Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:04
BarryH schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:35:
[...]

Je hebt mensen die bezuinigen op het aantal velgen.
Ja, die werken vooral bij wagenparken en leasemaatschappijen :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

GekkeRipper schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Een bandenwissel is niet hetzelfde als een wielenwissel.
Er werd bandenwissel gezegd dus ik ging er stiekem van uit dat het daarom ging.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een vraagje, waarom worden er nog steeds nieuwe elektrische auto's uitgebracht die enkel 100kW snelladen ondersteunen?

150kW is toch wel een belangrijke stap omhoog.

Kost dit veel meer?
Of zijn leveranciers er technisch niet klaar voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:31
JMfx schreef op maandag 8 juli 2024 @ 00:31:
Een vraagje, waarom worden er nog steeds nieuwe elektrische auto's uitgebracht die enkel 100kW snelladen ondersteunen?
Waarom niet? Rij zelf 3j electrisch (2,5j met een eNiro en nu met een EV6) maar doe zelden snelladen en die keren dat ik het deed niet de behoefte gehad sneller te willen/moeten laden. Niet iedereen heeft dus de behoeftes die jij wellicht wel hebt.

Een snellere lader zal meer kosten.
Het is vast ook een deel markering: wil je sneller laden dan moet je een modelletje duurder nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 08-07-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:57
Termy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:49:
[...]

Er werd bandenwissel gezegd dus ik ging er stiekem van uit dat het daarom ging.
Ja verwarring alom haha. Ook een wielenwissel zou ik persoonlijk niet thuis aan beginnen. Heb geen opslagruimte, geen goede krik en geen momentsleutel. Dan moet ik daar nog allemaal in investeren met de kans dat ik fouten maak.

Bij een goede garage wordt er zo gehamerd op het vastzetten van de wielen. Bijvoorbeeld door meteen al de momentsleutel op de bestuurdersstoel te leggen. Door van die handigheidjes zal de monteur nooit wegrijden zonder de wielen op moment te zetten. Als het bij een garage wel fout gaat, dan zie je mij daar nooit meer terug. Als ze met zoiets belangrijks al zitten te slapen zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Kwa kosten hoef je het niet te laten, een krik en goede momentsleutel verdien je in 1 jaar makkelijk terug. Ik heb jaren zelf gewisseld. Je moet natuurlijk wel opslagruimte hebben.

Nu geen zin om nieuwe velgen te kopen, dus mag een bandenwisselaar het doen. Opslag en omleggen samen kosten in minder dan 2 jaar wel een set velgen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Interessant blog van jurist en collega-nerd @Arnoud Engelfriet, die regelmatig ook hier op het forum te vinden is:
Een actieradius die 30% tekortschiet, is echt wel een tekortkoming bij een elektrische auto

Het betreft een rechtzaak van een koper van een Jaguar I-PACE. Die heeft een WLTP van 480 km, maar verkoper vermeldt "bij normaal gebruik is dat 400 km". Koper redt het tot 280 km, en krijgt daarmee de koopovereenkomst ontbonden.

[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 08-07-2024 12:23 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

-tom-562

Oliesjeik

Idd, voor 5 a 6 tientjes heb je een prima krik en momentsleutel.
Dat laatste is niet eens perse nodig. Tot 20 jaar geleden ramde iedere thuissleutelaar ze gewoon vast met een kruissleutel of normale doppenset, nu moet het ineens allemaal met momentsleutels :+
Voor mijn MG4 (private lease) koop ik voor aan komende winter een setje extra wielen met winterbanden, ik wissel ze zelf wel om

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:23
janne_nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:26:
Kwa kosten hoef je het niet te laten, een krik en goede momentsleutel verdien je in 1 jaar makkelijk terug. Ik heb jaren zelf gewisseld. Je moet natuurlijk wel opslagruimte hebben.

Nu geen zin om nieuwe velgen te kopen, dus mag een bandenwisselaar het doen. Opslag en omleggen samen kosten in minder dan 2 jaar wel een set velgen geloof ik.
En eigenlijk hoeft er natuurlijk maar één iemand in de vriendengroep/familie/omgeving al die spullen te hebben...

Ik heb in mijn omgeving een pneumatische slagmoersleutel, momentsleutel en voldoende krikken tot mijn beschikking maar ben toch overgestapt naar all-season banden :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:23
-tom-562 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:40:
Dat laatste is niet eens perse nodig. Tot 20 jaar geleden ramde iedere thuissleutelaar ze gewoon vast met een kruissleutel of normale doppenset, nu moet het ineens allemaal met momentsleutels :+
En volop garages/beunhazen waar de pnematische sleutel als "momentsleutel" gebruikt wordt en er nooit een momentsleutel aan te pas komt.

Dan kan je het dus net zo goed zelf doen...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:17

3_s

TucanoItaly schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:39:
Interessant blog van jurist en collega-nerd Arnoud Engelfriet, die regelmatig ook hier op het forum te vinden is:
Een actieradius die 30% tekortschiet, is echt wel een tekortkoming bij een elektrische auto

Het betreft een rechtzaak van een koper van een Jaguar I-PACE. Die heeft een WLTP van 480 km, maar verkoper vermeldt "bij normaal gebruik is dat 400 km". Koper redt het tot 280 km, en krijgt daarmee de koopovereenkomst ontbonden.
Ik vind dit wel een moeilijke.
De garage moet WLTP vermelden, want dat is de afgesproken norm. En wat is de rijstijl van de koper? Altijd volop airco/verwarming aan en met gierende banden vertrekken, of juist rustig meerijden met het verkeer.
Maar 280 vs 480 is wel een heel groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Interessant blog van jurist en collega-nerd Arnoud Engelfriet, die regelmatig ook hier op het forum te vinden is:

Ik snap niet dat dit sinds EV's ineens een probleem is. Auto's met een ICE haalden nooit hun opgegeven verbruik en dat was allemaal prima.
Ik vind de snellaadcapaciteiten waarmee fabrikanten adverteren eerder misleidend dan de WLTP range.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:53
3_s schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:05:
[...]

Ik vind dit wel een moeilijke.
De garage moet WLTP vermelden, want dat is de afgesproken norm. En wat is de rijstijl van de koper? Altijd volop airco/verwarming aan en met gierende banden vertrekken, of juist rustig meerijden met het verkeer.
Maar 280 vs 480 is wel een heel groot verschil.
De grootste 'fout' ligt imho ook bij de niet toereikende WLTP methode. Dat is bij ICE's al een issue, maar bij EVs blijkbaar nog veel meer. Temperatuur heeft bij EVs veel meer impact dan bij ICE's, maar die WLTP testen worden natuurlijk uitgevoerd bij een optimale temperatuur.

Vermoed dat de uitspraak 'bij normaal gebruik is dat 400 km' van de verkoper in dit geval doorslaggevender is geweest dan de WLTP test. Is te hopen in ieder geval, want anders heeft bijkans elke EV bezitter het recht zijn auto in te leveren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Ik vind het interessant om te zien hoe dit verder gaat, want Jaguar voldoet gewoon aan de europese eis van WLTP, zowel in het doen van de testcyclus als in het adverteren ermee. Ze mogen de auto niet adverteren of verkopen zonder WLTP range te vermelden! Ik lees het vonnis dan ook als: Jaguar doet wat wettelijk moet, maar de wet is ontoereikend en daar wordt de fabrikant op afgerekend.

De WLTP is ook nooit bedacht als methode om een realistische range te verzinnen alleen om juist te kunnen vergelijken tussen auto's. Wat de rechter hier dus eigenlijk zegt is dat de wettelijke norm aangevuld moet worden met realistische verbruikscijfers en dat je daar dan ook op afgerekend kan worden als fabrikant...

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 08-07-2024 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:50
Sander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Ik vind het interessant om te zien hoe dit verder gaat, want Jaguar voldoet gewoon aan de europese eis van WLTP, zowel in het doen van de testcyclus als in het adverteren ermee. Ze mogen de auto niet adverteren of verkopen zonder WLTP range te vermelden! Ik lees het vonnis dan ook als: Jaguar doet wat wettelijk moet, maar de wet is ontoereikend en daar wordt de fabrikant op afgerekend.

De WLTP is ook nooit bedacht als methode om een realistische range te verzinnen alleen om juist te kunnen vergelijken tussen auto's. Wat de rechter hier dus eigenlijk zegt is dat de wettelijke norm aangevuld moet worden met realistische verbruikscijfers en dat je daar dan ook op afgerekend kan worden als fabrikant...
Wat hier speelde was dat de koper de auto niet kocht bij de fabrikant, maar (zoals de meeste mensen) bij een autoverkoper/dealer. En die verkoper communiceerde wél hogere kilometrages voor 'normaal gebruik', los van de WLTP.
Dus ik lees het arrest als 'Jaguar deed in 2018 het minimale wat wettelijk verplicht was, maar de dealer stelde in hun communicatie naar deze klant het bereik veel rooskleuriger voor dan wat het in werkelijkheid bleek te zijn na aankoop'. En de koper mocht daarop vertrouwen, en is de verkoper hierop afgerekend.
Ik denk dat alle Jaguar-verkoopmedewerkers inmiddels een aanvullende cursus hebben gekregen over wat ze wel en niet mogen vertellen tijdens het verkooppraatje. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

'Mensen" zijn niet gewend om in de winter veel minder bereik te hebben dan in de zomer. Ook de invloed van je rijstijl is in een ICE van minder belang. Ik denk dat het daar mis gegaan is. Ik denk dat je met die iPace best 400 km kunt rijden, maar niet op de snelweg en zeker niet in de winter. 280 km bereik met veel snelweg kilometers klinkt mij helemaal niet slecht in de oren. In mijn Ioniq 6 haal ik met deze temps echt wel de WLTP, maar als ik over de snelweg naar Duitsland moet/wil is het na 450 km wel gedaan. En in de winter zal het na 300 km wel laden worden.

Mijn stelregel is 75% WLTP voor alleen snelweg kilometers. En in de winter nog eens 75% daarvan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:41
Of-Aaargh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Wat hier speelde was dat de koper de auto niet kocht bij de fabrikant, maar (zoals de meeste mensen) bij een autoverkoper/dealer. En die verkoper communiceerde wél hogere kilometrages voor 'normaal gebruik', los van de WLTP.
Dit is precies het probleem, de verkoper garandeerde een hoger bereik dan de werkelijkheid. Wat het WLTP bereik is, is irrelevant, net als wat de fabrikant zegt. Het helpt alleen wel om je claim hard te maken.

De verkoper is gewoon nalatig geweest of niet deskundig in het vertellen van de juiste cijfers. Bij alle aankopen moet je de verkopende partij aanspreken en die in gebreke stellen. Je moet het alleen kunnen bewijzen. En ik dacht dat het zelfs zo is dat binnen de wettelijke garantietermijn de verkoper het tegendeel moet bewijzen. Die had dus zelf een testrit kunnen/moeten doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:10

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Wesco schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Volgens mij is vooral de achterbank in de e-Niro veel ruimer dan in de Kona, dus als je regelmatig volwassenen of grotere kinderen achterin hebt is de e-Niro de betere keuze.
Vanochtend dus de e-Niro en Kona bekeken en de laadruimte viel me toch erg tegen. Daar de garage zich vooral in leasewagens beweegt (en dit op serieuze schaal lijkt te doen) waren er ook wat andere modellen inzichtelijk, waaronder de Model 3 van Tesla. En credit where it's due, wanneer wij bereid zijn iets meer uit te geven lijkt dit een veel betere optie wat betreft (berg)ruimte.\

Dit betekent dat we serieus overwegen om het budget naar ongeveer 25k te tillen, en een occasion Model 3 te overwegen. Deze zal dan ongeveer 4-5 jaar oud zijn en waarschijnlijk rond de 150-250k km hebben gereden. Het enige zorgenkindje wat betreft Tesla is het gedoe met trekhaken, daar moeten we nog wat op verzinnen.

Hebben jullie verder nog op- of aanmerkingen?

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:36
Klauwhamer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:42:
[...]
Het enige zorgenkindje wat betreft Tesla is het gedoe met trekhaken, daar moeten we nog wat op verzinnen.

Het enige wat je kan doen met 4-5 jaar oude model 3s en trekhaken is er 1 die af-fabriek met trekhaak kwam te kopen. Achteraf zal je nooit iets anders dan een fietsendrager erop mogen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Caelorum schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:49:
[...]

Het enige wat je kan doen met 4-5 jaar oude model 3s en trekhaken is er 1 die af-fabriek met trekhaak kwam te kopen. Achteraf zal je nooit iets anders dan een fietsendrager erop mogen monteren.
Nja, wat we ook overwegen is de oude auto (die sowieso blijft) voorzien van een trekhaak als dat straffeloos kan. Het zal toch alleen gebruikt worden voor ritjes milieupark met groenafval, niet een kloeke caravan voor op vakanties.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Klauwhamer had je mijn update nog gezien mbt de verborgen laadruimte van de e-Niro?
CyBeRSPiN in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
De “Sedan” achterklep van de Model3 laat het vervoeren van grote objecten niet toe, maar dat kun je compenseren met een trekhaak en aanhanger.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-07-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:51
[...]

Vanochtend dus de e-Niro en Kona bekeken en de laadruimte viel me toch erg tegen. Daar de garage zich vooral in leasewagens beweegt (en dit op serieuze schaal lijkt te doen) waren er ook wat andere modellen inzichtelijk, waaronder de Model 3 van Tesla. En credit where it's due, wanneer wij bereid zijn iets meer uit te geven lijkt dit een veel betere optie wat betreft (berg)ruimte.\

Dit betekent dat we serieus overwegen om het budget naar ongeveer 25k te tillen, en een occasion Model 3 te overwegen. Deze zal dan ongeveer 4-5 jaar oud zijn en waarschijnlijk rond de 150-250k km hebben gereden. Het enige zorgenkindje wat betreft Tesla is het gedoe met trekhaken, daar moeten we nog wat op verzinnen.

Laad je de kofferbak vol tot het dak? Ik weet dat sommige dat niet doen.
Maar als je dat wel doet: Dan heeft de Niro achterin meer laadruimte. Als je onder de vloer en de frunk meetelt dan heeft de M3 maar 30 liter meer. Wat je met een aftermarket frunk voor de Niro weer kan overbruggen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:15
[...]

In dat segment zou ik eigenlijk een okay-sjon van Tesla pakken en dan wel een 75D via hun website.

Ook leuk hoe het is begonnen met “ik wil geen Tesla”. Don’t worry, zo begint iedereen :+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Ecological schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:02:
[...]
Ook leuk hoe het is begonnen met “ik wil geen Tesla”. Don’t worry, zo begint iedereen :+
Dat wil ik nog steeds niet en nog steeds walg ik van Musk. Neemt niet weg dat dit een zakelijke beslissing moet zijn, waar niet alleen ik profijt van heb. Als Tesla het beste aansluit op mijn use case en budget, dan moet ik er maar overheen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Klauwhamer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Dat wil ik nog steeds niet en nog steeds walg ik van Musk. Neemt niet weg dat dit een zakelijke beslissing moet zijn, waar niet alleen ik profijt van heb. Als Tesla het beste aansluit op mijn use case en budget, dan moet ik er maar overheen stappen.
Zoals @CyBeRSPiN als schrijft zit er in de E-Niro ook een flinke ruimte onder de laadvloer. Wat compacter inpakken / keuzes maken met wat je meeneemt helpt ook een hoop.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:34
-tom-562 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:40:
Idd, voor 5 a 6 tientjes heb je een prima krik en momentsleutel.
Ja, met stalen velgen komt dat niet zo nauw.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:36
Klauwhamer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:01:
[...]
Nja, wat we ook overwegen is de oude auto (die sowieso blijft) voorzien van een trekhaak als dat straffeloos kan. Het zal toch alleen gebruikt worden voor ritjes milieupark met groenafval, niet een kloeke caravan voor op vakanties.
Dat mag niet. Er is geen trekgewicht opgenomen in de typegoedkeuring van die auto's zonder trekhaak. Je kan er dus een trekhaak op zetten, maar in principe mag je er verder niets mee trekken.
Dit is dus anders voor de model 3s vanaf pakweg 2022, want die hebben zonder trekhaak wel ook een trekgewicht. Even goed kijken bij de RDW dus. Dit is bijv. een SR+ zonder trekhaak uit 2019:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4D78J8tSUDR4GI8vzz2bPKK2AOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DO0eul3gb9s5pRuGqnzt7AaS.png?f=fotoalbum_large

*edit*
|:( oh, oude auto.. ja :D, maar in ieder geval niet met een model 3 uit 2019/2020.

[ Voor 36% gewijzigd door Caelorum op 08-07-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:21:
[...]

Ja, met stalen velgen komt dat niet zo nauw.
Dat komt in principe net zo nauw als met lichtmetalen velgen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PeterZ(on) schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:53:
Die had dus zelf een testrit kunnen/moeten doen.
Zo'n dealer zet liever een vlot pratend knulletje en een duur koffiezet-apparaat in de showroom. Die betaalt hij uiteraard niet genoeg om een I-Pace te laten rijden, en goed ervaring op te doen.

Onder bepaalde omstandigheden, met name buitenland, hou je ook graag wat marge over, zeker toen deze zaak was gestart. Dus misschien dat zo'n (zakelijke) nieuwe I-PACE eigenaar naar een klant rijdt in Frankfurt. En in de winter heb je verminderd bereik. Bij de grens nog even tot 80% snelladen. En dan bij 20% maar weer snelladen. Dan kan ik me de frustratie goed voorstellen, ten opzichte van een ICE jaguar met een 80 liter tank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:17

3_s

Klauwhamer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Er is maar één iemand die last heeft van principes, en dat ben je zelf :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]
.

Vergeet niet dat de kofferbak van een 3 niet echt handig is voor wat betreft de opening. Dat is bij een eNiro stukken beter, bij een Kona ook, maar die is significant kleiner.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

DrBOB101 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Zoals @CyBeRSPiN als schrijft zit er in de E-Niro ook een flinke ruimte onder de laadvloer. Wat compacter inpakken / keuzes maken met wat je meeneemt helpt ook een hoop.
Ja, dat hebben we gezien, maar alsnog viel het tegen. Mogelijk moet ik de bananendozen-metric er eens op naslaan, misschien heb ik het één en ander gemist, maar vooralsnog lijkt het er op dat de Model 3 (en een paar extra duizend euro) een veel betere lange termijn-keuze is voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Caelorum schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:23:
[...]

*edit*
|:( oh, oude auto.. ja :D, maar in ieder geval niet met een model 3 uit 2019/2020.
Yeah, onze oude ICE. De trouwe Toyota.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
[...]

Ik heb bijna 5 jaar een M3 gereden. Kan enorm veel in (gezin met 2 jonge kinderen en een hond). Met een dakkoffer al helemaal (heb nog originele dragers mocht je interesse hebben btw).

Let bij aankoop op een aantal punten: geen krakende draagarmen (moeten zijn vervangen), kabelboom-reparatie (is terugroepactie). Verder had ik bij die van mij op 130 een vreemde piep uit de achterste motor (jankend geluid). Was lease dus nooit iets mee gedaan. Wellicht ook even kijken of het interieurfilter e.d. ooit zijn vervangen. Verder uiteraard standaard zaken testen zoals niet trillen in stuur, airco, werken alle speakers goed, geen krassen op het scherm/interieur/exterieur etc.. wellicht ook wat extra aandacht besteden aan panel-gaps. Zitten M3's bij welke door een peuter nog beter in elkaar gezet hadden kunnen worden (die van mij was er een van).

Verder zijn het echt top auto's met enorm veel fun en power. 120k gereden en nooit enig issue gehad behalve de draagarmen (onder garantie vervangen). Houd wel rekening mee met lawaai boven de 120 (tot 100 heb je eigenlijk nergens last van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Ik heb bijna 5 jaar een M3 gereden. Kan enorm veel in (gezin met 2 jonge kinderen en een hond). Met een dakkoffer al helemaal (heb nog originele dragers mocht je interesse hebben btw).

Let bij aankoop op een aantal punten: geen krakende draagarmen (moeten zijn vervangen), kabelboom-reparatie (is terugroepactie). Verder had ik bij die van mij op 130 een vreemde piep uit de achterste motor (jankend geluid). Was lease dus nooit iets mee gedaan. Wellicht ook even kijken of het interieurfilter e.d. ooit zijn vervangen. Verder uiteraard standaard zaken testen zoals niet trillen in stuur, airco, werken alle speakers goed, geen krassen op het scherm/interieur/exterieur etc.. wellicht ook wat extra aandacht besteden aan panel-gaps. Zitten M3's bij welke door een peuter nog beter in elkaar gezet hadden kunnen worden (die van mij was er een van).

Verder zijn het echt top auto's met enorm veel fun en power. 120k gereden en nooit enig issue gehad behalve de draagarmen (onder garantie vervangen). Houd wel rekening mee met lawaai boven de 120 (tot 100 heb je eigenlijk nergens last van).
Schoonheidsfoutjes in de afwerking (lees: crappy produktieproces en QC) werd door de garage waar ik was ook op geattendeerd. Hij zei dat niet zo letterlijk maar daar kwam het wel op neer. Domme vraag, maar wat bedoel je met 'draagarmen'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-08 09:17
Klauwhamer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Schoonheidsfoutjes in de afwerking (lees: crappy produktieproces en QC) werd door de garage waar ik was ook op geattendeerd. Hij zei dat niet zo letterlijk maar daar kwam het wel op neer. Domme vraag, maar wat bedoel je met 'draagarmen'?
De draagarmen (met name voor) bij Tesla M3's van iets oudere leeftijd zijn een probleem. Deze zorgen voor de beweging (heen-en-weer sturen) van de wielen. Deze gaan vaak kapot en dienen te worden vervangen. Het is overigens niet per definitie zo dat het ineens heel gevaarlijk is als ze kapot gaan. Je hoort alleen lawaai in de meeste gevallen.

De afwerking van de recentere M3's is een stuk beter, dat moet eerlijk gezegd worden. Ik weet een van onze eerste Tesla's (was een X toentertijd) nog wel dat we berijders hadden die op de snelweg reden en plots de vleugeldeuren open gingen :) ook wel berijders die met alle ramen dicht tijdens een flinke regenbui het water naar binnen zagen druppelen. Die euvels zijn inmiddels wel verholpen.

Let wel even op de bekleding op het stuur. Dat zien wij tegenwoordig vaker terugkomen bij Model 3's, dat laat los. Kan ook - met wat aandringen - bij Tesla onder garantie worden vervangen.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:54
DrBOB101 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Dit is ook een oplossing. Flexibele extra ruimte voor als het nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuvM1cfBplFy9lHbdbZvap5qHr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t1jyklfmsp7v2CCyBk4cjUBJ.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door pmiddeld op 09-07-2024 12:03 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
mitsumark schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:05:
Afgelopen vrijdag heb ik proefgereden met de ID7, ID5, Xpeng G6 en Skoda Enyaq Coupe.

Wat me vooral opviel is dat ze allemaal veel beter rijden dan mn 12 jaar oude BMW 320D met 350k km op de teller :D
Wat me ook opviel is dat, hoe groot de auto ook, de kofferbak waarschijnlijk te klein gaat zijn voor 2 kleine kinderen met alle meuk die mee "moet", dus ontkom je haast niet aan een dakkoffer.
Ik neig nu dus meer naar een hatchback/station ipv een SUV. Ook de ID7 is bv al 12cm hoger dan mn 3-serie.

Ik heb nog proefritten op de planning staan met de (2e hands) Kia EV6 en Zeekr 001, en misschien nog wel een 2e hands EQS 8)
Om wat kosten te besparen lijkt een 2e hands Kia EV6 een goede optie, mits die ook lekker rijdt, anders staat voor nu de ID7 bovenaan mn lijstje.

Xpeng reed ook niet onaardig, kwa comfort tussen de Model Y (die ik vorig jaar heb gereden) en de VAG modellen in, maar heb toch nog twijfels bij het merk (en de kleurkeuzes).

Toen ik de ID7 aan mn vrouw liet zien was haar eerste reactie: "wat een saaie auto", dus dat zal dan een rode GTX moeten worden of iets dergelijks :9
Gister eindelijk rondje gedaan met de EV6, Zeekr 001 en een EQS bekeken.

De EV6 lijkt wat stugger geveerd, dus minder comfortabel, ik weet niet of ik dat nog prettig vind rijden.
Ik denk kwa comfort ergens tussen MY en Xpeng G6 in, viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. Wellicht dat een IONIQ 5 dan beter bij mij past.
Los daarvan was het scherm (navi) erg traag en met de RWD weinig umpf bij 100kmpu. De verkoper meldde dat dat bij de AWD niet heel veel beter zou zijn, ik vraag het me nog af.
Imo is het wel echt concessies doen.

Dan de Zeekr 001: wat een machine! Op gebied van uitstraling interieur en exterieur echt op een hoog niveau.
Iets sportiever rijgedrag dan de ID7, maar nog wel erg comfortabel, en vergeleken de ID7 tourer natuurlijk iets minder praktisch, maar dan rij je wat unieks (vooralsnog).
Ik heb de performance gereden, maar ook die had nog prima audio imo, enige wat ik zou missen is de stoelventilatie.

Eind van de dag nog even wezen kijken bij een EQS 450+, niet gereden maar wel een half uur in gezeten en gepraat met de verkoper.
Dit is echt next level op alle gebieden, over alles is gedacht, en alles is te configureren hoe je dat wilt (kan ook een minpunt zijn voor sommigen).
Het is bijna gek dat je voor zo'n auto van 2 jaar oud net zoveel betaalt als voor een nieuwe ID7 GTX full option of een Zeekr 001 Privilege.

Op de shortlist staan nu dus de:
ID7: wellicht wat saai, maar erg degelijk en mogelijk het meest praktisch (zeker in tourer vorm).
Zeekr 001 privi: van de drie het spannendst/sportiefst, ik blijf persoonlijk wel de vraagtekens houden over Chinese kwaliteit (van een relatief klein en nieuw merk), zeker wat betreft software. Desondanks krijg je wel 10 jaar garantie.
Merc EQS 450+: by far het meest luxe en comfortabel, misschien nog even proefrit maken om te zien of het ook leuk (genoeg) rijdt.

Voor dit geld heb je natuurlijk ook nog de Taycan Turismo, maar daar twijfel ik allereerst teveel over het praktische gedeelte.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 14-07-2024 10:52 . Reden: financiele dingen eruit ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:48:
[...] Alles op een rijtje neig ik toch steeds meer naar een auto van 70-75k dan eentje van 50k, je krijgt er gewoon zoveel meer voor terug, ook al gaan de maandelijkse kosten van van 600 naar 900, daar moet ik het met de baas (vrouw) eens over hebben.
Kosten besparen en 2e hands in je vorige post; van 50k naar 75k nieuw in deze post. Ik ben benieuwd waar je gaat eindigen na overleg.
Persoonlijk zou ik geen lenen voor een auto; laat staan met een rente van 9%. Dat is met de afschrijving mee, 2x geld weggooien. Dan is private lease wellicht een betere optie?

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DrBOB101 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:10:
[...]

Kosten besparen en 2e hands in je vorige post; van 50k naar 75k nieuw in deze post. Ik ben benieuwd waar je gaat eindigen na overleg.
Persoonlijk zou ik geen lenen voor een auto; laat staan met een rente van 9%. Dat is met de afschrijving mee, 2x geld weggooien. Dan is private lease wellicht een betere optie?
@mitsumark
Ik kan klinken als een oude zak, maar als je een EQS wil rijden, dan zorg je dat je die zo kan betalen zonder lening….
Als je echt te lang moet nadenken en andere dingen moet laten kan je beter iets goedkoper rijden.

Voor mij is het simpel, ik koop geen auto die ik niet 3 keer cash kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Knip, op verzoek verwijderd

[ Voor 178% gewijzigd door Taro op 14-07-2024 15:39 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@mitsumark Als je moet lenen voor de duurste auto's die je noemt, maar ook voor de goedkopere auto's die je noemt, dan moet je voor de goedkopere auto's gaan. Dat je het maandelijks kunt missen betekent niet dat je het moet doen of dat het slim is. Er kunnen in het leven ook dingen mis gaan.

En de waarde van aandelen heb je waarschijnlijk voor een ander doel: Vermogen opbouwen. Met een auto ga je vermogen verliezen. Kan je de auto kopen dan is het een ander verhaal, maar meer lenen voor een nog duurdere auto is gewoon niet slim.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Knip, op verzoek verwijderd

[ Voor 177% gewijzigd door Taro op 14-07-2024 15:40 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@mitsumark Focus hier dan alleen op welke auto je wil hebben en laat het financiële stuk achterwege, als je ons blijft meenemen in het uitstellen van je verbouwing, maandbedragen en percentages van de lening, je salaris, etc. dan kan je dergelijke reacties verwachten.

Heel veel mensen kunnen met een dikke financiering mooiere auto's krijgen, maar dat is gewoon niet slim. Ik heb destijds bijv. de MY LR gekocht, we hadden het geld liggen én ik hoefde er geen beleggings-/cryptopotjes voor aan te raken, daarnaast kon het maandelijks uit door o.a. mobiliteitsbudget, km-vergoeding en goedkoop dynamisch laden, goedkope verzekering en (nog) geen wegenbelasting. Iedere maand zet ik daaruit een bedrag opzij naar een spaardoel zodat we over 4-5 jaar minimaal dezelfde auto weer kunnen kopen, weer zonder er een lening voor aan te gaan of andere potjes aan te spreken. Ik had ook bijv. voor een Model S/X Plaid kunnen gaan of kunnen lenen om nog groter te gaan, maar dat is gewoon niet nodig, goed is goed genoeg en ik ben hier ook gewoon al heel blij mee, ik koester het. Ik heb voldoende mensen om mij heen gezien die met 2 goede banen onverwachts in de shit zijn komen te zitten. Sterker nog, familieleden die al tientallen jaren tegen mij en mijn vrouw hebben gezegd dat wij een groter huis moeten kopen zitten op dit moment zelf in de shit met hun grotere huis... Je kunt het nu betalen, maar als je iets overkomt dan ineens niet meer en dan is bijv. een draaibaar scherm, stoelventilatie, een blitse auto met dik maandbedrag een last aan je been ipv iets dat je daadwerkelijk dacht nodig te hebben.

Afijn: Terug naar de auto's inderdaad. Volgens mij moet je eerst zelf de balans goed opmaken wat je zelf wil. Van EV's van 75k terug naar ICE's van 35-40k, bepaal eerst wat écht belangrijk voor je is, daarna kan men hier helpen met meedenken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Jammer dat als je ergens 1 zinnetje iets van kosten noemt of meeneemt in je overwegingen dat het vervolgens alleen maar over financiën gaat.
Vast goedbedoeld, maar daar heb ik en anderen helemaal niks aan, ik heb alle "onzin" verwijderd.

Als iemand nog iets wil zeggen over de ID7, 001, EQS, of andere auto, be my guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
mitsumark schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:48:
[...]
Gister eindelijk rondje gedaan met de EV6, Zeekr 001 en een EQS bekeken.

De EV6 lijkt wat stugger geveerd, dus minder comfortabel, ik weet niet of ik dat nog prettig vind rijden.
Ik denk kwa comfort ergens tussen MY en Xpeng G6 in, viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. Wellicht dat een IONIQ 5 dan beter bij mij past.
Los daarvan was het scherm (navi) erg traag en met de RWD weinig umpf bij 100kmpu. De verkoper meldde dat dat bij de AWD niet heel veel beter zou zijn, ik vraag het me nog af.
Voordeel is natuurlijk dat ze ook 2e hands beschikbaar zijn, en daardoor echt een pak goedkoper (per maand), ondanks enorme rente van 9,4% als er een stuk financiering nodig is. Misschien als binnen 6 maanden de facelift komt dat de prijzen nog wat beter worden.
Imo is het wel echt concessies doen.

Dan de Zeekr 001: wat een machine! Op gebied van uitstraling interieur en exterieur echt op een hoog niveau.
Iets sportiever rijgedrag dan de ID7, maar nog wel erg comfortabel, en vergeleken de ID7 tourer natuurlijk iets minder praktisch, maar dan rij je wat unieks (vooralsnog).
Ik heb de performance gereden, maar ook die had nog prima audio imo, enige wat ik zou missen is de stoelventilatie.

Eind van de dag nog even wezen kijken bij een EQS 450+, niet gereden maar wel een half uur in gezeten en gepraat met de verkoper.
Dit is echt next level op alle gebieden, over alles is gedacht, en alles is te configureren hoe je dat wilt (kan ook een minpunt zijn voor sommigen).
Het is bijna gek dat je voor zo'n auto van 2 jaar oud net zoveel betaalt als voor een nieuwe ID7 GTX full option of een Zeekr 001 Privilege.

Alles op een rijtje neig ik toch steeds meer naar een auto van 70-75k dan eentje van 50k, je krijgt er gewoon zoveel meer voor terug, ook al gaan de maandelijkse kosten van van 600 naar 900, daar moet ik het met de baas (vrouw) eens over hebben.

Op de shortlist staan nu dus de:
ID7: wellicht wat saai, maar erg degelijk en mogelijk het meest praktisch (zeker in tourer vorm).
Zeekr 001 privi: van de drie het spannendst/sportiefst, ik blijf persoonlijk wel de vraagtekens houden over Chinese kwaliteit (van een relatief klein en nieuw merk), zeker wat betreft software. Desondanks krijg je wel 10 jaar garantie.
Merc EQS 450+: by far het meest luxe en comfortabel, misschien nog even proefrit maken om te zien of het ook leuk (genoeg) rijdt.

Voor dit geld heb je natuurlijk ook nog de Taycan Turismo, maar daar twijfel ik allereerst teveel over het praktische gedeelte.
In het segment waar je zoekt past de EQE beter dan de EQS toch? Beide ken ik zelf niet. Ik verwacht dat de EQS het minst 'leuk' rijdt en vooral op comfort is gericht. Hebben die standaard luchtvering? Ik zou het altijd nemen op zo'n auto. Net als sturende achterwielen. Zulke opties maakt zo'n auto wel duurder in onderhoud. Zeker luchtvering is iets wat bij elke auto die het heeft wel als aandachtspunt wordt genoemd. Het is dure techniek die onderhevig is aan slijtage.

Een ID7 lijkt een goede keuze als je een no nonsense auto met een ruime achterbank wil hebben, afgaande op reviews.

Als je kijkt naar Kia EV6 en dergelijke dan lijkt me de Model Y de beste keuze in dat segment. Goede prijs, veel ruimte, beste tech, betrouwbaar. Kun je tot 2025 wachten dan kun je de facelift van de Y waarschijnlijk kopen.

Oh denk ook eens aan een Audi Etron SUV. Erg comfortabel maar helaas onbetrouwbaar en duur in onderhoud vanwege bijvoorbeeld falende motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
GekkeRipper schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:02:
[...]

In het segment waar je zoekt past de EQE beter dan de EQS toch? Beide ken ik zelf niet. Ik verwacht dat de EQS het minst 'leuk' rijdt en vooral op comfort is gericht. Hebben die standaard luchtvering? Ik zou het altijd nemen op zo'n auto. Net als sturende achterwielen. Zulke opties maakt zo'n auto wel duurder in onderhoud. Zeker luchtvering is iets wat bij elke auto die het heeft wel als aandachtspunt wordt genoemd. Het is dure techniek die onderhevig is aan slijtage.

Een ID7 lijkt een goede keuze als je een no nonsense auto met een ruime achterbank wil hebben, afgaande op reviews.

Als je kijkt naar Kia EV6 en dergelijke dan lijkt me de Model Y de beste keuze in dat segment. Goede prijs, veel ruimte, beste tech, betrouwbaar. Kun je tot 2025 wachten dan kun je de facelift van de Y waarschijnlijk kopen.

Oh denk ook eens aan een Audi Etron SUV. Erg comfortabel maar helaas onbetrouwbaar en duur in onderhoud vanwege bijvoorbeeld falende motoren.
De EQE heb ik bekeken, maar met die kofferbak kan ik er met een jong gezin niet zoveel mee.
De EQS kwam daardoor eigenlijk alleen in beeld vanwege de "liftback".
EQS heeft standaard achterwielsturing, alleen optie waarmee hij 2x zoveel stuurt, maar dat lijkt niet nodig.
Volgens de verkoper heeft de EQS met "slechts" 4,5 graad sturing dezelfde draaicirkel als een A-klasse (10,9m, zelfde als de ID7, 1m minder dan de 001). Edit: die 10,9m is wellicht met 10 graden sturing..
Luchtvering zit er volgens mij ook standaard op, in ieder geval verschillende rijmodi.

Onderhoud maak ik me niet al teveel zorgen over, ik zal de auto niet over de 100k km rijden. Al kun je natuurlijk altijd pech hebben.

De MY vond ik echt té oncomfortabel, nog minder dan de EV6.
De M3 Highland vond ik dan wel weer prima (op de kofferklep na), dus misschien dat Juniper daar verandering in brengt.

E-Tron (sportback) heeft ook op mn shortlist gestaan, maar het verbruik maakt hem wat minder geschikt voor lange reizen.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 14-07-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:24
mitsumark schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:14:
[...]

De EQE heb ik bekeken, maar met die kofferbak kan ik er met een jong gezin niet zoveel mee.
Jong gezin past ook nog wel in een BMW i4 dan. Liftback, RWD en efficiënt. En een heel stuk betaalbaarder dan de EQS.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
[...]

EQS heeft standaard achterwielsturing, alleen optie waarmee hij 2x zoveel stuurt, maar dat lijkt niet nodig.
Volgens de verkoper heeft de EQS met "slechts" 4,5 graad sturing dezelfde draaicirkel als een A-klasse (10,9m, zelfde als de ID7, 1m minder dan de 001). Edit: die 10,9m is wellicht met 10 graden sturing..
Luchtvering zit er volgens mij ook standaard op, in ieder geval verschillende rijmodi.

Onderhoud maak ik me niet al teveel zorgen over, ik zal de auto niet over de 100k km rijden. Al kun je natuurlijk altijd pech hebben.

De M3 Highland vond ik dan wel weer prima (op de kofferklep na), dus misschien dat Juniper daar verandering in brengt.

E-Tron (sportback) heeft ook op mn shortlist gestaan, maar het verbruik maakt hem wat minder geschikt voor lange reizen.
Allemaal terechte opmerkingen. Heb je de BMW iX al overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kdeboois schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Jong gezin past ook nog wel in een BMW i4 dan. Liftback, RWD en efficiënt. En een heel stuk betaalbaarder dan de EQS.
Voor mijn gevoel is die veel kleiner dan mn 3-serie station, maar kwa liters (kofferbak zelf) valt dat wel mee.
Echter Bjorn kreeg er niet zoveel bananenboxen in, dus daarom viel die eigenlijk af (ik kijk in principe naar 8 boxen of meer).
Niet heel belangrijk, maar er staan er ook al 2 in de straat.
GekkeRipper schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Allemaal terechte opmerkingen. Heb je de BMW iX al overwogen?
iX heb ik ook even naar gekeken.
Voor de 40 geldt eigenlijk zelfde als de Etron, te weinig range maar dan ook nog langzaam laden.
De 50 is eventueel een optie, maar ook tegen de 70k en dan denk ik dat ik toch te weinig heb met het uiterlijk.
Ik heb ook nog even de Xpeng G9 op de lijst gehad, met ook een redelijk hoog verbruik (gecompenseerd door extreem snel laden), maar Xpeng heb ik persoonlijk nog iets meer twijfels over dan Zeekr.
Q6 lijkt me ook mooi (op basis van reviews), maar met opties weer een stuk duurder.

De echt hoge SUV's stap ik eigenlijk een beetje vanaf, meestal vanwege verbruik.
Ik heb ook het gevoel dat de snelladers meer geknepen zullen worden, dus dat 300kW laden misschien niet perse een pre is, dan liever 200kW maar een goede curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik mis dan de Honqi in je lijstje, dat is een directe concurrent van de Mercedes. Wel heel groot, maar uitermate comfortabel en gewoon supersnel voor zo'n grote bak.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
mitsumark schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:18:
[...]
Voor mijn gevoel is die veel kleiner dan mn 3-serie station, maar kwa liters (kofferbak zelf) valt dat wel mee.
Echter Bjorn kreeg er niet zoveel bananenboxen in, dus daarom viel die eigenlijk af (ik kijk in principe naar 8 boxen of meer).
Niet heel belangrijk, maar er staan er ook al 2 in de straat.

[...]

iX heb ik ook even naar gekeken.
Voor de 40 geldt eigenlijk zelfde als de Etron, te weinig range maar dan ook nog langzaam laden.
De 50 is eventueel een optie, maar ook tegen de 70k en dan denk ik dat ik toch te weinig heb met het uiterlijk.
Ik heb ook nog even de Xpeng G9 op de lijst gehad, met ook een redelijk hoog verbruik (gecompenseerd door extreem snel laden), maar Xpeng heb ik persoonlijk nog iets meer twijfels over dan Zeekr.
Q6 lijkt me ook mooi (op basis van reviews), maar met opties weer een stuk duurder.

De echt hoge SUV's stap ik eigenlijk een beetje vanaf, meestal vanwege verbruik.
Ik heb ook het gevoel dat de snelladers meer geknepen zullen worden, dus dat 300kW laden misschien niet perse een pre is, dan liever 200kW maar een goede curve.
Ik weet niet hoe veel lange reizen je maakt, maar zou daar persoonlijk niet de auto op uitzoeken. De Audi Etron schijnt wel goed te kunnen snelladen, dat compenseert de lage range.

Mijn budget is wat kleiner dan het jouwe en ik zoek ook in de occasionhoek naar dikke EVs. Dus Audi Etron, BMW iX, Jaguar I pace. Eigenlijk vind ik alleen Tesla en Xpeng veel waar voor je geld bieden. Als particulier zou ik voorlopig niet aan een Chinees beginnen ivm twijfels over waar je terecht kan voor service en garantie en hoe lang? Als dat tegenvalt keldert de restwaarde vervolgens ook.

Voor mij persoonlijk blijft eigenlijk alleen Tesla over met de 3 en de Y. De Y vind ik op dit moment te lelijk en mist het raffinement van de facelift. Dus ik wacht op de facelift van de Y en kijk dan wel naar de markt. En mijn persoonlijke noodzaak.

Heb ook reviews van de BMW i5 gezien en dat valt toch vies tegen. Te veel nadelen door in de basis gebaseerd te zijn op een ICE model. Daarnaast schijnt er flink beknibbeld te zijn op de kwaliteit van het interieur. Dan kun je dus net zo goed een Tesla kopen.

Lang verhaal kort mijn conclusie is dat alleen Tesla en wat Chinezen op dit moment goede EVs maken. Wil je een dikke Duitser zoek dan een ICE occasion. Japans begin ik niet aan ivm slechte ervaringen. En Koreaans vind ik het allemaal net niet op gevoel van luxe en doordachtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
daemonix schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:22:
Ik mis dan de Honqi in je lijstje, dat is een directe concurrent van de Mercedes. Wel heel groot, maar uitermate comfortabel en gewoon supersnel voor zo'n grote bak.
Ik vind m persoonlijk niet mooi, daarnaast laad ie gewoon ontzettend traag (in kmpu).
Hetzelfde met de BYD Tang, ook al is die nu wel flink afgeprijsd en biedt ie veel waar voor je geld.
GekkeRipper schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Ik weet niet hoe veel lange reizen je maakt, maar zou daar persoonlijk niet de auto op uitzoeken. De Audi Etron schijnt wel goed te kunnen snelladen, dat compenseert de lage range.

Mijn budget is wat kleiner dan het jouwe en ik zoek ook in de occasionhoek naar dikke EVs. Dus Audi Etron, BMW iX, Jaguar I pace. Eigenlijk vind ik alleen Tesla en Xpeng veel waar voor je geld bieden. Als particulier zou ik voorlopig niet aan een Chinees beginnen ivm twijfels over waar je terecht kan voor service en garantie en hoe lang? Als dat tegenvalt keldert de restwaarde vervolgens ook.

Voor mij persoonlijk blijft eigenlijk alleen Tesla over met de 3 en de Y. De Y vind ik op dit moment te lelijk en mist het raffinement van de facelift. Dus ik wacht op de facelift van de Y en kijk dan wel naar de markt. En mijn persoonlijke noodzaak.

Heb ook reviews van de BMW i5 gezien en dat valt toch vies tegen. Te veel nadelen door in de basis gebaseerd te zijn op een ICE model. Daarnaast schijnt er flink beknibbeld te zijn op de kwaliteit van het interieur. Dan kun je dus net zo goed een Tesla kopen.

Lang verhaal kort mijn conclusie is dat alleen Tesla en wat Chinezen op dit moment goede EVs maken. Wil je een dikke Duitser zoek dan een ICE occasion. Japans begin ik niet aan ivm slechte ervaringen. En Koreaans vind ik het allemaal net niet op gevoel van luxe en doordachtheid.
Ik ben vorig jaar de zoektocht wel begonnen bij Ipace, MY en M3, maar allen eigenlijk teveel tekortkomingen voor mn wensen.
Er komt nu steeds meer keus die wel (beter) voldoet, dus de zoektocht is weer van start gegaan.
Daarnaast heb ik nu werk dichterbij, waardoor de diesel niet zo goed meer past.

Voor mij is die 2-4x per jaar (2x heen en terug) reis van 1000+km wel belangrijk, zal uiteindelijk misschien een kwart van mn kilometers zijn, maar wel met het hele gezin op een moment dat ik juist rust op zoek en dus geen (extra) stress wil.
Vandaar dat ik kijk naar een 70% range (10-80% laden) waarmee je tegen de 3 uur kunt doorrijden op de snelweg, en dan niet 45 minuten hoeft te laden om weer 3 uur te kunnen rijden.
Bij een Ipace was dat bijvoorbeeld 40 minuten laden om de 1,5 uur, bijna een 1:2 ratio van stilstaan en rijden...
De Tesla's doen dat al een stuk beter, maar de M3 is voor mij niet praktisch genoeg en de MY niet comfortabel.

Zeekr verkoper gaf wel aan dat ze naast hun eigen locaties ook gaan samenwerken met een 3e partij voor onderhoud, waarvan eentje bij mij in de buurt, samen met 10jaar garantie geeft dat wel wat vertrouwen, maar je weet inderdaad maar nooit.
Bij Xpeng heb ik daarover niet doorgevraagd, want was niet helemaal overtuigd van de G6 (wel prima auto op het eerste zicht en tijdens proefrit) en zoals gezegd de G9 heeft imo geen meerwaarde boven de ID7/001/EQS.

i5 kon me ook niet bekoren op basis van reviews, snap niet dat zo'n grote auto zo weinig kofferruimte biedt.
Daarnaast incl opties tegen de 100k, zonder voor 25k meerwaarde te bieden imo.
Dan lijkt de Audi een beter plan voor hetzelfde geld.

iX3 heb ik ook nog even overwogen, veel ruimte ondanks ICE platform, maar zit echt op het randje van verbruik/laden imo.

Op de occassion markt is de Tesla Model S misschien nog wel wat, dan bij voorkeur 100D / long range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
@mitsumark Qua bouwkwaliteit kan ik kort zijn, deze is echt suberb.

Het enige punt is dat als je honden hebt, de knop van de achterbak op een gevaarlijke plek zit. Deze kan open als je stilstaat.

Qua software roept 1 iemand in het Zeekr topic dat het slecht is, maar heeft eigenlijk bijna iedereen 0 problemen met de software, ik zelf in ieder geval absoluut niet.

Zoals autogefuhl ook zei in zijn review van de Zeekr 001, je heb een auto vergelijkbaar met een RS6 voor de helft van prijs.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ecological schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:13:
@mitsumark Qua bouwkwaliteit kan ik kort zijn, deze is echt suberb.

Het enige punt is dat als je honden hebt, de knop van de achterbak op een gevaarlijke plek zit. Deze kan open als je stilstaat.

Qua software roept 1 iemand in het Zeekr topic dat het slecht is, maar heeft eigenlijk bijna iedereen 0 problemen met de software, ik zelf in ieder geval absoluut niet.

Zoals autogefuhl ook zei in zijn review van de Zeekr 001, je heb een auto vergelijkbaar met een RS6 voor de helft van prijs.
Thanks.
Ik had tijdens de proefrit met de 001 wel moeite met de capacitieve knoppen op het stuur.
Het stuur verstellen lukte me bijvoorbeeld al niet (wel naar me toe, maar niet terug en niet naar boven/onder).. Dat is straks maar 1-malig, maar ik hoop niet dat er meer van dat soort dingen tegen gaan zitten.
Ook de ACC inschakelen leek niet altijd lekker te reageren (of langzaam, geen idee).
Dat soort dingen ging bij de ID7 beter, ondanks dat die knoppen op het stuur ook capacitief zijn.
Autogefuhl Thomas heeft er ook een mening over #capacitiveBS :+

Kofferbak ging wel soepel open met spraak, maar dus niet als je erachter staat op basis van sensor/camera.
Weet even niet meer of dat bij de ID7 wel kon, bij de EQS ook niet.

We hebben (nog) geen hond, dus dat scheelt :)

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 14-07-2024 14:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

mitsumark schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:11:
[...]
tegen de 3 uur kunt doorrijden op de snelweg, en dan niet 45 minuten hoeft te laden om weer 3 uur te kunnen rijden.
Ik denk dat je het eens moet ervaren hoeveel relaxter je aankomt als je wél 30-45min pauze neemt elke 3u.
Even met je gezin uitstappen, naar een wegrestaurant lopen, sanitaire stop, een koffie bestellen en rustig opdrinken, even wat bij een speeltuintje spelen of balletje trappen, die tijd vliegt voorbij.
Voor die 2x per jaar dat je 1000km op een dag doet is dat mi echt wel goed te overzien, en je doet er dan hooguit een uur langer over om op je bestemming te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
@mitsumark De knoppen ben ik na 2 dagen gewend aan geraakt. Ik vind ze nu best wel goed!

Mijn honden gaan lekker met de Niro mee, ik krijg nu na 7k km nog steeds terug van heel veel mensen dat die als nieuw ruikt / eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:21:
[...]

Ik denk dat je het eens moet ervaren hoeveel relaxter je aankomt als je wél 30-45min pauze neemt elke 3u.
Even met je gezin uitstappen, naar een wegrestaurant lopen, sanitaire stop, een koffie bestellen en rustig opdrinken, even wat bij een speeltuintje spelen of balletje trappen, die tijd vliegt voorbij.
Voor die 2x per jaar dat je 1000km op een dag doet is dat mi echt wel goed te overzien, en je doet er dan hooguit een uur langer over om op je bestemming te komen.
Afgelopen keren naar het verre zuiden deed ik inderdaad om de 2,5-3 uur wel een pauze, soms 15 minuten, andere keer 45 minuten incl wat eten enzo.
Maar als dat verplicht 45 minuten wordt om de 1,5 uur dan gaat het me tegenstaan.
Ik hoef echt niet met 1200kmpu te laden, maar 600kmpu of meer zou wel prettig zijn. En als dat dan 900kmpu is geeft dat me meer vrijheid om de reis in te delen hoe ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:41
Wat vinden we hier van de nieuwe Fiat Panda met een vaste laadkabel? Lijkt mij op zich wel handig. Maar, als de laadpaal de kabel niet vrijgeeft zit je wel vast en kun je niet weg, en dan is het wachten op een monteur. Benieuwd of dit een succes gaat worden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
[...]
Welke velgen zaten erop? Je kunt altijd nog een kleine velg erop leggen (17" bv), scheelt een hoop kwa comfort.

Mits dat je enige obstakel is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeterZ(on) schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:53:
Wat vinden we hier van de nieuwe Fiat Panda met een vaste laadkabel? Lijkt mij op zich wel handig. Maar, als de laadpaal de kabel niet vrijgeeft zit je wel vast en kun je niet weg, en dan is het wachten op een monteur. Benieuwd of dit een succes gaat worden.
Nog niet eerder van gehoord maar vind het wel een leuke innovatie eigenlijk. En alsnog een normale laadpoort voor als je laadpaal over een vaste kabel beschikt.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrischeauto.nl/wp-content/uploads/2024/07/fiat-grande-panda-laadkabel.jpg?_gl=1*b6zgn8*_up*MQ..*_ga*NjI4MDMxMjExLjE3MjA5NjU2NjU.*_ga_9R78FEYKFN*MTcyMDk2NTY2NC4xLjAuMTcyMDk2NTY2NC4wLjAuMA..

En hoevaak maak je nu mee dat je eigen kabel vast blijft zitten? Dan rijd je toch alsnog niet weg maar bel je de support van die laadpaal?

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-07-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 12:45
PeterZ(on) schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:53:
De versie met deze kabel schijnt beperkt te zijn tot 7kW, ook de 2e poort (volgens Autovisie). Zonder kabel heeft de Panda een 11kW lader.

Als die 7kW betekent dat het een 1 fase lader is ben je vaak beperkt tot 3,7kW op een 11kW paal. Maakt het een stuk minder interessant.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@guido66
Fiat is momenteel nog aan het uitvogelen hoe de elektrische auto ook met de ingebouwde stekker de 11 kW kan halen.
Aldus dezelfde bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Dikkere kabel en/of zorgen voor koeling van de kabel. Als dat makkelijk was had Fiat de auto niet met deze beperking gepresenteerd en dit direct goed gedaan. Ik verwacht daarom geen snelle fix, en al helemaal niet als software update na uitlevering.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

guido66 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Dikkere kabel en/of zorgen voor koeling van de kabel. Als dat makkelijk was had Fiat de auto niet met deze beperking gepresenteerd en dit direct goed gedaan. Ik verwacht daarom geen snelle fix, en al helemaal niet als software update na uitlevering.
Dat die krulkabel zelf max 16A doet kan ik me nog voorstellen, maar dat dit dan ook als beperking van de normale laadpoort zou gelden snap ik niet. Misschien verkeerd begrepen door de journalist van Autovisie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Card Nox schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Welke velgen zaten erop? Je kunt altijd nog een kleine velg erop leggen (17" bv), scheelt een hoop kwa comfort.

Mits dat je enige obstakel is.
@mitsumark

Nee, 17’ kan je niet monteren, die is bij mijn weten niet vrij gegeven.
Maar je kan wel de vering laten ombouwen naar een comfortabele versie.

Ik rij de Y nu bijna 40k, en vind het echt een zalige auto. Vering stoort me niks meer. Bandenspanning zit op de ondergrens, en dat maakt ook al een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik had een MY LR '23 met 20" mee.
Maargoed, 20" had de Xpeng G6 performance ook, die vond ik persoonlijk prettiger rijden, in ieder geval comfortabeler.

Op gebied van comfort rangschik ik ze zo.
MY
EV6
(gat)
Enyaq
ID5
M3
G6
(gat)
001
(gat)
ID7

Waarbij ik de MY en EV6 echt minder prettig vind rijden dan mn oude 3-serie.
Enyaq en hoger zou ik nog wel overwegen, en de ID7 vind ik eigenlijk alsnog wel sportief genoeg (met DCC).

Misschien wordt ik ook een oude lul :+

[ Voor 30% gewijzigd door mitsumark op 14-07-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
mitsumark schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:39:
Ik had een MY LR '23 met 20" mee.
Maargoed, 20" had de Xpeng G6 performance ook, die vond ik persoonlijk prettiger rijden, in ieder geval comfortabeler.

Op gebied van comfort rangschik ik ze zo.
MY
EV6
(gat)
Enyaq
ID5
M3
G6
(gat)
001
(gat)
ID7

Waarbij ik de MY en EV6 echt minder prettig vind rijden dan mn oude 3-serie.
Enyaq en hoger zou ik nog wel overwegen, en de ID7 vind ik eigenlijk alsnog wel sportief genoeg (met DCC).
Vraag is alleen waar beslis jij op? Comfort? Range? Emotie (hoe mooi je een auto vindt)? Laadsnelheid? ...

Nu alles wel zo'n beetje gezegd is, jij het nodige gereden hebt denk ik dat het nu een kwestie van knopen doorhakken is. Hoe jij nu kiest is puur persoonlijk, en oh, schapen met 5 poten bestaan niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zjanzjak schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:55:
[...]

Vraag is alleen waar beslis jij op? Comfort? Range? Emotie (hoe mooi je een auto vindt)? Laadsnelheid? ...

Nu alles wel zo'n beetje gezegd is, jij het nodige gereden hebt denk ik dat het nu een kwestie van knopen doorhakken is. Hoe jij nu kiest is puur persoonlijk, en oh, schapen met 5 poten bestaan niet. ;)
Ja, ik kan wel mn eisen en wensen er nog bij zetten, had handig geweest.
Al zijn sommigen wel subjectief.

Van belangrijk naar minder belangrijk:
EV
Praktische ruimte (8-10 banana box Bjorn / 500+L)
350km range (EV database), liever 400km+
600kmpu laden (EV database), liever nog wat meer.
Stuurverwarming
Stoelventilatie
Stoelverwarming
Acceleratie <7sec, liever nog wat lager (umpf bij 100kmpu)
Geen rete traag systeem of niet werkende knoppen
Kwaliteit
Comfort
Uitstraling
Max 6 jaar oud
Max 75k km oud
TCO (maandbedrag all-in), max 1000 per maand, minder is beter (6-8 jaar, 8-10k per jaar)

Er zijn steeds meer modellen die voldoen aan de bovensten, dus kan meer focussen op de onderste helft van de wensen: kwaliteit, comfort en uitstraling en tenslotte kijken tegen welke TCO dat kan (en dus misschien wel nieuw ipv 2e hands).

Er is inmiddels inderdaad veel gezegd (naast mn uren aan reviews kijken).
Al weet ik nog niet zeker of ik moet wachten op nieuwe MY, nieuwe EV6, nieuwe Enyaq, meer 2e handjes (zouden er veel Q8 sportback op de markt komen?).
Zal wel ergens komende maanden de knoop doorhakken denk ik, of wanneer ik een leuke aanbieding tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@CyBeRSPiN geniaal idee, en er is nog een ander voordeel: schone handen. Die laadkabels die op de grond liggen, worden smerig en da's soms erg onhandig.

[ Voor 35% gewijzigd door TucanoItaly op 15-07-2024 00:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:34:
[...]
Komt goed, hoor je niet van me remind me er gerust aan ;) .
@Kodess, bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBVuBCbRD3O2btDYQvcYtUHXtBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI8KaU4lrzfa87xmJ4K2DVov.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KK7k4PL3bfCbtDi5F1A4su4aT6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIps2zeYSvIjkePco3yH7yvP.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:39:
[...]

Ja, ik kan wel mn eisen en wensen er nog bij zetten, had handig geweest.
Al zijn sommigen wel subjectief.

Van belangrijk naar minder belangrijk:
EV
Praktische ruimte (8-10 banana box Bjorn / 500+L)
350km range (EV database), liever 400km+
600kmpu laden (EV database), liever nog wat meer.
Stuurverwarming
Stoelventilatie
Stoelverwarming
Acceleratie <7sec, liever nog wat lager (umpf bij 100kmpu)
Geen rete traag systeem of niet werkende knoppen
Kwaliteit
Comfort
Uitstraling
Max 6 jaar oud
Max 75k km oud
TCO (maandbedrag all-in), max 1000 per maand, minder is beter (6-8 jaar, 8-10k per jaar)

Er zijn steeds meer modellen die voldoen aan de bovensten, dus kan meer focussen op de onderste helft van de wensen: kwaliteit, comfort en uitstraling en tenslotte kijken tegen welke TCO dat kan (en dus misschien wel nieuw ipv 2e hands).

Al weet ik nog niet zeker of ik moet wachten op nieuwe MY, nieuwe EV6, nieuwe Enyaq, meer 2e handjes (zouden er veel Q8 sportback op de markt komen?).
Zal wel ergens komende maanden de knoop doorhakken denk ik, of wanneer ik een leuke aanbieding tegenkom.
Je zoekt de ‘eierlegende Wollmilchsau’.
Die komt ooit wel, maar je blijft wachten.

Huur gewoon eens zo’n auto voor een week of 2, en kijk dan of je eisen nog hetzelfde zijn. Ik ben er zeker van dat je een paar dingen een stuk minder belangrijk gaat vinden.

Als ik je lees over de vering van de Y denk ik dat je een versie gereden hebt van voor de aanpassing. De allereerste waren een stuk harder dan wat ergens April 2023 uitgeleverd werd.

Je mist op je lijstje overigens nog de EQE SUV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Oh past beter dan ik dacht! En zit dat linker stoeltje wel in de isofix of geen 1 in de isofix.
Passagier links heeft ook de voorkeur voor hard plastic ipv een zachte hoes? :+

[ Voor 13% gewijzigd door Kodess op 15-07-2024 11:26 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Kodess, nee allemaal niet in de ISOFIX. Ongelukje tijdje terug, kind overgegeven. Hoes eraf gewassen en krijgen hem met geen mogelijkheid terug erop (we zullen wel te stom zijn) 🤔

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Card Nox Misschien handig minstens de foto van je kinderen tussen members-only tags te zetten ;)?.

[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 15-07-2024 10:11 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bij ons zal het op iets soortgelijks uitkomen. Bedankt voor het delen.

Is het niet heel onhandig om de gordels vast te maken van de stoelen van de oudsten? Is dat wat te doen?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@JanHenk, yes. Maar de kids klimmen er nu zo in, zonder de gordels los te maken. Gordel Lang maken van de borst zijde, dan de buik zijde, eronder door klimmen, buikzijde aantrekken en lange zijde over je hoofd trekken.

Klinkt omslachtig maar is binnen een paar seconden gedaan (na wat oefening).

Kan t anders wel een keer filmen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:56
Even een oprechte vraag: als ze toch niet in de ISO-fix zitten, waarom dan niet gewoon een zitverhoger?

En waarom niet in de ISO-fix eigenlijk?

Verder prima opstelling denk ik, al ben ik blij dat wij er maar 2 hebben maar dat is persoonlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@Ebbao
Een zit verhoger is niet zo veilig als een stoeltje.
Isofix past helaas niet ivm breedte vd stoeltjes en breedte vd auto.
2 kids is zeker meer practisch. Ik had hiervoor een eNiro maar toen de derde er was toch een EV6 besteld. Maw ik ben blij met de derde (ook los van de auto 😉).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ebbao schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Even een oprechte vraag: als ze toch niet in de ISO-fix zitten, waarom dan niet gewoon een zitverhoger?
Dat maakt voor de breedte niet uit. Zitverhogers zonder 'rugleuning' zijn namelijk net zo breed als die zonder. En met de rugleuning kun je de gordel beter over de schouder begeleiden, dan hebben ze ook niet de neiging om hem onder de oksel te doen (anders snijdt het vaak in de hals). Daarnaast bescherming voor zijdelingse impact.

Onder de ECE R129 norm mogen eenvoudige zitverhogers ook niet meer verkocht worden; ze beschermen in het geheel niet tegen zijdelingse impact. Je kan ze nu nog sporadisch krijgen maar het is een achterhaald concept.
En waarom niet in de ISO-fix eigenlijk?
Isofix bevestigingspunten komen (veel) verder naar binnen ten opzichte van de breedte van de achterbank. Daardoor krijg je er geen stoel (zelfs geen eenvoudige zitverhoger) tussenin dus.

Je hebt de volledige breedte nodig en daardoor 'moeten' de buitenste stoelen ook met gordel bevestigd worden. Je kunt ze dan verder opzij (richting de deuren) schuiven.
Verder prima opstelling denk ik, al ben ik blij dat wij er maar 2 hebben maar dat is persoonlijk ;)
Soms loopt het anders :+
Card Nox schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:48:
@JanHenk, yes. Maar de kids klimmen er nu zo in, zonder de gordels los te maken. Gordel Lang maken van de borst zijde, dan de buik zijde, eronder door klimmen, buikzijde aantrekken en lange zijde over je hoofd trekken.
Top idee! Die kleintjes heb je dat zo aangeleerd inderdaad. Ga ik onthouden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:39:
[...]
Ik snap je insteek wel. Ik zou zelf ook meer kijken naar TCO. Een duurdere tweedehands kan daarbij goedkoper uitkomen dan een goedkopere nieuwe auto. Moeilijkheid is wel dat restwaarde lastig in te schatten is in dit segment. Ik heb me flink verkeken op de waardedaling van de huidige generatie BEV's...

Rentekosten e/o renteverlies moet je uiteraard ook gewoon meenemen. Nu is de hedendaagse financial lease best wel duur, al kun je nog deals krijgen (bij nieuw meestal) van 6%. Desniettemin zou ik 6% ook rekenen als renteverlies wanneer je hem cash aftikt. Iets wat mensen dan ineens maar lijken te vergeten....
Enyaq is net vernieuwd (85). Ik ben eigenlijk zeer tevreden over mijn 80 First Edition High. Paar kleine puntjes hebben ze met de 85 aangepakt. Het batterij preconditionering menu is precies wat je wilt. Net als de efficiëntere en stuk sterkere motor. En natuurlijk de veel responsievere infotainment. Voor de rest zou ik eigenlijk niets aan de Enyaq willen veranderen, dus de 85 kan ik van harte aanbevelen. Tikt bíjna alles wel af van je wensenlijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
JanHenk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Ik snap je insteek wel. Ik zou zelf ook meer kijken naar TCO. Een duurdere tweedehands kan daarbij goedkoper uitkomen dan een goedkopere nieuwe auto. Moeilijkheid is wel dat restwaarde lastig in te schatten is in dit segment. Ik heb me flink verkeken op de waardedaling van de huidige generatie BEV's...

Rentekosten e/o renteverlies moet je uiteraard ook gewoon meenemen. Nu is de hedendaagse financial lease best wel duur, al kun je nog deals krijgen (bij nieuw meestal) van 6%. Desniettemin zou ik 6% ook rekenen als renteverlies wanneer je hem cash aftikt. Iets wat mensen dan ineens maar lijken te vergeten....

[...]

Enyaq is net vernieuwd (85). Ik ben eigenlijk zeer tevreden over mijn 80 First Edition High. Paar kleine puntjes hebben ze met de 85 aangepakt. Het batterij preconditionering menu is precies wat je wilt. Net als de efficiëntere en stuk sterkere motor. En natuurlijk de veel responsievere infotainment. Voor de rest zou ik eigenlijk niets aan de Enyaq willen veranderen, dus de 85 kan ik van harte aanbevelen. Tikt bíjna alles wel af van je wensenlijst.
Ik heb sinds dit weekend dus ook een Enyaq iV 80 First Edition. Volgens mij zit elk pakket er iig met Basic op. Voor het eerst op kenteken in dec 2020 in Tsjechie. Ik vermoed dat ik een Press Car heb, hij heeft in de 2 jaar dat die in Tsjechie verbleef maar 7500 km gereden, daarna in Nederland in 1,5 jaar tijd zakelijk 30k+ :+
En nu is die van mij >:)
Ik ga deze week een keer onze autostoelen passen. Ik vermoed dat er 1 in de isofix kan en de andere 2 niet.

Drempels nemen valt tegen, maar dat komt misschien omdat ik niet zulke grote wielen gewend ben. En omdat de vorige eigenaar hem heeft verlaagd :9

Voor de rest niets op aan te merken inderdaad. Het infotainment systeem valt me echt reuze mee na al die gruwel verhalen. Het enige wat ik mis is preheating en V2L/G/H voor de toekomst.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:38:
[...]

Je zoekt de ‘eierlegende Wollmilchsau’.
Die komt ooit wel, maar je blijft wachten.

Huur gewoon eens zo’n auto voor een week of 2, en kijk dan of je eisen nog hetzelfde zijn. Ik ben er zeker van dat je een paar dingen een stuk minder belangrijk gaat vinden.

Als ik je lees over de vering van de Y denk ik dat je een versie gereden hebt van voor de aanpassing. De allereerste waren een stuk harder dan wat ergens April 2023 uitgeleverd werd.

Je mist op je lijstje overigens nog de EQE SUV.
Ja, ik leg de lat hoog, maar denk dat er toch een aantal modellen in de buurt komen nu.
In ieder geval compromissen die ik bereid ben te maken.

Huren is op zich wel een goed idee, liever 1000 euro extra uitgeven dan een miskoop doen waar je 8 jaar last van hebt of nog meer geld verliest.
Ik zat al wel te denken om te vragen of ik eens 24u kan proefrijden, dat bood Tesla aan vorig jaar.

De MY heb ik gereden in juni of juli, maar de auto had al een paar 1000 op de teller dus zal wel van daarvoor zijn, geen idee wat het verschil is.
Op zich wel weer interessant, al vraag ik me af of die in de buurt komt van de G6 of beter.

EQE SUV had ik inderdaad nog niet op mn radar.
Al ben ik eigenlijk net van het SUV idee afgestapt en met de huidige prijzen biedt ie niet meer dan de alternatieven, kan het wel in de gaten houden.
JanHenk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:23:
[...]

[...]

TCO staat voor mij zo laag op de lijst omdat ik liever wat meer betaal voor spullen die beter voldoen.
Natuurlijk is een MG 5 ook een praktische gezinsauto, maar als je die na 2 jaar toch zat bent is het maandbedrag net zo hoog als van een duurdere auto waar je 6-8 jaar mee rijdt.

Sommige aanbieders doen het voor 4-5% rente, maar de meesten 7-8%. Ik neem die kosten wel mee in de TCO.
Natuurlijk weet je nooit van tevoren wat de beleggingen zouden opleveren, dus is beetje koffiedik kijken in hoeverre je echt rendement misloopt.
Afgelopen jaar was een prima jaar, kon je beter het gehele bedrag financieren.

Enyaq (coupe) stond inderdaad in mn top 2, tot ik de ID7 en 001 had gereden en daarmee ingezien dat een niet-SUV nagenoeg dezelfde ruimte biedt.
Eigenlijk is die voornamelijk uit de lijst omdat het huidige model geen stoelventilatie biedt. Volgens mij komt er over pakweg een jaar een complete facelift, wellicht dat ze dan met stoelventilatie komen, maar grote kans dat dat voor mij te laat komt (ik ben mn huidige auto eigenlijk al een tijdje zat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:42
mitsumark schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:39:
[...]
Ja, ik leg de lat hoog, maar denk dat er toch een aantal modellen in de buurt komen nu.
In ieder geval compromissen die ik bereid ben te maken.

Huren is op zich wel een goed idee, liever 1000 euro extra uitgeven dan een miskoop doen waar je 8 jaar last van hebt of nog meer geld verliest.
Ik zat al wel te denken om te vragen of ik eens 24u kan proefrijden, dat bood Tesla aan vorig jaar.

De MY heb ik gereden in juni of juli, maar de auto had al een paar 1000 op de teller dus zal wel van daarvoor zijn, geen idee wat het verschil is.
Op zich wel weer interessant, al vraag ik me af of die in de buurt komt van de G6 of beter.

EQE SUV had ik inderdaad nog niet op mn radar.
Al ben ik eigenlijk net van het SUV idee afgestapt en met de huidige prijzen biedt ie niet meer dan de alternatieven, kan het wel in de gaten houden.

[...]
TCO staat voor mij zo laag op de lijst omdat ik liever wat meer betaal voor spullen die beter voldoen.
Natuurlijk is een MG Marvel R ook een praktische gezinsauto, maar als je die na 2 jaar toch zat bent is het maandbedrag net zo hoog als van een duurdere auto waar je 6-8 jaar mee rijdt.

Sommige aanbieders doen het voor 4-5% rente, maar de meesten 7-8%. Ik neem die kosten wel mee in de TCO.
Natuurlijk weet je nooit van tevoren wat de beleggingen zouden opleveren, dus is beetje koffiedik kijken in hoeverre je echt rendement misloopt.
Afgelopen jaar was een prima jaar, kon je beter het gehele bedrag financieren.

Enyaq (coupe) stond inderdaad in mn top 2, tot ik de ID7 en 001 had gereden en daarmee ingezien dat een niet-SUV nagenoeg dezelfde ruimte biedt.
Eigenlijk is die voornamelijk uit de lijst omdat het huidige model geen stoelventilatie biedt. Volgens mij komt er over pakweg een jaar een complete facelift, wellicht dat ze dan met stoelventilatie komen, maar grote kans dat dat voor mij te laat komt (ik ben mn huidige auto eigenlijk al een tijdje zat).
Volgens mij ben ik al aan m’n volgende EV toe terwijl jij nog bezig bent met de keuze voor de eerste. Krijg dan ook een “Life is what happens to you while you’re busy making other plans” gevoel :D

Ik ga overigens gewoon weer voor een Tesla, niet volmaakt maar best een goed totaalpakket en het is maar een auto :>

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Himalaya schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:50:
[...]

Volgens mij ben ik al aan m’n volgende EV toe terwijl jij nog bezig bent met de keuze voor de eerste. Krijg dan ook een “Life is what happens to you while you’re busy making other plans” gevoel :D

Ik ga overigens gewoon weer voor een Tesla, niet volmaakt maar best een goed totaalpakket en het is maar een auto :>
Ik heb in ieder geval geen last van FOMO en impuls aankopen :)
Mn huidige auto is gelukkig ook zo slecht nog niet, dus kan me de zoektocht permitteren.
Anders had ik vorig jaar een Ipace of MY gekocht, misschien tevreden in rondgereden of me eraan geërgerd en nu alweer verder gekeken, nobody knows.
Ondanks een "harde" proefrit was ik eigenlijk pas definitief van de MY afgestapt toen ik in de M3 highland had gereden, die is zoveel beter/comfortabeler dat ik de huidige MY niet meer overweeg.
Ipace was eigenlijk gewoon een emotie/impuls, maar kwa range/laden echt niet geschikt om naar zuid frankrijk te rijden imo. Daarnaast was die ook best hard geveerd, veel minder comfort dan ik vooraf had gedacht van een Jag.

We hebben ook al een i3, maar die is (ook) niet geschikt voor lange afstanden.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 15-07-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
mitsumark schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Ik heb in ieder geval geen last van FOMO en impuls aankopen :)
Mn huidige auto is gelukkig ook zo slecht nog niet, dus kan me de zoektocht permitteren.
Anders had ik vorig jaar een Ipace of MY gekocht, misschien tevreden in rondgereden of me eraan geërgerd en nu alweer verder gekeken, nobody knows.
Ondanks een "harde" proefrit was ik eigenlijk pas definitief van de MY afgestapt toen ik in de M3 highland had gereden, die is zoveel beter/comfortabeler dat ik de huidige MY niet meer overweeg.
Ipace was eigenlijk gewoon een emotie/impuls, maar kwa range/laden echt niet geschikt om naar zuid frankrijk te rijden imo. Daarnaast was die ook best hard geveerd, veel minder comfort dan ik vooraf had gedacht van een Jag.

We hebben ook al een i3, maar die is (ook) niet geschikt voor lange afstanden.
iPace hard geveerd? Die heeft toch af-fabriek luchtvering ?
Als iets comfortabel is, is dat het wel.

Overigens hier een tevreden E-tron 55 rijder.
Extreem comfortabel, snelladen helemaal prima (150kW bijna de gehele curve = 660km/h) en range met doorrijden in de zomer +- 300km netto en dan rijd ik vmax +10 . Ik heb ook nog reguliere (non-aero) 21" velgen en de normale spiegels en een MY 2019.
Als je dus voor 19" of 20" aero velgen gaat dan is het nog makkelijker haalbaar.
Met een beetje goed zoeken vindt je een 2021+ model volgens mij voor tussen de 50-60k afhankelijk van je opties. Ipakket City & Tour zou ik zeker nemen en elektrische stoelen + B&O Audio en Ambiance + )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
GeeMoney schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Extreem comfortabel, snelladen helemaal prima (150kW bijna de gehele curve = 660km/h) en range met doorrijden in de zomer +- 300km netto en dan rijd ik vmax +10 . Ik heb ook nog reguliere (non-aero) 21" velgen en de normale spiegels.
Als je dus voor 19" of 20" aero velgen gaat dan is het nog makkelijker haalbaar.
Met een beetje goed zoeken vindt je een 2021+ model volgens mij voor tussen de 50-60k afhankelijk van je opties.
Weer jij vanaf welk bouwjaar het probleem met de hoge uitval van de motoren is opgelost? Als het al is opgelost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
GekkeRipper schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:15:
[...]

Weer jij vanaf welk bouwjaar het probleem met de hoge uitval van de motoren is opgelost? Als het al is opgelost? :)
Hoge uitval? Heb jij cijfers?
Ik heb 1 elektromotor gehad en is onder garantie vervangen.
Volgens mij vanaf half 2021 krijg je een ander type elektromotor waarin de productiefout definitief is opgelost.
Alle vervangingen na die datum krijgen dus ook het "verbeterde" type. Als je elektromotor onder garantie daarvoor vervangen is heb je kans op wederom een uitval volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
GeeMoney schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Hoge uitval? Heb jij cijfers?
Ik heb 1 elektromotor gehad en is onder garantie vervangen.
Volgens mij vanaf half 2021 krijg je een ander type elektromotor waarin de productiefout definitief is opgelost.
Alle vervangingen na die datum krijgen dus ook het "verbeterde" type. Als je elektromotor onder garantie daarvoor vervangen is heb je kans op wederom een uitval volgens mij.
Vragen om cijfers is echt de standaard Tweakers dooddoener. Natuurlijk heb ik die niet. Maar een rondje internet laat zien dat de motoren veel uitval hebben, of hebben gehad. Je hebt het nota bene zelf aan de hand gehad.

Bedankt voor de info betreft de verbetering in de motor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
GekkeRipper schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Vragen om cijfers is echt de standaard Tweakers dooddoener. Natuurlijk heb ik die niet. Maar een rondje internet laat zien dat de motoren veel uitval hebben, of hebben gehad. Je hebt het nota bene zelf aan de hand gehad.

Bedankt voor de info betreft de verbetering in de motor :)
Nouja, "hoge uitval" is dan ook wel een beetje sterk, het komt voor inderdaad, dat zeker maar niet zo vaak als bijvoorbeeld de draagarmen bij de eerdere Model S/3/X-en. (andere prijs categorie I know maar daar is het echt een lucky shot als je een auto vindt waarbij ze niet vervangen zijn).

Vaak kun je (zeker bij een officiële dealer) het motor type wel boven water krijgen en "krijg" je vaak 1 of 2 jaar garantie afhankelijk van model en bouwjaar. Ik zou dat dan wel aandurven. Zeker als je een MY2021+ neemt met een productiedatum na april uit mijn hoofd maar wellicht dat een rondje internet dat ook met meer zekerheid op kan leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 15-07-2024 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
GeeMoney schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Dat ligt aan de implementatie.
Een M3 highland performance heeft ook luchtvering, maar toch minder comfortabel dan een gewone LR.
Ik vond de Ipace vrij hard, minder comfortabel dan de 001 en zeker harder dan de ID7.
En ik durf ook wel te zeggen minder comfortabel dan de M3 highland.
Extreem comfortabel, snelladen helemaal prima (150kW bijna de gehele curve = 660km/h) en range met doorrijden in de zomer +- 300km netto en dan rijd ik vmax +10 . Ik heb ook nog reguliere (non-aero) 21" velgen en de normale spiegels en een MY 2019.
Met een beetje goed zoeken vindt je een 2021+ model volgens mij voor tussen de 50-60k afhankelijk van je opties. Ipakket City & Tour zou ik zeker nemen en elektrische stoelen + B&O Audio)
Als ik filter op 55 (ivm range/laden), sportback (mooier) en stoelventilatie zijn er nagenoeg geen resultaten.
Sportback weglaten geeft wel veel meer resultaten, ik kan er eens 1 gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
mitsumark schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Dat ligt aan de implementatie.
Een M3 highland performance heeft ook luchtvering, maar toch minder comfortabel dan een gewone LR.
Ik vond de Ipace vrij hard, minder comfortabel dan de 001 en zeker harder dan de ID7.
En ik durf ook wel te zeggen minder comfortabel dan de M3 highland.

[...]

Als ik filter op 55 (ivm range/laden), sportback (mooier) en stoelventilatie zijn er nagenoeg geen resultaten.
Sportback weglaten geeft wel veel meer resultaten, ik kan er eens 1 gaan bekijken.
Een M3 heeft naar mijn weten geen adaptieve luchtvering, dat heeft alleen de S of X.
Adaptieve demping is iets anders dan adaptieve luchtvering.
Ik zie dat er iPace modellen zijn zonder adaptieve luchtvering maar die zou ik links laten liggen. Het zijn comfortabele reisauto's net als een E-tron (die standaard adaptieve luchtvering heeft, elk model) maar dan wel met adaptieve luchtvering nemen inderdaad.
Er is zeker onderhandel ruimte op een E-tron trouwens. 26 stuks e-tron 55 bouwjaar 2021 of nieuwer :
https://www.gaspedaal.nl/...x=80000&trefw=55&srt=df-a

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 15-07-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
GeeMoney schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:29:
[...]

Nouja, "hoge uitval" is dan ook wel een beetje sterk, het komt voor inderdaad, dat zeker maar niet zo vaak als bijvoorbeeld de draagarmen bij de eerdere Model S/3/X-en. (andere prijs categorie I know maar daar is het echt een lucky shot als je een auto vindt waarbij ze niet vervangen zijn).

Vaak kun je (zeker bij een officiële dealer) het motor type wel boven water krijgen en "krijg" je vaak 1 of 2 jaar garantie afhankelijk van model en bouwjaar. Ik zou dat dan wel aandurven. Zeker als je een MY2021+ neemt met een productiedatum na april uit mijn hoofd maar wellicht dat een rondje internet dat ook met meer zekerheid op kan leveren.
Lees het volgende topic als je wil. Ontwerpeigenschap van de motor dat er altijd wat koelvloeistof lekt. Zo te lezen is dit ontwerp niet verbeterd. Pas bij het nieuwe platform, Q6? De koelvloeistof wordt opgevangen in een reservoir maar dat blijkt vaak te klein. Vervolgens komt de koelvloeistof toch in de motor waar het niet hoort. Motor vervangen kost bijna 10k. Er zijn eigenaren die al 3 (!) defecte motoren hebben gehad in 70k mijl.

https://www.audiworld.com...alfunction-3058462/page5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
GekkeRipper schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:07:
[...]

Lees het volgende topic als je wil. Ontwerpeigenschap van de motor dat er altijd wat koelvloeistof lekt. Zo te lezen is dit ontwerp niet verbeterd. Pas bij het nieuwe platform, Q6? De koelvloeistof wordt opgevangen in een reservoir maar dat blijkt vaak te klein. Vervolgens komt de koelvloeistof toch in de motor waar het niet hoort. Motor vervangen kost bijna 10k. Er zijn eigenaren die al 3 (!) defecte motoren hebben gehad in 70k mijl.

https://www.audiworld.com...alfunction-3058462/page5/
Niet allemaal doorgenomen maar dit is wat ze mij vertelden:
Betreft een bepaalde type motor waarvan serienummer/productie data bekend is bij Audi. Motoren van na april 2021 zouden het niet meer hebben.
Vervanging bij mij als ik het zelf had moeten betalen zou op €4500,- uitkomen. Een hoop geld natuurlijk maar geen 10k.
Ik ken 4 mensen met een E-tron (1 is een 50, de andere 55’s) variërend van bouwjaar en ik ben de enige waarvan de motor (onder garantie) is vervangen.

Volgens mij heb je ook best een goede case als particulier als een motor het begeeft binnen 5 jaar en 160k kilometers hoor. Daarbuiten is alsnog discutabel maar ik snap dat de coulance ergens ophoudt.

Zelf op de 155k km en 4,5 jaar oud nu en inmiddels al even privé eigendom en op 30,- apk kosten + nieuwe sleutel voor mijn trekhaak en banden uitgezonderd nog geen echte onderhoudskosten gehad.
Overigens een tweedehands S of X vallen denk ik ook binnen zijn lijstje ?

Soms moet je ook even geluk hebben en tegen een parel aanlopen. Zo te lezen heeft hij de tijd dus ik zou lekker op zoek naar precies het model en km stand waar je happy van word. De jacht is altijd leuker dan… enfin. Succes aan @mitsumark :)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 15-07-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
GeeMoney schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:41:
[...]

Een M3 heeft naar mijn weten geen adaptieve luchtvering, dat heeft alleen de S of X.
Adaptieve demping is iets anders dan adaptieve luchtvering.
Ik zie dat er iPace modellen zijn zonder adaptieve luchtvering maar die zou ik links laten liggen. Het zijn comfortabele reisauto's net als een E-tron (die standaard adaptieve luchtvering heeft, elk model) maar dan wel met adaptieve luchtvering nemen inderdaad.
Er is zeker onderhandel ruimte op een E-tron trouwens. 26 stuks e-tron 55 bouwjaar 2021 of nieuwer :
https://www.gaspedaal.nl/...x=80000&trefw=55&srt=df-a
Klopt, je hebt gelijk, M3 wel adaptief maar geen luchtvering.
Los daarvan vond ik de Ipace niet comfortabel, al was het volgens mij een SE met wat extra opties (geen HSE of first edition) en weet ik niet helemaal zeker meer of de auto de gehele proefrit in dynamic/comfort/eco stond.
Wellicht dat ik niet de meest optimale ervaring had, range/laden blijft sowieso een dingetje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09:41
Vandaag ben ik een vreemd probleem tegengekomen. Ik heb mijn auto zojuist bij een Tesla Supercharger opgeladen van 10% naar 80%, maar nu blijft mijn accu al een uur lang op 80% staan, terwijl ik ondertussen 25 km heb gereden. Ik heb de auto uit- en weer aangezet, maar het percentage blijft hetzelfde. Dit is natuurlijk lastig, omdat ik niet weet wanneer ik mijn accu weer moet opladen. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Krijg de nieuwsbrief binnen van Kieskeurig.nl (aangaande elektrisch rijden) en lees het volgende:

Voorlopige vrijstelling van MRB - De motorrijtuigenbelasting (MRB) is een belasting die elke automobilist moet afdragen, tenzij hij of zij een elektrische auto heeft. In dat geval betaal je voorlopig helemaal geen MRB. Het originele plan was om deze regeling tot en met 2024 te laten gelden, maar het is met een jaar verlengd. Na 2025 wordt de MRB als volgt berekend:

- In 2025 betaal je geen MRB;

- In 2026 heb je 40 procent korting;

- Van 2027 tot en met 2029 heb je 30 procent korting;

- In 2030 heb je 25 procent korting;

- Vanaf 2031 heb je geen korting meer en betaal je het volle pond.

Heb ik een memo gemist?
Waar kan ik op de rijksoverheid-pagina's vinden dat de MRB korting van 100% met een jaar verlengd is? 8)7
In de factsheet kan ik het iig niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

DeJurist schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:35:
Vandaag ben ik een vreemd probleem tegengekomen. Ik heb mijn auto zojuist bij een Tesla Supercharger opgeladen van 10% naar 80%, maar nu blijft mijn accu al een uur lang op 80% staan, terwijl ik ondertussen 25 km heb gereden. Ik heb de auto uit- en weer aangezet, maar het percentage blijft hetzelfde. Dit is natuurlijk lastig, omdat ik niet weet wanneer ik mijn accu weer moet opladen. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Gewoon geduld? Je hebt pas 25 km gereden schreef je.. Dan kun je nog een Paar honderd km rijden lijkt me?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-07-2024 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
de Peer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:13:
[...]

Gewoon geduld? Je hebt pas 25 km gereden schreef je.. Dan kun je nog een Paar honderd km rijden lijkt me?
Nou inderdaad. En wellicht heeft ie een LFP accu waarvan de calibratie niet helemaal strak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20
Zjanzjak schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:37:Heb ik een memo gemist?
Waar kan ik op de rijksoverheid-pagina's vinden dat de MRB korting van 100% met een jaar verlengd is? 8)7
In de factsheet kan ik het iig niet terugvinden.
Dit had ik vorige week ook van een vriend gehoord. Ik dacht dat ik hem verkeerd had begrepen, dus niet gevraagd wat zijn bron was. Ik kan hier inderdaad niets officieels over vinden.
Ik zou nu wel eens willen weten wat ze met het gewicht van de accu gaan doen.
Pagina: 1 ... 324 ... 368 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic