Zjanzjak schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:16:
[...]Ondanks dat je zegt 'in ons geval' zou ik er zeker ook bij zeggen dat het dus opgaat voor een kleine groep mensen. Echt wel een uitzondering op de regel dingetje dat jij het beleggen meeneemt in je berekening.
Geen idee, de mensen die 45k stuk kunnen slaan op een auto zullen verwacht ik relatief vaker beleggen dan de mensen die dat niet kunnen. Maar voor degene die het doen is het wel goed om het mee te nemen.
Maar zelfs al reken je met 4% rendament (buitenlandse spaarrekening) kom je met €1.800 pj uit op €4.500 pj totaal wat alsnog goedkoper is dan kopen.
Komt goed, hoor je niet van me remind me er gerust aan

.
Yes, de Rivemove. Heb ik ook naar gezocht maar niet gevonden helaas, een practische oplossing.
de Peer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:45:
[...]
Je gaat nu uit van (nieuw) kopen neem ik aan? Je zou ook naar tweedehands kopen kunnen kijken, zodat de afschrijving fors lager is. Ik snap dat de vergelijking met PL dan appels en peren is. Maar je zou het 'nieuwe auto' aspect dan als pluspunt kunnen zien van de PL-constructie.
Daarnaast, je neemt beleggingsresultaat mee. Dan zou je ook besparing Box3 (vermogensrendementheffing) kunnen meenemen voor het zelf kopen scenario.
Yes, ging inderdaad uit van een nieuwe (appels en appels). Bij een gebruikte auto wordt kopen steeds interessanter verwacht ik.
Ik heb nu voor de 2de keer een nieuwe auto (eNiro en EV6) maar het doet me persoonlijk weinig tov een jong gebruikte, maar dit zou inderdaad een pluspunt zijn van PL in dat geval.
Besparing box 3 is inderdaad iets om rekening mee te houden, dit is uiteraard enkel van toepassing als je alsnog boven de limit van 57k pp zit na investering, anders kun je het deels meerekenen.
Ik merk in mijn directe omgeving dat veel mensen afschrijving en/of misgelopen inkomsten (beleggen/sparen) niet meenemen in hun berekeningen terwijl dat twee forse bedragen kunnen zijn die de schaal de ene of juist de andere kant op kunnen laten vallen.
EDIT: oja, mbt de theoretische vergelijkingen mbt stoelafmetingen en achterbank afmetingen. Dat is leuk tot een bepaalde hoogte. Het ligt er ook maar net aan waar (in de hoogte) het breedste punt van de stoel is en de deur het meest de auto in komt. In de praktijk testen heeft altijd de voorkeur.
[
Voor 5% gewijzigd door
Card Nox op 01-07-2024 11:36
]