• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
Card Nox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:45:
Hier EV6 met 3 kids: 5j 4j 1j.
2 stoeltjes (Maxi-Cosi RodiFix S i-Size iirc) en 1 Maxi Cosi baby stoelje, no idea welke.
Alles zit met gordels vast, met isofix lukt het niet. De stoeltjes zitten tegen elkaar aan, maar de deuren gaan zonder problemen dicht. Kan er wel eens een foto van maken indiend gewenst.
Graag! De EV6 had een iets smallere achterbank dan de ioniq 5 dus ben wel benieuwd. Wij hebben nu ook een RodiFix en een Cybex 'maxicosi' en een axissfix die we waarschijnlijk moeten vervangen door een gordel variant inderdaad.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Kodess
JanHenk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Ah sorry, de EQB zie ik nu pas staan. 7-zitter is wel mooi, alleen offer je dan weer ruimte in de kofferbak op. En een kofferbak is dan ook niet zo "afgesloten", voelt (persoonlijk) minder veilig.

De breedte van de achterbank is zeker hét criterium als je drie stoelen op rij wilt. En je wil stoelen die ook in gordels bevestigd kunnen worden, anders lukt het je vaak niet.

Bij de Enyaq komen de twee zitplaatsen namelijk best nog ver naar binnen, inclusief de isofix bevestigingspunten. Isofix gebruiken is dus eigenlijk geen optie voor drie stoelen op rij.

Maar ik denk de puzzel ook opgelost te hebben (op papier). Alleen nog even testen.. Ideaal is het in ieder geval niet.

Edit: Ik vind het jammer dat Peugeot met de e-5008 z'n drie stoelen op rij los heeft gelaten... Dat was nu juist het USP van de oude.
Iemand die de ioniq 5 had met 3 kinderen gaf aan dat er 1tje in de isofix kon, omdat de isofix haken van de ioniq5 breder zijn en je ze dus een klein beetje meer richting de deur kan bevestigen.
Tot 2022 was er ook een engelse producent van isofix adapters die ze dan verder een kant op kon plaatsen, dus dan konden ze dichter naar de deuren. Alleen mocht dat alleen voor autostoelen die ook met gordel vast gingen, ivm veiligheid, dus voor van die zitverhogers met rug.

Ik snap de 5008 ook niet. Ze hebben aangegeven dat 'maar' 20% van de 5008 klanten het nodig had..... dat lijkt me toch significant, maar goed.

En de EQB ja dan verlies je kofferbakruimte, 1 stoel omlaag achterin en dan ook bij de voeten wat spul op vakantie. Niet ideaal, maar zo ben ik het ook van vroeger gewend, met zijn 6en in de auto die helemaal volgebouwd was.

Waar kom jij op uit op papier?

[ Voor 14% gewijzigd door Kodess op 01-07-2024 10:42 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

Card Nox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:45:
[...]

I stand corrected, ben nog niet zo thuis in de BYD, Xpeng, etc maar dat komt nog wel.

[...]

Alles is relatief natuurlijk.

Mijn prive voorbeeld:
PL
EV6, €588 - €61 = €527 pm = €6.300 pj
Rendament belegging (gemiddeld): 6% pj = €2.700 pj
Totaal 1j = €3.600

Kopen
EV6 = €45.000
Afschrijving 40% in 4j = €18.000 / 4 = €4.500
Verzekering €50 pm? = €600
Onderhoud €0 (lekker optimistisch)
Totaal 1j = €5.100 pj

In ons geval is PL goedkoper omdat ik het geld dat ik niet hoef te investeren in de auto voor me kan laten werken op de beurs. Doe je dat niet dan is kopen wellicht wel goedkoper.
Je gaat nu uit van (nieuw) kopen neem ik aan? Je zou ook naar tweedehands kopen kunnen kijken, zodat de afschrijving fors lager is. Ik snap dat de vergelijking met PL dan appels en peren is. Maar je zou het 'nieuwe auto' aspect dan als pluspunt kunnen zien van de PL-constructie.

Daarnaast, je neemt beleggingsresultaat mee. Dan zou je ook besparing Box3 (vermogensrendementheffing) kunnen meenemen voor het zelf kopen scenario.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kodess schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:25:
[...]

Iemand die de ioniq 5 had met 3 kinderen gaf aan dat er 1tje in de isofix kon, omdat de isofix haken van de ioniq5 breder zijn en je ze dus een klein beetje meer richting de deur kan bevestigen.
Tot 2022 was er ook een engelse producten van isofix adapters die ze dan verder een kant op kon plaatsen, dus dan konden ze dichter naar de deuren. Alleen mocht dat alleen voor autostoelen die ook met gordel vast gingen, ivm veiligheid, dus voor van die zitverhogers met rug.

Ik snap de 5008 ook niet. Ze hebben aangegeven dat 'maar' 20% van de 5008 klanten het nodig had..... dat lijkt me toch significant, maar goed.

En de EQB ja dan verlies je kofferbakruimte, 1 stoel omlaag achterin en dan ook bij de voeten wat spul op vakantie. Niet ideaal, maar zo ben ik het ook van vroeger gewend, met zijn 6en in de auto die helemaal volgebouwd was.

Waar kom jij op uit op papier?
offtopic:
Probleem zit hem bij ons vooral in de stoel voor de (nu nog) jongste. Die zit net in de categorie 76-105cm. In die categorie is er maar één autostoel die, volgens R129 norm, is goedgekeurd voor bevestiging met de autogordel: de Britax Römer King (Pro). Die zo dicht mogelijk naar de deur... Dan is er ruimte voor een 100-150cm stoel (Britax Romer Kidfix bijv. of de eerder genoemde Maxi Cosi Rodifix) in het midden en een babystoel aan de andere zijde. Alles in de gordel bevestigd.

Liefst heb ik ook geen steunpoten (meer), irritante dingen die in en uitstappen moeilijk maken en kost je bagageruimte..

Vooral de breedte van de buitenste isofix bevestigingen en de breedte van de achterbank zijn belangrijk bij drie kinderen op een rij. Een 7-zitter is niet per se nodig, maar kan wel makkelijk zijn. Komt ook met andere concessies.

Zo heb ik ook even gekeken naar de EV9. Lijkt me een heel fijne auto. Maar eigenlijk ook volstrekt overkill. 100 kWh heb ik echt niet nodig...

De e-5008 is een goed alternatief die een wat andere insteek heeft: kleinere batterijcapaciteit, wel een 7-zitter, elektromotor voorin.. Alleen nogmaals jammer dat het niet drie identieke stoelen zijn zoals de voorganger wel had.

Voorlopig proberen we het nog even te doen met de Enyaq. Die was zeer royaal bemeten toen we nog maar één kleine hadden.. :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:37
Zjanzjak schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:16:
[...]Ondanks dat je zegt 'in ons geval' zou ik er zeker ook bij zeggen dat het dus opgaat voor een kleine groep mensen. Echt wel een uitzondering op de regel dingetje dat jij het beleggen meeneemt in je berekening.
Geen idee, de mensen die 45k stuk kunnen slaan op een auto zullen verwacht ik relatief vaker beleggen dan de mensen die dat niet kunnen. Maar voor degene die het doen is het wel goed om het mee te nemen.
Maar zelfs al reken je met 4% rendament (buitenlandse spaarrekening) kom je met €1.800 pj uit op €4.500 pj totaal wat alsnog goedkoper is dan kopen.
Komt goed, hoor je niet van me remind me er gerust aan ;) .
Kodess schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:25:
[...]
Tot 2022 was er ook een engelse producent van isofix adapters die ze dan verder een kant op kon plaatsen, dus dan konden ze dichter naar de deuren.
Yes, de Rivemove. Heb ik ook naar gezocht maar niet gevonden helaas, een practische oplossing.
de Peer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Je gaat nu uit van (nieuw) kopen neem ik aan? Je zou ook naar tweedehands kopen kunnen kijken, zodat de afschrijving fors lager is. Ik snap dat de vergelijking met PL dan appels en peren is. Maar je zou het 'nieuwe auto' aspect dan als pluspunt kunnen zien van de PL-constructie.

