergeten dan even dat op elektriciteit al meer belasting wordt geheven dan op brandstof. Het probleem is vooral dat EV's veel zuiniger zijn, equivalent van 1 op 50. Ze rekenen veel te beperkt aan alleen die zaken.
Sterker nog: met mijn dynamische tarief zijn de uurprijzen behoorlijk laag in de zomer, vanwege veel zon en wind. Dan betaal ik feitelijk alleen nog maar 15 cent per kWh aan belasting, de energie zelf is vrijwel gratis. Dan is het al niet meer in percentages uit te drukken. Maar in vergelijking met benzine: in 1 liter benzine zit ongeveer 10 kWh aan energie in. Dat zou betekenen dat ik equivalent 1.5eu per liter aan belasting betaal.

Ik vind de discussie over BPM ook altijd interessant. Vaak wordt dat korting op BPM of iets genoemd, terwijl dat feitelijk niet zo is. Op een EV wordt naar dezelfde maatstaven BPM geheven, alleen met uitstoot 0 is ook het bedrag 0.

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 31-07-2024 10:13 ]

• Tommie12
DeJurist schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Misschien is het niet goed zichtbaar op de foto, maar er zit zwarte lak op van een ander object of voertuig. Gisteren heb ik bij de IKEA geparkeerd, en toen ik terugkwam, zag ik dit. Als bestuurder kun je zoiets niet over het hoofd zien; je merkt het meteen als je ergens tegenaan rijdt. Als je dan je gegevens niet achterlaat, ben je in mijn ogen gewoon een vandaal.
... ik ben niet zeker of je het altijd gaat horen of voelen als je met een ander voertuig een spiegel heel lichtjes raakt...
Als je het ziet en merkt, dan moet je idd je gegevens achter laten, daar heb je gelijk in.

En dan is er nog ... er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, of in rechtstermen: in je recht zijn, en er voor gecompenseerd worden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DeJurist schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:04:
[...]

Met de beelden kun je tenminste nog aankloppen bij het waarborgfonds, en vaak film je dan ook (net) het kenteken van het voertuig dat dan wegrijdt.

Dus nee, dat heeft niks met "klink stoer" te maken. Ik ben zelf een jurist, en heb tevens vrienden/collega's die (mocht het nodig zijn) mij belangeloos bijstaan.

Op de foto's lijkt het bij jou mee te vallen.
Waarborgfonds kun je terecht als er een of meerdere getuigen zijn. Ik heb in het verleden een uitkering gehad via dat fonds , een toevallige passant had het zien gebeuren en heeft als getuige gefungeerd. Kreeg toen alles vergoed.

De uiteindelijke dader kwam er wel mee weg (iemand reed met een aanhanger achteruit wat een diepe kras heeft veroorzaakt van voorbumper tot achterbumper).

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
[...]

Het waarborgfonds kent een eigen risico van €250, dus dat is een vrij zinloze weg.

En verder: als jurist zul je toch ook begrijpen dat je met een dergelijke kleine schade geen poot aan de grond krijgt? Gewoon je verlies pakken en (laten) herstellen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Rakthi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-10 12:58

[Afbeelding]
Voor €22,50 + verzending heb je een spuitbusje met de juiste lak voor je wagen - via autolakopmaat.nl, doe er wat schuurpapier bij en een spuitbus clearcoat aan €14,00 , een uurtje werk en de boel is weer als nieuw. Zeker zelf eenvoudig te doen daar het een spiegel is en geen kras in een deur of zo.

• jdbiggelaa
[...]

Claims bij het Waarborgfonds lopen via de eigen verzekeraar als je Allrisks verzekerd bent. Die verzekeraars houden zoveel mogelijk de boot af. De verzekeraars vullen samen de schadepot van het Waarborgfonds en hebben vanzelfsprekend met elkaar afgesproken om die schadelast zo klein mogelijk te houden.
Vorig jaar had iemand op een parkeerplaats mijn auto geraakt terwijl hij geparkeerd stond. Geen schijn van kans op een uitkering omdat ik geen derde persoon als getuige had. En overigens ook met hulp van een jurist de schade gemeld om alle juridische valkuilen te mijden. Én je hebt altijd €250 eigen risico, dus kleine schades zoals deze melden is zinloos.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-12 23:48
https://www.ad.nl/auto/pa...dline-in-gevaar~abb1da01/

Iets meer dan alleen een linkdrop is de volgende keer wel wenselijk

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 03-08-2024 10:48 ]

• alexbl69
Heel benieuwd wanneer de EU eindelijk toe durft te geven dat enkel EVs verkopen in 2035 (Nederland zelfs 2030 lees ik?) volstrekt onhaalbaar is. Als ze dit stug door blijven drukken wordt er vanaf dan bijna geen auto meer verkocht, gaat de hele beroepsgroep naar z'n grootje en blijft iedereen tot in lengte van jaren in z'n ICE rijden. Cubaanse toestanden.

Maar dat zal zeker Duitsland niet laten gebeuren.

• Caelorum
In Nederland kan dat prima. Er gaat een hoop FUD rond over BEVs. Ik merk het bij mij in de straat ook. Het artikel haalt ook twee dingen aan: prijs en laadinfra.
Qua laadinfra is het in grote delen van het land prima geregeld. Openbare laders zijn er overal wel, en waar ze er niet zijn in vooral de dorpen hebben mensen vaak zelf wel de mogelijkheid alsnog een lader op eigen terrein aan te leggen (of de gemeente te dwingen overigens).
Prijs is een lastige, want nieuw zijn ze heel duur inderdaad, maar tweedehands is het een stuk beter te doen. De onderhoud door slijtage is doorgaans wel een stuk minder dan bij benzine waardoor het juist tweedehands loont om te kijken naar een BEV. Eentje met 100k op de teller is nog een prima aankoop.
Komt nog bij dat met een EV je gratis (zonnepanelen) tot betaald krijgen (dynamisch contract) kan laden. Zeker als je veel rijdt is dat een enorm voordeel.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12 17:38
Erik Kouwenhoven 02-08-24, 19:15 Laatste update: 02-08-24, 21:51

Nuff said.
Ik lees Erik zijn artikelen altijd met een flinke korrel zout.
Als ik ze überhaupt al lees.

Alhoewel er deze keer wel een aantal waarheden in staan lees ik ook wat zaken die niet kloppen.
Zit gister nog een filmpje te kijken waar er werd gezegd dat de prijzen van 2de hands ev's aan het stijgen zijn in de UK, Volkswagen heeft net een flinke investering gedaan in Rivian, etc..

Dat het niet lekker loopt behoeft geen toelichting maar overdrijven is ook een vak.

• Tommie12
alexbl69 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Heel benieuwd wanneer de EU eindelijk toe durft te geven dat enkel EVs verkopen in 2035 (Nederland zelfs 2030 lees ik?) volstrekt onhaalbaar is. Als ze dit stug door blijven drukken wordt er vanaf dan bijna geen auto meer verkocht, gaat de hele beroepsgroep naar z'n grootje en blijft iedereen tot in lengte van jaren in z'n ICE rijden. Cubaanse toestanden.

Geen enkele transitie gaat zonder strubbelingen en zonder fases waarin het allemaal wat trager gaat.

Binnen dit en 24 maanden komen er een paar prima kleinere EVs op de markt die ruim onder de 30k nieuwprijs zullen duiken. (id2, Tesla compact, R5, EV3 en 4,….)
En al dan meer en meer mensen beginnen te snappen dat electrisch rijden zowat de helft kost aan energie tov benzine, dan stappen mensen wel over.
Momenteel verkopen ook benzineauto’s niet vlot.

• MLPN
  • Laatst online: 08-09 17:26
[...]

Ik hoor in mijn omgeving ook veel onwaarheden over elektrische auto's, maar je ziet het wel in de tweedehands prijs, die is relatief laag, dat was heel fijn voor mij. Dat is minder fijn als je er eentje gloednieuw hebt gekocht en wilt inruilen.
Ik zie daardoor dat bij elektrische auto's/auto's in het algemeen gewoon voor een groot deel psychologie is qua occasion prijs (net zoals op de beurs).

Het zou wel mooi zijn als op Europees niveau en/of landelijk niveau iedereen weer eens wakker geschud wordt dat er op zijn minst duidelijkheid over kosten qua MRB moeten komen en liever wat subsidies toch blijven. Echter vrees ik ervoor met de anti EV/conservatieve partijen die nu de scepter zwaaien in NL.

Subsidies dan wel graag op MRB korting oid. Niet op tweedehands aanschafprijs. Ik zag het keer op keer bij tweedehands modellen die net boven subsidiebedrag vielen, die waren ongeveer net zo duur als de modellen met subsidie (nadat Subsidie eraf was).
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

Erik Kouwenhoven 02-08-24, 19:15 Laatste update: 02-08-24, 21:51

Nuff said.
Ik lees Erik zijn artikelen altijd met een flinke korrel zout.
Als ik ze überhaupt al lees.

Alhoewel er deze keer wel een aantal waarheden in staan lees ik ook wat zaken die niet kloppen.
Zit gister nog een filmpje te kijken waar er werd gezegd dat de prijzen van 2de hands ev's aan het stijgen zijn in de UK, Volkswagen heeft net een flinke investering gedaan in Rivian, etc..

Dat het niet lekker loopt behoeft geen toelichting maar overdrijven is ook een vak.
Ik let nooit zo heel goed op wie het artikel geschreven wordt. Die man is anti EV ofzo?
[...]

Daar ga ik niet mee akkoord. Als we kijken naar bijv. Noorwegen waar vandaag bijna enkel nog EVs verkocht worden dan kan het perfect. Daarnaast zijn fabrikanten volop bezig met heel wat BEV modellen net vanwege deze einddatum, niet enkel in de EU maar ook in andere landen (zoals het VK) en regios (zoals California en alle andere staten die de Californische uitstootregels volgen)

En elk jaar zien we het aandeel van zuiver elektrische wagens in de verkoop stijgen. We hebben nog een hele weg te gaan, maar we hebben dan ook nog 10 jaar in de EU.

Wel idioot dat NL (2030) en Vlaanderen (2029!) denken vroeger te kunnen stoppen met de verkoop van ICE wagens, want dan gaan mensen hem gewoon in Duitsland of Franktijk kopen en importeren ze de wagen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

MLPN schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Ik let nooit zo heel goed op wie het artikel geschreven wordt. Die man is anti EV ofzo?
Op AD.nl/hln.be zijn maar heel weinig artikelen te vinden die positief zijn over EVs.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Zjanzjak
MLPN schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:52:

Sinds ik al een paar keer dacht bij een artikel in het AD aangaande elektrisch rijden 'Huh? Hoe komtie daar nou bij!?' ben ik eens gaan opletten wie het desbetreffende artikel had geschreven en wat bleek, elke keer als ik dacht dan was het artikel geschreven door meneer van Kouwenhoven.
Echt anti-EV is hij niet in mijn beleving maar man man, wat roeptoetert hij soms en schrijft hij artikelen na als er weer een ergens een negatief feitje in een veel groter artikel (wat grotendeels positief is) te vinden is.
Dan licht hij dat ene negatieve feitje soms uit.

Denk aan bijvoorbeeld dit: https://www.thesun.co.uk/...-test-battery-byd-atto-3/

En dan Bjorn zijn reactie daar op YouTube: The Sun stole my video and tried to make EVs look bad

Bjorn heeft er een soort van meme van gemaakt, dattie elke keer zijn hand op zijn hoofd slaat zodat bladen als the Sun daar dan 'misbruik' van kan maken.

Erik doet soms ongeveer hetzelfde.

• Caelorum
Blokker_1999 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:15:
[...]
Wel idioot dat NL (2030) en Vlaanderen (2029!) denken vroeger te kunnen stoppen met de verkoop van ICE wagens, want dan gaan mensen hem gewoon in Duitsland of Franktijk kopen en importeren ze de wagen.
Nieuw denk ik dan niet, want ze zullen vast de verkoop niet verbieden maar het registreren in Nederland van nieuwe benzine/diesel auto's.
En ja, dan kan je het tweedehands nog nemen, maar dat is wel echt een grotere drempel dan gewoon bij de dealer kopen.

• jdbiggelaa
[...]

Het dringt steeds maar niet door dat we onorthodoxe maatregelen nodig hebben om de klimaatverandering te beperken en niet aan enorme gevolgschade ten onder te gaan. Het is geen kwestie van willen, maar van moeten. Zeker kost dat pijn, die moeten we onder ogen zien. Maar het is al na twaalven…

• jdbiggelaa
Caelorum schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:54:
In Nederland kan dat prima. Er gaat een hoop FUD rond over BEVs. Ik merk het bij mij in de straat ook.
Laten we vooral niet uit het oog verliezen wat de reden is voor de omschakeling naar elektrisch rijden: klimaatellende beperken.
En ja, elke grote verandering in de samenleving gaat gepaard met echte problemen, obstakels, emotionele weerstand, irrationele discussies. Die zijn er om overwonnen te worden en dat kunnen we ook. Mits we het oog houden op de reden waarom we dit doen.

• Caelorum
jdbiggelaa schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:29:
[...]
Laten we vooral niet uit het oog verliezen wat de reden is voor de omschakeling naar elektrisch rijden: klimaatellende beperken.[...]
Dat is leuk als je het kan betalen. Voor de mensen die een auto nodig hebben en eigenlijk te weinig verdienen zijn kosten belangrijker en ook voor hun kan een EV beter zijn.
Overigens als klimaat echt belangrijk was geweest had de overheid wel in fatsoenlijk OV geïnvesteerd. Dat is namelijk beter voor het milieu en óók beter voor de mensen de minima e.d.
Maarja op die fiets (... ;)) hadden we ook beter geïnvesteerd in de oude soort buurten waar je 3 á 4 woonlagen hebt en de begane grond vrij is voor winkels e.d. Je weetwel zoals de binnensteden ook zijn, want de mensen die daar wonen hebben en OV (want dat is kostendekkend) en hoeven doorgaans geen auto te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 03-08-2024 16:14 ]

• mitsumark
[...]

Daar ga ik niet mee akkoord. Als we kijken naar bijv. Noorwegen waar vandaag bijna enkel nog EVs verkocht worden dan kan het perfect. Daarnaast zijn fabrikanten volop bezig met heel wat BEV modellen net vanwege deze einddatum, niet enkel in de EU maar ook in andere landen (zoals het VK) en regios (zoals California en alle andere staten die de Californische uitstootregels volgen)

En elk jaar zien we het aandeel van zuiver elektrische wagens in de verkoop stijgen. We hebben nog een hele weg te gaan, maar we hebben dan ook nog 10 jaar in de EU.

"Niet mee akkoord" klinkt alsof je beslissingsbevoegdheid hebt :D
In Noorwegen is de stroom veel goedkoper, en is veel meer uit eigen bron, dus dat laat de TCO wat sneller naar EV uitslaan. Tevens zal dat samen met duidelijker politiek beleid wel een positief effect hebben op de onzekerheid over restwaarde.

Overigens ben je straks met importeren een hele berg CO2 taks kwijt, zeker met "nieuwe" auto's, dus dat is geen optie denk ik...

• jdbiggelaa
Caelorum schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Dat is leuk als je het kan betalen. Voor de mensen die een auto nodig hebben en eigenlijk te weinig verdienen zijn kosten belangrijker en ook voor hun kan een EV beter zijn.
Draai het eens om: stel dat we allemaal al jaren EV zouden rijden en we zouden moeten omschakelen naar ICE. Die zijn er dan nog niet veel, ze zijn duur en alleen mensen met een hoog inkomen kunnen een ICE betalen. De problemen zouden precies hetzelfde zijn, omdat een heel grote groep Nederlanders alleen een tweedehands auto kan betalen en nieuwe auto’s hier te lande vooral zakelijk worden gekocht.

Het is dus een kwestie van tijd om iedereen toegang te geven tot een betaalbare EV. Als nu iedereen die het zich kan veroorloven een EV koopt, verloopt dat proces ook snel. Zie de situatie in Noorwegen, daar zijn ze door slim beleid van de overheid 10-15 jaar verder dan wij. En daar wonen echt ook veel mensen met een bescheiden inkomen. Een groot verschil met NL was altijd dat ICE auto’s in Noorwegen voor onze begrippen extreem duur waren door hoge aanschafbelasting. Dat maakt nu de omschakeling naar elektrisch rijden een stuk gemakkelijker.

• Tommie12
[...]

Ik ben overtuigd dat het kan, maar Noorwegen is niet de juiste referentie. Lonen liggen een heel pak hoger, en bevolkingsdichtheid is laag.
Ze hebben het een pak makkelijker om dure auto’s te betalen.

• jdbiggelaa
Tommie12 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:50:
[...]
Ik ben overtuigd dat het kan, maar Noorwegen is niet de juiste referentie. Lonen liggen een heel pak hoger, en bevolkingsdichtheid is laag.
Ze hebben het een pak makkelijker om dure auto’s te betalen.
Auto’s waren in Noorwegen altijd al erg duur, óók voor lokale normen, door de hoge aanschafbelasting. Ik heb jaren voor een Noors bedrijf gewerkt. Mijn Noorse CEO reed in een Audi A4 en de rest daaronder zeker niet beter. Als regiomanager Benelux kon ik met gemak een A6 rijden en dat gaf nog wel eens zure opmerkingen in Oslo :)

Door die historische gewenning aan hoge autoprijzen in combinatie met sterk stimulerend overheidsbeleid op verschillende niveaus, is Noorwegen wereldkampioen EV rijden geworden.

• alexbl69
jdbiggelaa schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Auto’s waren in Noorwegen altijd al erg duur, óók voor lokale normen, door de hoge aanschafbelasting. Ik heb jaren voor een Noors bedrijf gewerkt. Mijn Noorse CEO reed in een Audi A4 en de rest daaronder zeker niet beter. Als regiomanager Benelux kon ik met gemak een A6 rijden en dat gaf nog wel eens zure opmerkingen in Oslo :)

Door die historische gewenning aan hoge autoprijzen in combinatie met sterk stimulerend overheidsbeleid op verschillende niveaus, is Noorwegen wereldkampioen EV rijden geworden.
Vermoed dat als je het op zou zoeken, je zult vinden dat er in veel landen een directe relatie is tussen de hoogte van autobelastingen, en de adoptatie van EVs. Nederland is ook een positieve uitschieter.

Zoals je zegt is iedereen al gewend aan hoge prijzen voor auto's, en hebben deze overheden meer fiscale ruimte om EVs te stimuleren.

Probleem is echter dat onze overheid deze inkomsten ook nodig heeft (BPM is goed voor 1,5 miljard, MRB voor ruim 6 miljard, brandstofaccijns 7,6 miljard. cijfers 2021). Deze in totaal ruim 15 miljard aan inkomsten in '2021 euros' zal ook de transitie moeten maken richting EVs.

Zodra daar stappen toe worden gezet heeft dit echter direct negatieve impact heeft op EV verkopen (zie Duitsland dit jaar), omdat deze in de basis nog duurder zijn dan ICE's/Hybrides.

• mitsumark
alexbl69 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:21:
[...]

Vermoed dat als je het op zou zoeken, je zult vinden dat er in veel landen een directe relatie is tussen de hoogte van autobelastingen, en de adoptatie van EVs. Nederland is ook een positieve uitschieter.

Zoals je zegt is iedereen al gewend aan hoge prijzen voor auto's, en hebben deze overheden meer fiscale ruimte om EVs te stimuleren.

Probleem is echter dat onze overheid deze inkomsten ook nodig heeft (BPM is goed voor 1,5 miljard, MRB voor ruim 6 miljard, brandstofaccijns 7,6 miljard. cijfers 2021). Deze in totaal ruim 15 miljard aan inkomsten in '2021 euros' zal ook de transitie moeten maken richting EVs.

Zodra daar stappen toe worden gezet heeft dit echter direct negatieve impact heeft op EV verkopen (zie Duitsland dit jaar), omdat deze in de basis nog duurder zijn dan ICE's/Hybrides.
Als alle kilometers (130 miljard km), worden gereden met een fictieve 45kWh/100km (incl vrachtverkeer, bestel/werkbusjes en OV bussen etc), dan komt alleen via de belasting op elektriciteit die 7,6 miljard accijns alweer goed.
BPM en MRB komen natuurlijk ook weer gewoon, dat staat al vast.
Dat gat in inkomsten is er tegen die tijd dus in principe niet meer, maar ruimte voor korting/subsidie blijft ten koste gaan van wat anders. Maargoed, het blijft voor de overheid een relatief goedkope en risicoloze maatregel.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
jdbiggelaa schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:29:
Laten we vooral niet uit het oog verliezen wat de reden is voor de omschakeling naar elektrisch rijden: klimaatellende beperken.
Jammer dat precies dat momenteel hopeloos mislukt:
  • Door de CO2-politiek uit Brussel (alle EV's hebben een theoretische uitstoot van 0 gram CO2/km) worden er nu hoofdzakelijk veel te grote, zware en energieverslindende SUV's geproduceerd.
  • De meeste EV's worden 's avonds en 's nachts opgeladen, als er geen PV-overschot is. Bovendien zijn er (in Duitsland en België) recent nog veel kerncentrales gesloten, waardoor de CO2-uitstoot van de elektriciteitsproductie vooral op die tijden nog erg hoog is.
  • Door de manier waarop in West-Europa het stroomnet is georganiseerd (groene stroom krijgt altijd voorrang), gaat in de praktijk zodra je je EV inplugt ergens een fossiel gestookte energiecentrale harder draaien, want de beschikbare zonne- en windenergie werd immers al gebruikt (uitgezonderd de schaarse uren dat er een overschot aan zon/windstroom is).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Ecological
Andrehj schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Jammer dat precies dat momenteel hopeloos mislukt:
  • Door de CO2-politiek uit Brussel (alle EV's hebben een theoretische uitstoot van 0 gram CO2/km) worden er nu hoofdzakelijk veel te grote, zware en energieverslindende SUV's geproduceerd.
  • De meeste EV's worden 's avonds en 's nachts opgeladen, als er geen PV-overschot is. Bovendien zijn er (in Duitsland en België) recent nog veel kerncentrales gesloten, waardoor de CO2-uitstoot van de energieproductie vooral op die tijden nog erg hoog is.
  • Door de manier waarop in West-Europa het stroomnet is georganiseerd (groene stroom krijgt altijd voorrang), gaat in de praktijk zodra je je EV inplugt ergens een fossiel gestookte energiecentrale harder draaien, want de beschikbare zonne- en windenergie werd immers al gebruikt (uitgezonderd de schaarse uren dat er een overschot aan zon/windstroom is).
Hier is wel veel op af te dingen. Maar lijkt me beter voor ander topic. “Te groot” is natuurlijk ook subjectief :)

Ik ben benieuwd wat 2025 gaat brengen, zelf kijk ik erg uit naar de vervanger voor mijn Kia Niro HEV. Ik hoop eigenlijk dat de Seagull wordt gelanceerd in Europa eind 2024, want van de legacy automakers komt niks wat mij interesseert op dit moment als vervanger voor de Niro.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• PeterZ(on)
Ecological schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Ik ben benieuwd wat 2025 gaat brengen, zelf kijk ik erg uit naar de vervanger voor mijn Kia Niro HEV. Ik hoop eigenlijk dat de Seagull wordt gelanceerd in Europa eind 2024, want van de legacy automakers komt niks wat mij interesseert op dit moment als vervanger voor de Niro.
Ik kijk uit naar een wat kleinere, lees bijvoorbeeld minder zware EV. De nieuwe R5 of de Hyundai Inster, dat soort auto's. Of de MG Cyberster waarvoor ik dan mijn cabrio en Ioniq kan wegdoen. Alleen dat hoge gewicht i.c.m. de aangekondigde MRB is dan weer een struikelblok.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 14:54
PeterZ(on) schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

Ik kijk uit naar een wat kleinere, lees bijvoorbeeld minder zware EV. De nieuwe R5 of de Hyundai Inster, dat soort auto's. Of de MG Cyberster waarvoor ik dan mijn cabrio en Ioniq kan wegdoen. Alleen dat hoge gewicht i.c.m. de aangekondigde MRB is dan weer een struikelblok.
MRB is slechts één component van de totale autokosten. Het is iets wat je duidelijk kan zien en daarom laten veel mensen het, in mijn ogen onterecht, zwaar meewegen. Maar uiteindelijk zijn de totale kosten per maand het belangrijkst. Bij een jongere auto is afschrijving vaak de hoogste component.

MRB krijg je nog korting op bij een EV. Dus lood om oud ijzer in vergelijking met een auto op benzine. De EV is weer goedkoper per km qua brandstof en onderhoud. De afschrijving is misschien hoger.

Als je eenmaal een short list hebt is het een kwestie van TCO berekenen om het kostenplaatje inzichtelijk te krijgen. De website van de ANWB kan daarbij helpen. Die hebben een prima calculator. Uiteindelijk blijft in zo'n berekening een grote onzekerheid zitten. Ook als je zelf aan het rekenen zou gaan.

Als je meer zekerheid wil qua kosten moet je leasen. Echter niet te ver boven je kilometrage komen en je moet ook niet je contract voortijdig op willen breken. Anders vallen de kosten alsnog hoger uit dan vooraf gedacht.

• PeterZ(on)
GekkeRipper schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

MRB is slechts één component van de totale autokosten. Het is iets wat je duidelijk kan zien en daarom laten veel mensen het, in mijn ogen onterecht, zwaar meewegen. Maar uiteindelijk zijn de totale kosten per maand het belangrijkst. Bij een jongere auto is afschrijving vaak de hoogste component.

MRB krijg je nog korting op bij een EV. Dus lood om oud ijzer in vergelijking met een auto op benzine. De EV is weer goedkoper per km qua brandstof en onderhoud. De afschrijving is misschien hoger.

Als je eenmaal een short list hebt is het een kwestie van TCO berekenen om het kostenplaatje inzichtelijk te krijgen. De website van de ANWB kan daarbij helpen. Die hebben een prima calculator. Uiteindelijk blijft in zo'n berekening een grote onzekerheid zitten. Ook als je zelf aan het rekenen zou gaan.

Als je meer zekerheid wil qua kosten moet je leasen. Echter niet te ver boven je kilometrage komen en je moet ook niet je contract voortijdig op willen breken. Anders vallen de kosten alsnog hoger uit dan vooraf gedacht.
Precies wat je zegt, de totale kosten per maand vind ik belangrijk en die MRB komt iedere maand terug. De TCO zegt mij als privé koper niet zoveel, ik doe eenmalig een uitgave voor een auto die ik wil hebben. Dus de kosten vallen niet tegen. Mijn cabrio heb ik al 32 jaar, dus de afschrijving is veel lager dan welke calculator destijds had berekent. Voor mij speelt alleen de MRB, verzekering en efficiëntie bij een aankoop en uiteraard moet die als belangrijkste eis aan mijn wensen voldoen.

• Zjanzjak
Ecological schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:35:
Ik ben benieuwd wat 2025 gaat brengen, zelf kijk ik erg uit naar de vervanger voor mijn Kia Niro HEV.
En ik hoop dan weer dat 2025 1 dag duurt en het zo maar ineens, FLOEP, 2026 is haha.
Kijk ENORM uit naar de Rivian R2 die dan mijn Renault Megane E Tech kan gaan vervangen.
Financieel gezien niet al te slim maar man man man, wat zit ik daar naar uit te kijken.
Niets mis met de Megane overigens, 0 klachten, rijdt heerlijk, prachtbak (in mijn ogen).
PeterZ(on) schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:03:

R5 <3
Kreeg laatst een mail dat de A290 vanaf nu ook te bestellen is, ook leuk speelgoed.

Maar even, Cyberster, ook een prachtbak overigens, kan dan de laadruimte van je Ioniq vervangen?
Dan zou ik minder, misschien wel geen, moeite hebben met de MRB.

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:28:
Precies wat je zegt, de totale kosten per maand vind ik belangrijk en die MRB komt iedere maand terug. De TCO zegt mij als privé koper niet zoveel, ik doe eenmalig een uitgave voor een auto die ik wil hebben. Dus de kosten vallen niet tegen.
Vind ik persoonlijk niet de beste manier om naar autokosten te kijken.
Als je afschrijving (ofwel opnieuw sparen voor de volgende auto) niet meeneemt in je maandelijkse "kosten" ben je echt verkeerd bezig imo.
Mijn cabrio heb ik al 32 jaar, dus de afschrijving is veel lager dan welke calculator destijds had berekent. Voor mij speelt alleen de MRB, verzekering en efficiëntie bij een aankoop en uiteraard moet die als belangrijkste eis aan mijn wensen voldoen.
De afschrijving is waarschijnlijk "exact" wat een calculator destijds aangaf, want na 32 jaar is dat in principe gewoon het gehele bedrag. Even los van of die nu weer gewild is/wordt en wat de gek ervoor geeft.
Zelfs als ie nu een paar 1000 waard is ipv een paar 100, heb je het over nog geen tientje per maand...

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:46:
[...]
Vind ik persoonlijk niet de beste manier om naar autokosten te kijken.
Als je afschrijving (ofwel opnieuw sparen voor de volgende auto) niet meeneemt in je maandelijkse "kosten" ben je echt verkeerd bezig imo.

[...]
De afschrijving is waarschijnlijk "exact" wat een calculator destijds aangaf, want na 32 jaar is dat in principe gewoon het gehele bedrag. Even los van of die nu weer gewild is/wordt en wat de gek ervoor geeft.
Zelfs als ie nu een paar 1000 waard is ipv een paar 100, heb je het over nog geen tientje per maand...
Als die nieuwe auto (Cyberster?) ook zo'n 30 jaar meegaat dan heb ik daarna denk ik helemaal geen nieuwe auto meer nodig, dus waarom zou ik dan de afschrijving mee moeten nemen in een berekening. Maar afgezien daarvan, ik leg iedere maand geld apart voor zaken die t.z.t. vervangen moeten worden. Dus hoe je het noemt maakt mij niet uit. Ik kijk alleen naar terugkerende en gebruikskosten.

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

R5 <3
Kreeg laatst een mail dat de A290 vanaf nu ook te bestellen is, ook leuk speelgoed.

Maar even, Cyberster, ook een prachtbak overigens, kan dan de laadruimte van je Ioniq vervangen?
Zo'n A290 hoeft van mij niet echt denk ik, tenzij die opties heeft die de R5 niet heeft en ik wel wil hebben. Het schijnt dat die Cyberster een behoorlijk grote bagageruimte heeft maar zal wel minder flexibel zijn dan de Ioniq.

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:09
Weet iemand hoe een gedeeltelijke lading in Spritmonitor kan worden ingevoerd? Zie onderstaand voorbeeld, op 2 augustus tot 100% geladen, dat klopt. Op 4 augustus getest om te laden bij een snellaadstation en 2kWh geladen tot 76%, vervolgens weer tot 100% geladen. Nu klopt het verbruik bij de laatste invoer niet. Iemand wellicht een verklaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLHMz0Cz1JtyVyEAqta6AftfsqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOvKfA6rhAsT67z0kmGyaGog.jpg?f=fotoalbum_large

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:18
Zjanzjak schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

En ik hoop dan weer dat 2025 1 dag duurt en het zo maar ineens, FLOEP, 2026 is haha.
Kijk ENORM uit naar de Rivian R2 die dan mijn Renault Megane E Tech kan gaan vervangen.
Financieel gezien niet al te slim maar man man man, wat zit ik daar naar uit te kijken.
Niets mis met de Megane overigens, 0 klachten, rijdt heerlijk, prachtbak (in mijn ogen).

[...]

R5 <3

Maak daar maar 2027 van,volgens hun eigen site, smaken verschillen gelukkig maar wat een hok op wielen is dat, zou lekker voor de vernieuwde Megane gaan ;)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
Ik heb vorige week een 2020 Renault Twizy gekocht, en er het weekend ruim 300km mee gereden. Wat een leuk ding is dat zeg :P Alles is super basic, van de wielophanging tot het geluidsniveau binnen en het ontbreken van A/C, kachel, radio e.d. maar man wat rijdt het leuk. Het is net een kart voor de openbare weg.

Ik heb er een type 2 naar schuko adapter bij gekocht zodat ik ook bij publieke laders kan laden. Ik ben van plan er mee naar mijn werk heen en weer te rijden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:59:
Het schijnt dat die Cyberster een behoorlijk grote bagageruimte heeft maar zal wel minder flexibel zijn dan de Ioniq.
Ben bang dat het een pak minder is, ik google-search het net (maar in hoeverre dat klopt, I don't know) en lees dat het 249 liter is. Of iets minder meenemen op vakantie. :P
ramrodwillem schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:29:
Maak daar maar 2027 van,volgens hun eigen site, smaken verschillen gelukkig maar wat een hok op wielen is dat, zou lekker voor de vernieuwde Megane gaan ;)
In 2026 komtie op de 'markt' (lees: USA), is de bedoeling.
Maar 2027 in Europa is ook waar ik vanuit ga. ;)
Neemt niet weg dat ik nog steeds ontzettend uitkijk naar 2026.
Ik kan mij enorm vermaken met online een auto samenstellen, kan ik dat mooi een jaar doen. 8)

Maar, wie dan leeft, wie dan zorgt. Er komt vast veeeeel meer leuks uit. Als de vernieuwde Megane mij dan meer kan bekoren dan ga ik voor die. Range, laadruimte, laadcurve, etc. boeit mij een pak minder, een auto MOET voor mij mooi zijn. En op dit moment vind ik de R2 de mooiste auto op aarde.
Die ik kan betalen. Win ik de loterij (de 10de kan het gebeuren!) dan wordt het een Caterham Project 5. :P

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Ben bang dat het een pak minder is, ik google-search het net (maar in hoeverre dat klopt, I don't know) en lees dat het 249 liter is. Of iets minder meenemen op vakantie. :P
Ik heb er zelf nog niet naar gekeken, maar 249 liter is denk ik wel het dubbele van wat ik nu in de cabrio heb. En voor grote zaken uit de woonwinkel is die toch niet geschikt. Eerst maar eens kijken of en wanneer die komt en of er ook andere aanbieders komen, ik heb geen haast. :)

• Ecological
Ik ben heel benieuwd naar prijs van de Cyberster, leuke privé auto als vervanging van mijn heel fijne Zeekr. Ik zit toch bijna altijd alleen in de auto. Dan nog een auto voor de honden ernaast, de refresh Model Y is een goede contender.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecological op 05-08-2024 12:39 ]

• PeterZ(on)
Ecological schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:39:
Ik ben heel benieuwd naar prijs van de Cyberster, leuke privé auto als vervanging van mijn heel fijne Zeekr. Ik zit toch bijna altijd alleen in de auto. Dan nog een auto voor de honden ernaast, de refresh Model Y is een goede contender.
Vanaf €65.000,- lees ik. Maar ze hebben het ook over importheffingen voor Chinese auto's dus dan zal er nog wel wat bijkomen vrees ik. Een hoop geld als je nieuw wilt rijden en dan nog Chinees.

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:32:

Ik heb er zelf nog niet naar gekeken, maar 249 liter is denk ik wel het dubbele van wat ik nu in de cabrio heb. En voor grote zaken uit de woonwinkel is die toch niet geschikt. Eerst maar eens kijken of en wanneer die komt en of er ook andere aanbieders komen, ik heb geen haast. :)
Aha, ik dacht dat je de Cyberster op het oog had als vervanger voor de Ioniq EN de huidige cabrio.

Zou dit jaar komen maar persoonlijk denk ik dan dat dat tegen eind van het jaar is of gewoon 2025.
Ecological schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:39:
Ik ben heel benieuwd naar prijs van de Cyberster,
PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:50:
Vanaf €65.000,- lees ik. Maar ze hebben het ook over importheffingen voor Chinese auto's dus dan zal er nog wel wat bijkomen vrees ik. Een hoop geld als je nieuw wilt rijden en dan nog Chinees.
Ik zag bij een Engels filmpje dat er sprake was van 50.000 pond, dan zit je tegen de 60k euro aan.
Nog een pak geld daar niet van.

En wat je zegt, import heffingen wellicht.

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Aha, ik dacht dat je de Cyberster op het oog had als vervanger voor de Ioniq EN de huidige cabrio.

Zou dit jaar komen maar persoonlijk denk ik dan dat dat tegen eind van het jaar is of gewoon 2025.

[...]

[...]

Ik zag bij een Engels filmpje dat er sprake was van 50.000 pond, dan zit je tegen de 60k euro aan.
Nog een pak geld daar niet van.

En wat je zegt, import heffingen wellicht.
Is op zich wel mooi om beide te vervangen maar niet direct noodzakelijk, hangt helemaal af of die mij bevalt. In het echt kan het toch tegenvallen. En gebruikt scheelt ook veel geld, dus kan zo maar nog een paar jaar duren voordat het zover is. Het zijn zomaar gedachtes als zo'n model voorbij komt. :)

Pagina: 1 ... 326 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic