Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:09:
[...]
Onderschat het effect niet van productieinstallaties die te ver onder hun capaciteit moeten draaien.
En als benzinepompen hun omzet zien zakken, dan gaan er snel een aantal verdwijnen, maar eerst raken ze in verval doordat er niet meer vernieuwd wordt, en daarna sterk bespaard wordt op onderhoud.
Er zullen er zeker sluiten, maar degenen die blijven kunnen gewoon tegen de capaciteit draaien.
Pompstations zullen ook moeten veranderen, meer laadpalen, meer horeca, (steeds meer klanten zullen daar etc.
Wordt het imo niet nu al heel veel duurder van, ook niet in 5-10 jaar, maybe 25+.
Tegen die tijd is het wagenpark misschien alsnog 50% benzine...
DrBOB101 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:14:
[...]
Dat de stroomprijs verdubbelt is nog geen gegeven. Zonnepanelen en windturbines zijn technologieën die steeds beter en goedkoper worden. Mijn eerste zonnepanelen waren 125 Wp/m2 (2012), de nieuwste zijn 230 Wp/m2 voor een vergelijkbare prijs; met 12 jaar inflatie (37%).
De elektriciteitsprijzen zijn zelfs
zeer stabiel geweest tot de oorlog in Oekraïne.
Feit is dat er steeds minder olie beschikbaar zal zijn. Hoewel er nog genoeg gevonden zal worden, alles wat we verbruiken is echt weg. Kan dus alleen maar duurder worden.
Toekomst is nooit een gegeven.
Volgens mij zeiden ze 10 jaar geleden al dat de olie "nu" op zou zijn, ik zie er nog weinig van.
Ik denk dat de zonnepanelen en windturbines de grootste efficientieslag al hebben gemaakt.
Het probleem nu is echter dat die energie opgeslagen moet worden, en daar is nog geen (goedkope) (schaalbare) technologie voor.
Een (groot) deel wordt nog steeds opgewekt met gas, en dat is ook stervens duur.
Die prijzen gaan waarschijnlijk met de inflatie mee, misschien nog wel harder omhoog, voordat ze (misschien) weer omlaag gaan, ook dan praten we over 10+ jaar, misschien meer.
Maargoed, het blijft lastig om op basis van dit soort aannames een langetermijn TOC van EV/PHEV/ICE te berekenen.
Ik reken dus gewoon met de prijzen van vandaag, met bij gelijke TOC de aanname dat benzine misschien net iets sneller duurder wordt dan kWh (en dat ik op die laatste meer invloed kan uitoefenen).