Daarnaast, je neemt beleggingsresultaat mee. Dan zou je ook besparing Box3 (vermogensrendementheffing) kunnen meenemen voor het zelf kopen scenario.
Yes, ging inderdaad uit van een nieuwe (appels en appels). Bij een gebruikte auto wordt kopen steeds interessanter verwacht ik.
Ik heb nu voor de 2de keer een nieuwe auto (eNiro en EV6) maar het doet me persoonlijk weinig tov een jong gebruikte, maar dit zou inderdaad een pluspunt zijn van PL in dat geval.

Besparing box 3 is inderdaad iets om rekening mee te houden, dit is uiteraard enkel van toepassing als je alsnog boven de limit van 57k pp zit na investering, anders kun je het deels meerekenen.

Ik merk in mijn directe omgeving dat veel mensen afschrijving en/of misgelopen inkomsten (beleggen/sparen) niet meenemen in hun berekeningen terwijl dat twee forse bedragen kunnen zijn die de schaal de ene of juist de andere kant op kunnen laten vallen.

EDIT: oja, mbt de theoretische vergelijkingen mbt stoelafmetingen en achterbank afmetingen. Dat is leuk tot een bepaalde hoogte. Het ligt er ook maar net aan waar (in de hoogte) het breedste punt van de stoel is en de deur het meest de auto in komt. In de praktijk testen heeft altijd de voorkeur.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 01-07-2024 11:36 ]

• Kodess
JanHenk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:59:
[...]

offtopic:
Probleem zit hem bij ons vooral in de stoel voor de (nu nog) jongste. Die zit net in de categorie 76-105cm. In die categorie is er maar één autostoel die, volgens R129 norm, is goedgekeurd voor bevestiging met de autogordel: de Britax Römer King (Pro). Die zo dicht mogelijk naar de deur... Dan is er ruimte voor een 100-150cm stoel (Britax Romer Kidfix bijv. of de eerder genoemde Maxi Cosi Rodifix) in het midden en een babystoel aan de andere zijde. Alles in de gordel bevestigd.

Liefst heb ik ook geen steunpoten (meer), irritante dingen die in en uitstappen moeilijk maken en kost je bagageruimte..

Vooral de breedte van de buitenste isofix bevestigingen en de breedte van de achterbank zijn belangrijk bij drie kinderen op een rij. Een 7-zitter is niet per se nodig, maar kan wel makkelijk zijn. Komt ook met andere concessies.

Zo heb ik ook even gekeken naar de EV9. Lijkt me een heel fijne auto. Maar eigenlijk ook volstrekt overkill. 100 kWh heb ik echt niet nodig...

De e-5008 is een goed alternatief die een wat andere insteek heeft: kleinere batterijcapaciteit, wel een 7-zitter, elektromotor voorin.. Alleen nogmaals jammer dat het niet drie identieke stoelen zijn zoals de voorganger wel had.

Voorlopig proberen we het nog even te doen met de Enyaq. Die was zeer royaal bemeten toen we nog maar één kleine hadden.. :P
EV9 zou ik zo nemen, als ik financieel onverwantwoordelijk was :9

Is de maxi cosi nomad plus niet ook R129? Wel echt meer een travel ding, maar daardoor ook erg smal.

Wij moeten nog een keer in een Enyaq proefritten met onze drie stoelen om te kijken hoe het is in vergelijking met een ioniq5, en daarna wordt het waarschijnlijk 1 van die 2.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Sonicfreak schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:00:
Er staat bij VW bijvoorbeeld nergens in de voorwaarden dat je niet tot 100% mag laden. Bovendien is 100% op het dashboard niet daadwerkelijk 100% in de accu. Er is een marge/buffer voor degradatie.
Dat is wat mij betreft een beetje een zinloze/semantische discussie; de capaciteit van iedere batterij is tot op enige hoogte een optimalisatie tussen capaciteit en levensduur.

Bij je telefoon is 100% ook geen 100%, bij je oplaadbare batterij ook niet. Iedere discussie wordt troebel op die manier dus ik ben er voorstander van 100% van auto/BMS in spreektaal maar gewoon als 100% te zien.

Sowieso, als in de garantievoorwaarden een SOC genoemd wordt mag duidelijk zijn welke definitie hier bedoeld wordt. Welke reserve de fabrikant al gehouden heeft is dan totaal irrelevant.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Zjanzjak schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:16:
Ondanks dat je zegt 'in ons geval' zou ik er zeker ook bij zeggen dat het dus opgaat voor een kleine groep mensen. Echt wel een uitzondering op de regel dingetje dat jij het beleggen meeneemt in je berekening.
Om met het resultaat van beleggingen te rekenen is een persoonlijke keuze, rekenen met rentederving zou iedereen moeten doen (voor een correct vergelijk).

De keuze qua benadering voor rentederving is wel heel persoonlijk en situationeel. Keuze zou ook kunnen zijn om te rekenen met niveau hypotheekrente als aflossing op hypotheek als alternatief gezien word (niet helemaal eerlijk vergelijk gezien de duur/looptijd). Vergelijken met een deposito met looptijd gelijk aan leasecontract in overweging (minus eventuele VRH) lijkt me de meest correcte benadering "by default".

Volgens de statistieken zijn overigens voor de meeste mensen financieringskosten meer relevant dan derving :9 (resultaat is hetzelfde, niveau wellicht anders).

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 01-07-2024 14:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
Card Nox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:34:
Geen idee, de mensen die 45k stuk kunnen slaan op een auto zullen verwacht ik relatief vaker beleggen dan de mensen die dat niet kunnen. Maar voor degene die het doen is het wel goed om het mee te nemen.
Maar zelfs al reken je met 4% rendament (buitenlandse spaarrekening) kom je met €1.800 pj uit op €4.500 pj totaal wat alsnog goedkoper is dan kopen.
Ik heb iets meer dan 46k (privé) betaald voor mijn auto, daar bleef weinig van over om te beleggen. ;)
Je gaat er vanuit dat je 45k belegt in je voorbeeld.
Met 45k op de bank ga ik niet eens de volledige 45k beleggen.

Buiten dat, in je gedeelte kopen, daar hou je nu 527 euro per maand 'over' omdat je geen leasebedrag hoeft te betalen, gaat alleen de verzekering vanaf. Dat bedrag x 12 is volgens mij wat je vergeet.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:57

World Citizen

FreeReef.nl

@Ecological als je een lening/lease aangaat dan gaat je maximale hypotheek inderdaad omlaag.

Bkr is verder prima. Sterker nog, bij alle leningen krijg je een positieve bkr en als je de lening netjes betaald (of lease) dan is een bank juist eerder geneigd om je geld te lenen voor bv een hypotheek. Dat is een “positieve BKR registratie”.

Maar je moet niet te laat gaan betalen. Dan gaat je index cijfertje omlaag en vinden banken het niet leuk.

Aldus, 10 positieve BKR registraties die netjes betaald worden zijn in je voordeel bij een hypotheek.

FreeReef.nl

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
World Citizen schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:47:
[...]
Aldus, 10 positieve BKR registraties die netjes betaald worden zijn in je voordeel bij een hypotheek.
Eh, nee. Het is hier niet de VS waar je een credit score opbouwt. Elke BKR notatie, positief of niet, gaat van je maximale hypotheekruimte af. Dus het is (in ieder geval in de markt van de afgelopen en komende 5 jaar) nooit handig een lening te hebben lopen als je een huis wilt kopen. Het kan uiteraard wel, maar het is nooit in je voordeel.

• World Citizen
  • Laatst online: 20:57

World Citizen

FreeReef.nl

Caelorum schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 01:13:
[...]

Eh, nee. Het is hier niet de VS waar je een credit score opbouwt. Elke BKR notatie, positief of niet, gaat van je maximale hypotheekruimte af. Dus het is (in ieder geval in de markt van de afgelopen en komende 5 jaar) nooit handig een lening te hebben lopen als je een huis wilt kopen. Het kan uiteraard wel, maar het is nooit in je voordeel.
Dat schrijf ik ;)
Tijdens de lening is het nadelig.
Na een keurig betaalde lening is het voordelig.

FreeReef.nl

• Caelorum
World Citizen schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 01:20:
[...]
Dat schrijf ik ;)
Tijdens de lening is het nadelig.
Na een keurig betaalde lening is het voordelig.
Waarom zou het ooit voordelig zijn. De formules/regels voor het bepalen van de maximale leencapaciteit zijn voor elke verstrekker hetzelfde en AFAIK is het hebben gehad van meerdere leningen niet een onderdeel daarvan.

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-12 08:04
Caelorum schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 01:13:
[...]

Daar is BKR niet verantwoordelijk voor heh, als jij bij je paps en mams €50.000,- leent moet je dat ook netjes opgeven bij je hypotheekadviseur/de bank en telt dat net zo hard mee als een BKR registratie van €50.000,-

• Caelorum
Fiorano schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:13:
[...]
Daar is BKR niet verantwoordelijk voor heh, als jij bij je paps en mams €50.000,- leent moet je dat ook netjes opgeven bij je hypotheekadviseur/de bank en telt dat net zo hard mee als een BKR registratie van €50.000,-
Klopt, maar ze kunnen het alleen aan de klant vragen, bij de BKR en de bankrekeningafschriften checken, daarna houd de verantwoordelijkheid van de kredietverstrekker wel op.
Maar punt is dat je nog zoveel leningen kan hebben gehad in het verleden en nog zo netjes betaald, je schiet er in je kredietwaardigheid niets mee op.

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-12 08:04
Caelorum schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Klopt, maar ze kunnen het alleen aan de klant vragen, bij de BKR en de bankrekeningafschriften checken, daarna houd de verantwoordelijkheid van de kredietverstrekker wel op.
Maar punt is dat je nog zoveel leningen kan hebben gehad in het verleden en nog zo netjes betaald, je schiet er in je kredietwaardigheid niets mee op.
Dat is niet helemaal waar, hoe gek het ook is. Je krijgt bij banken gewoon een score toegekend en dat is o.a. op basis van je BKR. Veel leningen die netjes zijn afbetaald zonder coderingen geeft je wel degelijk een betere rating. Dat is ook weer belangrijk voor de risico-score v.d. portefeuille van je hypotheekverstrekker Daar hoef jij persoonlijk nog niet eens gelijk iets van te merken, tenzij de hypotheekverstrekker geen mensen van jouw rating in z'n portefeuille wil hebben natuurlijk... Die kan o.a. hiermee onderbouwen dat de klanten in zijn portefeuille goed betalend zijn, dit i.t.t. tot een starter die nog nooit iets geleend heeft in zijn leven.

Maar we wijken af van het onderwerp.

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 22:03
Ik heb nu een aantal weken een hyundai kona uit 2021 in bezit. Ben er erg tevreden mee, maar ik twijfel enorm aan het verbruik. Ik heb nu namelijk over een afstand van +/- 1400 kilometer (gecombineerd dorpsweg en snelwegen) een verbruik van 12.5 kWh per 100 km. Hoewel we alleen de Eco modus gebruiken en regeneration op stand 3 hebben staan, vind ik dit wel erg zuinig. Het is een Duitse import auto. Kan het zijn dat hiermee gerommeld is, of zijn er meer mensen die dergelijke getallen halen?

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-12 00:46
peeceej schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:25:
Ik heb nu een aantal weken een hyundai kona uit 2021 in bezit. Ben er erg tevreden mee, maar ik twijfel enorm aan het verbruik. Ik heb nu namelijk over een afstand van +/- 1400 kilometer (gecombineerd dorpsweg en snelwegen) een verbruik van 12.5 kWh per 100 km. Hoewel we alleen de Eco modus gebruiken en regeneration op stand 3 hebben staan, vind ik dit wel erg zuinig. Het is een Duitse import auto. Kan het zijn dat hiermee gerommeld is, of zijn er meer mensen die dergelijke getallen halen?
Niks mis mee kan best rij eens een lang stuk autostrade tegen 130

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:46
En als je kijkt naar de gereden km's en hoeveel kwh je laad, waar kom je dan op uit?

• peeceej
janne_nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:05:
En als je kijkt naar de gereden km's en hoeveel kwh je laad, waar kom je dan op uit?
Oh goeie inderdaad. Een grove schatting maakt dat inderdaad wel passend. Dan ben ik wel aangenaam verrast moet ik zeggen.

• FranDaMan
  • Laatst online: 03-12 14:26
peeceej schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:04:
[...]

Oh goeie inderdaad. Een grove schatting maakt dat inderdaad wel passend. Dan ben ik wel aangenaam verrast moet ik zeggen.
Welkom in de wondere wereld van deze ranges van Hyuandai. Vanochten in mijn Ioniq28kWh een verbruik van 9.1 kWh/100km _/-\o_

• peeceej
FranDaMan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:13:
[...]

Welkom in de wondere wereld van deze ranges van Hyuandai. Vanochten in mijn Ioniq28kWh een verbruik van 9.1 kWh/100km _/-\o_
Het werkt ergens ook wel verslavend, dat zuinig EV rijden. In m'n vorige auto reed ik regelmatig 110, 120 waar je 100 mag. Nu zet ik waar de situatie het toe laat de cruise control op 100 en luister ik ontspannen naar een podcast. Maar tot ik de berekening deed was ik er echt van overtuigd dat er iets niet klopte.. :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
peeceej schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:41:
Het werkt ergens ook wel verslavend, dat zuinig EV rijden. In m'n vorige auto reed ik regelmatig 110, 120 waar je 100 mag.
Dat begrijp ik niet. Hieruit maak ik op dat je toen in een ICE reed. Maar daarmee was (voor mij: is) de besparing van het zuinig rijden (in euro's) veel groter. Waarom reed je daarmee dan niet zuinig?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FranDaMan
  • Laatst online: 03-12 14:26
Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Dat begrijp ik niet. Hieruit maak ik op dat je toen in een ICE reed. Maar daarmee was (voor mij: is) de besparing van het zuinig rijden (in euro's) veel groter. Waarom reed je daarmee dan niet zuinig?
Voor mij is het ook pas een sport sinds ik mijn EV heb. Waarschijnlijk komt het omdat ik in het begin nog wat range anxiety had. De ioniq heeft zeker in de winter maar een bereik van zo'n 180-200km.
Daar probeer je dan toch het maximum uit te slepen. Vervolgens zie je andere mensen die nog zuiniger rijden dan dat jij doet en dan wordt het toch een soort competitie element. Voor de centen hoef je het inderdaad niet te doen.

Maar ach, ik denk dat bij elk auto gerelateerd onderwerp alle rationaliteit ver te zoeken is ;-)

• peeceej
Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Ik beweer ook niet dat dit rationeel is, eerder dat ik dit bij mezelf opmerk.

Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met de wijze waarop informatie wordt weergegeven: in mijn oude auto (2007) had ik zo'n ouderwets metertje dat van rechts naar links ging bij het dalen van de hoeveelheid benzine. In mijn nieuwe auto zie ik exact hoeveel kilometer ik nog kan rijden, en ook hoeveel extra meter ik "verdien" door aangepast remgedrag. M.a.w. je ziet veel directer resultaat van je eigen gedrag. Nogmaals, ik beweer niet dat dit allemaal heel logisch is ;)

• peeceej
FranDaMan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Voor mij is het ook pas een sport sinds ik mijn EV heb. Waarschijnlijk komt het omdat ik in het begin nog wat range anxiety had. De ioniq heeft zeker in de winter maar een bereik van zo'n 180-200km.
Daar probeer je dan toch het maximum uit te slepen. Vervolgens zie je andere mensen die nog zuiniger rijden dan dat jij doet en dan wordt het toch een soort competitie element. Voor de centen hoef je het inderdaad niet te doen.

Maar ach, ik denk dat bij elk auto gerelateerd onderwerp alle rationaliteit ver te zoeken is ;-)
Die range anxiety kan inderdaad ook een verklaring voor mijn aangepast gedrag zijn. Ik laad volgens de max 80% methode, dus ik heb een kunstmatig lagere range (220 kilometer geloof ik bij 80% van 39kwh, weet niet precies). En dat maakt je ook wat zuiniger omdat het niet even tanken en gaan is.

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:26

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Inmiddels heb ik twee serieuze kandidaten gevonden waar ik a.s. maandag naar ga kijken bij de vakgarage die ze verkoopt:

1) Hyundai KONA EV Premium 64 kWh | 204PK | CARPLAY | PANO | LE -- 2019, 143000km EUR 17.5K
2) Kia e-Niro ExecutiveLine 64kWh | 204PK | -- 2019, 114000km EUR 20K

Het doel is:
1) Twee kleine kinderen vervoeren inclusief meuk die daar bij komt kijken
2) Primair kleinere ritten tot maximaal 300-400km
3) Laden aan eigen laadpaal

Wat ligt hier aan onderhoud op de loer? Wat zijn zinvolle vragen voor de dealer en wat zijn bekende bullshido-antwoorden? Houd in het achterhoofd dat ik volstrekt niets weet van auto's.

Alvast enorm bedankt voor jullie input.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• Card Nox
@Klauwhamer, auto zijn broertje en zusje. De eNiro is wat groter, wel handig met 2 kleine kids en alle zooi die daar bij komt kijken. Bij de eNiro kun je ook de trunk eruit haalt heb je nog meer ruimte (geen idee of dat bij de Kona ook kan). Weet niet of het ook bij de executive kan of dat daar een sub zit, maar wel goed om even te bekijken.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Klauwhamer Vraag of en wanneer de HV batterij van de Kona is vervangen, die hebben een terugroepactie gehad en zou dus nieuwer moeten zijn dan de auto en dan ook minder degradatie moeten hebben.
Met twee kinderen is de Niro denk ik de betere keuze, de Kona is toch echt een stuk compacter.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Ecological
Klauwhamer schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:03:
Inmiddels heb ik twee serieuze kandidaten gevonden waar ik a.s. maandag naar ga kijken bij de vakgarage die ze verkoopt:

1) Hyundai KONA EV Premium 64 kWh | 204PK | CARPLAY | PANO | LE -- 2019, 143000km EUR 17.5K

Het doel is:

Wat ligt hier aan onderhoud op de loer? Wat zijn zinvolle vragen voor de dealer en wat zijn bekende bullshido-antwoorden? Houd in het achterhoofd dat ik volstrekt niets weet van auto's.

Volgens mij heb ik in die Niro van 114k gereden afgelopen week om te kijken of die wat was. :+

Ik vond hem VEEL te luid. Maar dit is wel subjectief natuurlijk. Zelf heb ik al een Kia Niro Exexutive edition HEV (ook uit 2019 toevallig) en de laatste 50k KM heb ik alleen de bandjes hoeven te vervangen. Nu 230k op de teller. Ik ging alleen kijken omdat ik graag twee BEVs wil in ons huishouden. Maar het wordt waarschijnlijk toch een 2019 Model S als tweede auto. *O*

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 14:54

Het doel is:

Voor dat geld koop je ook al een Tesla Model 3 uit 2019. Ik zou daar ook zeker een proefrit in maken. In mijn ogen is dat de betere auto van deze 3.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
GekkeRipper schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Voor dat geld koop je ook al een Tesla Model 3 uit 2019. Ik zou daar ook zeker een proefrit in maken. In mijn ogen is dat de betere auto van deze 3.
Maar geen 5-deurs, en dat is wat hij wou...
Ik ook heel hard twijfelen, maar bij een Tesla3 toch eerder kijken naar de 2021 modellen met WP en minder kinderziektes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Klauwhamer

Klauwhamer

Tommie12 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Maar geen 5-deurs, en dat is wat hij wou...
Ik ook heel hard twijfelen, maar bij een Tesla3 toch eerder kijken naar de 2021 modellen met WP en minder kinderziektes.
Yeah, dat klopt. Het moet een vijfdeurs zijn. Daar komt bij dat ik eigenlijk écht geen Tesla wil, los van deuren. Dat zit vooral in mijn aversie jegens Elon Musk.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Ecological schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Volgens mij heb ik in die Niro van 114k gereden afgelopen week om te kijken of die wat was. :+

Ik vond hem VEEL te luid. Maar dit is wel subjectief natuurlijk. Zelf heb ik al een Kia Niro Exexutive edition HEV (ook uit 2019 toevallig) en de laatste 50k KM heb ik alleen de bandjes hoeven te vervangen. Nu 230k op de teller. Ik ging alleen kijken omdat ik graag twee BEVs wil in ons huishouden. Maar het wordt waarschijnlijk toch een 2019 Model S als tweede auto. *O*
In 't Zuiden des Lands, ja? 8)

Luid, vergeleken met andere EVs of met een verbrandingsmotor?

• Klauwhamer

Klauwhamer

SpongeRob schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:16:
@Klauwhamer Vraag of en wanneer de HV batterij van de Kona is vervangen, die hebben een terugroepactie gehad en zou dus nieuwer moeten zijn dan de auto en dan ook minder degradatie moeten hebben.
Met twee kinderen is de Niro denk ik de betere keuze, de Kona is toch echt een stuk compacter.
Formidabele tip, neem ik zeker mee. Dank!

• Ecological
Klauwhamer schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:11:
[...]

In 't Zuiden des Lands, ja? 8)

Luid, vergeleken met andere EVs of met een verbrandingsmotor?
Dichtbij Utrecht!

Hij is juist veel stiller dan een ICE, wat normaal fijn is, maar alleen ik had veel last van geluiden van buiten en het bandengeruis, juist omdat die zo stil is, in een ICE hoor je het veel minder omdat je continu de motor hoort.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40
Klauwhamer schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:10:
[...]
Daar komt bij dat ik eigenlijk écht geen Tesla wil, los van deuren. Dat zit vooral in mijn aversie jegens Elon Musk.
Ho-Sung Song en Euisun Chung vind je wel toffe gasten?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Klauwhamer

Klauwhamer

RichieB schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:47:
[...]

Ho-Sung Song en Euisun Chung vind je wel toffe gasten?
Dat volgt niet uit wat ik zeg, en ik heb verder geen behoefte aan gesprek (waar ik in betrokken ben) over Tesla/Musk in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Klauwhamer op 05-07-2024 00:06 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Klauwhamer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:05:
[...]

Dat volgt niet uit wat ik zeg, en ik heb verder geen behoefte aan gesprek (waar ik in betrokken ben) over Tesla/Musk in dit topic.
Het gaat niet specifiek over Elon Musk, maar over het feit dat 1 van je voorwaarden bij het kopen van een auto niet gerelateerd is aan de auto zelf maar, in dit geval, aan de eigenaar van de fabriek.

Dan is het niet meer dan logisch om je te polsen of bij voorbeeld het kopen van een auto gemaakt in een autoritaire staat ook een probleem is of dat je daar geen moeite mee hebt.

Afhankelijk van je antwoord op je vraag zul je andere merken geadviseerd krijgen

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08

bert pit

asdasd

IvoB2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Iets tussen de 2 oren?
Waarom breekt EV dan niet massaal door? (in B toch niet, nog steeds marginaal).
De aankoopprijs kan het ook niet zijn (al zeker niet op de leasemarkt) als ik de aankoopprijs (en leaseprijs) zie van een groot deel van het wagenpark. Voor ICE doet dat er blijkbaar niet toe (en heeft men nog bijkomend budget voor een reeks luxe opties) maar voor EV is de prijs plots van doorslaggevend belang?
Koudwatervrees en range. Het niet kunnen parkeren voor de deur omdat er elders geladen moet worden. Maar hij gaat wel doorbreken hoor. De techniek is eenvoudigweg superieur.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Het zal dan wel vooral het eerste zijn.
Range is al lang geen punt meer voor de meerderheid gezien de gemiddelde Belg een 50 km per dag aflegt. 70% van de Belgen heeft ook een eigen woning. Hier in het dorp heeft 90% een eigen oprit/garage maar 90% rijdt zeker niet met een EV. Aan de omvang, hoeveelheid van de ICE SUV's op de opritten en hun relatief dure merkbadges kan de prijs ook geen contra argument meer zijn. :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het doel is:

Kia heeft 7 jaar garantie (mits volgens onderhoudsschema onderhouden), dus daar zit waarschijnlijk nog 2 jaar garantie op. Bij Hyundai is het geloof ik een betaalde optie om van 5 naar 6 of 7 jaar garantie te verlengen, maar vraag me af of dat bij deze dan nog kan.
De e-Niro is iets ruimer, qua techniek bijna identiek. Heb dezelfde usecase als de jouwe en na 5 jaar lease heb ik deze privé overgekocht (dit heb ik nooit eerder gedaan na 15 jaar leasen, dus dat zegt wel wat ;))

BTW de kofferbak van de e-Niro kan heel veel ruimer gemaakt worden door de bodemplaat en plastic bakken eruit te schroeven, daaronder zit dan nog een grote holle ruimte waar een reservewiel in zou passen.
Een complete Joolz buggy paste in die sparing van het reservewiel, en daarbovenop dan nog zo’n 20cm hoogte die anders onder de bodemplaat verstopt zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da2Z1sGQS9oEAbglPowAJ-sGADU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnHqGiPvBOi5OLtOsqNuJTeW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-07-2024 10:35 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07
jeroenkb schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:42:
Dan is het niet meer dan logisch om je te polsen of bij voorbeeld het kopen van een auto gemaakt in een autoritaire staat ook een probleem is of dat je daar geen moeite mee hebt.
Het is behoorlijk offtopic, maar sinds wanneer is Zuid-Korea een autoritaire staat?

Punctuality is the politeness of kings

• Klauwhamer

Klauwhamer

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Kia heeft 7 jaar garantie (mits volgens onderhoudsschema onderhouden), dus daar zit waarschijnlijk nog 2 jaar garantie op. Bij Hyundai is het geloof ik een betaalde optie om van 5 naar 6 of 7 jaar garantie te verlengen, maar vraag me af of dat bij deze dan nog kan.
De e-Niro is iets ruimer, qua techniek bijna identiek. Heb dezelfde usecase als de jouwe en na 5 jaar lease heb ik deze privé overgekocht (dit heb ik nooit eerder gedaan na 15 jaar leasen, dus dat zegt wel wat ;))

BTW de kofferbak van de e-Niro kan heel veel ruimer gemaakt worden door de bodemplaat en plastic bakken eruit te schroeven, daaronder zit dan nog een grote holle ruimte waar een reservewiel in zou passen.
Hm, verschillende mensen merken op dat de e-Niro iets ruimer is, maar de garage zei dat ze bijna niets schelen qua opbergruimte. Nou goed, beide auto's ga ik a.s. maandag bekijken en proberen. Ben benieuwd.

• Klauwhamer

Klauwhamer

dreamscape schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Het is behoorlijk offtopic, maar sinds wanneer is Zuid-Korea een autoritaire staat?
Ga nou niet in op dit soort 'jaqing off' please.

• assje
dreamscape schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:33:
Voor de begrijpend lezer lijkt het me duidelijk dat het als voorbeeld bedoeld was en over China gaat.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:14
Klauwhamer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:35:
[...]
Hm, verschillende mensen merken op dat de e-Niro iets ruimer is, maar de garage zei dat ze bijna niets schelen qua opbergruimte. Nou goed, beide auto's ga ik a.s. maandag bekijken en proberen. Ben benieuwd.
Volgens mij is vooral de achterbank in de e-Niro veel ruimer dan in de Kona, dus als je regelmatig volwassenen of grotere kinderen achterin hebt is de e-Niro de betere keuze.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-12 13:26
Ik heb sinds 21/05 een zakelijke lease Tesla model 3 2024 waarbij ik wekelijks tot 100% mag laden. Twijfel nog wel aan mijn laadpatroon. Ik zet het pas bij een batterij van 15% aan de lader om dan tot 100% te laden.

Is dit aan te raden? of kan ik beter bij 30 of 50% al gaan de stekker zetten. Bij 50% zou ik het al na 3 x woon-werkverkeer moeten laden en bij 30% na 4 x woon-werkverkeer. Vind 3 keer per 2 weken aan de lader Al genoeg met een woon-werkverkeer van 30 km heen en 30 km terug.

Mijn tankpatroon was nog erger in de ICE waar ik vaak tot 0 km rijd en dan vol tank. Merk ik wel dat er dan nog 4 ltr extra in de tank zat.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Nog een andere vraag: hoe zit het met laadpalen? Is het gewoon een kwestie van de eerste de beste installateur aan z'n sik trekken of moet ik op dingen letten? (ik heb reeds een 3-fase aansluiting maar nog geen dedicated groep -- de bekabeling kan relatief eenvoudig naar de kruipruimte geboord worden).

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:30
@Klauwhamer Daar is het Thuisladen van je EV deel 2 topic voor

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hongy schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:03:
Ik heb sinds 21/05 een zakelijke lease Tesla model 3 2024 waarbij ik wekelijks tot 100% mag laden. Twijfel nog wel aan mijn laadpatroon. Ik zet het pas bij een batterij van 15% aan de lader om dan tot 100% te laden.

Is dit aan te raden? of kan ik beter bij 30 of 50% al gaan de stekker zetten. Bij 50% zou ik het al na 3 x woon-werkverkeer moeten laden en bij 30% na 4 x woon-werkverkeer. Vind 3 keer per 2 weken aan de lader Al genoeg met een woon-werkverkeer van 30 km heen en 30 km terug.

Mijn tankpatroon was nog erger in de ICE waar ik vaak tot 0 km rijd en dan vol tank. Merk ik wel dat er dan nog 4 ltr extra in de tank zat.
Zoek even in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
Deze vraag komt daar iedere week wel langs.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Klauwhamer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:34:
Nog een andere vraag: hoe zit het met laadpalen? Is het gewoon een kwestie van de eerste de beste installateur aan z'n sik trekken of moet ik op dingen letten? (ik heb reeds een 3-fase aansluiting maar nog geen dedicated groep -- de bekabeling kan relatief eenvoudig naar de kruipruimte geboord worden).
Zie inderdaad het andere topic. Maar specifiek over deze Kona en Niro uit 2019: die zijn 1-fase en kunnen max 7,4kW / 32A laden. Op jouw 3-fase 25A aansluiting zal je minder snel kunnen laden.
Geen enkel probleem voor jouw use case overigens, want op eigen oprit ben je de volgende dag altijd weer vol, maar dat je het weet.

• Klauwhamer

Klauwhamer

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08

bert pit

asdasd

IvoB2 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:01:
Het zal dan wel vooral het eerste zijn.
Range is al lang geen punt meer voor de meerderheid gezien de gemiddelde Belg een 50 km per dag aflegt. 70% van de Belgen heeft ook een eigen woning. Hier in het dorp heeft 90% een eigen oprit/garage maar 90% rijdt zeker niet met een EV. Aan de omvang, hoeveelheid van de ICE SUV's op de opritten en hun relatief dure merkbadges kan de prijs ook geen contra argument meer zijn. :)
Bij range is er een groot verschil tussen perceptie en realiteit. Jij en ik weten wel hoe het zit (net een vakantie Portugal achter de rug vanuit NL met EV), maar de gemiddelde ICE rijder weet dat niet. Die weet alleen dat range een beperkende factor is, dat laadpalen het vaak niet doen, dat de batterij een zwaar vervuilend ding is dat met kinderhandjes in elkaar is gezet, etc.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

bert pit schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:47:
[...]

Bij range is er een groot verschil tussen perceptie en realiteit. Jij en ik weten wel hoe het zit (net een vakantie Portugal achter de rug vanuit NL met EV), maar de gemiddelde ICE rijder weet dat niet. Die weet alleen dat range een beperkende factor is, dat laadpalen het vaak niet doen, dat de batterij een zwaar vervuilend ding is dat met kinderhandjes in elkaar is gezet, etc.
En ook een groot verschil tussen mensen met een eigen oprit en laadpaal en diegenen zonder (flat / appartement / stoep tussen huis en parkeerplek).
Als ik afhankelijk zou zijn van openbaar laden zou ik denk ik geen EV meer rijden als particulier ivm te hoge kosten en onzekerheid over beschikbare laadpaal en gedoe met snel af moeten koppelen ivm boete van niet laden op een laadplek.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:24:
[...]

En ook een groot verschil tussen mensen met een eigen oprit en laadpaal en diegenen zonder (flat / appartement / stoep tussen huis en parkeerplek).
Als ik afhankelijk zou zijn van openbaar laden zou ik denk ik geen EV meer rijden als particulier ivm te hoge kosten en onzekerheid over beschikbare laadpaal en gedoe met snel af moeten koppelen ivm boete van niet laden op een laadplek.
Ik heb een grote oprit en kan langs het huis laden maar laad op bij een laadpaal. Is namelijk 4 ct perkWh goedkoper. >:)

• de Peer

de Peer

under peer review

niki_lauda schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Ik heb een grote oprit en kan langs het huis laden maar laad op bij een laadpaal. Is namelijk 4 ct perkWh goedkoper. >:)
Heb je zo'n duur contract dan? Dan zou ik eens overstappen zodat je lekker goedkoop thuis kunt laden.

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:24:
[...]
Een flat wordt niet noodzakelijk opgeleverd zonder laadpalen.
Ik heb zowel een Alfen laadpaal (P&C, met vaste kabel) onder de carport van de open bebouwing als een Alfen laadpaal (te activeren met laadkaart en met losse kabel) op de min 1 van de gereserveerde staanplaats onder de flat. Alle flateigenaars tot min 3 konden kiezen voor een laadpaal. Nadien gaan prutsen in een oud gebouw is uiteraard moeilijker. Maar tankstations onder flats zijn er ook nooit geweest.

Uiteraard zijn er problematische woonomstandigheden waar laden niet voor de hand ligt maar de zeer kleine penetratie van de EV op de privémarkt kan je daar niet (volledige) aan toeschrijven. Toch niet in België.
Lees de commentaarsites eens op de sites van de rioolpers en/of minder technische fora en dan zakt je broek werkelijk af van verbazing over de hoeveelheid totale onzin er verspreid wordt over EV's, zonnepanelen, warmtepompen,..... kortom alles wat vraagt om enige verandering en wijziging in de mindset van waar men al jaren mee vertrouwd is.

• IvoB2
niki_lauda schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Dan heb je toch heel dure stroom aan huis of heb je een laadpaal gevonden met een heel gunstig laadtarief.
(Nu ja toegegeven, wanneer de zon te weinig schijnt laden wij ook primair op bij de laadpalen van de werkgever, de parking voor de fitness of een destination openbare laadpaal, heb je tenminste vlugger een vrije parkeerplek gevonden :+ ).

• Leader98
  • Laatst online: 17:23

Het doel is:

Beide auto's stonden hier op de shortlist maar de Niro heeft een iets grotere wielbasis en daardoor meer ruimte voor de mensen op de achterbank, wat hier de doorslag gaf.

Mocht je voor de Niro gaan, check dan goed wanneer de beurten zijn gedaan. Voorschrift is elke 15K km of elk jaar een beurt (wat er maar eerst verloopt).
Als de auto een beurt te laat heeft gekregen of er mist een beurt dan vervalt de fabrieksgarantie (wat een afding punt kan zijn).

• GekkeRipper
Elke 15k of elk jaar naar de dealer voor een beurt. Voor een EV. Wat een onzin. Dat heeft totaal geen technische gronden. Je betaalt op die manier gewoon de garantie zelf. Bijna misleidend te noemen. Wat kost zo'n beurtje gemiddeld?

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-12 20:12
GekkeRipper schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:49:
Elke 15k of elk jaar naar de dealer voor een beurt. Voor een EV. Wat een onzin. Dat heeft totaal geen technische gronden. Je betaalt op die manier gewoon de garantie zelf. Bijna misleidend te noemen. Wat kost zo'n beurtje gemiddeld?
Die beurt van een Niro kost echter maar 115. Mijn ouders rijden h'm met veel plezier!
Ter vergelijk, m'n BMW i3 kostte:
370 euro in 2020: Wielenwissel, interieurfilter, remvloeistof vervangen, koelvloeistof.
475 eruo in 2022: Wielenwissel (50), interieurfilter (103), ruitenwissers (68), remvloeistof (54), voertuigencheck (72), service standaard (21), apk (20)

[ Voor 26% gewijzigd door DrBOB101 op 05-07-2024 20:07 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• GekkeRipper
DrBOB101 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Die beurt van een Niro kost echter maar 115. Mijn ouders rijden h'm met veel plezier!
Ter vergelijk, m'n BMW i3 kostte:
370 euro in 2020: Wielenwissel, interieurfilter, remvloeistof vervangen, koelvloeistof.
475 eruo in 2022: Wielenwissel (50), interieurfilter (103), ruitenwissers (68), remvloeistof (54), voertuigencheck (72), service standaard (21), apk (20)
Veel van die dingen die je noemt zijn je eigen keuze of rekent de Kia dealer je ook gewoon aan. Bijvoorbeeld wielenwissel en ruitenwissers sowieso. Andere zaken geen idee maar typisch wordt remvloeistof er ook nog bovenop geteld.

Maar goed 7 jaar 115 euro is 805 euro. Niet niks. Bij andere merken kun je voor vergelijkbare bedragen verlengde garantie kopen. Dat is wat ik bedoel. Misschien niet tot 7 jaar voor dat geld. Maar breng het gewoon duidelijk, dit kost de garantie. De prijs van een beurt kan ook elk jaar gewoon stijgen. Een eenmalig betaalde garantie verlenging natuurlijk niet meer.

En een fatsoenlijk ontworpen EV heeft geen nieuwe koelvloeistof ofzo nodig. Af en toe een interieurfilter is peanuts. Het zijn gewoon verdienmodellen en ze hopen dat de klant erin blijft trappen. En dan ben je toch al bij de dealer en hopen de dat je inderdaad daar dan ook maar je ruitenwissers laat doen terwijl je dat liever bij de garage op de hoek laat doen wellicht. Maar ja om nu de beurt bij de dealer te doen en daarna nog naar bij je lokale garage een afspraak te maken voor alleen de ruitenwissers. Dat doe je ook niet. Het is een beetje verkapte koppelverkoop.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:58:
[...]

Heb je zo'n duur contract dan? Dan zou ik eens overstappen zodat je lekker goedkoop thuis kunt laden.
In november, lever nu meer terug dan ik verbruik en heb nog geen terugleverboete.

[ Voor 13% gewijzigd door niki_lauda op 05-07-2024 20:59 ]

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
GekkeRipper schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:15:
[...]
...
Maar goed 7 jaar 115 euro is 805 euro. Niet niks. Bij andere merken kun je voor vergelijkbare bedragen verlengde garantie kopen. Dat is wat ik bedoel. Misschien niet tot 7 jaar voor dat geld. Maar breng het gewoon duidelijk, dit kost de garantie. De prijs van een beurt kan ook elk jaar gewoon stijgen. Een eenmalig betaalde garantie verlenging natuurlijk niet meer.
...
Maar bovenop de verlengde garantie moet je ook die beurtjes uit laten voeren en betalen, dus betaal je naar alle waarschijnlijkheid meer.
Want de verlengde garantietermijn is mede afhankelijk van het door de dealer uit te voeren onderhoud.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:19
Wesco schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Volgens mij is vooral de achterbank in de e-Niro veel ruimer dan in de Kona, dus als je regelmatig volwassenen of grotere kinderen achterin hebt is de e-Niro de betere keuze.
Precies, met 1.80+ wil je niet achter in een Kona zitten weet ik uit ervaring

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-12 20:12
Als goedkoop wilt rijden moet je geen auto kopen ;)
Ruitenwissers en wielenwissel heeft met veiligheid te maken, daar bespaar ik niet op.

Onderhoud aan m'n elektrische auto's is tot nu toe iig stukken goedkoper dan benzine of diesel, zelfs zonder inflatie. Leuk van alles bijhouden van de afgelopen 20 jaar autorijden. Onderstaande absolute kosten gecorrigeerd voor inflatie.
Ik ben vooral blij met het verschil in kosten voor de elektriciteit vs brandstof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3fvJnYl7hwodQgRJhDYNKr9ieQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YI0BWA56sJu5cMsFpcwv2zXl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQhRQEJ0V1VoFumGyfNhNI2Swdw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5oj7RZ28HLOQxiPRMR7D2U88.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33AM1aqxLP1gbaZBCZnWdFTTFLo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OWzLdxiZ21Tb8HupcHFhXA52.png?f=fotoalbum_tile

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-12 08:37
GekkeRipper schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:49:
Voor een Ioniq (2017) eur 150-200, en dan heb je gratis pech hulp Europa.
Kortom niet doen en wegenwacht kost bijna evenveel
Wel opletten en zelf ruitensproeier vloeistof en interieur filter doen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:20
DrBOB101 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Ruitenwissers en wielenwissel heeft met veiligheid te maken, daar bespaar ik niet op.

Onderhoud aan m'n elektrische auto's is tot nu toe iig stukken goedkoper dan benzine of diesel, zelfs zonder inflatie. Leuk van alles bijhouden van de afgelopen 20 jaar autorijden. Onderstaande absolute kosten gecorrigeerd voor inflatie.
Ik ben vooral blij met het verschil in kosten voor de elektriciteit vs brandstof.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hierop inhakend: zou je dealer garantie komen te vervallen wanneer je zelf je eigen ruitenwissers steekt?
Lijkt me sterk dat ze dan je garantie laten vervallen als bijvoorbeeld de elektromotor kapot gaat.

Ja maar meneer, uw ruitenwisserbladen waren versleten :+

• GekkeRipper
Mijn punt is dat een EV geen beurtjes nodig heeft.

• Leader98
  • Laatst online: 17:23
Geen beurten voor een EV is wat kort door de bocht, maar minder frequent zou best kunnen.

Remklauwen gaan bij weinig gebruik en geen onderhoud vastzitten en als je dat hebt lopen de reparatie kosten snel op.

7 jaar garantie + wegenwacht voor de prijs van 7 beurt(jes) is het mij wel waard.
Ik vermoed er geen gebruik van te gaan maken, maar mocht er iets stuk gaan dan kunnen de reparatie kosten voor een EV goed oplopen.

• GekkeRipper
Ik zeg ook niet dat het dat niet waard zou zijn. Ik zeg dat het een mooi verpakte sigaar uit eigen doos is. Persoonlijk zou ik ook lekker naar de dealer gaan en genieten van de sigaar uit m'n eigen doos als ik een auto had die dat voorschrijft. Het neemt m'n punt niet weg. Het is gewoon een middel om je maar jaarlijks of vaker naar die dealer terug te laten komen.

Sommige merken doen het anders. Nog niet zo veel denk ik. Maar bijvoorbeeld Tesla schrijft geen beurten voor. Wel wat zaken waar je op moet letten. Standaard 4 jaar garantie inclusief pechhulp.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12 08:33
Elektrische auto’s blijven geweldig, maar voor mij is er nog steeds 1 struikelblok: vakanties.

We hebben een opblaasbare tent met alle zooi er bij. Dus stoelen, tafel, luchtbedden, slaapzakken etc. Een trekhaak is een vereiste. Als ik kijk naar de tweede hands markt, dan kan eigenlijk alleen een tesla model 3 fatsoenlijk een kar trekken. Voor 20k is er helaas geen andere ev die mag trekken.

Hoe graag ik ook een en wil, we zullen toch nog een aantal jaar moeten wachten!

Tijdens vakantie een auto huren is geen optie, je betaalt zo’n 1500 a 2000 euro ivm de vele kilometers die je maakt.

Een auto lenen van iemand anders ook geen optie, want iedereen in mijn omgeving gaat dezelfde periode ook weg of overlapt elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 06-07-2024 09:57 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

-tom-562

Oliesjeik

DrBOB101 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:46:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als je je auto wegbrengt naar de garage om je ruitenwissers en je wielen te wisselen ben je gewoon ontzettend lui :P prima klusjes die je (zelfs met 2 linkerhanden) in een half uurtje zelf fixed. Ruitenwissers zelfs in 2 minuten. Makkelijk geld verdienen

Vaak bu'j te bang!

• de Peer

de Peer

under peer review

-tom-562 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Ruitenwissers zelfs in 2 minuten. Makkelijk geld verdienen
Misschien, verschilt per auto.
Ben onlangs bijna 2 uur bezig geweest om de achterruitenwisser te vervangen. Ik had een 'universele' gekocht in de winkel, en die bleek niet goed te passen. Uiteindelijk wel gelukt door hem met de dremel te bewerken.

• BarryH
GekkeRipper schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:31:
Ik zeg ook niet dat het dat niet waard zou zijn. Ik zeg dat het een mooi verpakte sigaar uit eigen doos is. Persoonlijk zou ik ook lekker naar de dealer gaan en genieten van de sigaar uit m'n eigen doos als ik een auto had die dat voorschrijft. Het neemt m'n punt niet weg. Het is gewoon een middel om je maar jaarlijks of vaker naar die dealer terug te laten komen.

Sommige merken doen het anders. Nog niet zo veel denk ik. Maar bijvoorbeeld Tesla schrijft geen beurten voor. Wel wat zaken waar je op moet letten. Standaard 4 jaar garantie inclusief pechhulp.
Je hebt gelijk. Als je zelf de controles op speling etc doet kan het prima.
Ik laat de dealer het minimale doen. Dus zelf ruitenwissers, banden, interieurfilter etc.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

-tom-562

Oliesjeik

de Peer schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:39:
[...]

Misschien, verschilt per auto.
Ben onlangs bijna 2 uur bezig geweest om de achterruitenwisser te vervangen. Ik had een 'universele' gekocht in de winkel, en die bleek niet goed te passen. Uiteindelijk wel gelukt door hem met de dremel te bewerken.
Als je het goede spul koopt (gewoon op Amazon b.v.) is het los klikken en weer vast klikken :+

Vaak bu'j te bang!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Possible schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:56:
Elektrische auto’s blijven geweldig, maar voor mij is er nog steeds 1 struikelblok: vakanties.

We hebben een opblaasbare tent met alle zooi er bij. Dus stoelen, tafel, luchtbedden, slaapzakken etc. Een trekhaak is een vereiste. Als ik kijk naar de tweede hands markt, dan kan eigenlijk alleen een tesla model 3 fatsoenlijk een kar trekken. Voor 20k is er helaas geen andere ev die mag trekken.

Tijdens vakantie een auto huren is geen optie, je betaalt zo’n 1500 a 2000 euro ivm de vele kilometers die je maakt.

Een auto lenen van iemand anders ook geen optie, want iedereen in mijn omgeving gaat dezelfde periode ook weg of overlapt elkaar.
Als ze (nog) niet binnen je budget zijn, dan is het een kwestie van geduld, dat komt namelijk vanzelf.

Vriend van mij kreeg slechts ~12K geboden voor z’n TM3 LR 2019, met rond de 190K km.

Daar heb je een goede auto aan, ook voor kampeerreizen met aanhanger.

Eigenlijk zijn die ‘19 modellen van de model 3 echt spotgoedkoop, ik snap niet dat niet meer consumenten daar op springen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Possible
JanHenk schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Als ze (nog) niet binnen je budget zijn, dan is het een kwestie van geduld, dat komt namelijk vanzelf.

Vriend van mij kreeg slechts ~12K geboden voor z’n TM3 LR 2019, met rond de 190K km.

Eigenlijk zijn die ‘19 modellen van de model 3 echt spotgoedkoop, ik snap niet dat niet meer consumenten daar op springen.
Ik denk dat men vooral schrikt van de kilometerstand. 190k+ zou ik zelf ook niet echt overwegen. Accu’s zullen ongetwijfeld 400k+ kunnen hebben, maar toch voelt het gevoelsmatig als veel.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• de Peer

de Peer

under peer review

-tom-562 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Als je het goede spul koopt (gewoon op Amazon b.v.) is het los klikken en weer vast klikken :+
Tsja daar begint het al. Vind maar eens de juiste. Voor mijn auto (Opel Ampera-e) is op Amazon geen achterruitenwisser te vinden die compatible is.
Daarom uiteindelijk maar iets in de lokale bouwmarkt gekocht (universeel) maar dan bleek de 'cover' niet meer te passen. Daarom was bewerking met de dremel noodzakelijk.

Bij veel verkochte auto's zal dit uiteraard geen probleem zijn.

• Tommie12
-tom-562 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Als je je auto wegbrengt naar de garage om je ruitenwissers en je wielen te wisselen ben je gewoon ontzettend lui :P prima klusjes die je (zelfs met 2 linkerhanden) in een half uurtje zelf fixed. Ruitenwissers zelfs in 2 minuten. Makkelijk geld verdienen
Wielen vind ik al een ding hoor. Ik heb geen ratel, en met wat pech krijg je ergens een moer niet los.
Ruitenwisser is heel simpel, maar soms doet de LM moeilijk over de vervanging als je het zelf doet.

• Kodess
Possible schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:56:

Wij hebben nu nog een ioniq uit 2017. Trekhaak met trekhaakkoffer waar de tent en stoelen ingingen. Dan nog dakkoffer voor slaapzakken en luchtbedden. Het is ons gelukt, de ioniq gekocht voor 17k 3 jaar geleden.
De trekhaak kan ook 750kg trekken. Alleen vindt het RDW van niet, behalve als ik hem naar Duitsland export en dan weer importeer, dan vinden ze dat het opeens wel kan. :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Possible
Kodess schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:19:
[...]

Wij hebben nu nog een ioniq uit 2017. Trekhaak met trekhaakkoffer waar de tent en stoelen ingingen. Dan nog dakkoffer voor slaapzakken en luchtbedden. Het is ons gelukt, de ioniq gekocht voor 17k 3 jaar geleden.
De trekhaak kan ook 750kg trekken. Alleen vindt het RDW van niet, behalve als ik hem naar Duitsland export en dan weer importeer, dan vinden ze dat het opeens wel kan. :9
Maar dat is toch gewoon de 28kWh versie dan? Die mag toch ook niet in Duitsland 750kg trekken?

• Kodess
Possible schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Maar dat is toch gewoon de 28kWh versie dan? Die mag toch ook niet in Duitsland 750kg trekken?
In Duitsland wordt bij invoer een test uitgevoerd, als de trekhaak daar doorheen komt, wordt op het kenteken het trekgewicht gezet. Bij import naar Nederland neemt het RDW netjes dat trekgewicht over :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
Tommie12 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Wielen vind ik al een ding hoor. Ik heb geen ratel, en met wat pech krijg je ergens een moer niet los.
Ruitenwisser is heel simpel, maar soms doet de LM moeilijk over de vervanging als je het zelf doet.
Sterker nog je hoeft ruitenwissers nooit te vervangen behalve als het rubber echt stuk is. Gewoon ruiten goed schoonmaken en met wd40 en een schone doek net zo lang er overheen halen tot er geen vuil meer afkomt. Eenmalig goede ruitenwissers kopen nooit meer ellende.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
Possible schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Ik denk dat men vooral schrikt van de kilometerstand. 190k+ zou ik zelf ook niet echt overwegen. Accu’s zullen ongetwijfeld 400k+ kunnen hebben, maar toch voelt het gevoelsmatig als veel.
Ik kreeg laatst 13k geboden voor e-niro 2019 executive met 62k kilometer terwijl anwb koerslijst 19k ongeveer aangeeft. Auto is schadevrij en geen mankementen.

• Possible
Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:27:
[...]

Ik kreeg laatst 13k geboden voor e-niro 2019 executive met 62k kilometer terwijl anwb koerslijst 19k ongeveer aangeeft. Auto is schadevrij en geen mankementen.
Stuur maar een pm :+

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:16
JanHenk schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Idd. Ik zie op Gaspedaal nu al een paar exemplaren van de Model 3 voor iets beneden de 17K aangeboden. Kan me herinneren dat de occasionprijzen voor deze auto's begin maart 'begonnen' vanaf ongeveer 21K. Ik zou bijna geneigd zijn zo'n ding te kopen, maar een Hyundai Ionic classic uit pakweg 2018 lijkt me ook interessant. Aan de ene kant een Tesla Model 3 met (voor mijn begrippen) een flink vermogen met tegelijkertijd relatief lage exploitatiekosten, en aan de andere kant een Ionic classic waarvan de exploitatiekosten al helemaal laag zijn ...

• Card Nox
Tommie12 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:57:
[...]Wielen vind ik al een ding hoor. Ik heb geen ratel, en met wat pech krijg je ergens een moer niet los.
Een ratel kun je kopen, kost paar tientjes. Ik weet niet wat je met een ratel wilt, maar je bedoeld waarschijnlijk een momentsleutel?

Bij laatste beurt van onze Mazda 2 vroegen ze ook een aso bedrag voor ruitenwissers, zelf setje besteld en vervangen. Was in 2 Minuten gebeurd (na het kijken van een youtube filmpje).

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 06-07-2024 19:40 ]

• Tommie12
Card Nox schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:39:
[...]

Een ratel kun je kopen, kost paar tientjes. Ik weet niet wat je met een ratel wilt, maar je bedoeld waarschijnlijk een momentsleutel?

Bij laatste beurt van onze Mazda 2 vroegen ze ook een aso bedrag voor ruitenwissers, zelf setje besteld en vervangen. Was in 2 Minuten gebeurd (na het kijken van een youtube filmpje).
Ik bedoelde eigenlijk zo’n pneumatische of electrische tool om de wielmoeren los te trillen. Momentsleutel komt er idd ook bij, en dan nog een goede krik.

Dat is ook maar nuttig als je de banden op velgen bewaart… en dat neemt plaats in.

• elektriekert
Tommie12 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk zo’n pneumatische of electrische tool om de wielmoeren los te trillen. Momentsleutel komt er idd ook bij, en dan nog een goede krik.

Dat is ook maar nuttig als je de banden op velgen bewaart… en dat neemt plaats in.
Als je niets mankeert wil een kruissleutel ook wel werken :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

En de boel weer balanceren dan? Hoe doe je dat zo makkelijk zelf?

Niet dat ik zelf de banden zou gaan doen, iets met veiligheid en zo. Niet iets waar ik aan ga hobbyen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-12 15:24
Termy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:44:

Niet dat ik zelf de banden zou gaan doen, iets met veiligheid en zo. Niet iets waar ik aan ga hobbyen.
Balanceren bij bandenwissel doet niemand. Tenzij je de rubbers op de velgen wisselt, dan moet de velg opnieuw gebalanceerd worden.

Maar als je zelf al de rubbers kunt wisselen van de velgen, ga je vermoedelijk al een serieuze hobby autogarage hebben. En kan je misschien ook wel zelf balanceren.

[ Voor 17% gewijzigd door this op 07-07-2024 18:59 ]

• elektriekert
Termy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:44:

Tsja, in veel dingen vertrouw ik alleen mezelf, remmerij en al het andere omtrent onze auto’s doe ik ook zelf.
Ik heb ooit eens een setje nieuwe banden laten steken en de nieuwe stagiair had ook een wiel vastgezet met de pneumatische slagschroevendraaier, helaas had ie een paar “ugga dugga’s” te weinig gegeven waardoor ik bij het einde van de straat voorzichtig ben gekeerd en teruggereden.
Alle wielbouten zaten een slag te los :+

Het wordt voor mij nogal een stap als ik het onderhoud uit ga besteden bij een nieuwe auto :X

Ho, we gaan off-topic.

Waar gewerkt wordt vallen spaanders, zo ook bij de dealers

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 07-07-2024 19:28 ]

• Ecological
elektriekert schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:25:
[...]

Tsja, in veel dingen vertrouw ik alleen mezelf, remmerij en al het andere omtrent onze auto’s doe ik ook zelf.
Ik heb ooit eens een setje nieuwe banden laten steken en de nieuwe stagiair had ook een wiel vastgezet met de pneumatische slagschroevendraaier, helaas had ie een paar “ugga dugga’s” te weinig gegeven waardoor ik bij het einde van de straat voorzichtig ben gekeerd en teruggereden.
Alle wielbouten zaten een slag te los :+

Het wordt voor mij nogal een stap als ik het onderhoud uit ga besteden bij een nieuwe auto :X

Ho, we gaan off-topic.

Waar gewerkt wordt vallen spaanders, zo ook bij de dealers
Ik heb een keer bij de officiële Volvo garage dat we België inreden en 3 uur hebben moeten wachten op de wegenwacht omdat we een raar geluid hoorden. Wiel zat los. }:|

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hm, bij mijn bandenwissels tot nu toe hebben ze altijd gebalanceerd (zeiden ze iig). Bij de 1e wissel naar winterbanden ging dat zelfs mis en zat er zo'n onbalans in dat de auto ging trillen boven de 90 km/u.

Maar goed, iedereen kan fouten maken en niks lijkt me gevaarlijker dan zelfoverschatting ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• elektriekert
Termy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:43:

Maar goed, iedereen kan fouten maken en niks lijkt me gevaarlijker dan zelfoverschatting ;).
Dat ben ik met je eens, daarom moet je iets niet proberen als je er geen goed gevoel bij hebt :Y

• GekkeRipper
Termy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:43:
Hm, bij mijn bandenwissels tot nu toe hebben ze altijd gebalanceerd (zeiden ze iig). Bij de 1e wissel naar winterbanden ging dat zelfs mis en zat er zo'n onbalans in dat de auto ging trillen boven de 90 km/u.

Een bandenwissel is niet hetzelfde als een wielenwissel.

• BarryH
GekkeRipper schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Een bandenwissel is niet hetzelfde als een wielenwissel.
Je hebt mensen die bezuinigen op het aantal velgen.

Pagina: 1 ... 323 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic