• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-12 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DeJurist schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:35:
Vandaag ben ik een vreemd probleem tegengekomen. Ik heb mijn auto zojuist bij een Tesla Supercharger opgeladen van 10% naar 80%, maar nu blijft mijn accu al een uur lang op 80% staan, terwijl ik ondertussen 25 km heb gereden. Ik heb de auto uit- en weer aangezet, maar het percentage blijft hetzelfde. Dit is natuurlijk lastig, omdat ik niet weet wanneer ik mijn accu weer moet opladen. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Maak eens een foto van je energiescherm?

Signatures zijn voor boomers.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
mister_S schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:38:
Dit had ik vorige week ook van een vriend gehoord. Ik dacht dat ik hem verkeerd had begrepen, dus niet gevraagd wat zijn bron was. Ik kan hier inderdaad niets officieels over vinden.
Ik zou nu wel eens willen weten wat ze met het gewicht van de accu gaan doen.
Ja gewicht is ook een ding maar goed dat komt vast nog wel.
Maar op dit moment ben ik echt reuze benieuwd naar deze zin van Kieskeurig.nl:

Het originele plan was om deze regeling tot en met 2024 te laten gelden, maar het is met een jaar verlengd.

Zou graag willen weten waar deze 'wijsheid' vandaan komt.
En dan liefst een bron van de Rijksoverheid ofzo. :P

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 14:54
mister_S schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:38:
[...]

Dit had ik vorige week ook van een vriend gehoord. Ik dacht dat ik hem verkeerd had begrepen, dus niet gevraagd wat zijn bron was. Ik kan hier inderdaad niets officieels over vinden.
Ik zou nu wel eens willen weten wat ze met het gewicht van de accu gaan doen.
Wat bedoel je met het gewicht van de accu? Er wordt toch een kortingspercentage gegeven? Mijns inziens compenseert dat voor het extra gewicht van een EV.

Dit is het nieuwste dat ik vind op de site van de overheid. Moet nog door de Kamer.

https://www.rijksoverheid...onenauto%27s%20te%20geven.
Elektrische auto: korting in de motorrijtuigenbelasting
U betaalt in 2024 geen motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. In 2025 betaalt u een kwarttarief (75% korting).

In de Voorjaarsnota 2024 deed het kabinet een voorstel om ook na 2025 een kleine korting in de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische personenauto’s te geven. Dit voorstel zorgt voor compensatie van het extra gewicht van de accu. Accu’s van elektrische auto’s zijn zwaarder dan accu’s van auto’s op brandstof.

In het voorstel is de korting voor elektrische personenauto’s:

40% tussen 2026 en 2028;
35% in 2029;
30% in 2030.
Na 2030 loopt dan de korting in de motorrijtuigenbelasting af.

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:04
Zjanzjak schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:37:
Krijg de nieuwsbrief binnen van Kieskeurig.nl (aangaande elektrisch rijden) en lees het volgende:

Voorlopige vrijstelling van MRB - De motorrijtuigenbelasting (MRB) is een belasting die elke automobilist moet afdragen, tenzij hij of zij een elektrische auto heeft. In dat geval betaal je voorlopig helemaal geen MRB. Het originele plan was om deze regeling tot en met 2024 te laten gelden, maar het is met een jaar verlengd. Na 2025 wordt de MRB als volgt berekend:

- In 2025 betaal je geen MRB;

- In 2026 heb je 40 procent korting;

- Van 2027 tot en met 2029 heb je 30 procent korting;

- In 2030 heb je 25 procent korting;

- Vanaf 2031 heb je geen korting meer en betaal je het volle pond.

Heb ik een memo gemist?
Waar kan ik op de rijksoverheid-pagina's vinden dat de MRB korting van 100% met een jaar verlengd is? 8)7
In de factsheet kan ik het iig niet terugvinden.
Dit staat in de Voorjaarsnota 2024, pagina 65:
In het kader van de klimaatbesluitvorming is afgesproken dat er binnen de
motorrijtuigenbelasting een tariefkorting komt voor emissievrije personenauto’s
van 40% tussen 2026 en 2028, 35% in 2029 en 30% in 2030. Na 2030
loopt de tijdelijke korting af. De reeds bestaande tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting
loopt per 1 januari 2026 af.

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-12 13:30
Vreemd, want op de website van de belastingdienst staat:

https://www.rijksoverheid...jtuigenbelasting-auto-mrb

U betaalt in 2024 geen motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. In 2025 betaalt u een kwarttarief (75% korting).

In de Voorjaarsnota 2024 deed het kabinet een voorstel om ook na 2025 een kleine korting in de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische personenauto’s te geven. Dit voorstel zorgt voor compensatie van het extra gewicht van de accu. Accu’s van elektrische auto’s zijn zwaarder dan accu’s van auto’s op brandstof.

In het voorstel is de korting voor elektrische personenauto’s:

40% tussen 2026 en 2028;
35% in 2029;
30% in 2030.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:55
GekkeRipper schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Wat bedoel je met het gewicht van de accu? Er wordt toch een kortingspercentage gegeven? Mijns inziens compenseert dat voor het extra gewicht van een EV.

Dit is het nieuwste dat ik vind op de site van de overheid. Moet nog door de Kamer.

https://www.rijksoverheid...onenauto%27s%20te%20geven.

[...]
Die loopt op den duur af en dan blijf je een EV houden die een stuk duurder in MRB wordt t.o.v. een vergelijkbare benzine variant.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
mister_S schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:47:
[...]

Die loopt op den duur af en dan blijf je een EV houden die een stuk duurder in MRB wordt t.o.v. een vergelijkbare benzine variant.
Klopt!
Maar pas in 2031 zou die korting er dan af gaan, dan heb je vanaf nu bijna zesenenhalf jaar (77 maanden) wel een korting die van 100% afloopt naar nul.
Daar ga ik me nu nog niet druk om maken!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• mister_S
Peter-036 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Klopt!
Maar pas in 2031 zou die korting er dan af gaan, dan heb je vanaf nu bijna zesenenhalf jaar (77 maanden) wel een korting die van 100% afloopt naar nul.
Daar ga ik me nu nog niet druk om maken!
Niet dat ik me druk maak hoor, dat is nog een lange periode en wie weet wat er tot dan nog allemaal gaat veranderen. Ze kunnen wel even kenbaar maken wat ze met die accu gaan doen voor toekomstige kopers. Het is nog ver weg, maar de meeste mensen kopen een auto voor een redelijk lange periode.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:20
[...]

Uiteraard zal er toch geld in het laatje moeten komen van de overheid.
Wel denk ik dat elektrisch rijden na aanschaf van zo'n koelkast op 4 wielen goedkoper is dan een benzine auto.
Zeker i.c.m. een eigen laadpaal. (Kijkend naar mijzelf in de toekomst)

• Zjanzjak
Ja maar die is van april dit jaar:

BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Ontvangen 15 april 2024

En de factsheet: https://www.rijksoverheid...n-motorrijtuigenbelasting

is van mei dit jaar, 8 mei om precies te zijn.

• GekkeRipper
[...]

Ja dat snap ik. Maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Dat is nog jaaaaaren weg. Tegen die tijd zit er bovendien weer een nieuw kabinet.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
GekkeRipper schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:00:
[...]

Ja dat snap ik. Maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Dat is nog jaaaaaren weg. Tegen die tijd zit er bovendien weer een nieuw kabinet.
En de benzine kost dan 4-5€ per liter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:32:
[...]

En de benzine kost dan 4-5€ per liter.
Tegen die tijd kost een kWh ook het dubbele.
Literprijs gaat pas echt omhoog als er bijna niemand meer van afhankelijk is, dat duurt nog wel 25+ jaar.

• Tommie12
mitsumark schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Literprijs gaat pas echt omhoog als er bijna niemand meer van afhankelijk is, dat duurt nog wel 25+ jaar.
Onderschat het effect niet van productieinstallaties die te ver onder hun capaciteit moeten draaien.
En als benzinepompen hun omzet zien zakken, dan gaan er snel een aantal verdwijnen, maar eerst raken ze in verval doordat er niet meer vernieuwd wordt, en daarna sterk bespaard wordt op onderhoud.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-12 20:12
mitsumark schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:44:
Dat de stroomprijs verdubbelt is nog geen gegeven. Zonnepanelen en windturbines zijn technologieën die steeds beter en goedkoper worden. Mijn eerste zonnepanelen waren 125 Wp/m2 (2012), de nieuwste zijn 230 Wp/m2 voor een vergelijkbare prijs; met 12 jaar inflatie (37%).
De elektriciteitsprijzen zijn zelfs zeer stabiel geweest tot de oorlog in Oekraïne.
Feit is dat er steeds minder olie beschikbaar zal zijn. Hoewel er nog genoeg gevonden zal worden, alles wat we verbruiken is echt weg. Kan dus alleen maar duurder worden.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

GekkeRipper schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:50:
[...]

Nou inderdaad. En wellicht heeft ie een LFP accu waarvan de calibratie niet helemaal strak is.
LFP vindt het inderdaad lastig om in het tussengebied de SoC goed te bepalen, lukt pas bij een zeer laag of zeer hoog voltage/percentage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GTQlsPWYp_lwWx9fnvrk-E_Oos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CBfPPUjKqEnw9D9OgmHFvFrI.png?f=user_large

Daarom moet je LFP ook regelmatig tot 100% laden, dan wordt de SoC weer goed bepaald.

De vraag is echter of er hier sprake is van LFP, aangezien het een iPace betreft, volgens mij heeft die geen LFP.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 20-07-2024 11:22 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• mitsumark
Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Onderschat het effect niet van productieinstallaties die te ver onder hun capaciteit moeten draaien.
En als benzinepompen hun omzet zien zakken, dan gaan er snel een aantal verdwijnen, maar eerst raken ze in verval doordat er niet meer vernieuwd wordt, en daarna sterk bespaard wordt op onderhoud.
Er zullen er zeker sluiten, maar degenen die blijven kunnen gewoon tegen de capaciteit draaien.
Pompstations zullen ook moeten veranderen, meer laadpalen, meer horeca, (steeds meer klanten zullen daar etc.
Wordt het imo niet nu al heel veel duurder van, ook niet in 5-10 jaar, maybe 25+.
Tegen die tijd is het wagenpark misschien alsnog 50% benzine...
DrBOB101 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Dat de stroomprijs verdubbelt is nog geen gegeven. Zonnepanelen en windturbines zijn technologieën die steeds beter en goedkoper worden. Mijn eerste zonnepanelen waren 125 Wp/m2 (2012), de nieuwste zijn 230 Wp/m2 voor een vergelijkbare prijs; met 12 jaar inflatie (37%).
De elektriciteitsprijzen zijn zelfs zeer stabiel geweest tot de oorlog in Oekraïne.
Feit is dat er steeds minder olie beschikbaar zal zijn. Hoewel er nog genoeg gevonden zal worden, alles wat we verbruiken is echt weg. Kan dus alleen maar duurder worden.
Toekomst is nooit een gegeven.
Volgens mij zeiden ze 10 jaar geleden al dat de olie "nu" op zou zijn, ik zie er nog weinig van.
Ik denk dat de zonnepanelen en windturbines de grootste efficientieslag al hebben gemaakt.
Het probleem nu is echter dat die energie opgeslagen moet worden, en daar is nog geen (goedkope) (schaalbare) technologie voor.
Een (groot) deel wordt nog steeds opgewekt met gas, en dat is ook stervens duur.
Die prijzen gaan waarschijnlijk met de inflatie mee, misschien nog wel harder omhoog, voordat ze (misschien) weer omlaag gaan, ook dan praten we over 10+ jaar, misschien meer.

Maargoed, het blijft lastig om op basis van dit soort aannames een langetermijn TOC van EV/PHEV/ICE te berekenen.
Ik reken dus gewoon met de prijzen van vandaag, met bij gelijke TOC de aanname dat benzine misschien net iets sneller duurder wordt dan kWh (en dat ik op die laatste meer invloed kan uitoefenen).

• DrBOB101
mitsumark schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:53:
[...]
Er zullen er zeker sluiten, maar degenen die blijven kunnen gewoon tegen de capaciteit draaien.
Pompstations zullen ook moeten veranderen, meer laadpalen, meer horeca, (steeds meer klanten zullen daar etc.
Wordt het imo niet nu al heel veel duurder van, ook niet in 5-10 jaar, maybe 25+.

[...]
Volgens mij zeiden ze 10 jaar geleden al dat de olie "nu" op zou zijn, ik zie er nog weinig van.
Ik denk dat de zonnepanelen en windturbines de grootste efficientieslag al hebben gemaakt.
Het probleem nu is echter dat die energie opgeslagen moet worden, en daar is nog geen (goedkope) (schaalbare) technologie voor.
Een (groot) deel wordt nog steeds opgewekt met gas, en dat is ook stervens duur.
Die prijzen gaan waarschijnlijk met de inflatie mee, misschien nog wel harder omhoog, voordat ze (misschien) weer omlaag gaan, ook dan praten we over 10+ jaar, misschien meer.

Maargoed, het blijft lastig om op basis van dit soort aannames een langetermijn TOC van EV/PHEV/ICE te berekenen.
Ik reken dus gewoon met de prijzen van vandaag, met bij gelijke TOC de aanname dat benzine misschien net iets sneller duurder wordt dan kWh (en dat ik op die laatste meer invloed kan uitoefenen).
Windturbines en zonnepanelen worden wel degelijk nog steeds beter en efficiënter. Dat is een feit.
Batterijen zijn 80% goedkoper per kWh geworden in de afgelopen 10 jaar. Dat wordt al op schaal toegepast. Net als met olie zijn de grondstoffen voor batterijen wel eindig. Daarbij is batterijtechnologie nog volop in ontwikkeling.
Van m'n laatste 3 auto's zat ik in 5 jaar tijd minder dan 1% af van berekende vs werkelijke kosten. Dat noem ik geen geluk meer ;)

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:11
DrBOB101 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Dat de prijzen van elektrische energie uit wind en zon stabiel zullen zijn tot dalend ben ik het met je eens. Andere kosten dan de directe opwekking zullen wel fors stijgen, denk daarbij aan de infrastructuur voor transport, balanceren van het net (waarvoor nu oa giga accu’s worden gebouwd in Groningen) en de mogelijke (in mijn ogen volstrekt overbodige) kerncentrales, die zeer duur zijn om te bouwen en ook in gebruik. Daarnaast spelen energiebelasting en andere opslagen een grote rol. Wie zal het zeggen hoe dat plaatje er over 10 jaar uit ziet? Maar nu zijn we off-topic :)

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

mitsumark schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:53:
[...]

[...]

Peak oil gaat over de makkelijk winbare olie. Die reserves zijn wel bijna allemaal gevonden maar grote nieuwe makkelijk winbare reserves zijn bijna niet gevonden.

Voor benzine stations zie ik het over 10 jaar zwart in. Nu moeten auto’s er langs, dan laden steeds meer auto’s op werk, thuis of bij de supermarkt.

Just my two cents

• jdbiggelaa
niki_lauda schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:16:
[...]

Peak oil gaat over de makkelijk winbare olie. Die reserves zijn wel bijna allemaal gevonden maar grote nieuwe makkelijk winbare reserves zijn bijna niet gevonden.

Voor benzine stations zie ik het over 10 jaar zwart in. Nu moeten auto’s er langs, dan laden steeds meer auto’s op werk, thuis of bij de supermarkt.

Just my two cents
Teken aan de wand: TotalEnergies heeft alle tankstations al verkocht….

• Tommie12
niki_lauda schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:16:
[...]

Just my two cents
Jep, en met eigen oprit is dat thuis laden goed voor 80-90% van de laadbehoefte.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-12 15:24
[...]

Zit er geen co2 factor in de berekening voor MRB dan? Ik ben geen Nederlander maar ik hoor dat diesels echt een pak duurder zijn in belastingen dan hun benzine evenbeeld.
Dan gaat een EV in dit geval toch ook een pak goedkoper worden?

• mister_S
this schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Zit er geen co2 factor in de berekening voor MRB dan? Ik ben geen Nederlander maar ik hoor dat diesels echt een pak duurder zijn in belastingen dan hun benzine evenbeeld.
Dan gaat een EV in dit geval toch ook een pak goedkoper worden?
EV zal in de benzine groep vallen, dus dan wordt een EV een stuk duurder dan een (eventuele) directe bezine variant door de accu. Verkoop van EV's zal compleet inkakken denk ik, tenzij de prijzen van de auto's zelf een stuk omlaag gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 20-07-2024 22:29 ]

• Zjanzjak
mister_S schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:28:
Verkoop van EV's zal compleet inkakken denk ik,
En mijn mening is dan weer dat de soep niet zo heet gegeten zal worden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Zjanzjak schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:40:
[...]

En mijn mening is dan weer dat de soep niet zo heet gegeten zal worden.
Eens, wat heel veel mensen niet in de overweging meenemen zijn lagere onderhoudskosten en lagere "brandstof"kosten voor een EV, mits je uiteraard invloed op de prijs hebt door eigen laadpaal/oprit.

Per rit van +-131 km (retour werk) verbruik ik afgerond ~20kWh, die ik voor gemiddeld 5-10 ct/kWh laad incl. belasting & BTW, laten we zeggen 2 Euro voor een rit van 131 km. Mijn vrouw verbruikt voor dezelfde afstand 8,7 liter benzine a laten we zeggen 1,90 Euro = 16,53 Euro. Dat maal vele werkdagen per week/jaar tikt toch al behoorlijk aan met >14 Euro per werkdag verschil.

Daarnaast heeft de EV alleen ruitenwisservloeistof, af en toe een nieuw HEPA filter en nieuwe banden nodig. Bij de ICE is dat veel meer.

Ik blijf ook vanaf 2026 gewoon lekker EV rijden.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

mister_S schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:28:
[...]

EV zal in de benzine groep vallen, dus dan wordt een EV een stuk duurder dan een (eventuele) directe bezine variant door de accu. Verkoop van EV's zal compleet inkakken denk ik, tenzij de prijzen van de auto's zelf een stuk omlaag gaan.
In het hoofdlijnen akkoord staat evenwel dat de gewichtscorrectie MRB voor EV’s blijft bestaan.

EV’s moeten na 2025 ook MRB gaan betalen. Maar aangezien die MRB gebaseerd is op gewicht zouden de EV’s door het meergewicht van het batterijpakket fors meer gaan betalen dan vergelijkbare brandstofauto’s. Tot en met 2030 is nu in een MRB-gewichtscorrectie voorzien: -40% in 2026, 2027 en 2028, -35% in 2029, en -30% in 2030. Daarna vervalt de gewichtscorrectie – tenzij een volgend kabinet anders besluit natuurlijk.

Zie https://www.bovag.nl/pers...gere-inkomsten-mrb-en-bpm

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
niki_lauda schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:56:
[...]

In het hoofdlijnen akkoord staat evenwel dat de gewichtscorrectie MRB voor EV’s blijft bestaan.
Tot 2031 blijft die, maar daarna vervalt die en blijft dus boven de markt hangen wat mensen onzeker maakt. Geef gewoon klip en klaar aan dat bij een EV een bepaald aantal kilo niet meetelt in de MRB. En dat heeft niets met mislopen van belastinginkomsten te maken want de tarieven kun je gewoon aanpassen en heeft niets met die gewichtscorrectie te maken. Voor diesel en LPG bestaan toch verschillende tarieven. Waarom moet het altijd zo moeilijk en ingewikkeld. 8)7

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• this
PeterZ(on) schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:23:
[...]

Tot 2031 blijft die, maar daarna vervalt die en blijft dus boven de markt hangen wat mensen onzeker maakt. Geef gewoon klip en klaar aan dat bij een EV een bepaald aantal kilo niet meetelt in de MRB. En dat heeft niets met mislopen van belastinginkomsten te maken want de tarieven kun je gewoon aanpassen en heeft niets met die gewichtscorrectie te maken. Voor diesel en LPG bestaan toch verschillende tarieven. Waarom moet het altijd zo moeilijk en ingewikkeld. 8)7
Maar dan krijg je misschien weer een scheeftrekking. Want weet jij hoeveel een EV gaat wegen in 2031? Wie weet worden de batterijen tegen dan gevoelig lichter. En dan heb je in je ‘klip en klare’ resolutie té veel korting gegeven voor EV’s.
Ik snap dat de politiek op zo’n lange termijn nog geen vaste beloftes wil doen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:24

PeaceNlove

Deugleuter

this schreef op zondag 21 juli 2024 @ 05:18:
[...]

Maar dan krijg je misschien weer een scheeftrekking. Want weet jij hoeveel een EV gaat wegen in 2031? Wie weet worden de batterijen tegen dan gevoelig lichter. En dan heb je in je ‘klip en klare’ resolutie té veel korting gegeven voor EV’s.
Ik snap dat de politiek op zo’n lange termijn nog geen vaste beloftes wil doen.
Maar je weet wel wat de huidige EV’s wegen en dat is fors meer dan de benzine equivalent. Ze kunnen er best voor kiezen een EV die in een bepaald jaar voor het eerst op kenteken is gezet een eeuwig durende korting te geven die recht doet aan het gewichtverschil op dat moment. Dan weet de huidige koper gewoon waar die aan toe is en kan de regering alsnog aanpassingen doen wanneer lichtere technologie dat noodzakelijk maakt

• GekkeRipper
Hoe weet je zo zeker dat veel mensen dat vervelend vinden die onzekerheid en daardoor geen EV kopen? Persoonlijk kijk ik echt geen 7 (!) jaar de toekomst in mbt wegenbelasting voor een auto. Eigenlijk voor geen enkele belasting. De overheid is namelijk geen betrouwbare partij op dat vlak. Over 7 jaar rijd ik echt al een andere auto. Zeker als ik een occasion zou kopen. En zo zijn er echt veel mensen.

Ik denk dat je een te rooskleurig beeld hebt mbt de beloftes die een overheid kan doen. Ook al wordt het in een wet vastgelegd. Alles kan weer veranderen als de wet aangepast wordt.

• mitsumark
GekkeRipper schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:20:
Hoe weet je zo zeker dat veel mensen dat vervelend vinden die onzekerheid en daardoor geen EV kopen? Persoonlijk kijk ik echt geen 7 (!) jaar de toekomst in mbt wegenbelasting voor een auto. Eigenlijk voor geen enkele belasting. De overheid is namelijk geen betrouwbare partij op dat vlak. Over 7 jaar rijd ik echt al een andere auto. Zeker als ik een occasion zou kopen. En zo zijn er echt veel mensen.

Ik denk dat je een te rooskleurig beeld hebt mbt de beloftes die een overheid kan doen. Ook al wordt het in een wet vastgelegd. Alles kan weer veranderen als de wet aangepast wordt.
Mee eens, overheid is onbetrouwbaar dus ver vooruit kijken lijkt niet te doen.
Ik ben al 1x eerder "bedrogen" met een spaardieseltje, die ging ook gewoon weer naar 0 korting.
Het lijkt nu al wel iets duidelijker dan een jaar geleden, maar ik heb het ook wel meegenomen in de overwegingen.
Ik wil bv 8 jaar gaan rijden in mn volgende auto, en dan maakt het voor de laatste jaren MRB én de restwaarde wel uit, zeker bij een auto van 2500kg.
Maargoed, over zo'n lange periode uitgesmeerd praat je alsnog over tientjes werk op maandbasis worst case, dus dat valt mee.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bedenk ook dat plugin hybrides steeds beter worden, de nieuwe VAG auto's (Passat/Cupra/Tiquan) doen nu al 100-130km op een lading, dat is behoudens de vakantie ritten voor privegebruik vaak prima.
En die zijn volgens mij wat lichter (SUV ~1700-1800kg), dus lagere MRB als EV vol tarief is, kunnen caravan trekken van 1500-2100kg en hebben een ICE range van 700-1000km (ook in de winter) en het zijn daardoor fijnere gezinsauto's. Zonder kinderen had hier 100% zeker een EV gestaan.

Voor mij iig een reden om de primaire auto voor phev te kiezen, tweede auto wordt dan wel een volledig elektrische (heb oprit voor 2-3 auto's). Woon werk rijden we 100% electrisch met PHEV. (Vrouw 20km enkele reis, ik 50).
Ben wel benieuwd wat de prijzen gaan doen als BPM vrijstelling eraf gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 21-07-2024 12:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25
Sport_Life schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:42:
Bedenk ook dat plugin hybrides steeds beter worden, de nieuwe VAG auto's (Passat/Cupra/Tiquan) doen nu al 100-130km op een lading, dat is behoudens de vakantie ritten voor privegebruik vaak prima.
Een EV met 200-400 km is voor privé gebruik ook prima. Mijn Opel Ampera deed in 2011 al 80 km puur elektrisch.

Snel opladen is de functie die vakantie ritten mogelijk en schoon maakt. Go EV !

Andere nadelen PHeV: dagelijks 2x opladende 1x per week, levenduur batterij daardoor veel korter, complexer, zwaarder en als nog vervuilend.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Die PHEV’s zijn ook nog nagenoeg net zo zwaar (scheelt een keer 100 kilo met vergelijkbare BEV). En in de MRB nog eerder aan de beurt met voltarief.

Relatief duur alternatief in ieder geval.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kdeboois schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Een EV met 200-400 km is voor privé gebruik ook prima. Mijn Opel Ampera deed in 2011 al 80 km puur elektrisch.

Snel opladen is de functie die vakantie ritten mogelijk en schoon maakt. Go EV !

Andere nadelen PHeV: dagelijks 2x opladende 1x per week, levenduur batterij daardoor veel korter, complexer, zwaarder en als nog vervuilend.
Ik zeg niet dat een PHEV beter is tov EV, al komt het misschien zo over door mijn keuze. Ik probeer voorzichtig de discussie aan te gaan , al besef ik me dat ik in een EV topic ben ;).

Maar voor veel mensen is op dit moment een PHEV benzine aantrekkelijk(er), en auto bouwers spelen daar op in. Of het terecht is, geen idee. Iedereen een EV zie ik ook niet gebeuren eerlijk gezegd, los van alle accu's en materialen (20kwh PHEV vs 80kwh EV) krijgen we dan ook een uitdaging met het stroomnetwerk.

En ik kijk ook nog even hoe de energieleveranciers omgaan met grootgebruikers. Onze woning trekt al 8000-9000kwh per jaar, voornamelijk in de winter met de warmtepomp. Met 2 EV's wordt dat in de winter een enorme piekbelasting. Ik kan me voorstellen dat leveranciers daar de prijzen op zouden kunnen baseren. Volgens mij is er in België al een dergelijk systeem. Nog los van de MRB op vol tarief in 2031 (of eerder, zie salderen).

Kortom voor mij als particulier nog te veel onzekerheid. De keuze voor een warmtepomp ipv cv ketel was voor mij veel makkelijker ;) (no brainer met dak vol pv en salderen).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 21-07-2024 13:56 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:46
Net 85 euro voor een beurt van mijn EV betaald. Ik schat dat dat bij een PHEV meer dan het dubbele is, los van de slijtage aan de onderdelen die een EV niet heeft.

Neem je dat mee in de berekening?

• DrBOB101
Sport_Life schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Ik zeg niet dat een PHEV beter is tov EV, al komt het misschien zo over door mijn keuze. Ik probeer voorzichtig de discussie aan te gaan , al besef ik me dat ik in een EV topic ben ;).

Maar voor veel mensen is op dit moment een PHEV benzine aantrekkelijk(er), en auto bouwers spelen daar op in. Of het terecht is, geen idee. Iedereen een EV zie ik ook niet gebeuren eerlijk gezegd, los van alle accu's en materialen (20kwh PHEV vs 80kwh EV) krijgen we dan ook een uitdaging met het stroomnetwerk.

En ik kijk ook nog even hoe de energieleveranciers omgaan met grootgebruikers. Onze woning trekt al 8000-9000kwh per jaar, voornamelijk in de winter met de warmtepomp. Met 2 EV's wordt dat in de winter een enorme piekbelasting. Ik kan me voorstellen dat leveranciers daar de prijzen op zouden kunnen baseren. Volgens mij is er in België al een dergelijk systeem. Nog los van de MRB op vol tarief in 2031 (of eerder, zie salderen).

Kortom voor mij als particulier nog te veel onzekerheid. De keuze voor een warmtepomp ipv cv ketel was voor mij veel makkelijker ;) (no brainer met dak vol pv en salderen).
Zie topic-waarschuwing.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
Sport_Life schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Materialen voor EVs zijn er genoeg. Daarnaast, je bent van bewust dat elke keer als je een ICE rijdt, je mat erialen oprijdt?

Auke Hoekstra heeft uitgerekend dat EVs makkelijk passen op het stroomnet. Ze kunnen zelfs helpen!

Benzine is passé, EVs rijden daarnaast veel beter. Er zijn wat edge-cases waar het wat moeilijker is, maar dat is zo'n klein gedeelte.

En daarnaast, zoals al is aangegeven, topic waarschuwing ;)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:55
Taro schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:51:
[...]

Daarnaast heeft de EV alleen ruitenwisservloeistof, af en toe een nieuw HEPA filter en nieuwe banden nodig. Bij de ICE is dat veel meer.

Ik blijf ook vanaf 2026 gewoon lekker EV rijden.
Volgens mij ook gewoon remvloeistof, blokken en schijven en mogelijk koelvloeistof. Weliswaar wordt er veel regeneratief geremd maar remmen hebben daardoor ook juist meer vastroestproblemen. Daarnaast treden er genoeg problemen in de aandrijving op door het hoge koppel, alsmede de banden die het zwaarder hebben door het gewicht.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
JTHZZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Volgens mij ook gewoon remvloeistof, blokken en schijven en mogelijk koelvloeistof. Weliswaar wordt er veel regeneratief geremd maar remmen hebben daardoor ook juist meer vastroestproblemen. Daarnaast treden er genoeg problemen in de aandrijving op door het hoge koppel, alsmede de banden die het zwaarder hebben door het gewicht.
Ik heb een paar vragen:

Wat is je bron? En “genoeg problemen” wat is de impact concreet?

De TCO van een EV is gemiddeld lager, dat komt uit elk onderzoek terug.

Rij je zelf een EV?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• JTHZZ
Ecological schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:17:
[...]

Ik heb een paar vragen:

Wat is je bron? En “genoeg problemen” wat is de impact concreet?

De TCO van een EV is gemiddeld lager, dat komt uit elk onderzoek terug.

Rij je zelf een EV?
Sinds 4 jaar en ben op allerlei forums hier actief, wat dus meteen mijn bron is. Fijn dat als je niet het evangelie echoot dat het dan meteen in twijfel wordt getrokken. Ik heb toch niets over TCO gezegd? Met mijn vierjarige ervaring is mijn mening dat EV rijden niet het ei van Columbus is. Het is acceptabel, de uitdagingen niet onoverkomelijk, maar ik vond een benzineauto rijden iets comfortabeler.

[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 21-07-2024 18:42 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

JTHZZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Remvoeistof heb ik in 4-5 jaar tijd bij Tesla nog niet hoeven te vervangen en wel laten testen. Voor accukoelvloeistof is bij Tesla ook geen aanvulling/vervanging nodig. Remblokken en schijven worden nauwelijks belast door regenereren, dus gaan veel langer mee. Af en toe gewoon even goed remmen volstaat hier tot nu toe.

Banden: Ja, die iets vaker, maar ik heb er nu 28k km op zitten en die kunnen nog wel anderhalf jaar mee, dan heb ik 3 jaar op de eerste set gereden, incl. winter.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

janne_nl schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:31:
Net 85 euro voor een beurt van mijn EV betaald. Ik schat dat dat bij een PHEV meer dan het dubbele is, los van de slijtage aan de onderdelen die een EV niet heeft.

Neem je dat mee in de berekening?
Afgelopen 4 jaar (~100k km) 3x nieuwe motorolie a 110 euro en nieuwe banden (na 80k km > 1200 kg Focus wagon).
De meeste kosten bij een benzine of PHEV auto komen pas na 100k km, dan heb ik m allang ingeruild.

Verder zijn kosten bij mij niet doorslaggevend in het geheel, een EV heeft een hogere aanschafwaarde en lagere exploitatiekosten, uiteindelijk ontloopt het elkaar niet heel veel en telt de afschrijving (restwaarde na 4 jaar) veel zwaarder mee.
Iemand die 5 jaar geleden een Tesla voor 50-60k kocht heeft misschien nauwelijks onderhoudskosten gehad, maar de TCO is alsnog hoog door de hoge afschrijving (relatief lage restwaarde). Als accu's over 5 jaar nog maar de helft wegen dan heeft ook niemand meer interesse in welke (PH)EV uit 2024 dan ook. Dat maakt het hele tco verhaal lastig inschatten, ook door de zelfbenoemde experts..

Wat wel doorslaggevend is , is gebruiksgemak en dan wint de EV het met thuisladen. Maar vooralsnog vind ik het aanbod voor mijn eisen (caravan trekken, mooie uitstraling) van de EV karig.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 21-07-2024 19:07 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JTHZZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Sinds 4 jaar en ben op allerlei forums hier actief, wat dus meteen mijn bron is. Fijn dat als je niet het evangelie echoot dat het dan meteen in twijfel wordt getrokken.
Precies dat, gelukkig zijn er ook users die wel neutraal zijn :).

• JTHZZ
Taro schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:54:
[...]

Remvoeistof heb ik in 4-5 jaar tijd bij Tesla nog niet hoeven te vervangen en wel laten testen. Voor accukoelvloeistof is bij Tesla ook geen aanvulling/vervanging nodig. Remblokken en schijven worden nauwelijks belast door regenereren, dus gaan veel langer mee. Af en toe gewoon even goed remmen volstaat hier tot nu toe.
Remvloeistof wordt meestal na 2-3 jaar vervangen omdat het vocht aantrekt. Dat is onafhankelijk in wat voor auto die vloeistof zit. En qua blokken/schijven: Omdat Tesla wat ouderwets is op remmengebied omdat ze nog steeds geen blended braking hebben, gebruik je de fysieke remmen vaker dan bij andere EVs. Het nadeel is afwijkend remgedrag als de accu vol of koud is, maar het voordeel is dat ze vaker gebruikt worden en minder kans op vastroesten hebben. Bij veel andere EVs gebruik je de remmen nog minder en dan lees je hier regelmatig problemen met vastzittende remmen.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 21-07-2024 19:23 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

JTHZZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Remvloeistof wordt meestal na 2-3 jaar vervangen omdat het vocht aantrekt. Dat is onafhankelijk in wat voor auto die vloeistof zit.
Dat is mij bekend en inderdaad merk onafhankelijk, maar ik heb dit meerdere keren laten controleren en vervanging was na 4 jaar nog niet nodig.
En qua blokken/schijven: Omdat Tesla wat ouderwets is op remmengebied omdat ze nog steeds geen blended braking hebben, gebruik je de fysieke remmen vaker dan bij andere EVs. Het nadeel is afwijkend remgedrag als de accu vol of koud is, maar het voordeel is dat ze vaker gebruikt worden en minder kans op vastroesten hebben.
En daarmee hoef je ze dus nog steeds minder vaak te vervangen dan bij een ICE :)

• Tommie12
JTHZZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Sinds 4 jaar en ben op allerlei forums hier actief, wat dus meteen mijn bron is. Fijn dat als je niet het evangelie echoot dat het dan meteen in twijfel wordt getrokken. Ik heb toch niets over TCO gezegd? Met mijn vierjarige ervaring is mijn mening dat EV rijden niet het ei van Columbus is. Het is acceptabel, de uitdagingen niet onoverkomelijk, maar ik vond een benzineauto rijden iets comfortabeler.
Ook als je die paar lange ritten af weegt tegen het dagelijks gebruik?

Voor mij wegen volgende factoren enorm door:
- stilte
- nooit meer tanken dankzij eigen oprit
- agiele reacties op gaspedaal
- afwezigheid van trillingen

En daarom mag diesel en benzine dus gereserveerd worden voor old-timers

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-12 20:36

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ach, ieder zijn ding. Voor een ICE is wat te zeggen en voor een BEV ook. Bij een BEV is idd de afschijving een grote factor. Ik denk dat de onderhoudskosten van een BEV en ICE elkaar niet zoveel ontlopen. Zeker de eerste 4 a 5 jaar niet. Daarna zullen de reparatiekosten van een BEV hoger zijn tav alle draaiende onderdelen ( behalve ophanging). Bij een BEV mogelijk de accu ( na 8 jaar) en de electronica.
Persoonlijk vind ik mijn Tesla lekkerder rijden door de afwezigheid van geluid, snelle repons en alle elektronische snufjes ( die kapot kunnen gaan :) ). Rijden met de caravan gaat prima als je bereidt bent iedere 150 km te laden ( in mijn geval). Rijeigenschappen met caravan zijn onovertroffen. Ofwel in Nederland met een BEV een caravan trekken is gewoon leuk. (Buitenland ga ik volgend jaar uitproberen)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Uit de topicwarning:
“ Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden”

Kunnen we weer ontopic over BEVs ipv discussie over onderhoud ICE vs BEV, brandstofprijzen, waarom een ICE/BEV toch echt de betere keuze is, etc? Dank :)

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 21-07-2024 23:16 ]

• this
peerke 1960 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:03:Zeker de eerste 4 a 5 jaar niet. Daarna zullen de reparatiekosten van een BEV hoger zijn tav alle draaiende onderdelen ( behalve ophanging). Bij een BEV mogelijk de accu ( na 8 jaar) en de electronica.
Kan je daar wat meer duiding over geven?
Waarom zou die elektronica opeens kapot gaan na 4-5 jaar? Idem voor de batterij, als de grote autofabrikanten dachten dat de batterij na zo'n 8j kapot zou zijn, zouden ze zeker niet zo lang garantie geven. Te veel risico.
En draaiende onderdelen? Bij een BEV valt dat héél goed mee.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

this schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:32:
[...]

Waarom zou die elektronica opeens kapot gaan na 4-5 jaar? Idem voor de batterij, als de grote autofabrikanten dachten dat de batterij na zo'n 8j kapot zou zijn, zouden ze zeker niet zo lang garantie geven. Te veel risico.
Volgens mij bedoelde hij de draaiende onderdelen van een ICE.

Ben zelf nu weer aan het heroverwegen, had mijn zinnen gezet op een PHEV , maar heb de rekensom herzien en dan wordt de hogere aanschafwaarde van de EV weer gecompenseerd met lage kosten.

Wordt dan wel een Explorer EV, krijg bij Ford een hoge inruilwaarde voor de huidige (Ford) auto.

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12 11:16
PeaceNlove schreef op zondag 21 juli 2024 @ 07:54:
[...]

Maar je weet wel wat de huidige EV’s wegen en dat is fors meer dan de benzine equivalent. Ze kunnen er best voor kiezen een EV die in een bepaald jaar voor het eerst op kenteken is gezet een eeuwig durende korting te geven die recht doet aan het gewichtverschil op dat moment. Dan weet de huidige koper gewoon waar die aan toe is en kan de regering alsnog aanpassingen doen wanneer lichtere technologie dat noodzakelijk maakt
Sowieso mag er wel gestuurd worden op efficientie imo... Een Q6 Etron van Audi komt ongeveer even ver in Bjorn Nyland zijn tests als een Tesla Model Y RWD. Terwijl die Model Y een accu heeft die 38kWh kleiner is :+
Zo'n auto is dus makkelijk 500kg zwaarder, terwijl hij niet verder op een lading komt. Nu is de Q6 Etron al veel beter dan de 'oude' E-tron 55, maar nog steeds. Er zou gestuurd mogen worden op efficientie.

En dat kan inderdaad ook met wegenbelasting, want die gigantische crossovers/SUVs worden dan afgestraft voor hun hoge verbruik. ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12 11:16
[...]

Autotrader (Brits kanaal) had een Model S 90D getest met 692.000km op de teller, die auto was als taxi gebruikt en omdat hij dus gratis kon snelladen is dat praktisch het enige geweest wat ie gedaan heeft.

Volgens mij had de accu nog 77% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Dat vind ik niet slecht, als je in eerste instantie 450km range had, heb je nu misschien nog 370km range. Als je niet duizenden kilometers per week rijdt moet dat prima bruikbaar zijn.

Misschien dat je bij gen 1 Leaf na 8 jaar een accu moet vervangen, dit omdat de accu klein is (dus relatief ontlaad je sterker, met meer C-rate), de accu heeft geen koeling en (ik denk) niet zo'n sterk BMS als de Tesla's... :)

Ik heb een Zero SR met niet zoveel kilometers (ca. 30.000km nu, ik heb er in 2j 10000 bij gereden), ding is 10j oud, maar de accu heeft nog iets van 90% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Dat is prima! (het ding heeft geen groot bereik, maar nooit gehad om dat de accu gewoonweg klein is)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-12 06:34
barta123 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Misschien dat je bij gen 1 Leaf na 8 jaar een accu moet vervangen, dit omdat de accu klein is (dus relatief ontlaad je sterker, met meer C-rate), de accu heeft geen koeling en (ik denk) niet zo'n sterk BMS als de Tesla's... :)
Het even eens zijn met wat je schrijft:

Nissan heeft imho echt grove fouten gemaakt met de Leaf pakketten, het aantal accu's dat ik daar (indirect) van kapot zie gaan is echt bijzonder. Je leest op de verschillende subreddits bij Tesla (voorbeeld) incidenteel dat er een accu vervangen moet worden. Op de Leaf subreddit is het vrijwel dagelijks, ondanks de grof verschillende hoeveelheden verkochte aantallen.

Het enige dat Nissan redt is dat er weinig "veelrijders" zijn in een Leaf denk ik.

Ik ben benieuwd of het ze achteraf ook het achterwege laten van enige vorm van koeling waard geweest is.

De Leaf was mijn go-to aanrader voor goedkoop elektrisch rijden, zéker de 2018+ leek een klein beetje uitgezonderd van alle accu-issues maar die komen nu een paar jaar later ook dik naar voren. Nissan flikt het met enige regelmaat ook nog om dan geen garantie te verlenen op pakketten die een slechte cel hebben.

Mijn moedertje rijdt een 2019 Leaf, maar die gaat er echt uit als het einde van de accugarantie in zicht komt.
Ik heb zelf tussen 03-2019 en 12-2022 een 2018 Leaf naar de 181.000km op de klok geholpen. Die is in februari 2023 weer verkocht, en sinds januari 2024 geexporteerd.

• JanHenk
  • Niet online
barta123 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:32:
[...]

Sowieso mag er wel gestuurd worden op efficientie imo... Een Q6 Etron van Audi komt ongeveer even ver in Bjorn Nyland zijn tests als een Tesla Model Y RWD. Terwijl die Model Y een accu heeft die 38kWh kleiner is :+
Zo'n auto is dus makkelijk 500kg zwaarder, terwijl hij niet verder op een lading komt. Nu is de Q6 Etron al veel beter dan de 'oude' E-tron 55, maar nog steeds. Er zou gestuurd mogen worden op efficientie.

En dat kan inderdaad ook met wegenbelasting, want die gigantische crossovers/SUVs worden dan afgestraft voor hun hoge verbruik. ;)
Er is een markt voor beide type auto's. Voorheen hadden we ook 14% spaardieseltjes tegenover 6-in-lijn dikke diesel motoren.

Beide type auto's werden naast elkaar verkocht en uiteraard waren de lasten van bezit en gebruik van de laatste flink hoger.

De MRB in z'n huidige vorm werkt niet (nog) echt mee, maar die grotere en zwaardere auto's zijn in stroomverbruik ook al duurder in gebruik.

Als de volledige vrijstelling MRB straks vervalt en er een (procentuele) tariefskorting overblijft zal dat verschil ook tot uitdrukking komen in het tarief. En dan zal er wellicht in 2031 een compleet nieuw systeem van MRB geïntroduceerd worden, wie weet. Voor nu weten we in ieder geval dat de betreffende Q6 e-tron straks een stuk duurder wordt in de MRB dan de TMY RWD. Precies jouw wens dus. En dat is prima. Ze bedienen beide hun gedeelte van de markt.

Efficiency en zover mogelijk komen op een acculading etc. is niet voor iedereen de hoogste prioriteit.

• mitsumark
De mensen die SUV's rijden zijn vaak gezinnen met 2+ kinderen, die hebben die ruimte "nodig".
Ik denk dat het verschil in verbruik al voldoende afstraffing is voor het hebben van kinderen.
Zonder kinderen had ik waarschijnlijk al een Model 3 gekocht, maar die "luxe" heb ik nu niet imho.

• this
mitsumark schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:10:
De mensen die SUV's rijden zijn vaak gezinnen met 2+ kinderen, die hebben die ruimte "nodig".
Ik denk dat het verschil in verbruik al voldoende afstraffing is voor het hebben van kinderen.
Zonder kinderen had ik waarschijnlijk al een Model 3 gekocht, maar die "luxe" heb ik nu niet imho.
Krijg je bij brandstofwagens dan korting als je meer kinderen hebt?

• MLPN
  • Laatst online: 08-09 17:26
mitsumark schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:10:
Grappig, voor mij is het juist dat mensen die een SUV willen mensen die onzeker zijn over een bepaald lichaamsonderdeel en dat willen compenseren. }) :+
Want met 5 standaard in de auto is ook relatief hoe groot je auto moet. Ik hoor de verhalen nog dat mijn pa vroeger met 5 op vakantie ging in een Eend... vaak heb je die extra ruimte ook alleen op vakantie nodig en daar kan je een dakkoffer of trekhaakkoffer voor aanschaffen.

De Tesla M3 is overigens ook al 4.72 meter lang, ook echt geen kleintje meer te noemen, verre van zelfs.

Maar goed, voor mij is een auto een vervoersmiddel wat zo klein mogelijk moet zijn, maar toch praktisch genoeg. Ik ga dan ook in een Opel Ampera-e rijden, ieder zijn ding. Als het maar een beetje de gebruiker betaald, dus grotere auto die zwaarder is en minder zuinig is? Meer betalen dan een lichtere/zuinigere elektrische in mijn ogen.

• Tommie12
MLPN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:21:
[...]

Grappig, voor mij is het juist dat mensen die een SUV willen mensen die onzeker zijn over een bepaald lichaamsonderdeel en dat willen compenseren. }) :+
Want met 5 standaard in de auto is ook relatief hoe groot je auto moet. Ik hoor de verhalen nog dat mijn pa vroeger met 5 op vakantie ging in een Eend... vaak heb je die extra ruimte ook alleen op vakantie nodig en daar kan je een dakkoffer of trekhaakkoffer voor aanschaffen.

De Tesla M3 is overigens ook al 4.72 meter lang, ook echt geen kleintje meer te noemen, verre van zelfs.

Maar goed, voor mij is een auto een vervoersmiddel wat zo klein mogelijk moet zijn, maar toch praktisch genoeg. Ik ga dan ook in een Opel Ampera-e rijden, ieder zijn ding. Als het maar een beetje de gebruiker betaald, dus grotere auto die zwaarder is en minder zuinig is? Meer betalen dan een lichtere/zuinigere elektrische in mijn ogen.
Je onderschat de binnenruimte in een Eend.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40
Tommie12 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Inderdaad. Je kan een flinke ikeakast zo onder de voorstoelen schuiven. Die krijg je nu nooit meer mee in een middenklasser.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

En er zijn mensen die gewoon niet zo gemakkelijk meer in en uitstappen en daarom een SUV kopen/gekocht hebben. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door NaN op 22-07-2024 17:37 ]

• MLPN
  • Laatst online: 08-09 17:26
Tommie12 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Dat is opzich wel waar, maar dan nog :p.
NaN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:37:
En er zijn mensen die gewoon niet zo gemakkelijk meer in en uitstappen en daarom een SUV kopen/gekocht hebben. 8)
Ook fair enough, ik zat dan ook een beetje flauw te doen. Al vind ik het jammer dat er zoveel SUVs rondrijden en nieuwe elektrische ook heel veel SUV/cross overs zijn.

• mitsumark
Tja, wat is een SUV?
Een ID7 noemen we een hatchback, hoogte 1536mm
Een EV6 noemen we een SUV, hoogte 1550mm, 200kg lichter...

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

mitsumark schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:28:
Tja, wat is een SUV?
Volvo XC40? PHEV. Oriënterend naar een EV, waarschijnlijk een EX40.

[ Voor 8% gewijzigd door NaN op 22-07-2024 19:33 ]

• mitsumark
NaN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Volvo XC40? PHEV. Oriënterend naar een EV, waarschijnlijk een EX40.
De benaming lijkt me compleet irrelevant is wat ik probeer te zeggen.
Koop een auto die bij je wensen past, en of dat nu een sedan/hatchback/station/crossover/suv is doet er eigenlijk niet toe.
En als die toevallig hoger/groter is dan gemiddeld of die van je buurtgenoten, lekker boeien.

• Tommie12
mitsumark schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:28:
Tja, wat is een SUV?
De originele Renault 4: 1550mm en 650 kg

De Eend: 1600mm nog eens 50kg lichter.
SUV avant la lettre?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
MLPN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:58:
[...]Ook fair enough, ik zat dan ook een beetje flauw te doen. Al vind ik het jammer dat er zoveel SUVs rondrijden en nieuwe elektrische ook heel veel SUV/cross overs zijn.
Dat is ook omdat SUVs belastingtechnisch lager worden aangeslagen. De BPM wordt bepaald door het verbruik gerelateerd aan formaat en gewicht.

Versimpeld voorbeeld: als een SUV 30% meer volume en gewicht heeft vergeleken met een sedan, maar slechts 10% meer verbruikt zal er in verhouding minder BPM op zitten.

De productiekosten van een SUV zijn niet eens zo heel veel hoger dan van een sedan. Fabrikanten kunnen echter wel meer vragen voor een SUV (ze staan immers hoger in de markt), waardoor er voor zowel fabrikant als consument een voordeel te behalen valt. Dat is de reden dat fabrikanten zich meer zijn gaan richten op SUVs. In de VS zijn de verkopen nu meer dan 50% SUV ten opzichte van ca 20% sedan. Daarbij lopen ze ook nog eens steeds verder uit elkaar.

De trend is dus richting SUVs, en dat is de reden dat fabrikanten voor nieuwe platforms (en dus ook EVs) zich in de eerste plaats richten op SUVs. Die bij EVs als bijkomend voordeel hebben dat er meer ruimte is voor de accupakketten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
In de ev-database kun je veel specs van EVs opzoeken, erg handig. Ik probeer twee modellen te vergelijken op efficientie, maar ik kan niet echt wijs worden uit wat ik zie en wat voor WLTP opgegegen wordt. Let wel, het gaat mij niet om de vraag in hoeverre WLTP voor bepaalde praktijksituaties kan afwijken, maar het is als het goed is wel een consistente test waarmee vergeleken kan worden (en minder mee gesjoemeld kan worden dan met de oude NEDC). Ook bij de fabrikanten is het wat onduidelijk.

Om met dat laatste te beginnen zie ik bij autofabrikanten een wltp range (gecombineerd) en tegenwoordig ook vaak een energieverbruik (soms ook volgens wltp). Echter passen die niet op elkaar met de batterijcapaciteit. Bij de Ford Explorer LR RWD geven ze op 13.9kWh/100km (WLTP) en 602km (WLTP). Deze heeft echter een 77kWh bruikbare batterij maar 13.9/100*602 is 83.7kWh. Weet iemand waarom deze gegevens inconsistent zijn? (Ze kunnen het energieverbruik toch niet mappen op de bruto capaciteit - en dan klopt het ook nog niet)?

Bij ev database zie ik in het screenshot verschillende gegevens. Ik snap de TEL en TEH cycles (ik denk stad en snelweg) op zich, en ik lees in de voetnoot dat "normering" en "voertuig" verschillend zijn. Dan zou ik denken dat "normering" meer past bij de WLTP dan "voertuig". Het voertuig kan immers allerlei overhead wel of niet meenemen. Maar als ik naar de "normering" kijk, dan zou de EV3 zo'n 10% meer verbruik hebben dan de Explorer. Dat lijk echter niet overeen te komen met de vergelijkbare (netto) batterij capaciteit van 78kWh vs 77kWh en de WLTP range van 600 vs 602 km. Er staat wel dat laadverliezen meegenomen worden, maar dat lijkt wel erg veel verschil te zijn tussen beide modellen, toch?

Ten slotte ook vreemd dat onder wltp de Explorer in alle gevallen zuiniger is, terwijl ev database een hoger verbruik verwacht in de praktijk voor de Explorer. Ik snap dat ze nog geen definitieve gegevens hebben, maar dat vind ik toch ook wel apart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ-dMzbcCG-x7g0-oojVNZxrUqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2vHEhkSGHkldvBlHA9e5qD8.jpg?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:39:
[...]

Dat is ook omdat SUVs belastingtechnisch lager worden aangeslagen. De BPM wordt bepaald door het verbruik gerelateerd aan formaat en gewicht.

Versimpeld voorbeeld: als een SUV 30% meer volume en gewicht heeft vergeleken met een sedan, maar slechts 10% meer verbruikt zal er in verhouding minder BPM op zitten.

De productiekosten van een SUV zijn niet eens zo heel veel hoger dan van een sedan. Fabrikanten kunnen echter wel meer vragen voor een SUV (ze staan immers hoger in de markt), waardoor er voor zowel fabrikant als consument een voordeel te behalen valt. Dat is de reden dat fabrikanten zich meer zijn gaan richten op SUVs. In de VS zijn de verkopen nu meer dan 50% SUV ten opzichte van ca 20% sedan. Daarbij lopen ze ook nog eens steeds verder uit elkaar.

De trend is dus richting SUVs, en dat is de reden dat fabrikanten voor nieuwe platforms (en dus ook EVs) zich in de eerste plaats richten op SUVs. Die bij EVs als bijkomend voordeel hebben dat er meer ruimte is voor de accupakketten.
BPM kennen we om te beginnen alleen in Nederland en onze markt is relatief heel klein dus daar gaan fabrikanten nauwelijks op anticiperen.

Daarnaast wordt BPM bepaald op basis van CO2(eq) gram uitstoot per km.

Die waarde komt dan weer uit de WLTP test. Volgens mij is daar niet een specifieke bepaling die ervoor zorgt dat een SUV minder uitstoot per km heeft dan een sedan. Dus ik twijfel aan je stelling dat dat relatief voordelig zou zijn…

Overigens is er volgens WLTP 0 gr/km uitstoot voor iedere BEV en uit dien hoofde is de BPM precies nul euro. Dat is geen gerichte vrijstelling of iets dergelijks, maar een simpel gevolg van de wet.

• mitsumark
@TechLight Ik wilde een stuk typen, maar hier staat een goede uitleg.
https://evdb.nz/wltp

12,8/100*602=77, dus die som klopt.

TEL = instapper
TEH = alle opties aangevinkt

Verschil bij normering weet ik zo snel niet.
Misschien er van uitgaande dat het niet altijd WLTP omstandigheden zijn (bv 23 graden), en de 1 heeft een warmtepomp de ander niet? Of toch een stukje laadverliezen, maar het verschil lijkt mij dan ook groot.

[ Voor 91% gewijzigd door mitsumark op 22-07-2024 22:08 ]

• peerke 1960

peerke 1960

[...]

Idd de draaiende onderdelen bij een ICE. Verder zeg ik niet dat de batterij en de electronica kapot gaat. Hier liggen, denk ik, de risico’s omdat de kosten zo hoog zijn. Met name de batterij. En ja de praktijk leert dat ie lang mee gaat tot 300.000 km of langer. Maar als die gaat ben ik met mijn tesla meer dan 10.000 kwijt.
Bij moderne auto’s is de electronica vaak de achilleshiel. Ook bij de ICE. Kijk maar naar auto’s van meer dan 10 jaar oud, tegen woordig vaak electronicaproblemen, complexe techniek. Bij de BEV staat de electronica helemaal centraal en wanneer je een serieus probleem hebt kun je de portemonnee trekken. Ofwel, ik houd er al rekening mee dat mijn batterij van mn Y mogelijk reparatie behoeft. Zou zonde zijn een BEV af te schrijven op louter een kapotte batterij, ook na 10 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door peerke 1960 op 22-07-2024 22:39 ]

• Tommie12
peerke 1960 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:29:
[...]

Idd de draaiende onderdelen bij een ICE. Verder zeg ik niet dat de batterij en de electronica kapot gaat. Hier liggen, denk ik, de risico’s omdat de kosten zo hoog zijn. Met name de batterij. En ja de praktijk leert dat ie lang mee gaat tot 300.000 km of langer. Maar als die gaat ben ik met mijn tesla meer dan 10.000 kwijt.
Bij moderne auto’s is de electronica vaak de achilleshiel. Ook bij de ICE. Kijk maar naar auto’s van meer dan 10 jaar oud, tegen woordig vaak electronicaproblemen, complexe techniek. Bij de BEV staat de electronica helemaal centraal en wanneer je een serieus probleem hebt kun je de portemonnee trekken. Ofwel, ik houd er al rekening mee dat mijn batterij van mn Y mogelijk reparatie behoeft. Zou zonde zijn een BEV af te schrijven op louter een kapotte batterij, ook na 10 jaar.
De electronica is de grootste uitdaging, zowel voor een ICE als voor een BEV.
Ik weet bv dan van de Mercedes EQC er onderdelen zijn van de inverter die maar tot 2026 gebouwd zullen worden. En die delen hebben een shelf life van ca 3-4 jaar.
Nu moeten die inverters tot zowat 2034 aangeboden worden op de wisselmarkt, en dat wordt een dikke challenge.
Dezelfde uitdagingen zijn er voor boordcomputers, ABS ECU’s, versnellingsbak ECU’s etc.
En dat gewoon omdat de fabrikanen van de chips die spullen gedurende een bepaalde periode maken en dan end-of-life aan kondigen.

• alexbl69
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:50:
[...]
Dezelfde uitdagingen zijn er voor boordcomputers, ABS ECU’s, versnellingsbak ECU’s etc.
En dat gewoon omdat de fabrikanen van de chips die spullen gedurende een bepaalde periode maken en dan end-of-life aan kondigen.
Leuk. Planned obsolescence (want dat is het in feite) doet z'n intrede in ons wagenpark. Vervelend bij een mobiele telefoon van een paar honderd euro. Heel vervelend bij een auto van >70K.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:39:
[...]

Ja, maar vind maar eens zo'n auto.
BPM gaat gewoon op verbruik. Als je een SUV kunt vinden met een lager verbruik dan een sedan, dan heb je minder BPM. Ik zie ook niet waarom dat erg zou zijn.

• Tommie12
alexbl69 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Leuk. Planned obsolescence (want dat is het in feite) doet z'n intrede in ons wagenpark. Vervelend bij een mobiele telefoon van een paar honderd euro. Heel vervelend bij een auto van >70K.
Nee, het is absoluut niet gepland.

Maar als een ECU draait op een bepaalde controller of CPU, en de fabrikant daarvan (TSMC en dergelijk) hebben geen zin meer om die te produceren, dan krijg je als fabrikant de keuze tussen: last time buy (en dan moet je inschatten wat je nadien nog nodig hebt voor de wisselmarkt, plus je moet zeker zijn dat die dingen 'on the shelf' voldoende lang overleven), of een complete redesign die backwards compatibel is.

Als je dat moet doen voor een ECU waarvan je 100.000 stuks hebt verkocht in een paar modellen, maar die behoorlijk betrouwbaar is, en waar je in de AM slechts 1000 stuks per jaar van gaat verkopen, dan kan ik je garanderen dat het heel moeilijk is om die ontwikkelkost terug te verdienen.

In vergelijking met de PC of telefoonmarkt is de automobielsector gewoon heel traag. Dikwijls ken je de end-of life al op het moment dat je auto de markt op gaat. En momenteel zijn die electronica's niet voldoende compatibel of modulair opgebouwd.
Als in je desktop een grafische kaart begeeft, dan kan je vrijwel altijd een nieuwe kaart kopen en die daarmee verder laten werken.

• jdbiggelaa
peerke 1960 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:29:
[...]

Een wijd verbreid misverstand onder autorijders is dat de batterij van een EV bij een defect meteen geheel moet worden vervangen voor vele duizenden €€. In de praktijk gaan raken meestal niet meer dan één of enkele cellen kapot die vrij eenvoudige tegen redelijke kosten vervangen worden. En verder blijkt dat autobatterijen bij normaal gebruik heel lang meegaan, net zolang als de levensduur van de gemiddelde auto. Ik verwacht persoonlijk dat die hele discussie over hoge vervangingskosten van de batterij van een EV de komende jaren een zachte dood sterft…

• mitsumark
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Nee, het is absoluut niet gepland.

Maar als een ECU draait op een bepaalde controller of CPU, en de fabrikant daarvan (TSMC en dergelijk) hebben geen zin meer om die te produceren, dan krijg je als fabrikant de keuze tussen: last time buy (en dan moet je inschatten wat je nadien nog nodig hebt voor de wisselmarkt, plus je moet zeker zijn dat die dingen 'on the shelf' voldoende lang overleven), of een complete redesign die backwards compatibel is.

Als je dat moet doen voor een ECU waarvan je 100.000 stuks hebt verkocht in een paar modellen, maar die behoorlijk betrouwbaar is, en waar je in de AM slechts 1000 stuks per jaar van gaat verkopen, dan kan ik je garanderen dat het heel moeilijk is om die ontwikkelkost terug te verdienen.

In vergelijking met de PC of telefoonmarkt is de automobielsector gewoon heel traag. Dikwijls ken je de end-of life al op het moment dat je auto de markt op gaat. En momenteel zijn die electronica's niet voldoende compatibel of modulair opgebouwd.
Als in je desktop een grafische kaart begeeft, dan kan je vrijwel altijd een nieuwe kaart kopen en die daarmee verder laten werken.
Als je in de automotive zaken doet met partijen die ook veel buiten de automotive zaken doen is dat een uitdaging inderdaad. Maar ergens denk ik dat als je end of production + 15 jaar niet hebt vastgelegd dat je iets fout doet in contract management.
TSMC kan vast een machine in de hoek zetten die (tegen de hoofdprijs) nog iets kan maken als dat nodig is.
Op basis van failure/replacement data en de vloot die nog rondrijdt kun je ook ruim van tevoren zien aankomen wanneer er nog wat nodig is.

• Tommie12
mitsumark schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:30:
[...]
Als je in de automotive zaken doet met partijen die ook veel buiten de automotive zaken doen is dat een uitdaging inderdaad. Maar ergens denk ik dat als je end of production + 15 jaar niet hebt vastgelegd dat je iets fout doet in contract management.
TSMC kan vast een machine in de hoek zetten die (tegen de hoofdprijs) nog iets kan maken als dat nodig is.
Op basis van failure/replacement data en de vloot die nog rondrijdt kun je ook ruim van tevoren zien aankomen wanneer er nog wat nodig is.
Soms wel, soms niet. Momenteel willen die fabrikanten die 15 jaar gewoon niet beloven in contracten.
En die machine in de hoek.... dat werkt zo echt niet hoor. Dat zijn meestal geen aparte machines, of die machines moeten er uit voor de volgende.
Als je dan aparte toepassingen hebt voor auto's in beperkte serie, dan zijn dat volumes die belachelijk laag zijn in verhouding tot de rest.

Als je nu kijkt naar een processor voor een autotoepassing, daar heb je er hoop en al een paar honderdduizend tot een paar miljoen stuks van nodig per jaar. Dat lijkt veel, maar is niks tegenover wat er in een telefoon gaat.
Apple maakt 230 miljoen iphones per jaar...

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
TechLight schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:43:
Om met dat laatste te beginnen zie ik bij autofabrikanten een wltp range (gecombineerd) en tegenwoordig ook vaak een energieverbruik (soms ook volgens wltp). Echter passen die niet op elkaar met de batterijcapaciteit. Bij de Ford Explorer LR RWD geven ze op 13.9kWh/100km (WLTP) en 602km (WLTP). Deze heeft echter een 77kWh bruikbare batterij maar 13.9/100*602 is 83.7kWh. Weet iemand waarom deze gegevens inconsistent zijn? (Ze kunnen het energieverbruik toch niet mappen op de bruto capaciteit - en dan klopt het ook nog niet)?
Daar ben ik in het Tesla-topic ook al eens op gestuit, want bij Tesla klopte er ook geen hout van.
Het schijnt dat het verschil de laadverliezen zijn. Probleem daarbij dat in deze totaal niet duidelijk is of er met AC of DC geladen wordt. Ik ga maar even uit van AC, omdat daar de verliezen het grootst zijn (de omvormer van AC -> DC verliest ook nog wat).
Die 13.9 kWh gaan dus de auto in, maar de auto haalt daar vervolgens veel minder uit (77 kWh(602/100) = 12.8 kWh/100km).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:00

knakworst

Get more sats!

Andrehj schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:05:
[...]

Daar ben ik in het Tesla-topic ook al eens op gestuit, want bij Tesla klopte er ook geen hout van.
Het schijnt dat het verschil de laadverliezen zijn. Probleem daarbij dat in deze totaal niet duidelijk is of er met AC of DC geladen wordt. Ik ga maar even uit van AC, omdat daar de verliezen het grootst zijn (de omvormer van AC -> DC verliest ook nog wat).
Die 13.9 kWh gaan dus de auto in, maar de auto haalt daar vervolgens veel minder uit (77 kWh(602/100) = 12.8 kWh/100km).
De aanbeveling in de regelgeving is AC, maximaal 42 kw. Indien niet beschikbaar, of toch DC, moet vanaf de grid gerekend worden, en verlies van de AC->DC omvormer worden meegerekend.

https://www.atic-ts.com/e...f-m1-electric-vehicles-2/

• alexbl69
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Soms wel, soms niet. Momenteel willen die fabrikanten die 15 jaar gewoon niet beloven in contracten.
En die machine in de hoek.... dat werkt zo echt niet hoor. Dat zijn meestal geen aparte machines, of die machines moeten er uit voor de volgende.
Als je dan aparte toepassingen hebt voor auto's in beperkte serie, dan zijn dat volumes die belachelijk laag zijn in verhouding tot de rest.

Als je nu kijkt naar een processor voor een autotoepassing, daar heb je er hoop en al een paar honderdduizend tot een paar miljoen stuks van nodig per jaar. Dat lijkt veel, maar is niks tegenover wat er in een telefoon gaat.
Apple maakt 230 miljoen iphones per jaar...
So much voor de theorie dat nieuwe auto's beter voor het milieu zijn dus. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is momenteel 11,7 jaar, en stijgt met ca 3 maand per jaar. Auto's worden echter van steeds meer elektronica voorzien waardoor ze binnenkort niet meer te repareren zijn als ze ouder zijn dan zeg een jaar of 6. Puur omdat de onderdelen er niet meer zijn. Is dat milieuvriendelijk?

Zie het ook in mijn eigen branche (ventilatie). WTW-units van meerdere duizenden euro's waarvan onderdelen van een paar tientjes defect raken moeten compleet vervangen worden omdat het onderdeel niet meer leverbaar is. En die fabrikanten maar van de daken schreeuwen dat ze allemaal zo begaan zijn met het milieu. Hier zal rap strengere regelgeving voor moeten komen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

alexbl69 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:42:
[...]

Auto's worden echter van steeds meer elektronica voorzien waardoor ze binnenkort niet meer te repareren zijn als ze ouder zijn dan zeg een jaar of 6.
Dat is nogal een statement. Heb je hier een bron voor?

• Tommie12
alexbl69 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:42:
[...]

So much voor de theorie dat nieuwe auto's beter voor het milieu zijn dus. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is momenteel 11,7 jaar, en stijgt met ca 3 maand per jaar. Auto's worden echter van steeds meer elektronica voorzien waardoor ze binnenkort niet meer te repareren zijn als ze ouder zijn dan zeg een jaar of 6. Puur omdat de onderdelen er niet meer zijn. Is dat milieuvriendelijk?

Zie het ook in mijn eigen branche (ventilatie). WTW-units van meerdere duizenden euro's waarvan onderdelen van een paar tientjes defect raken moeten compleet vervangen worden omdat het onderdeel niet meer leverbaar is. En die fabrikanten maar van de daken schreeuwen dat ze allemaal zo begaan zijn met het milieu. Hier zal rap strengere regelgeving voor moeten komen.
Je trekt het wat te ver.
Er wordt wel degelijk gewerkt aan alternatieven en voorraden van componenten of volledige ECU's.
Daarenboven, zonder gekke dingen gaat zo'n electronica ook 20 jaar mee.

• TechLight
  • Niet online
knakworst schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:41:
De aanbeveling in de regelgeving is AC, maximaal 42 kw. Indien niet beschikbaar, of toch DC, moet vanaf de grid gerekend worden, en verlies van de AC->DC omvormer worden meegerekend.

https://www.atic-ts.com/e...f-m1-electric-vehicles-2/
Dank, en ook aan de andere reacties. Dat verduidelijkt zaken inderdaad wat. Ik verwacht dat de EV3 dan AC opgeladen is terwijl de Explorer DC geladen is. De standaard (ok, ik heb niet alle 800 pagina's meer nagekeken) maakt het kennelijk niet verplicht om het een of ander te doen, dus kunnen fabrikanten op basis van hun eigen "aanbeveling" een keuze maken. Mogelijk als Ford aanbeveelt om de auto snel op te laden (ik zie op de website bij "volledige specs" ook geen AC laden genoemd) kunnen ze DC kiezen. DC laden is wat efficienter dan AC laden, ook omdat je veel sneller klaar bent en dus veel minder lang de overhead van de electronica in de auto. Dat zou het verschil mogelijk verklaren op dat gebied.

Blijft over dat ev-database kennelijk minder optimistisch is over de Explorer dan de EV3 voor de "voertuig" waarde, maar dat scheelt allemaal al wat minder...

[ Voor 9% gewijzigd door TechLight op 23-07-2024 20:17 ]

• alexbl69
de Peer schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Dat is nogal een statement. Heb je hier een bron voor?
Van de autofabrikanten zul je daar uiteraard niets van vinden. Het is dan ook mijn mening, maar deze is wel gebaseerd op - zoals vermeld - ervaringen op eigen gebied en diverse bronnen op het internet. Het YT kanaal van Louis Rossmann besteedt er regelmatig aandacht aan.

Ook dit is een leerzame bron: Automobile Industry and Planned Obsolescence: The Race for Innovation

Het is allemaal misschien niet eens zo slecht bedoeld van de fabrikanten. Feit is echter wel dat hoe meer 'mission critical' elektronica er in een auto wordt gestopt, hoe hoger het risico dat de technische levensduur gelimiteerd wordt door de beschikbaarheid van onderdelen in de toekomst.

• alexbl69
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:34:
[...]

Je trekt het wat te ver.
Er wordt wel degelijk gewerkt aan alternatieven en voorraden van componenten of volledige ECU's.
Daarenboven, zonder gekke dingen gaat zo'n electronica ook 20 jaar mee.
Het is inderdaad tot op zekere hoogte wel op te lossen. Je hoeft niet perse de originele onderdelen hebben, als onderdelen maar vervangen kunnen worden door opvolgers met dezelfde werking. Volledige ECU's heb ik dan wat meer moeite mee, want ook in dat geval kan het beteken dat het falen van een relatief klein onderdeel de vervanging van een hele ECU (toch al snel een €1.000) tot gevolg kan hebben.

Zoals gezegd vind ik dat hier rap strengere regelgeving voor moet komen. Dat een bijvoorbeeld fabrikant verplicht wordt tot 15 jaar na beëindiging van de productie reserveonderdelen te blijven leveren.

• TechLight
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:10:
Zoals gezegd vind ik dat hier rap strengere regelgeving voor moet komen. Dat een bijvoorbeeld fabrikant verplicht wordt tot 15 jaar na beëindiging van de productie reserveonderdelen te blijven leveren.
Dit soort regelgeving bestaat al voor bepaalde soorten product, kan goed dat dat hier ook komt, ook al gaat het allemaal langzaam. Op gebied van security en mobiele telefoons is het tegenwoordig ook al verplicht om aan te geven hoe lang devices ondersteund worden - en daarmee kan de consument in ieder geval wat kiezen (of een fabrikant zich onderscheiden).

Mogelijk zijn de EVs van dit moment het haasje: nog geen regelgeving maar al wel de technologieen die snel veranderen... Maar ik blijf ook lekker EV rijden, is alle risico wel waard :+

• mitsumark
Heeft weinig met EV te maken, maar ik heb "zaken gedaan" met alle Europese OEMs, en er was geen enkele uitzondering op de 15 jaar beschikbaarheid na EOP (en dan kun je nog een zwikje bestellen). Die requirement is er al decennia.
Er zal vast een uitzondering zijn ergens, voor welke reden dan ook, maar ga daar geen conclusies aan verbinden.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 23-07-2024 20:35 ]

• peerke 1960

peerke 1960

jdbiggelaa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Een wijd verbreid misverstand onder autorijders is dat de batterij van een EV bij een defect meteen geheel moet worden vervangen voor vele duizenden €€. In de praktijk gaan raken meestal niet meer dan één of enkele cellen kapot die vrij eenvoudige tegen redelijke kosten vervangen worden. En verder blijkt dat autobatterijen bij normaal gebruik heel lang meegaan, net zolang als de levensduur van de gemiddelde auto. Ik verwacht persoonlijk dat die hele discussie over hoge vervangingskosten van de batterij van een EV de komende jaren een zachte dood sterft…
Ik hoop oprecht dat je gelijk hebt tav het kunnen repareren voor een redelijke prijs. Op dit moment weten we het niet omdat de meeste Tesla’s (3en Y) nog in de garantie zitten. Omdat het om grote hoeveelheden auto’s gaat zal er ook wel een markt ontstaan voor reparatie. Ik heb wat discussies gevolgd over een Tesla S die zn batterijpakket gerepareerd heeft voor een 8 of 9 duizend euro ipv een refurbised batterijpakket via Tesla voor 16 duizend euro, of daar omtrent. (Nogmaals: daarmee zeg ik niet dat alle batterijen stuk gaan). Het ontstaan van die markt is wel belangrijk omdat ik een andere ervaring heb met mijn speedpedelec, een Stromer. Het betreft een niche product waarbij de fabrikant de info van de BMS van de batterij niet vrij geeft. Je ziet dat er tot op heden geen partijen zijn die deze batterijen effectief kunnen repareren ( op wat geruchten na van een bedrijf in Zwitserland en Belgie). Althans zodanig dat ze weer als vanouds presteren. ( zie de discussies op het speedpedelec forum)

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-12 14:26
Je zult dus zien dat er gespecialiseerde bedrijven gaan ontstaan die dit soort klussen gaan oppikken. Ik rijd zelf in een Hyundai ioniq. Deze heeft nog wel eens last van een "kapotte motor". Hyundai wil alleen maar aan volledige vervanging van de motor en dat kost al gauw zo'n 11 tot 13.000 euro. Het irritante is, dat het alleen maar een kapot kogellagertje betreft. Nu is er dus ook gewoon een bedrijf dat zich daar eigenlijk al in heeft gespecialiseerd. Zij maken de motor open en vervangen de kapotte kogellager. Totale kosten rond de €1500.
Toevallig heb ik ook een SromerSpeed pedelec. Daarbij zie je exact hetzelfde probleem. Kapotte kogellager is vervangen totale motor. Dat kost je dus al gauw 1500 euro. De Stromer dealer in Deventer maakt de motor open en vervangt de kogellager voor slechts €500.

Als de vraag er naar is gaat er een complete nieuwe industrie ontstaan voor het refurbishen van dit soort onderdelen.

• Tommie12
FranDaMan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:36:
Je zult dus zien dat er gespecialiseerde bedrijven gaan ontstaan die dit soort klussen gaan oppikken. Ik rijd zelf in een Hyundai ioniq. Deze heeft nog wel eens last van een "kapotte motor". Hyundai wil alleen maar aan volledige vervanging van de motor en dat kost al gauw zo'n 11 tot 13.000 euro. Het irritante is, dat het alleen maar een kapot kogellagertje betreft. Nu is er dus ook gewoon een bedrijf dat zich daar eigenlijk al in heeft gespecialiseerd. Zij maken de motor open en vervangen de kapotte kogellager. Totale kosten rond de €1500.
Toevallig heb ik ook een SromerSpeed pedelec. Daarbij zie je exact hetzelfde probleem. Kapotte kogellager is vervangen totale motor. Dat kost je dus al gauw 1500 euro. De Stromer dealer in Deventer maakt de motor open en vervangt de kogellager voor slechts €500.

Als de vraag er naar is gaat er een complete nieuwe industrie ontstaan voor het refurbishen van dit soort onderdelen.
En als die bedrijven er niet komen, dan is de markt te klein, en heb je waarschijnlijk geen probleem.

Van de S kan je nog wat vinden over defecte batterijen, van de 3 en Y lees je dat veel minder, en daarvan zijn er veel meer op de markt al zijn die auto’s een heel pak jonger.

• jdbiggelaa
FranDaMan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:36:

Dit verhaal onderschrijft weer eens hoe belangrijk de nieuwe Europese wetgeving is die bedrijven verplicht om spullen te leveren die te repareren zijn, óók door derden. Het ‘weggooitijdperk’ heeft zijn langste tijd gehad. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook om redenen van duurzaam gebruik van onze spullen is dat een harde noodzaak.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:26
jdbiggelaa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Klopt, bij onze ZOE is de accu er onder vandaan gehaald en naar een specialist gegaan waarbij alleen een kapotte module met enkele defecte cellen is vervangen. Was wel een garantieklus overigens want net 7 jaar oud. Veel BEV accu’s zijn modulair opgebouwd en blijkbaar dus ook gewoon te repareren.

Dit zal in de toekomst natuurlijk steeds goedkoper worden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
https://www.gelderlander....he-auto-meer-in~ac12e4be/

Voor een volgende keer: graag iets meer doen dan alleen een linkdrop doen (en dan eigenlijk ook nog in het verkeerde topic, dus bij deze ook een move)

[ Voor 44% gewijzigd door Notna op 25-07-2024 10:21 ]

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:03

3_s

Sunri5e schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:54:

[mbr] Voor een volgende keer: graag iets meer doen dan alleen een linkdrop doen (en dan eigenlijk ook nog in het verkeerde topic, dus bij deze ook een move)[/]
Zeker indien het achter een paywall zit |:(.

• alexbl69
Sunri5e schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:54:

[mbr] Voor een volgende keer: graag iets meer doen dan alleen een linkdrop doen (en dan eigenlijk ook nog in het verkeerde topic, dus bij deze ook een move)[/]
Herken het wel. Beide lokale autohandelaren in mijn woonplaats hebben een paar jaar geleden vol ingezet op EVs, maar hebben deze na grote verliezen inmiddels bijna volledig in de ban gedaan. Ze willen ze niet meer hebben als inruil.

In Engeland speelt overigens hetzelfde. Daar moeten dealers van alle nieuw verkochte auto's minimaal 22% EVs verkopen, dit percentage loopt de komende jaren op (2025: 28% / 2028: 52% / 2030: 80% / 2035: 100%).

Leuke politieke besluiten, maar het betekent dus dat geen enkele dealer meer een EV terugneemt, omdat deze bij verkoop niet meetelt als verplichte nieuwe EV verkoop. Als er al een klant binnenkomt voor een EV willen ze deze enkel een nieuwe verkopen, geen gebruikte.

Porsche stelt daar zelfs zeer gewilde modellen (911 GT3 RS) pas beschikbaar als klanten ook minimaal 2 of 3 EVs nieuw kopen.

Compleet doorgeslagen wetgeving in mijn ogen.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:42
3_s schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Zeker indien het achter een paywall zit |:(.
Knip

Hierbij het volledige artikel.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 25-07-2024 11:17 . Reden: Dergelijke paywall omzeilingen laten we helaas niet toe op Tweakers ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Herken het wel. Beide lokale autohandelaren in mijn woonplaats hebben een paar jaar geleden vol ingezet op EVs, maar hebben deze na grote verliezen inmiddels bijna volledig in de ban gedaan. Ze willen ze niet meer hebben als inruil.

In Engeland speelt overigens hetzelfde. Daar moeten dealers van alle nieuw verkochte auto's minimaal 22% EVs verkopen, dit percentage loopt de komende jaren op (2025: 28% / 2028: 52% / 2030: 80% / 2035: 100%).
In België dit jaar 25% van de nieuwe auto's EV, in Nederland 31%. En dat komt van Top Gear af, het petrolheadmagazine bij uitstek, dus het moet wel waar zijn.

Goed, dit zijn nieuwe verkopen en die worden uiteraard zwaar beïnvloed door de lease.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maasluip schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:24:
[...]

In België dit jaar 25% van de nieuwe auto's EV, in Nederland 31%. En dat komt van Top Gear af, het petrolheadmagazine bij uitstek, dus het moet wel waar zijn.

Goed, dit zijn nieuwe verkopen en die worden uiteraard zwaar beïnvloed door de lease.
Dat valt toch best tegen? Als je bedenkt dat de meeste nieuwe auto's zakelijk lease zijn en bij veel bedrijven inmiddels BEV verplicht is (iig bij ons).
Desondanks nog 'maar' 31% electrisch.

Als je een showroom instapt staat daar ook 90-95% benzine.. Het is goed zoeken naar een electrische wagen. Als je bij een Ford dealer binnen stapt dan loop je eerst tegen de Explorer PHEV aan, vervolgens de Focus wagon en als je doorloopt staat ergens achterin de hoek de electrische Mustang.

Het hele marketing verhaal is, behalve bij Tesla, nog volledig gebaseerd op (hybride) benzine

Ik ben absoluut voor BEV, begrijp me niet verkeerd , maar voor de particulier is het ondanks subsidie nog niet interessant genoeg. Wie wil over 5 jaar een Explorer EV uit 2024 van 2000kg met 400km bereik, terwijl de occasion markt wordt overspoeld met ex lease wagens.

Mijn overschot van pv panelen stuur ik direct de PHEV in, dus dat is ook geen argument (meer).

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2024 12:11 ]

Pagina: 1 ... 325 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic